Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.445 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:07:
Wij zitten in de oriënterende fase en hebben enkele offertes aangevraagd voor zonnepanelen. Nu willen we wellicht in de toekomst overstappen naar een EV. Nu lees ik dat 3-fase dan belangrijk is, omdat je dan iets sneller thuis kunt laden. Hiervoor moet je meterkast ook aangepast worden van 1-fase naar 3-fase, toch?

Nu vraag ik mij af wat voor meterkast wij hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een 3fase meter, aardlek en groep. Verder 5x 16A 1fase groep. En 1 20A C-karakteristiek.
Geen Hoofdschakelaar. Maar 6 posities uitbreiding.
Als je toch bezig gaat die 2x 10 kast vervangen door een standaard 2x 12. (of een 3x 12? hoofdschakelaar! je hebt potentieel 12 extra posities nodig.) [/offtopic]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
voor een oost-west opstelling ken ik eigenlijk alleen het montagemateriaal van Flatfix, waarbij vooral de Flatfix Fusion een mooi systeem is (naast de Eco)
Maar kennen jullie nog andere systemen? cq wat is jullie ervaring met deze/dergelijke montage systemen?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Motorfret schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:36:
voor een oost-west opstelling ken ik eigenlijk alleen het montagemateriaal van Flatfix, waarbij vooral de Flatfix Fusion een mooi systeem is (naast de Eco)
Maar kennen jullie nog andere systemen? cq wat is jullie ervaring met deze/dergelijke montage systemen?
https://www.valksolarsyst...daken/landscape/oost-west

veder kan je ongeveer elk systeem gewoon back to back zetten en dan heb je van "zuid" oost west gemaakt :+ denk ook aan betonvoeten e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 30-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
solarstel heeft ook een oost-west systeem:
https://solarstell.nl/product/koppelstuk-connect-oost-west/
standaard connect spul met 1 extra koppel stuk. ;)

maar als je wat goedkoper wil (en platter geen probleem vind(wat het ook niet is))
dan kun je ook nog even http://www.zonnekompas.nl/ proberen.
die heeft ook een leuk systeem uitgedacht door 2 systemen te combineren tot een oost-west oplossing.
(heb even geen foto meer, maar was slim uitgedacht, hoop dat het nog leverbaar is want was erg goedkoop. :? )

maar vrijwel elk serieus merk heeft wel een oost-west variant, het is vaak gewoon de standaard spullen slim combineren wat het oost-west maakt. ;)
het probleem is vaak eerder, hoe krap wil je de oost-west op elkaar hebben zitten, waar het probleem vaak zit. (die ruimte tussen 2 rijen is soms absurd verspillend groot met standaard spul. 8)7 )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13
Goedemiddag even een paar vraagjes hier, aangezien ik wat informatie van een leverancier door krijg waar ik aan twijfel.

Ik ben aan het kijken om zelf op plat dak zonnepanelen te gaan installeren.
Ik heb plek voor 8 panelen met zuidligging op de garage en eventueel 4 panelen op oostligging op de uitbouw van mijn woonkamer. In de middag komt dit deel in de schaduw te liggen.

Nou zat ik te kijken naar een Growatt 3600MTL-S of 4200MTL-S (bij 370Wp panelen). Voor zover ik begrijp heeft deze omvormer ondersteuning voor 2 strings met ieder een tracker.

- Kan ik dan met een omvormer zowel de zuidkant als de oostkant bedienen en blijft alles dan correct functioneren, ook wanneer de oostkant veel minder/niet gaat opwekken?
Op deze manier heb ik aan 1 omvormer genoeg en kan ik relatief goedkoop een extra dakvlak meepakken, maar volgens een leverancier gaat dit niet en zal de verdeling 6-6 moeten zijn om te goed te werken...

- Zit ik naar de juiste capaciteit omvormer te kijken? Ik wil ze nagenoeg vlak gaan neerleggen.

- De Longi Solar 370w half cell perc panelen zijn interessant geprijst. Is dit een goede deal of kan ik beter naar andere merken kijken? Ik wil geen Sunpower/LG prijzen betalen, voor dat prijsverschil kan ik reservepanelen in de garage voor opslaan...

Alvast dank voor de inzichten!

[ Voor 4% gewijzigd door klootwyk op 30-04-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:16:
[...]

Of je maakt zelf paar schansen ,mooi tegen die hoge rand aan, kan er gelijk geen wind achter
Nou, het probleem is dat ik de verdieping uit het dak moet halen, anders passen de panelen er niet op :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

https://sunbeam.solar/product/sunbeam-nova/

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
klootwyk schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:30:
Goedemiddag even een paar vraagjes hier, aangezien ik wat informatie van een leverancier door krijg waar ik aan twijfel.

Ik ben aan het kijken om zelf op plat dak zonnepanelen te gaan installeren.
Ik heb plek voor 8 panelen met zuidligging op de garage en eventueel 4 panelen op oostligging op de uitbouw van mijn woonkamer. In de middag komt dit deel in de schaduw te liggen.

Nou zat ik te kijken naar een Growatt 3600MTL-S of 4200MTL-S (bij 370Wp panelen). Voor zover ik begrijp heeft deze omvormer ondersteuning voor 2 strings met ieder een tracker.

- Kan ik dan met een omvormer zowel de zuidkant als de oostkant bedienen en blijft alles dan correct functioneren, ook wanneer de oostkant veel minder/niet gaat opwekken?
Op deze manier heb ik aan 1 omvormer genoeg en kan ik relatief goedkoop een extra dakvlak meepakken, maar volgens een leverancier gaat dit niet en zal de verdeling 6-6 moeten zijn om te goed te werken...
jep, daar zijn 2x een mpp's voor.
gewoon om 2 vlakken(richtingen/hoeken) verschillend af te handelen.

maar hellaas wel per mpp moet de Vmpp wel kloppen.
en met maar 4x32Vmpp ga je het niet redden. :-(
- Zit ik naar de juiste capaciteit omvormer te kijken? Ik wil ze nagenoeg vlak gaan neerleggen.
heb niet een goed idee wat je wil, maar kan dit wel vertellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit is mijn oost en west set, die hebben dus op andere momenten hun top.
zodoende kan ik op mijn 4kw omvormer wel 6,43kWp hebben zonder/amper aftopping.

het zou dus best kunnen met maar een 3kW omvormer.
maar mis wel veel gegevens om dat goed te kunnen schatten. ;)
- De Longi Solar 370w half cell perc panelen zijn interessant geprijst. Is dit een goede deal of kan ik beter naar andere merken kijken? Ik wil geen Sunpower/LG prijzen betalen, voor dat prijsverschil kan ik reservepanelen in de garage voor opslaan...

Alvast dank voor de inzichten!
tja leuk die longi en snap dat je geen sunpower/panasonic wil betalen (LG is appart verhaal).
maar dat zijn toevallig wel panelen die 55+Vmpp(panasonic) per stuk leveren.
en als jij er maar 4 wil op 1 mpp, dan is dat wel nodig. ;)
(met longi is ongeveer 6 panelen per mpp wel het minimum, maar nog steeds ver van optimaal.
12 per mpp is optimaal met dat paneel. ;) )

zie ook deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-04-2020 14:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klootwyk
  • Laatst online: 00:13
Ah, dat zijn variabelen waar ik me (nog) niet in verdiept heb!

Dus Vmpp van de panelen tezamen moet waarschijnlijk tenminste boven het startvoltage zitten en voor optimale werking tussen de 300-400v range zitten?

Volgens de Growatt specs is het MPP work voltage range 80-500, waar 4x 31,5v (NOCT) = 126 wel boven valt.

Is het dan de bedoeling dat je panelen tezame rond het nominale voltage van de omvormer komt te liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 17:17
kariem112 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:47:
Ben ook aan het overwegen om een paar panelen te nemen :) 12 stuks, kunnen mooi op de garage neergelegd worden. Echter heeft dit (platte) dak een opstaande rand van ongeveer 35cm. Nu kan ik natuurlijk het dak ophogen, maar het mooiste zou zijn als er een schans / systeem is die deze 35 cm kan overbruggen. Zonder al te veel gewicht toe te voegen natuurlijk.... :9
Piepschuim platen pakken en daarmee de druk verdelen, dan ben je met weinig gewicht snel hoger. Bovenop deze platen wel weer een stoeptegeltje.
Eventueel pakketjes piepschuim eerst inpakken met worteldoek. Anders gaan misschien de vogels eraan eten voor nestmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
twain4me schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:50:
[...]

https://www.valksolarsyst...daken/landscape/oost-west

veder kan je ongeveer elk systeem gewoon back to back zetten en dan heb je van "zuid" oost west gemaakt :+ denk ook aan betonvoeten e.d.
het Valk systeem heeft teveel ruimte tussen de rijen, waardoor het niet bij mij past
Mooi en interessant product, maar voor particuliere verkoop nog nergens kunnen vinden?

[ Voor 46% gewijzigd door Motorfret op 30-04-2020 15:26 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Motorfret schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:25:
[...]

Mooi en interessant product, maar voor particuliere verkoop nog nergens kunnen vinden?
Nee, dat niet, maar de leverancier met wie ik werk werkt met dat systeem, wie weet kun je er leveranciers bij vinden?

Ook zelf dus geen ervaring mee, maar ik denk dat ik wel met dat systeem ga werken hier op het dak. Maar ik laat het allemaal doen, ik ga er zelf niet aan klussen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 13:12

nitrodesign

There is more joy on a ...

