Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
Ik ben me aan het orienteren om 2 platte daken vol te leggen met zonnepanelen.

Mijn (gewenste) situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q26Tgx4MSdek67YADNrOFR4iXhs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nRDH6x70mn0WIpbUrlVp8Ke0.jpg?f=user_large

In totaal zou ik er dus 17 panelen op kwijt willen. Op het hogere, grote dak 3 ValkQuattro schansen, in landscape. Gericht op zuid-oost. Op het lagere kleine dakje nog eens 5 naast elkaar, in portrait.

De materialen die ik zou willen gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjpLSBK3dYQKq8qaId1CGTefDrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jm1rPZAMj75tB4DrUFfxpfQE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn vragen:

1. Een adviseur die een offerte heeft uitgebracht op basis van mijn gewenste situatie zegt me dat de schans constructie een no-go is, aangezien dit niet wordt verzekerd mochten de panelen eraf waaien tijdens een storm. Hij meldt ook dat dit door zijn bedrijf überhaupt niet gedaan wordt. Hebben er hier mensen ervaringen met schansen?
2. Hij adviseert een oost/west opstelling, met 12 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab2KvaKRL0yH0s_w7vZy37kB198=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HbA0sB8TCwHNYzByhN9iDi27.png?f=user_large
Mijn dak is zuid-west/noord-oost, dus gaat niet helemaal op. Is dit rendabel?
3. Wat hij ook noemt, is SMA vs SolarEdge. SMA zou veel minder zijn dan SolarEdge op het gebied van duurzaamheid, techniek etc. SolarEdge heeft optimizers nodig om te werken. SMA heeft 2 MPP trackers waardoor ik de rij op het lage dak, op de andere tracker kan aansluiten, toch?
4. Daarnaast, ik lees in de datasheet van de power optimizers van SolarEdge, dat de minimum string lengte 6 of 8 is. Dat gaat dus niet werken met mijn 5 panelen, zeker als de 12 panelen op het hogere dak niet in dezelfde richting staan. Is mijn assumptie correct?
5. Dezelfde adviseur meldt dat het niet mogelijk is om 2 unbalanced strings aan te sluiten op de SMA (5 vs 12). Ik dacht dat de MPP tracker dit probleem zou oplossen, klopt dit?
6. Ik zit zelf te denken aan een PV-verdeler, omdat er een wasmachine onder het hoogste dak staat. Ik lees ook dat dit alleen kan met een maximum van 12 panelen, dus 17 gaat niet lukken?
7. Klopt dat ik de SMA op maximaal 20A mag zekeren, waardoor mijn max input 4600w is? Waarom worden er dan überhaupt 1-fase omvormers verkocht > 5000 watt? Mijn panelen (de 5 vs 12) gaan waarschijnlijk in een verschillende orientatie gelegd worden, dus het lijkt me dat ik nooit de 4600wp ga halen?
8. Voor zo'n 10.000 euro kan de adviseur een offerte maken op basis van LG365 mono panelen, is het de 3000 euro extra waard? Ik snap dat de LG panelen een stuk beter zijn over de lange termijn, maar het is voor mij in principe een 10 jaren plan (daarna verhuizen).
9. SolarEdge + Power optimizers combi heeft een prijskaartje van zo'n 1600 euro. Kan ik dan niet beter voor micro-omvormers gaan? Deze toppen af op de meest zonnige dagen van het jaar (max output 290a), maar is dat erg?

Tot zover mijn vragen, alvast dank voor het lezen van het hele verhaal ;)

[ Voor 3% gewijzigd door thecompany op 07-05-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
1.8.
ik zou voor solarwatt panelen gaan. De kwaliteit daarvan is beduidend beter dan LG en doordat het glas-glas zit je ook qua risico op schade een stuk beter. Die waaien niet weg want zijn een stuk zwaarder. en ook betere bescherming tegen storm schade. Eerste 5 jaar zelfs gratis allrisk verzekerd.

https://solarwatt.nl/zonnepanelen/glas-glas-zonnepanelen/

Wel even kijken naar de belasting op het dak ivm gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
boyette schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:19:
1.8.
ik zou voor solarwatt panelen gaan. De kwaliteit daarvan is beduidend beter dan LG en doordat het glas-glas zit je ook qua risico op schade een stuk beter. Die waaien niet weg want zijn een stuk zwaarder. en ook betere bescherming tegen storm schade. Eerste 5 jaar zelfs gratis allrisk verzekerd.

https://solarwatt.nl/zonnepanelen/glas-glas-zonnepanelen/

Wel even kijken naar de belasting op het dak ivm gewicht.
Ik neem aan dat daar ook een prijskaartje aan zit? Wat kost een paneeltje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:19
thecompany schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:17:
1. Een adviseur ... zegt me dat de schans constructie een no-go is, aangezien dit niet wordt verzekerd mochten de panelen eraf waaien tijdens een storm. Hij meldt ook dat dit door zijn bedrijf überhaupt niet gedaan wordt. Hebben er hier mensen ervaringen met schansen?
Ik heb zelf 2 ValkDouble schanzen liggen en heb dit gecheckt bij mijn verzekeraar (Inshared), aangezien inderdaad in de voorwaarde iets staat van "aan het gebouw verankerd zijn". Dit was de reactie:
Het klopt dat zonnepanelen met de Opstaldekking verzekerd zijn wanneer deze aan uw woning verankerd zijn. Liggen de zonnepanelen verzwaard op uw dak? Dan vallen ze onder de Inboedeldekking. Uw zonnepanelen zijn dus hoe dan ook goed verzekerd!
Dus mits je verzwaard zoals door Valk aangeraden zie ik geen probleem, maar wellicht goed om bij je eigen verzekaar te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:55
Super irritant dat je plaatje het noorden niet boven heeft.
Het maakt het echt onbegrijpelijk voor mij.
Verder mooie startpost.

1 Ja een schans heeft veel meer ballast nodig als oost-west. Ik vind een schans van 3 panelen portrait ook te lang, het maakt het niet makkelijk. Of kun je het op een andere manier vastzetten?

2 Oostwest <20 graden helling kan ook prima ZW-NO of noord-zuid hoor. Geen probleem. Is even efficient qua jaaropbrengst. En jouw ZW paneeltjes gaan het later prima doen voor de avondstroom, waar je wellicht meer van gebruikt dan ochtendstroom. (ivm einde salderen)

3 Marketingpraat. Het zijn denk ik allebei A merken met bijbehorend prijskaartje. In het verleden gingen er heel veel SE optimisers kapot icm dunne film panelen maar de laatste tijd hoor ik dat niet meer. Maar alsnog heb je met SE gewoon meer op je dak dat kapot kan.
12 panelen kan inderdaad als 2x6 aangesloten worden op bijvoorbeeld een willekeurige 3 kW omvormer met 2 mppt. Vooral als je geen schaduw hebt mag het een Chinees zijn voor de helft van het geld.

4 Ik snap de richtingen niet precies
Mocht je 6 op noordoost, 6 op zuidwest en nog 5 op zuidwest gaan doen dan zou SE het net moeten kunnen. Vooral omdat alle panelen waarschijnlijk vrij plat liggen? Alleen SE kiezen als het noodzakelijk is. Met het legplan zoals ik hier nu schrijf kan het ook met een stringomvormer. String van 11 en een string van 5. Maar dan moet je wel identieke zonnepanelen kiezen voor alles in de string van 11. Voordeel van SE is dat je weer meerdere vermogens zonnepanelen door elkaar kunt gebruiken (hoewel je daar ook weer mee moet oppassen ivm mogelijk clippen van optimisers)

5. Er zijn mogelijk (en ik zeg mogelijk) limieten aan de onbalans, lange en korte string op 1 omvormer. Als die er zijn worden ze niet duidelijk weergegeven in de brochures. Ik weet niet of het klopt. Ik kan me geen Tweakers herinneren die melden dat ze ondervonden hebben dat het niet werkt met een string van 5 en 12.

Als bijvoorbeeld Sunnydesign zegt dat het kan dan geloof ik het iig voor een SMA. Bij een Chinese omvormer zou je eventueel voor de zekerheid een stapje groter kunnen gaan hoewel 5 kW de max al is dat is voor jouw huidige plan geen optie. Of neem gewoon 2 omvormers.

6. Ja een PV verdeler komt meestal op een bestaande groep. En die groep is 16A. Dus dat gaat niet lekker met een 5 kW omvormer. Het kan wel met een omvormer van 3680 W.

7. Er staat nergens dat je geen 25 A groep mag plaatsen voor een 5 kW omvormer toch? Dat hele selectiviteit gebeuren geldt alleen voor verbruikers.
Benodigd omvormervermogen kun je simuleren met Sunnydesign, ik kan je helpen als je je legplan duidelijker hebt. Het liefst met een luchtfoto met het noorden boven. Het hangt ook van vraag 6 af.

8. Dat mag je zelf bepalen. Ik zie de laatste tijd niet veel zonnepanelen kapot gaan. Over 20 jaar weten we meer.

9. Heb je schaduw?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
unex154 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Ik heb zelf 2 ValkDouble schanzen liggen en heb dit gecheckt bij mijn verzekeraar (Inshared), aangezien inderdaad in de voorwaarde iets staat van "aan het gebouw verankerd zijn". Dit was de reactie:

[...]

Dus mits je verzwaard zoals door Valk aangeraden zie ik geen probleem, maar wellicht goed om bij je eigen verzekaar te checken.
Goede tip! Ga ik zeker even checken bij Centraal Beheer.
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:07:
Super irritant dat je plaatje het noorden niet boven heeft.
Het maakt het echt onbegrijpelijk voor mij.
Verder mooie startpost.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn excuses, hierbij 2 plaatjes die op noord georienteerd zijn, hopelijk maakt het dat wat duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1R1WuTcDv1Sj_ipJ82dBoFsOik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QIzJ7vqCGNwqJQeHQY52qsc4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPjwzDXgDxKx4KZFyxBol_Vok5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q4uZYVXdXIbfqeRSCuPnnrZ5.png?f=user_large
1 Ja een schans heeft veel meer ballast nodig als oost-west. Ik vind een schans van 3 panelen portrait ook te lang, het maakt het niet makkelijk. Of kun je het op een andere manier vastzetten?
Nee er zijn niet echt veel andere manieren behalve ballast toepassen. Vandaar dat ik zelf ook steeds meer neig naar een noord-oost/zuid-west opstelling. Het is nog tot daar aan toe dat er een paneeltje of meer sneuvelen, maar moet er niet aan denken dat er 1 bij iemand op het hoofd terecht komt.
2 Oostwest <20 graden helling kan ook prima ZW-NO of noord-zuid hoor. Geen probleem. Is even efficient qua jaaropbrengst. En jouw ZW paneeltjes gaan het later prima doen voor de avondstroom, waar je wellicht meer van gebruikt dan ochtendstroom. (ivm einde salderen)

3 Marketingpraat. Het zijn denk ik allebei A merken met bijbehorend prijskaartje. In het verleden gingen er heel veel SE optimisers kapot icm dunne film panelen maar de laatste tijd hoor ik dat niet meer. Maar alsnog heb je met SE gewoon meer op je dak dat kapot kan.
12 panelen kan inderdaad als 2x6 aangesloten worden op bijvoorbeeld een willekeurige 3 kW omvormer met 2 mppt. Vooral als je geen schaduw hebt mag het een Chinees zijn voor de helft van het geld.
Duidelijk!
4 Ik snap de richtingen niet precies
Mocht je 6 op noordoost, 6 op zuidwest en nog 5 op zuidwest gaan doen dan zou SE het net moeten kunnen. Vooral omdat alle panelen waarschijnlijk vrij plat liggen? Alleen SE kiezen als het noodzakelijk is. Met het legplan zoals ik hier nu schrijf kan het ook met een stringomvormer. String van 11 en een string van 5. Maar dan moet je wel identieke zonnepanelen kiezen voor alles in de string van 11. Voordeel van SE is dat je weer meerdere vermogens zonnepanelen door elkaar kunt gebruiken (hoewel je daar ook weer mee moet oppassen ivm mogelijk clippen van optimisers)
Ik heb inderdaad 2 opties. De eerste optie is zoals op afbeelding 1 in deze post, dat is, van de 12 panelen de helft op zuid-oost, de andere helft op noord-west. Vervolgens nog 5 stuks op zuid-west. Dat betekend dus 3 orientaties, en daar red ik het niet mee met een stringomvormer zonder 3 MPP trackers. Daarom, zou een alternatief afbeelding 2 zijn. Dan kan ik 6 van de panelen op het hogere dak op zuid-west plaatsen en deze verbinden met de panelen op het lagere dak. Het enige probleem dat ik dan zie, is dat de panelen niet langer mogen zijn dan 1.60, want anders wordt het wel krap (5.20m max).
5. Er zijn mogelijk (en ik zeg mogelijk) limieten aan de onbalans, lange en korte string op 1 omvormer. Als die er zijn worden ze niet duidelijk weergegeven in de brochures. Ik weet niet of het klopt. Ik kan me geen Tweakers herinneren die melden dat ze ondervonden hebben dat het niet werkt met een string van 5 en 12.

Als bijvoorbeeld Sunnydesign zegt dat het kan dan geloof ik het iig voor een SMA. Bij een Chinese omvormer zou je eventueel voor de zekerheid een stapje groter kunnen gaan hoewel 5 kW de max al is dat is voor jouw huidige plan geen optie. Of neem gewoon 2 omvormers.
Mijn plan was ook om dan maar voor 2 omvormers te gaan, maar dit werd ten zeerste afgeraden door de adviseur vanwege de lage spanning van de 5 panelen op 1 omvormer. Klopt dit?
6. Ja een PV verdeler komt meestal op een bestaande groep. En die groep is 16A. Dus dat gaat niet lekker met een 5 kW omvormer. Het kan wel met een omvormer van 3680 W.
En het kan dus met een omvormer van 3680W, omdat er verschillende orientaties worden gebruikt, waardoor het totaal vermogen nooit boven de 3600 zou uitkomen? Max 11 panelen in de (felle) zon met de opstelling van afbeelding 2.
7. Er staat nergens dat je geen 25 A groep mag plaatsen voor een 5 kW omvormer toch? Dat hele selectiviteit gebeuren geldt alleen voor verbruikers.
Benodigd omvormervermogen kun je simuleren met Sunnydesign, ik kan je helpen als je je legplan duidelijker hebt. Het liefst met een luchtfoto met het noorden boven. Het hangt ook van vraag 6 af.
Dus als ik het goed begrijp, is de limiet van het zekeren van 20A alleen van toepassing op spullen zoals een kookplaat? Je mag wel een 25A groep plaatsen en daar de omvormer op aansluiten? Waarom zegt de adviseur dan dat de SMA een no-go is omdat deze op maximaal 20A gezekerd mag worden (dus 4600W) waardoor ik veel zou verliezen? Ik zie in de datasheet dat de SunnyBoy 5.0 max 22A kan, dus 5000W. Dat lijkt me voldoende voor mijn opstelling.
8. Dat mag je zelf bepalen. Ik zie de laatste tijd niet veel zonnepanelen kapot gaan. Over 20 jaar weten we meer.
Persoonlijk vind ik het een beetje onzin, een paneel is een paneel wmb, zullen kleine verschillen in zitten, maar om daar nou het dubbele voor te betalen...
9. Heb je schaduw?
Misschien in de vroege ochtend een kleine beetje van de rand van 50 cm hoog. Maar de panelen zullen ook iets verhoogd liggen (neem ik aan), en ze zullen niet strak tegen de rand aan liggen (is de bedoeling). De schaduw die ik wel heb, zit op het kleinere, lagere dakje. Die schaduw komt van het hoge dak. Maar omdat die panelen op zuid-west liggen heb ik geen last van de schaduw 's middags.
De reden dat ik dit vraag, is vanwege de 3 orientaties. Als er geen stringomvormers zijn met 3 mpp trackers, en ik moet vanwege de ruimte toch voor optie 1 gaan (afbeelding 1, zie boven), dan zouden microomvormers nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bedankt voor de mooie luchtfoto's

4. Panelen van max 1.6m lang kom je al snel op mooie en dure Panasonics.
Heb je al gekeken naar 2m panelen?

5. Ja 5 panelen is wel heel weinig. Maar het kan tegenwoordig wel met de meeste omvormers als je geen schaduw hebt. 6 is beter en liefst zelfs 8.
Kijk goed in de specificaties van de omvormer en kies er eentje die de laagste startspanning en andere spanningen claimt (in de praktijk vallen ze meestal een beetje tegen maar met 5 panelen moet het lukken)

6. Ja

7. Bij een omvormer weet je heel zeker dat niet iemand zomaar zonder te denken nog even een omvormer inplugt. Vandaar dat selectiviteit niet hoeft. Maar bij een kookplaat wel, want misschien wil iemand ook nog even stofzuigen oid.

Ik heb nog nooit van een 4600 W grens gehoord in Nederland. In Duitsland mag je max 4600 W invoeden op 1 fase. In Nederland is dat 5000 W. Misschien haalt de installateur dat door elkaar.

8. Ja dat vind ik ook.

9. Die 5 panelen op het lage dak krijgen wel redelijk wat schaduw sochtends. Nu moeten ze het wel meer van het tweede deel van de dag hebben dus het is op zich niet heel erg.
Maar misschien zet je ze liever niet in serie met de andere 6 panelen zodat ze die niet lastig vallen.

Ik denk dat je de situatie snapt en een goede keuze kunt maken. Wanneer je je legplan definitief hebt kunnen we het nog eens over schaduw of omvormers hebben

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
@busscherski Het begint me inderdaad steeds duidelijker te worden, dank. Ik ga dan waarschijnlijk voor een legplan zoals afgebeeld in foto 2, zonder schansen dus.

De enige vraag die mij nog rest is je laatste opmerking, hoe kan ik ze in een andere string plaatsen zonder gebruik te maken van micro omvormers/SE? Dan zou ik toch een 3string omvormer moeten hebben?

Ik heb even gecheckt, en om 1 uur is het dak volledig schaduwvrij, ik gok rond half 12 ook wel maar dat ga ik morgen even bekijken.
En zouden de panelen op het hogere dak niet net zoveel last hebben, of komt er altijd wel wat zon op als ze op 13 graden liggen, zelfs als de zon aan de andere kant staat?

Kleine dak nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_walwyTYIH_rx8p2tL_Drqi7IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwpPkIV4fJl1zduAkQORC2gF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtuCYhtmxD3SVa9Tk3EFh8fQyPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3X5bEsTefXclLVYrlgENg7y.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: heb ook nog even gekeken naar 2 meter panelen maar dan zou ik er max 8 kwijt kunnen. 8x400 ipv 12x340 is toch 800wp.. De voorkeur gaat dus uit naar 12 passend maken.

[ Voor 5% gewijzigd door thecompany op 08-05-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Op je hoge dak heb je denk ik nauwelijks schaduw als de zonnepanelen niet te laag worden gelegd.

6 ZW + 6 NO kan op een 3 kW omvormer met 2 mppt. Of een 3.3 of 3.6 als je totaal geen aftopping wilt zien.

Die andere 5 panelen zijn net wat lastiger qua schaduw etc.
Kun je dat qua schaduw beter in kaart brengen?
Een string van 5 of 11 met gedeeltelijke schaduw vind ik nogal experimenteel.
Dan had ik denk ik bij die 5 gekozen voor micro's. Maar misschien valt de schaduw mee.
Solar Edge kan niet op alleen die 5 panelen, dan moet je alles SE doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:11
@thecompany
oke oost-west achtig.
zie mijn oost-west.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op andere momenten hun top.
zodoende heb ik dus 6,34kWp op een 4kW omvormer, no prob.

kijk ik naar je dak, dan kun je daar leuk gebruik van maken. ;)
maar er zijn wel een paar problemen.
een 1fase omvormer wil het liefste 350Vmpp.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

zuid-west
en met maar 5 panelen heb je maar 5x32Vmpp = 156Vmpp (en dit zakt nog als ze warm worden.)
oplossing kan zijn om dan panasonic panelen te gebruiken.
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles
die hebben 5x55Vmpp=275Vmpp
stuk beter.
(panasonic levert meer kWh per Wp, maar zijn wel duur ja.
heb er nu 14 op mijn dak liggen, jij hoeft er maar 5 dus is wel betaalbaar.)

zuid-oost
12x 3??Wp gebruiken.
met 12x32Vmpp = 390V
dat is perfect voor als het warm is dan heb je ongeveer 350Vmpp.

dan heb je +/-5500Wp en dit hang je dan aan een 4kW omvormer.
opbrengst zit dan per jaar rond de 5000kWh.

maar laat het verder aan @busscherski over om het een beter plan van te maken, dit is maar even snel zo uit het hoofdje. ;)

glas-glas of gewoon origineel.
whoeaaa, veel bla bla marketing bla bla.
een goed geïnstalleerd paneel gaat gewoon 20+jaar mee en het maakt niet uit of dat glas-glas is of niet.
kan niet zeggen dat ik nu zo onder de indruk ben van dat glas-glas. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:51:
Op je hoge dak heb je denk ik nauwelijks schaduw als de zonnepanelen niet te laag worden gelegd.

6 ZW + 6 NO kan op een 3 kW omvormer met 2 mppt. Of een 3.3 of 3.6 als je totaal geen aftopping wilt zien.

Die andere 5 panelen zijn net wat lastiger qua schaduw etc.
Kun je dat qua schaduw beter in kaart brengen?
Een string van 5 of 11 met gedeeltelijke schaduw vind ik nogal experimenteel.
Dan had ik denk ik bij die 5 gekozen voor micro's. Maar misschien valt de schaduw mee.
Solar Edge kan niet op alleen die 5 panelen, dan moet je alles SE doen.
Ik zal de schaduw morgen in de gaten houden.
migjes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:14:
@thecompany
oke oost-west achtig.
zie mijn oost-west.
[Afbeelding]
oost en west hebben op andere momenten hun top.
zodoende heb ik dus 6,34kWp op een 4kW omvormer, no prob.

kijk ik naar je dak, dan kun je daar leuk gebruik van maken. ;)
maar er zijn wel een paar problemen.
een 1fase omvormer wil het liefste 350Vmpp.
zie:
[Afbeelding]

zuid-west
en met maar 5 panelen heb je maar 5x32Vmpp = 156Vmpp (en dit zakt nog als ze warm worden.)
oplossing kan zijn om dan panasonic panelen te gebruiken.
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles
die hebben 5x55Vmpp=275Vmpp
stuk beter.
(panasonic levert meer kWh per Wp, maar zijn wel duur ja.
heb er nu 14 op mijn dak liggen, jij hoeft er maar 5 dus is wel betaalbaar.)

zuid-oost
12x 3??Wp gebruiken.
met 12x32Vmpp = 390V
dat is perfect voor als het warm is dan heb je ongeveer 350Vmpp.

dan heb je +/-5500Wp en dit hang je dan aan een 4kW omvormer.
opbrengst zit dan per jaar rond de 5000kWh.

maar laat het verder aan @busscherski over om het een beter plan van te maken, dit is maar even snel zo uit het hoofdje. ;)

glas-glas of gewoon origineel.
whoeaaa, veel bla bla marketing bla bla.
een goed geïnstalleerd paneel gaat gewoon 20+jaar mee en het maakt niet uit of dat glas-glas is of niet.
kan niet zeggen dat ik nu zo onder de indruk ben van dat glas-glas. ;)
Dankje voor de grafieken, maakt het weer wat duidelijker. Zou je dit alles op 1 omvormer aansluiten? De serie van 5 koppelen aan de string van 6 die ook op Zuid-west staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@thecompany
de meeste boven de 3kW omvormers, die hebben 2x een mpp.
die zijn dus voor 2 stringen, die een andere kant op kijken of verschillende aantal panelen hebben.

(in theorie kun je ook 2 stringen parallel zetten op 1 mpp, dan kunnen ze ook 2 kanten op kijken, maar beide stringen moeten dus evenveel cellen hebben. (dus even veel panelen ;) ))

zo kun je veel vreemde combi's maken maar ook vele niet.
altijd even kijken wat nu echt kan en wat niet. ;)

voorkeur gaat wel uit naar zoveel mogenlijk Wp op 1 omvormer.
(mits leuk mogenlijk is.)
gewoon omdat 2 richtingen lekker verdeelt over de dag.
maar als het bewolkt is, dan word het licht weerkaatst op de wolken en maakt de richting niet veel uit.
de hoeveelheid uit de panelen is dan niet hoog(denk aan 20%), maar doordat je meer Wp als W omvormer hebt komt de omvormer toch in een leuk rendement.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ga je het helemaal zelf leggen of wil je de installatie uitbesteden?

Als je het geheel in eigen beheer doet dan zou ik zeggen, probeer het met 11+6 op 1 grote omvormer.
Indien het teveel tegenvalt met de schaduw kun je die 5 altijd later nog op micro's doen of kijken of je aan Tigo optimisers kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
edit: verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Glenfiddich op 08-05-2020 17:12 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:47:
Ga je het helemaal zelf leggen of wil je de installatie uitbesteden?

Als je het geheel in eigen beheer doet dan zou ik zeggen, probeer het met 11+6 op 1 grote omvormer.
Indien het teveel tegenvalt met de schaduw kun je die 5 altijd later nog op micro's doen of kijken of je aan Tigo optimisers kunt komen.
Ik laat 2 offertes maken en ga dan beslissen of ik het zelf ga doen (solar-bouwmarkt) of dat 1 van de offertes interessant genoeg is (en op mijn plan aansluit).

Wat de meterkast/pv-verdeler betreft, dat moet sowieso uitbesteed worden aangezien ik me hier niet aan ga branden, ben een software-ontwikkelaar, geen electricien ;)

Als ik nou later nog 5 micro-omvormers erbij gooi, dan heb ik volgens mij ook een Enphase Relay nodig, kan die op dezelfde pv-verdeler worden aangesloten?

[ Voor 9% gewijzigd door thecompany op 08-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
migjes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:29:
@thecompany
de meeste boven de 3kW omvormers, die hebben 2x een mpp.
die zijn dus voor 2 stringen, die een andere kant op kijken of verschillende aantal panelen hebben.

(in theorie kun je ook 2 stringen parallel zetten op 1 mpp, dan kunnen ze ook 2 kanten op kijken, maar beide stringen moeten dus evenveel cellen hebben. (dus even veel panelen ;) ))

zo kun je veel vreemde combi's maken maar ook vele niet.
altijd even kijken wat nu echt kan en wat niet. ;)

voorkeur gaat wel uit naar zoveel mogenlijk Wp op 1 omvormer.
(mits leuk mogenlijk is.)
gewoon omdat 2 richtingen lekker verdeelt over de dag.
maar als het bewolkt is, dan word het licht weerkaatst op de wolken en maakt de richting niet veel uit.
de hoeveelheid uit de panelen is dan niet hoog(denk aan 20%), maar doordat je meer Wp als W omvormer hebt komt de omvormer toch in een leuk rendement.
Heb vrijdag het eerste gesprek met een adviseur, dan neem ik dit ook even mee (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk niet dat je een installateur gaat vinden voor het 6+11 idee.
En ik denk dat dat terecht is want ik weet niet zeker hoe goed dat werkt.

Als je het gaat uitbesteden is SolarEdge denk ik het best in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
@migjes Om toch nog even in te haken op je tweede grafiekje, dit geldt voor een specifieke omvormer lijkt me? Ik ben aan het kijken of 2 omvormers een optie zijn met bijvoorbeeld de SMA SB1.5 op de 5 panelen (5 LG's bijv omdat de Panasonic wat moeilijk leverbaar zijn).

Dan kom ik uit op 5x35. De datasheet van de SMA laat zien dat het "bereik" tussen 160 een 500 ligt. Is 350 dan nog steeds de sweetspot of gaat het ook prima met de 175 die de panelen leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@thecompany
het grafiekje is eigenlijk een power-one (abb) omvormer.
deze omvormer heeft een extra trucje om in lage W toch hoog rendement te halen(mits Vmpp oke is).
verder kun je die gebruiken voor elke TL omvormer, verschil is minimaal eerder marginaal.
(zoals de SUNNY BOY 1.5 / 2.0 / 2.5 allemaal TL omvormers.)

een TL omvormer, maakt gewoon 350V tussen de mpp en de DC/AC convertor.
dus geef je heb 350V uit de panelen heeft hij (bijna)niks te converteren en is het systeem optimaal.

er zijn wel een paar omvormers te vinden die niet via het TL systeem werken, maar die zijn zeldzaam tegenwoordig.
(pas op voor sommige Chinese omvormers, die spelen een beetje met de specificaties en dat is eigenlijk onzin en marketing.)

probleem is wel: als je 2 omvormers gebruikt dan gooi je het oost-west voordeel wel weg.
dan kun je niet straffeloos meer Wp op 1 omvormer hangen.
toch zonden, en panasonic is 1 van de best verkrijgbare panelen, dus kan mij niet voorstellen dat ze niet leverbaar zijn.
een paar maanden geleden stonden er nog 1000den bij https://natec.nl/panasonic/ in de hal. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
migjes schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:30:
@thecompany
het grafiekje is eigenlijk een power-one (abb) omvormer.
deze omvormer heeft een extra trucje om in lage W toch hoog rendement te halen(mits Vmpp oke is).
verder kun je die gebruiken voor elke TL omvormer, verschil is minimaal eerder marginaal.
(zoals de SUNNY BOY 1.5 / 2.0 / 2.5 allemaal TL omvormers.)

een TL omvormer, maakt gewoon 350V tussen de mpp en de DC/AC convertor.
dus geef je heb 350V uit de panelen heeft hij (bijna)niks te converteren en is het systeem optimaal.

er zijn wel een paar omvormers te vinden die niet via het TL systeem werken, maar die zijn zeldzaam tegenwoordig.
(pas op voor sommige Chinese omvormers, die spelen een beetje met de specificaties en dat is eigenlijk onzin en marketing.)
Ah, duidelijk!
probleem is wel: als je 2 omvormers gebruikt dan gooi je het oost-west voordeel wel weg.
dan kun je niet straffeloos meer Wp op 1 omvormer hangen.
toch zonden, en panasonic is 1 van de best verkrijgbare panelen, dus kan mij niet voorstellen dat ze niet leverbaar zijn.
een paar maanden geleden stonden er nog 1000den bij https://natec.nl/panasonic/ in de hal. :?
Hoe valt het oost-west voordeel weg? Dat begrijp ik niet helemaal. Bedoel je als ik meer zonnepanelen ga aanschaffen? Want de 17 die ik nu op het oog heb, is echt de max.

Als ik voor 3 oriëntaties ga in totaal, dan zit er volgens mij niks anders op dan 2 omvormers aan te schaffen.

Volgens de adviseur zijn er door de coronacrisis leveringsproblemen en worden de fabrieken pas in oktober weer geopend. Ik zie bij solar-bouwmarkt ook gewoon 2-4 weken staan dus zal het nog een keer vragen..

[ Voor 3% gewijzigd door thecompany op 10-05-2020 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@thecompany Mits die 5 panelen zuid-west voldoende spanning leveren voor de ene mppt,
kunnen die andere 12 (6 ZO en 6 NW) parallel op de andere mppt.
Die 12 moeten gelijk zijn, maar die 5 kunnen andere zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
onetime schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:44:
@thecompany Mits die 5 panelen zuid-west voldoende spanning leveren voor de ene mppt,
kunnen die andere 12 (6 ZO en 6 NW) parallel op de andere mppt.
Die 12 moeten gelijk zijn, maar die 5 kunnen andere zijn.
Ah, dat wist ik niet, ik dacht dat het niet mogelijk was om verschillende oriëntaties op 1 MPTT tracker aan te sluiten. De tracker zoekt dan uit welke 6 van de 12 panelen "de stroom leveren"?

Edit: dit lees ik hier: https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/

Bij een oost-west opstelling is de keuze van de omvormer enorm belangrijk. Niet elke omvormer is geschikt. Er dient namelijk gekozen te worden voor een omvormer met minimaal 2 zogenaamde trackers (zie omvormers vergelijken). De tracker optimaliseert de installatie. Omdat de oost- en westzijde afzonderlijke karakteristieken hebben, dient elke zijde aangesloten te worden op een aparte tracker. Daarnaast dient in de meeste gevallen minimaal 6 zonnepanelen (ca. 1500 WP) op een tracker aangesloten te worden, anders wordt er niet voldoende opstartspanning gehaald om de omvormer überhaupt te laten werken.
Heeft u op één zijde te maken met schaduw, dan is het te overwegen om een omvormer met 3 trackers aan te schaffen. Ook dan geldt dat er minimaal 6 zonnepanelen per tracker aanwezig moeten zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door thecompany op 10-05-2020 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
thecompany schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Ah, dat wist ik niet, ik dacht dat het niet mogelijk was om verschillende oriëntaties op 1 MPTT tracker aan te sluiten. De tracker zoekt dan uit welke 6 van de 12 panelen "de stroom leveren"?
jep op 1 mpp kun je 2 stringen parallel zetten.

serieel (1x6):
de Vmpp word bij elkaar opgeteld.
dus paneel met 33Vmpp en 9Ampp = 33x9=300Wp
die 6x serieel word dan 6x33Vmpp = 198Vmpp
198Vmpp x 9Ampp=1800Wp

parallel van 2 serieel stringen(2x6):
dan word de Ampp bij elkaar opgeteld.
en 2x9Ampp=18Ampp
198Vmppx18Ampp=3600Wp

dit kun je dan ook in verschillende richtingen op laten kijken.
de Vmpp is vrijwel een vast gegeven (die gaat alleen omhoog en omlaag met de temperstuur van de cellen)
de Ampp word bepaald hoe schuin de zon op het paneel schijnt.
dus in de praktijk kun je dan hebben dat 1 string 8Ampp levert en de andere 2Ampp.
de omvormer ziet dan 10Ampp met 198Vmpp.

(probleem wat je dan wel hebt, je omvormer krijgt nog steeds 198Vmpp wat nog zakt bij hogere temperatuur.
en dat is niet lekker in zijn bereik, en de omvormer krijgt dan 2x9Ampp=18Ampp en er zijn maar weinig(tot haast geen) omvormers die dit aan kunnen. :-(
oplossing is dus panasonic panelen gebruiken, die leveren geen 33Vmpp maar 55Vmpp.
en die leveren geen 9Ampp maar 5,8Ampp.
die panelen zijn veel geschikter voor korte of parallel stringen. ;) )
Edit: dit lees ik hier: https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/

Bij een oost-west opstelling is de keuze van de omvormer enorm belangrijk. Niet elke omvormer is geschikt. Er dient namelijk gekozen te worden voor een omvormer met minimaal 2 zogenaamde trackers (zie omvormers vergelijken). De tracker optimaliseert de installatie. Omdat de oost- en westzijde afzonderlijke karakteristieken hebben, dient elke zijde aangesloten te worden op een aparte tracker. Daarnaast dient in de meeste gevallen minimaal 6 zonnepanelen (ca. 1500 WP) op een tracker aangesloten te worden, anders wordt er niet voldoende opstartspanning gehaald om de omvormer überhaupt te laten werken.
Heeft u op één zijde te maken met schaduw, dan is het te overwegen om een omvormer met 3 trackers aan te schaffen. Ook dan geldt dat er minimaal 6 zonnepanelen per tracker aanwezig moeten zijn.
dit klopt grof weg wel, maar verteld niet het hele verhaal. ;)

maar even simpel:
als je een simpel en makkelijk uitvoerbaar plan wil (wat installateurs dus doen, die willen niks moeilijks doen.)
dan doe zuid-oost met gewone panelen (33Vmpp,9Ampp=3??Wp) ongeveer 9x (maar 12x lukt ook, zonder problemen, de panelen kunnen best strak tegen elkaar liggen, no prob.)
en gewoon allemaal naar zuid-oost laten kijken.
en dan de zuid-west, die doe je met 5xpanasonic (of sunpower).
dit doe je dan op een 3,6kW omvormer met 2x mpp.
dit is je simpelste en waarschijnlijk de beste oplossing. ;)

je kunt het je nog moeilijker maken maar veel extra zal het je niet opleveren. ;)

edit:
check ook mijn setup:
oost is dus panasonic (met de smallere 80cm panelen, 42Vmpp en 5,7Ampp en die zitten dus parallel) en west dat zijn LG's (32Vmpp en 9Ampp)
en dat geeft mij dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-05-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
migjes schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:42:
[...]

jep op 1 mpp kun je 2 stringen parallel zetten.

serieel (1x6):
de Vmpp word bij elkaar opgeteld.
198Vmpp x 9Ampp=1800Wp

parallel van 2 serieel stringen(2x6):
dan word de Ampp bij elkaar opgeteld.
en 2x9Ampp=18Ampp
198Vmppx18Ampp=3600Wp

dit kun je dan ook in verschillende richtingen op laten kijken.
de Vmpp is vrijwel een vast gegeven (die gaat alleen omhoog en omlaag met de temperstuur van de cellen)
de Ampp word bepaald hoe schuin de zon op het paneel schijnt.
dus in de praktijk kun je dan hebben dat 1 string 8Ampp levert en de andere 2Ampp.
de omvormer ziet dan 10Ampp met 198Vmpp.

(probleem wat je dan wel hebt, je omvormer krijgt nog steeds 198Vmpp wat nog zakt bij hogere temperatuur.
en dat is niet lekker in zijn bereik, en de omvormer krijgt dan 2x9Ampp=18Ampp en er zijn maar weinig(tot haast geen) omvormers die dit aan kunnen. :-(
oplossing is dus panasonic panelen gebruiken, die leveren geen 33Vmpp maar 55Vmpp.
en die leveren geen 9Ampp maar 5,8Ampp.
die panelen zijn veel geschikter voor korte of parallel stringen. ;) )

[...]

dit klopt grof weg wel, maar verteld niet het hele verhaal. ;)

maar even simpel:
als je een simpel en makkelijk uitvoerbaar plan wil (wat installateurs dus doen, die willen niks moeilijks doen.)
dan doe zuid-oost met gewone panelen (33Vmpp,9Ampp=3??Wp) ongeveer 9x (maar 12x lukt ook, zonder problemen, de panelen kunnen best strak tegen elkaar liggen, no prob.)
en gewoon allemaal naar zuid-oost laten kijken.
en dan de zuid-west, die doe je met 5xpanasonic (of sunpower).
dit doe je dan op een 3,6kW omvormer met 2x mpp.
dit is je simpelste en waarschijnlijk de beste oplossing. ;)

je kunt het je nog moeilijker maken maar veel extra zal het je niet opleveren. ;)

edit:
check ook mijn setup:
oost is dus panasonic (met de smallere 80cm panelen, 42Vmpp en 5,7Ampp en die zitten dus parallel) en west dat zijn LG's (32Vmpp en 9Ampp)
en dat geeft mij dus:
[Afbeelding]
Bedankt voor de uitleg! Ik ben alleen bang dat 12 panelen op zuid-oost niet gaat passen, dus zal toch een oost/west opstelling gaan worden, 9 vind ik te weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
@thecompany
pardon :?

je stelt 5,2 bij 5,6 te dakvlak te hebben.

5,6/3=1.86
dus 3x dit paneel past.
https://www.winkelman-zon...5/?display=detail&merk=LG

dit paneel is 1,02 breed.
5,2 / 1,02 = 5 rijen lang.

dan heb je zonder problemen 15x370Wp=5550Wp
op dat vlak alleen al. :?

je pakt dan een paneel steun met een niet te grote hoek, en de schaduw van de paneel rijen is geen enkel probleem meer. zeker niet omdat het zuid-oost is.

maar probleem is dan wel, je krijgt bijna geen omvormer meer gevonden die dit aan kan.
(behalve enkele steca of fronius omvormers, maar die zijn wat duurder.)
dus gewoon gaan voor iets meer ruimte tussen de rijen en gewone volle cel panelen.

dan kun je leuker 12x neer leggen, met gewone volle cel panelen.
(gewone volle cel panelen omdat dan de diodes goed zitten.
en zijn goedkoper en 10cm korter. ;) )

(je vergeet waarschijnlijk dat de panelen diodes hebben.
die lossen de schaduw in de ochtend wel op.
en die schaduw is maar de eerste uurtje, boeit niet dat verlies. 8)7 )

edit:
mensen die schansen willen gebruiken zijn tweakers.
dit is vaak totaal onzinnig, veel geld aan dure schans uit geven.
voor een heel klein beetje verlies. :F

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-05-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
@migjes De meeste configurators zijn het niet met je eens ;) Zelfs met 15 graden heb je toch zoals je al aangeeft schaduw. Maar ik had inderdaad nog nooit van diodes gehoord. Even opgezocht en weer wat wijzer geworden. Ben het ook met je eens dat de zon, zeker in de zomer, waarschijnlijk hoog genoeg staat om niet al teveel last van de schaduw te hebben.

Maar toch, het verhaal van de adviseur wat betreft de wijzigingen in de salderingsregeling, wat het interessanter maakt om meer te spreiden over de dag, zorgt ervoor dat ik voor de oost/west opstelling ga.

Een ander voordeel van deze opstelling is dat ik een pv-verdeler kan gebruiken, aangezien ik waarschijnlijk niet over de 20A heen ga met spreiding. Scheelt weer heel veel gaten boren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
@thecompany
lol de meeste calculators zijn aardig ouderwets ingesteld.
vroeger betaalde je 1+€ per Wp dat is vandaag de dag eerder 0,40€ per Wp geworden.
dit maakt schaduw een stuk minder boeiend. ;)

veel beginners denken nog dat we panelen schuin zetten zodat het meer zon vangt.
maar je kunt ze net zo goed plat neer leggen, verschil in opbrengst is minimaal met schuin.
alleen plat heeft een nadeel, dan spoelen ze slecht schoon na een regen bui.
dus je moet zelf 1x per jaar het dak op om te poetsen.
ik ben geen poetser, dus moet schuin. ;)
schuin is dus voor het schoon spoelen, en voor domme beginners die het nog niet snappen. ;)

en schaduw in de winter?
de maanden december en januari bij elkaar opgeteld heb ik 171kWh opgewekt.
nu kan mijn set ook 41kWh in 1 dag opwekken, dus 5 mooie zomer dagen geeft mij al meer opbrengst.
(technisch gezien kan ik beter mijn omvormer uit zetten in de winter, slijtage is groter als de opbrengst.
maar dit vind ik niet leuk, dus dan maar slijtage.)

en schaduw in de ochtend en avond, tja dan schijnt de zon door zoveel atmosfeer heen dat de set toch maar <1/5 oplevert, wat boeit mij dat ik dan schaduw heb.
veel verliezen van weinig, is nog steeds weinig verlies.

dus nee 15x panelen, dat past met gemak als je perse wil.
alleen een omvormer? dat word dan wel lastig (lees duurder).
beter is gewoon 12x is geen probleem met dat dak, en dat kan gewoon richting zuid-oost.

oke een 16A splits groep (wasmachine kabel gebruiken of andere kabel van 3x2,5mm in 16mm buis)
daar heb ik een halve tip voor:
20A dat zou ik niet doen, dat is wel veel voor dat type kabel.
16A kan wel.
maar een 16A B groep, kan meer aan als 16A zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
grof gezegd, mag je voor 6000seconde(betekent oneindig) een 1,12x aan A door een 16 A groep duwen.
dus een 17,9A kan op een 16A groep gedaan worden zonder problemen.
wat weer neer komt op een +/-4000VA omvormer.

ik doe dit zelf met een power-one(ABB) PVI 3.6 omvormer.
deze omvormer kan gewoon op een 30mA ALS (dit zie je niet vaak) en op een 16A groep, dan levert hij 4000VA.
(maar lastig te krijgen omvormer helaas, andere omvormer weet ik niet of dat goed gaat met 30mA ALS en 16A groep. dus halve tip. sorry.
normaal kost mijn omvormer als snel 1000+€, heb hem zelf gekocht voor 550€ + 50€ verzend kosten.
hij mocht niet meer gebruikt worden in Duitsland, dus werd daar fors gedumpt. >:) )

maar dan heb je nog 1 ding.
veel mensen kijken naar het aantal Wp en dimensioneren daar de omvormer op.
maar dan kijk je naar de STC gegevens en we hebben maar erg weinig uren ook echt STC condities in het Nederlandse klimaat.
dus de omvormer dimensioneren op STC hoeft niet, je kunt ook gewoon kijken naar NOCT.
als STC=340Wp dan NOCT ongeveer 250W.
en je hebt nog 2 verschillende richtingen (10% extra Wp mogenlijk zonder problemen).
dus voor de set: 12x340Wp + 5x330Wp
geeft NOCT 4250W en dan nog 10% er af en je red het al zonder problemen met een gewone 16A omvormer. ;)

dus je moet ook niet te moeilijk denken. ;)

@Lardman
lol, krijg al een + van je voor ik klaar was met typen. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 12-05-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:34
@migjes Je bent gewoon goed ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
@migjes Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie, erg duidelijk! Goed om te horen dat het ook gewoon zou moeten lukken op een 16A groep. Ik ga er nog eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@thecompany En? Ga je de goede uitleg van @migjes volgen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thecompany
@onetime Uiteindelijk ben ik, nadat de adviseur is langs gekomen, voor een Noord-west/zuid-oost opstelling gegaan plus nog de 5 op het zuid-westen.

Dit allemaal op 1 SolarEdge SE5000 met 17 optimizers. De adviseur kon er een mooie prijs van maken (gelijkwaardig met hetzelf bij elkaar klikken op solar-bouwmarkt).

Omdat ik geen zin had om door 6 muren te boren (of te laten doen), heb ik voor een pv-verdeler gekozen op een vrije groep. De zekering wordt verhoogd naar 20A zodat ik genoeg zou moeten hebben tijdens een piek.

Wat me over de streep trok wat betreft SolarEdge waren de per panel views. Ben gek op dashboards en statistieken dus dat was mij de meerprijs (ongeveer 600 euro) waard. Daarnaast haal ik op deze manier volgens mij het maximale uit mijn systeem, schaduw op een paar panelen in de morgen of namiddag maakt niet zo heel veel meer uit.

Iedereen bedankt voor het meedenken, ben enorm veel wijzer geworden en tevreden met de uiteindelijke oplossing. Nu nog ongeveer 3 weken wachten voordat de panelen op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik vraag me af of P404's nodig zijn in dit geval. Heb je het daar nog over gehad?
Als de prijs vergelijkbaar is met een webshop die geen verkoper stuurt, vind ik het inderdaad een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
busscherski schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:03:
Ik vraag me af of P404's nodig zijn in dit geval. Heb je het daar nog over gehad?
Als de prijs vergelijkbaar is met een webshop die geen verkoper stuurt, vind ik het inderdaad een nette prijs.
Bedoel je of optimizers überhaupt nodig zijn? Of bedoel je P404's vs de P370, die er bij worden geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ja de keuze tussen P370 of P404.
Ik zeg niet dat P370 niet kan hoor, vroeg me af of jullie het hebben gesimuleerd met de SE designtool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
busscherski schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:09:
ja de keuze tussen P370 of P404.
Ik zeg niet dat P370 niet kan hoor, vroeg me af of jullie het hebben gesimuleerd met de SE designtool.
Nee dat hebben we niet gedaan, zou het veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat P370 voldoende is zodra s`ochtends alle 6 panelen van zuidoost volledig in de zon komen.
Uit je verhaal maak ik op dat dat al snel gebeurt en dat je niet teveel last hebt van die rand.
Mocht je daar nog wel vrij veel last van hebben dan zou P404 beter zijn.

Ik heb het niet gesimuleerd met de SE designtool.

Pagina: 1