Overdimensionering omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Orgineel had ik mijn vraag gepost in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 topic", maar op aanraden van enkele leden toch maar een separaat topic aangemaakt.

Mijn reeds gestelde vraag:
Op dit moment ben ik aan het orienteren voor een PV installatie.

In één van de offertes die ik heb ontvangen biedt men 28 stuks LG NeON2 340Wp panelen i.c.m. een SE15K-ER-01 omvormer aan.

Voor een installatie van 28x340W= 9520Wp is een 15kW omvormer nogal mega overgedimensioneerd. De aanbieder geeft aan dat de overdimensionering van de omvormer te maken heeft met pakketprijzen; ze kunnen de 15kW omvormer goedkoper leveren dan b.v. een 10kW omvormer. De aanbieder geeft aan dat de overdimensionering verder geen impact heeft op het rendement van de installatie.

Maar is dit wel zo? Wanneer ik de rendements/performance grafieken van de verschillende typen omvormers op de SolarEdge website bekijk, dan lijk ik hieruit op te maken dat lichtere omvormers bij minder spanning aanslaan en hun optimale rendement ook bij een lagere spanning behalen (in vergelijking met een zwaardere omvormer). M.a.w. heeft de zwaardere omvormer meer vermogen nodig om aan te slaan en zou ik dus theoretisch op de wat minder zonnige dagen rendement mislopen omdat de overgedimensioneerde omvormer pas later aanslaat dan wat een lichtere zou doen? 9520Wp is immers voor een 15kW omvormer maar peanuts, wanneer er dan ook nog eens weinig zon staat, dan kan ik me voorstellen dat deze set panelen de omvormer pas erg laat aan doet slaan (als mijn bovenstaande theorie juist is tenminste).

Of interpreteer ik deze grafieken totaal verkeerd?

Na veel zoekwerk op het internet heb ik hierop geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Qua prijs zit de aanbieder volgens mij niet echt hoger dan concurrenten (voor zover ik kan beoordelen c.q. vergelijken)

Wat ik me daarnaast ook afvraag, is of deze 15k omvormer wel op mijn 3x25A aansluiting mag worden aangesloten? Volgens het rekenvoorbeeld in de topicstart is het maximale vermogen per omvormer: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
Of valt deze 15k omvormer, met maar 9520Wp aan aangesloten vermogen, onder het voorbeeld "Het maximale totaal aangesloten vermogen is: 3 × 5.750 W = 17.250 W"?

Enkele vragen welke reeds naar boven kwamen in het orginele topic:
3x 230V of 3x400V?: Volgens mij gewoon 3x230V (Nederlandse 3x25A aansluiting). Voor de meter zitten 3 C25 hoofdzekeringen. Hoe zou ik dit verder moeten kunnen zien?

Ligging dak: Z-W, 48 graden dakhelling, geen schaduw. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar SolarEdge voor de monitoring per paneel en de garantie van 12 jaar die ze geven op de omvormer. Uiteraard kost dit meer dan een stringomvormer.

Verdere specs uit de offerte:
- 28 stuks LG NeON2 340Wp Cello black (LG340N1K-V5)
- Omvormer: SolarEdge SE15K-ER-01 (3 fasen).
- Optimizer: SolarEdge P370. Ieder paneel levert onafhankelijk het maximale vermogen. Monitoring per individueel paneel.
- Montagepakket: Alius inlegrail, voor montage op het dak. Zwart.
- Materiaalkosten DC t.b.v. het aansluiten van de zonnepanelen op de omvormer (solar-kabel incl. MC4 stekkers).
- Materiaalkosten AC t.b.v. het aansluiten van de omvormer op de meterkast.
- Montage zonnestroom-systeem,

Totaalprijs offerte is €13.665 incl BTW.

Overigens zag ik in de spec sheet van de P370 optimizer zojuist wel (helemaal onderaan, extra puntje 6): "Voor SE15K en groter moet het minimum DC vermogen 11kW zijn". Kan de bovenstaande configuratie met 9520Wp dan uberhaupt wel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ook gewoon een se15k omvormer gehad op 3*25A, geen probleem. Het max stringvermogen van de omvormer is maar 11250 W dus da’s meer in de buurt aangezien je maar 1 string kunt maken. Die tikte trouwens regelmatig de max aan met 10620 Wp op OW.
Qua opstartmoment is de optimizer allesbepalend, niet de omvormer. Zeker op ZW, dan is alles al lang opgestart en aan het leveren voordat het los gaat.
Trouwens, de se15k is altijd goedkoper dan een 10k, heeft niets met pakketprijs te maken. Ik persoonlijk zou daar altijd voor gaan, als de omvormer gaap gaap doet, is dat alleen maar goed, er is al teveel stress op de wereld :-)
Oh ja, complimenten voor het juiste gebruik van de term “overdimensionering”!

[ Voor 28% gewijzigd door joezzt op 08-05-2020 00:04 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Even goede vrienden als je besluit voor SE vast staat op je grote makkelijke dak zonder schaduw.

Mocht je een voorbeeld met string omvormers en een jaartje kortere tvt willen zien dan heb ik een luchtfoto nodig met het noorden boven. Liefst met je favoriete legplan erin getekend en nog wat maten.
Plus de helling van het dak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Met een SMA en 28x 340wp Qcells zit je rond de 9000 inc. Is het je €4.665 waard om elk paneel te kunnen monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
_Arthur schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:05:
Met een SMA en 28x 340wp Qcells zit je rond de 9000 inc. Is het je €4.665 waard om elk paneel te kunnen monitoren?
Je hebt helemaal gelijk dat €4.665 een bak geld is. Mijn achterliggende gedachte is echter ook de levensduur van het systeem.

De LG panelen zijn in de aanbieding meegenomen als een meerprijs van €100 per paneel t.o.v. (hun "instap") JA Solar panelen (Sunpower panelen hadden een meerprijs van €50 t.o.v. de JA Solars). Dit maakt dus al ca. €2.800 van de €4.665 (weet de prijsverhouding tussen Qcells en JA Solar zo niet)

De bedoeling is dat we nog een lange tijd in dit huis wonen, mijn insteek is dan ook dat de installatie lang meegaat. De LG's geven na 25 jaar nog een garantie op 90% van het vermogen. De verwachte levensduur van de panelen zelf is ook vrij lang.

Dezelfde redenering heb ik met de omvormer; SE geeft standaard 12 jaar garantie op de omvormer wat volgens mij best lang is t.o.v. de andere merken. Mocht ik voortijdig een omvormer moeten vervangen, dan levert me dit toch ook weer een extra kostenpost op.

Het is niet per definitie dat ik op zoek ben naar het aller goedkoopste systeem; levensduur, maar vooral ook het correcte technische ontwerp (vandaar ook mijn vraag m.b.t. de 15k omvormer) zijn voor mij van belang.

Uiteraard wil ik ook niet dat het vel over mijn oren wordt getrokken, vandaar ook mijn cross-check op dit forum bij de mensen die er echt verstand van hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 14:11
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de levensduur van de panelen, ik denk dat dat allemaal prima is. Ik heb thuis relatief dure panelen liggen Denim 360Wp en goedkopere URE 330Wp panelen daartussen kan je geen onderscheid maken op basis van mechanische eigenschappen. De panelen worden allemaal gemaakt door grote fabrikanten de kwaliteits controle is echt wel prima.

Wat betreft de duurzaamheid zou ik juist kiezen voor een string omvormer, dan heb je een relatief goedkoop apparaat wat op een goed bereikbare plek hangt, i.p.v. losse optimizers achter de panelen die individueel kapot kunnen gaan. Voor die zogenaamde garantie koop je ook niks, en die meerprijs is niet te rechtvaardigen.

Ik heb zelf onlangs een set aangeschaft van 20 panelen en heb daarbij de overweging gemaakt om het gewoon economisch te bekijken, dan zijn al die dure materialen gewoon geen goede investering. Bij mij ging het tussen Panasonic panelen met een SMA omvormer vs URE panelen met een Growatt omvormer. Ik ben voor het laatste gegaan :) Dat bespaarde me op de panelen en omvormer alleen al 3200 euro, dat verdien je nooit terug en de kwaliteit lijkt mij gewoon prima. Mocht de omvormer defect gaan na 8 jaar koop ik voor 450 euro gewoon weer een nieuwe :)

Uiteindelijk moet iedereen die overweging voor zichzelf maken, er kunnen natuurlijk meer argumenten meegenomen worden in de beslissing, maar we weten allemaal pas over 12 of 25 jaar wat uiteindelijk de beste beslissing was. Ik weet alleen nu hoeveel ik bespaar en wat ik met dat geld ook zou kunnen doen :+

[ Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 08-05-2020 08:55 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Als betrouwbaarheid het belangrijkste is, dan zou ik gaan voor de installatie met het kleinste aantal componenten. 28 optimizers zijn toch 28 foutkansen, nog even los van de extra stekkerverbindingen (met mogelijk brandgevaar) die het oplevert.
Die stekkerverbindingen zijn betrouwbaarder als stekkers van hetzelfde merk gebruikt worden. Dat principe doorbreek je met optimizers.

Per paneel monitoren is leuk, maar het is de vraag of je het over 10 jaar ook nog leuk vind. Ik heb nu panelen sinds 2009, maar het meest kijk ik toch op dagniveau.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 08:45
jaco218 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:17:
...
Wat ik me daarnaast ook afvraag, is of deze 15k omvormer wel op mijn 3x25A aansluiting mag worden aangesloten? Volgens het rekenvoorbeeld in de topicstart is het maximale vermogen per omvormer: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
Of valt deze 15k omvormer, met maar 9520Wp aan aangesloten vermogen, onder het voorbeeld "Het maximale totaal aangesloten vermogen is: 3 × 5.750 W = 17.250 W"?
...
3x 230V of 3x400V?: Volgens mij gewoon 3x230V (Nederlandse 3x25A aansluiting). Voor de meter zitten 3 C25 hoofdzekeringen. Hoe zou ik dit verder moeten kunnen zien?
Ik zal me tot de AC vragen beperken ;)

zoals je al aangeeft: maximaal op een 3x16A zekering:
3x16x230=11.040Wp (Wp is voor panelen en is de DC zijde)
9520Wp ~ max. 9520W aangesloten (met nog klein beetje rendementsverlies), dan zit je dus nog steeds ruim onder die 3-fase 16A zekering. Dus dat is verder geen probleem met de huidige configuratie en je zou in de toekomst met meer panelen altijd nog op kunnen schalen naar een 20A zekering indien nodig.

Je hebt met een 3-fase aansluiting 3x230V tussen de fase en de nul en 3x400V tussen de fases onderling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PzaWReK7QWk0gBkCnx8BZKL8Xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/MDi8uviUEV91zX2KNSRHvsJJ.gif?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 22:44
jaco218 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:32:
[...]
De bedoeling is dat we nog een lange tijd in dit huis wonen, mijn insteek is dan ook dat de installatie lang meegaat. De LG's geven na 25 jaar nog een garantie op 90% van het vermogen. De verwachte levensduur van de panelen zelf is ook vrij lang.
Kleine opmerking hierover, zoals ik begrepen heb bieden fabrikanten apart een opbrengstgarantie en systeemgarantie(defect) op de panelen. De systeemgarantie is vaak 10 jaar en hoewel het niet vaak gebeurt heb ik begrepen, mocht het paneel kapot gaan dan heb je dus niks aan de opbrengstgarantie.

Zelf ben ik me nog aan het inlezen in de zonnepanelen, nog een hoop te leren.
Iemand goede website waar je de basis goed kan leren, nu zelf bezig met PV deel 9 de intro te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Blackraven schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:30:
[...]
zoals je al aangeeft: maximaal op een 3x16A zekering:
3x16x230=11.040Wp (Wp is voor panelen en is de DC zijde)
9520Wp ~ max. 9520W aangesloten (met nog klein beetje rendementsverlies), dan zit je dus nog steeds ruim onder die 3-fase 16A zekering. Dus dat is verder geen probleem met de huidige configuratie en je zou in de toekomst met meer panelen altijd nog op kunnen schalen naar een 20A zekering indien nodig.
Ik ben niet 100% zeker, maar een apparaat met een rating van 15 kW (= 3 x 22 A), moet volgens mij met minimaal 3 x 25A worden afgezekerd conform NEN1010. En 3 x 25A afzekeren kan weer een issue worden als de hoofdschakelaar ook 3 x 25A is met dezelfde karakteristiek.
Pagina: 1