Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.455 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:16:
[...]

In dat geval lijkt het meer op een : "ik heb er eigenlijk geen zin in prijs" of "we maken misbruik van onze garantievoorwaarden prijs" :-(
Tsjah, het lijkt er wel op. Nu was het al een dure club, ook initieel. Maargoed vrees dat ik ze nog nodig heb voor het toevoegen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Tsjah, het lijkt er wel op. Nu was het al een dure club, ook initieel. Maargoed vrees dat ik ze nog nodig heb voor het toevoegen van de panelen.
jammer, de tvt op die panelen gaat enorm zijn

is het geen idee om die extra panelen gewoon op een kleine omvormer (ik weet niet of je er nog meer kwijt kan) of op micro omvormers te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:51:
[...]

jammer, de tvt op die panelen gaat enorm zijn

is het geen idee om die extra panelen gewoon op een kleine omvormer (ik weet niet of je er nog meer kwijt kan) of op micro omvormers te zetten?
Nee ik kan er nu heel makkelijk twee extra kwijt. Ietsjes minder makkelijk nog eentje. En dan is het vol.

Ga volgend jaar wel een tuinhuis neerzetten waar nog een paneel of acht tot 12 op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Nee ik kan er nu heel makkelijk twee extra kwijt. Ietsjes minder makkelijk nog eentje. En dan is het vol.

Ga volgend jaar wel een tuinhuis neerzetten waar nog een paneel of acht tot 12 op kan.
Ik denk dat als het moeilijk wordt of in de buurt gaat komen van die offerte, ik dan het geld in mijn zak zou houden, en tzt daar betere panelen (of een groter tuinhuis ;) ) voor kopen. Per saldo gaat dat je meer opleveren denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-05-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-10 22:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:50:
@Dapdodo Andersom ook he, als je de kroonsteen vergeet aan te draaien.
Brand je huis niet (meteen) af gelukkig.
https://www.spelsberg.nl/...uizing-met-functiebehoud/
Ben het niet met je eens. Maar kan het niet met de norm onderbouwen.
Je moet namelijk dan ook van die rode kabel gebruiken en die hebben isolatie die bij brand verglaasd.
De doos zelf brand/smelt ook helemaal weg, zonder geleidend te worden. Het is dat de keramische klemmen het volhouden en zo zijn opgebouwd dat er geen kortsluiting ontstaat. Maar aanrakingsveilig zijn ze allerminst meer. De standaard huiskabel is Ymvk mb is moeilijk brandbaar (mag geen brand helpen voortplanten, maar die versmelt en kan kortsluiten). Uitgaande dat door het vonken de isolatie verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Over 3 weken worden bij ons zonnepanelen geplaatst. Het gaat om 14 panelen van 310WP. Ik ben aan het uitzoeken hoe de bekabeling kan lopen. Op zolder is een loze 16mm leiding direct naar de meterkast. Kan de bekabeling daar probleemloos doorheen? Als ik van 4mm2 YMvK bekabeling uit ga dan zou de buitendiameter van deze kabel 12mm zijn. Dat is dus 4mm speling. Is dat voldoende?

Omvormer is overigens GoodWe GW3600D-NS.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 07-05-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Aghanim Waarom kabel? Gewoon 3 losse 4mm2 draden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Ik ben een beetje aan het inlezen, en om beetje te spelen met zonnepanelen zag ik ook de optie dat deze met een omvormer ook rechtstreeks in het stopcontact gestoken kunnen worden.

Nu wil ik 1-2 paneel gaan aansluiten via een stopcontact. Ik zag dat je bijvoorbeeld een StecaGrid 500 hiervoor kon gebruiken. Deze heeft een kant en klare stekker waardoor je alles alleen hoeft te pluggen. Echter is deze aan de prijs (rond de 300 euro). Zijn er andere/goedkopere alternatieven voor 1-2 panelen?

Ook zag ik de micro omvormers die wellicht een oplossing kunnen bieden zoals de Enphase IQ7. Deze heeft echter standaard geen stekker, maar in de handleiding zie ik ook nergens dat je deze met een stekker kan aansluiten. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aghanim schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:16:
Over 3 weken worden bij ons zonnepanelen geplaatst. Het gaat om 14 panelen van 310WP. Ik ben aan het uitzoeken hoe de bekabeling kan lopen. Op zolder is een loze 16mm leiding direct naar de meterkast. Kan de bekabeling daar probleemloos doorheen? Als ik van 4mm2 YMvK bekabeling uit ga dan zou de buitendiameter van deze kabel 12mm zijn. Dat is dus 4mm speling. Is dat voldoende?

Wat is er afgesproken met de partij die het komt maken? Ga er niet zomaar vanuit dat draad door loze buizen worden getrokken en niet bv een kabel door de regenpijp (of erger). cowboys zijn er genoeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:58:
@Aghanim Waarom kabel? Gewoon 3 losse 4mm2 draden.
Ik weet niet of dat mag ivm bescherming. Maar als dat ook een mogelijkheid is dan zou het wel moeten passen lijkt me. Zou fijn zijn want anders moet alles via buitenom/regenpijpen/garage. De totale kabellengte tussen panelen en omvormer wordt daarmee ook 10m extra.

@twain4me Nog niks. Daarom wil ik goed voorbereid zijn om de beste oplossing voor mezelf te krijgen.Het lijkt mij ook minder werk om die kabels door de leiding te trekken dan buitenom.

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 07-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aghanim schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Ik weet niet of dat mag ivm bescherming. Maar als dat ook een mogelijkheid is dan zou het wel moeten passen lijkt me. Zou fijn zijn want anders moet alles via buitenom/regenpijpen/garage. De totale kabellengte tussen panelen en omvormer wordt daarmee ook 10m extra.

@twain4me Nog niks. Daarom wil ik goed voorbereid zijn om de beste oplossing voor mezelf te krijgen.Het lijkt mij ook minder werk om die kabels door de leiding te trekken dan buitenom.
Hangt er vanaf, je zou denken dat die leidingen altijd netjes recht zonder knikken, flexstukken of stukjes beton naar zolder liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:05

Nhz

Vraagje aan de Solar Edge kenners alhier. Ik zie voor de specs van de P370 optimisers dat de MPPT werkt tussen de 8-60Vdc en 11Adc. In de beschrijving staat dat deze modules gemaakt zijn voor 60&70 cells panelen, maar als ik mij niet vergis passen onderstaande 120cells panelen hier toch ook gewoon op? Wat zie ik over het hoofd.

Q.PEAK DUO BLK-G8+ 340W
Isc 10,4A
Uoc 40,7V
Impp 9,9A
Vmpp 34,34V
Uoc (-25gr) 46,2V

Het zou gaan om een string van 15 panelen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:26:
[...]

Hangt er vanaf, je zou denken dat die leidingen altijd netjes recht zonder knikken, flexstukken of stukjes beton naar zolder liggen ;)
ja, dat gaat misschien nog spannend zijn. Maar goed om te horen dat het in principe ook drie keer een losse draad mag zijn. Dat maakt het in elk geval een stuk eenvoudiger om de leiding te gebruiken dan een dikke draad van 12 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Don3k schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:03:
Ik ben een beetje aan het inlezen, en om beetje te spelen met zonnepanelen zag ik ook de optie dat deze met een omvormer ook rechtstreeks in het stopcontact gestoken kunnen worden.

Nu wil ik 1-2 paneel gaan aansluiten via een stopcontact. Ik zag dat je bijvoorbeeld een StecaGrid 500 hiervoor kon gebruiken. Deze heeft een kant en klare stekker waardoor je alles alleen hoeft te pluggen. Echter is deze aan de prijs (rond de 300 euro). Zijn er andere/goedkopere alternatieven voor 1-2 panelen?

Ook zag ik de micro omvormers die wellicht een oplossing kunnen bieden zoals de Enphase IQ7. Deze heeft echter standaard geen stekker, maar in de handleiding zie ik ook nergens dat je deze met een stekker kan aansluiten. Zie ik iets over het hoofd?
Al je opties kunnen, aan micro omvormer zet je zelf makkelijk stekker.
Als nieuwprijs kan het nlet veel goedkoper, ja een aps500/600 kost iets over 200.maar marktplaats is je beste vriend. Kijk ook eens naar een soladin 600
Volgens de laatste nen norm mag je geen stopcontact meer gebruiken geloof ik, maar twee jaar geleden was het nog max 2000 watt.
Dus echt serieus neem ik deze regel niet, althans een 500 watt die maar 2 ampère toevoegt aan je beveiliging vind ik gewoon een acceptabel iets.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
reneeke1970 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Al je opties kunnen, aan micro omvormer zet je zelf makkelijk stekker.
Als nieuwprijs kan het nlet veel goedkoper, ja een aps500/600 kost iets over 200.maar marktplaats is je beste vriend. Kijk ook eens naar een soladin 600
Volgens de laatste nen norm mag je geen stopcontact meer gebruiken geloof ik, maar twee jaar geleden was het nog max 2000 watt.
Dus echt serieus neem ik deze regel niet, althans een 500 watt die maar 2 ampère toevoegt aan je beveiliging vind ik gewoon een acceptabel iets.
Bedankt! Nu ga ik hem nog iets lastiger maken. Ik heb een schuur waar ik een Raspberry mee wil voeden (zonder netstroom). Is het dan zo makkelijk om een stekkerdoos aan de omvormer te knopen en je hebt stroom? Anders zie ik leuke toepassingen aankomen (wellicht met een accu nog ertussen) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Don3k schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Bedankt! Nu ga ik hem nog iets lastiger maken. Ik heb een schuur waar ik een Raspberry mee wil voeden (zonder netstroom). Is het dan zo makkelijk om een stekkerdoos aan de omvormer te knopen en je hebt stroom? Anders zie ik leuke toepassingen aankomen (wellicht met een accu nog ertussen) :D
Nee dat gaat niet, dan moet je met accu's en omvormers / laders gaan werken.
Een omvormer moet eerst zelf zijn 220 detecteren voordat hij zelf gaat leveren. Dat is een veilgheid

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

€300 is gewoon de prijs voor nieuw. Via marktplaats oid kan je wel eens leuke dealtjes scoren, €150-€200.
Huizen van voor 2015 mogen met een stekker omvormer, daarna eigenlijk niet. Maar 2,25A extra valt wel binnen wat de bedrading zou moeten kunnen hebben. Dus ik zie geen probleem om zo'n keine omvormer die eerst gewoon mocht nu alsnog toe te passen. En omdat het met een stekker gaat is mijn standpunt dat het geen onderdeel van je huis installatie is, maar er alleen op aangesloten. Dan is de NEN1010 ook niet van toepassing, en de omvormer was al goedgekeurd.
Don3k schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:25:
[...] Bedankt! Nu ga ik hem nog iets lastiger maken. Ik heb een schuur waar ik een Raspberry mee wil voeden (zonder netstroom). Is het dan zo makkelijk om een stekkerdoos aan de omvormer te knopen en je hebt stroom? Anders zie ik leuke toepassingen aankomen (wellicht met een accu nog ertussen) :D
Neem een UPS en een MPPT-solarcharger om de accu van de UPS buiten de UPS om op te laden.
Uitstekent geschikt voor incidentele grotere belastingen of kleinere continue belastingen.
Wel alles van te voren goed uitrekenen.
Nhz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:34:
Vraagje aan de Solar Edge kenners alhier. Ik zie voor de specs van de P370 optimisers dat de MPPT werkt tussen de 8-60Vdc en 11Adc. In de beschrijving staat dat deze modules gemaakt zijn voor 60&70 cells panelen, maar als ik mij niet vergis passen onderstaande 120cells panelen hier toch ook gewoon op? Wat zie ik over het hoofd.

Q.PEAK DUO BLK-G8+ 340W
Isc 10,4A
Uoc 40,7V
Impp 9,9A
Vmpp 34,34V
Uoc (-25gr) 46,2V

Het zou gaan om een string van 15 panelen.
Dat zijn 60cells panelen met intern 2 kleinere panelen parallel.
Maar de 8-60V van de optimizer, zijn dat niet de uitgangs-specs?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57
Is de SolarEdge Site Designer niet meer bruikbaar zonder installateur account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-10 20:48

Bij mij thuis een 3 x 4 mm2 ymvk door een 19 mm buis getrokken. Dat viel niet mee kan ik je zeggen.

Door een 16 mm buis kan denk ik alleen als er geen bochten zijn.

Ik weet niet of losse draden mag. Weet ook niet of 3 x 4 mm2 door een buis van 16 mm mag, ik dacht van niet maar ben totaal niet zeker.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Aghanim schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:16:

Je kan natuurlijk van 3×4mm² uitgaan maar ik zou van 3×2.5mm² gaan of ben je bang dat je over de 20A (4600w) terug gaat leveren? 8)7

Inmiddels eigenaar van een set van 12× 325wp Trina Solar icm. Growatt 3600 en al pieken voorbij zien komen van > 3400 watt en de 10 kWh opbrengst alweer voorbij en dat sinds 11 uur :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Wie weet in hoeverre het problematisch is om 2x1m panelen op de korte zijde te monteren op de rails? In dit geval gaat het om meerdere 2x1m panelen in landscape, liefst met horizontale rails dus. Verticaal zou wel kunnen, maar is minder mooi met 5 naast elkaar.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rimco schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:57:
Wie weet in hoeverre het problematisch is om 2x1m panelen op de korte zijde te monteren op de rails? In dit geval gaat het om meerdere 2x1m panelen in landscape, liefst met horizontale rails dus. Verticaal zou wel kunnen, maar is minder mooi met 5 naast elkaar.
Wat zegt de fabrikant? sommige hebben belasting tabelen in de product informatie staan. Het probleem met teveel doorbuiging door wind of sneeuw is o.a. microcracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@twain4me De datasheet laat maar weinig zien, maar kan ook geen andere bron vinden. Enige wat ik wel zie is dat de datasheet enkel montagegaten aan de lange zijde laat zien.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rimco schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:13:
@twain4me De datasheet laat maar weinig zien, maar kan ook geen andere bron vinden. Enige wat ik wel zie is dat de datasheet enkel montagegaten aan de lange zijde laat zien.
uit de montgae handleiding van JA solar. misschien hebben jouw panelen er ook wel 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-LuBvKPlBv3hTfDoDuiAh3gOSA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIKHvJAOtgAIkltsroCSGY03.jpg?f=fotoalbum_medium

Het komt erop neer dat je de panelen nog maar voor minder dan de helft belasten, zonder berekening zou ik het niet zomaar doen.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 07-05-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@twain4me Het plaatje is een beetje klein ;) Goeie kans dat het dan toch verticaal wordt, ook omdat de kosten voor de rails bijna verdubbelen horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rimco schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:28:
@twain4me Het plaatje is een beetje klein ;) Goeie kans dat het dan toch verticaal wordt, ook omdat de kosten voor de rails bijna verdubbelen horizontaal.
is klikbaar :P je mag formeel geen grote plaatjes posten, dan krijgen sommige mensen een lamme vinger van het scrollen

edit: horizontaal is toch goedkoper?.. of doe je de rails vertikaal niet dubbel?

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 07-05-2020 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@twain4me Ik had het over de eerste versie, waarbij de link alsnog in een heel klein plaatje resulteerde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:31:
@twain4me Ik had het over de eerste versie, waarbij de link alsnog in een heel klein plaatje resulteerde ;)
En als je in het frame, nou eens aluminium koker lijmt van precies die 40 mm hoogte, of desnoods hard houten balkje, dan heeft je paneel wel ondersteuning tegen door zakken, die opvulling ligt dan op je rails.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

(RSH) schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:39:
Ik hoopte dat ik er hier een paar zou vinden, ik heb ze eigenlijk vrijdag nodig :$
Ik heb ze wel, maar ik lees het nu net.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jsaturnus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:36:
[...]

Buiten ja, maar wat nu als je in de kelder de huisentree wil afwerken in een lasdoos. Daar passen die MC4 stekkers niet in. En de kabel is te dik/niet massief, dus je kunt hem ook niet in een lasdop steken.

En de MC4 stekkers los op de muur laten bungelen is natuurlijk ook geen porem.

Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan een kroonsteen voor 6mm2, maar gelukkig ben ik er absoluut niet mee.
Ach, een Fronius word ook aangesloten door adereindhulzen op de solar kabel te krimpen en ze onder een soort kroonsteen te klemmen. Geef goed aan dat het hier gaat om een DC en dat er nog steeds stroom op staat als de hoofdschakelaar van de MK af staat. en geen goedkope zooi gebruiken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:05

Nhz

My-life schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:20:
Is de SolarEdge Site Designer niet meer bruikbaar zonder installateur account?
Jawel, daar loop ik ook niet tegen problemen aan, maar ik wilde toch even checken hoe het zat. Aangezien ze voor die optimizers duidelijk 60 of 70cells aangeven en de panelen 120cellen hebben.

Kwa specs kan het -volgens mij- echter wel gewoon.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Op dit moment ben ik aan het orienteren voor een PV installatie.

In één van de offertes die ik heb ontvangen biedt men 28 stuks LG NeON2 340Wp panelen i.c.m. een SE15K-ER-01 omvormer aan.

Voor een installatie van 28x340W= 9520Wp is een 15kW omvormer nogal mega overgedimensioneerd. De aanbieder geeft aan dat de overdimensionering van de omvormer te maken heeft met pakketprijzen; ze kunnen de 15kW omvormer goedkoper leveren dan b.v. een 10kW omvormer. De aanbieder geeft aan dat de overdimensionering verder geen impact heeft op het rendement van de installatie.

Maar is dit wel zo? Wanneer ik de rendements/performance grafieken van de verschillende typen omvormers op de SolarEdge website bekijk, dan lijk ik hieruit op te maken dat lichtere omvormers bij minder spanning aanslaan en hun optimale rendement ook bij een lagere spanning behalen (in vergelijking met een zwaardere omvormer). M.a.w. heeft de zwaardere omvormer meer vermogen nodig om aan te slaan en zou ik dus theoretisch op de wat minder zonnige dagen rendement mislopen omdat de overgedimensioneerde omvormer pas later aanslaat dan wat een lichtere zou doen? 9520Wp is immers voor een 15kW omvormer maar peanuts, wanneer er dan ook nog eens weinig zon staat, dan kan ik me voorstellen dat deze set panelen de omvormer pas erg laat aan doet slaan (als mijn bovenstaande theorie juist is tenminste).

Of interpreteer ik deze grafieken totaal verkeerd?

Na veel zoekwerk op het internet heb ik hierop geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Qua prijs zit de aanbieder volgens mij niet echt hoger dan concurrenten (voor zover ik kan beoordelen c.q. vergelijken)

Wat ik me daarnaast ook afvraag, is of deze 15k omvormer wel op mijn 3x25A aansluiting mag worden aangesloten? Volgens het rekenvoorbeeld in de topicstart is het maximale vermogen per omvormer: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
Of valt deze 15k omvormer, met maar 9520Wp aan aangesloten vermogen, onder het voorbeeld "Het maximale totaal aangesloten vermogen is: 3 × 5.750 W = 17.250 W"?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:34
jaco218 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:42:

In één van de offertes die ik heb ontvangen biedt men 28 stuks LG NeON2 340Wp panelen i.c.m. een SE15K-ER-01 omvormer aan.

Voor een installatie van 28x340W= 9520Wp is een 15kW omvormer nogal mega overgedimensioneerd. De aanbieder geeft aan dat de overdimensionering van de omvormer te maken heeft met pakketprijzen; ze kunnen de 15kW omvormer goedkoper leveren dan b.v. een 10kW omvormer. De aanbieder geeft aan dat de overdimensionering verder geen impact heeft op het rendement van de installatie.

Maar is dit wel zo? Wanneer ik de rendements/performance grafieken van de verschillende typen omvormers op de SolarEdge website bekijk, dan lijk ik hieruit op te maken dat lichtere omvormers bij minder spanning aanslaan en hun optimale rendement ook bij een lagere spanning behalen (in vergelijking met een zwaardere omvormer). M.a.w. heeft de zwaardere omvormer meer vermogen nodig om aan te slaan en zou ik dus theoretisch op de wat minder zonnige dagen rendement mislopen omdat de overgedimensioneerde omvormer pas later aanslaat dan wat een lichtere zou doen? 9520Wp is immers voor een 15kW omvormer maar peanuts, wanneer er dan ook nog eens weinig zon staat, dan kan ik me voorstellen dat deze set panelen de omvormer pas erg laat aan doet slaan (als mijn bovenstaande theorie juist is tenminste).

Na veel zoekwerk op het internet heb ik hierop geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Qua prijs zit de aanbieder volgens mij niet echt hoger dan concurrenten (voor zover ik kan beoordelen c.q. vergelijken)

Wat ik me daarnaast ook afvraag, is of deze 15k omvormer wel op mijn 3x25A aansluiting mag worden aangesloten? Volgens het rekenvoorbeeld in de topicstart is het maximale vermogen per omvormer: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
Of valt deze 15k omvormer, met maar 9520Wp aan aangesloten vermogen, onder het voorbeeld "Het maximale totaal aangesloten vermogen is: 3 × 5.750 W = 17.250 W"?

Heb je 3x 230V of 3x400V?

op 400v is dit 23A per fase dus mag perfect.
Indien op 230v (deltagrid) dan is een se15k omvormer eigenlijk maar een 8800w omvormer (ongeveer)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Nhz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:32:
[...]

Jawel, daar loop ik ook niet tegen problemen aan, maar ik wilde toch even checken hoe het zat. Aangezien ze voor die optimizers duidelijk 60 of 70cells aangeven en de panelen 120cellen hebben.

Kwa specs kan het -volgens mij- echter wel gewoon.
Goed opgelet.
120 cells panelen zijn eigenlijk 60 halve cellen. Maar dan niet met 120 is serie maar met 2x60 in serie en die beide weer parallel. Daardoor zijn de voltages weer gelijk aan een 60 cells paneel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:13

Als je Solaredge toepast verwacht je een opstelling met veel lastige schaduw of verschillende oriëntaties. Dat zou het piekvermogen moeten drukken waardoor deze omvormer veel te groot is :+

Als je een opstelling hebt op Zuid zonder schaduw zou ik een stringomvormer nemen van 10kW, dat zal de prijs ook ten goede moeten komen.

Misschien makkelijk als je de prijs er ook bij vermeld en de situatie om te bepalen of het een goede aanbieding is. Voor meer advies zou ik een eigen topic aanraden :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Nock372 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:01:
[...]

Heb je 3x 230V of 3x400V?

op 400v is dit 23A per fase dus mag perfect.
Indien op 230v (deltagrid) dan is een se15k omvormer eigenlijk maar een 8800w omvormer (ongeveer)
Kun je een voorbeeld geven van een Nederlandse of Belgische laagspanningsaansluiting die niet 1 of 3 x 230 V is?
Bij 3 x 230 V is een 15 kW omvormer voor 3 x 230 V echt gewoon 15 kW hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je verteld er niet bij welke optimizers.
Ik vermoed per 2 panelen, 1 optimizer. En dat drukt de prijs iets.
https://static.webshopapp...e-p600-p800-optimizer.pdf

Maar ik ben wel benieuwd of je niet gewoon met een 10K stringomvormer uit de voeten kan.
Ligt alles in 1 vlak? Helling? Richting?

Over het algemeen is het zo, dat een te grote omvormer, minder efficient is in het lage gebied.
Dus wat donkerder/somberder weer zal die minder presteren dan een "passende".

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Je verteld er niet bij welke optimizers.
Ik vermoed per 2 panelen, 1 optimizer. En dat drukt de prijs iets.
https://static.webshopapp...e-p600-p800-optimizer.pdf

Maar ik ben wel benieuwd of je niet gewoon met een 10K stringomvormer uit de voeten kan.
Ligt alles in 1 vlak? Helling? Richting?

Over het algemeen is het zo, dat een te grote omvormer, minder efficient is in het lage gebied.
Dus wat donkerder/somberder weer zal die minder presteren dan een "passende".
Scherp opgemerkt.
Ja dat zal het waarschijnlijk zijn. Maar dan is 28 panelen niet veel. Om clippen van de optimisers te voorkomen moeten ze wel allemaal min of meer in dezelfde richting staan en niet teveel schaduw hebben.

@jaco218 Voor verdere uitwijding, maak liever even een eigen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:04
Ik ben me ook aan het oriënteren op zonnepanelen maar heb nog wel een paar vragen nav het gesprek met een adviseur. Wil graag 17 panelen kwijt, met beperkte ruimte dus daar zijn we over in discussie.

Mijn complete verhaal en mijn vragen, heb ik hier beschreven: Zonnepanelen aanschaffen; paar vraagjes.

Zijn er experts hier die mijn vragen kunnen beantwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reneeke1970 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:39:
[...]

En als je in het frame, nou eens aluminium koker lijmt van precies die 40 mm hoogte, of desnoods hard houten balkje, dan heeft je paneel wel ondersteuning tegen door zakken, die opvulling ligt dan op je rails.
Deze snap ik niet helemaal. Als de panelen in landscape op horizontale rails liggen heb ik 2 plekken voor zo'n koker:
Lange zijde, maar daar zitten de rails niet.
Korte zijde, maar dat is het probleem niet.

Ter illustratie, dit zou de situatie zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNUC5e74SrowSfZxZjNOlEpHsbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hRrVQAVHd9iT6jhj4q9Numnd.png?f=user_large

Nu lijkt het er op dat dit zowel duurder en minder stevig is dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG2LYftYzHexevcUFnbheIQug10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5yXBGoAn2Pl5INO4sBmxq2Sm.png?f=user_large

Die laatste is wellicht wat minder mooi omdat je dan de rails langs de onderkant er uit ziet steken, maar daar moeten we het dan maar mee doen ;)

Zelfde installatie, andere vraag:

Ik ben nooit fan geweest van SE, want weinig nut en veel restricties in de meeste gevallen. Echter lijkt het nu bij ons wel nuttig te gaan zijn met toch wel wat schaduw hier en daar en 3 oriëntaties. Met 20x 390Wp (hierboven) @30°WZW, 14x 325Wp @45°WZW en 8x 315Wp @15°ZZO zit het totaal op 14780Wp, waardoor 1 grote 3 fase omvormer ook mooier past dan meerdere kleinere stringomvormers.

Mijn plan was daarom een SE12.5k met 2x21xP404. Kleine meerprijs voor de P404 zodat bij veer schaduw we nog weinig problemen hebben. Nu zag ik gisteren ook toevallig dat de SE15k goedkoper is, dus die was ik al aan het overwegen.

Nu las ik net @AUijtdehaag's referentie naar de P730/800 optimizers wat in ons geval toch weer een besparing van 800 euro zou kunnen zijn (ook met kleine meerprijs voor SE16k). Echter lijkt het maximum vermogen per string beperkt tot 13500W vanwege 18A*750V, maar met het opsplitsen in 2 strings hou ik nog maar 10 optimizers per string over. De datasheet geeft al een minimum aan van 13, laat staan in meerdere orientaties.

Wat is wijsheid? Is 14870Wp toelaatbaar op 1 string van max 13500W en krijgen we slechts wat aftopping of gaat er daadwerkelijk iets kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rimco

Met de goedkopere dubbele optimisers gaan je 8x 315Wp @15°ZZO het in de ochtend heel slecht doen ivm clippende optimisers. Zelfs als die 8 geen schaduw hebben zul je met heldere hemel dan 8 panelen = 4 optimisers van 85 V hebben. Samen 340 V. Voor goede werking zouden de andere panelen dan samen de rest tot, uit mijn hoofd +/- 600 V op moeten brengen. Maar dat lukt de rest niet en daardoor kunnen die 8 panelen hun vermogen niet volledig kwijt.

Dan krijg je smorgens zoiets. Smiddags heb je geen last.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:16:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Als de panelen in landscape op horizontale rails liggen heb ik 2 plekken voor zo'n koker:
Lange zijde, maar daar zitten de rails niet.
Korte zijde, maar dat is het probleem niet.

Ter illustratie, dit zou de situatie zijn:

[Afbeelding]

Nu lijkt het er op dat dit zowel duurder en minder stevig is dan:

[Afbeelding]

Die laatste is wellicht wat minder mooi omdat je dan de rails langs de onderkant er uit ziet steken, maar daar moeten we het dan maar mee doen ;)

Zelfde installatie, andere vraag:

Ik ben nooit fan geweest van SE, want weinig nut en veel restricties in de meeste gevallen. Echter lijkt het nu bij ons wel nuttig te gaan zijn met toch wel wat schaduw hier en daar en 3 oriëntaties. Met 20x 390Wp (hierboven) @30°WZW, 14x 325Wp @45°WZW en 8x 315Wp @15°ZZO zit het totaal op 14780Wp, waardoor 1 grote 3 fase omvormer ook mooier past dan meerdere kleinere stringomvormers.

Mijn plan was daarom een SE12.5k met 2x21xP404. Kleine meerprijs voor de P404 zodat bij veer schaduw we nog weinig problemen hebben. Nu zag ik gisteren ook toevallig dat de SE15k goedkoper is, dus die was ik al aan het overwegen.

Nu las ik net @AUijtdehaag's referentie naar de P730/800 optimizers wat in ons geval toch weer een besparing van 800 euro zou kunnen zijn (ook met kleine meerprijs voor SE16k). Echter lijkt het maximum vermogen per string beperkt tot 13500W vanwege 18A*750V, maar met het opsplitsen in 2 strings hou ik nog maar 10 optimizers per string over. De datasheet geeft al een minimum aan van 13, laat staan in meerdere orientaties.

Wat is wijsheid? Is 14870Wp toelaatbaar op 1 string van max 13500W en krijgen we slechts wat aftopping of gaat er daadwerkelijk iets kapot?
Koker laat je oversteken van lange zijde naar lange zijde, zodat ze kruislings over de horizontale rails komen te liggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@busscherski In totaal zouden het dan 21 dubbele optimizers in 1 string zijn. Enkel 4 in de zon is inderdaad wat weinig, ben ik met je eens. De 17 anderen zouden dan alsnog 750-340=410V moeten halen, dus 24V elk. Grofweg zouden de 4 in de zon dan maximaal 85/24 = 3,5x zo veel als de schaduwpanelen kunnen leveren.

Met alles op P404 zitten de 8 al op 680V, dus slechts 70V voor de 34 andere panelen. Met 2V per paneel dus prima, factor 40 lager. Misschien is het nog een optie om 1 string met (10+4)=14x P800 (WZW) te doen en 1 string met (8+8)=16x P404 (ZZO met stukje WZW), maar dan zitten we alsnog wat laag in aantal optimizers per string. Minimaal 9 in de zon is genoeg, maar dat is dan een gokje.

Goede kans dat ik mijn verlies neem en gewoon met veel p404 eindig, in 2 strings.

@reneeke1970 Nu snap ik hem, een extra stuk frame in het midden eigenlijk, duidelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:34
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:19:
[...]

Kun je een voorbeeld geven van een Nederlandse of Belgische laagspanningsaansluiting die niet 1 of 3 x 230 V is?
Bij 3 x 230 V is een 15 kW omvormer voor 3 x 230 V echt gewoon 15 kW hoor.
Uiteraard,
zie ook volgende datasheet
https://www.solaredge.com...asheet-nl-for-belgium.pdf

De 3fasige omvormers van solaredge kan je een zekering verplaatsen en deze zo op 3x230 aansluiten maar dan is dit natuurlijk met lagere uitgangsvermogen .
En je kan minder lange strings maken.

Zo heb ik ook een installatie draaiend, SE17k omvormer maar op 3x230v net ipv 3x400v
Topt af op 10kw ipv 17kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mma_jR1D1OLpjEVY4PAUxJATxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ea8dOCVYmr375kv0i1SQIKht.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Nock372 op 07-05-2020 23:05 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaco218
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Scherp opgemerkt.
Ja dat zal het waarschijnlijk zijn. Maar dan is 28 panelen niet veel. Om clippen van de optimisers te voorkomen moeten ze wel allemaal min of meer in dezelfde richting staan en niet teveel schaduw hebben.

@jaco218 Voor verdere uitwijding, maak liever even een eigen topic.
Op aanraden van o.a. busscherski en DjaRoel een eigen topic aangemaakt voor mijn vraag met daarin ook additionele informatie.

In ieder geval al bedankt voor de reacties tot nu toe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Nock372 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:03:
[...]

Uiteraard,
zie ook volgende datasheet
https://www.solaredge.com...asheet-nl-for-belgium.pdf

De 3fasige omvormers van solaredge kan je een zekering verplaatsen en deze zo op 3x230 aansluiten maar dan is dit natuurlijk met lagere uitgangsvermogen .
En je kan minder lange strings maken.

Zo heb ik ook een installatie draaiend, SE17k omvormer maar op 3x230v net ipv 3x400v
Topt af op 10kw ipv 17kw
[Afbeelding]
Oke ik heb het opgezocht, ik begrijp je denkwijze nu. Interessant net. Als Nederlander had ik er volgens mij wel ooit iets van gelezen maar leuk om het nu eindelijk te begrijpen.
Ook leuk dat SE er iets voor aanbiedt.

Wikipedia: Installatiedraad
Op deze wiki stond een stukje tekst
In sommige oude driefasennetten in België is de spanning van de fasen ten opzichte van de nulleiding 133 V. Om 230 V te krijgen worden fasedraad en nuldraad op twee fasen aangesloten. In Nederland bestaan dit soort netten niet meer.
Nog een quote die me wel duidelijk lijkt.
Heb je 230 Volt tussen fase en nul, en 400 Volt tussen de fasen, dan heb je een net 3 x 230/400Volt, dat is de enige echte benaming.
Heb je geen nul, dan is het een 3x400 Volt net.
In delen van Belgie is het net blijkbaar nog 3 x 113 V zonder nul met 230 V tussen de fasen. Dus zoals je inderdaad correct schrijft 3x230 V.

In zo`n beetje of de gehele rest van Europa zit er 230 V tussen de fase en de nul en 400 V tussen de fasen. Dit is 3 x 230/400 V.

De SE sheet die je linkt is geschikt voor dit soort 3x230 V (3 x 113 V) netten.
Doordat de spanning tussen de fasen lager is zal de omvormer ook met lagere DC spanningen gaan werken. (precies dezelfde spanning als enkelfase 230 V omvormers) De max stroom blijft gelijk en daarom kan zo`n omvormer minder vermogen hebben.

Voorbeeldje max stroom per fase bij normaal 3 x 230/400 V net en een 17 kW omvormer:
17000 / ((3*400)/1.732) = 24.5 A

Voorbeeldje max stroom per fase bij zeldzaam Belgisch 3 x 230 V (3 x 113 V zonder nul) net en een 17 kW omvormer die door de 1.732 keer lagere stroom nog maar 10 kW aan kan:
10000 / ((3*230)/1.732) = 25.1 A (de stroom is bijna gelijk)

Indien @jaco218 in dat deel van Belgie woont is het vermogen van een 3 fase SE omvormer 1.73 keer lager ja. Ik vind het wel interessant. Leuk dat je het aankaart.

Interessant dat het netvoltage bij jou anders is als bij de meeste mensen.

Ik denk niet dat dit zeldzame net het probleem is bij @jaco218

Maar ik denk dat de reden dat er een te grote omvormer is geadviseerd, zoals @AUijtdehaag opmerkt, zal zijn dat vanaf de 15 kW SE omvormer, er dubbele optimisers toegepast kunnen worden. En die kosten minder dan het dubbele vergeleken met enkele omvormers.

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
GewoonWatSpulle schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:40:
[...] Je kan natuurlijk van 3×4mm² uitgaan maar ik zou van 3×2.5mm² gaan of ben je bang dat je over de 20A (4600w) terug gaat leveren? 8)7
[...]
Je kan natuurlijk de openingspost lezen. Of je hebt hem gelezen maar niet begrepen.
  1. Een solar installatie zal uren achter elkaar zijn maximum opleveren.
  2. Die hoge belasting van de bedrading is zeldzaam in een huis installatie.
  3. Als je meteen bij aanleg een stap dikker neemt verdien je het terug.
  4. Het is veiliger door de lagere weerstand en daardoor temperatuur van de bedrading.
Svp niet zo vreemd doen naar iemand die bovenstaande gewoon heeft begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaco218
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:52:
Indien @jaco218 in dat deel van Belgie woont is het vermogen van een 3 fase SE omvormer 1.73 keer lager ja. Ik vind het wel interessant. Leuk dat je het aankaart.
Dat maakt het inderdaad wel duidelijker. In mijn geval betreft het een woning in nederland. Bij ons meet ik 230V tussen de nul en de fase.
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:52:
Maar ik denk dat de reden dat er een te grote omvormer is geadviseerd, zoals @AUijtdehaag opmerkt, zal zijn dat vanaf de 15 kW SE omvormer, er dubbele optimisers toegepast kunnen worden. En die kosten minder dan het dubbele vergeleken met enkele omvormers.
De aanbieding gaat uit van SE P370 optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
onetime schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:19:
[...]

Je kan natuurlijk de openingspost lezen. Of je hebt hem gelezen maar niet begrepen.
  1. Een solar installatie zal uren achter elkaar zijn maximum opleveren.
  2. Die hoge belasting van de bedrading is zeldzaam in een huis installatie.
  3. Als je meteen bij aanleg een stap dikker neemt verdien je het terug.
  4. Het is veiliger door de lagere weerstand en daardoor temperatuur van de bedrading.
Svp niet zo vreemd doen naar iemand die bovenstaande gewoon heeft begrepen.
Heb ik gedaan en ik doe niet vreemd naar iemand, maar ik raad hem aan van iets anders uit te gaan dan hij zelf deed. Ik heb een behoorlijk aantal PV installaties gezien nu en deze waren allemaal 3×2.5mm² aangesloten van omvormer naar meterkast en 4mm² zie voornamelijk aan de panelen kant. Er zit natuurlijk ook verschil tussen een degelijk installatie draad en een klosje van de bouwmarkt, waar je zelf al op hint met lagere weerstand.

Zie ook hier:
In particuliere huizen waarbij de
afstanden onder de 15 meter blijven en het omvormervermogen onder de 3600 Watt, dan volstaat een
aderdikte van 2,5mm2. Zijn de afstanden groter, raadpleeg ons dan voor advies.
Bron: solar-box

[ Voor 14% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 08-05-2020 08:46 . Reden: extra bron ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

28x340=9520Wp. Dit zou prima op een SE 10K kunnen.
Echter bij 340Wp panelen heb je als je 1 optimizer per 2 panelen wilt een optimizer nodig die 680Wp aankan. En dat is niet de P650 maar de P730. als hij die gaat gebruiken heb je van Solar Edge de 16K nodig zelfs. (bij de P650 de 15K) Dat heeft Solar edge zo bedacht.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
Zie bij Installatie Specificaties:
Compatibele Solar Edge omvormers bij P6xx dus de 15K en bij P7xx de 16K.

En er moeten dan ook nog minimaal 13 van die dingen in 1 string. Dus met 28/2 heb je er 14. Dus dat gaat prima.
Uitlezen van je panelen is dan ook per 2.
Heel veel installateurs maken deze vergissingen en kiezen steeds vaker voor gewoon P370 of P404 met grotere aantallen en dan een 10K bijvoorbeeld.
Intern verschilt een 10K niet veel met een 15K hoor. ;)
GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Heb ik gedaan en ik doe niet vreemd naar iemand, maar ik raad hem aan van iets anders uit te gaan dan hij zelf deed. Ik heb een behoorlijk aantal PV installaties gezien nu en deze waren allemaal 3×2.5mm² aangesloten van omvormer naar meterkast en 4mm² zie voornamelijk aan de panelen kant. Er zit natuurlijk ook verschil tussen een degelijk installatie draad en een klosje van de bouwmarkt, waar je zelf al op hint met lagere weerstand.

Zie ook hier:

[...]

Bron: solar-box
ik weet natuurlijk niet welke installaties jij hebt gezien maar bij huurhuizen en collectieven heb je gelijk.
Meeste installateurs gebruiken tegenwoordig 6mm2 bij de panelen en 4mm2 (bij enkelfase en niet te lange kabels) voor de AC kant. :)

[ Voor 17% gewijzigd door ApC_IcE op 08-05-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:44:
[...] Heb ik gedaan en ik doe niet vreemd naar iemand, maar ik raad hem aan van iets anders uit te gaan dan hij zelf deed. Ik heb een behoorlijk aantal PV installaties gezien nu en deze waren allemaal 3×2.5mm² aangesloten van omvormer naar meterkast en 4mm² zie voornamelijk aan de panelen kant. Er zit natuurlijk ook verschil tussen een degelijk installatie draad en een klosje van de bouwmarkt, waar je zelf al op hint met lagere weerstand.

Zie ook hier: [...] Bron: solar-box
Ok, je hebt het dus niet begrepen. Lees mijn punten nog eens.
Meerkosten meteen bij aanleg verwaarloosbaar. Minder verlies. Veiliger. Beter.
Ik heb zelf een Infraroodfoto gemaakt van een leiding, onzichtbaar in de muur, o.a. achter tegels, die heel duidelijk te zien is. Door het hele huis tot in de meterkast te volgen.
En die was maar één uur met maar 13A (3kW) belast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]

Als je hem afzekerd op 3x 16A heb je geen probleem met deze panelen.
Als de omvormer zich zelf kan beperken tot 3x 16A kan hij ook met ruim meer panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:52
ApC_IcE schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:33:
[...]
ik weet natuurlijk niet welke installaties jij hebt gezien maar bij huurhuizen en collectieven heb je gelijk.
Meeste installateurs gebruiken tegenwoordig 6mm2 bij de panelen en 4mm2 (bij enkelfase en niet te lange kabels) voor de AC kant. :)
Dat is toch raar?
Aan de DC kant is het voltage doorgaans hoger (350-400V), terwijl aan de AC kant dit lager is (240V).
Lager voltage is hoger amperage dus dikkere kabels?
Zou ik denken.

Ik heb een kleine installatie met 8 panelen.
Huidig vermogen is 1600W.
DC voltage is 360V (ongever 4,4A)
AC voltage is 240V (ongeveer 6,6A)
Aldus de omvormer

Kabellengte aan de AC kant is ongeveer 10 meter
Kabellengte aan de DC kant is ongeveer 15-20 meter

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Eergisteren viel mijn opbrengst weg en de omvormer gaf aan dat er een fout was. Had contact opgenomen met de installateur en die had het een en ander doorgestuurd naar SolarEdge. Er zou een optimizer vervangn moeten worden.
Echter zag ik na een paar uur dat er weer opbrengst was. Ook gisteren en vandaag heb ik opbrengst.
Als ik kijk naar de opbrengst per paneel dan zie ik alles op 0 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVQqdShjgo-a90cfzvTQ8AtAFV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ePD8oMDmfju34zh7KAttA2E1.jpg?f=user_large

Staan die optimizers uit of gaat er nu wat anders mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:08
Kort vraagje.
Wij gaan onze meterkast upgraden naar 3 fase. Daarin komt o.a. een PV groep, EV, en één voor de kookplaat.

Mag ik 2x 3 fase omvormers op één 3 fase PV groep zetten?
1x 8000W AC
1x 1130W AC http://www.apsmicroinvert...er-3-fasen-voor-4-panelen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
Damm sinds een paar dagen schiet mijn omvormer op het oost dak regelmatig in storing. De error message zegt dit:
Event description: Grid voltage fault.Please refer to the local grid standard for more details of the grid frequency.

Suggestion: Check AC voltage by installer or an electrician. If the voltage is within the range that local standard defines, please contact Growatt.
Deze melding las ik al als een probleem dat de spanning op het net te hoog is. De log laat dit ook duidelijk zien volgens mij. Als de omvormer eruit klapt is de Vpv1 hoger dan 325v. Valt hier iets aan te doen, door mijzelf of door Liander?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S7CZrMya-HtHT7C8JWzfPiqpsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ekczg5lar9ryuf4SxOg25xgq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlsbIGMWquvI-nKNoDmXweBMy9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NjsD7JBuQHphmoCYqArvx6A.png?f=fotoalbum_large

Log bestand met alle waardes:
http://ordelman.org/Omvor...2020-05-08_2020-05-08.xls

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@GAEvakYD

Merkwaardig, je hebt smorgens vroeg ook al 240 V. Kun je dat eens nameten met een multimeter in je stopcontact?
Soms zit de omvormer fout

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 08-05-2020 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:26:
Kort vraagje.
Wij gaan onze meterkast upgraden naar 3 fase. Daarin komt o.a. een PV groep, EV, en één voor de kookplaat.

Mag ik 2x 3 fase omvormers op één 3 fase PV groep zetten?
1x 8000W AC
1x 1130W AC http://www.apsmicroinvert...er-3-fasen-voor-4-panelen
Kort antwoord: Nee.
Apart afzekeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@GAEvakYD Heeft niks met Vpv1 te maken, maar met Vac
Die is op die momenten 251.7 en 252.6 VAC en Ppv boven de 4000 watt

Dikkere voedingskabel of kortere voedingskabel? Minder panelen erop? Omvormer begrenzen? Andere Fase nemen?
Heb je logging vanuit de slimme meter qua VAC ?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:57:
@GAEvakYD Heeft niks met Vpv1 te maken, maar met Vac
Die is op die momenten 251.7 en 252.6 VAC en Ppv boven de 4000 watt

Dikkere voedingskabel of kortere voedingskabel? Minder panelen erop? Omvormer begrenzen? Andere Fase nemen?
Heb je logging vanuit de slimme meter qua VAC ?
Voedingskabels trekken is wel een dingetje. De omvormer hangt op zolder en de kabel vervangen zal een flinke klus zijn denk ik zo.

Ik heb totaal drie omvormers, alle drie op een eigen fase. Eentje met 18x295Wp panelen op oost (deze gaf nu problemen) en twee omvormers met totaal 21x325wp panelen op zuid. Mijn buurman met SolarEdge spullen ziet dezelfde hoge voltages (Vac) van rond de 350v voorbij komen bij hem.

Even wat screenshots van vanmorgen uit mijn slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEo65GCtLpq5savs0JMAEHF0GUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A4lFzWI4rnrgMXgijnkduYlm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQQC-P14w0jNAl1em9NEPDqznWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEGjoe2YgL87Thi8xQYAfHI5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRPJzw0PhdpKznNM1Kezg4P1AQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVig0PK2ziIKTrEponXxcu9R.png?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Allen,

Ik heb 3 zonnepanelen op een plat dak staan met de hoge kant tegen muur gericht op het oosten (zodat deze vroeg zon pakken) echter doordat ze tegen de muur staan zakt de productie snel weg (na 14 uur zeg maar).

Als ik ze nu 180 graden ga draaien, oftewel de vroege zon kaatst tegen de witte (geverfde muur) in de vroeg morgen en kaatst dan op de panelen, en ik heb na 14 uur iets langer zon op deze panelen.

Is dit een slim idee (kunnen panelen licht wat weerkaatst van een witte muren een beetje omzetten?)
Of moet ik het maar laten voor wat het is (6,55KWH/KWP gisteren wat niet slecht is volgens mij).

Voordeel van mijn idee is dat er een gelijkmatigere opbrengst ontstaat over de dag (mits het werkt) :)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:06
Ben bezig met het bedenken hoe ik m'n bestaande systeem nog verder kan uitbreiden, ik heb nog 1 mppt vrij op m'n omvormer. Stukje plat dak waar ik ongeveer 4 panelen kwijt kan, met aangrenzend een stukje schuin dak met 55 graden helling, waar ik nog ongeveer 3 panelen zou kunnen leggen. Oriëntatie zal ongeveer WNW worden.

Voor wat betreft de verschillende hellingshoeken:
Kan ik dit met optimizers nog aan elkaar zetten op 1 string en zo ja, dan optimizers op het schuine gedeelte of op het platte dak?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:34
Fantastic_fox schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:35:
Allen,

Ik heb 3 zonnepanelen op een plat dak staan met de hoge kant tegen muur gericht op het oosten (zodat deze vroeg zon pakken) echter doordat ze tegen de muur staan zakt de productie snel weg (na 14 uur zeg maar).

Als ik ze nu 180 graden ga draaien, oftewel de vroege zon kaatst tegen de witte (geverfde muur) in de vroeg morgen en kaatst dan op de panelen, en ik heb na 14 uur iets langer zon op deze panelen.

Is dit een slim idee (kunnen panelen licht wat weerkaatst van een witte muren een beetje omzetten?)
Of moet ik het maar laten voor wat het is (6,55KWH/KWP gisteren wat niet slecht is volgens mij).

Voordeel van mijn idee is dat er een gelijkmatigere opbrengst ontstaat over de dag (mits het werkt) :)
Lijkt me leuk om te testen, maar de opbrengst zal dalen (grootste deel instraling wordt minder effectief) - denk ik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
@BarryH vind het plan op zich ook best goed van mezelf :-) zeker met het oog op de salderingsregeling dan is beter verdelen over de dag zowiezo beter voor je directe verbruik.

mijn gevoel zegt me dat de instraling (tot 14 uur lager zal zijn, maar ik denk dat dat mee gaat vallen (of hoop het) voordeel is natuurlijk wel dat wanneer ik ze wat terug zet van de muur ik in de na middag 14-17 uur meer ga meepakken....

ik denk dat ik straks of morgen eens het platte dak op ga en 1 paneel om leg (heb nog een stuk kabel en mc4 stekkers liggen.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Blackraven schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:37:
Ben bezig met het bedenken hoe ik m'n bestaande systeem nog verder kan uitbreiden, ik heb nog 1 mppt vrij op m'n omvormer. Stukje plat dak waar ik ongeveer 4 panelen kwijt kan, met aangrenzend een stukje schuin dak met 55 graden helling, waar ik nog ongeveer 3 panelen zou kunnen leggen. Oriëntatie zal ongeveer WNW worden.

Kan ik dit met optimizers nog aan elkaar zetten op 1 string en zo ja, dan optimizers op het schuine gedeelte of op het platte dak?
Alle twee de daken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Hmm, dan nog maar eens even verder nadenken/puzzelen.
Ik kan de BTW niet meer terug vragen voorlopig. Als er dan ook nog 7 optimizers overheen komen wordt de lak duurder dan de brief, vrees ik. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:32

timovd

Voorsprong door techniek

Welke gegevens zijn belangrijk om te bepalen hoe ver je de omvormer kunt onderdimensioneren? Als je voor een O/W-opstelling gaat (met gelijke strings), met een normale stringomvormer met twee MPPT's en je neemt een Growatt 3600MTL-S. Daar mag maximaal 4680W op. Mag je dan >4700Wp aan panelen aansluiten?
En in het theoretische geval; als er 4700W naar de omvormer gaat. Wat gebeurt er dan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
GAEvakYD schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Voedingskabels trekken is wel een dingetje. De omvormer hangt op zolder en de kabel vervangen zal een flinke klus zijn denk ik zo.

Ik heb totaal drie omvormers, alle drie op een eigen fase. Eentje met 18x295Wp panelen op oost (deze gaf nu problemen) en twee omvormers met totaal 21x325wp panelen op zuid. Mijn buurman met SolarEdge spullen ziet dezelfde hoge voltages (Vac) van rond de 350v voorbij komen bij hem.

Even wat screenshots van vanmorgen uit mijn slimme meter.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe lang en dik is die kabel? Klopt het spanningsverlies dan? Is geen korte dikke kabel in ieder geval.

Vreemde netspanningen bij jou. Woon je in het buitengebied? Heb je ook een AC log van een winterdag zonder zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blackraven schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Hmm, dan nog maar eens even verder nadenken/puzzelen.
Ik kan de BTW niet meer terug vragen voorlopig. Als er dan ook nog 7 optimizers overheen komen wordt de lak duurder dan de brief, vrees ik. 8)7
Het enige wat je kunt doen is 2×3 panelen plaatsen. Dan moet je wel panelen nemen met een laag ampère, laten we zeggen max 6, en dan zet je twee panelen parallel op één tigo,die gaat tot 475 watt dus als je 2×270 wp of zo daar op zet ist geen probleem. De vraag is dan alleen of de spanning van die drie panelen voldoende is voor je omvormer.
Dat vierde paneel kan er dan nog wel bij maar die moet dan weer alleen op een tigo,en dat moet het liefst een paneel zijn met wel een hoge stroom. Liefst 9/10 ampère

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 21:18
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Vreemde netspanningen bij jou. Woon je in het buitengebied? Heb je ook een AC log van een winterdag zonder zon?
ik heb ook 247 a 248 volt op een van de fases. straat met allemaal nieuwe huizen met EPC panelen of meer

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
timovd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:56:
Welke gegevens zijn belangrijk om te bepalen hoe ver je de omvormer kunt onderdimensioneren? Als je voor een O/W-opstelling gaat (met gelijke strings), met een normale stringomvormer met twee MPPT's en je neemt een Growatt 3600MTL-S. Daar mag maximaal 4680W op. Mag je dan >4700Wp aan panelen aansluiten?
En in het theoretische geval; als er 4700W naar de omvormer gaat. Wat gebeurt er dan?
Je kunt de opbrengst simuleren met Sunnydesign.
Kies voor project zonder eigen verbruik.
Leef je uit. En die 4680 W grens geldt niet voor oostwest. Als de omvormer teveel vermogen krijgt dan zal die het DC voltage iets omhoog doen zodat het precies op 3680 W blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GAEvakYD Je hebt dus 4 6 mppt ingangen op 2 3 omvormers.
oost en zuid.
Is het mogelijk deze te mixen? Met zuid zodat oost omvormer minder (piek) opwek krijgt?
De netspanningen zijn al hoog dus ik verwacht geen oplossing op die manier.
Netbeheerder moet de trafo aansluiting veranderen. Ga klagen met de buren...

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Hoe lang en dik is die kabel? Klopt het spanningsverlies dan? Is geen korte dikke kabel in ieder geval.

Ik woon in een nieuwbouwwijk in apeldoorn met 300 huizen allemaal gasloos en veel zonnepanelen. Afgelopen twee jaar deze ellende nog nooit gehad. Er komen zeker nog 50 huizen bij dus de ellende zal alleen maar meer worden.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:31:
@GAEvakYD Je hebt dus 4 6 mppt ingangen op 2 3 omvormers.
oost en zuid.
Is het mogelijk deze te mixen? Met zuid zodat oost omvormer minder (piek) opwek krijgt?
De netspanningen zijn al hoog dus ik verwacht geen oplossing op die manier.
Netbeheerder moet de trafo aansluiting veranderen. Ga klagen met de buren...
Is er een algemeen meldpunt waar je dit moet melden? Dan ga ik een zooitje buren mobiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GAEvakYD Geen idee. Maar hier vind je, je netbeheerder:
https://www.mijnaansluiting.nl/wie-zijn-mijn-netbeheerders

Ipv 1 mailtje stuur je per buur 1 mailtje.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@GAEvakYD

Als je logging van de netvoltages in de winter hebt, en stel dat daar het netvoltage (bijna) nooit onder de bijvoorbeeld 215 V daalt, dan zou de wijktraf anders ingesteld kunnen worden.
Dat bewijs aanleveren aan de netbeheerder zou kunnen helpen. Samen met klagen samen met de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:15

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb sinds kort een huis gekocht waar al 14 zonnepanelen op zitten en de opbrengst is dagelijks zeer goed te noemen. Maar nu vandaag valt het zwaar tegen, tot ongeveer 12 uur heeft het al 10,9kWh opgeleverd, maar daarna is 'ie dramatisch ingekakt. Nu levert het systeem volgens de omvormer nog maar zo'n 60/70 watt, terwijl de zon toch zeker wel aanwezig is (toegegeven, er zit een heel licht wolkendekje voor, maar dat mag geen naam hebben, als ik omhoog kijk word ik vberblind).

Ik heb wel vanaf vandaag toegang tot de Solax portal aangezien de vorige bewoner er eerst nog aan gekoppeld was, maar dat kan geen oorzaak zijn. Zo ziet de grafiek eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_FFsX5q6ArlOlRsd-vAbqWAbLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoRDbTAwYuAMJx4ZSCDx1aqt.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nieuw in dit wereldje, dus vraag me af of dit normaal is of niet. Mij lijkt van niet, maar goed.

Het is een Solax X1 Boost omvormer.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metalfreak schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:17:
Ik heb sinds kort een huis gekocht waar al 14 zonnepanelen op zitten en de opbrengst is dagelijks zeer goed te noemen. Maar nu vandaag valt het zwaar tegen, tot ongeveer 12 uur heeft het al 10,9kWh opgeleverd, maar daarna is 'ie dramatisch ingekakt. Nu levert het systeem volgens de omvormer nog maar zo'n 60/70 watt, terwijl de zon toch zeker wel aanwezig is (toegegeven, er zit een heel licht wolkendekje voor, maar dat mag geen naam hebben, als ik omhoog kijk word ik vberblind).

Ik heb wel vanaf vandaag toegang tot de Solax portal aangezien de vorige bewoner er eerst nog aan gekoppeld was, maar dat kan geen oorzaak zijn. Zo ziet de grafiek eruit:
[Afbeelding]

Ik ben nieuw in dit wereldje, dus vraag me af of dit normaal is of niet. Mij lijkt van niet, maar goed.

Het is een Solax X1 Boost omvormer.
En wat zegt display omvormer zelf want dit lijkt toch wel defect te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:34:
[...]

En wat zegt display omvormer zelf want dit lijkt toch wel defect te zijn
Display omvormer geeft dus aan dat er maar 60 watt wordt opgebracht.
Er zijn 2 strings aanwezig en het voltage lijkt van beide wel te kloppen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:28
Metalfreak schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Display omvormer geeft dus aan dat er maar 60 watt wordt opgebracht.
Er zijn 2 strings aanwezig en het voltage lijkt van beide wel te kloppen.
Met een DC ampere tang kan je dat nameten,

als je in de portal naar omvormers ga en op het serienummer van de omvormer klik krijg je wat meer info bij realtime weergave. kan je daar eens een screenshot van tonen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Speedfightserv schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Met een DC ampere tang kan je dat nameten,

als je in de portal naar omvormers ga en op het serienummer van de omvormer klik krijg je wat meer info bij realtime weergave. kan je daar eens een screenshot van tonen?
Yep, bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igWSix7YqEeqaGDS4PTLdwkrgVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5AX4lGDm7lxdv71QrR3rRSAY.png?f=user_large

En dit geeft het display aan voor die twee inputs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXmVJwmBIARxABQVlpoK9IZ-rjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVBqJX3qSSC8Tj7KPplEddKm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFUVSu1gKS9BsyWQ8XMHDTSn_h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I5Ty0RmE0KL1ETxgqp9bMNS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Metalfreak Heb je eventueel ook het AC spanningsverloop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMDHnreY4r5MxuBaOyAzAV8CIhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLBWDximuTKvfj9qE6pbVtDI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:48:
@Metalfreak Heb je eventueel ook het AC spanningsverloop?

[Afbeelding]
Nee, ik heb toegang tot solax-portal.com, daar zie ik dat niet. Geen idee hoe ik me kan registreren bij solaxcloud.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Metalfreak Ik eigenlijk ook niet, niet mijn omvormer.
Heb je hier iets aan? https://www.solaxcloud.co...srGuide/uesrGuide.jsp#201

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Nou ja, ik heb zowel het serienummer van de Wifi dongle als van de omvormer zelf geprobeerd, maar beide pakt de site niet.

En blijkbaar is dit een gevalletje "Don't troubleshoot, reboot". Zekering uitgezet, weer aangezet, omvormer start opnieuw op en loopt weer lekker op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHOuibHMt989GFhxvZi8T9AkFno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kf6q0qyCHJI3D76TWCTLYRP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Metalfreak op 08-05-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:35
In mijn situatie heb ik geen schaduw, maar wel 2 verschillende dakhoeken. 10 panelen passen op het schuine dak, 3 passen er op het platte dak(kapel). Wat denken jullie, is het beter om 1 omvormer te gebruiken en dan op de 3 platte dak panelen een Tigo optimizer toe te passen? Of zou het net zo goed zijn om er 2 gescheiden systemen van te maken met een grotere en een kleinere omvormer? Ik heb 1 fase (16A).

[ Voor 3% gewijzigd door voorstad op 08-05-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:34
10 panelen is genoeg voor een efficiente string. Dus die andere drie op een micro omvormer?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
BarryH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:03:
10 panelen is genoeg voor een efficiente string. Dus die andere drie op een micro omvormer?
Dat is het idee, vraag me alleen af wat de voors en tegens zouden kunnen zijn.

Oh wacht, je bedoelt micoromvormer per paneel. Nee, idee is om zo min mogelijk electronica op het dak te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door voorstad op 08-05-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Blackraven schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:37:

Ik ben nu wat aan het stoeien met sunny design, maar ik snap de terminologie niet helemaal.
Als ik daar polystring gebruik, is dat hetzelfde als 2 strings parallel op 1 mppt zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@voorstad Alle panelen moeten in 1 dezelfde vlak liggen en helling, anders werken ze elkaar tegen, als je ze in 1 string legt.

10 gewone panelen + 3 panasonic (96 cell - 59 Vmpp ps) kan wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz8ojkymHg-MPFMk1zcwWHgHP3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvRg71YTFiEODd7ImMcNjFDo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:34:
@voorstad Alle panelen moeten in 1 dezelfde vlak liggen en helling, anders werken ze elkaar tegen, als je ze in 1 string legt.

10 gewone panelen + 3 panasonic (96 cell - 59 Vmpp ps) kan wel.
[Afbeelding]
Wat is dat voor een programma waar je het invoert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@voorstad sunnydesignweb, kies nieuw project.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Dank.

En vanwaar die Panasonic panelen? Wat is daar zo bijzonder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels toch nog even verder in gesprek gegaan met de leverancier. Kom inmiddels op 1320 euro voor het toevoegen van drie panelen van 310wp aan de bestaande setup. Das al een betere verhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voorstad schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Dank.

En vanwaar die Panasonic panelen? Wat is daar zo bijzonder aan?
Vmpp van 59 V, zodat met 3 al voldoende spanning is voor 1 ingang.
Ik weet niet welke bevestiging je in gedachte hebt, maar is een ietswat afwijkende maat, 1590 x 1053

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Vmpp van 59 V, zodat met 3 al voldoende spanning is voor 1 ingang.
Ik weet niet welke bevestiging je in gedachte hebt, maar is een ietswat afwijkende maat, 1590 x 1053
Kan dat allemaal nog samen over een (1) groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@voorstad Hoe bedoel je?
Het is toch 1 omvormer met 2x mppt ingang? = 1 groep?
Heb je een aparte groep of een wasmachine groep (met pv verdeler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:40:
@voorstad Hoe bedoel je?
Het is toch 1 omvormer met 2x mppt ingang? = 1 groep?
Heb je een aparte groep of een wasmachine groep (met pv verdeler)
Ah, de Sunny boy heeft 2 ingangen. Ik ging uit van 2 losse omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:07:
@GAEvakYD

Als je logging van de netvoltages in de winter hebt, en stel dat daar het netvoltage (bijna) nooit onder de bijvoorbeeld 215 V daalt, dan zou de wijktraf anders ingesteld kunnen worden.
Dat bewijs aanleveren aan de netbeheerder zou kunnen helpen. Samen met klagen samen met de buren.
retorische vraag: hoe stel je een wijktrafo anders in?

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
@busscherski retorische vraag ..

Dit is een kleine trafo, onze wijktrafo's zijn een stuk groter. Wie legt er even wat wikkelingen bij? ;)

YouTube: How It's Made Electric Pole Transformers

4,76 kWp

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw