Ik heb even een eigen topic aangemaakt.
Aan de hand van mijn initiële post kwamen er nogal wat reacties ook mbt opbrengst en dat riep weer allerlei vragen bij mij op
Kort samengevat;
Dit is de opstelling; 20 JA Solar panelen 310wp en een Growatt 6000 3 fase omvormer.
Dak gericht op ZZO
Helling van het dak is wel pittig... schatting 60 graden?
:strip_exif()/f/image/PBYhFmLOg9NVoQJyVMEKmRZu.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto omstreeks 8.00 - klein randje schaduw rechts
:strip_exif()/f/image/SDxThSGl9pnKoTh3MOE2wosj.jpg?f=fotoalbum_large)
Opbrengst goeie dag met veel zon
:strip_exif()/f/image/6JEwipRZ8lYrEiY1U86P3QNn.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale opbrengst 33kwh
adh hiervan kreeg ik oa van
@onetime @ApC_IcE @Dapdodo @reneeke1970 @lothar reacties... Waarvoor dank!
Helaas zit ik aan deze leg-opstelling gebakken.
3x8 portrait past helaas niet op het dak
2x8 portrait en een aantal landscape er onder vindt vrouw en sinds gisteren toen ik het nog een keer aankaartte ook dochter totaal niet mooi op het dak staan
Ik moet van deze opstelling het beste zien te maken...
Nu was de suggestie @lothar om een andere stringverdeling te laten maken 7 om 13 zodat in de ochtend meerdere panelen al vast beginnen met leveren.
Ik heb echter aan beide zijde van het dak dezelfde opstaande rand, zodra er dus schaduw vanaf de andere kant van het dak in de panelen valt zit ik met hetzelfde verhaal alleen zullen er dan 13 panelen veel minder gaan opbrengen toch?
In dat geval kan je toch beter de verdeling 10-10 laten?
Nu vermoed @lothar dat de verdeling van strings horizontaal is gedaan
Nu zit ik echter met nog wat vragen.
Valt echt de hele string uit wanneer er schaduw in die panelen valt of leveren alleen die 4 panelen (in geval van horizontale verdeling 2 per string) geen stroom en gaat de rest vrolijk door?
Zou de oplevering verbeteren als de verdeling van strings niet horizontaal maar verticaal wordt gedaan? (als dat al niet het geval is)
Is het veel werk om de strings aan te passen?
Aan de hand van mijn initiële post kwamen er nogal wat reacties ook mbt opbrengst en dat riep weer allerlei vragen bij mij op
Kort samengevat;
Dit is de opstelling; 20 JA Solar panelen 310wp en een Growatt 6000 3 fase omvormer.
Dak gericht op ZZO
Helling van het dak is wel pittig... schatting 60 graden?
:strip_exif()/f/image/PBYhFmLOg9NVoQJyVMEKmRZu.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto omstreeks 8.00 - klein randje schaduw rechts
:strip_exif()/f/image/SDxThSGl9pnKoTh3MOE2wosj.jpg?f=fotoalbum_large)
Opbrengst goeie dag met veel zon
:strip_exif()/f/image/6JEwipRZ8lYrEiY1U86P3QNn.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale opbrengst 33kwh
adh hiervan kreeg ik oa van
@onetime @ApC_IcE @Dapdodo @reneeke1970 @lothar reacties... Waarvoor dank!
Helaas zit ik aan deze leg-opstelling gebakken.
3x8 portrait past helaas niet op het dak
2x8 portrait en een aantal landscape er onder vindt vrouw en sinds gisteren toen ik het nog een keer aankaartte ook dochter totaal niet mooi op het dak staan

Ik moet van deze opstelling het beste zien te maken...
Nu was de suggestie @lothar om een andere stringverdeling te laten maken 7 om 13 zodat in de ochtend meerdere panelen al vast beginnen met leveren.
Ik heb echter aan beide zijde van het dak dezelfde opstaande rand, zodra er dus schaduw vanaf de andere kant van het dak in de panelen valt zit ik met hetzelfde verhaal alleen zullen er dan 13 panelen veel minder gaan opbrengen toch?
In dat geval kan je toch beter de verdeling 10-10 laten?
Nu vermoed @lothar dat de verdeling van strings horizontaal is gedaan
Nu zit ik echter met nog wat vragen.
Valt echt de hele string uit wanneer er schaduw in die panelen valt of leveren alleen die 4 panelen (in geval van horizontale verdeling 2 per string) geen stroom en gaat de rest vrolijk door?
Zou de oplevering verbeteren als de verdeling van strings niet horizontaal maar verticaal wordt gedaan? (als dat al niet het geval is)
Is het veel werk om de strings aan te passen?