Die 5x 6mm2 met verdeler naar 3 groepen is het beste. Korte dikke 230V kabels.Fairy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:10:
[...] Dank je wel. die gedeelde nuldraad is een punt, maar ik weet niet of je dat wegneemt met een onderverdeler.
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik denk dat ik voor de meest veilige optie ga. Ik hang op de zolder 3 inverters op van 2000 watt, ik breng 3 installatiebuizen naar de zolder met elk een eigen groep op 1 van de fases, dus 9 draden totaal.
Voor een wasmachine hoef ik het niet te doen. We hebben in dat huis een bijkeuken waar dat allemaal komt te staan.
Voordeel daarvan is dat ik ook meteen 3 plugwise Stealths kan ophangen en elke rij (3x2040WP) apart kan monitoren. Alles volgens het boekje en geen geknutsel. Alleen jammer van die mega grote klos 5x6mm die ik heb liggen, maar dat geeft niet.
Sowieso qua groepenkast hoef ik me geen zorgen te maken. Ik heb de grootste ABB kast besteld met 2 kasten naast elkaar en potentie voor 24 groepen.
De kast die er nu in zit bij de huidige bewoners heeft maar 5 groepen, dus dat komt goedIk ga sowieso de hele elektra in het huis herzien en opnieuw bekabelen, want hoe kunnen die mensen maar 5 groepen hebben terwijl ze 2 buitenstopcontacten, wasmachine, droger, vaatwasser, oven, verlichting, schuur met elektra en 3 etages hebben. Lijkt me vrijwel onmogelijk om zo veel zaken veilig aan te sluiten.
Verder heb je helemaal gelijk. Dit gaat meer richting huisinstallatie, dus ik laat het hierbij.
Voor verbruiksgroepen hoe ik het graag beperkt, dat mijn eigen automaten er eerder uitgaan dan de verzegelde hoofdzekering. Met hoofdautomaten speelt dat dan weer niet. Die kan je zelf resetten.
Begin met Oost-West. En bekijk de topicstart eens. Daar zijn de meeste van je vragen beantwoord.Klaus_1250 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:17:
Een beginnervraag, maar here goes:
heb met mijn huis 5 jaar geleden een zonnepanneel installetie overgenomen, maar die is nogal houtje-touwtje aangelegd.
Nu wil ik het deels overdoen en panelen bijplaatsen (elektrische auto gebruikt ca 8000 kWu per jaar) maar ...
* ik ben op zoek naar een flexibel montage systeem, waarin ik panelen in relatief grote hoeken kan plaatsen (20 - 35 graden) - evt dubbellandscape of portrait).
Maar nagenoeg alle systemen lijken tegenwoordig op 10-15 graden landscape te zitten. Met een 3x 730cm brede zuidliggende platte daken van 230cm (muur aan noordkant), 240 (muur aan noordkant) en 500cm diep, kan ik dan maar de helft kwijt van wat er potentieel past.
Zijn er systemen die hier in voorzien? Of moet ik voor elk paneel los een beugel te monteren en ballast plaatsen?
* zijn er websites die het daadwerkelijk geleverde vermogen van panelen bijhouden in verschillende weersomstandigheden? Ik vind alleen maar links naar oude of niet bestaande meer bestaande sites of met hele beperkte selectie aan panelen. Ik hoef geen top panelen, maar wil wel panelen die ook nog redelijk presteren zonder blauwe lucht en een redelijke prijs per geleverd vermogen hebben. Alleen kom er nu niet aan uit waar ik dit soort informatie vind.
[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 24-04-2020 01:44 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.