Hopelijk kunnen jullie mij een juiste tip geven over het volgende. Ik wil graag zonnepanelen aanschaffen het een vraag omtrent de omvormer. Hierbij de situatie.

Het betreffen 11 panelen van 320WP.

Totaal komt dit uit op 3520WP. De Installateur geeft aan dat een normale opbrengst ongeveer op 0,8 zit.
3520 x 0,8 = 2816kWh.

Hierbij heeft de installateur de SolarEdge HD-Wave 3000H met Setapp geoffreerd.
Volgens de specs kan de 3000H het volgende aan:
Out = min AC 3000VA / max AC 3000VA

Mijn vraag nu is, is dit een goede keus. Ik heb de installateur de vraag gesteld, wat nu als de opbrengst geen 0,8 is maar 0,9. Dan zou de kWh als volgt zijn:
3520 x 0,8 = 2816kWh
3520 x 0,9 = 3168kWh

Hierbij geeft hij als antwoord, bij twijfel kun je ook gaan voor de SE3680H.

Betekend dit dan dat ik die 168kWh kwijt ben als ik voor de SE3000H ga of valt dit binnen de marge wat de Solar Edge aankan?
Ik ben een leek op het gebied van stroom, ik heb de specs gelezen maar daar wordt ik niet veel wijzer van.

Alvast bedankt voor de moeite.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nitrodesign schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:19:
Hopelijk kunnen jullie mij een juiste tip geven over het volgende. Ik wil graag zonnepanelen aanschaffen het een vraag omtrent de omvormer. Hierbij de situatie.

Totaal komt dit uit op 3520WP. De Installateur geeft aan dat een normale opbrengst ongeveer op 0,8 zit.
3520 x 0,8 = 2816kWh.

Mijn vraag nu is, is dit een goede keus. Ik heb de installateur de vraag gesteld, wat nu als de opbrengst geen 0,8 is maar 0,9. Dan zou de kWh als volgt zijn:
3520 x 0,8 = 2816kWh
3520 x 0,9 = 3168kWh

Betekend dit dan dat ik die 168kWh kwijt ben als ik voor de SE3000H ga of valt dit binnen de marge wat de Solar Edge aankan?
Ik ben een leek op het gebied van stroom, ik heb de specs gelezen maar daar wordt ik niet veel wijzer van.

De jaar opbrengst in kWh heeft niks met het piek vermogen in watt te maken. Zoek een andere installateur die wel verstand van zaken heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Maar dat was mijn interpretatie, mijn vraag blijft of de 3000H geschikt is voor de hoeveelheid panelen en WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nitrodesign schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:54:
Maar dat was mijn interpretatie, mijn vraag blijft of de 3000H geschikt is voor de hoeveelheid panelen en WP ?
Ja hij is geschikt, en ja je zult wat kWh kwijt raken omdat hij te klein is. Althans als je panelen op zuid gericht zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

nitrodesign schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:19:

3520 x 0,8 = 2816kWh.

3520 x 0,8 = 2816kWh
3520 x 0,9 = 3168kWh

Bij twijfel kan je ook een 3500H nemen.
Maar liggen je panelen zuid? en hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

@reneeke1970 @ApC_IcE
Panelen liggen op het zuiden.

De panelen komen in twee delen te liggen:
5x zadel dak (33 graden)
6x plat dak ( 13 graden) worden geplaatst op een Solarstell Connect

[ Voor 7% gewijzigd door nitrodesign op 30-04-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29

timovd

Voorsprong door techniek

@nitrodesign, de 3000 zal voldoen. In de zomer zijn de panelen warm en ga je (bijna) niet aftoppen. Hooguit een enkele keer als het wat kouder is. De opbrengst in kWh kan beter zijn met de 3000 dan een groter model als deze eerder opstart.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Motorfret schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:25:
[...]

het Valk systeem heeft teveel ruimte tussen de rijen, waardoor het niet bij mij past

[...]

Heb je bij SolarNRG gekeken? https://solarnrg.nl/dealer-installateur/
Sunstruction noemen ze het; "Koppelflex Oost-West"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 00:21

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:29:
@wmeester Volgens mij moet je de IQ7A hebben.
Helaas hier nog niet beschikbaar.
Ook leuke paneeltjes.
Jazeker, maar dan moet je wel 5MWp+ afnemen. Heb contact met ze gehad. Q1 2021 komen ze voor de particuliere markt beschikbaar zeggen ze. Jammer, jammer, jammer. Ze passen bij mij precies op het dak :(
Deze dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 01-05-2020 02:21 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 10:51
Deze maand 729,02 kWh met 16 Sunpower 320wp panelen, persoonlijk record haha, volgens mij is dit extreem voor april of niet. Of meer voor de zomermaanden? Ik heb de panelen overigens sinds eind september. Maar wel erg blij met dit resultaat, ze staan ook allemaal op zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Nostordici schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 02:12:
Deze maand 729,02 kWh met 16 Sunpower 320wp panelen, persoonlijk record haha, volgens mij is dit extreem voor april of niet. Of meer voor de zomermaanden? Ik heb de panelen overigens sinds eind september. Maar wel erg blij met dit resultaat, ze staan ook allemaal op zuid.
Weerstation Berkhout op 5 km afstand van hier record aantal kWh/m² sinds begin van de metingen in 1999 ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Copitano op 01-05-2020 02:47 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21

RvV

Als ik hier terug reken naar 16x325W JA-Solar panelen op ZW met schaduw tot 11:00 in de ochtend (schaduw bomen zijn deze week gekapt, haha), dan kom ik op 752kWh voor april. Voor april is dit wel veel omdat het extreem zonnig is geweest. In mei, jun, jul zal je met normale weersomstandigheden niet meer gaan opwekken dan deze april maand.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:32:
[...]

Jazeker, maar dan moet je wel 5MWp+ afnemen. Heb contact met ze gehad. Q1 2021 komen ze voor de particuliere markt beschikbaar zeggen ze. Jammer, jammer, jammer. Ze passen bij mij precies op het dak :(
Deze dan?
Dat zijn inderdaad ook interessante panelen. Helaas nu uitverkocht. Maar waarom zijn deze zo goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@wmeester Uitverkocht? Of nog niet leverbaar? Afwachten wat de echte prijs wordt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

timovd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:15:
@nitrodesign, de 3000 zal voldoen. In de zomer zijn de panelen warm en ga je (bijna) niet aftoppen. Hooguit een enkele keer als het wat kouder is. De opbrengst in kWh kan beter zijn met de 3000 dan een groter model als deze eerder opstart.
Opstarten is met Solar Edge van SE 2200- SE 4000 hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

nitrodesign schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:09:
@reneeke1970 @ApC_IcE
Panelen liggen op het zuiden.

De panelen komen in twee delen te liggen:
5x zadel dak (33 graden)
6x plat dak ( 13 graden) worden geplaatst op een Solarstell Connect
Solar Edge 3000H kan, voor 100,- meer heb je de SE 3500H
Die laatste zou ik doen. Ik haat aftoppen.
Maar door de 2 verschillende hellinghoeken pieken de panelen op een ander tijdstip.
Dus advies is niet verkeerd, maar 3500 is "beter"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bij mij is deze april ook de beste maand ooit! sinds november 2016. Kan wel kloppen dus.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

wmeester schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Dat zijn inderdaad ook interessante panelen. Helaas nu uitverkocht. Maar waarom zijn deze zo goedkoop?
Heb ze gebeld. Leverbaar medío mei. Waarom zo goedkoop? Geen idee. Garantie lijkt op het eerste gezicht niet verkeerd en gegeven door de leverancier in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 02:24:
Weerstation Berkhout op 5 km afstand van hier record aantal kWh/m² sinds begin van de metingen in 1999 ;)
Ik zit er ongeveer 5,7 km vandaan ;)

En april is dit jaar inderdaad uitzonderlijk.
  • 04-2014 - 244
  • 04-2015 - 294
  • 04-2016 - 269
  • 04-2017 - 251
  • 04-2018 - 230
  • 04-2019 - 284
  • 04-2020 - 359*
*bij deze waarde lagen er 10 panelen ipv 9 panelen.
maar ook als je het deelt door het aantal panelen valt het op:
  • 2014 - 27,1
  • 2015 - 31,6
  • 2016 - 29,9
  • 2017 - 27,9
  • 2018 - 25,6
  • 2019 - 31,6
  • 2020 - 35,9

[ Voor 20% gewijzigd door LooneyTunes op 01-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:33:
[...]

Heb ze gebeld. Leverbaar medío mei. Waarom zo goedkoop? Geen idee. Garantie lijkt op het eerste gezicht niet verkeerd en gegeven door de leverancier in Nederland.
Zouden ze goedkoop zijn?
Of gewoon normale prijs en andere merken gewoon belachelijk duur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:33:
[...]

20 mei staat op de website inderdaad. Ga je deze combineren met een stringomvormer of micro omvormers?

Dit is de datasheet

Iemand advies voor mij welke micro omvormer hier handig is? Ik ga er namelijk slechts 2 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wmeester schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:16:
[...]

20 mei staat op de website inderdaad. Ga je deze combineren met een stringomvormer of micro omvormers?

Dit is de datasheet

Iemand advies voor mij welke micro omvormer hier handig is? Ik ga er namelijk slechts 2 plaatsen.
Aps yc1000.
Is wel drie fase....
Voc van 60 en paneel ingangen staan parallel, dus je kunt altijd het volle paneel vermogen kwijt.
Dus niet de qs1 nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb met een vriend een discussie over het wel of geen nut van optimizers.
Wat is het nut van een optimizer(s) in een string met een omvormer met MPP-tracking?
De meeste panelen hebben 60 cellen als die vol in de zon liggen levert dat 60*0.5 volt op, meestal zitten er 6 serie cellen van 10 stuks op.
Elke serie cellen van 10 heeft een bypass-diode die de boel beschermd als de stroom te hoog is als een aantal cellen beschaduwd zijn ten opzichte van alle andere cellen.
Stel dat het paneel "strak" een spanning levert 60*0.5 volt =30 volt en een stroom levert van 6A.
Een serie cellen van 10 worden beschaduwd, dan wordt de stroom te hoog voor die beschaduwde cellen en gaat de "beveiliging" in werking (bypass-diode).
Dan daalt dus de spanning naar (10*0.5v) naar 25 volt, en de stroom wordt ge-bypasst door die diode en levert dus maar 5A.
De omvormer heeft MPP-tracking, dus hij "zoekt" voortdurende naar de beste combinatie van stroom en spanning waarbij het hoogste rendement wordt gehaald.
Wat is dan het nut van een optimizer in dit verhaal, en in welk verhaal heeft een optimizer dan wel nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Aps yc1000.
Is wel drie fase....
Voc van 60 en paneel ingangen staan parallel, dus je kunt altijd het volle paneel vermogen kwijt.
Dus niet de qs1 nemen.
Hmm, hier geen beschikking over drie fasen. En al helemaal niet in de schuur waar ze moeten komen... 🤔😕
Toch wachten dan op de iq7a van enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@mongkut

Leg eens 12 panelen in een string en bedek 1 paneel met een deken en bekijk eens wat dat met de opbrengst doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wmeester schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:41:
[...]

Hmm, hier geen beschikking over drie fasen. En al helemaal niet in de schuur waar ze moeten komen... 🤔😕
Toch wachten dan op de iq7a van enphase?
350 watt uitgang op een 440 paneel????

Mij nie gezien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
klootwyk schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:35:
Ah, dat zijn variabelen waar ik me (nog) niet in verdiept heb!

Dus Vmpp van de panelen tezamen moet waarschijnlijk tenminste boven het startvoltage zitten en voor optimale werking tussen de 300-400v range zitten?

Volgens de Growatt specs is het MPP work voltage range 80-500, waar 4x 31,5v (NOCT) = 126 wel boven valt.

Is het dan de bedoeling dat je panelen tezame rond het nominale voltage van de omvormer komt te liggen?
grof weg: ja.

iets preciezer:
het is per mpp hoe je het moet bekijken.

je hebt 2 minimum waardes van de mpp.
(en veel merken noemen die waardes anders of noemen ze niet eens. 8)7 )
1 Start voltage en dan zie je vaak een 150V.
dit is de minimale Voc die de string moet leveren anders start de mpp(of heel de omvormer) gewoon weg niet.
2. PV voltage range en dan zie je vaak 100V
dit is de minimum Vmpp die de panelen moeten leveren.

je hebt 2 maximum waardes van de mpp.
1 Max. DC voltage en dan zie je vaak een 500V.
dit is de maximale Voc die de string moet leveren anders start de mpp(of heel de omvormer) gewoon weg niet.
2. Full load dc voltage range en dan zie je vaak 450V
dit is de maximale Vmpp die de panelen moeten leveren.

maar dat is niet alles: in de specificatie's van de panelen staat ook een temperatuur.
32Vmpp/40Voc is dan vaak bij 25 graden, en als ze in de zon liggen worden ze behoorlijk heet.
(vreemd he, alles wat in de zon licht word warm. >:) )
temperaturen van 100graden zijn geen uit zondering.
hier door zakt de Vmpp/Voc en kan het goed zijn dat het paneel dan maar 28Vmpp/35Voc levert.
maar ook in de winter dan kan het goed koud zijn en dan stijgt de naar 36Vmpp/45Voc.
(neem voor het gemak even 10% marge, kom je bij de grenzen, dan post hier en rekent iemand het wel uit.
of ga eens spelen met https://www.sunnydesignweb.com/ dit help beginners ook wel leuk.

wil je nog een stap verder gaan. (is wel aan te raden.)
dan blijf je ver van alle grenzen en sluit je 1fase omvormers aan met iets rond de 350Vmpp.
(liefst er net boven rond de 375Vmpp gewoon om er voor te zorgen dat je de perfecte Vmpp hebt als het warm is en dus zonnig, is maar net hoe ver je wil gaan en kunt.)
zie ook de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

zeggen ik wil 3000Wp en 3000W omvormer, dat is voor domme sukkels.
Wp op een omvormer heeft niks te maken met het aantal W van de omvormer.
zo heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer en dit gaat zonder problemen goed.
door oost-west is mijn opbrengst beter verspreid over de dag dat ik zelfs bijna niks af top.
(ik top ongeveer 10kWh per jaar af, en wek er 5500kWh per jaar mee op. ;)
maar ik heb nog extremere setjes gehad ;) .)

gebruik je een panasonic paneel b.v.
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT
dan heb je al 58Vmpp en dat 4x58=232Vmpp en zit je eigenlijk al aardig leuk te werken.
neem je een jinko
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Overig
dan heb je al 33Vmpp en dat 4x33=132Vmpp en dat is wel erg krap.
dit soort dingen maakt een duur panasonic paneel in eens een veel betere keuze. ;)

maar ga je 12 panelen op dak leggen.
dan moet je juist de jinko gebruiken.
12x33Vmpp = 396Vmpp
zit je mooi een beetje boven optimum dus als het warm en zonnig is zit je er precies op.

dus ga maar eens spelen met de mogelijkheden, wie weet wat je verzonnen krijgt.
maar een eigen topic als je alles uit hebt gezocht, dan kijken we wel mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:34:
Ik heb met een vriend een discussie over het wel of geen nut van optimizers.
Wat is het nut van een optimizer(s) in een string met een omvormer met MPP-tracking?
De meeste panelen hebben 60 cellen als die vol in de zon liggen levert dat 60*0.5 volt op, meestal zitten er 6 serie cellen van 10 stuks op.
Elke serie cellen van 10 heeft een bypass-diode die de boel beschermd als de stroom te hoog is als een aantal cellen beschaduwd zijn ten opzichte van alle andere cellen.
Stel dat het paneel "strak" een spanning levert 60*0.5 volt =30 volt en een stroom levert van 6A.
Een serie cellen van 10 worden beschaduwd, dan wordt de stroom te hoog voor die beschaduwde cellen en gaat de "beveiliging" in werking (bypass-diode).
Dan daalt dus de spanning naar (10*0.5v) naar 25 volt, en de stroom wordt ge-bypasst door die diode en levert dus maar 5A.
De omvormer heeft MPP-tracking, dus hij "zoekt" voortdurende naar de beste combinatie van stroom en spanning waarbij het hoogste rendement wordt gehaald.
Wat is dan het nut van een optimizer in dit verhaal, en in welk verhaal heeft een optimizer dan wel nut?
Ik had hier zes panelen op een rijtje liggen op de grond.
En daar kwam één voor één schaduw op. Met drie in schaduw werkte omvormer nog perfect met voltage van drle panelen. Dus jou verklaring klopt, mpp zou voldoende moeten zijn. Maar..... Dit gebeurde bij felle zon en kei harde schaduw, dag later met een heiig zonnetje ging de omvormer naar 20 watt omdat er twee in de schaduw kwamen, dus toen kon de mpp het schijnbaar niet vinden.
Dan vertrouw ik toch liever op een optimiser

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
GioStyle schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:48:
@mongkut

Leg eens 12 panelen in een string en bedek 1 paneel met een deken en bekijk eens wat dat met de opbrengst doet.
Dat gaat uiteraard naar beneden, maar met een optimizer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hier mensen die ervaring hebben met verschillende merken zoals Q-Cells die je tegenwoordig veel tegenkomt?

Ik krijg volgende maand de sleutel en kan dan pas opmeten of het past, maar als het past, wil ik op mijn dak graag 2x10 stuks Q-Cells panelen leggen, Portrait 2 rijen. De gewone blauwe variant. Is minder mooi maar heeft betere opbrengst w.s. omdat deze minder warm worden.

PDF Q-Cells Duo G8

Ik wil bewust halfcell panelen omdat het 2 daken naast elkaar zijn en mijn panelen in principe tussen de daken komen, zoals: _/\_/\_ De rechterpunt is dus mijn dak. Als ik het optisch zo bekijk gaat het qua schaduw wel meevallen, maar zodra er schaduw vast is hij loodrecht, dus die splitsing per paneel is daarmee ideaal. Dak staat op zuid-west.

Dit model paneel lijkt mij een van de meest moderne panelen met zeer kleine busbars. Ze hebben ook andere merken, maar niet met deze technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:39:
[...]

De ene bedekte paneel trekt de opbrengst van alle panelen naar beneden. Met een optimizer voor dat ene paneel voorkom je dat. Dat is waar optimizers voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
GioStyle schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:45:
[...]

De ene bedekte paneel trekt de opbrengst van alle panelen naar beneden. Met een optimizer voor dat ene paneel voorkom je dat. Dat is waar optimizers voor bedoeld zijn.
in mijn verhaal, wat doet die optimizer technische gezien dan, het is toch geen kastje waar vermogen mee opgewekt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:58:
[...]

in mijn verhaal, wat doet die optimizer technische gezien dan, het is toch geen kastje waar vermogen mee opgewekt kan worden?
Die creërt een soort bypass. Een paneel dat geen zon krijgt laat ook geen stroom meer door, een optimizer 'ziet' dat er reageert daarop.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 01-05-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Fairy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Die creërt een soort bypass.
Nee, dan heb je mijn verhaal niet gelezen daar heb je die bypass-diodes voor in die panelen, anders branden ze door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Nee, dan heb je mijn verhaal niet gelezen daar heb je die bypass-diodes voor in die panelen, anders branden ze door..
Naar mijn weten doet een bypass diode dat alleen voor een deel van het paneel, meestal 1/3 segment.

Als het anders is wacht ik met smart op iemand die het wel weet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21

RvV

GioStyle schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:48:
@mongkut

Dan mis je de opbrengst van dat paneel en je spanning van dat ene paneel ben je kwijt.
Als je zo een heel stel panelen bedekt, dan zakt je spanning tot het moment dat je onder je min mppt spanning komt en dan werkt het allemaal niet zo lekker meer, is mijn ervaring. Maar dat verschilt ook een beetje per string omvormer. De een gaat daar beter mee om dan de ander.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
Is er hier iemand die de weg weet in de SMA omvormer versies? Ik heb een SB3.6-1AV-40, en probeer uit te vinden wat daar de laatste firmware versie voor is, maar deze omvormer lijkt volledig van de site verdwenen ten faveure van de AV-41?
De mijne heeft nu firmware versie 1.3.17.R...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:39:
[...]

hier heb je een testje:
had 9x190Wp liggen en de logging omgezet naar per seconde logging voor extra snel en duidelijk te loggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3q7n46bN0olqGq41GSC6-S9G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large
kun je goed zien wanneer ik een poezendekentje over de panelen legde.
(de poes is nog steeds boos dat ik zijn dekentje heb gebruikt. ;) )

dan is de conclusie simpel.
schaduw laat helemaal je string niet dalen tot 0W of dat soort domme horror verhalen. ;)
de diodes in het paneel schakelen het paneel gewoon uit en verder geen probleem.
(wel zakte de Vmpp met precies 1/9 van de string, zolang je Vmpp hoog genoeg is werkt hij dan ook nog gewoon door.)

maar dit is natuurlijk een harde schaduw, in de natuur heb je allerlei soorten schaduw.
neem een boom met blaadjes waar nog wel wat licht door komt, dan loopt het anders.
diodes hebben dan niet altijd effect, en dit geeft wel vreemde effecten op de mpp.
en dan hebben optimizers toch wel wat effect, dus je moet ze zeker ook niet afschrijven. ;)

maar boven al:
mensen zijn vaak veel te bang voor schaduw.
oei oei een vlekje schaduw op het einde van de dag, help help....
niet bedenkende dat de zon dan al zo schuin op de panelen staat dat de opbrengst vaan maar 1/10 van de string is.
en dan verlies je heel veel van niks. _O-
ook nog mee nemend dat het vaak maar een half uur er schaduw is.

en als je dan kijkt naar de prijzen van panelen, dan is een optimizer kopen al snel 1/3 van die prijs.
dus een erg dure investering die je er niet snel uit haalt.
(maar ach, sompige willen gewoon de max uit hun dak en interesseert de kosten niet(dit is niet onverstandig, noem ik zelfs slim) en gebruiken gewoon optimizers)

probleem wat ik wel vaak zie (vooral solaredge word hier voor veel misbruikt):
veel beginners snappen vaak alles nog niet, en zijn wat onzeker.
verkopers spelen hier op die onzekerheid in door gewoon optimizers te pas en onpas aan te smeren.
het verkoopt gewoon een stuk makkelijker aan een onzekere klant.
gooi daar nog het onzin sausje over van hogere opbrengst (die ook veel sukkels roepen.) en het is verkocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Helaas, de optimiser creëert een bypass voor dat gedeelte van de stroom, welke niet door het paneel past.
Zodoende worden de overige panelen van de string niet gehinderd.
Maar het schaduw paneel gaat inderdaad niet ineens vermogen produceren, dat blijft net zo slecht. Maar dat beetje vermogen word wel toegevoegd aan de string door de optimiser .
Als je het zonder doet, en je hebt een omvormer met een goeie mpp ,dan zal die een punt zoeken waarbij het paneel volledig uit schakelt, dus ook dat kleine beetje vermogen gaat dan verloren.
En omdat de diode zo vaak aangesproken word door de mpp,schijnt het paneel op zich ook sneller te overlijden dan met gebruik van optimisers.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
migjes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:12:
[...]

hier heb je een testje:
had 9x190Wp liggen en de logging omgezet naar per seconde logging voor extra snel en duidelijk te loggen.
[Afbeelding]
kun je goed zien wanneer ik een poezendekentje over de panelen legde.
(de poes is nog steeds boos dat ik zijn dekentje heb gebruikt. ;) )

dan is de conclusie simpel.
schaduw laat helemaal je string niet dalen tot 0W of dat soort domme horror verhalen. ;)
de diodes in het paneel schakelen het paneel gewoon uit en verder geen probleem.
(wel zakte de Vmpp met precies 1/9 van de string, zolang je Vmpp hoog genoeg is werkt hij dan ook nog gewoon door.)

maar dit is natuurlijk een harde schaduw, in de natuur heb je allerlei soorten schaduw.
neem een boom met blaadjes waar nog wel wat licht door komt, dan loopt het anders.
diodes hebben dan niet altijd effect, en dit geeft wel vreemde effecten op de mpp.
en dan hebben optimizers toch wel wat effect, dus je moet ze zeker ook niet afschrijven. ;)

maar boven al:
mensen zijn vaak veel te bang voor schaduw.
oei oei een vlekje schaduw op het einde van de dag, help help....
niet bedenkende dat de zon dan al zo schuin op de panelen staat dat de opbrengst vaan maar 1/10 van de string is.
ook nog mee nemend dat het vaak maar een half uur er schaduw is.

en als je dan kijkt naar de prijzen van panelen, dan is een optimizer kopen al snel 1/3 van die prijs.
dus een erg dure investering die je er niet snel uit haalt.
(maar ach, sompige willen gewoon de max uit hun dak en interesseert de kosten niet(dit is niet onverstandig, noem ik zelfs slim) en gebruiken gewoon optimizers)

probleem wat ik wel vaak zie (vooral solaredge word hier voor veel misbruikt):
veel beginners snappen vaak alles nog niet, en zijn wat onzeker.
verkopers spelen hier op die onzekerheid in door gewoon optimizers te pas en onpas aan te smeren.
het verkoopt gewoon een stuk makkelijker aan een onzekere klant.
gooi daar nog het onzin sausje over van hogere opbrengst (die ook veel sukkels roepen.) en het is verkocht. ;)
Top!
Aan dit verhaal heb ik wat aan, en het dus gebruik van optimizers is 9 van 10 keer niet rendabel in je systeem.
Maar, wat bedoel je hier dan mee?; diodes hebben dan niet altijd effect, en dit geeft wel vreemde effecten op de mpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Als je het zonder doet, en je hebt een omvormer met een goeie mpp ,dan zal die een punt zoeken waarbij het paneel volledig uit schakelt, dus ook dat kleine beetje vermogen gaat dan verloren.
Hoe kan een omvormer een 'dom' paneel uitschakelen?
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:14:
[...]
En omdat de diode zo vaak aangesproken word door de mpp,schijnt het paneel op zich ook sneller te overlijden dan met gebruik van optimisers.
Hoe kom je hier nu bij, een diode gaat toch sneller stuk waar hij voor gemaakt/gebruikt wordt?
Dit is het werk van een diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@DRAFTER86 :

Laatste versie voor deze omvormer (hier ook in gebruik) is 1.3.36.R (Dat was tenminste de laatste versie die ik heb kunnen downloaden vóór dat deze van de website verdween):

Uit de release-notes:
  • Inverter: SB3.0-1AV-40 / SB3.6-1AV-40 / SB4.0-1AV-40 / SB5.0-1AV-40
  • Firmware: PACK 1.03.36.R
  • Smart Inverter Screen (Inverter Homepage) have to be activated after FW update
  • Webconnect 1.5
  • TCP connection with Sunny Portal (no SIP communication anymore)
  • New Country settings: G59/3-4:2018 G83/2-1:2018 TR3.2.1 TOR D4:2016 (cosPhi =1) Ley 20.571
  • U and I of string B are available in Sunny Portal Pro (avail. 12/2018)
  • Bugfixes solved
DRAFTER86 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:11:
Is er hier iemand die de weg weet in de SMA omvormer versies? Ik heb een SB3.6-1AV-40, en probeer uit te vinden wat daar de laatste firmware versie voor is, maar deze omvormer lijkt volledig van de site verdwenen ten faveure van de AV-41?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Top!
Aan dit verhaal heb ik wat aan, en het dus gebruik van optimizers is 9 van 10 keer niet rendabel in je systeem.
Maar, wat bedoel je hier dan mee?; diodes hebben dan niet altijd effect, en dit geeft wel vreemde effecten op de mpp.
Een diode is normaal dicht zodat stroom door de cellen loopt. Bij schaduw gaan ze open en dan loopt de stroom door diode wat warmte ontwikkeling geeft, dus sneller kapot.
En vraag me nlet hoe een mpp exact werkt, maar hij zoekt een punt op waarbij het schaduw paneel alle diode open gooit zodat overige string niet gehinderd word.
Mijn voorbeeld gelezen over grond paneeltjes? Dan weet je hoe betrouwbaar een mpp is, dat zegt @migjes ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:38:
[...]
Een diode is normaal dicht zodat stroom door de cellen loopt. Bij schaduw gaan ze open en dan loopt de stroom door diode wat warmte ontwikkeling geeft, dus sneller kapot.
Lijkt me sterk daar voor is een toch juist een diode voor ontwikkeld.
Wikipedia: Diode
Als dat zo is dan heeft electronica wel een heel kort leven ;)
[...]
En vraag me nlet hoe een mpp exact werkt, maar hij zoekt een punt op waarbij het schaduw paneel alle diode open gooit zodat overige string niet gehinderd word.
Dit kan toch niet, dit kan een omvormer niet vragen, dit doet het paneel toch zelf, om het doorbranden te voorkomen.
[...]
Mijn voorbeeld gelezen over grond paneeltjes? Dan weet je hoe betrouwbaar een mpp is, dat zegt @migjes ook
Nee waar kan ik dat vinden, ben wel nieuwsgierig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Top!
of het 9 van de 10 is of 8 van de 10, geen idee.
daar heb ik geen zicht op, maar hoog zal het aantal wel zijn.
angst is een goede verkopers truc, zaai angst en verdeling en oogst geld (verdeel en heers). ;)

tja in de natuur hebben we gewoon veel verschillende situaties.
stel een paneel zit achter een dakkapel, zonnetje schijnt.
dus dan denk je: de diode bypast het beschaduwde gedeelte.
maar het is niet een totale blauwe hemel en zijn wel wat wolken.
daar op weerkaatst een beetje zonlicht en dat is toch genoeg om je beschaduwde paneel te laten werken.
en geen diode te laten reageren. :-(

zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zDOlGcHDknnHfPu14m1PCfz4Jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zs7M78p3G6Kau2m0ShXJE7uz.jpg?f=user_large
hier heb ik 2 verschillende ochtenden in 1 grafiek gezet.
in de ochtend zit west in de schaduw van mijn eigen dak en oost in de zon.
5 juni bewolkte dag, en 7 juni stralend weer vol blauwe lucht.
en dan zie je toch dat de difusering door wolken aardig wat meer opbrengst geeft op west in de schaduw. ;)

dit geeft dan in 1 string wel een beschaduwd paneel waar de diode niet reageert, en hier moet de mpp dan zijn optimum in vinden.
voor dat soort zaken hebben we dan weer mpp's die ondersteunen optirack/mppscanning/pvsweep dat vangt aardig het probleem van 2 verschillende heuvels in je IV-curve op. ;)
(maar dan barst hier vaak de discussie SMA vs etc ect aan, sorrie vrijwel alle moderne omvormers die ondersteunen wel iets van deze strekking, zelfs de goedkope chineesjes. :P )

maar dan nog, optimizers doe je voor je eigen angst, niet voor de meer opbrengst. ;)
dat heeft eigenlijk meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als werkelijk de opbrengst.
maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel, situaties kunnen veel verschillen. ;)
(sneller slijten van diodes/paneel met schaduw, lol wat een b.s. :P
mijn tante heeft een puist op haar kont vind ik dan net zo slimme opmerking, want dat slaat ook nergens op. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Lijkt me sterk daar voor is een toch juist een diode voor ontwikkeld.
Wikipedia: Diode
Als dat zo is dan heeft electronica wel een heel kort leven ;)

[...]

Dit kan toch niet, dit kan een omvormer niet vragen, dit doet het paneel toch zelf, om het doorbranden te voorkomen.

[...]

Nee waar kan ik dat vinden, ben wel nieuwsgierig :)
Ik verzin dat kortere leven ook niet, lees het ook maar ergens.....
Mijn voorbeeld staat maar klein stukje terug hoor, je was blijkbaar beetje van slag door al dat proffessor gezeik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Ik had hier zes panelen op een rijtje liggen op de grond.
En daar kwam één voor één schaduw op. Met drie in schaduw werkte omvormer nog perfect met voltage van drle panelen. Dus jou verklaring klopt, mpp zou voldoende moeten zijn. Maar..... Dit gebeurde bij felle zon en kei harde schaduw, dag later met een heiig zonnetje ging de omvormer naar 20 watt omdat er twee in de schaduw kwamen, dus toen kon de mpp het schijnbaar niet vinden.
Dan vertrouw ik toch liever op een optimiser
Dit verhaal bedoel zeker?
Dit heeft te maken met je opstart spanning met 6 panelen, wat zeker op een omvormer van + 2.5 kw is aangesloten?
Die 6 panelen zijn eigenlijk te weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Dit verhaal bedoel zeker?
Dit heeft te maken met je opstart spanning met 6 panelen, wat zeker op een omvormer van + 2.5 kw is aangesloten?
Die 6 panelen zijn eigenlijk te weinig..
Nee dit gaat over een omvormer waarvan de mpp van 70 tot 300 volt werkt. En hier zitten dus zes keer 35 volt panelen aan. Daarom met drie panelen ook geen probleem.
Ik geef geen onrealistische voorbeelden, dat laat ik aan anderen over.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:34:
Ik verzin dat kortere leven ook niet, lees het ook maar ergens.....
Dus zeg je het gewoon na zonder eigen onderzoek?
Arme diodes die 24/7 op 50Hz draaien in al die gelijkrichters. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LooneyTunes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Dus zeg je het gewoon na zonder eigen onderzoek?
Arme diodes die 24/7 op 50Hz draaien in al die gelijkrichters. ;)
Ja dat Klets ik gewoon na, en daarbij gebruik ik het woordje schijnbaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRAFTER86 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:11:
Ik heb hier FW1.03.36.R_ nog liggen voor de 1AV40
Wetransferlink

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2020 15:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:03:
en daarbij gebruik ik het woordje schijnbaar.....
En dat maakt het dat dan goed?
Schijnbaar werkt astrologie ook. 8)7 ;)
Het slijten van halfgeleiders werkt op atomair niveau door diffusie tussen de N en P materialen. Dat gaat dan, normaal gesproken, over tijd, niet over het gebruik (en uiteraard warmte, een gloeiende diode gaat niet lang mee ;))
Maar zolang je binnen de specs blijft, duurt dat (vele) decennia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Diodes gaan kapot, Led lampen gaan kapot, alles gaat kapot, zeker onder temperatuurstress.
Zo vlug wat gevonden en gelezen:
https://www.mdpi.com/1996-1073/11/9/2416/pdf
https://www.energy.gov/si...vmrw13_ps3_nrel_zhang.pdf

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joozzt schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:40:
Diodes gaan kapot, Led lampen gaan kapot, alles gaat kapot, zeker onder temperatuurstress.
Zo vlug wat gevonden en gelezen:
https://www.mdpi.com/1996-1073/11/9/2416/pdf
https://www.energy.gov/si...vmrw13_ps3_nrel_zhang.pdf
Ja zulke testen had ik ook gelezen, maar schijnbaar volgens de geleerden allemaal onzin.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Zouden ze goedkoop zijn?
Of gewoon normale prijs en andere merken gewoon belachelijk duur?
Er zijn inderdaad merken waarbij ik mij afvraag of het kwaliteitsverschil zo groot is dat het de extra investering waard is. Wil wel graag value for money ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:45:
[...]

Er zijn inderdaad merken waarbij ik mij afvraag of het kwaliteitsverschil zo groot is dat het de extra investering waard is. Wil wel graag value for money ;)
Ik zou eigenlijk alleen naar de stevigheid van het frame kijken als ik nieuwe zou kopen.
Daar zit wel verschil in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Ik heb vrij dure panelen van sunpower. Dat die mechanish nu zo veel beter zijn dan de panasonics die ik ook heb.
De goedkopere Sunpower p19 serie is wel minder dan de maxeon serie qua frame leek het.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

wmeester schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Dit is de datasheet

Het worden sowieso micro's van Enphase wellicht zelfs de IQ7A. Hangt er een beetje vanaf wanneer die in Nederland leverbaar worden voor een prijs die in de buurt ligt van de IQ7X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Laatst online: 04-10 21:15
Wij staan ook op het punt over te gaan tot plaatsing van een PV-installatie. Ik heb ondertussen voldoende offertes binnen, maar er moeten nog enkele knopen doorgehakt worden. Hoe meer ik erover lees en op zoek, hoe moeilijker het lijkt te worden.

De 2 grootste vragen waar ik mee zit zijn type panelen en de oriëntatie.

Glas-glas of glas-folie?
Op de offertes die ik heb gekregen is er 1 firma die me glas-glas heeft aangeboden met panelen van SolarWatt en een omvormer van SolarEdge. 30 jaar volledige garantie en een rendementsbelofte van 92%, dat zijn straffe woorden. De overige aanbieders gaan voor de traditionele glas-folie, met 80-82-85% rendementsbelofte na 25 jaar.
Alle andere gaan voor de traditionele glas-folie panelen en lijken weinig op de hoogte te zijn van glas-glas voor of nadelen. Wat ik erover gelezen heb is dat glas-glas naar duurzaamheid toe toch de betere lijkt te zijn, wat me ook logisch lijkt door de afdichting met glasplaat aan beide zijden.

Oriëntatie?
Traditioneel gaat men voor een zuid(-west) opstelling, ik heb een plat dak schaduwvrij en een tuin richting het zuidwesten, dus in principe kan alles.
Er zijn ook 2 firma's die mij voorstellen om voor een oost-west opstelling te gaan, om op die manier 2 lagere curves doorheen de dag te krijgen dan 1 grote rond de middag.
Aangezien we in België nog tot eind 2020 kunnen kiezen voor een terugdraaiende teller gedurende 15 jaar, ben ik eerder geneigd om voor maximaal rendement te gaan op 15 jaar zodat ik veel kan terugdraaien. We gaan uit werken met 2, er is weinig gelegenheid om te verbruiken wanneer ik produceer.

In mindere mate ben ik ook gaan nadenken over de hellingshoek waarin de panelen komen te staan, want ook daar zijn mogelijkheden...

Hellingsgraad?
Het lijkt een trend om panelen op platte daken zo vlak mogelijk te leggen, alle aanbieders spreken over 15-20% hellingshoek. Ik heb al gelezen dat de ideale hoek verschilt per seizoen, maar dat is hier geen realistisch scenario. Ga ik wat verder lezen, dan moet je gaan kijken naar de lengtegraad waarop je locatie gelegen is en daar dan een berekening op toepassen...ik denk dat dit nogal ver gaat nee?

Ik heb al veel opgezocht en gelezen, maar je leest overal iets anders. Ook de installateurs vertellen je telkens een ander verhaal dat best bij hun panelen past... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:54:
Ik heb vrij dure panelen van sunpower. Dat die machanish nu zo veel beter zijn dan de panasonics die ik ook heb.
De goedkopere Sunpower p19 serie is wel minder dan de maxeon serie qua frame leek het.
Die dure heb ik nooit vast gehad, valt me eigenlijk op hoe ouder hoe steviger het frame is. 45 tot 55 mm hoog. Lijken wel planken, die ouwetjes van 15 jaar zijn zo slecht niet...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Het worden sowieso micro's van Enphase wellicht zelfs de IQ7A. Hangt er een beetje vanaf wanneer die in Nederland leverbaar worden voor een prijs die in de buurt ligt van de IQ7X
Iq7x gaat toch maar tot 320VA? https://enphase.com/sites...support/IQ7X-DS-EN-US.pdf
"Peak output power 320VA"
Ga je daar echt 440Wp panelen op aansluiten? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Drwho1

Glas-glas of glas-folie?
word veel over gesouweld, maar echte feiten moet ik nog zien. ;)
de normale folie panelen doen het vaak ook langer als de persoon leeft.
dit is meer een persoonlijke keuze wat je wil en kunt betalen.

30 jaar volledige garantie?
dan ook de kleine letters lezen wat de garantie precies inhoud.
verschild veel op welk punt het word gegeven.
30 jaar opbrengst garantie, betekend dat een 300Wp paneel na 30 jaar 300Wp is en blijft.
alleen de garantie die degradeert, niet de opbrengst die blijft gewoon het zelfde.
etc etc......

solaredge?
niks mis mee, leuk spul.
(alleen hoe het soms verkocht word, door sommige dingen zwaar te over drijven, terwijl het vaak niet nodig is.
pas daar mee op, ook is het vrij duur te noemen.)

hellingshoek ?
daar hebben we deze tabel voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
maakt alles al aardig duidelijk.
(mijn ervaring is dat platter als de tabel stiekem toch iets beter is als in de tabel staat.
de tabel is een beetje statisch berekend, maar de natuur heeft meer variabelen als de berekening.
maar heel veel maakt het niet uit.
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html )
ja, steiler doet het beter in de lente/herfst en platter beter in de zomer.
dus een variabele hoek op zuid is het beste.
maar dat is voor veel mensen te veel klungelen, elke seizoen weer het dak op moeten om het weer anders te zetten, nop niet mijn ding voor dat beetje extra. ;)

als je het goed bekijkt, dan zetten wij panelen alleen maar onder een hoek zodat ze schoon spoelen in een regenbui, de hoek is niet belangrijk tot maar marginaal belangrijk. ;)

maar jij :)B
en dan heb je veel regeltjes die anders zijn als voor de :)F
dus ik raad de belgen al snel aan om:
2x12x300Wp=7200Wp gewoon op een 3kW omvormer(met 2x mpp) te gooien.
(als het kan oost-west voor betere verdeling over de dag en minder aftoppen.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit is wel extreem oost west. ;)
)
gewoon om er voor te zorgen dat je niet te veel omvormer belasting hoeft te betalen.
lees ook: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en ja veel domme installateurs die dit niet durven, komen ons ter oren.
jammer dat de kennis zo laag is bij hun.

maar ik ben niet volledig op de hoogte van de zuider buren hun regeltjes.
(ik krijg al hoofdpijn van de regels hier in nederland, laat staan van daar buiten. :P )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 01-05-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:27:
[...]

350 watt uitgang op een 440 paneel????

Mij nie gezien.
De noct van deze panelen is 320 watt. Dat ie gaat aftoppen is zeker maar ik denk dat het verlies meevalt. De spanning op dat soort momenten is ook hoger dan 240 volt hier dus dan kan de omvormer nog wat extra leveren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ApC_IcE schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Iq7x gaat toch maar tot 320VA? https://enphase.com/sites...support/IQ7X-DS-EN-US.pdf
"Peak output power 320VA"
Ga je daar echt 440Wp panelen op aansluiten? 8)7
Ik ga nog niks. Er moet zeker ook iemand naar kijken die er echt verstand van heeft. De IQ7A gaat alweer tot 366VA, dus al weer beter. Mijn dak is beperkt in oppervlak en nogal een uitdaging omdat het gebogen is. Ik kijk dus in eerste instantie naar de maten en opbrengst/m² en of het past en ook veilig bevestigd kan worden op het dak. Ik wil micro's omdat hier met reigers en meeuwen nog wel eens iets uit de lucht valt en altijd precies op de verkeerde plek landt |:(
In de verhouding Wp en maximale output moet ik me nog beter verdiepen. Ik heb een ander vak ;) Maar dank voor de waarschuwing die er tussen de regels in zit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 01-05-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
migjes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:31:
@Drwho1

Glas-glas of glas-folie?
word veel over gesouweld, maar echte feiten moet ik nog zien. ;)
de normale folie panelen doen het vaak ook langer als de persoon leeft.
dit is meer een persoonlijke keuze wat je wil en kunt betalen.

30 jaar volledige garantie?
dan ook de kleine letters lezen wat de garantie precies inhoud.
verschild veel op welk punt het word gegeven.
30 jaar opbrengst garantie, betekend dat een 300Wp paneel na 30 jaar 300Wp is en blijft.
alleen de garantie die degradeert, niet de opbrengst die blijft gewoon het zelfde.
etc etc......

solaredge?
niks mis mee, leuk spul.
(alleen hoe het soms verkocht word, door sommige dingen zwaar te over drijven, terwijl het vaak niet nodig is.
pas daar mee op, ook is het vrij duur te noemen.)

hellingshoek ?
daar hebben we deze tabel voor:
[Afbeelding]
maakt alles al aardig duidelijk.
(mijn ervaring is dat platter als de tabel stiekem toch iets beter is als in de tabel staat.
de tabel is een beetje statisch berekend, maar de natuur heeft meer variabelen als de berekening.
maar heel veel maakt het niet uit.
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html )
ja, steiler doet het beter in de lente/herfst en platter beter in de zomer.
dus een variabele hoek op zuid is het beste.
maar dat is voor veel mensen te veel klungelen, elke seizoen weer het dak op moeten om het weer anders te zetten, nop niet mijn ding voor dat beetje extra. ;)

als je het goed bekijkt, dan zetten wij panelen alleen maar onder een hoek zodat ze schoon spoelen in een regenbui, de hoek is niet belangrijk tot maar marginaal belangrijk. ;)

maar jij :)B
en dan heb je veel regeltjes die anders zijn als voor de :)F
dus ik raad de belgen al snel aan om:
2x12x300Wp=7200Wp gewoon op een 3kW omvormer(met 2x mpp) te gooien.
(als het kan oost-west voor betere verdeling over de dag en minder aftoppen.
zie ook:
[Afbeelding]
dit is wel extreem oost west. ;)
)
gewoon om er voor te zorgen dat je niet te veel omvormer belasting hoeft te betalen.
lees ook: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en ja veel domme installateurs die dit niet durven, komen ons ter oren.
jammer dat de kennis zo laag is bij hun.

maar ik ben niet volledig op de hoogte van de zuider buren hun regeltjes.
(ik krijg al hoofdpijn van de regels hier in nederland, laat staan van daar buiten. :P )
Dank voor je inzicht. Ok die tabel laat zien dat 20° best goed is en ik me daar weinig zorgen over moet maken. Op het dak kruipen om mijn panelen 2x per jaar gaan te kantelen, ik dacht het even niet :+

Hier worden het, afhankelijk van de gekozen leverancier 12 tot 15 panelen voor op jaarbasis een +/-3700kwh te krijgen. Aangeboden panelen verschillen ook van 305 tot 365wp.

Meest interessante voorstel heb ik tot nu toe voor 12 panelen van Honeywell M60 PERC met 315wp en een Solar Edge omvormer van 3kva omvormer. Die installatie zou mij volgens de leverancier 3780wp opbrengen, resulterend in 3815kwh op jaarbasis. Hij gaat wel voor de traditionele opstelling op het zuiden. Effe kijken naar de links die je nog hebt meegeven...

Poeh dat hele PV-installatie gedoe...het is alsof je in een moeras terecht komt waar je alleen maar dieper wordt ingezogen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Drwho1
no prob.
maar het moeras is nog dieper als je denkt.
12x310Wp met een 3kW omvormer doet denk ik nog net geen 3700kWh opleveren.
in Nederland aan de kust lukt dat, maar dieper het land in word dat lastiger.
(de kust streek kan 20% meer oplevering hebben.)
die ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
(dit zijn zon uren, niet opbrengsten, daar heb je nog veel meer gegevens voor nodig.)

voorstel:
(niet precies berekend, gaan meer om het idee dan de precieze getallen.
maar nu wel zodat je ook echt 3700kWh haalt.
en minder belasting hoeft te betalen.)
2x8x???Wp(rond de 300) dit parallel geschakeld op een omvormer met maar 1 mpp van maar 2kW.
graag wel met 25 graden hoek, en oost-west achtig.
je hoeft dan maar 2x het prosumenten tarief te betalen in plaats van 3x.
prosumenten tarief die tikt er nog hard in vind ik ondanks de hoge kWh prijs.

maar zoals ik al zeg, ik ben geen belg, dus die regels :?
maar technisch is het geen probleem om 2x8x320Wp op een 2 kW omvormer te hangen.
ook voor de opbrengst is dat geen probleem.
(wel voor veel installateurs, kennis is soms ver te zoeken maar ego's vind je wel.
en met solaredge moet je dit dus niet doen.(om een vreemde reden.))

voor prijzen kijk eens bij winkelman:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
die zijn niet speciaal goedkoop, maar wel eerlijke prijzen en een beetje uptodate.
daar kun je alle spullen die je nodig hebt bij elkaar zoeken en zie je snel genoeg of ze geen verkeerde prijs aan je rekenen. ;)
ik kom op 3200€ inc BTW uit voor boven staande set aan spullen.
om te vergelijken doen je dan:
16x320Wp=5120Wp
3200€/5120Wp=0,63€/Wp exclusief installatie, maar dit is in 1 dag op je dak.
dat vergelijkt beter als je de prijs per Wp uitrekend. ;)

het zijn maar ideeën om je op weg te helpen, geen perfecte uitwerking. ;)
Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Ik ga nog niks. Er moet zeker ook iemand naar kijken die er echt verstand van heeft. De IQ7A gaat alweer tot 366VA, dus al weer beter. Mijn dak is beperkt in oppervlak en nogal een uitdaging omdat het gebogen is. Ik kijk dus in eerste instantie naar de maten en opbrengst/m² en of het past en ook veilig bevestigd kan worden op het dak. Ik wil micro's omdat hier met reigers en meeuwen nog wel eens iets uit de lucht valt en altijd precies op de verkeerde plek landt |:(
In de verhouding Wp en maximale output moet ik me nog beter verdiepen. Ik heb een ander vak ;) Maar dank voor de waarschuwing die er tussen de regels in zit ;)
reigers en meeuwen, zit je in de buurd van de kust?
dan moet je zeker oppasen met onderdimensioneren. ;)
door koude zee wint zijn je cellen ook in de zomer koeler en heb je toch vaker STC als NOCT.

ronde daken kunnen trouwens heel leuk zijn.
dan kun je panelen hebben met een steilere hoek en een plattere hoek.
dit doe ik ook op oost:
op oost gebruik ik het om een nog betere verdeling over de dag te hebben.
maar je kunt op zuid verdelen over lente/herfst en zomer, dan kun je wel met een kleinere omvormer/micro af.

ik doe dit zelf met 2 stringen parallel, dat is een optie.
ik weet helaas geen micro omvormers die dat zouden kunnen met 2 panelen.
maar zoeken en puzzelen dan kan er van alles uit komen. ;)

we hebben hier wel een paar meer gehad die een rond dak hebben opgelost.
de meeste deden dat met dunne film panelen, die zijn geschikter om korte seriële string van te maken.
en dan meerdere parallel stringen.

(vogel stront levert trouwens geen echte merkbaar verlies op, de zon schijnt er gewoon door heen.
schoon maken van panelen zit vaak meer in de bloeddruk van de tweaker als dat het echt nodig is. ;) )

[ Voor 49% gewijzigd door migjes op 01-05-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Copitano schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Als de iq7 al ruim 100 euro per stuk kost. En amper leverbaar. Dan kies je toch optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
migjes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:35:
@Drwho1
no prob.
maar het moeras is nog dieper als je denkt.
12x310Wp met een 3kW omvormer doet denk ik nog net geen 3700kWh opleveren.
in Nederland aan de kust lukt dat, maar dieper het land in word dat lastiger.
(de kust streek kan 20% meer oplevering hebben.)
die ook:
[Afbeelding]
(dit zijn zon uren, niet opbrengsten, daar heb je nog veel meer gegevens voor nodig.)

voorstel:
(niet precies berekend, gaan meer om het idee dan de precieze getallen.
maar nu wel zodat je ook echt 3700kWh haalt.
en minder belasting hoeft te betalen.)
2x8x???Wp(rond de 300) dit parallel geschakeld op een omvormer met maar 1 mpp van maar 2kW.
graag wel met 25 graden hoek, en oost-west achtig.
je hoeft dan maar 2x het prosumenten tarief te betalen in plaats van 3x.
prosumenten tarief die tikt er nog hard in vind ik ondanks de hoge kWh prijs.

maar zoals ik al zeg, ik ben geen belg, dus die regels :?
maar technisch is het geen probleem om 2x8x320Wp op een 2 kW omvormer te hangen.
ook voor de opbrengst is dat geen probleem.
(wel voor veel installateurs, kennis is soms ver te zoeken maar ego's vind je wel.
en met solaredge moet je dit dus niet doen.(om een vreemde reden.))

voor prijzen kijk eens bij winkelman:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
die zijn niet speciaal goedkoop, maar wel eerlijke prijzen en een beetje uptodate.
daar kun je alle spullen die je nodig hebt bij elkaar zoeken en zie je snel genoeg of ze geen verkeerde prijs aan je rekenen. ;)
ik kom op 3200€ inc BTW uit voor boven staande set aan spullen.
om te vergelijken doen je dan:
16x320Wp=5120Wp
3200€/5120Wp=0,63€/Wp exclusief installatie, maar dit is in 1 dag op je dak.
dat vergelijkt beter als je de prijs per Wp uitrekend. ;)

het zijn maar ideeën om je op weg te helpen, geen perfecte uitwerking. ;)

[...]
Tjonge wat doe je me aan... 7(8)7

Volgens de gegevens van de installateur gaat het om volgende cijfers:

- 12 panelen HoneyWell Hon-M60
- 315 wp/paneel x 12 = 3780wp totaal en dat zou volgens zijn berekening uitkomen op 3815kwh op jaarbasis met een zuid(-west) oriëntatie in een hellingshoek van 15°. Is dit te optimistisch?
Ik ga ervan uit dat als ik voor een oost/west oriëntatie ga dat we dan zeker op 14 panelen moeten rekenen om te compenseren voor de minder gunstige richting?

Ik heb nu wel niet mee of dat serieel of parallel geschakeld panelen zijn, parallel draagt sowieso mijn voorkeur weg.

Hij heeft ook een zelfde offerte voorgesteld met een GroWatt omvormer die valt 500€ lager uit. Als ik beide modellen (SolarEdge en Growatt) even bekijk op je link van Winkelmann dan zou het op losse prijzen op zo'n 300€ uitkomen.

Ik kan sowieso weinig pijl trekken in de verschillende voorstellen;

Leverancier 1:
13 panelen x 365wp = 4745wp > 3741kwh/jaar op een zuid(-west)

Leverancier 1 (andere panelen):
15 panelen x 315wp = 4725wp > 3726kwh/jaar op zuid(-west)

Leverancier 2:
14 panelen x 330wp = 4620wp > 3971kwh/jaar op oost/west

Merken zonnepanelen...Akcome, LongiSolar, Jinko, Axitec, REC, SolwarWatt, QCells,...allemaal langsgekomen.

Qua omvormers...tja Solis, SMA, Huawei, SolarEdge...is al allemaal voorbij gekomen. Opmerkelijk hoe weinig installateurs het vermogen van de omvormer meegeven, hier in België een belangrijke waarde voor de berekening van je prosumenten.

Edit: een bedenking die ik me nog maak, heeft het zin om 12-14 panelen op plat dak in een U vorm te schikken? W-Z-O of zakt je totale rendement zo helemaal in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Ik heb hier FW1.03.36.R_ nog liggen voor de 1AV40
Wetransferlink
Thanks, heb hem binnen! Raar dat SMA de oudere firmwares gewoon van de site kegelt... Ik heb de support afdeling gemaild hoe dat precies zit, laat wel weten wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door Basement op 01-05-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Is het trouwens een meerwaarde/meerprijs waard om te kiezen voor een parallel geschakelde installatie op een schaduwvrij plat dak? Ik was eerst nog overtuigd van een parallele schakeling, maar begin me nu af te vragen of dat het wel waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Drwho1 Je bedoelt micro omvormers?
https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/

Solaredge en Stringomvormers zijn gewoon serie geschakeld.

