Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:05:
[...]
Nee, toen had slechts 0,5-1 miljard een westerse levensstijl. Als je de hele planeet een westerse levensstijl wil geven (met de huidige fossiele technologieën), dan lukt misschien slechts een miljard mensen. Maar ook dan raken de fossiele brandstoffen ooit uitgeput, waardoor er sowieso alternatieven moeten komen.
Dat is zeker zo en dat is ook het punt dat ik probeer te maken, als we allemaal op dit welvaartsniveau willen leven zijn we gewoon met een factor 3 a 4 teveel momenteel.
Ik kan van 'het westen' niet direct cijfers vinden maar als ik
Europa pak dan is begin 20e eeuw 25% van de complete wereldbevolking europeaan. Nu is dat nog maar 12% en als de huidige trend zich doorzet is dat in 2050 nog slechts 7%.
Even geinterpoleerd zouden we dus in 1970 ongeveer 22% van de wereldbevolking hebben gehad dus kom je inderdaad ergens rond de 700 miljoen mensen uit. Momenteel schommelen we rond de 840 miljoen mensen.
Niet alleen is de rest van de wereld dus bijna 2 keer zo hard gegroeid, ook de welvaart is overal fors toegenomen. Als andere landen zich net zo hard ontwikkelen als China en bv India waar de middenklasse ook flink groeit dan gaat het ineens héél rap de verkeerde kant op.
Het is mooi om te zien dat we in Europa het voortouw willen nemen maar met slechts 12% van de wereldbevolking schiet dat nog niet echt op. Zelfs al zou heel europa morgen van de aardbodem verdwijnen dan blijft het probleem.
Aangezien dit iets is dat de hele wereld aangaat lijkt me dat een taak voor bv de VN of andere globale instantie. Maar mijn pessimistische (of realistische?) gevoel zegt dat dat nooit gaat werken. Mensen zijn inherent tribalistisch en minder is nooit een optie voor een land. Dan val je liever een ander land binnen of zorg je dat een ander land zich niet kan ontwikkelen zodat jouw land verder kan.
Ik denk dat er meerdere uitkomsten zijn:
We gaan / kunnen de klimaatcrisis niet oplossen maar we vooral heel erg gaan doen alsof we dat wel gedaan hebben en houden armere landen bewust arm zodat we hier in welvaart verder kunnen gaan en doen alsof er niks aan de hand is. Eigenlijk gaan we dus op de oude voet verder maar dan met zonnepanelen en windmolens ipv olie.
Een ander scenario is dat de natuurrampen dusdanig uit de hand gaan lopen dat politici wereldwijd niet om de hete brij heen kunnen draaien omdat de bevolking wereldwijd zélf om actie roept.
Onwaarschijnlijk maar mogelijk: Kernfusie breekt door, we hebben oneindig energie en alles lijkt fantastisch.
Helaas zijn we onze oude gewoonten nog niet afgeleerd want meer energie betekent dat de weg openligt voor nóg meer mensen op deze wereld. We kunnen immers landbouwen in de ruimte, water ontzilten uit zeewater en nemen daarmee de laatste natuurgebieden en leefgebieden van de dieren af. De wereld bestaat in 2100 alleen nog maar uit asfalt, beton en vinexwijken. Iets dat als zegen begint eindigt als vloek.
Een scenario dat wellicht negatief lijkt maar mooi kan worden: We kunnen de energietransitie niet voltooien, energie wordt dusdanig schaars dat we gedwongen een stap terug moeten doen. Prive Auto's zijn een ding uit het verleden, mensen reizen per trein of fiets en doordat we minder voedsel kunnen verbouwen daalt de wereldbevolking langzaam maar significant naar een nieuwe balans.Er komt meer stilte (geen auto's en vliegtuigen), minder drukte. Een andere levensstandaard maar wellicht wel met meer gemeenschapsgevoel en hoger welzijn.
Ik hoop op het laatste scenario, ik vrees voor het enalaatste scenario en we krijgen denk ik een van de eerste twee waarbij ik het eerste scenario de meeste kans geef.