Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mongkut schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:55:
[...]Die spanning kan niet oplopen want die cellen kunnen geen meer spanning opwekken dan ze kunnen..
Bekijk een V-I grafiek van een willekeurig paneel.
Je hebt een "asymptoot" naar Voc en een naar Isc.
Op het MPP is (dI*V)/(dV*I) nagenoeg 1. Dat wil zeggen dat je in het MPP een klein beetje spanning tegen een klein beetje stroom kunt uitruilen, en toch ~hetzelfde vermogen uit het paneel krijgen.
Op andere plaatsen op de grafiek is deze uitruil niet mogelijk, dan heb je verlies als op de grafiek van het MPP af bewogen wordt. En dus winst als er op de grafiek naar het MPP toe bewogen wordt.

Sorry voor de wiskundige beschrijving. Die is correct. Correcte Jip en Janneke uitleg is mij te ingewikkeld.
edit: omdat het veel te veel tekst wordt, omdat je anders teveel weglaat en het niet meer klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 04-05-2020 03:39 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
EWK schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:39:
Ik ben me aan het verdiepen in zonnepanelen, want we hebben een huis gekocht en in het bouwdepot hier al wat rekening mee gehouden.

Op ons huis is 10 Oost plus 10 West mogelijk, zonder schaduw. Verbruik 3500kWh, koken en verwarming aankomende 5 jaar nog op gas, is de verwachting. Dan zijn 20 panelen veel te veel.

Maar er wordt (oa hier) geadviseerd om het dak zo veel mogelijk vol te leggen. Waar ik nu tegenaan loop is dat we bij 20 panelen een 3 fasen aansluiting moeten nemen, dat kost 600 euro meer vastrecht per jaar, wat in ieder geval de aankomende 5 jaar weer extra moeten terugverdienen.

Is het dan niet verstandiger om het aantal panelen te nemen die passen bij ons verbruik?
Dak vol, kan makkelijk op een 4kVA enkel fase omvormer met soms klein beetje aftopping. (450 helling)
En enkel fase t/m 1x 40A is net zo duur als 3x 25A. Dus wat ben je van plan?
Keuken boiler, koken op inductie, daar kan je gas vervangen. Airco met verwarmingsoptie.
En in Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) ; je warmte voorraad voor de winter...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Fairy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:16:
[...] Vloerverwarming gaat er niet komen. De vloer wordt een houten vloer met akoestische ondervloer, dat gaat niet met vloerverwarming. Ook is vloerverwarming voor ons veel te traag. Wij komen 's avonds om 5 uur thuis, hebben eventjes de kachel aan en dan is het in huis al prima warm. Dit is in ieder geval zo in onze huidige woning. We zijn ook geen koukleumen.

De orientatie gaat overigens wel goed komen, de 2 rijen van 10 komen op het dak van de woning, die zit op zuid-west. Op de overkapping komt mijn restant van 2450 wp op zuid-oost, de 750wp komt op de schuur met zuid-west en het restant van 3740 wp komt op de garage en waarschijnlijk zo plat mogelijk te liggen.

Daarmee heb ik waarschijnlijk het grootste deel van de dag opbrengst, de hele dag door.
Neem dan Jaga Strada of Tempo Low H2O convectoren of soortgelijke.
Richt het in op 350 water ipv 950. Dan ben je toch voorbereid.
En dan nog die ventilator boosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:13:
[...] Niet meer dacht ik, zijn gestopt of hebben verkocht.

@ schaduw - Voorbeeld met optimizers [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als ik goed zie wat de beschaduwde panelen dan volgens de "optimizers" doen vindt ik dat maar erg slecht.
Meer dan de helft van het paneel in de zon en maar 15 ipv 300W, dat is geen optimizer meer...
Een string omvormer met werkende MPPT doet dat beter.
Niet voor dat paneel dat op de korte kant beschaduwd wordt, daar doet de optimizer het beter.

edit: ik denk dat de optimizers in de war worden gebracht doordat het half-cell panelen zijn...
voor optimale optimalisatie zou er per substring, hier 6 ipv 3, een optimizer in moeten, in serie.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 04-05-2020 03:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

onetime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 03:33:
[...]

Als ik goed zie wat de beschaduwde panelen dan volgens de "optimizers" doen vindt ik dat maar erg slecht.
Meer dan de helft van het paneel in de zon en maar 15 ipv 300W, dat is geen optimizer meer...
Een string omvormer met werkende MPPT doet dat beter.
Niet voor dat paneel dat op de korte kant beschaduwd wordt, daar doet de optimizer het beter.

edit: ik denk dat de optimizers in de war worden gebracht doordat het half-cell panelen zijn...
voor optimale optimalisatie zou er per substring, hier 6 ipv 3, een optimizer in moeten, in serie.
Eens, de schaduw is wel iets meer dan op de foto, die is iets later genomen maar geeft aan hoe de schaduw loopt, ik denk dat je bij half cell andersom moet denken, de korte kant beschaduwd is minder erg dan de lange kant i.t.t normale cell panelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

onetime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 03:01:
[...]

Dak vol, kan makkelijk op een 4kVA enkel fase omvormer met soms klein beetje aftopping. (450 helling)
En enkel fase t/m 1x 40A is net zo duur als 3x 25A. Dus wat ben je van plan?
Keuken boiler, koken op inductie, daar kan je gas vervangen. Airco met verwarmingsoptie.
En in Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) ; je warmte voorraad voor de winter...
Ja, maar dat gaat de aankomende 5 jaar helaas niet gebeuren. Op het wensenlijstje staat zeker een nieuwe keuken, maar het lijstje is lang en de keuken en zaken als een airco met warmtefunctie halen het dan niet in de eerste vijf jaar.
Vandaar mijn vraag ook, wat als er nu nog geen 3 fasen is, kom ik dan weg met een 1 fase omvormer?
Antwoord lijkt dus ja te zijn door interne saladeren van de slimme meter.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:30:
[...]

Eens, de schaduw is wel iets meer dan op de foto, die is iets later genomen maar geeft aan hoe de schaduw loopt, ik denk dat je bij half cell andersom moet denken, de korte kant beschaduwd is minder erg dan de lange kant i.t.t normale cell panelen.
Of de optimizers merken het niet (goed) op, omdat door de construktie van het paneel, altijd wel een stroom loopt.
Zoiets?

For the sake of science, draai ze naar landscape.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Laatst online: 05-10 20:45
kgl schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:42:
Ik ben mij ook aan het orienteren op het leggen van zonnepanelen. Dit als onderdeel van het plaatsen van een dakopbouw. Het grootste probleem is ook meteen de dakopbouw, want eigenlijk is het dak aan de achterzijde van het huis juist nu is goed geschikt voor het plaatsen van panelen (8 bij 5 meter, hellingshoek 20 graden, orientatie zuidoost - 115 graden). Na plaatsing van de opbouw ontstaat een plat dak van 5m25 x 5m, het dak ernaast zal een flink deel van de dag in de schaduw van de opbouw terecht komen, en is daarmee eigenlijk niet meer geschikt voor plaatsing van panelen.
Het jaarlijks stroomverbruik is circa 4250 kWh, dus het plaatsen van zo'n 4500WP is wel gewenst. Op het platte dak van de opbouw kan ik hopelijk een paneel of 8 kwijt, dus onvoldoende. Daarom vraag ik mij af of het een goed plan is om ook panelen op het dak aan Noord-West zijde te leggen. Dit is een schuin dak met 20 graden hellingshoek, 5m25 bij 5m, waarvan een klein deel niet bruikbaar ivm rookgasafvoer. Achterburen wonen in een identiek huis dat 180 graden gedraaid staat, en hebben panelen op identiek dak liggen (alleen dan ZuidOost dus), maximaal is 15 panelen haalbaar. De vraag is of het wel zinvol is om panelen te leggen op NW. De roos in de openingspost suggereert dat bij deze hellingshoek op NW nog zo'n 75% van optimaal te behalen is. Klopt dit echt?
Ik denk dat je wel meer dan 8 panelen kwijt kan op je platte dak. Ik heb op mijn schuurtje van 5.10mx2,85m al 8 panelen kunnen leggen. 5 portrait en 3 landscape op een schans. 12 moet bij jou net lukken, 3x4 panelen is 4mx4,95m. Dan zit je al op 3960WP, rest zou ik proberen te halen uit energiebesparing :)

Edit: of 10 panelen van 2 meter, dan zit je op 5mx4m en haal je ook ongeveer 3900wp

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DRAFTER86 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:15:
[...]
Thanks, heb hem binnen! Raar dat SMA de oudere firmwares gewoon van de site kegelt... Ik heb de support afdeling gemaild hoe dat precies zit, laat wel weten wat er uit komt.
Na verder onderzoek:
Ze zijn er nog wel en staan onder het kopje "catogory - archive" op de SMA website onder downloads.
FW1-03-36R is de laatste nieuwe, in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 21:18
Dennahz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:28:
[...]

:?

Zo'n systeem hebben ze al in België zelfs. Echt belachelijk, want die stroom verkopen ze natuurlijk zelf weer door.

En dat voorstel in Duitsland is toch helemaal absurd? Je hebt je eigen zonnepanelen en accu, maar ze willen toch dat alles op het net komt zodat je je eigen stroom terug mag kopen? Like ... what? Welke gek heeft dat bedacht.

Gelukkig zitten we hier tot 2030 gewoon safe wat betreft de salderingsregeling. Tegen de tijd dat de vergoeding niet meer voldoende is eens kijken voor een flinke (Tesla) accu, zal dan ook alweer een stuk goedkoper en beter zijn :Y)
Het is een beetje doom denken maar als Salderen toch afgebouwd wordt, zouden er veel maatschappijen doorgaan met een flinke bonus zoals de €0.11 ( greenchoice - tot 10.000 kWh) ?

Stel nu ze gaan voor €0.04 per kWh, dat zou ongeveer 80% zijn van de standaard prijs van hun inkoop (althans wat ze je vertellen)
Ik kan het min of meer nu door rekenen (mis nog 1 maand data) en dan kom ik voor 1 maal 10 kWh accu (LG 48 voltt €3860j uit op de helft tijdens de afbouw (8 jaar) en de helft van de kosten in 5 jaar na salderen
Doe ik het na 2030 komt het op iets meer dan 9 jaar uit.
Dat is dan erg mager gerekend, moet je hem zelf afhalen (of €100 transport) en helemaal zelf installeren, want anders komen er uren bij. En je moet al een inverter hebben waar 48 volt accu zo op geprikt kan worden.

Reken ik met 8 cent kom ik op 12 jaar uit,

Ik betwijfel wel of het een goede investering is, wellicht als de accu prijzen halveren..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
EWK schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:39:
Waar ik nu tegenaan loop is dat we bij 20 panelen een 3 fasen aansluiting moeten nemen, dat kost 600 euro meer vastrecht per jaar, wat in ieder geval de aankomende 5 jaar weer extra moeten terugverdienen.
Vastrecht bij 3x25A of 1x35A is gelijk. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:33
Dennahz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:28:

Gelukkig zitten we hier tot 2030 gewoon safe wat betreft de salderingsregeling. Tegen de tijd dat de vergoeding niet meer voldoende is eens kijken voor een flinke (Tesla) accu, zal dan ook alweer een stuk goedkoper en beter zijn :Y)
Als jij denkt dat het huidig plan tot 2030 stand houdt dan ben je behoorlijk optimistisch. Kijk naar de hypotheekrenteaftrek. Die werd afgebouwd en daarna nog een plan om hem versneld af te bouwen. Die Wiebes heeft ze niet op een rijtje, dus ik zou er maar niet zo van uitgaan dat het zo blijft.

En dan krijg je nog even een coronacrisis tussendoor, waardoor de overheidsinkomsten tegenvallen... Nou, de burger gaat het weer voelen hoor met allerlei belastingverhogingen en -maatregelen. Mark my words. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Noord27 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Vastrecht bij 3x25A of 1x35A is gelijk. ;)
Ah, de verwarring ontstaat bij mij omdat er ook een optie is voor 3x35A. Dat is helemaal niet aan de orde dus. Thanks.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:06
Wij hebben 2 platte daken 450 x 250 en een dakkapel met plat dak van 300 x 150 alles op pal zuid

We kunnen op de 2 platte daken 2 x 4 panelen kwijt, we moeten kiezen of het 2x 4 portrait wordt of dat we voor een oost/west opstelling gaan.
4 panelen is echt het maximale per dak daarom lijken me 72 cell panelen me een goed idee...

Op het dakkapel kunnen we 1 paneel kwijt , of moet ik dat maar vergeten?

Bij een oost/west opstelling zijn er 2 mogelijkheden: 2 kleine dakjes of 1 grote, wat is het beste?

We kunnen natuurlijk ook op een dak voor portrait op het zuiden gaan en op het andere oost west doen, zo wordt de opbrengst misschien wat beter verdeeld over de dag?

Als we voor 8 keer portrait gaan kunnen we een gewone omvormer nemen , in alle andere gevallen moeten we micro omvormers nemen lijkt me?

We hebben nog een draaispoelmeter maar worden door Liander elk jaar uitgenodigd om hem gratis te laten vervangen,net weer een brief gehad, doen of niet doen?

We zitten nog bij Vattenfall :z , misschien is dit een goed moment om over te stappen, welke energieleverancier raden jullie aan?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:30:
[...] Eens, de schaduw is wel iets meer dan op de foto, die is iets later genomen maar geeft aan hoe de schaduw loopt, ik denk dat je bij half cell andersom moet denken, de korte kant beschaduwd is minder erg dan de lange kant i.t.t normale cell panelen.
Is een half-cell paneel niet opgebouwd uit 2 kleine paneeltjes parallel? Zitten er wel diodes in?
Als die optimizer dan geen goede mppt heeft kan het zomaar zijn dat bij schaduw op de korte kant snel het halve paneel wegterugvalt tot schaduw nivo. Bij schaduw op de lange kant (zonder diodes) is het logisch dat het paneel terugvalt tot schaduw nivo. Als er wel diodes zijn kan de mppt het gewoon niet aan. Die moet in een geval als dit sweepen tot aan zijn Imax. Hoe doen deze optimizers dat met een gewoon simpel paneel?
Of is de stroom-spannings curve van deze panelen te complex voor te ver geoptimaliseerde mppt's als de schaduw niet recht langs de korte of de lange kant op de panelen valt?

edit: als er geen diodes inzitten geef ik je gelijk, maar als er wel diodes in zitten zou het paneel nog steeds over de lange kant in 3 delen moeten "afschakelen". Over de korte kant valt niet meteen het hele paneel terug tot schaduw nivo, maar slechts tot de helft + half schaduw nivo. Moeilijker voor MPPT's.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 04-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@Sensai 8 panelen op string omvormer is goedkoopst en simpelst. OOk daar is met wat creatief met kurk wel oost-west van te maken (maar dan 2x4 in 2 stringen parallel op simpele omvormer, bijvoorbeeld goodwe2500xs)
draaischijfmeter vervangen gaat verplicht zijn na 2023 dus doe maar vast als ze het nu nog gratis komen doen.

goede energiebedrijven: greenchoice, vandebron.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15
AUijtdehaag schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:52:
[...]

Na verder onderzoek:
Ze zijn er nog wel en staan onder het kopje "catogory - archive" op de SMA website onder downloads.
FW1-03-36R is de laatste nieuwe, in ieder geval.
Awesome, thanks! Het leek me al heel erg on-Duits om je archief niet goed op orde te hebben :-D
Ter info: bij mij heeft de upgrade van 1.3.17 naar 1.3.36 de bedrade netwerk verbinding (gebruik ik voor webinterface en modbus) verbeterd van bijna onwerkbaar naar prima en stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GioStyle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Als jij denkt dat het huidig plan tot 2030 stand houdt dan ben je behoorlijk optimistisch. Kijk naar de hypotheekrenteaftrek. Die werd afgebouwd en daarna nog een plan om hem versneld af te bouwen. Die Wiebes heeft ze niet op een rijtje, dus ik zou er maar niet zo van uitgaan dat het zo blijft.

En dan krijg je nog even een coronacrisis tussendoor, waardoor de overheidsinkomsten tegenvallen... Nou, de burger gaat het weer voelen hoor met allerlei belastingverhogingen en -maatregelen. Mark my words. :/
Ik ben er ook bang voor. Ook gezien die Duitste ideeen: dat zijn volgens mij de netwerk eigenaren, en niet zo zeer de producenten van electra, hier zie je de discussies ook over geen capaciteit beschikbaar voor de zonneparken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:16

Pixelmagic

Ubergeek

Heeft er iemand nog een tip om een solar DC kabel veilig te verlengen zonder MC4 connectors ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:42
Pixelmagic schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:10:
Heeft er iemand nog een tip om een solar DC kabel veilig te verlengen zonder MC4 connectors ?
Niet dat ik het antwoord heb, maar wellicht ontbrekende essentiële info, verlengen voor buiten of binnen i.v.m. waterdichtheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

jacovn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:21:
[...]

Ik betwijfel wel of het een goede investering is, wellicht als de accu prijzen halveren..
Dat zal tegen het eind van de salderingsregeling wel zo zijn denk ik. Geef het een jaar of 5-7 dan heb je al een stuk betere accu's voor minder geld. Het is nu nog vrij nieuw allemaal hé.
GioStyle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Lijkt mij wel toch? Het staat toch al vast? En mensen hebben ook panelen aangeschaft met een bepaalde ROI in gedachten (op basis van beloften van de overheid). Dus opeens toch stoppen met die regeling zou eigenlijk gewoon een hele smerige streek zijn.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Dennahz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:35:
Lijkt mij wel toch? Het staat toch al vast? En mensen hebben ook panelen aangeschaft met een bepaalde ROI in gedachten (op basis van beloften van de overheid). Dus opeens toch stoppen met die regeling zou eigenlijk gewoon een hele smerige streek zijn.
De plannen zijn helaas geen garantie tot 2030. Als over een paar jaar de energielobby lang genoeg gezeurd heeft kan dat wel aangepast worden.

Ik zou het overigens wel bijzonder raar vinden als men gedwongen wordt om opgewekte energie op het net te gooien en daarna verplicht om daarvoor te betalen... Maar goed, dat is afwachten en voorlopig zijn PV panelen erg gunstig.

[ Voor 36% gewijzigd door InterCC op 04-05-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dennahz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Dat zal tegen het eind van de salderingsregeling wel zo zijn denk ik. Geef het een jaar of 5-7 dan heb je al een stuk betere accu's voor minder geld. Het is nu nog vrij nieuw allemaal hé.

[...]

Die regeling kan natuurlijk wel versneld worden, dus geen stapjes van 9%, maar stapjes van 18% of zo.
Wat jij in gedachten hebt als ROI maakt de overheid denk ik weinig uit, ze zijn wel met veel partijen in dicussie en hebben ooit 7 jaar genoemd als zijnde de tijd dat je je systeem terug moest kunnen verdienen.

Zolang je salderen kunt is dat prima uit te rekeken. Als salderen afgebouwd wordt is de grote onbekende parameter de vergoeding die je krijgt over elke niet te salderen kWh.
De enige garantie is dat dit 80% van de inkoop prijs op de markt is. Die varieert tussen negatief en cent of 8 op een piek moment. Als iedereen een slimme meter heeft zal de interval wel lager worden dan halve dag die het nu is (nacht en dag tarief voor de meeste mensen)

Dus als je systeem flink energie levert, doen alle zonneparken dat ook, waait het nog eens flink dan is er ook veel wind energie en is de prijs bijna 0. Dan krijg je op die mooie dag met veel opbrengst: 80% van 0 = 0
Of je moet betalen als het negatief is..
Als ze het niet variabel doen wordt er een vast bedrag gekozen. Door de concurentie zal er daar dan wel prijs verschil zijn. Maar als elke paneel eigenaar bij de club gaat zitten die 2 cent meer biedt, dan trekt die club het wellicht niet lang. Zo lang als dat ze al die ingekochte stroom maar kunnen verkopen aan andere mensen die geen overschot hebben zitten ze nog goed lijkt me,

Ik geloof niet dat de 11 cent van greenspchoice zo zal blijven, dat beweegt zich vast naar 8 cent of nog minde, maar dat zien we wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:47
Mijn zwager overweegt ook om zonnepanelen aan te schaffen.
Zijn dak ligt pal op zuid, en nagenoeg geen last van schaduw, dus lijkt mij recht toe recht aan situatie.

Hier een foto van hun dak, dat pijpje rechts lijkt mij nagenoeg geen invloed hebben:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x3tgyo8b1lsji.jpg

Naast hun staan een aantal huizen waar wel panelen op zitten, kunnen jullie hier op zien welke panelen dit zijn, en wat hij dus kwijt kan aan panelen :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tdlbb2.jpg

Het zijn er in ieder geval 16.

Ze hebben een 3x25A aansluiting en verbruiken op dit moment zo'n 4000kWh per jaar.

Mijn gevoel zegt vol leggen dat dak, dus dan kunnen ze 16 x 325WP = 5200WP kwijt als ik het goed bereken :?

Ze willen eigenlijk gewoon the most bang for the buck, dus geen ingewikkelde optimizer / SE constructies (want toch geen schaduw), wat zouden jullie adviseren?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat je nog kan doen is de 2 panelen rechtsonder op een duo inverter en de rest in een grote string. Dan heb je geen ingewikkelde schaduwmanagement, maar minimaliseer je wel de invloed wat dat pijpje eventueel nog kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jacovn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:48

Zolang je salderen kunt is dat prima uit te rekeken. Als salderen afgebouwd wordt is de grote onbekende parameter de vergoeding die je krijgt over elke niet te salderen kWh.
De enige garantie is dat dit 80% van de inkoop prijs op de markt is. Die varieert tussen negatief en cent of 8 op een piek moment. Als iedereen een slimme meter heeft zal de interval wel lager worden dan halve dag die het nu is (nacht en dag tarief voor de meeste mensen)
Dat is niet juist. In het wetsvoorstel wordt gesteld dat het energie bedrijf minimaal 80% van de kale leverprijs moet betalen. De leverprijs is het bedrag dat in het door jouw afgesloten energiecontract wordt vermeld.

De actuele marktprijs speelt dus geen rol tenzij dat in je contract is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Rouske schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:21:
[...]

Niet dat ik het antwoord heb, maar wellicht ontbrekende essentiële info, verlengen voor buiten of binnen i.v.m. waterdichtheid?
Buiten onder de panelen die (hopelijk) waterdicht zijn gemonteerd.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@hanev001

Dat laatste kan natuurlijk op een bepaald moment wel de norm worden.
Echter zitten daar ook gewoon kansen. Flink afnemen op de momenten dat ze extreem veel geld bieden om stroom af te nemen bv.

@Pixelmagic

Als je bedoeld een manier om zonder bijzondere tools een verbinding maken kan je een Weidmueller connector gebruiken. Wil je iets anders doen zal je toch iets meer moeten uitwijden over je plannen.
Slechts een voorbeeld:
https://www.solarcable.nl...tick-set-male-female.html

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 04-05-2020 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 05-10 12:48
Lardman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:28:
draaischijfmeter vervangen gaat verplicht zijn na 2023 dus doe maar vast als ze het nu nog gratis komen doen.
Als het verplicht wordt, en je hebt 'm nog niet vervangen, dan zijn de kosten dus niet voor jou.
De meter is van het netwerkbedrijf. Als zij hem willen (moeten i.v.m. wetgeving) vervangen is dat hun (financiële) probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 08:43

Thyzz

-=leeg=-

Ik overweeg om op het schuurtje achter in de tuin wat extra PV te leggen. (i.v.m. afmeting 3m x 2.3m dacht ik aan 4x Panasonic VBHN300SJ46 landscape op een APS QS1).

Nu ligt hier wel electra, maar dat is een gedeelde groep. Als ik het goed begrijp mag ik daar niet nog 1200w op invoeden.
Nu moet dit jaar aan dat zelfde schuurtje een laadpaal komen voor een elektrische auto. Kan ik de 3fase kabel (+groep) dan wel gebruiken om die 1200w nog op aan te sluiten?
Of kan ik beter gewoon een extra groep en kabel naast de 3 fase kabel leggen speciaal voor de PV installatie?

5325wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:34
@Thyzz
3 fase kabel naar schuur en daar een verdeelkasthangen waarin je een 3fase groep plaatst voor de laadpaal en een 1 fase groep voor de PV (en evt nog meer groepen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
hanev001 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Dat is niet juist. In het wetsvoorstel wordt gesteld dat het energie bedrijf minimaal 80% van de kale leverprijs moet betalen. De leverprijs is het bedrag dat in het door jouw afgesloten energiecontract wordt vermeld.

De actuele marktprijs speelt dus geen rol tenzij dat in je contract is opgenomen.
Wat is er onjuist dan ?

De website van greenchoice vermeld:

Leveringsprijs
Dit is de prijs die geldt op de energiemarkt vermeerderd met de kosten en de marge van de energieleverancier.

En dat zijn niet:
Energiebelasting
De energiebelasting wordt bepaald door de overheid. De hoogte van de tarieven wordt jaarlijks vastgesteld. De energiebelasting op gas en elektriciteit wordt een keer per jaar vastgesteld door de overheid.

Opslag Duurzame Energie (ODE)
Deze belasting wordt sinds 2013 vastgesteld en geheven door de overheid. De opbrengst van deze belasting wordt ingezet om de subsidies op groene energie te financieren.

BTW
De BTW wordt bepaald door de overheid en bedraagt momenteel 21% over de som van de leveringsprijs, de energiebelasting en de opslag duurzame energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thyzz Geen pana met een APS
Pana is 63.8 Voc en de APS is maar tot 60 Voc

Neem dan een kleine string omvormer (als ze in hetzelfde vlak liggen)
Of enphase IQ7x micro omvomers.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:10:
@hanev001

Dat laatste kan natuurlijk op een bepaald moment wel de norm worden.
Echter zitten daar ook gewoon kansen. Flink afnemen op de momenten dat ze extreem veel geld bieden om stroom af te nemen bv.

@Pixelmagic

Als je bedoeld een manier om zonder bijzondere tools een verbinding maken kan je een Weidmueller connector gebruiken. Wil je iets anders doen zal je toch iets meer moeten uitwijden over je plannen.
Slechts een voorbeeld:
https://www.solarcable.nl...tick-set-male-female.html
Ik doel meer op de manier zoals je 230volt kabel met een kroonsteentje kan verlengen, dus gewoon twee einden solar kabel doorverbinden zonder stekkers.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jacovn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Wat is er onjuist dan ?

De website van greenchoice vermeld:

Leveringsprijs
Dit is de prijs die geldt op de energiemarkt vermeerderd met de kosten en de marge van de energieleverancier.

En dat zijn niet:
Energiebelasting
De energiebelasting wordt bepaald door de overheid. De hoogte van de tarieven wordt jaarlijks vastgesteld. De energiebelasting op gas en elektriciteit wordt een keer per jaar vastgesteld door de overheid.

Opslag Duurzame Energie (ODE)
Deze belasting wordt sinds 2013 vastgesteld en geheven door de overheid. De opbrengst van deze belasting wordt ingezet om de subsidies op groene energie te financieren.

BTW
De BTW wordt bepaald door de overheid en bedraagt momenteel 21% over de som van de leveringsprijs, de energiebelasting en de opslag duurzame energie.
Nogmaals de leverprijs is wat jij in een contract hebt afgesloten. Als jouw contract op basis van dagprijzen is klopt het dat de leverprijs variabel is maar dat geldt dan wel voor zowel levering als teruglevering.

Ik zelf heb een contract met Eneco voor 3 jaar vast en de leverprijs heeft dan geen enkele relatie met de marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Ik doel meer op de manier zoals je 230volt kabel met een kroonsteentje kan verlengen, dus gewoon twee einden solar kabel doorverbinden zonder stekkers.
met deze hoge voltage zou ik het maar veilig doen.
Zijn twee stekkers te duur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:46:
@Thyzz
3 fase kabel naar schuur en daar een verdeelkasthangen waarin je een 3fase groep plaatst voor de laadpaal en een 1 fase groep voor de PV (en evt nog meer groepen)
Thnx!
AUijtdehaag schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:04:
@Thyzz Geen pana met een APS
Pana is 63.8 Voc en de APS is maar tot 60 Voc

Neem dan een kleine string omvormer (als ze in hetzelfde vlak liggen)
Of enphase IQ7x micro omvomers.
Oei over het hoofd gezien.
Misschien toch maar voor die SMA gaan ook al staat er een boom die van 10-11 schaduw geeft op een paar panelen. Wel makkelijker monitoren

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyzz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:34:
[...]
Wel makkelijker monitoren
Als ze het wachtwoord nog weet wel ja. ;)
Anders een puk code aanvragen. Kost weer €€€

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2020 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pixelmagic schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Persoonlijk zou ik dat nooit doen, die stekkers hebben een functie anders dan alleen makkelijk

Ze zijn waterdicht
Ze verzorgen trekontasting op de daadwerkelijke verbinding
Ze voorkomen onbedoeld ontkoppelen
Ze zijn aanraak veilig, ook als ze ontkoppeld zijn

Dan moet je dus eigenlijk iets vinden wat al die eigenschappen heeft en dan goedkoper is dan stekkers.

Met blote aders werken om de verbinding te maken (eventueel nog een aderhuls op krimpen) lijkt mij zeker op een dak zeer onwenselijk. Maar het belangrijkste, ze kosten geen reet, dus waarom moeilijk doen.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 04-05-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:52:
Mijn zwager overweegt ook om zonnepanelen aan te schaffen.
Zijn dak ligt pal op zuid, en nagenoeg geen last van schaduw, dus lijkt mij recht toe recht aan situatie.

Hier een foto van hun dak, dat pijpje rechts lijkt mij nagenoeg geen invloed hebben:

[Afbeelding]

Naast hun staan een aantal huizen waar wel panelen op zitten, kunnen jullie hier op zien welke panelen dit zijn, en wat hij dus kwijt kan aan panelen :?

[Afbeelding]

Het zijn er in ieder geval 16.

Ze hebben een 3x25A aansluiting en verbruiken op dit moment zo'n 4000kWh per jaar.

Mijn gevoel zegt vol leggen dat dak, dus dan kunnen ze 16 x 325WP = 5200WP kwijt als ik het goed bereken :?

Ze willen eigenlijk gewoon the most bang for the buck, dus geen ingewikkelde optimizer / SE constructies (want toch geen schaduw), wat zouden jullie adviseren?
Zo te zien:
16 standaard panelen in landscape of 12 2x1 mtr panelen in portrait.
Nok is gemetseld(?), dus 2e heeft de voorkeur ivm dakhaken.

En het ligt een beetje zuid oost (net als bij mij) en dus is de andere kant ook mogelijk op noord.

Kan allemaal op een 3-fase SMA (of fronius :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
Misschien een gekke vraag, maar heeft er iemand nog een aantal afdek dopjes voor MC4 connectoren?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
(RSH) schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:26:
Misschien een gekke vraag, maar heeft er iemand nog een aantal afdek dopjes voor MC4 connectoren?
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
Ik hoopte dat ik er hier een paar zou vinden, ik heb ze eigenlijk vrijdag nodig :$

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
(RSH) schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:39:
Ik hoopte dat ik er hier een paar zou vinden, ik heb ze eigenlijk vrijdag nodig :$
Jammer 12 weken wachten is dus geen optie ;)

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 04-05-2020 16:44 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-10 22:42
Thyzz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:44:
Ik overweeg om op het schuurtje achter in de tuin wat extra PV te leggen. (i.v.m. afmeting 3m x 2.3m dacht ik aan 4x Panasonic VBHN300SJ46 landscape op een APS QS1).
Waarom geen YC1000 netjes op drie fasen. Ipv een QS1 op 1 fase terwijl je toch een 3 fasen lader ernaast hebt staan, maar wel met andere panelen zie @AUijtdehaag
Ik zou ook een hulpkabel voor signaal leggen (outdoor cat 5e).
Motivatie is om in de toekomst die laadpaal alleen met je eigen zonnestroom te voeden en dan moet je wel weten wanneer er overschot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 05-10 17:17
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:27:
[...]

350 watt uitgang op een 440 paneel????

Mij nie gezien.
Jouw opmerking heeft mij even aan het denken gezet. Ik heb hier al een kleine string van 3x175 wp panelen. In het afgelopen jaar brachten deze op 11 mei 2019 het meeste op. Tussen 1400 en 1500 uur hadden ze een opbrengst van 0.421 kwh.
Je kan dus ongeveer zeggen dat ze een uur lang 421 watt opleverden.
421 van 525 = 80%

366 VA (watt) van 440 wp paneel is 83%

Ik denk dus dat ik heus wel topjes ga missen maar dat het niet zo slechts is om 440 wp op een 366 VA omvormer te hangen.
Ook de NOCT waarde van de panelen komt onder de max uitgang van de omvormer.

Dus jazeker; ideaal is het niet en als ik de keus had voor iets anders had ik het gedaan maar ik heb helaas geen 3 fasen en ook niet in de schuur. Dat zou een investering van 300+ euro zijn (meter aanpassing/kabels trekken etc)

[ Voor 13% gewijzigd door wmeester op 04-05-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:45:
[...]

...
Met blote aders werken om de verbinding te maken (eventueel nog een aderhuls op krimpen) lijkt mij zeker op een dak zeer onwenselijk. Maar het belangrijkste, ze kosten geen reet, dus waarom moeilijk doen.
Buiten ja, maar wat nu als je in de kelder de huisentree wil afwerken in een lasdoos. Daar passen die MC4 stekkers niet in. En de kabel is te dik/niet massief, dus je kunt hem ook niet in een lasdop steken.

En de MC4 stekkers los op de muur laten bungelen is natuurlijk ook geen porem.

Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan een kroonsteen voor 6mm2, maar gelukkig ben ik er absoluut niet mee.

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Wago klemmen zijn klein en ook te leveren voor 6mm2, en zijn ook perfect voor fijne draadjes, wat een kroonsteen beslist niet is
Het geheel past in elke doos.

Maar als je de MC4 gebruikt, dan kunnen die toch ook wel in een ietsje grotere doos?

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 04-05-2020 17:49 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:36:
[...]

Buiten ja, maar wat nu als je in de kelder de huisentree wil afwerken in een lasdoos. Daar passen die MC4 stekkers niet in. En de kabel is te dik/niet massief, dus je kunt hem ook niet in een lasdop steken.

En de MC4 stekkers los op de muur laten bungelen is natuurlijk ook geen porem.

Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan een kroonsteen voor 6mm2, maar gelukkig ben ik er absoluut niet mee.
Wago klemmen voor soepele draad kan.. (wel de spec's lezen, ik ken ze niet uit mijn hoofd)
Staubi past gewoon in een opbouwdoosje (net geprobeerd)
Ik snap trouwens niet waarom je binnen een stekker verbinding zou hebben die je niet kan laten vervallen.
omvormer verplaatst? Gewoon een nieuwe kabel trekken als je de stekker niet mooi vindt. En anders hang je er een poster van je jeugdheld(in) voor. Kroonsteentjes overwegen (en zelfs gebruiken) is wel het laatste wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Naalroc schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:47:
Wago klemmen zijn klein en ook te leveren voor 6mm2, en zijn ook perfect voor fijne draadjes, wat een kroonsteen beslist niet is
Het geheel past in elke doos.

Maar als je de MC4 gebruikt, dan kunnen die toch ook wel in een ietsje grotere doos?
De kabel bestaat uit allemaal kleine aders, voor zover ik weet zijn daar geen Wago klemmen voor?

Als je een fatsoenlijke bocht neemt voor de kabel en een MC4 stekker dan kom ik op tenminste 12 cm. Een Attema kabeldoos is 9,5 cm

4,76 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:54:
[...]

De kabel bestaat uit allemaal kleine aders, voor zover ik weet zijn daar geen Wago klemmen voor?

Als je een fatsoenlijke bocht neemt voor de kabel en een MC4 stekker dan kom ik op tenminste 12 cm. Een Attema kabeldoos is 9,5 cm
Die bocht buiten het doosje maken netjes in een buisje en anders heb je gewoon nog grotere doosjes

Ik zou ze niet gebruiken, maar het is beter dan kroonsteentjes:

https://www.elektroshop.n...raad-van-0-5-tot-6mm.html

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 04-05-2020 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

reneeke1970 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:30:
[...]
met deze hoge voltage zou ik het maar veilig doen.
Zijn twee stekkers te duur?
Nee, te duur is zeker niet het geval, gaat meer om ruimte in dit geval.
twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:45:
[...]

Persoonlijk zou ik dat nooit doen, die stekkers hebben een functie anders dan alleen makkelijk

Ze zijn waterdicht
Ze verzorgen trekontasting op de daadwerkelijke verbinding
Ze voorkomen onbedoeld ontkoppelen
Ze zijn aanraak veilig, ook als ze ontkoppeld zijn

Dan moet je dus eigenlijk iets vinden wat al die eigenschappen heeft en dan goedkoper is dan stekkers.

Je geeft goede argumenten, bedankt!

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 05-10 12:48
jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:36:
Kroonsteen er op en die dan dicht solderen? (en dan van die vulkaniserende tape er omheen)
Of "in elkaar splitsen" en er dan een bus omheen krimpen. (en dan isoleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:54:
[...]

Daar zijn Wago klemmen dus juist wèl voor! (voor fijne draadjes dus).
Niet dat ik ze zou gebruiken bij PV bedrading, dan kan je altijd wel een doos vinden waar die MC4 wel in kunnen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:29
ik heb jullie advies nodig. Ik heb nu twee offertes ontvangen. Het ene bedrijf zegt dat ik geen optimizers nodig heb, en het ander bedrijf zegt dat het wel handig is om optimizers te nemen. Wat is jullie standpunt? Op mijn dak valt geen schaduw, en dat was dan ook de beredenering om geen optimizers te nemen (offerte 2).

Offerte 1:

9 stuks zonnepanelen 310 Wp/st, fabricaat JA Solar, type JAM60S12 310 PR, inclusief power optimizers fabrikaat SolarEdge.
o 1 stuks omvormer fabrikaat SolarEdge, type SE3000H.
o Onderconstructie ten behoeve van montage op een schuin dak. Plaatsing zonnepanelen in nader overleg.
o De montage van het zonnestroom-systeem, het aansluiten op en de overige werkzaamheden aan de meterkast of voedingsverdeling in de directe nabijheid van de omvormer(s).
o Geïntegreerde SolarEdge monitoring. Hiervoor is een werkende internetaansluiting in de directe omgeving van de omvormer noodzakelijk.
o Bij de opbrengstberekening is rekening gehouden met de oriëntatie van de zonnepanelen. De exacte jaaropbrengst is afhankelijk van het aantal zonuren, eventuele schaduwvorming en mogelijke vervuiling van de zonnepanelen.

De prijzen voor de beschreven leveringsomvang bedragen:
- Zonnestroom-systeem met een jaaropbrengst van 2.550 kWh: € 2.625
- Montage: € 860
- Aansluiting op de meterkast: € 280
- Totaal:€ 3.765
- BTW: 791
De ‘all-in’ prijs voor een zonnestroom-systeem van 2.550 kWh: € 4.556

Offerte 2 (geen optimizers):

9 x € 4035,10
Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp
In uw situatie de beste keus. Nu met verbeterd vermogen van 320 wattpiek. Volledig zwart.
1 x
Omvormer Zonneplan ONE
Verbeterd op ieder punt. De Zonneplan ONE is efficiënter, stiller en start sneller op.
1 x
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.
1 x
Volledig all-inclusive installatie
Na ruim 50.000 klanten hebben wij de ervaring om u een onvergetelijke installatiedag te bezorgen.
1 x
10 jaar Zonneplan Serviceplan
1 x
Aanmelding bij netbeheerder
U wordt aangemeld voor teruglevering en eventueel wordt kosteloos uw meter vervangen.
1 x
Btw-teruggave-service
Onze Zonneplan accountants vragen voor u de btw terug.
1 x
Zonnepanelen 30 dagen op proef
Na oplevering de zonnepanelen 30 dagen op proef.
Totaal inclusief btw: € 4035,10
Btw-teruggave: – € 640,31
Netto investering: € 3394,79

Wat vinden jullie van de offertes? Acceptabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 22:36
Untouchablezz20 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:35:
ik heb jullie advies nodig. Ik heb nu twee offertes ontvangen. Het ene bedrijf zegt dat ik geen optimizers nodig heb, en het ander bedrijf zegt dat het wel handig is om optimizers te nemen. Wat is jullie standpunt? Op mijn dak valt geen schaduw, en dat was dan ook de beredenering om geen optimizers te nemen (offerte 2).

Offerte 1:

9 stuks zonnepanelen 310 Wp/st, fabricaat JA Solar, type JAM60S12 310 PR, inclusief power optimizers fabrikaat SolarEdge.
o 1 stuks omvormer fabrikaat SolarEdge, type SE3000H.
o Onderconstructie ten behoeve van montage op een schuin dak. Plaatsing zonnepanelen in nader overleg.
o De montage van het zonnestroom-systeem, het aansluiten op en de overige werkzaamheden aan de meterkast of voedingsverdeling in de directe nabijheid van de omvormer(s).
o Geïntegreerde SolarEdge monitoring. Hiervoor is een werkende internetaansluiting in de directe omgeving van de omvormer noodzakelijk.
o Bij de opbrengstberekening is rekening gehouden met de oriëntatie van de zonnepanelen. De exacte jaaropbrengst is afhankelijk van het aantal zonuren, eventuele schaduwvorming en mogelijke vervuiling van de zonnepanelen.

De prijzen voor de beschreven leveringsomvang bedragen:
- Zonnestroom-systeem met een jaaropbrengst van 2.550 kWh: € 2.625
- Montage: € 860
- Aansluiting op de meterkast: € 280
- Totaal:€ 3.765
- BTW: 791
De ‘all-in’ prijs voor een zonnestroom-systeem van 2.550 kWh: € 4.556

Offerte 2 (geen optimizers):

9 x € 4035,10
Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp
In uw situatie de beste keus. Nu met verbeterd vermogen van 320 wattpiek. Volledig zwart.
1 x
Omvormer Zonneplan ONE
Verbeterd op ieder punt. De Zonneplan ONE is efficiënter, stiller en start sneller op.
1 x
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.
1 x
Volledig all-inclusive installatie
Na ruim 50.000 klanten hebben wij de ervaring om u een onvergetelijke installatiedag te bezorgen.
1 x
10 jaar Zonneplan Serviceplan
1 x
Aanmelding bij netbeheerder
U wordt aangemeld voor teruglevering en eventueel wordt kosteloos uw meter vervangen.
1 x
Btw-teruggave-service
Onze Zonneplan accountants vragen voor u de btw terug.
1 x
Zonnepanelen 30 dagen op proef
Na oplevering de zonnepanelen 30 dagen op proef.
Totaal inclusief btw: € 4035,10
Btw-teruggave: – € 640,31
Netto investering: € 3394,79

Wat vinden jullie van de offertes? Acceptabel?
Als je wat andere topics opzoekt met vergelijkbare vragen zie je dat een prijs van < 1 euro per watt piek/ex BTW haalbaar moet zijn.

Beide offertes zijn dus relatief duur.

Open anders een eigen topic met wat meer info voor een goed advies.

Fotootje, verbruik, afmetingen, etc.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Wago klemmen voor soepele draad kan.. (wel de spec's lezen, ik ken ze niet uit mijn hoofd)
Staubi past gewoon in een opbouwdoosje (net geprobeerd)
Ik snap trouwens niet waarom je binnen een stekker verbinding zou hebben die je niet kan laten vervallen.
omvormer verplaatst? Gewoon een nieuwe kabel trekken als je de stekker niet mooi vindt. En anders hang je er een poster van je jeugdheld(in) voor. Kroonsteentjes overwegen (en zelfs gebruiken) is wel het laatste wat ik zou doen.
Ik heb de panelen laten leggen, waarbij ik had aangegeven dat ik de elektro zelf zou doen. Dus heb ik de panelenlegger 2 kabels met MC4 gegeven die hij netjes op het dak heeft aangesloten. In de kelder kwam ik vervolgens 3 meter te kort, me niet realiserend dat je geen mooie las kunt maken bij binnenkomst huis.
Een beetje dom dus .. |:(

ehh .. Staubi ??

4,76 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:07:
[...]

Ik heb de panelen laten leggen, waarbij ik had aangegeven dat ik de elektro zelf zou doen. Dus heb ik de panelenlegger 2 kabels met MC4 gegeven die hij netjes op het dak heeft aangesloten. In de kelder kwam ik vervolgens 3 meter te kort, me niet realiserend dat je geen mooie las kunt maken bij binnenkomst huis.
Een beetje dom dus .. |:(

ehh .. Staubi ??
Elektro zelf doen maar geen kabel kunnen verlengen, nou dat komt vast goed haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
reneeke1970 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Elektro zelf doen maar geen kabel kunnen verlengen, nou dat komt vast goed haha
er is een verschil tussen kunnen verlengen en professioneel verlengen ..

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik geloof dat er nog een L tussen moet :D Maar ik denk dat je dezelfde hebt, het is ongeveer 9 cm het ABB doosje 12 nogwat. zou moeten passen. maar anders gewoon een groter doosje

https://www.staubli-alter...nnectors/mc4.php?menu=hom

doosje

https://www.elektroshop.n...-ip66-kabelinvoer-nl.html

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 04-05-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Dapdodo schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Waarom geen YC1000 netjes op drie fasen. Ipv een QS1 op 1 fase terwijl je toch een 3 fasen lader ernaast hebt staan, maar wel met andere panelen zie @AUijtdehaag
Ik zou ook een hulpkabel voor signaal leggen (outdoor cat 5e).
Motivatie is om in de toekomst die laadpaal alleen met je eigen zonnestroom te voeden en dan moet je wel weten wanneer er overschot is.
Die UTP kabel komt er zeker. Als ik dan toch aan het graven ben ;). Ook mooi extra wifi-punt in de tuin.

Ik kwam op deze panelen omdat die de meeste Wp/m2 geven op de oppervlakte die ik beschikbaar heb. En ook esthetisch het beste passen.
Als ik ze 2x2 landscape leg dan is het ±2,93x2,11m en valt het mooi binnen de 3,00x2,30. De grote panelen die ik heb gezien van 400+ watt zijn allemaal groter of gelijk aan 2,00x1,00m. Waardoor het precies op, of net over, de rand van het dak komt te liggen.

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Die bocht buiten het doosje maken netjes in een buisje en anders heb je gewoon nog grotere doosjes

Ik zou ze niet gebruiken, maar het is beter dan kroonsteentjes:

https://www.elektroshop.n...raad-van-0-5-tot-6mm.html
Maar die Wago 221-612 gegevensblad voldoet in veel gevallen dus niet!
Nom. spanning 450 V
Nom. stroom 41 A

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 04-05-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Rouske schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:56:
[...]

Maar die Wago 221-612 gegevensblad voldoet in veel gevallen dus niet!
Nom. spanning 450 V
Nom. stroom 41 A
Je bedoeld vanwege de nominale spanning?

Dat is natuurlijk ietwat raar bij een lasklem, waarbij de contacten doorverbonden zijn. (en er dus geen spanning tussen de contacten aanwezig is)

Ik zou me kunnen voorstellen dat de nominale spanning de spanning is waarbij je onder belasting een draad kunt verbinden of losmaken. Maar ja, een MC4 connector kan er ook niet tegen als je hem onder last verbind of losmaakt.

4,76 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@jsaturnus geen idee hoe de Wago klem er intern uit ziet en of er dus veel of weinig contact is tussen de draad en de klem, bij een MC4 is (volgens mij) het contact oppervlak redelijk groot.
Die specificaties zijn er niet voor niks... persoonlijk zou ik het er niet voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:31

kgl

crepsly schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:04:
[...]

Ik denk dat je wel meer dan 8 panelen kwijt kan op je platte dak. Ik heb op mijn schuurtje van 5.10mx2,85m al 8 panelen kunnen leggen. 5 portrait en 3 landscape op een schans. 12 moet bij jou net lukken, 3x4 panelen is 4mx4,95m. Dan zit je al op 3960WP, rest zou ik proberen te halen uit energiebesparing :)

Edit: of 10 panelen van 2 meter, dan zit je op 5mx4m en haal je ook ongeveer 3900wp
Ik hoop er inderdaad meer kwijt te kunnen. Ten eerste moet het natuurlijk passen, ten tweede moet de constructie het gewicht van de panelen en de ballast kunnen dragen. Dat laatste moet iik nog nagaan. Voordeel is dat het nog gebouwd moet worden, we kunnen het misschien extra zwaar laten uitvoeren. Ik zit niet te wachten op panelen die tijdens een storm om de oren vliegen, of lekkages of doorzakkend dak van de nieuwe uitbouw natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Rouske schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:16:
@jsaturnus geen idee hoe de Wago klem er intern uit ziet en of er dus veel of weinig contact is tussen de draad en de klem, bij een MC4 is (volgens mij) het contact oppervlak redelijk groot.
Die specificaties zijn er niet voor niks... persoonlijk zou ik het er niet voor gebruiken.
Veel of weinig contact oppervlakte heeft met stroomsterkte te maken. Aangezien die nominaal 41 A is zal er wel een redelijk contactoppervlakte zijn. Zeker ook omdat er 6mm2 in kan.

Ik vond deze MC4 en die heeft een max. stroom van 65A bij 6mm2. Ik heb 1 string met een Isc van 9.66A

Qua stroom zie ik geen probleem.

En een MC4 gaat ook naar de galamiesein als je hem onder last los trekt :(

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Veel of weinig contact oppervlakte heeft met stroomsterkte te maken. Aangezien die nominaal 41 A is zal er wel een redelijk contactoppervlakte zijn. Zeker ook omdat er 6mm2 in kan.

Ik vond deze MC4 en die heeft een max. stroom van 65A bij 6mm2. Ik heb 1 string met een Isc van 9.66A

Qua stroom zie ik geen probleem.

En een MC4 gaat ook naar de galamiesein als je hem onder last los trekt :(
En toch beginnen ze die "8. Technical characteristics" met:
Rated voltage 1000 V DC
Rated current (30 °C) 2.5 mm²/14 AWG: 39 A
4.0 mm²/12 AWG: 51 A
6.0 mm²/10 AWG 65 A
10.0 mm²/8 AWG: 104 A

Zal toch niet voor niks zijn.
Maar prima, wat mij betreft gebruik je die Wago klem als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:25:
[...]

er is een verschil tussen kunnen verlengen en professioneel verlengen ..
Gewoon 2 mc4 er aan, nieuwe extra kabel ook en verder, wat is daar moeilijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:55:
[...]

Gewoon 2 mc4 er aan, nieuwe extra kabel ook en verder, wat is daar moeilijk aan?
En dan de MC4 los op de muur laten bungelen? Of tussen 2 pijpuiteinden laten hangen?

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:00:
[...]

En dan de MC4 los op de muur laten bungelen? Of tussen 2 pijpuiteinden laten hangen?
Ligt er aan waar natuurlijk, in de huiskamer niet ;) :+

Kan je niet verder terug een plek vinden waar ze uit zicht zijn? Moet je alleen iets meer verlengen....
Eventueel in een lasdoos

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 04-05-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Ligt er aan waar natuurlijk, in de huiskamer niet ;) :+

Kan je niet verder terug een plek vinden waar ze uit zicht zijn? Moet je alleen iets meer verlengen....
Eventueel in een lasdoos
Lasdozen zijn 95mm, daar heb je te weinig ruimte.

Uit het zicht is idd een oplossing .. IMHO niet erg professioneel :)

4,76 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 10:33
Dan wordt het dus 2 nieuwe kabels door trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Lasdozen zijn 95mm, daar heb je te weinig ruimte.

Uit het zicht is idd een oplossing .. IMHO niet erg professioneel :)
Serieus? -O-

Lasdozen zijn er in alle maten, het was een voorbeeld.
https://www.into-led.com/...0tPw94EAQYEiABEgLF-_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
GioStyle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:20:
Dan wordt het dus 2 nieuwe kabels door trekken.
Van de omvormer door de buitenmuur, door de buis achter de regenpijp, onder de pannen door. Dan paneel rechtsonder en linksboven afmonteren om de nieuwe kabels aan te klikken.
Zou niet weten hoe ik het paneel bij de nok eraf moest krijgen.

Niet echt een optie .. :|

4,76 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Van de omvormer door de buitenmuur, door de buis achter de regenpijp, onder de pannen door.
Dan maak je toch daar een koppeling als het allemaal zo belangrijk is, dat zelfs een grotere lasdoos geen oplossing is. En kennelijk is aanzicht iets belangrijker dan veiligheid en bedrijfszekerheid.

Met daar bedoel ik dus:

Tegen de buiten muur. (kies zelf maar een kant)
of
Naast/achter de regenpijp.
of
Onder de eerste dakpan.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 04-05-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:40:
[...]

Dan maak je toch daar een koppeling als het allemaal zo belangrijk is, dat zelfs een grotere lasdoos geen oplossing is. En kennelijk is aanzicht iets belangrijker dan veiligheid en bedrijfszekerheid.

Met daar bedoel ik dus:

tegen de buiten muur (kies zelf maar een kant)
achter de regenpijp
onder de eerste dakpan
Nah, klinkt wat dramatisch, je kan best met een mc4 oplengen hoor, alleen wel even kijken waar je die stekkers laat, beetje weg maar wel controleerbaar.

Het is iedergeval veiliger dan zelf het dak op. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:45:
[...]

Nah, klinkt wat dramatisch, je kan best met een mc4 oplengen hoor, alleen wel even kijken waar je die stekkers laat, beetje weg maar wel controleerbaar.

Het is iedergeval veiliger dan zelf het dak op. ;)
Ik beweer ook nergens dat dat niet kan, ik stel het zelfs voor ( al een keer of 4) maar doe het met stekkers en ga niet zitten kutten met kroonsteentjes oid omdat het niet mooi is en je geen groter doosje wilt zien of kan vinden (?) Ookal is het al door mij en jou op een presenteerblaadje aangerijkt. Verplaats dan gewoon die stekkerverbinding naar 1 van de plaatsen die ik aangeef, berijkbaar (sommige meer dan andere) en conteroleerbaar.. en niet midden in een kamer.

edit:

Ik bedenk ineens dat Duitsland (Woonplaats van TS) toch een DC switch heeft op de gevel, daar een nieuw kabeltje naartoe trekken zou toch moeten kunnen.. (of ik ben in de war met uk/usa)

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 04-05-2020 23:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Er zijn prima "kroonstenen" en kastjes met dinrail, in de handel hoor.... >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFOrHfKryLQwTXREGbCDKP-kBCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZ3sRVquMllq2w1G8Zmhhc9L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIRPNybUXR5OEhTZTKnMxKmnSrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTegr3BI37gQBBCxNMZf2ma8.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.sandervunderink.nl/merken/leipold/
https://www.elektramat.nl...ch/result/?q=spelsberg+rk

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-10 22:42
Neem die oranje, functiebehoud voor 30 minuten, stroom blijven leveren ondanks dat je huis in de fik staat. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dapdodo Andersom ook he, als je de kroonsteen vergeet aan te draaien.
Brand je huis niet (meteen) af gelukkig.
https://www.spelsberg.nl/...uizing-met-functiebehoud/

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:50:
@Dapdodo Andersom ook he, als je de kroonsteen vergeet aan te draaien.
Brand je huis niet (meteen) af gelukkig.
https://www.spelsberg.nl/...uizing-met-functiebehoud/
Die staat vast leuk op de kamermuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacovn schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Die staat vast leuk op de kamermuur :)
Wie hangt er nou zijn omvormer in de kamer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RosmalenHintham
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-11-2020
Voor de Growatt-gebruikers die een jaaroverzicht willen hebben van hun PV-installatie heb ik een Python-script gemaakt te vinden op https://github.com/JThKnoop/Solarview

Dit is de stand op 5 mei 2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbofmQZNV1o1sS1YA3F0fbOcnHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4DoDLkfJ9OXQyKJhtvUxiph.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-10 20:48
Misschien leuk om te delen hier, op deze plaats was zonsondergang vandaag om 21:06.

Vandaag ging deze grote omvormer maar ook z`n 2 identieke broertjes pas 49 tot 54 minuten na zonsondergang uit. Oost-west 20 graden. Strings van 22 en 23 lang. (23 is het maximum om net niet bij 1000 V te komen)
En s`ochtends ook al 14 tot 19 minuten voor zonsopkomst begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Mue4uaQn3fUy690OwbCNAeGw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v77utvHvKTfGFUie6nEA9KrV.png?f=fotoalbum_large

Deze wat kleinere omvormer in dezelfde plant met wat steilere zuid orientatie hield zich wel netjes aan zonsondergang, was zelfs al 6-11 minuten daarvoor gestopt. Strings van 19 lang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdw4P-yd4JWDG6LETWI8MMeeNRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aOKcFAO2NWXcfowUN4rqt3CY.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@busscherski Zo, is die 85kW ook van jou? En het topt een "beetje" af. Maar ja, dat heeft als resultaat ook dat er bij lage opbrengst nog genoeg is om de omvormer wakker te houden, als de panelen tenminste al het strooi licht kunnen zien....

@RosmalenHintham Mooi plaatje. Je ziet de zomertijd ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@onetime

Helaas niet van mij, ik heb alleen een deel van het ontwerpwerk gedaan en houd de logging bij.
Het hele gebouw piekt op 243 kW op meerdere netaansluitingen.

Aftoppen komt, bij beide weergeven omvormers, in theorie op 0.3% op jaarbasis.
Voor de groten waren we uitgegaan van 69 kW (zou in theorie beschikbaar zijn vanaf 415 V tussen de fasen). Dan had het in theorie ongeveer 0.15% afgetopt.

Met mooi weer is er constant +/- 420 V of meer tussen de fasen maar toch blijven ze bijna altijd hangen op 66 kW. Vandaar 0.3% verlies. Toch een beetje een tegenvaller.

Edit: misschien als ik alle zonnepanelen van 3 omvormers aansluit op 1 omvormer kan ik in juni snachts door produceren :p misschien is er dan genoeg strooilicht.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 06-05-2020 00:49 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@busscherski Boven de poolcirkel? Gaat lukken! (middernacht zon!)
In december moet je dan weer op de hometrainer omdat het donker blijft.
Misschien toch beter in de Sahara, geen 1000kWh per kWp, maar 2200kWh.
En verbruik naar de dag trekken, mag snachts alles uit, ...

edit: mooi dat je al die gegevens hebt. Zie hier vandaag een dag beter dan iedere dag in 2019.

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 06-05-2020 02:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Twee jaar geleden heb ik 19x 300Wp icm een SolarEdge SE5K laten installeren. Gezien er nog ruimte zat was, een offerte opgevraagd om drie panelen toe te laten voegen.

Eerste opmerking hierbij was 'Er passen er fysiek wel drie bij, maar de omvormer kan er maar twee aan'.
Voor zover ik terug kan vinden heeft de SE5K een max van 6750 watt, en zou er bovenop de bestaande 5700 nog prima een drietal 300wp panelen bij kunnen.

Maargoed, dan de prijs; 1573 euro. En dat dus voor twee extra panelen :X

Is dan wel inclusief installatie en andere steunen (van landscape naar portrait), maar ik viel haast van mn stoel...

Vraag is nu; kan ik zonder tussenkomst van een installateur zelf twee of drie panelen toevoegen aan de installatie?
Zie de panelen (AS-M606B) voor ongeveer 200 euro staan. Omvormers nog 50 oid.
Paar nieuwe steunen. Moet voor de helft kunnen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@MikeyMan

22 panelen is officieel de max op die omvormer.
6750/300=22.5
Dat moet achteraf kunnen. 1500 euro is wel heel duur.
Het zal iets aftoppen maar het verlies is beperkt.

Het voordeel van SE is dat je niet dezelfde panelen hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

busscherski schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:20:
@MikeyMan

22 panelen is officieel de max op die omvormer.
6750/300=22.5
Dat moet achteraf kunnen. 1500 euro is wel heel duur.
Het zal iets aftoppen maar het verlies is beperkt.

Het voordeel van SE is dat je niet dezelfde panelen hoeft.
Thanks!

Neig er nu vooral naar om zelf twee panelen toe te voegen. Van 4x1 in landscape naar 3x2 in portrait.
De derde is wat lastiger te positioneren. Vraag blijft alleen of ik de installateur nog nodig heb voor de inbedrijfsstelling.

Zou overigens voor het zicht wel dezelfde panelen willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Je legplan verbouwen kost natuurlijk inderdaad wel tijd.
Bij installatie van een nieuwe set is installatie altijd best wel een serieus deel van de kosten.
Dus niet gek als "alles het dak af" en "er weer op" aardig wat kost.
Wellicht moet er zelfs deels nieuwe rails gekocht worden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarryH schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:40:
Je legplan verbouwen kost natuurlijk inderdaad wel tijd.
Bij installatie van een nieuwe set is installatie altijd best wel een serieus deel van de kosten.
Dus niet gek als "alles het dak af" en "er weer op" aardig wat kost.
Wellicht moet er zelfs deels nieuwe rails gekocht worden
Nou, er liggen nu vier panelen op een rij, op losse steunen in landscape formaat.
Dit moeten drie rijen van 2 portrait panelen worden.

Dus in feite is het redelijk beperkt. Hoeft niet heel extreem verbouwd te worden zeg maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 05:44
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Nou, er liggen nu vier panelen op een rij, op losse steunen in landscape formaat.

Dus in feite is het redelijk beperkt. Hoeft niet heel extreem verbouwd te worden zeg maar ;)
Tja, zo'n partij calculeert wat onvoorzien meerwerk in natuurlijk, gaan van het ergste uit, alles eraf en alles er opnieuw op. 600-750 euro legkosten zit je mogelijk wel aan. Dan nog panelen tegen adviesprijs, extra materiaal. Snap wel dat je tegen een hoge prijs aanloopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet wat voor huis jij hebt, maar in sommige gevallen helpt het als je zelf een steiger neerzet dan kosten dat soort kleine dingen soms ineens nog maar de helft aan arbeid, wellicht kan je het combineren met schilderen ofzo. Ik moet wel zeggen dat ik de prijs ergens wel begrijp, het is ook niet voor niets dat bv winkelman installatieprijzen vanaf 8 panelen heeft staan (1050 euro)
Helaas weet ik weinig van SE dus ik kan je niet vertellen of je bv een instalateurs wachtwoord nodig zou hebben. (dat weet @Rouske vast wel) qua kluswerk heb ik er alle vertrouwen in dat jij dit kan.

Qua panelen gewoon een zelfde uitziende paneel zoeken. zelfs bij exact dezelfde panelen zit er flink kleur verschil tussen de verschillende pallets. ze worden in de fabriek namelijk ongeveer bij elkaar gezocht.
dus zelfs als je exact het zelfde paneel zal kopen ga je het zien.. Je kan ook het hele vlak vervangen en de oude verkopen of op het tuinhuisje leggen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 06-05-2020 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:51:
[...]

Ik weet niet wat voor huis jij hebt, maar in sommige gevallen helpt het als je zelf een steiger neerzet dan kosten dat soort kleine dingen soms ineens nog maar de helft aan arbeid, wellicht kan je het combineren met schilderen ofzo. Ik moet wel zeggen dat ik de prijs ergens wel begrijp, het is ook niet voor niets dat bv winkelman installatieprijzen vanaf 8 panelen heeft staan (1050 euro)
Helaas weet ik weinig van SE dus ik kan je niet vertellen of je bv een instalateurs wachtwoord nodig zou hebben. (dat weet @Rouske vast wel) qua kluswerk heb ik er alle vertrouwen in dat jij dit kan.

Qua panelen gewoon een zelfde uitziende paneel zoeken. zelfs bij exact dezelfde panelen zit er flink kleur verschil tussen de verschillende pallets. ze worden in de fabriek namelijk ongeveer bij elkaar gezocht.
dus zelfs als je exact het zelfde paneel zal kopen ga je het zien.. Je kan ook het hele vlak vervangen en de oude verkopen of op het tuinhuisje leggen ;)
Het is een plat dak waar je gewoon vanaf het dakterras op stapt. Geen ladder nodig zelfs, behalve wellicht voor de derde, wat dan 1 verdieping zou zijn.

Ga idd zelf maar eens op zoek naar de panelen, dan zelf maar neerleggen. Kan nog voorstellen om het grove werk zelf te doen, dat ze het alleen aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Het is een plat dak waar je gewoon vanaf het dakterras op stapt. Geen ladder nodig zelfs, behalve wellicht voor de derde, wat dan 1 verdieping zou zijn.

Ga idd zelf maar eens op zoek naar de panelen, dan zelf maar neerleggen. Kan nog voorstellen om het grove werk zelf te doen, dat ze het alleen aansluiten.
In dat geval lijkt het meer op een : "ik heb er eigenlijk geen zin in prijs" of "we maken misbruik van onze garantievoorwaarden prijs" :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klootwyk
  • Nu online
Hoi,

Zou iemand mij willen adviseren of het zinvol is om op dit dakvlak van mijn uitbouw panelen te plaatsen qua rendement?
Ik wil zelf vier panelen onder een paar graden plaatsen met micro omvormers. Ook gezien de boom, alhoewel die nu qua schaduw niet op het dak valt.

De uitbouw is op het oosten gericht en heeft momenteel tot zeker 14:00 zon. De bijgevoegde schaduw foto is van 15:00.

Geen idee wat het rendement is in volledige schaduw?

Alvast hartelijk dank voor de adviezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbjZvIRlFmGS3BuEeOhLGQZFXcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM3N8wCDMD0dyqx3c3VXH31H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO_ZNLMk_AsqRAxR-LHluTUFGAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFsdEt36klCvC1MOEZ9ZHiZO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@klootwyk
Je krijgt het beste advies als je even een luchtfoto (uiteraard met het noorden boven) toevoegt met daarin getekend de maten van je dak.

En eigenlijk in een eigen topic.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 06-05-2020 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@klootwyk
aangezien er ook een boom staat (op zuid?) lijkt me je dak van je 1e/2e verdieping een betere plek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klootwyk
  • Nu online
busscherski schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:52:
@klootwyk
Je krijgt het beste advies als je even een luchtfoto (uiteraard met het noorden boven) toevoegt met daarin getekend de maten van je dak.

En eigenlijk in een eigen topic.
Bedankt voor je suggestie, bij deze gedaan!

https://gathering.tweaker...message/62325270#62325270
Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw