Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.422 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:36
Je krijgt zo veel verschillende oplossingen omdat er ook zo veel verschillende mogelijkheden zijn waarbij er niet een goed is en alle anderen fout.

Wat denk je dat er gebeurd als je tien autohandelaren vraagt: Doe mij maar een autootje :9~

Als je gerichte aanbiedingen wilt, zul je zelf scherpere eisen moeten stellen.
Hoeveel geld heb ik er voor over?
Wil ik A of B kwaliteit?
Maximale veiligheid?
Etc, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:08

Pizzalucht

Snotneus.

Kort vraagje over dikte kabel tussen zonnepanelen en omvormer, wat ik niet zo snel op internet kan vinden, wat is een goede dikte van de kern?
Situatie: zonnepanelen op schuurtje (6x 325wp), omvormer aan buitenkant huis, kabel van 15 meter (ruim gemeten, moet het wel een beetje mooi wegwerken) tussen zonnepanelen en omvormer.

Wat is een goede dikte van de kabel van 15m tussen de zonnepanelen en omvormer? Is 6mm2 goed of zal 4mm2 ook ruim voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
@jorbit @FD2 @reneeke1970 @mcDavid @Appie Heijn @ApC_IcE @WackoH: Dank voor de reacties. Ik denk idd dat het tarief niet eens zo heel gek is... De tarieven van deze lui zijn niet meer zo laag als 10 jaar geleden dus in die tijd kunnen ze ook 2 andere systemen aanleggen met een extra mannetje in de meterkast erbij.

Ik zat zelfs nog na te denken om een hoogwerker te huren en het van het dak af te pakken, maar dan ben ik +- €700 kwijt aan huur en transport.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:59
herofruit schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:26:
Een korte vraag (dat geen eigen topic waard is): Wij gaan volgend jaar een dakkapel plaatsen en daarvoor moeten onze zonnepanelen worden verplaatst. Plaatje zegt meer dan woorden:
[Afbeelding]
(16 panelen, SolarEdge, Clickfit EVO)

De installateur vraagt € 1800,- voor verwijderen en later weer terugplaatsen van de panelen.
- Is het tarief redelijk?
- Is het zelf te doen? Ik heb nul ervaring met het dak op gaan...
Ik zit me vooral af te vragen wat het met de opbrengst gaat doen, en kun je ze nog wel kwijt op het(zelfde) dak(vlak)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:58
KRC schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:47:
Even iets anders (natuurlijk wel over panelen :)), vraag mij af of meer mensen deze mening delen.

Sinds mijn nieuwbouw huis aardig wat ervaring opgebouwd met verschillende offerte trajecten, maar wat mij opvalt bij zonnepanelen aanbieders, tov andere waar ik ervaring mee op heb gedaan, dat er zoveel verschil zit tussen aanbieder a en b.

Heb 4 mensen thuis gehad en aantal die vanaf afstand offerte gemaakt hebben en echt iedereen komt met een totaal andere oplossing. De ene raad een oost/west opstelling aan, de andere absoluut niet. Optimizers wel of niet. Alleen verbruik afdekken of dak vol. Er zit zoveel verschil in dat ik het echt bizar moeilijk vind om een beslissing hiermee te nemen.

Hoe kijken andere hier tegen aan? Hebben die dezelfde ervaringen?

Moet wel zeggen, gelukkig dankzij aantal tweakers veel meer te weten gekomen om wel goede keuze te maken!
Het probleem hiermee is dat al die opties hun voor- en nadelen hebben. O/W is leuk voor als het salderen minder wordt omdat je dan je opbrengst meer over de dag verspreid hebt en dus makkelijker je eigen verbruik kunt verhogen. Zuid levert dan weer meer op, maar wel gedurende een kortere tijd van de dag. Alleen je verbruik afdekken is goed voor de terugverdientijd, terwijl het dak vol leggen weer meer ruimte voor de toekomst geeft (warmtepomp, airco, EV etc.).

Het is jammer dat de aanbieders deze voor en nadelen niet beter uitleggen. Want uiteindelijk bepalen die wat voor jou de beste keuze is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 08:14

KRC

redwing schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Het probleem hiermee is dat al die opties hun voor- en nadelen hebben. O/W is leuk voor als het salderen minder wordt omdat je dan je opbrengst meer over de dag verspreid hebt en dus makkelijker je eigen verbruik kunt verhogen. Zuid levert dan weer meer op, maar wel gedurende een kortere tijd van de dag. Alleen je verbruik afdekken is goed voor de terugverdientijd, terwijl het dak vol leggen weer meer ruimte voor de toekomst geeft (warmtepomp, airco, EV etc.).

Het is jammer dat de aanbieders deze voor en nadelen niet beter uitleggen. Want uiteindelijk bepalen die wat voor jou de beste keuze is.
Ik denk dat dit goede samenvatting is idd.
Je krijgt van iedere aanbieder wel dezelfde vragen, over verbruik/toekomtsig verbruik daar zijn ze nog wel redelijk hetzelfde op.

Maar over het salderen en opwekken krijg je zulke verschillende adviezen. Ik weet goed wat ik wil dankzij tweakers, maar toch verschillen de meningen hierin bij alle aanbieders heel erg.

Meeste kiezen toch voor zuid vol leggen en oost/west opstelling te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Bedoel je met aanbieders verkopers?

Ja, die zullen vaak een zuid opstelling prefereren, omdat je daar meer kWh per paneel mee opwekt. Dat willen de klanten natuurlijk horen: de hoogste opbrengst. Een oost/west opstelling doet het natuurlijk in verhouding net iets minder, maar in mijn ogen met de nieuwe salderingsregeling in het achterhoofd moet je zoveel mogelijk panelen leggen op je dak leggen, zelfs als je een dak hebt op het noorden. Gewoon vol leggen.

Mijn daken liggen al praktisch vol, vind het jammer dat ik geen meer dak heb. Ik heb gewoon buren die niets met de daken doen, vind dat zo zonde, maarja ieder zijn eigen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:31
Even iets anders (natuurlijk wel over panelen :)), vraag mij af of meer mensen deze mening delen.

Sinds mijn nieuwbouw huis aardig wat ervaring opgebouwd met verschillende offerte trajecten, maar wat mij opvalt bij zonnepanelen aanbieders, tov andere waar ik ervaring mee op heb gedaan, dat er zoveel verschil zit tussen aanbieder a en b.

Heb 4 mensen thuis gehad en aantal die vanaf afstand offerte gemaakt hebben en echt iedereen komt met een totaal andere oplossing. De ene raad een oost/west opstelling aan, de andere absoluut niet. Optimizers wel of niet. Alleen verbruik afdekken of dak vol. Er zit zoveel verschil in dat ik het echt bizar moeilijk vind om een beslissing hiermee te nemen.

Moet wel zeggen, gelukkig dankzij aantal tweakers veel meer te weten gekomen om wel goede keuze te maken!
Tja, de keuze is reuze. In 2010 wilde bijna niemand bij mij wat neerleggen (oostdak met wat schaduw).
Nog geen aanbieding gehad voor panelen op je (zuid)muur? Dat wordt de nieuwe trend. Het hele jaar door stabiele opbrengst

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Gramser schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Ik zit me vooral af te vragen wat het met de opbrengst gaat doen, en kun je ze nog wel kwijt op het(zelfde) dak(vlak)?
Daar maakte ik mij ook zorgen om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ_4fhDQPCYOxvc9Qo3Xsab72Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqic5mMOKz8139iOq9iURQXp.png?f=fotoalbum_large

In deze opstelling moet het wel kunnen passen (niet helemaal op schaal, ik moet het nog exact nameten).

Panelen op de dakkapel leggen ben ik nog niet over uit. Zou wel beter zijn voor de opbrengst omdat de onderste rij panelen vrij vroeg in het seizoen in de schaduw komen te liggen..

[ Voor 11% gewijzigd door herofruit op 27-10-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@herofruit Of je maakt je dakkapel aan de andere kant van het huis en laat je panelen lekker liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:32
wrong topic

[ Voor 96% gewijzigd door g00gle op 27-10-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pizzalucht schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:09:
Kort vraagje over dikte kabel tussen zonnepanelen en omvormer, wat ik niet zo snel op internet kan vinden, wat is een goede dikte van de kern?
Situatie: zonnepanelen op schuurtje (6x 325wp), omvormer aan buitenkant huis, kabel van 15 meter (ruim gemeten, moet het wel een beetje mooi wegwerken) tussen zonnepanelen en omvormer.

Wat is een goede dikte van de kabel van 15m tussen de zonnepanelen en omvormer? Is 6mm2 goed of zal 4mm2 ook ruim voldoen?
Dat is 1950Wp, dan is een 2,5 mm2 al ruim voldoende.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Rol-Co schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Dat is 1950Wp, dan is een 2,5 mm2 al ruim voldoende.
Hoeveel Wp het is, is totaal irrelevant. 1 paneel levert net zoveel stroom als 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

mcDavid schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Hoeveel Wp het is, is totaal irrelevant. 1 paneel levert net zoveel stroom als 20.
Dus je hebt meer info nodig om er antwoord op te kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mcDavid schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Nou ik ben benieuwd naar je uitleg, we hebben het hier over 6 panelen...... vertel!
Pizzalucht schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Dus je hebt meer info nodig om er antwoord op te kunnen geven?
Hij doelt denk ik op de grootte van de omvormer maar ik neem aan dat je geen 6 paneeltjes aan een 5000W omvormer gaat hangen.
En dan nog, ligt er aan hoe je die gaat afzekeren.

[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 27-10-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het is in serie dus de stroom is gelijk, ongeacht het aantal panelen. Klinkt niet gek?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Termy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:58:
Het is in serie dus de stroom is gelijk, ongeacht het aantal panelen. Klinkt niet gek?
Gaat om AC dus 6 x 325Wp gaat niet snel boven 16A uit komen denk je wel, het is max 10A en 2,5mm2 mag 23A hebben op die lengte in een drukke kabelgoot, en die heeft ie ook niet.

Flauwekul om 4 of 6mm2 te nemen voor zo'n mickey mouse omvormer.

My bad is DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Rol-Co schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Nou ik ben benieuwd naar je uitleg, we hebben het hier over 6 panelen...... vertel!

[...]

Hij doelt denk ik op de grootte van de omvormer maar ik neem aan dat je geen 6 paneeltjes aan een 5000W omvormer gaat hangen.
En dan nog, ligt er aan hoe je die gaat afzekeren.
Omvormer is Growatt 1500S, hierbij de datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVhxtcBPs52q4W04D1CJSUIklLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sakVJ4E9qu1tT3aHtTq1nmUo.png?f=user_large

En ben ik nou gek of is er niet echt 2.5mm2 solarkabel te vinden?

[ Voor 5% gewijzigd door Pizzalucht op 27-10-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pizzalucht schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Omvormer is Growatt 1500S, hierbij de datasheet:
[Afbeelding]
Ow, is de DC kabel? Die heb je maar in 2 gangbare soorten, 4 of 6 is prima voor 15 meter.
Dacht dat je een 6 mm2 AC aan een 1500W wilde knopen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Rol-Co schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Ow, is de DC kabel? Die heb je maar in 2 gangbare soorten, 4 of 6 is prima voor 15 meter.
Dacht dat je een 6 mm2 AC aan een 1500W wilde knopen |:(
Dat zei ik toch? "Kort vraagje over dikte kabel tussen zonnepanelen en omvormer" :D

Tussen omvormer en meterkast ligt gewoon 2.5mm2 inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Rol-Co schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Ik weet niet hoe de richtlijnen zijn voor solarkabel, maar de spanningsval is enkel afhankelijk van de stroom, niet van de totale spanning. Zolang de panelen niet parallel geschakeld worden maakt het dus niet uit hoeveel het er zijn. Met 10A heb je over een lengte van (2x) 15m en 4mm² kabel, een spanningsval van grofweg anderhalve volt. Dat lijkt me alleszins redelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 27-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Het punt is natuurlijk het belang. iedere aanbieder probeerd iets anders om aan werk te komen. sommige bieden SE aan en proberen je te overtuigen met de zin (en onzin) van SE in jouw situatie.
Een andere slimmerik probeerd meer opbrengst uit je dak te halen door O-W aan te bieden en daarmee een streepje voor te zijn op de concurentie.

uiteindelijk zijn ze niet je onafhankelijk adviseur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pizzalucht schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Dat zei ik toch? "Kort vraagje over dikte kabel tussen zonnepanelen en omvormer" :D

Tussen omvormer en meterkast ligt gewoon 2.5mm2 inderdaad.
Ja en 2x gelezen :'( bijna niemand vraagt naar dc dikte, ac kabel daarintegen........
Dc maakt ook niet heel veel uit, ik heb hier 3 panelen aan de andere kant van het huis en is denk ik wel 30 meter kabel. 4 en 6 is gangbaar en je kan kwa prijs beide wel kopen, dat scheelt niet veel.

Ik bestel altijd een rol van 50m op ebay duitsland, die hebben redelijke prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:48:
@herofruit Of je maakt je dakkapel aan de andere kant van het huis en laat je panelen lekker liggen :+
We plaatsen aan beide kanten een dakkapel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 08:14

KRC

twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Het punt is natuurlijk het belang. iedere aanbieder probeerd iets anders om aan werk te komen. sommige bieden SE aan en proberen je te overtuigen met de zin (en onzin) van SE in jouw situatie.
Een andere slimmerik probeerd meer opbrengst uit je dak te halen door O-W aan te bieden en daarmee een streepje voor te zijn op de concurentie.

uiteindelijk zijn ze niet je onafhankelijk adviseur ;)
Klopt is ook zo, maar toch viel het mij meer tegen dan bij aanbieders van totaal niet vergelijkbare dingen die ik uit de bouw heb meegekregen (badkamer/vloeren/muren/keuken).

Ik vind het zelf ook gewoon lastig iemand volledig te vertrouwen als ieder zijn advies zo compleet anders is. Wie is dan de echte expert en heeft het beste met mij voor en wie wil gewoon veel geld verdienen aan mij.

Gelukkig zijn er dan dit soort fora waar ik mijn hart kan ophalen! Gaat toch O/W opstelling worden maar is meer het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KRC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Klopt is ook zo, maar toch viel het mij meer tegen dan bij aanbieders van totaal niet vergelijkbare dingen die ik uit de bouw heb meegekregen (badkamer/vloeren/muren/keuken).

Ik vind het zelf ook gewoon lastig iemand volledig te vertrouwen als ieder zijn advies zo compleet anders is. Wie is dan de echte expert en heeft het beste met mij voor en wie wil gewoon veel geld verdienen aan mij.

Gelukkig zijn er dan dit soort fora waar ik mijn hart kan ophalen! Gaat toch O/W opstelling worden maar is meer het idee.
Ik loop al iets langer mee in de bouw, en het is er overal, ze zijn er alleen subtiler in.
en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze keihard staan te liegen en dit ook vol blijven houden als je ze erop aanspreekt, dat is ook echt nieuw voor mij. en meteen mijn grootste afschuw naar SE verkopers in het algemeen. Hoewel mijn ervaring is maar N=2 maar man man man..wat een doffe ellende.

Al met al is er zoveel onzin over zonnepanelen in de wereld dat als je je klant daarop gaat tegenspreken ze je links zullen laten liggen.
voorbeeldje bijna iedereen denkt dat elke kWh die je extra opwekt de sloot in gaat. dus als jij komt met een mooi plan voor extra opbrengst leggen ze je gewoon op de "die probeerd mij een loer te draaien stapel"

verreweg de meeste mensen zijn niet opzoek naar de waarheid, ze zijn opzoek naar de bevestiging van hun eigen hypothese ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
herofruit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Dan moet je het dak van dakkapel zo maken dat je je panelen kunt verdelen over beide daken. Dat is dan tevens bijna een plat dak dus kun je zelf, scheelt weer knaken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Dan moet je het dak van dakkapel zo maken dat je je panelen kunt verdelen over beide daken. Dat is dan tevens bijna een plat dak dus kun je zelf, scheelt weer knaken
of zoiets, heb je er meteen een vliering bij :+

Afbeeldingslocatie: https://www.conceptdakopbouw.nl/media/k2/galleries/38/Alkmaar_Zweerstraat_2015_IMG_7857.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

of zoiets, heb je er meteen een vliering bij :+

[Afbeelding]
Dat is met zijn steile dak niet zo mooi denk, maar aan zoiets moet je wel denken ja, jezelf uitschakelen met PV is niet zo slim in ieder geval.
Misschien haalt ie de kapel er weer af als kinderen de deur uit zijn hi, hier staan ze er inmiddels zinloos op.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Goed punt! Ik zou op de twee dakkapellen (6,20 meter en 5,20) dan 9 panelen à 992mm kwijt kunnen (i.v.m 24cm afstand tot de dakrand (no-go-zone)) en de overige vijf naast (of misschien nog boven) de dakkapel plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTtTZrhqJGgk2aQgGo8V4uIPBM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lgdIW25eyjUH8jlPvKSURz2f.png?f=user_large

Op een dakkapel met een dak breedte van 150cm past het nét onder een hoek van 25 graden. Maar omdat ik uit de rand moet blijven, zou een dakbreedte van 175cm beter zijn. Sowieso is zo'n steile hoek voor de panelen optisch niet heel mooi voor het aangezicht van de dakkapel. Liever wat platter, maar dat past niet in portrait vorm..

[ Voor 6% gewijzigd door herofruit op 27-10-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
herofruit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Goed punt! Ik zou op de twee dakkapellen (6,20 meter en 5,20) dan 9 panelen à 992mm kwijt kunnen (i.v.m 24cm afstand tot de dakrand (no-go-zone)) en de overige vijf naast (of misschien nog boven) de dakkapel plaatsen.

[Afbeelding]

Op een dakkapel met een dak breedte van 150cm past het nét onder een hoek van 25 graden. Maar omdat ik uit de rand moet blijven, zou een dakbreedte van 175cm beter zijn. Sowieso is zo'n steile hoek voor de panelen optisch niet heel mooi voor het aangezicht van de dakkapel. Liever wat platter, maar dat past niet in portrait vorm..
Die steile hoek die je met de panelen wilt maken, moet je vervangen door een schuine lijn met dakpannen. Van kapel naar nok dak trekken. En daar leg je dan panelen op wat wel mooi oogt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Dat is met zijn steile dak niet zo mooi denk, maar aan zoiets moet je wel denken ja, jezelf uitschakelen met PV is niet zo slim in ieder geval.
Misschien haalt ie de kapel er weer af als kinderen de deur uit zijn hi, hier staan ze er inmiddels zinloos op.......
Helemaal eens, 2 is vaak ook niet echt heel veel meer toegevoegde waarde zeker als je een stijler dak hebt.

lekker 1 op noord is wat ik in de meeste gevallen zou doen. minder warm in de zomer en beter voor de pv mogelijkheden van het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:59
[...]

En denk anders eens over een noord-zuid opstelling? Dus 1 rij van 8 op zuid, en 1 rij van 8 op noord? Boven de dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:57
De onderste rij zonnepanelen op zuid hebben opeens donkere vlekken. Zijn dat kapotte cellen of kan het geen kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdlKZF6qHSqiNQ31snWBv6Qph48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KyOcaHY3lyvVeINvVSy937B1.jpg?f=user_large

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:56:
De onderste rij zonnepanelen op zuid hebben opeens donkere vlekken. Zijn dat kapotte cellen of kan het geen kwaad?
[Afbeelding]
Waarom kijk je niet vanuit het raam?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14:57

Zenix

BOE!

Zenix schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:08:
Deze week is het zover. Ik krijg de zonnepanelen op mijn dak. Totaal dus 28x355WP Oost-West. Alles vol!

28x Longi Solar LR4-60HPB-355M 355Wp 9.940Wp
Goodwe 3-fase omvormer 6kW

Ik zal wat foto's maken wanneer het klaar is :)
Tot mijn verbazing waren het geen 355Wp panelen, maar de leverancier kwam met 360Wp Longi Solar LR4-60HPB-360M.. Ik krijg dus 10.080Wp :D
Als ik ze vergelijk met mijn indak panelen zijn deze echt een stuk zwarter en mooier. Mijn dak ziet er gewoon veel strakker uit straks als ik het vergelijk met de lelijke indak panelen bij de buren.. Voorkant is nog niet helemaal klaar.

foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMUXmVD5pEG2YNruSEwNkkDjDAg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoG2IFY5R98qt0yN001sMnP9.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SimEqpF_0ZzfLzk45RLEgVkqE7c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl5CkY5Yrx6Z5N4VWEeBoBSA.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Termy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Waarom kijk je niet vanuit het raam?
En wat weet ik dan meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Andere hoek en dichterbij om te zien of er schade zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dat zat er natuurlijk in, maar omdat je dat verder niet schreef dacht ik het toch even aan te stippen 8)

Mag je geen grotere dakkapellen zodat je op ieder precies 1 bestaand rijtje zo goed als plat kan neerleggen? Aan de noordkant heb je dan misschien nog last van schaduw van je eigen nok, maar dat ligt er ook aan hoe hoog je dakkapel dan precies zit etc.

Ik vraag het niet om je te plagen ofzo, maar ik heb geen idee of dat soort dingen nog mogelijk zijn om uit te zoeken/over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Termy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Andere hoek en dichterbij om te zien of er schade zichtbaar is.
Net even gedaan, maar van die hoek is er teveel reflectie van de lucht. De hoek is te scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Net even gedaan, maar van die hoek is er teveel reflectie van de lucht. De hoek is te scherp.
Je hebt toch een warmte camera, gebruik dat ding eens waar die voor is.. volgens mij loop jij er alleen maar mee naar de buurvrouw (of man) te kijken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Je hebt toch een warmte camera, gebruik dat ding eens waar die voor is.. volgens mij loop jij er alleen maar mee naar de buurvrouw (of man) te kijken _O-
Ik denk er nooit aan dat zo'n ding de oplossing voor mijn probleem kan zijn.

Oftewel, bij een mooie zonneschijn met de warmtebeeldcamera kijken of ik dezelfde vlekken zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Ik denk er nooit aan dat zo'n ding de oplossing voor mijn probleem kan zijn.

Oftewel, bij een mooie zonneschijn met de warmtebeeldcamera kijken of ik dezelfde vlekken zie?
In basis kijk je naar de anomalie ja

Afbeeldingslocatie: https://www.thermografie-groningen.nl/wp-content/uploads/thermografie-schade-zonnepanelen-300x225.jpg

onder zoektermen als warmtebeelden zonnepanelen of thermografie zonnepanelen in google img kan je genoeg voorbeelden vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 27-10-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Zenix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:01:
Mijn dak ziet er gewoon veel strakker uit straks als ik het vergelijk met de lelijke indak panelen bij de buren..
Bij de buren lijken anders gewone pannen te liggen? :+
Wij kunnen dat natuurlijk niet vergelijken als je de lelijke PV van je buren niet laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

In basis kijk je naar de anomalie ja
Oftewel, er is wel een kans dat ik hier defecte cellen zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:12:
[...]
Bij de buren lijken anders gewone pannen te liggen? :+
Wij kunnen dat natuurlijk niet vergelijken als je de lelijke PV van je buren niet laat zien.
Alle indak zit aan de achterkant, die moet nog :) Maar hier wat foto's Zonnepanelen offertes

Edit: Hier een duidelijke foto (zelfde indak panelen) 500 euro per stuk als optie, 300Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOEgRHziOHlNIFA2UBK-MZe18D8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eew9aLKFC7dmPlK7fknz8KZR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 27-10-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Oftewel, er is wel een kans dat ik hier defecte cellen zie?
je weet het nooit, ik heb ook 2 cellen die er iets anders uit zien maar prima zijn. onder bepaald licht zie je ze ineens anders zijn dan de rest, dan zijn ze ook veel blauwer bv , gewoon even kijken of je ze heet ziet worden, want dat is niet goed. en eigenlijk altijd symthoom voor stuk.

hoe je dit het beste op beeld krijgt durf ik niet te zeggen, ik zou het gewoon een aantal keer proberen.. maar er is vast een ideeal moment om het te doen. als de zon er net op gaat schijnen bv en het temp verschil misschien wel groter is, ik heb werkelijk geen idee, ik doe ook maar wat _O-
edit als je schaduw managment aan hebt staan zou je misschien nog iets af kunne leiden uit je logfiles wanneer het voltage lager wordt omdat de bypase diode wordt aangesproken. maar de warmte beelden zijn de nobrainer als je hem toch hebt liggen.

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 27-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:32
Zenix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Tot mijn verbazing waren het geen 355Wp panelen, maar de leverancier kwam met 360Wp Longi Solar LR4-60HPB-360M.. Ik krijg dus 10.080Wp :D
Als ik ze vergelijk met mijn indak panelen zijn deze echt een stuk zwarter en mooier. Mijn dak ziet er gewoon veel strakker uit straks als ik het vergelijk met de lelijke indak panelen bij de buren.. Voorkant is nog niet helemaal klaar.

foto
[Afbeelding][Afbeelding]
Krijg je dan geen issues met meer dan 10.000Wp ? ik meen dat er iets was met BTW teruggave o.i.d. bij zulke grote installaties. tenminste toen ik mijn 9040 Wp geplaatst heb

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

(RSH) schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Krijg je dan geen issues met meer dan 10.000Wp ? ik meen dat er iets was met BTW teruggave o.i.d. bij zulke grote installaties. tenminste toen ik mijn 9040 Wp geplaatst heb
Op de offerte staat 355Wp, maar volgens moet je dan het zelf berekenen? Maar verder maakt het volgens mij niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 27-10-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Zenix Onder de 10k Wp is er een vastgesteld bedrag (forfait) wat je kan gebruiken om je BTW aangifte te doen. Boven de 10k Wp moet je die zelf berekenen. Dat is dus "lastiger", maar niet onmogelijk. De regels zijn wel vaag; of eigenlijk is het een beetje vaag hoe je aan de juiste waardes voor de berekening moet komen. Ik heb uiteindelijk maar gebeld naar de Belastingtelefoon.

Edit: die panelen bij de buren vind ik er ook minder mooi uit zien.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 27-10-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:28:
@Zenix Onder de 10k Wp is er een vastgesteld bedrag (forfait) wat je kan gebruiken om je BTW aangifte te doen. Boven de 10k Wp moet je die zelf berekenen. Dat is dus "lastiger", maar niet onmogelijk. De regels zijn wel vaag; of eigenlijk is het een beetje vaag hoe je aan de juiste waardes voor de berekening moet komen. Ik heb uiteindelijk maar gebeld naar de Belastingtelefoon.

Edit: die panelen bij de buren vind ik er ook minder mooi uit zien.
twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

mijn leuke teveel for forfait ervaring staat hier :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zenix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:19:
Op de offerte staat 355Wp, maar volgens moet je dan het zelf berekenen? Maar verder maakt het volgens mij niet uit.
Factuur is leidend. Dus let op wat daar komt te staan. Die moet je eventueel indienen als bewijs als daarom wordt gevraagd.
Aan de andere kant: als ze iets anders neerleggen dan wat op je factuur staat dan weet ik niet wat dat voor de garantie gaat betekenen (als installateur niet meer bestaat).
Ik zou zelf op de factuur willen hebben wat ze hebben geleverd. Maar dan kun je forfait niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Kenny73 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:12:
Weet iemand of ergens nog LG 320 NeoN 2 panelen te koop staan?
Moet hetzelfde type zijn, er liggen al 24 stuks op mijn dak, de opvolgers zien er helaas anders uit.
ZonnepanelXtra in Hardinxveld-Giessendam.
Is een LG-dealer
Ff mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
jobr schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

Factuur is leidend. Dus let op wat daar komt te staan. Die moet je eventueel indienen als bewijs als daarom wordt gevraagd.
Aan de andere kant: als ze iets anders neerleggen dan wat op je factuur staat dan weet ik niet wat dat voor de garantie gaat betekenen (als installateur niet meer bestaat).
Ik zou zelf op de factuur willen hebben wat ze hebben geleverd. Maar dan kun je forfait niet gebruiken.
Ik zou een factuur met de juiste soort panelen eisen (ivm garantie) en als dat leidt tot teveel Wp aangifte doen van de installatie minus 1 paneel. Deze dan ook van het totaalbedrag aftrekken natuurlijk. Dan trek je de BTW van het laatste paneel niet af en zit je altijd goed. Kost je een klein beetje aftrek , maar weegt niet op tegen de gratis bijna 2% extra opbrengst die je krijgt door de grotere opbrengst per paneel... En je vond ze nog mooier ook...

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zonder forfait zou ook nog wel eens beter kunnen uitpakken trouwens. Ik dacht dat je namelijk de opwek van de resterende periode van dit jaar dan maar hoeft op te geven. Gaat natuurlijk alleen op als je aan het einde van het jaar koopt.
Heb er verder geen ervaring mee. Bel de belastingdienst zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Zenix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Eventueel vraag je 2 fakturen, 1 met 27 panelen en toebehoren, en 1 met uitsluitend 1 paneel.
Die 2e hoef je niet in te dienen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51
Oei, hier had ik niet eens aan gedacht. Ik heb net 14520WP neergelegd. Van het weekend maar even voor zitten. Ik heb voor de vorige installatie welke nu verkocht is al eens btw terug gevraagd.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
Door discussies over saldering wou ik graag mijn "model" delen met jullie.

Hij is wel in het engels (ik heb hem gemaakt voor een buitenlandse collega van mij). In principe kan je alle groene waarden veranderen, het model houdt rekening mee met de saldering, teruglevering (zelf in te stellen welke kosten), verliezen over tijd etc, percentage zelf gebruik (nu 27 procent, uit eigen data gehaald).

Het enige wat niet in het model zit is de kwp/kwh factor, deze haal ik bij PVGIS5 vandaan (link staat ook in de excel sheet).

https://docs.google.com/s...LYDiDpc/edit#gid=63902167

Speel er gerust mee! maar maak voor de zekerheid even zelf een kopie :)

*Ik geloof dat alles zo klopt, ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten / verlies van investering etc, ik lever dit as is, en hopelijk helpt dit om een keuze te maken qua systeem en terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Appie Heijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:18:
[...]

Oei, hier had ik niet eens aan gedacht. Ik heb net 14520WP neergelegd. Van het weekend maar even voor zitten. Ik heb voor de vorige installatie welke nu verkocht is al eens btw terug gevraagd.
Het gaat niet zozeer om het aantal Wp.
Als je meer dan 2500 euro aan btw terugvraagt als particulier ben je geen kleinverbruiker (officieel opwekker) meer.
En het gaat ook om wanneer je de vorige set heb aangeschaft(en dus btw terugvorderde)

Dan kan je beter met 2 facturen werken. 1 met 2499 en een 2e waar je geen btw over terugvraagt.

Er is ook een btw topic voor

Zoek even naar “zonnepanelen btw” en je vind onder andere:
Zonnepanelen BTW terugbetaling bij KOR?

[ Voor 17% gewijzigd door ApC_IcE op 28-10-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

djoenez schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:27:
Door discussies over saldering wou ik graag mijn "model" delen met jullie.

Hij is wel in het engels (ik heb hem gemaakt voor een buitenlandse collega van mij). In principe kan je alle groene waarden veranderen, het model houdt rekening mee met de saldering, teruglevering (zelf in te stellen welke kosten), verliezen over tijd etc, percentage zelf gebruik (nu 27 procent, uit eigen data gehaald).

Het enige wat niet in het model zit is de kwp/kwh factor, deze haal ik bij PVGIS5 vandaan (link staat ook in de excel sheet).

https://docs.google.com/s...LYDiDpc/edit#gid=63902167

Speel er gerust mee! maar maak voor de zekerheid even zelf een kopie :)

*Ik geloof dat alles zo klopt, ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten / verlies van investering etc, ik lever dit as is, en hopelijk helpt dit om een keuze te maken qua systeem en terugverdientijd.
Ik heb bij het uitzoeken van onze panelen en zo ook een spreadsheetje gemaakt en ik kom op andere waarden dan jij. Ik denk dat er een fout in je sheet staat bij de berekening voor teruglevering boven je gebruik bij 100% saldering. Je berekent nu een % overproductie en pakt vervolgens dat percentage om te berekenen hoeveel je teruglevert wanneer je meer produceert dan je kunt salderen, maar die 2 tellen niet op naar hetzelfde.

Voorbeeld:
3000 consumptie, 3642 productie, 100% saldering. pro/con factor 121.42%, dus je neemt 21.42% van 3642 = 780.21 teruggeleverd. maar 3000 + 780 = 3780 > 3642. Klopt niet.

Dunno of er andere fouten in staan, maar dit was er iig 1.

Ik zal mijn spreadsheet (die overigens geen rekening houdt met veranderende kWhprijzen en consumptie) ook in een google doc zetten ter vergelijk.

Bij deze Google Doc

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 28-10-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
Termy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb bij het uitzoeken van onze panelen en zo ook een spreadsheetje gemaakt en ik kom op andere waarden dan jij. Ik denk dat er een fout in je sheet staat bij de berekening voor teruglevering boven je gebruik bij 100% saldering. Je berekent nu een % overproductie en pakt vervolgens dat percentage om te berekenen hoeveel je teruglevert wanneer je meer produceert dan je kunt salderen, maar die 2 tellen niet op naar hetzelfde.

Voorbeeld:
3000 consumptie, 3642 productie, 100% saldering. pro/con factor 121.42%, dus je neemt 21.42% van 3642 = 780.21 teruggeleverd. maar 3000 + 780 = 3780 > 3642. Klopt niet.

Dunno of er andere fouten in staan, maar dit was er iig 1.

Ik zal mijn spreadsheet (die overigens geen rekening houdt met veranderende kWhprijzen en consumptie) ook in een google doc zetten ter vergelijk.
Oei! helemaal gelijk en een grove fout van mij! het gaat mis in kolom O, hier neem ik overproductie percentage -100%, wat natuurlijk niet mag.

Dit is nu vervangen door (productie-consumptie)/productie, en kom je op het juiste percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:17

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik ben nu een weekje aan het inlezen wat er bij het plaatsen van zonnepanelen allemaal komt kijken, van de panelen, omvormer, meterkastaansluiting en een legplan. Ik zal binnenkort mijn eigen topic hiervoor openen, maar ik ben toch wel enigszins verbaasd over de tegenstrijdige informatie die je her en der tegenkomt.

Mijn vraag gaat over de minimale afstand van de panelen (of, van de constructie met panelen) tot de dakrand voor een plat dak met een oost-west-opstelling.

Dit is wat ik zo ben tegengekomen:
  • "ten minste net zo ver verwijderd van de dakrand als de collector of het paneel hoog is" om zonder omgevingsvergunning te mogen werken link
  • "No-Go zone = 0,08 * Breedte (als de breedte kleiner is dan 2 keer de hoogte), anders No-Go zone = 0,16 * Hoogte" , waarbij de breedte de langste zijde van het dak is.link
  • "minimaal 2 meter van de dakrand af" link
  • >= 1m en 0,15 * d1, waarbij d de korte kant is van het dak, mits d1 <3*h. link (NEN 7250 ?)
  • "1/6 van de hoogte van het dak, met een minimum van 75 cm. volgens de brochure van een leverancier van oost-west-PV-constructies. link
  • "Geadviseerd wordt om binnen 4 meter vanaf de dakrand geen PV-systemen te plaatsen. Dit mag 2 meter zijn in geval van aanwezigheid van permanente voorzieningen tegenvalgevaar." Uh, dan kan je op een dak van 10x10 maar 1 paneel plaatsen?! link
Als ik het goed heb begrepen is NEN 7250 hier van toepassing, maar die houdt geen rekening met de oost-west-constructies: maar oost-westopstellingen zijn hierin niet opgenomen, omdat het destijds nog niet gebruikelijk was en ook buiten het projectplan viel. link, link 2

Mijn situatie
Mijn dak is in een rijtjeshuis (dus alleen voor en achter een dakrand), +/- 10 meter hoog, en de korte kant is 7,73m. Aan beide kanten is een opstaande dakrand van 30cm breed en 20cm hoog.

30cm                                             30cm
__                                                __
  |20cm                713cm                20cm |
  -----------------------------------------------

Welke afstand moet ik nu aanhouden?
En, is dat tot het meest uitstekende punt van de constructie (soms steekt de voet nog enkele centimeters aan beide zijden uit, zoals de Flatfix Fusion), of het begin van het paneel?

Ik wil dus in die 'bak' van 713cm 3 oost-west-'dakjes' leggen /\/\/\.
Mogelijke oost-west-constructies
Als ik de specificaties van de Solarstell Connect basiselementen met oost-west-koppelstuk kijk, dan is die 230,0cm. Dat driemaal wordt al 690cm, waarbij de voeten van de constructie tegen elkaar liggen. Dat is een afstand tot de dakrand van slechts 41,5cm.
@ALRD, ik zie dat jij ook 3 dakjes van Sollarstell Connect met de oost-west-koppelstukken hebt, en je bood aan om dit op te meten, mag ik je vragen om dit alsnog te doen :> En heb je de dakjes onderling nog verbonden, of tegen elkaar aan gelegd of afstand er tussen?

Overigens bestaat ook de Solarstell Connect OW Project, die geeft een hart op hart van 208cm voor panelen vanaf 100,5cm, dat scheelt dan al 3x22cm = 66cm. Dan kom je op 624cm, dus een afstand tot de dakrand van 74,5cm, maar ik kan nog niet ontdekken waar die te koop zijn.

Voor zover ik kon vinden is de Flatfix Fusion 210,5cm, maar ik weet niet voor welke maat dit is. Wat zou de maat zijn voor panelen van 103cm?
TLDR;
Gaat /\/\/\ passen op een dak van 773cm met aan beide zijden een opstaande dakrand van 30cm breed, en zo ja, mag dit / moet ik dit wel willen?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Pinobigbird Dit heeft mij ook verbaasd en verward. Uiteindelijk ben ik gewoon gegaan voor wat ik redelijk vond qua afstand tot de rand en wat qua afstand/hoogte vergunningsvrij is. Mijn topic is hier te vinden.

Ik moet binnenkort het dak nog op om het laatste paneel te verbinden, dan zal ik ook meten wat de daadwerkelijke lengte is van 2 dakjes solarstell connect (hoewel bij mij \/\/ gelegd, maar dat verandert niks aan de lengte). Helaas is het kabeltje dat ik nodig heb vandaag niet aangekomen omdat ze de verkeerde hebben geleverd.. vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Pinobigbird schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:15:

Voor zover ik kon vinden is de Flatfix Fusion 210,5cm, maar ik weet niet voor welke maat dit is. Wat zou de maat zijn voor panelen van 103cm?
Een vrijwel gelijke situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw-Ix4W8ngrvnn4eMcDsosSSl3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq86pAcpESd3Z2HmifAW31TS.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de regels voor vergunningvrije panelen is dit misschien te dicht bij de rand, maar ik lig er echt geen nacht wakker van hoor.
Als ik het mij goed herinner is hier de maat van het dakvlak binnen de opstand 4.7 meter, en de panelen zijn 100cm breed.
Alles is aan elkaar gekopppeld, dus als er 1 paneel wil gaan schuiven dan moet de rest mee.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Veel van de regels zijn afkomstig van montage material leveranciers en gaan dus over het garanderen van de ballast tabellen en niet over vergunningen.

Komt het voor particulieren niet vooral neer dat een vergunning alleen nodig is als het vanaf de straat te zien is?. Mogelijk gelden strakkere regels voor bedrijfsgebouwen...

Als je panelen deels achter een opstaande rand vallen dan zou je kunnen redeneren dat de afstand pas gaat tellen vanaf waar het paneel boven deze rand uitkomt... Kans dat je dan vanaf de straat nog iets ziet is redelijk 0. En qua ballast zit je ook al snel goed, zeker bij Oost West. Het voorbeeld op de foto lijkt me prima in orde, hooguit zie ik nog een stuk leeg dakvlak :-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:17

Pinobigbird

doesn't share food!

De regels voor de omgevingsvergunning (hoogte = afstand) zal ik wel halen, maar het gaat me erom dat ze niet van het dak waaien. In bovenstaand voorbeeld van @FD2 (nog bedankt voor de reactie) zal het ook net geen halve meter zijn (?), maar het verschil is dat mijn dak +/- 10 meter hoog is, en niet een meter of 3 zoals bij hem (haar?). Dat maakt in alle gevonden berekeningen behoorlijk uit.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

In mijn geval is er ook een behoorlijk opstaande dakrand (zie mijn topic), dus wat vergunning betreft zit ik sowieso goed. Ik hou ook (met dank aan de dakdoorvoeren ;)) genoeg afstand tot de erfgrens.
Ik kreeg van solar-outlet ook een ballastplan (wist ik niet dat ze dat gingen doen) maar ze gingen wel uit van een 2 m lager dak dan het mijne. Ik zou dan 22 kg per hoekpunt per tent moeten leggen, maar ik ben uit gegaan van wat er staat in het plaatje van solarstell zelf en heb 4x9 kg gelegd op de hoekpunten van m'n opstelling en 3x9 binnen die hoekpunten aan de N en Z kant. Qua dakbelasting is het makkelijk binnen de limiet dus ik hield me maar aan de hogere optie.

Overigens liggen de daken hier om me heen vol met zonnepanelen die net zo, zo niet dichter, op de rand zitten dan mijn opstelling, met dezelfde ballastering. Het gros daarvan is vanuit de bouw gelegd dus die zullen zich wel braaf aan de regels gehouden hebben.

Ik moest net toch het dak op ivm het kabeltje en heb meteen de lengte van de stellage opgemeten: 465 cm en een beetje. Dit dus voor 2x solarstell connect, alles doorverbonden met de korte oost/west koppelstukken. De panelen (1038 mm breed, in mijn geval) zijn smaller dan dat, ruwweg 5 cm aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Pinobigbird
@Termy

Als je deze site (vergunningencheck) bezoekt,

https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home

dan kom je uiteindelijk deze regelgeving tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ry2j26fabdfu9sw/Vergunningvrij.jpg?raw=1

en als je jouw plan daar helemaal op aanpast, dan ben je roomser dan de paus.
Zelfs de erfgrens met je buurman telt mee als dakrand, en daar moet je dus de hoogte van je installatie bij vandaan blijven. Dat komt bij bv drive-in-woningen wel heel slecht uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 20:30
Hats de eerste dag energie opwekken zit erop!

Geen idee of het goed is voor een dag als deze (onstuimig met regen en wolken) of in het algemeen. Ik moet me nog wat meer verdiepen in de materie van energie opwekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNUr6NkCtIQ844oyNmJkgCh0OCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akXyHMOMkNwxgJpBNyM0JGs8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRNT59C2QCR7QNkyqd3DOqREImM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r00PrJjDrKdBnP64fQ9mK4lb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/583-PtotB_rrhToCniIZIJ3em8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1EWuVNT5Uh1gG18HHwcKgD5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7slp7XU8qts3RNFfzMrRp2uwXiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITAdS1LBN6gsEtxMrRdffJMj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 170% gewijzigd door Zaratrass op 28-10-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik ben nu een weekje aan het inlezen wat er bij het plaatsen van zonnepanelen allemaal komt kijken, van de panelen, omvormer, meterkastaansluiting en een legplan. Ik zal binnenkort mijn eigen topic hiervoor openen, maar ik ben toch wel enigszins verbaasd over de tegenstrijdige informatie die je her en der tegenkomt.

Mijn vraag gaat over de minimale afstand van de panelen (of, van de constructie met panelen) tot de dakrand voor een plat dak met een oost-west-opstelling.

Dit is wat ik zo ben tegengekomen:[list]• "ten minste net zo ver verwijderd van de dakrand als de collector of het paneel hoog is" om zonder omgevingsvergunning te mogen werken link
maatgevend en het absolute maximum wat vergunningsvrij mag, soms zijn de eisen van de leverancier strenger, dan zijn die uiteraard maatgevend.
"No-Go zone = 0,08 * Breedte (als de breedte kleiner is dan 2 keer de hoogte), anders No-Go zone = 0,16 * Hoogte" , waarbij de breedte de langste zijde van het dak is.link
als de leverancier zegt dat het mag en kan en dit kan onderbouwen met een berekening dan mag je hier van afwijken.
"minimaal 2 meter van de dakrand af" link
zal iets te maken hebben met verzekeringen van grote gebouwen partikulieren hebben hier geen last van
>= 1m en 0,15 * d1, waarbij d de korte kant is van het dak, mits d1 <3*h. link (NEN 7250 ?)
• "1/6 van de hoogte van het dak, met een minimum van 75 cm. volgens de brochure van een leverancier van oost-west-PV-constructies. link
leverancier kan natuurlijk zijn eigen uitgangspunten hebben, je moet dit eigenlijk wel aanhouden
• "Geadviseerd wordt om binnen 4 meter vanaf de dakrand geen PV-systemen te plaatsen. Dit mag 2 meter zijn in geval van aanwezigheid van permanente voorzieningen tegenvalgevaar." Uh, dan kan je op een dak van 10x10 maar 1 paneel plaatsen?! link
[/list] d
dat gaat over valgevar voor mensen die iets met die instalatie gaan doen of er langs moeten lopen dat is arbo, en heb je als partikulier niets mee te maken. je mag zelf weten
Als ik het goed heb begrepen is NEN 7250 hier van toepassing, maar die houdt geen rekening met de oost-west-constructies: maar oost-westopstellingen zijn hierin niet opgenomen, omdat het destijds nog niet gebruikelijk was en ook buiten het projectplan viel. link, link 2
niet moeilijk denken, of wat de leverancier/ constructeur zegt of wat verguinningsvrij mag is maatgevend. (grootste waarde geld)

zo kan het dus dat je woningscheiden 40 cm afstand moet houden van wegen vergunningsvrij bouwen en 30 cm vanaf de dakrand omdat de leverancier/constructeur dat zegt.

terwijl je door je opstaande rand misschien maar 10 cm afstand hoeft te houden voor vergunningsvrij van de dakrand en de leverancier het niets kan schelen wat je op de erfgrens gaat doen.

-----------------------------------------------
Gaat /\/\/\ passen op een dak van 773cm met aan beide zijden een opstaande dakrand van 30cm breed, en zo ja, mag dit / moet ik dit wel willen?
makkelijk, ik zou het denk ik \/\/\/ neer zetten of eigenlijk \/\/ waarbij /\/ dubbel zijn op beton voeten (dus 6 panelen) en \ enkel onder de zelfde hoekt totaal is dan ongveer 7 meter plus wat tussen ruimte

zo dus Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzKZm79LHDnsXIrTVX2h78R95-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQRXMak0MkK4W8ULuEuwpQgZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 28-10-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zaratrass schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:06:
Hats de eerste dag energie opwekken zit erop!

Geen idee of het goed is voor een dag als deze (onstuimig met regen en wolken) of in het algemeen. Ik moet me nog wat meer verdiepen in de materie van energie opwekken.
kan je hier meer over leren/ schrijven :) leuke foto's!

Het grote "jouw productie" topic - Deel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Van het weekend 18 panelen (9 puntjes in 3x3 opstelling) op een dak gelegd van 6x6,2m. Lange kant loopt van oost naar west, waar dus 6 panelen O/W naast elkaar liggen. Op die 6,2m paste het niet, maar door het inkorten van de tussenstukken is het uiteindelijk wel gelukt. Op de korte kant ligt het ongeveer een halve meter uit de kant (3x1,7m), dus dat is niet extreem.

Voor panelen >1,01m breed heb je volgens mij iets van extensies nodig waardoor de onderkant van het paneel verder door kan lopen. Met mijn 99cm panelen is er tussen 2 panelen inderdaad nog ongeveer 4cm over. Die extra paar cm heb je dus nog wel nodig, maar met >7m gaat dat makkelijk passen.

Wat betreft vergunningsvrij zou je dus blijkbaar ook aan de O/W zijdes ver uit de rand moeten blijven, maar aangezien die zo goed als gelijk met de dakrand liggen vind ik dat wat overdreven. Ik hou aan dat je onder een hoek van 45 graden naast het dak er eigenlijk niets van wilt zien, maar met compleet zwarte sets is het alsnog niet storend.

Een plaatje voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMoazI7mPviuJeG7bML1Exoo7mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXkIjtE5yGG175oX6LY0VlVF.png?f=fotoalbum_large
Die oude A/C unit gaat nog weg, die staat namelijk aan de zuidkant

[ Voor 16% gewijzigd door Rimco op 28-10-2020 21:15 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

FD2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:22:
@Pinobigbird
@Termy

Als je deze site (vergunningencheck) bezoekt,

https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home

dan kom je uiteindelijk deze regelgeving tegen:

[Afbeelding]

en als je jouw plan daar helemaal op aanpast, dan ben je roomser dan de paus.
Zelfs de erfgrens met je buurman telt mee als dakrand, en daar moet je dus de hoogte van je installatie bij vandaan blijven. Dat komt bij bv drive-in-woningen wel heel slecht uit.
Dit plaatje ken ik ja. Wmb betekent dit gewoon dat je het paneel niet moet kunnen zien onder een hoek van 45 graden. Ivm de opstaande rand is het bij mij sowieso onmogelijk de panelen te zien tenzij je al op het dak staat.

Wat de erfgrens betreft, dat is m.i. een kwestie van een goede verstandhouding met je buren. Als je afspreekt beiden tot aan de grens te leggen dan is er ook niks aan de hand. Mocht je wel gezeur hebben dan is dat de regel waar je je aan moet houden zodat ze je niks kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Begin dit jaar verhuist naar een woning met daarop al een string 12x250 Wp panelen van Canadian Solar op een Omnik Omniksol 3.0. Orientatie is Zuid-West. (Inmiddels op het ZO dak 12x350 Wp bijgelegd).

Betreffende panelen liggen op een stuk plat dak, maar de drie panelen met een rode stip krijgen schaduw vanaf het huis en het vermogen kakt daarmee met ongeveer 30% in. In de grafiek hieronder krijgt het linker paneel schaduw van een gemetseld muurtje (blauwe lijn) om ongeveer 15:20, waarna de andere twee panelen er een uurtje later bijkomen.

Nu zoek ik een oplossing om dit wat beter te krijgen, zonder al te kostbare veranderingen zoals een andere omvormer. Heb ik goed begrepen dat ik de 'storende' panelen kan voorzien van een Tigo? Ik begrijp uiteraard dat het een Tigo geen zon kan maken, maar wellicht is de enorme dip in vermogen dan minder erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqKoSFXxEirmMkDyHhpju_yXvRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/myTkrIbSVf2J1BtChUqZRJeA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMzVJl375yG8YHLuCxvaN8kfDSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTDl6f42PJHVLBYo06TTavwR.jpg?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GermanPivo
Ik vraag me af of je er iets mee wint.
Is het 2x6 of 1x 12 aangesloten? En je orientatie is zuidwest.
Hier zijn ze misschien wel op voorraad:
https://www.mg-solar-shop...W-MC4-Leistungsoptimierer

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 08:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:52:
@GermanPivo
Ik vraag me af of je er iets mee wint.
Is het 2x6 of 1x 12 aangesloten?
Hier zijn ze misschien wel op voorraad:
https://www.mg-solar-shop...W-MC4-Leistungsoptimierer
Ja dat vraag ik me dus ook af. Het is 1x12 aangesloten. Als de conclusie is dat het niet veel verschil gaat maken, kan ik het natuurlijk beter lekker zo laten als het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GermanPivo
Doe het dan for the sake of science... :+
Deze bestaan ook nog:
https://webshop.cedel.nl/Optimizers

@GermanPivo
Heb je ook een link naar PVO?
Is je output niet wat laag die dag met 12*350 Wp = 4200 Wp?
https://pvoutput.org/intr...683&sid=15478&dt=20200911

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Is het een redelijke optie om dat paneel gewoon over te slaan op een zonnige dag en te zien hoe de productie dan is? Kost je hoogstens een paar kWh. Moet het wel kunnen qua kabellengte en zo natuurlijk.

@AUijtdehaag zoals ik het lees gaat het om de set van 12*300. Die 12*350 is later bijgelegd en lijkt niet het onderwerp van de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:02:
@GermanPivo
Doe het dan for the sake of science... :+
Deze bestaan ook nog:
https://webshop.cedel.nl/Optimizers

@GermanPivo
Heb je ook een link naar PVO?
Is je output niet wat laag die dag met 12*350 Wp = 4200 Wp?
https://pvoutput.org/intr...683&sid=15478&dt=20200911
Haha >:) Ah, dat is misschien nog wel een betere optie. Het zijn ook de kosten niet natuurlijk.

@AUijtdehaag Uiteraard, maar log pas sinds september naar PVO: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=84379&sid=74816 Foutje, het is 12x 250 trouwens ipv 300.
Termy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:18:
Is het een redelijke optie om dat paneel gewoon over te slaan op een zonnige dag en te zien hoe de productie dan is? Kost je hoogstens een paar kWh. Moet het wel kunnen qua kabellengte en zo natuurlijk.
Heb ik over nagedacht, maar dan moet ik ze alle drie tijdelijk weghalen...

[ Voor 34% gewijzigd door GermanPivo op 29-10-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@GermanPivo watvoor omvormer hangt er aan deze panelen? Wellicht heeft deze scaduwmanagement wat je aan kunt zetten.

Verder sluit ik me bij @AUijtdehaag aan. Je kunt je opbrengst vast iets verhogen met een paar optimisers maar het is de vraag of het het geld waard is. Zo kapot groot lijkt me het verlies ook weer niet, als die grafiek een beetje representatief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GermanPivo
Wellicht kan je het nog ietsjes gladstrijken met optimizers.
https://www.pvoutput.org/...6&df=20200821&dt=20200911
Maar echt terugverdienen doe je ze niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
mcDavid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:30:
@GermanPivo watvoor omvormer hangt er aan deze panelen? Wellicht heeft deze scaduwmanagement wat je aan kunt zetten.

Verder sluit ik me bij @AUijtdehaag aan. Je kunt je opbrengst vast iets verhogen met een paar optimisers maar het is de vraag of het het geld waard is. Zo kapot groot lijkt me het verlies ook weer niet, als die grafiek een beetje representatief is?
Hangt een Omnik Omnisol 3.0 aan, maar daar kan je precies niks mee.
Onderstaande grafiek laat het verlies wel wat beter zien. Je kan precies zien wanneer er een extra paneel schaduw pakt. Is hier toch wel vrij groot of niet?

Maar ik denk ook niet dat de kosten nog terug te verdienen zijn, maar aan de andere kant valt dat voor 3 optimizers nog wel te overzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbwQEZoUsmfwX8X9xbpJrg21pdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LEJZg0aaHtVoARLF8wzJp6c6.jpg?f=user_large
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:35:
@GermanPivo
Wellicht kan je het nog ietsjes gladstrijken met optimizers.
https://www.pvoutput.org/...6&df=20200821&dt=20200911
Maar echt terugverdienen doe je ze niet denk ik.
Voor die €150 euro durf ik de gok misschien nog wel te nemen op een mooiere grafiek :+

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 29-10-2020 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
Je ziet eigenlijk maar een hele korte drop in productie op de momenten dat een paneel beschaduwd wordt en dan komt ie weer netjes terug (bypass diodes doen dus hun werk) Je moet je pas zorgen gaan maken als je langdurig nauwelijks productie hebt.

Die panelen in de schaduw leveren nu eenmaal weinig op, ook niet met optimizers. Kunst is om er voor te zorgen dat de rest wel blijft opleveren en zo te zien gebeurt dat al.

Misschien kun je nog meer zien als je je V en I curves van de panelen bekijkt. V zou omlaag moeten gaan op de schaduw momenten, I zou weer moeten herstellen en globaal een mooie bell curve maken.

[ Voor 18% gewijzigd door exroosje op 29-10-2020 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Is het een redelijke verwachting dat je normaalgesproken een mooie parabool had, zonder de schaduw? Zo ja, dan kun je berekenen hoeveel je verliest en of dat overeenkomt met het inschakelen van enkele bypass diodes. Als je meer verliest kun je berekenen wat een optimizer hieraan zou kunnen veranderen en of dat een redelijke tvt heeft.

Als je aan't eind van de dag sowieso bruut in de schaduw komt te liggen dan valt er weinig aan te verbeteren gok ik, maar m.i. is dit de rationele aanpak om te bepalen wat je verliest en of dat de moeite van het optimizen waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Ik hoor het alweer; die €150 euro blijft in de pot voor toekomstige verduurzaming. Met totaal 7.2kWp komen we sowieso niks tekort. Thanks allen! @AUijtdehaag @Termy @exroosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GermanPivo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:08:
Ik hoor het alweer; die €150 euro blijft in de pot voor toekomstige verduurzaming. Met totaal 7.5kWp komen we sowieso niks tekort. Thanks allen! @AUijtdehaag @Termy @exroosje
Voor een extra paneel bv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of alvast zoiets:
https://echtshop.de/can-e...er-can-ez3-oz-p-4063.html
Nu de andere onderdelen nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 20:22
Morgen en begin volgende week verwacht ik hier mijn levering van 25 zonnepanelen en montagemateriaal. De omvormer laat echter nog even op zich wachten.
Aangezien ik de panelen niet op de oprit of in de tuin wil laten liggen ben ik wel voornemens de panelen alvast op het dak te leggen. Aansluiten doe ik dan zodra de omvormer ook binnen is.

Kan ik de panelen wel alvast met elkaar verbinden, zodat ik de Flatfix Fusion al helemaal kan afwerken met de winddeflector aan de achterzijde? Of is dat gezien de potentiële spanning (max ca. 850V) geen goed idee? Ik kan de 2 MC4 connectoren die uiteindelijk naar de omvormer gaan in ieder geval droog houden onder de panelen en evt. nog exta in plastic verpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

awenger schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:18:
Morgen en begin volgende week verwacht ik hier mijn levering van 25 zonnepanelen en montagemateriaal. De omvormer laat echter nog even op zich wachten.
Aangezien ik de panelen niet op de oprit of in de tuin wil laten liggen ben ik wel voornemens de panelen alvast op het dak te leggen. Aansluiten doe ik dan zodra de omvormer ook binnen is.

Kan ik de panelen wel alvast met elkaar verbinden, zodat ik de Flatfix Fusion al helemaal kan afwerken met de winddeflector aan de achterzijde? Of is dat gezien de potentiële spanning (max ca. 850V) geen goed idee? Ik kan de 2 MC4 connectoren die uiteindelijk naar de omvormer gaan in ieder geval droog houden onder de panelen en evt. nog exta in plastic verpakken.
geen probleem, ik ben geen fan van plastic zakjes, die hebben ook de neiging om juist een zwembad te veroorzaken. ik had hier gewoon een MC4 connector met een dopje erin om de nog openstaande connector te beschermen tegen vocht en vuil (sma leverd die dopjes bij de omvormer om de niet gebruikte ingangen mbv een sunclick af te dichten)
Maar toen ik die kwijt was heb ik gewoon een rond stukje kunststof gebruikt voor de andere kant van het huis :)

is binnen veilig ophangen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
twain4me schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

geen probleem, ik ben geen fan van plastic zakjes, die hebben ook de neiging om juist een zwembad te veroorzaken. ik had hier gewoon een MC4 connector met een dopje erin om de nog openstaande connector te beschermen tegen vocht en vuil (sma leverd die dopjes bij de omvormer om de niet gebruikte ingangen mbv een sunclick af te dichten)
Maar toen ik die kwijt was heb ik gewoon een rond stukje kunststof gebruikt voor de andere kant van het huis :)

is binnen veilig ophangen geen optie?
Zou kunnen, maar dan moet ik als ik mijn omvormer binnen krijg weer even een MC4 connector los halen om veilig de Sunclix connector er aan vast te maken zodra mijn SMA binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GermanPivo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Ja dat vraag ik me dus ook af. Het is 1x12 aangesloten. Als de conclusie is dat het niet veel verschil gaat maken, kan ik het natuurlijk beter lekker zo laten als het nu is.
Dat muurtje kan onmogelijk alleen op die 3 schaduw geven, zon draait naar links en gaat steeds lager dus raakt alle panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

awenger schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Zou kunnen, maar dan moet ik als ik mijn omvormer binnen krijg weer even een MC4 connector los halen om veilig de Sunclix connector er aan vast te maken zodra mijn SMA binnen is.
Er hoeft geen mc4 aanvast, als je persee wilt kan je hem ook bv afdoppen met een wago 221

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
twain4me schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Er hoeft geen mc4 aanvast, als je persee wilt kan je hem ook bv afdoppen met een wago 221
Nee, ik bedoel de MC4 buiten die aan het zonnepaneel vast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

awenger schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Nee, ik bedoel de MC4 buiten die aan het zonnepaneel vast zit
lekker laten zitten en bij twijfel gewoon aansluiten als het donker is.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 29-10-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
in theorie kun je de + en - kabel gewoon kortsluiten, dan is je systeem veilig. Maar met zo'n lange string zou ik dat toch niet graag doen gezien het nogal een vlamboog kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk dat ik dit jaar nog ga beginnen om zonnepanelen aan te leggen bij mij thuis.

Ter info, ik woon in Mexico Stad en heb 440m2 aan dak om vol te leggen waarvan de helft op het zuiden en het aantal zonneuren hier is gemiddeld ongeveer 6 uur per dag. Ideaal dus.

Ik ben van plan om een geisoleerd systeem aan te leggen, dus met batterijen en ga in eerste instantie waarschijnlijk beginnen met:

- 8 panelen 330W
- Victron 250/85 Solar Charger
- Connera Isola 5000W (15000W piek) omvormer werkend op 48V Batterij opslag @110V netspanning
- 20 deep cycle batterijen van 12V - 120Ah in 48 Volt opstelling (48V @ 600Ah) met een theoretische capaciteit van 28.8kW

Dit zijn nog de eerste ideeen die ik heb en kan nog veranderen als ik betere opties zie.

Ik wil geen teruglever contract opstellen met het energiebedrijf hier want dat is een hele erge rompslomp wat vaak niet goed komt en ze veranderen vaak de voorwaarden ook al ben je aangesloten. Ik will graag een systeem hebben dat ik zelf beheer en niet van een ander afhankelijk ben.

Als je toevallig nog tips hebt, zijn die zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

440 m2 dakoppervlak? Dat is pittig :). Waarom dan slechts 8 panelen? Hoe ga je gebruik maken van die elektra terwijl je ook aan het net hangt? Tenminste, ik neem aan dat je niet volledig autonoom wil gaan, sowieso heb je dan wel meer panelen nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Jamaicaman Maakt noord/zuid echt nog uit in Mexico? :+ De kernreactor komt daar zo goed als recht over toch?

Ben wel benieuwd naar de kosten en regelgeving aldaar. Denk dat we je weinig kunnen helpen met ervaringen maar het is altijd interessant om te horen hoe het "elders" werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:06:
@Jamaicaman Maakt noord/zuid echt nog uit in Mexico? :+ De kernreactor komt daar zo goed als recht over toch?

Ben wel benieuwd naar de kosten en regelgeving aldaar. Denk dat we je weinig kunnen helpen met ervaringen maar het is altijd interessant om te horen hoe het "elders" werkt.
Haha niet veel al hoewel het nog steeds wel iets uit maakt. De kosten die ik zo ongeveer berekend heb ligt rond de 5000 euro maar kan minder of meer zijn mocht mijn design nog iets veranderen. Qua regelgeving is er in principe niets en kan ik doen en laten wat ik wil.
Termy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:58:
440 m2 dakoppervlak? Dat is pittig :). Waarom dan slechts 8 panelen? Hoe ga je gebruik maken van die elektra terwijl je ook aan het net hangt? Tenminste, ik neem aan dat je niet volledig autonoom wil gaan, sowieso heb je dan wel meer panelen nodig lijkt me.
Ja ik mag niet klagen, ten eerste is geld, PV is echt wel duur met een Mexicaans loon dus echt meer panelen + ook meer battery chargers wordt echt te duur, kan in de toekomst altijd nog. Plus dat ik maandelijks maar 250kW aan stroom verbruik is het met het aantal zonuren eigenlijk hier meer als genoeg. Ik zou het altijd nog kunnen uitbreiden in de toekomst. Ik wil helemaal van het net af en 100% autonoom zijn. Net zoals ik met gas heb gedaan en nu al het water verwarmt wordt met zonneboilers :)

[ Voor 39% gewijzigd door Jamaicaman op 29-10-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Jamaicaman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Haha niet veel al hoewel het nog steeds wel iets uit maakt. De kosten die ik zo ongeveer berekend heb ligt rond de 5000 euro maar kan minder of meer zijn mocht mijn design nog iets veranderen. Qua regelgeving is er in principe niets en kan ik doen en laten wat ik wil.

[...]

Ja ik mag niet klagen, ten eerste is geld, PV is echt wel duur met een Mexicaans loon dus echt meer panelen + ook meer battery chargers wordt echt te duur, kan in de toekomst altijd nog. Plus dat ik maandelijks maar 250kW aan stroom verbruik is het met het aantal zonuren eigenlijk hier meer als genoeg. Ik zou het altijd nog kunnen uitbreiden in de toekomst. Ik wil helemaal van het net af en 100% autonoom zijn. Net zoals ik met gas heb gedaan en nu al het water verwarmt wordt met zonneboilers :)
Als je 250kWh per maand verbruikt, is het dan wel nuttig / kostenefficient om zo'n grote accupack te maken? Het lijkt me dat hier vooral de kosten in zitten. Je verbruik zal dan zo'n 5-15kWh per dag zijn. Mogelijk heb je al genoeg aan een accupack van 5kWh om je avond/nachtverbruik te dekken. Seizoensverschillen zullen daar veel minder sterk zijn dan in NL, en je verwachte jaaropbrengst zal relatief veel hoger liggen.
Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw