Ik ben ook bezig met het eten van minder vlees, maar om een andere reden.
Bovenstaande is een acht jaar oud plaatje van het planbureau leefomgeving. Het laat de weg zien die 90% van het consumentenvoer loopt. Zoals te zien hebben we in NL grofweg 25 supermarkt formules, die stiekem bij 5 concerns horen. Dus 5 inkoop-organisaties waarover 90% van ons vlees gaat.
Deze inkooporganisaties hebben als doel winst te maken, en proberen dus zo goedkoop mogelijk vlees in te kopen. En -andersom- als jij je als biologische boer niet kan vinden in de geboden prijs omdat je daarvoor niet diervriendelijk kunt produceren, is gelijk 90% van de markt voor je afgesloten.
Het gevolg van deze weg "van boer naar bord" is dat vrijwel al ons eten zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden. Dat betekent onder andere:
- Schaalvergroting waardoor de biodiversiteit in de omgeving in gevaar komt.
- Veel minder dierenwelzijn.
- Meer gebruik van hormonen, medicijnen en kunstmest.
- Nabewerking voedsel zoals waterinjecteren (trommelen) en andere trucjes.
Een aantal zaken hierboven gaan niet over dieren, maar over planten. Maar veel landbouwgrond is bestemd voor maïs: een veevoeder.
Er zijn genoeg boeren die anders willen, maar niet kunnen. Ze hebben geen eigen afzetkanaal, en het is dus kiezen of delen: akkoord gaan met de weg van de vijf inkooporganisaties en zo goedkoop mogelijk produceren, of proberen rechtstreeks aan consumenten te verkopen.
Dus als een consument zich afvraagt of zijn inzet zin heeft: jazeker! Dat heeft zin. Als meer mensen gewoon even op zoek gaan naar een boer die rechtstreeks vlees(pakketten) verkoopt, snijdt het mes aan twee kanten. Er is geen geld nodig voor het traject zoals op het plaatje bovenaan. Een consument krijgt redelijk goedkoop biologisch vlees, en de boer een eerlijke prijs.
Nu is het natuurlijk het mooist om een lokale boer te gaan steunen. Helemaal leuk als je kinderen hebt, en je kunt er een uitje van maken. Helaas zitten boeren met dezelfde producten vaak geografisch geclusterd in verband met de bodemgesteldheid, of omdat het van oudsher een speciaal gebied is (Barneveld: kippen). Maar er zijn genoeg boeren die ook diepgevroren verzenden.
Ik haal zelf mijn vlees in Vaassen (Apeldoorn) bij een bioboer, en ik betaal voor een rundvlees pakket van 10 kilo 120 euro. (De eerste keer krijg je zelfs een tientje korting) Dat pakket heeft duur en goedkoop vlees door elkaar. Dus ja: het is iets duurder dan de supermarkt. Om dat te compenseren eet ik minder vlees per maaltijd. Dat is wel even moeilijk, want het smaakt echt (veel) beter dan supermarktvlees!
De inhoud was zelfs iets meer dan 10 kilo:
| Soort | Gewicht |
| Kogelbiefstuk | 518 |
| Hollandse biefstuk | 372 |
| Rollade | 1041 |
| Ribstuk | 1190 |
| Gehakt | 1628 |
| Stooflappen | 2070 |
| Verse worst | 1100 |
| Ribeye | 720 |
| Bieflappen | 726 |
| Klapstuk | 626 |
| Schenkel | 703 |
| Totaal | 10694 |
Met bovenstaande hoop ik mensen die niet willen minderen met vlees eten een motivatie gegeven te hebben om na te denken of ze misschien vlees buiten dat traject om kunnen regelen. En wil je wel minder vlees eten: dan kun je redelijk kosten-neutraal eerlijker eten!