Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.442 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 15:38
@Dapdodo @reneeke1970

Dit is een screenshot van de opbrengst van gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMI7DSDe-z1eqH52C9erhrwTVpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JEwipRZ8lYrEiY1U86P3QNn.jpg?f=fotoalbum_large

Leveren begint om 6.15 en eindigt om 19.05
Totale opbrengst gisteren 33kwh.
Is toch best aardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Thx :)
Geen schaduw verder?
Helaas wel. Dit is de foto van 10.15 vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Fe23kFh4YqDajLmnSq9FooeiAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e03IqX1mfcFSSQVphvLqvqRn.jpg?f=user_large
Ik verwacht dat het om een uur of 11 volledig in de zon zal staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:18
@Supershiva Ik ga met @reneeke1970 en @onetime mee. Zijn opstelling uitvoeren en wordt de parabool breder. Om 16.00 uur zo laag betekent dat links hetzelfde probleem heeft. Nu 5.3kWh/Wp ipv +/- 6 kWh/Wp.
Is pakweg 4kWh extra. Lijkt niet veel maar op jaarbasis gaat dat toch aantikken (schatting 750kWh, 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Edmin Een APS QS-1 heeft 4 onafhankelijke ingangen.
Echter die gaat maar tot 1200 watt. Met 4x 405 Wp lijkt me dat niet gunstig.

Een growatt doet niet aan schaduwmanagement.
Maar gezien de verspreide schaduw, valt er ook weinig te winnen.

Ik zal het eens invoeren in sunnydesignweb. (SMA 1.5)
Of duurdere enphase micro omvormers nemen. (maar die verdien je nooit meer terug)
En dat moeten dan IQ7A worden (nog niet leverbaar)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:18
@Edmin , @AUijtdehaag Nee, geen APS QS1 bij dergelijke panelen, accepteer dan schaduwverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 16:15
Rouske schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:00:
[...]

leesvoer Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? :P

Maar stel de Oost kant kan 200W doen per paneel, de west ligt in de schaduw en doet 20W.
1320W totaal / 750V = 1.76A door de string
Alleen zou de optimizer van oost dan 116V (200W / 1.76A) moeten kunnen toevoegen aan de string, dat kan hij niet, max 85V!
6 x 85V = 510V , totaal moet 750V worden, dus de 6x west moeten elk nog 40V gaan toevoegen.
Die doen echter maar 20W, daardoor wordt de stroom door de string slechts 0,5A !!!
Een oost paneel wat 200W zou kunnen doen doet nu nog maar 85V x 0.5A = 42,5W..... :'(

De berekening voor een SE4000H met 380V stringspanning i.p.v. 750V mag je zelf doen :Y
Topic doorgelezen 3 uur verder, ik dacht dat ik nu al wat meer van zou begrijpen... nog niet alles.

:( ik had alles berekend in mn notepadje van android, wil ik alles sellecteren en op knippen drukken... druk op een willekeruige letter en alles weg.. afijn even uit mij hoofd:

Datasheet van de fase 1 geeft idd aan minimaal 380 volt en max 480.
12 panelen van 395 waarvan er grof gezegd altijd 7 in de schaduw liggen. Allemaal een optimizer die tot een max 85volt kan geven is de bereking 5x85 = 425 dus dat moet wel kunnen werken... maar wat als er meer dan 480 word behaald?

Overigens in de soler edge datasheet van de optimiser staat ook dat de minimaale string van de 3 fase omvormer 14 optimisers nodig zijn met p505 en bij 1 fase omvormer is er een minimale string van 6 optimizers nodig.

Dus met 12 panelen en 12 optimisers werkt de 3 fase omvormer niet of niet juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Supershiva schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:23:
@Dapdodo @reneeke1970

Dit is een screenshot van de opbrengst van gisteren
[Afbeelding]

Leveren begint om 6.15 en eindigt om 19.05
Totale opbrengst gisteren 33kwh.
Is toch best aardig?
Ja aardig, totdat je beseft dat het een schaduw vrije zuid opstelling betreft, dan is ie eigenlijk best slecht....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
drled schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:16:
Ben zelf bezig met zonnepanelen te plaatsen.
Nu merk ik dat de dakhaag iets te hoog komt ten opzichte van de onderliggende pan.

Ik slijp de bovenliggende pan zo goed mogelijk uit maar dan nog heb ik een kleine opening tussen de pannen omwille van de dakhaak.

Is dit altijd zo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hangt een beetje van de dakpan af, hier zit er een waterkerende rand van bijna een cm op, icm clickfit EVO krijg ik dan een kier van 2cm zonder inslijpen.

Er zwerft ergens op internet een onderzoek van Kiwa in opdracht van Esdec (Clickfit) dat laat zien dat zo'n kier onder alle omstandigheden geen kwaad kan omdat er zonnepanelen overheen liggen, zolang deze maar 40cm overhangen.

Omdat ik helemaal niet wilde inslijpen heb ik er voor de zekerheid een rol compriband tussen geplakt op de onderste rij, werkt perfect en sluit goed af.

Edit: linkje: https://www.kiwa.com/4ada...2019/bar-19-091-01-a2.pdf

En foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuOiVDHfypPyrp_iI2PyZqja9u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJUNK5nl0L8umvkzmnc6MP7f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzle op 27-04-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
reneeke1970 schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:51:
Ja aardig, totdat je beseft dat het een schaduw vrije zuid opstelling betreft, dan is ie eigenlijk best slecht....
Niet helemaal zuid. Eerder ZZO.

Ik zit (ongeveer) op de zelfde hoek en mijn grafiek van de 26e is bijna een 1 op 1 (minder vermogen ;)) gelijk.
(hemelsbreed zit ik 2 km naar het westen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dapdodo schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:28:
@Supershiva Heb je plaatje van de opbrengst per uur, dan zou je kunnen zien dat je de juiste conclusie trekt.
JAsolar is over de korte kant (zie glimmende busbars) verdeeld ipv zoals je nu wilt over de lange kant. Je diodes komen niet in actie.
Ik denk dat je het goed bedoeld, maar onduidelijk schrijft. Dit begrijp ik niet makkelijk. (verdeling).
De rest mee eens. @Supershiva Grafieken?
Supershiva schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:16:
@onetime
Ik heb deze ochtend wat foto's gemaakt.
Deze is om 8.00 genomen

[Afbeelding]

Deze is om 9.00 genomen
[Afbeelding]

Leveren die 4 rechter panelen een uur lang niks op omdat er schaduw op valt?
Of begrijp ik je verkeerd?
Helaas is het zoals ik bang voor was. Niet een uur lang, maar tot ongeveer 9:00-10:00, tot de schaduw nagenoeg weg is. Met de langer wordende dagen wordt het verlies alleen maar groter, En aan het eind van de dag aan de andere kant. https://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=4689 kijk naar 29-6-2019, tab pvstatus. Daar begint het rond 5:30! Daar zie je aan de spannings grafiek ook dat er panelen uit de schaduw van de buren en de bomen komen. Tot rond 9:00 alles in de zon ligt.
Dat zie je door de spanning die dan rond de 7x 37V ~259V zit.

Het verlies is dan ook ongeveer het spannings verlies X de stroom op dat moment.
Het begint rond 5:30 met iets van 40% en dat neemt tot 9:00 af. Dan is het 0%.
Het ochtend verlies. Panelen in portrait. Steeds 1/3 paneel erbij. Iets van 9 stapjes.
edit: In de avond zou jij iets gelijksoortigs als in de ochtend bij jou hebben.

Met jouw panelen in portrait zou je verlies beperkt zijn tot ongeveer 1/3 van wat het nu is.
Met 3 rijen van 7 boven elkaar heb je aan de zijkanten wel een dakpan over die dan de schaduw heeft...
Mochten er maar 2 rijen portrait passen kan er altijd nog een rij landscape bij, met 4 of 5 panelen.

Als dit soort verlies een bewuste keus van jou is om het dak echt vol te krijgen met 5 rijen, ok.
Maar liefst 3 rijen portrait, dak kan vol omdat verlies maximaal 1/3 van landscape.

p.s. waarom liggen van de rechter rij de drie onderste panelen andersom dan alle andere panelen?

p.p.s. ik denk dat jouw panelen 99,1 x 164.9 zijn, dan passen er volgens mij, als ik het goed zie, 3 rijen portrait boven elkaar. 3x 8 = 24 stuks. Op een 7 / 8kVA omvormer, gezien de oriëntatie.

p.p.p.s. De drie metalen strepen die je aan een kant op je panelen ziet zijn de delen die bij schaduw door een diode kunnen worden bypassed.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
onetime schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat je het goed bedoeld, maar onduidelijk schrijft. Dit begrijp ik niet makkelijk. (verdeling).
De rest mee eens. @Supershiva Grafieken?

[...]

Helaas is het zoals ik bang voor was. Niet een uur lang, maar tot ongeveer 9:00-10:00, tot de schaduw nagenoeg weg is. Met de langer wordende dagen wordt het verlies alleen maar groter, En aan het eind van de dag aan de andere kant. https://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=4689 kijk naar 29-6-2019, tab pvstatus. Daar begint het rond 5:30! Daar zie je aan de spannings grafiek ook dat er panelen uit de schaduw van de buren en de bomen komen. Tot rond 9:00 alles in de zon ligt.
Dat zie je door de spanning die dan rond de 7x 37V ~259V zit.

Het verlies is dan ook ongeveer het spannings verlies X de stroom op dat moment.
Het begint rond 5:30 met iets van 40% en dat neemt tot 9:00 af. Dan is het 0%.
Het ochtend verlies. Panelen in portrait. Steeds 1/3 paneel erbij. Iets van 9 stapjes.
edit: In de avond zou jij iets gelijksoortigs als in de ochtend bij jou hebben.

Met jouw panelen in portrait zou je verlies beperkt zijn tot ongeveer 1/3 van wat het nu is.
Met 3 rijen van 7 boven elkaar heb je aan de zijkanten wel een dakpan over die dan de schaduw heeft...
Mochten er maar 2 rijen portrait passen kan er altijd nog een rij landscape bij, met 4 of 5 panelen.

Als dit soort verlies een bewuste keus van jou is om het dak echt vol te krijgen met 5 rijen, ok.
Maar liefst 3 rijen portrait, dak kan vol omdat verlies maximaal 1/3 van landscape.

p.s. waarom liggen van de rechter rij de drie onderste panelen andersom dan alle andere panelen?

p.p.s. ik denk dat jouw panelen 99,1 x 164.9 zijn, dan passen er volgens mij, als ik het goed zie, 3 rijen portrait boven elkaar. 3x 8 = 24 stuks. Op een 7 / 8kVA omvormer, gezien de oriëntatie.

p.p.p.s. De drie metalen strepen die je aan een kant op je panelen ziet zijn de delen die bij schaduw door een diode kunnen worden bypassed.
Tnx voor je uitgebreide antwoord👍

Hoe zou ik de info uit mijn omvormer op die site kunnen krijgen die je linkt? Zodat ik ook van die grafieken kan maken?

3 rijen portrait kon net niet helaas. Ik heb onze mailconversatie terug gelezen.

Dak vol leggen was wel een must van m'n vrouw anders hadden er helemaal geen panelen gekomen. Zij vindt panelen spuuglelijk en met dit legplan kon ik haar nog over halen 😎

Ik vrees dat ik dus sowieso vast zit aan deze opstelling... Wel kak dat het de opbrengst zo negatief beïnvloed....

Nu je het zegt zie ik het ook van die 3 panelen in de rechter rij. Geen idee wat de gedachte hierbij is geweest.
Kan het last dat die 3 andersom liggen? Scheelt het in opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Jazzle schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:53:
[...]

Dat hangt een beetje van de dakpan af, hier zit er een waterkerende rand van bijna een cm op, icm clickfit EVO krijg ik dan een kier van 2cm zonder inslijpen.

Er zwerft ergens op internet een onderzoek van Kiwa in opdracht van Esdec (Clickfit) dat laat zien dat zo'n kier onder alle omstandigheden geen kwaad kan omdat er zonnepanelen overheen liggen, zolang deze maar 40cm overhangen.

Omdat ik helemaal niet wilde inslijpen heb ik er voor de zekerheid een rol compriband tussen geplakt op de onderste rij, werkt perfect en sluit goed af.

Edit: linkje: https://www.kiwa.com/4ada...2019/bar-19-091-01-a2.pdf

En foto:
[Afbeelding]
Bedankt :) , dit stelt me toch wat gerust. Zal voor de zekerheid ook zo'n band ertussen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
Achteraf had je misschien moeten gaan voor 2x1 panelen https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html . Dan had je er 16 in portrait kunnen zetten. Of panelen met 'half cut' dan had je maar 50% verlies gehad tenminste.

Zou het nog wat zijn 2 strings te maken? 7 + 13 ofzo? Of is dat nu al gedaan? (Heb het even met Goodwe berekend, growatt kan tot 800 volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Szpnf2dDi3UcrM-tjcHKHgQEJh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99wkjRNmDuCPhe77cN711YTC.jpg?f=fotoalbum_large

Of 1 fase 10 om 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ndW5MM5PevSoGuGl5qY8qGmlXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozJqvnaPN0zgpJbr4GGbDZfq.jpg?f=fotoalbum_large
Supershiva schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:25:
[...]

Tnx voor je uitgebreide antwoord👍

Hoe zou ik de info uit mijn omvormer op die site kunnen krijgen die je linkt? Zodat ik ook van die grafieken kan maken?

3 rijen portrait kon net niet helaas. Ik heb onze mailconversatie terug gelezen.

Dak vol leggen was wel een must van m'n vrouw anders hadden er helemaal geen panelen gekomen. Zij vindt panelen spuuglelijk en met dit legplan kon ik haar nog over halen 😎

Ik vrees dat ik dus sowieso vast zit aan deze opstelling... Wel kak dat het de opbrengst zo negatief beïnvloed....

Nu je het zegt zie ik het ook van die 3 panelen in de rechter rij. Geen idee wat de gedachte hierbij is geweest.

[ Voor 32% gewijzigd door lothar op 27-04-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 00:21

Copitano

Hoorn NH

Even een vraagje aan de experts hier.
Voor de bevestiging en panelen en layout ben ik er inmiddels wel uit.Er past ongeveer 9200 Wp op het dak in landscape Oost-West georiënteerd (Jinko Tiger N-Type Mono-facial 9+4 x 460 Wp + 8 x 395 Wp). Op een verzamelkanaal na geen schaduw. op het hoge dak. Op de strook plat tot 12:00 à 13:00 schaduw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueEwlUrj-BR2JO-HKfQ88EE_2Ds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qGY3Iom6mtgHCySVCVupnpN9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQVZJGlJsEqoxkKSsY_xs9mrpQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14SKtY0i54AUPgZsfqFQvkax.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iROZKtw-nIUPTvb_myimevl75lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2pwbjVIRoykgHCSzwRn6wXh.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wel eens last van flatsen van riegers en meeuwen dus elk paneel krijgt een eigen Enphase IQ7X Micro Omvormer. Ik kan uit de datasheet van de Micro niet halen waarop deze gaat aftoppen of dat het maximale uit het paneel wordt gehaald.

Nu de vraag (voorop gesteld, ik ben geen elektricien):

Kan dit hele verhaal op één kabel naar de meterkast? 9200/230=40A (of mag ik zo niet rekenen)?
Zoja, welke (AC) kabel moet dat dan worden bij een lengte van ca. 20 m?
Zowel oost als west liggen een groot deel van de dag samen in de zon door de vrij vlakke ligging van de panelen. Toch verwacht ik niet dat het maximum van 9200 watt ooit gehaald zal worden (80%?). foto 10 april 15:30 uur. De 4 panelen op het lagere west dak (4 x 460 Wp) gaan pas op z/n vroegst vanaf 12:00 uur mee doen. Als ik met 80% reken kom ik op 7360 watt. Verdeeld over twee groepen van 16A zou het dan moeten kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8U8msKmsdD10MFTMeTDPT7IqhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DVG4mIatV44HafRYFKF02lI4.jpg?f=user_large
Kan dit binnen de regels van NEN 1010 in de meterkast verdeeld worden over 2 of 3 groepen op 16A, zodat het op de bestaande 1 fase installatie kan worden aangesloten. Hoofdzekering is nu zwart dus 35A x 230=8050 watt. Die zou wellicht nog naar 1 x 40A kunnen = 9200 watt.
Of ben ik toch echt veroordeeld tot aanpassing van de hoofdaansluiting naar 3 x 25A?
Moet ik dan ook op het dak met 3 fase enphase kabels gaan werken?
Kan ik in dat geval dan met 1 kabel van dak naar meterkast?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 23-09 12:10
Na lang meelezen en hier en daar een vraag stellen liggen onze panelen er sinds zaterdag op.
De eerste mooie momenten al gehad met uitschieters naar 5800 watt gegenereerd vermogen zaterdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH5uq9_bFj440x0PWzQJhAmGmco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DIRMxtGiuvaw3YLev8Zge8Rk.jpg?f=user_large

Het zijn 19x Trina 325 WP panelen met een SMA Tripower 6.0 omvormer.

Vandaag rond 14:00 al 24 kWh opgebracht. Nu maar hopen op een mooie dagen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42

Lief Adje

Love is in the air

Ik heb iemand van omnik te pakken gekregen, bericht van iemand bij omnik via een Gmail adres:
Now i unlocked your datalogger, you can regesiter in omnik portal but I suggest you to use this new portal from solarman omnik partner.

Soon the omnik portal will be move on this

https://home.solarman.cn/login.html
De loging van omnik gaat dus over naar solarman, verder gaf hij aan dat omnik in Europa in een reorganisatie zit..

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Freez schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:25:
Na lang meelezen en hier en daar een vraag stellen liggen onze panelen er sinds zaterdag op.
De eerste mooie momenten al gehad met uitschieters naar 5800 watt gegenereerd vermogen zaterdag.

[Afbeelding]

Het zijn 19x Trina 325 WP panelen met een SMA Tripower 6.0 omvormer.

Vandaag rond 14:00 al 24 kWh opgebracht. Nu maar hopen op een mooie dagen d:)b
Mooi, gefeliciteerd!
Toch een kritische noot:had dat legplan niet beter gekund?
Heb je een foto vanuit de midden?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Supershiva schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:25:
[...] Tnx voor je uitgebreide antwoord👍

link op fp4all.org naar fp4all.com
https://www.fp4all.com/en...aeg-pv-type-pvlogger.html toch? Hm, Growatt linkt naar AEG...relabel van zelfde serie? Mail ze of het jouw type ondersteunt voor je besteld.

En ik vindt dakpannen spuuglelijk, panelen, mits goed gelegd, mooi. Net als jij ;)
Ik kom het niet nameten, maar ik denk dat ze afstand willen houden van de nok en dakgoot. Ik ga hier de panelen op het schuurdakje over de nok heen bijna tegen elkaar leggen. Nieuwe nok. Moet ze nog opschuiven. (schaduw beperking)
Scheelt niet in opbrengst, tenzij miniem doordat ene kant van paneel net grotere afsatand heeft van cellen tot de rand. /mieren

edit: voor mij wel teken dat ze niet precies hebben gewerkt en denk dat er wel 3x 8 panelen passen.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 27-04-2020 14:51 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Copitano Neem voldoende dikke voedingskabel(s)
Heb al meegemaakt bij 241 Vac bij de slimme meter dat ze in storing gaan bij 252 Vac bij de microomvormer
(verdere details heb ik niet)

En heb je deze niet nodig met dat vermogen?
https://enphase.com/sites/default/files/IQ7A-DS-EN-US.pdf
(nog niet leverbaar in EU)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freez De installatiewizard uitgevoerd? En op nen-en50348 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:59:
@Copitano Neem voldoende dikke voedingskabel(s)
Heb al meegemaakt bij 241 Vac bij de slimme meter dat ze in storing gaan bij 252 Vac bij de microomvormer
(verdere details heb ik niet)

En heb je deze niet nodig met dat vermogen?
https://enphase.com/sites/default/files/IQ7A-DS-EN-US.pdf
(nog niet leverbaar in EU)
Dat eigenlijk precies de vraag die ik stel ;) Heb hier wel iets gevonden over kabels, maar durf daar zonder echt kennis van zaken niet zomaar op af te gaan. Het lijkt alsof een kabel met aders van 2,5 mm² al 11 kW bij 32A aankan. Of anders 4 mm² met 17 kW en 42A. Maar ik hoop dat ik het goed begrijp, of spelen er ook nog andere dingen een rol. Ik wil de kabel door een 19 mm elektrabuis naar de meterkast trekken. Die buis is nu in gebruik door een overbodig geworden coax tv kabel. Als dat niet lukt moet ik waarschijnlijk aan de buitenkant langs de gevel omlaag naar de meterkast (niet mooi).

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Copitano Je meet nu vast wel de Vac van de slimme meter.
Dat speelt een hele grote rol, hoe hoog is die nu?
Neem gewoon minimaal 6 mm2

Ik ga Basement toch gelijk geven. Voorkomen is beter dan genezen
Basement in "Ben er bijna uit onze zonnepaneelconfiguratie."
Je kan de micro omvormer niet even wat dichterbij de hoofdschakelaar monteren van je groepenkast, als de netspanning al aan de hoge kant is.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Copitano je gaat dan (ver) over de 5kVA op 1 fase, eigenlijk willen de netbeheerders dat niet. Wil je het netjes doen zal je aan 3 fase moeten.
(zie bv pagina 2 pdf van liander uit de TS)

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:04:
@Copitano Je meet nu vast wel de Vac van de slimme meter.
Dat speelt een hele grote rol, hoe hoog is die nu?
Neem gewoon minimaal 6 mm2

Ik ga Basement toch gelijk geven. Voorkomen is beter dan genezen
Basement in "Ben er bijna uit onze zonnepaneelconfiguratie."
Je kan de micro omvormer niet even wat dichterbij de hoofdschakelaar monteren van je groepenkast, als de netspanning al aan de hoge kant is.
Ik heb een oude Ferraris meter😊. Als het ff kan houd ik die. Als het echt niet anders kan zal ik aan de slimme meter moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

twain4me schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:07:
@Copitano je gaat dan (ver) over de 5kVA op 1 fase, eigenlijk willen de netbeheerders dat niet. Wil je het netjes doen zal je aan 3 fase moeten.
(zie bv pagina 2 pdf van liander uit de TS)

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Ahhhh, nog niet gezien. Nou het zij zo dan. Maar kan het dan wel met een kabel van dak naar meterkast. Kortst mogelijke afstand is dan een meter of 13 a 14 vanaf de dichtst bij zijnde micro. Liggen hier in de buurt nog maar weinig panelen, maar dat kan natuurlijk veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 27-04-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:29
Copitano schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:49:
[...]

Als dat niet lukt moet ik waarschijnlijk aan de buitenkant langs de gevel omlaag naar de meterkast (niet mooi).
Ik neem aan, dat je de truc kent om een kabel achter een regenpijp langs naar beneden te leggen?
Op die manier is de kabel nauwelijks zichtbaar.
Dan de evt. kruipruimte in en dan richting meterkast. Of anders buitenlangs graven vanaf de regenpijp naar meterkast en dan naar binnen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zwerius schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:52:
[...]

Ik neem aan, dat je de truc kent om een kabel achter een regenpijp langs naar beneden te leggen?
Op die manier is de kabel nauwelijks zichtbaar.
Dan de evt. kruipruimte in en dan richting meterkast. Of anders buitenlangs graven vanaf de regenpijp naar meterkast en dan naar binnen.
Ja hoor, heb ik ook bedacht alleen wordt de kabel dan veel langer, dus als het anders kan, dan liever anders. Meter of 40. Je weet nooit wat je in een kruipruimte allemaal tegen komt😂😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freez
JoKo schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:35:
[...]

Mooi, gefeliciteerd!
Toch een kritische noot:had dat legplan niet beter gekund?
Heb je een foto vanuit de midden?
Tja, bij nader inzien was er toch minder schaduw van de CV uitlaat waardoor er nog 1 of 2 panelen links en rechts erbij zouden kunnen.
Wellicht dat ik later nog wel een keer dit ga doen als nou blijkt dat ik de max van de omvormer niet haal.

Dit is de foto vanuit het midden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSwJcAHwEzZvSnEiS5GUP0l_piw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lKXus9J0M4sdej7WIMubltl7.jpg?f=user_large
AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:15:
@Freez De installatiewizard uitgevoerd? En op nen-en50348 gezet?
Ja, de wizard doorlopen en de instellingen op [NL] NEN-EN50438:2013 gezet.
Verder nog wat kleine aanpassingen, maar weinig bijzonders eigenlijk. SMA is redelijk duidelijk op dit punt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 07:05

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

markklok schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:48:
[...]

Via Bongo heb ik 26 panelen laten leggen. Ik heb ook gekozen voor het type AS-M1206B met opbrengst van 325Wp.

Tot op de dag van vandaag twijfel ik of ik wel de black variant heb gekregen :)
Zijn die van jou echt 100% zwart..

Sticker op de achterkant:
[Afbeelding]

total view :*) (panelen liggen op 204 graden zuidwest)
[Afbeelding]
Vraagje.

Ik heb nu 26 panelen van AEG 325Wp met daarachter solaredge p370 optimizers.
Helling van het dak is ongeveer 50 graden.
Panelen liggen op zuidwesten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mD-zlS08sLw42XZyjIN7xSCXZyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4KcExp9mS4SPvjrzr2GleY8.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer is een Solaredge SE7K (3fase) welke is aangesloten op een 5x2.5mm kabel richting de meterkast (kabel is circa 12m lang). Afgezekerd op 16a.

Opbrengst van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_vQw4geux2p7tYppI1f-y9QF7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYr6sk4O93vzNqBZCDycWHPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik dit jaar overstappen naar een warmtepomp (monoblock) en zit in mn hoofd al de garage vol te leggen O-) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxWXazu423x0_gPdRRovUZUvf7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q50GyFChC9r3sg4GgGxpkB47.jpg?f=fotoalbum_large
Vrouwlief denkt er anders over maar ik heb nog even om haar over te halen.

Vraag is nu... hoveel panelen zou ik nog kunnen toevoegen aan de bestaande opstelling. Wat ik zo heb gelezen moeten ze bij de bestaande string worden bijgevoegd omdat een losse string te weinig panelen bevat (vanwege het gebruik van een omvormer).

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07
squareware schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:49:
[...]

Topic doorgelezen 3 uur verder, ik dacht dat ik nu al wat meer van zou begrijpen... nog niet alles.

:( ik had alles berekend in mn notepadje van android, wil ik alles sellecteren en op knippen drukken... druk op een willekeruige letter en alles weg.. afijn even uit mij hoofd:

Datasheet van de fase 1 geeft idd aan minimaal 380 volt en max 480.
12 panelen van 395 waarvan er grof gezegd altijd 7 in de schaduw liggen. Allemaal een optimizer die tot een max 85volt kan geven is de bereking 5x85 = 425 dus dat moet wel kunnen werken... maar wat als er meer dan 480 word behaald?

Overigens in de soler edge datasheet van de optimiser staat ook dat de minimaale string van de 3 fase omvormer 14 optimisers nodig zijn met p505 en bij 1 fase omvormer is er een minimale string van 6 optimizers nodig.

Dus met 12 panelen en 12 optimisers werkt de 3 fase omvormer niet of niet juist?
Ai, balen....

Die 480V komt in beeld als de omvormer moet aftoppen
De optimizers kunnen van ongeveer 3V (staat niet in de datasheet) tot max 85V, dus dan geven ze minder Volt.

Precies, een 3-fase SE met maar 12 panelen werkt zeer slecht als je ook schaduw hebt en als je die 12 dan nog eens verdeeld over O/W werkt het zeker niet!

Terugleveren op 1 fase en afname op de andere 2 fases trekt de kWh-meter al recht, dus daarvoor hoef je geen 3-fase omvormer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:27
@markklok
is richting en hellingshoek van de garage gelijk aan het dakvlak wat je nu al gebruikt voor PV?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 07:05

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

BarryH schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:19:
@markklok
is richting en hellingshoek van de garage gelijk aan het dakvlak wat je nu al gebruikt voor PV?
Ja, deze zijn gelijk.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@markklok
Je kan eens kijken bij de specificatie van de omvormer wat de max. WP is die aan de omvormer mag.
En dan uitrekenen hoeveel panelen erbij kunnen voordat je aan die max capaciteit bent.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
lothar schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:05:
Achteraf had je misschien moeten gaan voor 2x1 panelen https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html . Dan had je er 16 in portrait kunnen zetten. Of panelen met 'half cut' dan had je maar 50% verlies gehad tenminste.

Zou het nog wat zijn 2 strings te maken? 7 + 13 ofzo? Of is dat nu al gedaan? (Heb het even met Goodwe berekend, growatt kan tot 800 volgens mij.

[Afbeelding]

Of 1 fase 10 om 10.

[Afbeelding]

[...]
Mooie panelen die 390wp... Helaas hebben-hadden. Hadden inderdaad mooi gepast hier op het dak.

Er zijn 2 strings gemaakt heb ik begrepen, welke verdeling er is gemaakt weet ik niet.
Wat zou het voordeel van 7 om 13 zijn tov 10 om 10?

Hoe zou ik kunnen checken welke verdeling er is gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

In de specs. van de omvormer staat hoeveel optimizers je in een string mag / moet hangen, en hoeveel % aan Wp je mag plaatsen t.o.v de omvormer.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

drled schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:54:
[...]

Bedankt :) , dit stelt me toch wat gerust. Zal voor de zekerheid ook zo'n band ertussen monteren.
Hoeft niet hoor, dat sluiten van de pannen is vooral voor opgestuwde regen door wind, en stuifsneeuw. Onder de panelen heb je daar gaan last van.
Ook rammelen (en dus slijten) ze minder als ze mooi sluiten.Heb je dus ook geen last van onder de panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 27-04-2020 21:09 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-wrong topic-

[ Voor 97% gewijzigd door GioStyle op 27-04-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Freez schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:14:
[...] Tja, bij nader inzien was er toch minder schaduw van de CV uitlaat waardoor er nog 1 of 2 panelen links en rechts erbij zouden kunnen.
Wellicht dat ik later nog wel een keer dit ga doen als nou blijkt dat ik de max van de omvormer niet haal.

Dit is de foto vanuit het midden:
[Afbeelding]
[...]
Ja, de wizard doorlopen en de instellingen op [NL] NEN-EN50438:2013 gezet.
Verder nog wat kleine aanpassingen, maar weinig bijzonders eigenlijk. SMA is redelijk duidelijk op dit punt :*)
:+ Als je het goed neerlegt, passen er dan niet nog 5 stuks bij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb een SolarEdge se1500m met 4 panelen. Op bewolkte dagen en rond zonsondergang is die heel erg aan het klikken. Zelfs op een volzonnige dag zoals de afgelopen tijd is ie aan het eind van de dag wel 2 tot 3 uur aan het schakelen, zowat elke minuut volgen een paar harde klikken.
Nogal irritant, hij hangt binnen.

(Huis in aanbouw: later komt er een kast omheen en een deur in de bijkeuken en dat dempt natuurlijk nogal)

Daarnaast hangt een Growatt die gewoon lekker doorloopt tot de zon gewoon echt "op" is en dan schakelt ie uit, terwijl de SolarEdge dan al uren herrie aan het maken is.

Op een bewolkte dag gaat dat ding de hele dag tekeer.

Ik zou zeggen: "je" weet dat de zon onder gaat om een bepaalde tijd, stop er gewoon mee. Of, als er op enig moment te weinig licht is, probeer het dan niet urenlang elke minuut maar ga naar 5 minuten of zo.

Is er in deze settings iets waarmee ik kan zorgen dat ie meer of minder gevoelig wordt rond de drempelwaarde, of de "polling" tijd kan verlengen? Bijv. eerder starten bij een lagere spanning of zo

Systeem was overigens een keuze van de leverancier want de enige met schaduwoptimalisatie ... (inmiddels weet ik beter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inTfNGcOKDoYX_ZF6JT8XmT0spA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbCVgkRqIU2S04f9cljN2Wt6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wESW_f3IlXI8UHQWL5aiYv3Y9VY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25ig4h9RyylqePFu9Mcephvr.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze set ligt op noordoost, ongehinderd in de zon op 27 graden helling. Als de SolarEdge op een onbewolkte dag 's morgens begint met productie draait de Growatt meestal al (op heel laag wattage weliswaar) terwijl die op zuidwest 48 helling nog vol in de schaduw ligt.
Het valt me ook op dat de SE dan al even in de zon ligt (lage zon rond 7:30u) en desondanks later start dan de Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
onetime schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:09:
[...]

:+ Als je het goed neerlegt, passen er dan niet nog 5 stuks bij? :+
Bedankt voor het meedenken en wellicht past dat allemaal wel..
Eerder is er ook gesproken over het verplaatsen van de rioleringsuitlaat.
Maar voor nu hebben we nu even hiervoor gekozen omdat we het al druk genoeg hebben :)

Links naast het dakraam was trouwens net te weinig ruimte. Als we toch nog een extra paneel zouden overwegen dan komt die linksboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:59:
[...]

Verkijk je ook niet op de (opgepoetste) renders die fabrikanten bij de info over de panelen voegen, probeer een echte foto te pakken te krijgen, of ga ze even bekijken.
Dat er verschil zit tussen de renders en hoe ze er in het echt uit zien ken ik ja. Mijn vraag gaat met name over de genoemde merken (Peimar, Astronergy) en de betrouwbaarheid. En daarnaast of er inderdaad een tekort is zoals er genoemd wordt. Ik kan me voorstellen dat met de corona problemen in China de productie een tijdje stil heeft gelegen, maar volgens mij is alles daar inmiddels weer aardig opgestart. Ook de voorraden van de leveranciers waren behoorlijk groot heb ik eerder gelezen. Zijn de "grotere" merken bij de groothandels dan ook echt op nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
AUijtdehaag schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:43:
@spanx Ja die doet het wel prima inderdaad.

Maar even terzijde: van Solaxcloud naar influxdb (grafana) en pvoutput is mogelijk...
[Afbeelding]
Hmm, dan ben ik wel nieuwsgierig hoe makkelijk je dat met nodered kan ophalen? Heb je een howto oid? :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@stefijn
Je eigen woorden; "
Ik zou zeggen: "je" weet dat de zon onder gaat om een bepaalde tijd, stop er gewoon mee"
Stop er gewoon mee met die combo, of hogespannings panelen ( als dat wil op dat type optimser )
of meer panelen ( idem als dat kan ) of de SE een trap verkopen incl optm's
en dan een geschikte hier goed gekeurde string of micro omvormer plaatsen.
Kortom, die SE set is bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
En waarom is ie dan bagger? Zeg je dat de panelen niet bij dit type omvormer passen?

Qua opbrengst en optimalisatie van de schaduw (1 voor 1 vallen de panelen in schaduw) lijkt het prima te werken, voor zover ik kan beoordelen.

Anyway, spul is enkele maanden geleden geleverd en geinstalleerd met zeer veel moeite en inmiddels een slechte relatie met de leverancier. Ik heb weinig trek om op dit moment de boel al weer de deur uit te doen, dat is financieel niet interessant.
En als het niet direct nodig is heb ik weinig behoefte aan contact met de leverancier. De vraag is momenteel of ik dat geklik met die settings eventueel iets kan verbeteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 28-04-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stefijn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:04:
En waarom is ie dan bagger? Zeg je dat de panelen niet bij dit type omvormer passen?

Qua opbrengst en optimalisatie van de schaduw (1 voor 1 vallen de panelen in schaduw) lijkt het prima te werken, voor zover ik kan beoordelen.

Anyway, spul is enkele maanden geleden geleverd en geinstalleerd met zeer veel moeite en inmiddels een slechte relatie met de leverancier. Ik heb weinig trek om op dit moment de boel al weer de deur uit te doen, dat is financieel niet interessant.
En als het niet direct nodig is heb ik weinig behoefte aan contact met de leverancier. De vraag is momenteel of ik dat geklik met die settings eventueel iets kan verbeteren.
Klikken betekend uit gaan....
Geloof dat die solar edge spul minstens 6 werkende panelen nodig heeft die zon zien.
Dus vier, of zelfs maar drie als eentje schaduw heeft, is uit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
oke, maar dat is niet correct. De SE1500-m is een set van omvormer met 1 optimizer met 4 kanalen die speciaal bedoeld is voor 4 of 8 panelen (aan elk kanaal 1 of 2 panelen)
https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf

Ik weet dat het geklik te maken heeft met het aan/uitgaan. De Growatt doet dat 1x 's morgens, 1x 's avond en wellicht overdag ook af en toe, alleen draait die Growatt zelfs als de 10 panelen samen 10 watt leveren, dus bij heel weinig licht.
De SolarEdge doet dat afhankelijk van de situatie gedurende lange tijd (tot uren) elke minuut (of zo), terwijl op datzelfde moment de Growatt vrolijk doordraait (ook al levert het weinig op)

edit: en de schaduwfunctionaliteit lijkt ook te doen wat ie moet doenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7iBBByoE8aZHdu9FqDB_1vXoP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g6SULw2l24loW0etxoC0KwAb.jpg?f=user_large
Eerst 1 paneel even in de schaduw, aan het eind van de dag 1 voor 1 alle panelen

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 28-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefijn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:28:
oke, maar dat is niet correct. De SE1500-m is een set van omvormer met 1 optimizer met 4 kanalen die speciaal bedoeld is voor 4 of 8 panelen (aan elk kanaal 1 of 2 panelen)

Ik weet dat het geklik te maken heeft met het aan/uitgaan. De Growatt doet dat 1x 's morgens, 1x 's avond en wellicht overdag ook af en toe, alleen draait die Growatt zelfs als de 10 panelen samen 10 watt leveren, dus bij heel weinig licht.
De SolarEdge doet dat afhankelijk van de situatie gedurende lange tijd (tot uren) elke minuut (of zo), terwijl op datzelfde moment de Growatt vrolijk doordraait (ook al levert het weinig op)

edit: en de schaduwfunctionaliteit lijkt ook te doen wat ie moet doen[Afbeelding]
Eerst 1 paneel even in de schaduw, aan het eind van de dag 1 voor 1 alle panelen
Werkt alleen met vier, eentje schaduw is drie, dus helaas.
Je moet de folders niet altijd geloven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Maar hij levert toch gewoon voor 4, 3, 2 en dan 1 panelen stroom aan het eind? Anders zou de groene lijn toch helemaal inkakken aan het eind?

Als er echt iets aan mankeert dan moet ik exact weten wat er mis gaat, want dan gaat er een mail richting de leverancier. Ik heb uiteraard een flinke meerprijs betaald, speciaal (expliciet) om deze schaduwwerking op te vangen.
Als ik de grafiek bekijk dan werkt het, maar ik kijk/lees blijkbaar verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-04-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ik lees (nu pas) dat MC4 connectoren van verschillende merken niet gecombineerd zouden moeten worden i.v.m. de niet bestaande standaard en verschillende interpretaties van fabrikanten. Ik heb uitsluitend voorgekrompen kabels gebruikt met de originele MC4 connectoren, de micro omvormers hebben ook de originele connectoren zover ik kan zien. Echter, de Jinko zonnepanelen niet.

Hoe groot is dit risico? de connectoren leken prima te passen maar zagen er wel anders uit. Connectoren afknippen is veel gedoe met micro omvormers, daar ieder paneel individueel aangesloten is. De spanning (en stroom) is bij zo'n micro omvormer systeem natuurlijk wel heel minimaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Laatst online: 03-10 13:54
Supershiva schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:30:
[...]

Mooie panelen die 390wp... Helaas hebben-hadden. Hadden inderdaad mooi gepast hier op het dak.

Er zijn 2 strings gemaakt heb ik begrepen, welke verdeling er is gemaakt weet ik niet.
Wat zou het voordeel van 7 om 13 zijn tov 10 om 10?

Hoe zou ik kunnen checken welke verdeling er is gemaakt?
7 om 13 komen de selectietools automatisch mee. Weet niet welk voordeel het precies heeft. In ieder geval zou je dan 13 panelen links en 7 rechts kunnen splitsen. Dan vallen alleen de 7 uit door de schaduw en kan de rest vroeger aan de slag.

Dus lijkt het wel dat de ze het horizontaal gesplitst hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
@stefijn
je hebt dus een SE1500-m, met 1x een M2640 optimizer.
als ik het goed begrijp.
en daar hangen 4 panelen aan als ik het goed begrijp, hoeveel Wp en type?

tja, normaal met p300/p370/p404/p405 etc etc, daar weten we van dat ze maar een beperkte mogelijkheid hebben om de V te verhogen, en dan kom je snel in de problemen als je maar een paar optimizers hebt.
een optimizer heeft nu eenmaal stroom uit het paneel nodig, voordat hij kan werken.
dus dan start de set soms laat of niet op met gedeeltelijke schaduw.
dus normaal met solaredge, zorg voor voldoende optimizers per richting die de panelen opkijken.
(en dan heb je vaak het zelfde probleem als je met gewone string omvormer ook hebt.)

maar een M2640 optimizer, dat zou toch anders moeten zijn.
dan heb je maar 1 optimizer en geen 4.
dus starten zou geen probleem moeten zijn, dus gewoon 1 of 3 klikken en werken.
(mijn omvormer klikt soms 1x soms 4x, kan ik wel afstellen als ik dat zou willen maar dan start hij iets later en heb ik niet veel aan, maar doet ook amper opbrengst verlies.)

dan zou ik beginnen met lezen in de handleiding.
(anders vind ik ook niet zo snel de echte gegevens van de M2640. ;) )
https://www.solaredge.com...installation_guide_nl.pdf

maar dan zie ik wel wat dingen die helemaal niet solaredge achtig zijn.
knellen dit is heel anders als ik gewend ben van solaredge. ;)
als ik het goed begrijp is dit meer een string omvormer als een solaredge omvormer.
heel anders dit is als normaal, dit lijkt meer op een normale string omvormer met tigo optimizers. :?

mmm, kun je een grafiek vinden waar je de Vmpp kunt zien op de omvormer?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
markklok schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:23:
[...]

Vraagje.

Ik heb nu 26 panelen van AEG 325Wp met daarachter solaredge p370 optimizers.
Helling van het dak is ongeveer 50 graden.
Panelen liggen op zuidwesten
[Afbeelding]

Omvormer is een Solaredge SE7K (3fase) welke is aangesloten op een 5x2.5mm kabel richting de meterkast (kabel is circa 12m lang). Afgezekerd op 16a.

Opbrengst van gisteren:
[Afbeelding]

Nu wil ik dit jaar overstappen naar een warmtepomp (monoblock) en zit in mn hoofd al de garage vol te leggen O-) .
[Afbeelding]
Vrouwlief denkt er anders over maar ik heb nog even om haar over te halen.

Vraag is nu... hoveel panelen zou ik nog kunnen toevoegen aan de bestaande opstelling. Wat ik zo heb gelezen moeten ze bij de bestaande string worden bijgevoegd omdat een losse string te weinig panelen bevat (vanwege het gebruik van een omvormer).
Als je denkt aan garantie mag er 1000 wattpeak bij als je van 135% overbooking uit gaat op een SE7K
Dat is 135% van 7000 wat dan 9450 wattpeak is. Je hebt nu 26x 325 = 8450 wattpeak

Dus 3 van dezelfde panelen zeg maar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
lothar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:57:
[...]

7 om 13 komen de selectietools automatisch mee. Weet niet welk voordeel het precies heeft. In ieder geval zou je dan 13 panelen links en 7 rechts kunnen splitsen. Dan vallen alleen de 7 uit door de schaduw en kan de rest vroeger aan de slag.

Dus lijkt het wel dat de ze het horizontaal gesplitst hebben.
Vallen alle panelen in de string uit als er een aantal panelen met schaduw in de string zitten? Damn dat valt vies tegen.

7 om 13 zou in mijn geval dan niet veel uit maken, want tegen het eind van de middag komt er weer schaduw op de 4 linker panelen en dan vallen er ineens 13 panelen uit.
In dat geval kan je denk ik beter 10 om 10 houden?

Waarom denk je dat ze horizontaal gesplitst zijn? Vanwege het tijdstip dat de eerst levering begint?
Als dat het geval is; kan het tijdstip van start levering niet te maken hebben met het feit dat ik nog een hele rij huizen als overburen heb waarbij eerst de zon boven hun dak uit moet komen voordat de zon op mijn panelen valt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Jazzle schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:53:
Ik lees (nu pas) dat MC4 connectoren van verschillende merken niet gecombineerd zouden moeten worden i.v.m. de niet bestaande standaard en verschillende interpretaties van fabrikanten. Ik heb uitsluitend voorgekrompen kabels gebruikt met de originele MC4 connectoren, de micro omvormers hebben ook de originele connectoren zover ik kan zien. Echter, de Jinko zonnepanelen niet.

Hoe groot is dit risico? de connectoren leken prima te passen maar zagen er wel anders uit. Connectoren afknippen is veel gedoe met micro omvormers, daar ieder paneel individueel aangesloten is. De spanning (en stroom) is bij zo'n micro omvormer systeem natuurlijk wel heel minimaal...
Ik zat met een dergelijk dilemma, echter wèl voordat ik iets had verbonden of geknipt:
mijn leverancier van de panelen zei me dat ik van de panelen waaraan de kabels komen naar de omvormer, ik de connectors moest afknippen, en vervangen door de connectors die hij leverde.
De connectors op de panelen zijn van Stäubli en wat hij leverde is Weidmuller.

Dat vond ik nogal wat, en beide merken zijn Duits/Zwitsers, dus dat zal toch wel kwaliteit spul zijn.

Goed, ik heb contact gezocht met Weidmüller en kreeg van hun product specialist het volgende geruststellende antwoord.

Puur juridisch gezien zou hij ze af moeten knippen omdat NEN1010 zegt dat alleen hetzelfde merk connectoren op elkaar aangesloten mogen worden.
Technisch gezien is dit absoluut niet nodig daar de Weidmüller connectoren en de originele MC4 van Stäubli perfect op elkaar af gestemd zijn.

9 van de 10 keer zitten er aan de panelen echter zogenaamde MC4 compatible connectoren. Pas als je een bevestiging van de Chinese panelen fabrikant vraagt of deze ook bij Stäubli gefabriceerd zijn krijg je daar geen, of een ontkennend antwoord op… en zijn het look a like versies.
Het probleem is dat er geen standaard bestaat voor deze connectoren.

Ik laat ze dus lekker zitten....
Denk ik. ;)
Maar wat zit er op jouw Jinko's?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
stefijn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:28:

edit: en de schaduwfunctionaliteit lijkt ook te doen wat ie moet doen[Afbeelding]
Jij bent een van de weinige die er op internet te vinden zijn met zo’n ding. Ze zullen waarschijnlijk bij mensen als EPc excuus panelen geinstalllerd worden (als het daarvoor niet te duur is)

Als je naar die grafiek kijkt lijk je in de avond meer licht te hebben dan in de ochtend, als in de lijn lijkt iets hoger te liggen.
Wellicht hikt hij het eerste moment ergens tegen een threshold aan, en haalt die net wel, net niet.

Je schrijft dat hij noord/oost ligt, dan is het logisch dat hij Als systeem eind van de middag/dag geen zon meer krijgt de zon nog hoger staat dan in noord/oost waar de zon op komt.

Die growatt, hangt die aan panelen op je huis zelf, dus hoger dan die panelen aan deze 4 paneel opstelling ?
Kan zijn dat die beter licht opvangen door vrijer zicht en dichter bij de grond toch meer invloed van schaduw (de zon begint natuurlijk in noord oost vanachter de horizon te komen, dus heel lange schaduw)

Mijn systeem is ook Noord/oost georienteerd met 8 panelen op 9,2 meter hoog en 8 andere op 3 meter hoog.

Op de laatste heldere morgen ziet dat er dan zo uit (pvoutput die het uit Solaredge server haalt)
23/04/20 06:45 0.013kWh 0.001kWh/kW 84W 0.008kW/kW 34.2C 745.5V
23/04/20 06:40 0.006kWh 0.001kWh/kW 49W 0.005kW/kW 33.6C 745.2V
23/04/20 06:35 0.002kWh 0.000kWh/kW 29W 0.003kW/kW 32.5C 745.3V
23/04/20 06:30 - - 0W 0.000kW/kW 30.8C 707.1V

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 28-04-2020 14:35 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:55:
[...]

Ik laat ze dus lekker zitten....
Denk ik. ;)
Maar wat zit er op jouw Jinko's?
Het lijkt op de Staubli mc4 evo2 maar vermoed dat het een look-alike is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Jazzle schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:28:
[...]

Het lijkt op de Staubli mc4 evo2 maar vermoed dat het een look-alike is.
In de documentatie van mijn panelen (Q cells Q peak) staat expliciet dat er Stäubli connectoren op zitten, Duits (ontworpen) fabrikaat, dus ik ga er van uit dat het ook zo is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 13:50
Ik ben bezig met de renovatie van ons nieuwe huis en natuurlijk horen daar zonnepanelen erbij. Ik heb een aantal offertes aangevraagd en ik start sowieso met 12 zonnepanelen op het platte dak van de garage (met carport) Deze is schaduw vrij en op het zuiden.

Het volgende: Ik heb een bestaande 3x240volt aansluiting. Perfect voor de kookgroep etc. Nou vertelde 1 zonnepaneel installateur dat een 1 fase aansluiting alleen maar terugleverd aan de fase waaraan die gekoppeld is (in mijn geval waarschijnlijk garage en gedeelte huis) Dus tegen de tijd dat het salderen wordt opgegeven wordt alleen de gebruikers op die fase voorzien van de zonnepanelen (qua teruggave)

Dit zou worden opgeheven om een 3 fase omvormer te nemen en 2 extra panelen.

Nu is mijn gevoel: extra 2 panelen en omvormer verkopen met een goed verhaal. Klopt dit gevoel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Dit is een BS verhaal en klopt voor geen meter.
De slimme meter kijkt alleen naar de totalen, niet naar de afzonderlijke fases.
Dit komt hier wekelijks voorbij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Omdat ik toch wel wat vragen heb en ik dit topic niet verder wil belasten met mijn specifieke vragen heb ik even een eigen topic gemaakt

Prestaties nieuwe zonnepanelen niet optimaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 05:44
Draak1978 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:20:
Ik ben bezig met de renovatie van ons nieuwe huis en natuurlijk horen daar zonnepanelen erbij. Ik heb een aantal offertes aangevraagd en ik start sowieso met 12 zonnepanelen op het platte dak van de garage (met carport) Deze is schaduw vrij en op het zuiden.

Het volgende: Ik heb een bestaande 3x240volt aansluiting. Perfect voor de kookgroep etc. Nou vertelde 1 zonnepaneel installateur dat een 1 fase aansluiting alleen maar terugleverd aan de fase waaraan die gekoppeld is (in mijn geval waarschijnlijk garage en gedeelte huis) Dus tegen de tijd dat het salderen wordt opgegeven wordt alleen de gebruikers op die fase voorzien van de zonnepanelen (qua teruggave)

Dit zou worden opgeheven om een 3 fase omvormer te nemen en 2 extra panelen.

Nu is mijn gevoel: extra 2 panelen en omvormer verkopen met een goed verhaal. Klopt dit gevoel?
Het klopt wat hij zegt, het wordt teruggeleverd op de fase waar de omvormer aan is gekoppeld. De slimme meter saldeert echter zelf al omdat het een totaal is wat wordt teruggeleverd of gevraagd. Dus wat betreft salderen maakt het geen fluit uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 21:25
Ik ben in voorbereiding op de installatie van mijn PV installatie. Helaas is de levering van mijn panelen wat vertraagd maar de rest is wel al binnen.

Inmiddels alvast de omvormer aangesloten, SMA Sunny Boy 2.5 1VL40 Webconnect. Deze uiteraard alvast aangesloten. De omvormer draaide op firmware v2.5.2R en via de SMA website heb ik versie V3.10.07.R gedownload en geïnstalleerd. Toen begon het gedonder want na deze update waren alle settings weg, zelfs de firmware versie wordt niet meer in de footer getoond. Heeft iemand hier ervaring mee? Komt dit omdat de rest van mijn installatie nog niet is aangesloten?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:19:
[...]

In de documentatie van mijn panelen (Q cells Q peak) staat expliciet dat er Stäubli connectoren op zitten, Duits (ontworpen) fabrikaat, dus ik ga er van uit dat het ook zo is.
bij mij stond er een vaag nummer

via deze site terug kunnen leiden naar een merk en type

https://www.his-solar.com...em/hiskon/plug-connectors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41

timovd

Voorsprong door techniek

https://www.gamma.nl/asso...len-inclusief-installatie

Gamma is een doe-het-zelfzaak, maar is het er niet mee eens dat PV voor de DHZ-er is, aangezien ze panelen met installatie aan willen bieden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
twain4me schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:50:
[...]
bij mij stond er een vaag nummer

via deze site terug kunnen leiden naar een merk en type

https://www.his-solar.com...em/hiskon/plug-connectors
Da's een mooie lijst; alleen zegt het dus niets(?) over de compatibility tussen de verschillende merken.
Dacht ik. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:55:
[...]

Da's een mooie lijst; alleen zegt het dus niets(?) over de compatibility
Je zegt net zelf dat die er formeel niet is ;)

Je kan kijken of je de betrefende stekker kan vinden en kopen en zo voldoen aan de nen.
Zelf heb ik het erop gegokt, daarna de verbindingen een tijdje in de gaten gehouden met een warmtebeelden camera. werkt prima.

Ik heb non staubi met staubi . of ik non staubi zou combineren met non staubi, dat weet ik niet zo zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:39:
[...]

Ik heb non staubi met staubi . of ik non staubi zou combineren met non staubi, dat weet ik niet zo zeker.
Dat is hoe ik het ook maar bekijk inderdaad, daarnaast nog eens informeren of de leverancier er iets zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ons dak is niet echt gunstig gesitueerd.
Desalniettemin denk ik dat het interessant kan zijn om PV installatie op het dak te leggen. Ik heb het volgende plan:
6panelen op WZW (235`), hellingshoek is ca 75`
optie voor 6 panelen op ONO (55') hellingshoek is ca 15`.
OBV online berekeningetjes kom ik op een tvt van ca 8 jaar (zonatlas).

Echter tot nu toe zijn de bedrijven die ik spreek niet happig op het installeren van de panelen op dit dak aangezien het enorm steil is. Is dus minder makkelijk werken (steiger bouwen etc). Daarnaast gaf een van de partijen aan dat ze niet durven garanderen of het standaard systeem met haken aan de panlatten stevig genoeg is; er komt veel gewicht aan het systeem te hangen ipv dat het erop rust.

Ik vind mezelf een aardige dhz'er en zou best zelf de steiger willen opbouwen en evt de regels op het dak aanbrengen. In overleg met een installateur dan ook zelf panelen te monteren, waarna hij het in ieder geval E- gedeelte aan sluit.
Is ergens voor dit wat specifiekere daken info te vinden, met name over de hulpconstucties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:20
DopdeDouwer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:19:
Desalniettemin denk ik dat het interessant kan zijn om PV installatie op het dak te leggen. Ik heb het volgende plan:

Echter tot nu toe zijn de bedrijven die ik spreek niet happig op het installeren van de panelen op dit dak aangezien het enorm steil is. Is dus minder makkelijk werken (steiger bouwen etc). Daarnaast gaf een van de partijen aan dat ze niet durven garanderen of het standaard systeem met haken aan de panlatten stevig genoeg is; er komt veel gewicht aan het systeem te hangen ipv dat het erop rust.

Ik vind mezelf een aardige dhz'er en zou best zelf de steiger willen opbouwen en evt de regels op het dak aanbrengen. In overleg met een installateur dan ook zelf panelen te monteren, waarna hij het in ieder geval E- gedeelte aan sluit.
Is ergens voor dit wat specifiekere daken info te vinden, met name over de hulpconstucties?
Interessant geval vanwege de hellingshoeken.
Ik heb het even ingeklopt in Sunnydesign en het blijkt dat het ONO dak in een gemiddeld jaar ongeveer 748 kWh/kWp doet en het WZW dak 668 kWh/kWp.
Het ONO dak wint dus, de betere helling compenseert ruim voor de slechtere azimuth.
In de winter zal het ONO bijna plat dak bij felle zon bijna niets doen, maar bij bewolking doet het nog wel wat. En in de zomer met felle zon staat er zowat de hele dag zon op.
ZWW steil doet het goed in de winter met felle zon.
Als het om de opbrengst gaat kun je je prioriteiten omdraaien.

Als je het toch voor 90% zelf wilt installeren dan raad ik je aan om gewoon een electricien te zoeken of alles zelf te doen. Onderdelen kopen kun je gewoon, met ons advies, doen bij een webshop naar keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdgAo1ofIiIiKnOfwKbPzwT8ADo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywxa1GqU7XxC69HUvxQ2lEpj.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

timovd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:03:
https://www.gamma.nl/asso...len-inclusief-installatie

Gamma is een doe-het-zelfzaak, maar is het er niet mee eens dat PV voor de DHZ-er is, aangezien ze panelen met installatie aan willen bieden.
Sungevity heeft zich er prima tussengeworsteld.
Ze deden dit ook bij vereniging eigen huis en ikea dacht ik.
Amerikaanse tak is al failliet en er staat me iets van bij dat ze niet heel veel keuze hadden. Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:40

Kluus

Gang is alles

Lief Adje schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:26:
Ik heb iemand van omnik te pakken gekregen, bericht van iemand bij omnik via een Gmail adres:

[...]

De loging van omnik gaat dus over naar solarman, verder gaf hij aan dat omnik in Europa in een reorganisatie zit..
Het viel me al op dat er ook al een aantal websites uit lagen. Hopelijk krijgen ze de boel weer een beetje op de rit dan... Ik ben nu ook maar over gegaan op de nieuwe solarman portal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:37
Iemand hier ook ervaring met het vervangen van dakpannen en daarvoor tijdelijk verwijderen van zonnepanelen?

Hebben nu 1.5 jaar zonnepanelen op de zuidkant liggen.
Huis is van 73, dus de originele pannen zijn 47 jaar oud.
Op zich is het dak nog in prima staat. Enkele jaren geleden is het dak nog volledig gecoat. Dus zou er echt nog wel even tegenaan moeten kunnen.

Was enkel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, wat het kost, en of iemand er ervaring mee heeft als ik over een X aantal jaar toch de pannen zou willen vervangen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:08
DopdeDouwer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:19:

Dit kan misschien wel helpen.

https://drive.google.com/...071FX6dncw-92aXtiGCLPFjez

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Kluus schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:45:
[...]

Het viel me al op dat er ook al een aantal websites uit lagen. Hopelijk krijgen ze de boel weer een beetje op de rit dan... Ik ben nu ook maar over gegaan op de nieuwe solarman portal. :)
Hoe stap je over van omnikportal naar solarman en ben je dan je historie kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:11
Ik was bijna rond met een bedrijf die ook alles zou komen installeren. Alleen moest ik alle materialen nu vooruit betalen 8)7 en bij de installatie over circa 6 weken zou ik dan de installatiekosten betalen.

Ik begrijp dat een webwinkel vooruit betaald wilt hebben bij spullen opsturen (een gewone bestelling). Maar als ze ook de installatie doen, dan is het toch vreemd dat je niet met een aanbetaling kan werken net zoals bij een keukens, een bankstel etc. en de rest bij oplevering

Ik ga in ieder geval geen 12K euro overmaken en dan maar hopen dat ze over 6 weken op de stoep staan :+.
Hopelijk komen ze zelf met een andere oplossing. Eventueel kan ik steeds 1/3 betalen, sturen ze 1/3 van de materialen op en bij ontvangst weer 1/3 betalen en sturen tot alle spullen binnen zijn.

Zijn andere mensen tegen soortgelijks aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gewoon betalen en spul morgen laten bezorgen? Dan heb je in ieder geval je materiaal binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Voor zo'n bedrag zou ik een busje huren en het zelf ophalen en ter plekke betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BarryH schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:51:
[...]

Hoe stap je over van omnikportal naar solarman en ben je dan je historie kwijt?
Je hoeft niet over te stappen, je kan gewoon op http://home.solarman.cn/login.html een account maken, site maken en het serienummer van je omvormer gebruiken, dan haalt ie de data op. Bij mij heeft ie op het begin dashboard nog geen historie bij gewerkt, maar als ik naar mijn devices kijk, waar je gedetailleerde metrics kan inzien, heeft ie wel alle history opgehaald lijkt het.

Maar goed, je kan het dus gewoon naast elkaar gebruiken (dat kon overigens ook met de oude solarman portal). Ergens wel eng dat je op meerdere sites alleen met behulp van je datalogger serienummer alle info kan krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Wij zitten in de oriënterende fase en hebben enkele offertes aangevraagd voor zonnepanelen. Nu willen we wellicht in de toekomst overstappen naar een EV. Nu lees ik dat 3-fase dan belangrijk is, omdat je dan iets sneller thuis kunt laden. Hiervoor moet je meterkast ook aangepast worden van 1-fase naar 3-fase, toch?

Nu vraag ik mij af wat voor meterkast wij hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL1cLWA19YXluMLTEFNqBC1Fnm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGITlHMPZoqZb0NUImiXTx9v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KESyjvtfnijh1rDfQEsOtl4nnBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1afvqH45ejjTVH9SSpPX9bWk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Untouchablezz20, verkeerde topic? Wat staat er linksonder op je meter?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
rube schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:51:
Ik was bijna rond met een bedrijf die ook alles zou komen installeren. Alleen moest ik alle materialen nu vooruit betalen 8)7 en bij de installatie over circa 6 weken zou ik dan de installatiekosten betalen.

Ik begrijp dat een webwinkel vooruit betaald wilt hebben bij spullen opsturen (een gewone bestelling). Maar als ze ook de installatie doen, dan is het toch vreemd dat je niet met een aanbetaling kan werken net zoals bij een keukens, een bankstel etc. en de rest bij oplevering

Ik ga in ieder geval geen 12K euro overmaken en dan maar hopen dat ze over 6 weken op de stoep staan :+.
Hopelijk komen ze zelf met een andere oplossing. Eventueel kan ik steeds 1/3 betalen, sturen ze 1/3 van de materialen op en bij ontvangst weer 1/3 betalen en sturen tot alle spullen binnen zijn.

Zijn andere mensen tegen soortgelijks aangelopen?
Bedrijven werken met facturen. Die betaal je achteraf. Dus na oplevering als alles werkt naar behoren. Het bedrijf zelf werkt ook zo met hun leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb vandaag twee keer, om 13:16 en 14:03, de volgende fout gekregen op mijn Omnik:
"PV Over Curr HWErr" met code 70775

Volgens mij brak hier rond die tijd ook de zon door de wolken, die tot dan toe behoorlijk dik bepakt waren. Dus kan dit wel een stroompiek verklaren denk ik. Klopt mijn gevoel? En is dit dan nog een melding waarmee je iets kan/moet?

[ Voor 69% gewijzigd door Kluus op 29-04-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Laatst online: 05-09 15:54
komende zondag gaan mijn panelen op het dak. 11x QCells 355WP panelen van 103x174m
Nu twijfel ik alleen over het aantal dakhaken wat ik nodig heb,

Via solar-bouwmarkt een setje dakhaken besteld op basis van het ontwerp wat ik gekozen heb.
Vogens SB worden er 32 geleverd en voor de zekerheid heb ik er 5 bij besteld (woon in Noord Holland). dus in totaal 37.

Op de een of andere manier heb ik een gevoel dat het te weinig is, maar volgens SB is dit echt voldoende.
Zit hier een expert die dit ook kan bevestigen?

Hieronder even de layout van de opstelling. Ik woon in een hoekhuis en paneel 6, 10 en 11 liggen dus op de hoek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euh42P1Hlqyhh4znf4C8hZkcZhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjDnt9dYdnVwZbE7b53MLx4T.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Vreesie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:50:
komende zondag gaan mijn panelen op het dak. 11x QCells 355WP panelen van 103x174m
Nu twijfel ik alleen over het aantal dakhaken wat ik nodig heb,

Via solar-bouwmarkt een setje dakhaken besteld op basis van het ontwerp wat ik gekozen heb.
Vogens SB worden er 32 geleverd en voor de zekerheid heb ik er 5 bij besteld (woon in Noord Holland). dus in totaal 37.

Op de een of andere manier heb ik een gevoel dat het te weinig is, maar volgens SB is dit echt voldoende.
Zit hier een expert die dit ook kan bevestigen?

Hieronder even de layout van de opstelling. Ik woon in een hoekhuis en paneel 6, 10 en 11 liggen dus op de hoek

[Afbeelding]
Welk montage systeem? Clickfit Evo? dan zijn het er genoeg. 1 per meter rails + 1 voor op het uiteinde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Heel handig ja, staat goed uitgelegd wat er mogelijk is wat betreft bevestigingen en bijvoorbeeld het aanbrengen van een extra stevige plank (extra panlat ahw) onder de pannen.

Hierin wordt ook een hele handige, heel erg uitgebreide, berekeningstool aangewezen.
https://www.wtcb.be/homep...s/calculator/pv/wind.html
Even snel een antwoord heb je hier niet uit, maar lijkt wel te kunnen. Zal er wel op uitkomen dat wanneer je voldoende borgingen en ankers gebruikt het kan.
busscherski schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:12:
[...]

Interessant geval vanwege de hellingshoeken.
Ik heb het even ingeklopt in Sunnydesign en het blijkt dat het ONO dak in een gemiddeld jaar ongeveer 748 kWh/kWp doet en het WZW dak 668 kWh/kWp.
Het ONO dak wint dus, de betere helling compenseert ruim voor de slechtere azimuth.
Ook heel erg bedankt, lijkt de zonatlas een beetje tegen te spreken, maar goed nieuws. Het vlakke dakdeel is uiteraard veel makkelijker bereikbaar, ook veel groter. De opwek is er dan vooral in de ochtend verwacht is, de middag en zomeravond wordt dan wel gemist. Om de hele dag productie te hebben is spreiding over beide vlakken wel handig. Mooi stof tot nadenken. :9

[ Voor 30% gewijzigd door DopdeDouwer op 30-04-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Laatst online: 05-09 15:54
Andre1973 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:18:
[...]

Welk montage systeem? Clickfit Evo? dan zijn het er genoeg. 1 per meter rails + 1 voor op het uiteinde.
Clickfit EVO ja. Bedankt. Dan ben ik gerust gesteld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:20
DopdeDouwer schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:32:
[...]

Heel handig ja, staat goed uitgelegd wat er mogelijk is wat betreft bevestigingen en bijvoorbeeld het aanbrengen van een extra stevige plank (extra panlat ahw) onder de pannen.

Hierin wordt ook een hele handige, heel erg uitgebreide, berekeningstool aangewezen.
https://www.wtcb.be/homep...s/calculator/pv/wind.html
Even snel een antwoord heb je hier niet uit, maar lijkt wel te kunnen. Zal er wel op uitkomen dat wanneer je volgende borgingen en ankers gebruikt het kan.
[...]

Ook heel erg bedankt, lijkt de zonatlas een beetje tegen te spreken, maar goed nieuws. Het vlakke dakdeel is uiteraard veel makkelijker bereikbaar, ook veel groter. De opwek is er dan vooral in de ochtend verwacht is, de middag en zomeravond wordt dan wel gemist. Om de hele dag productie te hebben is spreiding over beide vlakken wel handig. Mooi stof tot nadenken. :9
Ik heb geen data voor je geregeld hoe het over de uren van de dag verdeeld is. Ook dat kan met solar radiation data en Excel maar dat is me nu net iets teveel moeite.

Hier hoe het over de maanden verdeeld is.
Na 2023 is de stroom die ZW opwekt waardevoller omdat je daarmee een hoger eigen verbruik hebt. Dat compenseert er weer voor dat het jaarlijks 10% minder opbrengt dan je andere dak.

Dit zijn weer de opbrengsten met de door jou opgegeven azimuth en helling.

6 ZW + 6 NO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQKkOLmz9QzcbiLtII1h4vYhgHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LRR9eM7Smxb4sI7UhSg5ypQ.png?f=fotoalbum_large

6 ZW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsbjQ2UFnCskUzCyNI-k_tjnNH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfS1yPXCX328DM0NXZjA1Ymb.png?f=fotoalbum_large

6 NO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDGTcIZixpwIMeEQzzLWp5KrodE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5TkMczbNEHJIZsHDH5QwrFnb.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Ben ook aan het overwegen om een paar panelen te nemen :) 12 stuks, kunnen mooi op de garage neergelegd worden. Echter heeft dit (platte) dak een opstaande rand van ongeveer 35cm. Nu kan ik natuurlijk het dak ophogen, maar het mooiste zou zijn als er een schans / systeem is die deze 35 cm kan overbruggen. Zonder al te veel gewicht toe te voegen natuurlijk.... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kariem112 dual betonvoeten op een paar stoeptegels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
_/-\o_ ja, dat zou wel eens heel goed kunnen werken. Thanks !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kariem112 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:28:
[...]

_/-\o_ ja, dat zou wel eens heel goed kunnen werken. Thanks !
Of je maakt zelf paar schansen ,mooi tegen die hoge rand aan, kan er gelijk geen wind achter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:54
Ik ben mij aan het oriënteren om een bestaande zonnepaneel set van 3x175 wp te vervangen door 2 grote 400+ wp panelen. (1x2 meter panelen)
Ze liggen op mijn schuurdak van 2,5 x 2 meter. Andere maten zijn veelal ongunstig. Of HIT panelen van Panasonic maar die zijn mij net iets te duur.

Wat voor omvormer zou ik daarvoor moeten hebben? Ik zat te denken aan een
-Enphase IQ7X omvormer
(datasheet) icm een
-JA Solar paneel
PDF datasheet

Ik weet alleen niet zo goed op de spanning van zo een paneel wel gunstig is voor de omvormer? Gaat dit werken?

[ Voor 14% gewijzigd door wmeester op 30-04-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wmeester Volgens mij moet je de IQ7A hebben.
Helaas hier nog niet beschikbaar.
Ook leuke paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:29:
@wmeester Volgens mij moet je de IQ7A hebben.
Helaas hier nog niet beschikbaar.
Ook leuke paneeltjes.
Die IQ7A die heeft een betere voltage-range waarop die goed werkt volgens mij. En daar staat ook specifiek bij dat ie voor half-cut cells bedoeld is.

Wat kosten die 495 wp paneeltjes? :-)

Ik had ook deze panelen gevonden: http://zonnepanelenaanbie...g-lg520n2t-a5-zonnepaneel

Maar waar je die kunt kopen is een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@wmeester, Is dat een 60-cell paneel met een lengte van 2 meter? Normaal gesproken zijn 60-cells 1,65m en panelen van 2 meter 72 cells (of 144 halve cellen).
Edit: Volgens mij is de foto verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 30-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
timovd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:39:
@wmeester, Is dat een 60-cell paneel met een lengte van 2 meter? Normaal gesproken zijn 60-cells 1,65m en panelen van 2 meter 72 cells (of 144 halve cellen).
Dat zijn panelen met 144 halve cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wmeester Geen idee wat die trinas kosten. Stuur ze even een mailtje? info@pvo-int.com
Vraag ook meteen waar die enphase IQ7A blijven ;)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:42:
@wmeester Geen idee wat die trinas kosten. Stuur ze even een mailtje? info@pvo-int.com
Vraag ook meteen waar die enphase IQ7A blijven ;)
Ik zal ze eens kietelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb maar voorzichtig met mijn Unger het zand van de onder randen van de panelen gespoeld, de regen had het keurig van paneel gespoeld, maar aan de onderrand hoopte het wat op.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw