Zonnepanelen: stringomvormer of toch micro-omvormers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
Binnenkort krijg ik (eindelijk) de sleutels van mijn nieuwe huis. Het betreft een all-electric nieuwbouwhuis (tussenwoning), met warmtepomp, boiler, electrisch koken, alles. Op het moment nog geen electrische auto, maar wie weet.

Als grove schatting denk ik dat het jaarverbruik uit zal komen rond de 6000kWh, en die wil ik graag in zijn geheel afdekken met eigen opwek.

Dan het huis, het huis heeft 2 schuine daken, op 47 graden. De dakvlakken meten 5.40 breed x 7.01m lang, met ongeveer een west (voorkant) / oost (achterkant) orientatie. Aan de voorkant zijn 2 klein pijpjes en een dakraam, aan de achterkant is 1 pijpje en een dakkapel over de volledige breedte. Tevens liggen er op de achterkant, bovenaan het dak, al 4 panelen in portret orientatie uit de bouw (5 past niet, want pijpje), op een GoodWe 1500-NS stringomvormer.

Om aan de 600kWh te komen heb ik natuurlijk veel meer panelen nodig. Met het oog op het afschaffen van de saldering in de toekomst, lijkt het me een goed idee om beide dakvlakken te benutten. Daarom kwam ik op het volgende plan:
- aan de achterkant, 5 panelen in portret, naast elkaar, tussen de bestaande panelen en de dakkapel. Hier moet zeker 1.80m ruimte zijn, dus standaardpanelen (1.7x1m) zouden daar moeten passen
- aan de voorkant vol leggen. Dit is waar het lastig wordt. Met panelen van 1.7m, krijg je er denk ik net geen 4 boven elkaar, anders zouden er 18 (5 rijen x 4 hoog- 2 (pijpjes + dakraam) passen.

Nu dus mijn vragen, wat is wijsheid? Op zoek naar iets kleinere panelen, zodat het wel past, of misschien 3 rijen portret en 1 rij in landscape, of alles in landscape?

Ik ben niet van plan om het zelf te leggen, dus ik ben op zoek naar een partij om het voor me te doen. Inmiddels heb ik een aantal offertes binnen, die nogal verschillen, en dus ben ik op zoek naar wat advies, hopelijk kunnen de kenners hier mij helpen.

De verschillende voorstellen:
- 23 panelen, 18 voor, 5 achter (Munchen Solar, 330Wp), icm SolarEdge, kom ik rond de 6500 ex BTW (inclusief leggen) uit
- zelfde oplossing, maar dan met Enphase micro-omvormers, kom ik een kleine 1000 euro meer uit
- andere aanpak, zelfde panelen, maar dan met 2 stringomvormer, 3-fase omvormer voor de 18 panelen aan de voorkant, en dan een kleine omvormer voor de 5 panelen aan de achterkant. (dan heb ik dus in totaal 3 stringomvormers hangen ;)

Bij al deze oplossingen, laat ik de 4x305Wp (Longhi panelen) op de Goodwe 1500 uit de bouw gewoon liggen.

Wat is hier wijsheid? Ik verwacht eigenlijk geen schaduw. Maar er is een redelijke onbalans tussen beide dakhelften, dus daarin begrijp ik de keuze voor enphase of SolarEdge wel. Daarnaast, de panelen uit de bouw zijn niet echt meer verkrijgbaar, dus ik kan ook niet dezelfde leggen. En de meeste partijen willen niet panelen die iemand anders gelegd heeft in hun installatie opnemen. Bestaande panelen vervangen en verkopen zou ook nog kunnen, maar ik vermoed dat dat niet heel kosten effectief gaat zijn.

Kortom, wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen, of de gouden tip? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:27
Met een eigen tracker per dakdeel moet het geen probleem zijn voor een string-omvormer.

Solar-bouwmarkt voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/235sSdevsYS3lJuQ6oePLfk3-mU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5m5NedumUr4Vy4RjG19QTMa.png?f=fotoalbum_large

Het is een beetje gepuzzel, maar je kan de GoodWe 3600 gebruiken voor 9 panelen aan de voorkant + 5 aan de achterkant. Dan de 3000 XS voor de andere 9 aan de voorkant. Je hebt dan wel 3 omvormers. Eventueel de 2 XS omvormers vervangen voor nog een DNS, maar dan moet je wel je huidige omvormer verkopen wat je waarschijnlijk wel geld gaat kosten.

Voordeel van deze opstelling is dat de grootste omvormer verdeeld kan worden over twee dakvlakken en dus een lager piekvermogen nodig heeft. Alle 18 panelen op een enkele omvormer betekent een hoger piekvermogen en dus een duurdere omvormer. Met de twee trackers van de DNS serie kan je zonder problemen twee oriëntaties tegelijk gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door PeeVv op 02-10-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Indien je je huidige panelen verkoopt kan je het volgende doen:

9 panelen aan de achterkant, 18 aan de voorkant. 9 panelen aan de voorkant + 9 panelen aan de achterkant op een GoodWe 4200D-NS, 9 overige panelen aan de voorkant op een GoodWe 3000XS. Voordeel hiervan is dat de omvormers op alle trackers een goede spanning krijgen.

Extra kosten komen dan op:

Panelen: 4*€139
Extra montagekosten: €180
Verschil in prijs tussen 3600D-NS en 4200D-NS: €30

Totaal kost het dan €766 wat een deel wordt gecompenseerd door de verkoop van je 1500NS en de 4 panelen. Stel die leveren €400 op, dan kost het dus €366 extra, heb je maar 2 omvormers i.p.v. 3 en 220Wp extra. Zelfs zonder de verkoop van je huidige set is het dan enkele honderden euro's goedkoper dan het SolarEdge systeem uit je offerte.

[ Voor 14% gewijzigd door PeeVv op 02-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
@PeeVv
Knap dat je dit kunt zonder enige bouwtekening, legplan of foto. Ik doe niet eens een poging als die niet in de topicstart staat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:25:
@PeeVv
Knap dat je dit kunt zonder enige bouwtekening, legplan of foto. Ik doe niet eens een poging als die niet in de topicstart staat.
Jup, even een disclaimer dat @borft dit dus nog wel even goed uit moet zoeken:
- aan de voorkant vol leggen. Dit is waar het lastig wordt. Met panelen van 1.7m, krijg je er denk ik net geen 4 boven elkaar, anders zouden er 18 (5 rijen x 4 hoog- 2 (pijpjes + dakraam) passen.

Nu dus mijn vragen, wat is wijsheid? Op zoek naar iets kleinere panelen, zodat het wel past, of misschien 3 rijen portret en 1 rij in landscape, of alles in landscape?
Alles is dus ook ter indicatie, bespreek alles zeker even met je installateur of plaats hier foto's/tekeningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:25:
@PeeVv
Volgens mij staan dakafmetingen, hellingshoek en orientatie vermeld. Wat wil je nog meer weten? Bouwtekeningen heb ik wel, maar daar staat bv de dakkapel niet op.

Kwa legplan, voor het geval het niet duidelijk was, had ik het volgende in gedachten:
voorkant 4 rijen: 5,4,4,5 in portret
achterkant 2 rijen: 4,5 in portret, eerste (bovenste) rij van 4 ligt er al.

DIt breng dus de uitdaging voor de voorkant van 4 panelen boven elkaar, waardoor panelen van 1.75 of zelfs 1.70 eigenlijk net niet passen (denk ik).
PeeVv schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:29:
[...]

Jup, even een disclaimer dat @borft dit dus nog wel even goed uit moet zoeken:

[...]

Alles is dus ook ter indicatie, bespreek alles zeker even met je installateur of plaats hier foto's/tekeningen :)
Dank voor je uitgebreide reactie. panelen van voor en achter combineren op een omvormer om zo een lager piekvermogen nodig te hebben had ik nog niet overwogen! thanks! Mogelijk dat ik dan niet eens een 3f omvormer nodig heb.

De optie om de bestaande te vervangen, zodat ik er "maar" 2 nodig heb, had ik inderdaad ook bedacht, dat is geen gek idee denk ik, zelfs als ik daar iets op toe moet leggen.

Wat betreft de voorgestelde panelen, dat past niet, het dak is 7m lang, aangezien je niet strak tegen de nok en de dakgoot wilt leggen, heb je dus kleinere panelen nodig.

Ik begrijp trouwens dat SolarEdge, en al helemaal Enphase duurder is, je hebt immers meer componenten. Ik was benieuwd naar wat voor afwegingen mensen maken, die toch voor de duurdere oplossing kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
borft schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Volgens mij staan dakafmetingen, hellingshoek en orientatie vermeld. Wat wil je nog meer weten? Bouwtekeningen heb ik wel, maar daar staat bv de dakkapel niet op.
Omdat een plaatje meer kan en waarschijnlijk zal zeggen dan 10000 woorden.
Daarom dien ik een paar tekeningen in bij de gemeente voor een bouwplan en niet een Encyclopedie aan tekst. Het praat makkelijker, wij kunnen er ook dingen intekenen zodat wij ook niet 10.000 woorden nodig hebben om onze ideeen over te brengen. Veel makkelijker en iedereen ziet alles in 1 oog opslag ipv steeds terug moeten lezen.

Het moet allemaal wel een beetje laagdrempelig zijn als je snel goede info terug wil hebben. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 03-10-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
twain4me schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Omdat een plaatje meer kan en waarschijnlijk zal zeggen dan 10000 woorden.
Daarom dien ik een paar tekeningen in bij de gemeente voor een bouwplan en niet een Encyclopedie aan tekst. Het praat makkelijker, wij kunnen er ook dingen intekenen zodat wij ook niet 10.000 woorden nodig hebben om onze ideeen over te brengen. Veel makkelijker en iedereen ziet alles in 1 oog opslag ipv steeds terug moeten lezen.

Het moet allemaal wel een beetje laagdrempelig zijn als je snel goede info terug wil hebben. ;)
ok, ok, fair enough, ik zal es kijken wat ik kan vinden!
Pagina: 1