Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.441 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:36:
[...]

Klopt
Al vat ik dat van je maandbedrag niet, wat wil je dan per maand afrekeken? Meer dan 5,- ?
Gewoon op €112 laten staan, en dan zie ik het wel.

Jaar 1 kwam ik uit met veel verbruik door de WP bron die er nog niet was. Dus toen waren ze het spoor kwijt omdat ze simpelweg jaarverbruik door rekeken.

Eind afrekening in december gevraagd, en betaald. Daarna was Januari t/m half maart de bron er ook niet en pas half maart wel. Dus ik heb nu een jaar inzicht op verbruik, maar bij greenchoice telden ze vorig jaar die eerste 2 en halve maand erg hoog verbruik door.

Ik kom tussen de 3000 en 4000 kWh uit in een jaar (na salderen) Maar aangezien ik er weer een paar panelen bij gezet heb is dit jaar weer anders.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 25-04-2020 16:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@jacovn

Je kan toch zelf wel inschatten waar je op uit komt met verbruik en opwek? Ik ga geen 100,- per maand stallen bij een el en dan eind van het jaar weer terug halen, dat kan ik zelf ook wel op een rekeningetje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 15:38
Nou het heeft even moeten duren maar sinds gisteren liggen er op ons nieuwe huis 20 JA Solar panelen 310wp en een Growatt 6000 3 fase omvormer.

Wat me nu alleen op valt is dat de panelen niet egaal zwart zijn, dat had ik wel verwacht eigenlijk.
Iemand een idee hoe of wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9fqzrZY9aqJBVj7zTLUEPHZJ_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DM9tECkAOsencSnYPtRbwlTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn5aDec656qAy_dPCJW-G7CNGwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBYhFmLOg9NVoQJyVMEKmRZu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:07:
[...]

Ik heb het zwart op wit:

"Gisteren sprak ik u over de nota die u onlangs van ons ontving. U gaf aan dat wij u geen vergoeding van 11 cent hebben gegeven. Graag informeer ik u.

Ik ben voor u nagegaan waarom u geen vergoeding van 11 cent heeft ontvangen voor uw teruglevering. De nota is opgemaakt op basis van 100 dagen. Wij rekenen naar ratio uit wat uw verbruik en teruglevering zal zijn op basis van 365 dagen. Bij deze berekening is geconcludeerd dat u meer dan 10.000 kWh zult opwekken.

Levert u meer dan 10.000 kWh netto terug? Dan ontvangt u over de gehele netto teruglevering het leveringstarief zonder overheidsheffingen en btw.

Ik kan me voorstellen dat u dan liever een nota wilt ontvangen over 365 dagen. We kunnen het bedrag op deze nota voor u bevriezen en een nota opstellen in juni 2020. Zo wordt dit verbruik en opwekking meegenomen over een geheel jaar en kan het zo zijn dat u nog onder de 10.000 kWh zit met uw teruglevering.

Wilt u gebruik maken van deze optie? Neemt u dan contact op met onze klantenservice. "

Ik heb ze toen gebeld en mijn voorkeur is in het systeem opgenomen. Ik vertrouw erop dat ze het zo gaan doen.
Hebben ze mij ook allemaal toegewezen, hetzelfde als bij jou. Maar dat gaat alleen als het over dezelde meter gaat. Bij wisseling is het niet mogelijk. Ik kreeg later ook excuses, hadden ze niet zo mogen doen.
Nu hebben ze mij beloofd dat ze alsnog de alles eerste foute eind rekening gaan corrigeren, ze hebben het met uitgebreide uitleg naar die afdeling gezet. Maar daar wacht ik dus alweer negen weken op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:58

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje, ik ben bezig mijn oude panelen te hergebruiken als een overkapping in de tuin. Heb ondertussen het frame van Douglas hout staan en een viertal liggers van 17x7cm dik.
Ik was van plan ook bij de rode vlakjes dwarsliggers te gaan plaatsen tussen alle panelen maar heb daar nu wat bedenkingen bij, met name aangaande waterdichtheid.

Als alternatief plan heb ik nu het idee om op bepaalde delen de panelen tegen elkaar te plaatsen en dmv kit waterdichtheid te krijgen. Het gaat om de rode verbindingen, bovenkant is de hoogste kant en onderkant de lage kant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7nbs1mn.jpg

De blauw, gele en groene vakjes zijn beugels die met lange houtdraadbouten aan de dikke ligger vast komen en aan de hoge en lage kant komen ook nog balkeb.

Wat het zou betekenen is dat de panelen van 166 lang alleen aan de kopse kanten dragend komen te zitten. Ik heb uiteraard de panelen goed bekeken en er zit geen merkbare flex in, dus ik heb het idee dat het best wat kan hebben. De bovenste en onderste komen vast aan het frame met balken, daarmee heb ik het gevoel dat het stevig is.

Het "oude" plan van 30 minuten geleden was dat er bij elk paneel, dus ook de rode blokjes, een balk zou komen met tussen het paneel en de balk een onderleg rubber van epdm. Dit komt in ieder geval onder de liggers uiteraard. Nadeel wat ik hier nu inzie is dat er een kans is dat er tussen de panelen water kan blijven staan wat niet simpel wegloopt. De hoek is slechts 8-9 graden namelijk. De gedachte is door de panelen strak tegen elkaar te leggen het stilstand water probleem te voorkomen.

Graag jullie mening of dit veilig genoeg aangaande bevestiging en wat de kans is dat het waterdicht is te krijgen 8)

Edit: ik kan bij de rode vlakjes uiteraard nog wel kiezen voor ondersteunen als dat mijn grootste probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 25-04-2020 16:43 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pixelmagic

Als je een goede rups op de zijkant legt en ze dan tegen elkaar drukt zodat de kit er uit komt is dat echt wel waterdicht, echter is het bij de hoeken misschien een probleem, krijg je de panelen wel strak tegen elkaar, en wat doet het met uitzetten in de zon, krimpen in de winter.

@Supershiva

Er zit nog een hoop vet en vette handen op maar dat gaat er wel af nog, dan wordt het al beter.
Ligt er mooi op hoor, leuke set zo.
(y)

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 25-04-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Supershiva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:19:
Nou het heeft even moeten duren maar sinds gisteren liggen er op ons nieuwe huis 20 JA Solar panelen 310wp en een Growatt 6000 3 fase omvormer.

Wat me nu alleen op valt is dat de panelen niet egaal zwart zijn, dat had ik wel verwacht eigenlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn maar heel weinig panelen echt zwart..
Ik heb dure (sunpower x21) en goedkope (Sunpower p19) en ze zijn beide op best wel zwart, en dan valt licht er vanuit andere hoek op en dan zijn ze opeens minder zwart.

Eigenlijk moet je panelen die je op het oog hebt ergens lokaal kunnen zien gedurende meerdere dagen/tijden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 16:04

Trebbors

Failure is no option!

Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:14:
[...]

Strakkere vermogens lijn met afgelopen dagen, voltage schommelt altijd wel iets.

In bekabeling heb ik nog niet gezien maar wie weet, voel aan wat stekkers even na prime time, als er 1 slecht is zal ie heet zijn.
Het zullen de snailtrails wel zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:24:
[...]

Hebben ze mij ook allemaal toegewezen, hetzelfde als bij jou. Maar dat gaat alleen als het over dezelde meter gaat. Bij wisseling is het niet mogelijk. Ik kreeg later ook excuses, hadden ze niet zo mogen doen.
Nu hebben ze mij beloofd dat ze alsnog de alles eerste foute eind rekening gaan corrigeren, ze hebben het met uitgebreide uitleg naar die afdeling gezet. Maar daar wacht ik dus alweer negen weken op.
Ik heb het nog even nagekeken: in november 2019 zou ik (onterecht, want lineaire extrapolatie) € 751,25 terugkrijgen. Dat is volgens afspraak teruggedraaid. In "Mijn betalingen" staat dit bedrag nog steeds open en wordt in juni bij de jaarafrekening verrekent. Ik heb in mijn communicatie met GC het nadrukkelijk over de meter wissel gehad.

We zullen het zien.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja solar 310 is ook niet egaal zwart.
Ik zie ook witte busbars.
Had je beter een nieuwer type kunnen kopen.
Of een LG, Sunpower, S-Energy, REC of iets.
Als dat een eis van je was terug naar de leverancier. 310 wp is van vorig jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat je panelen hebt. In mijn ogen wel verkeert geplaatst, ik heb eerder al gewaarschuwd voor schaduw. Daar ga je veel last van krijgen, die opstaande randen. Ze hadden portrait gemoeten. Dan zou er door de schaduw maar 1/3 van een rij panelen uitvallen. Door hoe de schaduw nu over de panelen komt, de korte kant, valt de hele linker of rechter rij panelen uit. En dat vrij lang in de ochtend, en al vanaf vrij vroeg in de middag. Als je nog niet betaald hebt zou ik de panelen eerst portrait laten plaatsen.
Er zijn dakpannen boven en onder nog vrij, dat had niet gemoeten, aan de zijkant wel...
Of die rand weg. Beter. Sorry, ik ben bang dat het zo "fout" gaat.

edit: die metalen strepen aan de zijkant zijn de doorverbindingen van busbars tussen de rijen cellen.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 25-04-2020 18:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

En dan plaatsen als
8
8
8

Of
7
7
7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:33
jacovn schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:09:
[...]

Gewoon op €112 laten staan, en dan zie ik het wel.
En dan je energiemaatschappij failliet, ja er zijn er al meerdere over de kop gegaan. Ben je mooi je hoge voorschot kwijt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:38:
Even een vraagje, ik ben bezig mijn oude panelen te hergebruiken als een overkapping in de tuin. Heb ondertussen het frame van Douglas hout staan en een viertal liggers van 17x7cm dik.
Ik was van plan ook bij de rode vlakjes dwarsliggers te gaan plaatsen tussen alle panelen maar heb daar nu wat bedenkingen bij, met name aangaande waterdichtheid.

Als alternatief plan heb ik nu het idee om op bepaalde delen de panelen tegen elkaar te plaatsen en dmv kit waterdichtheid te krijgen. Het gaat om de rode verbindingen, bovenkant is de hoogste kant en onderkant de lage kant.

[Afbeelding]

De blauw, gele en groene vakjes zijn beugels die met lange houtdraadbouten aan de dikke ligger vast komen en aan de hoge en lage kant komen ook nog balkeb.

Wat het zou betekenen is dat de panelen van 166 lang alleen aan de kopse kanten dragend komen te zitten. Ik heb uiteraard de panelen goed bekeken en er zit geen merkbare flex in, dus ik heb het idee dat het best wat kan hebben. De bovenste en onderste komen vast aan het frame met balken, daarmee heb ik het gevoel dat het stevig is.

Het "oude" plan van 30 minuten geleden was dat er bij elk paneel, dus ook de rode blokjes, een balk zou komen met tussen het paneel en de balk een onderleg rubber van epdm. Dit komt in ieder geval onder de liggers uiteraard. Nadeel wat ik hier nu inzie is dat er een kans is dat er tussen de panelen water kan blijven staan wat niet simpel wegloopt. De hoek is slechts 8-9 graden namelijk. De gedachte is door de panelen strak tegen elkaar te leggen het stilstand water probleem te voorkomen.

Graag jullie mening of dit veilig genoeg aangaande bevestiging en wat de kans is dat het waterdicht is te krijgen 8)

Edit: ik kan bij de rode vlakjes uiteraard nog wel kiezen voor ondersteunen als dat mijn grootste probleem is.
Per paneel heb ik drie liggers, de rode strepen is bij mij inderdaad kit, panelen op 3 mm afstand gehouden, anders kan kit geen zetting opvangen. De liggers aan de zijkanten liggen tien cm van elkaar, daardoor kun je op de gele strepen een kunstof dakgoot plaatsen van tien breed.
Je kunt geen twee zijdes netjes in kit krijgen, vandaar de goot.
Panelen tegen elkaar klemmen, drie gaatjes boren door het frame. Van elkaar af halen, een zachte tocht band één cm van boven plakken. Deze dient om dikke rups kit op te leggen zonder dat hij weg zakt. Voorzichtig tegen elkaar schuiven, lange boutje nemen van vier cm, door het frame steken met kunststof ring er tussen van drie of vier mm. Als alle drie de bouten er in zitten aandraaien en zo de kit plat persen op die drie mm na. Met plamuur mes aan boven kant kit weg steken en dan met volgend paneel beginnen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@reneeke1970 Kun je niet ff langs gaan?
Zover is het niet bij jou vandaan. :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Dacuuu schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:26:
[...]

En dan je energiemaatschappij failliet, ja er zijn er al meerdere over de kop gegaan. Ben je mooi je hoge voorschot kwijt..
Precies, al kan je 2 maanden voorscht nog terugboeken, maar ik wil aan het eind van de reis bijbetalen, en geen geld terug krijgen.
Bij EnergieFlex is mij ook nog de welkomst premie van € 80 door de neus geboord. Daarom wil ik bijbetalen, en niet een spaarpotje opbouwen wat je mogelijk kwijt raakt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

reneeke1970 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:37:
[...]

Per paneel heb ik drie liggers, de rode strepen is bij mij inderdaad kit, panelen op 3 mm afstand gehouden, anders kan kit geen zetting opvangen. De liggers aan de zijkanten liggen tien cm van elkaar, daardoor kun je op de gele strepen een kunstof dakgoot plaatsen van tien breed.
Je kunt geen twee zijdes netjes in kit krijgen, vandaar de goot.
Panelen tegen elkaar klemmen, drie gaatjes boren door het frame. Van elkaar af halen, een zachte tocht band één cm van boven plakken. Deze dient om dikke rups kit op te leggen zonder dat hij weg zakt. Voorzichtig tegen elkaar schuiven, lange boutje nemen van vier cm, door het frame steken met kunststof ring er tussen van drie of vier mm. Als alle drie de bouten er in zitten aandraaien en zo de kit plat persen op die drie mm na. Met plamuur mes aan boven kant kit weg steken en dan met volgend paneel beginnen.
Bedankt voor je antwoord.

Net na babbeltje met de buurman nog een andere optie, ik heb flink wat van die epdm onderligger over als ik het anders ga doen. Ik zou de vlakke kant met epdm kit tegen 1 paneel kunnen plakken en vervolgens het tweede paneel tegen de ribbelkant vastklemmen met een paar m4 boutjes en moertjes vastzetten zoals jij al voorstelt. Het voordeel hiermee is dat ze ook nog eens los kunnen en ik geen lange kitranden bovenop moet maken (heb het niet zo op hoogte en ben zeker geen ballerina :+ ).

Ik ga eens bedenken wat de beste optie voor mij gaat zijn, feedback welkom uiteraard

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:54:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Net na babbeltje met de buurman nog een andere optie, ik heb flink wat van die epdm onderligger over als ik het anders ga doen. Ik zou de vlakke kant met epdm kit tegen 1 paneel kunnen plakken en vervolgens het tweede paneel tegen de ribbelkant vastklemmen met een paar m4 boutjes en moertjes vastzetten zoals jij al voorstelt. Het voordeel hiermee is dat ze ook nog eens los kunnen en ik geen lange kitranden bovenop moet maken (heb het niet zo op hoogte en ben zeker geen ballerina :+ ).

Ik ga eens bedenken wat de beste optie voor mij gaat zijn, feedback welkom uiteraard
Hoezo hoogte? Je schroeft paneel vast, ladder ertegen, beetje voorover bukken en je arm haalt die meter afstand wel naar je naad. En daarna doe je de volgende.
Oh nog een tip, leg eerst drie vier panelen tegen elkaar met lijm klem, dit om de goede richting te bepalen. Dan schroef je de eerste vast aan de balken. Daarna haal je het los en kun je één voor één tegen dat paneel aan werken.
Ik heb hier afdak van 3×4 en de volgende word 8×6. Liggers van 22×7 ,kost paar centen maar ach, camper moet droog staan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dacuuu schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:26:
[...]

Dat is wel een risico, ik heb de dure maanden weer gehad kan het nu wel omlaag zetten naar de helft of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 16:15
Kan iemand mij iets uitleggen over een oost-west opstelling met een 45° dak.

Als je aan beide kanten evenveel panelen neer legt met een totaal van 4000 wp

En de zon eerst aan de ene kant schijnt en de andere helft van de dag aan de andere kant, is je max opbrengst dan gebasseerd op 2000 wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@squareware Opbrengst +/- 3200kWh. Max piekvermogen < +/- 3k2W

@squareware bekijk de link in mijn .sig. Fp4All logging van 5k5Wp O-W systeem op 4k2VA omvormer.

[ Voor 46% gewijzigd door onetime op 25-04-2020 19:45 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
@onetime
Dat is dan per jaar?

Iets minder opbrengst, maar zeker niet de helft kwijt, wanneer je 4000wp aan zonnepanelen gewoon in een meest gunstigste positie neer legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:12:
[...]

Fijn dat je panelen hebt. In mijn ogen wel verkeert geplaatst, ik heb eerder al gewaarschuwd voor schaduw. Daar ga je veel last van krijgen, die opstaande randen. Ze hadden portrait gemoeten. Dan zou er door de schaduw maar 1/3 van een rij panelen uitvallen. Door hoe de schaduw nu over de panelen komt, de korte kant, valt de hele linker of rechter rij panelen uit. En dat vrij lang in de ochtend, en al vanaf vrij vroeg in de middag. Als je nog niet betaald hebt zou ik de panelen eerst portrait laten plaatsen.
Er zijn dakpannen boven en onder nog vrij, dat had niet gemoeten, aan de zijkant wel...
Of die rand weg. Beter. Sorry, ik ben bang dat het zo "fout" gaat.
Ik kan niet goed bepalen of het half cell panelen zijn maar daar ligt het iets anders heb ik gemerkt, het lijkt daar andersom te zijn namelijk in mijn ervaring, klein beetje schaduw op de lange kant en vermogen weg, anderhalve cel hoog schaduw op de korte kant en de helft doet het nog.

A9 340Wp
A7-8 410Wp
Zie de schaduw op het paneel achter de wp (A9), toch 111W en slechts 82W minder, andere 60 en 130W minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/macdspU2RtwgixVVOoEnp3gbmLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zDSvqgrKd7oj8Cuo7ZEHrzKE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJsXWnT2oRnriGWoOWRQLr0f8Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycDJsf69yLpTev3g5gETKbYG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 25-04-2020 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Rol-Co Ik zie op de foto's 60 cells panelen.

@squareware Oost-West is meest gunstig, er passen meer panelen op het zelfde oppervlak en een relatief kleine omvormer. Door verschillende tijd voor maximum ook betere verdeling over de dag.

[ Voor 67% gewijzigd door onetime op 25-04-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
@onetime, duidelijk
Ik heb een offerte liggen voor
12 panelen van 395 sunpower maxeon 3
In combi met SolarEdge 4K en ieder paneel een p505 optimiser.
6 aan de oost kan en 6 aan de west kant...

Is die omvormer dan niet te zwaar? Of blijf ik in het midden van de dag met piek zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:44:

@Supershiva

Er zit nog een hoop vet en vette handen op maar dat gaat er wel af nog, dan wordt het al beter.
Ligt er mooi op hoor, leuke set zo.
(y)
Tnx, ik dacht even dat er wat mis was met die panelen

@onetime
@ApC_IcE

Ik denk dat portrait net niet paste anders hadden ze het graag zo geplaatst.
De installateurs zeiden dat het een behoorlijk stijl dak is en icm landscape plaatsing ff een pittigere klus was dan portrait plaatsen.

Liefst had ik een compleet zwart dak gehad maar dan had de prijs er ook naar geweest.
Ik ben nu 6500 in btw kwijt voor 6200wp en 10 jaar garantie op het geheel.
Hij kon ook Qcell leveren maar dan was ik bijna 40 per paneel extra kwijt. Werd me net ff te gek.
Heb bij diverse clubs prijzen opgevraagd maar hier in de Noord Holland (West Friesland) is het allemaal ff duurder dan in andere provincies lijkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
Ik zit met een schuin oog te kijken om een huis te kopen wat een aflopend dak heeft gericht op het Noord-Oosten (maar met dakkapel). Is dit een opstelling waar je zonnepaneel-technisch iets mee kan, of is dat op voorhand een verloren zaak?

Bovenaanzicht
Vooraanzicht

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07
squareware schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:09:
@onetime, duidelijk
Ik heb een offerte liggen voor
12 panelen van 395 sunpower maxeon 3
In combi met SolarEdge 4K en ieder paneel een p505 optimiser.
6 aan de oost kan en 6 aan de west kant...

Is die omvormer dan niet te zwaar? Of blijf ik in het midden van de dag met piek zitten?
Wat bedoel je precies met een "Solaredge 4K"?
Is dat dan de SE4K of de SE4000H?

Want de SE4K zeker niet doen, de SE4000H wel doen.

Maar heb je schaduw op de daken?
Want dit kan ook prima op een 2x MPPT omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 25-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
@Rouske
Deze de 4k:
Tinyurl.com/se-4k-10k

Geen schaduw rij van drie onder en rij van 3 boven geen schaduw dakkapel hetzelfde aan de andere kant.

Waarom niet eigenlijk die omvormer, slecht materiaal of niet geschikt?

[ Voor 5% gewijzigd door squareware op 26-04-2020 15:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rouske
squareware schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:04:
@Rouske
Deze de 4k:
Tinyurl.com/se-4k-10k

Geen schaduw rij van drie onder en rij van 3 boven dakkapel hetzelfde aan de andere kant.

Die SE4K heeft 750V stringspanning nodig en de p505 doet 85V, dus de 6 op oost geven max 510V, de west liggen nog in de schaduw en wekken nog amper wat op, dus de stroom door de string van 12 is laag.

De SE4000H heeft 380V stringspanning nodig en dat redden die 6 op oost of 6 west makkelijk.

Maar om heel eerlijk te zijn als dit zo door een installateur aangeboden wordt kan je beter op zoek gaan naar een andere díe het wel snapt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:45:
Ik zit met een schuin oog te kijken om een huis te kopen wat een aflopend dak heeft gericht op het Noord-Oosten (maar met dakkapel). Is dit een opstelling waar je zonnepaneel-technisch iets mee kan, of is dat op voorhand een verloren zaak?

Bovenaanzicht
Vooraanzicht
Je kunt wat kwijt op de dakkapel, hangt af van de maten. Er boven ook.
Misschien is die bolle carport vervangen door iets van panelen dan de beste optie.
Als je dan minstens 4kWp kwijt kan is het nog te overwegen. Wat mij betreft. Maar liever het dubbelle of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:38:

[Afbeelding]

Ik zou of langs alle randen ondersteunen of op de gebruikelijke plaatsen; +/- 1/4 en 3/4 lengte richting.
Even zien of ik foto's van recent "schuur"dak kan plaatsen.
Schuimrubber tochtprofiel op zijkant, net boven rand uit, tegen muur aan geplaatst, volgende paneel op zelfde manier tegen vorige paneel aan drukken, vastzetten, en volgende. Dak aangevuld met planken. "Dakpansgewijs".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Pixelmagic kijk even in de productbladen. Toen ik nog elke dag die dingen aan het lezen was viel mij op dat een deel op de kortekant bevestigd mocht worden maar een deel ook niet. vooral als ze vrij plat liggen kan de sneeuwlast toch flink zijn. En ik denk dat het de kans op mircocracks strek vergroot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 16:47
squareware schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:08:
Kan iemand mij iets uitleggen over een oost-west opstelling met een 45° dak.
Ter info.
Mijn oost/west dak, ongeveer 45 graden: 14 panelen van 295 wp oost en 15 panelen van 295 wp west. Totaal 8555 wp, heeft vorig jaar 6915 kWh opgeleverd

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

xantos schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:23:
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar de oorzaak waarom mijn wifi signaal erg slecht is in de tuin. Na zaken uit te sluiten ben er er 99% van overtuigd dat het de zonnepanelen zijn die storing veroorzaken.

[Afbeelding]

Deze afbeelding is afkomstig van: https://www.agentschaptel...oringen-door-zonnepanelen

Mijn panelen zijn inderdaad op deze verkeerde manier (in een lus) aangesloten (door de vorige bewoner) maar functioneren verder ok.

Zal het correct aansluiten van mijn zonnepanelen de wifi inderdaad verbeteren. Ofwel stoort dit echt? Zou de opbrengst evt nog hoger kunnen worden?
Deze manier van aansluiten is voor zover ik weet om spanningsverschil door inductie bij bliksem inslag te voorkomen. panelen geven een gelijkspanning, dus dat zal weinig storing geven. Een omvormer die slechte is afgeschermd kan wel storing geven maar meestal is dat rond de 40 kHz.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 25-04-2020 22:45 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

FF lekker off-topic: sinds vandaag is dit mijn beste april sinds 2017 (Op het systeem dat ik goed kan uitlezen), en nog 5 dagen te gaan!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

twain4me schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:03:
@Pixelmagic kijk even in de productbladen. Toen ik nog elke dag die dingen aan het lezen was viel mij op dat een deel op de kortekant bevestigd mocht worden maar een deel ook niet. vooral als ze vrij plat liggen kan de sneeuwlast toch flink zijn. En ik denk dat het de kans op mircocracks strek vergroot.
Dat 8s een goed punt waar ik niet aan gedacht heb, ik heb de optie om alsnog balken ter ondersteuning te doen, dit zou de reden zijn.

Heb je een idee naar welke specs ik moet kijken daarvoor ? Het zijn LDK 230p-20 panelen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben weer eens begonnen om de zoninstraling van een dichtbij wunderground station tegen het vermogen weg te zetten. Vandaag was weer eens een prachtige dag met 3 gezichten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pggfh06Six3NISfweNuUqzvWmfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hLDvtdSWmQz9c9mi4TcIDlH.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi 1000+ W/m2 zoninstraling weer eens. Waar ik normaal gesproken met ONO/WZW in een april niet boven de 6500 W uitkom, heb ik nu midden op de dag 9500 W peak en 8000+ W gemiddeld over 5 min zelfs.
Van de absolute waardes van de pwr/rad kun je niet zo veel afleiden, het zijn natuurlijk 2 totaal verschillende “zon instralingsmeters”. Wel relatief, tov eerdere dagen, is het interessant.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42

Lief Adje

Love is in the air

Weet iemand wat er met omnik aan de hand is? Kan ze niet mailen en bellen :(
Ik kan mijn omvormer niet aanmelden bij het portaal, zou al geregistreerd staan maar dat is hij niet...
Alle nummers in Europa en China doen het niet en mail kan niet afgeleverd worden...

[ Voor 19% gewijzigd door Lief Adje op 25-04-2020 23:59 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joozzt schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:12:
Ik ben weer eens begonnen om de zoninstraling van een dichtbij wunderground station tegen het vermogen weg te zetten. Vandaag was weer eens een prachtige dag met 3 gezichten:
[Afbeelding]
Mooi 1000+ W/m2 zoninstraling weer eens. Waar ik normaal gesproken met ONO/WZW in een april niet boven de 6500 W uitkom, heb ik nu midden op de dag 9500 W peak en 8000+ W gemiddeld over 5 min zelfs.
Van de absolute waardes van de pwr/rad kun je niet zo veel afleiden, het zijn natuurlijk 2 totaal verschillende “zon instralingsmeters”. Wel relatief, tov eerdere dagen, is het interessant.
Boven 1000??
Mijn meet station heeft als hoogste 860

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Supershiva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:19:
[...] @onetime @ApC_IcE

Ik denk dat portrait net niet paste anders hadden ze het graag zo geplaatst.
De installateurs zeiden dat het een behoorlijk stijl dak is en icm landscape plaatsing ff een pittigere klus was dan portrait plaatsen.

Liefst had ik een compleet zwart dak gehad maar dan had de prijs er ook naar geweest.
Ik ben nu 6500 in btw kwijt voor 6200wp en 10 jaar garantie op het geheel.
Hij kon ook Qcell leveren maar dan was ik bijna 40 per paneel extra kwijt. Werd me net ff te gek.
Heb bij diverse clubs prijzen opgevraagd maar hier in de Noord Holland (West Friesland) is het allemaal ff duurder dan in andere provincies lijkt wel
Ik hoop voor jou dat het meevalt en mijn zorgen groter zijn dan de problemen.
Als je wilt, zou je dan bv een foto van 8:00 en één van 18:00 willen plaatsen?
En / of een foto met schaduw en het tijdstip. Ochtend en avond.
squareware schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:04:
@Rouske Deze de 4k: Tinyurl.com/se-4k-10k

Geen schaduw rij van drie onder en rij van 3 boven dakkapel hetzelfde aan de andere kant.

Hoezo geen schaduw? Dakkapel geeft schaduw op de rij eronder. Zinnige toepassing optimizers.
Passen er niet nog 1 of 2 panelen per kant bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vast wel op de dakkapel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Lief Adje schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:58:
Weet iemand wat er met omnik aan de hand is? Kan ze niet mailen en bellen :(
Ik kan mijn omvormer niet aanmelden bij het portaal, zou al geregistreerd staan maar dat is hij niet...
Alle nummers in Europa en China doen het niet en mail kan niet afgeleverd worden...
Staat omnik om bekend. Zeer ondermaatse klantenservice en aftersales

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 00:20
ApC_IcE schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:51:
Staat omnik om bekend. Zeer ondermaatse klantenservice en aftersales
Geen slechte ervaring mee.
Juist uitstekende service. (gedonder met de WiFi-kit op ethernet)
Maar dat was wel in 2013. Daarna nooit meer nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:42:
[...]

Boven 1000??
Mijn meet station heeft als hoogste 860
Gemiddeld , momentaan of maximum van een x aantal minuten? Da’s wel een verschil.
Verschillende hier hadden 1000+.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Een vrij technische vraag waar iemand mij misschien mee kan helpen. Antwoord vinden valt niet mee.

Ik heb een Growatt 2500MTL 2-strings omvormer met 4x250Wp paneel op Oost en 6x250Wp paneel op West.
Daarmee ligt de gezamenlijke piek-opbrengst ergens rond de 1850W.
Dus ik denk erover om een aantal panelen toe te voegen.
In deze corona tijd werk ik noodgedwongen thuis, en dat hogere verbruik kan ik mooi compenseren... ;-)

Technische info:
Growatt omvormer:
Max DC Voltage: 500V, Start voltage: 100V, PV Voltage Range: 70V-500V, MPP work voltage: 80V-500V
Full load DC Voltage range: 130V-450V, Max input current of tracker A/ tracker B: 10A / 10A.

Bestaande 250Wp zonnepanelen: ZM Solar M-250 full black:
Nominale spanning: 30.4V. Open klemspanning: 38.2V, Maximale stroom 8.4A

Gemeten op een piek dag qua opbrengst (strakblauw, mei/juni/juli):
Tracker 1: Gemiddeld/Piek voltage: 115/130V. Ampere: Max 6.2A, Opbrengst: Max 670W van 10-11u
Tracker 2: Gemiddeld/Piek voltage: 170/182V. Ampere: Max 7.2A, Opbrengst: Max 1050W van 14-16u
Opgetelde piek: ongeveer rond de 1500W tussen 13u-14u.

Gemeten op een dag met grote pieken (mei/juni/juli):
Tracker 1: Gemiddeld/Piek voltage: 115/135V. ampere: Max 6.4A, opbrengst: Max 760W (piekmoment).
Tracker 2: Gemiddeld/Piek voltage: 165/190V. Ampere: Max 7.9A, opbrengst: Max 1320W (piekmoment)
Opgetelde piek: 1900W gedurende een kort moment door wolk weg + vol zon.

Ik denk erover om 2 of 3 of zelfs 4 panelen van max. 340Wp toe te voegen.
Voorbeeld paneel 340W: Spanning 34.3V, Open Klemspanning: 40.7V, max. stroom 9.9A.
Voorbeeld paneel 300W: Spanning 32.4V, Open Klemspanning: 40.4V, max. stroom 9.3A.

Optie 1: West String: 9x oude 250Wp panelen, Oost String 1x 250Wp + 3x 340Wp paneel
N.B. Westkant is zichtkant aan de weg, daar komen dan keurig 3x3 dezelfde panelen.
Voltages blijft binnen de marge (West = 9x30V = 270V, Oost = 3x34.3 + 30 = 133V), tezamen 400V.
Of met open klemspanning: 9x38.2=344 + 3x40.7+1x38.2 =160V --> Samen = 500V ?
Amperes West: 8.3A max. Oost: 9.9A Max, maar wel combinatie 8.3A en 9.9A panelen??
Opbrengst strakblauw (geschat):
- String Oost: 670W x (1270Wp/1000Wp) = 850W
- String West: 1050W x (2250Wp/1500Wp) = 1575W
- Combinatie op piek: 500W x (1270Wp/1000Wp) + 910W x (2250Wp/1500Wp) = 635W + 1365W = 2100W
Opbrengst wisselen bewolkt met dus piekmomenten (geschat):
- String Oost: 760W x (1270Wp/1000Wp) = 965W
- String West: 1320W x (2250Wp/1500Wp) = 1980W
- Combinatie op piek: 580W x (1270Wp/1000Wp) + 1336W x (2250Wp/1500Wp) = 736W + 2004W = 2740W
Is deze laatste te hoog? Zit volgens mij nog (als piek) in de max 2900W max recommended PV Power.

Optie 2: West String: 10x oude 250Wp panelen, Oost String 4x 300Wp paneel
Voltages blijft binnen de marge (West = 10x30V = 300V, Oost = 4x32.4 130V), tezamen 430V.
Amperes West: 8.3A max. Oost: 9.3A Max, geen combinatie van 8.3A max en 9.9A max panelen.
- String Oost: 670W x (1200Wp/1000Wp) = 804W
- String West: 1050W x (2500Wp/1500Wp) = 1750W
- Combinatie op piek: 500W x (1200Wp/1000Wp) + 910W x (2500Wp/1500Wp) = 620W + 1520W = 2140W
- String Oost: 760W x (1200Wp/1000Wp) = 912W
- String West: 1320W x (2500Wp/1500Wp) = 2200W
- Combinatie op piek: 580W x (1200Wp/1000Wp) + 1336W x (2500Wp/1500Wp) = 696W + 2226W = 2922W

Optie 3: Extra omvormer met 4 panelen toevoegen op west-zijde.
Dit is natuurlijk een veel duurdere oplossing (omvormer = 300Euro, en meterkast en kabels etc.).

Vragen:
Wat vinden jullie van mijn berekeningen?
Welke optie zou wel of juist niet kunnen?
Of moet ik het toch maar houden bij 2 extra panelen?
Of toch maar 2x of 3x 250W panelen met (bijna) dezelfde specs als de oude panelen toevoegen?
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kh65 schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:39:
Een vrij technische vraag waar iemand mij misschien mee kan helpen. Antwoord vinden valt niet mee.

Ik heb een Growatt 2500MTL 2-strings omvormer met 4x250Wp paneel op Oost en 6x250Wp paneel op West.
Daarmee ligt de gezamenlijke piek-opbrengst ergens rond de 1850W.
Dus ik denk erover om een aantal panelen toe te voegen.
In deze corona tijd werk ik noodgedwongen thuis, en dat hogere verbruik kan ik mooi compenseren... ;-)

Technische info:
Growatt omvormer:
Max DC Voltage: 500V, Start voltage: 100V, PV Voltage Range: 70V-500V, MPP work voltage: 80V-500V
Full load DC Voltage range: 130V-450V, Max input current of tracker A/ tracker B: 10A / 10A.

Bestaande 250Wp zonnepanelen: ZM Solar M-250 full black:
Nominale spanning: 30.4V. Open klemspanning: 38.2V, Maximale stroom 8.4A

Gemeten op een piek dag qua opbrengst (strakblauw, mei/juni/juli):
Tracker 1: Gemiddeld/Piek voltage: 115/130V. Ampere: Max 6.2A, Opbrengst: Max 670W van 10-11u
Tracker 2: Gemiddeld/Piek voltage: 170/182V. Ampere: Max 7.2A, Opbrengst: Max 1050W van 14-16u
Opgetelde piek: ongeveer rond de 1500W tussen 13u-14u.

Gemeten op een dag met grote pieken (mei/juni/juli):
Tracker 1: Gemiddeld/Piek voltage: 115/135V. ampere: Max 6.4A, opbrengst: Max 760W (piekmoment).
Tracker 2: Gemiddeld/Piek voltage: 165/190V. Ampere: Max 7.9A, opbrengst: Max 1320W (piekmoment)
Opgetelde piek: 1900W gedurende een kort moment door wolk weg + vol zon.

Ik denk erover om 2 of 3 of zelfs 4 panelen van max. 340Wp toe te voegen.
Voorbeeld paneel 340W: Spanning 34.3V, Open Klemspanning: 40.7V, max. stroom 9.9A.
Voorbeeld paneel 300W: Spanning 32.4V, Open Klemspanning: 40.4V, max. stroom 9.3A.

Optie 1: West String: 9x oude 250Wp panelen, Oost String 1x 250Wp + 3x 340Wp paneel
N.B. Westkant is zichtkant aan de weg, daar komen dan keurig 3x3 dezelfde panelen.
Voltages blijft binnen de marge (West = 9x30V = 270V, Oost = 3x34.3 + 30 = 133V), tezamen 400V.
Of met open klemspanning: 9x38.2=344 + 3x40.7+1x38.2 =160V --> Samen = 500V ?
Amperes West: 8.3A max. Oost: 9.9A Max, maar wel combinatie 8.3A en 9.9A panelen??
- String Oost: 670W x (1270Wp/1000Wp) = 850W
- String West: 1050W x (2250Wp/1500Wp) = 1575W
- Combinatie op piek: 500W x (1270Wp/1000Wp) + 910W x (2250Wp/1500Wp) = 635W + 1365W = 2100W
- String Oost: 760W x (1270Wp/1000Wp) = 965W
- String West: 1320W x (2250Wp/1500Wp) = 1980W
- Combinatie op piek: 580W x (1270Wp/1000Wp) + 1336W x (2250Wp/1500Wp) = 736W + 2004W = 2740W
Is deze laatste te hoog? Zit volgens mij nog (als piek) in de max 2900W max recommended PV Power.

Optie 2: West String: 10x oude 250Wp panelen, Oost String 4x 300Wp paneel
Voltages blijft binnen de marge (West = 10x30V = 300V, Oost = 4x32.4 130V), tezamen 430V.
Amperes West: 8.3A max. Oost: 9.3A Max, geen combinatie van 8.3A max en 9.9A max panelen.
- String Oost: 670W x (1200Wp/1000Wp) = 804W
- String West: 1050W x (2500Wp/1500Wp) = 1750W
- Combinatie op piek: 500W x (1200Wp/1000Wp) + 910W x (2500Wp/1500Wp) = 620W + 1520W = 2140W
- String Oost: 760W x (1200Wp/1000Wp) = 912W
- String West: 1320W x (2500Wp/1500Wp) = 2200W
- Combinatie op piek: 580W x (1200Wp/1000Wp) + 1336W x (2500Wp/1500Wp) = 696W + 2226W = 2922W

Optie 3: Extra omvormer met 4 panelen toevoegen op west-zijde.
Dit is natuurlijk een veel duurdere oplossing (omvormer = 300Euro, en meterkast en kabels etc.).

Vragen:
Wat vinden jullie van mijn berekeningen?
Welke optie zou wel of juist niet kunnen?
Of moet ik het toch maar houden bij 2 extra panelen?
Of toch maar 2x of 3x 250W panelen met (bijna) dezelfde specs als de oude panelen toevoegen?
Wat raden jullie aan?
Optie twee, en dan liefst nog wat meer panelen. Verschillende panelen mogen niet in dezelfde string. Dat is denk foutje....
Ook een foutje is dat je beide string spanning niet bij elkaar moet tellen, de spanning is per string 500 volt.
Maximale wp op een omvormer hoef je niet naar te kijken, hij begrenst vanzelf.
Weet even je helling hoek niet maar je opbrengst zal ongeveer 80 procent zijn van totale wp. Indien je dak 45 graden is dan zal het gezamenlijke piek vermogen niet boven 70 procent van je totale wp komen, eerder maar 60 procent. Dat is het voordeel van oost west, veel wp op kleine omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
@onetime ja klopt, verwoorde het verkeerd.
Vanaf zonsopkomst geen schaduw aan oost kant :p de onderste drie hebben schaduw vanaf 14.00 maar dan liggen de bovenste 6 oost en west in de zon en vanaf 17:00 ligtgen er 6 volledig in de zon van het westen... teminste gisteren en vandaag bekeken, winter heb ik eerlijk gezegd geen idee van...

Er past net aan een paneel aan beide zijden van dakkapel aan de west kant maar dat word best krap om nog bij de nok te kunnen mocht het nodig zijn, aan de oost kant is er ruinte voor 1 aan de zijkant de andere kabt is de uitlaat van de ketel.

Die optimers p505 staan er op de offerte, maar zoals @Rouske aangaf is het geen juiste combi met de omvormer Solar edge 4k, ben er nog niet helemaal achter wat ie bedoeld daar moet ik me nog even verder op in lezen.

Ondertussen ben ik er wel achter hoe meer ik weet hoe meer ik niet weet en dat het meer is dan een paar platen op het dak schroeven, touwtje er tussen en omzetten naar wisselstroom :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18

FeaR

In GoT we trust

NiGeLaToR schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:35:
Hier de hele straat boven de 253V vandaag, alle PV uit.. althans.. zover ik kon checken. Liander maar weer contacten. Ging een paar jaar goed.
Kan je mij vertellen welke ingang je bij Liander hiervoor gebruikt? De gewone klantenservice via WhatsApp, telefoon of Facebook?

Hier namelijk hetzelfde probleem (met het gehele huizenblok), zie Zonnepanelen | netwerk kan het niet aan - vervolgstappen?. Hier gaat het tot 270 Volt en dan klapt het systeem er uit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Laatst online: 23-09 09:32

spanx

_Sp[A]nX_

Ik heb panelen van 180wp(of 170) (3 op het noorden en 9 op het zuiden) er zou op die van 3 stuks een optimizer gezet worden zodat het totale opbrengst niet naar beneden gehaald zou worden....

Maar als ik kijk naar mijn panelen en de zon schuin op mijn panelen staan (net voorbij het zuiden staat) gaat mijn opbrengst wel heel snel omlaag (ik ben geen kenner)

Is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEVMI5ONxxwNt-T43PQ9XSwoYLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlBLrUryXsC0j1tVbK9I2cjO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 16:34 . Reden: Typfout ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:29:
Ik heb panelen van 180wp(of 170) (3 op het noorden en 9 op het zuiden) er zou op die van 3 stuks een optimizer gezet worden zodat het totale opbrengst niet naar beneden gehaald zou worden....

Maar als ik kijk naar mijn panelen en de zon schuin op mijn panelen staan (net voorbij het zuiden staat) gaat mijn opbrengst wel heel snel omlaag (ik ben geen kenner)

Is dit normaal?
[Afbeelding]
Wat voor omvormer en wat voor optimiser ?
Ja dit gaat veel te snel naar beneden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@kh65 Zoals @reneeke1970 al schrijft, optie 2 is beste. Liefst met meer dan 4 panelen in 1 richting.
Bij een hellingshoek die zorgt voor >900 hoek tussen panelen kan je bijna tot max omvormer vermogen aan Wp per string gaan, als de omvormer dat ook per mppt aankan.
Kleine correctie: met een Tigo optimizer op het paneel met de laagste stroom kan je wel verschillende panelen combineren, maar het is financieel efficienter om alleen gelijke panelen per richting te doen. Schaduw vrij.

@squareware En op de dakkapel?
@spanx Helemaal schaduw vrij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

onetime schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:11:
@kh65 Zoals @reneeke1970 al schrijft, optie 2 is beste. Liefst met meer dan 4 panelen in 1 richting.
Bij een hellingshoek die zorgt voor >900 hoek tussen panelen kan je bijna tot max omvormer vermogen aan Wp per string gaan, als de omvormer dat ook per mppt aankan.
Kleine correctie: met een Tigo optimizer op het paneel met de laagste stroom kan je wel verschillende panelen combineren, maar het is financieel efficienter om alleen gelijke panelen per richting te doen. Schaduw vrij.

(Bijna) Helemaal schaduw vrij.... Behalve in de ochtend maar dat zie je aan de solax grafiek, knalt er dan ineens vol op.

Omvormer is solax X1 3,3

Ik heb geen idee wat voor optimizer....

Alles zat bij ons huis inbegrepen...we hadden 9 panelen en we hadden er nog 3 bijgekocht waardoor de omvormer automatisch een upgrade kreeg tov de standaard omvormer

Weet iemand of ik dat kan melden bij de aannemer? (Als het inderdaad niet presteert zoals zou moeten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f45HCeqFTP02FqKavHk8YGQQoP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcaRPHCaSRNWjJWbvwfmee3I.jpg?f=fotoalbum_large

Links is het zuiden, je ziet recht voor op mijn dak nog 3 panelen die van mij zijn. De rest is van de buurman.

[ Voor 24% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:46
FeaR schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
[...]

Kan je mij vertellen welke ingang je bij Liander hiervoor gebruikt? De gewone klantenservice via WhatsApp, telefoon of Facebook?

Hier namelijk hetzelfde probleem (met het gehele huizenblok), zie Zonnepanelen | netwerk kan het niet aan - vervolgstappen?. Hier gaat het tot 270 Volt en dan klapt het systeem er uit.
Via Twitter en toen verwezen naar storingsnummer. Ik moest vervolgens het contact formulier invullen maar een buurman zijn melding is telefonisch in behandeling genomen. Hij is gebeld dat ze gaan meten, ik heb nog niets gehoord.

Bellen dus.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:13:
[...]

(Bijna) Helemaal schaduw vrij.... Behalve in de ochtend maar dat zie je aan de solax grafiek, knalt er dan ineens vol op.

Omvormer is solax X1 3,3

Ik heb geen idee wat voor optimizer....

Alles zat bij ons huis inbegrepen...we hadden 9 panelen en we hadden er nog 3 bijgekocht waardoor de omvormer automatisch een upgrade kreeg tov de standaard omvormer

Weet iemand of ik dat kan melden bij de aannemer? (Als het inderdaad niet presteert zoals zou moeten....

[Afbeelding]

Links is het zuiden, je ziet recht voor op mijn dak nog 3 panelen die van mij zijn. De rest is van de buurman.
Noord panelen werken alleen met diffuus licht, dat zijn bewolkte dagen, met felle zon zitten ze in schaduw en doen ze amper iets, dus de upgrade omvormer is ook zinloos.
Zou even vragen wat ze gemonteerd hebben, en als je kunt controleren of er extra kastje onder paneel hangt. Denk dat je gefopt bent.
Ziet er maar uit dat je noord panelen al je zuid naar beneden trekt, om vier uur smiddags doet noord niks meer, dus zuid ook niet zonder optimiser

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:23:
[...]

Noord panelen werken alleen met diffuus licht, dat zijn bewolkte dagen, met felle zon zitten ze in schaduw en doen ze amper iets, dus de upgrade omvormer is ook zinloos.
Zou even vragen wat ze gemonteerd hebben, en als je kunt controleren of er extra kastje onder paneel hangt. Denk dat je gefopt bent.
Ziet er maar uit dat je noord panelen al je zuid naar beneden trekt, om vier uur smiddags doet noord niks meer, dus zuid ook niet zonder optimiser
Ik heb niets extra's onder de omvormer hangen....ik heb zwart op wit dat ik een optimizer zou moeten hebben....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suOlnkPUg1VbdpmgWx610iEnVZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkR3CXa6VicVaX2hO9duwQSQ.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens onze meer en minder werklijst staat helder dat de 3 op het noorden optimizers krijgen/zouden moeten hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:41:
[...]

Ik heb niets extra's onder de omvormer hangen....ik heb zwart op wit dat ik een optimizer zou moeten hebben....[Afbeelding]
Die hangen onder het frame van paneel, niet binnen aan omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:51:
[...]

Die hangen onder het frame van paneel, niet binnen aan omvormer
Als je naar de grafiek kijkt, moet ik dan aankloppen bij de aannemer ?

Laat ik het anders stellen....ziet het er uit of de optimizers werken? Ik ben echt een leek op dat gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:52:
[...]

Als je naar de grafiek kijkt, moet ik dan aankloppen bij de aannemer ?

Laat ik het anders stellen....ziet het er uit of de optimizers werken? Ik ben echt een leek op dat gebied
Jazeker, die 350 watt moet om negen uur avonds zijn, niet om 1600 uur, dan moet er nog 2000 watt uit komen.
Maar je zegt 180 watt panelen maar dat komt niet overeen met je grafiek. 300+ zou beter kloppen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Excuus 270....

Maar ja hoe ga ik als leek aantonen dat er is iets mis is met de installatie....

Een lokale zonnepaneel bedrijf een advies laten uitschrijven?

[ Voor 84% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 Als 3 noordpanelen een optimizer hebben en de zuid panelen niet, dan worden de noordpanelen toch gewoon geremd door de niet (meer) werkende zuid panelen als de zon bij zuid voorbij is.

Hoe krijgen ze het verzonnen....

Edit: laat ze een APS op die noordpanelen zetten of enphase micro omvormers.
Dan hebben ze niets meer met elkaar te maken.
En hopen op meer witte bewolking :P

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:00:
@reneeke1970 Als 3 noordpanelen een optimizer hebben en de zuid panelen niet, dan worden de noordpanelen toch gewoon geremd door de niet (meer) werkende zuid panelen als de zon bij zuid voorbij is.

Hoe krijgen ze het verzonnen....
Jawel, noord heeft een lagere stroom dus die voegen altijd wat toe, en ze remmen zuid niet. Nu remmen ze zuid wel dus er is geen optimiser.of verkeerd aangesloten geen idee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:58:
Excuus 270....

Maar ja hoe ga ik als leek aantonen dat er is iets mis is met de installatie....

Een lokale zonnepaneel bedrijf een advies laten uitschrijven?
Doe eerst maar eens tegen die lui vertellen dat er op zonnige dag nog maar 300 watt uit omvormer komt om vier uur smiddags. Als er dan geen lampje gaat branden zijn ze toch wel heel dom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:04:
[...]

Jawel, noord heeft een lagere stroom dus die voegen altijd wat toe, en ze remmen zuid niet. Nu remmen ze zuid wel dus er is geen optimiser.of verkeerd aangesloten geen idee.
Excuus, de drie panelen zitten op oost en niet noord!!
De rest (9) zitten wel op Zuid.

Bedankt reneeke1970 en andere mede Tweakers....
Ik ga een verzoek tot herstel melden...

Houd jullie op de hoogte.

[ Voor 13% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:07:
[...]

Excuus, de drie panelen zitten op oost en niet noord!!
De rest (9) zitten wel op Zuid.

Bedankt reneeke1970 en andere mede Tweakers....
Ik ga een verzoek tot herstel melden...

Houd jullie op de hoogte.
Dus oost: doet smorgens weinig (vandaar die hap uit de grafiek) Reden? Geremd door zuid vrees ik.
En zuid: stopt er vroegtijdig mee, want ze worden geremd door oost.

Scheiden van die vlakken dmv micro omvormers.
Of meer panelen op oost en op een andere mptt ingang aansluiten.

Hier bieden (3) optimizers geen enkel voordeel, enkel maar nadelen.
Laat ze dan optimizers op ALLE panelen zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

AUijtdehaag schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:16:
[...]

Dus oost: doet smorgens weinig (vandaar die hap uit de grafiek) Reden? Geremd door zuid vrees ik.
En zuid: stopt er vroegtijdig mee, want ze worden geremd door oost.

Scheiden van die vlakken dmv micro omvormers.
Of meer panelen op oost en op een andere mptt ingang aansluiten.

Hier bieden (3) optimizers geen enkel voordeel, enkel maar nadelen.
Laat ze dan optimizers op ALLE panelen zetten.
Terwijl ze aangaven dat op die 3 optimizers nodig waren vanwege oost plaatsing en dat die de rest naar beneden ging halen....

Ik denk niet dat de aannemer of onderaannemer hier dan iets mee gaat doen....tenzij ik de installatie laat keuren/bekijken door een 3de partij....

[ Voor 4% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:24:
[...]

Terwijl ze aangaven dat op die 3 optimizers nodig waren vanwege oost plaatsing en dat die de rest naar beneden ging halen....

Ik denk niet dat de aannemer of onderaannemer hier dan iets mee gaat doen....
De vraag is of ze wel geplaatst zijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:25:
[...]

De vraag is of ze wel geplaatst zijn....
Dus als ik het goed begrijp zouden de 3 optimizers er voor moeten zorgen dat de overige 9 zo snel naar beneden gaan qua opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:27:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zouden de 3 optimizers er voor moeten zorgen dat de overige 9 zo snel naar beneden gaan qua opbrengst
Nee zonder die optimisers gaan ze zo snel naar beneden, als ze er wel onder zitten laten ze de hogere stroom, lees ampère, van de zuid panelen gewoon door.
Nu word het lage ampère van de oost panelen leidend voor de hele string, dus oost 0.5 ampère, dan zuid ook maar 0.5 ampère ondanks dat die veel hoger kan.
Kun je online grafieken uitlezen van voltage en ampère van je string?

En ik wil je niet ontmoedigen maar als je even andersom gaat denken heb je aan die oost panelen zo niet veel. Als zon in oosten staat en die oost panelen dus volle bak doen, worden ze geremd door de zuid panelen want die hebben geen optimiser.
Een aparte micro omvormer alleen voor die drie oost zou beter zijn. Bv een aps qs1,en dan die 9 zuid lekker alleen op de solax

[ Voor 22% gewijzigd door reneeke1970 op 26-04-2020 19:42 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:34:
[...]

Nee zonder die optimisers gaan ze zo snel naar beneden, als ze er wel onder zitten laten ze de hogere stroom, lees ampère, van de zuid panelen gewoon door.
Nu word het lage ampère van de oost panelen leidend voor de hele string, dus oost 0.5 ampère, dan zuid ook maar 0.5 ampère ondanks dat die veel hoger kan.
Kun je online grafieken uitlezen van voltage en ampère van je string?
Ja maar alleen van dat moment, kan niet terug kijken denk ik..

Dit is een foto van 20 april
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AIhb9NoWhY3Dn4uen46tWQFwp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtvFznvopNjaGW9eZFwNtwRE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IllqhDOwaACSvChwou7oJveqJ58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjrDwL3e9syBvd7E9Z2BM9na.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF46E19gtH9fYNixv2LM4coOZrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tImAyXzPHKaGvVemJBOzIjbf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:39:
[...]

Ja maar alleen van dat moment, kan niet terug kijken denk ik..

Dit is een foto van 20 april
[Afbeelding]
Ik heb nog wat toegevoegd aan mijn eerdere post.
Deze grafiek is vermogen omvormer, je kunt ook de string spanning en ampère oproepen.
Spanning tot 300 volt ofzo en de ampère gaat richting 8 ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:45:
[...]

Ik heb nog wat toegevoegd aan mijn eerdere post.
Deze grafiek is vermogen omvormer, je kunt ook de string spanning en ampère oproepen.
Spanning tot 300 volt ofzo en de ampère gaat richting 8 ofzo
Aangepast :) en weer aangepast ampère en volt toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou smorgens zie je dat oost geremd word door zuid, vandaar de 4 ampère, en smiddags bouwt hij heel snel af naar 1 ampère, dat is de stroom die bij oost paneel hoort, die remmen zuid dus af.
Laat dit je installateur zien en die snapt het wel, hoop ik.... Want het gaat hun weer geld kosten.

Die 100 volt voor negen uur is wel raar, je hebt een verdomd goeie mpp als ie zuid uit kan schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 26-04-2020 19:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spanx Die omvormer heeft toch 2x mppt ingang?
Kun je (je installateur) op oost niet 2 panelen bij zetten en scheiden? Tegen normale prijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

AUijtdehaag schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:57:
@spanx Die omvormer heeft toch 2x mppt ingang?
Kun je (je installateur) op oost niet 2 panelen bij zetten? Tegen normale prijzen?
Ik heb geen idee, denk dat ze dan de hoofdprijs gaan rekenen...er zouden in de eerste instantie 11 panelen op Zuid geplaatst worden....komen die koekenbakkers er achter dat dat net niet past op het dak.

Ze stelden voor om er een paar te laten "vallen" ....

Wij hebben toen gezegd nee wij willen er 11 dus stelden ze het volgende voor:
9 panelen op oosten en 3 op het zuiden

Ik weet niet veel van zonnepanelen maar dat vond ik een raar advies...

Waarom niet 9 op zuiden en 3 op oosten?
Uiteindelijk zijn ze overstag gegaan waarbij we hadden aangegeven dat het misschien verstandig was om er optimizers tussen te zetten (wij als leek)

Ze hebben verder geen advies gegeven en hebben alles geplaatst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spanx Kun je eens een plaatje schieten hoe je huis ligt?
Is het echt "oost" en "zuid" ?

https://www.suncalc.org/

Dus op oost passen er wel meer panelen. (5 op oost geeft al voldoende Vmpp)
(zou de oplossing kunnen zijn en dan op 2x mppt ingang van de solax)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

AUijtdehaag schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:25:
@spanx Kun je eens een plaatje schieten hoe je huis ligt?
Is het echt "oost" en "zuid" ?

https://www.suncalc.org/

Dus op oost passen er wel meer panelen. (5 op oost geeft al voldoende Vmpp)
(zou de oplossing kunnen zijn en dan op 2x mppt ingang van de solax)
Overbuurman met 9 panelen op het zuiden (heeft verder geen andere panelen)

Aardig verschil in opbrengsten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2efyN2bSHvjkSVGUfdZSDZ050mo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/itrwMiX06wvyOi086Fb8vLYz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spanx Ja die doet het wel prima inderdaad.

Maar even terzijde: van Solaxcloud naar influxdb (grafana) en pvoutput is mogelijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Shct6LoJZ8wBvqHOGc8mFiRplpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1QSOU8bdYPAI3IVaM81tauW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

AUijtdehaag schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:43:
@spanx Ja die doet het wel prima inderdaad.

Maar even terzijde: van Solaxcloud naar influxdb (grafana) en pvoutput is mogelijk...
[Afbeelding]
Je zei voor mij echt abracadabra....(mmh zou dat hetzelfde zijn als ik IT praat naar een gewone sterveling?)

Oh wacht ik zie al wat je zegt... Je meetwaarden loggen naar een ander systeem?

[ Voor 6% gewijzigd door spanx op 26-04-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59

Q-bone

Dusss...

Zijn er hier mensen met een goodwe 3600dns ? en zo ja is het voltage (dc) van de omvormer. Die van ons lijkt namelijk meestal op 360v te staan, terwijl onze andere goodwe met dezelfde panelen 400+ afgeeft (zelfs al de omvormers omgewisseld).

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@spanx Die toegevoegde spannings en vermogens grafiek verklaren veel.
Eerst begrenst op 100V ~3 panelen. Daarna eerst omhoog en later door diezelfde 3 panelen op stroom begrenst. Geen optimizers die de spanning verlagen om de stroom van de andere panelen bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@spanx En om nog meer te zeuren (is niet mijn bedoeling)
http://files.sma.de/dl/7418/HolzUnt-TI-nl-12.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Ik weet het, hebben we ook aan de aannemer doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

onetime schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:48:
@spanx Die toegevoegde spannings en vermogens grafiek verklaren veel.
Eerst begrenst op 100V ~3 panelen. Daarna eerst omhoog en later door diezelfde 3 panelen op stroom begrenst. Geen optimizers die de spanning verlagen om de stroom van de andere panelen bij te houden.
Ik lees tussen de regels door dat er geen optimizers dus aanwezig zijn....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@spanx De spanning loopt op, en met optimizers verwacht ik dat de spanning daald! om de stroom van de andere panelen bij te houden. Dus ik denk dat er geen optimizers tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
onetime schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:11:

Dakkapel is ruimte voor 1paneel , geen schaduw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jazzle schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:11:
Inmiddels alles binnen voor 4x schuin dak Z (Clickfit Evo) en 4x Oost-West (Flatfix Fusion) icm 2x APS QS1. Alles uitgezocht, opgemeten, berekend, meterkast uitgebreid, werkschakelaar en kabels naar het dak gelegd: gaat goed komen.

Maar, nog één vraag waar ik eigenlijk het antwoord wel op weet (het staat zo in de handleiding) maar toch: klopt het dat op een schuin dak die panelen enkel op wrijving met de rails (en aandrukken met klemmen) blijft liggen? Lijkt toch vreemd dat er niks is wat voorkomt dat ze naar beneden schuiven. [Afbeelding]
Gisteren deze bescheiden setup met z'n tweeën gelegd en aangesloten in een uurtje of 4 (goede voorbereiding is het halve werk, dakhaken en kabels lagen al ;) ). Viel me niks tegen, zeker het platte dak met Flatfix Fusion werkt erg eenvoudig.

Vandaag de eerste volle dag kunnen oogsten, en zit ondanks de bewolking vanmorgen al op 6,25kWh/kWp. Erg tevreden mee, zeker gezien de complexe schaduw situatie en focus op verdeling over de dag ipv een hoge piek.

Voor de goede orde: Jinko 320Wp, 4x Zuid, 2x Oost, 2x West, 2x APS QS1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEITOkeZ102mjOT9qSqRCVQhgkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LknwEJTNh6QswC2yQnPdu3gj.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk ook om de panelen individueel uit te kunnen lezen, zie zo ook dat een APS voor pieken zelfs nog over de 1200w uit de datasheet kan gaan, en net zo fijn nog 3 watt blijft leveren aan het eind van de dag :+

Dankzij het installateurs account bij APS weet ik inmiddels ook dat de netspanning hier tussen de 220 en 235 schommelt, voordeel van een historische wijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
squareware schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:12:
@onetime ja klopt, verwoorde het verkeerd.
Die optimers p505 staan er op de offerte, maar zoals @Rouske aangaf is het geen juiste combi met de omvormer Solar edge 4k, ben er nog niet helemaal achter wat ie bedoeld daar moet ik me nog even verder op in lezen.

Ondertussen ben ik er wel achter hoe meer ik weet hoe meer ik niet weet en dat het meer is dan een paar platen op het dak schroeven, touwtje er tussen en omzetten naar wisselstroom :-).
leesvoer Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? :P

Maar stel de Oost kant kan 200W doen per paneel, de west ligt in de schaduw en doet 20W.
1320W totaal / 750V = 1.76A door de string
Alleen zou de optimizer van oost dan 116V (200W / 1.76A) moeten kunnen toevoegen aan de string, dat kan hij niet, max 85V!
6 x 85V = 510V , totaal moet 750V worden, dus de 6x west moeten elk nog 40V gaan toevoegen.
Die doen echter maar 20W, daardoor wordt de stroom door de string slechts 0,5A !!!
Een oost paneel wat 200W zou kunnen doen doet nu nog maar 85V x 0.5A = 42,5W..... :'(

De berekening voor een SE4000H met 380V stringspanning i.p.v. 750V mag je zelf doen :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drled
  • Laatst online: 09-05-2023
Ben zelf bezig met zonnepanelen te plaatsen.
Nu merk ik dat de dakhaag iets te hoog komt ten opzichte van de onderliggende pan.

Ik slijp de bovenliggende pan zo goed mogelijk uit maar dan nog heb ik een kleine opening tussen de pannen omwille van de dakhaak.

Is dit altijd zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFHVcL4dBPqOFVxkm-1_oz_uLsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HH4KFpXIiQCxLJm6i6cqqwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuUgwDrypx_aeyhM5ej9Vu8mOwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZWIaERU4wD3Y3yZLvelAayL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDdH6VFZhghcOrY24wjq5kbWo2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVK7ZwDkYvrY2WFoiu911HYe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:42
Ik heb andere soort (dikkere) dakpannen, maar ik heb echt gleuven in mijn dakpannen geslepen, zodat de pannen alsnog goed aansluiten. Bij jou kan dat niet zo te zien.

Dan krijg je wat jij beschrijft. De vraag is echter of het wat uitmaakt? Er komen panelen overheen en water druppelt gewoon naar beneden.

[ Voor 29% gewijzigd door GioStyle op 27-04-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ik heb dezelfde “Thuile du Nord” dakpannen maar dan de rode uitvoering. Bij mij hebben ze niks uitgeslepen en zelf tijdens ciara geen lekkage. En het verdwijnt onder je panelen.
Note offtopic: wat voor panhaken zijn die ernaast? Is dat om ze vast te houden? Hebben ze bij mij met spijker gedaan door gaten in de pan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:36:
Ik heb andere soort (dikkere) dakpannen, maar ik heb echt gleuven in mijn dakpannen geslepen, zodat de pannen alsnog goed aansluiten. Bij jou kan dat niet zo te zien.

Dan krijg je wat jij beschrijft. De vraag is echter of het wat uitmaakt? Er komen panelen overheen en water druppelt gewoon naar boven.
Hier in Groningen druppelt het water altijd naar beneden???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drled
  • Laatst online: 09-05-2023
Dapdodo schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:49:
Ik heb dezelfde “Thuile du Nord” dakpannen maar dan de rode uitvoering. Bij mij hebben ze niks uitgeslepen en zelf tijdens ciara geen lekkage. En het verdwijnt onder je panelen.
Note offtopic: wat voor panhaken zijn die ernaast? Is dat om ze vast te houden? Hebben ze bij mij met spijker gedaan door gaten in de pan. Is inderdaad om ze vast te houden.
Weet niet of het wat uitmaakt maar is een dak in België, zijn volgende panhaken: inox panhaken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue-Vl9nERjI6k50-Wetp-JOM_Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BNELbmwnM5d6fVle2SH5KTI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
Bij mij hebben ze deze gebruikt zonder uitslijpen, dan ligt het zoals bij jouw met uitslijpen.
https://www.warmteservice...HCL3b110SOQYaAkn6EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
@onetime
Ik heb deze ochtend wat foto's gemaakt.
Deze is om 8.00 genomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRLk3mGtr77lL8iMBZQXyQbm2_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEmAPSIvDcxtgqm3P8cDuWqp.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is om 9.00 genomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnyMrNnA2CiOv3eSN37cozEFxtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDxThSGl9pnKoTh3MOE2wosj.jpg?f=fotoalbum_large

Leveren die 4 rechter panelen een uur lang niks op omdat er schaduw op valt?
Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
@Supershiva Heb je plaatje van de opbrengst per uur, dan zou je kunnen zien dat je de juiste conclusie trekt.
JAsolar is over de korte kant (zie glimmende busbars) verdeeld ipv zoals je nu wilt over de lange kant. Je diodes komen niet in actie.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 27-04-2020 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Supershiva een uur??? Mijn omvormer is om half zeven wakker.
Straks in de winter word het halve dag niks.
Kwart slag draaien, acht naast elkaar en met beetje geluk drie boven elkaar, 24 stuks dus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb nog wat stukjes plat dak over dat niets ligt te doen, dus ben me ook maar eens op PV aan het orienteren. Dat deed ik afgelopen jaar ook al, maar toen was het idee om ook mijn schuine dak te gebruiken. Dat is een complex verhaal. Een gecombineerd zadeldak met uitstulpingen voor rechte ramen en een grote schoorsteen maakte het legplan ingewikkeld en kostbaar. Uiteindelijk destijds door andere priotiteiten de boel maar even laten rusten. Nu met een eenvoudiger plan toch maar weer een poging wagen.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph559EApM_Zy65BC3CewlCrbMgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E5OKUMTWjOy5pmLH2u49k909.jpg?f=user_large
De balken in de glazen overkapping liggen exact N-Z. Het grote dakoppervlak rechts lijkt aantrekkelijk, maar de achterburen hebben twee flinke bomen waarvan de meest noordelijke boom deels over mijn dak hangt. Dat kost tot na 12 uur veel zon.
Het deel links van de lichtkoepel ligt er veel beter bij. Ik heb daar 4,80m x 2,90m ruimte. Ik dacht daarom een viertal grote panelen in landscape te leggen. Bijvoorbeeld: https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html
Montagemateriaal 2x: https://www.solar-bouwmar...l?id=199771359&quantity=1
Een betaalbare omvormer als een Growatt 1500 en dan de nodige kabels en leidingen.

Het is bij mij niet te doen een extra groep aan te leggen voor de installatie. De installateur die (voordat ik er woonde) de uitbouw heeft aangesloten gaf aan dat er geen extra leidingen die kant op liggen. Gelukkig zit onder het betreffende dak het washok, waar ook een separate wasmachinegroep uitkomt. Ik had bedacht daar een PV verdeler tussen te hangen en zo de boel veilig aan te sluiten.

Klopt bovenstaande een beetje? Wat zou ik als ballast moeten gebruiken voor een dergelijke opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunnydesignweb is een beetje gewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:27
Edmin schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:45:
Ik heb nog wat stukjes plat dak over dat niets ligt te doen, dus ben me ook maar eens op PV aan het orienteren. Dat deed ik afgelopen jaar ook al, maar toen was het idee om ook mijn schuine dak te gebruiken. Dat is een complex verhaal. Een gecombineerd zadeldak met uitstulpingen voor rechte ramen en een grote schoorsteen maakte het legplan ingewikkeld en kostbaar. Uiteindelijk destijds door andere priotiteiten de boel maar even laten rusten. Nu met een eenvoudiger plan toch maar weer een poging wagen.

Situatie:
[Afbeelding]
De balken in de glazen overkapping liggen exact N-Z. Het grote dakoppervlak rechts lijkt aantrekkelijk, maar de achterburen hebben twee flinke bomen waarvan de meest noordelijke boom deels over mijn dak hangt. Dat kost tot na 12 uur veel zon.
Het deel links van de lichtkoepel ligt er veel beter bij. Ik heb daar 4,80m x 2,90m ruimte. Ik dacht daarom een viertal grote panelen in landscape te leggen. Bijvoorbeeld: https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html
Montagemateriaal 2x: https://www.solar-bouwmar...l?id=199771359&quantity=1
Een betaalbare omvormer als een Growatt 1500 en dan de nodige kabels en leidingen.

Het is bij mij niet te doen een extra groep aan te leggen voor de installatie. De installateur die (voordat ik er woonde) de uitbouw heeft aangesloten gaf aan dat er geen extra leidingen die kant op liggen. Gelukkig zit onder het betreffende dak het washok, waar ook een separate wasmachinegroep uitkomt. Ik had bedacht daar een PV verdeler tussen te hangen en zo de boel veilig aan te sluiten.

Klopt bovenstaande een beetje? Wat zou ik als ballast moeten gebruiken voor een dergelijke opstelling?
Klopt
Je kan ook ipv een Goodwe een aps 1200 nemen. Dan heb je een mppt per paneel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw