Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Waar denk jij dat het aarden voor is dan? Het gaat om het frame van het paneel, normaal aard je de rail en dan heb je alles maar jij hebt geen rails, die pootjes maken denk ik wel contact met het frame maar niet met je dak door de kunststof blokjes.hpmkruit schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:12:
@Rol-Co Paneel hoef je toch niet te aarden? Of doel je op alle 4 de voetjes per paneel? Wat bedoel je met een parker?
Dus dan moet je elk frame aarden door de aardekabel door te lussen, kabel en oogjes, de oogjes zitten met een parker in het paneel. Kijk maar aan de onderkant van het paneel op de rand, vaak een klein gaatje met een aarde tekentje erbij.
Ik heb steeds 1 bevestigingsrails (staaldak) per paneel aan de aarddraad hangen. Na wat gemeten te hebben is de kans aanwezig dat de schroef geen verbinding maakt tussen het dak en de rails. meestal wel, soms niet. in icm corrosie (het zijn verschillende materialen) vertrouwde ik het niet geheel voor 30 jaar en heb dus steeds een montage rail geaard die tussen 2 panelen zit en zo elk paneel verbonden met aarde. Ik weet dat het deels overbodig is, want hoogst waarschijnlijk in het totaal zal er altijd 1 schroef zijn die wel voor aarde zorgt. Maar ergens wel fijn te weten dat het wel heel gek moet gaan wil er nu een paneelrand niet verbonden zijn met de aarde.hpmkruit schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:48:
Nu snap ik het. Ipv op het montage materiaal sluit je de aarde aan op het draagframe van het paneel zelf. Hier ga ik uitkomen, bedankt voor de hulp.
Met oogjes de panelen verbinden was bij mij echt een pokke werk en die clips zijn ook niet alles..
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 09-05-2020 15:19 ]
Krijgen wij nou ook provisie van die 100 euro?Rudi Vader schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:30:
[...]
Dank. Ik ga wel kijken.
Mee eens... de omvormer is niet fantastisch maar ik heb ze nu eenmaal. En als ik zo'n Steca kan vinden voor niet al te veel hou ik me aanbevolen.
En als ik een Steca 500 heb is een combinatie van 2 om 2 in serie en die combinatie parallel?
edit: Het werkt!!! Top
1 PVoutput . Dongen NB
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Zou ie er geld voor vragen ja?reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:37:
[...]
Krijgen wij nou ook provisie van die 100 euro?
Heb ik met mijn oude panelen dan geluk gehad? Heb wel eens wat tintelingen gehad van een rijtje van 5 panelen op een Steca 500, maar dat leek meer op zo'n typische 110v lading zonder kracht, net als je wel eens bij laptops hebt.
Een schilder die niet op schokje rekent kan van schrik van ladder vallen. Daarom is de NEN norm wat aangepastFairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:36:
Hoe spannend is dat overigens dat aarden van de panelen? Ik ga binnenkort bij mijn nieuwe huis 48 panelen aansluiten, mijn huidige woning zitten ook panelen op en die heb ik nooit geaard gehad. Nu is de oude inverter wel van het type transformator en de nieuwe transformatorloos, maar geeft een ongeaard paneel zoveel risico's?
Heb ik met mijn oude panelen dan geluk gehad? Heb wel eens wat tintelingen gehad van een rijtje van 5 panelen op een Steca 500, maar dat leek meer op zo'n typische 110v lading zonder kracht, net als je wel eens bij laptops hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, verdeelde mening hier, ik snap dat er een klein gevaar kan zijn van voltage op het montage systeem maar ja dan denk ik ook weer "wie komt er op mijn dak zonder dat ik het weet" en waarom zou ik zo'n bliksem afleider op mijn dak willen hebben?Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:36:
Hoe spannend is dat overigens dat aarden van de panelen? Ik ga binnenkort bij mijn nieuwe huis 48 panelen aansluiten, mijn huidige woning zitten ook panelen op en die heb ik nooit geaard gehad. Nu is de oude inverter wel van het type transformator en de nieuwe transformatorloos, maar geeft een ongeaard paneel zoveel risico's?
2012 was het niet aan de orde en als ik het nu opnieuw zou doen deed ik het weer niet.
Daar heb je op zich wel een punt, maar qua veiligheid zoals permanente hoge spanning op je lijf krijgen is er dus geen risico?reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:09:
[...]
Een schilder die niet op schokje rekent kan van schrik van ladder vallen. Daarom is de NEN norm wat aangepast
Mijn nieuwe woning krijgt 5x 6mm² naar de zolder, dus die aarde dat komt wel goed. Wat ik me wel afvraag, wat ik hier net ook lees van @Rol-Co wordt mijn installatie inderdaad een grote bliksemafleider? Ik de buurt waar ik ga woning zou dat best een ding kunnen zijn, want er zij weinig hoge gebouwen rondom, behalve een kerk een paar honderd meter verderop.
Echt hoge spanning op je donder lijkt me onwaarschijnlijk want dan is omvormer ook al in storing. Dus ik persoonlijk vind het onzin, en ik deel @Rol-Co zijn mening dat je een visitekaartje word voor de bliksem.Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:36:
[...]
Daar heb je op zich wel een punt, maar qua veiligheid zoals permanente hoge spanning op je lijf krijgen is er dus geen risico?
Mijn nieuwe woning krijgt 5x 6mm² naar de zolder, dus die aarde dat komt wel goed. Wat ik me wel afvraag, wat ik hier net ook lees van @Rol-Co wordt mijn installatie inderdaad een grote bliksemafleider? Ik de buurt waar ik ga woning zou dat best een ding kunnen zijn, want er zij weinig hoge gebouwen rondom, behalve een kerk een paar honderd meter verderop.
Maar sommige mensen volgen graag de NEN.
En over paar jaar krijg je verplichte keuringen voor nieuwe installaties en dan ontkom je er niet meer aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar heb je wel een punt. Als het niet écht verplicht is, d.w.z. dat de verzekering niet uitkeert bij brand omdat de panelen niet geaard zouden zijn, dan voel ik er inderdaad ook niet voor om de panelen te aarden. Daarnaast kan ik tijdens de aanleg, als ik wel in contact sta met de panelen altijd tijdelijk een klem op het frame zetten met aarding.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:40:
[...]
Echt hoge spanning op je donder lijkt me onwaarschijnlijk want dan is omvormer ook al in storing. Dus ik persoonlijk vind het onzin, en ik deel @Rol-Co zijn mening dat je een visitekaartje word voor de bliksem.
Maar sommige mensen volgen graag de NEN.
En over paar jaar krijg je verplichte keuringen voor nieuwe installaties en dan ontkom je er niet meer aan.
1x aanschaffen en je weet het voordat je dak op gaat.Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:43:
[...]
Daar heb je wel een punt. Als het niet écht verplicht is, d.w.z. dat de verzekering niet uitkeert bij brand omdat de panelen niet geaard zouden zijn, dan voel ik er inderdaad ook niet voor om de panelen te aarden. Daarnaast kan ik tijdens de aanleg, als ik wel in contact sta met de panelen altijd tijdelijk een klem op het frame zetten met aarding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B7J6tVofGTVJypMpgZsjTcyA.jpg?f=user_large)
Directe inslag en je hebt altijd een probleem denk ik. Dan leek mij het enige wat werkt een bliksem afleiding systeem. Dat is in combinatie met een dak met panelen een uitdaging wegens inductie. Dan heb je behoorlijke afstand of speciale kabel nodig. In mijn geval een paal midden op dak die 250 cm boven de panelen uit steekt, met 3 geisoleerde routes naar aard electroden. Kosten ruwweg €5000.
Ik heb een 50mm2 aardpen, en die aarde naar 2 hoog (met 50 mm2) de solar instalateur heeft er een 4 mm2 aarde draad vanaf de panelen op aangesloten. In de DC bekabeling heb ik een dehn overspanning bescherming.ziten die overspanning kan afvangen en op die aardrail dumpen, ook met 4 mm2.
Ook heb ik op de Net aansluiting een AC overspanning beveiliging zitten, die zit met een 25 mm2 aard draad op de aard rail. Ik ga die DC overspanning unit ook maar upgraden van 4 mm2 naar 25 mm2 (de rol maar op die maat gekocht)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Deze ziet wel AC spanning, maar niet als er een statische lading is opgebouwd, waar je een tik van kan krijgen, toch?Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:00:
[...]
1x aanschaffen en je weet het voordat je dak op gaat.
[Afbeelding]
Maar wat zou jij doen in mijn geval, zonder bliksemafleiders, wél of niet aarden? Ik kan aarden met 6mm², wat naar mijn meterkast gaat en van daaruit naar de aarde.jacovn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:02:
Zelfs als de panelen niet geaard zijn, wat zou dan de minste weerstand naar aarde hebben ? De 4 of 6 mm solar kabel via de inverter naar aarde daar, of in meterkast met doorslag naar aarde, of via dakpannen, dak elementen, muren naar aarde.
Directe inslag en je hebt altijd een probleem denk ik. Dan leek mij het enige wat werkt een bliksem afleiding systeem. Dat is in combinatie met een dak met panelen een uitdaging wegens inductie. Dan heb je behoorlijke afstand of speciale kabel nodig. In mijn geval een paal midden op dak die 250 cm boven de panelen uit steekt, met 3 geisoleerde routes naar aard electroden. Kosten ruwweg €5000.
Ik heb een 50mm2 aardpen, en die aarde naar 2 hoog (met 50 mm2) de solar instalateur heeft er een 4 mm2 aarde draad vanaf de panelen op aangesloten. In de DC bekabeling heb ik een dehn overspanning bescherming.ziten die overspanning kan afvangen en op die aardrail dumpen, ook met 4 mm2.
Ook heb ik op de Net aansluiting een AC overspanning beveiliging zitten, die zit met een 25 mm2 aard draad op de aard rail. Ik ga die DC overspanning unit ook maar upgraden van 4 mm2 naar 25 mm2 (de rol maar op die maat gekocht)
[ Voor 58% gewijzigd door Fairy op 09-05-2020 21:40 ]
Ik weet dus niet zeker of een ongeaard paneel minder aantrekkelijk is dan een geaard oaneel voor bliksem.Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:39:
[...]
Maar wat zou jij doen in mijn geval, zonder bliksemafleiders, wél of niet aarden? Ik kan aarden met 6mm², wat naar mijn meterkast gaat en van daaruit naar de aarde.
Maar als je bang bent voor bliksem inslag moet je dus een bliksem beveiliging systeem gaan nemen, en het niet van een aard draad van een paar mm2 willen hebben.
Zelfs mijn 50 mm2 kabel rookt weg bij een volle inslag vrees ik.
Maar op paar meter afstand staat buurhuis wat 90 cm hoger is met de nok ook met zonnepanelen. Meter of 40 achter ons een rij hogere huizen (+1 verdieping)
Dus ik moet wel pech hebben wil het inslaan. Maar dan ben ik wel goed de sjaak met een all electric huis, als hele E installatie eraan gaat. Dan zijn mijn zonnepanelen wel het minste probleem.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Loopt de + of - kabel netjes mee?
Niet volgens dit onderste plaatje dus
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2020 22:05 ]
Dingetje is gevoelig en werkt vanaf 80v , als er maar iets van spanning aanwezig is gaat ie aan, gebruik hem veel op het werk. Al paar keer een aarde probleem gevonden doordat er spanning op de machine stond, dat prikt soms iets maar de pen "ziet" het.Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:39:
[...]
Deze ziet wel AC spanning, maar niet als er een statische lading is opgebouwd, waar je een tik van kan krijgen, toch?.
Op zijdak wel, op plat dak garage ook.AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:03:
@jacovn Is er rekening gehouden met een inductielus en al die optimizers?
Loopt de + of - kabel netjes mee?
Niet volgens dit onderste plaatje dus
Maar op plat dak 2 hoog heb ik het ze niet zien aansluiten. Mag eigenlijk hopen van wel.
Maar ziet-ie ook DC?Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:18:
Dingetje is gevoelig en werkt vanaf 80v , [....]maar de pen "ziet" het.
Ik heb al een keer een "klap"(je) gekregen van een paneel (waarvan een slechte MC4 steker in het water lag, en daardoor het paneel onder spanning zette).
De omvormer gaf, ondanks deze 'lekkage' geen storing.
Ja dat is nog even de vraag misschien, zal eens testen.LooneyTunes schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:24:
[...]
Maar ziet-ie ook DC?
Ik heb al een keer een "klap"(je) gekregen van een paneel (waarvan een slechte MC4 steker in het water lag, en daardoor het paneel onder spanning zette).
De omvormer gaf, ondanks deze 'lekkage' geen storing.
Bijzonder, het is gelijkspanning dus hoe is de - bij jou gekomen dan?
Zit hier met een projectje.. huidige schuur elektra zit op dezelfde groep als de woonkamer, tracé niet helemaal bekend, maar zit gelast achter een wcd halverwege de woningscheidende muur. Woning zelf (tussenwoning) heeft een kruipruimte, maar de aanbouw niet. Put graven in de kruipruimte, put graven in de achtertuin en dan met een grondboor met een paar verlengstukken
Nee, waarom? Als je die frames laat zweven kan dat hoog oplopen.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:40:
[...]
Echt hoge spanning op je donder lijkt me onwaarschijnlijk want dan is omvormer ook al in storing.
[...]
Wat is dat toch met dat niet aan de normen houden?Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:16:
[...]
2012 was het niet aan de orde en als ik het nu opnieuw zou doen deed ik het weer niet.

Gat graven in de tuin, door de fundering heen naar de kruipruimte en dan naar de meterkast trekken, buiten om de aanbouw heen.kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:34:
Is er iemand hier die voor PV op de schuur onder een aanbouw (geen kruipruimte..) door is gegaan?
Zit hier met een projectje.. huidige schuur elektra zit op dezelfde groep als de woonkamer, tracé niet helemaal bekend, maar zit gelast achter een wcd halverwege de woningscheidende muur. Woning zelf (tussenwoning) heeft een kruipruimte, maar de aanbouw niet. Put graven in de kruipruimte, put graven in de achtertuin en dan met een grondboor met een paar verlengstukken
Ja denk dat het kan inderdaad, dat er het zelfde voltage op staat als de panelen geven.Nee, waarom? Als je die frames laat zweven kan dat hoog oplopen.
Ja sorry, liever kans op stroom op het frame dan een magneet voor bliksem, onze huizen zijn de hoogste in de straal van 100mWat is dat toch met dat niet aan de normen houden?
Is een tussenwoning, er is geen eigen of zelfs bereikbare grond naast de aanbouw. Oorspronkelijke huis heeft een kruipruimte, de aanbouw nietRol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:40:
[...]
Gat graven in de tuin, door de fundering heen naar de kruipruimte en dan naar de meterkast trekken, buiten om de aanbouw heen.
Die bliksem vreet die DC kabel (bijna) net zo makkelijk. Er staat een rekensommetje in de norm over wanneer je maatregelen tegen blikseminslag moet nemen.Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:40:
Ja sorry, liever kans op stroom op het frame dan een magneet voor bliksem, onze huizen zijn de hoogste in de straal van 100m
Dan wordt het lastig.
Doe maar gewoon een kabel langs de plint, en dan netjes weg proberen te werken.
Of de kabel in de muur frezen.

Edit: wel oppassen voor kabels die al in de muur zijn gefreest
Heb je niet ergens een loze leiding?
[ Voor 23% gewijzigd door busscherski op 09-05-2020 23:51 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Lange boor en schuin erdoor in de hoek vanaf buiten.kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:43:
[...]
Is een tussenwoning, er is geen eigen of zelfs bereikbare grond naast de aanbouw. Oorspronkelijke huis heeft een kruipruimte, de aanbouw niet
Het gaat me niet om de bliksem, slaat die in staat je bovenverdieping in de brand, al gezien hier toen we er net woonden.Die bliksem vreet die DC kabel (bijna) net zo makkelijk. Er staat een rekensommetje in de norm over wanneer je maatregelen tegen blikseminslag moet nemen.
Het gaat me er om dat je de kans vergroot, bliksem heeft dan een goed punt om naar de aarde te slaan.
Ja, loze leidingen genoeg naar waar voorheen de keuken zat, maar dan ben ik dus ongeveer net zo ver als einde oorspronkelijke huis.busscherski schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:50:
@kabeltjekabel
Dan wordt het lastig.
Doe maar gewoon een kabel langs de plint, en dan netjes weg proberen te werken.
Of de kabel in de muur frezen.
Edit: wel oppassen voor kabels die al in de muur zijn gefreest
Heb je niet ergens een loze leiding?
Binnenkort eens die kruipruimte in; eens zien of ik de huidige grondkabel naar de schuur kan lokaliseren. Al ben ik bang dat die verder door de muur loopt. Het hangt er ook vol met ongezadelde zooi qua gas / water / CV

Anders maar de aanbouw op en over, langs het dakkappel van de 1e verdieping, onderaan de zolder naar binnen, langs de MV naar beneden, via de 2e trapkast naar de kruipruimte en dan naar de MK

Boor van 3 meter danRol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:52:
[...]
Lange boor en schuin erdoor in de hoek vanaf buiten.
Behalve dan dat je die kans niet vergroot. De bliksem slaat met hetzelfde plezier door je DC bekabeling en omvormer heen.Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:52:
[...]
Het gaat me niet om de bliksem, slaat die in staat je bovenverdieping in de brand, al gezien hier toen we er net woonden.
Het gaat me er om dat je de kans vergroot, bliksem heeft dan een goed punt om naar de aarde te slaan.
Heb je wel netjes de + en - naast elkaar liggen, en niet in een lusje? Want over het algemeen hebben de mensen die lak hebben aan de ondertussen verplichte vereffening dat hoofdstukje ook niet meegekregen. Dat is namelijk een hele leuke voor blikseminslag.
[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-05-2020 00:56 ]
YouTube: Glasvezel aanleggen in tuin
https://esbnederland.nl/raketboor/
Prijs is afhankelijk van de diameter etc. Ik zou even wat rondbellen, mij valt de prijs nog wel eens mee.
Beide buren hebben ook een aanbouw begrijp ik?
Er onderdoor zou kunnen, met een pijp en water....
Dat heb je nu 3x verteld maar het gaat niet door je dc bekabeling, zo ver komt het niet omdat het in het frame slaat.Behalve dan dat je die kans niet vergroot. De bliksem slaat met hetzelfde plezier door je DC bekabeling en omvormer heen.
Zoals gezegd, ik hoef geen bliksem afleider, ik ga gewoon de kans niet vergroten, in 2012 was het ook geen norm. .
oh ja, nu zou ik nog even het dak op moeten om alsnog die aarding te doen, #meneerkabeltjekabelprecies.Heb je wel netjes de + en - naast elkaar liggen, en niet in een lusje? Want over het algemeen hebben de mensen die lak hebben aan de ondertussen verplichte vereffening dat hoofdstukje ook niet meegekregen. Dat is namelijk een hele leuke voor blikseminslag.
Lussen heb ik niet omdat mijn panelen 55 cm breed zijn en 10x zigzaggen, de min (of plus) loopt daar niet mee, zou gekkenwerk zijn.
Straks moet je ook de klasse II boormachines gaan aarden. Dat mag helemaal niet dacht ik.
Een wasmachinegroep ombouwen naar onderverdeler mag dan ook helemaal niet meer toch? Immers panelen zijn 6mm2 en ik las ergens dat de aarde dan ook minimaal 6mm2 moet zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 10-05-2020 20:08 ]
Moderne omvormers zijn trafo-loos, dat betekend dat er geen netscheiding meer is. Het gaat er dus niet alleen om dat het frame zich statisch kan laden, maar ook dat er door een lek van + of - van een paneel naar het frame, het frame volledig met de fase van het net verbonden kan zijn. Als je er dan mee in aanraking komt gaat hopelijk de aardlek uit, en krijg je toch iets meer dan een schokje.Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:36:
edit:
NEN 1010 H.411 : alle metalen gestellen moeten via beschermingsleidingen met de aardelektrode van de installatie verbonden zijn:
- omvormer
- montagesysteem
- frames van de panelen
[ Voor 9% gewijzigd door jsaturnus op 10-05-2020 21:25 ]
4,76 kWp
Ik vermoed dat het meer gaat om de dc spanning die op het frame kan komen en alles nog gewoon werkt, vraag mij alleen af of je daar een schok van kan krijgen omdat je immers plus en min beet moet pakken. Ik zet ook gewoon stekkers aan wanneer er voltage op staat maar nooit beide tegelijk vastpakken.jsaturnus schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:02:
[...]
Moderne omvormers zijn trafo-loos, dat betekend dat er geen netscheiding meer is. Het gaat er dus niet alleen om dat het frame zich statisch kan laden, maar ook dat er door een lek van + of - van een paneel naar het frame, het frame volledig met de fase van het net verbonden kan zijn. Als je er dan mee in aanraking komt gaat hopelijk de aardlek uit, en krijg je toch iets meer dan een schokje.
De DC spanning is netgescheiden, zolang je niet beide adres vastpakt is er geen enkel probleem. Ook als een van de aders verbonden is met het frame, en je alleen het frame vastpakt, of de andere ader is er geen enkel probleem.Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:26:
[...]
Ik vermoed dat het meer gaat om de dc spanning die op het frame kan komen en alles nog gewoon werkt, vraag mij alleen af of je daar een schok van kan krijgen omdat je immers plus en min beet moet pakken. Ik zet ook gewoon stekkers aan wanneer er voltage op staat maar nooit beide tegelijk vastpakken.
Er ontstaat pas een probleem als de kabels op een (moderne) omvormer worden aangesloten, die niet meer netgescheiden is. Zodra er een lek is van het paneel naar het frame, zal het frame met het net verbonden worden, en gevaar opleveren.
4,76 kWp
Als dat het verhaal is gaat de fluke volt pen daar wel bij helpen, even meten en klaar.jsaturnus schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:35:
[...]
De DC spanning is netgescheiden, zolang je niet beide adres vastpakt is er geen enkel probleem. Ook als een van de aders verbonden is met het frame, en je alleen het frame vastpakt, of de andere ader is er geen enkel probleem.
Er ontstaat pas een probleem als de kabels op een (moderne) omvormer worden aangesloten, die niet meer netgescheiden is. Zodra er een lek is van het paneel naar het frame, zal het frame met het net verbonden worden, en gevaar opleveren.
Deze issue kwam eerder aan de orde maar de vraag was of de volt pen ook dc kan meten.
Inderdaad; beide buren hebben ook een aanbouw. En al zouden ze dat niet hebben lijkt me het ook ongewenst over hun grond te gaan.Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Beide buren hebben ook een aanbouw begrijp ik?
Er onderdoor zou kunnen, met een pijp en water....
Pijp + water; ook een goed idee. Maar dan moet je geen stukjes puin ofzo tegenkomen.
En je verwacht dat de schade kleiner is als je dat frame niet aardRol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Dat heb je nu 3x verteld maar het gaat niet door je dc bekabeling, zo ver komt het niet omdat het in het frame slaat.
Zoals gezegd, ik hoef geen bliksem afleider, ik ga gewoon de kans niet vergroten, in 2012 was het ook geen norm..
Nee, normatief ben je niet verplicht om bij installaties van voor die regel dat alsnog te doen. Het ging me er over dat je schreef dat je het in de toekomst ook weer niet zou doen.Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:58:
[...]
oh ja, nu zou ik nog even het dak op moeten om alsnog die aarding te doen, #meneerkabeltjekabelprecies.
Lussen heb ik niet omdat mijn panelen 55 cm breed zijn en 10x zigzaggen, de min (of plus) loopt daar niet mee, zou gekkenwerk zijn.
Qua lussen bedoel ik dit;

Je wilt geen gigantisch open oppervlak in de lus omdat dat een uitnodiging tot inductie is.
Hmm, ik zie dat ik zo'n raket ook kan huren bij de Borent. Maar dat zal wel niet gaan werken op een simpel compressortje.twain4me schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:48:
@kabeltjekabel
YouTube: Glasvezel aanleggen in tuin
https://esbnederland.nl/raketboor/
Prijs is afhankelijk van de diameter etc. Ik zou even wat rondbellen, mij valt de prijs nog wel eens mee.
Ben je zo slecht met je buren? Stel dat 1 het niet had kan je toch wel langs je aanbouw een kabel leggen?kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:06:
[...]
Inderdaad; beide buren hebben ook een aanbouw. En al zouden ze dat niet hebben lijkt me het ook ongewenst over hun grond te gaan.
Pijp + water; ook een goed idee. Maar dan moet je geen stukjes puin ofzo tegenkomen.
Maar goed, niet het geval dus er onderdoor of overheen.
Nee lezen, minder aantrekking, ik zet ook geen grote antenne op dak.En je verwacht dat de schade kleiner is als je dat frame niet aard
Klopt! Om bovenstaande reden, norm of niet, norm is geen verplichting.Nee, normatief ben je niet verplicht om bij installaties van voor die regel dat alsnog te doen. Het ging me er over dat je schreef dat je het in de toekomst ook weer niet zou doen.
Ja weet ik, maar mijn systeem is een pietsie anders, 4m80 bij 5m80Qua lussen bedoel ik dit;
Je wilt geen gigantisch open oppervlak in de lus omdat dat een uitnodiging tot inductie is.
Maak maar een lusje
:strip_exif()/f/image/ly2uj9sMu6Zl4gxYJoVJPr8R.jpg?f=fotoalbum_large)
1000L/min is heel erg veel voor een compressortjekabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:06:
[...]
Hmm, ik zie dat ik zo'n raket ook kan huren bij de Borent. Maar dat zal wel niet gaan werken op een simpel compressortje.
Toen ik hem in actie heb gezien zat hij vast aan een ik denk 3m3/min diesel compressor.
bron verbruik:
https://www.loxam.nl/p/gr...cht-d55mm/005-0042-016461
(Delen van) NEN 1010 zijn wel verplicht. Al staat het je vrij op een minstens gelijkwaardige manier hetzelfde te bereiken.Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:31:
[...]
Klopt! Om bovenstaande reden, norm of niet, norm is geen verplichting.
Maar handhaving is er natuurlijk niet (meer).
Ja precies, dus ik beschrijf dat ik elke week met een voltpen test of het frame nog spanningsvrij is. En plak er een sticker op "pas op, kan spanning op staan"kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:47:
[...]
(Delen van) NEN 1010 zijn wel verplicht. Al staat het je vrij op een minstens gelijkwaardige manier hetzelfde te bereiken.
Maar handhaving is er natuurlijk niet (meer).
Net als in de meterkast, "let op, pv installatie"
Hmm ja, 1000 L/min is wat meer dan ik op het oog had om zelf nog eens aan te schaffen. En ik zat ook niet echt te wachten op eentje met olie er bij.twain4me schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:36:
[...]
1000L/min is heel erg veel voor een compressortje
Toen ik hem in actie heb gezien zat hij vast aan een ik denk 3m3/min diesel compressor.
bron verbruik:
https://www.loxam.nl/p/gr...cht-d55mm/005-0042-016461
Misschien toch maar met water, al dan niet via de hogedrukreiniger.
Dat laatste komt ook 1:1 uit de normRol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:50:
[...]
Ja precies, dus ik beschrijf dat ik elke week met een voltpen test of het frame nog spanningsvrij is. En plak er een sticker op "pas op, kan spanning op staan"![]()
Net als in de meterkast, "let op, pv installatie"
Gaat niet om mijn huis. Los van contact met de buren lijkt het me gewoon geen fijn idee. Wat als de buren verhuizen en de volgende buren gaan wel moeilijk doen. Maar goed, allemaal 'what if's die nvt zijn. Alhoewel; misschien heeft een van de buren wel een kruipruimte onder de aanbouwRol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:31:
[...]
Ben je zo slecht met je buren? Stel dat 1 het niet had kan je toch wel langs je aanbouw een kabel leggen?
Maar goed, niet het geval dus er onderdoor of overheen.
[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-05-2020 23:53 ]
Even voor de volledigheid: Doe dat niet onder een gemetselde fundering.kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:50:
[...]
Hmm ja, 1000 L/min is wat meer dan ik op het oog had om zelf nog eens aan te schaffen. En ik zat ook niet echt te wachten op eentje met olie er bij.
Misschien toch maar met water, al dan niet via de hogedrukreiniger.
dan fix je het toch dan? indien de buren een kruipruimte hebben zou ik er indien het mag gebruik van maken.kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:51:
Gaat niet om mijn huis. Los van contact met de buren lijkt het me gewoon geen fijn idee. Wat als de buren verhuizen en de volgende buren gaan wel moeilijk doen. Maar goed, allemaal 'what if's die nvt zijn. Alhoewel; misschien heeft een van de buren wel een kruipruimte onder de aanbouw
Is allemaal geheid en beton daar.twain4me schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:55:
[...]
Even voor de volledigheid: Doe dat niet onder een gemetselde fundering.
[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-05-2020 00:01 ]
Inmiddels opgelost, afgelopen donderdag avond alle 12 panelen verwijderd, de rails hoger op het dak gemonteerd ivm het spatten van het water over de regengoot heen, panelen liggen nu een stuk hoger op het dak. Dan heb ik ook nooit geen sneeuw meer in de nek als die van de panelen over de regengoot heen glijd. (als we ooit nog sneeuw krijgen

6 extra optimizers gemonteerd (ik had er eerst 6) met dank aan Solaredge. Nu heeft elk SF170 paneel zijn eigen optimizer.
Vrijdag ochtend vroeg alle panelen weer gemonteerd en weer draaien
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Op Radar forum lees ik iets over faillisement maar kan hier niet veel van vinden. Weet dus niet of dat klopt.
Hoop dat snel weer online is of ik een ander portal kan gebruiken voor data.
@Highfive95: Lees hier even: Vage storing in Omnik PV omvormerHighfive95 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:33:
Weet iemand wat met het Omnik Portal aan de hand is? Website is niet meer bereikbaar?
Op Radar forum lees ik iets over faillisement maar kan hier niet veel van vinden. Weet dus niet of dat klopt.
Eindelijk wordt de politiek ook wakker. Als ik dit probleem bij mijn netbeheerder neerleg dan krijg ik te horen dat op die momenten mijn eigen verbruik moet opschroeven. "We kunnen niet in heel Nederland nieuwe kabels gaan legen" en "probleem gaat alleen maar erger worden als meer mensen in je buurt zonnepanelen gaan leggen"
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
@develdonk: twee posts eerder werd dezelfde vraag gesteld, zie Vage storing in Omnik PV omvormerdeveldonk schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:01:
Korte vraag: ben ik de enige of is de omnik app defect? De groothandel krijgt ook geen contact meer met Omnik en ik hoor al eerste speculaties van een faillissement. Is er iemand die hier iets meer vanaf weet?
bedankt, ik had gezocht op omnik op dit forum en tweakers algemeen maar duidelijke deze post gemistFreek-Hendrik schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:04:
[...]
@develdonk: twee posts eerder werd dezelfde vraag gesteld, zie Vage storing in Omnik PV omvormer
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Switch je toch naar solarman,gebruik ik al jaren, is uitgebreider dan omnikdeveldonk schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:08:
[...]
bedankt, ik had gezocht op omnik op dit forum en tweakers algemeen maar duidelijke deze post gemistthx!
1 PVoutput . Dongen NB
hmm ziet er prima uit.reneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:10:
[...]
Switch je toch naar solarman,gebruik ik al jaren, is uitgebreider dan omnik
even benieuwd:
ben je tevreden en waar heb jij hem gekocht en kan ik er 1 kopen voor 3 inverters (werkt het via wifi of bedraad)?
obv hiervan lijkt het wifi maar staat weinig info bij: http://www.reco4life.net/en-us/invdatalogger.html
als ik vervolgens deze handleiding lees lijtk het er op dat je eerst een string moeten maken van de omvormers (wat geen optie is voor mij helaas).
https://www.solarclarity....iFi-Kit-S-WE01S-NL-SC.pdf
enige prijs die ik kan vinden is 300-500 usd op alibaba. dat is beetje gortig voor iets wat gratis was
[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 11-05-2020 15:37 ]
Je kunt gewoon de logger gebruiken die je nu ook al in omnik hebt zitten. Sterker nog, daar log je nu ook al en omnik leest de data bij solarman uit.develdonk schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:33:
[...]
hmm ziet er prima uit.
even benieuwd:
ben je tevreden en waar heb jij hem gekocht en kan ik er 1 kopen voor 3 inverters (werkt het via wifi of bedraad)?
obv hiervan lijkt het wifi maar staat weinig info bij: http://www.reco4life.net/en-us/invdatalogger.html
als ik vervolgens deze handleiding lees lijtk het er op dat je eerst een string moeten maken van de omvormers (wat geen optie is voor mij helaas).
https://www.solarclarity....iFi-Kit-S-WE01S-NL-SC.pdf
enige prijs die ik kan vinden is 300-500 usd op alibaba. dat is beetje gortig voor iets wat gratis was
1 PVoutput . Dongen NB
Als het goed is kan je bij www.solarmanpv.com en/of www.solarmanpv.cn je Omnik aanmelden en verder loggen.Highfive95 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:33:
(blijkbaar had ik me al in 2013 aangemeld, maar door veranderen van de wifi-kit ben ik de gegevens kwijt.)
Solarman.cn:

Solarmanpv.com:

Dat zal wat worden als we allemaal all-electric gaan. (als het aan sommige partijen ligt al in 2030)Switek schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:42:
"We kunnen niet in heel Nederland nieuwe kabels gaan legen" en "probleem gaat alleen maar erger worden als meer mensen in je buurt zonnepanelen gaan leggen"
Al die warmtepompen en EV's zullen dan de nodige brown-outs gaan opleveren. (en uiteraard draaien we op bruinkoolstroom uit Duitsland bij een windstille nacht
Had ik eerder moeten weten. Grafiekjes zijn veel mooier dan omnikportal. Inmiddels heb ik de omvormer toegevoegd. Het werkt weerLooneyTunes schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:43:
[...]
Als het goed is kan je bij www.solarmanpv.com en/of www.solarmanpv.cn je Omnik aanmelden en verder loggen.
(blijkbaar had ik me al in 2013 aangemeld, maar door veranderen van de wifi-kit ben ik de gegevens kwijt.)
:fill(white):strip_exif()/f/image/v9ASBotPjze3ad9UraSDKMIt.png?f=user_large)
Worldwidebug schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:10:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds vorige maand zonnepanelen, nieuw opgeleverd door een installateur. De configuratie is 9x350wp Longi all black op het westen en 1x op het oosten met Tigo optimizer. Omvormer is Growatt 3000s en de 10 panelen staan in serie. Nu functioneert tot twee keer toe de Tigo op het ene oostpaneel niet meer. Eerder deze week is deze onder garantie vervangen, maar sinds gisteren heb ik weer het tuinslangeffect. De spanning is OK, maar de stroom neemt af naarmate de middag vordert en de zon op de 9 west panelen komt te staan. De installateur begrijpt het ook niet. Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt? Hieronder kun je het verschil zien, de bolle grafiek is zoals je zou verwachten op een zonnige middag, met functionerende optimizer, de grafiek met de punt is sinds gisteren terwijl het net zo zonnig was in de middaG. Dit is nu de tweede keer dat dit gebeurd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Krijg de huidige logger in de omnik niet aangemeld, zegt onbekend serie nummer! Wat is er dan aan de hand, op de omnik site werkte hij gewoon.reneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:10:
[...]
Switch je toch naar solarman,gebruik ik al jaren, is uitgebreider dan omnik
Zeg is al drie jaar geleden voor mij....Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:52:
[...]
Krijg de huidige logger in de omnik niet aangemeld, zegt onbekend serie nummer! Wat is er dan aan de hand, op de omnik site werkte hij gewoon.
Uh... Moet je niet dat APxxx nummer aanmelden?
1 PVoutput . Dongen NB
pakt hij ook de data in het verleden op of alleen going forward?Highfive95 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:24:
[...]
Had ik eerder moeten weten. Grafiekjes zijn veel mooier dan omnikportal. Inmiddels heb ik de omvormer toegevoegd. Het werkt weer
Geen idee waar je je conclusie vandaan hebt en misschien klopt het wel maar mijn ZW array deed het vanmorgen voor 9:50 nagenoeg 2 keer zo goed als de perfecte parabol dag van 2 dagen geleden. er was kennelijk veel meer indirect licht. Mijn panelen worden op dit moment van directlicht rond 10 echt wakker op ZWWorldwidebug schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:42:
Update: vandaag doet mijn systeem weer zoals het hoort. Er lijkt een verband te zijn met de temperatuur buiten, vandaag is het een stuk frisser dan vorige week en het waait. Blijf het in de gaten houden.
[Afbeelding]
[...]
Y'24
Ik was ook aan het rommelen met mn serienummer toevoegen. Herkende hij niet.develdonk schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:08:
[...]
pakt hij ook de data in het verleden op of alleen going forward?
Ineens stond mn omnik erin met alle oude data.
Blijkbaar dus inloggen met dezelfde gegevens als omnik.
Ziet er goed uit daar.
Was geen opstartprobleem, dat ging goed, ik had een tuinslangeffect bij volle zon en heldere hemel. Mogelijke oorzaak is een enkel oostpaneel met Tigo op het oosten vs 9 op het westen in serie. Stroom zakte langzaam maar zeker naarmate de middag vorderde, terwijl het dan juist moet pieken. Vandaag werkt alles weer zoals het hoort tot mijn verbazing.RvV schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:17:
Ik denk nav zijn eerdere probleem mbt het opstarten. De stringspanning zal nu wellicht een 15%? hoger liggen door de harde, koude wind van 12 graden langs de panelen.
Ik ben toch brieven aan het schrijven, ik kan het SMA wel even vragen.
Oude data wordt geïmporteerd inderdaad.
Hier werkte het eerst ook niet. Na tweede keer toevoegen deed hij het wel. Alleen op dashboard geeft hij geen historie weer. Kijk ik bij de omvormer dan wordt alle historie wel weergegeven.wesley2004 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:23:
[...]
Ik was ook aan het rommelen met mn serienummer toevoegen. Herkende hij niet.
Ziet er goed uit daar.
Welk serie nummer voeg je toe? Van dat wifi kaartje of van de omvormer?wesley2004 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:23:
[...]
Ik was ook aan het rommelen met mn serienummer toevoegen. Herkende hij niet.
Ziet er goed uit daar.
Kaartje, want dat is de loggerRol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:57:
[...]
Welk serie nummer voeg je toe? Van dat wifi kaartje of van de omvormer?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dacht ik ook maar blijft roepen dat ie foutief is, met of zonder 0 ervoor.
Als je menu door loopt kom je ook data logger nummer tegen.Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:01:
[...]
Ja dacht ik ook maar blijft roepen dat ie foutief is, met of zonder 0 ervoor.
Ik heb een externe wifi kastje dus net iets anders....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja die heb ik, ook nog to be sure het kaartje er uit gehaald gisteren maar ook dat is het zelfde. Gaat niet werken, geen idee.reneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:06:
[...]
Als je menu door loopt kom je ook data logger nummer tegen.
Ik heb een externe wifi kastje dus net iets anders....
Tja dan weet ik het ook niet.Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:08:
[...]
Ja die heb ik, ook nog to be sure het kaartje er uit gehaald gisteren maar ook dat is het zelfde. Gaat niet werken, geen idee.
Stukje terug zegt iemand dat ie gewoon met omnik gegevens is ingelogd
1 PVoutput . Dongen NB
De 2e laat data pas zien vanaf je eerste inlog daar. De eerste heeft ook de history
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja ook gedaan maar bij solarman staat nog oude logger (vervangen) en 2 oude omvormers (vervangen) dus ja....reneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:30:
[...]
Tja dan weet ik het ook niet.
Stukje terug zegt iemand dat ie gewoon met omnik gegevens is ingelogd
https://docplayer.nl/5309...erde-wifi-monitoring.html
staat b.v. dat je een dag moet wachten.
dus wellicht nu je oude logger eruit verwijderen en dan morgen/overmorgen de nieuwe invoeren?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar deze logger stuurde al naar omnik website hoor, en ik kom steeds bij het zelfde uit dat het s/n niet goed is of niet bestaat.BarryH schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:14:
@Rol-Co wellicht kan je wat met de handleiding:
https://docplayer.nl/5309...erde-wifi-monitoring.html
staat b.v. dat je een dag moet wachten.
dus wellicht nu je oude logger eruit verwijderen en dan morgen/overmorgen de nieuwe invoeren?
Het hele gebeuren kwa wifi enz was al klaar.
Misschien niet nieuwe toevoegen maar bestaande kiezen?Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:28:
[...]
Maar deze logger stuurde al naar omnik website hoor, en ik kom steeds bij het zelfde uit dat het s/n niet goed is of niet bestaat.
Het hele gebeuren kwa wifi enz was al klaar.
Hij logde voorheen ook al daar naar toe tenslotte
1 PVoutput . Dongen NB
En dit is niet de goedereneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:44:
[...]
Misschien niet nieuwe toevoegen maar bestaande kiezen?
Hij logde voorheen ook al daar naar toe tenslotte
:strip_exif()/f/image/TULZNSAxQHyKyOgFacFs72tC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe toevoegen
:strip_exif()/f/image/rHtgvlVjsqLTUcgEya9rQAk9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht emailen naar solarmanpv?
Uiteindelijk geen. Hij herkende beiden niet. En ineens had hij de gegevens van mn omvormer.Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:57:
[...]
Welk serie nummer voeg je toe? Van dat wifi kaartje of van de omvormer?
Ik was dus ingelogd met omnik gegevens.
Misschien heeft dat even tijd nodig ofzo want ik voegde zelf omvormer toe maar lukte niet. Toen was dus ineens mn omvormer er met alle gegevens.
Maar echt helemaal begrijpen wat er gebeurde doe ik niet.
Hier beide met 06 op het kaartje maar van 1 is het een foto, kaartje was kapot en is vervangen, jaar later omvormer en vervangen, nu 2020 de omvormer vervangen voor een grotere, kaartje overgestoken en voila het werkte gewoon op de omnik site.BarryH schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:18:
hmm, mijn S/N is ook 9 cijfers, maar begint met 50
Wellicht emailen naar solarmanpv?
Maar solarman dus niet.
Omnik naar pvoutput bij nieuwe inverter.
Mijne begint ook met 50.Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:41:
[...]
Hier beide met 06 op het kaartje maar van 1 is het een foto, kaartje was kapot en is vervangen, jaar later omvormer en vervangen, nu 2020 de omvormer vervangen voor een grotere, kaartje overgestoken en voila het werkte gewoon op de omnik site.
Maar solarman dus niet.
Moet wel zeggen dat ik met solarman ben begonnen, en daarna pas bij omnik aangemeld. Ik kon toen op beide site kijken.
Zal vanmiddag even kijken of ik dat 50 nummer ergens op omvormer zie staan.
1 PVoutput . Dongen NB
/f/image/b0ixDTv3JEQlyTKwPD7Zd8rC.png?f=fotoalbum_large)
Nu was gisteren een vrij ideale dag, een windje om de panelen koel te houden en toch mooie heldere lucht momenten, echter vraag ik mij nu af is mijn omvormer nu goed of toch té ondergedimensioneerd?
Het gaat om een Growatt 3600MTL op een set van 3900wp origineel had ik 3680wp panelen verwacht maar die waren niet meer leverbaar, als ik dat van te voren had geweten had ik zelf geopperd om voor een Growatt 4200 te gaan aangezien het prijsverschil vrijwel niks is (enkele euro's).
Edit: mijn reden tot vermoeden is dat flat spots van 11 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags best een behoorlijk tijdje is.
[ Voor 7% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 12-05-2020 09:44 ]
Y'24
Op zulke dagen is het vrij logisch dat je aftopt, de pieken die je haalt met zulk weer zijn veel hoger dan de "normaal" ik zou zeggen dat je omvormer prima gedimensioneerd is.GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:43:
[Afbeelding]
Nu was gisteren een vrij ideale dag, een windje om de panelen koel te houden en toch mooie heldere lucht momenten, echter vraag ik mij nu af is mijn omvormer nu goed of toch té ondergedimensioneerd?
Het gaat om een Growatt 3600MTL op een set van 3900wp origineel had ik 3680wp panelen verwacht maar die waren niet meer leverbaar, als ik dat van te voren had geweten had ik zelf geopperd om voor een Growatt 4200 te gaan aangezien het prijsverschil vrijwel niks is (enkele euro's).
Edit: mijn reden tot vermoeden is dat flat spots van 11 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags best een behoorlijk tijdje is.
Post voor de grap eens je grafiekje van 9 mei
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Spannend, want ik heb hem op een 16A zekering en wachtte een dergelijke dag af of ik nog de vermogensbegrenzing moest inschakelen op de Goodwe. Maar nee dus, Iac was 17.1A bij 244V . (want overigens 1.5% minder watt oplevert) . En de zekering wordt nauwelijks warm, met een infra thermometer heb ik de zekering op 28 graden en de rest op 22 graden gezien.
Als je een automaat hebt B16 dan zou deze pas moeten afschakelen vanaf 1.13*16A bij T = ∞. Ik heb zelf 7230 Wp liggen achter een B16 en die is nog nooit gesprongen (omvormer regelt af op 4400w/18A).exroosje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:24:
.
Spannend, want ik heb hem op een 16A zekering en wachtte een dergelijke dag af of ik nog de vermogensbegrenzing moest inschakelen op de Goodwe. Maar nee dus, Iac was 17.1A bij 244V . (want overigens 1.5% minder watt oplevert) . En de zekering wordt nauwelijks warm, met een infra thermometer heb ik de zekering op 28 graden en de rest op 22 graden gezien.
Als je een zwaardere inverter neemt, loopt je dan niet het risico dat het optimale mpp punt weer anders ligt waardoor je wel een mooie curve krijgt, maar effectief minder opbrengst, omdat het gewoon niet goed matcht?GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:43:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw