HarmoniousVibe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:
@
reneeke1970 @
twain4me, ik snap niet wat jullie nu willen zeggen of waarom dit positief zou zijn ten opzichte van de info die we allang hadden.
91% salderen betekent 9% niet salderen, wat betekent dat die kW-uren aan energie je niet kunt salderen, je er maar 4 tot 11 cent voor terugkrijgt, in plaats van dat je het mag salderen tegen die kW-uren die je al uit de muur hebt getrokken tegen 22 cent. Waarom dat nu in het bijzonder positief zou zijn snap ik niet.
Houd er ook rekening mee dat 91% nog maar het begin is. Uiteindelijk gaat het gewoon naar 0%.
Het gaat erom waar ze die 9% exact vanaf halen.
indien van het terug geleveerde kan je langer 100% salderen als je overschot hebt.
@
reneeke1970 is hier koning in, maar ik mag ook niet klagen, ik schop het dit jaar tot 7000kWh overschot ongeveer.
Met een afname van 3000 ongeveer kan het dus zijn dat ze de 9% van het gesaldeerde afhalen (ergo de leverling) of van het totaal terug geleverde , ofwel de invoer en daar zit in ons geval een leuk verschil in..
Dat laatste wil namelijk zeggen dat ik nog jaren 100% kan salderen. (nog 5 jaar na het starten van de nieuwe regeling)
Pak ik alleen jaar 5 dan is dat dus 1650 * 21 cent vs 1650 * 6 cent = dat een verschil van 245 euro
middelen we dat even simpel over die 5 jaar zou het dus gaan over 600 euro verschil in de manier hoe ze het gaan berekenen.
Dat salderen naar 0 gaat intereseert mij vrij weinig, daar ben ik met plaatsen al vanuit gegaan, hoe snel hij naar nul gaat is echter bonus een mooie bonus waar ik andere leuke dingen van kan doen, extra panelen leggen, accu, laadpaal, smartgrid etc.. dus hoewel het mij vrij weinig uitmaakt dat het naar 0 gaat, is de manier waarop mogelijk wel reden voor een klein feestje en een mooi excuus om zooi te kopen
In het worstcase senario ging ik uit van 0% salderen vanaf 2023 en 5 cent terugleveren

En daar zitten alle voorstellen heel erg dik boven.
[
Voor 3% gewijzigd door
twain4me op 19-10-2020 14:37
]