Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.441 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:10:
[...] Dank je wel. die gedeelde nuldraad is een punt, maar ik weet niet of je dat wegneemt met een onderverdeler.

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik denk dat ik voor de meest veilige optie ga. Ik hang op de zolder 3 inverters op van 2000 watt, ik breng 3 installatiebuizen naar de zolder met elk een eigen groep op 1 van de fases, dus 9 draden totaal.

Voor een wasmachine hoef ik het niet te doen. We hebben in dat huis een bijkeuken waar dat allemaal komt te staan.

Voordeel daarvan is dat ik ook meteen 3 plugwise Stealths kan ophangen en elke rij (3x2040WP) apart kan monitoren. Alles volgens het boekje en geen geknutsel. Alleen jammer van die mega grote klos 5x6mm die ik heb liggen, maar dat geeft niet.

Sowieso qua groepenkast hoef ik me geen zorgen te maken. Ik heb de grootste ABB kast besteld met 2 kasten naast elkaar en potentie voor 24 groepen.

De kast die er nu in zit bij de huidige bewoners heeft maar 5 groepen, dus dat komt goed :D Ik ga sowieso de hele elektra in het huis herzien en opnieuw bekabelen, want hoe kunnen die mensen maar 5 groepen hebben terwijl ze 2 buitenstopcontacten, wasmachine, droger, vaatwasser, oven, verlichting, schuur met elektra en 3 etages hebben. Lijkt me vrijwel onmogelijk om zo veel zaken veilig aan te sluiten.

Verder heb je helemaal gelijk. Dit gaat meer richting huisinstallatie, dus ik laat het hierbij.
Die 5x 6mm2 met verdeler naar 3 groepen is het beste. Korte dikke 230V kabels.
Voor verbruiksgroepen hoe ik het graag beperkt, dat mijn eigen automaten er eerder uitgaan dan de verzegelde hoofdzekering. Met hoofdautomaten speelt dat dan weer niet. Die kan je zelf resetten.
Klaus_1250 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:17:
Een beginnervraag, maar here goes:

heb met mijn huis 5 jaar geleden een zonnepanneel installetie overgenomen, maar die is nogal houtje-touwtje aangelegd.

Nu wil ik het deels overdoen en panelen bijplaatsen (elektrische auto gebruikt ca 8000 kWu per jaar) maar ...

* ik ben op zoek naar een flexibel montage systeem, waarin ik panelen in relatief grote hoeken kan plaatsen (20 - 35 graden) - evt dubbellandscape of portrait).
Maar nagenoeg alle systemen lijken tegenwoordig op 10-15 graden landscape te zitten. Met een 3x 730cm brede zuidliggende platte daken van 230cm (muur aan noordkant), 240 (muur aan noordkant) en 500cm diep, kan ik dan maar de helft kwijt van wat er potentieel past.

Zijn er systemen die hier in voorzien? Of moet ik voor elk paneel los een beugel te monteren en ballast plaatsen?

* zijn er websites die het daadwerkelijk geleverde vermogen van panelen bijhouden in verschillende weersomstandigheden? Ik vind alleen maar links naar oude of niet bestaande meer bestaande sites of met hele beperkte selectie aan panelen. Ik hoef geen top panelen, maar wil wel panelen die ook nog redelijk presteren zonder blauwe lucht en een redelijke prijs per geleverd vermogen hebben. Alleen kom er nu niet aan uit waar ik dit soort informatie vind.
Begin met Oost-West. En bekijk de topicstart eens. Daar zijn de meeste van je vragen beantwoord.

[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 24-04-2020 01:44 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 00:21

Copitano

Hoorn NH

Zie je wel, het kan echt wel. Dit is veel ronder dan mijn dak. Zie ook niets bijzonders aan de clips behalve dat ze niet helemaal recht op de fels zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCgCC8vIsUQV2hrPvP404S2UJYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkqKIMLdQQS4E7IaTGrFiY3z.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 02:14:
Zie je wel, het kan echt wel. Dit is veel ronder dan mijn dak. Zie ook niets bijzonders aan de clips behalve dat ze niet helemaal recht op de fels zitten.[Afbeelding]
Wie zegt dat het nlet kan? Heb al zat van dit soort daken danwel nishutten gezien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:08
Rol-Co schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:44:
[...]

De één is een omvormer, de ander een paneel, ik zie het verband niet! :? Of bedoelen ze met de q-cell de half cell techniek? Maar dat hebben meerdere paneel merken.

Veel schaduw hoor en prime time, ik zou toch eens kijken of je iets kan winnen met het toppen van die boom voor je huis.
Ik zou wel kiezen voor micro of optimizers.
Ik heb het inderdaad over half cell <-> micro omvormers.

Ik lees constant dat die micro omvormers veel te gevoelig zijn (elektronica in weer en wind), en dat ze sneller stuk zouden gaan dan een gewone omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Breezz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:44:
[...]

Als ik even mag terugkomen op mijn eigen post.

Heb vandaag van een firma (ingenieursbureau / zonneboer) het advies gekregen om geen micro-omvormers te nemen maar gewoon te kiezen voor QCells.

Wat is hier de algemene trend in micro omvormers vs. QCells ?
Wat een waanzin advies!
Alsof q cells er geen last van heeft.
Zou eerder panasonic dan kiezen.
Maar goed. Iedereen weet dat ik Solar Edge fanboy ben. Maar dit is toch een uitgelezen dak voor Solar Edge?
Ik ben geen fan van micros. Maar zelfs ik durf toe te geven dan een string omvormer hier echt een slap advies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

QCells lossen het schaduwprobleem niet op, dus ik denk dat @ApC_IcE zeker gelijk heeft dat dit een typisch dak is voor Solar Edge of Micro/Duo inverters. Ander merk panelen zonder intelligente schaduwmanagement wordt straks huilen met de pet op vrees ik.
onetime schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 01:36:
[...]

Die 5x 6mm2 met verdeler naar 3 groepen is het beste. Korte dikke 230V kabels.
Voor verbruiksgroepen hoe ik het graag beperkt, dat mijn eigen automaten er eerder uitgaan dan de verzegelde hoofdzekering. Met hoofdautomaten speelt dat dan weer niet. Die kan je zelf resetten.

[...]

Begin met Oost-West. En bekijk de topicstart eens. Daar zijn de meeste van je vragen beantwoord.
Die 5x6mm² ga ik inderdaad toepassen, die kabel heb ik al en is flink overkill, maar daardoor juist perfect hiervoor (weinig spanningsval).
Wat betreft hoofdzekering heb ik geen vrees. Er is nu (de huidige bewoners) 1x 40A in en dat is een automaat die niet verzegeld is, dus ik neem aan dat ik straks 3x 25A onverzegeld krijg.

Wat ik alleen nog niet helemaal zeker weet is of ik voor de krachtgroep en de onderverdeler B of C karakteristiek moet gaan toepassen. Ik denk dat B afdoende zou moeten zijn.

Ik heb straks een ook veiligheden tussen de hoofdaansluiting en de panelen:

Hoofdzekering 25A 3p > Hoofdschakelaar ? Krachtgroep 16A x 3p > Onderverdeler hoofdschakelaar > Onderverdeler 3x 16A 1p.

Hoop alleen dat de automaatjes niet te warm worden. Dit merkte ik in mijn huidige woning nog wel eens dat op een zonnige dag de automaat best wel warm werd (met de warmtecamera bekeken).

[ Voor 82% gewijzigd door Fairy op 24-04-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:19:
[...]

De dip in ampère laat al zien dat er nog eentje schaduw heeft. Anders had stroom gelijk gebleven en spanning gedaald.
Ik snap wat je bedoelt, maar kan het ook zo zijn dat de stroomdip (en het ontbreken van de spanningsdip) komt omdat de Tigo het eerste paneel in eerste instantie niet bypast? Er is echt geen tweede paneel met schaduw en de schaduw op het eerste paneel houdt langer aan dan de dip. En de dip duurt op verschillende dagen niet even lang. Vandaar mijn vermoeden dat de Tigo pas na een tijdje (variërend tussen 5 en 45 minuten) in de gaten krijgt dat hij iets moet doen. Zou dat ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 03:34:
[...]

Wie zegt dat het nlet kan? Heb al zat van dit soort daken danwel nishutten gezien
'CD' uit Alkmaar. Ze hebben er gewoon geen zin in denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 24-04-2020 09:43 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:34:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar kan het ook zo zijn dat de stroomdip (en het ontbreken van de spanningsdip) komt omdat de Tigo het eerste paneel in eerste instantie niet bypast? Er is echt geen tweede paneel met schaduw en de schaduw op het eerste paneel houdt langer aan dan de dip. En de dip duurt op verschillende dagen niet even lang. Vandaar mijn vermoeden dat de Tigo pas na een tijdje (variërend tussen 5 en 45 minuten) in de gaten krijgt dat hij iets moet doen. Zou dat ook kunnen?
Je moet misschien even terug naar wat de taak is van de tigo en wat hij wel en niet kan. De Tigo weet nl. helemaal niets van de status van de gehele string, en dat hij een paneel moet optimaliseren wat in de schaduw ligt, Immers hij communiceert niet met de omvormer. Het beste wat een tigo kan doen is dus periodiek kijken of als hij door de bypass open te zetten en het voltage te verlagen misschien meer stroom kan doorlaten. Mits hij daarmee nog wel zijn gehele opbrengst kwijt kan. Daar zal vast een cyclus in zitten. Hij kan echter niet een afweging maken van ik een beetje minder en de rest veel meer, want dat weet ie niet.

Als je geen Tigo gebruikt zal een ander mechanisme gaan werken , de omvormer zal het voltage periodiek proberen te verlagen om te kijken of er zo meer opbrengst is (mits deze de functie schaduwoptimalisatie heeft) . Dit zal de diodes van schaduwpanelen triggeren.

Het grappige nu is dat een Tigo dat laatste natuurlijk ook zelf zou kunnen doen, maar dat gebeurt kennelijk niet of veel minder agressief. Er is in een eerder topic wel eens een discussie hierover geweest dat de bypass diodes bij optimiser veel minder vaak of zelfs niet getriggered worden. Dat is goed voor je diodes, maar minder voor je opbrengst als er sprake is van harde schaduw die een deel van je paneel volledig afdekt. .

Mijn persoonlijke ervaring is dat op een oude steca mijn panelen enorm opknapten van een enkele tigo op een soms beschaduwd paneel, maar toen ik er een goodwe met schaduwmanagement was dat minstens even goed zonder Tigo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
Breezz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:44:
[...]

Als ik even mag terugkomen op mijn eigen post.

Heb vandaag van een firma (ingenieursbureau / zonneboer) het advies gekregen om geen micro-omvormers te nemen maar gewoon te kiezen voor QCells.

Wat is hier de algemene trend in micro omvormers vs. QCells ?
Echt het verkeerde advies, ik ben geen solaredge fanboy maar het dak wat jij heb, hier voor is solaredge uitgevonden zegt mijn gevoel :)

Ter info,
Bij solaredge zijn het optimizers en geen micro omvormers.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:34:
[...]

Wat tigo met het paneel zelf doet maakt niks uit, al zou je hem los koppelen dan gebeurt er nog niks. De 9 ampère die er in gaat, komt er ook uit. Als hij daalt naar 6 is de oorzaak een ander paneel. Waarschijnlijk één derde deel van ander paneel die de diode even aanspreekt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Ik heb drie zonnepanelen (260Wp) op mijn schuur gelegd en een Omnik 1k (oud model, tweedehands) er aan gekoppeld. 15 graden op plat dak zuid/zuid-oost.
Het werkt allemaal en levert de afgelopen 10 dagen tussen de 2,5 en 3,7 kWh/kWp. Dat is niet denderend maar wordt veroorzaakt door schaduw van een boom. Dit wist ik allemaal van te voren.

Nu ben ik benieuwd of optimizers op de schaduwpanelen (voornamelijk 2 van de 3) kunnen helpen.
Werken alle optimizers allemaal hetzelfde?
Plug and play (MC4 stekkers (de)monteren heb ik gereedschap voor)
Werkt het met een Omnik omvormer?
Zijn er voordelige opties voor een optimizer die toch goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mijn vader wil zijn set uitbreiden. Er liggen nu 6 stuks 250Wp op OZO, daar komen nog 14 stuks 320Wp WNW bij.
Mijn idee was een 3680Wp omvormer ter vervanging van de huidige omvormer, 2 MPPT's, 2 strings van 7 parallel op 1 MPTT, de oude string van 6 op de andere MPPT.

Nu zegt een installateur dat daarmee de omvormer 'ongelijk' belast wordt en hij raadt dit af. Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord, kan dit verhaal kloppen?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
No Hands schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:08:
[...]SolarEdge heeft dit als enkel en 3 fase oplossing. Genaamd StorEdge.
Ok, bedankt, die kende ik nog niet. Zal eens kijken of dat wat is.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:09
Tweeke schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:40:
Mijn vader wil zijn set uitbreiden. Er liggen nu 6 stuks 250Wp op OZO, daar komen nog 14 stuks 320Wp WNW bij.
Mijn idee was een 3680Wp omvormer ter vervanging van de huidige omvormer, 2 MPPT's, 2 strings van 7 parallel op 1 MPTT, de oude string van 6 op de andere MPPT.

Nu zegt een installateur dat daarmee de omvormer 'ongelijk' belast wordt en hij raadt dit af. Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord, kan dit verhaal kloppen?
Hangt van de omvormer af. Verschilt per merk/type wat er per MPPT verwerkt kan worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Copitano schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:34:
[...]

'CD' uit Alkmaar. Ze hebben er gewoon geen zin in denk ik.
Die hebben wel vaker geen zin in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@koprol probeer eens of de kabels lang genoeg zijn om de 2 schaduwpanelen in serie op 1 tigo optimiser te doen. volgens mij kan de tigo tot 475 watt, 75 volt onder last en 90volt openklem aan. Ben je voor 50 euro klaar.
uit ervaring kan ik je wel vertellen dat je voor dezelfde 50 euro ook een poly van tussen de 230 en 260 watt er bij hebt en dat levert je veel meer op per geinvesteerde euro. De tigo zal redelijk vaak de spanning naar beneden willen gooien omdat er schaduw is en vervolgens slaat de omnik af omdat je onder de minimale stringspanning zakt.
do maar gewoon paneeltje erbij als dat past :D

@Tweeke Goodwe 3600DN-S mag volledig scheef belast volgens fabrikant, dus kies die gewoon.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:24

Freakie1NL

Grote Baas

Rond welke data moet je gemiddeld genomen qua huidige verbruik op 0 uitkomen om voor de rest van het jaar goed te zitten. Heb mijn set nu nog geen jaar. Afgelopen jaar heeft hij wel direct kunnen knallen in mei. Waren goede maanden, hield uiteindelijk een eindafrekening van gesaldeerd 288 kWh over.

Nu op dit moment zit ik aan een gesaldeerd gebruik van 17,9 die met het huidige weer, binnen 1 a 2 dagen op 0 zal moeten staan (door thuiswerken gebruik ik gemiddeld genomen 3kWh meer per dag).

De komende maanden zal ik dus met elke zonneschijn een buffer opbouwen voor de winter. Maar hoe zit dat bij jullie, vanaf wanneer bouwen jullie een dergelijk buffer op?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 19:48
Tweeke schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:40:

Maar dan moet de MPPT wel 2x de stroom van de panelen aankunnen op 1 MPPT of anders is dat je beperkende factor. Maar met WNW panelen zal je waarschijnlijk toch niet op de max stroom van de panelen gaan komen (afhankelijk van de helling), hoeveel dan wel, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freakie1NL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:00:
Rond welke data moet je gemiddeld genomen qua huidige verbruik op 0 uitkomen om voor de rest van het jaar goed te zitten. Heb mijn set nu nog geen jaar. Afgelopen jaar heeft hij wel direct kunnen knallen in mei. Waren goede maanden, hield uiteindelijk een eindafrekening van gesaldeerd 288 kWh over.

Nu op dit moment zit ik aan een gesaldeerd gebruik van 17,9 die met het huidige weer, binnen 1 a 2 dagen op 0 zal moeten staan (door thuiswerken gebruik ik gemiddeld genomen 3kWh meer per dag).

De komende maanden zal ik dus met elke zonneschijn een buffer opbouwen voor de winter. Maar hoe zit dat bij jullie, vanaf wanneer bouwen jullie een dergelijk buffer op?
Ik al vrij vroeg.
Heb 2x zoveel Wp liggen dan kWh verbruik.
Omdat we niet meer mogen salderen in de toekomst, vind ik direkt verbruik in de winter belangrijker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:38:
[...]

Ik al vrij vroeg.
Omdat we niet meer mogen salderen in de toekomst, vind ik direkt verbruik in de winter belangrijker.
En tevens kan je dan ook langer je volledige afname nog salderen (bij afbouw salderen) omdat je nu eenmaal steeds iets minder van de totale teruglevering mag salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ApC_IcE schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:00:
[...]

Die hebben wel vaker geen zin in
_O- Je herkent ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 16:00
Wat zijn eigenlijk de officiële instellingen in NL voor de omvormer qua Vac min-max?
Ik weet dat de netbeheerder 230V +/-10% aanhoudt, dus 207-253V.

Edit: op mijn omvormer 186-263V, is dat niet wat erg ruim... :X

[ Voor 17% gewijzigd door Blackraven op 24-04-2020 16:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:38:
[...]

Ik al vrij vroeg.
@AUijtdehaag Zal zijn hele jaarverbruik al wel binnen hebben tussen half maart en nu O-)
Nog lekker paar jaartjes 100% salderen en de uitbetaalde terug levering sparen voor de jaren na '23
Jammer dat het bij de bank geen drop oplevert :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Copitano schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:42:
[...]

@AUijtdehaag Zal zijn hele jaarverbruik al wel binnen hebben tussen half maart en nu O-)
Nog lekker paar jaartjes 100% salderen en de uitbetaalde terug levering sparen voor de jaren na '23
Jammer dat het bij de bank geen drop oplevert :/
uhm, paar jaartjes?
Ik weet de getallen van @AUijtdehaag niet, maar als er 2x zoveel kWh teruggeleved word dan dat er afgenomen wordt kan je t/m 2027 nog steeds 100% je afname salderen.
Immers 55% van de teruglevering mag dan nog gesaldeerd worden.

#meerisbeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rouske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:01:
[...]

uhm, paar jaartjes?
Ik weet de getallen van @AUijtdehaag niet, maar als er 2x zoveel kWh teruggeleved word dan dat er afgenomen wordt kan je t/m 2027 nog steeds 100% je afname salderen.
Immers 55% van de teruglevering mag dan nog gesaldeerd worden.

#meerisbeter
Waar staat dat? Dat het over percentage terug levering gaat.
Want dan merk ik het pas na negen jaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:04:
[...]

Waar staat dat? Dat het over percentage terug levering gaat.
Want dan merk ik het pas na negen jaar....
Brief van Wiebes.
"De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit dat door de kleinverbruiker op het net is ingevoed waarvoor nog gesaldeerd mag worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ApC_IcE schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:12:
[...]

Wat een waanzin advies!
Alsof q cells er geen last van heeft.
Zou eerder panasonic dan kiezen.
Maar goed. Iedereen weet dat ik Solar Edge fanboy ben. Maar dit is toch een uitgelezen dak voor Solar Edge?
Ik ben geen fan van micros. Maar zelfs ik durf toe te geven dan een string omvormer hier echt een slap advies is.
Eens, maar houd je genoeg panelen over in de zon? Bepaalde tijd zie ik toch 3/4 dak in de schaduw, krijgt SE dan ook geen problemen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:15:
[...]

Eens, maar houd je genoeg panelen over in de zon? Bepaalde tijd zie ik toch 3/4 dak in de schaduw, krijgt SE dan ook geen problemen?
De sterkste optimizers gebruiken die geschikt zijn voor de gekozen panelen.
En hoe meer hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Rouske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:33:
[...]

Maar dan moet de MPPT wel 2x de stroom van de panelen aankunnen op 1 MPPT of anders is dat je beperkende factor. Maar met WNW panelen zal je waarschijnlijk toch niet op de max stroom van de panelen gaan komen (afhankelijk van de helling), hoeveel dan wel, geen idee.
Precies, theoretisch gaat die 2x 9.5A niet passen op 1 MPPT voor de meeste stringomvormers. Maar hoe dat in de praktijk uitvalt...? Gaat om WNW met dakhoek ca. 40 graden trouwens.

Zelfde verhaal met de voltages van 14 panelen als ze toch in 1 string gaan. Volgens de specs van o.a. Goodwe en Growatt wordt de Voc teveel. Vmmp valt binnen bereik. Maar ik weet niet of je de gok moet wagen.

Fronius is ook nog een optie. Wel prijzig.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rouske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:10:
[...]

Brief van Wiebes.
"De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit dat door de kleinverbruiker op het net is ingevoed waarvoor nog gesaldeerd mag worden."
Alleen vreemd dat andere websites met voorbeelden het andersom doen. We gaan het wel zien, misschien zit ik wel safe tot 2030

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tweeke schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:56:
[...]
Precies, theoretisch gaat die 2x 9.5A niet passen op 1 MPPT voor de meeste stringomvormers. Maar hoe dat in de praktijk uitvalt...? Gaat om WNW met dakhoek ca. 40 graden trouwens.

Zelfde verhaal met de voltages van 14 panelen als ze toch in 1 string gaan. Volgens de specs van o.a. Goodwe en Growatt wordt de Voc teveel. Vmmp valt binnen bereik. Maar ik weet niet of je de gok moet wagen.

Fronius is ook nog een optie. Wel prijzig.
Omnik kan vrij hoog in amperage per mppt, kijk daar eens naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:56:
[...]

Alleen vreemd dat andere websites met voorbeelden het andersom doen. We gaan het wel zien, misschien zit ik wel safe tot 2030
Heb je een link naar een site(s), want de voorbeeld berekeningen die ik tot nu toe gezien berekenen allemaal wat je bespaard en dan meestal ook wat je nog meer bespaard als je meer direct eigen verbruik hebt, zoals ook deze.

Maar draai dat eens om, wat kost het als je geen zonnepanelen zou hebben (alle standaard bijzaken erbuiten gelaten), dan betaal je Y x kWh prijs, daar haal je dan de vergoeding van je eigen verbruik van af, dan nog er af wat je mag salderen (max % x teruglevering kWh-en) en tenslotte nog er af wat je nog overhoudt van de kale terugleververgoeding.
Dan zal je zien dat de totale kosten nog lang negatief zullen zijn indien je 2x zoveel terugleverd dan afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:14:
[...]

Heb je een link naar een site(s), want de voorbeeld berekeningen die ik tot nu toe gezien berekenen allemaal wat je bespaard en dan meestal ook wat je nog meer bespaard als je meer direct eigen verbruik hebt, zoals ook deze.

Maar draai dat eens om, wat kost het als je geen zonnepanelen zou hebben (alle standaard bijzaken erbuiten gelaten), dan betaal je Y x kWh prijs, daar haal je dan de vergoeding van je eigen verbruik van af, dan nog er af wat je mag salderen (max % x teruglevering kWh-en) en tenslotte nog er af wat je nog overhoudt van de kale terugleververgoeding.
Dan zal je zien dat de totale kosten nog lang negatief zullen zijn indien je 2x zoveel terugleverd dan afneemt.
In jou voorbeeld word de term terug leveren verkeerd gebruikt. Ze spreken nu over 100 procent, dat betekend dat de opwekking gelijk is aan het verbruik. Dus hier word niet terug geleverd. Alleen maar aan het net geleverd. En dan klopt de tabel.
Maar ik wil een voorbeeld zien van 5000 verbruik en 8000 opwekking, oftewel 3000 terug leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:25:
[...]

In jou voorbeeld word de term terug leveren verkeerd gebruikt. Ze spreken nu over 100 procent, dat betekend dat de opwekking gelijk is aan het verbruik. Dus hier word niet terug geleverd. Alleen maar aan het net geleverd. En dan klopt de tabel.
Maar ik wil een voorbeeld zien van 5000 verbruik en 8000 opwekking, oftewel 3000 terug leveren.
Ik weet wel dat in 2030 weinig panelen meer verkocht worden buiten misschien vervanging, nederlanders kochten ze nu al moeizaam, ja de laatste 2 jaar is het booming omdat de prijs bijna weggeefprijs is en het eigenlijk niet mis kan gaan plus rente niks nada is.
Als die rente iets oploopt en panelen in 8-9 jaar terugverdiend worden is het klaar en de markt kapot, meeste gaan uit van een omvormer elke 10jaar dus verdien je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:44:
[...]

Ik weet wel dat in 2030 weinig panelen meer verkocht worden buiten misschien vervanging, nederlanders kochten ze nu al moeizaam, ja de laatste 2 jaar is het booming omdat de prijs bijna weggeefprijs is en het eigenlijk niet mis kan gaan plus rente niks nada is.
Als die rente iets oploopt en panelen in 8-9 jaar terugverdiend worden is het klaar en de markt kapot, meeste gaan uit van een omvormer elke 10jaar dus verdien je niks.
Die kans is inderdaad groot, maar ja dat is dan het denk probleem van die mensen....
En het voordeel is, hoe minder panelen, hoe minder netwerk aanpassingen en dus minder kosten naar gebruikers.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:25:
[...]

wat is er mis met de term terugleveren?
Ik denk dat het over dit stukje gaat, maar ik zie niets raars :?
De afbouw van de salderingsregeling betekent dat u vanaf 2023 nog maar een gedeelte van uw teruggeleverde stroom helemaal mag salderen. Dat gedeelte wordt elk jaar kleiner. Bijvoorbeeld: als u elk jaar zo’n 2500 kWh teruglevert aan het net, dan wordt de situatie zo: Tot en met 2022 mag u alles salderen. In 2023 begint het te veranderen: U mag dan nog slechts 91% van de teruglevering salderen, oftewel 91% van 2500 kWh = 2275 kWh. U krijgt echter ook wat geld terug voor de 9% stroom die u niet mocht salderen, namelijk minstens (zie boven) 6,24 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@twain4me het zit in het woord Salderen.
Dat betekent verbruik op jaarbasis tegen opwek op jaarbasis wegstrepen.
opwek > verbruik valt daar dus niet onder

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 24-04-2020 19:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:09:
[...]

wat is er mis met de term terugleveren?
Ik denk dat het over dit stukje gaat, maar ik zie niets raars :?

[...]
Iedere omvormer levert terug aan het net.
Voor mij is terug leveren een synoniem voor overschot. Meer terug leveren dan je verbruikt.
Als je 100 procent kunt salderen heb je geen overschot.
En @Rouske beweert dat het over percentage overschot gaat. Hij gebruikt @AUijtdehaag als voorbeeld omdat die twee keer zoveel terug levert dan verbruikt, die heeft dus overschot.
Hij zou volgens @Rouske langer alles volledig van zijn eigen gebruik kunnen salderen.

Goedzo @BarryH

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De overheid kent geen opwek. Vergeet opwek, uit je hoofd, niet aanwezig...
Ze hebben maar 2 getallen, verbruik en terugleveren. Terugleveren wordt gesaldeerd met verbruik. Van terugleveren kun je dan nog een bepaald percentage salderen.
Makkelijker kunnen ze het niet maken...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:16:
[...]

Iedere omvormer levert terug aan het net.
Voor mij is terug leveren een synoniem voor overschot. Meer terug leveren dan je verbruikt.
Als je 100 procent kunt salderen heb je geen overschot.
En @Rouske beweert dat het over percentage overschot gaat. Hij gebruikt @AUijtdehaag als voorbeeld omdat die twee keer zoveel terug levert dan verbruikt, die heeft dus overschot.
Hij zou volgens @Rouske langer alles volledig van zijn eigen gebruik kunnen salderen.
dat is dan een betenis die je er zelf aan hebt gegeven, het staat er echt juist.

je hebt maar 2 smaken

leveren (afname)
terugleveren

Terugleveren doen we op dit moment tegen volledigtarief (salderen) en tegen teruglevertarief.
Wat @Rouske zegt klopt, Ik kan ook jaren lang 100% van mijn verbruik salderen (letop dat is dan bv 73% van mijn teruglevering) het staat echt zo in de brief. wat alle sites er veder van maken kan mij niet zo heel veel schelen (ookal staat er in deze link weinig raars)

Dat is exact de reden dat ik mij nu aan het orienteren ben op een uitbreiding van het al vrij grote zonnepanelen park hier ;)

edit: beetje spuit elf, ik was (nog net op zonnestroom) aan het koken tijdens het typen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

joozzt schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:19:
De overheid kent geen opwek. Vergeet opwek, uit je hoofd, niet aanwezig...
Ze hebben maar 2 getallen, verbruik en terugleveren. Terugleveren wordt gesaldeerd met verbruik. Van terugleveren kun je dan nog een bepaald percentage salderen.
Makkelijker kunnen ze het niet maken...
Je hebt helemaal gelijk, maar voor de meter gebruikt is 100% gesaldeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:32:
[...]

dat is dan een betenis die je er zelf aan hebt gegeven, het staat er echt juist.

je hebt maar 2 smaken

leveren (afname)
terugleveren

Terugleveren doen we op dit moment tegen volledigtarief (salderen) en tegen teruglevertarief.
Wat @Rouske zegt klopt, Ik kan ook jaren lang 100% van mijn verbruik salderen (letop dat is dan bv 73% van mijn teruglevering) het staat echt zo in de brief. wat alle sites er veder van maken kan mij niet zo heel veel schelen (ookal staat er in deze link weinig raars)

Dat is exact de reden dat ik mij nu aan het orienteren ben op een uitbreiding van het al vrij grote zonnepanelen park hier ;)

edit: beetje spuit elf, ik was (nog net op zonnestroom) aan het koken tijdens het typen :+
Hetgeen wat @Rouske zegt, en jij eigenlijk ook, zie ik nergens in een voorbeeld. Alles gaat over 0 voorbeelden.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt, dan blijft tot 2028 mijn rekening ongewijzigd.
Dertig procent van mijn terug levering is gelijk aan mijn eigen gebruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Copitano schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:37:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar voor de meter gebruikt is 100% gesaldeerd ;)
Nope, voor de meter gebruikt is ook gewoon verbruik, maar dan zonder de levering vanuit het net, heeft niks met salderen te maken.
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:38:
[...]

Hetgeen wat @Rouske zegt, en jij eigenlijk ook, zie ik nergens in een voorbeeld. Alles gaat over 0 voorbeelden.

En dat bedoelde ik je dus al te zeggen in mijn 1e bericht, geen een website toont dat op die manier terwijl het wel zo is.

EDIT: helaas is onderstaande niet waar!, zie Rouske in "Details nieuwe salderingsregeling bekend"

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qxnc903k9ndb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 18-05-2020 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Dat komt omdat ze uit zijn gegaan van 99,9% van de zonnedaken en die zijn max 101% van het jaarverbruik. Voordeel is dat dus ook de regering hiervan uitgaat en de mensen die flink overproductie hebben er garen bij spinnen.
Het stond zo opgeschreven in het eerste voorstel (toen nog 11% afbrouw) en nu het definitief door moet als wet staat het weer zo opgeschreven. dus misschien moeten we het niet al te hard van de (zonne)daken schreeuwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:59
Nu het op moment dat het hier toch over salderen gaat, zijn er mensen die in conclaaf hebben gezeten met green choice of een andere energiemaatschappij, over niet correct salderen?

Ik heb het idee dat de gehele teruglevering aan het net, verrekend is met het terug lever tarief van green choice, en niet via het salderings- tarief. Worden daar wel eens fouten in gemaakt, of interpreteer ik het verkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 10:07
Ik zou jullie graag het volgende willen voorleggen. Beetje basale vraag voor jullie denk ik, maar wil graag even checken dat ik niets over het hoofd zie.

Ik heb een solaredge omvormer (SE3000, maximum AC output 3000 W, Maximum Continuous Output Current 16.5 A, Recommended Maximum DC Power 3750 W).
Daaraan zitten 10* 265 Wp panelen.
Ik haal hiermee zo'n 2500 kWh per jaar, en als ik kijk naar de dagelijkse curves dan is de tijd dat de output meer dan 2 kW is te verwaarlozen.

Nu wil ik ivm electrische auto wat panelen bij gaan leggen. Er schijnen er 6 te passen. Richting en hoek is vergelijkbaar met de overige panelen.
Ik krijg nu een offerte voor 6*310 Wp, en dit zou volgens hen niet op de omvormer er bij kunnen. Ik heb het idee dat dat best moet kunnen, als ik een vergelijkbare efficientie haal dan kom ik op 3400 W als te verwachten maximum vermogen.

Wat vinden jullie? Moet dat gewoon kunnen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:47:
Nu het op moment dat het hier toch over salderen gaat, zijn er mensen die in conclaaf hebben gezeten met green choice of een andere energiemaatschappij, over niet correct salderen?

Ik heb het idee dat de gehele teruglevering aan het net, verrekend is met het terug lever tarief van green choice, en niet via het salderings- tarief. Worden daar wel eens fouten in gemaakt, of interpreteer ik het verkeert?
Jazeker, ben al negen maanden in gevecht om een eind rekening gecorrigeerd te krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:53:
[...]

Jazeker, ben al negen maanden in gevecht om een eind rekening gecorrigeerd te krijgen.
Kreeg je ook 11 cent voor alle terug levering, of het ging dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
stat schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:49:
Ik zou jullie graag het volgende willen voorleggen. Beetje basale vraag voor jullie denk ik, maar wil graag even checken dat ik niets over het hoofd zie.

Ik heb een solaredge omvormer (SE3000, maximum AC output 3000 W, Maximum Continuous Output Current 16.5 A, Recommended Maximum DC Power 3750 W).
Ik haal hiermee zo'n 2500 kWh per jaar, en als ik kijk naar de dagelijkse curves dan is de tijd dat de output meer dan 2 kW is te verwaarlozen.

Nu wil ik ivm electrische auto wat panelen bij gaan leggen. Er schijnen er 6 te passen. Richting en hoek is vergelijkbaar met de overige panelen.
Ik krijg nu een offerte voor 6*310 Wp, en dit zou volgens hen niet op de omvormer er bij kunnen. Ik heb het idee dat dat best moet kunnen, als ik een vergelijkbare efficientie haal dan kom ik op 3400 W als te verwachten maximum vermogen.

Heeft te maken met de specificatie in de datasheet van 3750Wp max van SolarEdge en de garantie op de omvormer en daar wil de installateur zich natuurlijk niet aan branden, technisch kan het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:53:
[...]

Nee 7 ongeveer, hadden ze wel bewust gedaan want ze hadden vooruit gerekend en ik zou boven 10000 komen. Rekening ging over 9 maanden vandaar.
Maar als ze het goed doen word het gedeelte wat je saldeert als 7 cent genoteerd, en het gedeelte er boven als 11

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10
Een se 3000 gaat echt niet verder dan 3200 Watt https://i.imgur.com/ynGkR26.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:57:
[...]

Nee 7 ongeveer, hadden ze wel bewust gedaan want ze hadden vooruit gerekend en ik zou boven 10000 komen. Rekening ging over 9 maanden vandaar.
Maar als ze het goed doen word het gedeelte wat je saldeert als 7 cent genoteerd, en het gedeelte er boven als 11
Ik heb maar 1 tarief, van 11 cent voor alle teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:59:
[...]

Ik heb maar 1 tarief, van 11 cent voor alles.
Hier ook, het is wat verwarrend opgeschreven, maar het totaal klopt
zowel geleverde als teruggeleverde kWh staan als 11 cent

(zoals @Rol-Co hier onder salderen gaat dus doordat ze het levertarief op 11 cent hebben gezet)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 24-04-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

stat schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:49:

Waarschijnlijk is dat omdat je dan boven het maximaal aangesloten vermogen komt van 3750 en er een garantie issue ontstaat.
Verder zou ik niet weten waarom je niet 16 panelen in een string kan doen op die omvormer. Ik zou het gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:53:
[...]

Zo toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbRZ1IDNbmoJPFAB4YoRQtBflhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc3rXocbeL2dahPbP3chPSIk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:59:
[...]

Ik heb maar 1 tarief, van 11 cent voor alle teruglevering.
En niks gesaldeerd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
[...]

Zo heb ik het voorstel, en later ook het definitieve voorstel voor afbouwen gelezen. Vandaar ook eind jan het dak van mijn huis vol laten leggen. Veel direct gebruik in de wintermaanden vanwege de toch nog redelijke productie, en door het serieuze overschot aan terug levering de rest van het jaar, met volledig salderen tot bijna het einde van de afbouw periode, zijn de panelen terug betaald als het salderen echt stopt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:47:

Greenchoice betaald het basistarief als ze van mening zijn dat je teruglevering per jaar over de 10,000kWh grens gaat. Helaas berekenen ze dat door het verbruik van een gedeelte van het jaar lineair te extrapoleren. Dat werkt natuurlijk niet als de referentieperiode jun-sep is. Na overleg hebben ze het teruggedraaid en toegezegd het op 1 juni weer opnieuw te berekenen. Je moet dus wel zelf opletten of ze het goed doen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 10:07
Dank voor jullie antwoorden.
Ah dank. Maar het zal niet vaak voorkomen dat ik daar op zit, lijkt me efficienter dan er een hele omvormer naast te plaatsen.
Rouske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:55:
[...]

Heeft te maken met de specificatie in de datasheet van 3750Wp max van SolarEdge en de garantie op de omvormer en daar wil de installateur zich natuurlijk niet aan branden, technisch kan het zeker.
Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:02:
[...]

Waarschijnlijk is dat omdat je dan boven het maximaal aangesloten vermogen komt van 3750 en er een garantie issue ontstaat.
Verder zou ik niet weten waarom je niet 16 panelen in een string kan doen op die omvormer. Ik zou het gewoon doen.
Tja garantie is niet onbelangrijk. Denken jullie dat de omvormer eerder kapot zal gaan als je boven die 3750 Wp uit komt?
Alternatief is dat ik er ipv 6 3 extra bij plaats, dan blijf ik wel onder de 3750. Dat ziet er ook wat fraaier uit (is op het schuine dak aan de voorkant, in het huidige legplan leggen ze het wel erg om dakkapel en velux-raam heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:44:
[...]

Greenchoice betaald het basistarief als ze van mening zijn dat je teruglevering per jaar over de 10,000kWh grens gaat. Helaas berekenen ze dat door het verbruik van een gedeelte van het jaar lineair te extrapoleren. Dat werkt natuurlijk niet als de referentieperiode jun-sep is. Na overleg hebben ze het teruggedraaid en toegezegd het op 1 juni weer opnieuw te berekenen. Je moet dus wel zelf opletten of ze het goed doen.
Meter wissel? Dan vergeet het maar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:51:
[...]

Meter wissel? Dan vergeet het maar
Ja meter wissel maar nee, niet vergeten. Ze hebben het teruggedraaid en doen het op 1 juni opnieuw en dan goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

stat schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:45:
Dank voor jullie antwoorden.

[...]

Ah dank. Maar het zal niet vaak voorkomen dat ik daar op zit, lijkt me efficienter dan er een hele omvormer naast te plaatsen.
Kwa financieel efficientie niet ;)
Tja garantie is niet onbelangrijk. Denken jullie dat de omvormer eerder kapot zal gaan als je boven die 3750 Wp uit komt?
Alternatief is dat ik er ipv 6 3 extra bij plaats, dan blijf ik wel onder de 3750. Dat ziet er ook wat fraaier uit (is op het schuine dak aan de voorkant, in het huidige legplan leggen ze het wel erg om dakkapel en velux-raam heen...
Nee, geeft niets, ook is je dak sub optimaal dus grote kans dat je er helemaal niet zo ver over gaat, kennis van me heeft 4000W op een 3000 en blijft er ook net onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GifGmUe6GtWwYP_Qp3ezMLu4RlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kju7xtcLdHrfrDS3AF19k2pq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rouske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:41:
Nope, voor de meter gebruikt is ook gewoon verbruik, maar dan zonder de levering vanuit het net, heeft niks met salderen te maken.
In de letterlijke zin heb je gelijk maar het effect over het gebruik voor de meter is het zelfde. Elke kWh voor de meter kost nada (aanschaf van de installatie niet mee gerekend) 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@Copitano Zullen we het in dat geval gewoon bij eigenverbruik houden. :D
Salderen is een verrekening op basis van een wet. voor de meter kan daar geen spraken van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:02:
[...]

Bij mij staat er:

Levering enkel tarief: 488 kwh 0,11000 ex btw
Levering enkel tarief: 1265 kwh 0,11000 ex btw

Teruglevering enkeltarief 2086 kwh 0,11000 ex btw
Teruglevering enkeltarief 802 kwh 0,11000 ex btw

@reneeke1970 Dat vraag ik me dus af, of er wel gesaldeerd is.

[ Voor 23% gewijzigd door Basement op 24-04-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:24:
[...]

Bij mij staat er:

Dan heb je enkel tarief en ik dubbel maar maakt niet veel uit, je houd 4 telwerken en die zie je nu.
Wat is het probleem dan? Je krijgt 1000 kWh extra betaald a 11 cent, verbruik er al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Bij mij staat er:

Teruglevering enkeltarief -2086 kwh 0,11000 ex btw
Teruglevering enkeltarie -802 kwh 0,11000 ex btw

Je vergeet de min ;)

Ja er is gesaldeerd
488 - 2086 = - 1598
1265 - 802 = 463
dus teruggeleverd na salderen = -1598 + 463 = - 1135

0,11* -1135 = -124,85 wat elders van je rekening is afgetrokken .

Het is raar en vreemd opgeschreven (niet alleen wat ik schrijf, maar vooral hoe Greenchoice het opschrijft) , maar het klopt

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 24-04-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Bij mij staat er:

Wat doen ze in deze afrekening met de energiebelasting en ODE?
ook zo verrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
BarryH schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:42:
[...]

ook zo verrekenen?
-1136

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
[...]

Maar jij kan gewoon een oplaadpunt voor ev beginnen. Alles meer dan 11 cent is dan winst voor je. Ik weet niet of je een gunstige plek hebt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:31:
[...]

Dan heb je enkel tarief en ik dubbel maar maakt niet veel uit, je houd 4 telwerken en die zie je nu.
Wat is het probleem dan? Je krijgt 1000 kWh extra betaald a 11 cent, verbruik er al af.
Dat ik ook meende te zien wat jij nu zegt, alleen snap ik de berekening ( nog ) niet.

Ik zal jullie uitleg eens een goed laten inzinken, misschien snap ik het dan morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:42:
[...]

ook zo verrekenen?
Zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbRZ1IDNbmoJPFAB4YoRQtBflhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc3rXocbeL2dahPbP3chPSIk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
niet teveel over praten dan lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 16:04

Trebbors

Failure is no option!

Trebbors schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:31:
Hebben jullie op deze dagen echt enorm strakke parabolen? Of toch niet helemaal, gelijk aan de screenshots? Ik vind de V en A lijn aardig bibberen... :|

Situatie: geen schaduw tussen de vroegere ochtend en tot de avond.

DC V/A
[Afbeelding]

W
[Afbeelding]
Wie van de specialisten zou hier eens naar willen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Welke omvormer heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Trebbors schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:59:
[...]

Wie van de specialisten zou hier eens naar willen kijken?
Bomen in de buurt of op een afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:45:
[...]

Maar jij kan gewoon een oplaadpunt voor ev beginnen. Alles meer dan 11 cent is dan winst voor je. Ik weet niet of je een gunstige plek hebt....
Nee helaas, fietspad voor de deur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:52:
[...]

Ja meter wissel maar nee, niet vergeten. Ze hebben het teruggedraaid en doen het op 1 juni opnieuw en dan goed.
Ja dat zei de helpdesk ook tegen mij. En toen kreeg ik een eind afrekening van de nieuwe meter van slechts drle maanden. Omdat het winter was flink betalen dankzij verbruik wp.
Volgens de afdeling die de correctie doet, kun je twee standen van verschillende meters niet met elkaar verrekenen. Dus helpdesk zat fout met hun oplossing.
Dus toen weer gevecht om die factuur te laten vervallen, deurwaarder was er al bijna......
Nu is 9 weken geleden weer toegezegd dat ik een nieuwe correctie krijg na alles weer uitgelegd te hebben.
Dus voorlopig wacht ik nog steeds, en is het al negen maanden geleden.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 03:06:
[...]

Ja dat zei de helpdesk ook tegen mij. En toen kreeg ik een eind afrekening van de nieuwe meter van slechts drle maanden. Omdat het winter was flink betalen dankzij verbruik wp.
Volgens de afdeling die de correctie doet, kun je twee standen van verschillende meters niet met elkaar verrekenen. Dus helpdesk zat fout met hun oplossing.
Dus toen weer gevecht om die factuur te laten vervallen, deurwaarder was er al bijna......
Nu is 9 weken geleden weer toegezegd dat ik een nieuwe correctie krijg na alles weer uitgelegd te hebben.
Dus voorlopig wacht ik nog steeds, en is het al negen maanden geleden.......
Ik ben benieuwd en zal het jullie laten weten zodra de nieuw jaaropgave er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:34:
[...]

Bomen in de buurt of op een afstand?
Alleen in de ochtend en na 1800. Wel heel ver weg. Tussen 10:00u en 18:00u zeker niet. Vertel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 25-04-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Trebbors schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:21:
[...]

Alleen in de ochtend en na 1800. Wel heel ver weg. Tussen 10:00u en 18:00u zeker niet. Vertel :)
Vaak zie je dit als er toch "iets" is tussen de zon en je panelen, en de ribbel lijkt een boom of tak die schaduw over je panelen draait. Soms heel slecht te zien hoor.
De schaduw hoeft de panelen niet eens te raken soms, maar daardoor hebben ze al minder hemelzicht waardoor er anders gereageerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:00:
[...]

Ik ben benieuwd en zal het jullie laten weten zodra de nieuw jaaropgave er is.
Ik zou ze bellen en uitleggen wat ik zei, scheelt teleurstelling in augustus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:02:
[...]

Ik zou ze bellen en uitleggen wat ik zei, scheelt teleurstelling in augustus
Ik heb het zwart op wit:

"Gisteren sprak ik u over de nota die u onlangs van ons ontving. U gaf aan dat wij u geen vergoeding van 11 cent hebben gegeven. Graag informeer ik u.

Ik ben voor u nagegaan waarom u geen vergoeding van 11 cent heeft ontvangen voor uw teruglevering. De nota is opgemaakt op basis van 100 dagen. Wij rekenen naar ratio uit wat uw verbruik en teruglevering zal zijn op basis van 365 dagen. Bij deze berekening is geconcludeerd dat u meer dan 10.000 kWh zult opwekken.

Levert u meer dan 10.000 kWh netto terug? Dan ontvangt u over de gehele netto teruglevering het leveringstarief zonder overheidsheffingen en btw.

Ik kan me voorstellen dat u dan liever een nota wilt ontvangen over 365 dagen. We kunnen het bedrag op deze nota voor u bevriezen en een nota opstellen in juni 2020. Zo wordt dit verbruik en opwekking meegenomen over een geheel jaar en kan het zo zijn dat u nog onder de 10.000 kWh zit met uw teruglevering.

Wilt u gebruik maken van deze optie? Neemt u dan contact op met onze klantenservice. "

Ik heb ze toen gebeld en mijn voorkeur is in het systeem opgenomen. Ik vertrouw erop dat ze het zo gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:26:
[...]

Vaak zie je dit als er toch "iets" is tussen de zon en je panelen, en de ribbel lijkt een boom of tak die schaduw over je panelen draait. Soms heel slecht te zien hoor.
De schaduw hoeft de panelen niet eens te raken soms, maar daardoor hebben ze al minder hemelzicht waardoor er anders gereageerd wordt.
Doel je dan op de Voltage ribbel lijn? Als ik op dat dakje sta heb ik vol uitzicht op de zon. Ze liggen ook vrij plat, 10 graden, momenteel. Jij verwacht zonder schaduw een strakkere V lijn?

Kan dit eventueel door slechte bekabeling komen, met meer weerstand tussen set en omvormer?

[ Voor 14% gewijzigd door Trebbors op 25-04-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
cville schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:07:
[...]

Ik heb het zwart op wit:

"Gisteren sprak ik u over de nota die u onlangs van ons ontving. U gaf aan dat wij u geen vergoeding van 11 cent hebben gegeven. Graag informeer ik u.

Ik ben voor u nagegaan waarom u geen vergoeding van 11 cent heeft ontvangen voor uw teruglevering. De nota is opgemaakt op basis van 100 dagen. Wij rekenen naar ratio uit wat uw verbruik en teruglevering zal zijn op basis van 365 dagen. Bij deze berekening is geconcludeerd dat u meer dan 10.000 kWh zult opwekken.

Levert u meer dan 10.000 kWh netto terug? Dan ontvangt u over de gehele netto teruglevering het leveringstarief zonder overheidsheffingen en btw.

Ik kan me voorstellen dat u dan liever een nota wilt ontvangen over 365 dagen. We kunnen het bedrag op deze nota voor u bevriezen en een nota opstellen in juni 2020. Zo wordt dit verbruik en opwekking meegenomen over een geheel jaar en kan het zo zijn dat u nog onder de 10.000 kWh zit met uw teruglevering.

Wilt u gebruik maken van deze optie? Neemt u dan contact op met onze klantenservice. "

Ik heb ze toen gebeld en mijn voorkeur is in het systeem opgenomen. Ik vertrouw erop dat ze het zo gaan doen.
Zo, dat maar even ge-bookmarked, want ik zit ook bij die club, en hoop volgende maand te beginnen met terugleveren, terwijl mijn jaarnota per 1 september is.
Dus ik zal ook wel buiten de boot vallen, in eerste instantie;
wat is handig, afwachten, of ze er pro actief op te wijzen zodat ze het gelijk goed gaan doen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Naalroc schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:53:
[...]

Zo, dat maar even ge-bookmarked, want ik zit ook bij die club, en hoop volgende maand te beginnen met terugleveren, terwijl mijn jaarnota per 1 september is.
Dus ik zal ook wel buiten de boot vallen, in eerste instantie;
wat is handig, afwachten, of ze er pro actief op te wijzen zodat ze het gelijk goed gaan doen?
Mijn ervaring zegt me dat pro-actief meer werk gaat zijn/minder kans heeft. Afwachten dus. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:07
Twee weken terug had ik het erover dat ik vermoedde dat er een duif zich aan het nestelen was. Ik heb toen uit China zo'n endoscoop gekocht voor een paar Euro en zojuist eens gekeken

YouTube: Duif

Er zit dus een duif, waarschijnlijk te broeden. Nest is niet heel groot lijkt het. Verjagen of laten zitten tot ze uitkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Bij Greenchoice zijn ze ook niet al te slim aan de telefoon.
Ik moest mijn contract verlengen, en het verleng aanbod is altijd slechter dan een nieuwe klant krijgt, dus bellen maar. Nou dat kon dus wel goedkoper, maar hoeveel Zonnepanelen heeft uw, en hoeveel wattpeak ?

Oh meneer dan krijgt u een maandrekening van 5€ want dan levert u zoveel op dat het op nul uitkomt.

Nee muts, ik heb 4 maanden van 1000 kWh in de winter en in de zomer wek ik wel veel op, maar ik wil gewoon mijn oude maand bedrag betalen en niet 5€.

Ehh ok meneer.

Op elke maand rekening staan dus ook altijd van die balkje hoeveel een zuinig iemand gebruikt, een normaal gezin, en die van ons is altijd langer. Ook al lever ik die mand netto terug.

Dus aan de ene kant houden ze rekening met zonnepanelen, maar aan de andere kant helemaal niet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Trebbors schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:39:
[...]

Doel je dan op de Voltage ribbel lijn? Als ik op dat dakje sta heb ik vol uitzicht op de zon. Ze liggen ook vrij plat, 10 graden, momenteel. Jij verwacht zonder schaduw een strakkere V lijn?

Kan dit eventueel door slechte bekabeling komen, met meer weerstand tussen set en omvormer?
Strakkere vermogens lijn met afgelopen dagen, voltage schommelt altijd wel iets.

In bekabeling heb ik nog niet gezien maar wie weet, voel aan wat stekkers even na prime time, als er 1 slecht is zal ie heet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Lardman schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:14:
@koprol probeer eens of de kabels lang genoeg zijn om de 2 schaduwpanelen in serie op 1 tigo optimiser te doen. volgens mij kan de tigo tot 475 watt, 75 volt onder last en 90volt openklem aan. Ben je voor 50 euro klaar.
uit ervaring kan ik je wel vertellen dat je voor dezelfde 50 euro ook een poly van tussen de 230 en 260 watt er bij hebt en dat levert je veel meer op per geinvesteerde euro. De tigo zal redelijk vaak de spanning naar beneden willen gooien omdat er schaduw is en vervolgens slaat de omnik af omdat je onder de minimale stringspanning zakt.
do maar gewoon paneeltje erbij als dat past :D

@Tweeke Goodwe 3600DN-S mag volledig scheef belast volgens fabrikant, dus kies die gewoon.
Ik heb al 3 HJSolar panelen geplaatst en die hebben een spanning van 51V per stuk. 2 van deze panelen gaat 1 Tigo niet leuk vinden, denk ik dan. Ik heb nu al schaduw op deze panelen, waarom zou ik er dan een paneel bij plaatsen die nog meer schaduw zal pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar de oorzaak waarom mijn wifi signaal erg slecht is in de tuin. Na zaken uit te sluiten ben er er 99% van overtuigd dat het de zonnepanelen zijn die storing veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLDwN6lx7-1wvLJOSQV2kYMph-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b2KD4yorh1Wf8lPxHQ4LVeMd.png?f=user_large

Deze afbeelding is afkomstig van: https://www.agentschaptel...oringen-door-zonnepanelen

Mijn panelen zijn inderdaad op deze verkeerde manier (in een lus) aangesloten (door de vorige bewoner) maar functioneren verder ok.

Zal het correct aansluiten van mijn zonnepanelen de wifi inderdaad verbeteren. Ofwel stoort dit echt? Zou de opbrengst evt nog hoger kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@xantos
Hoeveel verschil merk je tussen dag en nacht qua WiFi ? In de nacht staat de stringinverter en de eventuele optimizers uit, en die van je buren ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 23:44
vinom schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:03:
Twee weken terug had ik het erover dat ik vermoedde dat er een duif zich aan het nestelen was. Ik heb toen uit China zo'n endoscoop gekocht voor een paar Euro en zojuist eens gekeken

YouTube: Duif

Er zit dus een duif, waarschijnlijk te broeden. Nest is niet heel groot lijkt het. Verjagen of laten zitten tot ze uitkomen?
Laten zitten natuurlijk :|

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:05:
Bij Greenchoice zijn ze ook niet al te slim aan de telefoon.
Ik moest mijn contract verlengen, en het verleng aanbod is altijd slechter dan een nieuwe klant krijgt, dus bellen maar. Nou dat kon dus wel goedkoper, maar hoeveel Zonnepanelen heeft uw, en hoeveel wattpeak ?

Oh meneer dan krijgt u een maandrekening van 5€ want dan levert u zoveel op dat het op nul uitkomt.

Nee muts, ik heb 4 maanden van 1000 kWh in de winter en in de zomer wek ik wel veel op, maar ik wil gewoon mijn oude maand bedrag betalen en niet 5€.

Ehh ok meneer.

Op elke maand rekening staan dus ook altijd van die balkje hoeveel een zuinig iemand gebruikt, een normaal gezin, en die van ons is altijd langer. Ook al lever ik die mand netto terug.

Dus aan de ene kant houden ze rekening met zonnepanelen, maar aan de andere kant helemaal niet.
Klopt
Al vat ik dat van je maandbedrag niet, wat wil je dan per maand afrekeken? Meer dan 5,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:29:
@xantos
Hoeveel verschil merk je tussen dag en nacht qua WiFi ? In de nacht staat de stringinverter en de eventuele optimzers uit, en die van je buren ook.
'S nachts heb ik nog niet getest. Ik heb wel de inverter overdag handmatig uitgezet maar dat leverde niks op. Kan de storing gewoon voorduren terwijl de inverter uitstaat, maar er toch nog zonlicht op de panelen schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 20:51
xantos schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:23:
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar de oorzaak waarom mijn wifi signaal erg slecht is in de tuin. Na zaken uit te sluiten ben er er 99% van overtuigd dat het de zonnepanelen zijn die storing veroorzaken.

Zal het correct aansluiten van mijn zonnepanelen de wifi inderdaad verbeteren. Ofwel stoort dit echt? Zou de opbrengst evt nog hoger kunnen worden?
Je kunt dit toch supereenvoudig zelf testen door de omvormer even uit te zetten?
Edit: Dat was dus al gevraagd. Maar als het uitzetten niet helpt, dan gaat dit je Wifi niet verbeteren.
Dat voorkomen van die inductielus heeft trouwens ook (vooral) te maken met blikseminslag in de buurt.
Hoe kwam je trouwens bij bovenstaande 99% als het uitzetten van de omvormer niet helpt?

@xantos hieronder: Soms kruisen berichten elkaar. Bovendien had je dat van dat uitzetten beter in het originele bericht kunnen zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 25-04-2020 15:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:43:
[...]

Je kunt dit toch supereenvoudig zelf testen door de omvormer even uit te zetten?
xantos schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:36:
[...]

'S nachts heb ik nog niet getest. Ik heb wel de inverter overdag handmatig uitgezet maar dat leverde niks op. Kan de storing gewoon voorduren terwijl de inverter uitstaat, maar er toch nog zonlicht op de panelen schijnt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
@xantos het kan ook aan je ramen liggen, HR++ glas heeft een metalen coating. Dit houdt het wifi signaal behoorlijk tgen.
check het wifi signaal aan de binnenkant tegen het glas, en daarna op dezelfde locatie aan de andere kant. Veel minder bereik? Dan is het je glas.

edit:
Maar ik denk dat je het beste even een eigen topic kan aanmaken, anders gaan we rap offtopic

[ Voor 34% gewijzigd door insomniac op 25-04-2020 15:59 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
insomniac schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:50:
@xantos het kan ook aan je ramen liggen, HR++ glas heeft een metalen coating. Dit houdt het wifi signaal behoorlijk tgen.
check het wifi signaal aan de binnenkant tegen het glas, en daarna op dezelfde locatie aan de andere kant. Veel minder bereik? Dan is het je glas.

edit:
ik heb 2 van die "foute" lussen op het dak liggen, en gewoon goed wifi eronder.
Maar ik denk dat je het beste even een eigen topic kan aanmaken, anders gaan we rap offtopic
Ok!

Maar foute lussen zijn dus geen ramp verder, zonnepaneel technisch bekeken?

[ Voor 6% gewijzigd door xantos op 25-04-2020 16:05 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw