• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08
page404 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:13:
[...]

Dat is het hele probleem met die discussie, en ik word daar moedeloos van. Is het beter voor je gezondheid, dan worden de regenwouden platgebrand. Doe je het voor dierenwelzijn, dan is het slecht voor de stikstof. Is het beter voor de CO2 uitstoot, dan gaat er wel iets anders mis. Je doet het eigenlijk nooit goed :|
Dat is eigenlijk een probleem geworden op internet aangezien iedereen het uiterste opzoekt. Iets wat op Tweakers ook vaak gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://carrotsncake.com/wp-content/uploads/2019/08/how-social-media-works-960x1060.jpg

Net als dat vegetariers niet mogen vliegen, sporters geen fastfood mogen eten, en de directeur van een goed doel geen geld mag verdienen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PB-powell schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:56:
[...]
Daarom is het best verstandig om zo af en toe minder vlees te eten. Dat proberen wij ook door minimaal 1 keer per week vegetarisch te koken. Ook beleg ik niet meer al mijn boterhammen met vlees maar probeer ik daar ook in te minderen. Ik merk alleen dat de discipline hierin houden moeilijk is. Hoe doen andere dat hier? Hebben jullie een structurele 'meatless monday' of 'veggie friday'?
Wij eten meestal doordeweeks vegetarisch en vlees in het weekend. Maar we zijn ook niet roomser dan de paus, als ik op locatie ben en er zijn bij wijze van spreken alleen frikandellen en geen kaassoufflés dan ga ik niet honger lijden :)
aicaramba schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:42:
Ik zou minder vlees willen eten, maar ik vind het lastig om gevarieerd zonder vlees te koken.

Ik ben wel flink geminderd in het eten van rood vlees, maar ik eet regelmatig kip. Mede omdat kip minder slecht is voor het milieu dan rood vlees en het een goede bron van eiwitten is. Ik weet dat linzen een goede bron van eiwitten zijn, maar het is kwa verhouding koolhydraten en eiwitten toch echt niet zo goed als kip

Als het gaat om gezondheid, is kip dan ook niet aan te raden? Of gaat dat vooral over rood vlees?

En dieren welzijn. Tja. Niet dat ik daar niets om geef, maar als het klimaatprobleem niet wordt opgelost hebben we er weinig aan om nu tijdelijk voor dierenwelzijn te kiezen. Dan lijden dieren op lange termijn toch wel.
Voor jou zijn de vleesvervangers een uitstekend alternatief dan :) Vega-schnitzel ipv een normale schnitzel, vega kipstukjes ipv kipfile op de wrap en je komt al een heel eind zonder al te hard na te hoeven denken.
dreamscape schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:54:
[...]

Dat is toch exact wat Burger King nu doet met hun vega-whopper? De vleesschijf vervangen door een vegetarische variant, maar die voor de smaak dus wel op dezelfde bakplaat wordt bereid.

Voor de pure vegetariër of veganist is dat waarschijnlijk not-done, maar het is een goede manier om mensen die uit gewoonte vlees eten eens laagdrempelig kennis te laten maken met een vegan burger.

Al denk ik daarbij: je bent niet de frienttent op de hoek, je bent f#cking Burger King. Spendeer een beetje geld aan R&D en aan een extra bakplaat... ;)
Juist bij de BK, reken maar dat er wel wat in R&D in de burger is gegaan. Maar in een geoptimaliseerde keuken zoals bij de BK ga je geen extra grill installeren(past vaak niet) of een reserveren voor een enkel type burger.

Weet je wel hoe groot die dingen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oepWYTsaP1S_n2mlyE6MKydgew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R2RZogBo1UQUCESJCdoXUd1r.jpg?f=user_large

Voor een enkele burger waar de meesten het niet erg van vinden dat ie op dezelfde grill ligt als z'n vlezige broertje?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-03 16:40
segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:28:
@emnich Als ik jou goed begrijp vind je deze productbenaming correct? Want Bor is hierop tegen.
Bij deze dan een aantal voorbeeld van etiketten die op zijn minst onduidelijk zijn, ik denk zelfs dat misleiding een beter woord is:
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_43545239363631333635_2_LowRes_JPG.JPG
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_43545239363533393630_1_LowRes_JPG.JPG

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-03 09:35
Interessant topic!

Wegens gezondheidsredenen heb ik al veel diëten geprobeerd en er veel over gelezen maar hoe meer je er in verdiept hoe minder je weet ;)
Plantaardige artikelen geven aan dat vlees niet gezond is, pro vlees artikelen geven aan dat koolhydraten de boosdoeners zijn.

Ik ben juist meer naar een dierlijker dieet gegaan nadat ik voor deze 'vega beweging' ook een tijd zonder goed resultaat helemaal geen dierlijke producten at.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:31:
Kent iemand dit?
Ziet er allemaal heel wetenschappelijk uit, maar blijkbaar is ze overtuigd van het keto dieet - waarvan ik dacht dat het al lang wetenschappelijk weerlegd was. Natuurlijk is het ecologisch niet te verantwoorden, maar ik dacht dat het ook nog eens ongezond was.
Misschien klinkt Keto extreem maar heb ook 5 weken het carnivoren dieet geprobeerd. Toen ik er van hoorde dacht ik, wat een zieke geest moet je dan hebben alleen maar dierlijke producten eten. Maar de meeste doen dit wegens gezondheidsredenen, het is ook meer een eliminatie dieet al heb je mensen die er al jaren op leven. Ik kan je vertellen dat je voor je stoelgang echt geen vezels nodig hebt, dus het was zo ie zo al iets wat ik kan ontkrachten met ervaring.

Vond deze afbeelding wel grappig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkrERt-3nzwIT-u-CDvCIX2Fb5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v94wCuonnAE5hvv6O7PsdE1s.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer met mijn post niet om vlees te promoten btw maar twijfel dus of vlees daadwerkelijk slecht zou zijn voor je gezondheid, de studies (zo ver ik weet) kijken alleen naar vlees en niet naar de rest van het voedingspatroon. Net als (gezonde) vetten, die vroeger de boosdoener van hart en vaatziektes waren.

Verwijderd

Marc3l schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:09:
[...]

Volgens mij zegt de afbeelding heel wat anders dan jouw reactie.
jouw afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeXGWLuKm_V499j88B_Ebiu8obI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v94wCuonnAE5hvv6O7PsdE1s.jpg?f=user_large
Mijn reactie:
Wanneer je van een dieet van fastfood, snoep, chips en frisdrank overstapt naar een carnivory dieet gaat je gezondheid er inderdaad op vooruit, dat zal zelfs een fundamentalistische veganist niet ontkennen 😄
Ik snap niet dat je geen link ziet tussen jouw afbeelding en mijn reactie.
Ik snap ook niet waarom je hierop blijft door bomen.
Voor mij is de kous hiermee evenwel af, ik hoop van harte voor jou ook, want dit draagt nergens toe bij.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07-2025
Ik ben ook bezig met het eten van minder vlees, maar om een andere reden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3vbGUVuhLRmXKYAyANxXDbedO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mvl1qy6uv0HTb68yne0TZnkE.jpg?f=user_large

Bovenstaande is een acht jaar oud plaatje van het planbureau leefomgeving. Het laat de weg zien die 90% van het consumentenvoer loopt. Zoals te zien hebben we in NL grofweg 25 supermarkt formules, die stiekem bij 5 concerns horen. Dus 5 inkoop-organisaties waarover 90% van ons vlees gaat.

Deze inkooporganisaties hebben als doel winst te maken, en proberen dus zo goedkoop mogelijk vlees in te kopen. En -andersom- als jij je als biologische boer niet kan vinden in de geboden prijs omdat je daarvoor niet diervriendelijk kunt produceren, is gelijk 90% van de markt voor je afgesloten.

Het gevolg van deze weg "van boer naar bord" is dat vrijwel al ons eten zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden. Dat betekent onder andere:
  • Schaalvergroting waardoor de biodiversiteit in de omgeving in gevaar komt.
  • Veel minder dierenwelzijn.
  • Meer gebruik van hormonen, medicijnen en kunstmest.
  • Nabewerking voedsel zoals waterinjecteren (trommelen) en andere trucjes.
Een aantal zaken hierboven gaan niet over dieren, maar over planten. Maar veel landbouwgrond is bestemd voor maïs: een veevoeder.

Er zijn genoeg boeren die anders willen, maar niet kunnen. Ze hebben geen eigen afzetkanaal, en het is dus kiezen of delen: akkoord gaan met de weg van de vijf inkooporganisaties en zo goedkoop mogelijk produceren, of proberen rechtstreeks aan consumenten te verkopen.

Dus als een consument zich afvraagt of zijn inzet zin heeft: jazeker! Dat heeft zin. Als meer mensen gewoon even op zoek gaan naar een boer die rechtstreeks vlees(pakketten) verkoopt, snijdt het mes aan twee kanten. Er is geen geld nodig voor het traject zoals op het plaatje bovenaan. Een consument krijgt redelijk goedkoop biologisch vlees, en de boer een eerlijke prijs.

Nu is het natuurlijk het mooist om een lokale boer te gaan steunen. Helemaal leuk als je kinderen hebt, en je kunt er een uitje van maken. Helaas zitten boeren met dezelfde producten vaak geografisch geclusterd in verband met de bodemgesteldheid, of omdat het van oudsher een speciaal gebied is (Barneveld: kippen). Maar er zijn genoeg boeren die ook diepgevroren verzenden.

Ik haal zelf mijn vlees in Vaassen (Apeldoorn) bij een bioboer, en ik betaal voor een rundvlees pakket van 10 kilo 120 euro. (De eerste keer krijg je zelfs een tientje korting) Dat pakket heeft duur en goedkoop vlees door elkaar. Dus ja: het is iets duurder dan de supermarkt. Om dat te compenseren eet ik minder vlees per maaltijd. Dat is wel even moeilijk, want het smaakt echt (veel) beter dan supermarktvlees!

De inhoud was zelfs iets meer dan 10 kilo:

SoortGewicht
Kogelbiefstuk518
Hollandse biefstuk372
Rollade 1041
Ribstuk1190
Gehakt1628
Stooflappen2070
Verse worst1100
Ribeye720
Bieflappen726
Klapstuk626
Schenkel703
Totaal10694

Met bovenstaande hoop ik mensen die niet willen minderen met vlees eten een motivatie gegeven te hebben om na te denken of ze misschien vlees buiten dat traject om kunnen regelen. En wil je wel minder vlees eten: dan kun je redelijk kosten-neutraal eerlijker eten!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-02 18:05
Lange leve de week zonder Vlees en de Albert Heijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fb-LO940gJLteHgINxHGTLvCvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/279maUnTP7Ief8fiFxbcEHIe.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1

Let op:
Veganisme mag hier: Het grote veganisme topic deel 2