Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 14:37
Misschien is het goed voor de discussie als we deze grafiek van het RIVM in ons achterhoofd houden:

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:08

vso

raap voor zijn recht

T-MOB schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:44:
[...]

Vooroplopen met wat? Ons met de mond committeren aan milieuregels en als het er op aankomt ecnomische belangen voor laten gaan. Dat kunnen we als de beste, ja.

[...]

Stikstofproblematiek is lokale problematiek. Het gaat over het vervuilen van onze eigen leefomgeving (en de natuurgebieden waar we van hebben toegezegd ze te zullen beschermen).
Dus je gaat liever de makkelijke dingen oplossen en regeltjes invoeren dan verder kijken dan een neus lang is. oftewel Root-cause analyses doen we niet. ;w

Dat mensen steeds verder werken van hun huis af, slecht (gepland) onderhoud aan wegen en verkeersaders. immers minder verkeer /opstoppingen draagt veel meer bij dan een paar km verlagen ..

Bevorder bv dat een gezin/koppel veel meer geld overhoud als 1 v.d 2 thuisblijft en achter de geraniums gaat hangen.. of voor de verwaarloosde kinderen gaat zorgen. niet alleen haal je 50% van de auto's v.d weg maar lokale economie bloeit weer op.. minder kinderopvang enzv.. maar goed wellicht is dat te moeilijk en is het praktisch met 75km per uur over de snelweg |:(
Misschien wel. Maar zo'n "staats gesubsieerd ding" hebben we niet. Dus tot we het wel hebben moeten we de stikstofuitstoot anderszins beperken.

[...]

Hoeveel containerschepen varen er door de Hoge Veluwe? (Overigens gaat het bij de containerschepen vooral om zwaveluitstoot). Ik vind het eerder bizar dat je als leek zonder enige kennis van zaken de inschatting van experts in twijfel trekt.
Bij jou is 1+1 = 6 ? ik hoef je toch niet een auto motor versus dit ding

te laten zien ?? dit plaatje geeft je hopenlijk wel een indruk van schaal.

Als een auto met "schone" brandstof al stikstof produceert, wat denk je dat deze dingen doen .. schone lucht ? wist je dat ze verplicht zijn in nationale wateren over te schakelen op "dure" en schonere brandstof ? maar erbuiten is het ruwe stookolie ? en als jij enig idee hebt wat er voor "troep" daarin zit. ? dat ze 200L verbruiken per seconden ach ... dat zal je zeker niet zo uitmaken .. want op papier zijn ze "economisch" uhuh...

We hebben het niet over x.y.z wat er extra uitkomt dan ga je wel offtopic ?

Ik denk ook niet dat je "experts" in twijfel trek, maar het is ons eigen consumptie gedrag (goedkoper, goedkoop goedkoopst) wat dit veroorzaakt .. kwantitieit versus kwaliteit.
[...]

Jaja, ik zie het niet dus het kan vast geen kwaad? think again. Ik vind het persoonlijk treurig dat onze regering het er zo op aan heeft laten komen. Het probleem wat nu acuut geworden is had helemaal geen probleem geweest als men het direct serieus genomen had.
Dus wapperen met een studie die zegt "misschien een oorzaak" is opeens een feit ?

en "root" cause analyze .. --> jijwij stemt en consumeert dus jijwij bentzijn oorzaak van deze regering.& ellende
edit:

wat minder op de man

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:59

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

japie06 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:13:
Misschien is het goed voor de discussie als we deze grafiek van het RIVM in ons achterhoofd houden:

[Afbeelding]
En door de jaren heen:
https://www.rivm.nl/stikstof

Het frappante is dat er dalende lijnen qua uitstoot te zien zijn. Blijkbaar is het niet genoeg.

Overigens komt langzamerhand ook bestuurlijke ongehoorzaamheid in beeld:
Gemeenten willen de stikstofuitspraak van de Raad van State negeren als ze dat noodzakelijk achten. Zo legt burgemeester Bats van de gemeente Steenwijkerland het vonnis naast zich neer wanneer de veiligheid in het geding komt, zo zegt hij tegen BNR. Ook wethouders in Eindhoven en Schagen zijn niet van plan zich te laten gijzelen door de uitspraak van de Raad van State, zo lieten zij weten in lokale media.
Gaat met name om vervangen van bruggen, dijken e.d. die mogelijk niet meer veilig zijn door veroudering.

@Fable Klopt. Vanaf mei is de vergunningsverlening bijkans gestopt. En als het aan Remkes c.s. ligt, duurt het tot komend voorjaar eer er (mogelijk) een oplossing is. Joh, leg een jaar lang de bouw stil. 8)7 Ben benieuwd of dezelfde mensen die dit zo fantastisch vinden ook klagen dat huizen voor hun kinderen onbetaalbaar zijn geworden... Dat is namelijk een direct gevolg als de bouw weer een grote klap krijgt.

Tot slot: als er geen Taboe's waren, waarom stond er dan niks over vliegverkeer of het weghalen van Natura2000 status van sommige gebieden? Kijk op de kaart met gebieden en overal en nergens zit wel een Natura2000 gebiedje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:45
Señor Sjon schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:10:
[...]
En de bouwfase is helemaal leuk. Je moet weten welke (vracht)auto's, kranen, etc welke bewegingen maken. Dat is misschien leuk op papier, maar totaal niet realistisch om vooraf uit te kunnen rekenen,duurder. :X
Niet zo pessimistisch...

Er is een heel doeltreffende oplossing om de goederen zonder uitstoot op de bouwplaats te krijgen :+

iRacing Profiel

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:08

vso

raap voor zijn recht

Hier schrik ik toch behoorlijk van

bron:https://www.ad.nl/binnenland/nergens-in-europa-zo-veel-kinderen-met-astma-door-uitlaatgassen~a43cff8b/

Maar dan nog ben ik niet overtuigt van "boeren" c.q verkeer.. door onderkant frankrijk, spanje en portugal rijd imho ook best wel wat verkeer.. en wellicht veel meer boeren ?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

n3othebest schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Het gaat niet alleen om 130 rijden maar natuurlijk ook over snelheidsverschillen, files daardoor, optrekken en afremmen e.d.

Nogmaals, waarom ga je niet in op de genoemde onderzoeken in het artikel die aantonen dat er wel effect is?

Waarom blijf je zo hameren op dat ene percantage van totale uitstoot wat er compleet niet toe doet? Voor stikstof maakt het helemaal niets uit wat de totale uitstoot is. De veluwe heeft namelijk alleen last van wat vlak bij de veluwe uitgestoten word.
De gebieden langs de Veluwe rijdt meestal gewoon door? In de spits is 130 toch al niet te halen.

Ik hamer op dat percentage omdat, hoewel de auto meer uitstoot bij 130 dan bij 100, de uitstoot die relevant is van minuscuul naar ietsje minder minuscuul gaat.
Hoeveel stikstofbesparing leveren die ingrepen op?
Door de maximumsnelheid te beperken tot 100 kilometer per uur, wordt de stikstofuitstoot door het verkeer met een kwart teruggebracht, becijferde Milieu Centraal twee jaar geleden op basis van cijfers van TNO. Een lagere maximumsnelheid levert volgens deskundigen ook een betere doorstroming op, waardoor er minder files ontstaan, en de uitstoot verder kan afnemen.
Dit is wat ik uit https://www.trouw.nl/binn...-stikstofcrisis~bc36db07/ haal

Even redenerend. Van 6,1% (Trouw zegt 6,4%, RIVM 6,1%) van 375 kiloton =22,9 kiloton door wegverkeer. En dan ga je daar een kwart(!) afhalen door alles 100 te maken?
Als ik deze cijfers erbij haal: https://www.clo.nl/indica...t-door-verkeer-en-vervoer, dan is wegverkeer in verhouding voor 100% verantwoordelijk voor de ammoniakuitstoot (4 kiloton) en 56% (75 kiloton) stikstofoxiden.
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de sector Verkeer en vervoer. In de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 18 en 31 procent.
Ook hier sterk dalende grafieken: https://www.clo.nl/indica...-verkeer-en-vervoer-trend

Nog een laatste:
https://www.clo.nl/indica...aar-lucht-door-wegverkeer

38% van NOx door auto's en 22% door bestelauto's

en

50% van NOx op alle snelwegen.

Overigens, wat een drama om hier wijs uit te worden. Hoe komt Milieu Centraal aan die cijfers?

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:28
Señor Sjon schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:48:
Ik link niet graag naar Geenstijl, maar dit illustreert wel waar we mee bezig zijn:

[...]

Verder dat boven de 3.000 voet vliegtuigen niet meetellen, metingen en meetpunten zozo zijn en je omgerekend met een pakje pokon 23 hectare natuurgebied over de norm heen kan jagen. Nou is mijn scheikunde erg roestig, maar zelf had ik ook wel het idee dat er met onmogelijke waardes gerekend wordt, zeker als de nullijn het devies is.
Het gaat over een meldplicht, c.q. uitleg over een lokale toename van meer dan 0.05 mol/ha/jaar danwel 1 mol/ha/jaar.

Het gaat dus om toenames... Het had net zo goed 0 kunnen zijn, maar kern van het beleid is dat stikstofdepositie moet afnemen en dat dat alleen lukt als alle projecten getoetst worden en dat we dus niet voor elk project een uitzondering maken, zodat het geheel toch leidt tot een toename. Overigens neemt de stikstofdepositie elk jaar al af, dus ook zonder de uitspraak van de raad van state waren we goed onderweg, alhoewel opheffing van de quota in de landbouw deze dalende trend heeft gestopt

Stikstofdepositieoverschrijding per jaar is dus in al in de orde van grootte 1000en mol/ha/jaar. Totale gemiddelde depositie per hectare per jaar zit in NL in de orde van grote van 30kg/ha/jaar. (enkele 1.000 mol/ha/jaar) En dit plaatje toont aan dat we uberhaupt moeite hebben om het goed te constateren, gezien PBL de modellen heeft aangepast in 2009.

[Voor 7% gewijzigd door __fred__ op 07-10-2019 10:29]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Señor Sjon schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:07:
@Gonadan Hoax is wat sterk. Maar als van de 11 meetpunten er 2-3 wat onhandig staan, dan is je dataset voor een heel stuk Nederland wel redelijk stuk.
Maar ze meten toch nog op veel meer locaties? Op tientallen/honderden plekken in natuurgebieden wordt met buisjes vloeistof de hoeveelheid ammoniak gemeten: https://www.rivm.nl/ammon...mmoniak-in-natuurgebieden

Top trouwens hoe uitgebreid en duidelijk die site van de RIVM is.

En de satellietbeelden van de TROPOMI spreken ook boekdelen:

Ik vind het jammer om te zien hoe de wetenschap steeds vaker onder vuur komt als men de uitkomsten niet aan staat. Meten=weten, maar als we het weten dan is het een hoax of moeten we de metingen maar zo aanpassen dat we op de huidige voet verder kunnen?
Op veel plekken is ook te zien dat de natuur eronder lijdt. Vroeger zag je overal heide waar dat nu niet meer is.

[Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2019 21:46]

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:19
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:40:
[...]

Maar ze meten toch nog op veel meer locaties? Op tientallen/honderden plekken in natuurgebieden wordt met buisjes vloeistof de hoeveelheid ammoniak gemeten: https://www.rivm.nl/ammon...mmoniak-in-natuurgebieden

Top trouwens hoe uitgebreid en duidelijk die site van de RIVM is.

En de satellietbeelden van de TROPOMI spreken ook boekdelen:

Ik vind het jammer om te zien hoe de wetenschap steeds vaker onder vuur komt als men de uitkomsten niet aan staat. Meten=weten, maar als we het weten dan is het een hoax of moeten we de metingen maar zo aanpassen dat we op de huidige voet verder kunnen?
Op veel plekken is ook te zien dat de natuur eronder lijdt. Vroeger zag je overal heide waar dat nu niet meer is.
Bovenstaande opklik voor heel groot.

De wind in Nederland is grotendeels zuidwestenwind:

In combinatie met de staat van het RIVM:
japie06 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:13:

Dan is mijn conclusie dat die 32% wel eens zou kunnen overwaaien uit België. Hoe groot is de bijdrage van luchtvaart boven de 900 meter dan werkelijk? Deze werd immers geacht in de 32% te zitten. En waarom is de uitstoot in Rotterdam en Haarlem dan zo schrikbarend hoog? Mijn gevoel zegt dat bovenstaande grafiek van het RIVM niet overeenkomt met de metingen van het KNMI.

Enige wat dan mogelijk nog iets kan verklaren is door te kijken waar Natura 2000 precies liggen:

Bron: http://natura2000.eea.europa.eu/#
Zeeland, Limburg, Noord-Brabant, Zeeland, Utrecht en de kustgebieden lijken veel overlap te hebben. Hoe kunnen we die ooit goed aanpakken?

Begrijp me niet verkeerd, er is een probleem waarvan de oorzaak volledig bij de politiek ligt. De vraag is alleen wie welke stappen moet zetten om het op te lossen. Mijn voorspelling is helaas dat de bouw nog lange tijd stil blijft staan.

[Voor 10% gewijzigd door Nilvo op 10-10-2019 05:04]

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Ik probeer dit probleem te snappen. Vat ik het zo goed samen?

Als ik het goed begrijp hebben boeren in de afgelopen 30 jaar hun stikstof-uitstoot met bijna tweederde verminderd. Nu wordt in de politiek/media het beeld gecreëerd dat we een groot probleem hebben omdat boeren te veel uitstoten. Boeren zijn boos enerzijds om hoe ze geschetst worden als dader terwijl ze (volgens henzelf) tot de beste boeren van de wereld behoren, en anderzijds omdat ze 8 jaar lang bedrijfsvoering hebben geplanned op basis van politieke regelgeving die achteraf gezien illegaal bleek.

Het probleem is echter dat ondanks de dalende uitstoot, de accumulatie in de grond veel te hoog is. Hierdoor worden in natuurgebieden vele planten (en insecten en dieren) verdrongen door andere planten die beter gedijen op een rijke stikstofbodem dan op de traditioneel armere Nederlandse bodem.

Natuurgebieden die in bijvoorbeeld Drenthe honderden jaren hetzelfde bleven, moesten 20 jaar geleden eens in de zeven jaar verarmd worden, en tegenwoordig om de twee jaar.

Het enige wat ik zelf merk is dat ik als klein jongetje wel eens vlinders ging vangen en er binnen een uur zo 10 verschillende soorten had. Tegenwoordig zie ik bij mijn ouders in de tuin eigenlijk nog twee soorten.

Als ik het to zo ver al goed begrijp, dan begrijp ik alleen niet waarom Duitsland geen probleem heeft, die veel minder strenge regels (70 mol/ha/jr) hanteert dan wij (0.05 mol/ha/jr).

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Sp3dy
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 21:25
Ik zie dat het alweer ruim 2 jaar geleden is dat ik hier wat heb geplaatst maar na het lezen van deze discussie wou ik toch graag even reageren :z .

Ik ben zelf geen boer of boerenzoon, maar ik woon wel tussen de weilanden en tussen de boeren in.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat boeren en boerderijen geen losstaandde dingen zijn in de maatschappij in deze regio's. Een mooi voorbeeld hiervan is de documentaire 2doc brommers kiek'n (is wel op Youtube te vinden). Deze brengt heel goed in beeld hoe het leven in deze regio's voor veel mensen is en hoeveel zich afspeelt rond de agrarische sector. Echt een aanrader overigens als je niet bekend bent met het leven op het platteland.
Het is niet alleen het werk en eigendom wat je van deze mensen afpakt, nee het is vaak een hele levenswijze en toekomst van de kinderen.

Om even in te gaan op de protestacties bij de provincies.
Wat is nou het probleem van het huidige pakket maatregelen. Simpel gezegd is een melkveehouder X aantal (zeg 100) koeien nodig om een rendabel bedrijf te hebben. Vanwege de hogere kosten en de niet proportioneel mee stijgende melkprijs ligt dit aantal al ongeveer 20 tot 25% hoger dan 10 a 15 jaar geleden toen met circa 80 koeien nog een goed belegde boterham te verdienen was. Nu zijn er een aantal boeren die om wat voor reden dan ook (stalcapaciteit, gebrek aan landbouwgrond enz.) op het moment minder koeien hebben dan wat ze eigenlijk mogen. Geen probleem als er met het huidige aantal rond te komen is. Maar kijkend naar de toekomst is het waarschijnlijk dat het aantal melkkoeien om financieel rond te komen zal blijven toenemen. Geen probleem wanneer er ruimte is voor uitbreiding maar pak je deze ruimte af van de boer dan heeft deze over een aantal jaar een probleem als er verder niets veranderd. Dan is het ook niet vreemd dat een boer kwaad is op de overheid die met deze regels zijn levenswijze en die van de mensen om hem heen bedrijgd.

De papieren oplossing van de provincies waarbij en de boeren genaaid worden en er in de praktijk geen vermindering is van de stikstofuitstoot is geen oplossing (want we kijken alleen naar de ruimte voor uitbreiding en niet naar de huidige productie dus in de praktijk verminderd er niks).

Het klopt, landbouw stoot in verhouding het meeste stikstof uit, staat ook mooi in dit plaatje van het RIVM. Wat hierin ook te zien is, is dat in de afgelopen pak en beet 25 jaar de stikstof productie al meer dan gehalveerd is.

De afvlakking van de curve laat wel zien dat waarschijnlijk de meeste winst per dier al wel behaald is en dat voor de landbouw de enige oplossing inkrimping is.

De discussie over de waarheid van deze gegevens en overige sectoren laat ik even liggen omdat dit niet relevant is voor dit verhaal.
Mocht iemand wat specifiekere gegevens hebben, dan ben ik overigens best benieuwd naar de verhoudingen binnen de sectoren. Scheepvaart en kasbouw bijvoorbeeld.

Hoe kunnen we dan eerlijk de landbouw inkrimpen, volgens mij kan dat kijkend naar de melkveehouderij vrij eenvoudig. In het beginsel moet vast staan dat een boer nu en in de toekomst zich van een fatsoenlijk inkomen kan voorzien wanneer hij besluit om zich niet te laten uitkopen door de overheid. Het zal dus grotendeels moeten komen uit een verhoging van de prijs per eenheid, per liter melk dus. Een boer heeft hier helaas zelf geen invloed meer op. Wil een boer zelf meer geld dan gaan de afnemers wel naar een andere boer, willen alle boeren meer geld dan wordt er wel melk geïmporteerd.

Het zal dus moeten komen vanuit de overheid die hogere minimumprijzen moet invoeren in de Nederlandse melkmarkt en moet voorkomen dat er goedkopere melk uit het buitenland gehaald wordt. Dit maakt dat en de boer minder koeien nodig heeft voor zijn levensonderhoud en daarnaast maakt het Nederlandse melk minder interessant voor de export vanwege de hogere prijs. Op het moment is circa 2/3e van de Nederlandse melkproductie bestemd voor de export, haal dit weg en we hebben geen stikstofprobleem meer.

Het jammere is dat er hier in de politiek zo weinig aandacht voor is. De VVD wil niet ingrijpen in de markt, Groenlinks en de Pvdd roepen dat er een probleem is maar komen niet met een fatsoenlijke en eerlijke oplossing en de rest van de partijen hoor ik bijzonder weinig over deze hele kwestie. Enige hoop is dan nog in mijn ogen het CDA waarin gelukkig een hoop boeren vertegenwoordigt zijn welke nog een beetje kijk hebben op wat er nou echt speelt in de agrarische sector.

Tot zover verwacht ik er bijzonder weinig van eigenlijk. Morgen weer een hoop files (waar ik met plezier in sta overigens, het is in mijn ogen wel voor een goed doel) en hopelijk niet al te veel ellende en vernielingen. En daarna vinden we wel weer wat anders om ons druk over te maken en schuiven we wel wat andere cijfers heen en weer.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:01:
Ik begreep dat de boeren dreigden op de politie in te rijden, en dat ze daarom besloten hebben ze maar door te laten.

Wie is hier in NL eigenlijk de baas? Wat agressieve boeren, of de overheid?

Van lieden van dit niveau hoef je niet veel te verwachten.

Ik kan geen goed woord vinden voort soort neanderthaler-acties.

[Voor 5% gewijzigd door Gunner op 16-10-2019 15:03]

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ook wel interessant statistiekje over de stikstof-uitstoot per land:

Rood is dus NL, blauw is het EU-gemiddelde.

Komt van de NOS-blog, uit het TNO-onderzoek.

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dawg schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

krokodillentranen natuurlijk.
Maar wel de realiteit.
we weten al sinds jaren '90 (als ik me niet vergis, kan ook wat eerder zijn geweest) dat de stikstofuitstoot te hoog is en dat er wat moet gebeuren. ook toen zag je de boeren massaal in opstand kwamen, gesteund door de christen-democraten.
En er is ook wat gebeurd: volgens de RIVM is de stikstofuitstoot sinds de jaren '90 fors omlaag gebracht.

https://nos.nl/artikel/23...-uitstoot-van-boeren.html

De landbouwsector is altijd meegegaan met nieuwe regelgeving en heeft de stikstofuitstoot meer dan gehalveerd. Ik begrijp wel dat boeren dan boos zijn als ze dan alsnog als milieuvervuilers weggezet worden.

It takes two fools to argue.

• alexbl69
Señor Sjon schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:46:
[...]Ik weet niet wie moedwillig de bouwsector weer aan het slopen is, maar het is wel erg gecoördineerd zo.
#waarisRutte?
#GoedeVraag. Vroeg me dat ook al af. Het lijkt me toch dat Rutte in ieder geval het beeld moet proberen neer te zetten dat hij er bovenop zit. De manier waarop ze ermee om gaat doet echter vermoeden dat de urgentie er niet bepaald is.

Het is voor Den Haag misschien niet veel meer dan de zoveelste papieren kwestie. Daarnaast hebben ze (ja, ja) reces de komende 1,5 week dus zal iedereen wel heel druk zijn met werkbezoeken en zo O-).

Maar voor veel burgers is het allesbehalve een papieren kwestie. Werk zelf in de bouw en de paniek begint redelijk groot te worden. Veel bedrijven begonnen net weer een beetje te draaien (de crisis laat nog steeds z'n sporen na), en nu krijgen we dit weer. Denk dat er de komende tijd veel ZZP'ers in de problemen gaan komen.

Tevens zal dit de opmaat zijn naar een bestaand probleem dat nu tot een giga-probleem zal uitgroeien; namelijk het tekort aan nieuwbouwwoningen.

Om het bestaande tekort in te lopen moeten er over 10 jaar 1 miljoen woningen bij zijn gebouwd. 100.000 per jaar dus, of 25.000 per kwartaal.

Dit zijn de meest recente cijfers:

Je kunt je voorstellen hoe de 2 ontbrekende staafjes voor 2019 eruit zullen gaan zien :/.

iRacing Profiel

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Alright.

Laat maar komen die kiepwagens 8)

It takes two fools to argue.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:27

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

XWB schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:25:
[...]

Behalve op de A12 dan: https://www.ad.nl/binnenl...ratie-weggeleid~a4984620/ :p

Die gasten hebben zelf een picknicktafel op de A12 geplaatst :')
Daar is het juist heel gemoedelijk. ME staat er een beetje te gezellig ouwehoeren :)

[Voor 16% gewijzigd door Standeman op 30-10-2019 12:33]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

loekf2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:15:
[...]

Nee, sorry, was ff vergeten dat officieel vrachtwagens niet harder dan 90 mogen :*)
http://www.maximale.nl/sites/default/files/field/image/maximale%20snelheid%20vrachtwagen.png
:z

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Geen vrachtverkeer op zondag ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. In heel West Europa buiten de Be/NL heel normaal eigenlijk. Effectief zijn we geïsoleerd aangezien we doorvoer land zijn. Hoeveel stikstof zou dit besparen?

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:24
maubaan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:49:
als alle snelwegen naar 100 worden terug gebracht rijden we straks met zn allen 80 want vrachtwagens gaan makkelijker en sneller inhalen. we gaan met zn alle meer in de file staan door schrikreacties en andere onvoorziene idioot rij gedrag!
offtopic:
90 rond de grote steden zou beter zijn dan 80 omdat bij die snelheid de doorstroming het grootst is en vrachtverkeer begrensd op 87 dan niet in gaat halen. Verder voorlopig 110 tussen de grote steden en buiten de randstad met op termijn waar dat kan 130 als het uitkopen van boeren effect begint te sorteren. Het Franse en Deense model dus.

Dan ga je soms iets harder, meestal wat langzamer maar wel een consistent beeld en duidelijk te begrijpen als je 90 met een rode rand op de matrixborden zet. Combineer dat met een wat hogere flitsmarge zodat mensen niet krampachtig ruim onder de limiet rijden om een bon te voorkomen. Just my 2ct.. :)
Brent schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:57:
Dat is juist niet slim, grotere onderlinge snelheidsverschillen correleren sterk met filevorming en ongelukken.
Wat je nu ziet in de 80 zones is dat mensen zo bang zijn voor een bekeuring dat ze 70 gaan rijden, echt grote snelheidsverschillen krijg je daar niet door want als je eenmaal boven de marge zit krijg je gelijk een forse boete. Mijn ervaring rond Utrecht is dat mensen heel krampachtig met 75 dicht op elkaar rijden waardoor in- en uitvoegen bijna onmogelijk is, even gas bij om ervoor te gaan doe je niet want dan is je gemiddelde in de TC net te hoog...

Lijkt dat het hier langzaam aan wordt, met de afsluitdijk als ongeloofwaardig dieptepunt:

[Voor 32% gewijzigd door hoevenpe op 06-11-2019 17:39]

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:50

Erasmo

Laadpaaljager

MBT vroem vroem doen op de snelweg weet Dingemans het mooi te brengen:

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• crisp
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:25

crisp

Devver

Pixelated

Gonadan schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:15:
[...]

Die heb ik dan weer gemist, wat stond daar op?

Intentionally left blank

• YakuzA
  • Laatst online: 23:02

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Discipline schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:35:
[...]
Het gaat toch niet om waar de meeste gewonden en doden vallen, maar om het aantal sowieso terug te dringen. Dit blog laat zien dat het toch echt wel veel uitmaakt.

Ik hou van (snelle) auto's, maar ik ben wel zo pragmatisch om te zien dat het veel voordelen heeft. Het doet pijn, maar ik vind terugdringen van gewonden en doden belangrijker dan snel rijden.

Heb je een bron dat het een kwart procentpunt scheelt?
Tussen 100 en 130 scheelt het rond de 15% naar het schijnt, (15% omlaag van de 6% stikstof die door auto’s is, is rond de 0,9 procentpunt) en dat is als je er vanuit gaat dat alle wegen in Nederland 130 km/u zijn :+
Als je dat dan deelt 5.000 km snelweg met 130.000 km wegen totaal blijft daar niet veel van over.
4% van 0,9 procentpunt zit je op 0,05 procentpunt oid?

De vermelde bron over de verkeersdoden durft iig geen conclusie te trekken, maar houd het vaagjes op dat het tot meer ongelukken kan leiden.
Helaas zijn de echte cijfers niet heel goed bijgehouden:

Dan zouden we een zelfde plaatje erbij moeten zoeken van voor de verhoging naar 130.
Maar verder heeft dit niet zoveel met de stikstof zaak te maken ;)
Verder zijn er geen doden op 90 wegen aangezien die amper bestaan :)

[Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 10-11-2019 21:56]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
wildhagen schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:36:
Waarom zou 100 structureel onzin zijn? Mij lijkt het gewoon een prima snelheid verder.
In de meeste Europese landen is 130 de limiet, een paar landen hebben 120 en Noorwegen heeft 110. In het VK is 113 de grens maar dan ook veel gewone wegen buiten de bebouwde kom:

• hoevenpe
MikeyMan schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:20:
In algemene zin zal er meer uitstoot tijdens de spits de lucht in worden geslingerd dan tijdens de momenten dat er gewoon gereden wordt.
Dat scheelt nogal veel inderdaad, vraag me af of dat in de berekeningen van het RIVM meegenomen is anders haal je die 0,3% bij lange na niet:

Laten we files verbieden, probleem opgelost... :P

[Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 11-11-2019 16:43]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@roffeltjes Hoe doen andere landen met deze bevolkingsdichtheid het dan? We staan 29e volgens deze wereldranglijst Wikipedia: Lijst van landen naar bevolkingsdichtheid Verrejken je het alleen naar landoppervlak (ex water) dan zijn we gelijkwaardig aan dichtheid van Zuid-Korea (23e) van geïndustrialiseerde landen. Zoek ik op wereldkaarten NOx, dan zijn het ook dezelfde regio's die veel stikstof hebben. Op de nieuwste kaarten zie je overigens ook goed de vaarroutes als slierten van/naar continenten.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 24-05 07:44
Hoi Mikey, beetje eng dat je dit niet weet.... zo wordt de discussie dus niet op het juiste niveau gevoerd.

Stikstof:

https://nos.nl/artikel/23...-stikstof-van-europa.html

https://www.trouw.nl/duur...ls-in-nederland~b574f2ac/

Fijnstof e.d.

https://www.ad.nl/binnenl...r-uitlaatgassen~a43cff8b/

CO2:

https://www.ad.nl/binnenl...en-klein-beetje~a8bd4fa9/
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:23:
Hoeveelheid inwoners per wat? Dat winnen grote landen altijd met meer compensatiegebied waar niks gebeurd. Daarom heeft Frankrijk ook dit probleem niet. Wij zitten in een bermudadriehoek van twee havens (R'dam/Botlek/Antwerpen) en twee gebieden (Roermond en Rühr).
Je argument lijkt heel sterk, tot je even nadenkt over het probleem: De uitstoot wordt voor een groot deel veroorzaakt door de Veeteelt.

Hier is nog een kaartje die aangeeft dat je punt geen stand houdt, want het probleem zit hem in Nederland op dit punt nou net niet in de hoofdsteden (ja, die hebben een fijnstof en auto-uitstoot gerelateerd probleem, ook pijnlijk).

Of een ander mooi kaartje:

[Voor 49% gewijzigd door roffeltjes op 12-11-2019 11:34]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Misschien moeten we de EEZ van de Noorzee toevoegen om de uitstoot/ha te halveren:

Immers, andere Europese landen hebben grote berggebieden waar sowieso niks gebeurt om uitstoot te kunnen compenseren en te parkeren als 'natuurgebied'. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Joris748 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:29:
[...]

Zucht, daar gaan we weer. VVD wil het gewoon niet snappen 8)7

Resultaat. Tussen 6.00h en 19.00h overal 100 km/h (behalve waar je maar 80 km/h mag). En tussen 19.00h overal 130 km/h ... of 120 km/h ... of 100 km/h ... of 80 km/h. Dan blijft het dus weer zo'n ingewikkelde lappendeken, met duizenden extra borden en onderborden. De leveranciers van verkeersborden lachen zich rot.

Maak van de nood een deugd en hou het simpel. Met overal 100 km/h hoef je alleen aan de grens wat stickers te verwisselen en duizenden borden weg te halen. Alle onderborden kunnen sowieso de schrotbak in, want geen uitzonderingen.
130 is de basissnelheid voor snelwegen, de rest de afwijking. ;)

Bij de Duitsers is het een adviessnelheid:

• hoevenpe
Bonswah85 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:17:
Dat is meer dan landbouw toch? Of wil je nu 100% schuld bij de boeren in de klompen schuiven? :+
46% om precies te zijn, vergeleken met 21,7% voor al het andere wat in Nederland gebeurd:

Met alleen wat ander veevoer komt de sector er wel erg makkelijk vanaf...

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
De Nederlandse bevolking groeit nauwelijks. Het geboorte en stertecijfers ontloopt elkaar niet zoveel.

Het verschil is de delta tussen immigratie en emmigratie. Als we nou eens zorgen dat dat ook in evenwicht komt, lossen we ook al een groot deel op.

• hoevenpe
Bart-Willem schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:19:
Leuk en aardig, maar je stemt in eerste instantie ook gewoon in, wees dan een vent en steun dan gewoon de "altijd 100km/h"-snelheid. Maar goed: bij de VVD zijn ze nogal van de inlegvelletjes. :z
Het blijft een gemiste kans dat ze niet naar consistentie en breed draagvlak gekeken hebben, nu blijft dit de komende jaren keer op keer gezeur opleveren. 130 in de avond en nacht is een fopspeen aangezien er op dat tijdstip toch al niet gecontroleerd wordt, die enkele dienstdoende diender heeft wel wat beters te doen.

Het lijkt erop dat waar nu 120 gereden mag worden dat straks in de avond en nacht ook mag:
Vandaag werd ook bekend dat het kabinet heeft besloten om de snelheid op alle snelwegen te verlagen naar 100 kilometer per uur. Alleen tussen 19.00 uur en 06.00 uur mag nog 130 of 120 kilometer per uur worden gereden op wegen waar dat nu mag. Van de stikstofruimte die dit oplevert, wordt 70 procent gebruikt om de woning- en wegenbouw vlot te trekken. De overige 30 procent verdwijnt en komt zo ook ten goede aan de natuur.
Dat worden dus dit soort constructies:
http://www.spawnp.nl/dynamic/media/3/images/referenties-ruimte/snelheidsverhoging-a325.jpg

[Voor 38% gewijzigd door hoevenpe op 12-11-2019 18:01]

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:13
Hoe de snelheidsaanduidingen op de autosnelwegen waar 100/130 km/h gereden mag worden eruit gaan zien is simpel:

(Het linker bord)

Maar hoe gaat dat eruit zien op autosnelwegen waar 100/120 km/h gereden mag worden? Vergeet niet dat er na iedere oprit een bord moet staan.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:13
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:53:
[...]

Lijkt me simpel? Gewoon het rechterbord, maar dan met "19:00 - 06:00" als onderschrift? 100 km/h wordt immers de nieuwe default.

Of snap ik je niet en bedoel je iets anders?
Nee, 130 km/h blijft volgens mij de default. Met bepaalde beperkingen.

Bij de grens staat immers dit bord:

Fable schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:56:
[...]

Of gewoon helemaal geen borden meer en er een vaste regel van maken, alle snelwegen 100 en tussen 19:00 en 6:00 alle snelwegen 130. Scheelt een hoop staal en kosten voor het plaatsen van al die borden.
Hoe weten we dan hoe hard we waar mogen rijden? Officieel horen we na iedere zijweg (een oprit is een zijweg) een bord te zetten.

Volgens mij zijn er twee opties om het voorstel praktisch uitvoerbaar te houden:
  • Default 120 km/h en overdag naar 100 km/h (130 km/h laten vervallen)
  • Default 130 km/h en overdag naar 100 km/h (120 km/h laten vervallen)

[Voor 41% gewijzigd door Joris748 op 13-11-2019 11:02]

• hoevenpe

Je zou het linkerbord bij de grens kunnen zetten, met 130 tussen 19u en 6u ernaast.

Als men dan op de wegen waar nu 120 de norm is streeft naar 130 in de avond en nacht hou je maar 3 limieten over (zie dat laatste echter niet snel gebeuren)

[Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 13-11-2019 11:07]

• hoevenpe
Je beseft je dat het over 1,2 mol/ha/jr gaat?

Zelfs het andere veevoer levert volgens dezelfde brief 3x zoveel op, het is echt kruimelwerk vergeleken met de landbouw.

• Pepperana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 13:47

Pepperana

Brabander in hart .....

Ik kwam weer eens een interessant artikel tegen. De Stikkende Stof Uitgelegd.

In dit stuk komt wat uitleg. Over de naam Stik stof en ook wat inhoud.:
https://www.martinvrijlan...aarom-snelheidsverlaging/

Ook kwam ik daar dit stukje tekst tegen:
''Stikstof verrijkte brandstoffen zijn ‘al een tijdje in gebruik’. Hij zei dat de term ‘stikstof verrijkt’ de gemiddelde persoon die niet op de hoogte is van de chemie van additieven, niets zegt. Wat ik mij als brandstofdeskundige afvraag, is:”Waarom voegden ze meer stikstof toe, omdat dat in het algemeen de NOx-uitstoot zal verhogen?“

https://wheels.blogs.nyti...s-additive-its-been-done/

En ja zoals ik al zei in vele andere berichten. Ik ontken niet dat er teveel vee is en het anders moet op veel vlakken maar de manier waarop dit alles gespeeld word is erg vies.

[Voor 5% gewijzigd door Pepperana op 13-11-2019 11:16]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• alexbl69
Hmmm... we zijn er nog niet zo te zien...

Bron

Heeft de F1 nu ook een probleem?

iRacing Profiel

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En twee dagen later gaat het nog steeds over die stomme snelheidsverlaging waar je meteen van zou kunnen weten dat het een schijnmaatregel is met relatief weinig impact. Serieus mensen...

Hier zijn alleen je twee scenario's voor de komende tijd:
-Het is afleiding want er komt nog veel meer aan. In de trotse traditie van het CDA en de VVD zullen ze ervoor zorgen dat de bouwsector, vliegsector en grootbedrijf zo veel mogelijk buiten schot blijven. Als ze al wat krijgen, dan zullen ze er financieel voor gecompenseerd worden en de rekening komt gewoon bij "Jan Modaal" terecht. De boeren worden ondertussen waarschijnlijk wel onder de bus gegooid. Die hebben voor de gewenste voortzetting van huidige landbouwbedrijfsvoering toch geen politiek alternatief en ook niet de invloed die ze denken te hebben. "Oh sorry, maar het kan echt niet anders" en wat slappe verwijten naar milieuorganisaties en links. Meer hoeven ze niet te verwachten. Ik zie het nu alweer bij heel wat mensen, naar GroenLinks wijzen want die zijn natuurlijk geheel verantwoordelijk voor het mislukte PAS beleid en deze maatregelen. GroenLinks zit ook altijd in de regering, altijd het milieuministerie als portefeuille gehad en hebben ook altijd zoveel invloed gehad. :z

-Tweede scenario is dat ze denken dat ze met wat slappe maatregelen wel tijd kunnen rekken, alweer. Deze maatregelen worden weggevaagd als de Raad van State zich hierover zou buigen, maar dat doen ze niet in een paar dagen. Nee, dat is maanden van uitstel. Tijd waar er gewoon selectief vergunningen uitgedeeld zullen worden "want het is toch afdoende opgelost?" Dan volgt er ongetwijfeld een nieuw proces, veroordeling van de regering, nieuwe maatregelen moeten wederom aangevuld worden en dan hebben ze "bedenktijd" nodig. Daarna is het bijna tijd voor verkiezingen en dan doen we niks. Nadat de stemmen zijn geteld regelen ze het dan eindelijk.

Ik begin te vermoeden dat die tweede realistisch is...
De PAS was altijd een juridische tijdbom. Mij ga je niet wijsmaken dat er niemand is geweest die de EU richtlijn destijds niet heeft gelezen en zich niet besefte dat de EU eiste dat je niet een voorschot mocht nemen. De PAS was een groot voorschot nemen op basis van zeer twijfelachtige compensatiecriteria. Als de PAS destijds als een wet was behandeld, dan was die naar de Raad van State gestuurd, en toen al afgeschoten. Daarom toetst de Raad van State dus wetgeving...

Binnen de betrokken ministeries wisten ze echt wel dat dit een tijdbom was. Dat is wat een ministerie doet, beleid maken en dit toetsen aan opgelegde kaders. Als de kaders vervolgens door de politiek verschoven worden, tja. Nee, ik geloof niet dat Rutte dit niet al jaren wist. Als hij namelijk geen idee had, dan heeft hij een flink bestuurlijk probleem want dan functioneert het Ministerie van Algemene Zaken dus niet.

Ondertussen speelt het probleem al jaren en wisten ze bij de ministeries ook echt wel dat de PAS afgeschoten zou gaan worden door de Raad van State. Toch hebben ze helemaal niks gedaan voor de uitspraak en erna hadden ze "bedenktijd nodig". Dat hebben ze eerst gerekt met een "commissie", strategie nummer een als je een onwenselijk onderwerp uit wil stellen. Die commissie kwam natuurlijk met nog een hele hoop extra problemen en daarna nog even uitstellen voordat ze kozen. Wat ze tot dusver hebben gekozen en gepresenteerd is heel veel "oh wat was het moeilijk, maar we hebben de oplossing hoor". Right. Als je met wat publieke gegevens zo in enkele uren al de boel onderuit kan halen, wat al van alle kanten gebeurd dan heb je niet je huiswerk gedaan. Dan ben je dus of als ministeries + ministers incompetent, of je bent bewust nalatig. Nu denk ik niet dat ze achterlijk zijn in Den Haag, rest een optie...

Alles hier wijst op eindeloos uitstel. Ondertussen is stikstof geen kunstmatig of juridisch probleem zodat zoveel media van laten we zeggen "twijfelachtige kwaliteit" (lees riooljournalistiek), waar de oplossing het "Duitse model" zou zijn.

Nee, mensen sterven aan de luchtvervuiling. Het veroorzaakt enorme ecologische schade en het lijkt een van de voornaamste oorzaken van de gigantische insectensterfte en teruglopende biodiversiteit te zijn. Nou wat maakt dit nou uit als er minder insecten zijn? Nou hoe wou je precies de planten bestuiven die we opeten? Geld kan je niet opeten, zeker omdat het meeste geld puur virtueel is. We hebben die biodiversiteit en insecten toch echt nodig om elke dag te kunnen eten. Dat hoor je natuurlijk nooit eens uitgesproken worden. En dat veranderd twijfelachtig kortetermijnbeleid in iets dat veel kwalijker is dan onwetendheid of wat verbuigen van wat juridische werkelijkheden...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

https://www.clo.nl/indica...pel-op-landbouwbedrijven-

Ik had eigenlijk buiten de geiten een enorme stijging verwacht van vee, maar eigenlijk valt dat wel mee. Mis ik iets? Of is 'bij landbouwbedrijven' hier de trigger?

https://www.groenkennisne...derlandse-veehouderij.htm
Het rapport geeft veel cijfers over milieuaspecten zoals over de ammoniakemissie. De emissie uit stallen en bij de opslag van mest vormt het leeuwendeel van de ammoniakemissie. Sinds 2010 is die emissie stabiel op een niveau rond de 110-115 mln. kg. Dat is binnen de norm van maximaal 128 mln. kg die op Europees niveau is afgesproken. Ruim de helft van de ammoniakemissie van de veehouderij is afkomstig van de rundveehouderij. Het rapport meldt dat de de emissie uit de landbouwsector sinds 1990 meer dan gehalveerd is, maar per hectare landbouwgrond is de emissie met 60 kg nog wel de hoogste in de EU.
Frappant. Waarom is er ruimte voor 128m kg mest, maar als die ruimte wordt benut, vliegen andere indicatoren op rood. Dat moet toch met elkaar overeen komen? :? Dan had je toch nooit zo'n mestquotum mogen hebben?

• hoevenpe
Brent schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:02:
Nouja, gewoon overal 50 invoeren, dan hoef ik ook echt nooit meer op bordenjacht
Gewoon aan de grens dit bord zetten:

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:33

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Discipline schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:54:
[...]

Ik dacht nu kom je met een bron dat 120 en 130 niet uitmaakt. Ik zal je maar even uit de waan helpen: https://www.volkskrant.nl...-verdrievoudigd~b7aefb0b/

Anyway, ik ben gestopt met het fietsen in Amsterdam (al ver voor ik ben verhuisd), ik ben te vaak bijna doodgereden door idioten in een auto.
Nou vooruit...

Zie: https://www.swov.nl/feite...t/verkeersdoden-nederland

De grafiek onder ontwikkeling verkeersdoden,

Vanaf 2011 is het het aantal verkeersdoden in de auto redelijk stabiel gebleven, 230 per jaar, met uitschieters in 2013/2014 van ronde de 190 doden per jaar. Let wel, wij mogen vanaf 2011 130km/u rijden!
Opvallend is te zien dat met name onder fietsers een stijging is te zien, maar goed... Deze mogen helemaal niet op auto(snel)wegen komen.

Feit; in 2018 is een duidelijk verhoging te zien van het totale aantal verkeersdoden, maar dit is niet specifiek toe te schrijven aan alleen auto ongelukken welke vooral op snelwegen plaats vinden.

Gemiddeld genomen is het aantal verkeersdoden op de snelweg over de jaren 2010-2018 gewoon stabiel

Aanvulling;
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (60% van het totaal, 68% van de geregistreerde aantallen in BRON), gevolgd door provinciale wegen (15% totaal en 18% in BRON) en wegen van het Rijk (12% totaal en 14% in BRON). De minste doden gebeuren op wegen van overige wegbeheerders zoals waterschappen (1% totaal). Dit reflecteert niet alleen de mate van gevaar op deze wegen, maar vooral ook de hoeveelheid wegen en verkeer over deze wegen.
Feit, relatief weinig dodelijke slachtoffers op rijkswegen.
Het risico om te overlijden in het verkeer (aantal verkeersdoden per afgelegde km) is het hoogst voor gemotoriseerde tweewielers: brom- en snorfietsers en motorrijders (Afbeelding 12). In deze afbeelding zijn vier- en vijfjaargemiddelden weergegeven, omdat op jaarbasis berekende risico’s door onzekerheden in mobiliteitsgegevens en ongevalsaantallen meer van het toeval afhangen. Tevens is te zien dat het overlijdensrisico voor alle vervoerswijzen vanaf het begin van deze eeuw is afgenomen. Alleen het overlijdensrisico van fietsers lijkt de laatste tien jaar niet meer te dalen.
Uit het zelfde onderzoek, autorijden is per dodelijk verkeersslachtoffer het gunstigste individuele vervoersvorm. Kortom, wil je veiligheid promoten, promoot dat het autorijden!

[Voor 42% gewijzigd door Bullet NL op 14-11-2019 18:48]

Cogitationis poenam nemo patitur

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:19
Het is allemaal niet zo zwart wit als de meesten hier schetsen...

De grafiek laat tot 2011/2013 juist een dalende trend zien, logisch want auto's worden steeds veiliger. Dat het aantal (personenauto) verkeersdoden juist stabiel blijft is daarom dus niet goed.

Anderzijds is de som harder rijden == sneller eerder dood ook niet logisch. Bij langzamer rijden krijgen 'we' minder te doen, waardoor onze alertheid ook afneemt.

• Pepperana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 13:47

Pepperana

Brabander in hart .....

roffeltjes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:04:
[...]

[mbr]*knip*
Dit kun je ook prima op een niet agressieve toon melden. Je laatste zin laat ik wel staan, die is prima.[/]

Ik hoop dat mijn post je tot nadenken zet. Fijne dag verder.

Dora zegt Moeeeeee en gaat niet in op je hoop tot nadenken. Word moeilijk want de agressieve toon word niet gewaardeerd zie ik.
Cyberpope schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:01:
[...]

Tuurlijk niet. Maar de macht zit niet bij jou. Het is niet vanwege boeren zoals jij dat Annie Schreijer-Pierik (CDA) uit de partij wil stappen als er een motie komt die uitgaat van eerlijk boeren en de export aan banden wil leggen. Het zijn niet de boeren zoals jij die de lobby in de LTO hebben.

Maar ja. Je eigen belangenorganisatie zal er voor zorgen dat de klappen ook zeker bij jou gaan vallen als er hard ingegrepen moet worden. Want dan ga jij (net zoals nu) hier je voorbeelden ten toon spreiden en moeten we niet iedereen over 1 kam scheren.

Maar de boeren organisaties hebben verzuimt (eerder het tegendeel) om de race naar de bodem en de groot verbruikers daarin aan te pakken. Terwijl iemand zoals van genugten in mijn optiek geen boer meer genoemd kan worden. Die beste man komt volgens mij nooit meer in een stal, daar heeft hij Polen voor. En die schuilt wel achter jouw rug.
Ik snap je helemaal en daardoor al jaren geen lid maar van de LTO en ook al sinds de jaren 80 geen cda sticker hier. Laatst op partij voor de ondernemers gestemd met Patrick kicken maarja die had te weinig stemmen. Gelukkig hoef ik van mijn vee niet te leven. Ik heb ze voor mijn natuur/boerderij educatie en ik verdien er (op de scholen die ervoor betalen) niks aan. Ik draai geen melkproductie (alleen om kalfjes tam te maken. Na 3 maanden gaan ze weg bij moeders maar melk ik zoals in de foto de Moederkoe en maak ik de kalfjes daarmee handtam) en hoef ze niet vet te mesten. Mijn koeien staan buiten als ze dat willen en binnen als ze dat willen. Ik word door de overheid als zoogkoei houder gezien met alle regels van dien. Maar dat komt nog een keer in een andere reactie.

[Voor 61% gewijzigd door Pepperana op 15-11-2019 20:33]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:00:
[...]
Het krijgt wel ideologische trekjes: nog maar een paar maanden geleden opperde Klaver om 120 in te voeren, nu de VVD 100 accepteert is dat opeens te hard? Bij de PvdA weet men toch ook wel dat de stikstofdepositie er vrijwel niet door afneemt, het is vooral beeldvorming...
Ten eerste: depositie daalt er daadwerkelijk door (dat volgt door hoe luchtweerstand werkt). Of het voldoende is is de tweede vraag.
En jij bent er ontzettend blij mee dat de (empirisch bewezen effectieve) maatregelen die verkeer verminderen of spreiden niet zijn ingevoerd.

Het GroenLinks standpunt was al langer een snelheidsverlaging (en maginale kosten per kilometer met tariefdifferentiatie :>).
Groenlinks verkiezingsprogramma 2017-2021 pagina 48-49:

offtopic:
Wat de uitstoot van 100 altijd, 100/130, altijd 120/waar nodig 100 is wordt waarschijnlijk pas over een paar jaar publiek na rondes WOB-verzoeken…
Volgens mij zijn we veel meer geholpen met een compromis waar zowel links als rechts vrede mee kunnen hebben. Wat consistent is en op breed draagvlak kan rekenen, zowel in de stad als in de polder. Zo blijft het een splijtzwam.
Het huidige plan is een geitenpaadje en geen oplossing. Wat mij betreft is dit kicking the can down the road.

Is dit een onderwerp waar onvrede over is? zeker. En dan is verkeer nog een simpel probleem om op te lossen (er is een pareto front). Uitstoot-problematiek als geheel is wél een wicked problem.
offtopic:
Hier is dus een set van beste oplossingen en die negeert men. Bij uitstoot als geheel is dat er niet/veel lastiger.

[Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 16-11-2019 16:40]

• sampoo
  • Niet online
leekers schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:41:
En hoe rijmen we dit dan met de nieuwe stikstofmaatregelen 40.000 vluchten meer ???
Ik weet niet of het aantal vluchten alles zegt. Wat ook mee speelt is dat overheden veel invloed uitoefenen op alle spelers in de luchtvaart. De ontwikkelingen gaan daar sneller en dat wordt gestimuleerd. Twee artikelen in het nrc geven dat een beetje aan. Interessant om te lezen.
Airbus kan niet zonder staatssteun (en Boeing ook niet)
https://www.nrc.nl/nieuws...nder-staatssteun-a3976068
Op de vliegshow van Dubai presenteerde Airbus ook een nieuw experiment waarmee op een vlucht 5 tot 10 procent brandstof bespaard zou kunnen worden. Door op lange afstanden twee vliegtuigen relatief dicht achter elkaar te laten vliegen, krijgt het achterste toestel extra lift zonder meer brandstof te verbruiken.

Volgens Airbus is de techniek gebaseerd op de V-formatie waarin trekvogels vliegen, „geïnspireerd door biomimetica”.

https://www.nrc.nl/nieuws...airbus-a350-900s-a3980702
https://www.airbus.com/ne...onmental-performance.html

[Voor 11% gewijzigd door sampoo op 23-11-2019 05:37]

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:24
Ghostrider schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:23:
[...]

Ja want als Nederland alles op alles zet zal de zeespiegel niet meer stijgen.....
Dan maar niets doen?

Wij als westers land hebben relatief gezien een behoorlijke impact(ook al is Nederland geografisch klein). Verder wanneer wij als relatief rijk land niets doen, wat voor signaal geeft dat af aan andere landen.

Is natuurlijk ook kleutergedrag om naar een ander te wijzen in plaats van zelf actie ondernemen.

Dit plaatje is hier ook weer uitermate relevant.

[Voor 4% gewijzigd door Defector op 25-11-2019 14:39]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17:44
Ik snap niet waarom 'we zijn een van de meest welvarende landen' een antwoord zou zijn op iemand die toelicht waarom hij/zij geen geld heeft voor verduurzamen. Dat kan toch? Gemiddeld zal de Nederlander best wat te besteden hebben maar er zijn er ook genoeg die dat niet kunnen. En vooral die groep woont vaak in slecht onderhouden / verouderde huizen lijkt mij. Ik ben benieuwd op welke manier financiële staatssteun hierbij een rol gaat spelen want het kan best om een grote groep mensen gaan.

Hier onder een grafiek van het spaargeld van 20 tot 45 jarigen van eind 2018:

Ik gok dat het spaargeld vooral bij de gepensioneerden zit, maar dat is weer een lastige groep om te overtuigen hun huis te verduurzamen :+

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-05 11:03

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Skyaero schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:18:
[...]

Misschien eens beginnen op buiten de vaste kaders te gaan denken. Voor de meeste mensen is de auto geen noodzaak: het is een middel om invulling te geven dat wat noodzaak is (vervoer met een bepaalde snelheid, afstand en capaciteit). Veel forensen kunnen misschien ook wel af met een (overdekte) elektrische scooter. En misschien kunnen we die dingen wel zo veilig maken dat we daarmee ook 60 km/h kunnen rijden. Minder wegruimte nodig, minder parkeerruimte, minder brandstofgebruik, minder materiaalgebruik, maar toch de noodzaak ingevuld.

Stukje innovatie en out-of-the-box denken. Of zoals Ford het had gezegd: niet op zoek naar het snellere paard, maar naar de automobiel..

Die BMW c1 motorfiets zonder helmplicht en ruitewisser. Die bestaat al met verbrandingsmotor ...

Ik zie vooral op de korte termijn veel actie met electrische fietsen en electrische bakfietsen.

Met mijn woon-werk afstand van 35km enkele reis is een electrische fiets net te traag, maar een electrische bakfiets zou ideaal zijn voor opvang vervoer en boodschappen...
Taxatie verhaal
Hier net zo, ik ben uiterst tevreden over mijn gas installatie. Warmtepompen hebben nog kinderziektes en zijn schreeuwend duur. De werkelijke werking is nog onbekend op de lange baan nog afgezien van lawaai. Wat was er ook alweer gebeurd met de pelletkachel subsidie...

[Voor 10% gewijzigd door Ghostrider op 26-11-2019 16:25]

Asus Zenbook i7 256gb

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 15:07

Metro2002

Mind explorer

Pizza_Boom schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:10:
[...]
Zal er fors meer geld beschikbaar moeten komen.
Subsidies op EV's stopzetten scheelt al een bak geld. Daarnaast is er blijkbaar wel geld genoeg om allerlei zinloze snelwegen aan te leggen zoals het blankenburgtrajact wat in mijn achtertuin komt te liggen en bv bij
Leiden komen er ook allerlei nieuwe snelwegen bij. Daar had je ook wat nieuwe OV verbindingen van kunnen aanleggen.
Zorg eerst eens dat die dingen zuiniger en stiller worden.
Zuiniger zijn ze al, stil kunnen ze ook dus dat kan je met wetgeving afdwingen. Bv dat ze niet meer dan x aantal dB mogen produceren.
Zo lang je buiten industrieterrein niets mag, kansloos. Zo lang het UWV blijft vinden dat je op een paar uur afstand prima kan werken, kansloos.
Dat haalde ik dus ook al aan als argument inderdaad.
En de bevoorrading dan?
Ik pleit er ook niet voor om de wegen allemaal weg te halen of wel soms ;) Dat kan gewoon tijdens bepaalde tijden bv.
Dat mis ik wel in Amsterdam trouwens. Ken jij een goed punt om aan de noordkant te parkeren en op de metro te stappen? Of aan de zuidkant?
Geen idee, ik woon niet in de buurt van A'dam. Rondom Rotterdam zijn er in elk geval erg weinig en de meeste zijn zelfs nog betaald ook.
Dan zal er heel veel moeten gebeuren. Zelfs met files is de auto nog fors sneller...
-knip-
. De enige reden dat ik in het OV zit, is de parkeerkosten. Als hier een vergunning of vaste parkeerplek vrij komt, komt er een auto.
Dus zorg je dat parkeerkosten hoog blijven, dat er minder snelwegen komen en dan wordt de auto vanzelf een minder goed alternatief. MITS je zorgt dat het OV dan wél goed geregeld is want als men morgen massaal de auto laat staan dan ziet de gemiddelde NS trein er ook ongeveer zo uit:

[Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 27-11-2019 11:20]

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:05

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17:44
Rondom vliegveld Eindhoven staat het nog muurvast door het protest

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsjah weet je. Ik vind dit gewoon A-SOCIAAL

Wat denken ze hiermee te bereiken? :?

Gelukkig is er ook nog wat handhaving. Wel erg vervelend voor diegene die hier niets aan kunnen doen.

[Voor 49% gewijzigd door Gunner op 18-12-2019 09:17]

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-05 13:42
MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:05:
Ook de boeren sector is erbij gebaat om meer schaarste te creëren in de supermarkten. Minder, kleinere bedrijven en meer lokale afzet is m.i. voor de boeren die overblijven (of hun kleinkinderen for that matter) op de lange termijn de beste oplossing.

Met alle respect voor het verhaal van @LoeWn, maar hij was eruit, en stapt er volledig uit eigen beweging zelf weer in. NIeuwe schulden, nieuwe verrassingen, nieuwe problemen.
Dat klopt, echter als je de prijzen bekijkt:

Mijns inziens zijn er meerdere problemen.
De prijs die de boer krijgt voor afzet in Nederland is erg laag. Meestal is dit niet genoeg om van rond te komen. Of de consument moet meer gaan betalen voor lokale producten of de boeren moeten goedkoper kunnen produceren. De import vanuit het buitenland voor supermarkten kan dan drastisch omlaag en vervangen worden door lokale producten.

Daarnaast wordt er ontzettend veel geexporteerd. Dit kan uiteraard wel minder echter zijn er ook een hoop banen van afhankelijk, verwerkers, transporteurs en dergelijken. Daarnaast produceren de Nederlandse boeren vrij milieuvriendelijk. Als de export af zal nemen, zullen deze landen hun producten elders gaan kopen en importeren. De kans is groot dat die bij landen/boeren gebeurd die veel minder milieuvriendelijk produceren dan de Nederlandse boeren waardoor de milieuvervuiling verplaatst zal worden, wellicht zal toenemen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21:01
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:07:
Herinnert iemand zich CDA-minister Bleeker nog? Daar begon het eigenlijk allemaal mee. En eigenlijk dus al in de jaren 90, zolang speelt deze materie al en heeft de CDA (en dus de boeren zelf) de boel voor zich uitgeschoven.
Het is al eerder begonnen dan Bleeker, maar die man heeft het wel een stuk erger gemaakt. Onder andere door het plan om natuurgebieden met elkaar te verbinden de nek om te draaien. Mede daardoor hebben we nu problemen in de Oostvaardersplassen met de grote grazers en om de korenwolf te helpen.
MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:05:
Overigens wind ik mij inmiddels ook mateloos op over twitter. Kan me moeilijk inhouden om te reageren. Ga er maar ff niet meer kijken...

;)

[Voor 50% gewijzigd door NMH op 18-12-2019 13:11]

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Jantje2000 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:54:
....
Aangezien wij kleiner zijn is een logisch gevolg dat deze gebieden in Nederland dichter bij elkaar liggen.
Niet noodzakelijk, dat is vziw van diverse factoren naast het oppervlak van een land afhankelijk. Als ik tenminste het kaartje mag geloven, varieert de dichtheid nogal binnen landen en tussen landen. (en zo op het oog liggen de gebieden in NL verder uit elkaar dan die in NRW of D in het geheel, maar goed om dat vast te stellen is de kaart op die schaal natuurlijk volledig ongeschikt, het kan goed zijn dat NL veel meer kleinere gebieden dicht bij elkaar heeft. Men kan zich dan in ieder geval afvragen of de verdeling/aanwijzing van Natura2000-gebieden wel op een juiste manier verloopt.)
Het kan zijn dat er in dat gebied in Duitsland bijvoorbeeld geen Natura2000 gebieden liggen. Ik weet het niet, maar als dat het geval is, is het nog steeds niet goed voor de gezondheid, maar niet tegen de wet en dus geen probleem
Vziw houdt Duitsland zich in ieder geval bepaald niet goed aan de Natura2000-vereisten.
Brent schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:56:
Om heel eerlijk te zijn, lijkt het mij het zinvolst het niet om het boekhouden te laten draaien, maar om de oplossingen die stikstof beperken. Mijn partner werkt bijvoorbeeld aan kunstmest die de opname van stikstof sterk moet bevorderen, nu strooit/injecteert de boer 95% van de stikstof voor niets. Dat soort dingen moet het van komen, niet van een klimaatbalans perfect uitgewerkt met elke scheet aan de juiste koe toegekend.
Dat lijkt me ook heel goed, maar het is op zich ook wel interessant te weten in welke mate een gebied, met de mogelijke mitigerende maatregelen erbij, een bepaald aantal koeien kan dragen.

[Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2019 17:27]

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

roffeltjes schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:18:
[...]

Heb je enige idee hoeveel geld er al 70 jaar in de Agrarische sector wordt gepompt? :?
Dit jaar alleen al € 59.000.000.000 (aka 59 miljard euro) aan landbouwbeleid vanuit de EU. Dat is bijna 40 procent van het totale EU-budget voor dit jaar. Dit is dan wel EU-breed, Nederland ontving hier in 2017 (kan geen recentere cijfers vinden) 902 miljoen euro van.

En dat zijn dan alleen nog de EU-subsidies, de Nederlandse interne subsidies komen daar nog bovenoip.

Ook interessant :

Zie https://www.europarl.euro...fault_nl.html#netherlands

Virussen? Scan ze hier!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

‘5 februari Judgement Day’ voor Landbouw Collectief

nog even afgezien dat judgment de dominante spelling is tegenwoordig
.....dat deed voorman Van den Oever met de volgende tekst: „Op 5 februari moet Den Haag schudden op zijn grondvesten, 5 februari nemen wij – de boeren – Den Haag over als we geen respect ontvangen in het Catshuis. Ze moeten ons zien, ze moeten ons horen en weten dat het bedriegen van de boeren niet zonder gevolgen zal zijn. Ons geduld is op. Er moet geleverd worden! Op 5 februari gaan we optoeren. Groter, zwaarder en meer vastberaden dan ooit.” Het zou volgens Van den Oever nog nooit zo belangrijk zijn geweest als op deze dag om de boeren te vertegenwoordigen.
Echt Den Haag; sta dit keer niet toe dat ze met hun tractoren de wegen platleggen..... :/

Grappig dat ze over respect beginnen..... dat zou je van me krijgen als je je aan de normale geldende regels zou houden. Geen doodsbedreigingen, geen verkeersovertredingen, geen lomp gedrag.....

[Voor 17% gewijzigd door Gunner op 27-01-2020 11:58]

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:36
Ik vind deze tweet ook wel aardig om te delen. Vliegverkeer ligt zo goed als plat, autoverkeer ligt zo goed als plat. Snelheid is ook nog omlaag gegaan, maar de trendbreuk blijft uit.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:36
n3othebest schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Waar zie jij een gemiddelde dan? Dat heeft ie niet uitgerekend hoor. Wel van het verkeer maar die vergelijking is nergens zichtbaar bij de meetwaarden. De trend word daar niet zichtbaar gemaakt dus is er helemaal geen uitspraak over te doen.

Ook niet heel toevallig dat hij slechts 2 dagen neemt voor het gemiddelde van verkeer en verder de waarden over een hele maand aan hetbekijken is?
Hier pakt ie toch 2 maanden voor de trend? Ik ben met je eens dat hij eigenlijk de hele maand tot snelheidsverlaging en na snelheidsverlaging alsmede voor en na oproep Corona zou moeten pakken.
Al zijn het er 2. Wat ik wil zeggen is dat als je 100 punten hebt in nederland het heel makkelijk is om er een paar te vinden die tegen de algehele trend in gaan.
Helaas waar. Die info mist inderdaad, politicy is cherry picking niet vreemd.
De cijfers liegen niet. Maar de conclusies aan de hand van cijfers moet je aan experts overlaten. Statistiek is iets waar je heel makkelijk fouten mee kan maken. Vandaar ook de tweet die in linkte, het toont aan dat deze meneer echt helemaal niets van wiskunde/statistiek snapt.
Heb je een punt. Ik ken ook treingebruikers die naar de auto zijn gegaan. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:23

3x3

'Een op de twaalf speelt games achter het stuur'
Automobilisten, fietsers en voetgangers waren vorig jaar nog altijd geregeld met hun telefoon bezig: bijna 70 procent van de 4068 respondenten gaf aan dat weleens te doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in opdracht van verzekeraar Interpolis.

Dat is ongeveer hetzelfde percentage als twee jaar geleden, maar volwassenen gebruikten in 2019 wel vaker hun telefoon om de navigatie in te stellen, muziek op te zetten en spelletjes te spelen in het verkeer. Vooral automobilisten speelden onderweg geregeld een spelletje.

"We zien dat in 2019 8,2 procent van de automobilisten weleens een game speelt tijdens het rijden", zegt Patty Jansen, onderzoeker bij Interpolis, in het NOS Radio 1 Journaal. Twee jaar geleden was dat nog 3 procent. "Maar we zien eigenlijk over de hele linie dat mensen games spelen, zowel in hun rol als voetganger, automobilist en fietser."

'Betere apps'
Een mogelijke reden die het onderzoek noemt voor deze toename is dat er nu "meer en betere apps" zijn voor je telefoon om mee te navigeren, muziek te luisteren en spelletjes te spelen. Een andere verklaring, specifiek voor de toename van muziek opzetten en de spelletjes in de auto, is dat mensen vorig jaar langer in de file stonden dan twee jaar geleden.

Wel bleek dat de volwassen respondenten minder vaak handheld belden op de fiets. Sinds 1 juli vorig jaar is het verboden om je telefoon vast te houden achter het stuur of op de fiets. De onderzoekers van de SWOV stellen dan ook dat dit de verklaring zou kunnen zijn voor deze daling. Het verbod heeft volgens hen echter "nog niet het gewenste resultaat heeft behaald".

nos.nl
Nu in 2020 overal honderd:

Zie ik wat ik dit vroeger voornamelijk alleen op de A2 tussen Utrecht-Adam zag,zie je het nu bijna overal op de snelweg gebeuren. Mensen met cruise control aan op wegen die zijn ingericht op 130, met auto's met allerlei veiligheidssystemen (of niet) die prioriteit geven aan randzaken zoals je haren doen, make-up doen, je telefoon, whatsappen, gamen in plaats van autorijden.

Het is hun eigen verantwoordelijkheid, maar brengt ook andere mensen in gevaar. Als ik zo'n pipo in mijn spiegel zie. Geef ik liever wat gas, dan dat ik mijn kofferbak laat fungeren als zijn of haar kreukelzone.

Ik ben benieuwd of meer mensen in dit topic diezelfde trend zien van steeds meer mensen op de telefoon sinds we naar 100 zijn gegaan.

| live and give like no one else |

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True