Zou dit ook eens lezen. Gaat ook over APS.DeadLock schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:33:
De keuze voor de APS micro-omvormers was specifiek vanwege verschillende oriëntaties/vlakken (met verschillend aantal panelen) en schaduw.
bevestiging staat in data sheet. Maar als je je gezond verstand gebruikt snap je ook wel dat dat geen twintig cm sneeuw kan dragen. Ik heb ze in ieder geval ook in het midden ondersteundCopitano schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:41:
Heeft iemand hier ervaring met landscape opstelling met grote panelen (>2 m). Ze komen op ca. 12 m hoog op een gebogen aluminium Kalzip felsdak. Helling variabel, maar Max. 20 graden. Het gaat mij vooral om windbelasting als de panelen alleen op de korte kant op de rail geklemd worden. Concreet: gaan die panelen niet te veel buigen met een bak wind er op of eronder?
Oh ja, ze komen oost-west te liggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Neem jij die wazige vent serieus dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb er verder geen mening over. Wil iemand alleen op wijzen.
Als 1 en 8 schaduw krijgen om 13:00 dan is de weergave van de O/W set verkeerd om in de portal.jossedemontu schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:07:
[...]
@Rouske @jacovn Ik heb nu twee dagen gedraaid en het werkt nu wel beter, het vermogen is toegenomen (van 14 kwh naar 16,5 kwh opbrengst per dag bij zonnig weer). Doordat de panelen zijn verschoven, ik zie wel in de grafieken dat paneel 1.1 en 1.8 enorm zakken rond 12 uur, ik weet niet zo goed waardoor dat komt. Misschien toch de bomen van de buren die daar schaduw geven. Zie grafiek.
[Afbeelding]
Door het verschuiven van de 6 panelen op het garagedak naar rechts is het systeem nu beter in balans.
Toch zijn er nog steeds drie optimizers (5,8,10) die bijna 2 uur aan de max van 60 V zitten. Dat is tussen 9 en 11 uur. Heeft het toch nog zin om andere optimizers aan te vragen? Zo ja kan dat ook alleen voor die panelen? Of moet dat voor het hele systeem. Zie grafiek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 en 8 horen aan de Zuid kant te liggen en niet aan de Noord kant.
Even naar buiten kijken rond dat tijdstip en je ziet toch waar er dan schaduw is lijkt me.
5, 8 en 10 krijgen op dat moment als enige flink zon, dus daarom aan de max van 60V, als je 85V output optimizers wilt dan moet dat op alle panelen.
Heb je nog een foto waar het volledige dak + meer omgeving met die 4 panelen op staat?
Zo te zien houdt paneel/optimizer 9 ook de boel wat tegen, want pas als die wat gaat doen komt de rest los en ben je van die max 60V af voor paneel 1, 4 en 7.
Maar ligt dat aan het paneel of de optimizer of aan de plek waar het paneel ligt, dicht langs de muur en minder diffuus licht?
Iemand ook ervaring met de telescoopsteel van high-clean?
Hier heb ik ook één APS QS1 omvormer hangen. Draait nu ongeveer één jaar, en werkt prima. Geen storing o.i.d. gemerkt. Ik heb geen uitlees functionaliteit, maar heb er zelf een kWh meter achter gehangen. Gaat prima.
Juist ook voor APS gekozen omdat het significant goedkoper was dan Enphase. De tijd zal het leren. Dit bewuste topic laat een wat negatief verhaal zien (wat prima is natuurlijk), maar positieve verhalen zijn er ook zeker.
Heb er zelfs over gedacht de profielen over de breedte te leggen (dus vanwege het gebogen dak 3 korte profielen per paneel) maar daar vind ik in de datasheets niets over of dat kan.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:03:
[...]
bevestiging staat in data sheet. Maar als je je gezond verstand gebruikt snap je ook wel dat dat geen twintig cm sneeuw kan dragen. Ik heb ze in ieder geval ook in het midden ondersteund
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Waarom zou dat niet kunnen? 6 ondersteuning punten is toch altijd goed. Als dat met de ronding van het dak uitkomt zou ik het ook zo doen.Copitano schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:47:
[...]
Heb er zelfs over gedacht de profielen over de breedte te leggen (dus vanwege het gebogen dak 3 korte profielen per paneel) maar daar vind ik in de datasheets niets over of dat kan.
Kost je alleen telkens zes eind klemmen, is wat duurder...
1 PVoutput . Dongen NB
Tot hoe hoog loopt bij jullie de AC spanning op op dagen als vandaag 
Ik ze het hier oplopen tot 241V (wel alle 3 de fasen binnen 0,5 volt gelijk), is dit een beetje "Normaal" ?
Ik ze het hier oplopen tot 241V (wel alle 3 de fasen binnen 0,5 volt gelijk), is dit een beetje "Normaal" ?
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2020 20:12 ]
Extra rails kan altijd, maar weet niet of het noodzakelijk is.Copitano schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:47:
[...]
Heb er zelfs over gedacht de profielen over de breedte te leggen (dus vanwege het gebogen dak 3 korte profielen per paneel) maar daar vind ik in de datasheets niets over of dat kan.
Ik heb hier 8 2m panelen in portrait op schuin pannendak. 2 rails en 24 dakhaken gebruikt op ongeveer 7m hoogte. Afstand tussen de twee rails is ongeveer 1m30. Met een standaard paneel kom je op 1m uit. Klein verschil waar ik als jou was niet al teveel stil bij zou staan. Belangrijker is dat je genoeg dakhaken gebruikt.
Ik zie hier dat mijn omvormers vandaag 241/242V aangeven. Dusja, niets aan de hand, lijkt me.Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:11:
[ Voor 22% gewijzigd door GioStyle op 21-04-2020 20:30 ]
@GioStylereneeke1970 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:57:
[...]
@GioStyle
Waarom zou dat niet kunnen? 6 ondersteuning punten is toch altijd goed. Als dat met de ronding van het dak uitkomt zou ik het ook zo doen.
Kost je alleen telkens zes eind klemmen, is wat duurder...
Wat extra rail en klemmen aanschaffen maakt me niet zoveel uit. Als de panelen stuk gaan of weg waaien kost dat meer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ziknqpgKeZ6iB0YViM75PWmr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjUlUv9RxFDRUwpdSholqbJw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNoraKtJCJYS5nB0ExDBNaId.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vy1b9CsgjSupMdkvfl0jj9w3.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/9dTQ5LRXRQV1AWVIscmdVsky.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ook nog zo kunnen, dus deels portrait. Dan past er iets meer Wp op, maar dan wel schaduw op landscape panelen en wat creativiteit voor de bevestiging van de portrait panelen en een beetje rommelig.
:strip_exif()/f/image/5wVWggAIuxKZV7grwNIvkjZm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Copitano op 21-04-2020 22:10 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Een week geleden zat ik op 232 volt in de meterkast tijdens de volle zon. Omvormer is niet veel hoger. Op dit moment in het donker is de spanning 227 volt. Betreft een 1×35A aansluiting waar ik circa 18A op teruglever.Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:11:
Wat normaal is valt niet te zeggen. Of je dichtbij de transformator zit met dikke kabels, of juist verder af. In een dichter bevolkte omgeving zal je een sterker net hebben dan in de buitengebieden. Over 241 Volt zou ik me geen zorgen maken.
Wel of geen volle zon, de spanning stuitert hier altijd +/- 5 volt om de 240 volt heen, wel zie ik het afgelopen jaar eind november begin december een dipje in zowel het gemiddelde als de min max waarden:Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:11:
:fill(white):strip_exif()/f/image/675IVarhe7n8jq7dyoLmlYWc.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Bij jou is de monteur langs geweest hahavinom schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:30:
Wat een verschil zit daar in dan. Bij mij zie je duidelijk wanneer het structureel gezakt is.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik lees net dat de netspanning 10% mag afwijken in NL dus alles tussen de 207 en 253V is blijkbaar acceptabel.
Ik was hier benieuwd naar omdat ze net 2 gigantische zonneparken hebben aangelegd hier in de buurt.
Ik was hier benieuwd naar omdat ze net 2 gigantische zonneparken hebben aangelegd hier in de buurt.
Ik zoek een webshop waar je prijzen hebt zoals www.solar-bouwmarkt.nl en waar de installatieprijzen gelijkaardig zijn maar dan installatie in België. Kennen jullie zo een site?
Ik heb mijn vader geadviseerd (met hulp van jullie) om daar te bestellen en te installeren. Ze waren zeer professioneel en mijn vader heeft inmiddels zonnepanelen van hun op het dak. Echter wil ik nu zelf zonnepanelen op mijn dak leggen, echter leveren/installeren zij niet in België.
Ik heb mijn vader geadviseerd (met hulp van jullie) om daar te bestellen en te installeren. Ze waren zeer professioneel en mijn vader heeft inmiddels zonnepanelen van hun op het dak. Echter wil ik nu zelf zonnepanelen op mijn dak leggen, echter leveren/installeren zij niet in België.
Ik las toevallig van de week ergens dat je omvormer ook afgesteld zou moeten zijn om af te slaan wanneer deze aan AC kant 10% afwijking op de ingestelde spanning meet.Grolsch schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:21:
Ik lees net dat de netspanning 10% mag afwijken in NL dus alles tussen de 207 en 253V is blijkbaar acceptabel.
Zie je het verschil ook in de netspanning binnenshuis nu die zonneparken er zijn, of moeten ze nog aan?
Bij mij loopt ie trouwens op een dag als gisteren op van keurig 230 naar 241 om 12:00 en dan weer terug, geen grote zonneparken, wel veel buren met zonnepanelen en een paar blokken nieuwbouw sociale huur een straat verderop die de wooncorporatie echt tjokvol panelen heeft gegooid (dus dat is wel haast een soort park als je dat ziet
[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 22-04-2020 07:40 ]
De zonneparken hier in de buurt (samen goed voor 54MWP) zijn ergens vorig jaar opgeleverd, ik weet niet precies wanneer ze live zijn gegaan.Kluus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:35:
[...]
Ik las toevallig van de week ergens dat je omvormer ook afgesteld zou moeten zijn om af te slaan wanneer deze aan AC kant 10% afwijking op de ingestelde spanning meet.
Zie je het verschil ook in de netspanning binnenshuis nu die zonneparken er zijn, of moeten ze nog aan?
Bij mij loopt ie trouwens op een dag als gisteren op van keurig 230 naar 241 om 12:00 en dan weer terug, geen grote zonneparken, wel veel buren met zonnepanelen en een paar blokken nieuwbouw sociale huur een straat verderop die de wooncorporatie echt tjokvol panelen heeft gegooid (dus dat is wel haast een soort park als je dat ziet).
In april vorig jaar zat de maximale spanning op een mooie dag op zo'n 235V, en nu dus op zo'n 241V dus wel iets verhoogd, maar niet noemenswaardig.
De laatste weken heb ik flink wat stuifmeel op mijn zonnepanelen zitten. Gewoon wat water eroverheen spoelen met de tuinslang zorgt er helaas niet voor dat het eraf spoelt, het zit blijkbaar toch al wel vastgekoekt.
Nu heb ik nog een roterende borstel van Kärcher liggen met aardig wat verlengstukken. Zou ik daarmee veilig ook mijn zonnepanelen schoon kunnen maken?
Borstel:

De rotatiesnelheid is in te stellen, kan dus zowel snel als langzaam of niet draaien. Echter mijn ervaring met een serredak schoonmaken is dat draaien wel nodig is om vuil los te krijgen.
Of zijn er betere methoden? Mijn panelen liggen op mijn garagedak, kan er redelijk bij met een trap, maar heb wel een steel van ca. 5-6 meter nodig.
Nu heb ik nog een roterende borstel van Kärcher liggen met aardig wat verlengstukken. Zou ik daarmee veilig ook mijn zonnepanelen schoon kunnen maken?
Borstel:

De rotatiesnelheid is in te stellen, kan dus zowel snel als langzaam of niet draaien. Echter mijn ervaring met een serredak schoonmaken is dat draaien wel nodig is om vuil los te krijgen.
Of zijn er betere methoden? Mijn panelen liggen op mijn garagedak, kan er redelijk bij met een trap, maar heb wel een steel van ca. 5-6 meter nodig.
Als je de druk een beetje kan regelen lijkt mij dat wel veilig. Je moet niet met een straal vergelijkbaar met die van de terrasreiniger over je panelen gaan, dan spuit je de kit tussen het frame en het glas weg.rykers158 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:25:
De laatste weken heb ik flink wat stuifmeel op mijn zonnepanelen zitten. Gewoon wat water eroverheen spoelen met de tuinslang zorgt er helaas niet voor dat het eraf spoelt, het zit blijkbaar toch al wel vastgekoekt.
Borstel:
[Afbeelding]
Dat gaat wel goed, het is heel wat anders dan de vuilfreesFairy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:36:
[...]
Als je de druk een beetje kan regelen lijkt mij dat wel veilig. Je moet niet met een straal vergelijkbaar met die van de terrasreiniger over je panelen gaan, dan spuit je de kit tussen het frame en het glas weg.
Waar ik vooral over twijfel is of de roterende bewegingen niet de vuil werende coating zou kunnen beschadigen, want dan kom ik van de regen in de drup natuurlijk. Ik heb geen idee hoe gevoelig die is.
Inmiddels heb ik wel gevonden dat voor de borstel er ook een 'car and bike' opzetstuk is met microvezel ipv haren. Misschien moet ik die maar aanschaffen. Heel veel zachter kan het niet denk ik. Met de hand schoonmaken zorgt ook voor draaiende bewegingen met een spons.
Zou er niet te angstig voor zijn, schoon = schoon, niet te gek doen.rykers158 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:55:
[...]
Dat gaat wel goed, het is heel wat anders dan de vuilfrees![]()
Waar ik vooral over twijfel is of de roterende bewegingen niet de vuil werende coating zou kunnen beschadigen, want dan kom ik van de regen in de drup natuurlijk. Ik heb geen idee hoe gevoelig die is.
Inmiddels heb ik wel gevonden dat voor de borstel er ook een 'car and bike' opzetstuk is met microvezel ipv haren. Misschien moet ik die maar aanschaffen. Heel veel zachter kan het niet denk ik. Met de hand schoonmaken zorgt ook voor draaiende bewegingen met een spons.
Heb mijn panelen op de schuur die vlak lagen ook altijd met de lans van de Karcher gedaan, van een veilige afstand en daarna met de dweil erover. Nooit klachten gehad van ze

Een beginnervraag, maar here goes:
heb met mijn huis 5 jaar geleden een zonnepanneel installetie overgenomen, maar die is nogal houtje-touwtje aangelegd.
Nu wil ik het deels overdoen en panelen bijplaatsen (elektrische auto gebruikt ca 8000 kWu per jaar) maar ...
* ik ben op zoek naar een flexibel montage systeem, waarin ik panelen in relatief grote hoeken kan plaatsen (20 - 35 graden) - evt dubbellandscape of portrait).
Maar nagenoeg alle systemen lijken tegenwoordig op 10-15 graden landscape te zitten. Met een 3x 730cm brede zuidliggende platte daken van 230cm (muur aan noordkant), 240 (muur aan noordkant) en 500cm diep, kan ik dan maar de helft kwijt van wat er potentieel past.
Zijn er systemen die hier in voorzien? Of moet ik voor elk paneel los een beugel te monteren en ballast plaatsen?
* zijn er websites die het daadwerkelijk geleverde vermogen van panelen bijhouden in verschillende weersomstandigheden? Ik vind alleen maar links naar oude of niet bestaande meer bestaande sites of met hele beperkte selectie aan panelen. Ik hoef geen top panelen, maar wil wel panelen die ook nog redelijk presteren zonder blauwe lucht en een redelijke prijs per geleverd vermogen hebben. Alleen kom er nu niet aan uit waar ik dit soort informatie vind.
heb met mijn huis 5 jaar geleden een zonnepanneel installetie overgenomen, maar die is nogal houtje-touwtje aangelegd.
Nu wil ik het deels overdoen en panelen bijplaatsen (elektrische auto gebruikt ca 8000 kWu per jaar) maar ...
* ik ben op zoek naar een flexibel montage systeem, waarin ik panelen in relatief grote hoeken kan plaatsen (20 - 35 graden) - evt dubbellandscape of portrait).
Maar nagenoeg alle systemen lijken tegenwoordig op 10-15 graden landscape te zitten. Met een 3x 730cm brede zuidliggende platte daken van 230cm (muur aan noordkant), 240 (muur aan noordkant) en 500cm diep, kan ik dan maar de helft kwijt van wat er potentieel past.
Zijn er systemen die hier in voorzien? Of moet ik voor elk paneel los een beugel te monteren en ballast plaatsen?
* zijn er websites die het daadwerkelijk geleverde vermogen van panelen bijhouden in verschillende weersomstandigheden? Ik vind alleen maar links naar oude of niet bestaande meer bestaande sites of met hele beperkte selectie aan panelen. Ik hoef geen top panelen, maar wil wel panelen die ook nog redelijk presteren zonder blauwe lucht en een redelijke prijs per geleverd vermogen hebben. Alleen kom er nu niet aan uit waar ik dit soort informatie vind.
Een andere partij heeft ook een voorstel gedaan met Enphase en komt met twee merken die ik zelf (nog) niet kende. Peimar (Italiaans) en Astronergy (Chinees). Beiden lijken ook niet superbekend wanneer ik ze door Google heen haal. De eerste is een volledig zwart paneel en de tweede heeft wel wat zilverwerk erin zitten. De Peimar is een 310wp exemplaar en de Astronergy is een 340wp versie.J0YR1D3R schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:24:
Ik ben in mijn eigen topic vooral bezig geweest met een bevestigingsmethode voor mijn dak, maar het lijkt erop dat de QS ankers toch het beste lijken te passen bij deze situatie. Ik heb inmiddels een voorstel gekregen van een partij die deze kan leveren, ervaring heeft en ook zonnepanelen plaatst. Wat is jullie idee bij dit voorstel/deze prijs?
14x DMEGC - DM320-M159-60BK - 320 wp panelen (4480wp)
14x Enphase Micro omvormers
Montagemateriaal van Solar Construct
Installatie zonnepanelen
Aansluiten op bestaande installatie
- 6938 ex BTW
Het is qua merk panelen niet het meest aansprekende denk ik, maar ze zijn prima vergelijkbaar met Trina of JA als ik het zo lees. Dezelfde firma heeft ook een aanbod voor LG 340wp panelen gedaan maar daar ben ik wel erg van de prijs geschrokken.... Enphase heeft volgens mij voor en nadelen, maar dat heeft Solaredge ook. Het is qua omvormers denk ik wel de duurste optie. Hoe is bovenstaande prijs? Ik vind het namelijk lastig vergelijken zonder vergelijkbare aanbiedingen
Navraag leert dat bij deze partij en zijn leveranciers andere merken als Trina Solar en DMEGC inmiddels op zijn en een levertijd van 2-3 maanden hebben
Verkijk je ook niet op de (opgepoetste) renders die fabrikanten bij de info over de panelen voegen, probeer een echte foto te pakken te krijgen, of ga ze even bekijken.J0YR1D3R schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:03:
[...]
Een andere partij heeft ook een voorstel gedaan met Enphase en komt met twee merken die ik zelf (nog) niet kende. Peimar (Italiaans) en Astronergy (Chinees). Beiden lijken ook niet superbekend wanneer ik ze door Google heen haal. De eerste is een volledig zwart paneel en de tweede heeft wel wat zilverwerk erin zitten. De Peimar is een 310wp exemplaar en de Astronergy is een 340wp versie.
Navraag leert dat bij deze partij en zijn leveranciers andere merken als Trina Solar en DMEGC inmiddels op zijn en een levertijd van 2-3 maanden hebbenDe prijs ligt voor 1 paneel meer 800 euro lager dan bovengenoemd voorstel; de QS dak-ankers worden ook in dit geval gebruikt dus je begrijpt dat dit wel mijn voorkeur heeft. Kennen jullie de 2 genoemde merken (Peimar (Italiaans) en Astronergy (Chinees) en hoe zijn de ervaringen? Ik zie op het forum dat Coolblue ook wel de eerste van de twee heeft geleverd en op papier krijg je er 20 jaar garantie op.
Hmm, wil ik net de bestelling plaatsen.
Zie ik dat de Enphase Envoy S overal is uitverkocht (winkelman, solar bouwmarkt)
En wordt zo te zien ook uitgefaseerd.
De Envoy S Metered is bijna 2x zo duur en volgens mij niet met veel meerwaarde.
Weet iemand een ander plekje met voorraad of een effectief alternatief?
Zie ik dat de Enphase Envoy S overal is uitverkocht (winkelman, solar bouwmarkt)
[ Voor 6% gewijzigd door Amafi op 22-04-2020 15:00 ]
Waarom zou je alleen op de uiteinden bevestigen? De banen bij Kalzip zitten toch ook zo'n 50cm uit elkaar? Ik heb felsplaten, 47,5cm afstand, en heb het zo berekend dat de klemmen ofwel 2 ofwel 3 felzen uit elkaar zitten. Dat kwam bij mij met 160 panelen landscape heel aardig uit. Bij 200 panelen kun je dan altijd 3 klemmen kiezen, vooral vanwege je zeer kleine hellingshoek met kans op hoge sneeuwlast...Copitano schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:41:
Heeft iemand hier ervaring met landscape opstelling met grote panelen (>2 m). Ze komen op ca. 12 m hoog op een gebogen aluminium Kalzip felsdak. Helling variabel, maar Max. 20 graden. Het gaat mij vooral om windbelasting als de panelen alleen op de korte kant op de rail geklemd worden. Concreet: gaan die panelen niet te veel buigen met een bak wind er op of eronder?
Oh ja, ze komen oost-west te liggen.
Vraagje.
Ik heb een groot plugwise netwerk. Ik ga binnenkort verhuizen en er komen nieuwe inverters bij, dus ik dacht ik koop er een paar plugwise stealth modules bij.
Nergens te koop, dus Plugwise rechtstreeks benaderd, is het systeem obsolete en worden er geen onderdelen meer verkocht.
Nu vraag ik me dus af. Hoe ga ik straks mijn zonnepanelen bruto opbrengst nog meten? Ik krijg er 3 inverters bij, maar heb ook nog oude inverters die nu aan plugwise hangen.
Wat kan ik straks het beste doen om de opbrengst in kaart te brengen als ik mijn nieuwe inverters niet meer kan uitlezen met plugwise? Tips? Hoe doen jullie dat?
Ik heb een groot plugwise netwerk. Ik ga binnenkort verhuizen en er komen nieuwe inverters bij, dus ik dacht ik koop er een paar plugwise stealth modules bij.
Nergens te koop, dus Plugwise rechtstreeks benaderd, is het systeem obsolete en worden er geen onderdelen meer verkocht.
Nu vraag ik me dus af. Hoe ga ik straks mijn zonnepanelen bruto opbrengst nog meten? Ik krijg er 3 inverters bij, maar heb ook nog oude inverters die nu aan plugwise hangen.
Wat kan ik straks het beste doen om de opbrengst in kaart te brengen als ik mijn nieuwe inverters niet meer kan uitlezen met plugwise? Tips? Hoe doen jullie dat?
@Fairy Er zijn meerdere DIN-rail, losse, modbus, WiFi of Z-Wave modules te krijgen die je in een domotica omgeving kan hangen. Het hangt er vooral van af wat je er mee wilt doen. Bij de meeste omvormers kan je op de een of andere manier (API, lokaal of cloud) (on)officieel de data ook ophalen om die in een centrale omgeving te verzamelen.
Ik zou vooral zorgen dat je niet vast zit aan 1 specifieke fabrikant, maar dat je de data dus zelf in beheer hebt. Je ziet nu al het probleem
Ik zou vooral zorgen dat je niet vast zit aan 1 specifieke fabrikant, maar dat je de data dus zelf in beheer hebt. Je ziet nu al het probleem
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb hier de 33,3 cm versie van Kalzip, dus qua afstand kom ik daar wel uit. Vond ook nog dit plaatje op internet, dus het moet gewoon kunnen.falconz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:14:
[...]
Waarom zou je alleen op de uiteinden bevestigen? De banen bij Kalzip zitten toch ook zo'n 50cm uit elkaar? Ik heb felsplaten, 47,5cm afstand, en heb het zo berekend dat de klemmen ofwel 2 ofwel 3 felzen uit elkaar zitten. Dat kwam bij mij met 160 panelen landscape heel aardig uit. Bij 200 panelen kun je dan altijd 3 klemmen kiezen, vooral vanwege je zeer kleine hellingshoek met kans op hoge sneeuwlast...
:strip_exif()/f/image/P5Fxtryks7s7o6K2ESSwRohX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gewoon niet voldoende kennis van de domoticasystemen, Ik weet gewoon niet goed waar te beginnen, welk programma is het beste, hoe koppel je dat alles. Domoticz, OpenHAB etc etc.)Rimco schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:13:
@Fairy Er zijn meerdere DIN-rail, losse, modbus, WiFi of Z-Wave modules te krijgen die je in een domotica omgeving kan hangen. Het hangt er vooral van af wat je er mee wilt doen. Bij de meeste omvormers kan je op de een of andere manier (API, lokaal of cloud) (on)officieel de data ook ophalen om die in een centrale omgeving te verzamelen.
Ik heb bijvoorbeeld in de nieuwe meterkast een SDM630 met MODBUS gekocht. Heb echter nog geen idee hoe ik deze ga koppelen en monitoren. Zodra ik in python scriptjes en andere dingen moet duiken begint het me al vrij snel te duizelen omdat ik de basis gewoon nog niet beheers op dat vlak. Ben ook meer Windows minded.
Op marktplaats vind ik geen 3x stealth M meer. Sowieso koop ik dat liever niet gebruikt want je weet niet wat er mee is gebeurd. Er gaat wel de hele dag flink vermogen doorheen.BarryH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:23:
Gewoon marktplaats:)
Daarnaast, het gaat er niet voor niets uit, dus misschien moet ik er aan geloven en toch bedenken hoe ik de boel op een andere manier ga uitlezen en de data inzichtelijk ga maken.
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 22-04-2020 17:31 ]
Gewoon marktplaats:)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vraagje na "aanschaf" van panelen
Wat kan ik het beste doen met bv energie leverancier (eneco/stedin) moet ik nog ergens op letten met de omvormer die met internet praat ? (ik heb een slimme meter)
ps gaat me niet om de slimme thermostaat/btw teruggave .. meer om bv dingen die erbij komen .. en wellicht kan vergeten ?
Wat kan ik het beste doen met bv energie leverancier (eneco/stedin) moet ik nog ergens op letten met de omvormer die met internet praat ? (ik heb een slimme meter)
ps gaat me niet om de slimme thermostaat/btw teruggave .. meer om bv dingen die erbij komen .. en wellicht kan vergeten ?
Tja vanalles
@Fairy Een goede (begrijpbare) start is misschien Node-red
Genoeg over te vinden https://www.google.com/search?q=node+red+sdm630
En draait ook op windhoos
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2020 17:38 ]
@Fairy Ik denk dat de meest simpele versie met Domoticz icm Z-Wave is, maar tegenwoordig ben ik zelf ook meer voorstander van influxdb/grafana voor de opslag van lange termijn data net als @AUijtdehaag. Ook Z-Wave is een beetje achterhaald gezien alle WiFi modules tegenwoordig. Domoticz is dan alsnog wel een optie voor het verbinden met alle modules zolang de data vanuit daar dan maar richting influxdb gaat.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
@Fairy node-red/blocky zijn allemaal simple progammeer dingen .. je hoeft niet meer kilometers tekst te schrijven / debuggen .. elk stapje kan je onderzoeken / uitzoeken .. als je onder windows batch scriptjes kan schrijven ben je al een eind.
Wil je kant en klaar betaal je meer..
@Rimco zwave achterhaald ?? .. tja todat je gaat klagen over traag wifi omdat alle zooi in huis van dezelfde aansluiting zit te slurpen ..
Bij gebrek aan kabel zou ik wel verkeer willen scheiden .. teminste als er beveiliging is
je wilt weer niet dat je z-waveding bestuurbaar is door buren
Wil je kant en klaar betaal je meer..
@Rimco zwave achterhaald ?? .. tja todat je gaat klagen over traag wifi omdat alle zooi in huis van dezelfde aansluiting zit te slurpen ..
Bij gebrek aan kabel zou ik wel verkeer willen scheiden .. teminste als er beveiliging is
Tja vanalles
Als de boel gewoon netjes geïnstalleerd en aangezet is, dan lijkt me het antwoord "nee". Even de installatie registreren op https://www.energieleveren.nl/ (als dat al niet gedaan is door de installateur), en dan zit je goed. Wellicht wil je wel bij de volgende keer dat je je energiecontract kan vernieuwen kijken naar de terugleververgoeding per leverancier. Kwestie van rekening mee houden op de vergelijkingssites.vso schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:29:
Vraagje na "aanschaf" van panelen
Ik heb je een bericht gestuurd, heb er nog een in doos liggen en nooit gebruikt, mijn enphase systeem ging niet door. De micro inverts kon ik nog afbestellen, en envoy-s niet.Amafi schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:46:
Hmm, wil ik net de bestelling plaatsen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ah dank, bericht gestuurd.
Voor mij is Solar Edge dan het alternatief, met 9 panelen zit ik net op een omslagpunt of mirco omvormers of optimisers handig zijn.
Voor mij is Solar Edge dan het alternatief, met 9 panelen zit ik net op een omslagpunt of mirco omvormers of optimisers handig zijn.
Ik denk niet dat wat er op die afbeelding staat vergunningsvrij is, op hellende daken mag je niet van de daklijn afwijken. Nu lijkt dit bovenste stukje dak redelijk plat maar jou dak was volgens mij nogal ronder.Copitano schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:16:
[...]
Ik heb hier de 33,3 cm versie van Kalzip, dus qua afstand kom ik daar wel uit. Vond ook nog dit plaatje op internet, dus het moet gewoon kunnen. [Afbeelding]Kan alleen nog niet vinden welk bevestigingssysteem dit precies is. Mijn dak lijkt op het eerste gezicht nog iets ronder, maar dat maakt zo ook niets uit. Als ik het goed zie kan zelfs met de hellingshoek nog een beetje gespeeld worden
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hallo,
Wij hebben van Coolblue onderstaande offerte gehad.
Totaalprijs 3485.
1.889kWh opbrengst
7x trina solar TSM-325 DD06M.05(II) panelen
2275 Wattpiek totaalvermogen
7x Enphase IQ 7 Plus micro omvormers
Hier een foto van ons dak met getekende panelen: https://imgur.com/a/NVxJOpo
Ik vraag me af of de gebruikte materialen een beetje van goede kwaliteit zijn.
Even wat simpele info van mn meterkast:
Is nu 1x40A maar wordt 3x25A inclusief een slimme meter.
Internet is aanwezig
Er is een autolader aangesloten.
Ik hoor graag wat jullie gedachten hier over zijn!
Totaalprijs 3485.
1.889kWh opbrengst
7x trina solar TSM-325 DD06M.05(II) panelen
2275 Wattpiek totaalvermogen
7x Enphase IQ 7 Plus micro omvormers
Hier een foto van ons dak met getekende panelen: https://imgur.com/a/NVxJOpo
Internet is aanwezig
[ Voor 41% gewijzigd door Heijmenberg99 op 23-04-2020 10:26 ]
Ik heb initieel mijn huis vol met Z-wave modules gehangen en een Aeon labs USB stick, met 50 euro per module al gauw 1000-2000 kwijt geweest. Vooral Fibaro modules, maar ook wat andere merken. Initieel werkt het allemaal prima, maar het probleem is vooral dat enkele modules (verschillende merken) gewoon niets meer doen (bewegingssensoren), plots uit de controller verdwijnen of anderszins niet meer doen wat ze moeten doen.vso schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:06:
Met de recente Shelly modules die een stuk goedkoper zijn daar allemaal geen last van gehad. WiFi heeft weinig last van die paar extra pakketjes. Bij de Z-wave modules moest ik wel eens een stopcontact open schroeven om hem weer te kunnen includen. In dat opzicht noem ik Z-Wave modules in het algemeen dus (economisch) achterhaald, al is het protocol op zichzelf vast nog prima.
[ Voor 5% gewijzigd door Rimco op 22-04-2020 22:29 ]
Ja, dat denk ik ook, maar over daken staat niet veel in de verordening hier. Bovendien vanaf de straat niet te zienNo Hands schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:07:
[...]
Ik denk niet dat wat er op die afbeelding staat vergunningsvrij is, op hellende daken mag je niet van de daklijn afwijken. Nu lijkt dit bovenste stukje dak redelijk plat maar jou dak was volgens mij nogal ronder.

https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdfCopitano schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:40:
[...]
Ja, dat denk ik ook, maar over daken staat niet veel in de verordening hier.
https://www.zonnepanelen.net/nl/testrapport-zonnepanelenHeijmenberg99 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:26:
Hallo,
Powerrouter, instelbaar. Al tijdje niet meer nieuw verkrijgbaar.Cor-Jan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:08:
Goedemiddag, ik zit ook na te denken over een extra PV oplossing, maar dan met een backup mogelijkheid. Heeft er iemand ervaring hiermee ?? Dus een oplossing die een accu oplaad en wanneer deze vol is het overige vermogen terug levert het elektra net in. Heb diverse oplossingen gezien, maar die belasten tijdens het terugleveren de accu en da's dus niet wat ik zoek.
Er zijn omvormers die vanaf een bepaalde opbrengst een relais kunnen aansturen.
Met home automation zou je een accu lader aan kunnen sturen, afhankelijk van opbrengst en overig gebruik en die aan een UPS koppelen. Heb je daar iets aan?
Verder past je vraag beter hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
SolarEdge heeft dit als enkel en 3 fase oplossing. Genaamd StorEdge.onetime schreef op donderdag 23 april 2020 @ 01:30:
[...]
Powerrouter, instelbaar. Al tijdje niet meer nieuw verkrijgbaar.
Er zijn omvormers die vanaf een bepaalde opbrengst een relais kunnen aansturen.
Met home automation zou je een accu lader aan kunnen sturen, afhankelijk van opbrengst en overig gebruik en die aan een UPS koppelen. Heb je daar iets aan?
Verder past je vraag beter hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Wel lage opwekking in relatie tot jaarverbruik. Bewust?Heijmenberg99 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:26:
Hallo,
*Hier hoort de offerte te staan*
Internet is aanwezig
Verder ben ik niet bekend met enphase, maar is de specs van de plus staat 60-72 cells. De panelen die ze offerte opnemen zijn 120 cells.
Daarnaast zie ik niets terug hoe de enphase uiteindelijk op de groepenkast zal worden aangesloten? Over 1 of over 3 fase. Gezien opbrengst ligt 1 fase voor de hand.
[ Voor 21% gewijzigd door Freakie1NL op 23-04-2020 07:59 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dat zijn 120 half cells, dus dat kan primaFreakie1NL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:49:
[...]
Wel lage opwekking in relatie tot jaarverbruik. Bewust?
Verder ben ik niet bekend met enphase, maar is de specs van de plus staat 60-72 cells. De panelen die ze offerte opnemen zijn 120 cells.
Daarnaast zie ik niets terug hoe de enphase uiteindelijk op de groepenkast zal worden aangesloten? Over 1 of over 3 fase. Gezien opbrengst ligt 1 fase voor de hand.
Ik heb het bekeken, ook gekeken naar o.a. Home Assistant, maar op de een of andere manier lukt het me niet om dit alles een beetje te begrijpen en te vertalen in iets waarmee ik het kan monitoren.AUijtdehaag schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:31:
@Fairy Een goede (begrijpbare) start is misschien Node-red
Waar ik nu sta is dat ik eigenlijk mijn oude PV installatie met Plugwise wil blijven monitoren, dat systeem draait goed en is gewoon simpel, met een kant en klaar webservertje waar ik alles kan zien.
Wat ik dan eigenlijk nog zou moeten hebben is dat ik voor de nieuwe installatie iets heb waarmee ik de gegevens naar bijvoorbeeld PVOutput kan laten doorsturen, liefst vanaf de SDM630 en niet de inverter, want die is er op gebouwd om verbinding te maken met de Growatt cloud. Als je die data wil gebruiken moet je dat gaan afvangen en dat wordt mij alweer te ingewikkeld, het is niet mijn tak van sport en ik mis gewoon de basis hiervoor, ook heb je daarmee geen garanties, want als Growatt stopt, of er komt een update, dan veranderd alles alweer en kun je weer overnieuw beginnen.
Zit er dan ook nog mee dat ik straks 3 nieuwe inverters heb, maar ook nog een oudere SMA van 2500 watt en nog 2 kleine inverters, dus in totaal 6. Zonder plugwise heb ik geen opties meer om dit centraal binnen te krijgen op 1 plaats.
Denk dat ik toch op zoek moet gaan naar Stealth M modules, desnoods 2e hands.
Heb 'm ook maar even in V&A gezet.
[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 23-04-2020 12:53 ]
De keuze voor de lage opwekking is omdat er op ons dak niet veel panelen kunnen. Op het platte dak kunnen panelen geplaatst worden maar deze brengen door schaduw te weinig op.Freakie1NL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:49:
[...]
Wel lage opwekking in relatie tot jaarverbruik. Bewust?
Dan zou de IQ7 zonder plus toch ook volstaan? Lijkt mij goedkoper
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
De IQ7 topt best wel wat af bij een 325wp paneel onder ideale omstandigheden (250w max meen ik te herinneren). De vraag is natuurlijk hoeveel dagen per jaar dat voor komt.Freakie1NL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:42:
[...]
Dan zou de IQ7 zonder plus toch ook volstaan? Lijkt mij goedkoper
Edit: meer info bij Solar Bouwmarkt: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
[ Voor 24% gewijzigd door Jazzle op 23-04-2020 10:52 ]
Zijn hier misschien mede tweakers die dit systeem herkennen?
Netjes tussen de 230V en 235V (jaren 80 wijk). Meestal doen omvormers het tot 245V alles daarboven gaan ze uit (zit vaak ergens ver weggestop in de settings van je omvormer).Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:11:
Volgens mij is 241V uit het net nog binnen de max van de netbeheerder. De uitgansspanning van de omvormer zal altijd hoger moeten zitten om terug te kunnen leveren aan het net.
Hier ook 325W paneeltjes. Vanaf maart tot oktober zit ik (als het zonnig is) wel boven de 250W. Op 30 sept 2019 zelfs nog piekjes van 303W.Jazzle schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:50:
[...]
De IQ7 topt best wel wat af bij een 325wp paneel onder ideale omstandigheden (250w max meen ik te herinneren). De vraag is natuurlijk hoeveel dagen per jaar dat voor komt.
Edit: meer info bij Solar Bouwmarkt: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
En dat geneuzel over "hoe groter, hoe beter" vind ik leuk bedacht om de tekortkomingen van de "te kleine" micro's weer recht te lullen.
Gisteren, 22/4 bijvoorbeeld:
13:08h: 250W
15:28h: 297W
17:28h: 248W
Dus bedenk zelf of je daarmee kunt leven.
[ Voor 8% gewijzigd door RvV op 23-04-2020 12:11 ]
Y'24
23/4 1230 uur,Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:11:
234V en 235V (andere fase geen meting)
Gisteren
231-233 in de vroege ochtend, 237 net na de middag
andere fase
230-231 in de vroege ochtend, 236-237 net na de middag
hier 10 huizen met 3-8kWP zonnepanelen bij elkaar.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van PV en aan het oriënteren, maar wat gebruik je om data in Grafana te krijgen?
Grrr, gisteren de panelen schoongemaakt. Kijk ik vanochtend, weer een hele gele laag....
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Volgens mij is het Solar Construct waarop rails gemonteerd.Copitano schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:41:
Zijn hier misschien mede tweakers die dit systeem herkennen?
Solarstell zou ook kunnen.
https://solarstell.nl/producten/plat-dak/
[ Voor 10% gewijzigd door FD2 op 23-04-2020 13:47 ]
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Daarom vind ik het de moeite ook niet waard tenzij je er heel makkelijk bij kan en dan vogelpoep weg haalt. Hooguit groene aanslag aan de onderste rand van het paneel weghalen zal bevorderlijk zijn voor de efficiëntie.Speedfightserv schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:30:
Grrr, gisteren de panelen schoongemaakt. Kijk ik vanochtend, weer een hele gele laag....![]()
Stof en pollen houdt je in deze tijd van het jaar toch heel erg. En straks natuurlijk Sahara zand.
www.highflow.nl
Een SDM630 modbus v2 MID. Hij was iets van 88 euro, direct vanuit China. Er is een Eastron SDM630 Modbus plugin voor Domoticz. Daarmee kun je gelijk wegschrijven naar Influxdb, waar Grafana weer zijn data uit haalt.
Y'24
Ik heb m net gisteravond als sensor toegevoegd binnen Home Assistant dus heb nog geen hele dag aan meetresultaat maar tot nu toe varieert hij tussen de 230V en 242 op 1 fase, mijn andere solaredge zit op een andere fase en laat ongeveer dezelfde waarden zien.Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:11:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rl1ECIntcRJqMead2zplqBaa.jpg?f=user_large)
Een voordeel van de hogere spanning: het amperage wat nodig is om zijn maximale vermogen uit te geven is ook lager! Mijn 4k omvormer zit tussen 12u en 15u op zijn top en geeft tot nu toe maximaal 16.43A uit wat mooi is want hij zit op een standaard 16A automaat (B karakteristiek).
Als je kans hebt op schaduw zou ik voor panelen gaan die eigen omvormers hebben, zodat je maximale efficientie haalt. Deze worden micro omvormers genoemd, of 'optimizers'.Breezz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:59:
In België kunnen particulieren die in 2020 nog zonnepanelen aankopen nog 15 jaar profiteren van het salderen onder huidige voorwaardes.
Ook ben dus nu aan het bekijken of ik panelen zou leggen. Heb een mooi dag op 45 graden, Zuid-georiënteerd van 15 x 5,50 meter. Verwarm met een L/L warmtepomp en warm water in een elektrische boiler, heb zelfs geen gas-aansluiting.
Alleen woon ik tamelijk bosrijk en dus veel schaduw. Weet wel van het bestaan van Solar-Edge en andere oplossingen maar vind ik het toch moeilijk om te beslissen of nu verstandig is of niet...
Heb om de zoveel uur wat foto's gemaakt: https://drive.google.com/...4wykvaWfaiCyPLlBDCJeSzSjU
Ik zoek nog geen aankoopadvies, maar gewoon jullie mening betreffende deze case
Dus als er dan een paneel met schaduw is, gaan de rest door, ipv een hele string die in kan zakken.
Verder kan ik je idee alleen maar aanmoedigen, een flink dak en een goede regeling. Hier ga je geen spijt van krijgen
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Heb even goed gekeken. Plaatjes zijn eigenlijk te klein om het goed te kunnen zien, maar de laatste lijkt mij ook prima te kunnen gezien de vele boutgaatjes mooi vlak te stellen. Heb mijn vraag inmiddels ook neergelegd bij van der Valk dat moet met een verschil tussen de bovenkant van de ronding en de basis over 1.2 m op 2,5 cm ook makkelijk kunnen. Dan liggen ze mooi vlak met de ronding mee. Helaas geven ze in de documentatie geen maten van de klemmen. Die heb ik nu opgevraagd. Maar zo op het eerste gezicht moet die 2,5 cm verschil toch te overbruggen zijn.FD2 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:38:
[...]
Volgens mij is het Solar Construct waarop rails gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/Oft6FnuAmIFPtaCtvNtgdZpW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Copitano op 23-04-2020 15:46 ]
- Modbus kan in Node-redFairy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:01:
[...]
Ik heb het bekeken, ook gekeken naar o.a. Home Assistant, maar op de een of andere manier lukt het me niet om dit alles een beetje te begrijpen en te vertalen in iets waarmee ik het kan monitoren.
Waar ik nu sta is dat ik eigenlijk mijn oude PV installatie met Plugwise wil blijven monitoren, dat systeem draait goed en is gewoon simpel, met een kant en klaar webservertje waar ik alles kan zien.
Wat ik dan eigenlijk nog zou moeten hebben is dat ik voor de nieuwe installatie iets heb waarmee ik de gegevens naar bijvoorbeeld PVOutput kan laten doorsturen, liefst vanaf de SDM630 en niet de inverter, want die is er op gebouwd om verbinding te maken met de Growatt cloud. Als je die data wil gebruiken moet je dat gaan afvangen en dat wordt mij alweer te ingewikkeld, het is niet mijn tak van sport en ik mis gewoon de basis hiervoor, ook heb je daarmee geen garanties, want als Growatt stopt, of er komt een update, dan veranderd alles alweer en kun je weer overnieuw beginnen.
Zit er dan ook nog mee dat ik straks 3 nieuwe inverters heb, maar ook nog een oudere SMA van 2500 watt en nog 2 kleine inverters, dus in totaal 6. Zonder plugwise heb ik geen opties meer om dit centraal binnen te krijgen op 1 plaats.
Denk dat ik toch op zoek moet gaan naar Stealth M modules, desnoods 2e hands.
Heb 'm ook maar even in V&A gezet.
- PVoutput kan in Node-red
- SMA (eventueel via bluetooth, bij oud model) kan in Node-red
- Slimme meter dmv dsmr reader kan in Node-red
Sterker nog. Bovenstaand heb ik al (en al eens gedaan)
Begrijp me niet verkeerd. Dit is allemaal heel mooi, maar ik ben op dit vlak gewoon niet handig genoeg en ik begrijp er gewoon te weinig van. Ik ben gewoon geen programmeur.AUijtdehaag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:44:
[...]
- Modbus kan in Node-red
- PVoutput kan in Node-red
- SMA (eventueel via bluetooth, bij oud model) kan in Node-red
Sterker nog. Bovenstaand heb ik al (en al eens gedaan)
Ik wil vanalles, maar het zelf implementeren is gewoon een ding, daarom was (ben) ik zo blij dat ik Plugwise nog heb draaien. Krijg weliswaar statistieken per uur in de logging (+realtime informatie), maar het voldoet perfect.
Als ik superzeker was van mijn zaak dan zou ik gerust ook een 3 fase inverter kopen, maar vooralsnog denk ik dat ik te gaan voor 2x3kw of 3x 2kw inverter van hetzelfde merk om compatibel te blijven met het 1 fase plugwise systeem.
Misschien komt er nog wel een keer zo'n eureka moment, maar ik zie het nu gewoon nog niet.
Verwijderd
Ik lees hier al een tijd mee en zou jullie ook graag iets voor willen leggen.
Ik heb vijf LG Neon R 370W liggen op ZW, aangesloten op een SB 1.5. Eén van de panelen heeft vanaf ongeveer 11:45 last van schaduw van de rookgasafvoer van de CV. Omdat de impact hiervan toch groter leek dan ik in eerste instantie gehoopt had, heb ik het paneel voorzien van een Tigo. Dit lijkt echter niet helemaal vlekkeloos te werken, getuige onderstaande opbrengst van gisteren (nee, de dip was geen wolk):
/f/image/IQ4p7asx8aUlWVVs5MYTJf5o.png?f=fotoalbum_large)
Wat er volgens mij lijkt te gebeuren is het volgende:
- 10:30: de omvormer bereikt het maximale vermogen. Spanning en stroom zijn beiden lager dan de te verwachten waarden omdat de MPPT het vermogen naar beneden regelt/limiteert.
- 11:45: door de schaduw neemt de stroom af, maar de MPPT regelt de spanning omhoog waardoor de omvormer nog steeds het maximale vermogen blijft leveren.
- 12:05: op dit moment is de spanning ongeveer 189 V (welke goed overeenkomt met 5 maal de paneelspanning), maar wordt de stroom zodanig laag dat het vermogen begint te dalen. De Tigo lijkt niet in te grijpen omdat de hoge spanning gehandhaafd blijft, waardoor de stoom alsmaar blijft dalen en dalen vanwege de schaduw.
- 12:40: vanaf dit moment lijkt de Tigo zich opeens te realiseren dat er iets aan de hand is en de spanning zakt naar ongeveer 160 V (hij lijkt het beschaduwde paneel gedeeltelijk te bypassen). De stroom schiet gelijk omhoog naar nagenoeg het maximum dat de panelen kunnen leveren.
Waarom de Tigo pas om 12:40 zich realiseert dat er schaduw is, is me niet duidelijk. De 12:40 is ook geen vast tijdstip, soms duurt het dipje maar 5 minuten, soms bijna 3 kwartier.
Is er iemand die dit kan verklaren?
Ik heb vijf LG Neon R 370W liggen op ZW, aangesloten op een SB 1.5. Eén van de panelen heeft vanaf ongeveer 11:45 last van schaduw van de rookgasafvoer van de CV. Omdat de impact hiervan toch groter leek dan ik in eerste instantie gehoopt had, heb ik het paneel voorzien van een Tigo. Dit lijkt echter niet helemaal vlekkeloos te werken, getuige onderstaande opbrengst van gisteren (nee, de dip was geen wolk):
/f/image/IQ4p7asx8aUlWVVs5MYTJf5o.png?f=fotoalbum_large)
- 10:30: de omvormer bereikt het maximale vermogen. Spanning en stroom zijn beiden lager dan de te verwachten waarden omdat de MPPT het vermogen naar beneden regelt/limiteert.
- 11:45: door de schaduw neemt de stroom af, maar de MPPT regelt de spanning omhoog waardoor de omvormer nog steeds het maximale vermogen blijft leveren.
- 12:05: op dit moment is de spanning ongeveer 189 V (welke goed overeenkomt met 5 maal de paneelspanning), maar wordt de stroom zodanig laag dat het vermogen begint te dalen. De Tigo lijkt niet in te grijpen omdat de hoge spanning gehandhaafd blijft, waardoor de stoom alsmaar blijft dalen en dalen vanwege de schaduw.
- 12:40: vanaf dit moment lijkt de Tigo zich opeens te realiseren dat er iets aan de hand is en de spanning zakt naar ongeveer 160 V (hij lijkt het beschaduwde paneel gedeeltelijk te bypassen). De stroom schiet gelijk omhoog naar nagenoeg het maximum dat de panelen kunnen leveren.
Waarom de Tigo pas om 12:40 zich realiseert dat er schaduw is, is me niet duidelijk. De 12:40 is ook geen vast tijdstip, soms duurt het dipje maar 5 minuten, soms bijna 3 kwartier.
klopt, maar kon even een telescoop borstel lenen dus dacht laat ik dat eens proberen. Dat ging perfectBTS schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:44:
[...]
Daarom vind ik het de moeite ook niet waard tenzij je er heel makkelijk bij kan en dan vogelpoep weg haalt. Hooguit groene aanslag aan de onderste rand van het paneel weghalen zal bevorderlijk zijn voor de efficiëntie.
Stof en pollen houdt je in deze tijd van het jaar toch heel erg. En straks natuurlijk Sahara zand.
Maar dit is wel kut
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Tigo regelt niet de spanning voor je omvormer, dat doet je mpp,en daar moet je het probleem zoeken. Maar weinig omvormers die met zon lage spanning overweg kunnen betreffende schaduw. En waarschijnlijk heb je meer dan één paneel die last heeft van schaduwVerwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:38:
Ik lees hier al een tijd mee en zou jullie ook graag iets voor willen leggen.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Hier is al regelmatig het gootje genoemd van LG panelen om bij geringe hoek het opbouwen van groene aanslag onderaan te voorkomen door het water beter weg te laten stromen.BTS schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:44:
[...]
Daarom vind ik het de moeite ook niet waard tenzij je er heel makkelijk bij kan en dan vogelpoep weg haalt. Hooguit groene aanslag aan de onderste rand van het paneel weghalen zal bevorderlijk zijn voor de efficiëntie.
Zou je zelf ook een dergelijk gootje kunnen vijlen aan een regulier paneel?
Misschien weet @AUijtdehaag dat wel.exroosje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:02:
[...]
Hier is al regelmatig het gootje genoemd van LG panelen om bij geringe hoek het opbouwen van groene aanslag onderaan te voorkomen door het water beter weg te laten stromen.
Zou je zelf ook een dergelijk gootje kunnen vijlen aan een regulier paneel?
Ik denk wel dat je gelijk je garantie op de panelen kwijt bent.
www.highflow.nl
Verwijderd
Ja dat snap ik, maar als de Tigo het paneel bypast zal de spanning die de MPPT regelt zoals ik het begrijp toch dalen, omdat er als het ware een half paneel wegvalt. Volgens mij is het moment dat de Tigo ingrijp het moment waarop het vermogen terug komt. Op dat moment zakt de spanning van 189 V naar 160 V en schiet de stroom omhoog.reneeke1970 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:58:
[...]
Tigo regelt niet de spanning voor je omvormer, dat doet je mpp,en daar moet je het probleem zoeken. Maar weinig omvormers die met zon lage spanning overweg kunnen betreffende schaduw. En waarschijnlijk heb je meer dan één paneel die last heeft van schaduw
De spanning is inderdaad erg laag voor de MPP range, die begint vanaf 160 V. Maar op het moment dat hij in had moeten grijpen is de spanning nog betrekkelijk hoog. Denk je dat hier het probleem zit?
Het is overigens echt maar één paneel die last heeft van de schaduw.
Maar heb je dan ook een grafiek voor ons van toen die tigo er nog niet tussen zat, is wel zo handig.Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:04:
[...]
Ja dat snap ik, maar als de Tigo het paneel bypast zal de spanning die de MPPT regelt zoals ik het begrijp toch dalen, omdat er als het ware een half paneel wegvalt. Volgens mij is het moment dat de Tigo ingrijp het moment waarop het vermogen terug komt. Op dat moment zakt de spanning van 189 V naar 160 V en schiet de stroom omhoog.
De spanning is inderdaad erg laag voor de MPP range, die begint vanaf 160 V. Maar op het moment dat hij in had moeten grijpen is de spanning nog betrekkelijk hoog. Denk je dat hier het probleem zit?
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:06:
@exroosje Ik dacht dat enkel Panasonic een gootje had.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2894.htm
Dan bedoelde ik die.AUijtdehaag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:06:
@exroosje Ik dacht dat enkel Panasonic een gootje had.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2894.htm
Wat let me om eenzelfde doorgang te maken op mijn eigen panelen? Zolang de kitlaag eronder maar intact blijft zou het waterdicht blijven en dus moeten kunnen. De panelen zijn al heel wat jaartjes oud dus garantie is er toch niet meer. (het zijn 195WP Sunrise black panelen van 80 bij 1.60 uit 2013 die al eens mee verhuisd zijn en de leverende partij is al jaren failliet)
Wat ik me dus eigenlijk afvraag is wat panasonic anders heeft gedaan dan een stukje van de rand weglaten... Ik zie op het plaatje eigenlijk niet anders....

[ Voor 42% gewijzigd door exroosje op 23-04-2020 17:45 ]
Het enige wat tigo doet is de stroom die er inkomt, ook er weer uit sturen. Als hij een grote aanpassing moet doen kan het toegevoegde voltage aan de string inderdaad dalen.Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:04:
[...]
Ja dat snap ik, maar als de Tigo het paneel bypast zal de spanning die de MPPT regelt zoals ik het begrijp toch dalen, omdat er als het ware een half paneel wegvalt. Volgens mij is het moment dat de Tigo ingrijp het moment waarop het vermogen terug komt. Op dat moment zakt de spanning van 189 V naar 160 V en schiet de stroom omhoog.
Maar.... Als jou mpp in de voc blijft hangen, loopt er bijna geen stroom. Dus zal hij niks tot weinig aanpassen en zie jij geen spanning daling.
Pas zodra de mpp wakker word en stroom gaat produceren, dan zie je de daling.
Maar je mpp is vanaf 160 volt, oftewel hij is niet in staat om de spanning van één paneel te verlagen want dan komt hij onder 160.
Dus je hebt te weinig string spanning.
En ik denk toch echt dat je nog meer schaduw hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Een render gemaakt waarbij er "water" doorheen komt.exroosje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:30:
Wat ik me dus eigenlijk afvraag is wat panasonic anders heeft gedaan dan een stukje van de rand weglaten...
Ik ben me aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen. Nu heb ik een offerte opgevraagd bij 2 bedrijven. Aangezien er een boom voor ons huis staat waardoor er soms wat schaduw op het dak komt. Wordt er door beide bedrijven een Solaredge omvomer met optimizers geadviseerd.
In huis heb ik een 3 fase aansluiting (3x25A) en slimme meter (nog niet zo lang geleden allemaal vervangen ivm overstap naar inductie kookplaat)
Mijn idee was om 12 panelen van 320Wp op het dak te leggen. Ik zou er 14 op kunnen leggen, echter liggen de laatste 2 panelen dan ongunstig ivm schaduw van de boom. Tevens is mijn energie verbruik +/- 3400KwH op jaarbasis. Dus 12 panelen zou genoeg moeten zijn.
Echter nu adviseerde de vertegenwoordiger om een 3 fase omvormer te nemen omdat het gunstiger is na 2023 met de nieuwe salderingsregeling. Echter zou ik dan wel 14 zonnepanelen moeten neerleggen omdat de kleinste 3 fase solaredge omvormer minimaal 14 panelen nodig heeft.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar 1 fase omvormer van 3680Watt omdat deze goedkoper en efficiënter zijn. Ook de meterkast aanpassing is wat goedkoper.
Op internet had ik het volgende gevonden m.b.t. het aansluiten van een fase aansluiting en het salderen met slimme meter .
https://www.zonnefabriek....n-drie-fasen-net-kan-dat/
Mijn vraag: Is het na 2023 met de nieuwe saldering regelgeven gunstiger om een 3 fase omvormer te hebben t.o.v. een 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting of maakt het niks uit zoals het artikel van zonnefabriek suggereert?
In huis heb ik een 3 fase aansluiting (3x25A) en slimme meter (nog niet zo lang geleden allemaal vervangen ivm overstap naar inductie kookplaat)
Mijn idee was om 12 panelen van 320Wp op het dak te leggen. Ik zou er 14 op kunnen leggen, echter liggen de laatste 2 panelen dan ongunstig ivm schaduw van de boom. Tevens is mijn energie verbruik +/- 3400KwH op jaarbasis. Dus 12 panelen zou genoeg moeten zijn.
Echter nu adviseerde de vertegenwoordiger om een 3 fase omvormer te nemen omdat het gunstiger is na 2023 met de nieuwe salderingsregeling. Echter zou ik dan wel 14 zonnepanelen moeten neerleggen omdat de kleinste 3 fase solaredge omvormer minimaal 14 panelen nodig heeft.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar 1 fase omvormer van 3680Watt omdat deze goedkoper en efficiënter zijn. Ook de meterkast aanpassing is wat goedkoper.
Op internet had ik het volgende gevonden m.b.t. het aansluiten van een fase aansluiting en het salderen met slimme meter .
Mijn vraag: Is het na 2023 met de nieuwe saldering regelgeven gunstiger om een 3 fase omvormer te hebben t.o.v. een 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting of maakt het niks uit zoals het artikel van zonnefabriek suggereert?
Volgens mij is het onzin m.b.t. het salderen. Als jij op fase 1 2000 watt verbruikt en op fase 2 2000 watt levert, dan is dat per saldo 0.Pimmernl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:54:
Ik ben me aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen. Nu heb ik een offerte opgevraagd bij 2 bedrijven. Aangezien er een boom voor ons huis staat waardoor er soms wat schaduw op het dak komt. Wordt er door beide bedrijven een Solaredge omvomer met optimizers geadviseerd.
Er zijn wat uitzonderingen met slimme meters die niet conform zijn, meen ik, maar zo zou het wel moeten gaan.
Mijn nieuwe woning krijg ook 3x25A ivm inductie, maar ik ga daar toch geen 3 fase inverter ophangen. Overigens heb ik wel meerdere inverters die ik redelijk eerlijk probeer te verdelen, maar dan nog.
Bij mij gaat het zoals het nu naar uitziet als volgt uitzien
Fase 1: 10x340 3400wp dak woning string 1
Fase 2: 10x340 3400wp dak woning string 2
Fase 3: 14x175 2450wp nog te bouwen overkapping
Fase 3: 3x250 750wp op de schuur
Redelijk eerlijk verdeeld, maar als ik alleen de set op het huis zou aansluiten zou ik ook 'scheef' gaan.
Verrek ik zie dat dat precies 10.000 wp is

Voor de netbeheerder boeit dat sowieso niet zoveel, want als je maar 1 fase hebt, gebruik je er ook maar 1 van de 3, voor fabrieken met zwarte apparatuur boeit dat een stuk meer. Was overigens wel grappig, wij hebben in de wijk al eens een stroomstoring gehad aan 1 fase. Toen zag je in onze (nieuwbouw) wijk dat precies 1 op de 3 huizen in het donker zat
[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 23-04-2020 18:19 ]
@Pimmernl Het maakt niet uit, want de slimme meter saldeert eerst over de fases.
Zie snapshot van mijn Aton power to heat (op 1 fase)
Smorgens tot een uur of 10. Terwijl de andere fase (ook) teruglevert.
https://snapshot.raintank...EcvNFAWQyjq2AJ7IGm0wHyUTO
Power total is wat de (3-fase) slimme meter registreert.
(tot 10 uur op een vaste terugleverwaarde
)
Echter wordt "scheefbelasting" van het net niet gewaardeerd.
Maar verboden is het niet.
Zie snapshot van mijn Aton power to heat (op 1 fase)
Smorgens tot een uur of 10. Terwijl de andere fase (ook) teruglevert.
https://snapshot.raintank...EcvNFAWQyjq2AJ7IGm0wHyUTO
Power total is wat de (3-fase) slimme meter registreert.
(tot 10 uur op een vaste terugleverwaarde
Echter wordt "scheefbelasting" van het net niet gewaardeerd.
Maar verboden is het niet.
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2020 18:39 ]
Afhankelijk van wat je erin wilt stoppen.zAo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:03:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van PV en aan het oriënteren, maar wat gebruik je om data in Grafana te krijgen?
In het algemeen wil je je gegevens uit je omvormer trekken en wellicht ook je slimme (p1) meter (is een apart topic over).
Dat moet dan in een database terecht komen waar je Grafana op aan kan sluiten.
Dan kan bijv via Domoticz -> influxdb -> grafana. Maar er zijn meer mogelijkheden.
Belangrijkste is dat je de gewenste data verzameld. Dan meestal wat knutselen met scriptjes e.d.
Solarstell heeft andere klemmenFD2 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:38:
[...]
Volgens mij is het Solar Construct waarop rails gemonteerd.
Lees ik dat goed 10.000 Wp (zal ongeveer 8.000 Watt zijn) op een fase? Is 35A. Hoe zwaar is je hoofdzekering?Fairy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:03:
[...]
Volgens mij is het onzin m.b.t. het salderen. Als jij op fase 1 2000 watt verbruikt en op fase 2 2000 watt levert, dan is dat per saldo 0.
Er zijn wat uitzonderingen met slimme meters die niet conform zijn, meen ik, maar zo zou het wel moeten gaan.
Mijn nieuwe woning krijg ook 3x25A ivm inductie, maar ik ga daar toch geen 3 fase inverter ophangen. Overigens heb ik wel meerdere inverters die ik redelijk eerlijk probeer te verdelen, maar dan nog.
Bij mij gaat het zoals het nu naar uitziet als volgt uitzien
Fase 1: 10x340 3400wp dak woning string 1
Fase 2: 10x340 3400wp dak woning string 2
Fase 3: 14x175 2450wp nog te bouwen overkapping
Fase 3: 3x250 750wp op de schuur
Redelijk eerlijk verdeeld, maar als ik alleen de set op het huis zou aansluiten zou ik ook 'scheef' gaan.
Verrek ik zie dat dat precies 10.000 wp iswe verbruiken maar 3500 in onze huidige tussenwoning, dus wordt tijd voor die warmtepomp voor verwarming en koeling.
Voor de netbeheerder boeit dat sowieso niet zoveel, want als je maar 1 fase hebt, gebruik je er ook maar 1 van de 3, voor fabrieken met zwarte apparatuur boeit dat een stuk meer. Was overigens wel grappig, wij hebben in de wijk al eens een stroomstoring gehad aan 1 fase. Toen zag je in onze (nieuwbouw) wijk dat precies 1 op de 3 huizen in het donker zat
Of verdeel je het wel over 3 fasen?
Nog eens goed gelezen, ja dus
@Rouske Ik heb inmiddels ook de vier panelen die niet op het garagedak staan iets verschoven, zo krijgen ze in de ochtend 25 minuten eerder zon. Scheelt toch weer wat. Vandaag gedraaid en het zag er prima uit.Rouske schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:20:
[...]
Als 1 en 8 schaduw krijgen om 13:00 dan is de weergave van de O/W set verkeerd om in de portal.
1 en 8 horen aan de Zuid kant te liggen en niet aan de Noord kant.
Even naar buiten kijken rond dat tijdstip en je ziet toch waar er dan schaduw is lijkt me.
5, 8 en 10 krijgen op dat moment als enige flink zon, dus daarom aan de max van 60V, als je 85V output optimizers wilt dan moet dat op alle panelen.
Heb je nog een foto waar het volledige dak + meer omgeving met die 4 panelen op staat?
Zo te zien houdt paneel/optimizer 9 ook de boel wat tegen, want pas als die wat gaat doen komt de rest los en ben je van die max 60V af voor paneel 1, 4 en 7.
Maar ligt dat aan het paneel of de optimizer of aan de plek waar het paneel ligt, dicht langs de muur en minder diffuus licht?
Ik heb contact gehad met de technische dienst van het installatiebedrijf, ze hebben met mij alle opties doorlopen en ook een berekening gemaakt waarbij er wel P404 of P505 optimizers onder de panelen zouden liggen. Dat scheelt op jaarbasis toch maar 40 kWh. Dat is te verwaarlozen.
Ik denk dat ik gewoon te maken het met ongunstige schaduwvorming op alle daken, dit heeft te maken met de verschillende oriëntaties en de twee bomen van de buren. Ik denk dat ik dit moet accepteren. Alhoewel ruim 16 kWh op een dag nog best prima is in april.
Het enige wat ik nog kan bedenken is de panelen op het garagedak nog zoveel mogelijk nog naar 'voren' leggen (ong 50 cm), dan hebben de achterste twee panelen zo min mogelijk last van de schaduw. Zie de pijlen.
/f/image/r445uL1V2GjMixVA9d3hIbqS.png?f=fotoalbum_large)
Ze zullen dan nog steeds schaduw krijgen van de bomen maar wel minder. Weet jij of dat iets uitmaakt in het vermogen van de panelen (bijv, i.p.v. 2/3 in de schaduw maar 1/3?) Is wel fijn om te weten voordat ik weer aan dat karwei begin.
Een schans maken naar de hoge kant van de buren toe. Kunnen er gelijk een paar bij....jossedemontu schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:39:
[...]
@Rouske Ik heb inmiddels ook de vier panelen die niet op het garagedak staan iets verschoven, zo krijgen ze in de ochtend 25 minuten eerder zon. Scheelt toch weer wat. Vandaag gedraaid en het zag er prima uit.
Ik heb contact gehad met de technische dienst van het installatiebedrijf, ze hebben met mij alle opties doorlopen en ook een berekening gemaakt waarbij er wel P404 of P505 optimizers onder de panelen zouden liggen. Dat scheelt op jaarbasis toch maar 40 kWh. Dat is te verwaarlozen.
Ik denk dat ik gewoon te maken het met ongunstige schaduwvorming op alle daken, dit heeft te maken met de verschillende oriëntaties en de twee bomen van de buren. Ik denk dat ik dit moet accepteren. Alhoewel ruim 16 kWh op een dag nog best prima is in april.
Het enige wat ik nog kan bedenken is de panelen op het garagedak nog zoveel mogelijk nog naar 'voren' leggen (ong 50 cm), dan hebben de achterste twee panelen zo min mogelijk last van de schaduw. Zie de pijlen.
[Afbeelding]
Ze zullen dan nog steeds schaduw krijgen van de bomen maar wel minder. Weet jij of dat iets uitmaakt in het vermogen van de panelen (bijv, i.p.v. 2/3 in de schaduw maar 1/3?) Is wel fijn om te weten voordat ik weer aan dat karwei begin.
Elektrisch meer in balans, en je richt de panelen niet naar de schaduw boom maar juist andere kant op, zodra zon voorbij de boom is leveren ze een stuk meer op.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Dit is de grafiek zonder Tigo:PClop schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:17:
[...]
Maar heb je dan ook een grafiek voor ons van toen die tigo er nog niet tussen zat, is wel zo handig.
/f/image/iY8ubYSLD1d7joMVvisAGT0B.png?f=fotoalbum_large)
Ja had ik geprobeerd (grafiek hier boven), maar ik wilde eens experimenteren wat het verschil is. Ik heb het idee dat het systeem met Tigo beter presteert (al is het moeilijk vergelijken met het lengen van de dagen), maar wel met uitzondering van het moment waarop de schaduw zijn intrede doet (waar het diepe dal in productie optreedt).AUijtdehaag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:18:
@Verwijderd Al geprobeerd zonder Tigo maar MET shade-fix?
Maar in dit geval is de MPPT toch al actief omdat de spanning tot het moment dat de schaduw begint (11:45) steeds rond de 175 V ligt bij een stroom van 8,6 A? Op het moment dat de schaduw begint (11:45) loopt de spanning nog wat op, naar de 189 V om (12:05) en blijft dat terwijl de stoom inzakt (om 12:05 ongeveer 7,9 A, maar daarna zakt hij steeds verder en verder tot ongeveer 6 A waardoor het het vermogen begint te dalen). Dan opeens (12:40) zakt de spanning naar 160 V en schiet de stroom weer omhoog naar 9,4 A.reneeke1970 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:41:
[...]
Het enige wat tigo doet is de stroom die er inkomt, ook er weer uit sturen. Als hij een grote aanpassing moet doen kan het toegevoegde voltage aan de string inderdaad dalen.
Maar.... Als jou mpp in de voc blijft hangen, loopt er bijna geen stroom. Dus zal hij niks tot weinig aanpassen en zie jij geen spanning daling.
Pas zodra de mpp wakker word en stroom gaat produceren, dan zie je de daling.
Maar je mpp is vanaf 160 volt, oftewel hij is niet in staat om de spanning van één paneel te verlagen want dan komt hij onder 160.
Dus je hebt te weinig string spanning.
En ik denk toch echt dat je nog meer schaduw hebt.
Komt het dan omdat de prestatie van de MPPT in deze lage regionen toch te wensen over laat? En waarom denk je dat er meer schaduw is?
De dip in ampère laat al zien dat er nog eentje schaduw heeft. Anders had stroom gelijk gebleven en spanning gedaald.Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:08:
[...]
Dit is de grafiek zonder Tigo:
[Afbeelding]
[...]
Ja had ik geprobeerd (grafiek hier boven), maar ik wilde eens experimenteren wat het verschil is. Ik heb het idee dat het systeem met Tigo beter presteert (al is het moeilijk vergelijken met het lengen van de dagen), maar wel met uitzondering van het moment waarop de schaduw zijn intrede doet (waar het diepe dal in productie optreedt).
[...]
Maar in dit geval is de MPPT toch al actief omdat de spanning tot het moment dat de schaduw begint (11:45) steeds rond de 175 V ligt bij een stroom van 8,6 A? Op het moment dat de schaduw begint (11:45) loopt de spanning nog wat op, naar de 189 V om (12:05) en blijft dat terwijl de stoom inzakt (om 12:05 ongeveer 7,9 A, maar daarna zakt hij steeds verder en verder tot ongeveer 6 A waardoor het het vermogen begint te dalen). Dan opeens (12:40) zakt de spanning naar 160 V en schiet de stroom weer omhoog naar 9,4 A.
Komt het dan omdat de prestatie van de MPPT in deze lage regionen toch te wensen over laat? En waarom denk je dat er meer schaduw is?
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, schaduw ontwijken is natuurlijk altijd beter, maar schaduw over de korte kant blijft funest. Lief vragen of ze de bomen willen/kunnen toppen?jossedemontu schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:39:
[...]
@Rouske Ik heb inmiddels ook de vier panelen die niet op het garagedak staan iets verschoven, zo krijgen ze in de ochtend 25 minuten eerder zon. Scheelt toch weer wat. Vandaag gedraaid en het zag er prima uit.
[Afbeelding]
En is de tip van @reneeke1970 niet wat om uit te zoeken, afstand meten en bepalen wat er zou kunnen liggen?
Want bij laagstaande zon heb je alleen maar meer schaduw op die 3 ZO panelen.
Hmm, maar 40kWh zeggen ze op hoeveel totaal?
Bij een juist ontworpen SE systeem clippen de optimizers gewoon niet, je hebt 's morgens maar 3 panelen in de zon totdat er meer bij komen, ook op NW liggen er maar 3.
Bij geringe aantallen panelen per oriëntatie moet je juist de 85V output optimizers gebruiken en helemaal als er ook nog zo veel schaduw is.
Ze hadden je veel beter micro-omvormers kunnen aanbieden!
Die bomen achter je garage staan denk ik dicht bij jouw grens. Alles wat over de grens hangt, snoeischaar erin, en eerst vragen aan die buren of ze hem netjes bijhouden willen of jij doet het..jossedemontu schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:39:
[...]
[Afbeelding]
Er zijn regels voor bomen en hoe dicht ze op de erfgrens mogen staan voor zover ik begrepen heb.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Als ik even mag terugkomen op mijn eigen post.Breezz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:59:
In België kunnen particulieren die in 2020 nog zonnepanelen aankopen nog 15 jaar profiteren van het salderen onder huidige voorwaardes.
Ook ben dus nu aan het bekijken of ik panelen zou leggen. Heb een mooi dag op 45 graden, Zuid-georiënteerd van 15 x 5,50 meter. Verwarm met een L/L warmtepomp en warm water in een elektrische boiler, heb zelfs geen gas-aansluiting.
Alleen woon ik tamelijk bosrijk en dus veel schaduw. Weet wel van het bestaan van Solar-Edge en andere oplossingen maar vind ik het toch moeilijk om te beslissen of nu verstandig is of niet...
Heb om de zoveel uur wat foto's gemaakt: https://drive.google.com/...4wykvaWfaiCyPLlBDCJeSzSjU
Ik zoek nog geen aankoopadvies, maar gewoon jullie mening betreffende deze case
Heb vandaag van een firma (ingenieursbureau / zonneboer) het advies gekregen om geen micro-omvormers te nemen maar gewoon te kiezen voor QCells.
Wat is hier de algemene trend in micro omvormers vs. QCells ?
Hebben jullie op deze dagen echt enorm strakke parabolen? Of toch niet helemaal, gelijk aan de screenshots? Ik vind de V en A lijn aardig bibberen...
Situatie: geen schaduw tussen de vroegere ochtend en tot de avond.
DC V/A
/f/image/9slWO3LLrzQZmNwmLuppXb6u.png?f=fotoalbum_medium)
W
Situatie: geen schaduw tussen de vroegere ochtend en tot de avond.
DC V/A
/f/image/9slWO3LLrzQZmNwmLuppXb6u.png?f=fotoalbum_medium)
W
/f/image/Z3IzdW1j5JGOuygqKgmkJtHi.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 40% gewijzigd door Trebbors op 23-04-2020 23:36 ]
De één is een omvormer, de ander een paneel, ik zie het verband niet!Breezz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:44:
[...]
Als ik even mag terugkomen op mijn eigen post.
Heb vandaag van een firma (ingenieursbureau / zonneboer) het advies gekregen om geen micro-omvormers te nemen maar gewoon te kiezen voor QCells.
Wat is hier de algemene trend in micro omvormers vs. QCells ?
Veel schaduw hoor en prime time, ik zou toch eens kijken of je iets kan winnen met het toppen van die boom voor je huis.
Ik zou wel kiezen voor micro of optimizers.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw