Lekker plantaardig eten bij de GoT-kookclub

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:43
Ik had begin deze week een klein kind op bezoek en wat eten zij het liefste? Pizza! Nu kan je uiteraard aan de gang met een tomatensaus, kaasvervanger en minimale toppings, maar ik besloot het helemaal anders aan te pakken en gelukkig viel het in de smaak. Wij vonden het erg lekker en leuk om te maken, maar als je volwassen non-vegans te gast krijgt is het misschien niet traditioneel genoeg om het nog pizza te mogen noemen ;) :+

De bodems waren totaal niet creatief en kwamen uit de supermarkt (AH, zonder saus), omdat ik ten eerste geen tijd meer had om vers deeg te maken en ten tweede verwachtte dat het wel zo veilig zou zijn om een droge bodem te gebruiken. Verse bodems moet je namelijk toch snel beleggen en de oven in schuiven en nu konden ze in alle rust op het rooster blijven wachten tot ze waren belegd.

De "saus" was een zelfgemaakte hummus. Ik had een potje kikkererwten (AH biologisch, die vind ik het lekkerste) laten uitlekken (en de 'aquafaba' voor de zekerheid opgevangen) en in de foodprocessor gedaan. Daar bovenop heb ik 3 eetlepels tahini, een teentje knoflook, wat limoensap, olijfolie, zout en komijn gedaan en vervolgens veilig de bovenkant op de machine. Voor de zekerheid had ik er een potje pastasaus naast gezet, mocht het niet in de smaak vallen. Bij het kiezen van de saus kreeg ze de keuze: of de superspeciale geheime gele saus waarbij zij de machine mocht bedienen of de rare rode saus uit een potje. Gelukkig viel de keuze zonder aarzelen op de hummus :P Mix het wel goed door in verband met de schilletjes.

Je kunt ook extra veel hummus maken, want het is natuurlijk een heerlijk broodbeleg. Ik had het vandaag weer gemaakt, maar nu met een stengeltje bosui en wat peterselie erbij. Uiteraard zijn er nog veel meer smaken mogelijk, maar dat had ik nog over.

Voor de toppings had ik schijven courgette, ringen rode ui en strepen rode paprika. Die had ik in een kom gedaan met wat olijfolie, peper en zout en even gehusseld. Maar ook dat had nog een kinderhand nodig, want die mochten worden gegrild met het tosti-ijzer. Een grillpan werkt natuurlijk beter, maar dit was leuker. Haal wel steeds zelf het apparaat leeg, want bij een verbrande hand is de avond snel over en heb je wat uit te leggen :P
Daarnaast had ik nog wat champignons en cherrytomaten gesneden, maar de champignons waren te dun om goed te grillen en de tomaatjes grillen leek me niet verstandig. Een portobello grillen zou wel kunnen, maar die vond ik wat te prijzig gelet op het risico dat die 'eng' zouden zijn of zo.

Ik vond het resultaat (na 10 minuten in de oven natuurlijk) erg goed smaken en wilde het daarom even delen. Het is ook gewoon leuk om met kinderen pizza te maken en ik was blij dat er niet om kaas of vlees werd gevraagd. Voor de zekerheid had ik nog wat van die AH plantaardige rulstukjes in de koelkast liggen, maar dat was dus niet nodig. Met de overgebleven groente kan je heel eenvoudig iets als een Mexicaanse bonenschotel maken trouwens. Daar ga ik zo aan beginnen en die schrijf ik een andere keer misschien nog op.

Hebben jullie nog leuke ideeën voor veganistische pizza's? Als ik trek heb in pizza en geen zin heb om moeilijk te doen ga ik vaak voor een bodem waar al wat saus op zit, smeer ik er wat sriracha op, beleg ik het met gemixte diepvriesgroente en eventueel plantaardige rulstukjes of shoarma. Nu heb ik alvast twee totaal verschillende snelle pizzarecepten, maar meer is altijd welkom :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Vandaag mijn Le Creuset Tajine 31 cm binnen gekregen via mp. Ga lekker Marokkaans recept met stoofvlees proberen morgen en turks broodje erbij. Ding past net aan in de keukenkast :) Zal mij benieuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Vanavond wezen uit eten met een groep collega's bij Van der Valk. Er was een menu van tevoren samengesteld met drie keuzes voor elke gang... Voorgerecht was carpaccio, caesar salad of tomatensoep met crème fraiche maar die crème fraiche lieten ze voor mij dus weg. Het meest geschikte dessert was de sorbet - waar de slagroom bij weggelaten werd. Bij het hoofdgerecht leek de pasta pesto de beste keuze maar toen kwamen ze me vertellen dat de pasta met ei gemaakt was... De twee andere opties waren kipsaté of boeren schnitzel dus hadden ze voor mij een hoofdgerecht buiten de kaart geregeld. Een quinoa maaltijdsalade met veel verschillende groenten en noten erbij. Heerlijk en compleet. En attent!

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 30-08-2018 22:29 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

mutsje schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:52:
Vandaag mijn Le Creuset Tajine 31 cm binnen gekregen via mp. Ga lekker Marokkaans recept met stoofvlees proberen morgen en turks broodje erbij. Ding past net aan in de keukenkast :) Zal mij benieuwen.
Pssst, je zit in het verkeerde topic ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vandaag een salade gegeten van HF. Niet veganistisch (had ei en mayo, maar volgens mij kun je dat ei prima weg laten, en een dressing hoeft ook niet op basis van mayo) maar volgens mij wel makkelijk vegan te maken dus. De basis was cannellini-bonen die je opbakte met paprika-poeder. Ik kende het niet, maar het was erg lekker, en volgens mij kun je daar leuk mee variëren.

Ik ben nog niet zo ver dat ik echt over ga op vegan (als het ooit zover komt, waar ik an sich een hard hoofd over heb), maar het grappige is wel dat ik er wel mee bezig ben. Wellicht maakt dat een eventuele overstap straks makkelijker :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 31-08-2018 00:08 ]

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ardana schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:07:
Vandaag een salade gegeten van HF. Niet veganistisch (had ei en mayo, maar volgens mij kun je dat ei prima weg laten, en een dressing hoeft ook niet op basis van mayo) maar volgens mij wel makkelijk vegan te maken dus. De basis was cannellini-bonen die je opbakte met paprika-poeder. Ik kende het niet, maar het was erg lekker, en volgens mij kun je daar leuk mee variëren.

Ik ben nog niet zo ver dat ik echt over ga op vegan (als het ooit zover komt, waar ik an sich een hard hoofd over heb), maar het grappige is wel dat ik er wel mee bezig ben. Wellicht maakt dat een eventuele overstap straks makkelijker :)
De dressing is een makkelijke idd, zelfs als je wel mayo wilt gebruiken in de basis:

https://www.remia.nl/producten/mayonaise/mayolijn-pot/

Laat je het ei weg (of je doet er voor in de plaats wat Kala Namak(zwart zout) op voor de smaak) en voila; je bent er al :Y

Dat zwarte zout is overigens echt geweldig spul. Net als liquid smoke om een gerookte smaak aan iets te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 31-08-2018 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Notna schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:37:
[...]

Pssst, je zit in het verkeerde topic ;)
Verhip :+ darn. nou dan vervangen we het vl**s toch voor vegetarisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:00

WhySoSerious

Be the change.

Ardana schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:07:

Pas op, we zijn net de Borg :+
Alleen bij ons dan wel vrijwillig ;)

Leuke recepten zie ik hier langskomen, ook leuk die pizza @Ample Energy. Afgelopen maandag zelf ook pizza moeten maken (zijn die vegan pizza's van de Lidl alweer uit het assortiment?). Kant en klare bodem en de bijgeleverde saus gebruikt, het was al wat later op de avond, en belegd met champignons, paprika, ui, schijfjes courgette en wat Smelzkäse, en naderhand nog wat rucola en basilicum. Simpel, maar smakelijk, alhoewel een eigen bodem en saus het geheel net wat beter maakt.

Andere dagen van de week geexperimenteerd met een aardappelschotel, spinazie, pindakaas-kokosroomsaus en wat kruiden uit de oven (redelijk) en een gisteren een heerlijke curry met oa pak choi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01
Notna schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:17:
1 x Heinz Witte bonen in tomatensaus a 89 cent
Wat hierbij erg goed past (imo), is een doosje champignons. Vooraf even aanzetten in een steelpan en als je dan toch bezig bent een gesnipperd uitje meefruiten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 14:40

vhal

ಠ_ಠ

Mx. Alba schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:55:

Marinade van:
3 grote tenen knoflook
6 rode pepers
1 flink stuk gember
8 gedroogde vijgen
1 flinke scheut ketjap
1 flinke scheut zonnebloemolie
Ve tsin en zout naar smaak
Fijngemaakt in de blender
Waarom ve-tsin, je zou zeggen dat al die kruiden wel genoeg smaak afleveren aan het gerecht...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

vhal schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:29:

Waarom ve-tsin, je zou zeggen dat al die kruiden wel genoeg smaak afleveren aan het gerecht...
Ve tsin is pure umami smaak. Na jaren blootgesteld te zijn aan de authentieke Aziatische keuken (mijn laatste ex is Vietnamees) ben ik aan die smaak verslaafd. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 17:42
Strawberry Apple Crisp.
Gisteren ook gemaakt, was goed te doen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iqVrFJywhZ8]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Gisteren van een collega een kilo (!) zelfverbouwde pepers gekregen... Dus gisterenavond sambal gemaakt. :D

Men neme een kilo pepers, een hele knoflook, een ui, een flinke scheut ketjap, een flinke schep sel de Guérande, een flinke schep suiker, een scheut azijn, een flinke schep paprikapoeder... Alles in de blender fijnmalen... Scheut olie in een pan en warm laten worden, geblenderde pepermix erbij, en het geheel een tijd laten pruttelen om het in te laten dikken. Direct vanuit de pan terwijl het nog heet is in goed ontsmette potjes doen, potjes op de kop zetten zodat ze vacuüm trekken. Laten afkoelen... Klaar! Drie flinke potten bruine sambal.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 16-10-2018 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het is zulk snertweer dus ik had zin in snert... Maar hoe maak je dat vegan? Nou, met gerookte tofu in plaats van het varkensvlees, en veganistische Roockworst van de Vegetarische Slager. Het huis vult zich al met de heerlijke snertlucht, ik kan niet wachten tot het klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01
Mx. Alba schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:28:
Het is zulk snertweer dus ik had zin in snert... Maar hoe maak je dat vegan?
Spliterwten passen ook erg goed in een dikke currysoep :9 . Maar ik geef toe, als snert-alternatief is dat wel een beetje te out-of-the-box. Hoewel dat toch ook erg lekker is met snertweer :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De Roockworst valt trouwens vies tegen. Qua smaak voegt het weinig toe aan de snert dus wat mij betreft is het de prijs niet waard... Volgende keer hou ik het gewoon bij de gerookte tofu - laat die Roockworst maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ordinaire linkdump incoming!

https://zonderzooi.com/2018/01/16/pasta-met-erwtenpesto/

Dit is wel zo makkelijk en snel te maken en smaakt meer dan prima. Gecombineerd met wat eigen gekweekte rucola (extra pittig) een heerlijke combinatie.

*Struint site af naar meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Leuk om te lezen allemaal. Ik ga binnenkort appeltaart bakken en 1 met aardbeien is leuk om te proberen. Ben alleen bang dat die niet meer te vinden zijn met dit weer. En ik hou niet van snert, maar die met gerookte tofu had ik zelfs willen proberen. Het pastarecept klinkt ook goed. Niet te moeilijk doen en volgens mij goed te bewaren voor de dag er na. Ik heb zelf helaas weinig recepten te delen, want ik kook de laatste maanden nogal low budget en dat is niet zo inspirerend :+

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen is, gaan er nog mensen plantaardig gourmetten met de kerst?! :P
Ik ben namelijk op zoek naar leuke ideeën en ik zou te maken hebben met verstokte vleesliefhebbers, dus het moet wel goed en niet te veel gefocust op groentes. Ik zat te denken aan:
- stokbrood met kruidenboter. Als je plantaardige boter, knoflook, basilicum, bieslook en een beetje zout door elkaar mengt en een stokbrood insnijdt en het mengsel er tussen en bovenop smeert heb je een heerlijke snack die je mooi kan eten terwijl je gerechtje in het pannetje gaar kookt.
- een paar van die verse burgers van de AH waar ik met een bakvormpje kleine burgertjes van maak.
- gemarineerde tempeh. Ik moet nog even uitzoeken welk recept goed bevalt, maar iets met ketchup, sojasaus en siroop zal vast in de smaak vallen. Of heeft iemand een ander idee?
- misschien een vleesvervanger als shoarma. Als iemand nou niks lust gooien ze daar maar knoflooksaus overheen en zijn ze stil :+
- zelfgemaakte falafel. Dat is ook mooi plat en klein te maken.
- wat groentes zoals paprika, champignon en ui die men niet zomaar kan laten mislukken met zo'n onhandig pannetje.
- een (rauwkost)salade.
- iets voor/met satésaus. Zal ik daar tofu voor gebruiken of ook tempeh?

Ik heb ook jackfruit overwogen, want dat heb ik een keer in een restaurant gegeten en dat was ontzettend lekker. Ik ben alleen bang dat dat buiten mijn budget ligt, maar als je gaat gourmetten is het zeker het overwegen waard!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Overwegen om de verstokte vleesliefhebbers gewoon met kerst hun vlees te geven en een ander moment uit te zoeken om je punt te maken is zeker geen optie Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/s/shutup.gif

Anyways, volgens mij zijn er inmiddels meerdere alternatieven. Zo zag ik laatst bij de Dekamarkt een gourmet-mini tussen het vlees liggen en heeft AH volgens mij ook dergelijke mini's tussen hun gourmet-aanbod liggen. Halloumi doet het ook altijd goed op de grill :9

Burgers en shoarma zijn trouwens beide geen vleesvervangers ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
naitsoezn schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:29:
Overwegen om de verstokte vleesliefhebbers gewoon met kerst hun vlees te geven en een ander moment uit te zoeken om je punt te maken is zeker geen optie [Afbeelding]

Anyways, volgens mij zijn er inmiddels meerdere alternatieven. Zo zag ik laatst bij de Dekamarkt een gourmet-mini tussen het vlees liggen en heeft AH volgens mij ook dergelijke mini's tussen hun gourmet-aanbod liggen. Halloumi doet het ook altijd goed op de grill :9

Burgers en shoarma zijn trouwens beide geen vleesvervangers ;)
Ze weten toch bij wie ze willen eten? :P
En aan punten maken doen we niet echt. We zijn allemaal volwassenen die een beslissing van een ander niet als aanval op een persoonlijkheid zien. Bovendien heeft niemand champignonrisotto voor me gemaakt, dus ze verwachten toch niks anders :+

En wel grappig, die kant-en-klare dingen. Ik zie dat ze dat al minstens 10 jaar vegetarische schotels hebben. Nooit geweten, maar ik zal daar nu zeker bij kijken of ik er wat van kan kopiëren. In die van de Vegetarische Slager zit ook shoarma, dus ik denk dat dat inderdaad een veilige optie is.

Een halloumi is een leuk idee, bedankt! Ik heb toch te veel tofu in de koelkast liggen, dus ik zal binnenkort eens een paar recepten uitproberen. Ik weet alleen niet of een 'nepkaas' geaccepteerd gaat worden, maar goed, 1 van de pluspunten aan gourmetten is in de dagen erna de restjes opmaken :+

En bedankt, hè... Nu gaat m'n halve avond op aan Mitchell and Webb _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

Gisteren heb ik een superlekkere curry gemaakt, met kokosmelk en spinazie. Stond op de hellofresh site.

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/hellofresh/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto/v1/hellofresh_s3/image/gele-rijst-met-curry-van-spinazie-tomaat-en-cashewnoten-61e54fc7.jpg

Nu kan ik het recept wel gaan overtikken maar dat heeft ook niet veel zin. Dus daarom toch maar gewoon het linkje: https://www.hellofresh.nl...-57e50484cc7bd04d06229542

Voor de curry heb ik een 1:1:1 mix van kurkuma, gedroogde koriander en komijn gebruikt. Best veel, van elk een kleine eetlepel. En later nog een flinke scheut uienpoeder er doorheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 02-12-2018 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/recepten/img_087143_445x297_JPG.jpg

plaatje is geleend van internet

Marokkaanse linzensoep

Met afstand de lekkerste soep die ik ooit geproefd heb.

1 liter water
100gr rode linzen. Bruine kunnen ook maar die moeten wat langer koken.
½ miniblikje tomatenpuree (of 3 gepelde tomaten)
2 middelgrote aardappels
2 uien
3 teentjes knoflook
2 kruidnagels
Verse munt – een flinke bos, dit is wat de soep echt bijzonder maakt
1,5 bouillonblokje (dus minder dan op de gebruiksaanwijzing van de blokjes, want de rest van de soep heeft ook veel smaak)
Chilipeper
Olijfolie
Rozemarijn

Bereidingswijze: uien snipperen en op een laag vuur fruiten. Halverwege de knoflook ook toevoegen.
Vervolgens de rest erbij met uitzondering
van de munt. 20 tot 30 minuten koken en met de staafmixer pureren. Dan de munt fijngesneden erbij.

Eventueel kun je het wat extra binden met paneermeel of verkruimelde beschuit.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 04-12-2018 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Aangezien het andere topic op slot zit, dan maar hier. :)

Ik heb vanavond met mijn dochter gegeten bij Kiyoshi in Veenendaal. Haar halfbroer werkt daar, vandaar dat we daar een keer langs zouden gaan. Bij de reservering voor twee had ik aangegeven dat één van ons vegan is. Bij aankomst lag er ee custom bestelkaartje voor me klaar waarop alle vegan gerechten duidelijk waren aangegeven en waarop ook enkele niet-vegan gerechten speciaal vegan gecustomized stonden. De keuze was nog steeds niet enorm, maar dat had ik ook niet verwacht... Maar toch genoeg keuze om niet bij elke ronde dezelfde vijf gerechten te "moeten" kiezen. Al met al heerlijk zitten smikkelen, alleen niet veel kans gehad om met de halfbroer van mijn dochter te praten want het was zo druk dat hij continu aan het rennen en vliegen was in de bediening.

En gisteren hebben mijn ouders ons getrakteerd op een lunch in Twello bij de Waardige Waard. Daar stond een vegetarische hamburger op het menu die me wel lekker leek maar die bleek niet vegan te maken te zijn... Dus stelden ze voor om een custom vegan salade voor me samen te stellen. Alright, verras me maar! Heerlijke salade met verschillende soorten sla en heerlijke gegrilde groenten en noten. Goed gegeten!

Morgen komen mijn zusje en haar drie koters bij mij eten, dus koken voor zes. Ik heb haar gevraagd om het dessert mee te nemen (kan ze dus voor de kinderen iets niet-vegan meenemen). Ik denk dat ik rijst met linzen ga maken en daarbij geroerbakte tempeh en sperziebonen in een zoet-zuur sausje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik wil morgen voor de niet-vegans stoofpotje maken, maar zoek voor de vegans nog een alternatief.

Het recept moet zowel vegetarisch (hoeft niet vegan), lactose-vrij, als glutenvrij zijn.

Nu kan ik wat champignons en groenten stoven, maar ik denk dan toch dat het niet echt richting stoof gaat. Heeft iemand toevallig 'n recept voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ardana schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:51:
Ik wil morgen voor de niet-vegans stoofpotje maken, maar zoek voor de vegans nog een alternatief.

Het recept moet zowel vegetarisch (hoeft niet vegan), lactose-vrij, als glutenvrij zijn.

Nu kan ik wat champignons en groenten stoven, maar ik denk dan toch dat het niet echt richting stoof gaat. Heeft iemand toevallig 'n recept voor mij?
Bij de Groene Meisjes staan altijd lekkere recepten! Zoals deze: http://www.degroenemeisje...ot-met-winterse-groenten/ Is dat iets in de richting van wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ongeveer, ik denk dat rijst-room ook lactose-vrij is. Thnx :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ok, dit is een wel zeer prima marinade voor tempé;

200 gram tempeh
2 rode uien
2 teentjes knoflook
halve Spaanse peper
2 cm verse gember
2 eetlepels ketjap
2 eetlepels sojasaus
1 eetlepel maple syrup of agavesiroop
1 theelepel sambal
50 ml water

https://leukegeit.nl/broodje-tempeh/

~een dag laten marineren in de koelkast, en het is samen met de wortel zo'n smaakexplosie! Bonuspunten als je het op zelfgemaakt zuurdesembrood eet <3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04 08:57
Leuk topic! Ik ben sinds Juni vorig jaar ook vegan nadat mijn vriendin me een jaar eerder voor was gegaan.
Wij zijn 2 keer uit eten geweest bij van der valk (via familie) en beide keren van te voren even gebeld en voor ons werd dan een compleet vegan menu gemaakt. Geen keuze helaas maar het was ontzettend lekker en ook aan het dessert wordt gedacht voor je.

Verder zijn we ook nog een keer bij de 'Sizsling Wok' geweest in A'dam zuidoost. Daar ook van tevoren gebeld en er werd ons verteld dat bij binnenkomst we even moesten vragen naar de manager/eigenaar.
Die gaf ons vervolgens een hele tour langs alle vegan opties die er waren en hij zorgde er zelfs voor dat er een wok apart werd gehouden waar geen vlees in werd gewokt de hele avond. Zeer nette service en ontzettend lekker gegeten daar.

Uit eten gaan was altijd iets waarvan ik dacht dat het een drama zou zijn maar tot nu toe valt het me alles mee. Als we met familie gaan doen we altijd een belletje en dan komt het wel goed. Zelf ook al 2 keer bij een vegan eetgelegenheid in Dordrecht gegeten (Daantje) waar ze sinds kort de 'beyond burger' hebben. Ik had al bijna 8 maanden geen vlees gegeten maar dit was bijna niet te onderscheiden van echt vlees. Hele volle smaak ook.

Waar ik aan het begin ook heel erg tegenop zag was het 'gemak' van magnetron en afhaal maaltijden die je zou missen. Gelukkig kwamen er eind vorig jaar al snel vegan pizza's beschikbaar bij NY Pizza en Domino's voor als je echt geen zin hebt om te koken :P qua smaak is het ook niet slecht maar je kunt nog altijd beter zelf iets bouwen als je de tijd hebt ;)

Enige waar ik minder tevreden over ben is het vegan 'kaas' aanbod. Ik vind vaak de smaak zo sterk dat ik er na een paar happen klaar mee ben. Ik heb het dan over smeltkaas in dit geval voor pizza en lasagne bijvoorbeeld. Qua losse kaasjes is er immers wel genoeg aan lekkere smaakjes zoals die happy cheeze enzo (alleen jammer van de prijs) :P

Deze week maar eens een lasagne of pizza maken met de mozzarella van VioLife aangezien we die nog niet hadden geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kareemthereem
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-05 08:42
@DigitalError Nice, wat leuk om te lezen :)

Ik ben het met je eens dat de meeste kazen een ... eigenaardige smaak hebben. Wat je wel kunt proberen is je eigen kazen maken. Zeker voor op lasagna, pizza, etc, is dat goed te doen. Op het internet staan heel veel recepten die je kan uit proberen en kijken welke jij lekker vindt :)

Mocht je een keertje in de buurt van Amsterdam zijn, ga dan hier https://watsonsfood.com/ het kaasplankje bestellen. Nomnomnom die is lekker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
Benslimane schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:33:
@DigitalError Nice, wat leuk om te lezen :)

Ik ben het met je eens dat de meeste kazen een ... eigenaardige smaak hebben. Wat je wel kunt proberen is je eigen kazen maken. Zeker voor op lasagna, pizza, etc, is dat goed te doen. Op het internet staan heel veel recepten die je kan uit proberen en kijken welke jij lekker vindt :)

Mocht je een keertje in de buurt van Amsterdam zijn, ga dan hier https://watsonsfood.com/ het kaasplankje bestellen. Nomnomnom die is lekker :D
Bedankt voor de tip, dat ziet er wel lekker uit.
M'n vriendin experimenteert veel met cashewnoten en edelgist om iets kazigs te maken en dat trek ik al veel beter inderdaad.

M'n halve familie woont in Amsterdam en die zijn ook aan het experimenteren met vegan eten dus die kunnen we vast wel meesleuren naar dat kaastentje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

DigitalError schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:44:
[...]

Bedankt voor de tip, dat ziet er wel lekker uit.
M'n vriendin experimenteert veel met cashewnoten en edelgist om iets kazigs te maken en dat trek ik al veel beter inderdaad.

M'n halve familie woont in Amsterdam en die zijn ook aan het experimenteren met vegan eten dus die kunnen we vast wel meesleuren naar dat kaastentje :P
En anders is er altijd nog de Vegan Junkfood Bar :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
Shit, dat ziet er ook goed uit :P misschien maar eens een dagje restaurant hoppen in Amsterdam :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

DigitalError schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:54:
[...]

Shit, dat ziet er ook goed uit :P misschien maar eens een dagje restaurant hoppen in Amsterdam :+
Ze komen in juni (ik ben even kwijt of het dit of volgend jaar is) ook naar Rotterdam :Y.

Blijf het zonde vinden dat de Bolhoed gesloten is :N

Ow en als je into Bagels bent; Bagels&Beans heeft ook vegan bagels; hummus, vegan creamcheese, paddoburger etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 24-04-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
Afgelopen weekend de pikante hummus van de AH ontdekt, heerlijk spul om je stokbroodje of je groente in te dippen! Om nog maar niet te spreken over de 'kip'corns van Mora (er staat vegetarisch op maar ze zijn geheel vegan) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hoezee ende yum; Aldi zijn vega burgers zijn nu vegan geworden oOo

https://gewoonvegan.nl/al...s-schnitzel-en-balletjes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
Vanaf aankomende maandag is de 'Beyond Burger' verkrijgbaar bij de Albert Heijn!

https://proveg.com/nl/blo...1ca66-fc486150e1-62357869

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 23:00
DigitalError schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:37:
Vanaf aankomende maandag is de 'Beyond Burger' verkrijgbaar bij de Albert Heijn!

Jep. En ik bedenk me ineens dat ik 'm al op heb bij de vegetarische snackbar in Den Haag. En hij smaakt prima! Ik ben ook benieuwd naar de impossible burger, heeft iemand die al op?

Komende zondag is het vegenement festival in Goes, gaat iemand daar naar toe? Helaas wordt er wel regen voorspeld, maar laten we hopen dat het mee valt. Vorig jaar regende het ook, maar gelukkig pas later op de dag. En voor een foodevent in Zeeland was het best een succes.

Over kazen gesproken... er zijn een paar goede brie-achtige kazen op de markt, op basis van cashewnoten. Erg duur, maar wel erg lekker. Deze bijvoorbeeld is wat mij betreft een topper en komt ook nog eens uit NL:

https://webshop.veggie4u.nl/Fervena-Snow-White-Fermented-Cashew-75g
Afbeeldingslocatie: https://webshop.veggie4u.nl/Files/6/99000/99999/ProductPhotos/MaxContent/422498326.png

[ Voor 21% gewijzigd door segil op 26-04-2019 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenSaurus
Vandaag heeft m'n vriendin een heerlijke ovenschotel gemaakt met cashewsaus en broodkruimels als een soort crunchy bovenlaag. Zeer geslaagd en ontzettend lekker vond ik zelf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eLRcWm3BNJCufpFgUL1WBVvt/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3O2tWY2Mhrkk03cNU2jSQrMa/full.jpg

Recept:
Post ik later even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:43

Nice. Wat zijn de voedingswaarde?

/edit:

Serving Size 1 Patty, 4 oz (113g)
Servings Per Container: 2
Amount per serving
Calories from fat 170Calories 270
% Daily Value
25%Saturated Fat 5g
0%Cholesterol 0mg
16%Sodium 380mg
2%Total Carbohydrate 5g
13% Dietary Fiber 3g
Sugars 0g
32%Protein 20g
0%Vitamin A
6%Vitamin C
2%Calcium
30%Iron
25%Phosphorus

[ Voor 27% gewijzigd door Rivanov op 27-04-2019 22:36 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
DigitalError schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:03:
Afgelopen weekend de pikante hummus van de AH ontdekt, heerlijk spul om je stokbroodje of je groente in te dippen! Om nog maar niet te spreken over de 'kip'corns van Mora (er staat vegetarisch op maar ze zijn geheel vegan) ;)
Say what, die kende ik nog niet.
Hopelijk is er een AH in de buurt die ze heeft, want dan kan ik eindelijk mee-eten op de zondagfrikandeldagen van m'n familie :D

Ik vind het erg leuk nieuws en ben dan ook erg benieuwd, maar de AH heeft toch nog geen (hamburger)broodjes zonder melk? Tenminste, als je deze niet meerekent. Voor een goede burger is het broodje net zo belangrijk als de patty en aangezien er al best wat lekkere burgers zijn te krijgen in supermarkten zou ik het ook wel leuk vinden als ze zich een keer zouden richten op het brood.

Heeft iemand hier misschien een tip voor lekkere witte broodjes voor burgers?

Hoe dan ook, mooi nieuws! Ik zou ook echt héél blij worden als ik dat daadwerkelijk een keer in een vleesschap zie liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ample Energy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:23:
[...]

Hopelijk is er een AH in de buurt die ze heeft, want dan kan ik eindelijk mee-eten op de zondagfrikandeldagen van m'n familie :D

[...]

Ik vind het erg leuk nieuws en ben dan ook erg benieuwd, maar de AH heeft toch nog geen (hamburger)broodjes zonder melk? Tenminste, als je deze niet meerekent. Voor een goede burger is het broodje net zo belangrijk als de patty en aangezien er al best wat lekkere burgers zijn te krijgen in supermarkten zou ik het ook wel leuk vinden als ze zich een keer zouden richten op het brood.

Hoe dan ook, mooi nieuws! Ik zou ook echt héél blij worden als ik dat daadwerkelijk een keer in een vleesschap zie liggen :+
Je hebt de hele campagne van Mora recentelijk gemist hieromtrent :P ? Kroketten, bitterballen en kipcorn bieden ze aan. Beckers overigens ook (incl. Frikandel, niet de kipcorn) maar deze zijn vegetarisch en niet vegan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
[...]

[...]

Ik ben niet zo'n hamburger goeroe en mij maakt het minder uit wat voor broodje gebruikt wordt. Ik kan prima overweg met een AH italiaanse Bol, en daarop een vegan burger. Maar dat zal voor die-hard burger fans wel vloeken in de kerk zijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Vanavond een heerlijke chili sin carne gemaakt. Ui, paprika, chili bonen, zwarte bonen, kidney bonen, maïs, Chili-con-carne-kruidenmix, sambal, sriracha, paprikapoeder, tomatenpuree... Rijst met wat linzen erbij, om je vingers bij af te likken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Was iemand gisteren nog naar Goes gegaan voor het vegenement festival? Het weer was prima te doen. 1x flink regenen, maar gelukkig stond er een overdekte tent waar je kon schuilen.
Ik heb o.a. eigengemaakte tempé op van spliterwten. Bijzondere smaak, heel anders dan de normale tempé.
En verder een Thaise wok gerecht en een spelt zuurdesem croissant. Maar die viel een beetje droog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Iemand al geprobeerd? :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
@segil, dat klinkt wel leuk! Ik kon helaas niet, maar ik ga die in Utrecht in de gaten houden.
Nee, volgens mij is hij er nog niet.
Heb jij hem al ergens gevonden of kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ample Energy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:55:
@segil, dat klinkt wel leuk! Ik kon helaas niet, maar ik ga die in Utrecht in de gaten houden.

[...]

Nee, volgens mij is hij er nog niet.
Heb jij hem al ergens gevonden of kunnen bestellen?
Nope. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Kan iemand mij misschien een barbecue-boek aanraden?
Ik heb binnenkort een paar barbecues en wil weleens iets anders meenemen dan een blikje jackfruit, burgers en/of spiesjes standaard vleesvervangers.
Ik heb gemerkt dat die nieuwsberichten regelmatig een paar weken te vroeg worden uitgestuurd. Maar geen zorgen, zelfs mijn lokale AH heeft uiteindelijk het meeste wel in het assortiment :)

Je loopt alleen altijd achter de hype aan...

Edit:
@Rivanov, vanaf begin volgende week online te bestellen en sinds gister liggen ze in de meeste winkels. Zojuist zelfs gespot in mijn lokale filiaal en ze liggen zelfs hier inderdaad in het vleesschap...
Weet nog niet helemaal wat ik van dat laatste moet vinden, maar ik vind het wel een mooie stunt.

Nog niet geproefd trouwens.

[ Voor 44% gewijzigd door Ample Energy op 02-05-2019 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
Oké, ik heb hem zojuist geprobeerd. Een met peper en zout en een zonder.

Wat ik heel leuk vind is dat hij zich in de pan gedraagt zoals een traditionele burger van echt vlees. Met onze pannen is dat niet per se een voordeel, maar het is wel herkenbaar. Ook verwacht ik hierdoor dat hij het erg goed zal doen op een barbecue, omdat hij precies zo 'plakt' als andere burgers en de ware grillmeisters dus precies zo kunnen spelen met eten als ze anders al doen. Er zal geen vet meer in het vuur druppelen, maar verder kan je je spatel op dezelfde manier onder de burger steken en gaart hij in hetzelfde tempo als traditionele burgers.

Ze zijn ook goed te vormen en dat is iets dat ik nog niet eerder tegen ben gekomen bij plantaardige burgers. Doorgaans scheurt zo'n burger of valt hij uit elkaar, maar ik kon deze burgers precies vormen zoals ik wilde. Als je van dikke burgers houdt of veel sla op je broodje doet laat je hem lekker zoals hij is en als je liever wat meer oppervlakte hebt duw je hem net als echt gehakt gewoon wat uit elkaar. Het voelt ook als gehakt en het vormen heeft ook dezelfde impact en daarmee bedoel ik dat een plattere burger gewoon sneller wat meer doorbakken is en een dikkere burger langer wat 'rauwer' blijft. Je kunt dus weer spelen met (medium) rare en well done.

Wat door mijn hoofd speelde tijdens het eten, voornamelijk bij de 'medium rare', is de vraag of ik dat wel wil. Het is heel leuk om mee te maken, maar ik heb al zo lang geen gehakt meer vastgehouden en al zo lang geen redelijk rauw vlees meer gegeten dat het een vrij vreemde gewaarwording was. De gemiddelde veganist heeft al zo veel soorten burgers gegeten, van compleet uniek tot dingen die op vlees moeten lijken, dat ik me echt afvraag of iets dat zo dicht bij traditioneel gehakt komt wel iets is waar men naar zoekt. Ik dénk dat dit positief is, maar het is wennen, dat wel.

Maar goed, de smaak zelf dan... Hij is chill, zeker weten; gewoon een goede burger. En toch mis ik iets. Bacon? Rook? Ik weet het niet. Over een paar weken ga ik ze meenemen naar iemand met een houtskoolgrill. Garen, roken, en dan affikken; ik denk dat dat deze burger af maakt. Maar hij komt sowieso al heel dicht in de buurt van een echt goede burger en hij is sowieso beter dan 90% van de burgers die je in de supermarkt of bij de slager kunt halen. Als je nog vlees eet ken je misschien de burgers van Frozen Butcher. Oneerlijk vergelijk, want die zijn ingevroren, maar ik vind de Beyond Burger lekkerder. Vergeet alleen de peper en zout niet.

Iets dat ik ook wel belangrijk vind is de nasmaak. Je kent de AH verse burgers vast wel en die hebben een typische nasmaak. Deze burger heeft die ook. Véél minder, maar hij is er nog wel. Komt dat door de bietensap? Ik weet het niet, maar het maakt wel het verschil tussen een burger van echt vlees en deze burger. Het zij zo, maar als je de AH verse burger niet prettig vindt zal je hierbij hetzelfde hebben en het maakt ook dat een vleeseter nog wat te zeuren zal hebben ;)

Als laatste zit ik een beetje met de prijs. €3 per burger á ~110 gram is niet goedkoop en dat maakt hem niet geschikt voor je dagelijkse inname van proteïne. De AH verse burger is minder dan €3 voor 2 burgers van 100 gram/stuk en ik vind die zelf niet verkeerd. Ja, deze is beter en ja, hij is het geld waard. Maar als ik over een paar weken weer burgers wil eten is er een reële kans dat ik voor de huismerkburgers ga en niet meer voor deze. Tenminste, eerst nog even de verkoop pushen zodat hij niet zomaar uit het assortiment zal verdwijnen, hè ;)

Conclusie: komt aardig dicht bij een traditionele burger. Bijna akelig dicht zelfs. Bovengemiddeld lekker, maar wel aan de prijs, en vooral door de nasmaak te onderscheiden van echt vlees. Misschien kwam ik kritisch over, maar ik wil hem een 8 van de 10 geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Ample Energy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:03:
Oké, ik heb hem zojuist geprobeerd. Een met peper en zout en een zonder.

<knip>
Bedankt voor je uitgebreide review. Ik zou het 3 sterren geven als dat kon :p
Je kunt ook groot inslaan bij de Makro, 42 BB burgers (is dat dubbelop? 8) ) voor 98 euro. Kan je een tijdje vooruit.
Ik heb ik 'm een paar maanden geleden gegeten bij de vegetarische snackbar, op een broodje met vegan kaas en ander beleg. Volgens mij betaalde ik toen iets van 12 wopping euro's. Smaakte wel erg goed, vond ik. Geen last van een typische nasmaak, maar ik zal een volgende keer extra opletten.

Iets anders... laatste tijd al vaker gezien dat in het vegan schap vlees/vis producten liggen, alsof iemand het nodig vind een statement te maken. Tussen de vega(n) burgers ligt ineens een vlees hamburger oid. En gisteren zag ik een verpakking met verschillende (koemelk) kazen in een vegan schap staan tussen het broodbeleg en de vegan kazen. En dan ook nog eens precies zo neergezet om niet op te vallen. Hoe sneu is dat! Is dat jullie ook opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

[...]

Wellicht is dit iets voor je? (Ja, het is niet wit, maar wie weet)

https://www.ah.nl/zoeken?query=no%20fairytales%20bol

3 nieuwe varianten van hamburgerbollen/broodjes.
segil schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide review. Ik zou het 3 sterren geven als dat kon :p
Je kunt ook groot inslaan bij de Makro, 42 BB burgers (is dat dubbelop? 8) ) voor 98 euro. Kan je een tijdje vooruit.
Ik heb ik 'm een paar maanden geleden gegeten bij de vegetarische snackbar, op een broodje met vegan kaas en ander beleg. Volgens mij betaalde ik toen iets van 12 wopping euro's. Smaakte wel erg goed, vond ik. Geen last van een typische nasmaak, maar ik zal een volgende keer extra opletten.

Iets anders... laatste tijd al vaker gezien dat in het vegan schap vlees/vis producten liggen, alsof iemand het nodig vind een statement te maken. Tussen de vega(n) burgers ligt ineens een vlees hamburger oid. En gisteren zag ik een verpakking met verschillende (koemelk) kazen in een vegan schap staan tussen het broodbeleg en de vegan kazen. En dan ook nog eens precies zo neergezet om niet op te vallen. Hoe sneu is dat! Is dat jullie ook opgevallen?
Nee, maar het verbaasd mij helemaal niets. Je hebt altijd van dat soort droeftoeters er tussen zitten. Net als die vent die rauw vlees ging eten bij een vegan festival :')
Maar wellicht is dat voer voor een ander topic (die nu gesloten is :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 07-05-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
@segil, 42 is iets meer dan ik kwijt kan... :P
Wel een mooi getal.
En dat laatste heb ik zelf nog niet meegemaakt. Maar hier ligt er al veel door elkaar heen. Dus bijvoorbeeld de producten van Kips en de plakjes van de Vegetarische Slager liggen hier al tussen de ham en zo.
De vleesvervangers als schnitzels en tofu e.d. liggen wel apart, maar een beetje verborgen achter een grote paal, dus de meeste mensen lopen er toch voorbij.

En misschien was het een luie vakkenvuller en zat er niet echt iets kwaads achter.
Notna schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:20:
[...]
Wellicht is dit iets voor je? (Ja, het is niet wit, maar wie weet)

https://www.ah.nl/zoeken?query=no%20fairytales%20bol

3 nieuwe varianten van hamburgerbollen/broodjes.
Klinkt goed, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:57

SomerenV

It's something!

Ample Energy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:03:
Conclusie: komt aardig dicht bij een traditionele burger. Bijna akelig dicht zelfs. Bovengemiddeld lekker, maar wel aan de prijs, en vooral door de nasmaak te onderscheiden van echt vlees. Misschien kwam ik kritisch over, maar ik wil hem een 8 van de 10 geven.
Afgelopen week deze burger ook maar eens getest. Ik ben een vleeseter in hart en nieren en kan erg genieten van een goede hamburger. Toch ben ik niet vies van wat nieuws en ik las goede recensies over Beyond Meat dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Beyond Burger gehaald. Het ziet eruit als een vlees-burger en laat zich ook zo bakken, wat zeker een pluspunt is.

Wat ik echter enorm mis is een goede smaak en sappigheid. Het kan aan mij liggen maar ik vond hem niet echt ergens naar smaken en de nasmaak was wat vreemd. De geur tijdens het bakken is ook niet je-van-het. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de burger wel prima te eten is, zeker in combinatie met randzaken als een broodje, tomaat, augurk, cheddar-cheese en dat soort dingen. Daarbij is hij in mijn ogen echt véél te duur. 6 euro voor 2 burgers is gewoon belachelijk duur.

Hier bij de keurslager heb je voor 2,60 een burger van Schotse Hooglander-vlees. Koeien die een aantal jaar hier in de buurt in de bossen/heide staan te grazen en zo nu en dan wordt de populatie op peil gehouden en daardoor komt er vlees beschikbaar dat lokaal wordt verkocht. Heel veel biologischer ga je het niet krijgen en ondanks alle verwerkingskosten zijn die burgers dus goedkoper dan wat Beyond Meat verkoopt. Daarnaast zijn die burgers een heel stuk smaakvoller en sappiger dan de Beyond Burger.

De Beyond Burger is een stap in de goede richting om mij als vleesliefhebber aan de vervangers te krijgen maar het kan nog bij lange na niet op tegen goed en biologisch vlees, zowel qua smaak als prijs. Als de Beyond Burger 3 of maximaal 4 euro zou kosten voor 2 burgers dan zou ik het misschien vaker kopen, maar 6 euro is echt teveel.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
SomerenV schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:52:
[...]

Afgelopen week deze burger ook maar eens getest. Ik ben een vleeseter in hart en nieren en kan erg genieten van een goede hamburger. Toch ben ik niet vies van wat nieuws en ik las goede recensies over Beyond Meat dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Beyond Burger gehaald. Het ziet eruit als een vlees-burger en laat zich ook zo bakken, wat zeker een pluspunt is.

Wat ik echter enorm mis is een goede smaak en sappigheid. Het kan aan mij liggen maar ik vond hem niet echt ergens naar smaken en de nasmaak was wat vreemd. De geur tijdens het bakken is ook niet je-van-het. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de burger wel prima te eten is, zeker in combinatie met randzaken als een broodje, tomaat, augurk, cheddar-cheese en dat soort dingen. Daarbij is hij in mijn ogen echt véél te duur. 6 euro voor 2 burgers is gewoon belachelijk duur.

Hier bij de keurslager heb je voor 2,60 een burger van Schotse Hooglander-vlees. Koeien die een aantal jaar hier in de buurt in de bossen/heide staan te grazen en zo nu en dan wordt de populatie op peil gehouden en daardoor komt er vlees beschikbaar dat lokaal wordt verkocht. Heel veel biologischer ga je het niet krijgen en ondanks alle verwerkingskosten zijn die burgers dus goedkoper dan wat Beyond Meat verkoopt. Daarnaast zijn die burgers een heel stuk smaakvoller en sappiger dan de Beyond Burger.

De Beyond Burger is een stap in de goede richting om mij als vleesliefhebber aan de vervangers te krijgen maar het kan nog bij lange na niet op tegen goed en biologisch vlees, zowel qua smaak als prijs. Als de Beyond Burger 3 of maximaal 4 euro zou kosten voor 2 burgers dan zou ik het misschien vaker kopen, maar 6 euro is echt teveel.
Leuk dat je hem hebt geprobeerd en de tijd hebt genomen om er over te schrijven!
Ook grappig om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie het gedrag in de pan opviel.

Maar ik wilde even snel melden (aan iedereen die dit leest, niet jij in het bijzonder) dat al zijn prijzen wel iets waarvan ik vind dat het thuishoort in een beoordeling, dat wanneer iemand hier dieper op in wil gaan dat beter kan in het volgende topic:
Het grote veganisme topic
En dat gaat om dit moment een beetje lastig :P

Maar de reden dat dat lastig gaat is precies waarom het niet in dit topic moet gebeuren, anders gaan de volgende X aantal posts misschien over klimaat vs. prijs, het gebruik van dieren vs. prijs, het nut van biologisch voedsel, etc. en niet meer over plantaardig eten an sich. En dan komen er gewoon mensen tegenover elkaar te staan die niet zullen willen stoppen met discussiëren over off-topic zaken en/of de sfeer in General Chat komen verpesten.

Zo ver mijn wannabe-mod-gedrag. Carry on; eet smakelijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:57

SomerenV

It's something!

Ample Energy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Leuk dat je hem hebt geprobeerd en de tijd hebt genomen om er over te schrijven!
Ook grappig om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie het gedrag in de pan opviel.
Ja, ik vond het wel leuk dat het zich laat bakken als een echt hamburger. Ook de textuur komt akelig dicht in de buurt van echt vlees. Met wat aankleding is het heel prima te eten en voor die paar euro is het prima om uit te proberen en (als het bevalt) zo nu en dan op te pikken in de winkel.

Wat ik wel nog een keer wil proberen is de hamburgers opnieuw maken, maar dan met wat toegevoegde kruiden en eventueel wat ui ofzo. Opnieuw een balletje van draaien en daar dan weer een hamburger van maken. Kan goed zijn dat het dan nét dat beetje extra smaak heeft om echt lekker te zijn. Alleen geen idee of dat gaat lukken met de Impossible Burger :+

Om toch maar ontopic te blijven: wat ik echt lekker vind is zelfgemaakte tagliatelle met avocado en kastanjechampignons. Dat kan ook met vlees erbij maar is zonder ook lekker genoeg :) Sowieso, zelfgemaakte pasta O+ Niet duur, makkelijk te maken en zóveel lekkerder dan het spul uit de supermarkt. Bijkomend voordeel is dat je geen plastic rommel overhoudt.

Daarover gesproken, je kunt van alles in het pastadeeg gooien voordat je er spaghetti/tagliatelle/lasagnabladen van maakt. Stukjes peper, kruiden, pesto, you name it. Is ook makkelijk te bewaren door het in te vriezen. Altijd verse pasta bij de hand _/-\o_

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:06
Hebben jullie misschien tips voor vegan kookboeken?

Als ik Google of op bol kijk heb je uiteraard megaveel opties, maar het lukt me niet tussen de bomen het bos te zien. Ook vertrouw ik liever op recensies van mensen zelf i.p.v. de standaard reclames.

Verder vindt ik het lastig om op internet recepten te zoeken, al snel ben ik een uur bezig en heb ik 20 tabs met opties. Fijne van een kookboek is dat ik overzichtelijk in een klap alles heb, en dat ik bv ook andersom kan zoeken (bv als het venkel seizoen is, kan ik makkelijk alle gerechten met venkel erin vinden.

Ik heb al zelf de volgende boeken (niet perse veganistische, ik ben heel lang vegetariër geweest, en ga nu proberen te switchen)
- diverse Ottolenghi boeken
- Veg (van Hugh Fearnly-Whittingstall)
- en wat diverse Indiase boeken en Italiaanse boeken

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Mijn favoriete vega(n) boeken zijn de Bosh! boeken. Ik ben ook fan van Gaz Oakley/avant garde vegan en van Wicked Healthy maar daar heb ik (nog) geen boeken van. Alle drie hebben wel een hele ruime selectie recepten en video's online staan waardoor je snel een idee krijgt wat je kunt verwachten.

Ik heb afgelopen weekend koning oesterzwammen geshred volgens onderstaande methode en dat was echt bizar goed. Vergeet jackfruit want dit is echt 1000x beter.
YouTube: The Wicked Kitchen | Ep.02: Vegan Pulled "Pork" Sandwich

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Facebook herinnerde mij er een paar dagen geleden aan dat ik mijn eerste veganiversary had!

(Ik had een foto gepost van de eerste vegan maaltijd die ik kookte, en die kwam naar voren als herinnering van vorig jaar...)

Alweer een jaar onderweg dus, en ik heb de dierlijke producten nooit gemist!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RubenSaurus
Mx. Alba schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:24:
Facebook herinnerde mij er een paar dagen geleden aan dat ik mijn eerste veganiversary had!

(Ik had een foto gepost van de eerste vegan maaltijd die ik kookte, en die kwam naar voren als herinnering van vorig jaar...)

Alweer een jaar onderweg dus, en ik heb de dierlijke producten nooit gemist!
Die heb ik vandaag *O* 1 jaar, heb begin is er :P

Avant garde vegan hebben we hier ook in de kast staan en nog een paar maar dan moet ik vanmiddag even goed kijken :P
Misschien dit weekend dat recept van die pulled 'pork' hierboven maar eens proberen.

Kookboeken:
- Vegan Comfort Classics
- Thug Kitchen (meerdere, is een serie)
- Edgy Veg
- The Super Easy Vegan Slowcooker Cookbook

[ Voor 9% gewijzigd door RubenSaurus op 23-06-2019 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024

Vanavond dit gemaakt en het was echt verschrikkelijk goed. Afgemaakt met saté en cassave en een biertje erbij _/-\o_ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Gisteren op een bbq bij mijn zus de nieuwe vegan burgers van de Lidl gegeten die kennelijk helaas alleen deze week beschikbaar zijn... Ze zijn HEERLIJK! Ze hebben echt de structuur van rauw vlees dus je kan ze ook "rood" bakken en dan heb je het zelfde effect als met een rood gebakken goede hamburger.

https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=19714

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 30-06-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
Even massaal inslaan dus deze week :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 12:50
Ik reageer hier veel te weinig, maar even mijn topfavorieten vegan producten van de afgelopen maanden:

Venco Suikervrije dropjes zoet en zout, verslavend 😝.
De nieuwe lijn veganistisch snoep van de AH, veel ook suikervrij.
Het nieuwe vegan drop van Klene.

De beyond meat burgers, prijzig, leuk voor een feestje of speciale aangelegenheid.
Callowfit sauzen, met name de mayonnaise en salted caramel.
De nieuwe spreads van Mister Kitchen, met name de Kerrie Appel, Chili Paprika en Courgette Tomaat.
De no fairy tail bollen, hoewel meegranen bolletjes van de Lidl ook vegan zijn en een stuk goedkoper.
Quorn broodbeleg(ham en kip zijn vegan).

De vegan appeltaart van de Hema.

Ok dat was het wel weer. Overigens allemaal luxe producten, de meeste proef ik een keer, for science :>. Voor de rest wfpb. Op drop na dan, mijn zwakke plek 😂.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:35

Vrijdag

De Zwarte

Ik maak als mijn zoontje jarig is en hij op school mag trakteren, altijd vegan muffins. Supermakkelijk en hij kan ook meehelpen (heel erg belangrijk voor hem!). Gezond zijn ze absoluut niet maar ach :P Krijg er altijd wel lovende reacties op. Bijkomend voordeel is, omdat er geen dierlijke producten in zitten, álle kindjes het mogen. Dus geen issue met halal, koosjer etc.

Om ze te maken gebruik ik een muffin bakvorm met daarin weer van die papieren vormpjes, dat is makkelijker dan ze uit de vorm te pielen.

Het recept is hier te vinden: https://vegetus.nl/de-beste-bessenmuffins/

Ik gebruik trouwens géén zout, wel baksoda om het luchtiger te maken. Je kan er eventueel ook nog chocolade icing over heen doen maar dat vind ik wat overkill.

Gisteren kwam ik trouwens vegan gerookt spek bij de Appie tegen, dus daar heb ik meteen maar vegan stamppot rauwe andijvie mee gemaakt. Was lekker! :9

Zelf ben ik geen vegan trouwens, niet eens vegetariër maar vind het niet erg om af te wisselen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn Vietnamese ex had me tijdens onze relatie verslaafd gemaakt aan vissaus... Dat heb ik dus heel erg gemist sinds ik vegan ben. Maar vandaag heb ik bij de Chinese supermarkt "nước mắm chay" (vegan fish sauce) gevonden! Morgen lekker mee koken. Yummie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb vandaag gekookt met die vegan vissaus. Het smaakt niet helemaal als vissaus, maar close enough! Rijst gemaakt met gerookte tofu, okra, tomaat, bamboe, rawit-pepertjes, koriander... En vegan vissaus dus! Heerlijk smikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ok, laat alles uit jullie handen vallen en begin hier aan!

Zijn toch erg fan van de Oosterse keuken en in de pre-plantaardige voeding maakte ik graag rendang. Hele tijd niet meer gegeten dus, totdat ik tegen een variant van Jackfruit aan liep. Uiteraard is dit de dag na bereiding nóg smaakvoller!

https://www.ah.nl/allerha...gan-rendang-van-jackfruit

Ja, ondanks dat het voor 6 personen is hebben wij het hier met z'n 2-en in 2 dagen opgepeuzeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 16:16
Heeft iemand hier trouwens een goede aanbeveling voor een vegan pierogi recept? Pierogi is voor mij zo'n bucket list item wat er al op staat sinds ver voordat ik vegan ben.

De reden dat het een bucket list item is, is dat het me, ondanks meerdere pogingen, nog nooit gelukt is om marginaal acceptabele pierogi te maken. Het gaat ELKE keer fout en eindigt in een soort wedstrijd olieworstelen met bloem, of het koken van vulling met de structuur (en soms geur) van braaksel in een grote pan. Iemand tips pierogi voor dummies, of een goed vegan Pools restaurant? :')

Mochten er trouwens mensen af en toe naar Leuven komen, dan kan ik zeker de Alfalfa Bar aanraden. Deze falafelbar verkoopt waanzinnige falafel met ontzettend goede salade, de eigenaar verzint elke week andere recepten. De laatste keer was het falafel met pistache. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 12:50
Ramellose schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:01:
Heeft iemand hier trouwens een goede aanbeveling voor een vegan pierogi recept? Pierogi is voor mij zo'n bucket list item wat er al op staat sinds ver voordat ik vegan ben.

De reden dat het een bucket list item is, is dat het me, ondanks meerdere pogingen, nog nooit gelukt is om marginaal acceptabele pierogi te maken. Het gaat ELKE keer fout en eindigt in een soort wedstrijd olieworstelen met bloem, of het koken van vulling met de structuur (en soms geur) van braaksel in een grote pan. Iemand tips pierogi voor dummies, of een goed vegan Pools restaurant? :')

Mochten er trouwens mensen af en toe naar Leuven komen, dan kan ik zeker de Alfalfa Bar aanraden. Deze falafelbar verkoopt waanzinnige falafel met ontzettend goede salade, de eigenaar verzint elke week andere recepten. De laatste keer was het falafel met pistache. :D
Poolse supermarkten in Laakkwartier Den Haag hebben Vegan Pierogi. Ligt net uit de weg denk ik? 😜

Na Dominos en New York, heeft ook Papa John nu vegan pizza: https://www.papajohns.co.nl/

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Voor degenen die het Het grote veganisme topic deel 2 niet volgen, we gaan binnenkort vegan uiteten.

Wil je ook komen, kijk dan naar de uitnodiging, check: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60076064

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:51
Vandaag op Netflix de documentaire game changers gekeken en daardoor is de interesse gewekt voor plantaardig eten. Gelukkig staan er in dit topic de nodige recepten. Mooi dat ik dit topic heb gevonden en lees graag mee. Ben benieuwd welke recepten er nog meer gaan komen. 👨‍🍳

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Laatst online: 18-05 19:40
Megajr schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:28:
[YouTube: INCREDIBLE VEGAN NASI GORENG #GAZS15MINUTEMEALS | *MUST SEE - IMPORTANT VIDEO*]

Vanavond dit gemaakt en het was echt verschrikkelijk goed. Afgemaakt met saté en cassave en een biertje erbij _/-\o_ .
Ik post nooit maar lees wel veel. deze pik ik er even uit.

volgende week familie over de vloer, die eten het liefst vega dus dan doen we dat.

ziet er erg lekker uit:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 16:16
Yes! Dit weekend heb ik eindelijk het recept van Vsauce voor seitan geprobeerd. Het heeft wat tijd gekost om de ingrediënten bij elkaar te zoeken, maar dit is echt wel een next-level zelfgemaakte vleesvervanger. Ik heb wel de salie weggelaten en andere kruiden toegevoegd: vrij veel liquid smoke, wat sojasaus, heel veel knoflookpoeder (de pot viel om), uipoeder, bonenkruid en chilivlokken. Gedemineraliseerd water was ook vrij essentieel.

Ik at, toen ik nog vlees at, regelmatig de hanenborst filet van de Aldi op brood. Dit recept lijkt hier dus bizar veel op. Het nét ietsje korrelige, de malse bite, en zelfs de textuur bij het in stukjes scheuren van een plakje leek extreem veel op het origineel (voor zover ik me dat nog kan herinneren na 5 jaar :> ). We hebben een portie gewokt zoals in de video en het was verbazingwekkend goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik ben al langer geïnteresseerd in veganistisch eten, voornamelijk voor gezondheid en ecologische redenen. Maar ik hik al lange tijd aan tegen de praktische kant (tijd, kosten, nieuwe recepten leren, waar en welke ingrediënten kopen). Nu met wat meer tijd om te koken, heb ik dus het idee om een 'vegan week' te plannen, een week waarin we (vrouw, ik, kind van 2j) veganistisch eten voor alle maaltijden en snacks.

Ik ben dus nu een menu aan het maken. Wat zijn jullie favoriete vegan recepten? Ik zoek ook nog een goed recept voor een ontbijt smoothie (gezond en met proteïne).

Daarnaast gaan we zeker 2 à 3 vegan nagerechten maken. Ik heb al een lekkere banenencake gezien. :)

Het enige waar we mogelijk op schikken voor dit experiment zijn non-vegan sauzen en kruiden etc.

Anoniem: 455473

De Beyond meat burger is echt super erg beter geworden de laatste tijd en omdat ik ze voor 20 dollar voor 8 burgers hier bij de costco kan kopen, ben ik helemaal verslaafd aan ze.

Natuurlijk voor de gezondheid eten we ze maar 1 keer per week, maar als je ze ongeveer 30 minuten in de oven doet op 420F (ja voor de meme, maar het werkt) oftewel 215 graden in superieure units is het echt mijn lievelingsgerecht op dit moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Gisteren heb ik een armeens vegetarisch verrassingsmenu besteld. Er zat ook pasta en groente bij waar een bruin sausje overheen zat dat opvallend naar rundvlees smaakte. Als ik google was het waarschijnlijk armeense uiensaus. Maar die rundvleessmaak kan ik niet verklaren.. heeft iemand enig idee welke kruiden dit geweest kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

@Yucon Zonder te proeven kan ik daar niets over zeggen. Rode wijn of balsamico kan de bruine kleur verder verklaren. Misschien navragen bij waar je het bestelde? Een goede kok ziet het als compliment en wil je vast wel op het goede spoor zetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 2 Laatste