Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is een andere discussie.Yaksa schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:47:
[...]
Waarom probeer jij je verantwoordelijkheid af te schuiven?
En ik heb het niet specifiek over Nederland, wij (als mensheid) moeten meer plantaardig gaan eten.
Al zou de heel wereld 10% minder vlees eten, dan nog wordt er in NL veel te veel vlees geproduceerd voor de export en heb je nog steeds de stikstofproblemen.
Als dat aangepakt moet worden, moet linksom of rechtsom de boeren gaan inkrimpen of enkele zelfs gaan sluiten.
Het mooiste is als het bij de boeren begint en er een tekort aan vlees begint te ontstaan. De prijzen gaan omhoog en minder vlees wordt er door mensen gekocht. En bij hoge prijzen zouden boeren op een gegeven moment ook zelf hogere prijzen kunnen vragen.
Als je het andersom beredeneerd en mensen nu al minder gaan kopen, is het aanbod hoger dan de vraag en daalt de prijs. Het ongewenste gevolg is dat mensen die normaal weinig te besteden hebben, nu weer vlees kunnen kopen en dat ook zullen gaan doen. (De meeste mensen kijken toch eerst naar hunzelf en hun portemonnee i.p.v. naar de natuur.)
En als er echt minder vraag in Nederland is, dan gaat het gewoon de grens over naar het buitenland waar mensen die het wel willen kopen.
Dus ook hier geldt dat je de problemen direct bij de bron moet aanpakken, en niet bij de eindgebruiker.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat doe ik niet. Ik draag mijn steentje bij door zoveel mogelijk bio en wild te eten.Yaksa schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:47:
[...]
Waarom probeer jij je verantwoordelijkheid af te schuiven?
En ik heb het niet specifiek over Nederland, wij (als mensheid) moeten meer plantaardig gaan eten.
Maar het gaat hier over stikstof wat vooral een lokaal probleem is. Dat probleem is op te lossen door gewoon minder massaal vlees te produceren wat we hier toch niet opvreten.
Minder produceren maar wel betere kwaliteit zodat we onze biefstukken niet hoeven te importeren worden we allemaal beter van. Wordt het misschien wat duurder van en dan komen plantaardige alternatieven ook wel als die een beetje te hachelen zijn.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ze willen alleen lagere emissies zodat ze hun bedrijf kunnen laten groeien/uitbreiden binnen de huidige vergunning, door meer koeien te houden...hansvk schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:18:
[...]
Als er weer vergunningen kunnen worden verleend. Dan kunnen innovaties (die veel boeren echt wel willen invoeren) zorgen voor lagere emissies.
Dat snap ik vanuit bedrijf/ondernemerschap, maar hoeveel er gereduceerd moet worden kan niet met "innovatie", enkel minder dieren.
[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 02-11-2025 21:56 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
...maar van die landbouw-stikstof wordt een deel indirect weer door veeteelt veroorzaakt.Onbekend schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:01:
46% van de stikstof dat in de grond komt, komt van de landbouw. (Bron: https://www.milieucentraa...tof-in-de-lucht-en-bodem/ )
Twee-derde van het graan wordt volgens de PvdD gebruikt voor veevoer:
https://pointer.kro-ncrv.nl/voer-voor-onze-koeien-of-onszelf
Nou zijn dat al wat oudere cijfers (4 a 5 jaar oud, zo te zien), maar toch - met een statement als "46% komt van landbouw" wordt dat mogelijk geinterpreteerd als "niet alleen veeteelt is schuldig", terwijl er een verband tussen die twee is.
vanaalten schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:08:
[...]
...maar van die landbouw-stikstof wordt een deel indirect weer door veeteelt veroorzaakt.
Twee-derde van het graan wordt volgens de PvdD gebruikt voor veevoer:
https://pointer.kro-ncrv.nl/voer-voor-onze-koeien-of-onszelf
Nou zijn dat al wat oudere cijfers (4 a 5 jaar oud, zo te zien), maar toch - met een statement als "46% komt van landbouw" wordt dat mogelijk geinterpreteerd als "niet alleen veeteelt is schuldig", terwijl er een verband tussen die twee is.
Hmm... Ik zou die niet op de conto van PvdD schrijven. Het wordt namelijk in jouw bron ook bevestigd door verschillende experts. Het is eerder dat PvdD deze stelling populair heeft gemaakt.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
https://open.overheid.nl/...1aac95bba282b3f8e1239/pdf
Pagina 4, zelfs zonder veeteelt is het onmogelijk te bouwen in vrijwel heel Nederland. Dan vraag ik me af hoe dit te interpreteren (want een korte samenvatting of uitleg staat er niet bij). Wat ik vermoed is dat, al stop je met uitstoten, dat niet opeens de overbelasting weghaalt maar het nog enkele jaren duurt vooraleer de natuur hersteld is.
Vraag is dan, als je fors in de veeteelt snijdt of het dan vrijwel gegarandeerd weer beter gaat je dit keer wél zou mogen bouwen van de rechter.
Overlever van KampeerMeet 4.1 
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden