Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.424 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorbit schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Komt er dus eigenlijk op neer dat ik bij 1x25A prima een 5kW omvormer kan gebruiken en afzekeren op 20A.
Dat is dan wel weer het voordeel van een oost-west opstelling.
Denk niet dat het uit maakt welke wind die 20 ampère laat aan komen waaien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpQmtsyAUTcOgpXeGPraNwrLFzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d4OoB23x5TBrGx8rDnKIPNUM.jpg?f=user_large
Vandaag de nieuwe pannen erop gekregen. Snel een foto gemaakt want de panelen kwamen er vlak achteraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIx1BYl1F-Bog9WizVkJJ7A95Rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ea638RWkj5kjeKaLQCeoZYh.jpg?f=user_large
16x Trina 330 op west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA43zo_HomVvpyYjHlSoi_WSeJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NtHVoEXj5O8yOcQppErIJJYM.jpg?f=user_large

Morgen gaan we verder met oost
Hier komen ook 16 panelen op

Wanneer ik weer wat tijd heb monteer ik zelf nog 12 panelen op het platte (zuid) dak. Dan kan de SMA 10.0 ook wat aan de bak.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Appie Heijn schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:09:
[Afbeelding]
Vandaag de nieuwe pannen erop gekregen. Snel een foto gemaakt want de panelen kwamen er vlak achteraan.

[Afbeelding]
16x Trina 330 op west

[Afbeelding]

Wanneer ik weer wat tijd heb monteer ik zelf nog 12 panelen op het platte (zuid) dak. Dan kan de SMA 10.0 ook wat aan de bak.
nice, je HWA staat wel onder een raar hoekje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
twain4me schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

nice, je HWA staat wel onder een raar hoekje :9
Rioolontluchting noemen ze dat >:) nee hoor daar komt nog een nieuwe pijp op, zilvergrijs gespoten met wat flarden blauw eronder doen het niet zo goed bij al het antraciet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
16x Trina 330 op west

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkDhjtnAciSdKeaCW-7ciHInu2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wAd6CPcRgLfw7MbohiMhF8N3.jpg?f=user_large
Ook weer gelukt ze blijven onder de nok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_v_e
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-08 18:09
En wat is het ? Ik kom dit ook tegen in mijn menu maar weet niet wat je er mee kan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
j_v_e schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:03:
En wat is het ? Ik kom dit ook tegen in mijn menu maar weet niet wat je er mee kan ?
Wat is wat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik zat filmpjes te kijken op the joetupe

En mij viel iets op, bij dit filmpje van enphese zie je dat ze geen aderhulzen lijken te gebruiken, ik ken naast de verbinding van wago eigenlijk weinig tot geen verbindeningen waarbij dit wenselijk is. Mag dit echt zo?

[YouTube: Micro omvormers aansluiten]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
@twain4me
Dat lijken wel gewoon kroonsteentjes.
Ik ben geen professional maar ik dacht inderdaad dat je in kroonsteentjes alleen massieve draad mag doen. Of flexibel met een adereindhuls.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:30:
ik zat filmpjes te kijken op the joetupe

En mij viel iets op, bij dit filmpje van enphese zie je dat ze geen aderhulzen lijken te gebruiken, ik ken naast de verbinding van wago eigenlijk weinig tot geen verbindeningen waarbij dit wenselijk is. Mag dit echt zo?

[YouTube: Micro omvormers aansluiten]
Hij zegt er gewoon letterlijk bij dat je die speciale lasdoppen moet gebruiken ivm de flexibele kabel? Dus wat is het punt?

Vind het eigenlijk gekker dat 'ie aanraadt de verbindingen gewoon op de dakpannen te laten liggen... Kleine moeite om ze even netjes aan een rail te monteren toch?

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 17-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Hij zegt er gewoon letterlijk bij dat je die speciale lasdoppen moet gebruiken ivm de flexibele kabel? Dus wat is het punt?
Pffff, waarom nu op zoon toon? Kijk even het stukje eerder als hij die mof gebruikt welke verdacht veel op een soort kroonsteentje lijkt. hij heeft soepele draad vast die later vast zit in het "kroonsteentje" nu kan het een "speciaal" "kroonsteentje" zijn maar ik ken geen schroef verbindingen waar soepele draad onder mag. thats al, en het is geen punt het is een vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mcDavid schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Vind het eigenlijk gekker dat 'ie aanraadt de verbindingen gewoon op de dakpannen te laten liggen... Kleine moeite om ze even netjes aan een rail te monteren toch?
Niet bij die ronde mof van 2:40.

Wellicht zijn dat van die luxe kooiklem 'kroonsteentjes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Niet bij die ronde mof van 2:40.

Wellicht zijn dat van die luxe kooiklem 'kroonsteentjes'.
ah kijk daar heb ik iets aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Pffff, waarom nu op zoon toon? Kijk even het stukje eerder als hij die mof gebruikt welke verdacht veel op een soort kroonsteentje lijkt. hij heeft soepele draad vast die later vast zit in het "kroonsteentje" nu kan het een "speciaal" "kroonsteentje" zijn maar ik ken geen schroef verbindingen waar soepele draad onder mag. thats al, en het is geen punt het is een vraag.
Er zijn legio kooiklemmen met schroef.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

[...]

Er zijn legio kooiklemmen met schroef.
nu ik weet hoe ze heten is het makkelijk vinden idd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Ik dacht altijd dat dit de luxe kroonsteentjes waren, maar NU hebben ze dan eindelijk een naam (bij mij) :9

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 20:24
Naalroc schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:04:
Ik dacht altijd dat dit de luxe kroonsteentjes waren, maar NU hebben ze dan eindelijk een naam (bij mij) :9
Je ziet ze ook veel op bv PCB (print) aansluitingen zitten voor zwak stoom, goede verbinding voor je litze draadjes… ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nou heren, over capaciteit met terug leveren loont.....

Rekenvoorbeeld
In zijn toelichting op het wetsvoorstel heeft minister Wiebes onderstaand rekenvoorbeeld opgenomen.

Afname door kleinverbruiker: 3.500 kilowattuur
Invoeding door kleinverbruiker: 1.500 kilowattuur
Percentage saldering: 91 procent

Voor 91 procent van de invoeding geldt in 2023 wel de salderingsregeling. In dat jaar mag in het rekenvoorbeeld nog 91 procent van de totale invoeding van 1.500 kilowattuur dus nog 1.365 kilowattuur gesaldeerd worden. Dit betekent dat dit huishouden voor 2.135 kilowattuur – dit is 3.500 kilowattuur min 1.365 kilowattuur – de leveringskosten, energiebelasting, ODE en btw is verschuldigd. Voor 9 procent van de invoeding geldt niet de salderingsregeling. Voor dit gedeelte –de ingevoede elektriciteit die niet wordt gesaldeerd, oftewel de resterende 135 kilowattuur – ontvangt het huishouden van het energiebedrijf een redelijke vergoeding. Deze redelijke vergoeding ligt momenteel tussen circa 4 en 11 cent per kilowattuur, afhankelijk van de gekozen energieleverancier.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:36:
Ik lees niks nieuws...toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Ik lees niks nieuws...toch?
Jawel, er staat nu duidelijk in getallen dat het percentage van de invoering af gaat, en niet van de afname. Daar was nogal twijfel over

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Jawel, er staat nu duidelijk in getallen dat het percentage van de invoering af gaat, en niet van de afname. Daar was nogal twijfel over
Dus conclusie is dat het nog iets ongunstiger wordt om een overcapaciteit terug te leveren?

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorbit schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Dus conclusie is dat het nog iets ongunstiger wordt om een overcapaciteit terug te leveren?
Nou ik reken precies andersom....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
jorbit schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Nee, juist dat dat even gunstig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Nou ik reken precies andersom....
Ik vond het al lastig te begrijpen, dus vroeg het ff voor de zekerheid 8)7

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:52
Oftewel als je veel overcapaciteit aan zonnepanelen hebt, duurt het wel wat jaartjes voordat je last hebt van die nieuwe regeling. Mijn zonnepanelen leveren 6500kWh op terwijl ik 3500kWh gebruik in een jaar. Dan verandert er dus tot 2026 helemaal niets.

Daarna komt de afbouw weliswaar extra hard aan, maar dan zijn mijn panelen allang terugverdient. En met een beetje geluk zijn de accu-pakketten tegen die tijd beter betaalbaar en kan ik die in mijn schuur hangen om alsnog mijn opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:36:

Rekenvoorbeeld
In zijn toelichting op het wetsvoorstel heeft minister Wiebes onderstaand rekenvoorbeeld opgenomen.

Afname door kleinverbruiker: 3.500 kilowattuur
Invoeding door kleinverbruiker: 1.500 kilowattuur
Percentage saldering: 91 procent

Voor 91 procent van de invoeding geldt in 2023 wel de salderingsregeling. In dat jaar mag in het rekenvoorbeeld nog 91 procent van de totale invoeding van 1.500 kilowattuur dus nog 1.365 kilowattuur gesaldeerd worden. Dit betekent dat dit huishouden voor 2.135 kilowattuur – dit is 3.500 kilowattuur min 1.365 kilowattuur – de leveringskosten, energiebelasting, ODE en btw is verschuldigd. Voor 9 procent van de invoeding geldt niet de salderingsregeling. Voor dit gedeelte –de ingevoede elektriciteit die niet wordt gesaldeerd, oftewel de resterende 135 kilowattuur – ontvangt het huishouden van het energiebedrijf een redelijke vergoeding. Deze redelijke vergoeding ligt momenteel tussen circa 4 en 11 cent per kilowattuur, afhankelijk van de gekozen energieleverancier.
ik hou nog even een slag om de arm voordat ik de vlag ga uithangen.. maar met deze thermologie lijkt het de goede kant op te gaan.. Het zou mooi zijn een rekenvoorbeeld te hebben met afname 3000 -> invoeden 3500 misschien moeten we wiebes een mailtje sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

ik hou nog even een slag om de arm voordat ik de vlag ga uithangen.. maar met deze thermologie lijkt het de goede kant op te gaan.. Het zou mooi zijn een rekenvoorbeeld te hebben met afname 3000 -> invoeden 3500 misschien moeten we wiebes een mailtje sturen :+
Ik denk dat hij er vanuit gaat dat die mensen er niet zijn. Al die domme installateurs adviseren tenslotte niet meer dan eigen verbruik te leggen. En die installateurs zijn de informanten van wiedes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 11:31
@reneeke1970 @twain4me, ik snap niet wat jullie nu willen zeggen of waarom dit positief zou zijn ten opzichte van de info die we allang hadden.

91% salderen betekent 9% niet salderen, wat betekent dat die kW-uren aan energie je niet kunt salderen, je er maar 4 tot 11 cent voor terugkrijgt, in plaats van dat je het mag salderen tegen die kW-uren die je al uit de muur hebt getrokken tegen 22 cent. Waarom dat nu in het bijzonder positief zou zijn snap ik niet.

Houd er ook rekening mee dat 91% nog maar het begin is. Uiteindelijk gaat het gewoon naar 0%.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 16:03
HarmoniousVibe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:
@reneeke1970 @twain4me, ik snap niet wat jullie nu willen zeggen of waarom dit positief zou zijn ten opzichte van de info die we allang hadden.

91% salderen betekent 9% niet salderen, wat betekent dat die kW-uren aan energie je niet kunt salderen, je er maar 4 tot 11 cent voor terugkrijgt, in plaats van dat je het mag salderen tegen die kW-uren die je al uit de muur hebt getrokken tegen 22 cent. Waarom dat nu in het bijzonder positief zou zijn snap ik niet.

Houd er ook rekening mee dat 91% nog maar het begin is. Uiteindelijk gaat het gewoon naar 0%.
Het gaat erom dat dat percentage gebaseerd is op hoeveel je teruglevert.
Dus als je nu 2x zoveel teruglevert als je gebruikt, dan zit je al met de helft die je niet saldeert.
En deze nieuwe regel van 9% niet salderen zal dan dus geen effect hebben want je zit al op 50% niet salderen.
Dus je zit wat langer in de huidige situatie.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HarmoniousVibe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:

Het gaat erom waar ze die 9% exact vanaf halen.
indien van het terug geleveerde kan je langer 100% salderen als je overschot hebt.
@reneeke1970 is hier koning in, maar ik mag ook niet klagen, ik schop het dit jaar tot 7000kWh overschot ongeveer.

Met een afname van 3000 ongeveer kan het dus zijn dat ze de 9% van het gesaldeerde afhalen (ergo de leverling) of van het totaal terug geleverde , ofwel de invoer en daar zit in ons geval een leuk verschil in..
Dat laatste wil namelijk zeggen dat ik nog jaren 100% kan salderen. (nog 5 jaar na het starten van de nieuwe regeling)
Pak ik alleen jaar 5 dan is dat dus 1650 * 21 cent vs 1650 * 6 cent = dat een verschil van 245 euro
middelen we dat even simpel over die 5 jaar zou het dus gaan over 600 euro verschil in de manier hoe ze het gaan berekenen.
Dat salderen naar 0 gaat intereseert mij vrij weinig, daar ben ik met plaatsen al vanuit gegaan, hoe snel hij naar nul gaat is echter bonus een mooie bonus waar ik andere leuke dingen van kan doen, extra panelen leggen, accu, laadpaal, smartgrid etc.. dus hoewel het mij vrij weinig uitmaakt dat het naar 0 gaat, is de manier waarop mogelijk wel reden voor een klein feestje en een mooi excuus om zooi te kopen :+

In het worstcase senario ging ik uit van 0% salderen vanaf 2023 en 5 cent terugleveren :+ En daar zitten alle voorstellen heel erg dik boven. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 19-10-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
twain4me schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Het gaat erom waar ze die 9% exact vanaf halen.
indien van het terug geleveerde kan je langer 100% salderen als je overschot hebt.
@reneeke1970 is hier koning in, maar ik mag ook niet klagen, ik schop het dit jaar tot 7000kWh overschot ongeveer.

Met een afname van 3000 ongeveer kan het dus zijn dat ze de 9% van het gesaldeerde afhalen (ergo de leverling) of van het totaal terug geleverde , ofwel de invoer en daar zit in ons geval een leuk verschil in..
Dat eerste wil namelijk zeggen dat ik nog jaren 100% kan salderen. (nog 5 jaar na het starten van de nieuwe regeling)
Pak ik alleen jaar 5 dan is dat dus 1650 * 21 cent vs 1650 * 6 cent = dat een verschil van 245 euro
middelen we dat even simpel over die 5 jaar zou het dus gaan over 600 euro verschil in de manier hoe ze het gaan berekenen.
Dat salderen naar 0 gaat intereseert mij vrij weinig, daar ben ik met plaatsen al vanuit gegaan, hoe snel hij naar nul gaat is echter bonus een mooie bonus waar ik andere leuke dingen van kan doen, extra panelen leggen, accu, laadpaal, smartgrid etc.. dus hoewel het mij vrij weinig uitmaakt dat het naar 0 gaat, is de manier waarop mogelijk wel reden voor een klein feestje en een mooi excuus om zooi te kopen :+

In het worstcase senario ging ik uit van 0% salderen vanaf 2023 en 5 cent terugleveren :+ En daar zitten alle voorstellen heel erg dik boven. O-)
Ik zou hier toch niet te hard op rekenen.

Hoewel het rekenvoorbeeld er idd geen uitsluitsel over geeft, lijkt me toch het meest voor de hand liggend dat je gewoon 91% mag salderen van de hoeveelheid energie die anders ook had mogen salderen. Het terugverkopen van "overschot" heeft immers in de eerste plaats al niets met "salderen" te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Ik zou hier toch niet te hard op rekenen.
;)
twain4me schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:38:
Hoewel het rekenvoorbeeld er idd geen uitsluitsel over geeft, lijkt me toch het meest voor de hand liggend dat je gewoon 91% mag salderen van de hoeveelheid energie die anders ook had mogen salderen. Het terugverkopen van "overschot" heeft immers in de eerste plaats al niets met "salderen" te maken.
eens, punt is, er werdt zo over gecomuniceerd bij het eerste voorstel, het stond min of meer in het 2e, alleen in de rekenmodule van tno stond het anders..

ik reken nergens op, zoals ik al zei ,ik ging uit van 0% salderen, dus alles is bonus... afbouw met 11% was bonus, 9% is extra bonus.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 19-10-2020 14:45 . Reden: qoutefix ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15
De huidige wet zegt:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
De nieuwe wet:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met een percentage als bedoeld in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag van de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Dus de vermindering is gemaximaliseerd op je 'onttrokken' energie.

Stel je levert 5000 kWh
En je koopt in 3500 kWh
Dan mag je dus 3500 kWh meetellen in de saldering. En daar dan 91% van pakken. Dus 3.185 kWh mag je salderen.

En voor 315 kWh krijg je het teruglevertarief. En natuurlijk ook die 1500 kWh die sowieso (ook nu) niet gesaldeerd kan worden.

Zie https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35594

Ik snap eigenlijk niet waarom ze niet gewoon de salderingsregeling maximaliseren op een redelijk kWh... bv 1500kWh per jaar en dan 100% salderen...

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 19-10-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:45:
De huidige wet zegt:

[...]

De nieuwe wet:

[...]

Dus de vermindering is gemaximaliseerd op je 'onttrokken' energie.

Stel je levert 5000 kWh
En je koopt in 3500 kWh
Dan mag je dus 3500 kWh meetellen in de saldering. En daar dan 91% van pakken. Dus 3.185 kWh mag je salderen.

En voor 315 kWh krijg je het teruglevertarief. En natuurlijk ook die 1500 kWh die sowieso (ook nu) niet gesaldeerd kan worden.

Zie https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35594

Ik snap eigenlijk niet waarom ze niet gewoon de salderingsregeling maximaliseren op een redelijk kWh... bv 1500kWh per jaar en dan 100% salderen...
Dus jij zegt dat de voorbeeld berekening van wiebes die in het wets voorstel staat niet klopt?
Dan betekend het dat hij de kamer vals aan het voorlichten is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:46:
[...]

Dus jij zegt dat de voorbeeld berekening van wiebes die in het wets voorstel staat niet klopt?
Dan betekend het dat hij de kamer vals aan het voorlichten is?
Dat zeg ik niet.

Het voorbeeld dat uit de toelichting komt gaat uit van iemand die 3500 kWh afneemt van het net en 1500 kWh teruglevert. Dus in dat geval mag je 1500 * 0,91 = 1365 kWh salderen.

Het voorbeeld dat ik geef is iemand die 3500 kWh afneemt en 5000 kWh teruglevert. In dat geval mag je dus 3500 * 0,91 = 3185 kWh salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Dat zeg ik niet.

Het voorbeeld dat uit de toelichting komt gaat uit van iemand die 3500 kWh afneemt van het net en 1500 kWh teruglevert. Dus in dat geval mag je 1500 * 0,91 = 1365 kWh salderen.

Het voorbeeld dat ik geef is iemand die 3500 kWh afneemt en 5000 kWh teruglevert. In dat geval mag je dus 3500 * 0,91 = 3185 kWh salderen.
In mijn ogen zeg je dat wel, want jij past de 0.91 toe op de afname, en wiebes past het toe op de levering.
Dus twee verschillende voorbeelden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Maar saldering is toch per definitie op de levering? Er valt niet te salderen als er niet teruggeleverd wordt. Dan noem je het zelfverbruik ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

In mijn ogen zeg je dat wel, want jij past de 0.91 toe op de afname, en wiebes past het toe op de levering.
Nee ik pas die 91%, net als Wiebes, toe op het verschil tussen wat je afneemt (= inkoop) en wat je verkoopt (= teruglevering)

Nogmaals:
3500 afname (= inkoop)
1500 teruglevering

in de huidige situatie mag je 1500 kWh salderen, toch?

3500 afname (= inkoop)
5000 teruglevering

In de huidige situatie mag je 3500 kWh salderen, toch?

In dit wetsvoorstel wordt die 1500 kWh of 3500 kWh afgebouwd: 100% nu, en dan naar 91% etc.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Ik weet niet wat Wiebes precies zegt maar de wet die @Kalentum aanhaalt is duidelijk:
waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Nee ik pas die 91%, net als Wiebes, toe op het verschil tussen wat je afneemt (= inkoop) en wat je verkoopt (= teruglevering)

Nogmaals:
3500 afname (= inkoop)
1500 teruglevering

in de huidige situatie mag je 1500 kWh salderen, toch?

3500 afname (= inkoop)
5000 teruglevering

In de huidige situatie mag je 3500 kWh salderen, toch?

In dit wetsvoorstel wordt die 1500 kWh of 3500 kWh afgebouwd: 100% nu, en dan naar 91% etc.

Duidelijker kan ik het niet maken.
In voorbeeld 1 word het 1500×0.91 dat klopt.
Maar in voorbeeld 2 ga je fout, daar word het 5000×0.91 wat je mag salderen, wat je vervolgens kunt salderen is wat anders.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Maar in voorbeeld 2 ga je fout, daar word het 5000×0.91 wat je mag salderen, wat je vervolgens kunt salderen is wat anders.
Dat klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jawel want er gaat 9 procent van de levering af in mijn sommetje, wat klopt er niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Jawel want er gaat 9 procent van de levering af in mijn sommetje, wat klopt er niet?
Ah ok

Dus: 3500 kWh
En dan 5000 kWh terugleveren

Dan gaat die 5000 kWh * 0,91 = 4550 kWh

En dan wordt dat gesaldeerd? Dus 3500 kWh?

Ik lees het alsof eerst gekeken wordt of je iets te salderen hebt en dat over het verschil dan het percentage wordt berekent.

[ Voor 17% gewijzigd door Kalentum op 19-10-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Huh.. wat? Nee? Ik volg deze gedachtekronkel totaal niet.

Je mag (een percentage van) de stroom die je aan het net onttrokken hebt, salderen. Hoe kun je dan ooit "5000*0,91 mogen salderen" als je maar 3500 uit het net onttrokken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Ah ok

Dus: 3500 kWh
En dan 5000 kWh terugleveren

Dan gaat die 5000 kWh * 0,91 = 4550 kWh

En dan wordt dat gesaldeerd? Dus 3500 kWh?

Ik lees het alsof eerst gekeken wordt of je iets te salderen hebt en dat over het verschil dan het percentage wordt berekent.
Precies, dus pas na 3 jaar zul je in deze situatie financieel iets gaan merken, want pas dan kom je onder de 3500 die je mag salderen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Huh.. wat? Nee? Ik volg deze gedachtekronkel totaal niet.

Je mag (een percentage van) de stroom die je aan het net onttrokken hebt, salderen. Hoe kun je dan ooit "5000*0,91 mogen salderen" als je maar 3500 uit het net onttrokken hebt?
Mogen en kunnen zit verschil in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

Precies, dus pas na 3 jaar zul je in deze situatie financieel iets gaan merken, want pas dan kom je onder de 3500 die je mag salderen.
Ik weet niet welke voorbeelden je nu pakt maar als je de wet leest dan is het toch echt dat de vermindering (saldering) alleen geldt over wat je aan het net onttrokken hebt. Zie mijn eerdere post waarin ik @Kalentum zijn wettekst quote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Dus je bent eens dat bij:
5000 verbruik
7000 opwekking

Je 7000 * 0.91 MAG salderen maar effectief maar 5000 KUNT salderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@reneeke1970 zegt nergens dat het ooit meer is dan wat is ontrokken.

Beide manieren zijn nog altijd plausible. Al heeft de manier van @Kalentum en TNO de vorige keer meer waarschijnlijkheid.

Ik wacht wel gewoon rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

5000 verbruik
7000 opwekking

Ja precies, vandaar dat ik nu juich dat veel over productie loont

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Nee, daar zit geen verschil in. Het is niet mogelijk meer te salderen dan wettelijk toegestaan. Zelfs met een ferraris-meter niet.
Ninjetsu NL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

5000 verbruik
7000 opwekking

Nee, dat MAG dus niet. Je mag dan 5000 * [percentage] salderen. En dat is tevens het maximale wat je kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:47:
@reneeke1970 zegt nergens dat het ooit meer is dan wat is ontrokken.

Beide manieren zijn nog altijd plausible. Al heeft de manier van @Kalentum en TNO de vorige keer meer waarschijnlijkheid.

Ik wacht wel gewoon rustig af.
Weet je wat het is, je kunt de 9 procent maar van één waarde af trekken met formule.
Als we de vermindering gaan toepassen op de afname dan krijg je ook situatie dat er mensen zijn die jaren niks van de regeling merken, want je hebt bv maar plek voor zes panelen, dan lever je 1500 kWh terug, maar de afname is vanwege een wp zon 5000 kWh per jaar, nou dan is het 5000×0.91 etc..... Duurt jaren voordat ze minder dan 1500 mogen salderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Nee, daar zit geen verschil in. Het is niet mogelijk meer te salderen dan wettelijk toegestaan. Zelfs met een ferraris-meter niet.

[...]

Nee, dat MAG dus niet. Je mag dan 5000 * [percentage] salderen. En dat is tevens het maximale wat je kunt salderen.
Oh leuk, nou ga jij zeggen dat wiebes liegt in zijn wets voorstel en de tweede kamer voorliegt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou dat doen ze al jaren dus dat is inderdaad niet iets nieuws.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martijn v o schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:00:
Nou dat doen ze al jaren dus dat is inderdaad niet iets nieuws.
Ja dat ben ik dan wel met je eens

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Weet je wat het is, je kunt de 9 procent maar van één waarde af trekken met formule.
Als we de vermindering gaan toepassen op de afname dan krijg je ook situatie dat er mensen zijn die jaren niks van de regeling merken, want je hebt bv maar plek voor zes panelen, dan lever je 1500 kWh terug, maar de afname is vanwege een wp zon 5000 kWh per jaar, nou dan is het 5000×0.91 etc..... Duurt jaren voordat ze minder dan 1500 mogen salderen
Precies! Dus als ik maar een stevige verbruiker ben kan ik nog jaren salderen met mijn paar paneeltjes. :)

Ik denk dat die wiebes weer een draak van een regeling verzonnen heeft maar doel is natuurlijk de staatskas vullen, en waar gaat dat het hardst? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Precies! Dus als ik maar een stevige verbruiker ben kan ik nog jaren salderen met mijn paar paneeltjes. :)

Ik denk dat die wiebes weer een draak van een regeling verzonnen heeft maar doel is natuurlijk de staatskas vullen, en waar gaat dat het hardst? :)
Als zijn laatste voorbeeld berekening klopt vind ik het geen draak.
En tenminste duidelijk totaan 2030 ,dus ik kan me daar wel in vinden
Jij niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Als zijn laatste voorbeeld berekening klopt vind ik het geen draak.
En tenminste duidelijk totaan 2030 ,dus ik kan me daar wel in vinden
Jij niet?
Ja het lijkt gunstig voor overproductie maar ik ben bang dat de slapende hond tegen die tijd (2023) wel wakker is en het ineens anders gaat worden. Of een regeltje bij komt " van het laagst genomen getal" en dan pakken ze zowel jou als iemand die de waarden uit het voorbeeld heeft.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:21:
[...]

Ja het lijkt gunstig voor overproductie maar ik ben bang dat de slapende hond tegen die tijd (2023) wel wakker is en het ineens anders gaat worden. Of een regeltje bij komt " van het laagst genomen getal" en dan pakken ze zowel jou als iemand die de waarden uit het voorbeeld heeft.
Zou kunnen, maar dan heb je de kamer in rep en roer, en die liggen momenteel ook al dwars dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Ik heb even de Memorie van Toelichting geraadpleegd, zo zie je wat de wens van de wetgever is:
Door de wijziging van artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektrici-
teitswet 1998 wordt de berekening van de leverancier van het verbruik ten
behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten niet meer
berekend door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met
de op het net ingevoegde elektriciteit maar door de onttrokken elektriciteit
te verminderen met een percentage van de op het net ingevoede
elektriciteit.
De memorie van toelichting zegt dus inderdaad dat het om het percentage gaat van de ingevoegde energie! Die verminder je vervolgens op de onttrokken energie :)
In de jaren 2023 tot en met 2030 wordt het percentage van
de ingevoede elektriciteit dat voor saldering gebruikt kan worden steeds
met 9% verminderd en vanaf 2031 wordt dit percentage op nul vastge-
steld
Advies van de Raad van State zegt hetzelfde!

[ Voor 15% gewijzigd door Ninjetsu NL op 19-10-2020 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:56:
Ik heb even de Memorie van Toelichting geraadpleegd, zo zie je wat de wens van de wetgever is:

[...]

De memorie van toelichting zegt dus inderdaad dat het om het percentage gaat van de ingevoegde energie! Die verminder je vervolgens op de onttrokken energie :)
Tijd voor een klein appeltaartje.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah ok, nu snap ik de ambiguïteit. Is inderdaad even afwachten hoe het loopt, maar het lijkt me veruit het meest logisch dat de overcapaciteit niet wordt meegerekend in de vermenigvuldiging met de dan geldende factor. Het is ook niet zo dat die berekening moeilijk te maken is voor de energieleveranciers. Je pakt gewoon deze formule:

min(onttrekking, teruglevering) * salderingsfactor

ipv:

teruglevering * salderingsfactor

Alle variabelen zijn al bekend, dus in de uitvoerbaarheid van de bovenste formule zal het probleem niet zitten lijkt me.

Ik heb zelf ook een kleine overcapaciteit, maar ik zou toch liever hebben dat het de minder gunstige formule wordt om eerlijk te zijn. Het zijn namelijk écht groene leveranciers zoals Pure Energie en Vandebron die een net tarief betalen voor teruggeleverde stroom. Zij kunnen namelijk deze groene stroom ook echt daadwerkelijk goed gebruiken, omdat ze geen "groene" stroom dmv greenwashing kunnen leveren. Voor bedrijven die toch al hun steenkolenstroom "vergroend" hebben door een een Scandinavisch GvO'tje op te plakken maakt het feit dat de teruggeleverde stroom ook echt 100% groen is, niet veel uit. Dus zij hebben niet veel incentive om een hoger tarief te bieden dan het kale tarief ex BTW, en doen dat dus ook niet. Echte groene leveranciers hebben dit incentive wel, omdat elke kWh uit onze zonnepannelen er in principe weer eentje minder is die ze met een eigen windmolen of wat dan ook hoeven op te wekken.

Hopelijk beweegt dit mensen er een beetje toe om over te stappen naar echt groene providers. Ik weet dat dit topic grotendeels over de financiële en technisch aspecten gaat, maar dit mag ook wel eens benoemd worden :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Aangezien ik ong 3 keer zoveel teruglever als afneem deel ik graag mee in de appeltaart van @reneeke1970

Ik hoop maar dat de energieleveranciers het straks ook snappen. Zal vast niet overal goed gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 19-10-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:19:
Aangezien ik ong 3 keer zoveel teruglever als afneem deel ik graag mee in de appeltaart van @reneeke1970

Ik hoop maar dat de energieleveranciers het straks ook snappen. Zal vast niet overal goed gaan.
En dat ze 11 cent blijven geven haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

En dat ze 11 cent blijven geven haha
Daar zou ik maar geen appeltaart op zetten.....
Zijn nu al weinig die dat nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:46
11 cent is ook geen reële prijs, de daadwerkelijk stroom kost op de APX op dit moment nog geen 5 cent, dus die 11 cent als terugleververgoeding kan geen stand houden zonder subsidie.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:06:
11 cent is ook geen reële prijs, de daadwerkelijk stroom kost op de APX op dit moment nog geen 5 cent, dus die 11 cent als terugleververgoeding kan geen stand houden zonder subsidie.
eens, opzich jammer, ik had graag een verplichte terugleververgoeding gehad die langzaam zou afbouwen. ipv opnieuw een salderingsregeling, ik geloof er gewoon veel meer in, het zet veel meer aan tot direct gebruik. en het zet aan tot meer pv op het dak. Maarja, dat was te ingewikkeld voor de leveranciers :F Nu hebben ze en salderen en terugleveren, lekker gewerkt jongens d:)b -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor. maarja naar mijn mening luisteren ze niet zo heel erg hard O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:06:
Dat is geen gegarandeerd groene stroom. Voor leveranciers die 100% groene stroom uit Nederland beloven, kan het best gunstig zijn ook bij consumenten wat in te kopen.

Al is 11 cent nog steeds aan de hoge kant, een cent of 8 is dan wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Die relatief hoge vergoeding is ook maar tot een x kWh per jaar, dus het zou prima kunnen dat een kleine meeropbrengst gewoon tegen dat hoge tarief vergoed blijft worden. Wel is het natuurlijk zo dat met de afbouw van saldering die grens ook steeds sneller wordt gehaald. Want nu telt alleen je netto-overproductie (dus na saldering) nog mee voor die grens (althans bij mijn energieleverancier), maar ja dat gaat dus ook steeds sneller naarmate er minder gesaldeerd mag worden.

Heb even snel gerekend. Van mijn 3800 kWh per jaar opwekking is er zo'n 2150 kWh teruggeleverd en dus 1644 aan eigen verbruik. En ik moet zeggen dat ik al best wel mijn best doe om zoveel mogelijk uit eigen verbruik te doen, dus zoveel mogelijk "zware" dingen doen tijdens de pieken in de opwek en (zeker in de laagseizoenen) de zware dingen ook wat te spreiden, dus bijvoorbeeld om 11 uur de vaatwasser en dan om 3 à 4 uur de wasmachine ofzo, want dan is/was hij zo ongeveer klaar als ik (pre-covid) thuiskwam van kantoor.

M.a.w. ik weet niet of ik mijn eigen verbruik nog heel veel verder kan optimaliseren. Mijn "sluip"verbruik tijdens het stookseizoen is nu eenmaal hoog vanwege mijn LLWP (en nog een (hybride) LWWP+WPB in overweging zelfs). Ik betwijfel ten zeerste of ik als mijn ketel uit 2009 echt kaduuk gaat, ik er weer alleen een HR-ketel voor terugplaats. Enfin, als ik afgelopen jaar (heb net mijn jaarafrekening gehad) niet had mogen salderen, dan had me dit ongeveer 240 euro extra gekost (even snel uitgaand van een volledig 11 cent teruglevertarief en een energieprijs van 22 cent, voor het gemak).

Overigens stond er in het energie-akkoord ook dat er 5 cent belasting van een kWh afgaat, toch (en dat gas 10 cent duurder wordt)? Gaat dit nog door? Want dit zou natuurlijk voor iedereen een positieve invloed hebben, simpelweg omdat het verschil tussen het kale leveringstarief en de nettoprijs dan natuurlijk een stuk kleiner wordt, waardoor je ceteris paribus ook relatief meer terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 09:23
Ik ben dus zelf ook aan het kijken naar een zonnepanelen systeem voor op mijn dak.
Nu bestaat mijn dak uit 2 delen:
1 hoog dak met een dakkapel en 1 laag dak met 1 afzuigbuis.
Hier kan ik maximaal 14 panelen op kwijt, die ik ook graag optimaal wil benutten m.b.t. de opbrengst.

Nu ben ik er al uit dat ik de Sunpower Maxeon 3 400wp panelen wil nemen.
Echter krijg ik van verschillende installateurs verschillende adviezen.
De een zegt dat ik ze serieel moet laten leggen met een omvormer van Solis (want de panelen kunnen door hun opbouw de schaduw werking zelf verwerken???)
De ander zegt dat de panelen parallel gelegd moeten worden met een Optimizer (SolarEdge) of een micro omvormer.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mouse5312
Eigenlijk kan het allemaal.
Die panelen leveren 65,8 V, dus 7 in 1 string is al prima voor op een stringomvormer.
Neem een SMA, die heeft ook shadefix.
Maar zonder situatie en fotos ter verduidelijking is er niets van te zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 11:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja, wat @AUijtdehaag al zegt. Handigste is als je gewoon even een topic opent.

Overigens is een systeem met optimizers (SE) niet "parallel" hoor, maar voor de werking maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
@AUijtdehaag @mcDavid
Voor de duidelijkheid even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R91qlU_jPREGmyIEaW-7SOQkoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C6oZltyvdQhx6nOTonLkFZw.jpg?f=fotoalbum_large
Op het hoge dak kunnen er 8 en op het lagere dak kunnen er 6.

Mijn vraag is niet zo zeer specifiek voor mijn dak, maar meer algemeen voor deze panelen en dan de beste optie.
Klopt het dat deze panelen minder last hebben van schaduw als ze allemaal serieel aangesloten zijn?
Of raden jullie toch meer een optimizer/micro omvormer aan?

[ Voor 11% gewijzigd door Mouse5312 op 21-10-2020 12:19 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mouse5312
Er is geen "het beste"
Al die methoden werken prima, vooral omdat het panelen zijn met een hogere Vmpp.
Dus kun je de string kort houden en toch voldoende spanning overhouden voor shadefix.
Bypassdiodes doen hun werk dan ook prima, zonder de optimizers

Optimizers maken geen zon van schaduw, dus verliezen heb je bij beide.
De vraag is meer, verdien je de extra prijs van al die optimizers en micro-omvormers ooit terug tov stringomvormer.

Iets betaalbaarder en ook goed is
https://www.solar-outlet....ro-335-wp-full-black.html
Met https://www.solar-outlet.nl/enphase-iq7x-micro-omvormer.html
Maar ook dat mag op een stringomvormer omdat dat ook een hogere Vmpp is.

Sunpower is gewoon te duur...

(Heb nog 7 in de huiskamer staan X22-360, maar dat is een ander verhaal 8) )

En met het oog op salderen wat af gaat lopen, is de andere kant van het schuindak ook interessant.
Spreiding...

Edit:
Wat je nu voorstelt kan op een 1-fase of 3-fase omvormer
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies knopje nieuw project)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXexa8qaKiavof3bEj9Qjz3c9-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hExG0izwNeo0E2TimYfohwrf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE1ZNKtx7mrTdxFwJ3Y1m0RqMqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfW9NZp3LpLvNwRuXzMLyjp3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
@AUijtdehaag
Bedankt voor de reactie.
Mij gaat het er meer om of de panelen van 1 string veel minder gaan opleveren als er 2 of 3 panelen in de schaduw liggen en de rest niet. Een optimizer kost "maar" een paar tientjes extra en als dat er zo uit te halen is, lijkt me dat beter.

Ik kies wel bewust voor de panelen van Sunpower (en dan vooral de Maxeon 3 400 Wp), want hun garantie is gewoon helemaal goed (25 jaar op de panelen, inclusief alle daaruit komende kosten). Verder kunnen deze panelen in testen ook het meeste hebben en is hun degradatie over de jaren gegarandeerd het laagst.

Buiten het feit dat er zo een hoge opbrengst is per paneel. Dit scheelt weer in panelen, aangezien de panelen van Sunpower bijna 20% meer per paneel opleveren. Dus per 5 panelen is er 1 paneel minder nodig voor dezelfde opbrengst. En ik kan niet veel meer panelen kwijt op mijn dak dan 14 á 15 stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mouse5312
Het meeste brengt op: meer panelen voor hetzelfde geld.
Denk daar eens over na. (de andere kant vh dak is nog leeg)

De maxeon zijn ook groter dan de panasonic, vandaar hogere Wp.
Maar als je perse sunpower wilt, mij ook prima hoor. ;)

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mouse5312 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:05:
@AUijtdehaag
Bedankt voor de reactie.
Mij gaat het er meer om of de panelen van 1 string veel minder gaan opleveren als er 2 of 3 panelen in de schaduw liggen en de rest niet. Een optimizer kost "maar" een paar tientjes extra en als dat er zo uit te halen is, lijkt me dat beter.
Als er 3 van de 7 panelen schaduw hebben, zal dat idd flink opbrengst schelen. De vraag blijft echter of het zoveel scheelt dat het de meerprijs van optimisers waard is.

Je kunt met SolarEdge namelijk niet slechts 3 panelen van een optimiser voorzien, ze moeten er allemaal een. Het kost dus niet "maar een paar tientjes extra", maar "een paar tientjes per paneel" extra. Voor 14 panelen dus dik 700 euro extra.

Zo te zien valt het wel mee met hoeveel schaduw je krijgt, de foto (zo te zien aan de rijp op de daken, midden in de winter genomen) laat zien dat alleen de onderste panelen wat schaduw hebben. Je zou dus ook weg kunnen komen met een "normale" string-omvormer, en alleen Tigo optimisers op de onderste panelen. Of gewoon voor lief nemen dat je opbrengst wat lager is.

Bij nader inzien (De panelen die je wilt ff gegoogled) denk ik echter dat je de economische kant (terugverdientijd) sowieso niet heel interessant vindt, dan zou ik idd voor SolarEdge gaan (wel oppassen dat je minimaal P404 optimisers krijgt dan). Uiteindelijk krijg je daarmee wel de meeste stroom van je dak.

Als je er nog meer geld tegenaan wilt smijten kun je idd ook de noordkant nog volleggen, al zou ik daar dan wel wat normaler geprijsd spul op gooien, anders is het wel echt kapitaalvernietiging.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 21-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:22

Helhond

Grunn

AtleX schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:59:
Vandaag 12 panelen op m'n dak gekregen. *O* Alleen, door een foutje hebben ze twaalf keer een DMECG 340Wp op m'n dak geplaatst, in plaats van de QCell 340Wp panelen uit de offerte. :( Nu beweerd het bedrijf wat ze levert en plaatst dat ik geluk gehad heb, want schijnbaar zijn DMECG panelen beter en duurder dan QCell, Alleen, als ik zo online kijk wordt QCell toch voor een wat hogere prijs aangeboden. En of DMECG beter is? Daarover verschillen de meningen nogal. Dus uhm, pleh. :P Heeft de vriendelijke mevrouw van de installateur gelijk of niet?

Die DMECG's doen het iig wel, zelfs nu het flink bewolkt is wek ik nog 700+ w op.
Is hier nog samen met de installateur wat uitgekomen?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
Gieliovd520 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:10:
Eerder heb ik een eens vermeld dat mijn omvormer geregeld uit sloeg omdat de spanning te hoog werd. Aanvankelijk wilde Liander niets doen, want corona (?). Na nogmaals een klacht in te dienen, kwam er toch beweging.

Onlangs zijn ze langs geweest, hebben ze een schrijvende meter geplaatst en deze heeft er op een redelijk zonnige week gehangen.

Conclusie, goh meneer de spanning is wel hoog. We komen binnenkort de wijktrafo aanpassen en dan gaat de spanning 6v omlaag.

Kijk, zo kan het ook!
Liander heeft ondertussen de trafo een trap verlaagd en het effect is zo'n 6 volt lagere spanning. In de avond heb ik op één fase zelfs 228 volt, op de andere 232 ofzo.

Overdag als de zon er goed op staat kwam ik zo nu en dan op 254 volt en nu netjes zo'n 248 of net eronder.

Dit voorjaar zal uitwijzen of het echt helpt. Ik denk het wel.

Als Liander eindelijk aan de slag gaat, is het ook wel netjes. Afspraak, bevestiging, telefoontje met het plan, sms na werkzaamheden, nog een enquête erna... Complimenten, ik ben echt anders gewend.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Jup die ervaring heb ik ook met Liander. Als er iets is zijn ze er echt als de kippen bij om te helpen.

Je moet alleen niet van het gas af willen, dan gedragen ze zich ineens op het criminele af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Mouse5312 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:05:
Ik kies wel bewust voor de panelen van Sunpower (en dan vooral de Maxeon 3 400 Wp), want hun garantie is gewoon helemaal goed (25 jaar op de panelen, inclusief alle daaruit komende kosten). Verder kunnen deze panelen in testen ook het meeste hebben en is hun degradatie over de jaren gegarandeerd het laagst.
Ze zijn wel meer dan 2 keer zo duur als anderen. Er zijn meer met 25 jaar garantie.
Bovendien ga je die 25 jaar niet halen. Dan wil je al lang weer andere panelen. En bestaan ze over 25 jaar nog?
De 1 wil een ferrari en de andere een volkswagen. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
Ik heb de nieuwe wet nog eens goed doorgeakkerd en kom tot de volgende conclusie:
De nieuwe wet:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met een percentage als bedoeld in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag van de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt..

Dit betekend:
Door de aan het net onttrokken electriciteit te verminderen met een percentage blablabla.

Dus 3500 gebruikt
2500 terug geleverd
Salderen
2023= 3500 gebruikt - (2500x91% geleverd)

2024= 3500 gebruikt - (2500x82% geleverd)
Enz

Voor het overschot 9% oplopend naar 100% krijg je een inkoop vergoeding voor (dus momenteel max €0,11)

Dus overdag zelf zoveel mogelijk gebruiken is het devies, dan "saldeer" je het eigen verbruik

[ Voor 21% gewijzigd door Gene op 21-10-2020 18:46 ]

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
Toch even een prangende vraag aan de experts.
Vrijdag word bij ons een pv geinstalleerd met 9 x 330 wp panelen (meer kunnen er niet op ivm een dakkapel)

In de offerte was opgenomen:
Panelen jinko 330wp 60
Omvormer goodwe 2500xs
3 tigo ivm harde schaduw van de dakkapel vroeg in de ochtend en begin van de avond.
Dak ligt exact zuid met een hellingshoek van 35°.

Verder geen schaduw objecten gedurende dag.

Nu zijn er al wat spulletjes gebracht waaronder de omvormer. Echter geen Goodwe 2500XS maar een Growatt min 2500 TL XE. Verder werd aangeboden de panelen van DMEGC 330wp 2x60 hc full black te installeren in plaats van de Jinko. Dit zou voor het aangezicht mooier zijn.

Een en ander zonder verdere kosten voor mij.

Mijn onbenul vraag. Is het leveren en plaatsen van andere panelen en een andere omvormer voor mij iets wat ik niet moet accepteren. Ja ik weet het, dat is volledig aan mij, maar toch.
Het PV systeem zal best wel werken maar ik wil niet dat ik over enige tijd spijt krijg deze configuratie te hebben geaccepteerd in plaats van het geoffreerde.
Ik heb nog geen gelegenheid gehad te informeren bij de installateur waarom de Growatt in plaats van de Goodwe.
De Growatt is daarnaast een nieuw model wat pas sinds kort op de markt is. Er valt verder nog niet veel info over te vinden.

[ Voor 51% gewijzigd door Gene op 21-10-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Gene
Voor mij zijn die panelen gelijk.
Beide goede omvormers
Growatt heeft een mooiere app.
Goodwe kan beter zijn met schaduw al hebben we nog geen resultaten van dat nieuwe model van Growatt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gene schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:45:
Toch even een prangende vraag aan de experts.
Vrijdag word bij ons een pv geinstalleerd met 9 x 330 wp panelen (meer kunnen er niet op ivm een dakkapel)

In de offerte was opgenomen:
Panelen jinko 330wp 60
Omvormer goodwe 2500xs
3 tigo ivm harde schaduw van de dakkapel vroeg in de ochtend en begin van de avond.
Dak ligt exact zuid met een hellingshoek van 35°.

Verder geen schaduw objecten gedurende dag.

Nu zijn er al wat spulletjes gebracht waaronder de omvormer. Echter geen Goodwe 2500XS maar een Growatt min 2500 TL XE. Verder werd aangeboden de panelen van DMEGC 330wp 2x60 hc full black te installeren in plaats van de Jinko. Dit zou voor het aangezicht mooier zijn.

Een en ander zonder verdere kosten voor mij.

Mijn onbenul vraag. Is het leveren en plaatsen van andere panelen en een andere omvormer voor mij iets wat ik niet moet accepteren. Ja ik weet het, dat is volledig aan mij, maar toch.
Het PV systeem zal best wel werken maar ik wil niet dat ik over enige tijd spijt krijg deze configuratie te hebben geaccepteerd in plaats van het geoffreerde.
Ik heb nog geen gelegenheid gehad te informeren bij de installateur waarom de Growatt in plaats van de Goodwe.
De Growatt is daarnaast een nieuw model wat pas sinds kort op de markt is. Er valt verder nog niet veel info over te vinden.
Ehhh Tja de panelen zijn niet heel verschillend . omvormers ook niet echt. Maar wel bijzonder dat dit zomaar gedaan wordt. Bij panelen accepteren we het. Waar trek je de grens. Als het echt slechtere of betere panelen waren zou ik op mijn strepen staan.

Ik neem aan dat er excuses zijn en compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
Over compensatie heb ik niet gesproken. Als ik de prijzen van de verschillende onderdelen opzoek zit er in totaal maar een paar euro verschil. Dus dat is voor mij geen probleem.
Het grootste verschil zit hem in de afmetingen en het gewicht tussen de Growatt en de Goodwe. Waar bij de Goodwe aanmerkelijk kleiner is. Daarnaast is bekend dat de Goodwe een soort van schaduw management heeft. Van de Growatt kan ik daar niets van vinden. Wellicht dat met dit nieuwe type Growatt het MPP algorithm anders is zodat schaduw management weinig toevoegt, maar daar kan ik niets over vinden. Het is niet de bedoeling beide mpp's te gebruiken. De opstelling komt gewoon in een string (ook vanwege de mpp spanning). Overigens is dit model Growatt wel TIGO compliant (aldus de Tigo site), dus in tegenstelling tot oudere modellen zou dat een positief punt kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Gene op 21-10-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 05:44

timovd

Voorsprong door techniek

@Gene normaal gesproken zou het niet heel veel uitmaken, maar Tigo kan communiceren met de Goodwe omvormer waardoor je meer inzicht hebt in de schaduw op je panelen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dat kan wel een fijne aanvulling zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
timovd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:35:
@Gene normaal gesproken zou het niet heel veel uitmaken, maar Tigo kan communiceren met de Goodwe omvormer waardoor je meer inzicht hebt in de schaduw op je panelen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dat kan wel een fijne aanvulling zijn.
Die Tigo communicatie functie is niet standaard op Goodwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
@timovd
Dat klopt, maar daar hangt een prijskaartje aan hetgeen aan mij niet besteed is.

[ Voor 5% gewijzigd door Gene op 21-10-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:46
Welke panelen zijn echt mooi egaal zwart en strak haaks? Zonder meteen naar SunPower te kijken? Esthetisch is een groot punt bij de beoogde nieuwe opstelling van PV.

Helaas zie ik toch regelmatig dakvlakken met licht gevlekte panelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Als een Goodwe voor jou voordelen heeft tov Growatt (kleiner, schaduwmngmnt, optioneel Tigo comm) , dan lijken me dat voldoende redenen om een Goodwe te verzoeken conform aanbieding, de prijs kan dan gelijkwaardig zijn, de feature set niet.

Als het alleen maar een kleurtje zou zijn, dan zou de leverancier zich kunnen beroepen op gelijkwaardig,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Noord27 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:10:
Welke panelen zijn echt mooi egaal zwart en strak haaks? Zonder meteen naar SunPower te kijken? Esthetisch is een groot punt bij de beoogde nieuwe opstelling van PV.

Helaas zie ik toch regelmatig dakvlakken met licht gevlekte panelen..
De vlekken die ik vaak zie komt van de handen tijdens het monteren. Ik heb er een poetsdoek overheen gehaald na monteren en dat leverde strakkere panelen op dan de panelen gemonteerd door de "snelle jongens".

Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp heb ik en ik vind ze mooi zwart.
Het frame eromheen is kwalitatief goed zwart gecoat, ik heb geen beschadigingen gehad tijdens het monteren.
Tevens erg goedkoop bij winkelman op dit moment, ik heb in Juli nog 128 per stuk betaald inc. btw en nu staan ze er voor 109 euro per stuk op :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:46
Gman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

De vlekken die ik vaak zie komt van de handen tijdens het monteren. Ik heb er een poetsdoek overheen gehaald na monteren en dat leverde strakkere panelen op dan de panelen gemonteerd door de "snelle jongens".

Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp heb ik en ik vind ze mooi zwart.
Het frame eromheen is kwalitatief goed zwart gecoat, ik heb geen beschadigingen gehad tijdens het monteren.
Tevens erg goedkoop bij winkelman op dit moment, ik heb in Juli nog 128 per stuk betaald inc. btw en nu staan ze er voor 109 euro per stuk op :o
Heb je vergelijk met andere full black panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
Ik heb een vraag over het aansluiten van een aantal panelen op de bijkeuken. De situatie is als volgt:
  • 5 panelen, specificatie ntb maar wel met hoog wp
  • Solaredge 2200 omvormer, ivm schaduw dus met optimizers
Nu heb ik twee opties om de spulleboel aan te sluiten:
  • Label door de kruipruimte, achterzijde huis omhoog door een nog te boren gat in de fundering. Best wel wat werk maar wel de meest sjieke oplossing en volgens de norm
  • In de bijkeuken heb ik al een aparte groep voor de oven. Met een PV splitter kan ik daar de panelen op aansluiten. Een dakdoorvoer is al aanwezig
Nu is het nadeel dat deze groep is aangesloten op een lastig bereikbaar stopcontact. Zou ik een PV splitter met een stekker kunnen aansluiten op dit stopcontact? Volgens de norm mag het niet. Maar is het daadwerkelijk onveilig?

Het Gira stopcontact gaat tot 16A, een Schuko stekker gaat ook tot 16A. 2200 wp delen door 230V is <10A. Ga ik hier ergens aan voorbij? :)

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 22-10-2020 15:43 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Tja technisch gezien kan het wel maar netjes is het niet. In theorie staat er dus stroom op de pinnen van je stekker. Maw: als je de stekker aan raakt kan daar spanning op staan en dat is natuurlijk een no-go. Maare het stopcontact is moeilijk bereikbaar maar een stekker kan wel? Hoe is het dan moeilijk bereikbaar?

Evt stopcontact vervangen door opbouw doos dan kan je vanuit daar met een paar lasklemmen gewoon een vaste verbinding maken toch?

edit:
Heb trouwens ergens eens gelezen dat schuko maar 10amp rated is voor continue. Voor "kortstondig" wel voor 16amp maar kan dit zo snel niet meer vinden dus miss zit ik er naast.

[ Voor 17% gewijzigd door Mattie112 op 22-10-2020 16:02 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Mattie112 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:01:
Tja technisch gezien kan het wel maar netjes is het niet. In theorie staat er dus stroom op de pinnen van je stekker. Maw: als je de stekker aan raakt kan daar spanning op staan en dat is natuurlijk een no-go. Maare het stopcontact is moeilijk bereikbaar maar een stekker kan wel? Hoe is het dan moeilijk bereikbaar?

Evt stopcontact vervangen door opbouw doos dan kan je vanuit daar met een paar lasklemmen gewoon een vaste verbinding maken toch?

edit:
Heb trouwens ergens eens gelezen dat schuko maar 10amp rated is voor continue. Voor "kortstondig" wel voor 16amp maar kan dit zo snel niet meer vinden dus miss zit ik er naast.
Ver verstopt onder/achter vaste keukenkasten. Het stopcontact losmaken is lastig. De stekker van de oven eruit en een andere erin gaat nog net wel lukken. Qua 10A gaat het dan net lukken. Je opmerking over het raken van de pinnen begrijp ik nog niet helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 22-10-2020 16:11 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Maar hoe wil je dan de PV splitter aansluiten? Want die heb je sowieso nodig. Of ga je de oven elders aansluiten?

Of bedoel je:

pv splitter met stekker in stopcontact
pv met vaste verbinding naar pv splitter
oven met vaste verbinding (of via los stopcontact / contra stekker) naar pv splitter

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Mattie112 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:12:
Maar hoe wil je dan de PV splitter aansluiten? Want die heb je sowieso nodig. Of ga je de oven elders aansluiten?

Of bedoel je:

pv splitter met stekker in stopcontact
pv met vaste verbinding naar pv splitter
oven met vaste verbinding (of via los stopcontact / contra stekker) naar pv splitter

?
Precies op die manier :) Maar wanneer dit enige vorm van risico geeft dan ga ik liever voor de route door de kruipruimte. Je opbouwdoossuggestie is veiliger? :)

[ Voor 12% gewijzigd door ephymerous op 22-10-2020 16:19 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nou dat vind ik al wel iets netter dan je PV omvormer een stekker te geven. Tja kijk "veilig" is het wel maar iemand die de situatie niet kent en die stekker er uit trekt zou onder stroom kunnen staan (afh van hoe snel je omvormer afschakelt maar risico's wil je niet nemen.

Eventueel zou je de stekker vast kunnen lijmen / zetten met montageband ofzo dat hij niet uit het stopcontact te halen is.

Tja blijft altijd een beslissing voor jezelf. Persoonlijk zou ik het niet op die manier oplossen in elk geval :) Maar ik kan ook niet inschatten wat het alternatief is.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw