ErikT738 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:20:
@
dawg Kan je het de kiezer aanrekenen dat partijen zoals de VVD heel goed zijn in groen lullen zonder groen te doen? Lang niet iedereen heeft de tijd en de kennis om zich in de materie te verdiepen, en eerlijk gezegd wordt ik er vaak ook niet gelukkiger van en begrijp ik heel goed dat mensen het niet doen.
Daarom is democratie ook stuk. Die werkt niet zonder participatie. En dat is een bewust machtspolitieke inrichting. Mensen zijn te druk met verplichtingen die ze opgedrongen wordt door het narratief.
Overigens zet je met je opmerking over een "rechts frame" de complete discussie op slot. Links heeft immers de waarheid in pacht terwijl iedereen met ook maar enige rechtse opvatting slinks om de tuin wordt geleid, toch? Ontkracht liever onwaarheden dan te roepen dat men voor de gek wordt gehouden. Dit laatste stuk was meer in het algemeen dan als reactie op jouw post.
Mensen zouden zich minder moeten identificeren met groeperingen die niet het beste met hun voor hebben. Mensen denken van zichzelf dat ze beter, rijker en geprivilegieerder zijn dan de ander, of in ieder geval zou moeten zijn. “Temporarily embarrassed millionaires”. Dus stemt men op de VVD bijvoorbeeld. Want
die doen niks die geven douceurtjes aan het grootbedrijf en laten de megabedrijven de ruif leegeten. En we zijn allemaal de eigen ondernemer in ons leven, toch? We zijn allemaal grootbedrijf in spé, right?
@Verwijderd Ik heb ze bij de laatste verkiezingen serieus overwogen. Het feit blijft dat ze vrijwel alleen de media halen in dier-gerelateerde zaken. Met een naam als "Partij voor de Dieren" is het ook niet heel gek dat ze als one-issue partij worden weggezet.
Dat komt vooral omdat ze op dat vlak baanbrekende successen teweegbrengen. Maar goed, dieren, dat zijn wij ook. Dat beseffen de meeste mensen niet. Bovendien zijn ze er ook voor fauna en de aarde. Dat is dus alomvattend.
One issue-partijen zijn er zat: PVV (vrijheid), VVD (vrijheid en antidemocratie), D’66 (alleen voor mensen uit 1966), PvdA (arbeiders), CDA (appels)…
@
drooger Emissieloze auto's hebben we volgens mij nog niet. Daarnaast is het maar de vraag of deze voor de hele bevolking beschikbaar worden. Genoeg mensen kunnen zich enkel een tweedehands auto van een paar duizend euro veroorloven. Veel klimaatmaatregelen die nu worden besproken lijken een grotere ongelijkheid te veroorzaken, en te leiden tot een maatschappij waar iedereen die genoeg geld heeft gewoon kan blijven doen wat hij wil terwijl de "arbeider" niets meer mag.
Niet huilen hoor, maar dit is nu precies beleid van VVD, CDA en D’66; terug naar de feodale samenleving. Ultiem neoliberalisme. Maar als “temporarily embarrassed millionaire” kan je natuurlijk blijven hopen dat je niet getroffen wordt door een affaire. Je bent immers geen gewone burger; je bent ook een grootbedrijf in spé.
Persoonlijk zou ik het helemaal niet erg vinden dat ruimtevaart, vliegen en zelfs autorijden weer minder haalbaar worden. De trein is geduldig. De fiets ook. We moeten dan ons leven anders inrichten maar dat moet ook als door een hittegolf er massale sterfte en mislukte oogsten plaatsvinden. Of dat er een zoönose voor een pandemie zorgt bijvoorbeeld.
Gek genoeg kunnen mensen dan soms ineens heel veel dingen doen en laten. Helaas is het dan echter nog te laat om de natuur te redden. Kijk maar naar de massa-extinctie in Australië na de branden, of nu in Canada door de hitte.