Jorii schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:38:
[...]
Oei, wat een boel beren op de weg, euuhh op je dak.
Sneeuw geeft een extra belasting, eens. Maar permanent 30 cm (natte) sneeuw op je dak/panelen, daar is geen verweer tegen.
Niemand gaat met 80 kilo op z'n panelen leunen en een tak die er op valt is gewoon domme pech en/of verzekeringswerk. Mits @
Habana de boel goed vastschroeft is er niets aan de hand.
Ik snap de opmerkingen van @
reneeke1970 en @
twain4me wel als ik dit lees. Want er wordt wat op gevoel geroepen zonder even 2 min te Googlen en e.e.a. te lezen.
In de specs of installatie manual van (goede) panelen staat waar ze tegen moeten kunnen.
Mijn QCells is dat voor ontwerp bij een optimale bevestiging 3600 en 2670 Pa aan resp. druk- en trekkrachten (maar bij 1.5x voudige mogen ze nog niet kapot gaan (veilgheidsfactor)). Dit is blijkbaar overeenkomstig de Internationale standaard IEC 61215-2:2016 en en Amerikaanse UL 1703.
3600 Pa = 3600 N/m2 = 367 kg/m2 als ontwerpbelasting.
Zo'n paneel is 1.8m2.
Dus per paneel mag er (gelijkmatig verdeeld) 660 kg(!!) op liggen en zou het paneel zelfs bij 990 kg nog niet kapot mogen gaan.
Maar, sneeuw op een schuin dak is weer anders want dat geeft een inhomogene belasting. Daar hebebn Duiters weer een test op bedacht. Dan drukt er 610 kg/m2
inhomogeen op de panelen. Dat ziet er dan zo uit:
Een interessant artikel over hoe panelen worden getest is:
Advanced mechanical loading tests for different solar applications
Het is bizar wat een goed paneel kan doorstaan (naast 600 kg/m2 sneeuw ook windkracht 17).
Als ik dat dan zo lees, dan is 1.5 afstand van de stokschroeven geen enkel probleem...
...zolang ze maar ~M12 of zo zijn