Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:30
@jsaturnus

Ja ik ben niet zo goed in retorische vragen.

Is een wijktransformator niet, heel simpel gezegd, als volgt opgebouwd?

Bijvoorbeeld 1000 wikkelingen (het exacte aantal doet er niet toe). En dat er een aftakking zit bij 960, 970, 980, 990 en 1000 wikkelingen? En dat er de netbeheerder kan kiezen welke er gebruikt wordt? Wanneer de wijktransformator geinstalleerd is gekozen voor 980 wikkelingen. En als er genoeg klachten komen over te hoog AC voltage dat ze een stapje hoger gaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
@busscherski Met wat logisch nadenken en het filmpje op zou je daar zelf achter kunnen komen ;)

De secundaire kant heeft maar een paar windingen, daar kun je niet veel doen.

Aan de primaire kant heb je weliswaar meer windingen, maar kom je met gemiddeld 10 kV binnen. Je moet veel afstand tussen de windingen houden om overslag te voorkomen. Dus aftakkingen maken is niet eenvoudig. Mechanisch zijn er nog meer problemen, zo staat het hele spul vaak in olie.

Wijktrafo's kunnen onder redelijke variatie van last toch een constante spanning leveren (nerd taal: ze hebben weinig inwendige weerstand).

Het wordt problematisch wanneer er in de wijk meer energie wordt opgewekt, dan dat er afgenomen wordt. Dan wordt de energie via de wijktrafo terug geleverd aan het middenspanningsnet. Omdat de spanning dan omhoog getransformeerd moet worden zul je aan de secundaire kant (die in geval van terugleveren de primaire wordt) de spanning toch wat moeten laten oplopen. Je moet immers compenseren voor de trafoverliezen (die nu door de wijk gedekt moeten worden) en de omhoog transformatie aan het middenspanningsnet

4,76 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MikeyMan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:27:
Inmiddels toch nog even verder in gesprek gegaan met de leverancier. Kom inmiddels op 1320 euro voor het toevoegen van drie panelen van 310wp aan de bestaande setup. Das al een betere verhouding :)
Wat een geld, heb dinsdag nog gedaan hier, 3x340 op clickfit, kost +/-600,- en wat elbow grease.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rol-Co schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Wat een geld, heb dinsdag nog gedaan hier, 3x340 op clickfit, kost +/-600,- en wat elbow grease.
Ja iknow, is een hoop geld...

Maar heb de installateur sowieso nodig voor de SolarEdge aanmelding. En aangezien ik met solaredge en de AEG panelen al aan de 750-800 euro zou zitten, is dit nog verdedigbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jsaturnus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:43:
@busscherski Met wat logisch nadenken en het filmpje op zou je daar zelf achter kunnen komen ;)

De secundaire kant heeft maar een paar windingen, daar kun je niet veel doen.

Aan de primaire kant heb je weliswaar meer windingen, maar kom je met gemiddeld 10 kV binnen. Je moet veel afstand tussen de windingen houden om overslag te voorkomen. Dus aftakkingen maken is niet eenvoudig. Mechanisch zijn er nog meer problemen, zo staat het hele spul vaak in olie.

Wijktrafo's kunnen onder redelijke variatie van last toch een constante spanning leveren (nerd taal: ze hebben weinig inwendige weerstand).

Het wordt problematisch wanneer er in de wijk meer energie wordt opgewekt, dan dat er afgenomen wordt. Dan wordt de energie via de wijktrafo terug geleverd aan het middenspanningsnet. Omdat de spanning dan omhoog getransformeerd moet worden zul je aan de secundaire kant (die in geval van terugleveren de primaire wordt) de spanning toch wat moeten laten oplopen. Je moet immers compenseren voor de trafoverliezen (die nu door de wijk gedekt moeten worden) en de omhoog transformatie aan het middenspanningsnet
Klopt deze post niet?
NielsOo in "elektriciteitsnet te vol door terug levering (liander)"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:07:
@GAEvakYD

Als je logging van de netvoltages in de winter hebt, en stel dat daar het netvoltage (bijna) nooit onder de bijvoorbeeld 215 V daalt, dan zou de wijktraf anders ingesteld kunnen worden.
Dat bewijs aanleveren aan de netbeheerder zou kunnen helpen. Samen met klagen samen met de buren.
Die data heeft DSMR reader helaas niet meer. Ik post nu de waardes wel naar Home assistant en daar log in de voltages op de drie fases.

Wel vreemd. Nu de zon weg is zijn de voltages nog erg hoog. L1 (241v), L2 (241v) en L3 (241v)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@GAEvakYD

@jsaturnus zal het wel niet met me eens zijn maar volgens mij is jouw wijkcentrale door de netbeheerder bewust of onbewust op een vrij hoog voltage afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Het is een lange post ..

IMHO staan er enkele onnauwkeurigheden in ;)

Niet dat ik er als elektrotechnisch ingenieur verstand van heb hoor 8)7
Als ik de laatste tijd (vooral door corona) een ding geleerd heb, is dat met name op internet IEDEREEN OVERAL verstand van heeft.

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
GAEvakYD schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Die data heeft DSMR reader helaas niet meer. Ik post nu de waardes wel naar Home assistant en daar log in de voltages op de drie fases.

Wel vreemd. Nu de zon weg is zijn de voltages nog erg hoog. L1 (241v), L2 (241v) en L3 (241v)
Dit is nog ruim binnen de toleranties.

De tolerantie voor het gemiddelde over langere tijd is -6% ... +4%.
De maximale tolerantie is -15% ... +10% .

(een beetje kort door de bocht. De regels zijn wat uitgebreider en ingewikkelder, maar dit is de grote lijn)

4,76 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
jsaturnus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:16:
[...]

Het is een lange post ..

IMHO staan er enkele onnauwkeurigheden in ;)

Niet dat ik er als elektrotechnisch ingenieur verstand van heb hoor 8)7
Als ik de laatste tijd (vooral door corona) een ding geleerd heb, is dat met name op internet IEDEREEN OVERAL verstand van heeft.
True. De man van Liander zei dat ze een garantie hebben tot 253v, maar dat ze eigenlijk vanaf pieken van 250v en hoger wel onderzoek gaan doen. Mijn logbestand van vandaag laat heel veel meetmomenten zien van 252 en 253v.

Morgen als de voltages weer zo hoog zijn moet ik Liander terugbellen en dan meten de wijk door zeggen ze. Ik ben benieuwd. :X

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwidebug
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-10-2022
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige maand zonnepanelen, nieuw opgeleverd door een installateur. De configuratie is 9x350wp Longi all black op het westen en 1x op het oosten met Tigo optimizer. Omvormer is Growatt 3000s en de 10 panelen staan in serie. Nu functioneert tot twee keer toe de Tigo op het ene oostpaneel niet meer. Eerder deze week is deze onder garantie vervangen, maar sinds gisteren heb ik weer het tuinslangeffect. De spanning is OK, maar de stroom neemt af naarmate de middag vordert en de zon op de 9 west panelen komt te staan. De installateur begrijpt het ook niet. Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt? Hieronder kun je het verschil zien, de bolle grafiek is zoals je zou verwachten op een zonnige middag, met functionerende optimizer, de grafiek met de punt is sinds gisteren terwijl het net zo zonnig was in de middaG. Dit is nu de tweede keer dat dit gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWeWAaxKWP4CQbxDRnOcAVOcHAk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r3vANVyaAknb6xO1UE4UkfY0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LehmPiTF5VEeqVoEbHqcgGVO3Yw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rNLOSywlySDWf0ZnLBrhaNxb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Worldwidebug zet dat ene paneel op een micro omvormer.
Wanneer leren die instalateurs het nou eens af, met die achterlijke ideeen?
Dit kan nooit werken zoals je nu dus ziet.
Zo een tigo is geen aan/uit schakelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 22:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Worldwidebug

Interessant.

Volgens mij kan een Tigo optimizer, in geval dat paneel minder instraling heeft dan de anderen, de spanning die dat ene paneel toevoegt verlagen zodat het dezelfde stroom blijft geven als de andere panelen.
Op die manier heeft het slechte paneel geen negatieve invloed op de anderen.

Maar verhogen kan die niet. (SE kan dat wel maar dan moeten alle panelen een SE optimizer, en dan moet je alsnog minstens 6 panelen in de zon)
https://www.tigoenergy.co...TS4-O+-+Optimization.pdf/

Dus volgens mij zou jouw ene Tigo prima moeten werken op momenten dat dat ene paneel minder instraling heeft dan de rest. (smiddags in je eerste plaatje)
Maar ik snap niet goed hoe het gaat wanneer jouw ene paneel meer instraling heeft dan de rest (smorgens). Volgens mij heeft dat ene paneel dan last van de rest.

Op jouw tweede plaatje zie ik volgens mij een kapotte Tigo...

Helemaal met @AUijtdehaag eens, ik zou ook kiezen voor een micro omvormertje voor dat ene paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:21:
@Worldwidebug zet dat ene paneel op een micro omvormer.
Wanneer leren die instalateurs het nou eens af, met die achterlijke ideeen?
Dit kan nooit werken zoals je nu dus ziet.
Zo een tigo is geen aan/uit schakelaar.
Ik begrijp dit niet, als je de specs en mogelijkheden van Tigo leest, zou deze geschikt moeten zijn voor meerdere oriëntaties en kun je per paneel optimaliseren. Kun je deze stelling iets meer onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:25:
@Worldwidebug

Interessant.

Volgens mij kan een Tigo optimizer, in geval dat paneel minder instraling heeft dan de anderen, de spanning die dat ene paneel toevoegt verlagen zodat het dezelfde stroom blijft geven als de andere panelen.
Op die manier heeft het slechte paneel geen negatieve invloed op de anderen.

Maar verhogen kan die niet. (SE kan dat wel maar dan moeten alle panelen een SE optimizer, en dan moet je alsnog minstens 6 panelen in de zon)
https://www.tigoenergy.co...TS4-O+-+Optimization.pdf/

Dus volgens mij zou jouw ene Tigo prima moeten werken op momenten dat dat ene paneel minder instraling heeft dan de rest. (smiddags in je eerste plaatje)
Maar ik snap niet goed hoe het gaat wanneer jouw ene paneel meer instraling heeft dan de rest (smorgens). Volgens mij heeft dat ene paneel dan last van de rest.

Op jouw tweede plaatje zie ik volgens mij een kapotte Tigo...

Helemaal met @AUijtdehaag eens, ik zou ook kiezen voor een micro omvormertje voor dat ene paneel.
Ik accepteer de mindere opbrengst in de ochtend, maar de middag moet dat dan weer goedmaken. Hoe zou je een microomvormer kunnen toepassen in combinatie met een single string omvormer die ik nu heb? Tweede grafiekje is inderdaad zoals het niet hoort. Wat zou er nog meer aan kunnen missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Worldwidebug Tigo is voor schaduw situaties van panelen in eenzelfde richting en niet voor een paneel wat volledig anders ligt. Die blijft de andere panelen beinvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:39

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:26:

zou deze geschikt moeten zijn voor meerdere oriëntaties en kun je per paneel optimaliseren.
Ik heb zelf geen Tigo maar ik heb het zo in mijn hoofd:

In geval alles in hetzelfde vlak staat kun je een of meerdere Tigo's gebruiken voor de panelen met de meeste schaduw.
In geval je meerdere orientaties hebt moet denk ik elk paneel een eigen Tigo voor optimale werking.
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Ik accepteer de mindere opbrengst in de ochtend, maar de middag moet dat dan weer goedmaken. Hoe zou je een microomvormer kunnen toepassen in combinatie met een single string omvormer die ik nu heb? Tweede grafiekje is inderdaad zoals het niet hoort. Wat zou er nog meer aan kunnen missen?
Je accepteert de minder opbrengst in de ochtend? Goed dat je dat van tevoren wist. Maar dat paneel moet het van de ochtend hebben, dus dan mis je eigenlijk best een groot deel van de opbrengst van dat ene paneel (je duurste paneel).

Ik snap ook niet goed waarom de Tigo kapot gaat. Mogelijk is die niet bedoeld voor deze toepassing.

Je kunt de Tigo vervangen door zoiets
https://www.winkelman-zon...splay=detail&merk=Enphase
En daar komt dan een 230 V kabel uit die je gewoon ergens in huis mag aansluiten op een bestaande groep.

edit:
@pleio65 dankjewel voor de link. Hier voldoet de situatie bij @Worldwidebug inderdaad niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 08-05-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
afhankelijk van de richting en hoek misschien liever deze want die heeft wat meer vermogen.
295 VA zou voldoende moeten zijn voor oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:36:
[...]

edit:
@pleio65 dankjewel voor de link. Hier voldoet de situatie bij @Worldwidebug inderdaad niet aan.
Je ziet in de grafiek dat in beide scenario’s de inverter opstart in de ochtend, spanning is ook 340V gemiddeld, volgens specs van de panelen, zelfs iets hoger, dus dat kan de reden niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Je ziet in de grafiek dat in beide scenario’s de inverter opstart in de ochtend, spanning is ook 340V gemiddeld, volgens specs van de panelen, zelfs iets hoger, dus dat kan de reden niet zijn.
On strings with split orientations (e.g. East-West), each major orientation should meet the minimum inverter voltage.
Deze haal je niet
ensure panels in major orientations can generate enough voltage on the same string to start up the inverter,
En hier wordt diezelfde eis nog eens herhaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:10:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige maand zonnepanelen, nieuw opgeleverd door een installateur. De configuratie is 9x350wp Longi all black op het westen en 1x op het oosten met Tigo optimizer. Omvormer is Growatt 3000s en de 10 panelen staan in serie. Nu functioneert tot twee keer toe de Tigo op het ene oostpaneel niet meer. Eerder deze week is deze onder garantie vervangen, maar sinds gisteren heb ik weer het tuinslangeffect. De spanning is OK, maar de stroom neemt af naarmate de middag vordert en de zon op de 9 west panelen komt te staan. De installateur begrijpt het ook niet. Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt? Hieronder kun je het verschil zien, de bolle grafiek is zoals je zou verwachten op een zonnige middag, met functionerende optimizer, de grafiek met de punt is sinds gisteren terwijl het net zo zonnig was in de middaG. Dit is nu de tweede keer dat dit gebeurd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De afwijking in stroom mag maar 25 procent zijn, en geen 90 zoals nu. Maar al zou hij niet kapot gaan dan is het echt een zinloze aanvulling dit ene paneel. Levert nauwelijks energie op. Vraag maar aan je installateur of hij op zijn eigen kosten een micro omvormer installeert. Dan is hij komende tijd van de storing af en jij hebt tenminste opbrengst uit dat ene paneel

En de bovenstaande redenen van @busscherski zijn voor jou niet van toepassing omdat je maar één tigo in je string hebt, bij jou blijven gewoon de overige negen panelen de baas.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 08-05-2020 22:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwidebug
Dank voor deze input, ik ben weer een stuk wijzer. Ik zal dit topic morgen voorleggen en bespreken met hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:55:
Dank voor deze input, ik ben weer een stuk wijzer. Ik zal dit topic morgen voorleggen en bespreken met hem.
Cases with most panels facing the same direction, and a small portion, which can’t generate high enough voltage to start up the inverter, facing a different direction. For example, with 9 panels on a string; 6 of them facing south and the remaining 3 panels facing west:
The SMA inverter's startup voltage = 150V, and the Trinasmart modules in direct sunlight contribute 30.9V each (assume 30V for the sake of simple calculations)
The 6 south-facing modules alone will start up the inverter, (6 modules * 30V = 180V > 150V) and the 3 west-facing modules will not (3 modules * 30V = 90V < 150V)
Conclusion: Deploy TS4-O only on the 3 panels that are facing west
Hier staat wel weer een stukje dat in tegenspraak is met de quotes die ik net plaatste. En spreekt voor je installateur... Nu snap ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:53:
[...]

De afwijking in stroom mag maar 25 procent zijn, en geen 90 zoals nu. Maar al zou hij niet kapot gaan dan is het echt een zinloze aanvulling dit ene paneel. Levert nauwelijks energie op.
Dat is niet helemaal waar, het oostpaneel is voor een aantal weken afgekoppeld geweest, zodat de installateur een oplossing kon vinden. Toen haalde ik 16 kWh maximaal per dag zonder bewolking en toen de Tigo het weer (even) deed 18 kWh. Zie hieronder grafiekjes van 22 april (9 panelen) en 6 mei (10 panelen met werkende Tigo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sVCPaqwW2B_nvw4gfDHLB3hdWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ji2Fwbk0CCxpRVUPGAUX3VKx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dteQcxzJvHjfeJCF7MQ_m9ad4fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pdhxz3q1vT25Amjo8CicWgI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Dat is niet helemaal waar, het oostpaneel is voor een aantal weken afgekoppeld geweest, zodat de installateur een oplossing kon vinden. Toen haalde ik 16 kWh maximaal per dag zonder bewolking en toen de Tigo het weer (even) deed 18 kWh. Zie hieronder grafiekjes van 22 april (9 panelen) en 6 mei (10 panelen met werkende Tigo)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
6 mei (de dag met je werkende Tigo) had ik 30 kWh
22 april (de dag dat je 9 panelen aan had) had ik 29.3 kWh
Die dagen waren dus inderdaad vergelijkbaar.

Stel dat de instraling op die dagen bij jou en mij vergelijkbaar was:
dan was 6 mei een factor 30 kWh / 29.3 kWh =1.024 betere dag dan 22 april.
Opbrengst van 22 april x 1.024 = 16 kWh * 1.024 = 16.4 kWh.
Dan heeft dat ene paneel toegevoegd: 18 kWh - 16.4 kWh = 1.6 kWh
Percentage van het totaal: 1.6 kWh / 18 x 100 = 8.9%.
Dus 10% van je panelen doet 8.9%.

Nog niet heel zo slecht. Het lijkt wel net iets slechter als gemiddeld.
Maar hoe zijn de hoeken en hellingen?
Ligt het oost paneel iets gunstiger of iets ongunstiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwidebug
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:37:
[...]

6 mei (de dag met je werkende Tigo) had ik 30 kWh
22 april (de dag dat je 9 panelen aan had) had ik 29.3 kWh
Die dagen waren dus inderdaad vergelijkbaar.

Stel dat de instraling op die dagen bij jou en mij vergelijkbaar was:
dan was 6 mei een factor 30 kWh / 29.3 kWh =1.024 betere dag dan 22 april.
Opbrengst van 22 april x 1.024 = 16 kWh * 1.024 = 16.4 kWh.
Dan heeft dat ene paneel toegevoegd: 18 kWh - 16.4 kWh = 1.6 kWh
Percentage van het totaal: 1.6 kWh / 18 x 100 = 8.9%.
Dus 10% van je panelen doet 8.9%.

Nog niet heel zo slecht. Het lijkt wel net iets slechter als gemiddeld.
Maar hoe zijn de hoeken en hellingen?
Ligt het oost paneel iets gunstiger of iets ongunstiger?
Helling ongeveer 35 graden schuin dak op zowel oost als west. Die 8,9% is inderdaad goed genoeg, want je moet meetellen dat de ochtend minder opbrengst geeft op oost door de niet geoptimaliseerde westkant, wat ik dus accepteer.

Edit: west is In werkelijkheid wzw en oost ono

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:55:
[...]

Helling ongeveer 35 graden schuin dak op zowel oost als west. Die 8,9% is inderdaad goed genoeg, want je moet meetellen dat de ochtend minder opbrengst geeft op oost door de niet geoptimaliseerde westkant, wat ik dus accepteer.
Ja op zich is dat wel oke, als oost tenminste niet ook nog eens een stuk zuidelijker ligt dan west.

Dan is het probleem vooral dat de Tigo nu al 2 keer stuk gegaan is en dat we niet verwachten dat een nieuwe Tigo het wel lang vol gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:59:
[...]

Ja op zich is dat wel oke, als oost tenminste niet ook nog eens een stuk zuidelijker ligt dan west.

Dan is het probleem vooral dat de Tigo nu al 2 keer stuk gegaan is en dat we niet verwachten dat een nieuwe Tigo het wel lang vol gaat houden.
Misschien dan toch een rot paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Worldwidebug

Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
@busscherski dat het paneel zelf niet naar behoren werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Worldwidebug Dat is niet waar ik aan denk. Maar ik weet er niet genoeg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Ik heb zelf geen Tigo maar ik heb het zo in mijn hoofd:

In geval alles in hetzelfde vlak staat kun je een of meerdere Tigo's gebruiken voor de panelen met de meeste schaduw.
In geval je meerdere orientaties hebt moet denk ik elk paneel een eigen Tigo voor optimale werking.

[...]

Je accepteert de minder opbrengst in de ochtend? Goed dat je dat van tevoren wist. Maar dat paneel moet het van de ochtend hebben, dus dan mis je eigenlijk best een groot deel van de opbrengst van dat ene paneel (je duurste paneel).

Ik snap ook niet goed waarom de Tigo kapot gaat. Mogelijk is die niet bedoeld voor deze toepassing.

Je kunt de Tigo vervangen door zoiets
En daar komt dan een 230 V kabel uit die je gewoon ergens in huis mag aansluiten op een bestaande groep.

edit:
Kan je hier wat mee? Smorgens op een oost west systeem, de onderste 3 zijn zuid dus liggen 90 graden gedraaid zoals in de tekening, de zon moet je aan de andere kant zien. A is allemaal verschillend, voltage van a panelen rond 40, b panelen 33 (zijn ook 2 soorten) 3 orientaties en schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH3EbDFdlQeZdzuiiCKezGa5WH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QHscBpNpeBZUXOJDot9Y8dwY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hgsZqIw2JlyQeVy25reTv3xFQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e4iovxJRTpyO2vdOe3mZ3fT3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Ai77QIm_A_2xa1xKQSzJbGBvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rhb01JLlpfRUH9GpCaaDkOii.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMmM1c5mE_H5Lpf6qiBqyOjss-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAODi09RmrQWjcVWPXQ0kCAz.jpg?f=fotoalbum_large

Van Tigo’s website, mag dus geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co wat voor omvormers en/of optimisers heb je tegenwoordig?
Ik vroeg me af hoe je aan die data komt.

@Worldwidebug
Volgens mij hebben ze het in dit voorbeeldje niet over meerdere orientaties. Maar daar hebben ze het op andere plekken wel over. Het lijkt inderdaad te mogen van Tigo. Ik ben benieuwd of ze elke 2 weken garantie willen blijven geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien probeert die arme Tigo (als kleintje tegen de rest) de V wel zo laag te krijgen dat die teveel A voor zijn kiezen krijgt en door zijn goede bedoelingen vroegtijdig de geest geeft
@reneeke1970 ?

@Worldwidebug op dat plaatje kijken ze dezelfde kant uit. (Flauwe opmerking maar kon het niet laten)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2020 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Data komt van mijn systeem, nieuw oost-zuid-west, 13 stuks met een tigo in 1 string en een cca om uit te lezen.
Wat mij opvalt is dat ik al 2x gehad heb dat een tigo (willekeurig) morgens niet starte, ik vermoed dat dit ook bij @MatsuMatsu85 het geval is, met een cca kan je dat zien natuurlijk maar eenmaal op een cca gezeten kan je niet meer zonder, geen communicatie dan werkt de rapid shutdown en heb je 0V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30
En start die dan uiteindelijk wel vanzelf op of gebeurt dit de volgende dag?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:10:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige maand zonnepanelen, nieuw opgeleverd door een installateur. De configuratie is 9x350wp Longi all black op het westen en 1x op het oosten met Tigo optimizer. Omvormer is Growatt 3000s en de 10 panelen staan in serie. Nu functioneert tot twee keer toe de Tigo op het ene oostpaneel niet meer. Eerder deze week is deze onder garantie vervangen, maar sinds gisteren heb ik weer het tuinslangeffect. De spanning is OK, maar de stroom neemt af naarmate de middag vordert en de zon op de 9 west panelen komt te staan. De installateur begrijpt het ook niet. Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt?
Kun je ook uitleggen waarom jij of de instalateur uit is gekomen voor deze merkwaardige keuze ?

Een string maaken met slechts 1 paneel op een andere orientatie is voor zover ik weet niet verstandig met enige oplossing behalve micro inversters.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:29:
En start die dan uiteindelijk wel vanzelf op of gebeurt dit de volgende dag?
Dat gebeurd pas de volgende dag, zelfs als ik de cca spanningsloos maak (panelen uit) en weer op spanning zet komt hij niet op. Volgende keer ga ik het paneel los koppelen en kijken of hij dan wel op komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fSZ68oO4Xp76Yfn4aeLJpnlTfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNX8C1i3vF0NMghEtVy39NH2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Vergis ik me, of zijn die tigo's dus best wel storingsgevoelig?
Wel handig dat je het kan zien idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwidebug
Tot nu toe lijkt er ook geen heldere en sluitende uitleg te zijn waarom het niet zou kunnen, hier ben ik uiteraard erg benieuwd naar.
jacovn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:37:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom jij of de instalateur uit is gekomen voor deze merkwaardige keuze ?

Een string maaken met slechts 1 paneel op een andere orientatie is voor zover ik weet niet verstandig met enige oplossing behalve micro inversters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:32:
Schijnt van sma te zijn ;)

Het is een ramp alphons, ze geven 15m afstand op maar met 1 muurtje er tussen is dat signaal al gehalveerd dus gevolg, geen communicatie dus stopt het paneel, heb je dat met een paar panelen is je voltage te laag en stopt ook je omvormer, dit had ik dus met de sma en 10 panelen de eerste dagen.
Dus de tap (gateway) onder de panelen gebouwd en een 2e tap aangeschaft voor de zuidkant van het huis, kabel getrokken om hem te verbinden (is een soort canbus).
Kortom, communicatie is nu goed, al zie je nog grote verschillen op korte afstand vind ik maar alle gele streepjes blijven.
Toch heb ik al 2x gehad dat er 1 gewoon niet mee doet, schakelt het paneel uit en de volgende dag niets aan de hand, heb je geen cca zal hij het paneel misschien niet uitschakelen maar ook niet werken.

Tigo support is dan wel weer goed en snel, heb al div mails en als het goed is gaan ze de shutdown functie uitschakelen, ik heb de papieren daarvoor al ingevuld.

Zie hier waar de taps liggen en hoe sterk het signaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehLygM4Hf3STvtv1Q0xBtnvKYE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFh7G4TvgJcv5UE8d3E69jQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co

Is er in het geval van @Worldwidebug sprake van communicatie tussen Tigo en string omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwidebug
Nee, Growatt 3000-S kan dat niet
busscherski schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:18:
@Rol-Co

Is er in het geval van @Worldwidebug sprake van communicatie tussen Tigo en string omvormer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag
Ja lijkt het, en wild enthousiast over de rapid shutdown..... nou geweldig! 8)7

@busscherski

Nee denk het niet, maar zoals je ziet is het gele streepje er bij mij ook dus de communicatie is er wel, toch start de tigo niet.
Nu is het zo dat bij gebruik van een cca de tigo in rapid shutdown gaat, nooit op een cca gezeten zal hij gewoon het paneelvoltage doorgeven.

Een quote van tigo
Our optimizers are independent from monitoring and safety functions. They can work also without CCA and TAP, but after they communicate one time with a TAP and CCA the Pv Safe function is activated.
It means that after they can not be used without the communication kit, otherwise they will be blocked in rapid shutdown.
Edit:
Zelfs als je niet geconfigureerd hebt is dat het geval :|

In de buurt van de tap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wtjtmCMSaBG9PmPap37kg7WQog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fanLufeSKztVMadSmobhq46C.jpg?f=fotoalbum_large

Niet in de buurt van de tap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z20u0LGxDdIGcXQN7kkCwxK_rsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aCyD5hAhivAfhpQ4mibWFgK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 22:41

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Heeft iemand ervaring met de panelen / micro inverters geleverd door NP Energy? (Volgens de search niet)

Ze bieden een soort 'all in plug&play' systeem aan in modules van 2 panelen (2x 300wp, zwart) met een microinverter + onderstel a €480.
(Linkje https://np-energy.nl/shop/set-met-2-zonnepanelen/ ).

Dit alles op basis van Chinese panelen / inverters, merk heb ik nog niet achterhaald. Betrouwbaarheid is daardoor vast minder dan van een gerenommeerd merk, maar het lijkt mij een leuke 'startersset' omdat ik hier een paar platte afdakjes heb waar ik de panelen zo opleg (voor opbrengst/terugverdientijd tests, zonder installatiekosten), en bij uitbreiden ook makkelijk verplaats.

Of is elke microinverter (mits <0.5kW) met een reguliere stekker uit te voeren voor zo'n verplaatsbare opstelling?

Edit; Als ik prijzen van een Stekagrid of Soladin stekkeromvormer vergelijk (ok, maximaal vermogen van die units is ~1 paneel meer) liggen die haast dubbel zo hoog. Toch echt slechtere componenten in dit product?

[ Voor 11% gewijzigd door Scatman_II op 09-05-2020 09:56 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo werkt een vergelijking niet. Dit paneel heeft rendement van 25 procent hooguit.
Geloof me, ik ben hier nu ook tigo aan het vervangen voor micro omvormer.
Ik heb er logging per paneel bij dus ik zie precies wat ie doet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Worldwidebug schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:48:
[Afbeelding]

Van Tigo’s website, mag dus geen probleem zijn
Met panelen in dezelfde richting niet nee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 06:33:
Misschien probeert die arme Tigo (als kleintje tegen de rest) de V wel zo laag te krijgen dat die teveel A voor zijn kiezen krijgt en door zijn goede bedoelingen vroegtijdig de geest geeft
@reneeke1970 ?

@Worldwidebug op dat plaatje kijken ze dezelfde kant uit. (Flauwe opmerking maar kon het niet laten)
Dat zei ik al, afwijking mag 25 procent zijn, hier moet ik ie hem omhoog trekken naar 9 ampère terwijl paneel zelf maar 1 doet. Dat gaat niet, in die situatie heb ik twee panelen parallel staan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:32:
Dat idee krijg ik ook, de nieuwe modellen hebben weliswaar tigo logo maar zijn door sma gemaakt. Met de oude (echte )tigo heb ik geen problemen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Scatman_II schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:47:
Heeft iemand ervaring met de panelen / micro inverters geleverd door NP Energy? (Volgens de search niet)

Ze bieden een soort 'all in plug&play' systeem aan in modules van 2 panelen (2x 300wp, zwart) met een microinverter + onderstel a €480.
(Linkje https://np-energy.nl/shop/set-met-2-zonnepanelen/ ).

Dit alles op basis van Chinese panelen / inverters, merk heb ik nog niet achterhaald. Betrouwbaarheid is daardoor vast minder dan van een gerenommeerd merk, maar het lijkt mij een leuke 'startersset' omdat ik hier een paar platte afdakjes heb waar ik de panelen zo opleg (voor opbrengst/terugverdientijd tests, zonder installatiekosten), en bij uitbreiden ook makkelijk verplaats.

Of is elke microinverter (mits <0.5kW) met een reguliere stekker uit te voeren voor zo'n verplaatsbare opstelling?

Edit; Als ik prijzen van een Stekagrid of Soladin stekkeromvormer vergelijk (ok, maximaal vermogen van die units is ~1 paneel meer) liggen die haast dubbel zo hoog. Toch echt slechtere componenten in dit product?
Die wvc micro komt van Ali, heb hem bijna besteld, maar ben nog terughoudend....
Die micro voor twee panelen kost 100 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Goodwe krijgt ingebouwde cca,en goodwe is toch ook sma....
Hebben ze al op de dns serie, maar die kost ook gelijk 90,- meer, leuk als je het niet gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Hebben ze al op de dns serie, maar die kost ook gelijk 90,- meer, leuk als je het niet gebruikt...
Ja alles voor de marketing hè.
Voor hun wel makkelijk, wifi heeft ie toch al....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Goodwe krijgt ingebouwde cca,en goodwe is toch ook sma....
Dat die chinezen alles perfect kopieren, wil niet zeggen dat ze gefuseerd zijn.
Heb je een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:46
Ik lijk een probleem te hebben met mijn SolarEdge systeem. Het gaat om een SE3000H HD wave omvormer. Op dit moment schijn de zon overweldigend maar de omvormer geeft de status 'idle'. Alle optimizers lijken gepaird en er worden verder ook geen foutmeldingen weergegeven. Iemand een suggestie in welke richting het probleem en de oplossing ligt?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kire88 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:25:
Ik lijk een probleem te hebben met mijn SolarEdge systeem. Het gaat om een SE3000H HD wave omvormer. Op dit moment schijn de zon overweldigend maar de omvormer geeft de status 'idle'. Alle optimizers lijken gepaird en er worden verder ook geen foutmeldingen weergegeven. Iemand een suggestie in welke richting het probleem en de oplossing ligt?
Hoeveel panelen liggen werkelijk in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:25:
[...]

Dat die chinezen alles perfect kopieren, wil niet zeggen dat ze gefuseerd zijn.
Heb je een bron?
Is hier tijd terug langs gekomen. Ik denk dat de samenwerking samen valt met het moment dat een goodwe dat één mpp ook het volle vermogen kan verwerken.
En dat schaduw management aan en uit te zetten is. Klinkt bekend?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 Oh vandaar die naamsverandering in shade-fix ipv optitrack...
Maar stop eens met die ali bestellingen. Straks moeten we nog chinees gaan leren.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Rol-Co Op een na die nog wat schaduw pakt nu allemaal. Gaat om 10 stuks.
Tegen deze tijd met dit weer zou er toch al wel 1.3kw binnen moeten komen:
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:42
Kire88 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:37:
De omvormer al eens spanningsloos gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:36:
@reneeke1970 Oh vandaar die naamsverandering in shade-fix ipv optitrack...
Maar stop eens met die ali bestellingen. Straks moeten we nog chinees gaan leren.
_O-
Haha. Nee heb hem ook niet besteld, maar ben zo nieuwsgierig naar de werking. Een 1400 watt model voor vier panelen voor 200 euro.
Maarja import heffing.....
Dus toen dacht ik nee ik wacht wel op een gebruikte aps ergens vandaan. Heb er al twee inmiddels, nu nog eentje voor mijn 330 wp paneeltjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Rouske ik heb de boel uit gehad en weer aan gedaan. Maar het is me eerlijk gezegd wat onduidelijk hoe lang ik moet wachten voor een en ander allemaal spanningsloos is. De inverter status geeft aan dat het DC voltage 5Vdc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kire88 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:37:
Ja dat zou je wel verwachten ja, de zon komt ook nog eerder op in polen :)
Spanningsloos maken wat hierboven beschreven word kan een goed idee zijn, stringspanning meten als je dat kan.

Edit, oh 5v , fijn zeg al die beveiliging.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:42
Kire88 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:42:
@Rouske ik heb de boel uit gehad en weer aan gedaan. Maar het is me eerlijk gezegd wat onduidelijk hoe lang ik moet wachten voor een en ander allemaal spanningsloos is. De inverter status geeft aan dat het DC voltage 5Vdc is.
Maar 5Vdc met 10 panelen is niet goed, dat moet 10Vdc zijn of er iets boven. Staat er wel 10/10?
Ook de DC switch uit gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Staat inderdaad dat 10 van de 10 ok zijn. Ik zal de spanning er nog eens in zijn geheel afgooien en kijken hoe het er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kire88 Heeft het niets met het net te maken? Spanning of frequentie allemaal in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
@Rol-Co Vandaag lijken de Tigo's er weer geen zin in te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asH0UOsmn1ajSNpoddzeq0NPPNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ9ybn4wGxL0jI2KYFurBdss.jpg?f=fotoalbum_large

De 7de wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1C2BCwAFhk_ypGsL_szWwFHy9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoxWQIR6xpoxTvfSaVmf3R9R.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het dus niet hard maken zoals @Rol-Co Omdat ik geen monitoring heb, maar vreemd is het wel... Weet ook niet zo goed wat ik er aan kan doen. Beste oplossing voor mij is de kachelpijp inkorten, maar ben geen held op het dak, dus misschien installateur is vragen...

Maar wat ik niet begrijp wat maakt dat ze het de ene dag wel doen en de andere niet dan? Ze startten toch samen met de omvormer op? Sry ben echt een leek op pv gebied...

[ Voor 7% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 09-05-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Alles spanningsloos gehad nu. Verschil is dat de omvormer nu in night mode staat ipv idle. Dc voltage nog steeds 5 Vdc en frequentie 50hz en 236Vac.
Vreemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MatsuMatsu85 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:06:
@Rol-Co Vandaag lijken de Tigo's er weer geen zin in te hebben:

[Afbeelding]

De 7de wel:

[Afbeelding]

Kan het dus niet hard maken zoals @Rol-Co Omdat ik geen monitoring heb, maar vreemd is het wel... Weet ook niet zo goed wat ik er aan kan doen. Beste oplossing voor mij is de kachelpijp inkorten, maar ben geen held op het dak, dus misschien installateur is vragen...
Ik denk dat je dan gewoon het paneel hebt, zonder optimalisatie. Wat je zou kunnen doen is een cca met tap kopen (jaja ik weet, 249,- ) en dan de tigo's monitoren, dan kan je via tigo helpdesk (Italië) misschien updates krijgen of maken ze een andere instelling.
Je moet de tap wel binnen onder de panelen kwijt kunnen en ze kunnen nooit meer zonder een gateway werken zoals nu, wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
@Rol-Co Ja precies daar lijkt het dan wel op dat je dan het paneel hebt zonder optimalisatie. Maar goed cca ga ik niet aan beginnen dan geef ik dat geld liever uit aan de kachelpijp inkorten, ben ik er definitief vanaf. Dan zou ik alleen de avond schaduw nog over houden hahahaha leuk hoor zo'n schaduwrijk dak O-)

[ Voor 5% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 09-05-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MatsuMatsu85 welke tigo heb jij?
De O versie of de A-O net als @Rol-Co

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
@reneeke1970 Volgens mij heb ik de Ts4-O versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb jij niet de problemen van @Rol-Co .
Dat gaat alleen over de A versie met rapid shutdown.

Kun jij schaduw management uit zetten? Misschien zit dat dwars

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
@reneeke1970 OK check, nee ik heb een Solax omvormer zover ik weet zit daar geen schaduw management op zoals bv bij een SMA...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Dan heb jij niet de problemen van @Rol-Co .
Dat gaat alleen over de A versie met rapid shutdown.

Kun jij schaduw management uit zetten? Misschien zit dat dwars
Dat weet je niet, alleen O is er al een tijdje niet meer of zit in het paneel gebakken het is R-O en A-O
https://energieanders.nl/...go-ts4-r-optimizer-detail

Dan heb ik hier een probleem met communicatie maar ook dus dat ze smorgens niet starten, wie zegt dat dit bij @MatsuMatsu85 niet is, het is niet afschakelen, anders had het hele paneel niet meegedaan en zien we dat weer in zijn efficientie, nee de tigo start niet en geeft alleen paneel voltage door.
Bij mij resulteert dit in niet communiceren met de cca dus geen voltage en hele paneel uit, bij mats alleen niet optimaliseren.

Ik ben er stellig van overtuigd, maar ja, hoeveel mensen hebben dit door, de helft kijkt niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Dat weet je niet, alleen O is er al een tijdje niet meer of zit in het paneel gebakken het is R-O en A-O
https://energieanders.nl/...go-ts4-r-optimizer-detail

Dan heb ik hier een probleem met communicatie maar ook dus dat ze smorgens niet starten, wie zegt dat dit bij @MatsuMatsu85 niet is, het is niet afschakelen, anders had het hele paneel niet meegedaan en zien we dat weer in zijn efficientie, nee de tigo start niet en geeft alleen paneel voltage door.
Bij mij resulteert dit in niet communiceren met de cca dus geen voltage en hele paneel uit, bij mats alleen niet optimaliseren.

Ik ben er stellig van overtuigd, maar ja, hoeveel mensen hebben dit door, de helft kijkt niet eens.
Omdat het probleem zich bij mij niet voor doet, ik verlies communicatie vanwege dertig meter afstand, en ik heb vier panelen onder dakkapel liggen tot 13.00 ongeveer. Dus als die string weg valt dan zie ik het wel.
Zal het dan komen omdat ik geen R of A heb?
Ik heb ts4-o meer niet

@MatsuMatsu85 en als je nu omvormer vijf min uit zet en weer aan?
Je hebt momenteel maar half vermogen, dat kan echt niet natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Omdat het probleem zich bij mij niet voor doet, ik verlies communicatie vanwege dertig meter afstand, en ik heb vier panelen onder dakkapel liggen tot 13.00 ongeveer. Dus als die string weg valt dan zie ik het wel.
Zal het dan komen omdat ik geen R of A heb?
Ik heb ts4-o meer niet
Komt dat jij waarschijnlijk een versie hebt uit 1870 de eerste reeks waar het nog tigo was, de A is er echt net, ervoor was het R-O en die zal matsu hebben, zo lang heeft hij geen panelen en is later nog verbouwd.
Maakt denk ik niet uit, spanning moet van het paneel en dat kan je niet zomaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Komt dat jij waarschijnlijk een versie hebt uit 1870 de eerste reeks waar het nog tigo was, de A is er echt net, ervoor was het R-O en die zal matsu hebben, zo lang heeft hij geen panelen en is later nog verbouwd.

[...]

Maakt denk ik niet uit, spanning moet van het paneel en dat kan je niet zomaar....
Ik hoop omdat de stroom dan even stopt met lopen.

Oude zijn aluminium en nieuwe zijn zwarte plastic zooi. En ik heb toch echt zonder R hoor, wel een stuk of 35 .....

Alleen het sticker op het snoer zegt ts4-r 1000 volt

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 09-05-2020 12:07 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Hij trekt al weer door :)
https://pvoutput.org/comp...35&sid1=74909&dt=20200509

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:02:
[...]

Ik hoop omdat de stroom dan even stopt met lopen.

Oude zijn aluminium en nieuwe zijn zwarte plastic zooi. En ik heb toch echt zonder R hoor, wel een stuk of 35 .....
Ja klopt, zonder R, (veiligheid) die kunnen 30 meter, nieuwe 15, tap zit via rs485 en bij mij via gateway poort, cca is groen met antenne, jij hebt witte denk o.i.d.
Die safety functie is erbij gekomen door SE vermoed ik, die gooide dat in de marketing.

Maar heeft weinig te maken dat hij af en toe niet opstart, of misschien wel, dat hij niet vrijgegeven is of zoiets. Reden dat jij het nooit hebt..... :)

String maakt niet uit, de tigo moet even spanningsloos, dat kan alleen met de kabel tussen paneel en tigo.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Ja klopt, zonder R, (veiligheid) die kunnen 30 meter, nieuwe 15, tap zit via rs485 en bij mij via gateway poort, cca is groen met antenne, jij hebt witte denk o.i.d.
Die safety functie is erbij gekomen door SE vermoed ik, die gooide dat in de marketing.

Maar heeft weinig te maken dat hij af en toe niet opstart, of misschien wel, dat hij niet vrijgegeven is of zoiets. Reden dat jij het nooit hebt..... :)
Ik heb grijze cca met grote rode safety knop.

@JoKo ik kijk hier en dan ist toch groot verschil. https://pvoutput.org/comp...9&df=20200506&dt=20200509

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:12:
[...]

@JoKo ik kijk hier en dan ist toch groot verschil. https://pvoutput.org/comp...9&df=20200506&dt=20200509
Komt goed, toch? Hij maakt sprongen van 300 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JoKo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Komt goed, toch? Hij maakt sprongen van 300 W.
Ja per vijf min, weinig omvormer die dat kunnen op een dag haha.

Blijf toch de mpp verdenken want die maken ook scans per vijf min

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29
Graag wil advies.
Ik heb 4 Siemens panelen en 2 Exendis GridFit 250 omvormers gekregen van iemand die het niet aan de praat kreeg en er niet meer verder mee wilde. Omdat ik zelf een setje met een Soladin setje heb, mocht ik er verder mee. Zie de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okuXDRlzxJt4zStDj27OT3XkSbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeiZM83rKiCxSRgapzbWWIRB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rABDG0YMAyzFTXRBvm_4u2c2nLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SMsgqZnsoqmRbiUqht7Qefoc.png?f=user_large
Kabels en connectoren, alles erop en eraan. Ik wil 2 panelen aan 1 omvormer zetten.
Nu heb ik zelf al gekeken maar bij verkeerd aansluiten, kun je die omvormers opblazen. Nu mijn vraag. kan ik deze het beste in serie of parallel aansluiten of kan deze combinatie helemaal niet. Op mijn Soladin 600 omvormer werken ze prima in serie. Maar bij deze omvormer blijft fail knipperen.
Als ik mijn natuurkunde probeer naar boven te halen was het bij serie schakelingen dat je de Voltages bij elkaar op moest tellen en bij parallel de Wattage.
Wie kan mij helpen?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rudi Vader schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:19:
Graag wil advies.
Ik heb 4 Siemens panelen en 2 Exendis GridFit 250 omvormers gekregen van iemand die het niet aan de praat kreeg en er niet meer verder mee wilde. Omdat ik zelf een setje met een Soladin setje heb, mocht ik er verder mee. Zie de specs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kabels en connectoren, alles erop en eraan. Ik wil 2 panelen aan 1 omvormer zetten.
Nu heb ik zelf al gekeken maar bij verkeerd aansluiten, kun je die omvormers opblazen. Nu mijn vraag. kan ik deze het beste in serie of parallel aansluiten of kan deze combinatie helemaal niet. Op mijn Soladin 600 omvormer werken ze prima in serie. Maar bij deze omvormer blijft fail knipperen.
Als ik mijn natuurkunde probeer naar boven te halen was het bij serie schakelingen dat je de Voltages bij elkaar op moest tellen en bij parallel de Wattage.
Wie kan mij helpen?
Je kan er 2 parallel zetten op deze omvormer, voltage blijft gelijk en Wattage plus Amperage verdubbeld.
Maar die gridfit waren sheisse dingen die altijd kapot gingen toch? Koop gewoon een steca 300 voor paar tientjes, of een 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29
Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Je kan er 2 parallel zetten op deze omvormer, voltage blijft gelijk en Wattage plus Amperage verdubbeld.
Maar die gridfit waren sheisse dingen die altijd kapot gingen toch? Koop gewoon een steca 300 voor paar tientjes, of een 500.
Dank. Ik ga wel kijken.
Mee eens... de omvormer is niet fantastisch maar ik heb ze nu eenmaal. En als ik zo'n Steca kan vinden voor niet al te veel hou ik me aanbevolen.
En als ik een Steca 500 heb is een combinatie van 2 om 2 in serie en die combinatie parallel?

edit: Het werkt!!! Top

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rudi Vader schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Dank. Ik ga wel kijken.
Mee eens... de omvormer is niet fantastisch maar ik heb ze nu eenmaal. En als ik zo'n Steca kan vinden voor niet al te veel hou ik me aanbevolen.
En als ik een Steca 500 heb is een combinatie van 2 om 2 in serie en die combinatie parallel?

edit: Het werkt!!! Top
Nee vier in serie 75-175 volt is ie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rudi Vader schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Dank. Ik ga wel kijken.
Nee, op de 500 kunnen ze gewoon alle 4 in serie, op de 300 kan ook maar zou die 2aan 2 parallel doen.

https://www.eco-logisch.n...20Stecagrid%20300-500.pdf

Pag 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Wel vergelijken met een parabooldag.....dus nu draait ie 100%.
https://pvoutput.org/comp...9&df=20200426&dt=20200509

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:41:
[...]

Iets minder vermogen door de warmte maar loopt ook flink achter door vanmorgen.

https://pvoutput.org/comp...0&c=1&gs=0&offset=0.0&s=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoKo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:41:
[...]

Klik nog eens op mijn link, staat ineens heel wat anders. Log gaat niet goed denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Klik nog eens op mijn link, staat ineens heel wat anders. Log gaat niet goed denk
Lijkt wel een spijkerbed, maar dat ligt aan die solex Solax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Lijkt wel een spijkerbed, maar dat ligt aan die solex Solax
Ligt er aan hoe je pvoutput hebt staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sxrYdBtu3NC_akoib-SeOMraAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OScVgdgBy5HgJih26X2CIgxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ6kw55urI54vbgEH6N0bsiRG7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxJM240ABBQShhlaxeBbgGyv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2020 13:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Log komt uit mijn pi >:)
Maar zet onder customize "avg power" eens uit.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:39
Ik heb een installatie vraag. Ik ga een 7 tal panelen op een schuin dak in landscape monteren met een clickfit evo staal dak set. Mijn vraag is hoe deze geaard moet worden? Er zitten straks 4 pootjes per paneel aan het dak gemonteerd. Moet ieder pootje geaard worden? Of alleen de pootjes waar de DC kabels overheen lopen?

De installatie handleiding zegt niks hierover maar lees dat volgens de nen norm dat het montageframe geaard moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door hpmkruit op 09-05-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hpmkruit schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:35:
Ik heb een installatie vraag. Ik ga een 7 tal panelen op een schuin dak in landscape monteren met een clickfit evo staal dak set. Mijn vraag is hoe deze geaard moet worden? Er zitten straks 4 pootjes per paneel aan het dak gemonteerd. Moet ieder pootje geaard worden? Of alleen de pootjes waar de DC kabels overheen lopen?

De installatie handleiding zegt niks hierover maar lees dat volgens de nen norm is dat het montageframe geaard moet worden.
Is je dak al niet vereffend tegen bliksem of statische elektriciteit? Komen die pootjes geisoleerd op dak? Dus met lijm o.i.d of geschroefd? En komen daar niet eerst montage rails op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:39
Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Is je dak al niet vereffend tegen bliksem of statische elektriciteit? Komen die pootjes geisoleerd op dak? Dus met lijm o.i.d of geschroefd? En komen daar niet eerst montage rails op?
Nee dak is nog niet geaard. Pootjes komen met epdm strips en plastic opvulstukjes voor golvend dak op het dak. Die worden er wel opgeschroefd. Er komen geen montage rails op het dak.
Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw