Voor deze groep is alles olie op het vuur. Beperkte maatregelen vallen niet goed, verregaande maatregelen vallen niet goed. In alle gevallen wordt het oorlog. Dan kun je maar beter oorlog voeren voor een verregaand pakket aan maatregelen. Met perspectief voor de groep die wel de omschakeling wil maken.hamsteg schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:07:
[...]
Maar dit soort uitspraken zijn juist olie op het vuur en daarmee heeft D66 de boeren volledig in het harnas heeft gejaagd. Stikstof is een multi-dicipline oorzaak waar veeteelt ongeveer 50% deel van uitmaakt. Binnen alle subgroepen zijn de veeboeren wel de grootste vervuiler maar niet de enige. Een plan waarbij naar ratio een compleet pakket wordt opgeleverd kan succes hebben maar alleen de boeren is een recept voor oorlog.
Andersom is het wel makkelijk praten als je zelf geen boer bent.
Boer is niet zomaar een beroep dat je gekozen hebt op de middelbare school, voor de meesten zit het (veel) dieper dan dat.
Al beantwoorden vele anderen ook de vraag "wie ben je" als eerste met hun beroep, bij de boer is dat daadwerkelijk zo.
Daarnaast is het vaak alles of niks, je kunt niet zomaar de helft van je vee weg doen en winstgevend blijven.
(dan zou het denk ik beter zijn dat de helft van de boeren er helemaal mee stopt en de andere helft op 100% blijft).
Volgens mij hebben ze relatief gezien wel veel zonnepanelen, ter compensatie
Boer is niet zomaar een beroep dat je gekozen hebt op de middelbare school, voor de meesten zit het (veel) dieper dan dat.
Al beantwoorden vele anderen ook de vraag "wie ben je" als eerste met hun beroep, bij de boer is dat daadwerkelijk zo.
Daarnaast is het vaak alles of niks, je kunt niet zomaar de helft van je vee weg doen en winstgevend blijven.
(dan zou het denk ik beter zijn dat de helft van de boeren er helemaal mee stopt en de andere helft op 100% blijft).
Mooi praten, je zit aan hun inkomen. Kun jij met de helft van je salaris je hypotheek nog betalen? Tuurlijk, de grootste klap moet daar gemaakt worden *mbr*, zo aanvallend hoeft niet.Joris748 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:57:
[...]
Voor deze groep is alles olie op het vuur. Beperkte maatregelen vallen niet goed, verregaande maatregelen vallen niet goed. In alle gevallen wordt het oorlog. Dan kun je maar beter oorlog voeren voor een verregaand pakket aan maatregelen. Met perspectief voor de groep die wel de omschakeling wil maken.
[ Voor 19% gewijzigd door NMH op 22-04-2025 17:51 ]
Als ik in de WW komt, heb ik nog minder als de 1/2 van mijn salaris. En dat gebeurd ook gewoon als het bedrijf waarvoor ik werk op de fles gaat of moet bezuinigingen. Net zoals sommige mensen bij TATA dat gaat overkomen. En aardig wat mensen die in de zonnepanelen zaten is het ook overkomen. Hoogleraren nu ook met bezuiniging op het onderwijs. Dit zijn ook allemaal geloven over overheidsbeleid.hamsteg schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:54:
[...]
Mooi praten, je zit aan hun inkomen. Kun jij met de helft van je salaris je hypotheek nog betalen? Tuurlijk, de grootste klap moet daar gemaakt worden *mbr*
De kolenboer hebben we ook niet gered. De kleine supermarkthouder in het lokale dorp is ook niet gered. De kolenmijnen hebben we ook gesloten omdat deze niet meer randabel waren.
Moeten we AI verbieden? Zodat de vertalers niet werkeloos worden? De tekstschrijvers?
Kortom een kul-argument.
Tja... helaas voor ze. Maar besef heel goed dat de meeste kinderen van boeren geen boer worden. Niet alleen omdat ze het zelf niet willen, maar omdat ze vaak meer dan 1 kind hadden en ze niet allemaal het over kunnen nemen. Slechts 1. Voor de rest was het al helaas....mitsumark schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:45:
Daarbij verdienen op dit moment biologisch boeren beter en constanter, zeker in combinatie met natuurbeheer.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 22-04-2025 17:50 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat betreft de helft van het vee weg doen. Er zal een plan moeten komen om de bedrijven winstgevend te houden. Denk aan tijdelijke ondersteuning voor de omschakeling naar extensieve en circulaire akkerbouw en veehouderij.mitsumark schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:45:
Ook de Rabobank zal dan met de billen bloot moeten. Het is niet ondenkbaar dat ze een deel van de leningen moet afschrijven. Ook de Rabobank heeft een hele kwalijke rol gespeeld in het creëren van het probleem.
We kunnen hier vrij makkelijk roepen de boer moet dit en de boer moet dat, maar feit is dat we een plan hadden liggen dat in de prullenbak is gekiept door dit kabinet, vervolgens is de pot geroofd.
De boeren die nu eerst hun bedrijf mogen verkopen zijn de boeren die nog steeds geen definitieve vergunning hebben. Daar is geen kabinetsplan voor nodig, die mensen zijn al de klos.
De boeren die nu eerst hun bedrijf mogen verkopen zijn de boeren die nog steeds geen definitieve vergunning hebben. Daar is geen kabinetsplan voor nodig, die mensen zijn al de klos.
Als mijn werkgever failliet gaat, ben ik ook mijn inkomen kwijt. Als mijn werkgever gaat reorganiseren, kom ik ook met een transitievergoeding op straat te staan. Dan kan ook met de helft van mijn salaris de hypotheek niet meer betalen.hamsteg schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:54:
[...]
Mooi praten, je zit aan hun inkomen. Kun jij met de helft van je salaris je hypotheek nog betalen? Tuurlijk, de grootste klap moet daar gemaakt worden *mbr*, zo aanvallend hoeft niet.
Het is de BBB die *mbr*, reactie op geknipt deel. de boeren voor de gek houdt. Linksom of rechtsom zal de landbouw drastisch hervormd moeten worden. Volgens mij is er maar 1 uitweg uit de hele crisis: omschakeling naar extensieve, circulaire en natuurinclusieve akkerbouw en veeteelt. Het is niet aan mij om de weg daarnaar toe uit te stippelen. Daarvoor hebben we in Nederland genoeg expertise (en kunnen we weer een gidsland worden).
[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 22-04-2025 17:51 ]
Waarbij de boeren en hun lobby (vooral grootbedrijf, die feitelijk geen drol geeft om de boerenstand, slechts als melkkoe) alle maatregelen bij de politiek elk keer van tafel hebben gehaald. De laatste keer door de hun marketingbureau opgerichte BBB. Dus dit is echt te gemakkelijk._JGC_ schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:39:
We kunnen hier vrij makkelijk roepen de boer moet dit en de boer moet dat, maar feit is dat we een plan hadden liggen dat in de prullenbak is gekiept door dit kabinet, vervolgens is de pot geroofd.
Ze hebben het echt voor een groot deel aan zichzelf te denken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Hm. Ik ben wel benieuwd over welke gebieden dat gaat. De uitspraak stelt dat overschrijding van de KDW of een overbelast habitat geen reden is om bij voorbaat uit te gaan van mogelijk significante effecten. Maar ik heb het nog eens nagelezen en inderdaad "Als een gebied maar een klein opvangend vermogen heeft, is het mogelijk dat tijdelijke deposities toch structureel doorwerken en wel significante gevolgen kunnen hebben". Ik zou alleen niet weten welke habitats intrinsiek een klein opvangend vermogen hebben. Een andere reden kan zijn dat er gewoon geen beheerplan of natuurdoelanalyse is. Maar ik ken tientallen projecten die wel op deze manier kunnen doorgaan en niet een die op grond hiervan alsnog op vergunningplicht uitkomt. Wat ik me nog kan voorstellen is dat ook in de gebruiksfase depositie plaatsvindt, wat bij een woonwijk ook gewoon kan.hansvk schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:49:
[...]
Het hangt ervan af op welke Natura 2000- gebieden en dan specifiek op welke stikstofgevoelige habitattypen het project een effect heeft. Je toetst dat dan aan de staat van instandhouding en de doelstelling daarvan. Dit pakte voor de Porthos zaak gunstig uit. In andere gebieden, zoals bijv. Oost en Zuidoost Nederland zal dat naar verwachting heel lastig dan wel onmogelijk zijn. Maar dat hangt natuurlijk af van de aard en omvang van het project.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Het begint zo langzamerhand te lijken op een grijsgedraaide langspeelplaat, maar wederom een artikel in de Groene. Dit keer over hoe conclusies uit wetenschappelijke onderzoeken omtrent welbekende “innovatieve oplossingen” als luchtwassers en emissiearme vloeren simpelweg genegeerd worden.
https://www.groene.nl/artikel/de-valse-hoop-van-de-veesector
Een grove schande anno 2025. Vind ik dan.
https://www.groene.nl/artikel/de-valse-hoop-van-de-veesector
Duurzame stallen met luchtwassers en emissiearme vloeren vormen lange tijd de hoop van de veesector. In theorie halen deze apparaten samen tot zo’n 95 procent van de stikstof in de vorm van ammoniak uit de lucht, een percentage dat boeren ook mogen hanteren bij de berekeningen van hun omgevingsvergunningen. Het probleem: in de boerenpraktijk liggen deze cijfers veel lager. Wetenschappelijke onderzoeken die dat aantonen worden echter stelselmatig genegeerd.
Het gevolg: veehouders blijven massaal investeren in schijnoplossingen voor de stikstofcrisis. Uit onze inventarisatie van jaarverslagen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat tussen 2013 en 2023 kippen-, varkens- en veeboeren voor maar liefst 2,42 miljard euro aan technologie bestelden die in hun eigen stallen niet blijken te werken, of veel minder dan beloofd. Als compensatie krijgen ze weliswaar 160 miljoen in het kader van de milieu-investeringsaftrek (MIA) en conservatief geschat zo’n 250 miljoen euro aan subsidie, maar voor zo’n twee miljard euro moeten ze toch bij vooral de Rabobank aankloppen.
Veelzeggend is dat in dezelfde periode de stikstofuitstoot van de Nederlandse veestapel niet meer significant daalt. De investeringen in technieken die veel beloven maar weinig opleveren zijn gunstig voor leveranciers en hypotheekverstrekkers, de boeren en de natuur schieten er weinig mee op. Waarom zijn overheid, banken en de belangenorganisaties van boeren deze doodlopende weg ingelopen?
En zie daar het grootste probleem. Men erkent gewoonweg de feiten niet. Er is geen stikstofprobleem. Er is geen biodiversiteitsverlies. En BBB moedigt ze aan daarin, aangezien ze zelf ook ontkennen, dat zien we al sinds Wiersma is aangetreden als minister LNV.Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zet in 2019 echter na metingen grote vraagtekens bij de effectiviteit van de massaal ingevoerde systemen. De stikstofuitstoot van de nieuwe stallen blijkt veel groter dan verwacht en wijken soms nauwelijks af van de reguliere stallen. Hoe dat komt? Dat is in 2022 onderzocht door de WUR. De conclusie: de systemen zijn best ingewikkeld en de veehouders zijn niet intrinsiek gemotiveerd om zorgvuldig met de systemen om te gaan.
Daar wordt een hele reeks van redenen voor gegeven: de systemen zijn snel van slag en sluiten niet aan bij de praktijk, de handleidingen zijn ingewikkeld en onzorgvuldig geformuleerd, het onderhoud vindt onvoldoende plaats en de boeren gaan op een ‘intuïtieve manier’ met de apparatuur om. Daarom is de reductie die door wetenschappers in een testopstelling is gemeten en theoretisch verwacht kan worden van een innovatie in de praktijk veel minder betrouwbaar dan gedacht. Belangrijk is ook dat de door Wageningen ondervraagde veehouders helemaal niet in het stikstofprobleem geloven. Ze erkennen het verlies aan biodiversiteit niet of onderschatten de bijdrage van de landbouw aan de stikstofuitstoot. Voor hen is het installeren van emissiearme stalvloeren een manier om een omgevingsvergunning te krijgen voor stallen met meer dieren.
Een grove schande anno 2025. Vind ik dan.
De automobilist is natuurlijk het makkelijkste aan te pakken, als eerst genoemde in de opsomming van echte maatregelen bij de NOS:
voor de boeren blijft het op 'misschien' 'eventueel' 'als we daar geld voor vinden':
https://nos.nl/artikel/25...e-stikstofplannen-kabinetVeluwe en Peel
Om de doelen te halen is er een aantal maatregelen bedacht. Zo moet verkeer langzamer rijden rond stikstofgevoelige natuurgebieden. Daarvoor komen er "gebiedsgerichte trajectcontroles".
voor de boeren blijft het op 'misschien' 'eventueel' 'als we daar geld voor vinden':
Verder zou minister Wiersma van Landbouw en Natuur denken aan bufferzones van 250 meter rond die natuurgebieden, kwam eerder naar buiten. Binnen die zones zouden boerenbedrijven dan moeten vertrekken of inkrimpen. Het zou gaan om 1800 bedrijven die daardoor geraakt worden.
Om die bedrijven te compenseren zou 4 tot 7 miljard euro nodig zijn, maar dat geld is er nu nog niet.
[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2025 15:34 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://nos.nl/artikel/25...e-stikstofplannen-kabinet"Nieuwe rechtszaken aangekondigd in reactie op uitgelekte stikstofplannen kabinet"
Mobilisation for the Environment (MOB) kondigt nieuwe rechtszaken aan tegen boeren die buiten hun schuld zonder vergunning zitten. Eerder zei voorman Johan Vollenbroek nog dat hij daarmee wilde wachten. "Het zou heel vervelend zijn als het nodig is, maar als het kabinet met zulke domme plannen komt, gaan we dit weer opstarten."
Goh, dat had niemand aan kunnen zien komen... NOT.

Johan Vollenbroek had al eerder gezegd, ik geloof na de uitspraak in de Greenpeace zaak, dat MOB nieuwe rechtszaken overwoog, maar afwachtte waar de overheid mee ging komen.
Wat mij betreft, zo snel mogelijk aanhangig maken. Rechters pakken de overheden steeds strenger aan, wat gezien de historie van wat de overheid "gepresteerd" heeft in het verleden zwaar ondermaats is. Voor mijn part zet de rechter de overheid een virtueel mes op de keel om eens dat te gaan doen waarvoor ze zijn ingehuurd. Klapt het kabinet daardoor? Prima. Maar dat zal niet gebeuren, omdat de coalitie leden al dik in de min staan en de prognoses nog slechter zijn.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Aanpakken? Nee joh, het is vooral pesten en het protestvuurtje opstoken. Het doel is wmb dat mensen boos worden op onzinnige dingen rond stikstof, terwijl de bedenkers (en echte zinnige maatregelen en oplossingen) buiten beeld blijven. Uitstel, uitstel, afstel?YakuzA schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:33:
De automobilist is natuurlijk het makkelijkste aan te pakken, als eerst genoemde in de opsomming van echte maatregelen bij de NOS:
[...]
In dit hele "plan" is geen enkele intentie te vinden om ook maar iets aan de problematiek te doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 24-04-2025 19:12 ]
If you can see, look. If you can look, observe
De beste 'maatregelen' is denk ik het vallen van het huidige kabinet.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Advies van de landsadvocaat over de stikstofplannen van het kabinet.
https://www.rtl.nl/nieuws...sadvocaat-stikstofplannen
En de samenvatting op de nieuwspagina (RTL nieuws).
Geen sprake van perspectief
'Verder wordt betwijfeld of 2035 wel op tijd is. "Om de vergunningverlening op gang te krijgen, zal het maatregelenpakket ook al in de tussenliggende jaren tot een aanzienlijk effect moeten leiden", staat in het advies. Om rechters te overtuigen moet daarbij ook gegarandeerd zijn dat de maatregelen daadwerkelijk nageleefd worden.Bovendien zal er meer nodig zijn dan de nu besloten maatregelen om aan te tonen dat er daadwerkelijk sprake is van verbetering van de natuur, denkt de landsadvocaat. Zeker in gebieden die er slecht voor staan, zullen specifieke maatregelen nodig zijn die ook doorgerekend zijn."Zonder gebiedsgerichte doorrekening en zonder bedoelde aanvullende gebiedspecifieke bronmaatregelen en natuur(herstel)maatregelen, inclusief tijdige uitvoering en goede borging, is geen sprake van het door u gewenste perspectief op juridisch houdbare vergunningverlening."
https://www.rtl.nl/nieuws...sadvocaat-stikstofplannen
En de samenvatting op de nieuwspagina (RTL nieuws).
Geen sprake van perspectief
'Verder wordt betwijfeld of 2035 wel op tijd is. "Om de vergunningverlening op gang te krijgen, zal het maatregelenpakket ook al in de tussenliggende jaren tot een aanzienlijk effect moeten leiden", staat in het advies. Om rechters te overtuigen moet daarbij ook gegarandeerd zijn dat de maatregelen daadwerkelijk nageleefd worden.Bovendien zal er meer nodig zijn dan de nu besloten maatregelen om aan te tonen dat er daadwerkelijk sprake is van verbetering van de natuur, denkt de landsadvocaat. Zeker in gebieden die er slecht voor staan, zullen specifieke maatregelen nodig zijn die ook doorgerekend zijn."Zonder gebiedsgerichte doorrekening en zonder bedoelde aanvullende gebiedspecifieke bronmaatregelen en natuur(herstel)maatregelen, inclusief tijdige uitvoering en goede borging, is geen sprake van het door u gewenste perspectief op juridisch houdbare vergunningverlening."
[ Voor 75% gewijzigd door hansvk op 24-04-2025 19:13 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het zijn niet alleen de 'groene clubjes' die kritisch zijn. Het advies van de landsadvocaat, zoals hansvk al deelde, is duidelijk.
De provincies zijn ook zeer kritisch. Bij monde van de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg (IPO):
Maar gelukkig is stikstof wel chefsache...
Laten we vooral stoppen met doen alsof dit conforme politiek is en het beestje bij de naam noemen. Men poogt niet eens meer om te functioneren binnen ons bestel, er is geen focus op functioneel bestuur of beleid, of op behartiging van de belangen van de samenleving. Onze huidige kabinetspartijen draaien om selectieve belangenbehartiging en winst proberen te behalen uit het laten voortbestaan en vergroten van problemen. Ongeacht wat dat kost, qua economie of stabiliteit in Nederland. Kortom, men is non-conform, of zelfs toxisch. Daar lijdt de gehele samenleving onder. Ongeacht of je nu boer, milieuactivist, migrant, hard werkende Nederlander, pensionado of bedrijf bent.
De enige weg vooruit is afrekenen met partijen die dit bedrijven. Dat vraagt een breed maatschappelijk besef van wat het is én maatregelen om tot herstel te komen. Er werd al eens geopperd om toxische talking points uit te sluiten ten bate van het faciliteren van een constructieve discussie. Dat zou een mooie stap zijn richting herstel.
De provincies zijn ook zeer kritisch. Bij monde van de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg (IPO):
Ook Adema hekelt de onduidelijkheid van de voorstellen: "Je kunt pas weer vergunningen verlenen op het moment dat er een geborgd pakket ligt. Dat wil zeggen dat er maatregelen liggen waarvan duidelijk is dat die inderdaad leiden tot een daling van de stikstofdeken. Het is nu niet aan de orde dat dat voor de zomer kan gaan gebeuren."
De plannen bieden ook geen duidelijkheid voor boeren, zegt Adema.
De eigen ambtenaren van LVVN hebben ook weinig fiducie:Adema doet een oproep aan het kabinet om "lef te tonen". "Kies alsjeblieft, geef richting en zorg voor die geborgde aanpak en zorg dat de vergunningverlening kan starten, zodat er weer geïnvesteerd kan worden, zodat er weer toekomstperspectief is. En uiteindelijk is het ook heel erg belangrijk dat het gefinancierd wordt."
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/...abinet-heel-teleurgesteldDe verwachting is dat het door de ministerraad komt, maar dan moet het nog in de Tweede Kamer besproken worden. Die wil weten wat het oplevert en wil doorrekeningen zien. Maar het ministerie van Landbouw geeft nu al toe: deze plannen zijn zo vaag, die kunnen we niet doorrekenen. En ondertussen zijn ook al de eerste rechtszaken aangekondigd, dus de discussie duurt nog wel even voort."
Maar gelukkig is stikstof wel chefsache...
Laten we vooral stoppen met doen alsof dit conforme politiek is en het beestje bij de naam noemen. Men poogt niet eens meer om te functioneren binnen ons bestel, er is geen focus op functioneel bestuur of beleid, of op behartiging van de belangen van de samenleving. Onze huidige kabinetspartijen draaien om selectieve belangenbehartiging en winst proberen te behalen uit het laten voortbestaan en vergroten van problemen. Ongeacht wat dat kost, qua economie of stabiliteit in Nederland. Kortom, men is non-conform, of zelfs toxisch. Daar lijdt de gehele samenleving onder. Ongeacht of je nu boer, milieuactivist, migrant, hard werkende Nederlander, pensionado of bedrijf bent.
De enige weg vooruit is afrekenen met partijen die dit bedrijven. Dat vraagt een breed maatschappelijk besef van wat het is én maatregelen om tot herstel te komen. Er werd al eens geopperd om toxische talking points uit te sluiten ten bate van het faciliteren van een constructieve discussie. Dat zou een mooie stap zijn richting herstel.
[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 25-04-2025 10:05 ]
Bron en meer info: Milieuorganisaties stellen Wiersma ultimatum, anders nieuwe stikstofrechtszakenMilieuorganisaties willen binnen twee weken met landbouwminister Wiersma om tafel om het over haar stikstofbeleid te hebben, anders volgt een reeks nieuwe rechtszaken. Dat schrijven de organisaties in een brief aan de minister, die in handen is van de NOS.
Mobilisation for the Environment en Vereniging Leefmilieu, bekend van vele rechtszaken tegen de overheid over stikstof, schrijven in hun brief dat de stikstofplannen van het kabinet tekortschieten. Die plannen zijn gemaakt door een ministeriële commissie, die speciaal werd opgericht om de stikstofcrisis te lijf te gaan, en werden eind april openbaar gemaakt.
Omdat de milieuorganisaties ontevreden zijn met de plannen stellen ze de minister een ultimatum. Ze willen binnen twee weken een gesprek "met als doel een evenwichtig maatregelenpakket".
De milieuorganisaties hebben de brief vandaag verstuurd. Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw laat weten dat er op dit moment nog geen reactie op het ultimatum van de milieuorganisaties kan worden gegeven.
En terecht. Iedereen is inmiddels het uitstellen, het doelbewust vertragen en het opzoeken van de zoveelste geitenpaadjes door de regering wel zat. Het wordt nu eens tijd om écht flinke stappen te gaan zetten.
Virussen? Scan ze hier!
Rechtbank gaat het nog druk krijgen. Minister Madlener wil nml ook kijken of Lelystad Airport open kan:
https://www.destentor.nl/...hal-is-gesloopt~a0e8070e/
https://www.destentor.nl/...hal-is-gesloopt~a0e8070e/
Zowel SATL als Red de Veluwe is ervan overtuigd dat een natuurvergunning voor Lelystad Airport geen stand houdt bij de Raad van State. „Het vakantievliegveld stoot te veel stikstof uit dat neerslaat op de Veluwe”, zegt Kloosterziel. „Dat natuurgebied is er al slecht aan toe. Daar kan niks meer bij.”
Iedereen?wildhagen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:42:
[...]
Bron en meer info: Milieuorganisaties stellen Wiersma ultimatum, anders nieuwe stikstofrechtszaken
En terecht. Iedereen is inmiddels het uitstellen, het doelbewust vertragen en het opzoeken van de zoveelste geitenpaadjes door de regering wel zat. Het wordt nu eens tijd om écht flinke stappen te gaan zetten.
Volgens mij heeft de meerderheid van Nederland hierop gestemd..
Nee, ze hebben op partijen gestemd, waaruit een meerheid gekomen is. Niet specifiek hiervoor. (VVD-stemmer kunnen o.a. erg voor het toenmalige VVD plannen geweest zijn rondom stikstof).mitsumark schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:03:
[...]
Iedereen?
Volgens mij heeft de meerderheid van Nederland hierop gestemd..
En zelfs als je deze redenatie aanhangt, zijn alle wetten waar de rechter aan toetst ook het gevolg van stemmingen in het verleden. Daar waren toen meerderheden voor.
Als je dan dit wilt, zul je de wet moeten aanpassen (en daar een meerderheid voor krijgen) en alle gevolgen die daarmee samenhangen accepteren (b.v. nexit).
Een deel van politiek Den Haag is blijkbaar onder de indruk van een zelfverklaarde stikstof specialist.
Al is oa Vollenbroek niet onder de indruk.
Erg lang artikel, helaas premium.
En alles en iedereen die er nu mee bezig is, provincies, onderzoekers, bureaus en organisaties, die hebben het niet begrepen.
Hoe dan ook, dit gedoe bestaat al tientallen jaren, wordt door de politiek al net zo lang genegeerd en zal niet met een door hem gewenste aangepaste wet ineens opgelost zijn.
Er zit uiteraard wel wat logica in, maar in het artikel wordt maar bar weinig aangegeven waarom het zo simpel zou zijn. Weinig wetenschappelijk, maar dat is hij dan ook niet. Meer van we negeren een heleboel, gaan niet meer toetsen en gaan met die handel.Fysisch chemicus Wouter de Heij (52) uit Kampen zette vorig jaar zijn werk opzij om een oplossing voor de stikstofcrisis aan te dragen. Inmiddels voorziet hij Kamerleden, gedeputeerden, ministers en premier Schoof van advies. „De wet is stuk.”toon volledige bericht
Nog niet zo lang geleden, amper tien maanden, hield De Heij zich voornamelijk bezig met het ontwerpen van fabrieken voor voedselproducenten. Inmiddels is hij fulltime onbezoldigd ‘stikstofdeskundige’. In politiek Den Haag weet hij de weg te vinden en - misschien wel belangrijker - politici weten hem te vinden.
[...]
Volgens De Heij is de stikstofcrisis in een week op te lossen. „Dan moet de wil er wel zijn.” Daar ontbreekt het volgens de Kampenaar vaak aan. Zijn kritiek richt zich vooral op het ambtenarenapparaat. „Dezelfde ambtenaren zitten al tijden op het ministerie van Landbouw. Zij zijn medeschuldig aan de puinhoop, maar gaan het niet oplossen.”
Ook de politiek is wispelturig, merkt De Heij. „BBB wil wel, maar bleek geen plan te hebben. De PVV volgt de BBB. NSC is intern verdeeld en van de VVD krijg je geen hoogte. Die zeggen dat ze het probleem willen oplossen, maar ze blokkeren alles.”
[...]
Voorlopig blijft De Heij zijn visie verkondigen. „Wat is het alternatief? Als dit kabinet valt, zijn we zo weer anderhalf jaar verder. Die tijd hebben we niet. Straks kunnen we geen nieuwe elektriciteitshuisjes meer bouwen, verdwijnen nog meer bedrijven of krijgt Vollenbroek het voor elkaar dat de vergunning van Schiphol wordt ingetrokken. Dan gaan we verarmen.”
En alles en iedereen die er nu mee bezig is, provincies, onderzoekers, bureaus en organisaties, die hebben het niet begrepen.
Hoe dan ook, dit gedoe bestaat al tientallen jaren, wordt door de politiek al net zo lang genegeerd en zal niet met een door hem gewenste aangepaste wet ineens opgelost zijn.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Het voelt voor mij een beetje als de stereotype buitenstaander die het beter weet dan de experts en het probleem wel even zal oplossen. Een beetje zoals Maurice de Hond tijdens corona. Dat begint al met ronkende claims als:Bastien schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:42:toon volledige bericht
Een deel van politiek Den Haag is blijkbaar onder de indruk van een zelfverklaarde stikstof specialist.
[...]
Er zit uiteraard wel wat logica in, maar in het artikel wordt maar bar weinig aangegeven waarom het zo simpel zou zijn. Weinig wetenschappelijk, maar dat is hij dan ook niet. Meer van we negeren een heleboel, gaan niet meer toetsen en gaan met die handel.
Volstrekt onrealistisch en zo over the top dat het verspilde moeite is om er serieus op in te gaan.Volgens De Heij is de stikstofcrisis in een week op te lossen.
Stijlvol om mensen weg te zetten als dogmatisch. Daarnaast worden ook en passant even alle wetenschappelijke rapporten over de staat van de natuur van tafel geveegd.De andere kant noemt de Kampenaar ‘dogmatisch links’. „Dat zijn mensen als Kamerlid Laura Bromet (GroenLinks-PvdA), die roepen dat de natuur op omvallen staat. Dat het emmertje vol is. Dat is ook het verhaal van milieuactivist Johan Vollenbroek. Dat narratief is verschrikkelijk slim en krachtig. Het is alleen niet waar.”
Dat eerste vind ik al een twijfelachtige claim. Daarnaast: als er ook schade is door droogte wil dat niet zeggen dat stikstof een minder groot probleem is. En zaken als verzuring zijn wel degelijk specifiek aan stikstof toe te rekenen.„Stikstof is volgens die wet de enige drukfactor op de natuur.” Daar gaat het fout, zegt hij. „Want er zijn meer factoren, zoals droogte.”
Niet echt consistent.Er is trouwens wel een alternatief: ecologen het veld in sturen. Laat hen beoordelen hoe de stand van de natuur is. [...] Hij heeft nog een punt van kritiek. „Die analyses worden altijd opgesteld door mensen uit de ‘groene hoek’.
Leuke uit de lucht gegrepen cijfers en een fraai staaltje je tegenstander belachelijk maken.Hij bekijkt de crisis vanuit een ander perspectief. Zijn analyse: „Het is voor 80 procent een juridisch probleem. Voor 20 procent een ecologisch probleem. Dat zal Vollenbroek niet met mij eens zijn, maar hij heeft een andere agenda. Hij wil dat we allemaal op de fiets gaan, niet meer vliegen en bij voorkeur veganistisch worden.”
Zijn oplossing lijkt te zijn om niet teveel naar "ideologische wetenschappers" te luisteren en de regels te versoepelen omdat de normen na ze jarenlang effectief genegeerd hebben niet meer haalbaar zouden zijn. Naast dat dat natuurlijk een schrijnend geval van slecht gedrag belonen zou zijn weet je gewoon dat je daar de rekening voor gepresenteerd krijgt. Dat zien we nu bijvoorbeeld met PFAS: je eigen eieren zijn oneetbaar, over wijn zijn ook al zorgen en in zee zwemmen kan ook al niet meer.
Vandaag met ecologen en deskundigen van Natuurmonumenten het veld in geweest. Het is duidelijk dat o.a. stikstofdepositie (de cumulatie ervan) voor de nodige problemen zorgt.NMH schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:42:toon volledige bericht
[...]
Het voelt voor mij een beetje als de stereotype buitenstaander die het beter weet dan de experts en het probleem wel even zal oplossen. Een beetje zoals Maurice de Hond tijdens corona. Dat begint al met ronkende claims als:
[...]
Volstrekt onrealistisch en zo over the top dat het verspilde moeite is om er serieus op in te gaan.
[...]
Stijlvol om mensen weg te zetten als dogmatisch. Daarnaast worden ook en passant even alle wetenschappelijke rapporten over de staat van de natuur van tafel geveegd.
[...]
Dat eerste vind ik al een twijfelachtige claim. Daarnaast: als er ook schade is door droogte wil dat niet zeggen dat stikstof een minder groot probleem is. En zaken als verzuring zijn wel degelijk specifiek aan stikstof toe te rekenen.
[...]
Niet echt consistent.
[...]
Leuke uit de lucht gegrepen cijfers en een fraai staaltje je tegenstander belachelijk maken.
Zijn oplossing lijkt te zijn om niet teveel naar "ideologische wetenschappers" te luisteren en de regels te versoepelen omdat de normen na ze jarenlang effectief genegeerd hebben niet meer haalbaar zouden zijn. Naast dat dat natuurlijk een schrijnend geval van slecht gedrag belonen zou zijn weet je gewoon dat je daar de rekening voor gepresenteerd krijgt. Dat zien we nu bijvoorbeeld met PFAS: je eigen eieren zijn oneetbaar, over wijn zijn ook al zorgen en in zee zwemmen kan ook al niet meer.
Wouter de Heij kan het leuk brengen, maar zit er op de nodige aspecten compleet naast.
Natuurlijk zijn er ook andere verstorende factoren, en droogte is ook echt een probleem (waar de oplossing soms ook weer is dat er minder boeren zouden moeten zijn). Alleen zijn die andere factoren ook al goed in beeld, wordt er ook daadwerkelijk veldwerk gedaan, en zijn wetenschappers niet ideologisch bevooroordeeld. Dit zijn de standaardtactieken van de wetenschapsontkenning.NMH schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:42:
[...]
Dat eerste vind ik al een twijfelachtige claim. Daarnaast: als er ook schade is door droogte wil dat niet zeggen dat stikstof een minder groot probleem is. En zaken als verzuring zijn wel degelijk specifiek aan stikstof toe te rekenen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
@NMH
Deze mening van De Heij is ook wel opvallend.
Deze mening van De Heij is ook wel opvallend.
Dit is het regelrecht diskwalificeren van experts. Alsof iemand die affiniteit met vlees heeft, geen goede slager kan zijn.Er is trouwens wel een alternatief: ecologen het veld in sturen. Laat hen beoordelen hoe de stand van de natuur is. [...] Hij heeft nog een punt van kritiek. „Die analyses worden altijd opgesteld door mensen uit de ‘groene hoek’.
*knip* bij al deze beweringen zien we graag een onderbouwing met betrouwbare bronnen.Bastien schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:42:toon volledige bericht
[...]
Er zit uiteraard wel wat logica in, maar in het artikel wordt maar bar weinig aangegeven waarom het zo simpel zou zijn. Weinig wetenschappelijk, maar dat is hij dan ook niet. Meer van we negeren een heleboel, gaan niet meer toetsen en gaan met die handel.
[ Voor 52% gewijzigd door defiant op 07-05-2025 11:52 ]
Welkom terug in dit topic. Dit argument is al diverse keren behandeld. De veeteelt is een grote uitstoter van stikstof, dat dit gedecentraliseerd is in plaats van in één bedrijf verandert daar niets aan.PageFault schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:28:
[...]
Ik zie in dit topic veel verwijzingen naar de veehandel en vooral niet naar de grote uitstoters van stikstof
Bovendien worden die grote bedrijven niet door misplaatste romantiek verdedigd, waardoor er weinig discussie ontstaat
TLDR:
* Tata en Schiphol worden ook bekritiseerd en aangepakt
* Veeteelt is een grote uitstoter
* Die veeteelt is vooral voor export
* Het was erger
* Het is nog niet goed genoeg.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tata wordt aangepakt, schiphol niet.Proton_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:54:
[...]
Welkom terug in dit topic. Dit argument is al diverse keren behandeld. De veeteelt is een grote uitstoter van stikstof, dat dit gedecentraliseerd is in plaats van in één bedrijf verandert daar niets aan.
Bovendien worden die grote bedrijven niet door misplaatste romantiek verdedigd, waardoor er weinig discussie ontstaat
TLDR:
* Tata en Schiphol worden ook bekritiseerd en aangepakt
* Veeteelt is een grote uitstoter
* Die veeteelt is vooral voor export
* Het was erger
* Het is nog niet goed genoeg.
Veeteelt is zeker een grote uitstoter, komt alleen niet in de top 100 van de uitstoters voor in de lijst van 2023 van het CBS (niet gekeken bij 2024, ik hoop dat het minder is).
Mijn reactie is weggeknipt: de veeteelt is inderdaad vooral voor export. Stap 1 is (Wat ik daar aangaf) produceren voor met name eigen land, de rest afstoten. Bijkomend voordeel: je minimaliseert transport, wat zowel stikstof, als CO2 uitstoot reduceert.
Meetmethode in NL door RIVM valt als een kaartenhuis in elkaar, nu ze zien dat ze zelf fout zitten (zie o.a. https://www.rd.nl/artikel...landt-in-kwetsbare-natuur).
Over meneer Vollenbroek: hij houdt zich heel netjes aan de regels van het kabiner, zie ook https://fd.nl/politiek/14...dat-doet-het-kabinet-zelf
Hij ziet dat de regering zich er niet aan houdt en start rechtzaken. Daarin krijgt hij keer op keer gelijk (logisch ook). Dat de regels niet deugen, doet er niet toe (zie ook alinea hierboven over de RIVM). Voor sommige zijn acties negatief (o.a. bouw, boeren etc), voor sommige dingen is het positief, bijv. dat de bouw van biomassacentrales niet door zijn gegaan, zie ook https://www.bnnvara.nl/jo...overwinningen-weer-aaneen
Diverse gemeentes die
Een heel dossier:
https://www.stichtingmobi...htvaart-natuurvergunning/
Ik mis de relevantie van deze opmerking.Veeteelt is zeker een grote uitstoter, komt alleen niet in de top 100 van de uitstoters voor in de lijst van 2023 van het CBS (niet gekeken bij 2024, ik hoop dat het minder is).
Verder link je naar een RD artikel achter een registratiemuur. Kan je linken naar een vrij artikel, primaire bron (RIVM) of een quote/samenvatting geven?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Over Schiphol: ik zie dat de volgende rechtszaak 4 juni is, dus dat is snel. Tot nu toe hebben die rechtszaken nog niks opgeleverd op een stop op groei of een krimp. Lelystad en de stikstofrechten: https://www.gld.nl/nieuws...erop-stapel-bij-provincieProton_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:11:
[...]
Een heel dossier:
https://www.stichtingmobi...htvaart-natuurvergunning/
[...]
Ik mis de relevantie van deze opmerking.
Verder link je naar een RD artikel achter een registratiemuur. Kan je linken naar een vrij artikel, primaire bron (RIVM) of een quote/samenvatting geven?
*knip* geen adviezen hier hoe paywalls/registratiewalls te omzeilen.
Als je de relevantie van die ene opmerking mist: het ging over de reactie ervoor over de veeteelt en uitstoot.
[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 07-05-2025 14:52 ]
@PageFault
Dat RD artikel is wat mij betreft kunstmatige ophef die aantoont dat mensen vooral lezen wat ze willen horen en moeite hebben met het duiden van getallen.
Er staat in ieder geval niet dat de meetmethode als een kaartenhuis in elkaar stort, laat staan dat het RIVM daar zelf twijfels bij heeft. Er staat dat er meer andere grond dan kwetsbare natuur om uitstoters heen ligt en daar is niemand denk ik verbaasd over.
Dat RD artikel is wat mij betreft kunstmatige ophef die aantoont dat mensen vooral lezen wat ze willen horen en moeite hebben met het duiden van getallen.
Er staat in ieder geval niet dat de meetmethode als een kaartenhuis in elkaar stort, laat staan dat het RIVM daar zelf twijfels bij heeft. Er staat dat er meer andere grond dan kwetsbare natuur om uitstoters heen ligt en daar is niemand denk ik verbaasd over.
Volgens mij zit er een aardige denkfout in dat artikel. Stelling van het RD artikel in één zin samengevat: Denken in zones heeft geen zin, want slechts 2 à 3% slaat neer nabij de uitstoter. Als ik het commentaar van FDF en Agractie goed lees zijn zij daarom dus tegen de maatregelen van het aanpakken van uitstoters dichtbij natuurgebieden omdat het volgens hen nauwelijks uit iets maakt.
Nou hier gaat het volgens mij fout met de redenatie om dan maar niet de uitstoters aan te pakken:
Kortom, alle uitstoters, of ze nu wel of niet naast een lap natuur liggen, moeten aangepakt worden. Geen onderscheid, geen genade, iedereen halveren of beter.
Nou hier gaat het volgens mij fout met de redenatie om dan maar niet de uitstoters aan te pakken:
- 97% van de uitstoot slaat dus neer op afstanden groter dan één kilometer afstand van de uitstoter.
- Alle uitstoters zijn verspreid over heel Nederland.
- Dus alle uitstoot wordt uitgesmeerd over alle vierkante kilometers van Nederland.
Kortom, alle uitstoters, of ze nu wel of niet naast een lap natuur liggen, moeten aangepakt worden. Geen onderscheid, geen genade, iedereen halveren of beter.
Bij het CBS kan ik die niet zo snel vinden (volgende keer graag de bron even linkenPageFault schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:55:
(...)
Veeteelt is zeker een grote uitstoter, komt alleen niet in de top 100 van de uitstoters voor in de lijst van 2023 van het CBS (niet gekeken bij 2024, ik hoop dat het minder is).
Het gaat hier om twee lijsten, stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3). In die met ammoniakuitstoters staan wel degelijk veehouderijen.
Dat ze ontbreken in de lijst met Schiphol en Tata Steel is niet zo verrassend, want veeteelt stoot voornamelijk NH3 uit i.p.v. NOx.
In 2024 waren er in Nederland net geen 50.000 landbouwbedrijven, 59% hield zich hoofdzakelijk bezig met het houden van dieren (https://www.cbs.nl/nl-nl/...-cijfers-over-de-landbouw). Bij elkaar hebben deze een grote uitstoot, dat ze individueel bekeken het mogelijk moeten afleggen tegen grote individuele bedrijven zegt dus niet zoveel.
Hoe groot is het aandeel van de landbouw in de ammoniakuitstoot? Hier een diagram:
/f/image/Jr6oCh4RVm7cuWUIJnssoMtT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FYgOMoU2yu9j0VLMdyCAGmTl.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ikstofemissies-naar-lucht
En de stikstofdepositie komt ook voor een groot deel van de landbouw:
/f/image/wpSSIETljTI7s0jDODvEgEL8.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...tikstof/stikstofdepositie
Edit:
Belangrijke kanttekening over de categorie "Buitenland":
(Was deze helemaal vergeten, thanks @_JGC_ en @TheGhostInc)Ongeveer twee derde van alle stikstof (N) die door depositie neerslaat is NHy (NH3 en NH4+ samen), het overige derde deel betreft NOx. De stikstof die neerslaat op de Nederlandse bodem komt voor een aanmerkelijk deel uit het buitenland, ongeveer 29 procent. De meeste buitenlandse stikstofneerslag komt uit Duitsland, gevolgd door België. De stikstofdepositie van Nederlandse bronnen (71 procent) is voornamelijk afkomstig uit de landbouw en het verkeer. Het aandeel uit het buitenland lijkt heel groot, maar Nederland deponeert vier keer zoveel stikstof in het buitenland als andersom. Naast de landbouw en het verkeer, waarvan de stikstof uit Nederlandse bronnen deels net over de grens terecht komt, speelt ook de zeevaart hierbij een grote rol.
[ Voor 15% gewijzigd door skimine op 07-05-2025 15:04 ]
En voor we roepen "maar 29% komt uit het buitenland, daar kunnen wij niks aan doen", onze ooster- en zuiderburen hebben ook zo'n cirkeldiagram.
En daar komt een groter deel uit het buitenland. (Maar dat mag je niet te hard zeggen)_JGC_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:46:
En voor we roepen "maar 29% komt uit het buitenland, daar kunnen wij niks aan doen", onze ooster- en zuiderburen hebben ook zo'n cirkeldiagram.
Als dat de conclusie is dan heb jij een heel ander artikel gelezen dan ik.PageFault schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:55:
(...)
Meetmethode in NL door RIVM valt als een kaartenhuis in elkaar, nu ze zien dat ze zelf fout zitten (zie o.a. https://www.rd.nl/artikel...landt-in-kwetsbare-natuur).
(...)
Het betreft een RIVM-rapport gemaakt om een paar vragen van het ministerie van landbouw te beantwoorden. Er wordt noch in het rapport noch in het RD-artikel geclaimd dat de "Meetmethode in NL door RIVM" (wat dat ook precies mag inhouden) ineens niet meer correct is.
In het rapport staat ook:
Dus het is niet zo netjes dat RD klakkeloos allerlei percentages heeft overgenomen, zonder aan te geven dat dit indicatieve waarden zijn.De resultaten zijn indicatief omdat de berekeningen in korte tijd met beperkte data zijn uitgevoerd. Ze geven wel een goed beeld en antwoord op de gestelde vragen.
Hier het volledige rapport: https://www.rivm.nl/publi...ndom-natura-2000-gebieden
*knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.skimine schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:35:toon volledige bericht
[...]
Bij het CBS kan ik die niet zo snel vinden (volgende keer graag de bron even linken), wel vond ik deze: https://www.rijksoverheid...e-top-100-stikstofbronnen
Het gaat hier om twee lijsten, stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3). In die met ammoniakuitstoters staan wel degelijk veehouderijen.
Dat ze ontbreken in de lijst met Schiphol en Tata Steel is niet zo verrassend, want veeteelt stoot voornamelijk NH3 uit i.p.v. NOx.
In 2024 waren er in Nederland net geen 50.000 landbouwbedrijven, 59% hield zich hoofdzakelijk bezig met het houden van dieren (https://www.cbs.nl/nl-nl/...-cijfers-over-de-landbouw). Bij elkaar hebben deze een grote uitstoot, dat ze individueel bekeken het mogelijk moeten afleggen tegen grote individuele bedrijven zegt dus niet zoveel.
Hoe groot is het aandeel van de landbouw in de ammoniakuitstoot? Hier een diagram:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ikstofemissies-naar-lucht
En de stikstofdepositie komt ook voor een groot deel van de landbouw:
[Afbeelding]
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...tikstof/stikstofdepositie
Edit:
Belangrijke kanttekening over de categorie "Buitenland":
[...]
(Was deze helemaal vergeten, thanks @_JGC_ en @TheGhostInc)
*knip* s.v.p. niet speculeren zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.
[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 07-05-2025 21:31 ]
Ik twijfel sowieso een beetje aan dit soort redeneringen.Nathilion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:03:
Volgens mij zit er een aardige denkfout in dat artikel. Stelling van het RD artikel in één zin samengevat: Denken in zones heeft geen zin, want slechts 2 à 3% slaat neer nabij de uitstoter. Als ik het commentaar van FDF en Agractie goed lees zijn zij daarom dus tegen de maatregelen van het aanpakken van uitstoters dichtbij natuurgebieden omdat het volgens hen nauwelijks uit iets maakt.
We hebben last van een stikstof deken over Nederland. Dus elke puntbron (veehouderij) zal al snel in de achtergrond verdwijnen.
Halveer (of nog verder) je de stikstof (of beter gezegd ammoniak uitstoot), dan zal een puntbron steeds beter te identificeren/volgen zijn.
Anders gezegd, als een veehouderij pal naast een natuurgebied ligt zal de helft van de stikstof in het natuurgebied landen. Het zal immers neerslaan in een cirkel eromheen, als de helft van die cirkel natuurgebied is... tja, dan hoef ik niet lang te modelleren of te meten.
Gaan goochelen met stikstof van verder of vanuit 'de deken' verandert daar weinig aan.
@PageFault Het gaat om het N-component. Dan hebben we het over bijna 50% dat van de landbouw komt.
Wat betreft dat importeren, we exporteren nu 80%. Tegenover die export staat import van krachtvoer uit het buitenland, want wat we hier nodig hebben om die koeien te melken of vet te mesten hebben we niet genoeg grond voor om voer te verbouwen. Dat krachtvoer wordt omgezet en in stront en daarmee heeft elke boer nu problemen om het kwijt te raken op de legale manier.
In de akkerbouw gebruikt men vooral kunstmest of kippenmest. Iets met beter te doseren en minder uitspoeling naar het oppervlaktewater.
Wat betreft dat importeren, we exporteren nu 80%. Tegenover die export staat import van krachtvoer uit het buitenland, want wat we hier nodig hebben om die koeien te melken of vet te mesten hebben we niet genoeg grond voor om voer te verbouwen. Dat krachtvoer wordt omgezet en in stront en daarmee heeft elke boer nu problemen om het kwijt te raken op de legale manier.
In de akkerbouw gebruikt men vooral kunstmest of kippenmest. Iets met beter te doseren en minder uitspoeling naar het oppervlaktewater.
Dat is meer natuur dan de boeren nu over laten.
Praktisch al het 'randgroen' is ondertussen weggehaald om de opbrengst van het land te optimaliseren.
Vroeger hadden we nog houtwallen en natuurlijke scheidingen e.d.
Overigens kunnen we makkelijk naar de 60+ miljoen mensen in Nederland als we de boeren allemaal zouden wegjagen. Voor een miljoen of 2 extra huizen is helemaal niet zoveel ruimte nodig.
Als we de bevolkingsdichtheid van de Randstad in heel Nederland zouden toepassen kom je daar op.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 07-05-2025 21:33 ]
Inderdaad: 2/3 van het nederlandse landoppervlak is agrarisch terrein, natuur nog geen 15%, bebouwing 11%. Er zijn 50.000 tot 55.000 agrarisch ondernemers in Nederland. 42% van die agrarisch ondernemers is miljonair (cijfer 2021). Is het redelijk om hen 2/3 van het land te laten bezitten en daar bovenop die 15% natuur te laten verkloten. Ik vind van niet, er zijn nog 17,8 miljoen andere Nederlanders.TheGhostInc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Praktisch al het 'randgroen' is ondertussen weggehaald om de opbrengst van het land te optimaliseren.
Overigens kunnen we makkelijk naar de 60+ miljoen mensen in Nederland als we de boeren allemaal zouden wegjagen. Voor een miljoen of 2 extra huizen is helemaal niet zoveel ruimte nodig.
Als we de bevolkingsdichtheid van de Randstad in heel Nederland zouden toepassen kom je daar op.
Voor degene die na gaat rekenen met oppervlaktes, vergeet niet dat water niet meetelt bij landoppervlak
Opgeteld komt de lijst voor NOx uit op 42,20 miljoen kg, de lijst voor NH3 komt uit op 3,69 miljoen kg.
De totale massa schetst echter een ander beeld:
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ikstofemissies-naar-luchtIn 2022 bestond de stikstofemissie naar de lucht uit 121 miljoen kilogram ammoniak (met name afkomstig uit de landbouw) en 162 miljoen NOx (vooral uit verkeer en industrie). Omgerekend naar elementaire stikstof (N) bedraagt dit in totaal 149 miljoen kilogram stikstof, waarvan 100 miljoen kilogram uit ammoniak (67 procent) en 49 miljoen kilogram uit NOx (33 procent).
Gesteld kan worden dat de top 100 van NOx-uitstoters een relatief groot deel van de totale NOx-uitstoot vormt. Bij NH3-uitstoters is het aandeel van de top 100 in de totale NH3-uitstoot relatief klein.
Maar wat betreft totale stikstofuitstoot is het aandeel van NH3 significant groter dan het aandeel van NOx.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 07-05-2025 21:33 ]
Je hebt gelijk met de onderste 2. *knip* onderbouw dit statement s.v.p. met betrouwbare bronnen._JGC_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:30:
@PageFault Het gaat om het N-component. Dan hebben we het over bijna 50% dat van de landbouw komt.
[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 07-05-2025 21:34 ]
Je weet dat industrie en wegverkeer jaar in jaar uit verlaagt in uitstoot en de veeteelt al 40 jaar op hetzelfde niveau zit? Dit is in NL het geval, en ook bij onze oosterburen het geval.
Verder klopt je stelling mbt stikstof uit NH3 en NOx niet, de post van @skimine legt dat al uit.
[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 07-05-2025 21:34 ]
Vooral deze vind ik leuk. Vanaf 2035 worden er gewoonweg (pun intended) geen auto's meer verkocht die uitstoot hebben. En de Zero Emission zones gaan er ook voor zorgen dat zowel de logistiek als iets later de gewone burger heel hard overgaan richting EV._JGC_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:47:
wegverkeer
Ik ben benieuwd hoe lang de boeren en de BBB nog gaan wijzen naar anderen.
Dat klopt volgens mij ook niet helemaal; ik heb niet de cijfers van de veeteelt los, maar de landbouw als geheel heeft wel een reductie gerealiseerd in de afgelopen 35 jaar: https://www.cbs.nl/nl-nl/...schot-landbouw-sinds-1990. Daarbij moet dan wel aangetekend worden dat de daling sinds ongeveer 2008 behoorlijk afgevlakt is. En het laat ook onverlet dat de landbouw nog steeds een grote uitstoter is en dus flink zal moeten reduceren om de natuurdoelen te halen._JGC_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:47:
Je weet dat industrie en wegverkeer jaar in jaar uit verlaagt in uitstoot en de veeteelt al 40 jaar op hetzelfde niveau zit? Dit is in NL het geval, en ook bij onze oosterburen het geval.
1% van het landoppervlak meer bebouwen staat gelijk aan ~1 miljoen huizen.TheGhostInc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:33:
[...]
OT, nog een reden waarom de veehouderij in moet krimpen, naast de problemen met stikstof en het teveel aan mest / shit: stankoverlast. Waar de rechter nu ook de overheid/handhaving aan normen gaat houden.
Impact op ~2300 bedrijven, voornamelijk rund en varkenshouderijen.
https://nos.nl/artikel/25...-wegdoen-om-stankoverlast
Niet op 1 gebied worden normen overschreden, maar ondertussen al op zeker 3.
Waarom blijft sanering toch zo moeilijk?
[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 08-05-2025 10:35 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Over korte termijn denken gesproken. Quote uit het artikel:DropjesLover schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:34:
[...]
1% van het landoppervlak meer bebouwen staat gelijk aan ~1 miljoen huizen.
OT, nog een reden waarom de veehouderij in moet krimpen, naast de problemen met stikstof en het teveel aan mest / shit: stankoverlast. Waar de rechter nu ook de overheid/handhaving aan normen gaat houden.
Impact op ~2300 bedrijven, voornamelijk rund en varkenshouderijen.
https://nos.nl/artikel/25...-wegdoen-om-stankoverlast
Niet op 1 gebied worden normen overschreden, maar ondertussen al op zeker 3.
In plaats van wederom het te verwachten antwoord van de rechter af te wachten, zou de overheid ook gewoon meteen actie kunnen ondernemen. Maar dan kunnen ze de rechterlijke macht natuurlijk niet meer de schuld geven.Aan FTM laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat de uitspraak van het hof alleen gevolgen heeft voor de partijen in deze rechtszaak en dat de staatssecretaris niet hoeft in te grijpen bij de 2000 veehouderijen die stankoverlast veroorzaken. Volgens een woordvoerder gaat de rechter in de toekomst kijken naar alle omstandigheden van de situatie.
Oftewel, in plaats van te handhaven gaat men (weer) de grenzen oprekken.Het ministerie wees er na de uitspraak van het gerechtshof op dat er aan nieuwe geurwetgeving wordt gewerkt en dat de uitspraak van het hof daarbij wordt bestudeerd.
[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 08-05-2025 11:26 ]
Ik denk dat het met een precedent echter wel hard zou kunnen gaan. Maar goed, traineren is topsport tegenwoordig. Met een beetje geluk kan het worden doorgeschoven zodat men vanuit de oppositie kritiek mag leveren.Joris748 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:20:
[...]
Over korte termijn denken gesproken. Quote uit het artikel:
[...]
In plaats van wederom het te verwachten antwoord van de rechter af te wachten, zou de overheid ook gewoon meteen actie kunnen ondernemen. Maar dan kunnen ze de rechterlijke macht natuurlijk niet meer de schuld geven.
Tevens:
Klinkt allemaal erg bekend. Je kan, excuseer de woordkeus, reeds op je klompen aanvoelen dat dezelfde argumenten van stal worden gehaald: "Ja maar ik had een vergunning, het mocht altijd, ik heb investeringen gedaan."Er zijn wel verschillende manieren voor bedrijven om daarvan af te wijken. Zo kunnen veehouderijen bijvoorbeeld hun bedrijf uitbreiden als technische innovaties de geur in theorie zouden beperken. Daarnaast zijn er ook in bepaalde gemeenten uitzonderingen, waardoor veebedrijven meer geur mogen verspreiden.
Maar dat betekent weer dat omwonenden zelf naar de rechter moeten om actie af te dwingen. Wat zou het fijn zijn als de overheid weer gewoon voor haar burgers op zou komen en pro-actief actie onderneemt.Cid Highwind schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Ik denk dat het met een precedent echter wel hard zou kunnen gaan. Maar goed, traineren is topsport tegenwoordig. Met een beetje geluk kan het worden doorgeschoven zodat men vanuit de oppositie kritiek mag leveren.
Tevens:
[...]
Klinkt allemaal erg bekend. Je kan, excuseer de woordkeus, reeds op je klompen aanvoelen dat dezelfde argumenten van stal worden gehaald: "Ja maar ik had een vergunning, het mocht altijd, ik heb investeringen gedaan."
Omdat het vooral juridisch & politiek lastig is.DropjesLover schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:34:
[...]
Zoals hierboven gequote, 80% juridisch 20% ecologisch.
Het is een juridisch probleem, bedrijven hebben rechten en die rechten zijn niet zomaar af te pakken.
Ik kan dit probleem ook in een week oplossen. Alle milieuvergunningen intrekken en opnieuw aanvragen. En dan nemen we waterkwaliteit en stankoverlast meteen even mee.
Dan heb je in 2026 geen ecologisch probleem meer, of heb je alvast een vergunning die voorziet in de juiste afbouw.
En in die zin worden de boeren natuurlijk nu al ontzettend uit de wind gehouden. Er zijn genoeg bouwbedrijven die nu enorm veel last hebben van de stikstof ellende. Projecten die stilliggen, maar waar wel de kosten voor de voorbereiding al gemaakt zijn of enorme kosten moeten maken om maar geen stikstof uit te stoten.
En laten we eerlijk zijn, een vrachtwagen kan 250.000km rijden in een jaar en dat komt overeen met 1 koe, en we kunnen 2 huizen neerzetten per jaar of 1 koe houden.
Maar goed, die koude sanering komt vanzelf dichterbij. Ik ben benieuwd of de rechter dit jaar de milieuvergunningen/handhaving/... nog laat lopen omdat de boeren gewoon voor de bijl gaan.
Volgens mij valt het 'juridisch lastig' wel mee. Er zijn prima oplossingen voor deze shitshow (TheGhostInc schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Omdat het vooral juridisch & politiek lastig is.
[...]
Inmiddels al weer een jaar of 5 geleden sprak ik informeel met een ambtenaar (toen nog LNV; op het stikstofdossier) en enkele collega's (adviesbureau) over de weg uit deze crisis. Laten we het erop houden dat men het zo ongeveer gedurende de lunch het eens was over wat er voor nodig is om het probleem op te lossen. Alleen is die route politiek onbespreekbaar. De wereld is niet beter geworden met het huidige kabinet.
Jup, en of een koude sanering echt iets oplevert vind ik de vraag. Ik vrees dat de kleintjes omvallen / overgenomen worden voor een appel en een ei, en de grote jongens alleen maar groter worden. Zijn daarmee de stikstofproblemen opgelost? Er is een reden dat bij uitkoop het heel specifiek draait om de rechten...Maar goed, die koude sanering komt vanzelf dichterbij. Ik ben benieuwd of de rechter dit jaar de milieuvergunningen/handhaving/... nog laat lopen omdat de boeren gewoon voor de bijl gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Roozzz op 08-05-2025 12:31 ]
Al is er wel een streep gezet door het overnemen van rechten, en sowieso het afromen bij elke overdracht.Roozzz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:26:toon volledige bericht
[...]
Volgens mij valt het 'juridisch lastig' wel mee. Er zijn prima oplossingen voor deze shitshow () te bedenken die uitvoerbaar en juridisch houdbaar zijn. Er is alleen een totale onwil in de politiek om enige constructieve verandering door te voeren. Dus blijft men naar geitenpaadjes zoeken om e.e.a. zolang mogelijk bij het oude te houden, dan is de wereld juridisch héél lastig. Men schildert zich met iedere actie effectief verder in een hoekje.
Inmiddels al weer een jaar of 5 geleden sprak ik informeel met een ambtenaar (toen nog LNV; op het stikstofdossier) en enkele collega's (adviesbureau) over de weg uit deze crisis. Laten we het erop houden dat men het zo ongeveer gedurende de lunch het eens was over wat er voor nodig is om het probleem op te lossen. Alleen is die route politiek onbespreekbaar. De wereld is niet beter geworden met het huidige kabinet.
[...]
Jup, en of een koude sanering echt iets oplevert vind ik de vraag. Ik vrees dat de kleintjes omvallen / overgenomen worden voor een appel en een ei, en de grote jongens alleen maar groter worden. Zijn daarmee de stikstofproblemen opgelost? Er is een reden dat bij uitkoop het heel specifiek draait om de rechten...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dit is precies het hoofdprobleem, de kleintjes, de echte boeren vallen om en de vleesmanagers worden daardoor alleen maar groter. Feitelijk moet je proberen juist de kleintjes overeind te houden maar als het een keuze is om dat niet te doen, laat de rechten automatisch vervallen naar de staat (betaal daar de marktconforme prijs voor en klaar) zodat de de stikstofreductie dan ook via die weg plaatsvindt.Roozzz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:26:
[...]
Jup, en of een koude sanering echt iets oplevert vind ik de vraag. Ik vrees dat de kleintjes omvallen / overgenomen worden voor een appel en een ei, en de grote jongens alleen maar groter worden. Zijn daarmee de stikstofproblemen opgelost? Er is een reden dat bij uitkoop het heel specifiek draait om de rechten...
De Mark van den Oevers traineren bewust, ze staan helemaal niet achter de kleine boer; ja om ze het laatste zetje te geven zodat ze de rechten kunnen kopen en zelf weer meer geld binnen hengelen ten koste van de leefkwaliteit van de Nederlander.
Update: Doorverkopen van rechten aan niet boeren moet sowieso verboden worden. Een Schiphol moet niet bijkopen om door te kunnen gaan maar juist zelf actie ondernemen om te gaan minderen
[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 08-05-2025 13:39 ]
Mark van den Oever heeft ongeveer 1000 varkens, daarmee zit hij onder het gemiddelde van ca 3000 varkens. Geef hem niet de credits dat hij een grote boer (in bedrijfsomvang) is. Het is gewoon een geradicaliseerde useful idiot, die ook hoopt ooit een grote boer te worden.hamsteg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:20:
[...]
Dit is precies het hoofdprobleem, de kleintjes, de echte boeren vallen om en de vleesmanagers worden daardoor alleen maar groter. Feitelijk moet je proberen juist de kleintjes overeind te houden maar als het een keuze is om dat niet te doen, laat de rechten automatisch vervallen naar de staat (betaal daar de marktconforme prijs voor en klaar) zodat de de stikstofreductie dan ook via die weg plaatsvindt.
De Mark van den Oevers traineren bewust, ze staan helemaal niet achter de kleine boer; ja om ze het laatste zetje te geven zodat ze de rechten kunnen kopen en zelf weer meer geld binnen hengelen ten koste van de leefkwaliteit van de Nederlander.
Update: Doorverkopen van rechten aan niet boeren moet sowieso verboden worden. Een Schiphol moet niet bijkopen om door te kunnen gaan maar juist zelf actie ondernemen om te gaan minderen
Zoek de gegevens ook even op van zijn vaderJoris748 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:00:
[...]
Mark van den Oever heeft ongeveer 1000 varkens, daarmee zit hij onder het gemiddelde van ca 3000 varkens. Geef hem niet de credits dat hij een grote boer (in bedrijfsomvang) is. Het is gewoon een geradicaliseerde useful idiot, die ook hoopt ooit een grote boer te worden.
Toen mijn vader nog varkens had was je met 1000 varkens een grote jongen. Alles in perspectief
Als je zo naar de cijfers kijkt (en waarom zou je dat niet doen!?), dan is deze dooddoener eigenlijk niet te verklaren:Spookelo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:59:
Inderdaad: 2/3 van het nederlandse landoppervlak is agrarisch terrein, natuur nog geen 15%, bebouwing 11%. Er zijn 50.000 tot 55.000 agrarisch ondernemers in Nederland. 42% van die agrarisch ondernemers is miljonair (cijfer 2021). Is het redelijk om hen 2/3 van het land te laten bezitten en daar bovenop die 15% natuur te laten verkloten. Ik vind van niet, er zijn nog 17,8 miljoen andere Nederlanders.
Zoals al opgemerkt is er juridisch geen vuiltje aan de lucht, maar is het alleen maar politieke onwil.TheGhostInc schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:06:
Omdat het vooral juridisch & politiek lastig is.
En die snap ik echt niet.
17,8 miljoen mensen worden gegijzeld omdat het "politiek lastig" is om iets te doen aan het wangedrag van die 55.000 vervuilers.
Ja, ze hebben tractors. De enige verklaring die ik zie is dat de "politieke gevoeligheid" ligt in het feit dat Den Haag zwicht voor terrorisme - (dreigen met) geweld om politieke beslsiiingen te beinvloeden.
Maar goed, ik kan het de boeren niet kwalijk nemen - het werkt vooralsnog uitstekend, en ze weten de media ook nog steeds uitstekend te bespelen met hun zielige verhalen, zodat een heleboel van hun gijzelaars een soort Stockholm-syndroom ontwikkelen en tegen hun eigen belangen in achter de boeren gaan staan als er verkiezingen zijn.
Slogans als "geen boeren, geen eten" doen het goed, maar slaan nergens op. Als ik even snel scan bij Albert Heijn (die hebben een handige categorie "uit Nederland"), dan zie ik dat 69 van de 743 vleesproducten op de site uit Nederland komen, bij groente & aardappelen is het 111 van de 1052 producten, en bij fruit en verse sappen 21 van de 412 producten.
11% van ons eten, dus.
@Dido zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat komt vooral omdat naast VVD, CDA de tweede partij is die het vaakst regeringsverantwoordelijkheid gedragen heeft. En destijds zat het CDA nog vol met agrariërs die 50 jaar lang getracht hebben de landbouw zoveel mogelijk te ontzien, en de maatregelen die wel genomen werden werden heel erg beïnvloed (lees: afgezwakt) door LTO welke destijds meer in de melk te brokkelen had dan vandaag de dag.
Dat heeft er simpelweg toe geleid dat het steeds moeilijker wordt om de vereiste maatregelen te nemen omdat deze hierdoor veel ingrijpender moeten zijn. Hoe meer uitstel, hoe meer boeren geraakt worden. En politici zijn nu eenmaal slecht in lange termijn, nadelige boodschappen voor de eigen achterban, noem maar op. Politici zijn net weermannen die geen regen durven te voorspellen.
Als laatste is met de introductie van de neoklassieke doctrine met zijn neoliberalisme, New Public Management & Derde Weg, ook het toezicht verregaand afgeschaald zodat handhaving daar nogal onder te lijden heeft. Zelfregulering en innovatie werden de toverwoorden.
Dat heeft er simpelweg toe geleid dat het steeds moeilijker wordt om de vereiste maatregelen te nemen omdat deze hierdoor veel ingrijpender moeten zijn. Hoe meer uitstel, hoe meer boeren geraakt worden. En politici zijn nu eenmaal slecht in lange termijn, nadelige boodschappen voor de eigen achterban, noem maar op. Politici zijn net weermannen die geen regen durven te voorspellen.
Als laatste is met de introductie van de neoklassieke doctrine met zijn neoliberalisme, New Public Management & Derde Weg, ook het toezicht verregaand afgeschaald zodat handhaving daar nogal onder te lijden heeft. Zelfregulering en innovatie werden de toverwoorden.
[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 08-05-2025 16:20 ]
Hou je er rekening mee dat dat een mening is? Het is niet dat als we het maar vaak genoeg herhalen het ook daadwerkelijk zo is. Dat is net zo wensdenken als de politiek de andere kant op doet.Dido schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:08:
Zoals al opgemerkt is er juridisch geen vuiltje aan de lucht, maar is het alleen maar politieke onwil.
De juridische werkelijkheid is nogal complex met allerlei verschillende situaties, met daaroverheen een jarenlange politieke shit storm.
Uiteraard begint het met de politieke wil, maar het traject daarna is nog steeds een juridisch mijnenveld. Van EU wetgeving rondom staatssteun, naar aansprakelijkheid bij de vernietiging van milieuvergunningen tot de (on) mogelijkheden van dwang bij uitkopen.
Het is niet voor niets dat we vrijwillige uitkoop regelingen hebben. Daar heb je juridisch de controle over.
@dawg Ik begrijp de geschiedenis, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat we ons zo hebben laten gijzelen door zo'n kleine groep.
Dat leverde ook een politieke shitstorm op, maar behalve een paar nostalgische museumdirecteuren hoor je er niemand meer over. Ik kan me ook niet heugen dat ik ooit kinderen heb horen verzuchten dat ze geen toekomst zagen omdat ze geen stoflongen meer mochten kweken in de mijnen.
Op dezelfde manier klagen de boeren nu over de toekomst van hun kinderen die in gevaar komt, terwijl ze tegelijkertijd lopen te klagen dat die kinderen de zaak niet over willen nemen
Er zijn meer dan genoeg oplossingen, op het moment dat er politieke wil is.
Een deel van het juridisch mijneveld (echt heel simpel zal het allemaal niet zijn) wordt natuurlijk ook in ons hoofd gecreerd vanwege al die lastige rechtzaken die alleen maar gevoerd worden omdat onze regering keer op keer probeert om de wet te overtreden. Dat de regering meermaals door de rechter op de vingers is getikt heeft niets te maken met wat de regering deed, maar met het feit dat ze juist niets deden.
Niets doen wordt juridisch langzaamaan ingewikkelder dan het probleem wel oplossen.
Niet dat ik enige hoop heb dat het huidige zooitje ongeregeld in Den Haag ook maar iets gaat presteren, er komt al een jaar niets concreets uit hun handen, maar ergens heb ik nog een heel klein sprankje hoop dat "de kiezer" zich bij de volgende verkiezingen wat minder laat leiden door de op leugens en halve waarheden gebaseerde populistische slogans van een klein groepje professionals.
En bot gezegd, als dat een hoop geld gaat kosten kan een politicus die wel iets kan dat relatief eenvoudig verkopen als de prijs voor het oplossen van het stikstofprobleem en de daaraan gelinkte blokkade op de woningmarkt. Want laten we niet vergeten dat de stikstofcrisis wordt aangevoerd als de belangrijkste reden dat er niet genoeg gebouwd kan worden.
Ok, en een personeelstekort. Maar als ik het goed zie hebben we straks potentieel een paar tienduizend gezonde mensen die niet vies zijn van keihard werken die omgeschoold zouden kunnen worden tot bouwvakker.
Ik zie paralellen met de sluiting van de mijnen in Limburg. Dat lag politiek ook gevoelig, er werd ook met onwaarheden op het sentiment gespeeld (al die arme mijnwerkers raken hun roeping kwijt en niemand kan ooit meer werk vinden in Limburg!), en daar is ook gewacht tot de wal het schip keerde (lees: tot het economisch echt niet meer vol te houden was om de verlieslatende mijnen als werkverschaffing oipen te houden).TheGhostInc schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:08:
De juridische werkelijkheid is nogal complex met allerlei verschillende situaties, met daaroverheen een jarenlange politieke shit storm.
Dat leverde ook een politieke shitstorm op, maar behalve een paar nostalgische museumdirecteuren hoor je er niemand meer over. Ik kan me ook niet heugen dat ik ooit kinderen heb horen verzuchten dat ze geen toekomst zagen omdat ze geen stoflongen meer mochten kweken in de mijnen.
Op dezelfde manier klagen de boeren nu over de toekomst van hun kinderen die in gevaar komt, terwijl ze tegelijkertijd lopen te klagen dat die kinderen de zaak niet over willen nemen

En dat begin is er nog niet eens.Uiteraard begint het met de politieke wil,
Er zijn meer dan genoeg oplossingen, op het moment dat er politieke wil is.
Een deel van het juridisch mijneveld (echt heel simpel zal het allemaal niet zijn) wordt natuurlijk ook in ons hoofd gecreerd vanwege al die lastige rechtzaken die alleen maar gevoerd worden omdat onze regering keer op keer probeert om de wet te overtreden. Dat de regering meermaals door de rechter op de vingers is getikt heeft niets te maken met wat de regering deed, maar met het feit dat ze juist niets deden.
Niets doen wordt juridisch langzaamaan ingewikkelder dan het probleem wel oplossen.
Niet dat ik enige hoop heb dat het huidige zooitje ongeregeld in Den Haag ook maar iets gaat presteren, er komt al een jaar niets concreets uit hun handen, maar ergens heb ik nog een heel klein sprankje hoop dat "de kiezer" zich bij de volgende verkiezingen wat minder laat leiden door de op leugens en halve waarheden gebaseerde populistische slogans van een klein groepje professionals.
Allemaal waar, maar zodra er politieke wil is, kan dat mijnenveld geruimd worden.maar het traject daarna is nog steeds een juridisch mijnenveld. Van EU wetgeving rondom staatssteun, naar aansprakelijkheid bij de vernietiging van milieuvergunningen tot de (on) mogelijkheden van dwang bij uitkopen.
En bot gezegd, als dat een hoop geld gaat kosten kan een politicus die wel iets kan dat relatief eenvoudig verkopen als de prijs voor het oplossen van het stikstofprobleem en de daaraan gelinkte blokkade op de woningmarkt. Want laten we niet vergeten dat de stikstofcrisis wordt aangevoerd als de belangrijkste reden dat er niet genoeg gebouwd kan worden.
Ok, en een personeelstekort. Maar als ik het goed zie hebben we straks potentieel een paar tienduizend gezonde mensen die niet vies zijn van keihard werken die omgeschoold zouden kunnen worden tot bouwvakker.
De landbouw goed georganiseerd? Het zijn eerder een paar machtige toeleveranciers of afnemers die de boeren sturen waardoor ze zelf buiten het zicht blijven.dawg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:35:
@Dido nou ja, de landbouw is van oudsher een erg machtige sector met een goed georganiseerde en sterke lobby. Zelfs nu nog.
Er wordt natuurlijk veel gebankierd op sentiment.
Dat is ook een vorm van organisatiehamsteg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:43:
[...]
De landbouw goed georganiseerd? Het zijn eerder een paar machtige toeleveranciers of afnemers die de boeren sturen waardoor ze zelf buiten het zicht blijven.
Goed punt. De agroindustrie is sinds Mansholt goed georganiseerd met een sterke lobby.hamsteg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:43:
[...]
De landbouw goed georganiseerd? Het zijn eerder een paar machtige toeleveranciers of afnemers die de boeren sturen waardoor ze zelf buiten het zicht blijven.
Die rechten moeten gewoon via een sterfhuisconstructie van de markt gehaald worden.hamsteg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:20:
[...]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Een kudde schapen met een herder noem ik geen organisatie
[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 08-05-2025 16:55 ]
Het is een gek verhaal. Maar wij Nederlanders telen en verbouwen vooral dingen die we dan niet zelf allemaal opeten. Rundvee en aanverwante producten: 2/3 hiervan gaat op export. En dan is dat exclusief afmesten kalveren. Die schijten hier de boel onder en drinken de koeienmelk. Worden niet eens allemaal hier geboren zodat koeien melk blijven geven, maar in het buitenland. We slachten ze hier maar opeten ho maar, dat doen anderen.Dido schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:08:toon volledige bericht
[...]
Als je zo naar de cijfers kijkt (en waarom zou je dat niet doen!?), dan is deze dooddoener eigenlijk niet te verklaren:
[...]
Zoals al opgemerkt is er juridisch geen vuiltje aan de lucht, maar is het alleen maar politieke onwil.
En die snap ik echt niet.
17,8 miljoen mensen worden gegijzeld omdat het "politiek lastig" is om iets te doen aan het wangedrag van die 55.000 vervuilers.
Ja, ze hebben tractors. De enige verklaring die ik zie is dat de "politieke gevoeligheid" ligt in het feit dat Den Haag zwicht voor terrorisme - (dreigen met) geweld om politieke beslsiiingen te beinvloeden.
Maar goed, ik kan het de boeren niet kwalijk nemen - het werkt vooralsnog uitstekend, en ze weten de media ook nog steeds uitstekend te bespelen met hun zielige verhalen, zodat een heleboel van hun gijzelaars een soort Stockholm-syndroom ontwikkelen en tegen hun eigen belangen in achter de boeren gaan staan als er verkiezingen zijn.
Slogans als "geen boeren, geen eten" doen het goed, maar slaan nergens op. Als ik even snel scan bij Albert Heijn (die hebben een handige categorie "uit Nederland"), dan zie ik dat 69 van de 743 vleesproducten op de site uit Nederland komen, bij groente & aardappelen is het 111 van de 1052 producten, en bij fruit en verse sappen 21 van de 412 producten.
11% van ons eten, dus.
Varkens idem, wel meer dan driekwart van het vlees gaat naar het buitenland. Maar wij verwerken wel alle mest en gebruiken de grond om varkensvoer te verbouwen.
Nederland is ondertussen letterlijk de mestput van Europa geworden. Maar geen politicus die gewoon eens de cijfers op tafel legt. Nog nooit tijdens een verkiezing of debat is er gezegd dat de grondprijs voor een huis lager kan en er meer gebouwd kan worden en infrastructuur gerealiseerd kan worden als we landbouwgrond niet meer gaan gebruiken voor varkensvoer. Voor iedere Nederlander is er wel te profiteren. De huidige boeren kunnen door schaarste een betere prijs krijgen, een gezin kan weer gewoon een huis kopen en de natuurliefhebber ziet diverse kansen op aanleg van bos, al dan niet gecombineerd met de productie van hout als bouwmateriaal.
Een hectare Weiland kost veel minder om op te kopen van een boer, dan dat je het kan verkopen aan een projectontwikkelaar voor woningbouw.
Maar tijdens de debatten draait het alleen maar om stikstof. Dat is enkel een stuk gereedschap en een extra reden om veeteelt af te bouwen, linksof om rechtsom zullen we toch eens moeten kijken of veelvouden vlees produceren iets is wat we willen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Tsja, zolang we accepteren dat boeren met geweld dreigen, en ze dan ook hun zin geven, verandert er sowieso niets.Nox schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:32:
De huidige boeren kunnen door schaarste een betere prijs krijgen, een gezin kan weer gewoon een huis kopen en de natuurliefhebber ziet diverse kansen op aanleg van bos, al dan niet gecombineerd met de productie van hout als bouwmateriaal.
Van het weekend zag ik weer een mooit voorbeeld van zo'n zogenaamde met de natuur begane boer, in de vorm van een spandoek in een weiland: "hier geen bos, anders breekt de hel los!"
En inderdaad stond even verder een bord "hier realiseren we 100 hectare natuurgebied om wild een veilig heenkomen te bieden."
Het lijkt wel alsof boeren zichzelf heilig verklaard hebben, en dat we dat met zijn allen nog aardig zijn gaan geloven ook.
En ondertussen zitten we inderdaad met zijn allen opgescheept met de resten van de exportproductie in de vorm van mest.
Ik zag laatst een oud stukje van Koot&Bie langskomen, waarin ze een experiment beschreven om van de mest af te komen: als je bij de slager een biefstukje haalt, krijg je ook de stront mee die geproduceerd is voor dat biefstukje. Die sketch is decennia oud, maar de boodschap is nog steeds niet begrepen.
Ondertussen op EU niveau krijgen de boeren meer geld, meer subsidiepotjes en minder milieuregels... Het is er nog niet doorheen maar wel een voorstel met veel kans om het te halen.
https://nos.nl/artikel/25...minder-regels-voor-boeren
Minder milieuregels, meer geld, ik voorspel wéér boeren die blind gaan opschalen.
https://nos.nl/artikel/25...minder-regels-voor-boeren
Het aanpakken van de complexiteit van (dubbele) administratie en regels is een goed streven maar of dit voorstel nu handig is?De jaarlijkse toelage voor kleine boeren wordt verdubbeld van 1250 euro per hectare naar 2500 euro. Deze groep boeren hoeft ook aan minder milieueisen te voldoen.
...
En bij de handhaving van de EU-regels introduceert de Commissie een nieuw principe: op het boerenerf zelf maximaal één controle per bedrijf per jaar.
...
Het nieuwe beleid van de Commissie is vooral gericht op steun aan kleinere boeren. Zo kunnen zij ook 50.000 euro subsidie krijgen om te investeren in de concurrentiekracht van hun bedrijven.
...
Boeren in Europa krijgen door de klimaatverandering steeds vaker te maken met de gevolgen van de wereldwijde temperatuurstijging. De Europese Commissie stelt daarom voor dat lidstaten nationale crisisfondsen mogen oprichten om boeren te helpen die geconfronteerd worden met klimaatschade door natuurrampen zoals stormen, overstromingen en natuurbranden. Lidstaten kunnen EU-subsidies gebruiken om boeren te compenseren voor de geleden schade.
Minder milieuregels, meer geld, ik voorspel wéér boeren die blind gaan opschalen.
"Het is maar de vraag of boeren hier echt mee geholpen worden, maar één ding is duidelijk: EU-landen zullen het milieu in elk geval niet beter gaan beschermen."
[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 14-05-2025 16:21 ]
En opnieuw een kritisch rapport over de overheid met betrekking tot de stikstofcrisis. En een evenwichtig artikel daarover:
https://www.ad.nl/binnenl...ven-aanmodderen~ae6dad69/
https://www.ad.nl/binnenl...ven-aanmodderen~ae6dad69/
Volgens de raad lijkt de overheid vast te zitten in ‘ineffectieve, ingesleten patronen’ en heeft het te maken met een ‘verkokerde organisatie’. Het ontbreekt aan besluitvaardigheid en er zijn geen oplossingen. Om de haverklap wordt aan kennisinstellingen en commissies gevraagd om problemen nog eens in beeld te brengen. Tegen de tijd dat er eindelijk aan een oplossing wordt gewerkt, is de situatie vaak al veranderd. Doordat politici alle risico’s willen uitsluiten, blijven ‘doortastende keuzes’ achterwege.
Het gaat volgens de raad veel te weinig om de vraag waarom iets nodig is. „We zijn al zes jaar alleen maar een discussie aan het voeren over hoeveel stikstof er wel of niet binnen welke termijn uitgestoten mag worden’’, aldus Van Dijk.
„Voor een belangrijk deel hoeft het bedrijfsleven de kosten en de schade die het toebrengt aan de leefomgeving niet zelf op te lossen of te herstellen’’, aldus Van Dijk. „Daarmee wentelen bedrijven een belangrijk deel van de kosten en de schade van de leefomgeving af op de samenleving. Ik denk dat dit nog niet een proces is wat iedereen heel erg helder voor ogen heeft.”
„Dus ik vind ook dat politici in belangrijke mate een verantwoordelijkheid hebben om iets verder te kijken dan alleen maar het belang van vanmiddag 17.00 uur. Ze mogen ook nadenken over wat het precies betekent voor de hele lange termijn.’’
Veel meer oog voor de lange termijn dus, benadrukt ook commissievoorzitter Jantine Kriens. „Mensen hebben niet gekozen voor de vervuiling door Chemours’’, vult ze aan. „Ze hebben wel gekozen voor een overheid die hun veiligheid garandeert. En daarin zijn ze teleurgesteld. De vervuiling van de leefomgeving moet je niet voor lief nemen omdat je daar nou eenmaal geld mee verdient.’’
Er is afgelopen week een rapport uitgekomen, hoofdauteur Detlef van Vuuren UU, aangaande de planetaire grenzen, waarvan er 9 bestaan en inmiddels al 6 grenzen ver overschreden zijn. Waaronder stikstof. Dit betreft een mondiaal model, dus die claims van BBB dat “in Duitsland geen probleem is”, is pertinente onzin.
Het rapport.
https://www.uu.nl/nieuws/...-naar-het-niveau-van-2015
https://www.nature.com/articles/s41586-025-08928-w
Maarja, “wetenschap is ook maar een mening”.
Het rapport.
https://www.uu.nl/nieuws/...-naar-het-niveau-van-2015
https://www.nature.com/articles/s41586-025-08928-w
Maarja, “wetenschap is ook maar een mening”.
Trouwens, als we een artikel over hetzelfde rapport in de post van @Joris748 op nu.nl lezen, lijkt hetwel alsof het over wat anders gaat.
https://www.nu.nl/binnenl...nig-naar-samenleving.html
Ik zou gewoon naar de bron kijken: https://www.rli.nl/publicaties/2025/advies/falen-en-opstaandawg schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:49:
Trouwens, als we een artikel over hetzelfde rapport in de post van @Joris748 op nu.nl lezen, lijkt hetwel alsof het over wat anders gaat.
Er staat best wat interessants in namelijk.
Het valt me op dat de RLI zelf (op linkedin) ook een hele serie aan verschillende invalshoeken neerzet. Ik snap dat het een breed onderwerp is, maar dit voelt wel heel erg als doelgroep gedreven. Ik vrees dat het verschil tussen nu en het AD maar net is waar de betreffende journalist/redacteur op aanslaat...
Zou nog interessant zijn om de verslaglegging volgende week eens te vergelijken. Kijken wat er zichtbaar wordt qua signatuur.
https://www.abnamro.nl/nl...tofcrisis-een-update.html
Wat nieuwe data over stikstof oplossingen.
Het valt me wel op dat de stikstof uitstoot op een boerderij best lastig ver naar beneden is te krijgen:
https://veeteelt.nl/stiks...atregel-met-meeste-effect
15% links (weidegang), 27% rechts (Lely sphere), maar dan ben je er wel.
De enige oplossing die echt veel doet is opkopen of verplaatsen met 49% reductie.
Als je bedenkt dat een EV vrachtwagen richting de 100% reductie kan gaan, helemaal als je de euro 3 koeling meepakt, dan zal de druk bij de boeren nog heel lang hoog blijven.
Het valt me wel op dat de stikstof uitstoot op een boerderij best lastig ver naar beneden is te krijgen:
De enige oplossing die echt veel doet is opkopen of verplaatsen met 49% reductie.
Als je bedenkt dat een EV vrachtwagen richting de 100% reductie kan gaan, helemaal als je de euro 3 koeling meepakt, dan zal de druk bij de boeren nog heel lang hoog blijven.
CLM, een adviesbureau in de landbouw. Zal vast een zeer objectief rapport zijn. Toegegeven, ik heb het niet gelezen maar het is het zoveelste rapport wat de olifant in de kamer wederom krampachtig uit de weg gaat.TheGhostInc schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:14:
https://www.abnamro.nl/nl...tofcrisis-een-update.html
Er is simpelweg veel te veel vee in ons kleine land, waardoor we enorme hoeveelheden stikstof importeren én produceren dat dat niet meer weg te redeneren valt met een zoveelste partijdig rapport.
Niet persoonlijk richting u, het is gewoon om kaal van te worden, dat geëmmer de hele tijd om maar niet te hoeven doen wat broodnodig is.
Ik denk ook niet dat we veel moeten verwachten van het huidige kabinet. BBB is immers groot aanwezig, en zal ten alle tijden ingrijpen blokkeren.dawg schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:07:
[...]
CLM, een adviesbureau in de landbouw. Zal vast een zeer objectief rapport zijn. Toegegeven, ik heb het niet gelezen maar het is het zoveelste rapport wat de olifant in de kamer wederom krampachtig uit de weg gaat.
Er is simpelweg veel te veel vee in ons kleine land, waardoor we enorme hoeveelheden stikstof importeren én produceren dat dat niet meer weg te redeneren valt met een zoveelste partijdig rapport.
Niet persoonlijk richting u, het is gewoon om kaal van te worden, dat geëmmer de hele tijd om maar niet te hoeven doen wat broodnodig is.
Dat ben ik met u eens. Wat dat aangaat mag Vollenbroek van mij wel stoppen met de coulance richting PAS-melders en andere grote uitstoters. Volgens mij gaat hij dat ook doen nu.stylezzz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Ik denk ook niet dat we veel moeten verwachten van het huidige kabinet. BBB is immers groot aanwezig, en zal ten alle tijden ingrijpen blokkeren.
Van BBB gaat het idd niet komen. Femke Wiersma gaat alles op alles zetten dat de aantallen vee niet bekend worden:
https://www.ftm.nl/artikelen/acoi-en-dierenaantallen-in-woo
Ik denk dat Vollenbroek het moet doen idd, want van de minister gaat het niet komen.
https://www.ftm.nl/artikelen/acoi-en-dierenaantallen-in-woo
Kan nog wel een paar miljoen achteraan voor het sturen van brieven, paar maand vertraging, wat dwangsommen intussen...Het plan van landbouwminister Femke Wiersma om 60 duizend veehouders opnieuw te vragen naar hun mening over het publiceren van hun dieraantallen, kost de belastingbetaler 5 tot 14 miljoen euro. ‘Onbehoorlijk bestuur’, staat in een nieuw rapport. De overheid kan juridisch niet anders dan de gegevens vrijgeven. Een expert: ‘Waar is het ministerie in vredesnaam mee bezig?’
Ik denk dat Vollenbroek het moet doen idd, want van de minister gaat het niet komen.
[ Voor 34% gewijzigd door _JGC_ op 20-05-2025 21:55 ]
Wat is eigenlijk de achterliggende reden om die gegevens niet te willen verstrekken? Voorkomen dat op enig moment maatregelen worden getroffen op basis van de daadwerkelijke stuks vee in plaats van de vergunde aantallen?
Privacy, en heel eerlijk is dat ook wel een beetje te begrijpen. Een boer met naam en toenaam identificeren is veel persoonlijker als bijvoorbeeld een bedrijfsnaam dat meer een container begrip is en daarmee ook niet persoonlijk.Joris748 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:47:
Wat is eigenlijk de achterliggende reden om die gegevens niet te willen verstrekken? Voorkomen dat op enig moment maatregelen worden getroffen op basis van de daadwerkelijke stuks vee in plaats van de vergunde aantallen?
Privacy is inderdaad de reden die genoemd wordt. Maar ik zoek de vertaalslag naar het selectieve belang van de sector.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:09:
[...]
Privacy, en heel eerlijk is dat ook wel een beetje te begrijpen. Een boer met naam en toenaam identificeren is veel persoonlijker als bijvoorbeeld een bedrijfsnaam dat meer een container begrip is en daarmee ook niet persoonlijk.
Dat lijkt mij heel simpel, je wilt niet als individueel boerenbedrijf aan de schandpaal worden genageld door milieu groeperingen. Zodra de gegevens bekent worden, worden alle boeren individueel voor de rechter gesleept door MOB. MOB zal 1,2,3, 5 keer verliezen en dan bij nummer 6 moet er gehandhaafd worden en staat de hele sector in lichtelaaie. Je zou dit kunnen zien als een gunstige ontwikkeling maar dit is weer ten nadele van de kleine en vaak echte boeren (want die worden als eerste gepakt, kost namelijk minder geld voor MOB en handhavers) waarna de vleesmanagers de vrijgekomen ruimten induiken (rechten en land opkopen) en de dans ontspringen. Dit versnelt het process van de koude sanering met als gevolg een oligopolie bij de vleesmanagers.Joris748 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Privacy is inderdaad de reden die genoemd wordt. Maar ik zoek de vertaalslag naar het selectieve belang van de sector.
Het is ook om te voorkomen dat de kleine boeren erachter komen dat een tiental vlees/melk managers de hele sector gijzelen.
Van bedrijven als Tata, Dupont en Rockwool is bekend wat ze uitstoten en lozen, maar van boerenbedrijven willen we dat liever niet publiceren.
Van bedrijven als Tata, Dupont en Rockwool is bekend wat ze uitstoten en lozen, maar van boerenbedrijven willen we dat liever niet publiceren.
Overigens nog zoiets: MOB wil dat Provincie Fryslan gaat handhaven. Rechtbank heeft daar uitspraak over gedaan, provincie gaat in beroep:
https://www.omropfryslan....provincie-in-hoger-beroep
https://www.omropfryslan....provincie-in-hoger-beroep
Hoe lang gaan overheden dit nog volhouden?Volgens de rechter heeft de provincie niet goed onderbouwd, waarom het verzoek om handhaving is afgewezen. De provincie reageerde kort na het vonnis teleurgesteld.
"Het lijkt erop dat we nu als provincies steeds meer, zoals de PAS-melders, met de rug tegen de muur komen te staan. De ruimte voor ons als provincie om te laveren lijkt langzamerhand aardig op."
Boerenbedrijven zijn ondernemingen, geen medewerkers. Sowieso zijn de meeste agrarische bedrijven vennootschappen in deze of gene vorm. Er zijn ook éénmanszaken - zzp'ers - maar die vorm is minder voorkomend.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:09:
Privacy, en heel eerlijk is dat ook wel een beetje te begrijpen. Een boer met naam en toenaam identificeren is veel persoonlijker als bijvoorbeeld een bedrijfsnaam dat meer een container begrip is en daarmee ook niet persoonlijk.
Maar in beide gevallen geldt dat het gaat om rechtspersonen. En Rechtspersonen hebben geen privacyrechten, sorry. Dat is niet hoe het werkt in Nederland. Privacyrechten gelden alleen voor natuurlijke personen.
Sterker nog - wegens privacyrechten zijn veel persoonsgegevens van eigenaren en bestuurders niet langer openbaar beschikbaar via bijvoorbeeld de KvK. Dus als je je dáár zorgen over maakt....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Precies dit is ook terug te zien in de top100 ammoniak-uitstoters. Daar staan bedrijven met naam benoemd, voor de agrarische bedrijven staat er alleen maar "veehouderij"._JGC_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:10:
Het is ook om te voorkomen dat de kleine boeren erachter komen dat een tiental vlees/melk managers de hele sector gijzelen.
Bij de antwoorden op de kamervragen stond hierover het volgende:
Edit: De veehouderijen die (hoog) in deze lijst staan zijn geen kleine spelers, dus hiervoor gaat de argumentatie privacy van individuen/kleine boeren niet op.In de Emissieregistratie zijn – in verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) – geen namen opgenomen van agrarische bedrijven. Omdat de bedrijfscode die in plaats van de bedrijfsnaam gebruikt wordt bij meerdere organisaties bekend is, is die ook niet ontsloten. In die kolom is aangegeven dat het een veehouderij betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door skimine op 21-05-2025 13:40 ]
De meeste boeren, een gezin waar man/vrouw het boerenbedrijf runt, zijn Maatschappen, en dat is gewoon op persoonlijke naam. Verder is dit een semantische discussie die niets toevoegt, deze gegevens leiden direct naar een woning van de betrokken omdat het bedrijf de woning is en daarmee is het een directe inbreuk. Als het jouw doel is om iedere boer ongeacht omvang aan te pakken, zeg dat dan gewoon.Helixes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Boerenbedrijven zijn ondernemingen, geen medewerkers. Sowieso zijn de meeste agrarische bedrijven vennootschappen in deze of gene vorm. Er zijn ook éénmanszaken - zzp'ers - maar die vorm is minder voorkomend.
Maar in beide gevallen geldt dat het gaat om rechtspersonen. En Rechtspersonen hebben geen privacyrechten, sorry. Dat is niet hoe het werkt in Nederland. Privacyrechten gelden alleen voor natuurlijke personen.
Sterker nog - wegens privacyrechten zijn veel persoonsgegevens van eigenaren en bestuurders niet langer openbaar beschikbaar via bijvoorbeeld de KvK. Dus als je je dáár zorgen over maakt....
De maatschap of vennootschap constructies die (grotendeels) landgebonden zijn, zijn niet mijn target. Mijn voorkeur heeft het om de grote misbruikers eruit te halen, de vleesmanager. De managers die een aantal stallen hebben, beesten kopen in het buitenland omdat die daar goedkoper zijn, niet grond gebonden zijn, hier soja erin pompen, hun shit over Nederland verspreiden, niets willen bijdragen aan milieuverbeteringen maar wel de winsten opstrijken van de verkoop van het vlees. Dit heeft niets te maken met ondernemen maar meer met profiteren.
Update: om, om die managers te pakken te krijgen, alle boeren bedrijven met naam en toenaam te shamen, dat gaat mij ook te ver. Hier moet het Ministerie van landbouw in de toekomst echt aan de bak. De huidige BBB minister is alleen maar aangenomen om slak te spelen; alles te vertragen.
[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 21-05-2025 13:39 ]
Dat kan - maar dat hoeft natuurlijk niet. Een maatschap kan ook worden gevormd door rechtspersonen. Op zich is de maatschap natuurlijk wel een bijzondere vorm om een onderneming onder op te richten, maar is wel populair omdat het bij familiebedrijven fiscale voordelen oplevert bij de overdracht. Handig, maar geen reden om de privacy van de maatschap an sich te beschermen.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:32:
De meeste boeren, een gezin waar man/vrouw het boerenbedrijf runt, zijn Maatschappen, en dat is gewoon op persoonlijke naam.
Edit: De ándere situatie waarin de maatschap populair is, is binnen de context van private ziekenhuizen. Het is ook niet zo dat die aparte bescherming verdienen omdat ze nu eenmaal die vorm hebben gekozen. Ze verschijnen dan ook regelmatig - negatief - in het nieuws.
Daarentegen ben ik een beetje klaar met boeren te behandelen alsof ze niet óók gewoon ondernemers zijn - zelfstandig of anderszins. Er is geen bijzondere categorie agrariërs in het ondernemings- en contractrecht. Ze hebben allen de mogelijkheid er voor te kiezen medewerker te worden, binnen de agrarische sector, of daarbuiten, als ze dat niet aanstaat - en zo te genieten van alle beschermingen die daarbij horen.Verder is dit een semantische discussie die niets toevoegt, deze gegevens leiden direct naar een woning van de betrokken omdat het bedrijf de woning is en daarmee is het een directe inbreuk. Als het jouw doel is om iedere boer ongeacht omvang aan te pakken, zeg dat dan gewoon.
Ik ben met je eens dat boerenbedrijven een zeer uiteenlopende categorie is. En, dat we ons, inderdaad, ook het beste focussen op de grootste probleemgevallen. Zeker. Maar, ook dat gebeurt nu natuurlijk niet.De maatschap of vennootschap constructies die (grotendeels) landgebonden zijn, zijn niet mijn target. Mijn voorkeur heeft het om de grote misbruikers eruit te halen, de vleesmanager. De managers die een aantal stallen hebben, beesten kopen in het buitenland omdat die daar goedkoper zijn, niet grond gebonden zijn, hier soja erin pompen, hun shit over Nederland verspreiden, niets willen bijdragen aan milieuverbeteringen maar wel de winsten opstrijken van de verkoop van het vlees. Dit heeft niets te maken met ondernemen maar meer met profiteren.
Update: om, om die managers te pakken te krijgen, alle boeren bedrijven met naam en toenaam te shamen, dat gaat mij ook te ver. Hier moet het Ministerie van landbouw in de toekomst echt aan de bak. De huidige BBB minister is alleen maar aangenomen om slak te spelen; alles te vertragen.
A propos, ook maatschappen en vennootschappen kunnen behoren tot de categorie probleemgeval. Dat zou ze niet moeten beschermen tegen de verantwoording en de consequenties die daarbij horen.
[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 21-05-2025 13:58 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik - denk - dat dat te maken heeft met mestfraude. Sinds de derogatie is verlopen rijden veel boeren veel meer mest uit dan toegestaan, omdat ze het niet kwijt kunnen of omdat het zoveel is dat de kosten erg hoog worden.Joris748 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Privacy is inderdaad de reden die genoemd wordt. Maar ik zoek de vertaalslag naar het selectieve belang van de sector.
Als bekend is hoeveel dieren een boer heeft zou het wellicht moeilijker worden met mest te frauderen?
Je kunt niet om de mestboekhouding heen en deze is voor controleurs met juiste bevoegdheden gewoon inzichtelijk. Dit is niet de hoofdreden, fraude wordt gewoon gecontroleerd als is er wel een tekort aan controleurs dus de pakkans is laag.dawg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:24:
[...]
Ik - denk - dat dat te maken heeft met mestfraude. Sinds de derogatie is verlopen rijden veel boeren veel meer mest uit dan toegestaan, omdat ze het niet kwijt kunnen of omdat het zoveel is dat de kosten erg hoog worden.
Als bekend is hoeveel dieren een boer heeft zou het wellicht moeilijker worden met mest te frauderen?
Die mestboekhouding moet op papier gewoon sluitend zijn. Je registreert wat je uitrijdt, je registreert wat je afvoert en wat dan overblijft moet in de put zitten. Daarvoor hoef je geen lijst met grootste uitstoter te maken.dawg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:24:
[...]
Ik - denk - dat dat te maken heeft met mestfraude. Sinds de derogatie is verlopen rijden veel boeren veel meer mest uit dan toegestaan, omdat ze het niet kwijt kunnen of omdat het zoveel is dat de kosten erg hoog worden.
Maargoed, op papier... er is zwart buiten de boekhouding om heel veel mogelijk.
Heb jij met mestboekhouding gewerkt? Ik wel en fraude plegen op dat niveau is nagoeg niet mogelijk want ze weten welk voer jij aanvoert en welke mest jij afdrijft. Ik zal niet beweren dat het niet mogelijk is maar de "AI modellen" zijn behoorlijk nauwkeurig._JGC_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:48:
[...]
Die mestboekhouding moet op papier gewoon sluitend zijn. Je registreert wat je uitrijdt, je registreert wat je afvoert en wat dan overblijft moet in de put zitten. Daarvoor hoef je geen lijst met grootste uitstoter te maken.
Maargoed, op papier... er is zwart buiten de boekhouding om heel veel mogelijk.
Het is de laatste jaren redelijk veel dichter geworden dan voorheen. Tot aan voertuigen die zelf lading moeten wegen aan toe.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:58:
[...]
Heb jij met mestboekhouding gewerkt? Ik wel en fraude plegen op dat niveau is nagoeg niet mogelijk want ze weten welk voer jij aanvoert en welke mest jij afdrijft. Ik zal niet beweren dat het niet mogelijk is maar de "AI modellen" zijn behoorlijk nauwkeurig.
De fraude was gewoon om een zwaar voertuig samen met de wagen op de weegbrug zetten, 2 bonnen uitdraaien en dan slechts deels geladen wegrijden. Bij geen controle kon de dikke bon in de boekhouding.
Wat vooral niet meehelpt is dag controlerende instanties compleet uitgekleed zijn de afgelopen jaren. Net zoals met snelheidscontroles: steeds hogere boetes maar steeds lagere pakkans.
In een artikel van Follow The Money worden 10 manieren om met mest te frauderen beschreven (betaalmuur).hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:58:
[...]
Heb jij met mestboekhouding gewerkt? Ik wel en fraude plegen op dat niveau is nagoeg niet mogelijk want ze weten welk voer jij aanvoert en welke mest jij afdrijft. Ik zal niet beweren dat het niet mogelijk is maar de "AI modellen" zijn behoorlijk nauwkeurig.
Rommelen met wegen (via bv. bandenspanning), rommelen met de samenstelling van de mestmonsters, landjepik, meer dieren houden dan toegestaan, over de grens ermee en weer terug (al dan niet virtueel), rommelen met de voorraad, rommelen met mestvergisters, en tegen betaling drugsafval in de mest mengen.
NRC heeft er een heel dossier van.
Er zijn incidenteel veroordelingen en een adviesbureau is als criminele organisatie aangemerkt.
Ohja, de NVWA is helemaal uitgekleed. De pakkans is minimaal._JGC_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:40:
[...]
Het is de laatste jaren redelijk veel dichter geworden dan voorheen. Tot aan voertuigen die zelf lading moeten wegen aan toe.
De fraude was gewoon om een zwaar voertuig samen met de wagen op de weegbrug zetten, 2 bonnen uitdraaien en dan slechts deels geladen wegrijden. Bij geen controle kon de dikke bon in de boekhouding.
Wat vooral niet meehelpt is dag controlerende instanties compleet uitgekleed zijn de afgelopen jaren. Net zoals met snelheidscontroles: steeds hogere boetes maar steeds lagere pakkans.
Weliswaar uit 2020, maar de NVWA spreekt van een groot probleem.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:58:
[...]
Nagenoeg niet mogelijk maar in 2020 steeg het aantal meldingen. Tja.Mestfraude, het illegaal afvoeren van een teveel aan mest, is nog steeds een groot probleem in Nederland. Het aantal signalen van mestfraude dat binnenkomt bij de NVWA blijft stijgen, en de NVWA-Inlichtingen- en Opsporingsdienst (NVWA-IOD) heeft meerdere strafrechtelijke onderzoeken lopen.
Ik zat nog even te kijken of te achterhalen is welke bedrijven verantwoordelijk zijn voor welke ammoniak-uitstoot. Bij die top100 staat "www.emissieregistratie.nl, gegevens over 2019" als bron. Dus daar heb ik de ammoniak-dataset uit 2019 gedownload. Wat blijkt nou, daar staan geen veehouderijen in. Tot zover verifieerbare bronvermelding.
/f/image/q8JMW6JuKDwdAC3kXv6RRsg1.png?f=fotoalbum_large)
Binnen www.emissieregistratie.nl is er ook een mogelijkheid om bedrijven te zoeken. Daar heb ik op SBI-code specifiek gezocht naar landbouwbedrijven. Hier was ook praktisch niks te vinden. Het kan natuurlijk zijn dat deze bedrijven niet verplicht zijn om een rapportage in te dienen. Verder is het gek dat ze dan wel in de top100 beland zijn.
/f/image/q8JMW6JuKDwdAC3kXv6RRsg1.png?f=fotoalbum_large)
Binnen www.emissieregistratie.nl is er ook een mogelijkheid om bedrijven te zoeken. Daar heb ik op SBI-code specifiek gezocht naar landbouwbedrijven. Hier was ook praktisch niks te vinden. Het kan natuurlijk zijn dat deze bedrijven niet verplicht zijn om een rapportage in te dienen. Verder is het gek dat ze dan wel in de top100 beland zijn.
Die zijn helaas bekend, dit zie ik echt meer als georganiseerde misdaad. Hier wordt structureel bewust door meerdere partijen misleidt. Dit valt natuurlijk ook onder fraude maar had ik niet zo voor ogen toen ik eerder artikel schreef. Helaas wil men deze georganiseerde misdaad helemaal niet aanpakken.micky_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:45:
[...]
In een artikel van Follow The Money worden 10 manieren om met mest te frauderen beschreven (betaalmuur).
Rommelen met wegen (via bv. bandenspanning), rommelen met de samenstelling van de mestmonsters, landjepik, meer dieren houden dan toegestaan, over de grens ermee en weer terug (al dan niet virtueel), rommelen met de voorraad, rommelen met mestvergisters, en tegen betaling drugsafval in de mest mengen.
NRC heeft er een heel dossier van.
Er zijn incidenteel veroordelingen en een adviesbureau is als criminele organisatie aangemerkt.
En de Yara produceert natuurlijk kunstmest, die weer uitsluitend gebruikt wordt door de boerenskimine schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:52:
Ik zat nog even te kijken of te achterhalen is welke bedrijven verantwoordelijk zijn voor welke ammoniak-uitstoot. Bij die top100 staat "www.emissieregistratie.nl, gegevens over 2019" als bron. Dus daar heb ik de ammoniak-dataset uit 2019 gedownload. Wat blijkt nou, daar staan geen veehouderijen in. Tot zover verifieerbare bronvermelding.
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden