Ik ben nu een weekje aan het inlezen wat er bij het plaatsen van zonnepanelen allemaal komt kijken, van de panelen, omvormer, meterkastaansluiting en een legplan. Ik zal binnenkort mijn eigen topic hiervoor openen, maar ik ben toch wel enigszins verbaasd over de tegenstrijdige informatie die je her en der tegenkomt.
Mijn vraag gaat over de minimale afstand van de panelen (of, van de constructie met panelen) tot de dakrand voor een plat dak met een oost-west-opstelling.
Dit is wat ik zo ben tegengekomen:
- "ten minste net zo ver verwijderd van de dakrand als de collector of het paneel hoog is" om zonder omgevingsvergunning te mogen werken link
- "No-Go zone = 0,08 * Breedte (als de breedte kleiner is dan 2 keer de hoogte), anders No-Go zone = 0,16 * Hoogte" , waarbij de breedte de langste zijde van het dak is.link
- "minimaal 2 meter van de dakrand af" link
- >= 1m en 0,15 * d1, waarbij d de korte kant is van het dak, mits d1 <3*h. link (NEN 7250 ?)
- "1/6 van de hoogte van het dak, met een minimum van 75 cm. volgens de brochure van een leverancier van oost-west-PV-constructies. link
- "Geadviseerd wordt om binnen 4 meter vanaf de dakrand geen PV-systemen te plaatsen. Dit mag 2 meter zijn in geval van aanwezigheid van permanente voorzieningen tegenvalgevaar." Uh, dan kan je op een dak van 10x10 maar 1 paneel plaatsen?! link
Als ik het goed heb begrepen is NEN 7250 hier van toepassing, maar die houdt geen rekening met de oost-west-constructies:
maar oost-westopstellingen zijn hierin niet opgenomen, omdat het destijds nog niet gebruikelijk was en ook buiten het projectplan viel. link,
link 2
Mijn situatie
Mijn dak is in een rijtjeshuis (dus alleen voor en achter een dakrand), +/- 10 meter hoog, en de korte kant is 7,73m. Aan beide kanten is een opstaande dakrand van 30cm breed en 20cm hoog.
30cm 30cm
__ __
|20cm 713cm 20cm |
-----------------------------------------------
Welke afstand moet ik nu aanhouden?
En, is dat tot het meest uitstekende punt van de constructie (soms steekt de voet nog enkele centimeters aan beide zijden uit, zoals de Flatfix Fusion), of het begin van het paneel?
Ik wil dus in die 'bak' van 713cm 3 oost-west-'dakjes' leggen
/\/\/\.
Mogelijke oost-west-constructies
Als ik de
specificaties van de Solarstell Connect basiselementen met oost-west-koppelstuk kijk, dan is die 230,0cm. Dat driemaal wordt al
690cm, waarbij de voeten van de constructie tegen elkaar liggen. Dat is een afstand tot de dakrand van slechts
41,5cm.
@
ALRD, ik zie dat jij ook 3 dakjes van Sollarstell Connect met de oost-west-koppelstukken hebt, en je
bood aan om dit op te meten, mag ik je vragen om dit alsnog te doen

En heb je de dakjes onderling nog verbonden, of tegen elkaar aan gelegd of afstand er tussen?
Overigens bestaat ook de Solarstell Connect OW Project, die geeft een
hart op hart van 208cm voor panelen vanaf 100,5cm, dat scheelt dan al 3x22cm = 66cm. Dan kom je op
624cm, dus een afstand tot de dakrand van
74,5cm, maar ik kan nog niet ontdekken waar die te koop zijn.
Voor zover ik kon vinden is de Flatfix Fusion
210,5cm, maar ik weet niet voor welke maat dit is. Wat zou de maat zijn voor panelen van 103cm?
TLDR;
Gaat
/\/\/\ passen op een dak van 773cm met aan beide zijden een opstaande dakrand van 30cm breed, en zo ja, mag dit / moet ik dit wel willen?