Nee, dat heeft niet zoveel nut.
Ipv uitlezing per paneel, kun je je beter bezig houden met eigen verbruik verhogen. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRAFTER86 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:15:
[...]

Thanks, heb hem binnen! Raar dat SMA de oudere firmwares gewoon van de site kegelt... Ik heb de support afdeling gemaild hoe dat precies zit, laat wel weten wat er uit komt.
Ik vermoed om deze reden
https://www.sma-benelux.c...-op-de-sma-omvormers.html
Maar inderdaad vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:09:
@Drwho1 Je bedoelt micro omvormers?
https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/

Solaredge en Stringomvormers zijn gewoon serie geschakeld.

Nee, dat heeft niet zoveel nut.
Ipv uitlezing per paneel, kun je je beter bezig houden met eigen verbruik verhogen. ;)
Uitlezing per paneel is toch leuk hoor, zie nu dat mijn 320Wp panelen op een 4*300W micro omvormer kortstondig flink kunnen pieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9HrHnkQviHtXMmvzQSKWheJPqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9SJ9RU3PeyzNckA5b1CwnrD.jpg?f=fotoalbum_large

Wel leuk, niet nuttig.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzle op 02-05-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:06

Melkaz

Melkazar

Hier is ook bijna de knoop doorgehakt. Er staan 3 offertes open om 10 panelen te plaatsen op mijn dak (ligging zuid, geen schaduw).

Zoals verwacht zitten er grote verschillen in de prijzen maar qua materiaal zijn er veel overeenkomsten

Offerte 1 (Lokale partij)
WINAICO 325 mono full black - 325Wp
Omnik 3.0 TL3 converter

Offerte 2 (Coolblue)
Trina Solar TSM-325 DD06M.05(II) - 325Wp
Growatt 3000

Offerte 3
JA Solar JAM60S12-310 Full Black - 310Wp
Growatt 3000

Offerte 3 is verreweg de goedkoopste, scheelt € 441 met offerte 2 en zelfs € 738 met offerte 1.
Echter is dit tot nu toe de enige partij die adviseert om gelijk ook de meterkast te vervangen. Argumentatie is dat de meterkast nog smeltzekeringen heeft, dat niet elke groep geaard is en ten slotte dat de kast achterhaald is en niet aan de huidige norm voldoet.

Zit hier een kern van waarheid in?

Wat verder opvalt is dat offerte 3 afwijkt met 310Wp ipv 325Wp panelen. Momenteel gebruiken we relatief weinig stroom maar onze kinderen zijn 0 en 2, wanneer die later ook een eigen TV, laptops etc hebben. zal het uiteraard wel gaan stijgen.

De meterkast in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xye0LfDl.png

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Melkaz deze meterkast is inderdaad verouderd.
Vervangen is echter niet verplicht.
zie verder het elektra topic: migjes in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Voor diegene die een beetje Duits spreken: YouTube: Neue Barrieren gegen den Eigenverbrauch?

Het voorstel luidt: alle energie die je opwekt moet het net in en wat je gebruiken wilt koop je van het net terug, niet meer zelf gebruiken dus,

Hmm, dat is wel een raar voorstel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Melkaz je kan er nog een kastje naast hangen.
Maar soms is vernieuwen beter.
(Psst gedeeltelijk de kosten verhalen op btw teruggave?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jacovn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:25:
Voor diegene die een beetje Duits spreken: YouTube: Neue Barrieren gegen den Eigenverbrauch?

Het voorstel luidt: alle energie die je opwekt moet het net in en wat je gebruiken wilt koop je van het net terug, niet meer zelf gebruiken dus,

Wat is daar vreemd aan, Duitsland is al zo en in nl vind onze wiebes het nu nog goed dat we onze eigen energie opmaken. Maar dat kan zo maar per wet gewijzigd worden. Nu durft hij dat nog niet want eerst moet salderen er af.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
jacovn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:25:

Wat is daar de reden achter dan? Het lijkt me dan alleen maar lastiger om een stabiel netwerk te creëeren? Ik voorzie wel dat de Tesla powerwall's populairder worden komende tijd, maar zeker als men dit soort dingen wil gaan verplichten...

(ik probeer me ondertussen nog even het Duits eigen te maken...)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freeaqingme schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Wat is daar de reden achter dan? Het lijkt me dan alleen maar lastiger om een stabiel netwerk te creëeren? Ik voorzie wel dat de Tesla powerwall's populairder worden komende tijd, maar zeker als men dit soort dingen wil gaan verplichten...

(ik probeer me ondertussen nog even het Duits eigen te maken...)
Stabiliteit wijzigt niet want totale energie blijft hetzelde. Stroom moet alleen even twee meter door de straat en dan terug het huis in.
Financieel komt het wel in onbalans pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
De overheid loopt inkomsten mis en dat kan natuurlijk niet. Betalen zullen jullie! En ik natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Stabiliteit wijzigt niet want totale energie blijft hetzelde. Stroom moet alleen even twee meter door de straat en dan terug het huis in.
Financieel komt het wel in onbalans pfff
Maar je ziet nu al lokale netten - ook in dit topic - dat er netten zijn met >250V. Ik zie ook niet in hoe je dit technisch voor elkaar zou moeten krijgen. Denk eerder dat als je dat zou willen, je een aparte vergrendelde meter op je omvormer zou moeten zetten. Dan is het uitsluitend nog een administratieve actie, geen technische.

Voor mij is dit wel een extra argument voor wanneer je een 3-fase aansluiting hebt om te zorgen dat je een 3-fase omvormer hebt (of 3-fasige accu). Want als men dit soort dingen gaat overwegen, dan ga je natuurlijk vanzelf krijgen dat men de stroom die je levert op fase 1, niet meer 1:1 verrekent met de stroom die je consumeert op fase 2.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeaqingme schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Maar je ziet nu al lokale netten - ook in dit topic - dat er netten zijn met >250V. Ik zie ook niet in hoe je dit technisch voor elkaar zou moeten krijgen. Denk eerder dat als je dat zou willen, je een aparte vergrendelde meter op je omvormer zou moeten zetten. Dan is het uitsluitend nog een administratieve actie, geen technische.

Voor mij is dit wel een extra argument voor wanneer je een 3-fase aansluiting hebt om te zorgen dat je een 3-fase omvormer hebt (of 3-fasige accu). Want als men dit soort dingen gaat overwegen, dan ga je natuurlijk vanzelf krijgen dat men de stroom die je levert op fase 1, niet meer 1:1 verrekent met de stroom die je consumeert op fase 2.
Die 250 volt netten is gewoon zuinigheid netbeheerder. Vind je het niet raar dat het altijd in nieuwe centrales fout gaat?
Mijn honderd jaar oude trafo blijft netjes op 232 volt max.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Die 250 volt netten is gewoon zuinigheid netbeheerder. Vind je het niet raar dat het altijd in nieuwe centrales fout gaat?
Mijn honderd jaar oude trafo blijft netjes op 232 volt max.
Nee, vind ik niet heel raar. In mijn beleving (maar ik ben geen expert), gaat het vooral om nieuwbouwwijken, die men vol gelegd heeft met zonnepanelen. En daar komt bij dat de goedkopere omvormers geen perfecte 230V afgeven, maar soms ook een paar volt hoger zitten. Dat telt dan ook op, en heb je vooral - wat ik er van begrijp - bij de nieuwere, goedkopere Chinese modellen. Veel minder bij de wat oudere Duitse varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeaqingme schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Nee, vind ik niet heel raar. In mijn beleving (maar ik ben geen expert), gaat het vooral om nieuwbouwwijken, die men vol gelegd heeft met zonnepanelen. En daar komt bij dat de goedkopere omvormers geen perfecte 230V afgeven, maar soms ook een paar volt hoger zitten. Dat telt dan ook op, en heb je vooral - wat ik er van begrijp - bij de nieuwere, goedkopere Chinese modellen. Veel minder bij de wat oudere Duitse varianten.
Nou ik geloof dat er normen aan omvormers zitten dus lijkt mij vreemd.
En alle nieuwbouw staat in bouw vergunning wat er op dak ligt reeds vermeld. De foto's op de reclame borden liegen er niet om....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Freeaqingme schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:56:
En daar komt bij dat de goedkopere omvormers geen perfecte 230V afgeven, maar soms ook een paar volt hoger zitten. Dat telt dan ook op, en heb je vooral - wat ik er van begrijp - bij de nieuwere, goedkopere Chinese modellen. Veel minder bij de wat oudere Duitse varianten.
Natuurlijk geven ze geen perfecte 230V. Ze moeten altijd een paar volt hoger geven dan de huidige
netspanning. Anders krijg je de stroom het net niet op.
Acculader met 12V gaat ook geen accu van 12V opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Melkaz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:35:
Zit hier een kern van waarheid in?
Ja. Verouderde kast, niet echt bedoeld voor constant hoge belasting. Aardlekbeveiliging maar ten dele, etc.

3x25 of 1x35?

Dit hoort trouwens ook hier;
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
dacht ik?

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-05-2020 19:42 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw