Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
Plantaardig koken

Waarom dit topic?

100% plantaardig (veganistisch) eten is duur, moeilijk en ontzettend afzien. Toch? Au contraire, mon capitaine! De basis van plantaardig eten bestaat doorgaans uit groente, fruit, granen, zaden en noten. En net zoals bij elk ander dieet kan je je voeding zo duur of goedkoop, moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. En afzien? Veganisten zeggen weleens gekscherend dat het lastigste aan hun overtuiging is dat ze zich afvragen wat voor lekkers ze nú weer zullen proberen ;) Hopelijk vult dit topic zich met recepten van allerlei niveaus zodat iedereen kan zien wat er allemaal mogelijk is zonder het gebruik van dierlijke producten in je gerechten.

Daarnaast kan je hier terecht voor zaken die off-topic zouden zijn in het traditionele kooktopic. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een goede veganistische diepvriespizza, heb je een nieuwe veganistische zak snoep of pot ijs gevonden of een nieuwe favoriete koffiemelk? Ook al staat er 'kookclub' in de topictitel, we willen het graag weten!

Ook kunnen we elkaar hier helpen met tips & tricks en suggesties voor het vervangen van dierlijke producten. Heb je bijvoorbeeld een recept voor een baksel waar nog ei in zit en vraag je je af waar je het mee kunt vervangen? We denken graag met je mee!

Wat hoort er niet in dit topic?

Vraag je je af of honing veganistisch is? Of waarom vleesvervangers op dierlijke producten kunnen lijken? Die vragen, en andere, over veganisme an sich kan je hier kwijt. Zo blijft het hopelijk overzichtelijk.

Ook is het niet heel spannend als je alleen meldt wat je vanavond gaat eten. Probeer er dan wel een recept, foto of vraag bij te plaatsen.

Wat zijn de beste YouTube-kanalen en foodblogs?

Je bent op Tweakers; wat heb je zelf al gevonden? Stom grapje, sorry :)

Websites
Zelf volg ik geen websites, blogs of kanalen. Of in ieder geval niet actief. Wel heb ik in mijn 'trial'-periode als veganist veel gehad aan de recepten op deze website:

https://www.vivalasvegas.nl/recepten/
Over het algemeen erg toegankelijk, verschillende menugangen, keukens en types en nu ik de foto's weer zie ga ik er binnenkort weer inspiratie opdoen.

http://www.degroenemeisjes.nl/food/
Deze website kom ik vaak tegen als ik googel naar recepten. Vaak maak ik de gerechten wat meer 'dumbed down' en goedkoper, maar inspiratie genoeg hier! Misschien een beetje 'vrouwelijk', de website werkt niet altijd even lekker in mijn browser en geen https (say whaaat?), maar je wordt vast wel blij van haar creaties.

https://www.vegansociety.com/resources/recipes
Deze website kwam ik tegen in Het grote veganismetopic. En dan specifiek deze pagina. Dat vond ik zo interessant dat ik deze link ook maar wilde opnemen in de TS.

https://www.ah.nl/allerha...21/veganistische-recepten
Niet iedereen is fan van de Allerhande, maar ik gebruik steeds vaker hun recepten en ze lijken ook steeds vaker veganistische recepten te plaatsen. Doordat de recepten doorgaans ook behoorlijk foolproof zijn is het ook vrij eenvoudig om er je eigen draai aan te geven.

YouTube-kanalen
YouTube: BOSH.TV
@Megajr: "Ze hebben een YouTube/Instagram/Facebook pagina en kookboek waar ze relatief simpele veganistische recepten plaatsen. Het kookboek wat ze uitgebracht hebben is erg goed vind ik zelf."

YouTube: avantgardevegan
@Megajr: "Gaz Oakley kookt ingewikkeldere recepten op zijn YouTube kanaal maar het is wel echt een feest om naar te kijken."
Uit Het grote veganismetopic:

Handige Links
Gewoon Vegan (recepten, boodschappenlijstjes en meer)
Vegan Challenge (recepten en een uitdaging om 30 dagen veganistisch te leven)
Vegan indiase recepten
Favoriete Youtube Channels
Cheap Lazy Vegan (Recepten)
AvantGardeVegan (Recepten)
Simnett Nutrition (Fitness, Recepten, Lifestyle)
Hot for food (Recepten)
Happy Healthy vegan (Lifestyle, Recepten)
The Vegan Corner (Recepten)
Heb jij go-to websites en/of YouTube-kanalen? Laat het even weten en als hij door de zeer strenge keuring ( ;) ) komt neem ik hem op in deze post. Probeer het wel te houden bij (grotendeels) exclusief plantaardig voedsel.

Andere topics over eten op Tweakers

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Bergen met kennis over zelf pizza bakken! Als je een vraag over bijvoorbeeld pizzadeeg hebt is de kans groot dat hij daar beter wordt beantwoord dan hier. Maar ik word niet boos als je liever hier blijft, hoor ;)

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Het traditionele kooktopic op Tweakers met inmiddels alweer ruim 370.000 gecombineerde views.
3 – 2 – 1, fight! Nee hoor, live and let live ;) Maar het zou leuk zijn als we plantaardig eten minstens zo populair kunnen maken!

Plantaardig koken

Eet smakelijk allemaal! *O*
Dit is m'n eerste 'echte' TS. Op- en aanmerkingen (ook over spelling en grammatica) zijn welkom, maar het liefste via DM.

[ Voor 14% gewijzigd door Ample Energy op 21-08-2018 15:23 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:09

Mx. Alba

hen/die/zij

Leuk, een vegan kooktopic!

Ik het gisteren weer eens een heerlijke vegan maaltijd geproduceerd. Rijst met kerrie, rul gebakken tofu, bloemkool, wortel, ui, chiliboontjes, champignons en rode pepers - en nog naar smaak wat andere kruiden, ve tsin en een snufje zout. Simpel, lekker, voedzaam en 100% plantaardig. Heerlijk gesmikkeld, ik ben echt een fan van de combinatie bloemkool-kerrie!

[edit]

Feauteautje daarbij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r9euC1oDIjYzcbXQFMG3pXl4/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 20-08-2018 12:54 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:13

vhal

ಠ_ಠ

Wat mij het meeste tegenstaat is waarom de alternatieven voor vlees zo gortdroog zijn. Ik ben absoluut geen vegan maar eet regelmatig geen vlees. Zo had ik een Vega-schnitzel van Valess die het equivalent was van een schoenzool en de textuur had van iets wat leek op draadjesvlees (maar het absoluut niet was :/ ) De falafel was ook zo droog of je moet er liters olie op gooien om het e.e.a. smeuïg te maken.

Kaas en/of sateschnitzels zijn overigens wel een succes te noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 20-08-2018 14:18 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 13:16
vhal schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:17:
Wat mij het meeste tegenstaat is waarom de alternatieven voor vlees zo gortdroog zijn. Ik ben absoluut geen vegan maar eet regelmatig geen vlees. Zo had ik een Vega-schnitzel van Valess die het equivalent was van een schoenzool en de textuur had van iets wat leek op draadjesvlees (maar het absoluut niet was :/ ) De falafel was ook zo droog of je moet er liters olie op gooien om het e.e.a. smeuïg te maken.

Helaas is niets van valess plantaardig, heb je vegafit en vivera al eens geprobeerd? Ga voor de shoarma, visburger en zigeunerschnitzel, betere dan de vlees tegenhangers!

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:13

vhal

ಠ_ಠ

@WolfsRain ik haal die twee (Valess en Vivera) altijd door elkaar. De falafel was dus van Vivera. Op zich was de smaak prima maar helaas was het product redelijk droog. Ik ga de shoarma maar eens proberen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Ja dat geloof ik wel. Falafel hoort natuurlijk officieel ook gefrituurd te worden. Falafel zelf maken is ook erg leuk trouwens.

Laat je bevindingen even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

vhal schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:04:
@WolfsRain ik haal die twee (Valess en Vivera) altijd door elkaar. De falafel was dus van Vivera. Op zich was de smaak prima maar helaas was het product redelijk droog. Ik ga de shoarma maar eens proberen :)
De Vegetarische Slager, Vivera, AH eigen merk, Vegafit en sommige dingen van GardenGourmet zijn veganistisch. Ik zou zeggen; probeer er eens wat uit.

Het is per merk erg wisselend wat ik wel of niet lekker vind; Ik vind de krokante schnitzel en de steak (biefstuck) van de Vivera lekker, maar de rest 'meh'. De MC2 burger en 'little willies' van de Vegetarische Slager zijn erg lekker, de vissticks (zeesticks) van de Jumbo (Woezel en Pip) en AH eigen merk smaken ook erg goed etc.
Momenteel koop ik eigenlijk alles van de AH eigen merk als ik al vleesvervangers eet. De 'vleeswaren' komen van de Vegetarische Slager, alsmede de MC2 burger.

Enneh, falafel gewoon lekker zelf maken uiteraard :9

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

1 keer falafel gemaakt met zo'n kant en klaar poeder-pakket. Dat was geen succes. Smaak was prima, maar viel echt helemaal uit elkaar.

Dit topic is echt voor veganistische recepten toch? Want vegetarisch koken doe ik graag en veel, van vegan heb ik geen verstand.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ardana schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:40:
1 keer falafel gemaakt met zo'n kant en klaar poeder-pakket. Dat was geen succes. Smaak was prima, maar viel echt helemaal uit elkaar.

Dit topic is echt voor veganistische recepten toch? Want vegetarisch koken doe ik graag en veel, van vegan heb ik geen verstand.
Yup, dat is precies het soort vraag waarvoor je hier terecht kunt. Helaas heb ik het antwoord niet voor je maar iemand anders vast wel!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:35

WhySoSerious

Be the change.

Vegan ijs?

Nicecream! Vries die rijpe, gepelde(!!!) bananen (min. 4 uur) maar in, hoe bruiner, hoe beter.

U heeft nodig; een mes, een blender of keukenmachine.

Pak per persoon 2 bananen, snij deze in schijfjes van 2 tot 5 stukken en gooi in de blender. Eventueel een scheutje plantaardige melk, wat vanille-aroma of een snufje kaneelpoeder en blenden tot een romige massa.

Te variëren tot je er bij neervalt. Wat 100% pindakaas en walnoten eroverheen en je benadert Ben&Jerries ijs. Of gooi er wat bevroren bosbessen of ander fruit doorheen (maar laat de bananen het hoofdingrediënt zijn). Cacaonibs of pure chocolade geven het weer een hele andere twist. Of kokosrasp samen met wat granola.

En het mooiste? Het is supergezond en kunt het ieder moment van de dag eten, of het nou je ontbijt is, een afkoeling tijdens heet weer of je toetje...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag Vegetarische bloemkool curry gemaakt omdat er nog een bloemkool in de koelkast lag én omdat er weer een paar tomaten rijp waren om geplukt te worden uit eigen tuin.

Ik heb nog nooit zoveel complimenten van de vrouw gekregen over een pan eten.

We zijn geen vegetariërs of veganisten, we hebben er wel respect voor. Vandaag hebben we in ieder geval met elkaar afgesproken dat we onze vleesconsumptie flink gaan minderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
sypie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:54:
Vandaag Vegetarische bloemkool curry gemaakt omdat er nog een bloemkool in de koelkast lag én omdat er weer een paar tomaten rijp waren om geplukt te worden uit eigen tuin.

Ik heb nog nooit zoveel complimenten van de vrouw gekregen over een pan eten.

We zijn geen vegetariërs of veganisten, we hebben er wel respect voor. Vandaag hebben we in ieder geval met elkaar afgesproken dat we onze vleesconsumptie flink gaan minderen.
Geweldig! Keep it up!

@WhySoSerious

Elke avond eet ik bananenijs(met muesli eroverheen, en rozijnen) 🙈

Mijn favoriete vegan recept als ik naar potlucks ga / vrienden:

https://veganchallenge.nl/recepten/gevulde-speculaas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ardana schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:40:

Het is makkelijker dan je denkt vaak hoor :) . Loop je tegen specifieke problemen aan om een gerecht veganistisch te maken? Of mis je de inspiratie er voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-08-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37

Yucon

*broem*

Die foto's doen het hem :9

Nu ben ik niet veganistisch maar het eten dat ik kook is dat in de praktijk wel vaak. Ik zal de komende dagen eens wat foto's maken en dan volgen ze vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Notna schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:03:
[...]

Het is makkelijker dan je denkt vaak hoor :) . Loop je tegen specifieke problemen aan om een gerecht veganistisch te maken? Of mis je de inspiratie er voor?
Beiden. In plaats van vlees, grijp ik erg gauw naar kazen en room. Nu kun je room al redelijk makkelijk vervangen voor vega-room, maar voor kazen of creme fraiche heb ik nog niet echt een alternatief gevonden. Komt bij dat ik ook graag op m'n portemonnee én de calorieën let, en dan is een gebrek aan kennis en ervaring al snel slecht voor 1 van de 3 (kcl, € of vega(n)).

Op dit moment kook ik vaak zonder koolhydraten (geen aardappelen, pasta, rijst). Als je dan ook nog de zuivel én vlees weg haalt, wordt het wel heel lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik moet zeggen dat ik door het vegan-deel van dit topic ook weinig behoefte voel om echt recepten te delen. Ik kook regelmatig zonder vlees (niet uit overtuiging, maar omdat het recept geen vlees nodig heeft). Maar ik ga geen moeite doen om vervangers van bv kaas of room te zoeken, dus die recepten vallen al af om te delen. Ik denk dat vegetarisch voor veel mensen een stuk makkelijkere stap is dan direct full veganistisch :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

naitsoezn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:22:
Ik moet zeggen dat ik door het vegan-deel van dit topic ook weinig behoefte voel om echt recepten te delen. Ik kook regelmatig zonder vlees (niet uit overtuiging, maar omdat het recept geen vlees nodig heeft). Maar ik ga geen moeite doen om vervangers van bv kaas of room te zoeken, dus die recepten vallen al af om te delen. Ik denk dat vegetarisch voor veel mensen een stuk makkelijkere stap is dan direct full veganistisch :P
Nothing worth doing is ever easy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Mee eens, maar aan de andere kant, waarom zou je iets niet posten als het toch veganistisch blijkt te zijn? Ik ben vrijwel gestopt met het eten van vlees omdat het vaak zinloos is. Het makkelijkste voorbeeld is kant en klare lasagne. Daar zit gehakt in, maar dat had net zo goed vegetarisch kunnen zijn zonder dat je het verschil zou proeven. En dan vind ik het zonde een beest ervoor dood te maken.

Datzelfde geldt ook voor room. Veel recepten smaken prima met sojaroom. Dus zie ik eigenlijk geen reden om dat dan niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Vervangers voor kaas zijn wellicht wat moeilijker(hoewel edelgistvlokken en wilmersburgerkaas bij de jumbo), maar kookroom heb je ook gewoon met soja. Als je gewoon een lekker recept heb, dan deel je hem toch en zet je erbij, vegan kaas en sojaroom? Ik bedoel, wat mensen uiteindelijk gebruiken is toch aan iedereen zelf.

Ik zeg het nog maar eens, de beste kaas vervanger zijn edelgistvlokken, kun je echt geweldige dingen mee en zit ook nog eens boordevol vitamine.
Hier nog wat meer : https://gewoonvegan.nl/category/kaas/

[ Voor 24% gewijzigd door WolfsRain op 20-08-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Heeft iemand ook nog een goede suggestie voor bouillon maar dan eentje waar niet zo'n intens sterke tuinkruidensmaak aan zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mx. Alba schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Don't go there :')
Yucon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Mee eens, maar aan de andere kant, waarom zou je iets niet posten als het toch veganistisch blijkt te zijn?
O, tuurlijk, maar ik ging eens door m'n recente recepten heen, en die zijn niet veganistisch ;) . En bv een halloumi is zo'n smaakbepalend onderdeel van het recept, dat het een geheel ander recept zou worden om er een alternatief op te verzinnen.
WolfsRain schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:31:
kookroom heb je ook gewoon met soja.
O, ongetwijfeld. En wanneer ik hier eens een recept zie langskomen dat er lekker uitziet waar toevallig sojaroom in zit, dan zal ik niet schromen dat eens te proberen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:44
Yucon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:36:
Heeft iemand ook nog een goede suggestie voor bouillon maar dan eentje waar niet zo'n intens sterke tuinkruidensmaak aan zit?
Mijn vriendin heeft bouillon van zonnatura, is een van de weinige die ze lekker vindt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Deze is plantaardig(ookal doet de naam anders vermoeden):

https://www.ah.nl/product...y-bouillonpoeder-kipsmaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

https://www.ah.nl/product...-tuinkruiden#ingredienten Deze is vega, en afhankelijk van of je "kan sporen van melk en eieren bevatten" vegan vindt, ook vegan. Voordeel hiervan is dat ze gemakkelijk zelf de intensiteit van de smaak kunt bepalen. Wel aan de zoute kant, en ik gebruik het voornamelijk om mee te koken. Wel bewust voor een vega-versie gekozen trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ardana schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:25:
https://www.ah.nl/product...-tuinkruiden#ingredienten Deze is vega, en afhankelijk van of je "kan sporen van melk en eieren bevatten" vegan vindt, ook vegan. Voordeel hiervan is dat ze gemakkelijk zelf de intensiteit van de smaak kunt bepalen. Wel aan de zoute kant, en ik gebruik het voornamelijk om mee te koken. Wel bewust voor een vega-versie gekozen trouwens ;)
"Sporen van" daar heb ik iig geen probleem mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Sporen van is vegan. Heeft te maken met kruisbesmetting in fabrieken en moeten ze vermelden ivm mensen met zware allergieën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
WhySoSerious schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:53:
Vegan ijs?

Nicecream! Vries die rijpe, gepelde(!!!) bananen (min. 4 uur) maar in, hoe bruiner, hoe beter.

U heeft nodig; een mes, een blender of keukenmachine.

Pak per persoon 2 bananen, snij deze in schijfjes van 2 tot 5 stukken en gooi in de blender. Eventueel een scheutje plantaardige melk, wat vanille-aroma of een snufje kaneelpoeder en blenden tot een romige massa.

Te variëren tot je er bij neervalt. Wat 100% pindakaas en walnoten eroverheen en je benadert Ben&Jerries ijs. Of gooi er wat bevroren bosbessen of ander fruit doorheen (maar laat de bananen het hoofdingrediënt zijn). Cacaonibs of pure chocolade geven het weer een hele andere twist. Of kokosrasp samen met wat granola.

En het mooiste? Het is supergezond en kunt het ieder moment van de dag eten, of het nou je ontbijt is, een afkoeling tijdens heet weer of je toetje...
Sounds good! Bananenijs maak ik wel vaker (en dan gecombineerd met wat dan ook ik nog heb liggen), maar m'n Ben & Jerry's is op en ik zocht nog iets om dat mee te vervangen. Misschien dat ik dan toch een keer pindakaas meeneem. Los vind ik dat niet zo lekker, maar de pindakaassmaak van B&J's vind ik dan weer de lekkerste...
Ik snap je wel, maar ik heb er bewust voor gekozen om het topic plantaardig te doen. Dat het makkelijker kan zijn om niet over alternatieven na te denken is namelijk niet voor iedereen een goede reden en dan kan het best jammer zijn als je door een topic bladert en bij 95% van de recepten denkt 'is dat nou nodig?'.
Ook vind ik het juist wel leuk om over alternatieven na te denken en als jij daar geen zin in hebt, dan praten we alleen maar langs elkaar heen. Sterker nog, we gaan ons waarschijnlijk aan elkaar ergeren :P In het Lego-topic hoeft men ook niet te beginnen over BanBao en in DAA hoef ik ook geen consoles aan te raden.
Bovendien kan je dan bezig blijven. Zo heb ik een vriendin die zich vegetariër noemt en wel vis eet.
Mx. Alba schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:27:
[...]
Kortste weg is de mooiste :+
Maar misschien worden plantaardige alternatieven uiteindelijk juist de kortste weg, dus lekker wat proberen zie ik niet als moeilijk doen.
naitsoezn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

O, tuurlijk, maar ik ging eens door m'n recente recepten heen, en die zijn niet veganistisch ;) . En bv een halloumi is zo'n smaakbepalend onderdeel van het recept, dat het een geheel ander recept zou worden om er een alternatief op te verzinnen.

[...]

O, ongetwijfeld. En wanneer ik hier eens een recept zie langskomen dat er lekker uitziet waar toevallig sojaroom in zit, dan zal ik niet schromen dat eens te proberen ;)
Als ik even snel googel op 'vegan halloumi' krijg ik wel erg veel resultaten. De helft niet kant-en-klaar en zelfs als dat het wel is zal de gemiddelde supermarkt het niet hebben, maar misschien is het hele gerecht aanpassen niet eens noodzakelijk. Al snap ik natuurlijk wel dat zoiets 'pionieren' niet voor iedereen een hobby wordt. Maar ik was al nooit van de geitenkaas, dus ik ben bang dat ik niet echt de juiste persoon ben om voor je op zoek te gaan. Maar m'n moeder wel, dus mocht ik ooit wat tegenkomen en het haar voor heb kunnen zetten, dan kom ik hier weer even een bericht plaatsen ;) Ik heb nu in ieder geval zin om het een keer te maken :P

En w.b.t. dat laatste: top, ben benieuwd! Ik eet weleens curry's met kokosmelk (vaak met bloemkool inderdaad, @de rest) en tegenwoordig gaat het ook vaak in romige soepen. Sojaroom heb ik nooit geprobeerd, maar dat zal ik binnenkort eens in huis halen voor een pastasaus o.i.d..

Hebben jullie weleens zo'n "mozzarella" gemaakt van aquafaba? Ik maak elke week wel een keer pizza en het klinkt wel leuk om dat in de koelkast te hebben liggen, ook voor eventueel een voorgerecht of tosti. Is het de moeite waard? Als de reacties niet overweldigend zijn ga ik liever eerst wat andere dingen met aquafaba proberen namelijk.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Misschien nog leuk voor in de TS:

Bosh!
Ze hebben een YouTube/Instagram/Facebook pagina en kookboek waar ze relatief simpele veganistische recepten plaatsen. Het kookboek wat ze uitgebracht hebben is erg goed vind ik zelf. De link naar het YouTube kanaal is: YouTube: BOSH.TV

Avant-garde Vegan
Gaz Oakley kookt ingewikkeldere recepten op zijn YouTube kanaal maar het is wel echt een feest om naar te kijken. De link naar zijn YouTube kanaal is: YouTube: avantgardevegan

Een alternatief voor room kan ook nog rijstroom of haverroom zijn. Wij gebruiken hier vaak rijstroom om de pesto 'saus' voor een pasta te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
@Megajr, leuke kanalen, bedankt. Vooral die eerste vind ik erg makkelijk. Geen ellenlange verhalen, maar gewoon even in 1 of 2 minuten laten zien wat het is, hoe het moet en met de ingrediënten in een bovenhoek. Die laatste is wel erg leuk als je echt uit je dak wilt gaan of indruk wilt maken.

Ik had tussen de middag een soort salade gemaakt. Erg lekker voor bijvoorbeeld op een stokbrood tijdens een picnick of gewoon als lunch op een geroosterd broodje. Ik heb hem niet zelf bedacht, maar ik weet niet meer wie wel... :+
De verhoudingen maken erg weinig uit. Ik heb een indicatie achter de ingrediënten gezet, maar als je ergens wel of niet van houdt kan er altijd meer of minder van in.

- Tahin: dit heb je misschien niet standaard in huis, maar dit is wat het gerecht verbindt en zou ik dus niet overslaan. Je kunt er ook hummus mee maken, dus sowieso leuk om een keer in huis te halen. Denk aan zo'n 3 eetlepels
- Augurk: ik hou er erg van en gebruikte daarom 3 grote
- Kikkererwten: afhankelijk van wat ik heb een blik of potje. Ik druk ze een klein beetje plat met een mes
- Mosterd: minstens een eetlepel
- Agavesiroop: eetlepel
- Tomaat: 3 stuks, al waren ze wel klein
- Bleekselderij: ik moest er van af en gebruikte daarom 4 grote stengels
- Rode ui: 1 kleine
- Zout: klein beetje

Ook lekker (optioneel!):
- Kappertjes: niet te veel (ze overheersen al snel), snij ze redelijk klein
- Hennepzaad: beslist een aanrader, maar ik had het niet in huis
- Zonnebloempitten: idem
- Limoensap: mocht je het in huis hebben
- Bieslook
- Eivrije mayonaise: van mij hoeft het niet zo, maar het maakt de boel wel smeuïger natuurlijk
- Kool of sla: wat sla op een broodje en dan de salade er op kan ook prima, maar ik had nu 1/3e Chinese kool over. Die zit er dus ook in

Het is snel te maken met dingen die ik vaak over heb, lekker fris en je hebt al gauw een grote bak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Ik heb nog nooit mozzarella gemaakt met aquafaba, ik ben nooit een kaas fan geweest dus kan je daar niet mee helpen, maar:
https://vegetus.nl/vegan-blauwschimmelkaas-van-cashewnoten/

En de pizzakaas:
https://vegetus.nl/vegan-rijstkaas/

Qua aquafaba heb ik er wel eens merengue en chocolade mousse mee gemaakt. Ik kan je wel aanraden om er eerst wat mee te oefenen voordat je met complexe recepten aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
vhal schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:17:

Laatst champignonburgertje gemaakt. Lekker sappig!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ample Energy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:44:
Het is snel te maken met dingen die ik vaak over heb, lekker fris en je hebt al gauw een grote bak vol.
Met z'n hoevelen zijn jullie thuis? Ik woon alleen... Van wat je opnoemt, heb ik misschien mosterd, augurken en uien in huis... Probleem met veel van de rest is dat je het vaak in zulke hoeveelheden moet kopen, dat je het 3 jaar later nog hebt liggen - als je niet gewend bent ermee te koken!

Zo koop ik nooit aardappelen... die dingen komen bij mij nooit op. Idem voor uien. Ik koop er 2 of 3, geen hele kilo. Ja, per ui is het veel goedkoper om 'n kilo te kopen, maar als ik daarvan 80% weg gooi, is het netto goedkoper om losse uien te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Zag vandaag deze voorbij komen:

Zeker eens het proberen waard! Geen dure apparaten voor nodig en scheelt vaak een hoop met supermarkt plantaardige melk(hoewel ik meestal sojamelk van de aldi a 0,89 ct per pak koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

WolfsRain schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:33:

[video]

Zeker eens het proberen waard! Geen dure apparaten voor nodig en scheelt vaak een hoop met supermarkt plantaardige melk(hoewel ik meestal sojamelk van de aldi a 0,89 ct per pak koop).
Ik had ook altijd de melk van de Aldi omdat deze kwa smaak het lekkerste is imo. Sinds een paar weken overgestapt naar de AH naturel soja melk (drink) en die is imo ook prima a 80 ct / pak (1L)

Zelf maken ga ik voorlopig nog niet aan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Ardana schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Met z'n hoevelen zijn jullie thuis? Ik woon alleen... Van wat je opnoemt, heb ik misschien mosterd, augurken en uien in huis... Probleem met veel van de rest is dat je het vaak in zulke hoeveelheden moet kopen, dat je het 3 jaar later nog hebt liggen - als je niet gewend bent ermee te koken!

Zo koop ik nooit aardappelen... die dingen komen bij mij nooit op. Idem voor uien. Ik koop er 2 of 3, geen hele kilo. Ja, per ui is het veel goedkoper om 'n kilo te kopen, maar als ik daarvan 80% weg gooi, is het netto goedkoper om losse uien te kopen.
Ik kook voor mezelf, maar met een gedeelde keuken kan er weleens wat verdwijnen natuurlijk. Ook vind ik het leuk om af en toe met goed weer in een park te zitten en dan is het ook wel makkelijk om niet te veel te hoeven voorbereiden en toch te kunnen delen. Maar als ik dat slaatje een week moet eten heb ik er geen problemen mee :+ Als je dat liever niet hebt halveer je gewoon de hoeveelheden.

En wat voor mij helpt is het verzamelen van gerechten. Zo is die bleekselderij altijd een grote bos die ik nog nooit in 1 keer heb kunnen verwerken, dus ik verzin dan ook een pastagerecht bijvoorbeeld.
WolfsRain schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:33:
[...]
Zeker eens het proberen waard!
"1 minute recipe", maar dat je een half uur moet afwassen zeggen ze er niet bij :+
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

Laatst champignonburgertje gemaakt. Lekker sappig!
Weet je daar het recept nog van? Champignons heb ik vaak 'over', dus recepten daarvoor zijn nooit verkeerd!

[ Voor 8% gewijzigd door Ample Energy op 22-08-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ardana schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Jammer, aardappelen zijn veelzijdig en dus in veel recepten te gebruiken. Wat wij vaker doen, is bijv. gelijk voor 2 dagen koken, en leftovers gaan de vriezer in.

http://www.degroenemeisjes.nl/pindacurry-2/ is een prima gerecht waar veel aardappelen in gaan.
Ample Energy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:28:

[...]

Weet je daar het recept nog van? Champignons heb ik vaak 'over', dus recepten daarvoor zijn nooit verkeerd!
Champignons gaan bijna overal bij, in mijn ogen prima als aanvulling op andere groenten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een halve koolrabi, een 2/3e liter amandelmelk (ongezoet), indiase kruidenpasta en noten. Als ik dat bij elkaar gooi, heb je volgens mij best 'n lekkere curry? Beetje rijst erbij en complete maaltijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Ardana schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:29:
Ik heb een halve koolrabi, een 2/3e liter amandelmelk (ongezoet), indiase kruidenpasta en noten. Als ik dat bij elkaar gooi, heb je volgens mij best 'n lekkere curry? Beetje rijst erbij en complete maaltijd?
Wel lekker laten indikken, evt maïszena? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ample Energy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:28:
[...]

Ik kook voor mezelf, maar met een gedeelde keuken kan er weleens wat verdwijnen natuurlijk. Ook vind ik het leuk om af en toe met goed weer in een park te zitten en dan is het ook wel makkelijk om niet te veel te hoeven voorbereiden en toch te kunnen delen. Maar als ik dat slaatje een week moet eten heb ik er geen problemen mee :+ Als je dat liever niet hebt halveer je gewoon de hoeveelheden.

En wat voor mij helpt is het verzamelen van gerechten. Zo is die bleekselderij altijd een grote bos die ik nog nooit in 1 keer heb kunnen verwerken, dus ik verzin dan ook een pastagerecht bijvoorbeeld.

[...]

"1 minute recipe", maar dat je een half uur moet afwassen zeggen ze er niet bij :+

[...]

Ik heb de champignonburger van Chickslovefood nagemaakt:
https://chickslovefood.com/recept/paddoburger/

Deze is niet vegan vanwege het ei en de kaas. Zelf een beetje gespeeld met een lijnzaadpapje als bindmiddel. Kaas is voor smaak, dus kan doen wat je wil. Heb wel een hamburgerpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ardana schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:29:
Klinkt al prima!
Ik vind deze ( https://veganchallenge.nl...rwten-en-zoete-aardappel/ ) erg goed te doen. Sowieso nog wat kurkuma (geelwortel) toevoegen aan wat je nu hebt, en van te voren nog een uitje en twee teentjes knoflook fruiten.

Waar mogen we komen proeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WhySoSerious schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:01:
[...]

Klinkt al prima!
Ik vind deze ( https://veganchallenge.nl...rwten-en-zoete-aardappel/ ) erg goed te doen. Sowieso nog wat kurkuma (geelwortel) toevoegen aan wat je nu hebt, en van te voren nog een uitje en twee teentjes knoflook fruiten.

Waar mogen we komen proeven?
Lol, daar moet ik nog ff over puzzelen. Ik heb nog 2 2-persoonsmaaltijden in de koelkast liggen (buiten wat ik hier dus noem) en het restant van gisteren en eergisteren. Dat zijn dus minimaal 6 maaltijden.Vanavond eet ik het restje, dat moet echt op. Morgen krijg ik visite en gaat er 1 2-persoonsmaaltijd aan. Vrijdag heb ik 'n BBQ en zondag en maandag ben ik weg. Maandagavond komt de volgende HF-box.

Zaterdag? In Leiden? :P Heb wel 's avonds 'n verjaardag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Bezorg je in Dordrecht? We gaan een weekendje hier overnachten :)

Wat hier deze week op het menu staan/stonden

Za: Rauwkostsalade (van alles wat we nog over hadden, plus wat rijst, bulgur, bonen etc).
Zo: Gepofte zoete aardappel met kikkererwten
Ma: Geroosterde pompoen met kikkererwten
Di: rest v. zondag
Wo: rest v. maandag
Do: boontjes, aardappelen, "vlees"
Vr: snijbonen, aardappelen, "vlees"

Best veel kikkererwten deze week zie ik nu :+

Wat zit er normaal gezien altijd in die HF-box als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WhySoSerious schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:15:
Wat zit er normaal gezien altijd in die HF-box als ik vragen mag?
Ik heb een box voor 2 personen, voor 3 dagen. Daar zit, als je geen voorkeuren opgeeft, 1x een vlees-maaltijd (75-100 gram pp), 1x 'n vismaaltijd (50-100 gram pp) en 1x 'n vega maaltijd in. Ik heb opgegeven dat ik maaltijden met weinig kcal wil, en heel vaak is dat dan ineens vega, plus ik kijk bijna zelf altijd nog even in de recepten waaruit ik kan kiezen. Udon-maaltijden lust ik bijv. echt helemaal niet, dus die worden sowieso geruild, dan wel gekookt zonder de noodles.

Ze hebben als focussen: calorie-arm, vega, familie, quick & easy, en nog wat dingen die ik ff niet meer weet.

Over het algemeen zit er vrij veel groenten in, soms mag dat voor mij meer zijn (dan is de hoofdmoot bijv. pasta ipv groenten, en dat vind ik jammer). De meeste (vlees-etende) mensen vinden de vlees- en vis-porties te klein, maar ik vind ze prima. Vrijwel altijd wel iets van ui en knoflook, en voor de rest veel seizoensgroenten, maar ook pepertjes, gember, limoen, citroen, verse kruiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 22-08-2018 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WolfsRain
Sowieso gaan we eens een plantaardig etentje met tweakers plannen bij de oude plek in Rotterdam, dat moet gewoon.

On topic, deze soep is echt hemels. Ik gebruik ipv de creme fraiche soja yoghurt. En het mooie ervan, je hebt alleen tomaten, uien, paprika's, knoflook en bouillon nodig : https://www.avantgardeveg...-fraiche-spicy-chickpeas/

Met kikkererwten is wel een aanrader overigens. Dan maak je er meer een maaltijdsoep van.

[ Voor 61% gewijzigd door WolfsRain op 22-08-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 14:29
WolfsRain schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:42:
Sowieso gaan we eens een plantaardig etentje met tweakers plannen bij de oude plek in Rotterdam, dat moet gewoon.

On topic, deze soep is echt hemels. Ik gebruik ipv de creme fraiche soja yoghurt. En het mooie ervan, je hebt alleen tomaten, uien, paprika's, knoflook en bouillon nodig : https://www.avantgardeveg...-fraiche-spicy-chickpeas/

Met kikkererwten is wel een aanrader overigens. Dan maak je er meer een maaltijdsoep van.
Helemaal top idee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Couscous met een beetje kaneel en chilipoeder, gewokte geraspte wortel met knoflook en wat falafel. Hele snelle doordeweekse maaltijd en ook nog eens heel lekker.

Kikkererwten/boerenkoolcurry heb ik ook nog ergens een recept van. En kip-loze madras is ook erg lekker. Tacosaus zonder gehakt maar wat met wat extra maïs en blokjes aardappel. Er is heel veel te vinden maar ook heel makkelijk aan te passen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WolfsRain schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:42:
d:)b I'm game!
Niet als je ook zelf "creme fraîche" wil maken... wel grappig dat die dus ook vegan is.
En anders 'n broodje erbij, daar wordt iedere soep een maaltijdsoep van :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het is me de afgelopen dagen iig wel duidelijk geworden dat er in onverwachts veel dingen kippeneiwit zit. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Ik merk aan mezelf dat ik het laatste jaar echt inspiratieloos ben als het aankomt op eten maken. Correctie, futloos.... ik heb er de energie niet voor om uitgebreid te gaan koken. Terwijl ik dat best leuk vind en in het eerste jaar dat ik vegan was, ik elke dag een ander gerecht maakte. Maar goed, jullie willen natuurlijk recepten zien :) Dus een paar niet allerdaagse recepten die ik al een keertje beschreven had voor anderen:

Saucijzenbroodjes
(deels geïnspireerd door het geniale boek The Sexy Vegan Cookbook)

Gevulde wraps met tofu en groenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Yucon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:23:
Het is me de afgelopen dagen iig wel duidelijk geworden dat er in onverwachts veel dingen kippeneiwit zit. -O-
Als je daar op gaat letten kom je het idd op de gekste plekken tegen. Net als melk c.q weipoeder; wordt te pas en te onpas toegevoegd :N

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 23-08-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Notna schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:09:
[...]

Als je daar op gaat letten... Net als melk c.q weipoeder
Toch vermijd ik die ook. Vooral omdat het vaak niet eens nodig is, zoals in chips. Want er zijn ook chips waar dat niet in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Mx. Alba schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:15:
[...]

Toch vermijd ik die ook. Vooral omdat het vaak niet eens nodig is, zoals in chips. Want er zijn ook chips waar dat niet in zit.
Ik had het krom geschreven. Doelde er eerder op dat het idd in de gekste dingen zit en dat als je er eenmaal op let er een wereld voor je opengaat

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Als je daar op gaat letten kom je het idd op de gekste plekken tegen. Net als melk c.q weipoeder; wordt te pas en te onpas toegevoegd :N
Laatst plain wraps; 9% varkensvet 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:32

Typhone

Who Dares Wins

Nou heb ik zeer weinig op met vegetarisch danwel veganistisch eten maar dat gerecht ziet er toch best oké uit en ga ik eens een kans geven. Al komt er vaak toch iets van vlees/vis bij kijken bij mij maar soit. Eerst maar eens de 'beoogde' variant een kans geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Typhone schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

Nou heb ik zeer weinig op met vegetarisch danwel veganistisch eten maar dat gerecht ziet er toch best oké uit en ga ik eens een kans geven. Al komt er vaak toch iets van vlees/vis bij kijken bij mij maar soit. Eerst maar eens de 'beoogde' variant een kans geven :)
Hoor graag wat je er van vond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
WhySoSerious schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:26:
[...]
Champignons gaan bijna overal bij, in mijn ogen prima als aanvulling op andere groenten :)
Klopt, maar je koopt ze niet bepaald per 2, dus wat recepten waar ik er flink wat in weg kan stuwen zijn wel makkelijk om te hebben.
armageddon_2k1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

Ik heb de champignonburger van Chickslovefood nagemaakt:
https://chickslovefood.com/recept/paddoburger/

Deze is niet vegan vanwege het ei en de kaas. Zelf een beetje gespeeld met een lijnzaadpapje als bindmiddel. Kaas is voor smaak, dus kan doen wat je wil. Heb wel een hamburgerpers.
Thanks! Ik had al even gegoogelt, maar die laten zitten vanwege de naam :+
[...]

Het is voor mij 1 van de redenen geweest dat ik was begonnen aan de veganchallenge. Ik had een veganist op bezoek en toen ik 's ochtends ontbijt wilde maken bleek dat ik gewoon helemaal niks in huis had zonder dierlijke producten. Zelfs in het brood zat een melkproduct. Dat was voor mij wel een eye-opener en toen ben ik gaan denken, is dit allemaal wel nodig? Ik heb toen opgemaakt wat ik nog in huis had, ben aan die challenge begonnen en heb niet meer terug hoeven grijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ample Energy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:54:
[...]

Klopt, maar je koopt ze niet bepaald per 2, dus wat recepten waar ik er flink wat in weg kan stuwen zijn wel makkelijk om te hebben.

[...]
Ik koop bij de Lidl een megabak champignons, en maak er vervolgens 8 burgers van. Twee bak ik er op, de anderen gaan de vriezer in :) Heerlijk.

• Ample Energy
armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Ik koop bij de Lidl een megabak champignons, en maak er vervolgens 8 burgers van. Twee bak ik er op, de anderen gaan de vriezer in :) Heerlijk.
Toevallig ben ik er morgen ;)
segil schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:45:
Ik merk aan mezelf dat ik het laatste jaar echt inspiratieloos ben als het aankomt op eten maken. Correctie, futloos.... ik heb er de energie niet voor om uitgebreid te gaan koken. Terwijl ik dat best leuk vind en in het eerste jaar dat ik vegan was, ik elke dag een ander gerecht maakte. Maar goed, jullie willen natuurlijk recepten zien :) Dus een paar niet allerdaagse recepten die ik al een keertje beschreven had voor anderen:

Saucijzenbroodjes
(deels geïnspireerd door het geniale boek The Sexy Vegan Cookbook)

Gevulde wraps met tofu en groenten
Nog bedankt trouwens! Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'tried and true' recept voor saucijzenbroodjes en dat recept voor de wraps klinkt ook goed.
Ik denk dat ik zaterdag even naar een molen fiets voor wat tarwegluten :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Ample Energy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:00:
[...]

Toevallig ben ik er morgen ;)

[...]

Nog bedankt trouwens! Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'tried and true' recept voor saucijzenbroodjes en dat recept voor de wraps klinkt ook goed.
Ik denk dat ik zaterdag even naar een molen fiets voor wat tarwegluten :)
Ik moet die van mij nog steeds delen met je :$ . Straal vergeten door de vakantie :X

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Typhone schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:51:
[...]
Mag ik dit 'n raar recept vinden? En aardappels, en rijst... Dubbele koolhydratenbron, en dan ook nog pindakaas... dat is echt geen mager recept...

• Notna

Notna

Where are you?®

Ardana schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:07:
[...]

Mag ik dit 'n raar recept vinden? En aardappels, en rijst... Dubbele koolhydratenbron, en dan ook nog pindakaas... dat is echt geen mager recept...
Misschien doet hij aan bodybuilding/is hij een bouwakker/heeft hij gewoon enorme trek :+ ?

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 23-08-2018 13:11 ]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:10:
[...]
Misschien doet hij aan bodybuilding/is hij een bouwakker/heeft hij gewoon enorme trek :+ ?
Recept komt van De Groene Meisjes, voor zover ik foto's van hen gezien heb, zit daar weinig body-building bij... en ook geen bouwvakkers...

• Notna

Notna

Where are you?®

Ardana schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:11:
[...]

Recept komt van De Groene Meisjes, voor zover ik foto's van hen gezien heb, zit daar weinig body-building bij... en ook geen bouwvakkers...
Ah dat had ik even gemist. Maar afgezien van dat; zo extreem is het toch niet kijkende naar de ingrediënten? Ik zou de aardappelen er zelf niet in doen (eventueel gewoon vervangen met wat 'kipstuckjes' of gebakken champignons etc.) Het is een goed vullende maaltijd iig :)

• armageddon_2k1
[...]

Wat is er mis met koolhydraten? En, je kan de bakjes zo vol doen als je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:32

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Voor groene meisjes is het inderdaad wat stevig hahaha. Maar voor Typhone van 1.95m en 92kg die elke ochtend 5km hardloopt en nog fitnesst en mountainbiked is het perfect :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:19:
[...]
Ah dat had ik even gemist. Maar afgezien van dat; zo extreem is het toch niet kijkende naar de ingrediënten? Ik zou de aardappelen er zelf niet in doen (eventueel gewoon vervangen met wat 'kipstuckjes' of gebakken champignons etc.) Het is een goed vullende maaltijd iig :)
Nou, volgens mij werd 'ie gepost als antwoord op "wat doe je met aardappelen die je over hebt", dus weglaten is dan weer niet de oplossing :P
armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Wat is er mis met koolhydraten? En, je kan de bakjes zo vol doen als je wil.
An sich niks, behalve dan dat ik juist probeer minder koolhydraten te eten, niet meer :P

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 23-08-2018 13:25 ]

• armageddon_2k1
Dan schep je wat minder op. Doe je de rest in de vriezer.

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Koolhydraten/kcal let ik niet op. Gewoon gevarieerd en onbewerkt veel eten. BTW, wel aardappelen in schil en basmati/zwarte/wilde rijst hè, geen witte rijst.

Aardappelen zou ik wel aanhouden, je hebt te veel kipstukjes nodig om ze te vervangen. Als de koolhydraten echt een probleem zijn, zou ik de rijst/gedeelte van de rijst vervangen door wat sla of gegrilde groenten.

• Notna

Notna

Where are you?®

WhySoSerious schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:28:
Koolhydraten/kcal let ik niet op. Gewoon gevarieerd en onbewerkt veel eten. BTW, wel aardappelen in schil en basmati/zwarte/wilde rijst hè, geen witte rijst.

Aardappelen zou ik wel aanhouden, je hebt te veel kipstukjes nodig om ze te vervangen. Als de koolhydraten echt een probleem zijn, zou ik de rijst/gedeelte van de rijst vervangen door wat sla of gegrilde groenten.
Je hoeft ze qua voedingswaarde natuurlijk niet 1:1 te vervangen hé. Ik vind aardappel met rijst gewoon geen lekkere textuur samen :X :P

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Je proeft de aardappelen niet echt meer. Ook de structuur ligt natuurlijk aan welk ras je gebruikt en hoe lang je deze kookt.

• WolfsRain
Koolhydraten zijn belangrijk! Voer voor je spieren en hersenen. Maar wat korten op wat minder voedzame kh is natuurlijk prima(witte rijst, suiker, wit brood). Aardappels vallen daar bij mij niet onder, en volkoren rijst ook niet overigens (ookal eet ik zelf nooit rijst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WolfsRain schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:45:
Koolhydraten zijn belangrijk! Voer voor je spieren en hersenen. Maar wat korten op wat minder voedzame kh is natuurlijk prima(witte rijst, suiker, wit brood). Aardappels vallen daar bij mij niet onder, en volkoren rijst ook niet overigens (ookal eet ik zelf nooit rijst).
Klopt :) Maar ik eet toch liever een overschot aan groente en fruit, dan aan rijst, pasta en aardappelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:00:
[...]

Ik moet die van mij nog steeds delen met je :$ . Straal vergeten door de vakantie :X
Ik wilde er nog iets bij zetten als "(Ik wil geen namen noemen)", maar ik was bang dat dat wel erg passief-agressief over zou komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10-05 09:03
Geïnspireerd door de gedroogde tofoe bij een Chinese kennis, heb ik vorig weekend een nieuwe bereidingsmethode ontdekt voor tofoe. Snij het blok in plakken van 2-4 mm dun (eventueel daarna in reepjes oid), marineer naar smaak (visolie?) en bak/frituur deze in wat olie op hoog vuur totdat het bruint en krokant wordt (10-15min). Kun je in Aziatische gerechten in plaats van kip gebruiken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ample Energy
Brent schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:15:
Geïnspireerd door de gedroogde tofoe bij een Chinese kennis, heb ik vorig weekend een nieuwe bereidingsmethode ontdekt voor tofoe. Snij het blok in plakken van 2-4 mm dun (eventueel daarna in reepjes oid), marineer naar smaak (visolie?) en bak/frituur deze in wat olie op hoog vuur totdat het bruint en krokant wordt (10-15min). Kun je in Aziatische gerechten in plaats van kip gebruiken.
:N :+

Maar misschien is het ook lekker met een plantaardige worcestershiresaus of sojasaus. Ik laat het zo wel even weten, in ieder geval bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Kinderlijk ( :+ ) en snel vanavond:

1 x Heinz Witte bonen in tomatensaus a 89 cent
1 x 500 gram aardappelen a 60 cent
2 x Zeesticks van de AH a 1.79 per pakje (aanbieding)
1 x Remia Mayolijn

Genoeg voor 1 volwassene en 3 kinderen

Kwestie van aardappelen koken en kruiden om vervolgens in de Airfyer te mikken. De rest is opwarmen c.q bakken. Nog wat eigengemaakte appelmoes erbij en de kinderen aten het binnen no time op (en ik ook :+ )

Absoluut niet inspiratievol of culinair; maar wel makkelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:17:
Absoluut niet inspiratievol of culinair; maar wel makkelijk :P
Makkelijk en minder dan €1.50 per persoon; past helemaal in mijn straatje :P
Uit nieuwsgierigheid: heb jij die zeesticks ooit een week in de koelkast gehad? Waren ze toen nog goed?

Ik ben voor het volgende gegaan:
0.5 blok tofu (70 cent)
0.5 Chinese kool (55 cent, iirc)
Kopje zilvervliesrijst (10 cent?)
Wat sojasaus, sambal en ketjap
Zonnebloemolie

Het blok tofu had ik gister al doormidden gesneden, grotendeels droog gedrukt en in de koelkast gelegd. Net in strips van 50 x 10 x 2 millimeter gesneden, gemarineerd in sojasaus en ketjap en weer in de koelkast gelegd. Daarna de Chinese kool klein gesneden en tv gaan kijken. Vervolgens de tofu in de zonnebloemolie gebakken voor ongeveer een klein kwartier (1 keer omgedraaid). Met dank aan @Brent!
Tegelijkertijd ook water opgezet en de rijst gaan koken. Daarna de tofu op wat keukenpapier gelegd en de helft van de olie weggegooid. In de overgebleven olie heb ik een grote eetlepel (theelepeltje zal al ruim voldoende zijn voor kinderen) sambal oelek in gegooid en een minuut later de Chinese kool. Toen die wat was geslonken ging er nog wat ketjap bij. Daarna rijst op een diep bord, kool er op en de tofu er boven gekiept. Ah, ik had echt zin in ketjap... :9

Die tofu was erg goed gelukt. Nooit eerder zo dun gebakken.

• Notna

Notna

Where are you?®

Ample Energy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:47:
[...]

Makkelijk en minder dan €1.50 per persoon; past helemaal in mijn straatje :P
Uit nieuwsgierigheid: heb jij die zeesticks ooit een week in de koelkast gehad? Waren ze toen nog goed?

Ik ben voor het volgende gegaan:
0.5 blok tofu (70 cent)
0.5 Chinese kool (55 cent, iirc)
Kopje zilvervliesrijst (10 cent?)
Wat sojasaus, sambal en ketjap
Zonnebloemolie

Het blok tofu had ik gister al doormidden gesneden, grotendeels droog gedrukt en in de koelkast gelegd. Net in strips van 50 x 10 x 2 millimeter gesneden, gemarineerd in sojasaus en ketjap en weer in de koelkast gelegd. Daarna de Chinese kool klein gesneden en tv gaan kijken. Vervolgens de tofu in de zonnebloemolie gebakken voor ongeveer een klein kwartier (1 keer omgedraaid). Met dank aan @Brent!
Tegelijkertijd ook water opgezet en de rijst gaan koken. Daarna de tofu op wat keukenpapier gelegd en de helft van de olie weggegooid. In de overgebleven olie heb ik een grote eetlepel (theelepeltje zal al ruim voldoende zijn voor kinderen) sambal oelek in gegooid en een minuut later de Chinese kool. Toen die wat was geslonken ging er nog wat ketjap bij. Daarna rijst op een diep bord, kool er op en de tofu er boven gekiept. Ah, ik had echt zin in ketjap... :9

Die tofu was erg goed gelukt. Nooit eerder zo dun gebakken.
Zodra ze in de aanbieding zijn, koop ik 6 pakjes van de verschillende soorten en mik ze in de vriezer (ondanks dat de verpakking aangeeft dat ze niet geschikt zijn om zelf in te vriezen). Kan ik dan een maand of 2 mee doen, aangezien ik niet elke dag vleesvervangers nuttig. Maar ze komen uit de koeling, met een THT. Dus ik zie niet in waarom ze niet goed zouden blijven voor een week in de koeling. Deze waren van zaterdag, THT tot 19-09

Of bedoel je als ze bereid zijn?
Of bedoel je als je bijv. De helft zou eten en dan de verpakking in de koelkast laat tot eind van de week? Ik denk dat dit wel goed gaat hoewel 'na openen beperkt houdbaar'

Zou de helft in de vriezer mikken als je dat wilt doen. Ik proef geen rare dingen ondanks dat het, blijkbaar, niet geschikt is voor invriezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 23-08-2018 19:11 ]

• Brent
  • Laatst online: 10-05 09:03
Je begon goed, maar zonnebloem is voor bakken een van de meest carcinogene olieen (olijf ook). Gebruik die enkel voor salades. Bakken met kokosnoot of koolzaad. (Ja, het is extreem eigenaardig dat Nederlanders koolzaad vaak als slaolie verkopen en bijna alles in zonnebloem bakken).

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 23-08-2018 19:06 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ample Energy
Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:54:
[...]

Zodra ze in de aanbieding zijn, koop ik 6 pakjes van de verschillende soorten en mik ze in de vriezer (ondanks dat de verpakking aangeeft dat ze niet geschikt zijn om zelf in te vriezen). Kan ik dan een maand of 2 mee doen, aangezien ik niet elke dag vleesvervangers nuttig. Maar ze komen uit de koeling, met een THT. Dus ik zie niet in waarom ze niet goed zouden blijven voor een week in de koeling. Deze waren van zaterdag, THT tot 19-09

Of bedoel je als ze bereid zijn?
Ik heb de laatste maanden ruzie met de THT-datums van de Albert Heijn, vooral wanneer iets in de actie is. Tegenwoordig haal ik 2 pakjes van iets wanneer ze in de aanbieding zijn en wil ik ze binnen 4 dagen op hebben. Misschien moet ik ze maar invriezen dan. Moet ik 'helaas' maar snel beginnen aan de nieuwe cornetto's om ruimte te maken :P
Edit naar aanleiding van jouw edit: van die huismerkproducten eet ik meestal de helft en de dag er na de andere helft. Dus het ging me echt om de dichte verpakking in de koelkast bewaren.
Edit 2: Op zich is het geen grote ramp, want ik kan ze gewoon omruilen bij de servicebalie, maar als je net de helft van het eten klaar hebt en de olie warm is is het best ergerlijk.
Brent schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:06:
[...]

Je begon goed, maar zonnebloem is voor bakken een van de meest carcinogene olieen (olijf ook). Gebruik die enkel voor salades. Bakken met kokosnoot of koolzaad. (Ja, het is extreem eigenaardig dat Nederlanders koolzaad vaak als slaolie verkopen en bijna alles in zonnebloem bakken).
Bedankt voor de suggestie! M'n kokosnootolie was laatst gevallen en blijkbaar zat de dop er niet goed op...

Ik gebruik graag olijfolie voor dressings, kokosolie om te bakken, sesam- en arachideolie om te sauteren (afhankelijk van welke smaak ik zoek) en zonnebloemolie voor wanneer ik wat grotere hoeveelheden of een neutrale smaak nodig heb. Ik zal eens naar koolzaadolie kijken. Zo vaak gebruik ik die oliën niet, dus als het echt zo veel gezonder is maakt het prijsverschil me ook niet zo veel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Ample Energy op 23-08-2018 19:27 ]

• WolfsRain
Brent schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:06:
[...]

Naar mijn mening kun je dan beter alle olie mijden. Ik gebruik nooit olie, bak altijd in water :) Maar dat is weer een ander onderwerp die niet in de geest hoort van dit topic.

Wij zijn helemaal lui vanavond, Vegetarische Roti Wrap(tofu, tempeh, boontjes, aardappel) en een broodje tempeh gehaald bij New Meyva in Den Haag. Prijzen zijn daar ook prima, 4,50 voor een wrap en 2,50 voor een broodje :)

Maximaal een keer per week hoor, en maak daarnaast vaak nog een flinke salade met groente en fruit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WolfsRain schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:26:
[...]
Naar mijn mening kun je dan beter alle olie mijden. Ik gebruik nooit olie, bak altijd in water :) Maar dat is weer een ander onderwerp die niet in de geest hoort van dit topic.
Hier ben ik toch wel nieuwsgierig naar hoor...

Ik vraag me trouwens af, ik ken deze potten als vet waarmee je je haar of huid kunt insmeren, maar je kan er kennelijk ook mee bakken? https://www.ah.nl/product...368576/bon-coco-kokosolie

En ik ken weinig producten waarover de berichtgeving zó tegenstrijdig is als kokos-olie. 't Ene onderzoek zegt dat het onwijs slecht is, het andere dat het onwijs gezond is. Wat is 't nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Ardana schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:23:
[...]

Ik vraag me trouwens af, ik ken deze potten als vet waarmee je je haar of huid kunt insmeren, maar je kan er kennelijk ook mee bakken? https://www.ah.nl/product...368576/bon-coco-kokosolie

En ik ken weinig producten waarover de berichtgeving zó tegenstrijdig is als kokos-olie. 't Ene onderzoek zegt dat het onwijs slecht is, het andere dat het onwijs gezond is. Wat is 't nou?
De gezondheidsvoordelen komen alleen maar uit het feit dat je eigenlijk een soort concentraat hebt van een geheel product. Om een voorbeeld te geven, sommige goede olijfolie kost wel 15kg olijven. De voordelen van koolzaad olie, je raadt het al, komen uit koolzaad. Als je de gehele producten tot je zou nemen, zou je dezelfde voordelen eruit kunnen halen.

Als je het gewoon eet omdat je vindt dat het je eten lekkerder maakt, prima. Ik vind het veel onnodige kcal en bak al jaren in alleen water, wat mij prima bevalt. Je hebt wel een goede anti aanbakpan nodig, maar thats it.

Overigens ben ik het er uiteraard wel mee eens dat sommige producten gebakken in olie lekkerder zijn, maar ik mis het thuis geen moment en heb het dus ook niet eens in huis. Buiten de deur maakt het mij uiteraard minder uit en eet ik wat ik wil. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Effectief kook of stoom je dus alles als je enkel water gebruikt. Nu zal dat voor veganistische voeding veel minder uitmaken dan voor je andere voeding. Maar een aardappel fatsoenlijk bakken in water gaat em niet worden.
Maar wat je aangeeft klopt, het is uiteindelijk een smaakkwestie (waar iedere chef het wel over eens is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ardana schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:23:
[...]

Ja hoor; dat kan prima :) . En wat betreft de onderzoeken; de grootste 'problemen' met kokosolie is de manier van het verkrijgen en dat het een wat 'vetter' vet is dan bijv. Olijfolie.

Maar als je het met mate doet en niet je eten er in verdrinkt loopt het wel los

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 24-08-2018 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:59:
Effectief kook of stoom je dus alles als je enkel water gebruikt. Nu zal dat voor veganistische voeding veel minder uitmaken dan voor je andere voeding. Maar een aardappel fatsoenlijk bakken in water gaat em niet worden.
Maar wat je aangeeft klopt, het is uiteindelijk een smaakkwestie (waar iedere chef het wel over eens is).
Aardappels bak ik zonder olie in de oven. Kook ze wel voor met wat baksoda, zorgt ervoor dat ze enorm knapperig worden _/-\o_ Zo maak ik vaak frietjes voor kapsalon(met tempeh/kipstukcjes van vivera, edelgistvlokken en knoflooksaus op basis van soja yoghurt), aanrader trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:45
WolfsRain schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

Aardappels bak ik zonder olie in de oven. Kook ze wel voor met wat baksoda, zorgt ervoor dat ze enorm knapperig worden _/-\o_ Zo maak ik vaak frietjes voor kapsalon(met tempeh/kipstukcjes van vivera, edelgistvlokken en knoflooksaus op basis van soja yoghurt), aanrader trouwens.
Laatst ook een Airfryer gekocht, binnen een kwartier ook prima frietjes zonder olie
Eet geen nightshades (gezondheidsreden) dus gebruik zoete aardappel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
Ik heb nog wat verzameld uit mijn eigen lijst met yt kanalen en boeken die ik wel goed vind. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

VeganBlackMetalChef
Grappige manier om met eigen gemaakte metal muziek vegan recepten aan te prijzen
The Vegan Zombie
Leuke combinatie van vegan eten en zombies. Vooral de video's van voor oktober 2014 zijn leuk met John (zoals deze YouTube: Shepherds Pie Recipe | Vegan | The Vegan Zombie), daarna heeft iemand anders het overgenomen en zijn ze iets minder geworden.
hot for food
Mooie gerechten, goede presentatie. Ik heb deze gemaakt en dat is een aanrader: YouTube: CHEESY VEGAN PUMPKIN ROLLS | hot for food
Mark Anthony
Professionele kok, geeft goede tips tijdens koken. Geen complexe gerechten.
Mary's Test Kitchen
Leuk kanaal met vooral aziatisch geïnspireerde gerechten.

YouTube: Peaceful Cuisine
Goede gerechten en zeer mooi gefilmd. Met en zonder muziek.

Daarnaast een paar leuke boeken:

https://www.bol.com/nl/p/...3THWxDVQ.1.2.ProductTitle
Sexy vegan cookbook, geweldige fastfood recepten, op een aparte manier beschreven

https://www.bol.com/nl/p/...SbtpdKWQ.1.2.ProductTitle
Hét boek op gebied van vega koken, met ontzettend veel informatie over gerechten, bereidswijzen, etc.

https://www.bol.com/nl/p/...ge#product_specifications
Toonaangevend boek op gebied van leren koken. Heeft niet speciaal iets te maken met vega/vegan, maar hierin leer je alles over kooktechnieken, bereidingswijzen, de chemie achter koken, waarom dingen gebeuren in de keuken zoals ze gebeuren. Echt een super aanrader als je je kookkunsten verder wilt helpen.

En nog een handige website met kooktechnieken: https://passie.horeca.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 24-08-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megajr
Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:17:
Kinderlijk ( :+ ) en snel vanavond:
Een variant hierop eet ik ook vaker maar dan uit de oven. De AH aardappel specialiteiten ( _/-\o_ ) de oven in en 5-10 minuten later een vleesvervanger bij terwijl de (diepvries) groente gekookt wordt en dan zit je met +/- 20 minuten aan tafel. Ook niet culinair verantwoord maar wel erg lekker.

En met alle paddenstoelen die hier genoemd worden is het misschien ook wel tof om twee bijzondere dingen die je er mee kunt doen uit te lichten. Wicked Healthy gebruikt een techniek die ze de mushroom press noemen. In deze video voor Tesco krijg je een idee van hoe dat werkt:

Ik heb eergisteren een extra pan op m'n gewone champignons gezet en deze aangedrukt en ze worden er echt compacter en lekkerder van vind ik. Het is wel een techniek waar ik verder mee wil experimenteren in ieder geval.

De andere optie is het in kleinere stukken hakken van champignons en vervolgens ze als gehakt te gebruiken. Ik heb afgelopen weekend dit voor het eerst gedaan en ze in iets te kleine stukken gehakt waardoor ze in de saus verdwenen. Tip van mijn kant is dus ze in kwarten te snijden en niet allemaal tegelijk in je foodprocessor te mikken. Bosh! gebruikt het champignon 'gehakt' voor een chili, bolognese saus en een shepherds pie en daar past het echt prima in vind ik. Maar in taco's of burrito's zie ik het ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Weet niet of of dit topic ook bedoeld is voor recepten vragen, maar bij deze de gok.

Ik ben slecht in de Indonesische keuken, maar al doende leert men. Ik kies in een toko regelmatig tempeh, wat ik graag zelf ook zou willen maken, maar ik weet niet war te starten (afgezien van een blok kopen).
Het is na bereiding lichtbruin, niet heel knapperig (dus niet gefrituurd lijkt me) en licht zoet (zal wel iets van ketjap zijn?).
Natuurlijk is elke toko anders, maar het lijkt me geen ingewikkeld familiegeheim-recept, dus iemand die een "standaard" recept heeft waar ik verder op kan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:45
Zelf deze afgelopen week gemaakt en gegeten ook erg lekker.

Edit: toevallig maar zie dit filmpje @Fly-guy Tempeh is meestal gemaakt van sojabonen.

[ Voor 28% gewijzigd door Marc3l op 24-08-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Fly-guy schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:00:
Weet niet of of dit topic ook bedoeld is voor recepten vragen, maar bij deze de gok.

Ik ben slecht in de Indonesische keuken, maar al doende leert men. Ik kies in een toko regelmatig tempeh, wat ik graag zelf ook zou willen maken, maar ik weet niet war te starten (afgezien van een blok kopen).
Het is na bereiding lichtbruin, niet heel knapperig (dus niet gefrituurd lijkt me) en licht zoet (zal wel iets van ketjap zijn?).
Natuurlijk is elke toko anders, maar het lijkt me geen ingewikkeld familiegeheim-recept, dus iemand die een "standaard" recept heeft waar ik verder op kan bouwen?
Het meest simpele? Snij het in dunne reepjes, marineer met wat soajaus + gerookte paprikapoeder + wat azijn. Dit marineren en vervolgens een 20-tal minuten in de oven of in de Airfryer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hoewel niet Indonesisch, is deze soato soep een aanrader :Y

http://nevernotcooking.nl/recipe/vegan-saoto-soep/ (iets ander alternatief: https://wateetjedanwel.nl/vegan-saoto-soep/ )

Vorige week nog gegeten :9

Verder geen tips voor je tempeh; ik heb een enorme hekel aan tempeh :X

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 24-08-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil

Het beste kan je eerst de tempeh kort stomen, zodat de scherpe geur eraf gaat. Snijdt hiervoor het tempeh blok eerst in een aantal grote stukken en plaats in een stoommandje en stoom gedurende 4-5 minuten. Daarna laten afkoelen en in kleine blokjes/reepjes snijden. Nu kan je zoals @WhySoSerious zegt de tempeh marineren en vervolgens in de oven doen, totdat alle vocht verdampt is en de marinade achterblijft.
Of je bakt eerst de tempeh in flink wat olie op het vuur (tempeh zuigt olie op). Vervolgens marineren en afbakken. Of meebakken in een gerecht.
Een voorbeeld gerecht: bereidt de tempeh zoals hierboven beschreven (stomen, blokjes snijden, olie bakken). Apart zetten.
Vervolgens ui fruiten met fijngeperste knoflook en peper, zo'n 5 minuten. Voeg dan de tempeh weer toe, samen met tomatenpuree, ketjap manis, tamarinde (optioneel, wel heeeel lekker), kerrie en zout. Voeg wat water toe zodat de boel niet droogkookt en de tomatenpuree overal goed in de tempeh kan trekken. Indien nodig, water beetje toevoegen als het te snel droog kookt. Je kunt water ook deels vervangen door kokosmelk.
Serveer met gekookte sperzieboontjes en een roti vel. Bijvoorbeeld de verse roti vellen van de amazing oriental zijn superlekker en vegan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
De meeste toko's marineren hun tempeh vaak 24 uur, en inderdaad vaak in ketjap.

In de Indonesische keuken wordt tempeh vaak gefrituurd, in de surinaamse keuken vaak gebakken. In het eerste geval krijg je meer een soort zoet zoute knapperige tempeh, in het laatste geval meer een volwaardige vleesvervanger met goede bite.

Overigens eet ik tempeh ook gewoon rauw, ben er een enorme fan van. Als ik ze knapperig wil hebben bak ik ze vaak, zonder olie met wat kruiden, op hoog vuur in een pan met goede anti aanbaklaak. Ik denk dat je met olie vast nog een beter resultaat behaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Leuk Topic! Ik maak tegenwoordig ook geregeld gerechten met Tempeh er in. Bevalt me inderdaad goed als vleesvervanger met bite.

Ik ben zelf vegetariër maar kook ook wel redelijk vaak veganistisch. Heb ook net in navolging van die bovenstaande video van Derek Sarno doorgeklikt naar zijn mealprep videos. Hier staan ook erg leuke en lekkere combinaties tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Je kunt tempeh ook vermalen in een keukenmachine en dan bakken in olie... dan krijg je een soort van strooisel, zoals gebakken uitjes, die je kunt gebruiken in salades e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tempeh te marineren gelegd voor vanavond!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P3kdq018iQ9yuUh2Lr6T3ms1/full.jpg

1 blok tempeh in kleine dobbelsteentjes gesneden
2 fijngesneden uien

Marinade van:
3 grote tenen knoflook
6 rode pepers
1 flink stuk gember
8 gedroogde vijgen
1 flinke scheut ketjap
1 flinke scheut zonnebloemolie
Ve tsin en zout naar smaak
Fijngemaakt in de blender

Vanavond gaat dat de pan in, dan nog een courgette, twee kleine aubergines, twee groene paprika's, vijf tomaten en een nog wat klein gesneden vijgen erbij en uiteindelijk serveren met rijst.

De vijgen zorgen voor wat zoet om het zuur van de tempeh te compenseren.

Totaal ongeveer €10-€12 aan ingrediënten (waarvan €4 voor de vijgen!) en ik denk dat het 4 à 5 maaltijden is (1 vanavond opeten, 2 in de koelkast, 2 in de vriezer voor later).

Heb er nu al trek in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
Ziet er goed uit @Mx. Alba ! Zijn vijgen Indonesisch? Of komt je marinade niet uit die keuken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Megajr schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:27:
Ziet er goed uit @Mx. Alba ! Zijn vijgen Indonesisch? Of komt je marinade niet uit die keuken?
Vijgen zijn niet Indonesisch. Ik volg geen recept of traditie, ik doe gewoon maar wat en meestal is het verdomd lekker. :D

Pagina: 1 2 Laatste