Real schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:56:
[...]
Begin april staat er weer een stikstof-debat gepland waarin het plan van de ministeriële commissie besproken gaat worden, maar ik vermoed dat alles ingehaald gaat worden door rechtszaken van MOB tegen de provincies die niet handhavend optreden tegen de PAS-melders.
Een very eduated guess: die ministeriële commissie levert niets dat aan reductie bijdraagt.
De rechter heeft in meerdere uitspraken handhaving van PAS-melders opgeschort tot medio 2025 (
Raad van State)
Intussen is het Nationaal Programma Landelijk Gebied gestopt dat wellicht nog wat soelaas had kunnen bieden. Dus inderdaad moeten de provincies nu gaan handhaven op PAS-melders. Dat zal vermoedelijk één voor één per rechtszaak afgedwongen moeten worden.
Er is natuurlijk wel weer een kans dat de nieuwe plannen van Wiersma de Afdeling Bestuursrechtspraak van Raad van State (ABRvS) weer laat oordelen dat er 'zicht op legalisatie' is en dan gaan we de zoveelste ronde van uitstel in.
Het wordt spannend! De minister heeft een motie aan de broek gekregen (
deze, aangenomen) over de rekenkundige ondergrens pas naar de Raad van State sturen als er een plan ligt dat de emissiereductie borgt.
Als de minister die uitvoert, gaan de PAS-melders voor de bijl. En dan zal die hele rekenkundige ondergrens er ook niet komen, omdat de emissiereductie er niet zal komen (althans niet met de BBB).
Als de minister de motie
niet uitvoert en ze drempelwaarde binnenkort invoert, dan kunnen *ineens* alle PAS-melders een vergunning krijgen, want die zitten allemaal onder de drempel. Reken maar dat de provincies hun vergunningen heel snel voor elkaar hebben. Dan zijn ze gelegaliseerd, en moeten al die vergunningen (ook hier één voor één) aangevochten worden. Dan hebben ze opnieuw een jaartje of wat uitstel.
Bovendien: je kunt Lelystad Airport óók een natuurvergunning geven (want zit ook onder de drempelwaarde). Dat is pas echt groene groei, kan
minister Hermans zeggen. Het vliegveld kan bovendien bijna meteen open (dat wil Madlener heel graag), want alles staat er al. In het najaar kunnen de vakantievluchten gewoon van start. En de militaire basis kan óók al een vergunning krijgen.
Hoe cool zou dat zijn! Niet alleen de wensen van de BBB en NSC gehonoreerd, maar ook die van VVD en PVV.
Met dit vooruitzicht vraag ik me serieus af of de minister de motie wel zal uitvoeren. Als ik in haar schoenen zou staan, wist ik het wel. NSC en BBB vinden niet uitvoeren sowieso prima (die hebben tegengestemd). PVV en VVD willen dat vliegveld. Dus een motie van wantrouwen gaat het vermoedelijk niet halen.
Eigenlijk kan er niks anders dan geoordeeld worden dat er gehandhaafd moet worden en dan krijgen we uiteraard weer Vd Plas, Wilders en Baudet die gaan wijzen naar de rechter.
Zie boven.
Het wordt hoe dan ook een heet voorjaar, en die hitte houdt de rest van het jaar ongetwijfeld aan.