Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.448 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:41:
[...]

Ja. Verouderde kast, niet echt bedoeld voor constant hoge belasting. Aardlekbeveiliging maar ten dele, etc.

3x25 of 1x40
Ik vind hem perfect voor continu hoge belasting, ruim opgezet voor goede koeling en degelijke schroef verbindingen.

Maar wat maakt het uit, de nieuwe PV groep word toch onder de aardlekschakelaar aangesloten,

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:29:
[...]

Wat is daar vreemd aan, Duitsland is al zo en in nl vind onze wiebes het nu nog goed dat we onze eigen energie opmaken. Maar dat kan zo maar per wet gewijzigd worden. Nu durft hij dat nog niet want eerst moet salderen er af.
In Duitsland is het toch wel wat anders dan hier. Ze hebben een feed-in toeslag en die was vrij hoog maar wordt volgens mij rap afgebouwd.

De presentator spreekt over zelf energie produceren voor rond de €0.11 per kWh en als je het uit het net koopt is het €0.30. dan wordt inderdaad een accu met €0.19 verschil al weer iets interesanter dan waar ik mee rekende (€0.08 en €0.023)

In de USA ook wel gezien wat de macht van de grote maatschappijen doet. Een solar set moet je daar toestemming voor krijgen. Wil je van het net af en je doet het zorgen ze dat je niet meer in je huis kunt wonen door de woonvergunning door de gemeente te laten afhalen van de woning.
Dus je moet en zal aan het draadje blijven hangen.

Edit: wat meer gekeken, en het zijn de Duitse netbeheerders en stroom producenten. Het voorstel is om 16 cent belasting op de eigen geproduceerde en gebruikte kWh belasting te zetten.
Verder willen ze geen technieken als auto accu bidirectioneel gebruiken, geen groene waterstof systemen (zelf waterstof maken voor later gebruik) Alles moet uit het net komen.

Er wordt ook aangegeven dat er een Europees artikel 21 is waarin staat dat burgers recht hebben hun eigen opgewekte energie te gebruiken en dat de staat dit niet belasten mag,
Dat lijkt deze te zijn, lid 42
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32019L0944&from=EN

Edit 2:
Ze willen als je een PV systeem + Accu hebt aansluit kosten berekenen omdat je het net a symetrisch belast: €14.60 per kW PV systeem per maand. Dus het hebben van een 10 kWh accu kost je dan €146 per maand voor de net aansluiting.
De gedachte zal wel zijn in mijn voorbeeld, 500-1000 kWh in de maanden november, december, januari, februari en maart en de resterende maanden terugleveren en 0 afnemen,

Laten we maar hopen dat zulke dwaze ideen niet overslaan naar Nederland..

[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 02-05-2020 21:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 02-05-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Ik vind hem perfect voor continu hoge belasting, ruim opgezet voor goede koeling en degelijke schroef verbindingen.

Maar wat maakt het uit, de nieuwe PV groep word toch onder de aardlekschakelaar aangesloten,
Ja, die koeling ga je dan ook wel nodig hebben met die flinterdunne blanke geleiders die er in zitten. :>

Sowieso is het verstandig om in zo'n oude woning gewoon overal aardlekbeveiliging te hebben. Aardpen is vaak ook al half vergaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jacovn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:25:
Voor diegene die een beetje Duits spreken: YouTube: Neue Barrieren gegen den Eigenverbrauch?

Het voorstel luidt: alle energie die je opwekt moet het net in en wat je gebruiken wilt koop je van het net terug, niet meer zelf gebruiken dus,

Hmm, dat is wel een raar voorstel.
@reneeke1970 , @Freeaqingme - De BDEW "Bundesverband der Energie- und Wasserwirtschaft" (de ouderwetse Duitse energieproducenten) spant blijkbaar met de Bundesnetzagentur samen om het eigen hoge rendement van 9% ook in toekomst veilig te stellen. Door diverse regulatorische obstakels en extra "Gebühren" wordt het waarschijnlijk steeds onantrekkelijker gemaakt om de opgewekte energie voor de meter te verbruiken of op te slaan. In Duitsland was het tot nu toe soms zinvol/interessant om een thuisaccu te installeren (mijn zwager heeft ook een 6 kWh accu), alleen vinden de netbeheerders/energieproducenten dat ze dan te weinig rendement maken. - Netwerktechnisch en wat de energietransitie betreft is dat wat ze voorstellen absoluut contraproductief en zelf schadelijk voor het klimaat.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 02-05-2020 21:40 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:34
Iemand dit al gelezen https://nos.nl/l/2331431
Liander en vdbron zijn met iets bezig

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 18:48
Beste Tweakers,

vandaag zijn bij mij op de schuurdak zonnepanelen geplaatst met een GoodWe omvormer.

Volgens week plaatsting op dak woning ook met een GoodWe.

Nu wilde ik zojuist de app configuratie doorlopen, maar zag dat de omvormer uitstond, nu neem ik aan dat dat zo is omdat er geen opwekking plaats vind, klopt dit?

Dat betekent dus ook dat ik de omvormer alleen uit kan lezen overdag of zolang de zon erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bbn_ldp schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:51:
Iemand dit al gelezen https://nos.nl/l/2331431
Liander en vdbron zijn met iets bezig
Interssant, maar helaas is de electra prijs niet alleen de electra, maar meer de toeslagen en belastingen.

Maar wellicht kunnen ze het wel zonder belasting dingen doen als het even in de accu gezet wordt en er weer uit gehaald wordt. Dan heb je het niet aangeschaft maar alleen even opgeslagen of zoiets :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

reneeke1970 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:29:
[...]

Wat is daar vreemd aan, Duitsland is al zo en in nl vind onze wiebes het nu nog goed dat we onze eigen energie opmaken. Maar dat kan zo maar per wet gewijzigd worden. Nu durft hij dat nog niet want eerst moet salderen er af.
ALS dat waar zou zijn, dan legt er toch nooit meer iemand zonnecellen op zijn dak.
In dat geval zou ik mijn installatie zijn tijd uit laten dienen, en er geen cent meer in investeren.

Nee, de regeling die er nu aan lijkt te komen, die lijkt aardig billijk.
En zelfs dan zullen er niet veel mensen meer zijn die geld steken in een eigen solarinstallatie.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

@Novartis, omvormers die niet uitgelezen kunnen worden als de zon niet schijnt, ken ik niet. Heb je wel teruggeleverd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier is de Goodwe omvormer ook niet te bereiken als hij uit staat vanwege te weinig zon. Geen idee of je hem dan zelf aan kunt zetten of zo, maar het is dus niet heel uitzonderlijk of zo.

(uitlezen van je opwek kan natuurlijk gewoon via de goodwe site... https://www.semsportal.com/home/login . maar de instellingen dus niet.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ArthurMorgan @Novartis

De standaard omvormers gaan uit als de DC spanning weg valt, DC is de spanning vanaf de zonnepanelen, er zijn wel omvormers die gewoon aan blijven en uitleesbaar zijn, sma, kostal, stecagrid enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Definieer standaard?
Je bedoelt chinees waarschijnlijk.

SMA blijft wel bereikbaar, maar daar worden sommige instellingen (in het donker) ook pas uitgevoerd bij zonsopkomst.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 08:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:35:
@Rol-Co Definieer standaard?
Je bedoelt chinees waarschijnlijk.

SMA blijft wel bereikbaar, maar daar worden sommige instellingen (in het donker) ook pas uitgevoerd bij zonsopkomst.
Chinees valt er ook onder maar of ze allemaal chinees zijn durf ik niet te zeggen, de premium merken lijken wel bereikbaar te blijven of minstens aan.

Omvormers zoals omnik, IQ, goodwe, effekta, en alles wat daar op lijkt met andere text gaan gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

RvV

Het 24h per dag aan laten staan van de inverter was vroeger natuurlijk handig omdat de logging ook lokaal op het apparaat gebeurde. Nu 9 op de 10 inverters loggen naar "de cloud", is het ook niet echt zinvol om die dingen aan te laten, toch?
APS micro's gaan ook uit. Enphase heb ik niet maar ben wel benieuwd wat die dan doen.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@RvV
Definieer vroeger, de kostal piko 2010 heeft een web interface en is 24/7 bereikbaar en uitleesbaar, de stecagrid van 2015 ook.
Dat in de cloud is nou juist wat je niet wilt, valt het om ben je data kwijt, verder ook weinig zelf te regelen.

Uit is gewoon goedkoper, minder complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:22
Rol-Co schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:26:
@ArthurMorgan @Novartis

De standaard omvormers gaan uit als de DC spanning weg valt, DC is de spanneing vanaf de zonnepanelen, er zijn wel omvormers die gewoon aan blijven en uitleesbaar zijn, sma, kostal, stecagrid enz.
die van mij zijn uit, maar zie op de meter die ertussen hangt dat die toch van elke fase 0.3 A afsnoept in de avond/nacht.
Wilde al een relais ertussen zetten om ze af te schakelen want het is natuurlijk onzin dat die 3 x 69 Watt staat te verbruiken een kleine 8a a 10 uur lang.

Dan zeg ik het volgens mij goed.

Ik zal eens even een multimeter ertussen hangen om te zien of dit ook echt zo is, niet dat de eastron meter rare dingen aan het doen is 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door vincenttor op 03-05-2020 09:07 . Reden: aanpassing meting verrichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

timovd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 06:55:
@Novartis, omvormers die niet uitgelezen kunnen worden als de zon niet schijnt, ken ik niet. Heb je wel teruggeleverd?
Ik heb een SMA SB2500 met bluetooth. Die gaat 's nachts toch echt helemaal uit. Dus ik denk dat dat bij hem ook wel eens zo kan zijn.
Dat ding vergeet overigens ook wat hij de vorige dag opgewekt heeft, maar dat lees ik gelukkig ook uit via plugwise.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 03-05-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb 2 Delta Solivia’s hangen hier, een 3e generatie 2012 en een 4e generatie 2013, de oudste is uit bij geen DC spanning en de nieuwere is dag en nacht bereikbaar, geen Chinees spul maar Europees.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
vincenttor schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Ik zal eens even een multimeter ertussen hangen om te zien of dit ook echt zo is, niet dat de eastron meter rare dingen aan het doen is 8)7
Blindstroom meegenomen in de meting?
Ik meet aantal zaken met CTklemmen en dan heb ik vergelijkbare problemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Rol-Co schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:04:
@RvV
Definieer vroeger, de kostal piko 2010 heeft een web interface en is 24/7 bereikbaar en uitleesbaar, de stecagrid van 2015 ook.
Dat in de cloud is nou juist wat je niet wilt, valt het om ben je data kwijt, verder ook weinig zelf te regelen.

Uit is gewoon goedkoper, minder complex.
En zo kunnen we wel even doorgaan. Dat een paar tweakers "in control" willen zijn, wilt niet zeggen dat het voor iedereen de beste oplossing is om lokaal je data op te slaan. Zo'n beetje alle PV bezitters die ik buiten tweakers ken, interesseert het totaal niets dat je dingen kunt instellen. Het systeem moet hangen en werken. En als ze 1 of 2 keer per jaar de totale opbrengst kunnen monitoren, dan is dat al ruim voldoende. Ze zouden het niet eens merken als er een paneel defect is.
Mooi als fabrikanten de eindgebruiker de keuze geven maar dan kom je inderdaad weer bij het kosten verhaal. :+

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

[...]

Hier meet ik met een SDM120 ook rare dingen op de groep van de micro's. In de nacht loopt er altijd 0.1A aan stroom. Ik zal hem een keer uit zetten en kijken wat de P1 meter dan zegt.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RvV schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:13:
[...]

En zo kunnen we wel even doorgaan. Dat een paar tweakers "in control" willen zijn, wilt niet zeggen dat het voor iedereen de beste oplossing is om lokaal je data op te slaan. Zo'n beetje alle PV bezitters die ik buiten tweakers ken, interesseert het totaal niets dat je dingen kunt instellen. Het systeem moet hangen en werken.
Die interesseert het ook niets of hij uit gaat als het donker is, dus over die groep hebben we het niet.
En als ze 1 of 2 keer per jaar de totale opbrengst kunnen monitoren, dan is dat al ruim voldoende. Ze zouden het niet eens merken als er een paneel defect is.
Precies! Dat zijn de verhalen van " ik kreeg 1200,- terug" en "ja mijn omzetter was al een maand kapot"

Ik en vele tweakers horen niet tot die groep, ik kijk vanaf 2012 echt elke dag wel een paar keer wat de 3 setjes doen, als er iets stopt weet ik dat zeker binnen een halve dag.
En ik ben vast niet de enige hier op het forum. ;)
Mooi als fabrikanten de eindgebruiker de keuze geven maar dan kom je inderdaad weer bij het kosten verhaal. :+
Het is geen keuze, vroegah waren ze allemaal zo dat ze uit gingen, tegenwoordig meer 24/7 aan zodat je in de avond ook kan checken of het allemaal nog werkt, we hebben drukke banen dus gaan en komen thuis in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FD2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:06:
[...]

ALS dat waar zou zijn, dan legt er toch nooit meer iemand zonnecellen op zijn dak.
In dat geval zou ik mijn installatie zijn tijd uit laten dienen, en er geen cent meer in investeren.

Nee, de regeling die er nu aan lijkt te komen, die lijkt aardig billijk.
En zelfs dan zullen er niet veel mensen meer zijn die geld steken in een eigen solarinstallatie.
Vergeet niet dat NL, wat de ontwikkelingen bij PV betreft, natuurlijk wat achterloopt op Duitsland.
Zoals ik hierboven schreef worden in Duitsland al een tijd installaties met accu verkocht (bijvoorbeeld van Fronius en SMA) en dat hangt samen met de wet- en regelgeving. Deze was idd eerst heel royaal (invoed-vergoeding van tientallen cent/kWh), maar toen (2004) waren de investeringskosten ook veel hoger, nu is deze terugleververgoeding erg versoberd (7,21 ct) en het is veel minder interessant om terug te leveren.
Dat minder in gevoed wordt vindt ook de politiek nu jammer waarschijnlijk o.a. i.v.m. de te behalen klimaatdoelen.
Ik verwacht dat in Den Haag de politiek samen met de netbeheerders de PV-ontwikkelingen (particuliere stroomproductie) in Duitsland nauwlettend gaan volgen en te zijner tijd tot vergelijkbare conclusies komt.

Een ding hebben ze hier in NL sneller geregeld, namelijk de landelijke smartmeter uitrol (DSMR = Dutch Smartmeter Requirements). Maar dat ging dan ook met meerdere iteraties en vallen en opstaan (o.a. cryptografische misstap)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fairy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:03:
[...]

Mijn nieuwe woning krijg ook 3x25A ivm inductie, maar ik ga daar toch geen 3 fase inverter ophangen. Overigens heb ik wel meerdere inverters die ik redelijk eerlijk probeer te verdelen, maar dan nog.

Bij mij gaat het zoals het nu naar uitziet als volgt uitzien

Fase 1: 10x340 3400wp dak woning string 1
Fase 2: 10x340 3400wp dak woning string 2
Fase 3: 14x175 2450wp nog te bouwen overkapping
Fase 3: 3x250 750wp op de schuur

Redelijk eerlijk verdeeld, maar als ik alleen de set op het huis zou aansluiten zou ik ook 'scheef' gaan.

Verrek ik zie dat dat precies 10.000 wp is 8)7 we verbruiken maar 3500 in onze huidige tussenwoning, dus wordt tijd voor die warmtepomp voor verwarming en koeling.
Intussen heb ik weer een kleine update. Ik kan een pallet halfcell PERC panelen van 335wp overnemen. 31 panelen. Dit voor maar een kleine meerprijs t.o.v. de 20 panelen die ik in eerste instantie wilde kopen (van 350wp). Een broer van een hele goede vriendin blijkt regelmatig containers met panelen in te kopen in China en dat wist ik niet, totdat ik vertelde van mijn plannen.

Met deze setup zou ik zelfs 3 rijen kunnen maken of een rij op mijn garage kunnen leggen.
Ik kom dan wel op 10385+2450+750= 13.585 wattpiek uit. Daar gaat de Nuon wel raar van opkijken denk ik met ons verbruik dat waarschijnlijk ruim onder de 4000 blijft :o .

Denk dat het dan ook echt tijd wordt om te kijken naar een warmtepomp en naar wat die per jaar verbruiken, want volgens mij kan ik dat met dit aantal panelen (48) wel dekkend krijgen. Dan heb ik alleen nog maar gas nodig voor douchen, warm water en misschien wat bijverwarming op de slaapkamers.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 03-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:10
Fairy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Denk dat het dan ook echt tijd wordt om te kijken naar een warmtepomp en naar wat die per jaar verbruiken, want volgens mij kan ik dat met dit aantal panelen (48) wel dekkend krijgen. Dan heb ik alleen nog maar gas nodig voor douchen, warm water en misschien wat bijverwarming op de slaapkamers.
Jammer om daarvoor nog een gasaansluiting te houden. Waarom verwarm je het tapwater ook niet met de WP of een aparte WP-boiler? En hoezo nog gas voor bijverwarming van slaapkamers? Dat kan de WP toch ook doen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zwerius schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Jammer om daarvoor nog een gasaansluiting te houden. Waarom verwarm je het tapwater ook niet met de WP of een aparte WP-boiler? En hoezo nog gas voor bijverwarming van slaapkamers? Dat kan de WP toch ook doen?
Klopt, maar dit gaat een project op zich worden. We krijgen eind van de maand de sleutel, dan moeten we het zo snel mogelijk bewoonbaar maken en onze huidige woning opleveren. Er zit al een CV ketel in die werkt, dus dat gaat een project worden voor als de rust een beetje is wedergekeerd. We nemen nu al heel veel hooi op onze vork. De vloeren in het hele huis gaan eruit, komt en houten vloer in en boven laminaat, de muren worden allemaal opnieuw gespact. De gehele elektrische installatie wordt herzien en vervangen. De keuken wordt geheel vervangen.

Nu ook nog een warmtepompinstallatie erbij gaan doen wordt even niet manageable voor ons en ook de investering moet gedaan worden. Een warmtepomp wil ik mij echt goed in verdiepen om geen miskopen te gaan doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 03-05-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mongkut schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:34:
Ik heb met een vriend een discussie over het wel of geen nut van optimizers.
Wat is het nut van een optimizer(s) in een string met een omvormer met MPP-tracking?
De meeste panelen hebben 60 cellen als die vol in de zon liggen levert dat 60*0.5 volt op, meestal zitten er 6 serie cellen van 10 stuks op.

Elke serie cellen van 10 heeft een bypass-diode die de boel beschermd als de stroom te hoog is als een aantal cellen beschaduwd zijn ten opzichte van alle andere cellen.
Stel dat het paneel "strak" een spanning levert 60*0.5 volt =30 volt en een stroom levert van 6A.
Een serie cellen van 10 worden beschaduwd, dan wordt de stroom te hoog voor die beschaduwde cellen en gaat de "beveiliging" in werking (bypass-diode).
Dan daalt dus de spanning naar (10*0.5v) naar 25 volt, en de stroom wordt ge-bypasst door die diode en levert dus maar 5A.
De omvormer heeft MPP-tracking, dus hij "zoekt" voortdurende naar de beste combinatie van stroom en spanning waarbij het hoogste rendement wordt gehaald.
Wat is dan het nut van een optimizer in dit verhaal, en in welk verhaal heeft een optimizer dan wel nut?
Een paneel heeft meestal 3 diodes. De spanning gaat dus van 30V naar 19.5V.
De bypassdiode is er ook nog...
En de stroom gaat dan dus juist niet naar beneden.
Ik denk dat dit al optreed als één cel volledig beschaduwd is.
Maar het hangt af van het samenspel tussen alle 10 panelen x 60 = 600 cellen in de string.
Voor ieder van die cellen heb je de mpp-grafiek die het totaal beïnvloed.

Om het duidelijk te houden kan je beter de juiste termen gebruiken, dus niet rendement maar opbrengst.

Maxim optimizers die de fabrikant in de aansluitdoos van het paneel kan plaatsen in plaats van diodes zouden per substring optimaliseren. Tigo en SE optimizers doen dat per volledig paneel. Ze bepalen het maximum vermogen dat het paneel kan leveren en passen de uitput-spanning aan aan de op dat moment gevraagde stroom.

Met een optimizer bypass je het paneel niet maar haal je het optimum per paneel eruit als bijdrage aan het totaal. De stroom zal het maximum zijn van alle panelen in de string, de spanning per paneel is dan in verhouding tot de vermogens bijdrage van dat paneel tot het totaal.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@dunklefaser ik vrees dat als salderen weg valt er door de grote spelers weinig vergoeding betaald gaat worden. Aantal van de grootste energie maatschappijen zijn Duits natuurlijk. Slaagt deze actie in Duitsland zullen ze het wellicht hier ook willen.
De energie prijs haalt in de zomer alleen de 3 cent nog rond 17:00-18:00

Als iedereen die digitale meter heeft kun je mooi per uur afrekenen. Als we dan 80% minimaal van die uur prijs gaan krijgen is dat gemiddeld onder de 2 cent. Dichter bij de 1 cent waarschijnlijk..

Dan krijg je ook hier wellicht wat in Duitsland ook is, mensen die dan maar investeren in een systeem dat ze minder afhankelijk zijn: genoeg PV en een accu om de niet zon uren door te komen.

Er komt dan wellicht iets minder het net op. In minder gunstige tijden voor PV hangt iedereen zwaar aan het net.
Dus je neemt in de hele zomer bijna niets af en in de winter opeens veel.

Volgens mij was dat een beetje strekking van wat ze in Duitsland nu voorstellen om het net meer te verzwaren en altijd alles via netwerk te doen, en mensen die het zelf willen oplossen zwaar belasten en ontmoedigen.

Wellicht is het wel iets om maar energie af te nemen bij iets als easyenergy waar ze uur prijzen hanteren.
Je zie de prijs amper boven de 6 cent komen, en de vaste toeslag is 15.1 cent.
Ik betaal nu bij greenchoice iets van 22,86 cent overdag en in de nacht 21,5 of ergens daar in de buurt.
Met een WP die altijd vanaf 00:00 verwarmd en ook warm water wat ik wel in de nacht kan maken zit je dan aan de laagste tarieven voor die dag met 3 a 4 cent.

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 03-05-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
joozzt schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:40:
Diodes gaan kapot, Led lampen gaan kapot, alles gaat kapot, zeker onder temperatuurstress.
Zo vlug wat gevonden en gelezen:
https://www.mdpi.com/1996-1073/11/9/2416/pdf
https://www.energy.gov/si...vmrw13_ps3_nrel_zhang.pdf
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:45:
[...] Ja zulke testen had ik ook gelezen, maar schijnbaar volgens de geleerden allemaal onzin.
Ik vermoed waar de fout zit...
De fabrikant maakt een paneel met een Isc van 10A, en plaatst er dus een diode van 10A in...
en vergeet daarbij dat die diode 10A kan hebben bij 250.
Afhankelijk van de maximum junctie temperatuur, de omgevings temperatuur, en de thermische weerstand tussen de junctie en de omgeving moeten ze de diodes deraten, en dus misschien wel 20A diodes toepassen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:22
BarryH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Blindstroom meegenomen in de meting?
Ik meet aantal zaken met CTkleen en dan heb ik vergelijkbare problemen
Ik heb dit model ertussen hangen dus als er verliezen of vreemde waardes door ct klemmen ontstaan hoop ik dat deze daar geen last van heeft.

https://webshop.cedel.nl/...0-3-Fase-kWh-meter-Modbus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jacovn Wij zullen allemaal meemaken hoe en wanneer het schip op de klippen vaart. Ik vrees dat met de corona-crisis de onzekerheid over de wet- en regelgeving betreffende de energietransitie alleen maar toeneemt. hier specifiek de pv-terugleveringstarieven en andere regulatorische zaken.

Afgelopen weekend een paginagrote advertentie in NRC (NRC webwinkel i.s.m. Sungevity):
"Zonnepanelen zijn duur - Maar ze niet nemen is duurder"

Een interpretatie mag iedereen zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
@jacovn

Dat kan dus ook betekenen dat er straks betaald moet worden om je productie het net op te mogen gooien... :/

Zoals altijd blijkt maar weer dat het niet om het klimaat gaat, maar om de centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
onetime schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:47:
[...]

Een paneel heeft meestal 3 diodes. De spanning gaat dus van 30V naar 19.5V.
De bypassdiode is er ook nog...
En de stroom gaat dan dus juist niet naar beneden.
Ik denk dat dit al optreed als één cel volledig beschaduwd is.
Maar het hangt af van het samenspel tussen alle 10 panelen x 60 = 600 cellen in de string.
Voor ieder van die cellen heb je de mpp-grafiek die het totaal beïnvloed.

Om het duidelijk te houden kan je beter de juiste termen gebruiken, dus niet rendement maar opbrengst.

Maxim optimizers die de fabrikant in de aansluitdoos van het paneel kan plaatsen in plaats van diodes zouden per substring optimaliseren. Tigo en SE optimizers doen dat per volledig paneel. Ze bepalen het maximum vermogen dat het paneel kan leveren en passen de uitput-spanning aan aan de op dat moment gevraagde stroom.

Met een optimizer bypass je het paneel niet maar haal je het optimum per paneel eruit als bijdrage aan het totaal. De stroom zal het maximum zijn van alle panelen in de string, de spanning per paneel is dan in verhouding tot de vermogens bijdrage van dat paneel tot het totaal.
Ik heb al mijn info van iemand anders wat overeen komt met jou (te) technisch verhaal.
Ik vind het wel vreemd dat de meeste mensen die hier vrij regelmatig (bijna mee leven) dit niet echt goed en duidelijk kunnen uitleggen.
Trouwens op geen enkel "verkoop" site is het duidelijk uitgelegd waarom en wat een optimizer doet, laat staan wat de verkopers aan de kopers voor info hier op geven.
Zie bij mensen optimizers in offerte staan op een TOTAAL zonnig dak het hele jaar door zonder schaduw.
Gewoon in Jip en Janneke taal uitgelegt ; een paneel levert een vermogen af als de cellen met dag/zonlicht beschenen wordt.
Dit vermogen is een combinatie van stroom (Ampère) x Volt = Power.
Als een gedeelte van het paneel ten opzichte van het andere gedeelte van het paneel, minder licht krijgt gaat de stroom niet makkelijk door het gedeelte wat minder dag/zonlicht door dat gedeelte.
Om een te hoge stroom te voorkomen (wat schade op levert) wat niet door dat minder dag/zonlicht gedeelte kan, gaat er een soort beveiliging in werking, wat dan een lagere stroom oplevert.
Deze stroom moet in alle panelen (die in serie gekoppeld staan) gelijk zijn.
Stel; een paneel levert 30 Volt en 10 ampère (en er zijn 10 in serie) is dat op de plus en min 300 volt en 10 ampère = 300Watt
Wordt er nu een op een paneel een gedeelte minder dag/zonlicht beschenen, gaat er dus die beveiliging in werking en gaat er nu ipv 10 ampère maar 8 ampère door dit paneel dan heb je je dus op het uiteinde van die serie panelen geen 10 ampère maar 8 ampère lopen en (voor het gemak ook 20%) geen 30 maar 24 Volt.
Dus 10 x 30 Volt - 6 Volt = 294 Volt x 8 Ampère = 2352 Watt.
Wat doet die optimizer?
Die meet de maximale stroom sterkte van serie en probeert die op die maximale stroomsterkte te behouden.
Dus dat beschenen paneel levert dus 8 Ampère x 24 volt = 192 Watt ipv 300 Watt.
Die optimizer gaat de verhoudingen van vermogen verschuiven, dus hij gaat ipv 8 ampère 10 ampère leveren, wat dus uiteraard een verlaging van de voltage teweeg brengt.
Dan wordt het dus 192 Watt/10 is 19.2 volt (je moet wel de wet van vermogen in stand houden).
Dus met een optimizer in dit geval heb je dus 10x30-10.8 volt = 289.2 volt x 10 ampère = 2890 Watt.
2890 versus 2352 Watt is een verschil met of/en zonder optimizer van 538 Watt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:31
Ter voorbereiding voor het plaatsen van zonnepanelen heb ik ondertussen al 1) de hele oude zonnecollector verwijderd 2) een dakraam verwijderd 3) een dakraam verplaatst en 4) de pijp van de mechanische ventilatie vervangen door een speciale lage ventilatiepan.
Nog een paar pijpjes verplaatsen/vervangen, het lood op de schoorsteen vervangen en het dak is er bijna klaar voor.

Ik heb ook nog een aantal van deze gevallen op het dak zitten. Kan ik deze laten zitten of gaat dit niet passen (met Clickfit EVO) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwRIVZYEz1DEaaaUlDFgYt1AIGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7ucxS9377lSfKq8kC36Hoam.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Dat gaat passen als het niet net onder een panaalframe terecht komt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rube schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:50:

Ik heb ook nog een aantal van deze gevallen op het dak zitten. Kan ik deze laten zitten of gaat dit niet passen (met Clickfit EVO) ?
Ze zorgen zo te zien op wat voor manier dan ook voor slijtage aan de dakpan. ik ken ze niet, is het ventlatie voor onder de pannen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
@twain4me Een lijkt op de standleiding van riool aangesloten te zijn (ontluchting). Die kan ik dan ook niet zo makkelijk verwijderen (wellicht wel vervangen door een dakpan in betere staat). De andere 4 op het dak zijn denk voor ventilatie onder de pannen (nog niet gecontroleerd of er iets onder zit)

@FD2 Ok, dat kan ik even uit gaan meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11
@rube , gaat best passen, de rail is al 38mm hoog, en dan heb je nog de hoogte van de dakhaak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPZAgE2gOfirrE-ZKOYcMeXOQH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M9R4SkihNaxeITwYob4qowCb.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door insomniac op 03-05-2020 14:13 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 104% gewijzigd door reneeke1970 op 03-05-2020 14:26 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Klopt geen bal van want voltage is per paneel en niet per string. Stroom word in principe niet verhoogd, alleen spanning verlaagd.
Als de spanning verlaagt wordt gaat de stroom toch automatisch omhoog ;)
P= U*I

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Als de spanning verlaagt wordt gaat de stroom toch automatisch omhoog ;)
P= U*I
Ja maar nlet van de hele string.
Eigenlijk klopt die uitleg wel aardig, je moet wel op juiste wijze interpreteren.....

Maar hoe groot is de kans dat het over één paneel gaat en dan ook nog maar één derde daarvan. Meestal is schade wat groter.....
Sowieso is schade groter want bijna meeste panelen hebben drie diode, dus de 10 ampère word geen 8 maar 6.6.

[ Voor 23% gewijzigd door reneeke1970 op 03-05-2020 14:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Eigenlijk klopt die uitleg wel aardig, je moet wel op juiste wijze interpreteren.....
Wat bedoel je met aardig?
Wijze van interpreteren?
Dus met een optimizer in dit geval heb je dus 10x30-10.8 volt = 289.2 volt x 10 ampère = 2890 Watt.
Je spanning (Volt) is op de klem einden van de string verlaagt naar 289,2 ipv 294 Volt, en dus je amperage, wordt in stand gehouden van 10 Ampere ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Maar hoe groot is de kans dat het over één paneel gaat en dan ook nog maar één derde daarvan. Meestal is schade wat groter.....
Sowieso is schade groter want bijna meeste panelen hebben drie diode, dus de 10 ampère word geen 8 maar 6.6.
Je zit te mieren..., het gaat toch om het Jip en Janneke verhaal en niet om de komma's.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Wat bedoel je met aardig?
Wijze van interpreteren?
Je spanning (Volt) is op de klem einden van de string verlaagt naar 289,2 ipv 294 Volt, en dus je amperage, wordt in stand gehouden van 10 Ampere ;)
Als paneel met 1/3 uit valt is het ook 1/3 voltage en vermogen. Dus word 20 volt en 200 watt.
Maar kan je vertellen dat als schaduw in de buurt komt, het gehele omgevings licht al minder is, dus dat paneel komt sowieso niet meer aan de 300,al zou schaduw net naast paneel vallen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Als paneel met 1/3 uit valt is het ook 1/3 voltage en vermogen. Dus word 20 volt en 200 watt.
Maar kan je vertellen dat als schaduw in de buurt komt, het gehele omgevings licht al minder is, dus dat paneel komt sowieso niet meer aan de 300,al zou schaduw net naast paneel vallen
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat gaat te ver he voor jip en Janneke.
Jij wilde toch weten of ze nut hebben?
Nut hebben ze altijd, maar financieel verantwoord is ander verhaal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:38:
[...]

dit is dus niet waar als je mijn verhaal goed leest, de Ampere worden dus MINDER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:41:
[...]

dit is dus niet waar als je mijn verhaal goed leest, de Ampere worden dus MINDER.
Jouw verhaal zou verklaren waarom een hele string onderuit gaat wanneer 1 paneel minder presteert.
Klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
FD2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Jouw verhaal zou verklaren waarom een hele string onderuit gaat wanneer 1 paneel minder presteert.
Klinkt plausibel.
je stroom wordt toch beduidend minder (door die bypas) wat (meestal) lager ligt dan de voltage...
De stroom wordt dan door de hele keten omlaag gebracht.. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mongkut op 03-05-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Als je wilt meten of een paneel kapotte cellen heeft of diode hoef je alleen maar spanning te meten. Je meet dan 10/20 of 30 volt.

Zo ook met schaduw, ik kan aan de paneel spanning aflezen in hoeverre er schaduw op valt. Dat staat in de logging per paneel als je dat hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:45:
[...]

je stroom wordt toch beduidend minder wat (meestal) lager ligt dan de voltage...
Huh ?
Nu ben je mij weer kwijt.

Ik vermoed dat een paneel dat wat schaduw vangt ook een hindernis vormt voor de stroomsterkte (Ampères)
opgewekt door de andere panelen in de string.
De andere panelen kunnen dus minder Amperes kwijt, en dus loopt de spanning wat op.
Het beschaduwde paneel laat dezelfde Ampères door, en voegt beduidend minder spanning toe.

Denk ik ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
FD2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Huh ?
Nu ben je mij weer kwijt.

De andere panelen kunnen dus minder Amperes kwijt, en dus loopt de spanning wat op.
Het beschaduwde paneel laat dezelfde Ampères door, en voegt beduidend minder spanning toe.
Denk ik ....
Die spanning kan niet oplopen want die cellen kunnen geen meer spanning opwekken dan ze kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kloppen als twee zwerende vingers.....
Laatste opmerking vond ik leuk, in standby nemen ze geen energie op...... Iets wat solar edge dus altijd wel doet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Die spanning kan niet oplopen want die cellen kunnen geen meer spanning opwekken dan ze kunnen..
Kijk jij nog eens goed naar al die grafiekjes op de datasheets van de panelen.
Dat is wat mpp juist doet. Een maximaal vermogen zoeken door de spanning te variëren.

EDIT:
Dat laaste zeg ik verkeerd. Moet zijn:

Een maximaal vermogen zoeken door de opgenomen stroomsterkte te variëren, en dus varieert ook de spanning.

[ Voor 17% gewijzigd door FD2 op 03-05-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Dit kan niet zo werken, want dan wordt je paneel op moleculaire "gehackt", dit is Jip en Janneke verkoop praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Luister, je hebt met 2 variabelen te maken, stroom en spanning, je stroom is in je serie schakeling van je panelen is het belangrijkste. dus als je stroom van één paneel 1 vijfde naar beneden gaat je totale vermogen ook een vijfde naar beneden, tot zo is dit begrijpbaar?
Als je spanning één paneel naar beneden gaat, gaat je totale vermogen niet een vijfde naar beneden, right?
Je optimizer zorgt er voor dat je spanning nog meer naar beneden gebracht wordt en je stroom het zelfde in die string blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Om het verhaal nog simpeler te maken (voor de twijfelaars),
De naam optimizer zegt het al, hij optimaliseert iets...
Wat kan hij optimaliseren; stroom of spanning (wat je vermogen bepaalt).
In die serie keten wil jij dus dat de stroom overal het zelfde de blijft op het maximale hoogste niveau in je string.
Dan kan dus de optimizer alleen maar de spanning naar beneden halen om die stroom die die andere panelen leveren tot het niveau te brengen dat die stroom door je hele keten zo hoog mogelijk blijft en niet door één paneel naar beneden gaat in je serie string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@mongkut

Wat gebeurt er volgens jou als je 10 panelen in serie hebt en 1 paneel heeft volledig schaduw (zonder optimizer)?

Wat gebeurt met de spanning en stroomsterktes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
GioStyle schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:14:
@mongkut

Wat gebeurt er volgens jou als je 10 panelen in serie hebt en 1 paneel heeft volledig schaduw (zonder optimizer)?

Wat gebeurt met de spanning en stroomsterktes?
Die gaan naar beneden, denk jij dat deze gelijk blijven dan?
Wat is je punt in je vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik moet steeds aan dat liedje denken in Frozen..... ;)

@mongkut
Misschien leuk om echte metingen te zien in deze discussie.

Ik heb
1 string van 7 panasonic panelen op 1 omvormer met schaduw (Zuid boven)
1 string van 7 panasonic panelen op 1 omvormer zonder schaduw (Zuid onder)
3 stringen van 5 SF op noord (die mag je vergeten)

Shade-fix aan (in alle sma's)
https://snapshot.raintank...WWnZvV7VKfNMKShoo8VKqHJ8X

Shade-fix uit (in alle sma's)
https://snapshot.raintank...fSEcuky6BG582QtwbOEBeEe3y

Geen optimizers.
Ben benieuwd naar je reactie (maar ik ben maar een simpele jip)

Beide dagen in pvoutput.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20200420&dt=20200421

Foto schaduw ochtend (dakkapel buren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp7LU1FGb8PB9BeFOGDBCSHaIFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEPirzym1RYF9FGo7YiIpmyA.jpg?f=fotoalbum_large

Foto schoorsteen avond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmY7wrzeUCv1SAVq_rYXs7n02IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpdEJRsPcXZOnBG4x4fKq2PJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:38:
Ik moet steeds aan dat liedje denken in Frozen..... ;)

@mongkut
Misschien leuk om echte metingen te zien in deze discussie.

Ik heb
1 string van 7 panasonic panelen op 1 omvormer met schaduw (Zuid boven)
1 string van 7 panasonic panelen op 1 omvormer zonder schaduw (Zuid beneden)
3 stringen van 5 SF op noord (die mag je vergeten)

Shade-fix aan
https://snapshot.raintank...WWnZvV7VKfNMKShoo8VKqHJ8X

Shade-fix uit
https://snapshot.raintank...fSEcuky6BG582QtwbOEBeEe3y

Geen optimizers.
Ben benieuwd naar je reactie (maar ik ben maar een simpele jip)

Beide dagen in pvoutput.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20200420&dt=20200421

Foto schaduw ochtend (dakkapel buren)
[Afbeelding]
sorry ziet er mooi uit, maar begrijp hier (echt waar :? ) weinig van, kan je me uitleggen wat ik moet zien en constateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt kijken naar de DC spanning en DC stroom van zuid boven (die heeft de schaduw)

De Sma mppt tracker, wanneer deze juist werkt (shade-fix aan) zorgt er dus voor dat niet alle panelen in 1 string inkakken, maar hooguit diegene met de schaduw.

Omdat het 2 exact dezelfde stringen zijn, zie je ook het verschil onderling. (met en zonder schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Die gaan naar beneden, denk jij dat deze gelijk blijven dan?
Wat is je punt in je vraag?
Nee, gewoon serieuze vraag. Ik vraag me af hoe ver het zou zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] die van mij zijn uit, maar zie op de meter die ertussen hangt dat die toch van elke fase 0.3 A afsnoept in de avond/nacht.
Wilde al een relais ertussen zetten om ze af te schakelen want het is natuurlijk onzin dat die 3 x 69 Watt staat te verbruiken een kleine 8a a 10 uur lang.

Dan zeg ik het volgens mij goed.

Hou je rekening met de faseverschuiving die de ontstoorfilters opleveren? Dat hoort de Eastron wel te doen, je multimeter kan dat niet. Het is dan weliswaar een belasting van 0,3A voor het net, maar geen verbruik.
Fairy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:34:
[...] Intussen heb ik weer een kleine update. Ik kan een pallet halfcell PERC panelen van 335wp overnemen. 31 panelen. Dit voor maar een kleine meerprijs t.o.v. de 20 panelen die ik in eerste instantie wilde kopen (van 350wp). Een broer van een hele goede vriendin blijkt regelmatig containers met panelen in te kopen in China en dat wist ik niet, totdat ik vertelde van mijn plannen.

Met deze setup zou ik zelfs 3 rijen kunnen maken of een rij op mijn garage kunnen leggen.
Ik kom dan wel op 10385+2450+750= 13.585 wattpiek uit. Daar gaat de Nuon wel raar van opkijken denk ik met ons verbruik dat waarschijnlijk ruim onder de 4000 blijft :o .

Dak(en) maximaal vol, liefst oost-west, kan op kleinere omvormer, lief voor het net.
Fairy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:42:
[...] Klopt, maar dit gaat een project op zich worden. We krijgen eind van de maand de sleutel, dan moeten we het zo snel mogelijk bewoonbaar maken en onze huidige woning opleveren. Er zit al een CV ketel in die werkt, dus dat gaat een project worden voor als de rust een beetje is wedergekeerd. We nemen nu al heel veel hooi op onze vork. De vloeren in het hele huis gaan eruit, komt en houten vloer in en boven laminaat, de muren worden allemaal opnieuw gespact. De gehele elektrische installatie wordt herzien en vervangen. De keuken wordt geheel vervangen.

Nu ook nog een warmtepompinstallatie erbij gaan doen wordt even niet manageable voor ons en ook de investering moet gedaan worden. Een warmtepomp wil ik mij echt goed in verdiepen om geen miskopen te gaan doen.
Voor een efficiente warmtepompverwarming kan je het best vloerverwarming hebben.
Dus doe geen "miskooop" en regel nu die vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
GioStyle schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Duidelijk (denk ik), dan zie je toch dat de stroom een 5de minder is dan vol in de zon.
Dan klopt toch mijn verhaal met die vermindering van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
@vincenttor Kan die eastron blindvermogen laten zien?
De oude APS Y500i zijn daar een mooi voorbeeld van. 0,2A continue maar geen kWh op de teller.
Bij mij staan er 6 op 1 groep dus zie de hele nacht 1,2A. Dat meet je multimeter ook echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Als één paneel schaduw krijgt valt de spanning daarvan weg. Dus geen 10×30=300 maar nog slechts 9×30=270 volt.
Amperage blijft ongewijzigd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Fairy

Eens met @onetime zorg dat je afgifte systeem op orde is, dat is met stip het duurste om achteraf te doen.
Om dat goed te bepalen zal je er toch iets in moeten verdiepen en is de slectie van de pomp zelf helemaal niet moeilijk de rest van de info zal je toch al moeten hebben.

Om nog een kleine tip te geven, let op de subsidie, die pot gaat heel erg hard.
Bij het hervullen van de pot worden doorgaans regels strenger en uikeringen lager.
(opzich ook heel goed mogelijk dat hij niet meer gevuld gaat worden)
wellicht toch alvast even bekijken. we hebben er een mooi topic voor
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

ontopic:

Ga voor spreiding op de dag, vergeet de pieken en leg de panelen niet te plat.
Die pieken zijn straks geen fluit waard. Eigen verbruik maximaliseren is wat straks belangrijk is.
De kans dat je wp straks op zonnestroom kan draaien maximaliseer je hiermee.
Ik zou niet naar nuon gaan, met een dergelijk "overschot" (zo raar kijken ze trouwens niet kan ik uit ervaring zeggen ;) ) Momenteel heeft eigenlijk alleen greenchoice een hoge vergoeding voor zoveel terugleveren, wellicht kan je er met overstappen/afsluiten al rekening houden.

Ik ben zelf bezig met de verbouwing van ons huis en had een planning, het eerste wat naar voren is getrokken zijn de zonnepanelen, dat kwam met name door de mededeling dat heel salderen nog tot 2023 zou duren hierdoor zag ik kans om een tvt te realiseren van 3,5 jaar en ze dus gratis zijn waneer de boel gaat veranderen. het 2e wat niet volgens planning gaat is de WP ;)

@ de discusie hierboven:
Het is dat ik samen met @AUijtdehaag naar frozen zit te kijken, anders zou ik misschien wel panelen gaan afdekken :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:34:
[...]

Als één paneel schaduw krijgt valt de spanning daarvan weg. Dus geen 10×30=300 maar nog slechts 9×30=270 volt.
Amperage blijft ongewijzigd.
Daar geloof ik geen drol van.
In dat geval heeft het geen nut optimisers toe te passen.

Nee, het paneel met schaduw hindert de doorstroming van de stroomsterkte die door de andere panelen opgewekt wordt. DENK IK
Het paneel met schaduw richt dus, in de string, schade aan !

Aanvulling:
Ik beweer dus dat:
een string van 9 panelen beter presteert dan
een string van 10 panelen waarvan 1 met schaduw.

[ Voor 10% gewijzigd door FD2 op 03-05-2020 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FD2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:51:
[...]

In dat geval heeft het geen nut optimers toe te passen.

Nee, het paneel met schaduw hindert de doorstroming van de stroomsterkte die door de andere panelen opgewekt wordt. DENK IK
Als alle diode in een schaduw paneel openen word de volledige stroom van de overige panelen gewoon door gelaten.

Alle software van schaduw management is hierop gebaseerd. Die geven een soort pulsen waardoor ze de diode als een schakelaar bedienen waardoor de slechte cellen dus uitgeschakeld worden.

Helaas zijn de zes panelen op mijn oprit verkocht anders had je met dekentje kunnen komen spelen. Had je ook gelijk kunnen zien dat als ik zelf langs panelen zou lopen dan wel alles in elkaar dondert. Dit werkt alleen met harde schaduw van gebouwen, schoorsteen of dakkapel.
Een boom waar zon half door heen schijnt is hopeloos....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:22
@FD2 Daarvoor zitten er bypass diodes in een paneel. Optimizers zijn vaak overrated, in 90% van de gevallen voegen ze weinig toe.
Bij harde schaduw van een dakkapel werkt Shade-fix van Sma beter dan optimizers, daarbij heb je met een systeem met optimizers meer elektronica op het dak welke kapot kan.

Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat er een optimizer defect is van de bovenste rij panelen, leuk klusje om die te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV

RvV

FD2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:51:
[...]

In dat geval heeft het geen nut optimisers toe te passen.

Aanvulling:
Ik beweer dus dat:
een string van 9 panelen beter presteert dan
een string van 10 panelen waarvan 1 met schaduw.
Zelfs op een Growatt bak werkt het met 3 panelen met schaduw. Mensen zijn veel te bang gemaakt voor schaduw op een string inverter, wat best jammer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkSTf8XK3CGsI6m8nmvO5cwW5zs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFkUSouvDXOCdbB4g2g6J5PC.jpg?f=fotoalbum_medium

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Voor wat betreft electronica in mijn kennis wat beperkt.
Ik ben werktuigbouwkundig opgeleid.

Ik weet niet beter dan:
Diodes dwingen 1-richtingsverkeer af, electronen kunnen maar in 1 richting passeren.
Diodes laten zich niet sturen, die werken gewoon.
Diodes hebben een 'spanningsval'. Je stuurt er bv 40 volt doorheen, aan de andere kant meet je 39.6 volt. Geven verlies dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FD2 Ik zou je graag nog naar mijn post verwijzen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Schaduw op 1 of 2 panelen heeft GEEN invloed op de rest.
Wel een beetje afhankelijk van wat voor schaduw.

Verstrooing van bomen wordt een ander verhaal. Dat is niet echt harde schaduw.
Het toverwoord is diodes en mppt tracking.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RvV schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Zelfs op een Growatt bak werkt het met 3 panelen met schaduw. Mensen zijn veel te bang gemaakt voor schaduw op een string inverter, wat best jammer is.

[Afbeelding]
doordat ik geen schaduw heb is het een beetje lang mij heen gegaan, maar die halfcell panelen zijn toch nog beter met schaduw? (als ik zou moeten gokken hebben ze meer bypase mogelijkheden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

twain4me schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:11:
[...]

doordat ik geen schaduw heb is het een beetje lang mij heen gegaan, maar die halfcell panelen zijn toch nog beter met schaduw? (als ik zou moeten gokken hebben ze meer bypase mogelijkheden)
Het hangt er een beetje vanaf hoe je ze plaatst en vanaf welke kant de schaduw valt. Maar in een gunstig geval (met verticaal optrekkende schaduw) krijg je zoiets, waar je anders praktisch 0 zou hebben op normale beschaduwde panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z95aI3Ie5fCcqEY4jYOjkyUeuyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zhMupsflBNCHjbCDLt7dRCmN.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door RvV op 03-05-2020 20:15 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

onetime schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:13:
[...]

Hou je rekening met de faseverschuiving die de ontstoorfilters opleveren? Dat hoort de Eastron wel te doen, je multimeter kan dat niet. Het is dan weliswaar een belasting van 0,3A voor het net, maar geen verbruik.

[...]

Dak(en) maximaal vol, liefst oost-west, kan op kleinere omvormer, lief voor het net.

[...]

Voor een efficiente warmtepompverwarming kan je het best vloerverwarming hebben.
Dus doe geen "miskooop" en regel nu die vloerverwarming.
Vloerverwarming gaat er niet komen. De vloer wordt een houten vloer met akoestische ondervloer, dat gaat niet met vloerverwarming. Ook is vloerverwarming voor ons veel te traag. Wij komen 's avonds om 5 uur thuis, hebben eventjes de kachel aan en dan is het in huis al prima warm. Dit is in ieder geval zo in onze huidige woning. We zijn ook geen koukleumen.

De orientatie gaat overigens wel goed komen, de 2 rijen van 10 komen op het dak van de woning, die zit op zuid-west. Op de overkapping komt mijn restant van 2450 wp op zuid-oost, de 750wp komt op de schuur met zuid-west en het restant van 3740 wp komt op de garage en waarschijnlijk zo plat mogelijk te liggen.

Daarmee heb ik waarschijnlijk het grootste deel van de dag opbrengst, de hele dag door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:10:
Jij ondersteunt mijn betoog alleen maar.
In jouw grafiek zonder ShadeFix zie je dat er tot 10 uur de bovenste string vrijwel niets doet.
Pas als het laatste paneel langzaam uit de schaduw komt, dan gaat de string goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FD2 Dat klopt.
Met shade-fix aan, werkt de mppt tracker en zijn alle problemen opgelost. Weer 14 optimizers bespaard ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:21:
@FD2 Dat klopt.
Met shade-fix aan, werkt de mppt tracker en zijn alle problemen opgelost. Weer 14 optimizers bespaard ;)
Ok, dan zijn we het eens.   :+

Jij toont aan dat ShadeFix werkt, en ik beweer dat schaduw op 1 van de panelen meer schade aanricht dan alleen op dat paneel. ( op merken die geen ShadeFix hebben )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FD2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Ok, dan zijn we het eens.   :+

Jij toont aan dat ShadeFix werkt, en ik beweer dat schaduw op 1 van de panelen meer schade aanricht dan alleen op dat paneel. ( op merken die geen ShadeFix hebben )
Ken jij een omvormer zonder mpp dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nvm

[ Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Ken jij een omvormer zonder mpp dan?
Dat niet, maar dit heeft niets met mpp te maken, denk ik.

Ik denk dat een paneel dat zwaar beschaduwd is minder stroom(sterkte) doorlaat dan een koperen geleider,
of
dat het beschaduwde paneel wat spanning (volts) vermindert van wat het zou moeten doorgeven (de "spanningsval" waar ik het over had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik ben me aan het verdiepen in zonnepanelen, want we hebben een huis gekocht en in het bouwdepot hier al wat rekening mee gehouden.

Op ons huis is 10 Oost plus 10 West mogelijk, zonder schaduw. Verbruik 3500kWh, koken en verwarming aankomende 5 jaar nog op gas, is de verwachting. Dan zijn 20 panelen veel te veel.

Maar er wordt (oa hier) geadviseerd om het dak zo veel mogelijk vol te leggen. Waar ik nu tegenaan loop is dat we bij 20 panelen een 3 fasen aansluiting moeten nemen, dat kost 600 euro meer vastrecht per jaar, wat in ieder geval de aankomende 5 jaar weer extra moeten terugverdienen.

Is het dan niet verstandiger om het aantal panelen te nemen die passen bij ons verbruik?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EWK Is Coolblue weer offertes aan het maken? :o

Is het een platdak of een schuindak?
Welke helling?
10 oost en 10 west kan op 1-fase omvormer.
En 3-fase 3x 25A is net zo duur als 1-fase aansluiting 1x 35A qua vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:50:
@EWK Is Coolblue weer offertes aan het maken? :o

Is het een platdak of een schuindak?
Welke helling?
10 oost en 10 west kan op 1-fase omvormer.
En 3-fase 3x 25A is net zo duur als 1-fase aansluiting 1x 35A qua vastrecht.
Haha, nee. Hun nog niet gesproken.
Het is een schuin dak, het huis is over twee maanden van ons, en wil wel (als we de sleutels hebben) zsm zonnepanelen. Dus nu in het verdiepen, leuk, maar wel veel info. Begin juli komen er iig 3 partijen langs om offertes te maken. Foto van het dak komt er zo aan, helling weet ik niet.
Ik weet niet of er nu een 1x35a in zit? Huis is uit 2012.

Als ik nu voor een 1 fase omvormer kies, zitten daar later nog nadelen aan? Mochten we ooit 3 fase nodig hebben?

@AUijtdehaag, vanwaar je opmerking over Coolblue? Wil je mij eens meenemen in jouw gedachtegang?

[ Voor 71% gewijzigd door EWK op 03-05-2020 22:09 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EWK Ik zie wel vaker aanbiedingen voorbij komen die door Coolblue zijn verzonnen.
Als er 20 panelen geplaatst worden moet er een 3-fase omvormer komen....
Dat is totaal niet aan de orde bij oost/west. Wel bij zuid.
Is typisch een Coolblue gedachte... vandaar.

Maar 1-fase omvormer dat kan ook op een 3-fase. aansluiting.
Echter vind ik het mooier om bijvoorbeeld 5000 watt terug te leveren over 3-fase.
Maar het hoeft niet. (slimme meter saldeert over de fases al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:06:
@EWK Ik zie wel vaker aanbiedingen voorbij komen die door Coolblue zijn verzonnen.
Als er 20 panelen geplaatst worden moet er een 3-fase omvormer komen....
Dat is totaal niet aan de orde bij oost/west. Wel bij zuid.
Is typisch een Coolblue gedachte... vandaar.

Maar 1-fase omvormer dat kan ook op een 3-fase. aansluiting.
Echter vind ik het mooier om bijvoorbeeld 5000 watt terug te leveren over 3-fase.
Maar het hoeft niet. (slimme meter saldeert over de fases al)
Zie nu in de offerte dat Zonneplan dat ze idd een 3fase er op hebben gezet :o

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het kan wel, maar dan geen solaredge bijvoorbeeld. 10 is dan te weinig en remmen de andere 10.

En wil je dat plaatje perfect hebben op 3-fase, dan 10x panasonic hit kuro per kant.
590 Vmpp op een 3-fase string omvormer. Maar panasonics zijn best aan de prijs.
(foto enkel post hierboven van mij)

Of Enphase micro omvormers met gewone panelen.

Maar ik ga niet alles opnoemen wat er te krijgen is.
Kijk eerst of je 1 of 3-fase hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:10:
...
Ik wil even terugkomen op die grafiek zonder Shade-Fix.

Om 16:30 begint Zuid-Boven weer terug te vallen.
Is dat de schaduw van de schoorsteen ?

Indien "Ja", dan is dat ook het bewijs dat één paneel in de schaduw een hele string om zeep kan helpen, omdat de stroomsterke door de hele sting wordt afgeknepen.

Hoe Shade-Fix werkt is mij dan nog een raadsel, dat dan wel weer ... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Over schaduw: Mijn ervaring is: Maak je niet druk
Ik heb op 105graden (kompas), dus Oost met beetje zuid bij 36graden helingshoek een set uit 2010 met een simpele Fronius IG25: ik haal ~74% ondanks het feit dat er een schoorsteen op het midden van de dag een flinke schaduw over 1 paneel werpt (schaduw schuift zo drie panelen over).
Die 75% is 3,5%. lager dan de voorspelling uit de openingspost.
3.5% x2.88kWP = 100kWh p jaar = eur 20. TVT was 8 jaar, dus alleen een SMA met meerprijs van minder dan eur 160,- die dan al het schaduweffect opheft had beter resultaat gehad. Zodra de fronius er mee stopt zal ik zeker naar een SMA kijken , maar die mag niet teveel meer kosten dan een goodwe of omnik of iets anders chinees.

Daarnaast heb ik 2 sets op West, 285graden met 36graden hellingshoek; opbrengst 57%-63% op simpele Omniksol omvormers.
Volgens de OP 67% opbrengst, terwijl ik
a/ een flinke dakkapel heb die veel schaduw werpt gedurende 2-3 uur per set
b/ Op Zuid 2 grote bomen
c/ Op West ook 1 grote boom
heb.
Kortom: ook hier 8 jaar TVT, omvormer/optimiser die "de schaduw laat verdwijnen" mag maar eur 200,- meer kosten.

Toen ik in 2010, 2012 en 2014 deze sets liet plaatsen zei bijna elke leverancier dat het niet uitkon. En toch dit voorjaar alles terugverdient. Mijn conclusie: hou het simpel en leg veel WP neer.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik vond het wel toepasselijk. Dat SMA zo goed werkt met 1 paneel in de schaduw. En ze hebben ook hun eigen optimisers zelfs nu. Rara hoe kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Laatst online: 21:39
@AUijtdehaag Kuro fan? 16x kuro 335wp op oost. Doen?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ApC_IcE schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:47:
Ik vond het wel toepasselijk. Dat SMA zo goed werkt met 1 paneel in de schaduw. En ze hebben ook hun eigen optimisers zelfs nu. Rara hoe kan dat.
Niet meer dacht ik, zijn gestopt of hebben verkocht.

@ schaduw

Voorbeeld met optimizers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfPLopWgVH5pRoPD38GoG8_fpes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn1dlNH91SMeeNoEVbMuPqqn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e7tf5WJGGBwnU2KwlQohcaPSSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7zaLaz1kRm3qUXpPc6OQw2kx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/macdspU2RtwgixVVOoEnp3gbmLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zDSvqgrKd7oj8Cuo7ZEHrzKE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWWRM5iBX__fIa7xaQUc7ls52r4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ra2ZfzqfsgnqqfsJxWmL5fs.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 03-05-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

GioStyle schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:15:
@jacovn

Dat kan dus ook betekenen dat er straks betaald moet worden om je productie het net op te mogen gooien... :/

Zoals altijd blijkt maar weer dat het niet om het klimaat gaat, maar om de centen.
:?

Zo'n systeem hebben ze al in België zelfs. Echt belachelijk, want die stroom verkopen ze natuurlijk zelf weer door.

En dat voorstel in Duitsland is toch helemaal absurd? Je hebt je eigen zonnepanelen en accu, maar ze willen toch dat alles op het net komt zodat je je eigen stroom terug mag kopen? Like ... what? Welke gek heeft dat bedacht.

Gelukkig zitten we hier tot 2030 gewoon safe wat betreft de salderingsregeling. Tegen de tijd dat de vergoeding niet meer voldoende is eens kijken voor een flinke (Tesla) accu, zal dan ook alweer een stuk goedkoper en beter zijn :Y)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014

kgl

Ik ben mij ook aan het orienteren op het leggen van zonnepanelen. Dit als onderdeel van het plaatsen van een dakopbouw. Het grootste probleem is ook meteen de dakopbouw, want eigenlijk is het dak aan de achterzijde van het huis juist nu is goed geschikt voor het plaatsen van panelen (8 bij 5 meter, hellingshoek 20 graden, orientatie zuidoost - 115 graden). Na plaatsing van de opbouw ontstaat een plat dak van 5m25 x 5m, het dak ernaast zal een flink deel van de dag in de schaduw van de opbouw terecht komen, en is daarmee eigenlijk niet meer geschikt voor plaatsing van panelen.
Het jaarlijks stroomverbruik is circa 4250 kWh, dus het plaatsen van zo'n 4500WP is wel gewenst. Op het platte dak van de opbouw kan ik hopelijk een paneel of 8 kwijt, dus onvoldoende. Daarom vraag ik mij af of het een goed plan is om ook panelen op het dak aan Noord-West zijde te leggen. Dit is een schuin dak met 20 graden hellingshoek, 5m25 bij 5m, waarvan een klein deel niet bruikbaar ivm rookgasafvoer. Achterburen wonen in een identiek huis dat 180 graden gedraaid staat, en hebben panelen op identiek dak liggen (alleen dan ZuidOost dus), maximaal is 15 panelen haalbaar. De vraag is of het wel zinvol is om panelen te leggen op NW. De roos in de openingspost suggereert dat bij deze hellingshoek op NW nog zo'n 75% van optimaal te behalen is. Klopt dit echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Nederland en Duitsland qua wet en regelgeving van het zelf installeren van zonnepanelen?
Ik las iets over DC werkschakelaars die onder bepaalde omstandigheden bij de ingang van het gebouw geplaats moeten worden etc.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@kgl

Ja dat klopt wel aardig denk ik, mijn 45 graden noord zou 40-45% doen en dat is het ongeveer wel, zo'n 42% met een goed zonnig jaar (wat voor mijn noord wat slechter uit pakt, ik moet het van reflectie hebben) @AUijtdehaag heeft al 36 graden en niet pal noord, en die zie je al een 55% doen, dus het lijkt er op hoe platter de panelen des te gunstiger, dan zijn 20 graden en noord west best gunstig.
Ik zou het doen, maar leg er wel veel bang for buck, dus goedkoop spul met veel wp.
:)

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw