Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.424 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ephymerous schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Precies op die manier :) Maar wanneer dit enige vorm van risico geeft dan ga ik liever voor de route door de kruipruimte. Je opbouwdoossuggestie is veiliger? :)
die pv verdeler ziet eruit alsof je hem met 16A mag belasten. Dus ooit gaat iemand dat doen, en dan wil je niet dat er ergens een stekker tussen zit.

de groep verlengen met 2,5mm2 en een stel wago's (lasklemmen) is de meest minimale manier. daarna wordt het direct serieus houtje touwtje / beun de haas.

Als je je groepenkast gaat uitbreiden doe je dat ook niet met een stekker en een stopcontact. een pv verdeler is gewoon een soort groepenkast uitbreiding en je mag dat stukje groepenkast dus ook gebruiken als een soort groepenkast. de hoofleiding ernaartoe zo minimaal uitvoeren met stekkers etc is echt niet handig.
We hebben normen omdat mensen niet heel goed zijn in het zien van de gevolgen van hun daden.
en ookal weet jij hoe het zit en hoort,, je kan morgen dood neervallen, en daarom zijn er normen. hou je er gewoon aan. de pv verdeler is opzich al een handrijking naar de consumenten want zonder pv op die verdeler mag je hem zo nieteens plaatsen. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 22-10-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Noord27 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Heb je vergelijk met andere full black panelen?
Ja en deze vind ik 1 van de mooiere ook nog, maar er zijn genoeg mooie full blacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
twain4me schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

die pv verdeler ziet eruit alsof je hem met 16A mag belasten. Dus ooit gaat iemand dat doen, en dan wil je niet dat er ergens een stekker tussen zit.

de groep verlengen met 2,5mm2 en een stel wago's (lasklemmen) is de meest minimale manier. daarna wordt het direct serieus houtje touwtje / beun de haas.

Als je je groepenkast gaat uitbreiden doe je dat ook niet met een stekker en een stopcontact. een pv verdeler is gewoon een soort groepenkast uitbreiding en je mag dat stukje groepenkast dus ook gebruiken als een soort groepenkast. de hoofleiding ernaartoe zo minimaal uitvoeren met stekkers etc is echt niet handig.
We hebben normen omdat mensen niet heel goed zijn in het zien van de gevolgen van hun daden.
en ookal weet jij hoe het zit en hoort,, je kan morgen dood neervallen, en daarom zijn er normen. hou je er gewoon aan. de pv verdeler is opzich al een handrijking naar de consumenten want zonder pv op die verdeler mag je hem zo nieteens plaatsen. ;)
Check, goed om even wat feedback op mijn gedachten te krijgen. Je hebt gelijk en als ik de bestaande groep ga gebruiken dan doe ik dat niet met een stekker. Dank :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Helhond schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Is hier nog samen met de installateur wat uitgekomen?
Het bleken ook geen DMECG 340Wp panelen te zijn die zijn geplaatst, maar 325Wp. Ze bieden nu aan ipv 12x 340Wp QCell panelen (die schijnbaar slecht leverbaar te zijn) een string van 5x 345Wp en één van 7x 335Wp te leggen. Wel QCell. Of als alternatief 12x 360Wp van DMECG.

5 Panelen op een string is nogal minimaal heb ik altijd begrepen, dus ik weet nog niet wat ik met dit aanbod aan moet.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 23-10-2020 10:22 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:57
@AtleX even naar de specs kijken en het sommetje maken voor 10, 25 en 50 graden paneel temp en het Voc+10% sommetje voor de omvormer overbelasting

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

12x 360 Wp klinkt wel aantrekkelijk. Hoe verhouden de specs zich? Qua garantie zou ik me iig niet heel druk maken want tegen de tijd dat je dat nodig hebt wil je sowieso die panelen niet meer.

Wat garantie betreft: hoe werkt dit eigenlijk realistisch gezien? Ik heb hier al voorbij zien komen dat je panelen soms een jaar later al niet meer kan krijgen. Gratis upgrade?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:22

Helhond

Grunn

AtleX schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Het bleken ook geen DMECG 340Wp panelen te zijn die zijn geplaatst, maar 325Wp. Ze bieden nu aan ipv 12x 340Wp QCell panelen (die schijnbaar slecht leverbaar te zijn) een string van 5x 345Wp en één van 7x 335Wp te leggen. Wel QCell. Of als alternatief 12x 360Wp van DMECG.

5 Panelen op een string is nogal minimaal heb ik altijd begrepen, dus ik weet nog niet wat ik met dit aanbod aan moet.
Ze hebben dus ook nog minder Wp panelen neer gepleurd zonder het goed te communiceren :(

Ik hoop dat je nog geen cent hebt betaald.

Ik zou ze eens op winkelman of solarbouwmarkt wijzen, die hebben nog wel gewoon voorraad.

Is het overigens in één dakvlak? In dat geval snap ik niet waarom ze er dan 2 strings van zouden willen maken? Tenzij het panelen zijn van met ander voltage maar dat zal wel niet heel ver van elkaar liggen zeker niet als het alle twee Qcells zijn.

Ik zou gewoon hard eisen Qcell en dan 12 stuks van het zelfde type, niet een lappendeken van kliekjes die ze nog hebben liggen in hun magazijn. Want zo klinkt het alsnog weer, dat ze het zich gemakkelijk af willen doen op deze manier.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AtleX schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

12x360 natuurlijk!
voor dezelfde prijs. Wat een bijzondere gang van zaken zeg.

@Helhond Helemaal eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ze hebben dus ook nog minder Wp panelen neer gepleurd zonder het goed te communiceren :(

Teruglezend wat hier eerder over gezegd is, is dit eigenlijk vrij schandalig ja. Niet alleen hebben ze niet geleverd wat je besteld hebt, ze hebben ook nog eens durven beweren dat je 'geluk' had, terwijl het gewoon minder Wp is :o. Hopelijk idd nog niet betaald en dan gewoon eisen dat ze je compenseren voor dit wangedrag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Termy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:35:
12x 360 Wp klinkt wel aantrekkelijk. Hoe verhouden de specs zich?
QCells hebben wat langere garantie en minder verlies over tijd en ook een wat hogere efficientie bij hogere temperaturen, maar met 360Wp tov zeg maar 340 valt dat voordeel van QCell een beetje weg.
Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ik heb een kleine aanbetaling gedaan. Dat vond ik ook niet onredelijk omdat ik nu wel gewoon een werkende installatie op m'n dak heb.
Is het overigens in één dakvlak? In dat geval snap ik niet waarom ze er dan 2 strings van zouden willen maken? Tenzij het panelen zijn van met ander voltage maar dat zal wel niet heel ver van elkaar liggen zeker niet als het alle twee Qcells zijn.
Ja, één dakvlak (plat dak). Die QCells zouden deze zijn: https://www.q-cells.nl/fi...-350_2019-11_Rev02_NL.pdf Gezien het minimale verschil in specs tussen de 335Wp en 345 zou je ze volgens mij ook gewoon prima in één string kunnen leggen, maar mijn technische kennis is helaas nog een beetje te beperkt om nu echt te bepalen of het een goed plan is.

Ik wil graag naar een oplossing toe en dit hele drama achter me laten, maar omdat het wel gaat over een investering met een aardige terugverdientijd wil ik ook niet een overhaaste beslissing nemen.

De omvormer heeft overcapaciteit, ook met die 360Wp DMECG panelen, dus één string vind ik interessant omdat ik dan later nog een tweede string erbij kan plaatsen voor meer opbrengst op een ander moment van de dag.

[ Voor 12% gewijzigd door AtleX op 23-10-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
ephymerous schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:36:
Ik heb een vraag over het aansluiten van een aantal panelen op de bijkeuken. De situatie is als volgt:
  • 5 panelen, specificatie ntb maar wel met hoog wp
  • Solaredge 2200 omvormer, ivm schaduw dus met optimizers
Nu heb ik twee opties om de spulleboel aan te sluiten:
  • Label door de kruipruimte, achterzijde huis omhoog door een nog te boren gat in de fundering. Best wel wat werk maar wel de meest sjieke oplossing en volgens de norm
  • In de bijkeuken heb ik al een aparte groep voor de oven. Met een PV splitter kan ik daar de panelen op aansluiten. Een dakdoorvoer is al aanwezig
Nu is het nadeel dat deze groep is aangesloten op een lastig bereikbaar stopcontact. Zou ik een PV splitter met een stekker kunnen aansluiten op dit stopcontact? Volgens de norm mag het niet. Maar is het daadwerkelijk onveilig?

Het Gira stopcontact gaat tot 16A, een Schuko stekker gaat ook tot 16A. 2200 wp delen door 230V is <10A. Ga ik hier ergens aan voorbij? :)
Het minimaal aantal optimisers bij SolarEdge is 6. Gaat dat überhaupt opstarten met 5?
Wel 85V optimisers?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:22

Helhond

Grunn

AtleX schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

QCells hebben wat langere garantie en minder verlies over tijd en ook een wat hogere efficientie bij hogere temperaturen, maar met 360Wp tov zeg maar 340 valt dat voordeel van QCell een beetje weg.

[...]

Ik heb een kleine aanbetaling gedaan. Dat vond ik ook niet onredelijk omdat ik nu wel gewoon een werkende installatie op m'n dak heb.

[...]

Ja, één dakvlak (plat dak). Die QCells zouden deze zijn: https://www.q-cells.nl/fi...-350_2019-11_Rev02_NL.pdf Gezien het minimale verschil in specs tussen de 335Wp en 345 zou je ze volgens mij ook gewoon prima in één string kunnen leggen, maar mijn technische kennis is helaas nog een beetje te beperkt om nu echt te bepalen of het een goed plan is.

Ik wil graag naar een oplossing toe en dit hele drama achter me laten, maar omdat het wel gaat over een investering met een aardige terugverdientijd wil ik ook niet een overhaaste beslissing nemen.

De omvormer heeft overcapaciteit, ook met die 360Wp DMECG panelen, dus één string vind ik interessant omdat ik dan later nog een tweede string erbij kan plaatsen voor meer opbrengst op een ander moment van de dag.
Ik weet niet of het gegrond is om dit te zeggen, maar QCell schijnt beter te zijn met indirect licht.
Gezien je met dat weer dan beter je kWh'jes kan gebruiken, heb je daar netto wellicht meer aan dan die 20 watt per paneel bij STC.

Het kan best zijn dat die 360Wp DMEGC panelen nog steeds goedkoper zijn dan je bestelde 340Wp Qcells. (Prijzen van DMECG kan ik niet goed vinden voor een goede vergelijking, maar DMEGC blijft een Chinees budget paneel, op zich niks mis mee, maar als je voor QCells hebt betaald)

Gezien alles in één dakvlak ligt snap ik niet de keuze om het over strings te verdelen.

Maar dat zijn dingen die je zelf moet overwegen.
Persoonlijk zou ik eisen: QCell ≥ 340Wp
Tenzij je zelf het wel natuurlijk prima vind. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 23-10-2020 11:08 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Ik weet niet of het gegrond is om dit te zeggen, maar QCell schijnt beter te zijn met indirect licht.
Gezien je met dat weer dan beter je kWh'jes kan gebruiken, heb je daar netto wellicht meer aan dan die 20 watt per paneel bij STC.
Ja, het nadeel is alleen dat dat voor geen meter uit spec sheets e.d. te halen is. :/
Het kan best zijn dat die 360Wp DMEGC panelen nog steeds goedkoper zijn dan je bestelde 340Wp Qcells. (Prijzen van DMECG kan ik niet goed vinden voor een goede vergelijking, maar DMEGC blijft een Chinees budget paneel)
Ik weet niet zo goed hoeveel zorgen ik me moet maken over het kwaliteitsverschil tussen QCell en DMECG. Als ze nu de helft minder lang mee zouden gaan zou het makkelijk zijn, maar dat blijkt niet uit de diverse reviews en ervaringen.
Gezien alles in één dakvlak ligt snap ik niet de keuze om het over strings te verdelen.
Ik dus ook niet. :+ Zeker niet gezien de kleine verschillen.

Ik neig dan ook naar die 5x 345Wp en 7x 335Wp in één string te doen en de boel dan achter me laten.

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 23-10-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

AtleX schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:12:

Ik neig dan ook naar die 5x 345Wp en 7x 335Wp in één string te doen en de boel dan achter me laten.
Zou je ze niet eerst even voor de voeten gooien dat ze hebben durven te beweren dat je geluk had en beter af was met deze panelen terwijl ze op alle vlakken slechter waren? Je hebt alleen nog maar een deel aanbetaald zeg je, dus je hebt alle troeven in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:57
@AtleX zou niet accoord gaan met 2 soorten panelen.
Dan haal je alleen de max. opbrengst als de panelen qua amperage gelijk opgaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 14:36
@AtleX Je bent gewoon voor de gek gehouden door a) panelen met minder vermogen te leveren dan afgesproken en b) van een minder merk (DEMGC is de zoveelste Chinese producent die pas sinds 2009 bestaat. Met Hanwha (het is Hanwha QCells) staat er een Koreaans conglomeraat achter het merk, met additionele knowhow uit Duitsland).

Ik waseen tijdje bij een installateur van zonnepanelen om twee 'kliekjes' te kopen (Qcells G6 full black voor minder dan de helft van wat ik er 9 mnd eerder voor had betaald :'( en >:) ) en heb gezien dat ze nog veel meer resten hadden staan. 4 van dit, 5 van dat etc.

Reviews en ervaringen kun je nauwelijks op af gaan omdat condities altijd verschillende zijn, en de echte verschillen pas over een aantal jaar naar voren komen. Misschien blijken de DEMGC dan wel beter, maar QCells heeft meer ervaring en meer reputatie te verliezen

Dat ze je nu af proberen te schepen met kliekjes van twee soorten panelen is schandalig. Zij hebben er een potje van gemaakt, daar hoef jij geen schade van te leiden. Een flinke korting bedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik kan me voorstellen dat je het conflict niet wilt (het lot van hen met hoge agreeableness), maar vraag dan iemand die niet ja en amen zegt om je bij te staan of het woord te doen. Dit is objectief niet ok en ze hebben niet geleverd wat je besteld hebt + jou erover geprobeerd te misleiden.

Gewoon niet betalen tot ze geleverd hebben wat overeengekomen is, is ook een heel makkelijk manier om gedaan te krijgen wat je wilt zonder dat je in discussie hoeft. Als je ze mailt met "Ik betaal pas wanneer geleverd is wat is afgesproken (of beter, ter compensatie)", dan is dat weinig moeite en zal zeker reactie geven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 02-10 07:43

Chielos

Inno Mini Cooper

Tegenwoordig zie ik veel grotere panelen boven de 170.

Ik zoek eigenlijk 1m65 panelen maar wel met een fatsoenlijke wp. Dat zou namelijk net passen qua dak.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 22:54
Wij hebben een Oost-west dak, met op West een dakkapel.
Op de West kant kunnen 10 of 12 panelen, moet ik nog eens goed uitmeten. (5/6 onder dakkapel + 5/6 boven dakkapel)
Het Oost dak is helemaal vrij.

Is het nu verstandig om zowel op oost wat panelen te leggen en dan dus 10 op west? Hoeveel is dan het minimum wat je op Oost zou moeten leggen om het de moeite waard te maken? Is dat minimaal 6 panelen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Martinusz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:03:
Wij hebben een Oost-west dak, met op West een dakkapel.
Op de West kant kunnen 10 of 12 panelen, moet ik nog eens goed uitmeten. (5/6 onder dakkapel + 5/6 boven dakkapel)
Het Oost dak is helemaal vrij.

Is het nu verstandig om zowel op oost wat panelen te leggen en dan dus 10 op west? Hoeveel is dan het minimum wat je op Oost zou moeten leggen om het de moeite waard te maken? Is dat minimaal 6 panelen?
Het meeste waar voor je geld krijg je als je gewoon beide daken helemaal vol legt.

Maar vanaf 6 panelen heb je best een mooie spanning voor op een string omvormer, dus dat is wel een goeie om aan te houden ja. 5 zou evt ook al kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik zou geen mengelmoesje doen. Je betaald er voldoende voor.
Ik weet niet wat er precies in je offerte staat maar zeg dat je wel wil wachten tot die Qcell 340 Wp (of hoger) er weer zijn en dan natuurlijk je betaling verder opschorten. De panelen die er nu liggen wel laten liggen tot die tijd.
Als dit de Qcell G8+ is dan heeft die 25 jaar product garantie zo te zien. Dat heeft die DMEGC zeker niet dacht ik. Ze zijn ook goedkoper zo te zien. Daar zou ik dan niet voor kiezen (ook al ga je die 25 jaar wellicht niet halen).
Je staat volgens mij voldoende in je recht lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 07:05
busscherski schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:37:
[...]

Voor uitbreiding is 330 euro per paneel excl btw incl installatie goedkoop hoor. Die kans krijg je niet weer.
Ze komen ergens in november de omvormer vervangen voor een goodwe GW5000D-NS en 4 extra panelen plaatsen waarschijnlijk 1 of 2 extra op het zuiden en dan de andere 1 of 2 op het westen erbij moet voor de 3 panelen extra 1200,- incl btw betalen 1 paneel betalen hun dus hopelijk dan wel 4500 kWh plus per jaar productie is in totaal 6340 PW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Chielos schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:44:
Tegenwoordig zie ik veel grotere panelen boven de 170.

Ik zoek eigenlijk 1m65 panelen maar wel met een fatsoenlijke wp. Dat zou namelijk net passen qua dak.

Wat zouden jullie doen?
Hoe ziet je dak er precies uit? Misschien valt er nog wel ergens een paar cm te smokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Ja, het nadeel is alleen dat dat voor geen meter uit spec sheets e.d. te halen is. :/

[...]

Ik weet niet zo goed hoeveel zorgen ik me moet maken over het kwaliteitsverschil tussen QCell en DMECG. Als ze nu de helft minder lang mee zouden gaan zou het makkelijk zijn, maar dat blijkt niet uit de diverse reviews en ervaringen.

[...]

Ik dus ook niet. :+ Zeker niet gezien de kleine verschillen.

Ik ben vaak best wel van het vergeven van foutjes maar in dit geval....... :X

Ik zou gewoon 12 x 340 eisen , mogen ze zelf 345 van maken. (hun keuze)
en zo niet kom je de boel maar van het dak af schroeven. koop ontbinden en klaar.
moet je de boel maar niet bedonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
twain4me schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Ik ben vaak best wel van het vergeven van foutjes maar in dit geval....... :X

Ik zou gewoon 12 x 340 eisen , mogen ze zelf 345 van maken. (hun keuze)
en zo niet kom je de boel maar van het dak af schroeven. koop ontbinden en klaar.
moet je de boel maar niet bedonderen.
Helemaal mee eens. Qua toonzetting zou ik in eerste instantie niet eisen en dreigen maar daar zou het uiteindelijk wel op neerkomen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 02-10 07:43

Chielos

Inno Mini Cooper

mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Hoe ziet je dak er precies uit? Misschien valt er nog wel ergens een paar cm te smokkelen.
Plat dak 340 X 770.

Korte zijde op oost en west. Dus 12 panelen hadden we bedacht landscape. 6x2

Of portrait 3x4.

Wil wel dat vlak komt, dus geen 15graden oid..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ephymerous schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:36:
Ik heb een vraag over het aansluiten van een aantal panelen op de bijkeuken. De situatie is als volgt:
  • 5 panelen, specificatie ntb maar wel met hoog wp
  • Solaredge 2200 omvormer, ivm schaduw dus met optimizers
Nu heb ik twee opties om de spulleboel aan te sluiten:
  • Label door de kruipruimte, achterzijde huis omhoog door een nog te boren gat in de fundering. Best wel wat werk maar wel de meest sjieke oplossing en volgens de norm
  • In de bijkeuken heb ik al een aparte groep voor de oven. Met een PV splitter kan ik daar de panelen op aansluiten. Een dakdoorvoer is al aanwezig
Nu is het nadeel dat deze groep is aangesloten op een lastig bereikbaar stopcontact. Zou ik een PV splitter met een stekker kunnen aansluiten op dit stopcontact? Volgens de norm mag het niet. Maar is het daadwerkelijk onveilig?

Het Gira stopcontact gaat tot 16A, een Schuko stekker gaat ook tot 16A. 2200 wp delen door 230V is <10A. Ga ik hier ergens aan voorbij? :)
Absoluut niet je stekkeridee uitvoeren! Heb je al eens gevoeld hoe warm je stofzuigerstekker wordt na een kwartiertje? Juist; recept voor brand om dat bij je PV verdeler toe te passen. Dat is ook waarom de Duitsers er erg happig op waren om gestekkerde omvormers te verbieden. Schuko's met langdurige hoge belasting willen wel vaker last hebben van een iets te hoge temperatuur...

Ofwel;
♦Fijn door de kruipruimte (ja, ook niet mijn favoriete ruimte, al is de ene kruipruimte de andere niet; hier gewoon droog en het ruikt neutraal, bij m'n meest recent verhuisde familielid is het daar kleddernat en ruikt het naar brand / wiet).

Of;

♦Stopcontact van je oven vervangen door een kniedeksel met wartel en met stuk YMVK door naar je PV verdeler. Achter kniedeksel draad en kabel verbinden met lasklemmen.
https://www.sandervunderink.nl/abb-haf-kniedeksel.html
+
https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html (kies voor M20)
+
https://www.sandervunderi...el-ymvk-dca-3x2-5mm2.html
+
https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 05:51:
[...]

Absoluut niet je stekkeridee uitvoeren! Heb je al eens gevoeld hoe warm je stofzuigerstekker wordt na een kwartiertje? Juist; recept voor brand om dat bij je PV verdeler toe te passen. Dat is ook waarom de Duitsers er erg happig op waren om gestekkerde omvormers te verbieden. Schuko's met langdurige hoge belasting willen wel vaker last hebben van een iets te hoge temperatuur...

Ofwel;
♦Fijn door de kruipruimte (ja, ook niet mijn favoriete ruimte, al is de ene kruipruimte de andere niet; hier gewoon droog en het ruikt neutraal, bij m'n meest recent verhuisde familielid is het daar kleddernat en ruikt het naar brand / wiet).

Of;

♦Stopcontact van je oven vervangen door een kniedeksel met wartel en met stuk YMVK door naar je PV verdeler. Achter kniedeksel draad en kabel verbinden met lasklemmen.
https://www.sandervunderink.nl/abb-haf-kniedeksel.html
+
https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html (kies voor M20)
+
https://www.sandervunderi...el-ymvk-dca-3x2-5mm2.html
+
https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html
De tweede optie gaan we voor, bedankt voor je uitgebreide advies :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Een dak vol panelen (ogenschijnlijk dezelfde) welke in één keer gelegd zijn, maar het viel me op dat er kleurverschil in de panelen zit. Sommige zien er wat lichter uit dan anderen. Niet mijn dak, maar ik vraag me wel steeds af wanneer ik dat zie: Zijn het verschillende versies/revisies panelen, of waar komt zo'n kleurverschil vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JBS schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:02:
Een dak vol panelen (ogenschijnlijk dezelfde) welke in één keer gelegd zijn, maar het viel me op dat er kleurverschil in de panelen zit. Sommige zien er wat lichter uit dan anderen. Niet mijn dak, maar ik vraag me wel steeds af wanneer ik dat zie: Zijn het verschillende versies/revisies panelen, of waar komt zo'n kleurverschil vandaan?
Soms ligt een dergelijk paneel gewoon op zijn kop.
Doorgaans zijn panelen per pallet redelijk gelijk, maar ook dat verschild per merk. Wat soms ook aan de hand is is dat er onder 1 paneel bv een riool ontluchter is, waardoor er een verschil is in temperatuur. en je verschil ziet in wel en geen dauw.
Panelen worden binnen een bepaalde kleur-tollerantie geleverd. kleur verschil zie je in de coating en in de cellen. bij sommige merken zijn de controles strenger en de tolleranties kleiner. Soms heb ik het idee dat heel simpel de coating er in de andere richting is opgespoten, maar echt bewijs heb ik er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Zie een paar postst terug. Er worden gewoon verschillende merken en versies door elkaar gebruikt. Dat hoort gewoon niet.
LG had hier ook een handje van door halverwege het jaar van glasleverancier te wisselen voor de LG 320 neon 2. Dat geeft gekke gezichten. Als installatie moet het gewoon kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
tehfnz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:56:
Vandaag een verhuisliftje laten komen, materialen naar boven en 21 panelen gelegd. Moeilijk is het allemaal niet [Afbeelding]
Maar even een reply in het juiste topic.
Leggen van die panelen is inderdaad niet zo moeilijk als de rails eenmaal liggen en je er goed bij komt. Vraagje: Hoe heb je de rails op het dak vastgezet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

tehfnz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:56:
Vandaag een verhuisliftje laten komen, materialen naar boven en 21 panelen gelegd. Moeilijk is het allemaal niet [Afbeelding]
Nee op zo'n dak niet, nu even een dakje van 46 graden op 9m hoog doen, kijken of je het dan nog roept. :)

Kabels netjes opbinden, mogen niet in het water liggen met een stortbui. Heb je 21 panelen in 1 string? Of 10 en 11.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELensink
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:23
Dakje 60 graden hoogste punt 10m30 het vroor die dag in december. 15 Q-Cells black 300W. Niets voor mij, rechtopstaand monteren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o7UHLVD05L418kY8oAohwGtvoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E9S6BxYgv08AK7tbumnXmKnu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
redwing schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:32:
Oftewel als je veel overcapaciteit aan zonnepanelen hebt, duurt het wel wat jaartjes voordat je last hebt van die nieuwe regeling. Mijn zonnepanelen leveren 6500kWh op terwijl ik 3500kWh gebruik in een jaar. Dan verandert er dus tot 2026 helemaal niets.

Daarna komt de afbouw weliswaar extra hard aan, maar dan zijn mijn panelen allang terugverdient. En met een beetje geluk zijn de accu-pakketten tegen die tijd beter betaalbaar en kan ik die in mijn schuur hangen om alsnog mijn opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
Ik begrijp het niet.
Als je maar 5 cent krijgt voor het leveren van een kwh dan duurt het wel 30 jaar voordat je je installatie terug hebt verdiend als je dure kwaliteitspanelen en dure omvormers hebt aangeschaft. En als je panelen niet optimaal liggen waardoor je opbrengst lager is zal het nog erger worden.
Als in die periode de omvormers diverse malen kapot zijn gegaan leg je er geld op toe.
Uiteraard is het wel afhankelijk van de aanschafprijs van de pv panelen en de installatiekosten, maar de normale consument die alles laat doen zal er geld op toe leggen als ie pech heeft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Ik begrijp het niet.
Als je maar 5 cent krijgt voor het leveren van een kwh dan duurt het wel 30 jaar voordat je je installatie terug hebt verdiend als je dure kwaliteitspanelen en dure omvormers hebt aangeschaft. En als je panelen niet optimaal liggen waardoor je opbrengst lager is zal het nog erger worden.
Als in die periode de omvormers diverse malen kapot zijn gegaan leg je er geld op toe.
Uiteraard is het wel afhankelijk van de aanschafprijs van de pv panelen en de installatiekosten, maar de normale consument die alles laat doen zal er geld op toe leggen als ie pech heeft.....
Onderbouwing en rekensommen graag.
Dit is natuurlijk niet heel realistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
ApC_IcE schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Onderbouwing en rekensommen graag.
Dit is natuurlijk niet heel realistisch
Even een prijs van internet gehaald:
Een installatie van 10 zonnepanelen met 2.500 Wp kost ongeveer 3.658 euro, inclusief alle materialen en montage. De panelen gaan tot 30 jaar mee. De omvormer zal ongeveer elke twaalf jaar vervangen moeten worden, wat 1.200 euro kost voor een omvormer die tot 4.000 Wp aan kan.

Dus voor 24 jaar is je investering 4858 euro vanuit gaande dat er verder niets kapot gaat.

2500 wp lever 0,85 kw/wp op = 2125 kwh. Opbrengst 5 cent per kilowat dus 2125*0,05 = 106,25 euro per jaar.

Dus 4858/106,25 = na 45,41 jaar heb je je investering terug verdiend. Maar dan ben je nog vergeten dat je nog 2 maal een extra omvormer van 1200 euro moet kopen en dat de pv panelen na 30 jaar een verwaarloosbare opbrengst hebben. Kormom, je legt er geld op toe.
Blijkbaar is de productie van pv panelen e.d. zo duur dat het eigenlijk helemaal niet rendabel is..... Ik twijfel daarom ook of het wel gunstig is voor het milieu.

Dat het wel rendabel is komt door de belastingen oftewel door de overheid en de salderingsregeling.

De overheid bepaalt dus door de hoge belastingen op energie hoe snel je een dergelijke installatie terug verdient. Als de salderingsregeling stopt zal je ook nog moeten investeren in energieopslag omdat het anders echt niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
Misschien is dit al eens aan de orde gekomen, maar hoe werken Solar Edge optimizers eigenlijk? Wat doen ze precies in natuurkundige termen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@dick133a
Die website zal voor het laatst zijn geupdate in 2015 oid.

Voor dat geld is tegenwoordig 6000 Wp mogelijk (inclusief installatie)
PeeVv in "Zonnepanelen oost/west opstelling"

@Martin7182
De SE omvormer wordt netjes 400 V DC gevoerd (enkelfase) of 750 V DC. Want dat DC voltage is kennelijk gemakkelijk om te zetten naar 230 V of 400 V wisselspanning.

De optimisers moeten dat voltage zien te regelen. De stroom is in de hele string gelijk, onderling stemmen ze het uitgaande DC voltage af zodat het samen 400 of 750 V DC wordt.
De uitdaging is dat een optimiser een max voltage heeft van 60 V of 85 V DC. Dus je moet voldoende panelen tegelijk in de zon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Martin7182 Natuurkundig gezien schijnt het een impedantie-aanpassers te heten.
Eigenlijk zijn optimizers (of ze nu van Solaredge of Tigo zijn) een soort geregeld gelijkspannings-transformatoren die proberen het maximale vermogen uit enen paneel te halen.

Bij een echte transformator (die alleen met wisselstroom kan werken) ligt de verhouding tussen in en uitgaande stroom & spanning door de verhouding tussen de aantallen wikkelingen vast.

Maar in een optimizers past de elektronica die verhouding aan (intern zit er een hoogfrequente transformator in)
- Bij SolarEdge kan de spanning zowel groter als kleiner worden (stroom en spanning natuurlijk tegengesteld). het doel van deze optimizers is de totale spanning zo dicht mogelijk bij de optimale spanning te krijgen van de centrale DC/AC omzetter te krijgen.
- Een Tigo heeft als doel de stroom aan de andere modules (panelen) aan te passen. Dit betekent dat de spanning van de module alleen naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:40:
@dick133a
Die website zal voor het laatst zijn geupdate in 2015 oid.

Voor dat geld is tegenwoordig 6000 Wp mogelijk (inclusief installatie)
PeeVv in "Zonnepanelen oost/west opstelling"

@Martin7182
De SE omvormer wordt netjes 400 V DC gevoerd (enkelfase) of 750 V DC. Want dat DC voltage is kennelijk gemakkelijk om te zetten naar 230 V of 400 V wisselspanning.

De optimisers moeten dat voltage zien te regelen. De stroom is in de hele string gelijk, onderling stemmen ze het uitgaande DC voltage af zodat het samen 400 of 750 V DC wordt.
De uitdaging is dat een optimiser een max voltage heeft van 60 V of 85 V DC. Dus je moet voldoende panelen tegelijk in de zon hebben.
mmm, er staat september 2020.... maar
Ok. Ik neem 6000wp. Dus opbrengst 300 euro per jaar. Dan heb je na ruim 16 jaar je investering terug zonder rendement gemaakt te hebben.
Na 24 jaar zit je op 2400 euro "winst". Oftewel 100 euro winst per jaar. Dus op ongeveer 2% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

mmm, er staat september 2020.... maar
Ok. Ik neem 6000wp. Dus opbrengst 300 euro per jaar. Dan heb je na ruim 16 jaar je investering terug zonder rendement gemaakt te hebben.
Na 24 jaar zit je op 2400 euro "winst". Oftewel 100 euro winst per jaar. Dus op ongeveer 2% rendement.
Ja klopt. PV doen we vooral om belasting te ontwijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:30:
[...]

Een installatie van 10 zonnepanelen met 2.500 Wp kost ongeveer 3.658 euro, inclusief alle materialen en montage. De panelen gaan tot 30 jaar mee. De omvormer zal ongeveer elke twaalf jaar vervangen moeten worden, wat 1.200 euro kost voor een omvormer die tot 4.000 Wp aan kan.

Dus voor 24 jaar is je investering 4858 euro vanuit gaande dat er verder niets kapot gaat.

2500 wp lever 0,85 kw/wp op = 2125 kwh. Opbrengst 5 cent per kilowat dus 2125*0,05 = 106,25 euro per jaar.

Dus 4858/106,25 = na 45,41 jaar heb je je investering terug verdiend. Maar dan ben je nog vergeten dat je nog 2 maal een extra omvormer van 1200 euro moet kopen en dat de pv panelen na 30 jaar een verwaarloosbare opbrengst hebben. Kormom, je legt er geld op toe.
Blijkbaar is de productie van pv panelen e.d. zo duur dat het eigenlijk helemaal niet rendabel is..... Ik twijfel daarom ook of het wel gunstig is voor het milieu.

Dat het wel rendabel is komt door de belastingen oftewel door de overheid en de salderingsregeling.

De overheid bepaalt dus door de hoge belastingen op energie hoe snel je een dergelijke installatie terug verdient. Als de salderingsregeling stopt zal je ook nog moeten investeren in energieopslag omdat het anders echt niet uit kan.
Deze redenatie vind ik wel erg negatief. Een aantal aannames zijn ook gewoon incorrect.

Die prijs is afgrijselijk hoog (ruim boven 1 euro/Wp), zelfs voor iets als SolarEdge.
De kWh/Wp ligt aan de helling en oriëntatie (en kwaliteit van het paneel) en kan >1 zijn op Zuid. Verder is de opbrengst na 30 jaar minstens iets van 70% van het originele vermogen, verre van verwaarloosbaar. Als je geen kosten van een kapotte omvormer wil hebben kun je extra garantie kopen of een specifieke omvormer gebruiken die gewoon langere garantie geeft.

Maar het belangrijkste wmb is dat je nu schijnbaar volledig voorbij gaat aan eigen verbruik waar het de volle kWhprijs oplevert, ongeacht de terugleververgoeding.

Dus ja, als je vrijwel geen elektriciteit gebruikt, achterlijk overbetaalt en de opbrengst onderschat, dan lijkt het geen goed idee, maar zo lust ik er nog wel een paar.

Daarnaast zijn er zat studies naar de terugverdientijd qua CO2 van zonnepanelen. Laatste wat ik hierover las is 1,5 jaar voor ze netto CO2 besparen. Hier valt ook gewoon op te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @busscherski! Dus als ik het goed begrijp, dan verlagen optimizers van slecht presterende panelen hun uitgangsspanning (t.o.v. de andere optimizers) zodat elke optimizer evenveel stroom levert in de seriekring? De panelen staan toch nog steeds in serie?

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 25-10-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Martin7182 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:07:
Bedankt @busscherski! Dus als ik het goed begrijp, dan verlagen optimizers van slecht presterende panelen hun uitgangsspanning (t.o.v. de andere optimizers) zodat elke optimizer evenveel stroom levert in de seriekring? De panelen staan toch nog steeds in serie?
Nee optimisers kunnen zowel verhogen als verlagen, daarnaast zorgen ze ervoor dat de som van de voltages is wat de omvormer vraagt.
De optimisers staan in serie maar de panelen soort van parallel met hun eigen optimiser.

Bijvoorbeeld generieke optimisers zoals Tigo's kunnen alleen verlagen en zorgen niet voor precies het voltage dat de omvormer wil.

Neem dit topic anders eens door voor extra uitleg.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

En uiteraard kan er ook meer aan kapot:
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
(neem alleen SolarEdge als je er een heel goede reden voor hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Termy schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

Deze redenatie vind ik wel erg negatief. Een aantal aannames zijn ook gewoon incorrect.

Die prijs is afgrijselijk hoog (ruim boven 1 euro/Wp), zelfs voor iets als SolarEdge.
De kWh/Wp ligt aan de helling en oriëntatie (en kwaliteit van het paneel) en kan >1 zijn op Zuid. Verder is de opbrengst na 30 jaar minstens iets van 70% van het originele vermogen, verre van verwaarloosbaar. Als je geen kosten van een kapotte omvormer wil hebben kun je extra garantie kopen of een specifieke omvormer gebruiken die gewoon langere garantie geeft.

Maar het belangrijkste wmb is dat je nu schijnbaar volledig voorbij gaat aan eigen verbruik waar het de volle kWhprijs oplevert, ongeacht de terugleververgoeding.

Dus ja, als je vrijwel geen elektriciteit gebruikt, achterlijk overbetaalt en de opbrengst onderschat, dan lijkt het geen goed idee, maar zo lust ik er nog wel een paar.

Daarnaast zijn er zat studies naar de terugverdientijd qua CO2 van zonnepanelen. Laatste wat ik hierover las is 1,5 jaar voor ze netto CO2 besparen. Hier valt ook gewoon op te googlen.
Je hebt gelijk. Maar veel opleveren doet het niet. Misschien wel een goed gevoel voor het milieu alhoewel ik nog nooit een compleet overzicht heb gezien van de kostprijs met milieubelasting van de productie en de uiteindelijke opbrengst/milieuvoordeel heb gezien. Je hebt er namelijk geen bal aan als ze middels een zwaar vervuilend productieproces worden geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@dick133a Als je het onfhankelijk wilt weten:
TNO heeft voor economische zaken een rekenmodel in Excel gemaakt om effect van afbouw saldering te bepalen. Het rapport staat hier.
De finale versie is van 25 maart 2020.
Het referentiehuis met 3000Wp heeft dan een terugverdientijd van 6.8 jaar met een investering van 3850 Euro.
In dit model kun je ook je eigen getallen voor investering en glazen bol voor elektriciteitstarieven etc. invoeren.

(Disclaimer: ik weet niet of de politiek in de tussentijd nog wat anders met de saldering heeft gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Je hebt gelijk. Maar veel opleveren doet het niet. Misschien wel een goed gevoel voor het milieu alhoewel ik nog nooit een compleet overzicht heb gezien van de kostprijs met milieubelasting van de productie en de uiteindelijke opbrengst/milieuvoordeel heb gezien. Je hebt er namelijk geen bal aan als ze middels een zwaar vervuilend productieproces worden geproduceerd.
Ik heb gelijk maar verder negeer je volledig wat ik zei :p. Google op CO2 terugverdientijd of vergelijkbare zoektermen en je vindt hier zat over. In geen van de gevallen is het zo dat een paneel meer vervuiling oplevert dan het bespaart. Ik kwam zelfs ergens een statistiekje tegen dat er sinds enkele jaren zoveel panelen zijn dat netto zelfs de productie van nieuwe panelen al CO2 positief is. Eens zien of ik dat terug kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:14:
[...]
Nee optimisers kunnen zowel verhogen als verlagen, daarnaast zorgen ze ervoor dat de som van de voltages is wat de omvormer vraagt.
De optimisers staan in serie maar de panelen soort van parallel met hun eigen optimiser.
Ik vind Tigo eigenlijk echte 'optimizers'.

SolarEdge is meer een 'distributed DC/DC converter met Maximum Powerpoint Tracker'. (maar da's een beetje lastig voor marketing...)
Oftewel, de DC/DC converter met MPPT die bij een stringomvormer centraal voor alle panelen in een string is, zit bij SolarEdge onder ieder paneel.
Voordeel is dat de opbrengst per paneel kan worden gemaximaliseerd
Nadeel is dat er ook meer elektronica in het hele systeem zit dat onder ongunstige condities moet werken.

Net als bij een stingomvormer is er nog wel een centrale DC/AC omzetter.
Dus, als een stringomvormer iedere 10 jaar kapot gaat, waarom dan het centrale DC/AC deel van SolarEdge niet?
Alleen is er over 10 jaar de kans reëel dat de omvormers op dat moment niet meer met de optimizers kunnen communiceren. Wat dan?

[ Voor 16% gewijzigd door WackoH op 26-10-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

https://www.oneworld.nl/l...onnepanelen-nu-eigenlijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
WackoH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:17:
@dick133a Als je het onfhankelijk wilt weten:
TNO heeft voor economische zaken een rekenmodel in Excel gemaakt om effect van afbouw saldering te bepalen. Het rapport staat hier.
De finale versie is van 25 maart 2020.
Het referentiehuis met 3000Wp heeft dan een terugverdientijd van 6.8 jaar met een investering van 3850 Euro.
In dit model kun je ook je eigen getallen voor investering en glazen bol voor elektriciteitstarieven etc. invoeren.

(Disclaimer: ik weet niet of de politiek in de tussentijd nog wat anders met de saldering heeft gedaan)
Dank.
Zoals je zelf aangeeft is de terugverdientijd een politiek besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Dank. Dus netjes uitgedrukt:
De duurzaamheid kan dus nog verbeterd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@dick133a
Ja een goede reden om maar gewoon niets te doen. Ga zo door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja, dit is hem! Het stuk waar het break-even point genoemd wordt van zonnepanelen in het algemeen. In 2011 dus al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:34:
[...]

Dank.
Zoals je zelf aangeeft is de terugverdientijd een politiek besluit.
Mooi man, en ze nemen een gemiddelde prijs voor hun uitgangspunten, en slimme mensen regelen het voor minder. Dus die profiteren van de niet zo slimme mensen die het duurder regelen, of zelfs helemaal niet regelen. Hoe minder mensen zonnepanelen nemen hoe langer ik zal kunnen genieten van de extra voordelen. d:)b dus neem ze vooral niet :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Jammer dat je er dan niet direct bij post waar van het internet je het volgende verhaal vandaan hebt.

Zeker berekend door dezelfde die bij de ACM fantaseerd hoe duur de stadsverwarming mag zijn?

Voor die €3658 (incl. BTW) komt Winkelman gewoon een 3700 Wp installatie op je dak leggen met SMA omvormer. Zullen we verder rekenen met die 3700 Wp of met een lager bedrag voor 2500 Wp? Want dan komen we op het volgende punt; die omvormer. Wat moet je met een omvormer van 4 kW bij een 2500 Wp installatie? In mijn voorbeeld heb ik een SMA van 3,6 kW gepakt, dus nul aftopping. Die 3,6 valt bij SMA in prijscategorie II; ofwel garantie verlengen naar 20 jaar kost je €518 ex BTW. Voor €953 + €627 = €1580 heb je dus de A-merk omvormer al afgedekt voor minstens 20 jaar. Dat is per jaar €79 en dus niet €100; die post is dus ook 25% lager.

Die 3700 Wp met niet perfecte oriëntatie levert dan 3145 kWh / jaar op. Bij 5 ct is dat €157,25 per jaar. 'Tvt' is dan al 27 jaar, niet 45 jaar.

Maar dat is uitgaan van nul eigen verbruik en dat je de BTW niet terug krijgt. Plus worst-case en qua omvormer kan het ook goedkoper, maar ik wilde je wel wat tegemoet komen natuurlijk :+

Maar inderdaad; de huidige veel lagere tvt komt inderdaad tot stand door salderen, BTW teruggave... en eigenverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@kabeltjekabel

Ik snap eigenlijk ook heel die 5 cent niet, als alle andere dingen niet mogen worden aangenomen, waarom die 5 cent wel? kolenstroom is 5 cent zonnestroom kan net zo goed 1 cent zijn en dan is de tvt 125 jaar. _O-

Ik denk dat ik ze morgen maar van het dak ga schroeven, dan leveren ze nog wat op voordat ik dood ben :+

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 26-10-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Bijvoorbeeld generieke optimisers zoals Tigo's kunnen alleen verlagen en zorgen niet voor precies het voltage dat de omvormer wil.

Neem dit topic anders eens door voor extra uitleg.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Dat topic had ik gelezen, maar geeft niet de antwoorden. Ik vermoed toch dat de optimizer van het slecht presterende paneel zijn voltage naar beneden bijstelt.

Stel bijvoorbeeld de situatie van 1-fase 400V DC bij 10 panelen. Als alle panelen evenveel licht opvangen (stel 200W output per paneel; 2kW totaal), dan geeft elke optimizer 40V af bij 5A. Eens? Stel 1 paneel krijgt een beetje schaduw en werkt nog maar op 2/3 v.d. capaciteit (133W), dan zou ik dit verwachten:

Totaal vermogen: 9 * 200W + 1 * 133W = 1933W
String-stroom: 1933W / 400V = 4.8A
Voltage optimizers van panelen in volle zon: 200W / 4.8A = 41.4V
Voltage optimizer van paneel deels in de schaduw: 133W / 4.8A = 27.6V

Wat zou hier dan niet aan kloppen? Afrondingsfoutjes even uitgezonderd. Als dit klopt, dan is mijn vervolgvraag: is de communicatie tussen optimizers en inverter twee kanten op (moet haast wel), en via welk protocol gaat dit? Is het vergelijkbaar met "1-wire"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
WackoH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:56:
@Martin7182 Natuurkundig gezien schijnt het een impedantie-aanpassers te heten.
Bedankt @WackoH, dat vermoedde ik al. Je haalt natuurlijk het meeste uit je paneel als de belasting gelijk is aan de (veranderende, afhankelijk van invallend licht en misschien zelfs v.d. belasting) impedantie van het paneel. De inverter doet dat natuurlijk ook op basis van de gezamenlijke impedantie van de optimizers in serie. Bij 400V DC constant moet de impedantie wel naar boven gaan bij minder zonlicht, anders zou de wet van Ohm niet meer opgaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:52
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Ik begrijp het niet.
Ik heb 7800Whp op het dak liggen tegen 7500euro (netto). Het is een O-W opstelling en levert zo'n 6-6.5MWh op in een jaar. Nu saldeer ik nog volledig dus mijn huidige verbruik van 3500kwh kost me niets. Daarnaast krijg ik over de rest nog 6 cent terug. Voor het eerste jaar verdien ik nu dus ruim 1000 euro terug op mijn energierekening. En dit zal de komende 6 jaar niet veranderen door mijn overcapaciteit waarmee ik mijn panelen dus al ruim binnen garantie zal hebben terugverdiend

Maar aangezien ik ongeveer de helft van de opgewekte stroom gelijk verbuik (meeste apparatuur+vooral de airco draait overdag) zal ik er zelfs zonder salderen nog goed op verdienen, alhoewel de terugverdientijd dan wel wat langer zal zijn. Het wordt dan: 2MWh direct verbruik dus dat scheelt 25ct/kWh*2MWh=500 Euro+teruglevering a 6ct*4MWh=240 Euro oftewel ongeveer 750 euro per jaar waarmee ik het systeem alsnog binnen 10 jaar heb terugverdiend. En dat is met de huidige prijzen, mijn relatief dure systeem (SE, alles laten doen en O-W opstelling). Oftewel in mijn scenario zou je het systeem, zonder salderen, alsnog in 10 jaar terugverdienen.
[...]
Je vergeet nog dat je de BTW terug krijgt. En een omvormer voor 2500Wp heb je al voor onder de 450 euro. Een 4kWp is nogal overkill. Verder zou je dit systeem in de huidige markt wel tegen 2500-3000 euro moeten kunnen vinden (inclusief installatie) als je een paar offertes opvraagt.
Je investering is dan ongeveer 3658(installatie)+450(vervangen omvormer)=4108 en daar gaat nog 21%BTW vanaf=3250 euro)
Je hebt ook altijd een gedeelte eigen verbruik dat tegen volledig tarief berekend moet worden (dat gaat ten slotte rechtstreeks van je verbruik af). Maken we daar 20% van is dat 0.20*2125*25ct + 0.80*2125*5ct=190euro.
En aangezien er nu nog een salderingsregeling is levert het je t/m 2023 zelfs 530 euro per jaar op.
Je exta omvormer had je al in je originele bedrag zitten. De installatie is ten slotte inclusief omvormer en je hebt al een extra omvormer er bovenop geteld.
3658/190=20jaar. Oftewel als je een erg duur systeem koopt (Je moet een geinstalleerd systeem nu echt wel tegen zo'n 1 euro/kWp kunnen krijgen) en een laag eigen verbruik hebt, verdien je het alsnog terug. En wederom, dit is een berekening zonder salderen welke pas over 10 jaar volledig weg is. Met salderen heb je het nu nog in 3658/530=7jaar terug verdiend.
Kosten van een systeem hebben helemaal niets met de kosten voor het milieu te maken. Daarvoor moet je kijken hoeveel energie het kost om een paneel te maken en om aan de grondstoffen te komen. En als je daar de berekeningen van ziet verdient een zonnepaneel zichzelf makkelijk terug.
Tja, de enige reden dat energie duur is komt ook door belastingen. Dat is standaard en gewenste sturing van de overheid.
De reden daarvan is het verbruik beperken, maar aangezien de overheid wil investeren in een beter milieu hebben ze in dit geval geinvesteerd in duurzame energie zoals zonnepanelen. En zoals de meeste nieuwe technieken zijn die duur totdat het grootschaliger en beter uitontwikkeld wordt. Vandaar ook dat we de salderingsregeling hebben om het grootschalig te krijgen en deze nu afgebouwd gaat worden omdat de prijzen dalen. Het idee is nl. dat doordat zonnepanelen steeds goedkoper worden, de terugverdientijd lager wordt en er dus minder/geen subsidie nodig is.

Ik schat dat als over een aantal jaar de battery-packs betaalbaarder worden, we daar een soortgelijke regeling voor krijgen. Gecombineerd zorgt dat er nl. voor dat je grotendeels los van het energienet kunt werken.
De prijzen van zonnepanelen zullen de komende jaren door blijven dalen. De verwachting is dat tegen de tijd dat de salderingsregeling helemaal weg is, zonnepanelen nog maar de helft van nu kosten. En als we dan jouw pessimistische berekening pakken heb je dan een terugverdientijd van zo'n 10 jaar. Prima dus om je systeem in zijn levensduur terug te verdienen en er daarna nog een paar jaar winst mee te kunnen maken. Sterker nog, als je kijkt naar een praktijk systeem als de mijne zal dat tegen die tijd eerder een jaar of 7 zijn (net als nu dus). Perfecte reden voor de overheid dus om de subsidie weg te halen. Panelen verdienen zich simpelweg al terug

Maar je ziet in bovenstaande berekeningen wel dat je goed moet opletten hoe je de berekening doet. Als je dingen mist (b.v. BTW teruggave) dan is het al snel niet meer rendabel. Daarnaast moet je niet vergeten dat je met de huidige prijzen aan het rekenen bent, maar dan wel zonder saldering wil kijken. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is, zijn de prijzen al zoveel gedaald dat die regeling ook niet meer nodig is om het rendabel te maken. Naar mijn idee moet je dus of rekenen met de huidige prijzen en salderen meenemen, of rekenen met de verwachte prijzen over 10 jaar en salderen buiten beschouwing laten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Termy schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:50:
[...]

Ja, dit is hem! Het stuk waar het break-even point genoemd wordt van zonnepanelen in het algemeen. In 2011 dus al.
Dit stuk lijkt alleen te gaan alleen over het energie verbruik van productieproces en met name de co2 uitstoot.

Dan heb je nog maar een beperkt deel van de complete keten zoals vervoer vanuit China wat niet lijkt te zijn meegenomen.
Oftewel kosten en milieubelasting van grondstoffenwinning voor de productie en vervoer en het installeren en het onderhoud en de afvalverwerking lijken hier niet meegenomen.

Op zich zou je voorzichtig kunnen concluderen dat de dalende prijzen van pv panelen betekenen dat ze steeds beter presteren voor het milieu maar als het komt door goedkope energie in de vorm van vervuilende steenkolen in te zetten zou dat precies andersom kunnen zijn.
Of is er al een millieukeurmerk voor pv panelen wat dat precies in de gaten houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
redwing schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb 7800Whp op het dak liggen tegen 7500euro (netto). Het is een O-W opstelling en levert zo'n 6-6.5MWh op in een jaar. Nu saldeer ik nog volledig dus mijn huidige verbruik van 3500kwh kost me niets. Daarnaast krijg ik over de rest nog 6 cent terug. Voor het eerste jaar verdien ik nu dus ruim 1000 euro terug op mijn energierekening. En dit zal de komende 6 jaar niet veranderen door mijn overcapaciteit waarmee ik mijn panelen dus al ruim binnen garantie zal hebben terugverdiend

Maar aangezien ik ongeveer de helft van de opgewekte stroom gelijk verbuik (meeste apparatuur+vooral de airco draait overdag) zal ik er zelfs zonder salderen nog goed op verdienen, alhoewel de terugverdientijd dan wel wat langer zal zijn. Het wordt dan: 2MWh direct verbruik dus dat scheelt 25ct/kWh*2MWh=500 Euro+teruglevering a 6ct*4MWh=240 Euro oftewel ongeveer 750 euro per jaar waarmee ik het systeem alsnog binnen 10 jaar heb terugverdiend. En dat is met de huidige prijzen, mijn relatief dure systeem (SE, alles laten doen en O-W opstelling). Oftewel in mijn scenario zou je het systeem, zonder salderen, alsnog in 10 jaar terugverdienen.

[...]

Je vergeet nog dat je de BTW terug krijgt. En een omvormer voor 2500Wp heb je al voor onder de 450 euro. Een 4kWp is nogal overkill. Verder zou je dit systeem in de huidige markt wel tegen 2500-3000 euro moeten kunnen vinden (inclusief installatie) als je een paar offertes opvraagt.

[...]

Je investering is dan ongeveer 3658(installatie)+450(vervangen omvormer)=4108 en daar gaat nog 21%BTW vanaf=3250 euro)

[...]

Je hebt ook altijd een gedeelte eigen verbruik dat tegen volledig tarief berekend moet worden (dat gaat ten slotte rechtstreeks van je verbruik af). Maken we daar 20% van is dat 0.20*2125*25ct + 0.80*2125*5ct=190euro.
En aangezien er nu nog een salderingsregeling is levert het je t/m 2023 zelfs 530 euro per jaar op.

[...]

Je exta omvormer had je al in je originele bedrag zitten. De installatie is ten slotte inclusief omvormer en je hebt al een extra omvormer er bovenop geteld.
3658/190=20jaar. Oftewel als je een erg duur systeem koopt (Je moet een geinstalleerd systeem nu echt wel tegen zo'n 1 euro/kWp kunnen krijgen) en een laag eigen verbruik hebt, verdien je het alsnog terug. En wederom, dit is een berekening zonder salderen welke pas over 10 jaar volledig weg is. Met salderen heb je het nu nog in 3658/530=7jaar terug verdiend.

[...]

Kosten van een systeem hebben helemaal niets met de kosten voor het milieu te maken. Daarvoor moet je kijken hoeveel energie het kost om een paneel te maken en om aan de grondstoffen te komen. En als je daar de berekeningen van ziet verdient een zonnepaneel zichzelf makkelijk terug.

[...]

Tja, de enige reden dat energie duur is komt ook door belastingen. Dat is standaard en gewenste sturing van de overheid.
De reden daarvan is het verbruik beperken, maar aangezien de overheid wil investeren in een beter milieu hebben ze in dit geval geinvesteerd in duurzame energie zoals zonnepanelen. En zoals de meeste nieuwe technieken zijn die duur totdat het grootschaliger en beter uitontwikkeld wordt. Vandaar ook dat we de salderingsregeling hebben om het grootschalig te krijgen en deze nu afgebouwd gaat worden omdat de prijzen dalen. Het idee is nl. dat doordat zonnepanelen steeds goedkoper worden, de terugverdientijd lager wordt en er dus minder/geen subsidie nodig is.

Ik schat dat als over een aantal jaar de battery-packs betaalbaarder worden, we daar een soortgelijke regeling voor krijgen. Gecombineerd zorgt dat er nl. voor dat je grotendeels los van het energienet kunt werken.

[...]

De prijzen van zonnepanelen zullen de komende jaren door blijven dalen. De verwachting is dat tegen de tijd dat de salderingsregeling helemaal weg is, zonnepanelen nog maar de helft van nu kosten. En als we dan jouw pessimistische berekening pakken heb je dan een terugverdientijd van zo'n 10 jaar. Prima dus om je systeem in zijn levensduur terug te verdienen en er daarna nog een paar jaar winst mee te kunnen maken. Sterker nog, als je kijkt naar een praktijk systeem als de mijne zal dat tegen die tijd eerder een jaar of 7 zijn (net als nu dus). Perfecte reden voor de overheid dus om de subsidie weg te halen. Panelen verdienen zich simpelweg al terug

Maar je ziet in bovenstaande berekeningen wel dat je goed moet opletten hoe je de berekening doet. Als je dingen mist (b.v. BTW teruggave) dan is het al snel niet meer rendabel. Daarnaast moet je niet vergeten dat je met de huidige prijzen aan het rekenen bent, maar dan wel zonder saldering wil kijken. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is, zijn de prijzen al zoveel gedaald dat die regeling ook niet meer nodig is om het rendabel te maken. Naar mijn idee moet je dus of rekenen met de huidige prijzen en salderen meenemen, of rekenen met de verwachte prijzen over 10 jaar en salderen buiten beschouwing laten.
Inderdaad. Degene die goed opletten bij aanschaf, eventueel zelf installeren en gebruik maken van voordelige regelingen hebben meer financieel voordeel.
Als pv panelen lokaal zorgen voor minder uitstoot en we daardoor een beter milieu en gezondere leefomgeving krijgen is op zich prima. Wij hebben tenslotte zelf de politieke partijen gekozen bij de verkiezingen die zich hier voor inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dit zijn de uitgangspunten zoals TNO ze voor de politiek ("In opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat") heeft gedefinieerd (don't shoot the messenger :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc_5DLStadAddNSD257PKAqOLCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T8yRyAhKWUzPDZCkImhldO1Q.png?f=user_large

De kosten voor de installatie komen bij Milieucentraal vandaan en zijn gebaseerd op de situatie van 2019.

Dit gaat natuurlijk om de gemiddelde consument die zich tegenwoordig vaker dan nodig een te dure SolarEdge laat aanpraten omdat de installateur daar beter aan verdient.
Die paar DHZ'er die bij budget internet shops kopen en zelf op het dak(en) leggen (zoals ik >:) ) zijn veel goedkoper uit maar natuurlijk niet in deze getallen meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dick133a schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Dit stuk lijkt alleen te gaan alleen over het energie verbruik van productieproces en met name de co2 uitstoot.

Dan heb je nog maar een beperkt deel van de complete keten zoals vervoer vanuit China wat niet lijkt te zijn meegenomen.
Die boot is peanuts gezien de hoeveelheid hij meeneemt, en niet alleen pv ook spullen voor jouw dagelijks gebruik.
Oftewel kosten en milieubelasting van grondstoffenwinning voor de productie en vervoer en het installeren en het onderhoud en de afvalverwerking lijken hier niet meegenomen.
Jawel, laatste 2 niet maar de rest wel, heb je het stuk wel helemaal gelezen of ben je bij de reclame gestopt?
Op zich zou je voorzichtig kunnen concluderen dat de dalende prijzen van pv panelen betekenen dat ze steeds beter presteren voor het milieu maar als het komt door goedkope energie in de vorm van vervuilende steenkolen in te zetten zou dat precies andersom kunnen zijn.
En jij denkt echt dat een pv fabrikant zijn productie op steenkool doet terwijl hij gratis stroom van dak kan krijgen voor een habbekrats. Zover ik weet is het doel van de pv makers altijd om de gehele productie uit zonnestroom te halen, eigen dak vol en zonneparken aanleggen plus extra. China heeft de meeste pv van de wereld.
Wikipedia: Solar power in China
Of is er al een millieukeurmerk voor pv panelen wat dat precies in de gaten houdt?
Jeetje, kan je het nog meer doordraven? En als je het vergelijkt met een huishouden zonder panelen? Wat is dan de uitkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Dit stuk lijkt alleen te gaan alleen over het energie verbruik van productieproces en met name de co2 ijn.
nee, dat zal je zelf moeten bekijken, net zoals bij kleding, eten , meubels, etc.
er was niet zo heel lang geleden nog een fabrikant Hanwha met banden met clusterbommen toen dat bekend werdt wilde niemand die panelen meer.
Fabrikanten worden ook wel onderzocht op het gebruik van water, vervuiling etc. maar je moet zelf de research doen. er bestaat geen stickertje met hoe groen het paneel is geproduceerd.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 26-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:52
dick133a schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Inderdaad. Degene die goed opletten bij aanschaf, eventueel zelf installeren en gebruik maken van voordelige regelingen hebben meer financieel voordeel.
Als pv panelen lokaal zorgen voor minder uitstoot en we daardoor een beter milieu en gezondere leefomgeving krijgen is op zich prima. Wij hebben tenslotte zelf de politieke partijen gekozen bij de verkiezingen die zich hier voor inzetten.
Die winst is niet alleen lokaal. Er zijn milieu-doelen gesteld voor het hele land (wereldwijd zelfs) en zonnepanelen zijn daar een onderdeel van. Daarnaast is dit niet zozeer een keuze als wel iets dat moet gebeuren. Het is duidelijk dat onze uitstoot veel te hoog is en drastisch omlaag moet gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
WackoH schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:52:
Dit gaat natuurlijk om de gemiddelde consument die zich tegenwoordig vaker dan nodig een te dure SolarEdge laat aanpraten omdat de installateur daar beter aan verdient.
Die paar DHZ'er die bij budget internet shops kopen en zelf op het dak leggen zijn veel goedkoper uit maar natuurlijk niet in deze getalen meegenomen.
"de gemiddelde consument" laat zich sowieso naaien waar die bijstaat. Onlangs voor mijn broertje wat offertes aangevraagd bij random monteurs, en de prijzen schommelen tussen de €1,20 en €1,50 per Wp. Terwijl je bij online webshops inclusief montage voor €0,80 per Wp klaar bent. Terwijl je dan ook nog A-merk panelen hebt ipv de B-merken die in de offertes genoemd werden. Het enige verklaarbare verschil is dat de duurdere offertes (die tegen de 1,50 aan zitten) Solar Edge voorstellen (terwijl dat in zijn situatie waarschijnlijk averechts werkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:00:

En jij denkt echt dat een pv fabrikant zijn productie op steenkool doet terwijl hij gratis stroom van dak kan krijgen voor een habbekrats. Zover ik weet is het doel van de pv makers altijd om de gehele productie uit zonnestroom te halen, eigen dak vol en zonneparken aanleggen plus extra. China heeft de meeste pv van de wereld.
Wikipedia: Solar power in China
en Hydropower.. niet dat dat persee goed is voor millieu of omwonende, maar schoon is het wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
WackoH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:26:
[...]

Ik vind Tigo eigenlijk echte 'optimizers'.

SolarEdge is meer een 'distributed DC/DC converter met Maximum Powerpoint Tracker'. (maar da's een beetje lastig voor marketing...)
Oftewel, de DC/DC converter met MPPT die bij een stringomvormer centraal voor alle panelen in een string is, zit bij SolarEdge onder ieder paneel.
Voordeel is dat de opbrengst per paneel kan worden gemaximaliseerd
Nadeel is dat er ook meer elektronica in het hele systeem zit dat onder ongunstige condities moet werken.

Net als bij een stingomvormer is er nog wel een centrale DC/AC omzetter.
Dus, als een stringomvormer iedere 10 jaar kapot gaat, waarom dan het centrale DC/AC deel van SolarEdge niet?
Alleen is er over 10 jaar de kans reëel dat de omvormers op dat moment niet meer met de optimizers kunnen communiceren. Wat dan?
Waar zijn de Hosola optimizers toch gebleven. Tegenwoordig is het bijna "optimizer = Tigo", maar dat zijn eigenlijk maar halve optimizers. Immers Hosola optimizers kunnen het output voltage zowel omhoog als omlaag aanpassen. En daarmee "echte" optimizers. En had Huawei niet ook net zo'n product?

Aan de andere kant, als schaduw oplossen je enige doel is, dan hoeft de spanning ook nooit omhoog. Dus is dan de keuze van Tigo niet zo gek. Maar er zijn ook andere use cases: Ik heb een tijdje een 6" cells paneel in een string met 5" cell panelen gehad en door een Hosola optimizer kon het 6" paneel toch zijn energie kwijt bij een te lage stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:47

Zenix

BOE!

Deze week is het zover. Ik krijg de zonnepanelen op mijn dak. Totaal dus 28x355WP Oost-West. Alles vol!

28x Longi Solar LR4-60HPB-355M 355Wp 9.940Wp
Goodwe 3-fase omvormer 6kW

Ik zal wat foto's maken wanneer het klaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

exroosje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Waar zijn de Hosola optimizers toch gebleven. Tegenwoordig is het bijna "optimizer = Tigo", maar dat zijn eigenlijk maar halve optimizers. Immers Hosola optimizers kunnen het output voltage zowel omhoog als omlaag aanpassen. En daarmee "echte" optimizers. En had Huawei niet ook net zo'n product?

Aan de andere kant, als schaduw oplossen je enige doel is, dan hoeft de spanning ook nooit omhoog. Dus is dan de keuze van Tigo niet zo gek. Maar er zijn ook andere use cases: Ik heb een tijdje een 6" cells paneel in een string met 5" cell panelen gehad en door een Hosola optimizer kon het 6" paneel toch zijn energie kwijt bij een te lage stroom.
Honeybee is er nog, die van huawei zijn langzaam verdwenen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenix schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:08:
Deze week is het zover. Ik krijg de zonnepanelen op mijn dak. Totaal dus 28x355WP Oost-West. Alles vol!

28x Longi Solar LR4-60HPB-355M 355Wp 9.940Wp
Goodwe 3-fase omvormer 6kW

Ik zal wat foto's maken wanneer het klaar is :)
Alles vol. Zo hoort het ;-)
Vanwaar een goodwe en geen SMA?

Welke helling heb je?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:47

Zenix

BOE!

AUijtdehaag schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Alles vol. Zo hoort het ;-)
Vanwaar een goodwe en geen SMA?

Welke helling heb je?
De keuze voor Goodwe, simpelweg vanwege de prijs. Daarnaast heb ik ook nagedacht, wat als de Goodwe stuk gaat? Als ik dan een nieuwe koop of tweedehands dan ben ik niet eens zoveel meer kwijt dan 1x SMA. Het is dan de vraag wat uiteindelijk langer meegaat.

De helling is zo'n 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
exroosje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:26:
[...]Waar zijn de Hosola optimizers toch gebleven. Tegenwoordig is het bijna "optimizer = Tigo", maar dat zijn eigenlijk maar halve optimizers. Immers Hosola optimizers kunnen het output voltage zowel omhoog als omlaag aanpassen. En daarmee "echte" optimizers. En had Huawei niet ook net zo'n product?

Andere alternatieven zijn inderdaad die Huawei maar ook een GNE Honeybee optimizer. Maar omdat de prijzen elkaar maar een paar Euro ontlopen, zou ik toch niet graag een relatief onbekend merk & type gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Het is een life cycle analyse dus dat neemt vrij veel mee, zo niet alles.

Maareh, wat is je punt nu eigenlijk? Vooralsnog hoor ik alleen maar twijfel over hoe rendabel het is en of het wel positief is voor het milieu, en wanneer we op alle vlakken argumenten geven voor het tegendeel dan blijft je verder graven naar dingen waarop het misschien dan toch wel minder fantastisch is.. Waarom? Blijf je liever op steenkolen draaien ipv de steenkolen te gebruiken om over te gaan naar zonnepanelen (etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-10 15:51
Wij hebben een ander huis gekocht met een groot plat dak. Super geschikt voor zonnepanelen dus. Nu heb ik ooit wel eens een tool gezien waarmee je a.h.v sattelietbeelden een inschatting kon maken van de capaciteit van het dak. Ik kan die tool nergens meer vinden, iemand een tip?

Verder is dit topic bezaaid met super technische info, maar voor mij toch net wat te technisch. Er moet vast consensus zijn wat een goede installateur/bedrijf is in (midden) NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
WackoH schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:50:
[...]
Andere alternatieven zijn inderdaad die Huawei maar ook een GNE Honeybee optimizer. Maar omdat de prijzen elkaar maar een paar Euro ontlopen, zou ik toch niet graag een relatief onbekend merk & type gebruiken.
Op zich eens, je zou de TIGO schaduw optimizer kunnen noemen en die andere universele optimizers. En dan die van Solaredge voltage verdelers oid...
Als je alleen een schaduw issue wil oplossen, dan is de keuze duidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
mcDavid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

"de gemiddelde consument" laat zich sowieso naaien waar die bijstaat. Onlangs voor mijn broertje wat offertes aangevraagd bij random monteurs, en de prijzen schommelen tussen de €1,20 en €1,50 per Wp. Terwijl je bij online webshops inclusief montage voor €0,80 per Wp klaar bent. Terwijl je dan ook nog A-merk panelen hebt ipv de B-merken die in de offertes genoemd werden. Het enige verklaarbare verschil is dat de duurdere offertes (die tegen de 1,50 aan zitten) Solar Edge voorstellen (terwijl dat in zijn situatie waarschijnlijk averechts werkt).
De gemiddelde consument gaat niet het dak op om ze zelf te leggen waaronder ik zie dat niet zitten.
Het aansluiten van de omvormer en stroom zou ik zelf dan wel kunnen en bestellen van panelen ook wel.

Ik zelf heb hoogtevrees en zal 7 kleuren in de broek schijten als ik het dak op moest.
Ik ken niemand die even het dak op wil voor mij.

Maar ik zat wel lager dan € 1,20 per WP.
2275wp installatie hier voor € 1,05 per wp.

Prijs was hier € 2374, geen solaredge, omdat ik alleen sochtends rond 9:00 een heel klein beetje schaduw heb op 1 paneel.

Edit op mijn offerte stond: Compleet opgeleverd, inclusief montagematerialen, connectoren en installatie.
De PV verdeler op de wasmachinegroep zou eventueel wel meerwerk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 26-10-2020 13:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Noxa schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:13:
Wij hebben een ander huis gekocht met een groot plat dak. Super geschikt voor zonnepanelen dus. Nu heb ik ooit wel eens een tool gezien waarmee je a.h.v sattelietbeelden een inschatting kon maken van de capaciteit van het dak. Ik kan die tool nergens meer vinden, iemand een tip?

Verder is dit topic bezaaid met super technische info, maar voor mij toch net wat te technisch. Er moet vast consensus zijn wat een goede installateur/bedrijf is in (midden) NL.
Je zou kunnen kijken naar https://www.zonatlas.nl/start/. Bedoel je dat?
Ik vind hem niet echt betrouwbaar, maar geeft een eerste indruk.

Beste is hier (met een eigen topic) advies aanvragen. Even plaatje uploaden van je dak en je wensen aangeven

Wat betreft installateurs is het vooral een uitdaging om er eentje te vinden die geen SE (Solar Edge) aanbiedt en rond de 1,00 EUR/Wp zit.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
mr_evil08 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

De gemiddelde consument gaat niet het dak op om ze zelf te leggen waaronder ik zie dat niet zitten.
Het aansluiten van de omvormer en stroom zou ik zelf dan wel kunnen en bestellen van panelen ook wel.

Ik zelf heb hoogtevrees en zal 7 kleuren in de broek schijten als ik het dak op moest.
Daarom zei ik ook inclusief montage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 16:03
Noxa schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:13:

Sunny Design van SMA?

http://shadowcalculator.eu/ is trouwens ook super fijn om te kijken naar schaduwen zonder een heel 3d model te moeten maken in sketchup

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
mr_evil08 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Maar ik zat wel lager dan € 1,20 per WP.
2275wp installatie hier voor € 1,05 per wp.

Prijs was hier € 2374, geen solaredge, omdat ik alleen sochtends rond 9:00 een heel klein beetje schaduw heb op 1 paneel.
Er zijn enorm veel consumenten die zich niet verdiepen in de offerte. Er worden niet voor niks veel dure offertes aangeboden (Ze zullen vast wel geaccepteerd worden).

Mijn buurman heeft voor hetzelfde SE systeem (6000Wp) 1,26 Eur/Wp betaald en ik 0,95Eur/Wp.
Dit bij hem aangegeven en het maakte hem niet uit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Of ze gaan gewoon mee met een collectief en kijken niet verder...
Bv Vereniging Eigen Huis....
Dan zit je in elk geval niet meer helemaal bovenin de markt, maar zeker ook niet het optimale qua kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:12
exroosje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:46:
Of ze gaan gewoon mee met een collectief en kijken niet verder...
Bv Vereniging Eigen Huis....
Dan zit je in elk geval niet meer helemaal bovenin de markt, maar zeker ook niet het optimale qua kosten
Dat heb ik dus gedaan. En eigenlijk voor ik me er echt in verdiept had, dat is nooit slim. Ik had ook echt wel wat gedoe met installatie en uiteindelijk ook een formeel gescjil met de leverancier. En dáár was VEH dan wel weer erg prettig: die konden voldoende juridische slagkracht aanwenden om mijn gelijk aan te tonen.

Ik denk nu dat ik elders wellicht beter af was geweest. Aan de andere kant heb ik best complexe schaduwsituaties, dus Solar Edge is hier zo gek nog niet.

Als ik het dak van mijn huis nog eens laat bedekken (mijn 8 panelen liggen nu op de garage), kom ik eerst hier om advies vragen. Heb hier een hoop geleerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Martin7182 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Dat topic had ik gelezen, maar geeft niet de antwoorden. Ik vermoed toch dat de optimizer van het slecht presterende paneel zijn voltage naar beneden bijstelt.

Stel bijvoorbeeld de situatie van 1-fase 400V DC bij 10 panelen. Als alle panelen evenveel licht opvangen (stel 200W output per paneel; 2kW totaal), dan geeft elke optimizer 40V af bij 5A. Eens? Stel 1 paneel krijgt een beetje schaduw en werkt nog maar op 2/3 v.d. capaciteit (133W), dan zou ik dit verwachten:

Totaal vermogen: 9 * 200W + 1 * 133W = 1933W
String-stroom: 1933W / 400V = 4.8A
Voltage optimizers van panelen in volle zon: 200W / 4.8A = 41.4V
Voltage optimizer van paneel deels in de schaduw: 133W / 4.8A = 27.6V
Dit sommetje is correct toch?

En uiteraard is er communicatie nodig, de omvormer moet op basis van het AC voltage een bepaald DC voltage doorgeven. En de optimisers moeten er voor zorgen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
jorbit schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Er zijn enorm veel consumenten die zich niet verdiepen in de offerte. Er worden niet voor niks veel dure offertes aangeboden (Ze zullen vast wel geaccepteerd worden).

Mijn buurman heeft voor hetzelfde SE systeem (6000Wp) 1,26 Eur/Wp betaald en ik 0,95Eur/Wp.
Dit bij hem aangegeven en het maakte hem niet uit 8)7
Mijn leverancier was er anders heel eerlijk en transparant in(weet niet of ik de naam mag noemen ze staan ook goed bij de reviews op internet).
Bood mij gewoon opties aan met motivatie van waarom etc de Solaredge werd meteen al gezegt in mijn geval niet doen vanwege vrijwel geen schaduwval dat rechtvaardigd de meerprijs van 600 euro niet, uiterraard mocht het wel als ik dat wou maar dan zou de tvt ook langer worden.
Hier is het een kleine installatie van 7 panelen.

Ze hebben mij eerst voorgelicht via een online vergadering.
Bij andere offertes van andere leveranciers was inderdaad vrijwel niks mogelijk, er zitten grote verschillen, dat was mijn ervaring ook zoals op de wasmachinegroep mag niet gebruikt worden er moet een nieuwe kabel vanuit meterkast getrokken worden etc wat dus gewoon onzin is.

Deze leverancier kwam zelf al met 2 opties aanzetten.
Ik heb me eerst gewoon even dom gehouden, daaruit bleek al dat ze een eerlijk advies gaven.

Ik heb een makkelijk huis maar als je een kabel wil trekken hier wordt 1 groot feest, de wasmachinegroep zit vrijwel letterlijk naast de pv omvormer... en de dakdoorvoer zit daar ook(van vroeger een oude 150mm buis).
Dus het is allemaal vrij eenvoudig hier.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-10-2020 14:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Een korte vraag (dat geen eigen topic waard is): Wij gaan volgend jaar een dakkapel plaatsen en daarvoor moeten onze zonnepanelen worden verplaatst. Plaatje zegt meer dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m_wJ9YOrAVj2ahEPRSW0haahqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aeAH2hPRdqMJBsPycW4Bc52T.jpg?f=user_large
(16 panelen, SolarEdge, Clickfit EVO)

De installateur vraagt € 1800,- voor verwijderen en later weer terugplaatsen van de panelen.
- Is het tarief redelijk?
- Is het zelf te doen? Ik heb nul ervaring met het dak op gaan...

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Dagje werk met twee man? Dat zou een uurtarief van ruim 100 euro zijn.

Weet niet of er nog nieuwe/langere kabels getrokken moeten worden of extra montage materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

herofruit schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:26:
Een korte vraag (dat geen eigen topic waard is): Wij gaan volgend jaar een dakkapel plaatsen en daarvoor moeten onze zonnepanelen worden verplaatst. Plaatje zegt meer dan woorden:
[Afbeelding]

De installateur vraagt € 1800,- voor verwijderen en later weer terugplaatsen van de panelen.
Dat is een tarief waarmee hij aangeeft: "Hier heb ik echt geen zin in."

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FD2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Dat is een tarief waarmee hij aangeeft: "Hier heb ik echt geen zin in."
Jawel hoor, 900 installatie kosten voor een dag is heel normaal, hij kan op die dag niks meer doen dus....
En hij komt twee keer dus 2×900

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja misschien kun je nog een paar 100 afdingen maar lijkt me idd geen onrealistische prijs voor 2 dagen klussen.

Op zich is het werk niet moeilijk, zou je prima zelf kunnen als je een beetje handig bent. Het probleem is inderdaad: Het dak op gaan. Ik zou er zelf (gezien de dakhoek en de hoogte) niet aan beginnen zonder oefening en zonder de juiste valbeveiliging zo'n klus aanvliegen... Maar als je hobby toevallig wandklimmen is, is het waarschijnlijk geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Dit sommetje is correct toch?

En uiteraard is er communicatie nodig, de omvormer moet op basis van het AC voltage een bepaald DC voltage doorgeven. En de optimizers moeten er voor zorgen .
Denk niet dat het zo werkt, immers de SE omvormer weet niet op voorhand welk paneel meer of minder kan leveren , alleen de SE optimizer kan hier naar hinten (en dan alleen indirect, het zonnepaneel is zijn lichtsensor). Het is vast een continue optimalisatie proces met simpele stapjes.

Ik stel me zoiets voor:
Bij opstarten zal de omvormer elke optimizer vragen het standaard voltage te leveren wat optelt tot bv die 400V. En dan hoort daar een bepaald aantal ampères bij, van de zwakste schakel. De anderen kunnen meer leveren en zullen dat op de een of andere manier kenbaar maken. En alleen dan pas kan de omvormer de zwakste vragen het voltage te verlagen en de rest het te verhogen. En uiteindelijk zal je dan wel op zoiets uitkomen. Idem als een paneel opeens in de schaduw komt, trekt ie de amperes omlaag, de anderen zullen meer willen/kunnen leveren en dat kenbaar maken.

(Maar dit is pure speculatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51
herofruit schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:26:
[Afbeelding]

Zo’n dak zou ik niet zelf aan beginnen ik heb 32 panelen laten leggen voor 700 euro, rolsteigers stonden er nog van de bouwwerkzaamheden. Die 1800 is vrij enthousiast, bij mij was het een 10 uur werk met 2 man.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Appie Heijn schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Zo’n dak zou ik niet zelf aan beginnen ik heb 32 panelen laten leggen voor 700 euro, rolsteigers stonden er nog van de bouwwerkzaamheden. Die 1800 is vrij enthousiast, bij mij was het een 10 uur werk met 2 man.
Ik vind het niet zo gek hoor.
Weet jij waar ze vandaan komen? Eraf halen en weer erop. Hopen dat je alles kan hergebruiken, of slijpen en verdelen met nieuwe rails of haken.

Tuurlijk kan het goedkoper.
Maar voor hetzelfde geld leggen ze elders een nieuw systeem. Met winst. Nu alleen arbeid en een klein beetje winst. Snap het wel.
Misschien kan er 200 af maar voor minder zou ik ook niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51
@ApC_IcE nee uiteraard weet ik niet waar ze vandaan komen. Hebben ze de huidige installatie ook verzorgt? Maar gewoon puur kijkende naar het plaatje dan is 1800 euro wel behoorlijk veel geld.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Het is wel aardig om naar de installatiekosten te kijken die Winkelman hanteert. Dat zouden relatief kale installatiekosten moeten zijn omdat hij ook marge via de webshop heeft.

Dat levert dit plaatje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOR2SX-ZyRAT90U3YUGlhDItXsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KM9g0VPWY9lkntsppiYKnRKb.png?f=user_large
Extrapoleren naar 32 panelen: 2250 Euro.
Bij 0 panelen is het 680 Euro. Dus dat zijn dan bv. de voorrijkosten, meterkast aanpassing en bekabeling.
Het verschil is vervolgens 1570 Euro.
Het vervelende bij @herofruit is dat de installateur twee keer moet komen.

Dus zo bekeken lijkt het bedrag marktconform (maar best wel duur voor simpel werk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 08:14

KRC

Even iets anders (natuurlijk wel over panelen :)), vraag mij af of meer mensen deze mening delen.

Sinds mijn nieuwbouw huis aardig wat ervaring opgebouwd met verschillende offerte trajecten, maar wat mij opvalt bij zonnepanelen aanbieders, tov andere waar ik ervaring mee op heb gedaan, dat er zoveel verschil zit tussen aanbieder a en b.

Heb 4 mensen thuis gehad en aantal die vanaf afstand offerte gemaakt hebben en echt iedereen komt met een totaal andere oplossing. De ene raad een oost/west opstelling aan, de andere absoluut niet. Optimizers wel of niet. Alleen verbruik afdekken of dak vol. Er zit zoveel verschil in dat ik het echt bizar moeilijk vind om een beslissing hiermee te nemen.

Hoe kijken andere hier tegen aan? Hebben die dezelfde ervaringen?

Moet wel zeggen, gelukkig dankzij aantal tweakers veel meer te weten gekomen om wel goede keuze te maken!
Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw