Verwijderd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:15:
Dit is denk wel de video die mij altijd bij zal blijven:
[
YouTube: Too clever by half, but not nearly smart enough - Bill Rees to the Canadian Club of Rome]
Zelf run ik ook een climate news discord server waar veel voorbijkomt maar nog nooit eerder heb ik iemand alles samen zien vatten wat er mis is met de maatschappij en waarom de gevolgen van de economische groei een humanitaire, ecologische en klimaat ramp gaat veroorzaken.
Aan het woord een PhD professor van de universiteit van British Columbia.
Jammer dat de Club van Rome in Europa niet heeft kunnen doen waar voor ze zijn opgericht. Al een paar decennia geleden heb ik gehoord van de Club van Rome en ik was altijd al geinteresseerd.
Wel een content warning, je zal niet langer hetzelfde naar de maatschappij kijken, zelfs voor de mensen die al heel erg interesseerd zijn.

De 'film' gekeken, hetgeen vrij droog, maar ook erg heftig en bijna fatalistisch is: Kunnen we nog wel iets doen?
Zoals ik het zie de samenvatting: "er zijn gewoon teveel mensen op de planeet."
Op basis hiervan, kan je dit verhaal wellicht zelfs simpeler maken:
Wellicht bedoel je het niet, maar nu lijkt het een oorzaak => gevolg. (wellicht bedoel je: het allerergste).
Ik ben het tot op vrij grote mate met alles wat je zegt eens, maar ik weet de causaliteit niet. Het is echter allemaal (vrij makkelijk) naar overbevolking te vertalen. Maar het verhaal: "er moeten minder mensen komen" is
nog lastiger dan "we moeten beter met het milieu omgaan".
maar laten we niet vergeten dat dit slechts een deel van alle milieuproblemen is dat de levensduur van de mensheid of de huidige beschaving drastisch kan inkorten:
Als (bijv.) overbevolking het probleem is, is dit dan 'erg'? Of 'gewoon' de natuurlijke barrière?
- grond, water en lucht worden vervuild met chemicaliën en radioactieve stoffen, wat jaarlijks leidt tot tientallen miljoenen vroegtijdige overlijdens en nog veel meer zieken
Teveel mensen, is teveel vervuiling voor de planeet.
- regenwouden worden gekapt en landschappen eroderen
Teveel mensen, is teveel ruimte nodig voor verbouwen gewassen en houden vee.
- grondstoffen, landbouwgronden en zoetwatervoorraden raken uitgeput
Teveel mensen, is teveel gebruik van deze bronnen.
- een fosfaat- en antibioticacrisis kunnen onze voedselvoorziening en gezondheid bedreigen
Teveel mensen (en ook het vee voor die mensen), teveel op elkaar => teveel antibitica 'nodig' (=> goedkoper dan het alternatief).
- oceanen verzuren, worden leeggevist en koraalriffen sterven af, een half miljard mensen zijn afhankelijk van vis voor hun voedsel of broodwinning
Teveel mensen, teveel vis nodig als voedsel.
- aan het huidige tempo zullen oceanen in 2050 meer plastic dan zeeleven bevatten (in vergelijking met het huidige visbestand)
Teveel mensen, teveel plastic. En: het is (lees: lijkt) veel goedkoper om het in de oceaan te dumpen, dan het te recyclen.
- diersoorten sterven aan een recordtempo uit, mogelijk komt er een massa- extinctie, de voorbije 30 jaar is bvb. 75% van alle vliegende insecten verdwenen
Ongeveer alle zoogdieren (behalve wij en ons vee) zijn al weg, om plek te maken voor ons. En om onze kweek een beetje efficient te houden willen we geen insecten in de buurt...
Wederom: overbevolking.
- gebouwen en andere infrastructuur wegen nu al meer dan alle bomen en struiken in de wereld, de massa van plastic is het dubbele van de massa van alle dieren
Vrij duidelijk overbevolking. Aan de massa van het plastic (in de 'natuur', tussen "", want is die er nog...) is nog iets te doen, maar met gebouwen en infrastructuur wordt het vrij lastig dit te verlagen (gaat alleen maar NOG meer worden...)
- jaarlijks worden 'voor de smaak' 50 miljard gekweekte landdieren gedood (1500 per seconde), in een vleesindustrie die een enorme milieu- impact heeft
los van dat er een omslag naar ander(s) eten moet komen, komt dit (ook) door overbevolking.
- het gewicht van alle vee is inmiddels 30x hoger dan het gewicht van alle wilde landdieren samen, en de verhouding blijft achteruit gaan
Zie ook bij insecten: door overbevolking nemen wij (en ons vee en landbouw) alle plek in.
- jaarlijks worden in België 11 miljoen zoogdieren, vogels en amfibieën doodgereden, in de VS 400 miljoen en wereldwijd vele miljarden
Vrij duidelijk: overbevolking / bevolkingsdichtheid (en veel reisbewegingen).
- de toenemende lichtvervuiling heeft een negatieve impact op ecosystemen
Minder duidelijk: overbevolking (vooral: onze te grote drang naar 'overzichtelijkheid', het zou eens donker zijn joh).
- de wereldbevolking en de milieu- impact per persoon blijft stijgen
1e is inkoper, 2e maakt het effect alleen maar erger.
- ook in de ruimte laten we sporen na met steeds meer ruimte-afval, dat door het Kessler-effect op termijn zelfs de toegang tot de ruimte kan verhinderen
Dat is niet zo duidelijk overbevolking, maar een probleem dat nieuw erbij gooien 'natuurlijk' veel goedkoper 'is' dan aanpassen (er is toch "ruimte zat").
Er zal dus nog véél meer moeten veranderen dan wat klimaatwetenschappers in het derde deel van dit rapport zullen aanbevelen, al hangen sommige problemen wel samen.
Vrij eentonig, maar álles lijkt te zijn verbonden met teveel mensen. Daarnaast worden maar weinig van bovengenoemde problemen opgelost door (bijv.) naar (100%) hernieuwbare energie te gaan (de video uit de eerst quote zegt zelfs: dát zou het alleen maar erger maken...).
Als we van 7-8 miljard naar < 2 miljard gaan, dan zullen veel van de problemen minder zijn. Maar hoe kunnen wij naar < 2 miljard mensen zonder extreme crisis (die dan niet en passant extreme schade aanricht of even doorschiet naar < 2 miljoen mensen ofzo).