dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:24:
[...]
Ik begrijp het niet.
Als je maar 5 cent krijgt voor het leveren van een kwh dan duurt het wel 30 jaar voordat je je installatie terug hebt verdiend als je dure kwaliteitspanelen en dure omvormers hebt aangeschaft. En als je panelen niet optimaal liggen waardoor je opbrengst lager is zal het nog erger worden.
Als in die periode de omvormers diverse malen kapot zijn gegaan leg je er geld op toe.
Uiteraard is het wel afhankelijk van de aanschafprijs van de pv panelen en de installatiekosten, maar de normale consument die alles laat doen zal er geld op toe leggen als ie pech heeft.....
Ik heb 7800Whp op het dak liggen tegen 7500euro (netto). Het is een O-W opstelling en levert zo'n 6-6.5MWh op in een jaar. Nu saldeer ik nog volledig dus mijn huidige verbruik van 3500kwh kost me niets. Daarnaast krijg ik over de rest nog 6 cent terug. Voor het eerste jaar verdien ik nu dus ruim 1000 euro terug op mijn energierekening. En dit zal de komende 6 jaar niet veranderen door mijn overcapaciteit waarmee ik mijn panelen dus al ruim binnen garantie zal hebben terugverdiend
Maar aangezien ik ongeveer de helft van de opgewekte stroom gelijk verbuik (meeste apparatuur+vooral de airco draait overdag) zal ik er zelfs zonder salderen nog goed op verdienen, alhoewel de terugverdientijd dan wel wat langer zal zijn. Het wordt dan: 2MWh direct verbruik dus dat scheelt 25ct/kWh*2MWh=500 Euro+teruglevering a 6ct*4MWh=240 Euro oftewel ongeveer 750 euro per jaar waarmee ik het systeem alsnog binnen 10 jaar heb terugverdiend. En dat is met de huidige prijzen, mijn relatief dure systeem (SE, alles laten doen en O-W opstelling). Oftewel in mijn scenario zou je het systeem, zonder salderen, alsnog in 10 jaar terugverdienen.
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:30:
[...]
Even een prijs van internet gehaald:
Een installatie van 10 zonnepanelen met 2.500 Wp kost ongeveer 3.658 euro, inclusief alle materialen en montage. De panelen gaan tot 30 jaar mee. De omvormer zal ongeveer elke twaalf jaar vervangen moeten worden, wat 1.200 euro kost voor een omvormer die tot 4.000 Wp aan kan.
Je vergeet nog dat je de BTW terug krijgt. En een omvormer voor 2500Wp heb je al voor onder de 450 euro. Een 4kWp is nogal overkill. Verder zou je dit systeem in de huidige markt wel tegen 2500-3000 euro moeten kunnen vinden (inclusief installatie) als je een paar offertes opvraagt.
Dus voor 24 jaar is je investering 4858 euro vanuit gaande dat er verder niets kapot gaat.
Je investering is dan ongeveer 3658(installatie)+450(vervangen omvormer)=4108 en daar gaat nog 21%BTW vanaf=3250 euro)
2500 wp lever 0,85 kw/wp op = 2125 kwh. Opbrengst 5 cent per kilowat dus 2125*0,05 = 106,25 euro per jaar.
Je hebt ook altijd een gedeelte eigen verbruik dat tegen volledig tarief berekend moet worden (dat gaat ten slotte rechtstreeks van je verbruik af). Maken we daar 20% van is dat 0.20*2125*25ct + 0.80*2125*5ct=190euro.
En aangezien er nu nog een salderingsregeling is levert het je t/m 2023 zelfs 530 euro per jaar op.
Dus 4858/106,25 = na 45,41 jaar heb je je investering terug verdiend. Maar dan ben je nog vergeten dat je nog 2 maal een extra omvormer van 1200 euro moet kopen en dat de pv panelen na 30 jaar een verwaarloosbare opbrengst hebben. Kormom, je legt er geld op toe.
Je exta omvormer had je al in je originele bedrag zitten. De installatie is ten slotte inclusief omvormer en je hebt al een extra omvormer er bovenop geteld.
3658/190=20jaar. Oftewel als je een erg duur systeem koopt (Je moet een geinstalleerd systeem nu echt wel tegen zo'n 1 euro/kWp kunnen krijgen) en een laag eigen verbruik hebt, verdien je het alsnog terug. En wederom, dit is een berekening zonder salderen welke pas over 10 jaar volledig weg is. Met salderen heb je het nu nog in 3658/530=7jaar terug verdiend.
Blijkbaar is de productie van pv panelen e.d. zo duur dat het eigenlijk helemaal niet rendabel is..... Ik twijfel daarom ook of het wel gunstig is voor het milieu.
Kosten van een systeem hebben helemaal niets met de kosten voor het milieu te maken. Daarvoor moet je kijken hoeveel energie het kost om een paneel te maken en om aan de grondstoffen te komen. En als je daar de berekeningen van ziet verdient een zonnepaneel zichzelf makkelijk terug.
Dat het wel rendabel is komt door de belastingen oftewel door de overheid en de salderingsregeling.
Tja, de enige reden dat energie duur is komt ook door belastingen. Dat is standaard en gewenste sturing van de overheid.
De reden daarvan is het verbruik beperken, maar aangezien de overheid wil investeren in een beter milieu hebben ze in dit geval geinvesteerd in duurzame energie zoals zonnepanelen. En zoals de meeste nieuwe technieken zijn die duur totdat het grootschaliger en beter uitontwikkeld wordt. Vandaar ook dat we de salderingsregeling hebben om het grootschalig te krijgen en deze nu afgebouwd gaat worden omdat de prijzen dalen. Het idee is nl. dat doordat zonnepanelen steeds goedkoper worden, de terugverdientijd lager wordt en er dus minder/geen subsidie nodig is.
Ik schat dat als over een aantal jaar de battery-packs betaalbaarder worden, we daar een soortgelijke regeling voor krijgen. Gecombineerd zorgt dat er nl. voor dat je grotendeels los van het energienet kunt werken.
De overheid bepaalt dus door de hoge belastingen op energie hoe snel je een dergelijke installatie terug verdient. Als de salderingsregeling stopt zal je ook nog moeten investeren in energieopslag omdat het anders echt niet uit kan.
De prijzen van zonnepanelen zullen de komende jaren door blijven dalen. De verwachting is dat tegen de tijd dat de salderingsregeling helemaal weg is, zonnepanelen nog maar de helft van nu kosten. En als we dan jouw pessimistische berekening pakken heb je dan een terugverdientijd van zo'n 10 jaar. Prima dus om je systeem in zijn levensduur terug te verdienen en er daarna nog een paar jaar winst mee te kunnen maken. Sterker nog, als je kijkt naar een praktijk systeem als de mijne zal dat tegen die tijd eerder een jaar of 7 zijn (net als nu dus). Perfecte reden voor de overheid dus om de subsidie weg te halen. Panelen verdienen zich simpelweg al terug
Maar je ziet in bovenstaande berekeningen wel dat je goed moet opletten hoe je de berekening doet. Als je dingen mist (b.v. BTW teruggave) dan is het al snel niet meer rendabel. Daarnaast moet je niet vergeten dat je met de huidige prijzen aan het rekenen bent, maar dan wel zonder saldering wil kijken. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is, zijn de prijzen al zoveel gedaald dat die regeling ook niet meer nodig is om het rendabel te maken. Naar mijn idee moet je dus of rekenen met de huidige prijzen en salderen meenemen, of rekenen met de verwachte prijzen over 10 jaar en salderen buiten beschouwing laten.