Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 594.999 views

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:45:
[...]

als je gewoon geen panelen wil mag je dat ook zeggen hoor _O-

Hoe platter, hoe minder de richting uitmaakt.
haha wie weet overweeg ik het.
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:47:
[...]

Haha je zou het bijna denken he ;-)
Zelfs panelen met veertig procent rendement tegen overschot prijs zijn rendabel

1 PVoutput . Dongen NB

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-12 09:02
Zojuist 2 panelen + 30 m kabel gehaald, voor de prijs waar ik begin dit jaar 1 zo'n zelfde paneel voor had...

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-12 21:16
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:51:
[...]

Zelfs panelen met veertig procent rendement tegen overschot prijs zijn rendabel
???
Panelen met 40% rendement? Die wil ik wel.
De meeste die normaal op de markt zijn voor particulier gebruik, komen hooguit tot een dikke 20%.....

Zwerius Kriegsman

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zwerius schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:21:
[...]

???
Panelen met 40% rendement? Die wil ik wel.
De meeste die normaal op de markt zijn voor particulier gebruik, komen hooguit tot een dikke 20%.....
Hij bedoelde 40% van de max door ongunstige ligging, dus dan heb je het over 8% rendement.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:46

Freakie1NL

Grote Baas

WackoH schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:26:
[...]

Om bovenstaande even af te ronden:
  • Van de Growatt service heb ik nooit wat gehoord. Slechte beurt...
  • De verkoper op Marktplaats reageerde uiteindelijk en wilde er 20 Euro (incl. verzendkosten) voor hebben, maar toen had ik inmiddels met de verkoper van de Goodwe afgesproken dat ik de stekker voor 5 Euro zou overnemen
  • Een reactie van Goodwe service gekregen met verzoek om foto en serienummer. Maar die beleefd afgezegd omdat mijn probleem inmiddels is opgelost.
Mijn ervaring met een storing in mijn Growatt account; via App melden. Binnen 2 uur was het opgelost.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:01
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:30:
[...]

De heg stond exact gelijk met panelen, maar zo was het inderdaad
Vangt de heg dan nog voldoende zon en regenwater?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:21:
[...]

Laat ik nu net een 5meter heg hebben grenzend aan het water (beschoeiing van 3 meter hoog)
Als je toch water achter huis hebt:
Afbeeldingslocatie: https://www.ecn.nl/uploads/RTEmagicC_drijvende_zonnepanelen_04.jpg.jpg

• deheij1
jobr schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:36:
[...]

Als je toch water achter huis hebt:
[Afbeelding]
hahaha jij maakt het helemaal bont :) sloot is gemeente grond ik weet niet of je dan het waterschap of de gemeente op je dak krijgt....

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:03:
[...]

hahaha jij maakt het helemaal bont :) sloot is gemeente grond ik weet niet of je dan het waterschap of de gemeente op je dak krijgt....
kunnen ze meteen de panelen soppen.. :+
My-life schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:41:
[...]

Vangt de heg dan nog voldoende zon en regenwater?
Die man had eerst de stelling met panelen geplaatst en daarna heg gepland die hij daarna netjes op hoogte snoeide. Dus ik denk dat het wel gaat

1 PVoutput . Dongen NB

TheGhostInc schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:26:
[...]

Hij bedoelde 40% van de max door ongunstige ligging, dus dan heb je het over 8% rendement.
Jij snap het tenminste....

1 PVoutput . Dongen NB

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:52
Nou, weer een lekkere brief van de gemeente gehad.
Ik heb 36 panelen op een veldje achter mijn boerderij staan (40 m2 op een veld van 5000m2), krijg ik na 2 jaar een brief dat dit niet in de landschappelijke waarden past. Ze willen groen zien en de panelen verstoeren het zicht. Ze komen met de bovenkant op 1.10m terwijl het achterliggende akker 2 meter mais op staat.
Ik heb nu 8 weken om de panelen te verwijderen, daarna gaan ze handhaven en ik kan geen bezwaar maken.
Dachten goed bezig te zijn en hebben heel goed nagedacht om ze daar te zetten.
De gemeente hanteert de Constructieve Zonneladder. Een toetsingsvorm in overleg met de milieuorganisaties opgesteld.
Deze stelt dat je eerst de dakvlakken vol moet leggen, dan de schuren, dan de tuin en als laatst kan er overwogen worden ze op een weiland te plaatsen.
Mooie foto van Google maps erbij in de winter en zie hier dakvlag genoeg. Dus zonnepanelen in het veld niet toegestaan.
Jammer alleen dat onze boerderij een dorpsaangezicht is. Ik mocht bij de renovatie niet eens venilatiepijpen aan de voorkant plaatsen. Nu zou ik op en rood dak zwarte panelen moeten plaatsen. Mag dus niet van de welstand.
Boerderij is uit 1914, het dak is helemaal niet sterk genoeg voor het gewicht van panelen.
Er zit tussen ons en de weg 5 meter. Hier staan eiken van 60 jaar oud. Boerderij zit dus altijd in de schaduw.
Dakvlak is op oost-zuidoost. Ik heb dus maar de halve dag zon op dat vlak. Lekker rendement.

Schuren liggen met asbest gedekt. Daar kun je niets op leggen. Als particulier hoef je dit niet te verwijderen ivm de kosten.

Tuin staat vol met bomen van 10 meter hoog. Weinig zon, alleen op ons terras en dat wil ik toch wel zo houden.

Kortom we hadden alle mogelijkheden goed onderzocht. Zelfs nagevraagd bij de gemeente of we een vergunning moesten aanvragen. Antwoord was toe nee, achter de boerderij en lager dan 2 meter dan zouden we voor iedere weidepaal een vergunning moeten afgeven.

We wilden van een verbruik van 9.000 kWu en 5000 m³ gas ons steentje aan het milieu bijdragen door te investeren in 11.700 Wp.
We zijn nu dus enigzinds teleurgesteld in wat de gemeente verkondigd en wat ze handelen. Door te isoleren en te besparen had ik 6.200 kWu over dit jaar. We stonden net op het punt om een warmtepomp aan te schaffen. Dat gaat nu dus maar niet gebeuren.

Ik In overleg met een jurist gaan we eerst maar eens proberen een gesprek met de ambtenaar aan te gaan. Valt hier niet mee te praten dan gaan we maar de juridische weg op.
Wat een verspilling van mijn energie en zonne energie.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Pffft wat een bullshit? Heb je nog correspondentie over die vergunning? Zou dat terugsturen en zeggen dat ze het eerst met elkaar maar uit moeten zoeken voor ze jou erbij betrekken :p

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pietje555 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:42:
Nou, weer een lekkere brief van de gemeente gehad.
Ik heb 36 panelen op een veldje achter mijn boerderij staan (40 m2 op een veld van 5000m2), krijg ik na 2 jaar een brief dat dit niet in de landschappelijke waarden past. Ze willen groen zien en de panelen verstoeren het zicht. Ze komen met de bovenkant op 1.10m terwijl het achterliggende akker 2 meter mais op staat.
Ik heb nu 8 weken om de panelen te verwijderen, daarna gaan ze handhaven en ik kan geen bezwaar maken.
Dachten goed bezig te zijn en hebben heel goed nagedacht om ze daar te zetten.
De gemeente hanteert de Constructieve Zonneladder. Een toetsingsvorm in overleg met de milieuorganisaties opgesteld.
Deze stelt dat je eerst de dakvlakken vol moet leggen, dan de schuren, dan de tuin en als laatst kan er overwogen worden ze op een weiland te plaatsen.
Mooie foto van Google maps erbij in de winter en zie hier dakvlag genoeg. Dus zonnepanelen in het veld niet toegestaan.
Jammer alleen dat onze boerderij een dorpsaangezicht is. Ik mocht bij de renovatie niet eens venilatiepijpen aan de voorkant plaatsen. Nu zou ik op en rood dak zwarte panelen moeten plaatsen. Mag dus niet van de welstand.
Boerderij is uit 1914, het dak is helemaal niet sterk genoeg voor het gewicht van panelen.
Er zit tussen ons en de weg 5 meter. Hier staan eiken van 60 jaar oud. Boerderij zit dus altijd in de schaduw.
Dakvlak is op oost-zuidoost. Ik heb dus maar de halve dag zon op dat vlak. Lekker rendement.

Schuren liggen met asbest gedekt. Daar kun je niets op leggen. Als particulier hoef je dit niet te verwijderen ivm de kosten.

Tuin staat vol met bomen van 10 meter hoog. Weinig zon, alleen op ons terras en dat wil ik toch wel zo houden.

Kortom we hadden alle mogelijkheden goed onderzocht. Zelfs nagevraagd bij de gemeente of we een vergunning moesten aanvragen. Antwoord was toe nee, achter de boerderij en lager dan 2 meter dan zouden we voor iedere weidepaal een vergunning moeten afgeven.

We wilden van een verbruik van 9.000 kWu en 5000 m³ gas ons steentje aan het milieu bijdragen door te investeren in 11.700 Wp.
We zijn nu dus enigzinds teleurgesteld in wat de gemeente verkondigd en wat ze handelen. Door te isoleren en te besparen had ik 6.200 kWu over dit jaar. We stonden net op het punt om een warmtepomp aan te schaffen. Dat gaat nu dus maar niet gebeuren.

Ik In overleg met een jurist gaan we eerst maar eens proberen een gesprek met de ambtenaar aan te gaan. Valt hier niet mee te praten dan gaan we maar de juridische weg op.
Wat een verspilling van mijn energie en zonne energie.
Zuur, maar een Lang verhaal kort

Je hebt illegaal gebouwd
De gemeente heeft gekeken of ze het kunnen legaliseren
Conclusie is onderbouwd nee, en gaan over tot handhaving.

exact wat je mag verwachten als burger (ze zijn er niet alleen voor jou), ik heb er een hard hoofd in dat je ook maar iets kan veranderen. panelen in het veld zijn vaak gewoon vergunningsplichtig. in de tuin mag vaak nog wel (bestemmingsplan) maar dan zit je dus in het bouwvlak. maar dat zal wel niet mogen van het beschermd dorpsgezicht
Indien het weiland valt onder de stukken die je mag bebouwen? dan kan je er gewoon een "schuur, kippenhok, eenden verblijf, hout hok van maken.

Wat wel heel krom is is als jij het hebt gevraagd en ze zeggen dat het mag. Dat klopt niet.
ik denk dat ze dachten dat je de tuin bedoelde, en jij het weiland. oid

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-09-2020 21:35 ]

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-12 20:59
busscherski schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:12:
[...]

Lijkt me een goede deal. Wel een soortgelijk paneel hè?
Zelfde soort paneel inderdaad heb nog even gevraagd of ze we dan op het schuine gedeelte nog 2 panelen willen bij plaatsen die ik dan zelf betaal daar vragen ze 330 euro per paneel ex btw dat vind ik te gortig.... laat het wel eerst bij wissel van de omvormer en extra paneel erbij.....

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12 08:54

Crazy-

Best life ever

Een kennis van een kennis (....) had soortgelijk iets. Uiteindelijk voldeed het om rondom een heg te plaatsen ... alles onzichtbaar vanaf de weg

Wellicht is zoiets een idee

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Pietje555
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:56:
[...]

Je hebt illegaal gebouwd
De gemeente heeft gekeken of ze het kunnen legaliseren
Conclusie is onderbouwd nee, en gaan over tot handhaving.

exact wat je mag verwachten als burger (ze zijn er niet alleen voor jou), ik heb er een hard hoofd in dat je ook maar iets kan veranderen. panelen in het veld zijn vaak gewoon vergunningsplichtig. in de tuin mag vaak nog wel (bestemmingsplan) maar dan zit je dus in het bouwvlak. maar dat zal wel niet mogen van het beschermd dorpsgezicht
Indien het weiland valt onder de stukken die je mag bebouwen? dan kan je er gewoon een "schuur, kippenhok, eenden verblijf, hout hok van maken.

Wat wel heel krom is is als jij het hebt gevraagd en ze zeggen dat het mag. Dat klopt niet.
ik denk dat ze dachten dat je de tuin bedoelde, en jij het weiland. oid
Het verhaal is nog wel iets langer.
In het bestemmingsplan van 2005 waren constructies onder de 1m20 vrijgesteld van vergunning omdat ze anders ook hekwerken en weide afrastering moeten vergunnen. Zonnepanelen was helemaal niet geregeld. Echter hebben ze vorige week een nieuw bestemmingsplan vastgesteld waar verwezen wordt naar de Constructieve Zonneladder.
Per 1 januari wordt onze gemeente opgeheven en verdeeld over 4 andere gemeenten. Wij komen dan bij Tilburg wat ook de Zonneladder hanteert. Ze hebben Tilburg ook alvast de beoordeling laten afhandelen op hun regelgeving. Maar ik val tot 1 januari nog niet onder deze regelgeving.
Het nieuwe bestemmingsplan is ook niet van toepassing toen ze de overtreding constateerde want dat was nog niet van kracht.
De overige 3 gemeente weigeren het bestemmingsplan te accepteren omdat het voor natuurbescherming zo over de top is dat het niet werkbaar is binnen de nieuwe gemeente. Het komt op regeren over je graf heen.
Ik heb morgen een gesprek met de gemeente, maar ze waren erg nors en wilde liever geen gesprek. Ze willen gewoon een schoon bureau voor ze moeten vertrekken. Dat we juist aan het milieu willen bijdragen en dat de dassen zelfs graag onder de panelen naar eten zoeken mag niet baten. Dat is een andere afdeling dan Ruimtelijke Ordening. Lekker hokjes denken, en niet in resultaat denken.
Ik ben gelukkig lid van Vereniging Eigen huis en heb een goed rechtsbijstand verzekering. Zij hebben al aangegeven de zaak op te pakken.
Grootste probleem is dat je je net David tegen Goliath voelt. Waar moet je beginnen en hoe moet je het aanpakken tegen een gemeente.

Overigens laat de constructieve zonneladder ook plaatsing in velden toe al laatste optie als de overige opties niet mogelijk zijn. Als de natuur er maar op vooruit gaat. Dat is hier zeker het geval. Niet mooi vinden is dan ondergeschikt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Pietje555
Crazy- schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:26:
[...]

Een kennis van een kennis (....) had soortgelijk iets. Uiteindelijk voldeed het om rondom een heg te plaatsen ... alles onzichtbaar vanaf de weg

Wellicht is zoiets een idee
Het is niet zichtbaar van de weg. Ze hebben het met een luchtopname vastgesteld.
Overigens mag je in een wei ook niet zomaar struiken neerzetten.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Echt vervelend man!
Wel interessant om te volgen dus hou ons op de hoogte.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:17
Het is wel superklote zeg! Ik zou toch gaan zoeken naar een oplossing en kijken of datgene wat er nu gebeurd rechtsgeldig is.

Bij dit soort verhalen is er voor ons vaak zo dat zaken niet zichtbaar zijn. Wat stond er in de brieven, hoe is eea geïnterpreteerd. Je stel al heel snel dat je je asbestsanering van de schuur niet HOEFT te vervangen, maar volgens de zonneladder ontkom je daar misschien niet aan.

Zoals gezegd, zoek naar oplossingen, en probeer je niet op te vreten over de trage ambtelijke molen, daar kun je ziek van worden

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pietje555 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:36:
[...]

dat is het altijd, ik oordeelde overgens niet als je dat soms denkt, nu ik mij post terug lees kan je dat er wel in lezen, mijn excuus als dat wel zo is overgekomen
In het bestemmingsplan van 2005 waren constructies onder de 1m20 vrijgesteld van vergunning omdat ze anders ook hekwerken en weide afrastering moeten vergunnen. Zonnepanelen was helemaal niet geregeld. Echter hebben ze vorige week een nieuw bestemmingsplan vastgesteld waar verwezen wordt naar de Constructieve Zonneladder.
dat is mooi kut, dan had je bezwaar moeten maken tegen de bestemmingsplan verandering. |:( die had immers effect op de huidige situatie.
Per 1 januari wordt onze gemeente opgeheven en verdeeld over 4 andere gemeenten. Wij komen dan bij Tilburg wat ook de Zonneladder hanteert. Ze hebben Tilburg ook alvast de beoordeling laten afhandelen op hun regelgeving. Maar ik val tot 1 januari nog niet onder deze regelgeving.
Het nieuwe bestemmingsplan is ook niet van toepassing toen ze de overtreding constateerde want dat was nog niet van kracht.
De overige 3 gemeente weigeren het bestemmingsplan te accepteren omdat het voor natuurbescherming zo over de top is dat het niet werkbaar is binnen de nieuwe gemeente. Het komt op regeren over je graf heen.
Ik heb morgen een gesprek met de gemeente, maar ze waren erg nors en wilde liever geen gesprek. Ze willen gewoon een schoon bureau voor ze moeten vertrekken. Dat we juist aan het milieu willen bijdragen en dat de dassen zelfs graag onder de panelen naar eten zoeken mag niet baten. Dat is een andere afdeling dan Ruimtelijke Ordening. Lekker hokjes denken, en niet in resultaat denken.
Ik ben gelukkig lid van Vereniging Eigen huis en heb een goed rechtsbijstand verzekering. Zij hebben al aangegeven de zaak op te pakken.
Grootste probleem is dat je je net David tegen Goliath voelt. Waar moet je beginnen en hoe moet je het aanpakken tegen een gemeente.

Overigens laat de constructieve zonneladder ook plaatsing in velden toe al laatste optie als de overige opties niet mogelijk zijn. Als de natuur er maar op vooruit gaat. Dat is hier zeker het geval. Niet mooi vinden is dan ondergeschikt.
Ik heb iets wat meer ervaring met "vechten" met welstand etc dan de gemiddelde nederlander. en ik kan je eigenlijk een paar dingen vertellen
wat werkt:

Als het mogelijk is ze deels gelijk geven, iedereen heeft graag gelijk in de praktijk komt dat neer dat ik ze de kleur dakpannen geef die ze willen en ze mij de dakkapel geven die ik wil ;)
bijna iedereen is gevoelig voor: "dit kunnen we toch wel samen oplossen?"

argumenten met gelijksoortige argumenten bestrijden. dus als het argument milleu is zijn de dassen etc wel een argument als het argument te maken heeft met karakter en zichtlijnen hebben dassen daar weinig tegenin te brengen. argumenteren dat het karakter of zichtlijnen niet zoveel invloed hebben zoals zei zeggen. foto;s van nieuwe situatie en oude en een lul verhaal helpen daarbij.

Het spel net zo spelen
wat mag er in het huidige bestemmingsplan daar staan? vergeet even dat het zonnepanelen zijn.
maak een artist impresion van het maximale wat je daar neer mag zetten en laat dit zien naast de huidige situatie. dit mag ik bouwen, waarom dat niet?

Zie het niet als gelijk willen krijgen maar de kortste route naar een oplossing. verwacht ook niet teveel van een rechter die toetsen dit soort dingen doorgaans niet opnieuw ze kijken alleen of de gemeente tot die beslissing had kunnen komen. dus hebben ze de juiste wegen bewandeld en meestal is dat zo, in dit geval kan je daar misschien een paar vraagtekens bij zetten.

wat niet werkt:

dreigen met rechtzaken, rechtsbijstand, geweld. etc
ze beschuldigen van hokjes denken etc
argumenten die niets met de beslisgronden te maken hebben.

• De Cheetah
  • Laatst online: 27-12 16:00
Wat in order geval nog van belang is, is dat het beleid gehanteerd wordt van toen de installatie is gebouwd. De regelgeving van destijds is vigerend beleid om te bepalen of de panelen rechtmatig zijn neergezet. Als het antwoord daarop nee is, heb je dus in strijd met beleid gehandeld, als het antwoord ja is (of in ieder geval moet zijn volgens jou) dan kun je proberen de ambtenarij daarvan te overtuigen, succes :)

Dat er nu een zonneladder bestaat is alleen van belang als je alsnog vergunning moet aanvragen en er dus op huidig beleid getoetst moet worden. Maar gezien de reactie van de ambtenaar heeft die route weinig kans.
Pietje555 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:36:
[...]

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:50

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

En als je er nu eens een kippenhok of schuilplaats voor geiten of schapen van maakt.
Een ambtenaar uit mijn woongemeente noemde dat als optie . Op een dak van een dierenverblijf of schuilhok mag je panelen plaatsen

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• twain4me
  • Nu online

twain4me

964C2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:13:
En als je er nu eens een kippenhok of schuilplaats voor geiten of schapen van maakt.
Een ambtenaar uit mijn woongemeente noemde dat als optie . Op een dak van een dierenverblijf of schuilhok mag je panelen plaatsen
klopt, dit gaf ik ookal aan. maar @Pietje555 is denk ik nog een beetje teleurgesteld in de wereld op dit moment.
zodra dat voorbij is en het in het bestemingsplan past, Zeker doen!

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 15:17 ]

• mcDavid
Het is al een schuilplaats voor de dassen toch? Niets meer aan doen zou ik zeggen :+1:

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-12 15:30
mcDavid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:17:
Het is al een schuilplaats voor de dassen toch? Niets meer aan doen zou ik zeggen :+1:
En vergeet de regenwormen niet, is toch ook zielig dat die telkens in de regen over de grond moeten kruipen O-)

Maargoed wat een verhaal, denk je goed bezig te zijn..... Ik snap best wel dat ze regels willen stellen maar he dit stond er al voordat die regels er waren dus dat vind ik wel echt mieren*****

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mcDavid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:17:
dan moeten dassen wel op die lijst staan van dieren die je mag houden, anders komt TS over een tijdje weer terug hier, dat zijn dassen worden meegenomen door de dassenpolitie :+

• mcDavid
Je kunt er ook een zeldzaam vaarntje onder planten, dan mogen ze helemáál nooit meer weg :P

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mcDavid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:25:
Je kunt er ook een zeldzaam vaarntje onder planten, dan mogen ze helemáál nooit meer weg :P
keuze genoeg

Wikipedia: Lijst van wettelijk beschermde planten in Nederland

• Pietje555
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:17:
[...]

klopt, dit gaf ik ookal aan. maar @Pietje555 is denk ik nog een beetje teleurgesteld in de wereld op dit moment.
zodra dat voorbij is en het in het bestemingsplan past, Zeker doen!
Klopt, ik heb ook heel lang getwijfeld of ik PV panelen zou aanschaffen. We hebben de stap ook echt genomen met het idee de wereld een beetje te verbeteren en bij jezelf te beginnen. Een installatie van 36 panelen is toch een flinke investering.

Ik heb zelf ook de nodige ervaring met vergunningaanvragen (ben installatie adviseur), maar je verwacht niet dat dit jezelf zou overkomen.
Het probleem met de gemeente is dat ze te klein is en geen voldoende en goede ambtenaren kan betalen. Veel wordt beslist door één persoon die meer op eigen mening werkt dan juridische onderbouwing. Met een deskundige kun je van gedachten wisselen en naar een oplossing zoeken. Onderbuik gevoel is niet tegenaan te werken omdat dan direct de hakken in het zand gaan.

Overigens zijn totaal geen bouwwerken toegestaan (wat is een bouwwerk?!).

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pietje555 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:38:
[...]

Klopt, ik heb ook heel lang getwijfeld of ik PV panelen zou aanschaffen. We hebben de stap ook echt genomen met het idee de wereld een beetje te verbeteren en bij jezelf te beginnen. Een installatie van 36 panelen is toch een flinke investering.

Ik heb zelf ook de nodige ervaring met vergunningaanvragen (ben installatie adviseur), maar je verwacht niet dat dit jezelf zou overkomen.
Het probleem met de gemeente is dat ze te klein is en geen voldoende en goede ambtenaren kan betalen. Veel wordt beslist door één persoon die meer op eigen mening werkt dan juridische onderbouwing. Met een deskundige kun je van gedachten wisselen en naar een oplossing zoeken. Onderbuik gevoel is niet tegenaan te werken omdat dan direct de hakken in het zand gaan.

De definitie van bouwwerk staat in de model-bouwverordening: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:18
Pietje555 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:38:
...........

Is dat zo?
Ik dacht deze zomer verschillende bericht gelezen te hebben dat boeren op de bon geslingerd zijn omdat ze voor hun vee geen schaduw, dus een dak boven hun kop, geregeld hadden.
Ik meen dat schuilhokken altijd toegestaan waren in het buitengebied (waar ik zelf ook woon).

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:30
@Pietje555 En even overleg met een gemeenteraadslid/wethouder?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Naalroc
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:45:
De definitie van bouwwerk staat in de model-bouwverordening: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren.
Dan zijn dus al die reclame aanhangers die overal in de weilanden langs de weg staan, bouwwerken?
Want voldoet aan de bovengenoemde beschrijving

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• mcDavid
Naalroc schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:55:
[...]

Dan zijn dus al die reclame aanhangers die overal in de weilanden langs de weg staan, bouwwerken?
Nee, dat zijn voertuigen die daar geparkeerd staan :P Dat is ook nog een optie, wieltjes onder de zonnepanelen monteren.

• Naalroc
mcDavid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:02:
[...]
Nee, dat zijn voertuigen die daar geparkeerd staan :P
Als je het vetgedrukte in de bovenstaande mail leest, dan zijn het toch ècht wel bouwwerken, volgens die definitie

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:55:
[...]

we gaan dan wel heel ver offtopic en ik heb het niet opgeschreven, val denhaag lastig met die vraag. :+

Afbeeldingslocatie: https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/B7_G9C2RVNOF.1_LIZONNEPAN.jpg?maxheight=416&maxwidth=568
Naalroc schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:51:
[...]

Is dat zo?
Ik dacht deze zomer verschillende bericht gelezen te hebben dat boeren op de bon geslingerd zijn omdat ze voor hun vee geen schaduw, dus een dak boven hun kop, geregeld hadden.
Ik meen dat schuilhokken altijd toegestaan waren in het buitengebied (waar ik zelf ook woon).
niet overal, meestal op basis van ontheffing, dus het is niet toegstaan in het bestemmingsplan, maar er wordt een ontheffing verleend. (helaas heb je die klojo achter zijn buro dan dus ook weer nodig :| )

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 17:22 ]

• Pietje555
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:45:
[...]

Daarom was dus ook de vrijstelling van 1m20. Ieder weide hek valt hier anders ook onder.
Schuilhokken zijn hier ook niet toegestaan. Daarom hebben veel boeren pipowagens in de wei. Daar zitten wielen onder en is verplaatsbaar. Dus geen bouwwerk.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pietje555 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:25:
[...]

Daarom was dus ook de vrijstelling van 1m20. Ieder weide hek valt hier anders ook onder.
Schuilhokken zijn hier ook niet toegestaan. Daarom hebben veel boeren pipowagens in de wei. Daar zitten wielen onder en is verplaatsbaar. Dus geen bouwwerk.
pipowagens hebben ook een dak O-) en op vrachtwagentrailers past een heleboel. dan verdien je gewoon een plekje in een nog op te richten ere galerij.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/~WYAAOSw5FNfazee/$_85.JPG

vet handig als het warm is in de zomer, past ook veel bier in :9B

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 17:44 ]

• Pietje555
Ha,Ha, Hier moet je hem als carnavals wagen vermommen. Staan hier overal bij de boeren.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Aangeven dat je alleen maar de dassenburcht hebt voorzien van zonnepanelen.
Klinkt als een gevalletje "De Monitor"

[ Voor 29% gewijzigd door jobr op 29-09-2020 18:31 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:41

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:42:
[...]

pipowagens hebben ook een dak O-) en op vrachtwagentrailers past een heleboel. dan verdien je gewoon een plekje in een nog op te richten ere galerij.

[Afbeelding]

vet handig als het warm is in de zomer, past ook veel bier in :9B

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
:9
3 oriëntaties op dezelfde vierkante meters...... en opslag voor je spullen.

@Pietje555
Wat mag je dan wel met dat weiland? Mag je een groot gat graven. 8)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:32:
[...]

@Pietje555
Wat mag je dan wel met dat weiland? Mag je een groot gat graven. 8)
Dan ziet de drone ze nog steeds...

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:41:
[...]

Dan ziet de drone ze nog steeds...
Maar ze staan niet meer op het land maar er onder. ;)

Gaatje wat er van de zijkant zo uit ziet

\------/
Iets schuiner en kan je ze portrait tegen de schuine kanten leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 29-09-2020 18:48 ]

Rol-Co schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:45:
[...]

\------/
Ja ja, keep on dreaming

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Rol-Co schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:32:
[...]

opslag? Nee man, zuipkeet, dj podium, clubhuis voor carnavalsvereniging de zotte zonnige tweaker.. in zoiets geniaals ga je niet de tuinset opbergen. :9B

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:50
Ik wil jullie de volgende situatie voorleggen.
Recent 30 panelen geïnstalleerd: JAsolar 345WP, voc 41.76 ,vmp 34.99, isc 10.54 ,imp 9.86. incl optimizers (P370). Met een omvormer van Solaredge SE9K. Alles verbonden incl inductielus met 4mm2 kabel.
De panelen liggen op de garage langs het huis en zijn in 1 string opgenomen.

Nu probeer ik wijzer te worden waar ik het beste de omvormer kan installeren met de minste verliezen. De tools die ik vind geven een redelijk beeld maar weet niet zeker of ik deze goed heb ingevuld(geen elektro technische ervaring). Bereken je namelijk de lengte van de kabel vanuit het laatste paneel of neem je de hele string hierin op.

Tevens kreeg ik de opmerking van een vriend dat hij niet blij zou zijn als ik DC kabel richting het huis zo brengen. Daar zou namelijk meer dan 1000volt op staat en hij het risico niet zou willen lopen dat er iets met de kabel zou gebeuren, ondanks dat deze in een dikke mantel buis onder de grond ligt (60 diep).

Wat raden jullie deskundige aan?
Omvormer in de garage of in de kelder in huis?
Afstand tussen panelen en de kelder zijn 30mtr.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:45
Roe!and schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:04:
[...]

Zelfde soort paneel inderdaad heb nog even gevraagd of ze we dan op het schuine gedeelte nog 2 panelen willen bij plaatsen die ik dan zelf betaal daar vragen ze 330 euro per paneel ex btw dat vind ik te gortig.... laat het wel eerst bij wissel van de omvormer en extra paneel erbij.....
Voor uitbreiding is 330 euro per paneel excl btw incl installatie goedkoop hoor. Die kans krijg je niet weer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Naalroc
@FXZeRRo85 De omvormer zo dicht mogelijk op een droge en veilige plek bij de panelen; dan kan je met een 5 x 6mm^2 kabel naar huis.
Om die kabel te berekenen zijn er verschillende sites om dat uit te rekenen. Ik heb 8kWp aan panelen en 60 meter naar de groepenkast; daarvoor had ik dus 6mm2 nodig, misschien kom jij uit met 4mm^2?

• busscherski
@FXZeRRo85
Niet meer dan 1000 V. Met SolarEdge 3 fase zit je ergens rond 750 V. Moet ook veilig kunnen, desnoods doe je ze individueel in een flex buis voor extra bescherming.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FXZeRRo85 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:09:
Ik wil jullie de volgende situatie voorleggen.
Recent 30 panelen geïnstalleerd: JAsolar 345WP, voc 41.76 ,vmp 34.99, isc 10.54 ,imp 9.86. incl optimizers (P370). Met een omvormer van Solaredge SE9K. Alles verbonden incl inductielus met 4mm2 kabel.
De panelen liggen op de garage langs het huis en zijn in 1 string opgenomen.

Nu probeer ik wijzer te worden waar ik het beste de omvormer kan installeren met de minste verliezen. De tools die ik vind geven een redelijk beeld maar weet niet zeker of ik deze goed heb ingevuld(geen elektro technische ervaring). Bereken je namelijk de lengte van de kabel vanuit het laatste paneel of neem je de hele string hierin op.

Tevens kreeg ik de opmerking van een vriend dat hij niet blij zou zijn als ik DC kabel richting het huis zo brengen. Daar zou namelijk meer dan 1000volt op staat en hij het risico niet zou willen lopen dat er iets met de kabel zou gebeuren, ondanks dat deze in een dikke mantel buis onder de grond ligt (60 diep).

Wat raden jullie deskundige aan?
Omvormer in de garage of in de kelder in huis?
Afstand tussen panelen en de kelder zijn 30mtr.
Minste verlies is lange DC en korte AC solar edge kent vlamboog detectie (moet je het wel aanzetten, welke gek heeft verzonnen om dat standaard uit te zetten zouden ze moeten ontslaan...) Als er een systeem iets wat veiliger zou moeten zijn in deze situatie is het SE die zet de optimizers volgens mij uit of op 1 volt bij problemen.

Of jij het een risico vindt om een kabel in de grond te hebben kan je eigenlijk alleen zelf bepalen ;)
Om problemen te verkleinen kan je kiezen om de plus en de min in apparte buizen en uitelkaar te leggen zodat beide tegelijk beschadigen ook eigenlijk onmogelijk wordt.

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Iets heel anders tussendoor;

Ik heb na installatie van mijn PV zaakje nog wat spulletjes over... Een Valkbox, wat kabels en andere kleinigheden. Ik kwam tot de ontdekking dat Marktplaats op alle PV spullen geen gratis advertentieruimte aanbied? Ik moet dan 10 euro betalen voor een advertentie die misschien 20 euro opbrengt? Weet iemand een andere plek waar ik die spullen kwijt kan, om een ander blij mee te maken?

• Rol-Co

Rol-Co

Jorii schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:14:
Iets heel anders tussendoor;

Ik heb na installatie van mijn PV zaakje nog wat spulletjes over... Een Valkbox, wat kabels en andere kleinigheden. Ik kwam tot de ontdekking dat Marktplaats op alle PV spullen geen gratis advertentieruimte aanbied? Ik moet dan 10 euro betalen voor een advertentie die misschien 20 euro opbrengt? Weet iemand een andere plek waar ik die spullen kwijt kan, om een ander blij mee te maken?
Rubriek doe het zelf en verbouw overig is wel gratis.

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:50
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:30:
[...]

Minste verlies is lange DC en korte AC solar edge kent vlamboog detectie (moet je het wel aanzetten, welke gek heeft verzonnen om dat standaard uit te zetten zouden ze moeten ontslaan...) Als er een systeem iets wat veiliger zou moeten zijn in deze situatie is het SE die zet de optimizers volgens mij uit of op 1 volt bij problemen.

Of jij het een risico vindt om een kabel in de grond te hebben kan je eigenlijk alleen zelf bepalen ;)
Om problemen te verkleinen kan je kiezen om de plus en de min in apparte buizen en uitelkaar te leggen zodat beide tegelijk beschadigen ook eigenlijk onmogelijk wordt.
De minste verliezen kwamen ook uit mijn berekening. Ben het met je eens dat de kabel apart in een buis gelegd de minste risicos geeft. Thx voor het antwoord.

• deheij1
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:06:
[...]

dat is het altijd, ik oordeelde overgens niet als je dat soms denkt, nu ik mij post terug lees kan je dat er wel in lezen, mijn excuus als dat wel zo is overgekomen

[...]

dat is mooi kut, dan had je bezwaar moeten maken tegen de bestemmingsplan verandering. |:( die had immers effect op de huidige situatie.

[...]

Ik heb iets wat meer ervaring met "vechten" met welstand etc dan de gemiddelde nederlander. en ik kan je eigenlijk een paar dingen vertellen
wat werkt:

Als het mogelijk is ze deels gelijk geven, iedereen heeft graag gelijk in de praktijk komt dat neer dat ik ze de kleur dakpannen geef die ze willen en ze mij de dakkapel geven die ik wil ;)
bijna iedereen is gevoelig voor: "dit kunnen we toch wel samen oplossen?"

argumenten met gelijksoortige argumenten bestrijden. dus als het argument milleu is zijn de dassen etc wel een argument als het argument te maken heeft met karakter en zichtlijnen hebben dassen daar weinig tegenin te brengen. argumenteren dat het karakter of zichtlijnen niet zoveel invloed hebben zoals zei zeggen. foto;s van nieuwe situatie en oude en een lul verhaal helpen daarbij.

Het spel net zo spelen
wat mag er in het huidige bestemmingsplan daar staan? vergeet even dat het zonnepanelen zijn.
maak een artist impresion van het maximale wat je daar neer mag zetten en laat dit zien naast de huidige situatie. dit mag ik bouwen, waarom dat niet?

Zie het niet als gelijk willen krijgen maar de kortste route naar een oplossing. verwacht ook niet teveel van een rechter die toetsen dit soort dingen doorgaans niet opnieuw ze kijken alleen of de gemeente tot die beslissing had kunnen komen. dus hebben ze de juiste wegen bewandeld en meestal is dat zo, in dit geval kan je daar misschien een paar vraagtekens bij zetten.

wat niet werkt:

dreigen met rechtzaken, rechtsbijstand, geweld. etc
ze beschuldigen van hokjes denken etc
argumenten die niets met de beslisgronden te maken hebben.
Goed advies. In mijn optiek werkt procederen prima in sommige gevallen, je moet alleen een lange adem hebben vaak zitten ze niet te wachten op lange rechtszaken. Gemeente is vaak een hardnekkig orgaan wat vaak vraagt om het te laten toetsen bij de rechter. In mijn optiek is genoemde casus gewoon burgertje pesten, je kan wel de wet sec toepassen, maar de wet is juist gemaakt om ook te kijken naar de redelijkheid en billijkheid waar een rechter zeker naar kijkt, wat hier echt ver te zoeken is.

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 11:37
Ik heb nu 2,5 jaar deel 1 van mijn installatie op het dak liggen (sinds kort uitgebreid met 12 panelen)

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of mijn keuze destijds voor SolarEdge met optimizers een goede keuze is geweest. Of dat de extra kosten te hoog zijn of dat een andere oplossing net zo goed zou geweest zijn.

Het gaat om een SolarEdge SE7K omvormer met 19 keer 300Wp panelen. Deze is destijds gekocht omdat we in het achterhoofd hadden om een warmtepomp te nemen en nog voldoende ruimte hadden om 12 panelen bij te plaatsen. We hebben dat niet direct gedaan omdat we nog niet zeker wisten of de warmtepomp daadwerkelijk zou komen.

De keuze voor SolarEdge hebben we genomen omdat we de herfst, winter en voorjaar last hebben van de nok van het dak van de buren en een joekel van een boom van de buren en schaduw val van de dakkapel en schoorsteen. Ook liggen de panelen onder verschillende hoeken: 42, 30 en 13 graden En misschien wel de belangrijkste reden: omdat ik het leuk vind om te kijken wat ieder paneel doet, maar daar gaat het hier niet om.

Mag ik aannemen dat bij een "normale" installatie dat ik uit moet gaan van de laagste opbrengst voor alle panelen? Zoja, zal dat in praktijk nog lager uit vallen dan de 698kWh van het zwakste paneel. Omdat deze op andere momenten last heeft van de schaduw dan de andere panelen.

Deze 19 panelen hebben gezamenlijk in de 2,5 jaar 14795kWh geproduceerd.
Het paneel met de hoogte opbrengst zit op 833kWh en het laagste paneel zit op 698kWh
Als ik uit ga van de laagste opbrengst nu zou dat dus op 13262kWh uit komen

Het verschil is dus 1533kWh in 2,5 jaar tijd.

Aannames:

Het verschil in 3 jaar tijd zal ongeveer op 1620kWh zitten aangezien. Verschil in opbrengst is in de winter groter maar de opbrengst is sowieso veel lager. Extra opbrengst in een jaar tijd is dus 540kWh

Energieprijs blijft in 8 jaar gelijk: € 0,22

Prijs optimizers waren 50 euro per stuk. 950 euro totaal dus.
Prijsverschil in omvormer negeer ik even voor het gemak.

Terugverdientijd voor de optimizers is dus ongeveer 8 jaar in mijn geval.

Wat vinden jullie van deze redenering?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• mcDavid
Klopt niet helemaal. Een normale omvormer heeft ook meerdere strings en shadow management. Ik zou het verschil in opbrengst eerder schatten op grofweg de helft van het verschil tussen het slechte paneel en het totaal. Wat eventueel nog verder omlaag te brengen zou zijn door selectief toepassen van 1 of enkele optimisers.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Casejunkie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:24:

Wat @mcDavid al zegt, dus tvt gaat ver boven de 10 jaar maar financieel zit er nog een adder onder het gras, je aanname dat de energieprijs gelijk blijft klopt niet, als de salderings regeling ook maar een klein beetje gaat lijken op wat is voorgesteld zijn die dure kw's voor een groot deel ineens maar 6 tot 11 cent waard ipv 22 het zal mij verbazen als je onder een tvt van 25 jaar komt.
En misschien wel de belangrijkste reden: omdat ik het leuk vind om te kijken wat ieder paneel doet, maar daar gaat het hier niet om.
Gelukkig maar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 30-09-2020 12:15 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-12 21:16
Rol-Co schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:45:
[...]

\------/
Dat heb ik inderdaad al wel eens zo uitgevoerd gezien. Alleen oppassen dat je goot niet vol water kan komen....

Zwerius Kriegsman

• WackoH
Het is een leuke vergelijking die @Casejunkie heeft gemaakt.

Op m'n garage heb ik 8 panelen met micro-omvormers (2xAPS QS1).
Dat is eigenlijk gekomen omdat ik er eerst 4 wilde doen, en dan is een APS QS1 nauwelijks duurder dan een stringomvomer (als je niet in de opbrengst van de individuele panelen geinteresseerd bent want de uitleeseenheid is duur).
Daarna heb ik er nog 4 bij gekocht. En tja, dan ben je soort van locked in... Dus nog een APS QS1 met Ecu-R om de 8 panelen te kunnen uitlezen (ik heb wel een stringomvormer voor de 8 panelen overwogen, maar het is ook een beetje hobby...).

Hieronder de opbrengst van de ieder paneel per maand in het derde kwartaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IZlGJX30Tmm30RM_iunKnj1MeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9WgodAJB4svaTww7Mlr8TYhB.png?f=user_large

De verschillen onstaan door:
a) harde schaduw van het huis in de ochtend op het paneel rechtsonder
b) schaduw van verschillende bomen die van 's middags van links naar rechts over de panelen trekken waardoor de opbrengst instort.
c) bovenste rij is 340 Wp, onderste 335Wp (maar dat is niet terug te zien).

De meerprijs voor de micro-omvormers was ~310 Euro (ex.BTW) tov een cheapo Chinees (Growatt 2500-S).
Met een prijs van 0.22 per kWh zou dat1430 kWh meer op moeten wekken om uit te kunnen.

Als een stringomvormer de opbrengst van het slechtste paneel voor alle 8 zou hebben, en ik dat vergelijk met de opbrengst voor alle 8 met micro-omvormer, dan scheelt dat 14 kWh/mnd in Q3. Neem ik dat voor het hele jaar (wat niet klopt), dan is dat 167 kWh per jaar.

Oftwel, de terugverdientijd is dan >8 jaar.
Afbouw saldering etc >>10 jaar

Maar, het is nu de vraag hoe een stringomvormer met schaduw-optimizer en 2 MPPT's hier mee om zou zijn gegaan.
Want de harde schaduw is in de ochtend, en de bomen in de middag? Dus, het kan zijn dat een stringomvormer er toch nog een stuk slechter mee om gaat.

Dat ga ik tzt testen want ik heb een Goodwe 3000D-NS, dus met 2 MPPT, op de kop getikt.
Nog even kijken hoe ik de 1 of 2 strings ga maken (de microomvormers hangen binnen, dus ik kan alle combinaties maken die ik wil)

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 30-09-2020 19:50 ]

• mcDavid
@WackoH leuk! Ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Helaas is het lastig om objectief te testen zonder de specifieke verschillen in meetomstandigheden mee te rekenen, je kunt een paneel nou eenmaal niet aan 2 omvormers tegelijk hangen.

Die APS units zijn idd wel gunstig voor echt kleine installaties. Voordeel is ook dat je dan totaal niet meer hoeft na te denken over oriëntaties en strings. Ik denk dat ik binnenkort eens ga proberen of ik mijn schoonouders zo gek kan krijgen dat ze 4 panelen neerleggen (zitten met zeer beperkt geschikt dakoppervlak)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
Nou het lijkt erop dat er hier in huize De_Bastaard misschien toch nog eens zonnepanelen gaan komen. Ik moet even uitzoeken of het de moeite/geld waard is om het te financieren. Je krijgt hier een lening (kfw) aan 1,03% rente, maar ik weet nog niet zeker of die ook voor dit soort lagere bedragen leningen verstrekken. Ik woon in Duitsland en daar hebben we geen salderingsregeling. Inkopen á 28cent, en aan de leverancier verkopen levert 8,5cent op.

Heb wat navraag gedaan en om enigszins snel uit de kosten te komen zou ik een 10 kWp installatie nodig hebben. Omdat we de kosten van zo'n installatie over 20 jaar af mogen schrijven en elk jaar ongeveer 850euro "verdienen" betekent dit dat we elk jaar onder een bepaalde belastingvoet zitten en dus geen belasting hoef te betalen over de opbrengst van de panelen. Dat is nogal een zwaarwegende factor want we werken allebei in Nederland en dus niet belastingplichting in Duitsland.

Nu hebben wij als dak oppervlak ons huis, en een garage. Mogelijk nog de aanbouw maar ik denk dat dat dak teveel last heeft van de schaduw van ons eigen huis en van de buren (deze daken zijn hoger):

Garage (zuiden): 25m2 (grof geschat)
Dak huis voorkant (zuid-oost: ~35m2 incl dakraam
Dak huis achterkant (noord west): 35m2 incl dakraam.

Schaduw op het N-W deel van het dak valt mee omdat het dak van onze aanbouw lager is.

Is het eigenlijk wel reeel om voor 10 kWp installatie te kijken? Dat zijn nogal wat panelen waarbij ik er denk ik niet onderuit kom om bijv. op de garage en het dak van het woonhuis panelen te leggen. Is dat extra complex, en moet ik dan een 3 fasen inverter hebben of niet? We hebben 3 fasen sinds afgelopen jaar.

• busscherski
@De_Bastaard

Maak even een eigen topic

• tijmeng
  • Laatst online: 11:12

tijmeng

Panasonic 7J

Een korte vraag over het leggen van panelen op twee dakvlakken die 20 graden met elkaar verschillen.

Ik kan op mijn relatief steile dak (60 graden) bovenaan een rij van 8 panelen kwijt. Oriëntatie is ZZO. Ik heb ook nog een kleine dakkapel uitsteken welke een dakhoek heeft van 40 graden. Hier zou ik nog twee extra panelen kwijt kunnen.

Als ik toch bezig ben wil ik daar graag ook nog twee bijleggen in dezelfde string. De panelen onder de hoek van 40 graden zijn altijd efficiënter dan die onder 60 graden. Maar als ze op dezelfde string zitten zullen ze zich aanpassen naar de minder presterende 60 graden panelen, alsof ik 10 panelen op 60 graden heb liggen). Wat voor mij nog steeds prima is. Een optimizer heeft 0,0 nut lijkt me en is overbodig.

Zie ik iets over het hoofd? of kan ik gewoon 2 paneeltjes op die dakkapel erbij leggen zodat mn totaal opbrengst omhoog gaat?
WackoH schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:45:
Het is een leuke vergelijking die @Casejunkie heeft gemaakt.

Op m'n garage heb ik 8 panelen met micro-omvormers (2xAPS QS1).
Dat is eigenlijk gekomen omdat ik er eerst 4 wilde doen, en dan is een APS QS1 nauwelijks duurder dan een stringomvomer (als je niet in de opbrengst van de individuele panelen geinteresseerd bent want de uitleeseenheid is duur).
Daarna heb ik er nog 4 bij gekocht. En tja, dan ben je soort van locked in... Dus nog een APS QS1 met Ecu-R om de 8 panelen te kunnen uitlezen (ik heb wel een stringomvormer voor de 8 panelen overwogen, maar het is ook een beetje hobby...).

Hieronder de opbrengst van de ieder paneel per maand in het derde kwartaal:
[Afbeelding]

De verschillen onstaan door:
a) harde schaduw van het huis in de ochtend op het paneel rechtsonder
b) schaduw van verschillende bomen die van 's middags van links naar rechts over de panelen trekken waardoor de opbrengst instort.
c) bovenste rij is 340 Wp, onderste 335Wp (maar dat is niet terug te zien).

De meerprijs voor de micro-omvormers was ~310 Euro (ex.BTW) tov een cheapo Chinees (Growatt 2500-S).
Met een prijs van 0.22 per kWh zou dat1430 kWh meer op moeten wekken om uit te kunnen.

Als een stringomvormer de opbrengst van het slechtste paneel voor alle 8 zou hebben, en ik dat vergelijk met de opbrengst voor alle 8 met micro-omvormer, dan scheelt dat 14 kWh/mnd in Q3. Neem ik dat voor het hele jaar (wat niet klopt), dan is dat 167 kWh per jaar.

Oftwel, de terugverdientijd is dan >8 jaar.
Afbouw saldering etc >>10 jaar

Maar, het is nu de vraag hoe een stringomvormer met schaduw-optimizer en 2 MPPT's hier mee om zou zijn gegaan.
Want de harde schaduw is in de ochtend, en de bomen in de middag? Dus, het kan zijn dat een stringomvormer er toch nog een stuk slechter mee om gaat.

Dat ga ik tzt testen want ik heb een Goodwe 3000D-NS, dus met 2 MPPT, op de kop getikt.
Nog even kijken hoe ik de 1 of 2 strings ga maken (de microomvormers hangen binnen, dus ik kan alle combinaties maken die ik wil)
Vier panelen op één mpp op een eigenlijk te grote omvormer. Ik geef het 75 procent kans dat het finaal instort.
Houd ons op de hoogte...

1 PVoutput . Dongen NB

tijmeng schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:04:
Een korte vraag over het leggen van panelen op twee dakvlakken die 20 graden met elkaar verschillen.

Ik kan op mijn relatief steile dak (60 graden) bovenaan een rij van 8 panelen kwijt. Oriëntatie is ZZO. Ik heb ook nog een kleine dakkapel uitsteken welke een dakhoek heeft van 40 graden. Hier zou ik nog twee extra panelen kwijt kunnen.

Als ik toch bezig ben wil ik daar graag ook nog twee bijleggen in dezelfde string. De panelen onder de hoek van 40 graden zijn altijd efficiënter dan die onder 60 graden. Maar als ze op dezelfde string zitten zullen ze zich aanpassen naar de minder presterende 60 graden panelen, alsof ik 10 panelen op 60 graden heb liggen). Wat voor mij nog steeds prima is. Een optimizer heeft 0,0 nut lijkt me en is overbodig.

Zie ik iets over het hoofd? of kan ik gewoon 2 paneeltjes op die dakkapel erbij leggen zodat mn totaal opbrengst omhoog gaat?
Ja je kunt bij leggen, maar wel even slim bekijken. Op dak moet je panelen nemen met laten we zeggen 9 ampère, en op kapel kies je panelen met 6 ampère, zelfs als ze verhoudingsgewijs beter presteren kan een tigo optimiser in deze situatie de stroom van dat paneel omhoog trekken. Dan worden ze niet geremd de zestig graden panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
reneeke1970 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:10:
[...]

Ja je kunt bij leggen, maar wel even slim bekijken. Op dak moet je panelen nemen met laten we zeggen 9 ampère, en op kapel kies je panelen met 6 ampère, zelfs als ze verhoudingsgewijs beter presteren kan een tigo optimiser in deze situatie de stroom van dat paneel omhoog trekken. Dan worden ze niet geremd de zestig graden panelen
Er zijn ook momenten dat de zon zo staat dat beide panelen evenveel zon krijgen. Daarom juist gewoon dezelfde panelen.

• tijmeng
  • Laatst online: 11:12

tijmeng

Panasonic 7J

Bevestigt mn vermoeden. Dank! Keuze van panelen is al gemaakt. Het betreft een oude karakteristieke woning met een mooi oranje-rood pannen dak. Dat verkrachten met zwarte panelen zou zonde zijn. Het worden daarom de rood glazen Bisol BMO270 panelen. Niet de beste in opbrengst en prijs, maar wel de mooiste oplossing. Op de schuur verderop in de tuin komen op het sedumdak nog 6 400w+ 2x1m panelen op een andere omvormer. Die hebben een ZW oriëntatie.

Is samen het maximale wat ik uit mn dakvlakken kan halen.

voor het idee hoe die nieuwe bisol rood glas panelen eruit zien (ander project):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvFeyZHfQwOtOWaTN2ATwuWBLyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fL7xUniGue6JIrj1cBcOGnGe.jpg?f=fotoalbum_large

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
No problemo! Doe ik :)

• twain4me
  • Nu online

twain4me

tijmeng schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:22:
Bevestigt mn vermoeden. Dank! Keuze van panelen is al gemaakt. Het betreft een oude karakteristieke woning met een mooi oranje-rood pannen dak. Dat verkrachten met zwarte panelen zou zonde zijn. Het worden daarom de rood glazen Bisol BMO270 panelen. Niet de beste in opbrengst en prijs, maar wel de mooiste oplossing. Op de schuur verderop in de tuin komen op het sedumdak nog 6 400w+ 2x1m panelen op een andere omvormer. Die hebben een ZW oriëntatie.

Is samen het maximale wat ik uit mn dakvlakken kan halen.

voor het idee hoe die nieuwe bisol rood glas panelen eruit zien (ander project):
[Afbeelding]
Juist vet handig dat zwart op rood, zolang je het rood van je dak nog ziet heb je te weinig panelen :+

En wat betreft dat referentieproject.. geef je zoveel extra uit aan rode panelen, en dan blijft de rails zo in het zicht 8)7 wel handig voor de tweaker die daar komt te wonen, pijpje afzagen/verplaatsen en 2 paneeltjes bijplaatsen :9

Wat trouwens grapig is is dat van rood/oranje de complimenterende kleur blauw is, daarom staan die "oude" poly's helemaal niet zo heel gek bij de oranje daken.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 30-09-2020 22:35 ]

• WackoH
mcDavid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:20:
@WackoH leuk! Ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Helaas is het lastig om objectief te testen zonder de specifieke verschillen in meetomstandigheden mee te rekenen, je kunt een paneel nou eenmaal niet aan 2 omvormers tegelijk hangen.
Het is me inderdaad opgevallen dat dagen die er hetzelfde uit zien (strak blauwe lucht), toch gemakkelijk 10% verschil in opbrengst kunnen geven.
Ik wil dus vooral de vorm van curves op zonnige dagen met elkaar vergelijken.
reneeke1970 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:04:[...]
Vier panelen op één mpp op een eigenlijk te grote omvormer. Ik geef het 75 procent kans dat het finaal instort. Houd ons op de hoogte...
Ik heb deze omvormer eigenlijk voor het huis (platdakopstelling) gekocht, want ik wil eens testen wat schaduw management in mijn situatie doet.
Een Goodwe is dan een goedkope instapper (SMA is natuurlijk beter; als ik die nog een keer 2de hands voor een schappelijk prijs vind…). Ik zocht een GW3000NS, maar kon een D-NS (dus dubbele MPPT) voor een vergelijkbaar bedrag overnemen. Dat geeft extra experimenteermogelijkheden 😉

Deze omvormer heeft een startspanning van 120V en MPPT bereik van 80~550V.
Ik heb ‘m nu op 9 panelen op het huis aangesloten. Omgerekend van 9 naar 4 panelen, ging ‘ie vandaag aan bij 116V, maar levering begon pas bij 130V.
De spanning zakte vervolgens naar 109V, om geleidelijk naar 120~123V op te lopen. Dus zou met 4 panelen moeten kunnen (maar niet optimaal voor rendement want DC-DC omzetter moet hard werken om er ~360V van te maken).
En als 2 strings niet gaat, maak ik er gewoon 1 van. Iedere ingang afzonderlijk kan het volledige vermogen aan.

• Naalroc
WackoH schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:57:
....................
Een Goodwe is dan een goedkope instapper (SMA is natuurlijk beter; als ik die nog een keer 2de hands voor een schappelijk prijs vind…). .
Als je zoiets overweegt, hoe doe je dat dan met de installatie, want je hebt dan geen installateurs wachtwoord.
Hoe kom je daar aan, want ik begrijp dat SMA niet zomaar een PUK afgeeft om het installateurs ww te resetten.
Geven ze dat niet alleen aan 'hun' installateurs?
Het zelfde geldt ws ook voor andere merken?

• WackoH
Goede vraag. Dat lijkt bij SMA inderdaad wat lastig te liggen. Maar @AUijtdehaag (?) heeft volgens mij al aardig wat SMA's gekocht en verkocht.
Voor de Growatt (en APS) heb ik een installateursaccount om het spul in de cloud te krijgen (en bij de Growatt juist in te stellen, want de min-max AC volt instellingen waren verkeerd voor NLD).
Bij Goodwe is geen installateursaccount nodig om de cloud functionaliteit te krijgen. Maar meer dat de opbrengst inzien kan dan niet.
@WackoH
In het verleden, puk codes aanvragen als particulier was niet zo lastig bij SMA.
Ik stuurde telkens een reply email voor een nieuwe aanvraag, samen met een foto van het ingevulde formulier met de serienrs.
En kreeg dan de puk codes via de mail en rekening per post.

Tegenwoordig gaat dat niet meer en wordt de email gefilterd.
Iedere aanvraag heeft een uniek ticketnr.
Je zal je ook kenbaar moeten maken als installateur met een kvk nr.
De laatste tijd heb ik geen pogingen meer ondernomen vanwege dat.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2020 05:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
@WackoH

Ja ik moest Growatt NL ook bellen om zonder BTW KvK, bedankt @WackoH nummer toch de omvormers in de cloud te krijgen.
Was snel gebeurt, die man van Growatt vertelde me wel dat ik eigenlijk een installateurs code van Winkelman had kunnen krijgen.

@AUijtdehaag
Is er niet ook zoiets mogelijk met SMA? Anders kunnen de webshops wel stoppen met het aanbieden van SMA, dat snapt SMA zelf ook wel.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 01-10-2020 10:13 ]

Een nieuwe omvormer kan je gewoon in.
Het gaat fout als een installateur zich ermee gaat bemoeien.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• deheij1
Casejunkie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:24:
Ik heb nu 2,5 jaar deel 1 van mijn installatie op het dak liggen (sinds kort uitgebreid met 12 panelen)

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of mijn keuze destijds voor SolarEdge met optimizers een goede keuze is geweest. Of dat de extra kosten te hoog zijn of dat een andere oplossing net zo goed zou geweest zijn.

Het gaat om een SolarEdge SE7K omvormer met 19 keer 300Wp panelen. Deze is destijds gekocht omdat we in het achterhoofd hadden om een warmtepomp te nemen en nog voldoende ruimte hadden om 12 panelen bij te plaatsen. We hebben dat niet direct gedaan omdat we nog niet zeker wisten of de warmtepomp daadwerkelijk zou komen.

De keuze voor SolarEdge hebben we genomen omdat we de herfst, winter en voorjaar last hebben van de nok van het dak van de buren en een joekel van een boom van de buren en schaduw val van de dakkapel en schoorsteen. Ook liggen de panelen onder verschillende hoeken: 42, 30 en 13 graden En misschien wel de belangrijkste reden: omdat ik het leuk vind om te kijken wat ieder paneel doet, maar daar gaat het hier niet om.

Mag ik aannemen dat bij een "normale" installatie dat ik uit moet gaan van de laagste opbrengst voor alle panelen? Zoja, zal dat in praktijk nog lager uit vallen dan de 698kWh van het zwakste paneel. Omdat deze op andere momenten last heeft van de schaduw dan de andere panelen.

Deze 19 panelen hebben gezamenlijk in de 2,5 jaar 14795kWh geproduceerd.
Het paneel met de hoogte opbrengst zit op 833kWh en het laagste paneel zit op 698kWh
Als ik uit ga van de laagste opbrengst nu zou dat dus op 13262kWh uit komen

Het verschil is dus 1533kWh in 2,5 jaar tijd.

Aannames:

Het verschil in 3 jaar tijd zal ongeveer op 1620kWh zitten aangezien. Verschil in opbrengst is in de winter groter maar de opbrengst is sowieso veel lager. Extra opbrengst in een jaar tijd is dus 540kWh

Prijs optimizers waren 50 euro per stuk. 950 euro totaal dus.
Prijsverschil in omvormer negeer ik even voor het gemak.

De meningen zijn er over verdeeld hier maar ik heb gekozen voor enphase omvormers achter elk paneel om de volgende redenen:

Voordelen in mijn optiek:

-Geen hoogspanning DC op dak dus minder brandgevaar. (veiligheid meest belangrijkst)
-Makkelijk uitbreiden in mijn geval op plat dak. (in mijn geval bij plat dak gedeelte, meestal niet)
-Performances per paneel, 1 deel in schaduw, of defect dan gaat niet de gehele set slecht presteren.
-Makkelijker vervangen van onderdelen (zonnepanelen vervangen en omvormers)
-Geen omvormer in huis, ik wil zon lelijk ding niet in huis, zelfs niet in schuur.

Nadelen:

-Omvormers zijn moeilijk bereikbaar in het geval van problemen vaak
-Relatief jong product / nog geen track record
-Meestal een lager rendement per omvormer dan string omvormers
-Omvormers liggen op het dak onder extreme weersomstandigheden maar daar kunnen ze tegen.
-Meer/duurdere bekabeling

Voor grotere installaties blijft het waarschijnlijk aantrekkelijker te werken met string omvormers omdat dit eenvoudiger en goedkoper is en meer rendement geeft.

Ik heb 14 panelen waarvan 9 schuin op zuid en 5 plat dak op zuid.

In jou geval dank ik niet dat het perse een slechte keuze is geweest te kiezen voor wat je nu hebt. In de toekomst zou je kunnen kijken naar wat jij belangrijk vindt.

Ik denk dat in algemene zin elke configuratie prima werkt, het zijn meer de specifieke voorkeuren die belangrijk zijn per locatie met verschillende invalshoeken

• WackoH
(Een deel van) de verwoording van de voor en nadelen van micro-omvormers kwam me bekend voor. Toevallig gisteren in een presenttie op Slideshare van ROC Friese Poort gezien.
Ze hadden (in 2015) drie verschillende panelen (ieder 4) getest. Mijn 'first love' Solar Frontier kwam er goed uit. Helaas werden die niet meer naar Europa geleverd toen ik eindelijk panelen aan wilde schaffen.

• deheij1
zijn er mensen hier die montage van PV hebben in een verticale postie? Welke montage sets of materialen worden dan gebruikt?

• WackoH
busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:17:
@WackoH
Ja ik moest Growatt NL ook bellen om zonder BTW nummer toch de omvormers in de cloud te krijgen.
Was snel gebeurt, die man van Growatt vertelde me wel dat ik eigenlijk een installateurs code van Winkelman had kunnen krijgen.
Een BTW-nummer hebben we als zonnestroomondernemer :)
Ik had op internet een handleiding van een groothandel gevonden hoe de installateurscode aan te vragen.
Bij APS ving ik eerst bot toen ik via de Amerikaanse site een account aanvroeg. Maar via de Nederlandse of Europese site ging het wel. Ik had een mooie naam voor mijn 'bedrijf' verzonnen.

• WackoH
@deheij1 Bedoel je met vertikaal tegen de gevel? Of in portret op een schuin dak? Of op een plat dak?

• deheij1
WackoH schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:06:
@deheij1 Bedoel je met vertikaal tegen de gevel? Of in portret op een schuin dak? Of op een plat dak?
Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ze moeten verticaal in portrait op mijn beschoeiing van de tuin komen er zit een hekje op de beschoeiing van hout. Ik zoek dus spul om panelen als een rij in portrait naast elkaar te plaatsen. Ik denk dat rails voor schuin dak ook wel zou kunnen maar dat vergt wat aanpassingen.

[ Voor 8% gewijzigd door deheij1 op 01-10-2020 10:14 ]

• busscherski
deheij1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ze moeten verticaal in portrait op mijn beschoeiing van de tuin komen er zit een hekje op de beschoeiing van hout. Ik zoek dus spul om panelen als een rij in portrait naast elkaar te plaatsen.
Heb je een foto van de situatie?

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 15:16

Cheese_man

Waarom kiezen?

Het onderwerp Slimme meter is veelvuldig langsgekomen op het forum, toch zoek ik nog naar wat vastere grond onder mijn voeten voor ik de installatie ga weigeren.

In een hernieuwde poging van de netbeheerders om Nederland aan de Europese afspraken te laten voldoen ten aanzien van de slimme meter (moet eind dit jaar in 80% van de NL huizen geïnstalleerd zijn), heb ik DE brief van Liander ontvangen. Uiteraard "vooral doen" is de strekking.

Uit de startpost van dit topic lees ik dit:
Merk op dat deze meter niet de totale opbrengst van de zonnestroom installatie kan weergeven, het eigen verbruik dat plaats vond op het moment van opwekken is hier reeds van af!
- Ferraris draaischijfmeter
Het is te adviseren deze niet te laten vervangen, tenzij er een terugloopblokkering op zit. Op dergelijke apparaten zit doorgaans een terugloopblokkeringssymbool (een tandwieltje met een haakje). Ook kunt u dit eenvoudig testen door op een zonnige dag zoveel mogelijk apparaten uit te zetten. U kunt dan zien of de meter terug loopt. Voordelen van de draaischijfmeter zijn dat de energieleverancier minder snel fouten kan maken met het verrekenen van de meterstanden en u kunt in principe onbeperkt terugleveren, zolang u niet meer opwekt dan u verbruikt.
- Digitale Meter met teruglever telwerken
Deze meter hoeft u niet te vervangen. Er is een telwerk voor zowel verbruik als teruglevering beschikbaar. Vraag voor u de meterstanden doorgeeft altijd eerst goed na hoe u deze dient aan te leveren.
- Digitale Meter zonder teruglever telwerken
Deze meter dient u te laten vervangen. Met deze meter bespaart u alleen de zonnestroom die direct verbruikt wordt. De teruggeleverde stroom krijgt u niet vergoed. De doorgaans kosteloze vervanging van uw meter biedt uw netbeheerder u aan na aanmelden bij energieleveren.nl.
Opmerking: U bent conform de huidige wet-regelgeving op dit moment niet verplicht om te kiezen voor een zogenoemde “slimme” meter ( mrt-2013 ) Deze mag u weigeren. U krijgt dan een digitale meter.
Uit een artikel van Business Insider lees ik dit:
“Met ingang van 1 januari 2023 zal (…) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er namelijk in het Klimaatakkoord.

Vanaf 1 januari 2023 komt er een nieuwe fiscale regeling, waarbij zonnestroom die je teruglevert aan je energieleverancier volgens de kale leveringsprijs wordt vergoed. Daarbovenop komt een compensatie van de overheid, maar die wordt in de loop der jaren afgebouwd. Vanaf 2030 krijg je als eigenaar van zonnepanelen alleen nog de kale stroomprijs van je energieleverancier vergoed – dus niet meer inclusief belastingen, zoals nu.

Dat is dus waarom de overheid de slimme meter nodig heeft. Om de nieuwe fiscale regeling te kunnen invoeren, moet de opgewekte zonnestroom apart gemeten kunnen worden.
Momenteel heb ik een domme, digitale meter in mijn meterkast met 4 "meters". Ofwel hoog/laag tarief en voor beide tarieven een teruglever-telwerk. Ik heb zelf gewoon een "dom" contract met een standaardprijs (dus momenteel slechts 1 telwerk actief).

Tot grote schaamte moet ik bekennen nog geen panelen op mijn dak liggen. Het is nog steeds eens wens om dat te realiseren. Voor zover ik heb begrepen, moet ik mijn toekomstige systeem aanmelden bij de netbeheerder zodat de teruglevertelwerken geactiveerd kunnen worden.

Naar mijn mening voldoet mijn meterkast dus aan de eisen uit het Klimaat akkoord (als Business Insider alles correct heeft opgeschreven) om in de periode 2023-2030 gebruik te kunnen maken van de genoemde "toeslag".

Is er iemand die hier een onderbouwd antwoord op kan geven?

reserveringshouder Tesla Model 3

Cheese_man schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:44:
Het onderwerp Slimme meter is veelvuldig langsgekomen op het forum, toch zoek ik nog naar wat vastere grond onder mijn voeten voor ik de installatie ga weigeren.

In een hernieuwde poging van de netbeheerders om Nederland aan de Europese afspraken te laten voldoen ten aanzien van de slimme meter (moet eind dit jaar in 80% van de NL huizen geïnstalleerd zijn), heb ik DE brief van Liander ontvangen. Uiteraard "vooral doen" is de strekking.

Uit de startpost van dit topic lees ik dit:

[...]

Uit een artikel van Business Insider lees ik dit:

[...]

Momenteel heb ik een domme, digitale meter in mijn meterkast met 4 "meters". Ofwel hoog/laag tarief en voor beide tarieven een teruglever-telwerk. Ik heb zelf gewoon een "dom" contract met een standaardprijs (dus momenteel slechts 1 telwerk actief).

Tot grote schaamte moet ik bekennen nog geen panelen op mijn dak liggen. Het is nog steeds eens wens om dat te realiseren. Voor zover ik heb begrepen, moet ik mijn toekomstige systeem aanmelden bij de netbeheerder zodat de teruglevertelwerken geactiveerd kunnen worden.

Naar mijn mening voldoet mijn meterkast dus aan de eisen uit het Klimaat akkoord (als Business Insider alles correct heeft opgeschreven) om in de periode 2023-2030 gebruik te kunnen maken van de genoemde "toeslag".

Is er iemand die hier een onderbouwd antwoord op kan geven?
Ja jou domme digitale meter is al geschikt.

Maar al zou hij het niet zijn, het 2023 verhaal is nog niet verder dan een voorstel. En zodra het er wel door komt krijg je altijd nog een gratis nieuwe meter als jouwe ongeschikt blijkt. Je hoeft hem nooit zelf te betalen, alleen als je er om vraagt om te plaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Nu online

twain4me

deheij1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ze moeten verticaal in portrait op mijn beschoeiing van de tuin komen er zit een hekje op de beschoeiing van hout. Ik zoek dus spul om panelen als een rij in portrait naast elkaar te plaatsen. Ik denk dat rails voor schuin dak ook wel zou kunnen maar dat vergt wat aanpassingen.
je kan ze gewoon vast bouten, klemmen is makkelijk maar op de grond is gewoon vast bouten in de montage gaten lekker goedkoop ;) vooral als je er aan de achterkant gewoon bij kan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mobilenergy.nl/image/ebook%20pics/14%20Zonnepaneel%20achterzijde.jpg

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 15:16

Cheese_man

Waarom kiezen?

reneeke1970 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Ja jou domme digitale meter is al geschikt.

Maar al zou hij het niet zijn, het 2023 verhaal is nog niet verder dan een voorstel. En zodra het er wel door komt krijg je altijd nog een gratis nieuwe meter als jouwe ongeschikt blijkt. Je hoeft hem nooit zelf te betalen, alleen als je er om vraagt om te plaatsen
Tnx. Ondertussen nog extra info van consuwijzer.nl:
Hebt of krijgt u zonnepanelen? Vanaf 1 januari 2023 gaat een nieuw wetsvoorstel in. Daarbij wordt de huidige salderingsregeling stap voor stap afgebouwd (Milieu Centraal). Daarom hebt u straks een energiemeter nodig die apart meet hoeveel stroom u afneemt en teruglevert aan het net.

Hebt u nog een analoge meter of een digitale meter zonder terugleverregistratie? Deze zijn ongeschikt voor teruglevering. Laat de meter voor 1 januari 2023 vervangen. Vervangen is gratis. Tenzij u eerder de slimme meter weigerde. Dan mag de netbeheerder kosten rekenen. Het gaat om de volgende meters:

Ferraris-meter. Dit is een analoge meter met draaischijf en 1 telwerk.
Analoge meter zonder draaischijf. Deze is niet geschikt voor zonnepanelen.
Digitale meter zonder terugleverregistratie
Wel geschikt voor de nieuwe regeling zijn uiteraard de slimme meter en digitale meters met terugleverregistratie. Wilt u geen slimme meter? U kunt ook kiezen voor een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is. Of u kunt de uitleesfunctie van uw slimme meter laten uitzetten door uw energieleverancier.
Ofwel...een domme digitale meter met teruglevertelwerken is gewoon geschikt vanaf 2023! Als het model dat ik in huis heb op een of andere manier op de lijst van "afgekeurde" meters komt, zie ik wel verder.

Net telefonisch geweigerd. Nog ter info voor diegene die het interesseert:

Na het afzeggen bij de aannemer die de werkzaamheden uitvoert, ga je nog een brief krijgen van de netbeheerder. Vervolgens moet je nogmaals actie ondernemen om de meter te weigeren!!

reserveringshouder Tesla Model 3

• mcDavid
twain4me schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

je kan ze gewoon vast bouten, klemmen is makkelijk maar op de grond is gewoon vast bouten in de montage gaten lekker goedkoop ;) vooral als je er aan de achterkant gewoon bij kan.

[Afbeelding]
Dit idd. Als je niet bij de achterkant kunt maar ze toch "gewoon" wilt vastschroeven op een schutting oid, kun je ook gewoon alléén de klemmen kopen van een random montagesysteem, en die met lange schroeven in de schutting draaien. Wel ff kijken hoe je dan de kabels er achter vandaan krijgt.

Misschien wel verstandig om de kwaliteit van het hout geregeld te controleren, de levensduur van een houten beschroeiing is veelal korter dan die van een zonnepaneel en je wilt natuurlijk niet dat ze op een gegeven dag los aan de kabels bungelen...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
deheij1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:00:
zijn er mensen hier die montage van PV hebben in een verticale postie? Welke montage sets of materialen worden dan gebruikt?
*edit* is al beantwoord en je wil geen horizontale rails zie ik.

Landscape met horizontale rails: Gman in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Zoek maar uit:
https://www.winkelman-zon...ails/1514/?display=detail
Ik had solar construct en dat is prima bevallen.

Kleine sidenote: als je dak meer dan normaal golft/doorzakt dan ff goed opletten dat je de hoogte verstelbare koopt, ik kreeg die niet bij winkelman.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 01-10-2020 15:23 ]

• Pietje555
Even een updateje
Klein stapje gemaakt. Gesprek gehad met Ruimtelijke Ordening.
Uiteindelijk is de handhavingsprocedure even stil gezet en ik mag een vergunning aanvragen die ze zullen beoordelen.
Ze kregen gelukkig door dat we heel goed nagedacht hadden over de plaatsing.
Daarnaast is het gemeentebeleid dat ze zo snel mogelijk CO2 neutraal willen zijn.
Schaampaneeltjes op nieuwbouw woningen zetten niet zoveel zoden aan de dijk. Mijn installatie heeft in iets meer dan 2 jaar al 17 ton CO2 bespaart en 23 MW opgewekt. Dat tikt aan op 15.000 inwoners.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pietje555 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:16:
Even een updateje
Klein stapje gemaakt. Gesprek gehad met Ruimtelijke Ordening.
Uiteindelijk is de handhavingsprocedure even stil gezet en ik mag een vergunning aanvragen die ze zullen beoordelen.
Ze kregen gelukkig door dat we heel goed nagedacht hadden over de plaatsing.
Daarnaast is het gemeentebeleid dat ze zo snel mogelijk CO2 neutraal willen zijn.
Schaampaneeltjes op nieuwbouw woningen zetten niet zoveel zoden aan de dijk. Mijn installatie heeft in iets meer dan 2 jaar al 17 ton CO2 bespaart en 23 MW opgewekt. Dat tikt aan op 15.000 inwoners.
Dan lijkt het er op dat ze het stukje, kijken of het gelegaliseerd zou kunnen worden, hebben overgeslagen. :'(
jammer, op deze manier een hoop stress voor misschien wel niets.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 01-10-2020 17:25 ]

• Pietje555
twain4me schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Dan lijkt het er op dat ze het stukje, kijken of het gelegaliseerd zou kunnen worden, hebben overgeslagen. :'(
jammer, op deze manier een hoop stress voor misschien wel niets.
Ja het is gewoon door de ogen van Ruimtelijke Ordening bekeken en die hebben niet met verduurzaamheids doelen. Of het nu een stalletje of zonnepanelen zijn maakt voor hun geen verschil.
De Constructieve Zonneladder is ook totaal misbruikt om het af te wijzen. Dit is namelijk een beleidsleidraad door de milieufederatie opgesteld om zo veel mogelijk PV geplaatst kan worden, ook op minder gebruikelijke plaatsen door constructief OVERLEG en heeft niets te maken met CONSTRUCTIES.
Op de voorpagina staat ook een weide met schapen tussen de zonnepanelen. Ik heb dezelfde foto gemaakt met onze pony's tussen de zonnepanelen. Toen werd het even stil.

• Roe!and
  • Laatst online: 27-12 20:59
Hallo,

Ik heb dus wat problemen met de omvormer de installateur wil dit goed maken door een andere omvormer te installeren en een extra paneel te plaatsen op plat dak: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dfb6V_gSkA14pD_2hj_URB-dq3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7Kre5KVJJ6umQvI8vxzwlLL.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zou volgens mij nog eentje bij kunnen als ze er dan toch zijn wil ik er nog wel een paar bij we hebben voor de zomer airco geïnstalleerd dus beetje extra stroom kunnen we gebruiken....

Ook zou het volgens mij op het schuine dak nog een paar bij kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEpkdXffS-7X5NHoJ4YU48-Tbu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tg4V2mJHYevBKebw8dKWKbDL.png?f=user_large
Alleen zegt de installateur dat het niet te dicht bij de nog mag ivm wind die onder de panelen kan komen je ziet bij de pijl dat de buurman het ook heeft en die hangen er al 7 jaar zo zonder schade....

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pietje555 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Op de voorpagina staat ook een weide met schapen tussen de zonnepanelen. Ik heb dezelfde foto gemaakt met onze pony's tussen de zonnepanelen. Toen werd het even stil.
Mooi man, dat zijn goede argumenten, verstopt in een simpele foto. d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-10-2020 18:36 ]

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Roe!and schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:18:
Hallo,

Ik heb dus wat problemen met de omvormer de installateur wil dit goed maken door een andere omvormer te installeren en een extra paneel te plaatsen op plat dak: [Afbeelding]
Hier zou volgens mij nog eentje bij kunnen als ze er dan toch zijn wil ik er nog wel een paar bij we hebben voor de zomer airco geïnstalleerd dus beetje extra stroom kunnen we gebruiken....

Ook zou het volgens mij op het schuine dak nog een paar bij kunnen:
[Afbeelding]
Alleen zegt de installateur dat het niet te dicht bij de nog mag ivm wind die onder de panelen kan komen je ziet bij de pijl dat de buurman het ook heeft en die hangen er al 7 jaar zo zonder schade....
Het kan wel, gevaar is met name dat ze soms gaan fluiten in de wind. En dichtbij de nok is moeilijker plaatsen. (meer werk, met name waneer er een gemetselde nok is) Dus veel instalateurs willen niet dicht bij de nok werken. om klachten te voorkomen en om moeilijker werk uit de weg te gaan.

Zelf doen kan (bijna) alles, zolang ze niet buiten het dak steken, dan is het niet meer vergunningsvrij.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29
Binnenkort nieuw huis, daar moet natuurlijk PV op. Daarom maar even een eigen topic gemaakt hier: Zonnepanelen: stringomvormer of toch micro-omvormers

Kleine algemenere vraag, zijn er hier mensen met Enphase op het dak? En wat zijn de ervaringen daarmee? Tevreden? Problemen? Te duur?

[ Voor 28% gewijzigd door borft op 03-10-2020 11:33 ]

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-12 13:34
borft schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:11:

Kleine algemenere vraag, zijn er hier mensen met Enphase op het dak? En wat zijn de ervaringen daarmee? Tevreden? Problemen? Te duur?
Ik heb 16x enphase, M215 als ik me niet vergis met 250 W Canadian Solar panelen. Ligt er nu 5 jaar op, 1 overleden, is onder garantie vervangen. Kwam er toen achter dat je pas een automatische melding krijgt als er meerdere stuk zijn. Redenatie: omdat het losse omvormers zijn is het niet zo erg als er één uitvalt 8)7 .

Had voor mijn nieuwe sets op oost en west weer Enphase willen kopen maar hun nieuwe gateway kan niet overweg met de oudere omvormers. Nieuwe was dusdanig duur dat ik ben overgestapt op stringomvormers.

Let bij prijsvergelijken goed op de bijkomende kosten van de kabels, dat tikt aardig aan.

[ Voor 9% gewijzigd door AquaPlanning op 03-10-2020 21:11 . Reden: onnodige quote (geprobeerd) te verwijderen ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• deheij1
borft schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:11:
Binnenkort nieuw huis, daar moet natuurlijk PV op. Daarom maar even een eigen topic gemaakt hier: Zonnepanelen: stringomvormer of toch micro-omvormers

Ik heb 14x enphase het is plug en play zowat. Geen problemen het werkt als een trein. En ja het is wat duurder maar veel scheelt het niet.

• mcDavid
deheij1 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb 14x enphase het is plug en play zowat. Geen problemen het werkt als een trein. En ja het is wat duurder maar veel scheelt het niet.
Niet? Als ik het vergelijk kun je voor de prijs van 14 van die micro-omvormers, ongeveer 3 gelijkwaardige string omvormers kopen... En dan heb ik de aanvullende bekabeling etc nog niet eens bekeken...
Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw