Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb sinds 2017 12x M250 met 300Wp Lg Bifacials. dit jaar uitgebreid met 7xM215 2e hands en 1x M250.borft schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:11:
Binnenkort nieuw huis, daar moet natuurlijk PV op. Daarom maar even een eigen topic gemaakt hier: Zonnepanelen: stringomvormer of toch micro-omvormers
Kleine algemenere vraag, zijn er hier mensen met Enphase op het dak? En wat zijn de ervaringen daarmee? Tevreden? Problemen? Te duur?
Ik lees dat t 3x zo duur is hierboven. onzin! ca. 1,5x a 1,6x
even een rekensom ter vergelijk:
12x300-330 wp panelen oost west
string sma 3kw -5 jaar garantie ca 1.000 incl. btw
12x iq7 + kabels + envoy + relais 25 jaar garantie= 1650 incl. btw
De sma redt het echt geen 25 jaar. die moet je echt 1x vervangen in 25 jaar
micro's hebben veel minder onderdelen een een MTBF van 300 jaar.
Even wat voordelen:
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren (als je dat wil)
- garantie van 25 jaar
- kans dat alle stuk gaan miniem (MTBF ligt rond de 300 jaar)
- etc etc
wat post met meer info en rekenvoorbeelden:
Zuluman in "Zonnepanelen op nieuwbouwwoning: 4 verschillende daken"
Zuluman in "Zonnepanelen dak op zuiden en schaduw"
Zuluman in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 6"
Zuluman in "Flinke verschillen in offertes zonnepanelen. Keuzestress."
Zuluman in "Zonnepanelen offerte"
Zuluman in "Zonnepanelen offerte"
Op de Envoy-S Metered kan je gewoon de IQ-7 serie op aansluiten. Het enige is dat de IQ serie op een Q-relais moet aansluiten in je meterkast. En als je enlighten goed instelt krijg je meteen een melding als er iets mis is met een omvormer. Had ik laatst ook. Kreeg direct een melding.AquaPlanning schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:09:
[...]
Ik heb 16x enphase, M215 als ik me niet vergis met 250 W Canadian Solar panelen. Ligt er nu 5 jaar op, 1 overleden, is onder garantie vervangen. Kwam er toen achter dat je pas een automatische melding krijgt als er meerdere stuk zijn. Redenatie: omdat het losse omvormers zijn is het niet zo erg als er één uitvalt.
Had voor mijn nieuwe sets op oost en west weer Enphase willen kopen maar hun nieuwe gateway kan niet overweg met de oudere omvormers. Nieuwe was dusdanig duur dat ik ben overgestapt op stringomvormers.
Let bij prijsvergelijken goed op de bijkomende kosten van de kabels, dat tikt aardig aan.
Waar kijk jij voor je prijzen? 3x klopt niet . zie hierboven. even feitelijk blijvenmcDavid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:06:
[...]
Niet? Als ik het vergelijk kun je voor de prijs van 14 van die micro-omvormers, ongeveer 3 gelijkwaardige string omvormers kopen... En dan heb ik de aanvullende bekabeling etc nog niet eens bekeken...
[ Voor 36% gewijzigd door Zuluman op 03-10-2020 23:56 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
De MTBF van 300 jaar geldt per micro-omvormer. De faalkans van 1 micro-omvormer is dan 0.33% per jaar.Zuluman schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:25:
[...]
De sma redt het echt geen 25 jaar. die moet je echt 1x vervangen in 25 jaar
micro's hebben veel minder onderdelen een MTBF van 300 jaar.
Je hebt er niet 1, maar 20. De kans dat alle 20 het na een jaar nog doen is (1-0.33%)^20 = 93.5%. Dus je hebt ieder jaar 6.5% kans dat een van je micro-omvormer sneuvelt.
Je hebt garantie, maar je gaat dan een nieuw model krijgen waarvan maar de vraag is of die met je gateway overweg kan. Dus je moet wellicht een nieuwe gateway kopen. En als je pech hebt, moet je een installateur betalen om de micro-omvormner te vervangen. Voor wat dat samen kost, heb je bijna al een goedkope stringomvormer.
De functionaliteit van een micro-omvormer is hetzelfde als in een stringomvormer. Alleen gaat het om minder vermogen en daarom is het aantal onderdelen minder.
SMA heeft hier een vergelijking gemaakt.
Ja, een (3-fase) stringomvormer heeft meer onderdelen (nl. 2000) dan een individuele micro-omvormer (300). Maar in het geval van @Zuluman heb je dat wel x20 op je dak liggen. Dus in totaal 6000 = 3x zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan. Daarbij liggen die onderdelen onder ongunstige omstandigheden. Met name temperatuur is niet bevordelijk voor de levensduur van elektronika.
Als laatste nog over MTBF. Dat zegt niet iets over de verwachte levensduur, maar over de kans dat een product tijdens z'n normale levensduur defect gaat. Niet meegeteld worden kinderziektes (dus een defect kort na ingebruikname) en aan het einde van de levensduur.
Ik geloof direct dat Enphase streeft naar een levensduur van >25 jaar. Maar anders dan met gesimuleerde testen kan dat natuurlijk nog niet bewezen zijn.
Alleen al op basis van de MTBF heb je ruim 80% kans dat er een of meerdere micro-omvormers in die 25 jaar faalt.
Begrijp me niet verkeerd, micro-omvormers in het algemeen en Enphase in het bijzonder kunnen een mooie oplossing zijn. Maar het ei van Columbus is het ook niet.
[ Voor 14% gewijzigd door WackoH op 04-10-2020 00:28 ]
Een vergelijk van sma is net alsof de slager zijn eigen vlees keurt. Enphase is niet het ei maar wel een van de mogelijkheden die er bestaan.WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:11:
Laten we inderdaad feitelijk blijven...
[...]
De MTBF van 300 jaar geldt per micro-omvormer. De faalkans van 1 micro-omvormer is dan 0.33% per jaar.
Je hebt er niet 1, maar 20. De kans dat alle 20 het na een jaar nog doen is (1-0.33%)^20 = 93.5%. Dus je hebt ieder jaar 6.5% kans dat een van je micro-omvormer sneuvelt.
Je hebt garantie, maar je gaat dan een nieuw model krijgen waarvan maar de vraag is of die met je gateway overweg kan. Dus je moet wellicht een nieuwe gateway kopen. En als je pech hebt, moet je een installateur betalen om de micro-omvormner te vervangen. Voor wat dat samen kost, heb je bijna al een goedkope stringomvormer.
De functionaliteit van een micro-omvormer is hetzelfde als in een stringomvormer. Alleen gaat het om minder vermogen en daarom is het aantal onderdelen minder.
Ja, een (3-fase) stringomvormer heeft meer onderdelen (nl. 2000) dan een individuele micro-omvormer (300). Maar in het geval van @Zuluman heb je dat wel x20 op je dak liggen. Dus in totaal 6000 = 3x zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan. Daarbij liggen die onderdelen onder ongunstige omstandigheden. Met name temperatuur is niet bevordelijk voor de levensduur van elektronika.
Als laatste nog over MTBF. Dat zegt niet iets over de verwachte levensduur, maar over de kans dat een product tijdens z'n normale levensduur defect gaat. Niet meegeteld worden kinderziektes (dus een defect kort na ingebruikname) en aan het einde van de levensduur.
Ik geloof direct dat Enphase streeft naar een levensduur van >25 jaar. Maar anders dan met gesimuleerde testen kan dat natuurlijk nog niet bewezen zijn.
Alleen al op basis van de MTBF heb je ruim 80% kans dat er een of meerdere micro-omvormers in die 25 jaar faalt.
Begrijp me niet verkeerd, micro-omvormers in het algemeen en Enphase in het bijzonder kunnen een mooie oplossing zijn. Maar het ei van Columbus is het ook niet.
Ik bemerk toch elke keer een anti enphase sentiment in het algemeen in dit forum. Puur gebaseerd op initiële investering. En je kan een iq7 op een m serie kabel aansluiten met een speciale adapter alleen voor garantie gevallen. De envoy werkt prima met de IQ en M serie.
Je moet alle mogelijkheden met voor en nadelen op tafel leggen en zelf laten beslissen. En niet elke keer komen met het argument dat ze te duur zijn. Of "bestaat enphase wel over 25 jaar?" Zowel string als micro omvormers hebben een bestaansrecht.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Elk merk krijgt het hier op een bepaald punt terecht of onterecht voor de kiezen.Zuluman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:48:
Je moet alle mogelijkheden met voor en nadelen op tafel leggen en zelf laten beslissen. En niet elke keer komen met het argument dat ze te duur zijn. Of "bestaat enphase wel over 25 jaar?" Zowel string als micro omvormers hebben een bestaansrecht.
sma-> duur
Goodwe -> chinees , data, portal
Growatt-> chinees, minder goed in schaduw managment
SE -> duur Opdringerige verkopers
ETC
Enphase is daar niet anders in.
En gezien het grootste deel (op dit moment bijna iedereen) van de mensen de keus maakt op basis van budget is prijs het meest gehoorde argument. De meeste merken komen en gaan een beetje in golven qua positief/ negatief, afentoe krijg ik op basis van de reacties hier ook het gevoel dat ik wel de domste beslissing ooit heb gemaakt door een sma op te hangen.
Persoolijk heb ik ook gewoon naar Enphase gekeken, maar ik wilde geen extra techniek onder de panelen,
48 omvormers vs 1 , kwam buiten de maximum gestelde tvt, etc. Het is dan ook niet raar als ik mensen met dezelfde uitgangspunten een gelijk advies zou geven. Maar laten we ook vooral niet vergeten dat de vraag waar eenTS meestal mee komt is: "Wat zouden jullie doen?" En niet: "Kan iemand alle mogelijkheden een keer opschrijven zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen." Dus iedereen komt met zijn voorkeur, vaak wat hij heeft gekocht, daar komt ook vandaan dat merken in golven voorbij komen, mensen kopen tegelijk dezelfde spullen. en blijven hier een tijdje die keuze verdedigen.
Wat ik niet begrijp, waneer enphase volgens jou de oplossing zou zijn voor een TS waarom je dat dan niet over zou kunnen brengen. dan heeft TS toch de keuze om jouw argumenten af te wegen tegen de argumenten van een ander?
Of eigenlijk begrijp ik dat wel, dat heeft er alles mee te maken dat mensen doorgaans argumenten niet meer wegen maar cherry picken en dat voor de bevestiginging van hun eigen hypothese.
Is het niet waar dan? Je hebt toch meer omvormers dan 1 string omvormer? Het is totaal toch ook duurder?Zuluman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:48:
[...]
Een vergelijk van sma is net alsof de slager zijn eigen vlees keurt. Enphase is niet het ei maar wel een van de mogelijkheden die er bestaan.
Ik bemerk toch elke keer een anti enphase sentiment in het algemeen in dit forum. Puur gebaseerd op initiële investering. En je kan een iq7 op een m serie kabel aansluiten met een speciale adapter alleen voor garantie gevallen. De envoy werkt prima met de IQ en M serie.
Of ze over 25 jaar bestaan is niet heel belangrijk, dat gaat meer over SE die specifieke spullen hebben, is enphase er niet meer hang je wat anders onder, logt misschien niet mee maar dat is jammer dan.
Heeft iemand al eens een combinatie gemaakt met een tigo en micro omvormer? Ik wil misschien 3 stuks uit de string halen maar wel de tigo logging houden, alles naar iq7a wordt te duur.
1 het uitlezen per paneel en dan komen de Solar effe aanbieders met de optimizers aanzetten anders kan het niet. Buiten het feit dat dat ook 50 euro per paneel kost, zitten die ook onder de panelen dus het argument dan moet je het dak op en bevat meer onderdelen is dan ook weg.
2 geen omvormer binnen omdat daar geen ruimte voor is.
3 met enphase en de bijbehorende bekabeling geen connectoren knijpwerk op het dak. Alles klikker de klik.
Dat laatste weegt voor mij misschien nog wel het zwaarst, er wordt wat af geprutst.
En aangezien ik het altijd voor elkaar krijg om de grootste prutsers te selecteren, geeft dat zeker meer vertrouwen.
Geen aanval op de goede installateurs, want die zijn er genoeg, maar meer een manco van mezelf om de juiste keuze te maken.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ja wat dacht jij dan, tigo is niet meer dan een simpel tussen station. Op jou gewenste manier test ik mijn tweedehandsjes,gewoon met een tigo aan een aps of steca hangen, komt er vermogen uit dan is het goed.Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:06:
[...]
Heeft iemand al eens een combinatie gemaakt met een tigo en micro omvormer? Ik wil misschien 3 stuks uit de string halen maar wel de tigo logging houden, alles naar iq7a wordt te duur.
Tigo praat gewoon met de gateway dus geen probleem. Maar in jou geval is een goodwe1000 denk ik het handigst en goedkoopst of niet?
1 PVoutput . Dongen NB
Er wordt misschien wel veel op Enphase en SE gekat, maar dat is omdat het vaak in offertes terug komt en de TS zich dan niet heeft gerealiseerd dat dit in zij/haar situatie helemaal niet nodig is, en daardoor onnnodig duur. Installateurs lijken graag SE te installeren omdat ze daar meer aan kunnen verdienen, en ze blijkbaar voldoende werk hebben.
Ik heb een bewuwste keuze gemaakt voor een stringomvormer voor het (platte) dak van het huis een twee micro-omvormers voor de 8 panelen op het schuine dak van de garage. Dat laatste vanwege schaduw van het huis en bomen.
Dat lijkt een goede keuze want een ander paneel dan ik dacht, presteert het slechts in kWh/mnd.
Namelijk niet degene met slagschaduw van het huis 'ochtends, maar degenen waar een boom naast staat en daardoor minder stroolicht krijgen (en als eerste schauw in de middag).
Alleen is het verschil in opbrengst weer zo gering dat de meerprijs voor de micro-omvormers economisch waarschijnlijk niet uit kan. Maar ach, het is ook hobby heh
Zuluman schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:25:
[...]
Waar kijk jij voor je prijzen? 3x klopt niet . zie hierboven. even feitelijk blijven
:fill(white):strip_exif()/f/image/SVnBoXCKo1KvbIloESQ0wH79.png?f=user_large)
scheelt weinig hoor. Als je de verplichte extra kabels en relais toevoegd zit je al gelijk en als je ook de gateway wilt ga je er dik overheen.
Een interessante berekening is door Tarqi et al. (2018) Impact of module and inverter failures on the performance of central-,string-, and micro-inverter PV systems voor een PV systeem van 48 kWp met een centrale, string of micro-omvormer gemaakt.
Dit zijn hun uitgangspunten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ri5fUFOumgTm90LwVdOiMybX.png?f=user_large)
Ze hebben dus de garantieperiode (5, 8 of 25 jaar) als maat voor de betrouwbaarheid over de 25 jaar levensduur genomen.
Voor de stroomproductie betekent dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/beSL4SP3qPs86sSYndGzEnKt.png?f=user_large)
Die dipjes zijn het gevolg van 30 dagen stilstand omdat de omvormer vervangen wordt. Ook micro-omvormers zijn vervangen, maar dat effect is niet in de stroomcurve omdat het per omvormer maar om 300Wp gaat.
Hun conclusie is dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vKHTOwgvGLmOwUKJXGDPDfZT.png?f=user_large)
Oftewel, ondanks hogere energieopbrengst en lange garantie, is een micro-omvormer systeem economisch gezien het minst attractief want langste terugverdientijd.
Zelf hang ik liever 2x een nieuwe stringomvormer op, dan dat ik 1 keer de pannen op moet om een micro-omvormer te vervangen
[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 04-10-2020 11:41 ]
En niet te vergeten, een string omvormer is handig te repareren, of te vervangen door een gebruikte voor derde van nieuwprijs. Lukt met enphase toch iets minder.WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
Veel info waar we gemakkelijk bij kunnen, komt van de fabrikanten. In de wetenschappelijke literatuur zou onafhankelijk info te vinden moeten zijn (al is het ook daar goed om de 'Acknowledgements' te checken...).
Een interessante berekening is door Tarqi et al. (2018) Impact of module and inverter failures on the performance of central-,string-, and micro-inverter PV systems voor een PV systeem van 48 kWp met een centrale, string of micro-omvormer gemaakt.
[Afbeelding]
Ze hebben dus de garantieperiode (5, 8 of 25 jaar) als maat voor de betrouwbaarheid over de 25 jaar levensduur genomen.
[Afbeelding]
Die dipjes zijn het gevolg van 30 dagen stilstand omdat de omvormer vervangen wordt. Ook micro-omvormers zijn vervangen, maar dat effect is niet in de stroomcurve omdat het per omvormer maar om 300Wp gaat.
Hun conclusie is dan:
[Afbeelding]
Oftewel, ondanks hogere energieopbrengst en lange garantie, is een micro-omvormer systeem economisch gezien het minst attractief want langste terugverdientijd.
Zelf hang ik liever 2x een nieuwe stringomvormer op, dan dat ik 1 keer de pannen op moet om een micro-omvormer te vervangen
1 PVoutput . Dongen NB
vooral dit, met mijn dak ga je echt gek worden. (staal dak met een te stijle hoek om op te lopen) Dus of je vervangkosten gaan enorm omhoog door huur van materieel of je staat eens in de zoveeltijd serieus te schelden.WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:

Mij gaat het niet speciaal om het merk enphase maar om de techniek en het principe van paralell tov serieel. Ik hoef mijn keuze niet te verdedigen. dat is water onder de brug. dat heb ik al 3 jaar geleden gedaan. ik heb geen bevestiging nodig. ik probeer mijn ervaring te delen. ik hoop dat ik mijn keuze goed heb geargumenteerd.twain4me schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:53:
[...]
Elk merk krijgt het hier op een bepaald punt terecht of onterecht voor de kiezen.
sma-> duur
Goodwe -> chinees , data, portal
Growatt-> chinees, minder goed in schaduw managment
SE -> duur Opdringerige verkopers
ETC
Enphase is daar niet anders in.
En gezien het grootste deel (op dit moment bijna iedereen) van de mensen de keus maakt op basis van budget is prijs het meest gehoorde argument. De meeste merken komen en gaan een beetje in golven qua positief/ negatief, afentoe krijg ik op basis van de reacties hier ook het gevoel dat ik wel de domste beslissing ooit heb gemaakt door een sma op te hangen.![]()
Persoolijk heb ik ook gewoon naar Enphase gekeken, maar ik wilde geen extra techniek onder de panelen,
48 omvormers vs 1 , kwam buiten de maximum gestelde tvt, etc. Het is dan ook niet raar als ik mensen met dezelfde uitgangspunten een gelijk advies zou geven. Maar laten we ook vooral niet vergeten dat de vraag waar eenTS meestal mee komt is: "Wat zouden jullie doen?" En niet: "Kan iemand alle mogelijkheden een keer opschrijven zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen." Dus iedereen komt met zijn voorkeur, vaak wat hij heeft gekocht, daar komt ook vandaan dat merken in golven voorbij komen, mensen kopen tegelijk dezelfde spullen. en blijven hier een tijdje die keuze verdedigen.
Wat ik niet begrijp, waneer enphase volgens jou de oplossing zou zijn voor een TS waarom je dat dan niet over zou kunnen brengen. dan heeft TS toch de keuze om jouw argumenten af te wegen tegen de argumenten van een ander?
Of eigenlijk begrijp ik dat wel, dat heeft er alles mee te maken dat mensen doorgaans argumenten niet meer wegen maar cherry picken en dat voor de bevestiginging van hun eigen hypothese.
Ja er zij nadelen voor enphase daar ben ik me bewust van. je zit vast in hun eco systeem. en als ze van systeem/kabel wisselen maat het iets lastiger. ik haf graag ook micro's van sma gezien en een universel kabel waar je alle smerken op kan sluiten. Je kan helaas geen Apple watch op android gebruiken of mischien gelukkig zou je kunnen zeggen.
ik maak keuzes niet alleen gebaseerd op de initiele investering of zelfs alleen de levensduurkosten. Geld is niet alles.
id 3x. ik had naar een sma gekeken. en ze geven 10 jaar garantie. maar een string zou je minimaal 1x moeten vervangen. Dus je zou over de levensduur 2x string moeten vergelijken met 1x micro.mcDavid schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
[Afbeelding]
scheelt weinig hoor. Als je de verplichte extra kabels en relais toevoegd zit je al gelijk en als je ook de gateway wilt ga je er dik overheen.
Ondanks dat zou ik nog steeds kiezen voor een micro. sommige mensen kopen de goedkoopste wasmachine en sommige een miele. Een miele is 3x de goedkoopste. de vraag komt op of je elke 5 -7 jaar een nieuwe koopt me de nieuwste techniek die zuiniger en beter is of 15-20 jaar doet met de oude techniek met hoger verbruik. Ik ben van mening dag indien je je panelen niet vervangt dat dit bij pv niet van belang is.
Voor mij zijn de voordelen de meerprijs waard. mijn 3,6kWp systeem verdien ik in 5,5 jaar terug en de utbreiding in 2,5 jaar.
WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
Veel info waar we gemakkelijk bij kunnen, komt van de fabrikanten. In de wetenschappelijke literatuur zou onafhankelijk info te vinden moeten zijn (al is het ook daar goed om de 'Acknowledgements' te checken...).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hun conclusie is dan:
[Afbeelding]
Waarom zou je alle micro's vervangen als het niet nodig is? Een micro hoef je niet te vervangen om de 12 jaar.twain4me schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
vooral dit, met mijn dak ga je echt gek worden. (staal dak met een te stijle hoek om op te lopen) Dus of je vervangkosten gaan enorm omhoog door huur van materieel of je staat eens in de zoveeltijd serieus te schelden.Nee dankje, dan liever een paar keer een omvormer vervangen of laten repareren.
[ Voor 76% gewijzigd door Zuluman op 04-10-2020 13:13 ]
We zijn het er allemaal over eens dat een individuele micro-omvormer betrouwbaarder is dan een stringomvormer.
Maar het gaat om 1 t.o.v. bv. 20 apparaten (plus gateway) die kapot kunnen gaan. Ook al lijkt de kans dat een van die 20 kapot gaat nog steeds kleiner is dan de enkele stringomvormer: Vervanging lastiger en reparatie onmogelijk (want vol met epoxy).
Wel is er de keuze om die defecte gewoon te laten zitten en te accepteren dat je 1/20 v/d opbrengst mis loopt. Een stringomvormer moet worden vervangen, anders is er niets.
Zo heeft ieder systeem z'n voor en nadelen en mag iedereen z'n eigen afweging maken.
In dat rapport waarnaar wordt gelinked wordt gesproken over vervanging. Maar wat is de beschouwde periode. ik kan niet het hele rapport inzien. en hierboven wordt gesproken over het vervangen van ALLE micro omvormers in relatie tot het vervangen van 1 string. En je hebt garantie en binnen een periode van 2 jaar betalen ze ook de arbeid voor het vervangen. en het vervangen van 1 omvormer is mijn inziens afhankelijk van de situatie echt niet zoveel werk. op platte daken al helemaal niet. op een schuin dak met een steile hoek en in het midden van een opstelling van 6x4 bv kan ik mij wel iets voorstellen dat je lastig bij komt. ik heb trouwens zelf 20 omvormers waarvan 8 stuks 2e hands van dik 10 jaar oud. Ik heb er ca 80 bij vrienden, familie, vrienden en buren geinstalleerd. Ik heb nog geen enkel defect gehad in de afgelopen 3 jaar. dat is een korte periode idd. Iik spreek je over 22 jaar wel hier op het forum :-)WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:04:
Je laatste opmerking lijkt me een misverstand. Niemand heeft het er toch over alle micro's te vervangen?
We zijn het er allemaal over eens dat een individuele micro-omvormer betrouwbaarder is dan een stringomvormer.
Maar het gaat om 1 t.o.v. bv. 20 apparaten (plus gateway) die kapot kunnen gaan. Ook al lijkt de kans dat een van die 20 kapot gaat nog steeds kleiner is dan de enkele stringomvormer: Vervanging lastiger en reparatie onmogelijk (want vol met epoxy).
Wel is er de keuze om die defecte gewoon te laten zitten en te accepteren dat je 1/20 v/d opbrengst mis loopt. Een stringomvormer moet worden vervangen, anders is er niets.
Zo heeft ieder systeem z'n voor en nadelen en mag iedereen z'n eigen afweging maken.
Wie is "we" ?WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:04:
Waarom zou een 1 enkele micro-omvormer betrouwbaarder zijn dan een stringomvormer? Omdat de garantieperiode langer is? Of zijn er statisitieken die jouw stelling onderbouwen.
Effekta ging hier stuk (relais defect, error 22). Voor 7 euro een nieuw relais laten komen uit China. Ondertussen een leenomvormer opgehangen. Downtime een halve dag en 10 minuten werk voor het omwisselen. Het dak ga ik zelf niet op hier. Helemaal een feest als een microomvormer midden in het dak stuk is. De installateur is hier met 2 man wezen installeren met steiger en al. Of die installateur over 25 jaar nog thuis geeft betwijfel ik.
Relais vervangen was een uur werk voor de eerste keer, en gaat nu weer 10 jaar mee. Effekta was tweedehands voor 300 a 400 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 04-10-2020 14:49 ]
Ik sta prima open voor Enphase, aangezien microomvormers me veel gedoe met kabels zou schelen, maar vooralsnog zie ik geen meerwaarde boven APS.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
klopt, maar die keuze maken mensen zelf, ik wilde persee klaar zijn met terug verdienen voordat de huidige salderingsregeling afgelopen was, dat was mijn belangrijkste uitgangspunt, naast het budget. Iedereen heeft zijn eigen uitgangspunten. Op dit moment meer dan ooit ligt bij de meeste mensen de nadruk op tvt en dat begrijp ik wel. De toekomst is onzeker. En met terugverdienen mbv een teruglever vergoeding krijg je het gewoon lastig met duurdere oplossingen.Zuluman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:30:
[...]
ik maak keuzes niet alleen gebaseerd op de initiele investering of zelfs alleen de levensduurkosten. Geld is niet alles.
Ik quote "EEN micro omvormer"Waarom zou je alle micro's vervangen als het niet nodig is? Een micro hoef je niet te vervangen om de 12 jaar.
Ik heb het niet over alle micro's vervangen, maar bij 48 stuks is de kans dat er 1 vervangen moet worden
binnen de levensduur van de panelen gewoon aanzienlijk en of ik er nu 1 2 of alle 48 moet vervangen de kosten/moeite van die ingreep zijn aanzienlijk in mijn geval. komt bij dat waneer er meerdere stuk gaan binnen de termijn ze dit waarschijnlijk niet tegelijk doen. De kans dat ik de komende jaren meerdere keren het dak op moet om er 1 te vervangen is gewoon voor mij tegroot een MTBF van 300 jaar is leuk maar zeker niet zalig makend in dit geval. met 48 stuks wordt de kans op fallen best wel groot
@WackoH zegt het al, en ook ik denk een misverstand, hopelijk nu duidelijk.
Op een makkelijk dak en een kleinere instalatie zou ik ze zeker heroverwegen.
Maar als het uitgangspunt een korte tvt is trekken duurdere oplossingen nu eenmaal aan het kortste einde. Ik heb trouwens meegedaan aan meerdere topics de afgelopen tijd waar voor minimaal een deel micro omvormers zijn geadviseerd.
Ik kan jouw stelling van anti micro-omvormers sentiment dan ook niet rijmen met wat ik hier doorgaans lees en wat ik zelf doe. Zoals ik al aangaf elk merk/ elke oplossing krijgt er zo nu en dan terecht of onterecht van langs en dat is alleen maar goed om de boel scherp te houden. Jij hebt nu toch ook de moeite genomen om de 3x duurder claim te ontkrachten
Maar ik zal toch ook een hand in eigen boezem steken, ik heb wel eens geroepen dat micro omvormers duurder zullen uitpakken, zonder dat eerst uitgerekend te hebben, dat zal ik niet meer doen
Dus nee, de meeste mensen hier zijn niet anti micro omvormer. Ik ben wel een beetje anti SE-verkooptechniek, en daar schaam ik mij helemaal niet voor
:fill(white):strip_exif()/f/image/BQy6Ya6UReNZEDC3qAuHkBE4.png?f=user_large)
Dit zijn 2 v/d 4 panelen (liggend) op een QS1. Het oranje paneel komt krijgt rond 9:30 zon, maar de gele ligt dan nog grotendeel in de schaduw van het huis. Rond 10:30 komt de linkerhelft vol in de zon te liggen (het zijn halfcel panelen). Om 11:15 ligt het gehele paneel in de zon.
Het rendement van APS lijkt niet zo goed (ik vermoed 93~95%; wat de omvormer rapporteert lijkt te hoog) en ze storen op de FM-band.
Kijk goed hoe je panelen orienteert. Alleen met staand (portret) in een vierkantje lukt het waarschijnlijk om ze direct aan te sluiten. Bij andere orientaties heb je waarschijnlijk verlengkabels nodig (die APS ook heeft; dan weet je zeker dat de stekkers goed passen).
Logging kan voor zover ik weet in een (Chinese) cloud. Het werkt, maar niet zo prettig als van bv. Growatt of Goodwe (met andere heb ik geen ervaring).
Tot nog toe heb ik alleen de panasonics (te dure oplossing voor mij) en yingli 345WP gevonden
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
Doordat de dakkapel extra geïsoleerd is, heb ik maar 330cm ruimte tot aan de nok (excl 10-15cm speling)
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 04-10-2020 16:18 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik heb geen ervaring met APS maar wat ik lees zijn ze net zo volgens net zo goed als Enphase of misshien zelfs beter zijn. Het gaat om het principe van paralell en serieel. Ik weet dat de M190 veel meer uitval had dan de M215 en M250. bij de IQ-serie zou dat nog minder zijn.Termy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:47:
@Zuluman Heb je ook een mening over APS microomvormers? In mijn specifieke geval met 12 panelen en geen ruimte voor meer dan dat lijkt 3xQS1 van APS een stuk goedkoper dan Enphase. Geen idee hoe goed APS is met schaduw, maar dat heb ik sowieso niet of nauwelijks. Is dit een kwestie van Enphase is 'meer kwaliteit' (en op basis waarvan dan? of is dat min of meer om het even verder? Zover ik zag is APS (ook?) lokaal loggen zonder afhankelijkheid van buitenlandse servers.
Ik sta prima open voor Enphase, aangezien microomvormers me veel gedoe met kabels zou schelen, maar vooralsnog zie ik geen meerwaarde boven APS.
Ik was eerst van plan om APS op mijn schuur te zetten maar aangezien ik al een enphase envoy-0s metered heb was dat niet logisch. als je al APS hebt dan zou het logisch zijn daarmee verder te gaan. Ik weet niet hoe dat met koppelen werkt bij APS.
Dit lijkt me ok..? Het is moeilijk te oordelen zonder vergelijk met bv Enphase of een stringomvormer. Mijn situatie zou wel hetzelfde zijn (halfcel panelen in landscape).WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:36:
Dit zijn 2 v/d 4 panelen (liggend) op een QS1. Het oranje paneel komt krijgt rond 9:30 zon, maar de gele ligt dan nog grotendeel in de schaduw van het huis. Rond 10:30 komt de linkerhelft vol in de zon te liggen (het zijn halfcel panelen). Om 11:15 ligt het gehele paneel in de zon.
Op basis waarvan zeg je dat het rendement niet zo hoog lijkt en dat ze incorrect rapporteren? Wat FM-band betreft, heb je dat zelf ondervonden?Het rendement van APS lijkt niet zo goed (ik vermoed 93~95%; wat de omvormer rapporteert lijkt te hoog) en ze storen op de FM-band.
Ok, ja ik denk niet dat in mijn geval (zie mijn topic hier) portret een redelijke optie is omdat het dan te breed wordt. Ik zal kijken naar verlengkabels van APS zelf want goed passen is wel essentieel idd.Kijk goed hoe je panelen orienteert. Alleen met staand (portret) in een vierkantje lukt het waarschijnlijk om ze direct aan te sluiten. Bij andere orientaties heb je waarschijnlijk verlengkabels nodig (die APS ook heeft; dan weet je zeker dat de stekkers goed passen).
Ik heb wat zitten kijken naar de achtergrond van APS en ondanks dat het opgericht is door Chinezen, waren ze destijds in Silicon Valley werkzaam en is het schijnbaar vooral in de VS/Australië gevestigd. Ook in Rotterdam overigens, sinds 2014. Ik ben op zich niet zo'n fan van cloud-based logging (want afhankelijk daarvan) maar dit lijkt niet per se problematisch. Ik kan het ook direct uitlezen door een verbinding op te zetten met ECU-R maar dat is niet heel praktisch.Logging kan voor zover ik weet in een (Chinese) cloud. Het werkt, maar niet zo prettig als van bv. Growatt of Goodwe (met andere heb ik geen ervaring).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb ook alles terugverdient binnen de salderingsregeling. zelf de uitbreiding van 2400wp. Omdat ik al de Envoy had en 2e hands M215 voor 55-60 per stuk heb gekocht.twain4me schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:31:
[...]
klopt, maar die keuze maken mensen zelf, ik wilde persee klaar zijn met terug verdienen voordat de huidige salderingsregeling afgelopen was, dat was mijn belangrijkste uitgangspunt, naast het budget. Iedereen heeft zijn eigen uitgangspunten. Op dit moment meer dan ooit ligt bij de meeste mensen de nadruk op tvt en dat begrijp ik wel. De toekomst is onzeker. En met terugverdienen mbv een teruglever vergoeding krijg je het gewoon lastig met duurdere oplossingen.
[...]
Ik quote "EEN micro omvormer"
Ik heb het niet over alle micro's vervangen, maar bij 48 stuks is de kans dat er 1 vervangen moet worden
binnen de levensduur van de panelen gewoon aanzienlijk en of ik er nu 1 2 of alle 48 moet vervangen de kosten/moeite van die ingreep zijn aanzienlijk in mijn geval. komt bij dat waneer er meerdere stuk gaan binnen de termijn ze dit waarschijnlijk niet tegelijk doen. De kans dat ik de komende jaren meerdere keren het dak op moet om er 1 te vervangen is gewoon voor mij tegroot een MTBF van 300 jaar is leuk maar zeker niet zalig makend in dit geval. met 48 stuks wordt de kans op fallen best wel groot
@WackoH zegt het al, en ook ik denk een misverstand, hopelijk nu duidelijk.
Op een makkelijk dak en een kleinere instalatie zou ik ze zeker heroverwegen.
Maar als het uitgangspunt een korte tvt is trekken duurdere oplossingen nu eenmaal aan het kortste einde. Ik heb trouwens meegedaan aan meerdere topics de afgelopen tijd waar voor minimaal een deel micro omvormers zijn geadviseerd.
Ik kan jouw stelling van anti micro-omvormers sentiment dan ook niet rijmen met wat ik hier doorgaans lees en wat ik zelf doe. Zoals ik al aangaf elk merk/ elke oplossing krijgt er zo nu en dan terecht of onterecht van langs en dat is alleen maar goed om de boel scherp te houden. Jij hebt nu toch ook de moeite genomen om de 3x duurder claim te ontkrachten![]()
Maar ik zal toch ook een hand in eigen boezem steken, ik heb wel eens geroepen dat micro omvormers duurder zullen uitpakken, zonder dat eerst uitgerekend te hebben, dat zal ik niet meer doen![]()
Dus nee, de meeste mensen hier zijn niet anti micro omvormer. Ik ben wel een beetje anti SE-verkooptechniek, en daar schaam ik mij helemaal niet voor
Ik begrijp het vervangen van 1 stuks micro lastiger is op een schuin dak. dat beaamde ik ook. Ik had het over een opmerking van Rolco die aangaf dat ie liever 1x een stringomvormer vervangt dan 12x een micro. de kans dat alle 12 stuk gaan is miniem en binnen een levensduur van 20-25 jaar hoef je ze niet te vervangen.
En ik zeg niet dat ze per se goedkoper zijn. Maar dat je over een levensduur moet rekenen mbt vervangingen. 1x micro. 2x string en dat je alle andere niet in geld uit te drukken voordelen moet wegen. Maar die heb ik al genoeg aangekaart.
En ik wil even meegeven dat discussie leuk maar lastig is zo in een forum. zo tussendoor even reageren terwijl we met anderen dingen bezig ben. ik ben niet beledigd, boos of geïrriteerd. misschien verkeerd begrepen. We zijn allemaal enthousiaste zonliefhebbers. of je nou string of micro toepast. Of je nou dure bifacials hebt of goedkope(re) Longi's (ik heb beide). Alles wil laten doen of alles zelf wil doen. Of iets ertussen in. Het is geoon mooi waar wij mee bezig zijn. voor onszelf en de planeet.
Alleen de munchen solars 1,665Appie Heijn schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:07:
Weet iemand nog meer zonnepanelen met een max hoogte van <=165cm met een opbrengst van =>320WP
Tot nog toe heb ik alleen de panasonics (te dure oplossing voor mij) en yingli 345WP gevonden
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
Doordat de dakkapel extra geïsoleerd is, heb ik maar 330cm ruimte tot aan de nok (excl 10-15cm speling)
Sunpower heeft ze, niet te betalen alleen
Ik hoef geen panelen meer hoor, heb er al 62 liggen
Die zijn net te hoog, ik ga proberen max 1,65 aan te houden omdat ik anders nog dichter bij de nok kom, minder de 15cm lijkt mij niet gezond? Eerst de pannen er anders maar, misschien dat die 1-2cm dikte van de pan mij in de schuine zijde ook nog wat oplevert aan extra lengte.
Heb nu 4 opties:
Jinko 28x320 (portrait) = 8960WP voor €2510 (nog niet bekend of het past)
Denim 18x395 (landscape) = 7110WP voor €2610
Longi 24x350 (landscape) = 8400WP voor €3096
Yingli 28x345 (portrait) = 9660WP voor €4088
Bovenstaand verdeeld over 2 schuine daken, 1 op west en 1 op oost
[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 04-10-2020 18:03 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
de oudere types met 60 cellen zijn iets kleiner, maar zie daar de toppers (=> 320) maar van te vinden 300- 310 lukt wel die liggen nog wel her en der.Appie Heijn schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:46:
[...]
Die zijn net te hoog, ik ga proberen max 1,65 aan te houden omdat ik anders nog dichter bij de nok kom, minder de 15cm lijkt mij niet gezond? Eerst de pannen er anders maar, misschien dat die 1-2cm dikte van de pan mij in de schuine zijde ook nog wat oplevert aan extra lengte.
https://www.zonnepanelen....ongi-solar-lr6-60pe-320me
vraagje, waarom wordt de ruimte voor zonnepanelen kleiner als je gaat isoleren? ik zou gewoon even heel goed meten en dan pas gaan zoeken. een paar cm is het verschil tussen ruim verkrijgbaar en je de pestpokke moeten zoeken. mocht je last gaan krijgen van fluiten kan je er gewoon nog wel wat tussen stoppen/ opschroeven, voor de sterkte zou ik mij niet teveel zorgen maken, doe je dat wel, gewoon een extra rails plaatsen. Je nok zal er toch wel aan moeten geloven, daar maakt een paar cm waarschijnlijk geen verschil in.
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 04-10-2020 18:10 ]
Door de dikkere/hogere dakisolatie op de dakkapel komt de dakkapel hoger op het schuine dak dan vooraf gepland. Dus tussen aansluiting dakkapel en de nok van het scheve dak is minder ruimte.twain4me schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:04:
[...]
de oudere types met 60 cellen zijn iets kleiner, maar zie daar de toppers (=> 320) maar van te vinden 300- 310 lukt wel die liggen nog wel her en der.
https://www.zonnepanelen....ongi-solar-lr6-60pe-320me
vraagje, waarom wordt de ruimte voor zonnepanelen kleiner als je gaat isoleren? ik zou gewoon even heel goed meten en dan pas gaan zoeken. een paar cm is het verschil tussen ruim verkrijgbaar en je de pestpokke moeten zoeken.
mooi excuus om het schuine dak ook te isolerenAppie Heijn schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Door de dikkere/hogere dakisolatie op de dakkapel komt de dakkapel hoger op het schuine dak dan vooraf gepland. Dus tussen aansluiting dakkapel en de nok van het scheve dak is minder ruimte.
Ik heb mijn panelen gelijk met de nokAppie Heijn schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:46:
[...]
Heb nu 4 opties:
Jinko 28x320 (portrait) = 8960WP voor €2510 (nog niet bekend of het past)
Denim 18x395 (landscape) = 7110WP voor €2610
Longi 24x350 (landscape) = 8400WP voor €3096
Yingli 28x345 (portrait) = 9660WP voor €4088
Bovenstaand verdeeld over 2 schuine daken, 1 op west en 1 op oost
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is altwain4me schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
mooi excuus om het schuine dak ook te isoleren
@Rol-Co & @BarryH dat schept kansen
Aantal WP wat er bij moet twijfel ik sowieso nog wel aan:
(3300Wp op Oost, deze gaan naar platdak zuid)
2018
Verbruik
6809 kWh
Teruglevering
1526 kWh
Netto verbruik
5283 kWh
2019
Verbruik
6701 kWh
Teruglevering
1456 kWh
Netto verbruik
5245 kWh
Grootste verbruiker is de L/W WP en onze verouderde keukenapparatuur. Verder geen gasverbruik naast koken. Maja nu komt het, er komt bij:
- Een multisplit airco voor hoofdzakelijk koeling maar incidenteel ook verwarming van de slaapkamers
- Een Inventum Modul Air WTW-D(met ook recuperatie aan CV, L/W warmtepomp zal aanzienlijk minder aan de bak gaan)
- Een quooker
- Een inductiekookplaat
- Een Kia E-Soul EV circa 15-20k km per jaar 90% thuis laden
[ Voor 74% gewijzigd door Appie Heijn op 04-10-2020 18:51 ]
Hier ook totaan de nok, als ik aan twee kanten zou hebben liet ik ze door steken boven nok totdat ze elkaar raken.Appie Heijn schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:24:
[...]
Is alen kwam bouwtechnisch ook niet lekker uit aan de buitenkant
@Rol-Co & @BarryH dat schept kansende west kant is sowieso geen issue, daar zit geen dakkapel. Ik baalde alweer dat ik behoorlijk beperkt zou zijn in de keuze
1 PVoutput . Dongen NB
Nieuwsgierig waar je deze informatie vandaan hebt?WackoH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:11:
Laten we inderdaad feitelijk blijven...
[...]
De MTBF van 300 jaar geldt per micro-omvormer. De faalkans van 1 micro-omvormer is dan 0.33% per jaar.
Ik heb hier al redelijk wat geschreven over mijn APS micro-omvormers.Termy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:47:
@Zuluman Heb je ook een mening over APS microomvormers? In mijn specifieke geval met 12 panelen en geen ruimte voor meer dan dat lijkt 3xQS1 van APS een stuk goedkoper dan Enphase. Geen idee hoe goed APS is met schaduw, maar dat heb ik sowieso niet of nauwelijks. Is dit een kwestie van Enphase is 'meer kwaliteit' (en op basis waarvan dan? of is dat min of meer om het even verder? Zover ik zag is APS (ook?) lokaal loggen zonder afhankelijkheid van buitenlandse servers.
Ik heb 3x YC600 en 3xQS1 verspreid per paar over de 3 fases.
Ze hangen aan 18 stuks QCells van 355 Wp op een Flat Fix Fusion in Noord en Zuid opstelling.
Het leuke is nu, mijn buurman heeft mijn opstelling gekopieerd en laten aanleggen door een installateur.
Hij heeft dit ±3 maand later laten installeren:
18 stuks DMEGC 370 Wp met een Solar Edge ook op een Flat Fix Fusion maar dan Oost West opstelling.
Hij woont in een ander woonblok en hun huizen staan dus 90° graden gedraait ten opzichte van ons vandaar de orientatie die anders is.
We kunnen nu de data sinds ruim een week vergelijken nadat hij een account heeft, maar mijn panelen wekken per dag nu met de matige zon gemiddeld 1 tot 3 kWh meer op. Dit terwijl hij 15 Wp per geinstalleerd paneel meer heeft.
Nu moeten er wat kant-tekeningen bij gemaakt worden dat we allebei wat last hebben van schaduw, dus het kan daar ook aan liggen. Maar dat wordt lastig uit te zoeken. Mijn micro-omvormers starten afhankelijk van de dag soms ook wel een uur eerder op.
Bij de buurman hebben ze de installatie met 5 man in een ochtend neergelegd, ±4 uur is toch weer 20 uur in totaal.
Ik ben er zelf 1,5 dag mee bezig geweest, vond ik ook niet zo heel erg verkeerd voor de allereerste keer.
Hoe dan ook ik ben erg tevreden met mijn APS en heb het zelf op mijn plattedak geinstalleerd.
Ik ben voor APS gegaan vanwege de wens van monitoring en schaduw.
Om de een of andere manier loop ik niet zo warm van Enphase, het is duurder en per stuk leveren ze minder vermogen op dan de gecombineerde omvormers van APS. (240 a 290 watt t.o.v. 600 of 1200 watt) Alleen de nieuw van Enphase de IQX kan daar nu net aan tippen met 315 watt, maar kost gelijk 123 euro.
Voor 3 stuks kan je dan ook weer QS1 aansluiten met 3 panelen met output van 1200 watt (t.o.v. 945 watt) voor een prijs van 285 euro (t.o.v. 369 euro)
Andere vergelijkingen:
3x YC600 en 3xQS1 = ±1386 euro (+100 extra aan kabels, + 180 euro voor monitoring als je dat wenst)
SMA Sunny Tripower 5.0 = ±1469 euro
SE5k 3-fase + 18x P404 = ±2037 euro
Als je de vergelijjking maakt, maakt SMA of APS niet uit, die 180 euro voor de APS monitoring is optioneel.
SE is een heel stuk duurder en 19 apparaten die stuk kunnen gaan t.o.v. APS (6 stuks) en SMA (1 stuks).
En ja als ik een schuindak pal op het zuiden had, zonder schaduw, dan had ik er ook een Goodwe of Growatt neergepleurd, maar die luxe positie hebben we helaas niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Helhond op 05-10-2020 10:00 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Zuluman noemde de 300 jaar MTBF, en dat lijkt me een realtisch getal op basis van een spreadsheet met een kleine 5000 Enphase inverter die een Australier bijhoudt (of bijhield?). De samnevatting daarvan is:deheij1 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:48:
[...]
Nieuwsgierig waar je deze informatie vandaan hebt?
/f/image/6aYzDQkSQ7qUajSLG3Xf7sWQ.png?f=fotoalbum_large)
Vanwege de hoge temperaturen in Australie (en de VS) hebben de omvormers het daar extra zwaar te verduren.
Enphase Australie zelf noemde in een video op Youtube 600 jaar (zo uit m'n hoofd).
Dus zodoende vond ik 300 jaar MTBF me de kennis van nu realistisch.
Ik zag MTBF het eerste bij harde schijven. Daar komen tijden tot 1.200.000 uur voorbij (137 jaar!). Seagate schrijft hierover:
It is common to see MTBF ratings between 300,000 to 1,200,000 hours for hard disk drive mechanisms, which might lead one to conclude that the specification promises between 30 and 120 years of continuous operation. This is not the case! The specification is based on a large (statistically significant) number of drives running continuously at a test site, with data extrapolated according to various known statistical models to yield the results.
Zoals ik het dan begrijp, zegt MTBF alleen iets over de kans op een storing tijdens de normale levensduur van een product. Voor een harde schijf mischien 4 jaar? Voor een Enphase 25 jaar?
Daarnaast houdt het geen rekening met 'infant mortality' en 'wear-out'. Uit het paper van Tariq dat ik eerder al aanhaalde:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JGoT5Y5xz9sW6QF0eR4DlfDg.png?f=user_large)
Tilburg heeft de beoordeling gedaan. Op zich hebben ze gelijk dat de panelen niet in overeenstemming zijn met de bestemming.Rol-Co schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:31:
@Pietje555
Welke plaats is dit? Hier in gouda liggen meerdere weilandjes met wat panelen.
Echter dat was vroeger. De huidige tijd met alle uitdagingen rond de transitie kun je niet conservatief blijven aanpakken. Je kunt als gemeente wel duurzaamheids doelstellingen hebben, maar als je niet mee wilt bewegen gaat dat nooit lukken. We moeten allemaal afwegingen maken wat we voor verduurzaming over hebben. Dat kan geld, comfort, ruimtelijke ordening enz. zijn. Vasthouden aan het oude en niets doen gaat hem niet worden voor de toekomst.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
@Helhond Welke data gebruik je om de vergelijking te maken?Helhond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:50:
[...]We kunnen nu de data sinds ruim een week vergelijken nadat hij een account heeft, maar mijn panelen wekken per dag nu met de matige zon gemiddeld 1 tot 3 kWh meer op. Dit terwijl hij 15 Wp per geinstalleerd paneel meer heeft.
Ik heb de sterke indruk dat wat APS als 'Opbrengst' presenteert, eigenlijk de opbrengst van de panelen is, voor de omzetting naar wisselspanning.
In eerste instantie viel me op dat een aparte kWh meter minder aangaf.
Toen ik de data ging analyseren, kwam ik wel exact op de gerapporteerde dagopbrengst uit als ik het pV-vermogen ging optellen, maar met het AC vermogen uit de data lukte dat niet en werd het niet meer dan 93~95%.
Weten wat de panelen hebben opgebracht is leuk. Maar het gaat er natuurlijk om wat er het net in gaat.
Beide lezen we data uit het webportaal uit, van de totale dagopbrengst.WackoH schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
@Helhond Welke data gebruik je om de vergelijking te maken?
Ik heb de sterke indruk dat wat APS als 'Opbrengst' presenteert, eingelijk de opbrengst van de panelen is, voor de omzetting naar wisselspanning.
In eerste instantie viel me op dat een aparte kWh meter minder aangaf.
Toen ik de data ging analyseren, kwam ik wel exact op de gerapporteerde dagopbrengst uit als ik het pV-vermogen ging optellen, maar met het AC vermogen uti de data lukte dat niet en werd het niet meer dan 93~95%.
Weten wat de panelen hebben opgebracht is leuk. Maar het gaat er natuurlijk om wat er het net in gaat.
Buurman uit SE portaal en ik uit de APS portaal.
We hebben allebei (nog) niet losse kWh-meters die de losse opwekking meten.
Wel de P1 poort, maar dat teruglevering minus de verbruikers.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
:strip_exif()/f/image/j704Ll7ilTI465AHvUPIeDNM.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/8Jk3UifwGvrDbdmTmhnwHKal.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/QcqVsjG5z8eOxT7A7X962ZWt.jpg?f=fotoalbum_medium)
340 hou ik nu als max aan. Dat is 170 cm max per paneel, dat geeft al een veel grotere keuze qua panelen. De onderkant van het onderste paneel komt dan een 3-4cm boven het dak van de dakkapel. De bovenkant van het bovenste paneel blijft in ieder geval onder de nokvorst.
Het kan natuurlijk best zijn dat mijn kWh meter afwijkt (geen MID-certificering), of dat ik wat fout doe met de berekening (al klopte dezeflde manier van berekenen bij m'n Growatt wel perfect).
Ik heb net een 2de kWh meter binnen om even dat eerste te checken.
hoe kom je in de breedte uit. 3 longi's 360 wp en dan landscape is ook een optie met die maat dan kom je op 3200mmAppie Heijn schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:23:
Ik heb zojuist de boel even opnieuw opgemeten, door de pannen erop te leggen en een stukje extra dikte te rekenen voor het montageframe komt er toch nog wat extra lengte bij. Nokvorsten zitten er nog niet op zoals je ziet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
340 hou ik nu als max aan. Dat is 170 cm max per paneel, dat geeft al een veel grotere keuze qua panelen. De onderkant van het onderste paneel komt dan een 3-4cm boven het dak van de dakkapel. De bovenkant van het bovenste paneel blijft in ieder geval onder de nokvorst.
(ik snap nu pas dat je 2 panelen boven elkaar wilde hebben

Het is met losse kWh meters best interessant omdat wat hierboven al gemeld wordt niet boeiend is wat de panelen opleveren. maar wat er daadwerkelijk aan je net geleverd wordt.Helhond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
Beide lezen we data uit het webportaal uit, van de totale dagopbrengst.
Buurman uit SE portaal en ik uit de APS portaal.
We hebben allebei (nog) niet losse kWh-meters die de losse opwekking meten.
Wel de P1 poort, maar dat teruglevering minus de verbruikers.
Indien de buurman een 3 fase omvormer heeft kan het best zijn dat met schaduw het wat langer duurt voor hij opstart. Jouw panelen op Noord starten niet eerder op dan zijn panelen op oost ga ik even vanuit. Ook los van de opbrengst zitten er een hoop verschillen in de systemen dus ik begrijp niet helemaal wat de buurman precies gekopieerd heeft? (andere panelen, omvormer, oriëntatie, topologie)
Tevens zou je moeten vergelijken na een maand opbrengst met wat zon. De maand oktober is al super matig.
Schiet me nog even te binnen dat het niet zo gek is dat Oost-West het minder doet dan jouw zuid panelen. Maar doen jouw noord panelen het ook beter dan die van hem?
We hebben allebei geen losse MID meters achter het systeem hangen.ApC_IcE schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
Het is met losse kWh meters best interessant omdat wat hierboven al gemeld wordt niet boeiend is wat de panelen opleveren. maar wat er daadwerkelijk aan je net geleverd wordt.
Indien de buurman een 3 fase omvormer heeft kan het best zijn dat met schaduw het wat langer duurt voor hij opstart. Jouw panelen op Noord starten niet eerder op dan zijn panelen op oost ga ik even vanuit. Ook los van de opbrengst zitten er een hoop verschillen in de systemen dus ik begrijp niet helemaal wat de buurman precies gekopieerd heeft? (andere panelen, omvormer, oriëntatie, topologie)
Tevens zou je moeten vergelijken na een maand opbrengst met wat zon. De maand oktober is al super matig.
Schiet me nog even te binnen dat het niet zo gek is dat Oost-West het minder doet dan jouw zuid panelen. Maar doen jouw noord panelen het ook beter dan die van hem?
Hij heeft een gelijke opstelling van 18 panelen met flatfix fusion.
Als zijn Oost en West panelen beide 150 watt leveren, rond uur of 12:00 a 13:00.
Leveren mijn Zuid 200 watt, en Noord 100 watt.
Het middelt zich dus wel aardig uit.
Ik zie echter vrij weinig verschil in N en Z met opstarten (±15minuten gaat Noord eerder aan dan mijn Zuid), gezien de zon opkomt in het (noord)oosten.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 15:29 ]
Hoe komt bij jou de zon op in het noord-oosten? die komt toch niet noordelijker dan de kreeftskeerkring? Dus altijd zuidelijk in NL, of heb ik dat verkeerd begrepen?Helhond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:25:
[...]
Ik zie echter vrij weinig verschil in N en Z met opstarten (±15minuten gaat Noord eerder aan dan mijn Zuid), gezien de zon opkomt in het (noord)oosten.
[ Voor 113% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 15:45 ]
https://www.google.com/ur...Vaw0p0gy9bpOBZbWY0hthSQr0borft schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Hoe komt bij jou de zon op in het noord-oosten? die komt toch niet noordelijker dan de kreeftskeerkring? Dus altijd zuidelijk in NL, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Heb zelf zonnepanelen ook op noord, en ja bij zonsopkomst in de zomer liggen mijn noordpanelen te baden in de zon in de ochtend vanuit het noord oosten..
leuk vergelijk noord vs zuid op m'n dakjeborft schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Hoe komt bij jou de zon op in het noord-oosten? die komt toch niet noordelijker dan de kreeftskeerkring? Dus altijd zuidelijk in NL, of heb ik dat verkeerd begrepen?
https://pvoutput.org/comp...42&sid1=76008&dt=20200622
voor de zonnestanden:
http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
hmm, interessant. ik heb ook panelen op noord-oost, dus ik zie hetzelfde fenomeen. Ik snap het alleen nietPClop schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:42:
[...]
https://www.google.com/ur...Vaw0p0gy9bpOBZbWY0hthSQr0
Heb zelf zonnepanelen ook op noord, en ja bij zonsopkomst in de zomer liggen mijn noordpanelen te baden in de zon in de ochtend vanuit het noord oosten..
[edit]
Ah, hij hoeft natuurlijk niet loodrecht te zijn, maar komt dus wel degelijk noordelijker. Link van @insomniac maakt het duidelijk. (ik heb dus zelf een zuid-west / noord-oost opstelling, dus ik zie het inderdaad ook in de data)
[ Voor 13% gewijzigd door borft op 05-10-2020 16:56 ]
Daarom heb ik er maar een paar plaatjes bij gedaantwain4me schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
hoe kom je in de breedte uit. 3 longi's 360 wp en dan landscape is ook een optie met die maat dan kom je op 3200mm
(ik snap nu pas dat je 2 panelen boven elkaar wilde hebben)
Het dak is 793 (+20x2) = 833 breed
Dan zou ik er 12 (per dakkant) van 390WP https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html kwijt kunnen 804cm zonder tussenruimtes namelijk.
24x Phono 390WP = 9360WP a €3576
i.t.t.
28x Jinko 320WP = 8960WP a €2510
Nog wel een forse meerprijs voor een paar WP extra.
Morgen de breedte nog maar eens voor de zekerheid nameten. Kijken wat lukt wanneer ik de 20cm aan de zijkanten nagenoeg weg laat, of zouden jullie dit i.t.t. de afstand van de nok wel op minimaal 20cm houden?
Ik zou indien ik daadwerkelijk 833 heb, wellicht 16 panelen portrait per kant kwijt kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 05-10-2020 17:18 ]
het punt is niet de prijs, ik wil geen hoogspanning op het dak.mcDavid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:06:
[...]
Niet? Als ik het vergelijk kun je voor de prijs van 14 van die micro-omvormers, ongeveer 3 gelijkwaardige string omvormers kopen... En dan heb ik de aanvullende bekabeling etc nog niet eens bekeken...
Ik heb al je posts teruggelezenHelhond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Ik heb hier al redelijk wat geschreven over mijn APS micro-omvormers.
Zonder dezelfde schaduw is het natuurlijk lastig (lees: onmogelijk) vergelijken. Ik neem aan dat hij met z'n betere panelen wel al hoger piekvermogen heeft gezien dan jij op moment van minimale schaduw? Of hebben jullie (of iemand) juist last van schaduw wanneer de zon het hoogst staat?Ik heb 3x YC600 en 3xQS1 verspreid per paar over de 3 fases.
Ze hangen aan 18 stuks QCells van 355 Wp op een Flat Fix Fusion in Noord en Zuid opstelling.
Het leuke is nu, mijn buurman heeft mijn opstelling gekopieerd en laten aanleggen door een installateur.
Hij heeft dit ±3 maand later laten installeren:
18 stuks DMEGC 370 Wp met een Solar Edge ook op een Flat Fix Fusion maar dan Oost West opstelling.
Hij woont in een ander woonblok en hun huizen staan dus 90° graden gedraait ten opzichte van ons vandaar de orientatie die anders is.
We kunnen nu de data sinds ruim een week vergelijken nadat hij een account heeft, maar mijn panelen wekken per dag nu met de matige zon gemiddeld 1 tot 3 kWh meer op. Dit terwijl hij 15 Wp per geinstalleerd paneel meer heeft.
Nu moeten er wat kant-tekeningen bij gemaakt worden dat we allebei wat last hebben van schaduw, dus het kan daar ook aan liggen. Maar dat wordt lastig uit te zoeken. Mijn micro-omvormers starten afhankelijk van de dag soms ook wel een uur eerder op.
Ja, dat lijkt redelijk voor een 1e keer. Ik ben ook blij als ik er in een weekendje mee klaar ben, en ik heb minder werk te doen doordat de doorvoer en zo er al is ivm de huidige panelen met APS omvormers. Ik zag in een eerdere post van je dat je wel meer dan 300 W per paneel ziet, maar het was niet heel veel hoger dan 300 op je plaatje. Heb je sindsdien nog momenten gehad dat het echt duidelijk niet 300 W max per paneel is? Ik ben van plan 370 Wp panelen neer te leggen dus de kans is nog groter dat ik over de 300 per paneel heen ga. Sowieso lijkt het me een goed idee om ze gebalanceerd Oost/West neer te leggen, al is het maar ivm warmte zoals busscherski aangaf.Bij de buurman hebben ze de installatie met 5 man in een ochtend neergelegd, ±4 uur is toch weer 20 uur in totaal.
Ik ben er zelf 1,5 dag mee bezig geweest, vond ik ook niet zo heel erg verkeerd voor de allereerste keer.
Hoe dan ook ik ben erg tevreden met mijn APS en heb het zelf op mijn plattedak geinstalleerd.
Ik ben voor APS gegaan vanwege de wens van monitoring en schaduw.
Om de een of andere manier loop ik niet zo warm van Enphase, het is duurder en per stuk leveren ze minder vermogen op dan de gecombineerde omvormers van APS. (240 a 290 watt t.o.v. 600 of 1200 watt) Alleen de nieuw van Enphase de IQX kan daar nu net aan tippen met 315 watt, maar kost gelijk 123 euro.
Voor 3 stuks kan je dan ook weer QS1 aansluiten met 3 panelen met output van 1200 watt (t.o.v. 945 watt) voor een prijs van 285 euro (t.o.v. 369 euro)
Advies zonnepanelen, combinatie schuin en plat dak
Een van mijn vragen is of iemand ervaring heeft met BTW teruggave bij combinatie van in-dak en op-dak systeem.
Met 14 panelen kom je daar toch niet eens in de buurt?deheij1 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
het punt is niet de prijs, ik wil geen hoogspanning op het dak.
Wat al eerder ook is gezegd, het is niet per dag (zeker niet nu) te vergelijken deze systemen.Helhond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:25:
[...]
We hebben allebei geen losse MID meters achter het systeem hangen.
Hij heeft een gelijke opstelling van 18 panelen met flatfix fusion.
Als zijn Oost en West panelen beide 150 watt leveren, rond uur of 12:00 a 13:00.
Leveren mijn Zuid 200 watt, en Noord 100 watt.
Het middelt zich dus wel aardig uit.
Er zitten teveel verschillen in. En in de Solar Edge portal moet je wel op een computer inloggen. In de app zie je de stroom opgewekt van zonsopkomst TOT je kijkt.
Maar goed. Als je de panelen van de buurman ook noord-zuid zet of die van jou oost-west dan kan je pas echt per dag kijken.
Ik begrijp dat niet helemaal. Waarom zou je micro's neerleggen die 300W aankunnen met 370wp panelen.Termy schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:32:
[...]
Ik heb al je posts teruggelezen.
[...]
Zonder dezelfde schaduw is het natuurlijk lastig (lees: onmogelijk) vergelijken. Ik neem aan dat hij met z'n betere panelen wel al hoger piekvermogen heeft gezien dan jij op moment van minimale schaduw? Of hebben jullie (of iemand) juist last van schaduw wanneer de zon het hoogst staat?
[...]
Ja, dat lijkt redelijk voor een 1e keer. Ik ben ook blij als ik er in een weekendje mee klaar ben, en ik heb minder werk te doen doordat de doorvoer en zo er al is ivm de huidige panelen met APS omvormers. Ik zag in een eerdere post van je dat je wel meer dan 300 W per paneel ziet, maar het was niet heel veel hoger dan 300 op je plaatje. Heb je sindsdien nog momenten gehad dat het echt duidelijk niet 300 W max per paneel is? Ik ben van plan 370 Wp panelen neer te leggen dus de kans is nog groter dat ik over de 300 per paneel heen ga. Sowieso lijkt het me een goed idee om ze gebalanceerd Oost/West neer te leggen, al is het maar ivm warmte zoals busscherski aangaf.
Dat is hetzelfde als onderdimensioneren met de omvormer. Aftoppende grafieken
[complottheorie]
Zal de fabrikant de stroom van de opgewekte panelen niet een beetje bedriegen?
Anders komt toch iedereen achter de aftoppende grafieken?
[/complottheorie]
[ Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 05-10-2020 20:52 ]
Brandgevaar is altijd minder. En ja met de hoeveelheid wat ik heb kom je er minder bij in de buurt dat klopt.Kalentum schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:34:
[...]
Met 14 panelen kom je daar toch niet eens in de buurt?
En.... zon mooie omvormer wil ik niet in huis of schuur.
Nogmaals ieder heeft zijn persoonlijke redenen. Ik wilde een makkelijke oplossing en dit was toen der tijd het meest easy...
Ik geef eerlijk toe dat ik nu meer ingelezen ben en wellicht bij mijn vakantiehuis toch zou kiezen voor een string oplossing want het is goedkoper en ik kan er meer kwijt op 1 systeem. Bij enphase is er een max qua ampere wat je kan gebruiken qua aantal micro omvormers op 1 q-cable.
[ Voor 5% gewijzigd door deheij1 op 05-10-2020 20:59 ]
Omdat mijn panelen onder 13 graden O/W zullen gaan liggen en dus vrijwel nooit hun piekvermogen gaan halen. Daarnaast lijkt het dus, als ik helhond goed begrijp, dat de omvormers wel degelijk boven de 300 W kunnen per paneel, maar gewoon niet meer dan 1200 W totaal. Als dat klopt dan is het nog beter dan ik al hoopte.ApC_IcE schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:49:
[...]
Ik begrijp dat niet helemaal. Waarom zou je micro's neerleggen die 300W aankunnen met 370wp panelen.
Dat is hetzelfde als onderdimensioneren met de omvormer. Aftoppende grafieken
Nou, nee. De Wp die je ziet is onder specifieke testomstandigheden en die omstandigheden heb je vrijwel nooit in't echt. Daar zou je dus voor de NOCT moeten bekijken en die is in het geval van mijn beoogde panelen zelfs net iets onder de 300 W, dus dat past precies en niemand liegt. Sterker nog, je kunt ook gewoon prima meer dan de Wp opwekken, als je meer instraling hebt dan de 1000 W/m2 waar ze mee testen. Dat kan aan de kust in NL prima.[complottheorie]
Zal de fabrikant de stroom van de opgewekte panelen niet een beetje bedriegen?
Anders komt toch iedereen achter de aftoppende grafieken?
[/complottheorie]
Als ik jouw 370Wp panelen had gehad, zou dat 1229 W zijn geweest, precies het maximum wat de omvormer doet (al is het misschien DC en geen AC vermogen, maar dat is een ander verhaal).
Er dient naar NMOT gekeken te worden en niet de STC.
Zo leveren mijn QCell 355 Wp panelen maar 266 Wp op bij NMOT (25° bij 800W/m)
En ook zoals al eerder gepost bij APS geldt niet dat het maximaal 300 VA per kanaal is. Maar totaal uitgaand vermogen (YC600 = 600 Wp en QS1 = 1200 Wp)
Laatst toevallig een online seminar gevolgd van APS, daar werd dit ook al vermeld/bevestigd.
Zie ook mijn output, Noord en Zuid vullen elkaar mooi aan.

Volgens mij had ik het al eens eerder geplaatst, maar hier wordt het één en ander ook uitgelegd..
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
Wat vind je erger? 70 watt mislopen omdat je niet voldoende Wp hebt of 29 watt mislopen omdat je omvormer het op de piekjes niet aan kan.WackoH schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:35:
Ik heb twee APS QS1 met 1360 aan Wp op +30 tov Zuid en op 35o helling. Tijdens een mooie dag in juli zat ik op zo'n 1130 W per stuk.
Als ik jouw 370Wp panelen had gehad, zou dat 1229 W zijn geweest, precies het maximum wat de omvormer doet (al is het misschien DC en geen AC vermogen, maar dat is een ander verhaal).
Maar lees ook hier boven even het artikel, meer wattpiek levert onder normale omstandigheden meer op dan die keren dat je loopt te pieken.
[ Voor 32% gewijzigd door Helhond op 06-10-2020 08:44 ]
De installateur heeft in de interface niets van strings ingesteld, er komen wel 2 string binnen op de omvormer.
Ik zou graag de opbrengst per string willen zien, de installateur geeft aan dat dit niet kan, maar kan het me haast niet voorstellen.
Ik kan er ook verder niet veel over vinden op internet/manual. Iemand hier ervaring mee?
Ik ben het uiteraard eens met het 2de. Daar hoef ik het artikel niet voor te lezen.Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:41:
@Termy @ApC_IcE[...]
Wat vind je erger? 70 watt mislopen omdat je niet voldoende Wp hebt of 29 watt mislopen omdat je omvormer het op de piekjes niet aan kan.
Maar lees ook hier boven even het artikel, meer wattpiek levert onder normale omstandigheden meer op dan die keren dat je loopt te pieken.
Ik gaf alleen mijn observaties, geen mening om het verhaal niet te lang te maken. Wat ik aan wilde geven is dat zelfs met 4x70Wp meer dan de omvormer kan leveren, de opbrengst onder mijn condities op een zonnige dag. precies op de grens van de omvormer had gezeten (de omvormer rapporteert ~1230W max),
Sorry, ik dacht even een SMA is een SMAWackoH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:53:
[...]
Ik ben het uiteraard eens met het 2de. Daar hoef ik het artikel niet voor te lezen.
Ik gaf alleen mijn observaties, geen mening om het verhaal niet te lang te maken. Wat ik aan wilde geven is dat zelfs met 4x70Wp meer dan de omvormer kan leveren, de opbrengst onder mijn condities op een zonnige dag. precies op de grens van de omvormer had gezeten (de omvormer rapporteert ~1230W max),
Het is een STP10.0-3AV-40 895 Sunny TriPower 10.0
Ja natuurlijk leveren ze niet het hele jaar door de piek. Echter hebben we opstellingen staan met micro's, optimizers etc. Dat je bij een seminar van APS dit hoort begrijpt ook iedereen.Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:41:
@Termy @ApC_IcE
Er dient naar NMOT gekeken te worden en niet de STC.
Zo leveren mijn QCell 355 Wp panelen maar 266 Wp op bij NMOT (25° bij 800W/m)
En ook zoals al eerder gepost bij APS geldt niet dat het maximaal 300 VA per kanaal is. Maar totaal uitgaand vermogen (YC600 = 600 Wp en QS1 = 1200 Wp)
Laatst toevallig een online seminar gevolgd van APS, daar werd dit ook al vermeld/bevestigd.
[Afbeelding]
Volgens mij had ik het al eens eerder geplaatst, maar hier wordt het één en ander ook uitgelegd..
[...]
Wat vind je erger? 70 watt mislopen omdat je niet voldoende Wp hebt of 29 watt mislopen omdat je omvormer het op de piekjes niet aan kan.
Echter als je Enphase hebt op zuid, zuidwest, zuidoost. Dan zie je echt wel veel dagen dat de omvormers op hun max zit bij 350+wp panelen. Omdat de iQ7+ gewoon niet meer aankan dan 295 op zijn piek.
Natuurlijk doen deze cellen het op zijn best met 25 graden C en 1000W/m2 maar er zijn ook zat dagen met pieken. Dat APS verteld dat het wel meevalt of de Enphase Seminars dat geloof ik.
Ik heb er sterk mijn twijfels bij.
Maar wat zouden andere installeren op een installatie van 6500 Wp?ApC_IcE schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Ja natuurlijk leveren ze niet het hele jaar door de piek. Echter hebben we opstellingen staan met micro's, optimizers etc. Dat je bij een seminar van APS dit hoort begrijpt ook iedereen.
Echter als je Enphase hebt op zuid, zuidwest, zuidoost. Dan zie je echt wel veel dagen dat de omvormers op hun max zit bij 350+wp panelen. Omdat de iQ7+ gewoon niet meer aankan dan 295 op zijn piek.
Natuurlijk doen deze cellen het op zijn best met 25 graden C en 1000W/m2 maar er zijn ook zat dagen met pieken. Dat APS verteld dat het wel meevalt of de Enphase Seminars dat geloof ik.
Ik heb er sterk mijn twijfels bij.
Denk geen 7 kW omvormer, want dan haal je weer minder snel je start spanning, dus al eerder een 5 of een 6 kW en daarmee ga je ook af toppen.
Maar met alles op iets van zuid zonder al te veel schaduw zou ik dus ook niet voor micro-omvormers gaan.
Offtopic:
Zo hebben ze dus bij mijn buurman een SE 5kW opgehangen, die heeft dus maar 5000 VA output. (Op 6660 Wp)
Ik zit zelf op 5400 VA output (3x600 + 3x1200), dat is al 8% meer output. (en misschien al wel 8% minder aftoppen?
Je kan hem prima uitlezen met sbfspot of modbus.S_tef schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:45:
Ik heb sinds enkele weken een SMA omvormer met 2 strings.
De installateur heeft in de interface niets van strings ingesteld, er komen wel 2 string binnen op de omvormer.
Ik zou graag de opbrengst per string willen zien, de installateur geeft aan dat dit niet kan, maar kan het me haast niet voorstellen.
Ik kan er ook verder niet veel over vinden op internet/manual. Iemand hier ervaring mee?
Met sbfspot kan je extended data uploaden naar pvoutput en dan kan je de opwek per string ook zien. (Als je iets extra instelt)
Eventueel zou je het ook kunnen bewerken met node-red.
En naar domoticz die er kWh van maakt.
Het zijn dan wel DC kWh maar die kan je vermenigvuldigen met de efficiëntie.
:strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2020 09:43 ]
Dan maar met NMOT ipv STC gaan rekenen is een beetje een doelredenering. Vooral omdat een goed geplaatst paneel ook in Nederland zelfs over de STC heen kan komen.
Ik heb ook wel een systeem met onderdimensionering gehad, maar dan met een string omvormer. En niet op design time (toen zat ik netjes op 100%) maar omdat ik er achteraf toch nog wat paneeltjes bij legde op dezelfde omvormer. En dat kan natuurlijk niet met een micro omvormer..
[ Voor 3% gewijzigd door exroosje op 06-10-2020 09:45 ]
Kan prima maar alleen DC; AC wel per fase maar niet per string.S_tef schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:45:
Ik heb sinds enkele weken een SMA omvormer met 2 strings.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ah, ja dit ziet er wel overtuigend uit. Ook mooi dat APS het zelf bevestigd heeft. Klinkt wel als een no-brainer om in mijn geval voor APS te gaan aangezien het goedkoper is dan Enphase met (vrijwel) dezelfde eigenschappen.Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:41:
[Afbeelding]
Deze rekensom is vrij simpel, ja. Zeker in geval van plat dat met lage hoek is de kans dat je piekt vrij klein dus kan je nog hogere Wp er op aansluiten (gesteld dat je binnen specs blijft). Voor mij lijkt 370 Wp LONGi's gewoon de sweet spot wat betreft Wp/euro en afmetingen voor mijn dak.Wat vind je erger? 70 watt mislopen omdat je niet voldoende Wp hebt of 29 watt mislopen omdat je omvormer het op de piekjes niet aan kan.
Nog iets anders, btw. Ik lees hier steeds over hoe eng hoge DC voltages wel niet zijn, maar zover ik begreep is DC juist minder gevaarlijk dan AC. Zie bv dit filmpje (deze gast is fantastisch imho, maar fair warning: hij laat dingen vaak 'fout' gaan voor dramatisch effect
YouTube: High Voltage AC/DC Effect on Human Body
Al vond ik het niet een hele verbetering ten opzichte van de QS1 die al op de markt is.
Wat ik niet zeker meer weet, maar tijdens de seminar werd er iets tussen mond en lippen door gezegd, dat meer dan 370 wattpiek (theoretisch) zelfs mogelijk was zolang de Voltage en Ampere binnen de limieten bleef van wat toegestaan is op de specs van de APS micro-omvormers.
Als je dit echt zou willen zou je wellicht contact op kunnen nemen met APS zelf.
Zo zou je op een YC600:
Maximale Ingangsspanning 55V
Maximale Ingangsstroom 12A x 2
Om maar wat te noemen twee stuks JaSolar (JAM72S10 -410/PR)
Met 410 Wattpiek aan een YC600 kunnen hangen.
Open Circuit Voltage(Voc) [V] 50.12V
Short Circuit Current(Isc) [A] 10.37A
Het gaat dan niet om aanraakveiligheid, maar om brandveiligheid. Als je ergens in je stroomkring een slechte verbinding hebt, kan daar een vlamboog ontstaan die brand veroorzaakt. Op zich kan dat met AC net zo goed gebeuren als met DC, alleen het verschil is dat het DC-gedeelte van je zonnestroom-installatie niet afgezekerd is. Zolang er zon op de panelen staat, leveren die stroom en kan de vlamboog in stand blijven. Terwijl het AC-gedeelte in zo'n geval waarschijnlijk/hopelijk vrij snel spanningsloos gemaakt wordt door de aardlekschakelaar.Termy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:20:
[...]
Nog iets anders, btw. Ik lees hier steeds over hoe eng hoge DC voltages wel niet zijn, maar zover ik begreep is DC juist minder gevaarlijk dan AC. Zie bv dit filmpje (deze gast is fantastisch imho, maar fair warning: hij laat dingen vaak 'fout' gaan voor dramatisch effect):
YouTube: High Voltage AC/DC Effect on Human Body
Op zich is dat wel iets wat micro-omvormers oplossen. Maar aan de andere kant heb je met micro-omvormers wel weer 3x zoveel connectoren (2x DC per paneel, 1x AC per paneel) waardoor de kans op een connectiefout weer groter is. Met lagere spanning is de vlamboog in zo'n geval echter wel een stuk kleiner.
Uiteindelijk is de beste remedie tegen brand gewoon zorgen dat de installatie degelijk geinstalleerd is (geen losliggende stekkers e.d.) en dat de panelen+stekkers niet direct op een brandbaar materiaal bevestigd worden. (dus liever op dakpannen dan direct op een tempex dakbeschot)
Dat is dus niet volledig.mcDavid schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
[...]
Op zich is dat wel iets wat micro-omvormers oplossen. Maar aan de andere kant heb je met micro-omvormers wel weer 3x zoveel connectoren (2x DC per paneel, 1x AC per paneel) waardoor de kans op een connectiefout weer groter is.
Het hangt af van welk type micro-omvormer (voor Enphase klopt het), echter bij APS worden ze gebundeld per 2 of 4. Maar een systeem met optimizers (SE) of losse optimizers (Tigo) hebben ook dit "probleem" van extra connectoren ook.
Zover ik weet is het niet het probleem van het aantal connectoren, maar:
- slechte kwaliteit connectoren
- slecht aangesloten connectoren (installateur met geen tijd)
- mismatch (verschillende merken) van connectoren
En de connectoren moet natuurlijk droog liggen en niet in een plas water.
Neemt niet weg dat met meer connectoren de kans op fouten maken vergroot, maar dat ligt niet aan de connectoren zelf.
[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 06-10-2020 11:09 ]
Dan werkt het wel enigszins, maar er ontstaan rare effecten.
Mijn indruk is dat je krijgt waar je voor betaald: Enphase is beter maar duurder, APS heeft een vergelijkbare functionaliteit, maar is wat minder, bv. op het gebied van radiostoring (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1924744/2 (al schijnt dat met de nieuwste revisies wel beter geworden te zijn. Enphase geeft geen storing).
Bij mij werden de APS QS1 62oC (ruim 30oC boven omgevingstemperatuur) bij ~90% van max. vermogen. . Ze hangen binnen, maar wel vrij in de lucht aan een schuin dak.
Ik ben benieuwd wat de temperatuur doet als ze onder panelen op een pannendak liggen.
@Helhond Heb jij hier ervaring mee?
THnx, ik had jou plaatje al eens gezien maar dacht dat je gewoon 3 omvormers had hangenAUijtdehaag schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Je kan hem prima uitlezen met sbfspot of modbus.
Met sbfspot kan je extended data uploaden naar pvoutput en dan kan je de opwek per string ook zien. (Als je iets extra instelt)
Eventueel zou je het ook kunnen bewerken met node-red.
En naar domoticz die er kWh van maakt.
Het zijn dan wel DC kWh maar die kan je vermenigvuldigen met de efficiëntie.
[Afbeelding]
Pvoutput is neem ik aan niet verplicht?
Ga eens kijken of ik het op home assistant werkend krijg
Klopt. Maar ook bij APS heb je dus minimaal 2 connectoren per paneel, bij SE/Tigo zelfs 3 per paneel, terwijl je bij een string-omvormer maar 1 connector per paneel hebt (plus 1 extra aan het uiteinde van de string).Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Dat is dus niet volledig.
Het hangt af van welk type micro-omvormer (voor Enphase klopt het), echter bij APS worden ze gebundeld per 2 of 4. Maar een systeem met optimizers (SE) of losse optimizers (Tigo) hebben ook dit "probleem" van extra connectoren ook.
Wel heb je bij APS natuurlijk nergens een hoge DC-spanning dus is de kans op een (grote) vlamboog klein. Bij SE optimisers heb je dat risico nog steeds. Maar SE heeft weer (mits je dat aanzet) een vlamboogdetectiesysteem. Hierover zijn de meningen echter verdeeld hoe effectief dat is.
Ja een goede en goed geïnstalleerde connector, is uiteraard niet gevaarlijk. Maar de kans op een slechte/slecht gemonteerde connector, neemt wel evenredig toe met het aantal connectoren.Zover ik weet is het niet het probleem van het aantal connectoren, maar:
- slechte kwaliteit connectoren
- slecht aangesloten connectoren (installateur met geen tijd)
- mismatch (verschillende merken) van connectoren
En de connectoren moet natuurlijk droog liggen en niet in een plas water.
Volgens mij is TNO één van de weinigen die breed onderzoek heeft gedaan naar brand met zonnepanelen. Helaas gaan zij volledig voorbij aan welk type elektrische installatie (string, micro-omvormer, optimiser) er in de door hun onderzochte gevallen gebruikt is. De voornaamste conclusies die ze trekken zijn:
1) connectoren zijn de voornaamste veroorzakers van brand (80%-99% van de gevallen)
2) in-dak systemen hebben een verhoogd risico t.o.v. op-dak en plat-dak systemen.
Wellicht kunnen we hieruit concluderen dat er niet of nauwelijks verschillen zitten qua brandveiligheid tussen verschillende types elektrische installaties, of misschien dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden voordat zo'n conclusie getrokken kan worden.
De vermogens (power) van de stringen/ingangen is wel beschikbaar. Maar dit is dc watt.
De kWh (energie) per ingang is niet beschikbaar omdat deze niet word gemeten door de omvormer.
Enkel het totaal energie en power aan de ACkant is wel bemeterd.
Maw je zal het zelf moeten berekenen.
Je hebt het goed gezien, het zijn drie omvormers, dus dat “probleem” heb ik niet.
De sma is gewoon ondersteund in HA.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2020 12:13 ]
Prima, maar dat moet het dus 'brandgevaarlijk' DC voltage genoemd worden, niet 'levensgevaarlijk' (als in, niet direct levensgevaarlijk, brand is uiteraard levensgevaarlijkmcDavid schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
[...]
Het gaat dan niet om aanraakveiligheid, maar om brandveiligheid. Als je ergens in je stroomkring een slechte verbinding hebt, kan daar een vlamboog ontstaan die brand veroorzaakt. Op zich kan dat met AC net zo goed gebeuren als met DC, alleen het verschil is dat het DC-gedeelte van je zonnestroom-installatie niet afgezekerd is. Zolang er zon op de panelen staat, leveren die stroom en kan de vlamboog in stand blijven. Terwijl het AC-gedeelte in zo'n geval waarschijnlijk/hopelijk vrij snel spanningsloos gemaakt wordt door de aardlekschakelaar.
Op zich is dat wel iets wat micro-omvormers oplossen. Maar aan de andere kant heb je met micro-omvormers wel weer 3x zoveel connectoren (2x DC per paneel, 1x AC per paneel) waardoor de kans op een connectiefout weer groter is. Met lagere spanning is de vlamboog in zo'n geval echter wel een stuk kleiner.
Uiteindelijk is de beste remedie tegen brand gewoon zorgen dat de installatie degelijk geinstalleerd is (geen losliggende stekkers e.d.) en dat de panelen+stekkers niet direct op een brandbaar materiaal bevestigd worden. (dus liever op dakpannen dan direct op een tempex dakbeschot)
Sorry hoor, maar als je zelf iets verkeerd aansluit kan je niet het apparaat de schuld hiervan geven.WackoH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:35:
Wat bij de APS micro-omvormers met meerdere ingangen kan gebeuren (is ook topic over), is dat panelen op verschillende kanalen worden aangesloten. Dus een paneel zit met de + op kanaal 1 en de - op kanaal 2.
Dan werkt het wel enigszins, maar er ontstaan rare effecten.
Je sluit verschillende kanalen van speakers toch ook niet random aan over je versterker, dat werkt niet....
De aansluitingen zitten per paar (+ en -) en zijn genummerd (1 t/m 4) als je dat al niet goed kan doen, dan moet je al helemaal niet bezig zijn met zonnepanelen...
Dit is waarschijnlijk het probleem van een inductielus, wat je ook kan krijgen met gewone string omvormers.WackoH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:35:
Mijn indruk is dat je krijgt waar je voor betaald: Enphase is beter maar duurder, APS heeft een vergelijkbare functionaliteit, maar is wat minder, bv. op het gebied van radiostoring (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1924744/2 (al schijnt dat met de nieuwste revisies wel beter geworden te zijn. Enphase geeft geen storing).
Je moet niet een lus creeren maar de kabels bij elkaar houden.
In mijn garage luister ik gewoon FM radio, het radiosignaal is sinds installatie niet verslechterd (of verbeterd
Boven op de garage liggen 18 zonnepanelen met 3x YC600 en 3xQS1.
Maarja wie ben ik? (N=1)

Bij mij liggen ze onder het de panelen op het (platdak) flatfix fusion frame. Er is daar meer ruimte ±30cm tussen panelen en micro-omvormers. Met die hittegolf en hete zwarte platen er boven werd het tijdens de hittegolf 68°C.WackoH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:35:
Bij mij werden de APS QS1 62oC (ruim 30oC boven omgevingstemperatuur) bij ~90% van max. vermogen. Ze hangen binnen, maar wel vrij in de lucht aan een schuin dak.
Ik ben benieuwd wat de temperatuur doet als ze onder panelen op een pannendak liggen.
@Helhond Heb jij hier ervaring mee?
Daar kunnen ze prima tegen, je panelen gaan ook een stuk minder produceren als ze warm worden.
De Temperatuurcoëfficiënt van P van mijn panelen zijn −0,35 [% / K].
Stel je panelen zijn i.p.v. 23°C STC zijn ze 63°C (dT = 40 graden x -0.35 = 14%)
Ze produceren dus zo 14% minder als ze kneitertje heet worden in de volle zon.
Heb helaas geen getallen van hoe warm mijn panelen echt worden, alleen temperatuur van de micro-omvormers kan ik zien. Maar uit reacties van andere hier is 60°C graden geen uitzondering.
Op een pannendak dat heet wordt er waar ook maar enkele cm's tussen paneel en omvormer zit kan dat nog verder op lopen.
Ik heb een installer account voor APS, maar heb eigenlijk geen idee waar ik de door de omvormer gemeten aardlek fouten kant terug vinden. De LED op de units zelf is nagenoeg onmogelijk om te zien achter de panelen, maar het lijkt me dat de omvormer dit ook moet loggen ergens. Log ik met de ECU app direct op de ECU in zie ik wel een grid voltage error, maar dat is logisch als de stroom eraf is.
Of betekend het feit dat mijn aardlek in de groepenkast eruit gaat al dat dit aan de AC kant is ipv DC? M.a.w. bij een aardlek aan DC zijde, gaat de aardlek er dan uit?
Beetje flauwe reactie. Het ging erom wat er fout kan gaan. En als er meerdere panelen op 1 omvormer aangesloten moet worden kan dit makkelijker fout gaan dan met een enkelvoudig micro-omvormer of optimizer.Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:24:
[...]Sorry hoor, maar als je zelf iets verkeerd aansluit kan je niet het apparaat de schuld hiervan geven.
Je sluit verschillende kanalen van speakers toch ook niet random aan over je versterker, dat werkt niet....
Omdat ik eerst in een tijdelijke opstelling de ervaring met radiostoring had, heb ik precies dat (kabels zo veel mogelijk bij elkaar) in de definitieve opstelling gedaan. Dat kan echter niet perfect omdat de kabels op twee plekken uit het paneel komen.Dit is waarschijnlijk het probleem van een inductielus, wat je ook kan krijgen met gewone string omvormers.
Je moet niet een lus creeren maar de kabels bij elkaar houden.
In de user manual dekt APS zich al wat in:
1.2 Radio Interference Statement
[...] The equipment could radiate radio frequency energy and this might cause harmful interference to radio communications if not following the instructions when installing and using the equipment. But there is no guarantee that interference will not occur in a particular installation. If this equipment causes harmful
interference to radio or television reception, the following measures might resolve the issues:
A ) Relocate the receiving antenna and keep it well away from the equipment.
B ) Consult the dealer or an experienced radio / TV technical for help.
Het is geen persoonlijke aanval, hoor.In mijn garage luister ik gewoon FM radio, het radiosignaal is sinds installatie niet verslechterd (of verbeterd).
Boven op de garage liggen 18 zonnepanelen met 3x YC600 en 3xQS1.
Maarja wie ben ik? (N=1)
[...]
Het is ook niet zo dat er geen radio te luisteren is, alleen worden sommige (zwakkere) zenders door storing weggedrukt.
Dus ze liggen bij jou nog redelijk in de vrije lucht. Op een pannendak, direct onder panelen van ~60oC zou er dus nog gemakkelijk 10 of 20oC bij kunnen komen.Bij mij liggen ze onder het de panelen op het (platdak) flatfix fusion frame. Er is daar meer ruimte ±30cm tussen panelen en micro-omvormers. Met die hittegolf en hete zwarte platen er boven werd het tijdens de hittegolf 68°C.
Daar kunnen ze prima tegen, je panelen gaan ook een stuk minder produceren als ze warm worden.
Ik vraag me af hoe warm een Enphase in die sitautie wordt. Die hebben waarschijnlijk meer buitenoppervlak om af te koelen
Zit aan je AC zijde, als de aardlek in de meterkast eruit gaat. Want anders schakelt de omvormer de DC uit en gaat de rest door. Ergens de AC connector losmaken en aardlek terug inzetten (snelst in elke keer de midden pakken). Maar beste eerst inspecteren welke in het water ligt en die openmaken.Jazzle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:04:
Vandaag springt opeens de aardlek eruit van het setje APS QS1 hier op het dak (ligt er sinds April, zelf gelegd). Het is lekker nat buiten en kabels worden dat natuurlijk ook (zeker op een plat dak) dus kan gebeuren, echter, hoe kom ik er achter waar dit is?
Ik heb een installer account voor APS, maar heb eigenlijk geen idee waar ik de door de omvormer gemeten aardlek fouten kant terug vinden. De LED op de units zelf is nagenoeg onmogelijk om te zien achter de panelen, maar het lijkt me dat de omvormer dit ook moet loggen ergens. Log ik met de ECU app direct op de ECU in zie ik wel een grid voltage error, maar dat is logisch als de stroom eraf is.
Of betekend het feit dat mijn aardlek in de groepenkast eruit gaat al dat dit aan de AC kant is ipv DC? M.a.w. bij een aardlek aan DC zijde, gaat de aardlek er dan uit?
Rood pannendak van de zomer max van 69C gezien (all black). 45gr op ZO en Zuid 15gr max 65C (blauw).WackoH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:11:
[...]
Dus ze liggen bij jou nog redelijk in de vrije lucht. Op een pannendak, direct onder panelen van ~60oC zou er dus nog gemakkelijk 10 of 20oC bij kunnen komen.
Ik vraag me af hoe warm een Enphase in die sitautie wordt. Die hebben waarschijnlijk meer buitenoppervlak om af te koelen
Als het veel warmer wordt onder de panelen dan buiten krijg je convectie naar de nok en wordt het nooit echt gloeiend heet.
Ik heb gelezen dat 4mm2 voldoende is of is 6mm2 aan te raden? En omdat er in de toekomst PV panelen op het dak komen te liggen: is 1 of 3 fase aan te raden?
Op 6500Wp op zuid kan prima een 7k omvormer hoor. Die haalt zijn opstartspanning net zo snel als een 6K voor de meeste merken. Met Solar Edge is dat in ieder geval geen probleem.Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:33:
[...]
Maar wat zouden andere installeren op een installatie van 6500 Wp?
Denk geen 7 kW omvormer, want dan haal je weer minder snel je start spanning, dus al eerder een 5 of een 6 kW en daarmee ga je ook af toppen.
Maar met alles op iets van zuid zonder al te veel schaduw zou ik dus ook niet voor micro-omvormers gaan.
Offtopic:
Zo hebben ze dus bij mijn buurman een SE 5kW opgehangen, die heeft dus maar 5000 VA output. (Op 6660 Wp)
Ik zit zelf op 5400 VA output (3x600 + 3x1200), dat is al 8% meer output. (en misschien al wel 8% minder aftoppen?)
Je buurman heeft toch alles oost west liggen?
Dat staat nooit tegelijk in de volle zon dus met een 5k kan dit prima. Een 7k had ik denk ik wel gedaan.
Maar het verschil is heel minimaal. Heb je de buurman al zien pieken boven de 5000W ?
Bij jou ligt alles noord en zuid toch? Dus de noord panelen pieken niet.
Een zonnepaneel piekt als hij recht wordt ingestraald door de zon en niet heter dan 25 graden.
Ik begrijp dan ook niet helemaal welk punt je wilt maken?
Wat voor aardlek is het? Gezamenlijke aardlek of een alamat? en hoeveel mA?Jazzle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:04:
Vandaag springt opeens de aardlek eruit van het setje APS QS1 hier op het dak (ligt er sinds April, zelf gelegd). Het is lekker nat buiten en kabels worden dat natuurlijk ook (zeker op een plat dak) dus kan gebeuren, echter, hoe kom ik er achter waar dit is?
Eerst stekkers controleren.
60 meter is bij ons automatisch 6mm2.CrashOne schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:44:
Over enkele weken wordt ons tuinhuis opgeleverd. In totaal heb ik daar iets meer dan 23m2 aan ruimte om panelen op te leggen (op een zadeldak, 36 graden dakhelling). De kabel die het tuinhuis van stroom moet voorzien moet nog gelegd worden, alleen wat is verstandig. De lengte van de kabel vanaf de meterkast tot het tuinhuis is ongeveer 60 meter.
Ik heb gelezen dat 4mm2 voldoende is of is 6mm2 aan te raden? En omdat er in de toekomst PV panelen op het dak komen te liggen: is 1 of 3 fase aan te raden?
Op 23m2 kunnen theoretisch meer dan 16 panelen dus 3 fase.
Over deze lengte kan met een 3 fase omvormer 5x4mm2 ook (grondkabel is 4x4mm2)
Ik zou over deze lengte 5x6mm2 (of dus grondkabel 4x6mm2) trekken. Maar ik krijg kabel iets goedkoper.
Dan kan je zowel 3 fase je panelen aansluiten op een subkast en evt nog terras verwarmer, of andere zaken aansluiten.
23m2CrashOne schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:44:
Over enkele weken wordt ons tuinhuis opgeleverd. In totaal heb ik daar iets meer dan 23m2 aan ruimte om panelen op te leggen (op een zadeldak, 36 graden dakhelling). De kabel die het tuinhuis van stroom moet voorzien moet nog gelegd worden, alleen wat is verstandig. De lengte van de kabel vanaf de meterkast tot het tuinhuis is ongeveer 60 meter.
Daar krijg je met wat moeite max 4000wp op. Ik zou lekker 1 fase doen en een omvormer pakken die iets ondergedimensioneerd is. Tussen de 3,5 en 4kwh dus. Dan kom je op een apparte groep op 16 of 20a. Je zou vanaf je meterkast 20a kunnen doen en dan in je thuis huis nog een klein meterkastje met een stop voor de omvormer en eentje voor de tuinverlichting, gereedschap etc.
60 meter is wel een eindje. 4mm2 is voldoende, maar als je toch bezig bent is 6mm2 een kleine moeite.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lZMvl4o5XuC9iL90OSinSvK0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pEHSJuuEUW2rEbirwoHhJ08t.jpg?f=user_large)
Ongeveer een week geleden kreeg een melding dat een update uitgevoerd zou worden. Ik hoefde zelf niets te doen. Sindsdien is het drama met de productie. Zodra het zonnetje er maar even doorkomt krijg ik meteen foutmeldingen op een aantal micro's. Soms enkele en soms bijna allemaal. Het lijkt alsof het niet altijd dezelfde zijn. Ik krijg nu dit bizarre beeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7cxDJi3pD0yLmFmnqYSRklL4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Kp79rkNBITXc0sNETG0NbkC.jpg?f=user_large)
Op deze dagen was de totale straling van de zon over de hele dag ongeveer gelijk 665 vs 697 J/cm² ofwel 1,85 resp. 1,94 kWh/m². In het eerste geval komt dat neer op 7,2 kWh stroom per kWh zoninstraling in het laatste geval is dat nog maar 4,9 kWh stroom per kWh/m² zoninstraling. De apparatenlijst laat dit zien:
:strip_exif()/f/image/E6HT7pyaVhS0ViwH9lwE4nPh.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker zo'n update
Zijn er meer Enphase IQ7+ gebruikers die dit is opgevallen/ervaren, of ben ik de enige?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Het is een gedeelde aardlekschakelaar en daarom ook 30ma, zou volgens APS moeten kunnen. Overigens was het probleem een half uur later, nadat ik zo snel niks kon vinden, al weg (aardlek kon weer aan).ApC_IcE schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:25:
[...]
Wat voor aardlek is het? Gezamenlijke aardlek of een alamat? en hoeveel mA?
Eerst stekkers controleren.
Goed om te weten dat het in ieder geval om de AC kant gaat, dan kan ik de stekkers/lasdozen nalopen en wat droger plaatsen.
Ben niet bekend met APS maar moet die niet op een eigen aardlek? En net als overige omvormers op evt 100mA?Jazzle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:03:
[...]
Het is een gedeelde aardlekschakelaar en daarom ook 30ma, zou volgens APS moeten kunnen. Overigens was het probleem een half uur later, nadat ik zo snel niks kon vinden, al weg (aardlek kon weer aan).
Goed om te weten dat het in ieder geval om de AC kant gaat, dan kan ik de stekkers/lasdozen nalopen en wat droger plaatsen.
Nu las ik in deze specsheet dat het maximale aantal panelen op Zuid 7 stuks betreft.
Volgens Solar-Outlet.nl is het aanbevolen zonnepanelen vermogen is: 1900 - 2300 Wp.
Had de installateur in dit geval geen Growatt 2500S moeten installeren?
Technisch werkt die 2 kW omvormer prima.
Het gaat wel een beetje aftoppen. Ik schat in dat je 0.5% van de jaaropbrengst misloopt tov een zwaarder model.
Qua garantie is de installateur het eerste aanspreekpunt.
Geen groot probleem dus. Je verliest zo'n 2 euro opbrengst per jaar.
Dat is minder dan de meerkosten van een duurdere omvormer. Economisch gezien is het prima.
Als je er moeilijk over wilt doen moet je in de offerte kijken en zien of er iets staat over 2.5 kW oid
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Geen idee hoe verschillend het is, maar ik had hier (Omnik string omvormer, plat dak) één stekkertje in een plas op het dak liggen en de omvormer gaf een aardfout aan (zit zonder aardlek aangesloten) en stopte er mee*.Jazzle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:03:
Bij het opvissen van de MC4 connector (en droogblazen) en weer aan het paneel hangen was het probleem weg.
(*ik had het tijdelijk opgelost door de aarde van de omvormer te halen zodat de handel weer opstartte. Het daadwerkelijke oplossen was een paar dagen later.)
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw