Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.424 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Habana schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

ieder geval hartelijk bedankt, maar ik heb de meeste spullen al en vroeg me alleen af hoeveel stokschroeven en nodig zouden zijn, wat ik begrepen heb is dat stokschroeven max 1,5mtr uit elkaar mogen staan las ik net, dus dan zou er 4 per rail voldoen moeten zijn.. per rail uiteraard.. :)
Ik zou er zes doen, om de zestig cm ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Welnee, : Clickfit geeft aan : max 1,5 meter tussen de stokschroeven, dus dan is die 4 stuks voor 3,4 m ruim voldoende, wat @Habana zelf al aangeeft.
Ligt er aan hoe de panelen gemonteerd worden, ik heb de panelen in landscape, dus verticale rails, en dan ben je afhankelijk van de gording afstand, die bij mij 1,38m is, en dat is uitstekend gelukt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:51:
Welnee, : Clickfit geeft aan : max 1,5 meter tussen de stokschroeven, dus dan is die 4 stuks voor 3,4 m ruim voldoende, wat @Habana zelf al aangeeft.
Ligt er aan hoe de panelen gemonteerd worden, ik heb de panelen in landscape, dus verticale rails, en dan ben je afhankelijk van de gording afstand, die bij mij 1,38m is, en dat is uitstekend gelukt.
Leg eens een stukje rails neer met 1.50 overspanning en ga er dan eens op zitten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

Leg eens een stukje rails neer met 1.50 overspanning en ga er dan eens op zitten.
Absurd!
Op 2 railsen van 4,5 meter komen in landscape 4 panelen te liggen, en die wegen samen 80 kg. verspreid over die lengtes.
dat is dus 10 kg per stokschroef.
Wat jij voorstelt komt neer op 4 maal die belasting.
Maar bovenal: waarom zou je niet de aanbevelingen van de fabrikant in acht nemen! Dus max 1,50 m overspanning.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 14:36
Penait1 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:07:
[...]Ah super! Dat is inderdaad niks. Dan ligt het daar dus niet aan en denk als ik het beetje voordeel wil van shadowfix SMA het beste is met de veel kleinere interval, met nog als bijkomend voordeel de betere logging. Weet nog niet of de extra opbrengst als de zonder net opkomt/ondergaat de meerprijs gaat verantwoorden. Ook nog eens maar 5 jaar garantie ipv 10
Het is dan wel aardig om te vergelijken met een Goodwe die schaduw management heeft gekopieerd.
Van dit soort omvormers is de documentatie vaak heel matig (ik heb niets over hun schaduwmanagement kunnen vinden) en helaas heb ik nog geen logging van een ochtend met zon waar schaduwmanagement nuttig is geweest. Maar een paar uur vandaag ziet er zo uit met de logging van 1 punt per minuut:.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJkDYP6pYUbOpJkbU75K8nfsy3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEWdGpnfXwgGIlrYGmxA19Ru.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dus duidelijk dat de Goodwe ieder uur een scan doet (ik heb daar een vertikaal lijntje getrokken). Dat wordt geregistreerd in de logging (dus duurt ruim 1 minuut?) en het AC vermogen is over die minuut ook lager. Dit gaat geen tientallen Euro's per jaar kosten, maar laat zien dat de Godwe implementatie van schduwmanegment toch een heel stuk minder lijkt dan die van SMA.
Om 12:21 brak waarschijnlijk net de zon door.
Wat er bij 13:21 gebeurde snap ik niet. Als het Goodwe schaduw management zo'n dip zou veroorzaken, wordt dat op jaarbasis langzaam al merkbaar, maar ik vermoed dat het met de zonkracht te maken had.

Over de garantie: Bij SMA als Duitse fabrikant heb je een veel betere kans dat die z'n garantieverplichtingen nakomt dan een Chinese leverancier. Of zie jij de consumentenbond al een rechtzaak in China beginnen als er een ontwerpfout in de omvormer bljkt te zitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Absurd!
Op 2 railsen van 4,5 meter komen in landscape 4 panelen te liggen, en die wegen samen 80 kg. verspreid over die lengtes.
Maar bovenal: waarom zou je niet de aanbevelingen van de fabrikant in acht nemen! Dus max 1,50 m overspanning.
Omdat ik geen marketing geloof maar praktijk ervaring betreffende sterkte rails en Flut stok schroefje.
Maar als jij graag door gebogen panelen wilt met micro scheurtjes in de cellen dan moet je ze zeker op 1.50 ondersteunen.

Iemand leunt op paneel, valt zachtjes een zware tak op, komende winter dertig cm sneeuw.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:01:
[...]

Omdat ik geen marketing geloof maar praktijk ervaring betreffende sterkte rails en Flut stok schroefje.
Maar als jij graag door gebogen panelen wilt met micro scheurtjes in de cellen dan moet je ze zeker op 1.50 ondersteunen.

Iemand leunt op paneel, valt zachtjes een zware tak op, komende winter dertig cm sneeuw.....
1,5 meter lijkt ook mij een behoorlijk grote overspanning voor een standaard rail; het gewicht van de panelen zal slechts een relatief klein deel zijn van de totale belasting die de rail moet kunnen weerstaan. Afhankelijk van de hoek/locatie kan je bij een forse storm gerust winddrukken in de orde van 50~100kg/m2 op je dakvlak krijgen (met name rond de dakranden kan het flink spoken), dus de suggestie om eens op zo'n rail te gaan zitten is zo gek nog niet.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
WackoH schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:10:
[...]
Het is dan wel aardig om te vergelijken met een Goodwe die schaduw management heeft gekopieerd.
Van dit soort omvormers is de documentatie vaak heel matig (ik heb niets over hun schaduwmanagement kunnen vinden) en helaas heb ik nog geen logging van een ochtend met zon waar schaduwmanagement nuttig is geweest. Maar een paar uur vandaag ziet er zo uit met de logging van 1 punt per minuut:.
[Afbeelding]
Je ziet dus duidelijk dat de Goodwe ieder uur een scan doet (ik heb daar een vertikaal lijntje getrokken). Dat wordt geregistreerd in de logging (dus duurt ruim 1 minuut?) en het AC vermogen is over die minuut ook lager. Dit gaat geen tientallen Euro's per jaar kosten, maar laat zien dat de Godwe implementatie van schduwmanegment toch een heel stuk minder lijkt dan die van SMA.
Wat er bij 13:21 gebeurde snap ik niet. Als het Goodwe schaduw management zo'n dip zou veroorzaken, wordt dat op jaarbasis langzaam al merkbaar, maar ik vermoed dat het met de zonkracht te maken had.

Over de garantie: Bij SMA als Duitse fabrikant heb je een veel betere kans dat die z'n garantieverplichtingen nakomt dan een Chinese leverancier. Of zie jij de consumentenbond al een rechtzaak in China beginnen als er een ontwerpfout in de omvormer bljkt te zitten ;)
Mja dat is wel lastig conclusies trekken. Misschien hebben ze in de firmware wel iets ala
if($time == xx:00:00){
scan();
log();
}

Dan log je precies tijdens de scan die misschien maar heel kort is. Zeker als ze toch maar eens per minuut of wat dan ook loggen tja dan kan het best tegelijk zijn.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb wat stickers over om op de meterkast te plakken om te waarschuwen dat er PV is aangesloten op deze meterkast. Een bedrijf waarvoor ik werk heeft nieuwe stickers met hun logo er op, en deze moeten voortaan op de meterkast. deze ongeveer: https://webshop.cedel.nl/...2Gdg2dEAQYAyABEgI0V_D_BwE

Ook heb ik stickers over die je op de omvormer kunt plakken met :
waarschuwing -bij onderhoud PV omvormer - voorafgaand aan onderhoud DC en AC -zijde scheiden met daarvoor bedoelde lastschelders.
Deze kan je op de omvormer plakken

en een met
Waarschuwing - PV installatie- DC- actieve delen kunnen ook na afschakelen en scheiden onder spanning blijven staan.

Deze laatste is voor op de DC bekabeling in huis. dus misschien op elke buis in elk vertrek 1.

Ik wil deze hier graag hier aanbieden voor wie wil. Stuur mij maar een PB de eerste sticker is met versturen E1,50 (een postzegelkost tegenwoordig E0,91) en elke extra sticker E0,50. Er zijn er voorlopig zat, weggooien is zonde, niet bedoeld voor de handel, dus gewoon voor wat je nodig hebt voor jouw installatie en misschien die van je buurman ofzo, mocht de installateur m vergeten zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Andre1973 op 11-10-2020 17:55 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-10 19:51

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Iemand een idee. Zag vandaag in de Solaredge app het huidig vermogen op 2,79 kw staan, maar in de grafiek staat het maximale van vandaag op 2,19 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 16:03
Ik ben me aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen.
Nu ben ik al vrij ver met het ontwerp in Sunny Design, maar er is 1 vraag waar ik niet goed het antwoord op kan vinden online.

Ik woon in een tussenwoning. Hoe dicht op de erfgrens mag je dan plaatsen op een schuindak.

Het huis is 5.10m breed. Ik dacht dan kan ik 5 panelen van 1.002m plaatsen. Met Clickfit EVO zit je dan op een breedte van 5.048m.
Maar een paar huizen verderop heeft iemand er maar 4 breed geplaatst.
Is het not done om zo dicht op je erfgrens te plaatsen dat je misschien ook over een gedeelde dakpan plaatst?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kodess schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:51:
Nu ben ik al vrij ver met het ontwerp in Sunny Design, maar er is 1 vraag waar ik niet goed het antwoord op kan vinden online.

Ik woon in een tussenwoning. Hoe dicht op de erfgrens mag je dan plaatsen op een schuindak.

Het huis is 5.10m breed. Ik dacht dan kan ik 5 panelen van 1.002m plaatsen. Met Clickfit EVO zit je dan op een breedte van 5.048m.
Is het not done om zo dicht op je erfgrens te plaatsen dat je misschien ook over een gedeelde dakpan plaatst?
Op schuin dak mag je tot de erfgrens, de nok en de dakvoet, uiteraard zal je wel mee moeten werken als er een gedeelde dakpan klem komt te zitten en de buren die moeten verwijderen. De oplossing is dus gewoon zorgen dat de laatste dakpan niet klem komt te zitten en je rails dus een enkele cm hoger plaatsen of iets korter houden. praten met de buren kan zowel helpen als irritant worden, daar moet je zelf een keus in maken, maar je staat in je recht en het is vergunningsvrij.

(ik ga er hierboven voor het gemak wel vanuit dat het geen beschermdstads of dorpsgezicht is en geen monument)

(kijk punt 3 )
Om een zonnecollector of zonnepaneel vergunningvrij te mogen
plaatsen moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
1. De zonnecollector of het zonnepaneel moet op een dak worden
geplaatst;
2. De collector of het paneel moet een geheel vormen met de
installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het
opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet die
installatie binnen in het betreffende gebouw worden geplaatst;
3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,
dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle
kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet
worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;
Je kan ook zelf even de vergunningscheck doen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 11-10-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Mattie112 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:35:
[...]Mja dat is wel lastig conclusies trekken. Misschien hebben ze in de firmware wel iets ala
if($time == xx:00:00){
scan();
log();
}
Dan log je precies tijdens de scan die misschien maar heel kort is. Zeker als ze toch maar eens per minuut of wat dan ook loggen tja dan kan het best tegelijk zijn.
Dat zou kunnen. Toen ik het schreef zat ik eraan te denken om eens op het display te kijken als de scan plaatsvindt (wat doen actuale Vpv en Ppv). Of via m'n Homewizard met energylink (die zit op de S0 poort van de kWh meter van die PV installatie).
Maar dan moet wel de zon schijnen, anders valt er niet veel te zien :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
[...]

Oei, wat een boel beren op de weg, euuhh op je dak.

Sneeuw geeft een extra belasting, eens. Maar permanent 30 cm (natte) sneeuw op je dak/panelen, daar is geen verweer tegen.

Niemand gaat met 80 kilo op z'n panelen leunen en een tak die er op valt is gewoon domme pech en/of verzekeringswerk. Mits @Habana de boel goed vastschroeft is er niets aan de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorii op 12-10-2020 00:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jorii schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:38:
[...]

Oei, wat een boel beren op de weg, euuhh op je dak. Laten we er eens eentje uithalen, ter leering ende vermaeck: 30 cm sneeuw op een oppervlak van 4 panelen, afgerond 8 m2? Weegt nog geen 3 kilo.

Niemand gaat met 80 kilo op z'n panelen leunen en een tak die er op valt is gewoon domme pech en/of verzekeringswerk. Mits @Habana de boel goed vastschroeft is er niets aan de hand.
Ik kan je vertellen dat het dak van tent bij de ijselhallen niet naar beneden is gekomen door 3 kilo sneeuw per 8m2.. :F
ik zou je bron nog eens nalezen.
https://www.scientias.nl/hoe-zwaar-is-sneeuw/

Ik ga er geen sterkteleer college van maken , loop gewoon naar buiten de volgende keer dat het echt waait en zoek een systeem op met een overspanning van 1,5M en je zal exact zien hoeveel het kan bewegen met alleen maar een "beetje" wind . nee het komt waarschijnlijk niet naar beneden met een overspanning van 1,5 M maar dat geflex (met windstoten zie je ze zelfs een soort golven) verhoogd gewoon de kans op microcracks, en als je dat kan voorkomen met een paar stokschroef van een paar euro, zou ik dat gewoon doen. :)

Ook vrij bijzonder dat er constructief advies op basis van de maximale lengte wordt gegeven zonder een idee te hebben over welk wind gebied dakhoek etc we het hebben |:(

Er is een reden dat we het in het "echt" meestal zo zien. (en nee dat is niet alleen de h.o.h. afstand van de onderconstructie.)

Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/assets/img/comp/fritts.nl/welk-montagesysteem-is-goed-voor-zonnepanelen-333-w1200.jpg

edit:
even @reneeke1970 qouten uit een ander topic... serieus mensen.... 8)7
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Zie alleen nog veel mensen die er technisch niks van snappen en nul komma nul praktijk ervaring hebben maar tips geven als deskundigen.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 12-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 19:53

BTS

Rtoo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:41:
Iemand een idee. Zag vandaag in de Solaredge app het huidig vermogen op 2,79 kw staan, maar in de grafiek staat het maximale van vandaag op 2,19 kw.
Heb ik ook, ik kan je alleen niet vertellen waarom SE dit doet in de app.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Naalroc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Absurd!
Hoeveel systemen heb je al gelegd ?
Je geeft advies alsof je het vaker doet.
[...]

Precies. 1.5m is het maximale. Als het 60cm is zou ik het ook doen.
Veel te veel ervaring gehad met dwarsbalken/ gordingen die 130cm uit elkaar zaten.
Dan doen we eerst verticale rails en soms horizontale rails en kan je niet anders.
Ben het met je eens hoor
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:23:
[...]

Ik kan je vertellen dat het dak van tent bij de ijselhallen niet naar beneden is gekomen door 3 kilo sneeuw per 8m2.. :F
ik zou je bron nog eens nalezen.
https://www.scientias.nl/hoe-zwaar-is-sneeuw/

Ik ga er geen sterkteleer college van maken , loop gewoon naar buiten de volgende keer dat het echt waait en zoek een systeem op met een overspanning van 1,5M en je zal exact zien hoeveel het kan bewegen met alleen maar een "beetje" wind . nee het komt echt niet naar beneden met een overspanning van 1,5 M maar dat geflex (met windstoten zie je ze zelfs een soort golven) verhoogd gewoon de kans op microcracks, en als je dat kan voorkomen met een paar stokschroef van een paar euro, zou ik dat gewoon doen. :)

Ook vrij bijzonder dat er constructief advies op basis van de maximale lengte wordt gegeven zonder een idee te hebben over welk wind gebied dakhoek etc we het hebben |:(

Er is een reden dat we het in het "echt" meestal zo zien. (en nee dat is niet alleen de h.o.h. afstand van de onderconstructie.)
Vergeet ook niet dat microcracks die op deze manier ontstaan (ja dat kan je zien aan de locatie en vorm) vallen niet onder de garantie.
Mocht je ze zo monteren.
Rtoo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:41:
Korte max piek geweest? als je de grafiek opent op de website van Solar Edge zie je hem dan ook niet?
Ik heb ook heel soms wel eens een hoger getal staan. Maar dat is wellicht te kort voor de grafiek.

[ Voor 82% gewijzigd door ApC_IcE op 12-10-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 16:20

3raser

⚜️ Premium member

Afgelopen vrijdag is mijn PV installatie opgeleverd. Het betreft 8 LG 340wp panelen met Enphase IQ7+ micro-omvormers.
Nu lijkt na 2 volle dagen dat 1 van de panelen qua opbrengst iets achter loopt op de rest. Geen paneel is hetzelfde dus dat er marges zijn snap ik. Dit paneel loopt echter 5% achter op het gemiddelde van de overige 7 panelen. Dat viel me direct op en is dus duidelijk minder dan de onderlinge marge van de overige panelen. Ik heb dit nog niet bij de installateur neergelegd omdat ik eigenlijk eerst een goede zonnige dag wil afwachten. Maar wat zijn eigenlijk mijn mogelijkheden als ik denk dat een paneel niet helemaal in orde is? Wat mag een paneel afwijken? Of is dit een kwestie van, als de klant vind dat het afwijkt moet hij vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:59

RvV

Of dat ene paneel voldoet precies aan de specs en de rest zit er ruim boven. :)
Maar hier zie ik een variatie van 5% tussen de beste en slechtste.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

RvV schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:20:
Of dat ene paneel voldoet precies aan de specs en de rest zit er ruim boven. :)
Maar hier zie ik een variatie van 5% tussen de beste en slechtste.
Ik heb het verschil berekend op het gemiddelde. Het verschil tussen de beste en de slechtste is ongeveer 7,5% voor zover je dat na 2 dagen met niet al teveel zon kunt beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heeft geen van de panelen schaduw, op wat voor manier dan ook? Dat lijkt me wel een essentieel onderdeel in deze vraag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Kodess schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:51:

Dat klopt niet. Een Clickfit EVO eindklem is minimaal 20 mm en een tussenklem 12 mm. Dan kom je dus op 4x12 + 2x20 + 5x1002 = 5098. Dus ja als je alles maximaal aanschuift zou je 2 mm speling hebben... ik zou het er eerlijk gezegd niet op gokken en iets smallere panelen uitzoeken.
Edit: Overleg met de buren is natuurlijk leuk maar als er volgend jaar eentje verhuist en er komt een zuurpruim voor in de plaats...

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Termy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:33:
Heeft geen van de panelen schaduw, op wat voor manier dan ook? Dat lijkt me wel een essentieel onderdeel in deze vraag.
Dat was ik vergeten te zeggen inderdaad. Er is geen enkele vorm van schaduw. De panelen liggen volledig open in zuidwaartse richting. Het paneel wat minder presteert ligt ook tussen de andere panelen in. Als er al een vorm van schaduw zou zijn dan zou een ander paneel daar juist eerder last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dre schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:47:
Weet iemand een oplossing voor de idioot vele pogingen om in te schakelen van een Effekta 5000 omvormer. Met name het geluid en slijtage van relais wil ik voorkomen. Vanochtend om 08:18u was de eerste poging, maar pas om 09:24u ging de omvormer aan. Totaal 61× een poging gedaan. Waarom 61× schakelen terwijl het maar 1× per dag hoeft?
Heb je al een oplossing? Met een ES4200 (is kwa hardware een 5000) heb ik het zelfde, ik dacht aan een PV-belasting die je afschakelt bij voldoende hoge opbrengst. Dan kun je met een en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger de schakel momenten flink beperken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 23:22
Naalroc schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:29:
Zijn dat van die bijna vlakke tegels, met een ietsje bolleling in de lengte richting? tegels van 16 x 26 cm?
Die ken ik heel goed uit Engeland.
Ongeveer 1 cm dik als het 'betonnen' tegels zijn, en 15 mm als gebakken?
Ka natuurlijk panelen op, maar misschien niet op de 'panlatten' want die zijn voor die tegels wat dunner/platter dan voor pannen.
Dus eerst wat meer info, denk ik.
Goede vragen. Had nog een paar pannen beneden liggen.
Zijn 19cm lang en 17 cm breed, en vrij dun met een kleine bolling in de pan. Zo te zien aan de binnenkant van het dak geschroefd/genageld (zie af en toe spijkers door het hout komen achter de knieschotten.

Vraag me zeer af of hier wel een systeem voor is dat zonnepanelen op het dak kan monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IwO9bmAAfXHjHKBmt2EAV82jKM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zbTsritGpoxE15e2cXvpXF0l.jpg?f=user_large

Nog even de andere foto's ter referentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuCDbjCihyvBL6kzacEiSySFjz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rmU3mMr4kcg25Mc8I4m4p2f8.jpg?f=user_large

En zie vooral links onderin bij de dakkapel hoe er 1 of 2 pannen weg zijn bij de buren, en hoe ze dus over elkaar heen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C80sCHkK-MFLMAxFMYJA31_BfTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BGxZROt7f0ccyoduEVY4D5aV.jpg?f=user_large

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
ja, dat is identiek aan het "Engelse" systeem, alleen denk ik dat de verticale steek wat kleiner is dan in de UK, vanwege de kortere tegel; bij de tegel van 26 cm is het zichtbare deel van de tegel 10 cm. ( Ik heb daar 25 jaar gewoond in verschillende huizen met een dergelijke dakbedekkking, en dat zelf deels vernieuwd).
Nogmaals, ik denk dat de 'panlatten' niet voldoende sterk zijn, omdat er mogelijk veel dunnere latten zijn gebruikt dan voor pannen. Ook vermoed ik dat de spanten dichter bij elkaar liggen dan bij een standaard pannendak, vanwege de overspanning van die panlatten. Daarom zal het raadzaam zijn om die onderconstructie daaraan te bevestigen, en niet aan de latten.
Over een mogelijke onderconstructie voor pv panelen laat ik me maar niet uit, ................dat is voor de "experts" hier.... :? .

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 12-10-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Stinger_Ventura waar een wil is, is altijd een weg ;)

Van der valk heeft bijvoorbeeld speciale montagehaken en afdekplaten voor leistenen daken. Die kun je misschien ook gebruiken. Ik weet alleen niet of je enigszins fatsoenlijk één of een aantal pannen kunt verwijderen uit het dak, zonder alles van bovenaf los te moeten halen?

Als je de installatie uitbesteed, hoef je je daar geen zorgen over te maken trouwens. Dan moet je waarschijnlijk wel een expert zoeken op het gebied van speciale daken. Kost misschien wat meer, maar dan hoef je je zelf geen zorgen te maken over hoe het aangepakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:04:
@Stinger_Ventura waar een wil is, is altijd een weg ;)

Ik weet alleen niet of je enigszins fatsoenlijk één of een aantal pannen kunt verwijderen uit het dak, zonder alles van bovenaf los te moeten halen?
Normaal gesproken liggen die tegels gewoon los, net als pannen, maar kùnnen worden gezekerd met een gegalvaniseerde(!) spijker als de dakhelling echt steil is. Je kunt dan ook makkelijk een (ongespijkerde) tegel verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

onetime schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Heb je al een oplossing? Met een ES4200 (is kwa hardware een 5000) heb ik het zelfde, ik dacht aan een PV-belasting die je afschakelt bij voldoende hoge opbrengst. Dan kun je met een en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger de schakel momenten flink beperken.
Ik leg me erbij neer en vervang over 10 jaar wel weer 1 of 2 relais :P De omvormer hangt op zolder en daar heeft niemand er last van.

Paar opties waar ik aan dacht:
  1. Extern van de omvormer de panelen met 0,2A belasten als de spanning <110V is. Constante stroom. Op het moment dat de spanning boven de 110V komt is er voldoende vermogen en mag de string vrijgegeven worden.
  2. De relais worden bekrachtigt met 12V als de Effekta denkt dat er voldoende zonlicht is. Deze 12V stuurspanning is makkelijk te gebruiken. Stuur hiermee een ander relais mee die String B vrijgeeft of juist doorschakelt als String A voldoende vermogen heeft. Dus of een DC relais plaatsen in serie met de string B. Of een DC relais die kanaal B kortsluit. In relais mag je ook 'vermogenselektronica' lezen :)
  3. Op het moment dat de relais bekrachtigd worden staat er 230 Volt op CN1 en CN2. Hier zou je ook wat mee kunnen voeden/schakelen.
Zie hier de locatie en testpunten van de 12V relais en CN1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHS6Kk-iVNL73GqWFRn1_8OW39s=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Cn0xUOpOOU4uZt7VN5kgOWrv.png?f=fotoalbum_small

Heb nog wel meer foto's als daar behoefte aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ApC_IcE schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:53:

Vergeet ook niet dat microcracks die op deze manier ontstaan (ja dat kan je zien aan de locatie en vorm) vallen niet onder de garantie.
Mocht je ze zo monteren.
Ik vergeet dat niet hoor, ik was slecht een klein beetje teleurgesteld ;)

Ik heb net voor de grap even wat ingevuld in de esdec calculator. Boven windruk 1kn/m2 krijg je de waarschuwing dat alles alleen nog indicatief is en je contact op moet nemen..
1Kn/M2 heb je in windgebied 1 al vanaf 9 meter hoog gebouw in onbebouwde omgeving.. ergo de helft van de schuren op het platteland van noordholland.

Ik dacht, dan moet ik toch eens kijken in de folder waar die max 1,5 M dan staat
De stokschroeven mogen maximaal 1,5 m uit elkaar geplaatst worden. (Zie calculator voor afstand) Zorg ervoor dat de stokschroeven altijd in een gording bevestigd worden.
mooi geval sellectief lezen dus. ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJJN4tUQSVgIafjR260gZOxgrYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNRSq9eAvplnUvvwf9vfqUa6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 12-10-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de LONGi LR4-60HPH en LR4-60HIH? De specs van de HIH lijken iets beter en die kan ik zelfs voor 119 euro vinden ipv 129 voor de HPH. Zover ik kan zien aan de specs passen ze ook allebei op de QS1 omvormer. Interessant genoeg zijn de HIH's volgens de datasheet wel echt 1755 x 1038 mm.

Wat mis ik hier?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 20:24
@twain4me

Het is een knappe discussie geworden over mijn schroefstokjes, wellicht is men vergeten dat het over een schuurtje op een volkstuin gaat met een dakoppervlak van 3.2x1.8 mtr 20graden, waar slechts drie paneeltjes op komen te leggen, nokhoogte slechts 2.3mtr en 3 mtr lager dan de omgeving.

ik begrijp dat het één er ander verhaal word qua belasting in andere situaties zoals je aangeeft in je voorbeeld qua oppervlak, hoogte lokatie ed., maar voor mijn dakje niet zo spannend, of het er nu 4/5 of zes worden…stokje meer dan maar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Habana schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:24:
@twain4me

Het is een knappe discussie geworden over mijn schroefstokjes,

[...]

stokje meer dan maar….
Haha, ja eens in de zoveel tijd gebeurd dat, in ik dacht deeltje 6 hebben we ook zoiets gehad over al dan niet oude dakkapellen en schuur daken. :9 het lijkt alleen nu in het weer te zitten, in meerdere topics tegelijk een berg waardeloze adviesen van dom, stom, tot ronduit gevaarlijk..
Mensen die gaan proberen mij te leren hoe bouwfisica werkt, het is ronduit lachwekkend, wat de google tigers momenteel bij elkaar zitten te oracelen. En soms ben je het een beetje zat ;)

Dat stokje meer zou ik doen of je moet het golven willen kunnen filmen wat ik beschreef :+

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 12-10-2020 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Jorii schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:38:
[...]
Oei, wat een boel beren op de weg, euuhh op je dak.

Sneeuw geeft een extra belasting, eens. Maar permanent 30 cm (natte) sneeuw op je dak/panelen, daar is geen verweer tegen.

Ik snap de opmerkingen van @reneeke1970 en @twain4me wel als ik dit lees. Want er wordt wat op gevoel geroepen zonder even 2 min te Googlen en e.e.a. te lezen.

In de specs of installatie manual van (goede) panelen staat waar ze tegen moeten kunnen.
Mijn QCells is dat voor ontwerp bij een optimale bevestiging 3600 en 2670 Pa aan resp. druk- en trekkrachten (maar bij 1.5x voudige mogen ze nog niet kapot gaan (veilgheidsfactor)). Dit is blijkbaar overeenkomstig de Internationale standaard IEC 61215-2:2016 en en Amerikaanse UL 1703.
3600 Pa = 3600 N/m2 = 367 kg/m2 als ontwerpbelasting.
Zo'n paneel is 1.8m2.
Dus per paneel mag er (gelijkmatig verdeeld) 660 kg(!!) op liggen en zou het paneel zelfs bij 990 kg nog niet kapot mogen gaan.

Maar, sneeuw op een schuin dak is weer anders want dat geeft een inhomogene belasting. Daar hebebn Duiters weer een test op bedacht. Dan drukt er 610 kg/m2 inhomogeen op de panelen. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZiZK50k9e9TjlZwT7RgLGsw05Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9S2iGOijTBw0vvRnXVerdNWg.png?f=fotoalbum_large

Een interessant artikel over hoe panelen worden getest is: Advanced mechanical loading tests for different solar applications
Het is bizar wat een goed paneel kan doorstaan (naast 600 kg/m2 sneeuw ook windkracht 17).

Als ik dat dan zo lees, dan is 1.5 afstand van de stokschroeven geen enkel probleem...
...zolang ze maar ~M12 of zo zijn :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 01:18:
[...]

Ik snap de opmerkingen van @reneeke1970 en @twain4me wel als ik dit lees. Want er wordt wat op gevoel geroepen zonder even 2 min te Googlen en e.e.a. te lezen.

In de specs of installatie manual van (goede) panelen staat waar ze tegen moeten kunnen.
Mijn QCells is dat voor ontwerp bij een optimale bevestiging 3600 en 2670 Pa aan resp. druk- en trekkrachten (maar bij 1.5x voudige mogen ze nog niet kapot gaan (veilgheidsfactor)). Dit is blijkbaar overeenkomstig de Amerikaanse standaarden IEC 61215-2:2016 en UL 1703.
Zo'n paneel is 1.8m2.
Dus per paneel mag er (gelijkmatig verdeeld) 660 kg(!!) op liggen en zou het paneel zelfs bij 990 kg nog niet kapot mogen gaan.

Maar, sneeuw op een schuin dak is weer anders want dat geeft een inhomogene belasting. Daar hebebn Duiters weer een test op bedacht. Dan drukt er 610 kg/m2 inhomogeen op de panelen. Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

Een interessant artikel over hoe panelen worden getest is: Advanced mechanical loading tests for different solar applications
Het is bizar wat een goed paneel kan doorstaan (naast 600 kg/m2 sneeuw ook windkracht 17).

Als ik dat dan zo lees, dan is 1.5 afstand van de stokschroeven geen enkel probleem...
als je het leuk vindt: In de documentatie van bv canadian solar staat mooi het verschil wat je maximaal mag ontwerpen qua belasting per paneel en dan ondersteund en geklemd aan de korte kant vs de lange kant.
Klemmen aan de korte kant waren not done. inmiddels worden zelfs 2 meter panelen zonder enige controle of berekening neergelegd met alleen ondersteuning op de korte kant, helemaal niemand lijkt het nog te lezen. :+

https://www.zonnepanelen-...onnepanelen-voordelig.pdf

pagina 10 verschillen in downforceload

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-10-2020 01:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Mijn QCells is dat voor ontwerp bij een optimale bevestiging 3600 en 2670 Pa aan resp. druk- en trekkrachten (maar bij 1.5x voudige mogen ze nog niet kapot gaan (veilgheidsfactor)). Dit is blijkbaar overeenkomstig de Amerikaanse standaarden IEC 61215-2:2016 en UL 1703.
Zo'n paneel is 1.8m2.

[Afbeelding]

De stok schroef zal niet breken, maar de rails wel buigen. En daarbij je moet de rails als trap kunnen gebruiken om dak op te klimmen.
Dus een rails op twee stoelen leggen en er dan op gaan zitten leek me wel leuk home video worden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
WackoH schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:10:
[...]
[Afbeelding]

Dat is interessant, wel de kanttekening dat de ene Goodwe de andere niet is. Ook hier zijn firm en hardware verschillen. Zo heb ik een rode 3000NS vervangen door een witte 4200DNS en zie ik een heel ander opstart patroon en krijg ik datapunten per minuut, daarvoor per 6 minuten.

Wel kan ik bevestigen dat de schaduwtracking van Goodwe niet onmiddellijk werkt. Ik zie af en toe ook bij mijn schaduwmomentjes curves dat ik denk, waar wacht je op....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Termy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:11:
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de LONGi LR4-60HPH en LR4-60HIH? De specs van de HIH lijken iets beter en die kan ik zelfs voor 119 euro vinden ipv 129 voor de HPH. Zover ik kan zien aan de specs passen ze ook allebei op de QS1 omvormer. Interessant genoeg zijn de HIH's volgens de datasheet wel echt 1755 x 1038 mm.

Wat mis ik hier?
Iemand? De vraag lijkt enigszins te verdrinken in de stokschroeven ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Termy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

Iemand? De vraag lijkt enigszins te verdrinken in de stokschroeven ;).
Misschien had je even de linkjes naar de specs moeten posten.
Nu moeten we dat zelf doen. Maar je conclusie is juist (ik heb mijn vergelijking op de 370Wp gedaan)
De HiH lijkt op papier iets beter. Ik heb geen ervaring verder met Longi. Dus at your own risk.

Ik scande beide pdfjes even:
HPH
https://en.longi-solar.co...0190829/5d6775bdcba55.pdf
en
HIH
https://solarclarity.nl/w...HIH-MC-EVO2-connector.pdf

HPH:
  • 10 jaar productgarantie
  • Lijkt tot 370 wp te gaan
  • *module efficiency 19.8 bij de 370Wp
  • Temp coëfficiënt ietsje minder 0.02 Pmax verschil
HIH
  • 12 jaar productgarantie
  • Lijkt tot 380 wp te gaan
  • *module efficiency 20.3 bij de 370Wp
  • Temp coëfficiënt ietsje beter 0.02 Pmax verschil
* Module efficiency is ook hoger bij de HiH omdat de afmeting van het paneel kleiner is. Dus niet teveel waarde aan hechten.

[ Voor 8% gewijzigd door ApC_IcE op 13-10-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:10

A13X

Dude

Iemand ervaring met het aanvragen van de KOR regeling waarbij het energie contract op naam van hun partner staat?

Hier hebben wij dat zo gedaan omdat zij haar kWh van het laden van de auto mag declareren. Daarvoor eiste de werkgever een contract op haar naam. Echter nu met het aanvragen van de KOR regeling wil ze dat liever niet op haar naam aangezien ze de optie om in die 3 jaar voor zichzelf te beginnen wil vrij houden.

Nu willen we het dus op mijn naam aanvragen maar het energie contract staat niet op mijn naam. (factuur panelen hebben we 2x ontvangen, 1x op mijn naam en 1x op haar naam dus dat is geen probleem.)

Verwarrende is, belastingdienst zeg nee dat kan niet, onze accountant zegt dat heb ik al meerdere keren gedaan. 8)7 (die vraag echter €125 voor het invullen, dat is dus snel verdient)

[ Voor 13% gewijzigd door A13X op 13-10-2020 10:21 ]

Awesome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 04:29:
[...]

De stok schroef zal niet breken, maar de rails wel buigen. En daarbij je moet de rails als trap kunnen gebruiken om dak op te klimmen.
Dus een rails op twee stoelen leggen en er dan op gaan zitten leek me wel leuk home video worden....
In wat andere situaties kan je ook nog denken aan valbeveiliging.. een railsje met 3 stok schroefjes in hout van twijfelachtig kwaliteit.. lig je na de klap je zonde te overdenken tussen de rodondendrons krijg je daarna die rails ook nog op je kop :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raym09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:19:
Iemand ervaring met het aanvragen van de KOR regeling waarbij het energie contract op naam van hun partner staat?

Hier hebben wij dat zo gedaan omdat zij haar kWh van het laden van de auto mag declareren. Daarvoor eiste de werkgever een contract op haar naam. Echter nu met het aanvragen van de KOR regeling wil ze dat liever niet op haar naam aangezien ze de optie om in die 3 jaar voor zichzelf te beginnen wil vrij houden.

Nu willen we het dus op mijn naam aanvragen maar het energie contract staat niet op mijn naam. (factuur panelen hebben we 2x ontvangen, 1x op mijn naam en 1x op haar naam dus dat is geen probleem.)

Verwarrende is, belastingdienst zeg nee dat kan niet, onze accountant zegt dat heb ik al meerdere keren gedaan. 8)7 (die vraag echter €125 voor het invullen, dat is dus snel verdient)
ja dat heb ik.. het is niet dat je niet voor jezelf kan beginnen natuurlijk, maar hier is je vraag beter op zijn plek :)

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Niets zo leuk als handleidingen lezen :D
In de documentatie van bv canadian solar staat mooi het verschil wat je maximaal mag ontwerpen qua belasting per paneel en dan ondersteund en geklemd aan de korte kant vs de lange kant.
Klemmen aan de korte kant waren not done. inmiddels worden zelfs 2 meter panelen zonder enige controle of berekening neergelegd met alleen ondersteuning op de korte kant, helemaal niemand lijkt het nog te lezen. :+

https://www.zonnepanelen-...onnepanelen-voordelig.pdf
pagina 10 verschillen in downforceload
Dat is ook de reden dat ik expliciet “bij een optimale bevestiging” had toegevoegd.
De Installation Manual van QCells is voor wat betreft de montage mogelijkheden nog wat uitgebreider en maakt een verschil tussen point mounting en linear mounting. Maar zelfs bij de meest beroerde bevestiging is dat nog meer (nl. 160 kg/m2) dan waar het dak op is ontworpen (max. 70 kg/m2 bij plat dak).
Dus wat dat aangaat kun je het in Nederland eingelijk nooit fout doen.
PS: Na zo’n belasting is wel 5% verlies toegestaan en zou het op termijn tot meer ellende kunnen leiden, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

PS: Na zo’n belasting is wel 5% verlies toegestaan en zou het op termijn tot meer ellende kunnen leiden, vermoed ik.
ja microcracks zullen niet vanzelf minder worden een aantal thermische cycli eroverheen en je kan ze wel weg pleuren heb ik zoon vermoeden.

wat veel mensen niet weten is hoe extreem breekbaar die cellen zijn. ik heb er wel eens 1 vast gehad ( en gesloopt) dus een cell die uiteindelijk in een paneel zou zijn verwerkt, niet iets wat gelamineerd is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ApC_IcE schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Misschien had je even de linkjes naar de specs moeten posten.
Nu moeten we dat zelf doen. Maar je conclusie is juist (ik heb mijn vergelijking op de 370Wp gedaan)
De HiH lijkt op papier iets beter. Ik heb geen ervaring verder met Longi. Dus at your own risk.

Ik scande beide pdfjes even:
HPH
https://en.longi-solar.co...0190829/5d6775bdcba55.pdf
en
HIH
https://solarclarity.nl/w...HIH-MC-EVO2-connector.pdf

HPH:
  • 10 jaar productgarantie
  • Lijkt tot 370 wp te gaan
  • *module efficiency 19.8 bij de 370Wp
  • Temp coëfficiënt ietsje minder 0.02 Pmax verschil
HIH
  • 12 jaar productgarantie
  • Lijkt tot 380 wp te gaan
  • *module efficiency 20.3 bij de 370Wp
  • Temp coëfficiënt ietsje beter 0.02 Pmax verschil
* Module efficiency is ook hoger bij de HiH omdat de afmeting van het paneel kleiner is. Dus niet teveel waarde aan hechten.
Ok, fair enough, die had ik wel even kunnen linken idd. Maar als er geen rode vlaggen zijn dan denk ik dat ik wel voor minder een beter paneel wil hehe. Het ligt toch op plat dak dus hoe het er uit ziet maakt me niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
twain4me schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
ja microcracks zullen niet vanzelf minder worden een aantal thermische cycli eroverheen en je kan ze wel weg pleuren heb ik zoon vermoeden.
wat veel mensen niet weten is hoe extreem breekbaar die cellen zijn. ik heb er wel eens 1 vast gehad ( en gesloopt) dus een cell die uiteindelijk in een paneel zou zijn verwerkt, niet iets wat gelamineerd is oid.
Klopt. Ik heb zo'n individuele cel (laagje silicium van 0.2~0.5 mm) nog niet in handen gehad, maar ze schijnen inderdaad erg kwetsbaar te zijn omdat silicium zo bros is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Raym09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:19:

Dat ie dat meerdere keren heeft gedaan wil niet zeggen dat het bij jouw ook gaat lukken. Als er niet gecontroleerd wordt heb je geluk. Als ze dat wel doen heb je misschien pech.
Als de belastingdienst zegt dat dit niet kan dan lijkt het antwoord me wel duidelijk.

Je kan ook door rood licht rijden, maar of dat verstandig is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Zo mn panelen liggen er nu een maand op..bedankt allemaal voor de hulp.
Ik heb nu 18 panelen liggen van longi 350wp.
Samen met een goodwe omvormer.
Totaalbedrag 4600 ex dit was inc dakdoorvoer boren top service van dit bedrijf.
Solar2led chapeau mannen ze hebben zelfs voor me een digitale meter geplaatst zodat toon werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
[...]

Gelukkig had ik na een kleine vergissing te zijn begaan (de komma op de verkeerde plek in mijn berekening) mijn post direct aangepast. De enorme aannames die sommigen over anderen hebben vind ik wel bijzonder :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Jorii Toen ik je post zag stond het er inderdaad nog wat anders. Maar er staat nog steeds dat "Sneeuw geeft een extra belasting, eens. Maar permanent 30 cm (natte) sneeuw op je dak/panelen, daar is geen verweer tegen."
Het blijkt dus dat panelen met een goede montage zelfs daar nog verweer tegen hebben.
"En niemand gaat met 80 kilo op z'n panelen leunen"
Echt niet? Lopen wel >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf-rfeQM7pODIfeUGXjpKR4nIDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMUV2osY4zgXGX0SxWC4Ruaq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:10

A13X

Dude

jobr schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Dat ie dat meerdere keren heeft gedaan wil niet zeggen dat het bij jouw ook gaat lukken. Als er niet gecontroleerd wordt heb je geluk. Als ze dat wel doen heb je misschien pech.
Als de belastingdienst zegt dat dit niet kan dan lijkt het antwoord me wel duidelijk.

Je kan ook door rood licht rijden, maar of dat verstandig is....
Na het topic dat @twain4me gelinkt had gelezen te hebben, heb ik energie direct maar gewoon gebeld en gevraagd of dat aangepast kon worden. Blijkbaar is deelname aan de KOR dus ook de enige reden dat je dat de naam op het contract kan aanpassen. :)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:43:
@Jorii Toen ik je post zag stond het er inderdaad nog wat anders. Maar er staat nog steeds dat "Sneeuw geeft een extra belasting, eens. Maar permanent 30 cm (natte) sneeuw op je dak/panelen, daar is geen verweer tegen."
Het blijkt dus dat panelen met een goede montage zelfs daar nog verweer tegen hebben.
"En niemand gaat met 80 kilo op z'n panelen leunen"
Echt niet? Lopen wel >:)
[Afbeelding]
Ik leg er dan altijd nog een plank over heen zodat ik alleen op frame druk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:09

Ryan1981

Je ne sais pas

[...]

Mijn QCells is dat voor ontwerp bij een optimale bevestiging 3600 en 2670 Pa aan resp. druk- en trekkrachten (maar bij 1.5x voudige mogen ze nog niet kapot gaan (veilgheidsfactor)). Dit is blijkbaar overeenkomstig de Internationale standaard IEC 61215-2:2016 en en Amerikaanse UL 1703.
Zo'n paneel is 1.8m2.

[Afbeelding]

Ook enig idee welke afmeting van hagelstenen deze panelen nog kunnen overleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Interessante vraag.
Er is een Youtube filmpje van een bezoek aan JA Solar waarbij met 25 mm ijsballetjes die met 23 m/s recht op een paneel knallen.

Een test op weerstand tegen hagel blijkt een verplicht onderdeel van de IEC 61215, nl. sectie 10.17. Er zijn verschillende inslagen gedefinieerd (uit de 2005 versie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_fnqE-qEvPg8kZGRUSel6FZR3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/crQyMIonodHTVoffzjRJsqAG.png?f=user_large
Naarmate de hagel groter wordt, vallen ze sneller. Vandaar dat de inslagkracht ongeveer vertienvoudigd als de diameter nog niet eens verdubbeld.
Ik heb niet uitgezocht wat nu precies de vereisten zijn in de laatste versie van de standaard. Maar voor de 2005 versie geldt dat een paneel de test haalt als na 11 inslagen het vermogensverlies <5% vermogen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfwcXDxh_TuQCQCbTv5jKwnboz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zt9EkB4qOFFE2hiqQuKkqeVZ.png?f=user_large.
Maar hier wordt 45 mm met 32 m/s die 11x op het paneel worden afgevuurd als onderdeel van IEC-norm genoemd.

En natuurlijk is altijd nog (soort van) Myth Busters test.

Ik kwam nog een folder van Frauenhofer instituut tegen, waar in een mooi schema staat hoe een paneeltype wordt getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94gVk9yjvg9sdkpbK4LTc_MEpWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vmKG5uh1xjCYseB6XvngEUyj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb een vraag... op mijn dak (pal zuid) kan ik 20 panelen kwijt:
- 2 rijen van 5 op de schuine kap, boven het dakraam
- 1 rij van 5 op de schuine kap, onder het dakraam
- 1 rij van 5 op de uitbouw

Voor het gemak gaan we uit van panelen van 390 Wp.

Het liefst heb ik een oplossing waarbij je geen kabel hebt die langs de muur en over de dakgoot omhoog loopt. Je krijgt dan een oplossing met 2 omvormers. Ik heb nog 2 groepen vrij in mijn groepenkast (3x25A). Nu loop ik tegen het probleem aan dat de 15 panelen op het dak (samen 5850 Wp) een omvormer van, zeg 5000W nodig hebben.

Wat is hierin wijheid? Moet ik een extra groepenkast (laten) plaatsen? Of kan het ook op een andere manier opgelost worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Vanwaar zie je een probleem? Je kunt toch een 5000W 1 fase omvormer plaatsen voor het dak en die op een 20A automaat zetten?. mocht je zekering ooit eruit gaan kun je altijd je omvormer nog ietsje begrenzen (bv op 95%)

Weet je overigens zeker dat je 390W panelen op het dak gaat plaatsen? Zijn dat niet allemaal XL panelen (dus 2m ipv 1.60 lang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dirkdeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:

Het liefst heb ik een oplossing waarbij je geen kabel hebt die langs de muur en over de dakgoot omhoog loopt. Je krijgt dan een oplossing met 2 omvormers. Ik heb nog 2 groepen vrij in mijn groepenkast (3x25A). Nu loop ik tegen het probleem aan dat de 15 panelen op het dak (samen 5850 Wp) een omvormer van, zeg 5000W nodig hebben.

Wat is hierin wijheid? Moet ik een extra groepenkast (laten) plaatsen? Of kan het ook op een andere manier opgelost worden?
meer wp op een kleinere omvormer. klinkt erger dan het is. verlies valt doorgaans mee, het aantal vollasturen gaat wel flink omhoog.

met sunnydesign kan je een heel aardig beeld krijgen ik heb 15 X 360Wp longis gebruikt (dus nog wel iets minder wp)

in dit voorbeeld een 3.6kW omvormer het verlies op jaar basis is 2.4% na salderen zal je die 2,4% waarschijnlijk moeten zien als 5 cent surplus en is het dus 5 cent * 2.4% 5300kwh => 5 cent * 127kWh = 6,36 euro/jaar je verlies wordt minder met een 4.0kW omvormer kom je op ongeveer 1.2% verlies

dat kan in veel gevallen op 2,5 mm2 draad en een 20A groep

je moet wel tegen tafelbergen in je grafiekjes kunnen, maar het werkelijke verlies valt in kwh mee, en financieel is het vaak de beste oplossing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsj5NuwtKhAzKZAfUxJjisOgex0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akB1gslQ4R0HG1S3RW20eWxq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 14-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:44
twain4me schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

meer wp op een kleinere omvormer. klinkt erger dan het is. verlies valt doorgaans mee, het aantal vollasturen gaat wel flink omhoog.

met sunnydesign kan je een heel aardig beeld krijgen ik heb 15 X 360Wp longis gebruikt (dus nog wel iets minder wp)

in dit voorbeeld een 3.6kW omvormer het verlies op jaar basis is 2.4% na salderen zal je die 2,4% waarschijnlijk moeten zien als 5 cent surplus en is het dus 5 cent * 2.4% 5300kwh => 5 cent * 127kWh = 6,36 euro/jaar je verlies wordt minder met een 4.0kW omvormer kom je op ongeveer 1.2% verlies

dat kan in veel gevallen op 2,5 mm2 draad en een 20A groep

je moet wel tegen tafelbergen in je grafiekjes kunnen, maar het werkelijke verlies valt in kwh mee, en financieel is het vaak de beste oplossing

anders wat @exroosje zegt en gewoon plaatsen en op de bestaande beveiliging draaien.

[Afbeelding]
Je rekent hier wel met 360wp terwijl hij het over 390wp panelen had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
exroosje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:30:
Weet je overigens zeker dat je 390W panelen op het dak gaat plaatsen? Zijn dat niet allemaal XL panelen (dus 2m ipv 1.60 lang).
Yes, die zijn 2 meter hoog. Ik kan er boven m'n dakraam 2 rijen kwijt (240cm van bovenzijde dakraam tot nok), en onder het dakraam ruim nog een rij.

Maar ik kan toch niet zomaar een 5000W omvormer aansluiten? Op mijn 3x25A aansluiting mag ik toch niet zomaar een 16A automaat vervangen door een 20A? Ik kan de omvormer wel begrenzen of kleiner dimensioneren, maar dit is wel een heel groot verschil... Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

padoempats schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

staat erook duidelijk bij, het gaat meer om het idee en hoe en waar hij de info kan vinden er mist nog wel meer info voor een exacte berekening.

deze had ik nog "liggen", maar ik wil best even invullen hoor, je krijgt er alleen geen plaatje bij :P

edit het is ongeveer 4 % bij een 3.6 kW neerkomt op 4%*5700 => 5 cent * 228 => 11,4 euro/ jaar
maargoed je kan ook denken dat die kWh 21 cent waard is en blijft en dan kom je op een ander bedrag uit.

dit is met de dakhoek (30graden) die ik toevallig heb en de exacte orientatie die ik toevallig heb (4 graden richting West vanaf zuid)

[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 14-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
padoempats schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

En ook met een 3,6 kW omvormer en niet een 4,0 dus dat streept prima tegen elkaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
dirkdeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:

Hoe breed is dat dakraam dan? Hele woning?

Als je alles in dezelfde oriëntatie hebt zou ik wel met de DC kabels van de vijf op de aanbouw omhoog gaan (ergens achter de HWA ofzo) / achter de dakgoot langs en dan een 3-fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
kabeltjekabel schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Hoe breed is dat dakraam dan? Hele woning?

Als je alles in dezelfde oriëntatie hebt zou ik wel met de DC kabels van de vijf op de aanbouw omhoog gaan (ergens achter de HWA ofzo) / achter de dakgoot langs en dan een 3-fase omvormer.
Het dakraam is niet zo breed, maar estetisch vinden we dit een mooie oplossing. De DC kabel achter de HWA is niet zo'n punt, maar we hebben een mooie geïntegreerde dakgoot waar je niet achter komt. Dan zou de kabel eroverheen moeten, en dat vind ik echt geen gezicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dirkdeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Yes, die zijn 2 meter hoog. Ik kan er boven m'n dakraam 2 rijen kwijt (240cm van bovenzijde dakraam tot nok), en onder het dakraam ruim nog een rij.

Maar ik kan toch niet zomaar een 5000W omvormer aansluiten? Op mijn 3x25A aansluiting mag ik toch niet zomaar een 16A automaat vervangen door een 20A? Ik kan de omvormer wel begrenzen of kleiner dimensioneren, maar dit is wel een heel groot verschil... Of zie ik het verkeerd?
zie mijn post met een 3,6 kW omvormer kom je op een jaar verlies van 4% indien het nu al overswchot is kan het nooit veel meer verlies zijn dan 11cent * 228kWh = > 25 euro/jaar
reken je met het huidige salderen en gebruik je ze ook echt kom he dus op 48 euro/jaar
ik acht beide vergoedingen niet houdbaar in de nabije toekomst (zie afbouw voorstel voor salderen)
en kom je uit op iets rond de 5 cent met name omdat deze pieken eigenlijk niets toevoegen aan eigengebruik kom je dus uit op een euro of 12 /jaar

met een 4.0 ishet verlies rond de 2% of afzekeren met 20a wel of niet mag zijn de meningen over verdeeld, het wordt veel gedaan en meer zeg ik er niet over. anders eindigen we in de 400ste discusiie over selectiviteit.

Maar hier en over het salderen moet je je eigen ideeen over ontwikkelen, er staat niets vast (behalve dat ze de salderings regeling willen veranderen en hier voorstellen voor zijn gedaan aan de kamer)
mijn advies reken je vooral niet rijk.. de gouden tijden waar we nu inzitten gaan een einde krijgen, de vraag is alleen wanneer en hoe abrupt

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-10-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@dirkdeman

voor de duidelijkheid een zonnepaneel van 300WP geeft eigenlijk nooit 300 watt in de zomer. De temperatuur, niet ideeale hoek t.o.v de zon (we bewegen nu eenmaal ;) ) etc.. het is maar heel erg zelde dan 300WP 300watt gaat leveren in nederland, hier maak je eigenlijk gebruik van met een te kleine omvormer. je zal alleen met name in mei tafelbergjes zien in de grafieken. (aftoppen)

en met deze setup ook nog wel wat vaker, want het is op een 3,6 wel flink onder dimensioneren qua omvormer

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 14-10-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
twain4me schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:46:
@dirkdeman

voor de duidelijkheid een zonnepaneel van 300WP geeft eigenlijk nooit 300 watt in de zomer temperatuur, niet ideeale hoek t.o.v de zon (we bewegen nu eenmaal ;) ) etc.. het is maar heel erg zelde dan 300WP 300watt gaat leveren in nederland, hier maak je eigenlijk gebruik van met een te kleine omvormer. je zal alleen met name in mei tafelbergjes zien in de grafieken. (aftoppen)
Snap ik, en dank voor je nuance.

Eigenlijk hebben we de keus uit:
- Alles op 1 3-fase omvormer, oplossing verzinnen voor kabel
- 2 omvormers waarvan 1 ondergedimensioneerd is en op een 20A automaat gezekerd is

Ik ga er nog eens over dubben... dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dirkdeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Snap ik, en dank voor je nuance.

Eigenlijk hebben we de keus uit:
- Alles op 1 3-fase omvormer, oplossing verzinnen voor kabel
- 2 omvormers waarvan 1 ondergedimensioneerd is en op een 20A automaat gezekerd is

Ik ga er nog eens over dubben... dank voor de input!
ja dan ga je al uit van een 4.0 of groter. een 3,6 kan op 16a
er zijn ook mensen die een een te grote omvormer op een "tekleine" automaat plaatsen, ik ben daar geen voorstander van , ik wil zelf niet boven de rating ( dus de waarde op de automaat) maar je blijft opzich binnen de specs van het afslaan. de pieken zijn niet lang genoeg om de automaat te laten trippen en anders kan je nog begrenzen. ik heb dan een beetje het idee van 100 rijden in zijn 2 , hoewel het kan heb ik er geen fijn gevoel bij.

Hier zie je trouwens leuk het verschil in beeld ik heb op de wip gezeten tussen een 8.0 en een 10.0 omvormer

in bijna alle gevallen blijf ik onder de 8000watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIuwFEYieuVQmk1GnKEKBmb6k1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rauXvb9mfxRUik7cSKjktaR7.jpg?f=fotoalbum_medium

dit soort piekjes zou ik missen op jaarbasis is het nihil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dn_om4Qj3kklqGFHv3jn2J2wdk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQHh8H9hE0MzAqZazL5O212x.jpg?f=fotoalbum_medium

in mijn geval is de keuze voor mij gemaakt, de 8.0 was er even niet, ik kreeg een beetje extra korting op de 10.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 16:03
Nav van feedback van @twain4me en @mcDavid mijn plan aangepast en nu hier op tweakers gezet in een topic: PV-advies smalle tussenwoning

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik kan 2e hands een set verkrijgen met de volgende dingen?

16 x enphase IQ7 micro-omvormers
Kabel met 16 slots voor de omvormers (Q-Cable)
Q-Relais
Aardlek automaat.
Stekkers AC voeding
Eind cap
Dakdoorvoer hellende daken

Mijn twijfel zit niet zozeer in de prijs van 1000 euro voor dit alles ,maar in de capaciteit van de omvormer.
De omvormer IQ7 kan tot: 200-315WP

Met het oog op de toekomst twijfel ik dus of ik niet moet gaan voor een set waarbij hogere WP mogelijk is?

Nieuw kost deze set: 1900 euro overigens. Er zitten geen PV panelen bij die moet ik dan zelf kopen

De set moet komen op een plat dak waar ik montage zelf kan doen.

Wat is jullie advies?

[ Voor 9% gewijzigd door deheij1 op 15-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik zou eerst kijken wat voor legplan op je dak mogelijk is en wat voor panelen daar op passen. Als je idealiter relatief grote panelen (met hogere Wp dus) zou leggen voor optimale Wp/m2, dan is het misschien wel erg krap met de IQ7. Met kleinere panelen valt het wellicht mee. Op plat dak met lage hoeken (en oost/west) haal je bij lange na de Wp niet dus dan zou het best mee kunnen vallen qua aftoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

deheij1 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:34:
Ik kan 2e hands een set verkrijgen met de volgende dingen?

16 x enphase IQ7 micro-omvormers
Kabel met 16 slots voor de omvormers (Q-Cable)
Q-Relais
Aardlek automaat.
Stekkers AC voeding
Eind cap
Dakdoorvoer hellende daken

Mijn twijfel zit niet zozeer in de prijs van 1000 euro voor dit alles ,maar in de capaciteit van de omvormer.
De omvormer IQ7 kan tot: 200-315WP

Met het oog op de toekomst twijfel ik dus of ik niet moet gaan voor een set waarbij hogere WP mogelijk is?

Nieuw kost deze set: 1900 euro overigens.

De set moet komen op een plat dak waar ik montage zelf kan doen.

Wat is jullie advies?
als de maat van de panelen redelijk standaard is, dan kan je ze later eventueel zelfs per stuk vervangen. hoe oud is het, en hoeveel Wp per paneel?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:38
Ik kwam deze bij mijn eigen onderzoek laatst nog tegen: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Misschien dat dat nog kan helpen in je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Andre1973 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

als de maat van de panelen redelijk standaard is, dan kan je ze later eventueel zelfs per stuk vervangen. hoe oud is het, en hoeveel Wp per paneel?
er zitten geen panelen bij... die moet ik dan zelf kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die iq7's zijn geschikt voor panelen van 235-350 watt. Er zijn nog steeds zat panelen verkrijgbaar rond de 330W dus dat lijkt me op zich geen probleem?

Als je nu matchende panelen koopt laat je die als het goed is de rest van je leven liggen. Zou me er dus niet te druk om maken dat panelen steeds meer vermogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik heb me in de zomer goed georiënteerd, maar alle zonnepaneel aanbieders waren zo druk en konden de vraag niet aan dat er ook premium werd gevraagd aan materiaal en installatie. Heb het maar even laten zitten

Zien jullie nu prijsdalingen t.o.v. het piek in het voorjaar en de zomer?
En komen er dit jaar nog nieuwe modellen panelen uit die de moeite waard zijn om naar uit te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik denk dat hier, nog meer dan met computer hardware, het geen goed idee is om op het nieuwste en beste te wachten of te kopen. Waar bv de RTX 3080 een grote sprong voorwaarts is en de moeite waard om op te wachten toen dat bekend werd, lijkt het bij panelen gewoon gestaag omhoog te kruipen en vooral de euro/Wp veel gunstiger te zijn voor bestaande panelen. Bij panelen gaat het veel meer om terugverdientijd dan genoeg 'kracht' voor spel x of y (om in videokaartanalogie te blijven) en is het m.i dus een slecht idee om 300+ euro te betalen voor een paneel met 10% of zo meer Wp dan een paneel dat nu 100 euro kost. Zelfs als je met de huidige betaalbare panelen niet genoeg kan opwekken voor je gebruik kan je beter een nieuw systeem neerleggen wanneer het oude terugverdiend is dan nu veel meer voor weinig extra te betalen. Uitzonderingen daargelaten (specifieke eisen aan Vmpp in beperkte ruimte en zo) en als je hier echt wil min/maxen zul je moeten rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bosaap22 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:08:
Ik heb me in de zomer goed georiënteerd, maar alle zonnepaneel aanbieders waren zo druk en konden de vraag niet aan dat er ook premium werd gevraagd aan materiaal en installatie. Heb het maar even laten zitten

En komen er dit jaar nog nieuwe modellen panelen uit die de moeite waard zijn om naar uit te kijken?
En een jaar opbrengst en salderen gemist, zie dat nog maar in te halen met een marginaal goedkopere/betere instalatie.

prijs/wp zakt, eens, de omvormer, kabels meterkast aanpassingen instalatie kosten, voorrijkosten, valbeveiliging, overhead etc zakken nagenoeg niet. dus wat je nu met name ziet is dat je met wachten iets meer wp krijgt voor het zelfde geld. thats it.

voor de zelf leggers is de prijs/wp van het paneel een veel groter deel van het budget en is het een andere som, en kan wachten nuttiger zijn.

Veder helemaal eens met @ApC_IcE er zijn ook gewoon een aantal aanbieders die gewoon duidelijk zijn over de instalatie kosten (o.a. winkelman, solarbouwmarkt) en laten de kosten niet op en neer bewegen zoals een kleine instalateur dat nog wel eens wel doet als de order map voller of leger is.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

bosaap22 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:08:

Ik zie die prijsdalingen niet t.o.v. de zomer vs de winter. Die zie ik al 5 jaar niet.
Er zijn vast wel bedrijven geweest die het te druk hadden en astronomische bedragen vroegen.
Maar er zijn volgens mij nog wel meer bedrijven die installatie capaciteit genoeg hebben.
Misschien toch wat meer bedrijven uitnodigen of een andere selectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

En een jaar opbrengst en salderen gemist, zie dat nog maar in te halen met een marginaal goedkopere/betere instalatie.
Heb pas eind mei de sleutel van het huis gehad. Daarnaast zijn we ook druk met allerlei verbouwingsplannen en de hele inrichting, dus heb echt geen haast gehad om dit deze zomer nog voor elkaar te krijgen.
Veder helemaal eens met @ApC_IcE er zijn ook gewoon een aantal aanbieders die gewoon duidelijk zijn over de instalatie kosten (o.a. winkelman, solarbouwmarkt) en laten de kosten niet op en neer bewegen zoals een kleine instalateur dat nog wel eens wel doet als de order map voller of leger is.
Ik zag de prijs voor installatie ook bij een grote speler als Solarbouwmarkt in de afgelopen zomermaanden flink oplopen van 950 naar 1150 euro per installatie.
Levertijden lijken nu wel terug te lopen van elke maanden naar enkele weken bij de meeste grote aanbieders.

Iemand die nog info heeft over nieuwe panelen die we kunnen verwachten de komende periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bosaap22 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Heb pas eind mei de sleutel van het huis gehad. Daarnaast zijn we ook druk met allerlei verbouwingsplannen en de hele inrichting, dus heb echt geen haast gehad om dit deze zomer nog voor elkaar te krijgen.

[...]

Ik zag de prijs voor installatie ook bij een grote speler als Solarbouwmarkt in de afgelopen zomermaanden flink oplopen van 950 naar 1150 euro per installatie.
Levertijden lijken nu wel terug te lopen van elke maanden naar enkele weken bij de meeste grote aanbieders.

Iemand die nog info heeft over nieuwe panelen die we kunnen verwachten de komende periode?
Ik was misschien het woordje extreem vergeten ;) waar het mij om gaat, ze zijn er transparant over.
en de vraag is natuurlijk is die prijs inmiddels gezakt dan? in de bouw komen we handjes te kort, kan je een bezem of in dit geval een zonnepaneel vasthouden krijg je een salaris waar je u tegen zegt.. en dat moet de klant betalen ;)
.
En wat maakt 100 euro uit op een jaar geen opbrengst :/ kijk dat je er zelf of je huis nog niet klaar voor was is een andere reden, daar moet je de prijsstijging niet de "schuld" van geven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:50
Ik ben zonnepanelen aan het overwegen op onderstaand dak (binnen de rode lijnen). Het dak is volledig Zuid gesitueerd. Omdat mijn buurman een puntdak heeft vraag ik mij af of ik wel of geen optimizers / micro omvormer nodig heb omdat het dak van de buurman mogelijk schaduw kan veroorzaken. Wat denken jullie zijn optimizers / micro omvormer wel of niet nodig gegeven het dak van de buurman?

Ik heb de volgende installatie voor ogen:
11X350 Wp mono all-black
Growatt MIn3600 TL-XE inverter
De all-in prijs is 1 EUR/ WP

Als ik kies voor een micro inverter gaat de prijs naar 1,27 EUR/ WP. vraag is dus of dit uitkomt. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NnTvIh9mYwHT9TQFVVWqvRr7HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNHbjMnFUaFQjsJTqW04vxhl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 22:42
Vraagje over de sterkte van een schuin dak. Er wordt veel gediscussieerd over draagkracht van platte daken, maar over belastbaarheid van schuine daken lees ik niet zoveel.

Ik heb hier een jaren '30 dak, waarvan het dakbeschot (vuren?) ca 18 mm dik is. Helling zo'n 37 graden.

Is zo'n dak zo geschikt voor het gewicht? Of zijn extra verstevigingen nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxWz2Ajuutw7igvfz7wdwk4SRRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjPYfKuMbY74kIHvnySfzjIP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Zwartoog schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:33:
Vraagje over de sterkte van een schuin dak. Er wordt veel gediscussieerd over draagkracht van platte daken, maar over belastbaarheid van schuine daken lees ik niet zoveel.

Ik heb hier een jaren '30 dak, waarvan het dakbeschot (vuren?) ca 18 mm dik is. Helling zo'n 37 graden.

Is zo'n dak zo geschikt voor het gewicht? Of zijn extra verstevigingen nodig?

[Afbeelding]
geen punt, op schuin dak is t gewicht van de panelen peanuts t.o.v. de pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 22:42
Andre1973 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:20:
[...]

geen punt, op schuin dak is t gewicht van de panelen peanuts t.o.v. de pannen.
Ah, zo kun je er dus naar kijken! :)

Even rekenen: dakpan zo'n 4,5 à 5 kilo per stuk, 17 per m2 (morgen eens precies meten). Dat is zo'n 77 kg/m2.

Zonnepaneel zo'n 13 kg/m2.

Dan zit het qua draagkracht wel goed.

Verder een kwestie van voldoende dakhaken op het beschot schroeven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

konehead schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:21:
Ik ben zonnepanelen aan het overwegen op onderstaand dak (binnen de rode lijnen). Het dak is volledig Zuid gesitueerd. Omdat mijn buurman een puntdak heeft vraag ik mij af of ik wel of geen optimizers / micro omvormer nodig heb omdat het dak van de buurman mogelijk schaduw kan veroorzaken. Wat denken jullie zijn optimizers / micro omvormer wel of niet nodig gegeven het dak van de buurman?

Ik heb de volgende installatie voor ogen:
11X350 Wp mono all-black
Growatt MIn3600 TL-XE inverter
De all-in prijs is 1 EUR/ WP

Als ik kies voor een micro inverter gaat de prijs naar 1,27 EUR/ WP. vraag is dus of dit uitkomt. Alvast bedankt voor jullie reacties!

[Afbeelding]
Ook de schaduw van de schoorsteen. Het is in de ochtend maar wel elke dag. Ik zeg prima dak voor optimizers. Micros gaan tot 300VA. Tijdens piek momenten knijpen ze wat.
Of je blijft weg van de schaduwobjecten en dan kan een string omvormer ook. Al zou ik wel eentje met schaduwmanagement aanraden. Goodwe of sma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Zwartoog

Het grootste punt van platte daken is niet de sterkte maar de doorbuiging als gevolg van het eigen gewicht van de panelen maar vooral de ballast en de gevolgen die dit heeft voor afwatering en de gevolgen die dat weer heeft voor de constructie. daar heb je bij een schuin dak geen last van, daarom lees je er weinig over het risico is veel kleiner.

Ook wel weer appart om extra gewicht te vergelijken met gewicht wat er al op ligt zonder dat je dit er vanaf gaat halen., wat heeft dat voor nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Even kijken of ik het goed begrijp.
Aansluiting bij Stedin is 1x25A.
Hoofdschakelaar 40A
groepen 16A

Er wordt een 5kW omvormer geplaatst met 19 panelen 6250 Wp op oost-west.

Klopt het dat ik mijn aansluiting moet verhogen naar minimaal 1x35A?

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:21
jorbit schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:22:
Hoofdschakelaar 40A
groepen 16A

Op hoeveel A ga je de omvormer afzekeren?

Sowieso wel handig om van 1x25A naar 1x35A te gaan. Volgens mij kost je dat niets, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 16-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
GioStyle schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Sowieso wel handig om van 1x25A naar 1x35A te gaan. Volgens mij kost je dat niets, maar dat weet ik niet zeker.
Klopt, bij Liander in elk geval niet! (was wel een paar jaar geleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Mattie112 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Klopt, bij Liander in elk geval niet! (was wel een paar jaar geleden)
Bij Stedin kost het volgens de website € 228,59. Dan kan je beter even ‘doorsparen’ je groepenkast upgraden en kiezen voor 3x25A. Dat kost je net geen €300 plus de aanpassingen groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
GioStyle schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Bij Liander is het idd gratis. Stedin vraagt hier 228 euro voor...

Ik denk gewoon afzekeren op 25 A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Oef, dat is een dure grap voor "stop er uit stop er in" (*) tja ze moeten er voor langskomen dat snap ik maar dan nog. Voor dat geld kan je imo net zo goed naar 3x 25A gaan idd klaar voor de toekomst :)

* ok misschien niet als ze kabels moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Ik quote Stedin nog even:
"Wij gaan uit van de meest voorkomende situaties. Afhankelijk van uw aansluiting kunnen er aanpassingen in de meterkast of aan de aansluitkabel dienen te worden uitgevoerd. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1596.4498 incl. btw (€ 1319.38 excl. btw)

Aanpassingen aan de kabel worden gewoon doorgerekend.

Ik denk dat het dan 3x25 wordt of 2 kleinere omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@jorbit

Ik heb hier 3x25A en een 5kW omvormer afgezekerd op 20A. Er hangt 5680Wp (oost 10 graden / oost 40 graden opstelling) aan die omvormer. In de ruim 2 jaar dat de setup er is nog nooit problemen gehad. 20A x 230V = 4600W. Op een echt zonnige dag is het hier geen 230V, maar 235V. 20A x 235V = 4700W. De momenten dat ik meer dan 4700W aan opwek heb gezien duren slechts enkele minuten.

Als je oost/west opstelling hebt kom je met 20A ook wel weg. Een installatieautomaat gaat niet gelijk na 20,1A afslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jorbit schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:22:
Hoofdschakelaar 40A
groepen 16A

Nee, dit is niet nodig. De 25A ga je niet halen voor de invoeding, daarnaast heb je nog interne verbruikers die je van je opwekking af moet halen.

Als je omvormer 20A opwekt kan je in huis dus theoretisch 45A verbruiken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Iemand dit wel eens gezien op een Hosola omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/5358-2020-10-16_13.47.30.jpg

Kan er op internet niet echt iets over vinden. Lang leve de alerts emails van PVOutput in elk geval :) Heb zowel de AC als DC uitgehad voor een minuut en toen weer aangezet -> omvormer is weer keurig online....

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/87345-capture.png

Is toch zonde om te zien he -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 28-09 15:17
Mattie112 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:29:
Iemand dit wel eens gezien op een Hosola omvormer?

[Afbeelding]

Kan er op internet niet echt iets over vinden. Lang leve de alerts emails van PVOutput in elk geval :) Heb zowel de AC als DC uitgehad voor een minuut en toen weer aangezet -> omvormer is weer keurig online....

[Afbeelding]

Is toch zonde om te zien he -O-
Ik heb dit welgeteld 1 keer gehad sinds begin 2017. Omvormer uit gehad en hij deed het weer.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
BertusB404 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Ik heb dit welgeteld 1 keer gehad sinds begin 2017. Omvormer uit gehad en hij deed het weer.
Ja hier ook nooit eerder gezien zal wel meevallen maar denk toch ff informeren, dus bij deze bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-10 08:01
Weet iemand of ergens nog LG 320 NeoN 2 panelen te koop staan?
Moet hetzelfde type zijn, er liggen al 24 stuks op mijn dak, de opvolgers zien er helaas anders uit.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
GioStyle schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:11:
@jorbit

Ik heb hier 3x25A en een 5kW omvormer afgezekerd op 20A. Er hangt 5680Wp (oost 10 graden / oost 40 graden opstelling) aan die omvormer. In de ruim 2 jaar dat de setup er is nog nooit problemen gehad. 20A x 230V = 4600W. Op een echt zonnige dag is het hier geen 230V, maar 235V. 20A x 235V = 4700W. De momenten dat ik meer dan 4700W aan opwek heb gezien duren slechts enkele minuten.

Als je oost/west opstelling hebt kom je met 20A ook wel weg. Een installatieautomaat gaat niet gelijk na 20,1A afslaan.
Komt er dus eigenlijk op neer dat ik bij 1x25A prima een 5kW omvormer kan gebruiken en afzekeren op 20A.
Dat is dan wel weer het voordeel van een oost-west opstelling.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw