Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.338 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 17:54
migjes schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:44:
[...]

en @nolo

eigenlijk beide, maar de 1 komt eerst en de 2de hoeft niet te gebeuren.

normaal: meet de omvormer voor hij inschakelt de Voc, is die te hoog dan start hij niet (de meeste modellen voor de rest van de dag niet).

maar heb je een schaduw in de ochtend (vrij wel bij veel mensen is dit normaal), dan kan een diode reageren en het paneel uitschakelen.
dus word die niet mee genomen in de Voc meting.
en schakelt de omvormer toch in.
dit hoeft geen probleem te zijn, want dan heb je Vmpp in plaats van Voc.
maar de 1000V dat is de Voc, hij gaat kapot ergens tussen max mpp bereik (soms 800V) van de omvormer en de 1000V.
27x32Vmpp=864V dit is toch iets boven de 800V.
het precieze punt staat niet in de datasheet en varieert een beetje per model/type etc etc....
dus het kan ook kapot gaan, maar dan is de zaak wel extreem.
en misschien is die 27x dat wel ondanks de locatie. :?

(mijn ervaring met omvormers in nederland met te veel Voc.
het werkt vaak wel een jaar goed, maar dan komt er toch een winter langs die net iets extremer is en dan gaat het net toch fout. de natuur doet soms vreemde dingen die je niet verwacht.
gebeurd niet vaak maar 1x is genoeg.)
Dank voor je antwoord! Ik had hier gekeken: https://www.mayfield.energy/blog/pv-string-size en nog een paar sites en iedereen rekent met Vmp om string dimensies uit te rekenen, vandaar dat ik dat had gepakt. Maar ook als ik het hier even na ga met een systeem dat ik al heb, dan zit het voltage nog (dik) onder de vmp.

Bijvoorbeeld, ik heb (hier op curacao) 24 panels TSM-295, opgedeeld over 2 inverters, 4 strings van 6 panels: https://static.trinasolar..._datasheet_B_2017_web.pdf
Volgens de spec VoC 39.6 en vmp 32.6. Als ik nu kijk (het is nu 15:44 in de middag hier) dan zie ik 3 strings met 181V en 1 string met 165V.

Terwijl 6x Voc = 219.6V
6x Vmp = 195.6

Ik heb nog niet de warmte coefficient doorgerekend maar ik verwacht dat je inderdaad rond die 180V uitkomt.

Met andere woorden, als ik dat zo zie dan klopt het toch aardig wat ik doe?

*EDIT* nog een ander huis dat ik net heb gechecked, 16 panels DM300-M156-60BK https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/38119

Vmmp = 32.61V
Voc 39.86

Nu gemeten: 224V en 223V per string van 8 panels, dus 28V per panel, dat wederom wel HEEL erg ver onder die VoC waarde is waar jij mee rekent.

[ Voor 6% gewijzigd door nolo op 21-09-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Theo schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:42:
Ik zit voor de panelen te kijken naar de kabelverliezen tussen omvormer en meterkast. Met een 30 meter lange kabel zijn deze verliezen best significant, en hoe dikker de kabel hoe lager de verliezen. Ik heb even gekeken naar de kabelweerstand van een 30 meter kabel, en dit is bij enkelfase:
bij 3 x 1.5mm: 672 mOhm
bij 3 x 2.5mm: 403 mOhm
bij 3 x 4 mm: 252 mOhm
bij 3 x 6 mm: 168 mOhm

Om het kabelverlies te bepalen is het van belang te weten hoeveel stroom er jaarlijks door de kabel loopt. Maar gezien het energieverlies kwadratisch is aan de stroom kun je niet zomaar de gemiddelde stroom gebruiken. Stel je hebt een 3.500 Wp setup dat jaarlijks 15.000 Ah opwekt (3.500 kWh); wat is een goed model om daarmee de kabelverliezen te bepalen? Ga je uit van 1.000 uren 15 amperes dan is het verlies [152 * Rkabel * 1.000 uren] Wh, wat neerkomt op 225*R kWh. Ga je uit van een stroomverdeling van 3.000 uren van 5 ampere dan is het nog maar [52 * Rkabel * 3.000 uren =] 75*R kWh. Met een 2.5mm kabel is dit 90 kWh en 30 kWh aan verliezen per jaar; afhankelijk hoe je de stroomverdeling modelleert.

Iemand een idee wat je als model kan gebruiken voor het bepalen van de kabelverliezen in een setup? Dus hoe mathematisch de stroom gemodelleerd moet worden als richtlijn voor een op zuid gerichte PV setup?
voor zuid zonder rare dimensionering zou ik gewoon deze pakken
https://fritts.nl/zonnepanelen/tools/

en anders Sunny design

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:37
nolo schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:44:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik had hier gekeken: https://www.mayfield.energy/blog/pv-string-size en nog een paar sites en iedereen rekent met Vmp om string dimensies uit te rekenen, vandaar dat ik dat had gepakt. Maar ook als ik het hier even na ga met een systeem dat ik al heb, dan zit het voltage nog (dik) onder de vmp.

Bijvoorbeeld, ik heb (hier op curacao) 24 panels TSM-295, opgedeeld over 2 inverters, 4 strings van 6 panels: https://static.trinasolar..._datasheet_B_2017_web.pdf
Volgens de spec VoC 39.6 en vmp 32.6. Als ik nu kijk (het is nu 15:44 in de middag hier) dan zie ik 3 strings met 181V en 1 string met 165V.

Terwijl 6x Voc = 219.6V
6x Vmp = 195.6

Ik heb nog niet de warmte coefficient doorgerekend maar ik verwacht dat je inderdaad rond die 180V uitkomt.

*EDIT* nog een ander huis dat ik net heb gechecked, 16 panels DM300-M156-60BK https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/38119

Vmmp = 32.61V
Voc 39.86

Nu gemeten: 224V en 223V per string van 8 panels, dus 28V per panel, dat wederom wel HEEL erg ver onder die VoC waarde is waar jij mee rekent.
Lees dan ook even verder op die site die je zelf linkt, bijvoorbeeld het deel na:
How to Calculate Maximum String Size :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Toch nog even een vraag ter controle van mijn geïnstalleerd systeem. Mijn installateur zou eigenlijk 16 335wp panelen plaatsen. Dit zijn er door omstandigheden 13 geworden en er is een goodwe 5000dns geplaatst. Over kosten ga ik nog in overleg maar wat ik ook zie is dat de installatie is afgezekerd in de meterkast met een 40ampere aardlek en b20 20ampere installatie automaat. De omvormer is te zwaar maar ik heb in m'n hoofd zitten dat ik ooit een string op ons plat dak erbij ga leggen. Maar de aardlek word nu toch nooit bereikt door piekvermogen? Kortsluiting ok. Is dit wel ok?

Ik denk dan als er kortsluiting ontstaat dan doet de aardlek zijn werk. Maar een piekstroom zodat 40ampere eruit knalt gaat toch nooit gebeuren? De installatie automaat ook niet eens 20*230v=4600 watt. Dit ga ik nooit halen met deze 13 panelen.

[ Voor 35% gewijzigd door THxZ0NE op 21-09-2020 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

THxZ0NE schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:43:
Toch nog even een vraag ter controle van mijn geïnstalleerd systeem. Mijn installateur zou eigenlijk 16 335wp panelen plaatsen. Dit zijn er door omstandigheden 13 geworden en er is een goodwe 5000dns geplaatst. Over kosten ga ik nog in overleg maar wat ik ook zie is dat de installatie is afgezekerd in de meterkast met een 40ampere aardlek en b20 20ampere installatie automaat. De omvormer is te zwaar maar ik heb in m'n hoofd zitten dat ik ooit een string op ons plat dak erbij ga leggen. Maar de aardlek word nu toch nooit bereikt door piekvermogen? Kortsluiting ok. Is dit wel ok?

Ik denk dan als er kortsluiting ontstaat dan doet de aardlek zijn werk. Maar een piekstroom zodat 40ampere eruit knalt gaat toch nooit gebeuren? De installatie automaat ook niet eens 20*230v=4600 watt. Dit ga ik nooit halen met deze 13 panelen.
De aardlek gaat eruit op lekstroom, die 40A waar jij het over hebt is iets anders. Waarschijnlijk staat er 30ma 100ma of 300ma op de aardlek. Dat is waarde waar de aardlek op uit gaat. Bij teveel lekstroom gaat de aardlek eruit. Bij kortsluiting of overbelasting je zekeringsautomaat (B20). Wanneer je die omvormer zwaarder gaat belasten kan je overwegen 25A te steken, de omvormer te begrenzen of het gewoon te proberen (lees: doen) met een B20 (dat laatste zou ik persoonlijk niet doen, maar het wordt gedaan)

edit: nog even specifiek antwoord op je vraag, opzich is er nu niets aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
Die 40A van de aardlek betekent alleen dat die daar tegen kan. Het uitschakelen op stroom doet de installatieautomaat van 20A.

Een te zware omvormer klinkt griezelig. Maar in de praktijk heb je dan waarschijnlijk het hoogste rendement (=vaak tussen 40~60% van max. vermogen).
Een Growatt omvormer kun je via het portal begrenzen op ieder gewenst percentage van het max. vemogen. Ik weet niet hoe dat met Goodwe zit.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 21-09-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Rouske schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:42:
[...]

Lees dan ook even verder op die site die je zelf linkt, bijvoorbeeld het deel na:
How to Calculate Maximum String Size :X
Jij (en @migjes ) hebben helemaal gelijk, thanks. Ik heb het net ook nog even thuis getest, einde van de dag nu hier, heb de panels nat gespoten om even te kijken wat er gebeurt als het afkoelt door regen en inderdaad, ik krijg nu 37V per panel, dat is al redelijk dicht bij VoC.

@migjes heeft het over 2 strings van 13 panels en 2 strings van 14 panels parallel op mijn 15 kw inverter. Dus dan maak ik die 4 strings en die sluit ik parallel aan, heeft dat nog nadelen? Klinkt interessant namelijk. Mijn panels zijn ongeveer 10A, de inverter kan 50A aan, dus het totaal wordt dan rond de 40A en de spanning blijft idd dik onder die 850V _/-\o_ Dat is inderdaad de beste oplossing neem ik aan? Nog andere input? Super mannen, really appreciate it, you guys are life savers!

[ Voor 76% gewijzigd door nolo op 22-09-2020 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:56

Theo

moederbord

twain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:33:
[...]

voor zuid zonder rare dimensionering zou ik gewoon deze pakken
https://fritts.nl/zonnepanelen/tools/

en anders Sunny design
Tnx! Die tool gaat voor de kabelverliezen er van uit dat een solarsysteem op zuid gemiddeld 46% van z'n max vermogen levert voor 2175 uur per jaar. Geen idee waar zij deze cijfers vandaan hebben,maar het is wel een goede om te gebruiken.

Hiermee kun je zelf de kabelverliezen als volgt berekenen:
Jaarlijkse kabelverliezen in kWh = (PV vermogen in Wp] / 500)2 * Rkabel * 2.17

waarbij de kabelweerstand in Ohms bepaald kan worden met 0.0168/ [kabeldikte in mm2] * kabellengte in meter *2
Waarbij de kabellengte de afstand van de daadwerkelijke kabel is tussen meterkast en omvormer. Gecombineerd levert dit onderstaande formule op om de kabelverliezen in een op zuid gerichte enkelfase PV setup te bepalen:

Jaarlijkse kabelverliezen in kWh = ([PV vermogen in Wp] / 500)2 * 0.0729/ [kabeldikte in mm2] * kabellengte in meter

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:13
Een interessevraagje. Ik heb nu een jaartje 8 zonnepanelen op zuidwest, 2x4 in landscape, op het platte dak van mijn garage. Die garage is geschakeld aan die van mijn buren, maar die hebben een klein puntdakje erop. Dat puntdak werpt vanaf een uur of 15-15.30 schaduw op de 4 panelen die er direct naast liggen. Dat doet dus de productie flink instorten en hoewel de optimizers de boel wel redelijk afvangen, vroeg ik mij af of het in de toekomst niet eens beter zou kunnen zijn om de panelen een kwartslag te laten draaien naar 4x2 in landscape en ze dan meer richting zuid te draaien.

Waarom redeneer ik zo? Omdat ik in de toekomst het dak van mijn huis wil benutten om panelen op te leggen. En die zijn dan ook zuidwest georiënteerd. Ik zou dan met de panelen op het garagedak veel meer ochtendzon kunnen benutten, en er meteen voor zorgen dat de schaduw van het garagedakje van de buren op de korte kant van de panelen valt. Ik heb wel eens begrepen dat dat minder effect heeft op het opgewekte vermogen? Ik kon dat zo gauw niet terugvinden in de startpost.

"Waarom heb je dat dan niet meteen gedaan?" hoor ik u vragen? Mijn huisdak moest nog gerenoveerd worden, en dat is inmiddels gebeurd. En daarbij: ik wist er nog geen bal vanaf. Nu iets meer. En ik heb inmiddels toch al een jaartje mijn eigen verbruik afgedekt... superleuk. Smaakt naar meer.

Edit: ik zou eigenlijk een eigen topic moeten aanmaken met die vraag. Maar eigenlijk wilde ik weten of het voor de opwek uitmaakt op schaduw op de lange of korte zijde van een paneel valt... :X

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 22-09-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 19:26
Met zonnepanelen met de zogenaamde half-cell techniek wèl, voor zover ik weet; die panelen hebben een duidelijke scheidingslijn in het midden van de lengte. @Gramser ter verduidelijking: voor standaard panelen maakt het dus niets uit, dat geeft een behoorlijke terugval , maar voor die half-cell wel; die zijn gunstiger, als de schaduw op een deel van het paneel valt.

[ Voor 40% gewijzigd door Naalroc op 22-09-2020 10:59 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
nolo schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:58:
[...]

Jij (en @migjes ) hebben helemaal gelijk, thanks. Ik heb het net ook nog even thuis getest, einde van de dag nu hier, heb de panels nat gespoten om even te kijken wat er gebeurt als het afkoelt door regen en inderdaad, ik krijg nu 37V per panel, dat is al redelijk dicht bij VoC.

@migjes heeft het over 2 strings van 13 panels en 2 strings van 14 panels parallel op mijn 15 kw inverter. Dus dan maak ik die 4 strings en die sluit ik parallel aan, heeft dat nog nadelen? Klinkt interessant namelijk. Mijn panels zijn ongeveer 10A, de inverter kan 50A aan, dus het totaal wordt dan rond de 40A en de spanning blijft idd dik onder die 850V _/-\o_ Dat is inderdaad de beste oplossing neem ik aan? Nog andere input? Super mannen, really appreciate it, you guys are life savers!
oke, je hebt hem door, het regent er niet vaak, maar het gebeurd wel.
(dan nog is de situatie een stuk beter als in Nederland, hier moeten we 10% extra van de grens blijven, dat hoef jij niet.)

2x13x3??Wp + 2x14x3??Wp, nop dat kun je beter niet doen.
doe dan:
1x18x3??Wp + 2x18x3??Wp.
door 18xVmpp te doen zit je een stuk beter bij het optimum van de omvormer.
(ergens rond de 600Vmpp.)
en heb je bijna perfectie.
(echte perfectie bestaat niet, maar als je een beetje dichter in de buurt kunt komen is dat mee genomen. ;)
jouw perfectie zit eerder rond de 1x20 + 2x20. gewoon wat extra Vmpp om de warme dagen door te kunnen komen, maar dat is mieren sexueel mishandelen (mierenneuken) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-09-2020 11:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
twain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:31:
@migjes

Nu je het over zekeringen hebt. Ik denk eraan om ergens een sma 4.0 met wat extra wp over standaard 2,5mm2 te laten lopen. door de bouw denk ik niet dat we het voor elkaar krijgen om de draden te vervangen voor 4mm2 ( mag dat eigenlijk in 16mm buis) het gaat dan over een meter of 10 - 12 wat denk jij?

Een alternatief is 2 omvormers maarja dan heb ik ook 2 pv verdelers nodig (wasmachine groep+ droger groep) en is duur

Kijk ik naar het verlies van onderdimensioneren met 16x 360 wp longi's bv valt dat heel erg mee maar ergens geloof ik het niet
ik kom met 2 stuks 3.0 sma's op 5850 kWh
en met 1 stuk 4.0 op 5800kWh (met ongeveer 1,7 kwp meer aan panelen op zuid is dat moeilijk te geloven)
1 stuks 3.6 sma komt op 5650 kWh

Ik zie wel het aantal uren vollast flink toenemen of afnemen, dus sunny design lijkt het wel goed te snappen.. :?

windrichting zuid
hoek 33 graden.
een sma heeft nog al eens de neiging een 30mA ALS te laten springen.
en eigenlijk mag je niet meer als een 30mA ALS gebruiken als je splitst.
nop geen 3x4mm in een 16mn buis, helaas.
(ik ben verder wel neutraal voor als je een 100mA gebruikt of gewoon met flink wat glijmiddel er een 3x4mm kabel door heen duwt, jouw succes kan variëren te veel bochten en het word erg lastig en niet doen met fexbuis.)

2,5mm kabel zou zonder problemen 4kW moeten kunnen doen.
ik had er wel problemen mee, maar dat lag niet aan de kabel, maar door dat de kabel best dun is is het ook erg lastig een goede connectie te maken met de kWh meter en heb ik toch vervangen voor 4mm.
(dus de kabel was niet het probleem, maar toch weer wel.
de schroef koppelingen van de kWh meter hadden echt dikkere kabel nodig.
een andere kWh meter had het ook kunnen oplossen, maar dat wou ik niet.)

16x360=5760Wp
30% onder dimensioneren is vrij safe en kom je op 4kW omvormer uit.
dit is no prob, een beetje verlies maar niet veel.
dit heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als echt serieus verlies.
maar ik snap het goed, leuk vind ik het ook niet.
(heb 5770Wp op een 3kW omvormer gehad oost-west.
verlies was +/-130kWh, maar toch een zure 130kWh. >:) )

check echt even goed af je niet iets anders kunt verzinnen, want dat is altijd leuker.
kabel langs de dakgoot van zolder naar beneden of zo iets etc etc .....

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dewim1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:10:
[...]

bedankt voor het meedenken. nee ik heb geen idee hoe ik dat verschil moet meten. heb je hier tips voor?
wat ik wel geleerd heb dat geen dag hetzelfde is terwijl je denkt de zonuren het zelfde zijn.

ik heb 2 sets een op platdak 10 graden en een op 38 graden. in mei /juni was de opbrengst nagenoeg gelijk maar nu blijven de panelen op de 10 graden achter. de tabellen geven alleen weer % van de jaar opbrengst maar niet wat het per maand zou moeten zijn. zijn deze tabellen er wel?

[Afbeelding] zijn er tabellen per maand met een bepaalde helling?
oke, je hebt door dat een mooie dag je 10kWh kan geven, en de dag er op die net zo mooi kan zijn een 11kWh.
tja dan is er toch iets minder vocht in de lucht of vliegen de vliegtuigen wat minder etc etc..
lastig om dan iets na te meten als het maar om kleine verschillen gaat. ;)

oplossing (er zijn er meer en deze is iets uit gebreid, kan iets simpeler als je wil. ik leg hem uitgebreid uit.)

stap 1:
je noteert elke dag je kWh opbrengst. (dit kan ook per maand of week)

stap2:
daar reken je het kWh/kWp getal op uit.
dus kWh delen door het aantal kWp wat je op dak hebt liggen.
hier mee factor je verschillende hoeveelheden Wp mee uit, en kun je verschillende setjes vergelijken met elkaar.

stap 3:
je noteert alle gegevens in een speatsheet ( WPS office, lang leven opensource achtig spul).
en je telt dan 365dagen (jaar) de gegevens bij elkaar op.
en dat zet je weer in een grafiek.

dag gegevens hebben te veel wisseling om te vergelijken, dus reken je naar jaar gegevens.
hier mee factor je ook winter en zomer uit.

hier de gegevens zonder de berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large

voorbeeld van mijn set (click voor groter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
je merkt dan dat jaar opbrengsten eigenlijk vrij stabiel zijn. (een lichte slingering heb je wel, maar grof weg wek je per jaar het zelfde op.
en je ziet nu goed wanneer ik problemen had, en wanneer ik het beter deed.

duidelijk?

(ohooo, ik lijk de belastingdienst wel.
leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker(pakken we je geld af) :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

migjes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:00:

voorbeeld van mijn set (click voor groter)|:
[Afbeelding]
je merkt dan dat jaar opbrengsten eigenlijk vrij stabiel zijn. (een lichte slingering heb je wel, maar grof weg wek je per jaar het zelfde op.
en je ziet nu goed wanneer ik problemen had, en wanneer ik het beter deed.
Het is mogelijk ergens anders te vinden maar welke problemen had je? Is dat waar de dip zit? En waarom schiet het op het eind omhoog? Nieuwe panelen op zuid erbij of een boom omgekapt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Termy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:07:
[...]

Het is mogelijk ergens anders te vinden maar welke problemen had je? Is dat waar de dip zit? En waarom schiet het op het eind omhoog? Nieuwe panelen op zuid erbij of een boom omgekapt?
goeie vragen, en dat is een langer verhaal. ;)
(had al genoeg getypt voor een ochtend >:) )

maar goed, de vraag is goed dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large

aantal Wp is geen factor, door het aantal kWh/kWp uit te rekenen zit dit niet in de grafiek. ;)

april 2013 tot aug 2014.
happy happy met 3850Wp op een 3kW omvormer.
1900Wp oost + 1950Wp west.

aug 2014 tot apr 2015.
2 panelen reageerde wat vreemd, string kwam niet meer zo hoog als het moest.
maar veel verlies was het niet, de manier van de grafiek maken vergroot kleine verschillen veel.
dus staar je er niet blind op, verlies was klein.
(jep het kan ook fout gaan in PV land.
was het maar altijd zonneschijn.)

apr 2015 tot apr 2017
2x7x190Wp oost + 10x300Wp west.
nog steeds op een 3kW omvormer, flink aftoppen. :-(

apr 2017 tot apr 2018
2x7x190Wp oost + 10x300Wp west.
nu een 4kW omvormer, en niet meer aftoppen.
(jep, verlies aftoppen was maar een 130kWh per jaar, lol is meer bloeddruk als echt verlies als je nog steeds een 5000kWh doet.)

mei 2018 tot nu.
de 190Wp's vervangen voor 245Wp Panasonic.
en jep dat doet iets meer kWh geven per Wp. *O*
(maar duur is het wel.
ik kreeg in eens alle BTW terug van al mijn oude setjes. (uitspraak van rechter dat ook de oude BTW terug moest worden gegeven.)
daar van kon ik voor nog geen 500€ extra 14 panelen vervangen voor Panasonic.
niet om dat het moet, maar omdat het kan. :9 )

[ Voor 62% gewijzigd door migjes op 22-09-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:13
Naalroc schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:23:
Met zonnepanelen met de zogenaamde half-cell techniek wèl, voor zover ik weet; die panelen hebben een duidelijke scheidingslijn in het midden van de lengte. @Gramser ter verduidelijking: voor standaard panelen maakt het dus niets uit, dat geeft een behoorlijke terugval , maar voor die half-cell wel; die zijn gunstiger, als de schaduw op een deel van het paneel valt.
Aha! Dat neem ik dan mee voor een volgend project... want ook op het dak van het huis krijg ik na verloop schaduw van een heule grote boom. Dank u!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:44:
[...]

een sma heeft nog al eens de neiging een 30mA ALS te laten springen.
en eigenlijk mag je niet meer als een 30mA ALS gebruiken als je splitst.
nop geen 3x4mm in een 16mn buis, helaas.
(ik ben verder wel neutraal voor als je een 100mA gebruikt of gewoon met flink wat glijmiddel er een 3x4mm kabel door heen duwt, jouw succes kan variëren te veel bochten en het word erg lastig en niet doen met fexbuis.)
Dat blijf ik opmerkelijk vinden. gezien mijn eigen ervaring (ruim een jaar) sma 10.0 op een 30ma en nog nooit gesprongen. de sma zelf geeft prachtige isolatie waarde en lekstroom aan. Ik geloof je wel, maar begrijp het echt niet. Ik ga er maar vanuit dat dit op een ander dak weer moet kunnen lukken :+
Of zie jij hierin een duidelijk verschil tussen 1 fase en 3 fase?
16x360=5760Wp
30% onder dimensioneren is vrij safe en kom je op 4kW omvormer uit.
dit is no prob, een beetje verlies maar niet veel.
dit heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als echt serieus verlies.
Dat roep ik ook altijd _O- maar het lijkt me nu wel heel weinig verlies, maar als jouw ervaring zegt dat het kan kloppen zijn ik en de eigenaar helemaal blij :) (ik heb zelf alleen ervaring met andere wind richtingen, dus het ging even tegen mijn gevoel in omdat het pal zuid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

migjes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:09:
[...]

goeie vragen, en dat is een langer verhaal. ;)
(had al genoeg getypt voor een ochtend >:) )

maar goed, de vraag is goed dus:
[Afbeelding]

aantal Wp is geen factor, door het aantal kWh/kWp uit te rekenen zit dit niet in de grafiek. ;)
Ja, dat snap ik :). Vandaar dat ik nieuwe panelen op Zuid specificeerde aangezien die meer opleveren in Wh/Wp dan op Oost/West.

Maar als ik het goed begrijp dan had je dus last van relatief veel aftoppen en zijn moderne panelen relatief efficiënter dan je oude panelen. Aangezien het geen gestage lijn naar beneden was kan het niet komen door het afnemen van vermogen over de jaren.
Zijn die nieuwe panelen misschien half-cell zodat ze minder last hebben van schaduw of zo? Je zou zeggen dat genormaliseerd op Wp er geen verschil zou mogen zijn anders, tenzij de huidige Wp conservatiever is ingeschat en je vaker op een hoger vermogen zit dan Wp? Wp is tenslotte maar gebaseerd op STC en daar kunnen we boven komen door meer instraling en/of lagere temperatuur.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:49:
[...]

Ja, dat snap ik :). Vandaar dat ik nieuwe panelen op Zuid specificeerde aangezien die meer opleveren in Wh/Wp dan op Oost/West.

Maar als ik het goed begrijp dan had je dus last van relatief veel aftoppen en zijn moderne panelen relatief efficiënter dan je oude panelen. Aangezien het geen gestage lijn naar beneden was kan het niet komen door het afnemen van vermogen over de jaren.
Zijn die nieuwe panelen misschien half-cell zodat ze minder last hebben van schaduw of zo? Je zou zeggen dat genormaliseerd op Wp er geen verschil zou mogen zijn anders, tenzij de huidige Wp conservatiever is ingeschat en je vaker op een hoger vermogen zit dan Wp? Wp is tenslotte maar gebaseerd op STC en daar kunnen we boven komen door meer instraling en/of lagere temperatuur.
Efficientie op de product sheets is niets anders dan op een andere manier wp/m2 opschrijven, dat zegt niets over wat een paneel over een jaar doet sommige panelen zijn gewoon beter bij bepaalde licht omstandigheden. wp wordt immers maar op 1 manier gemeten 1000W/m2 loodrecht bij 20 graden etc
daarnaast kan het ook zijn dat je door een ander voltage een efficienter systeem krijgt. Op een bepaald moment is het ook hele kleine verschillen stapelen tot een groter verschil. ander voltage, ander glas, andere coating andere cel techniek etc etc etc. (en dan dus vooral het effect onder de niet loodrechte situatie)

Een goed voorbeeld is nog steeds solarfrontier, in het nederlandse klimaat vaak een erg sterk presterend paneel als je kijkt naar wh/wp helaas is de kwh/m2 iets minder gunstig, dus voor veel mensen geen optie meer omdat hun dak gewoon niet groot genoeg is. Je moet dus goed nadenken wat je efficientie vindt.

Panasonic staat bekend om een dubbele techniek waardoor er meer indirect licht omgezet kan worden in kwh's per jaar maarja duur.. ;)

Zo doen ze dat ongeveer:

https://www.twentezon.nl/...nasonic-hit-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
WackoH schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:40:
Even wat anders:
Weet iemand waar ik de onderstaande AC connector kan kopen?
Deze wordt o.a. op Growatt en sommige Goodwe omvormers gebruikt.

Heeft iemand een idee wie deze verkoopt?
Je zou het eens kunnen proberen via het support portaal van Goodwe, heb ik redelijk goede ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb gisterenavond Growatt (service) een mailtje gestuurd, maar in de loop van de dag niets gehoord. Daarom nu ook maar naar Goodwe.
Daarvan kreeg ik een (automatische) Engelstalige reactie dat een ticket was aangemaakt. Gaat de correspondentie eigenlijk in het Nederland of in moeilijke buitenlandse talen als Engels? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:36:
Yesterday evening I sent Growatt (service) an email, but didn't hear anything during the day. Therefore now also to Goodwe.
I received an (automatic) English-language response that a ticket had been created. Is the correspondence actually in the Netherlands or in difficult foreign languages ​​such as English?
Chrome kan vertalen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:10
Morgen komt Liander de schrijvende meter weer halen, ben benieuwd. Toen ze hem om tien uur aangesloten hadden zeiden ze al "o, ja, hm 248v op L1 en 2".

Ben benieuwd wat ze ervan maken. Het was een zonnige week, vaak 253+ volt in mijn eigen log gezien.

Zou een hoop schelen volgend voorjaar, niet dat gelul iedere keer de omvormer over de zeik.

Dit weekend ook een nieuwe kabel getrokken, kan eigenlijk de zooi achter de 300mA aardlek, scheelt ook iedere regenbui de automaat weer aanzetten, als het goed is.

Afgelopen 6 dagen elke dag tegen de 40 kWh dus weer lekker het net gevuld. Hoog tijd voor wat meer verbruikers.

[ Voor 10% gewijzigd door Gieliovd520 op 22-09-2020 21:06 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
twain4me schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:47:
[...]

Dat blijf ik opmerkelijk vinden. gezien mijn eigen ervaring (ruim een jaar) sma 10.0 op een 30ma en nog nooit gesprongen. de sma zelf geeft prachtige isolatie waarde en lekstroom aan. Ik geloof je wel, maar begrijp het echt niet. Ik ga er maar vanuit dat dit op een ander dak weer moet kunnen lukken :+
Of zie jij hierin een duidelijk verschil tussen 1 fase en 3 fase?
het zou kunnen dat het alleen de 1fase units zijn,
maar beter kun je dit aan @Proton_ vragen, die heeft het allemaal een keer uitgezocht. ;)
Dat roep ik ook altijd _O- maar het lijkt me nu wel heel weinig verlies, maar als jouw ervaring zegt dat het kan kloppen zijn ik en de eigenaar helemaal blij :) (ik heb zelf alleen ervaring met andere wind richtingen, dus het ging even tegen mijn gevoel in omdat het pal zuid is.
beste is de cijfers volgen van antonboonstra.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
mijn nameting met 33% onderdimensionering (voor 50% dus alleen west) geeft aardig aan dat die vrij aardig kloppen. ;)

de verliezen zijn echt best wel klein, maar er tegen over staat dat een iets grotere omvormer ook maar een kleine kosten post is.
dus het maakt eigenlijk niet uit of je het wel of niet doet. ;)

• twain4me

twain4me

migjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:55:
[...]

het zou kunnen dat het alleen de 1fase units zijn,
maar beter kun je dit aan @Prothon_ vragen, die heeft het allemaal een keer uitgezocht.

[...]

beste is de cijfers volgen van antonboonstra.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
mijn nameting met 33% onderdimensionering (voor 50% dus alleen west) geeft aardig aan dat die vrij aardig kloppen. ;)

de verliezen zijn echt best wel klein, maar er tegen over staat dat een iets grotere omvormer ook maar een kleine kosten post is.
dus het maakt eigenlijk niet uit of je het wel of niet doet. ;)
In dit geval niet. dan moet ik echt naar 2 pv verdelers en 2 omvormers. of de voedingskabel boven krijgen wordt duur/ heel lelijk/ heeel veel werk :+ Ik heb nog 1 kans er zou nog een loze leiding achter het knieschot kunnen zitten, maar behalve dat ik betwijfel of die er wel is, zal ook die 16mm zijn.
kreeg net te horen dat ze twijfelen over een L/L wp misschien kan ik nog meeliften met wat gootwerk en de omvormer in de schuur hangen. :+

• migjes
twain4me schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:06:
[...]

In dit geval niet. dan moet ik echt naar 2 pv verdelers en 2 omvormers. of de voedingskabel boven krijgen wordt duur/ heel lelijk/ heeel veel werk :+ Ik heb nog 1 kans er zou nog een loze leiding achter het knieschot kunnen zitten, maar behalve dat ik betwijfel of die er wel is, zal ook die 16mm zijn.
kreeg net te horen dat ze twijfelen over een L/L wp misschien kan ik nog meeliften met wat gootwerk en de omvormer in de schuur hangen. :+
geen mogenlijkheid om:
meterkast->kruipruimte->achter regenpijp->onderschuindak->zolder te komen?
dit met een simpele ymvk (mk/as) kabel en wat slagvaste (grijze) buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Team Welles

migjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:55:
[...]
maar beter kun je dit aan @Proton_ vragen, die heeft het allemaal een keer uitgezocht. ;)
:?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• nolo
migjes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:26:
[...]

oke, je hebt hem door, het regent er niet vaak, maar het gebeurd wel.
(dan nog is de situatie een stuk beter als in Nederland, hier moeten we 10% extra van de grens blijven, dat hoef jij niet.)

2x13x3??Wp + 2x14x3??Wp, nop dat kun je beter niet doen.
doe dan:
1x18x3??Wp + 2x18x3??Wp.
door 18xVmpp te doen zit je een stuk beter bij het optimum van de omvormer.
(ergens rond de 600Vmpp.)
en heb je bijna perfectie.
(echte perfectie bestaat niet, maar als je een beetje dichter in de buurt kunt komen is dat mee genomen. ;)
jouw perfectie zit eerder rond de 1x20 + 2x20. gewoon wat extra Vmpp om de warme dagen door te kunnen komen, maar dat is mieren sexueel mishandelen (mierenneuken) )
Thanks! Ben super blij met je hulp! Het is een 1 MPPT inverter van Fronius. Dus gewoon 3 strings van 18 panels maken zeg je? Ok ga ik dat doen, nogmaals dank voor al je hulp!! _/-\o_

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
SImpele vraag eigenlijk, maar ik krijg het antwoord niet echt gevonden.
Welke afstand houdt men aan tussen dakgoot en PV? aantal cm of 1 dakpan bijvoorbeeld?

Onder onze dakkapel heb ik 6 rijen (7 rijen eigenlijk, maar op de rij bij de dakkapel ligt loodslab) dakpannen tot aan de dakgoot, mijn meetlint zegt 2meter.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 23-09-2020 15:18 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nolo
Martinusz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:16:
Welke afstand houdt men aan tussen dakgoot en PV? aantal cm of 1 dakpan bijvoorbeeld?

Onder onze dakkapel heb ik 6 rijen (7 rijen eigenlijk, maar op de rij bij de dakkapel ligt loodslab) dakpannen tot aan de dakgoot, mijn meetlint zegt 2meter.
ESDEC spreekt in hun handleiding over 30 cm vanaf PV tot dakrand

• Martinusz
nolo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:21:
[...]

ESDEC spreekt in hun handleiding over 30 cm vanaf PV tot dakrand
Aha dat is dus zeg maar 1 dakpanrij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Martinusz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:26:
[...]

Aha dat is dus zeg maar 1 dakpanrij :)
Maar de tweaker die maximale lengte panelen wil benutten, gebruikt net voldoende cm zodat het regenwater niet voorbij de goot loopt, maar erin....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:00
Marcva schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:54:
Hier geen opwek vandaag door een storing in de omvormer, een Solaredge SE5000h. Geeft een RSD error.
Heb een paar keer de rode schakelaar naar rechts gezet, gewacht en weer aangezet. Zonder resultaat. Aan het eind van de reboot geeft hij een RSD error 18xC7.
Fault led brand rood.

Iemand een idee? Mail is al naar leverancier, maar wellicht hier nog knappe koppen ;)
Op verzoek van @AUijtdehaag ff een update van het verloop van mijn storing.

30-08-2020: installatie 's ochtends niet gestart. Email naar leverancier.
01-09-2020: Telefonisch rappel leverancier: reactie? Stelt: ticket ingeschoten Solaredge. "We wachten tot donderdag 12:00, als ze dan niet gereageerd hebben bel ik hen op en koppel naar je terug".
03-09-2020: Eind van de middag gebeld na uitblijven contact leverancier. Andere medewerker. Schakelt gelijk met Solaredge: "Ticket is per ongeluk op stapel "afgehandeld" beland". Er blijkt een optimizer overleden die het hele systeem down haalt. Leverancier gaat i.o.m. Solaredge de storing zelf oplossen. Dat zou sneller zijn: We maken later een afspraak met je.
04-09-2020: email: graag afspraak!
07-09-2020: voorstel afspraak voor 23-09-2020. Gebeld: kan het eerder? Nee.
23-09-2020: twee monteurs van een onderaannemer. Hoewel ik de SE5000H omvormer had uitgeschakeld (DC) bleef er ook spanning op staan, ook na het uitschakelen van de AC kant (Alamat meterkast). De DC schakelaar is softwarematig en werkt kennelijk niet goed. Desondanks wordt de optimizer (P485) vervangen.
Gasten maken de omvormer open: en constateren schroeivlekken op de binnenkant van de kap op de plek waar twee rode draden er verticaal langs / tegenaan lopen. Isolatie van de kabels is aangetast door oververhitting. Ze bellen met leverancier en gaan later de omvormer vervangen. Vertrekken terwijl er maar 16 van de 17 optimizers zijn herkend door de omvormer. Ik laat ze gaan in de wetenschap dat ze binnenkort terugkomen, maar vraag wel om dan een extra P485 mee te nemen.

Installatie draait weer, maar of de vervangen omvormer het doet kan ik nog niet zien: moet nog administratief verwerkt worden. Hebben ze vanmorgen niet gemeten overigens.

Geloof dat dit al de derde optimizer is die vervangen is en nu dus de omvormer. Ik had de kwaliteit van SE toch wat hoger ingeschat.

To be continued.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 23-09-2020 15:35 . Reden: typo ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 22:26
Marcva schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:33:
[...]

Op verzoek van @AUijtdehaag ff een update van het verloop van mijn storing.

30-08-2020: installatie 's ochtends niet gestart. Email naar leverancier.
01-09-2020: Telefonisch rappel leverancier: reactie? Stelt: ticket ingeschoten Solaredge. "We wachten tot donderdag 12:00, als ze dan niet gereageerd hebben bel ik hen op en koppel naar je terug".
03-09-2020: Eind van de middag gebeld na uitblijven contact leverancier. Andere medewerker. Schakelt gelijk met Solaredge: "Ticket is per ongeluk op stapel "afgehandeld" beland". Er blijkt een optimizer overleden die het hele systeem down haalt. Leverancier gaat i.o.m. Solaredge de storing zelf oplossen. Dat zou sneller zijn: We maken later een afspraak met je.
04-09-2020: email: graag afspraak!
07-09-2020: voorstel afspraak voor 23-09-2020. Gebeld: kan het eerder? Nee.
23-09-2020: twee monteurs van een onderaannemer. Hoewel ik de SE5000H omvormer had uitgeschakeld (DC) bleef er ook spanning op staan, ook na het uitschakelen van de AC kant (Alamat meterkast). De DC schakelaar is softwarematig en werkt kennelijk niet goed. Desondanks wordt de optimizer (P485) vervangen.
Gasten maken de omvormer open: en constateren schroeivlekken op de binnenkant van de kap op de plek waar twee rode draden er verticaal langs / tegenaan lopen. Isolatie van de kabels is aangetast door oververhitting. Ze bellen met leverancier en gaan later de omvormer vervangen. Vertrekken terwijl er maar 16 van de 17 optimizers zijn herkend door de omvormer. Ik laat ze gaan in de wetenschap dat ze binnenkort terugkomen, maar vraag wel om dan een extra P485 mee te nemen.

Installatie draait weer, maar of de vervangen omvormer het doet kan ik nog niet zien: moet nog administratief verwerkt worden. Hebben ze vanmorgen niet gemeten overigens.

Geloof dat dit al de derde optimizer is die vervangen is en nu dus de omvormer. Ik had de kwaliteit van SE toch wat hoger ingeschat.

To be continued.
Je kan met de mysoleredge app en de qr-code op de zijkant inloggen op de omvormer om te zien wat 'ie aan het doen is.

• migjes
was jij dat niet, die dat had uitgezocht.
welke functie/onderdeel/filter het trippen van een ALS als hoofdoorzaak aan wees.
ik had het wel zo in mijn hoofd zitten, maar is toch lang geleden. ;)
Martinusz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:16:

0 cm, zolang het maar niet over de dakgoot heen regent. ;)

hoeveel hangt erg verder af van de situatie.
zo is een stang al snel 3,5cm en een paneel ook 3,5cm.
dan zit je al op 7cm hoger als de hoge golf van de pan, en met 45 graden wil je dan snel 7cm afstand tot de goot hebben.
maar jouw situatie kan erg verschillen. :P
nolo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:05:
[...]

Thanks! Ben super blij met je hulp! Het is een 1 MPPT inverter van Fronius. Dus gewoon 3 strings van 18 panels maken zeg je? Ok ga ik dat doen, nogmaals dank voor al je hulp!! _/-\o_
normaal met 3 stringen parallel op 1 mpp dan doe je er wel diodes bij hangen.
(1 paneel kan schaduw hebben (of vogel stront), dan kan de stroom van de andere 2 stringen door dat paneel heen geduwd worden en het beschadigt raken. een paar diodes doen dat voorkomen.
is niet duur, dus dat wel doen.)

maar fronius. 1 mpp?
bestaan die, in dat vermogen. :?
die ken ik niet, heb je een type nummer of meer info?

• Martinusz
reneeke1970 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:31:
[...]

Maar de tweaker die maximale lengte panelen wil benutten, gebruikt net voldoende cm zodat het regenwater niet voorbij de goot loopt, maar erin....
Je bedoelt dat het ook korter erop kan ;) maar goed ik denk dat de meeste installateurs zich zoveel mogelijk aan de regeltjes houden :) (en nee ik ga niet zelf installeren ;) )

1 dakpanrij zou moeten lukken, meeste panelen zijn 1,65 meter lang. Ik had 2 meter, minus 30cm is 1,70 meter vrij om te installeren. klein beetje schuiven naar de dakrand zou dan in ieder geval ook geen probleem zijn denk ik.
migjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:10:
[...]

[...]

0 cm, zolang het maar niet over de dakgoot heen regent. ;)

hoeveel hangt erg verder af van de situatie.
zo is een stang al snel 3,5cm en een paneel ook 3,5cm.
dan zit je al op 7cm, en met 45 graden wil je dan 7cm afstand tot de goot hebben.
maar jouw situatie kan erg verschillen. :P
Aha oke, 30 cm is dus wel heel safe.
Ons dak is meen ik 46graden, maar goed om te weten, een 10-30cm van de goot zou voldoende zijn :)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:27

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Martinusz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:14:
[...]

Je bedoelt dat het ook korter erop kan ;) maar goed ik denk dat de meeste installateurs zich zoveel mogelijk aan de regeltjes houden :) (en nee ik ga niet zelf installeren ;) )

1 dakpanrij zou moeten lukken, meeste panelen zijn 1,65 meter lang. Ik had 2 meter, minus 30cm is 1,70 meter vrij om te installeren. klein beetje schuiven naar de dakrand zou dan in ieder geval ook geen probleem zijn denk ik.

[...]

Aha oke, 30 cm is dus wel heel safe.
Ons dak is meen ik 46graden, maar goed om te weten, een 10-30cm van de goot zou voldoende zijn :)
Heeft ook te maken met de diepte van de goot, zit er een verticale muur onder of is er meteen een platdak.
Zolang het niet naast de goot regent en de panelen zijn genoeg ondersteund moet het kunnen

• Martinusz
ApC_IcE schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:23:
[...]

Heeft ook te maken met de diepte van de goot, zit er een verticale muur onder of is er meteen een platdak.
Zolang het niet naast de goot regent en de panelen zijn genoeg ondersteund moet het kunnen
Het is een vrij standaard zinken(?) dakgoot, kwam nog oude foto tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwKa-JZK6X94bltXafgfVwffBNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mxQ9IDkcobeyW3Ka4tKHa7QS.jpg?f=user_large

Daaronder deels 'balkon' plat dak en deels terras (links)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Marcva schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:33:
[...]

.
Gasten maken de omvormer open: en constateren schroeivlekken op de binnenkant van de kap op de plek waar twee rode draden er verticaal langs / tegenaan lopen. Isolatie

To be continued.
wacht ff... dat kan /mag toch niet.. ik heb begrepen dat de dc schakelaar alleen maar mechanisch mag zijn ? en zodra dat niet het geval is er een losse bij moet. :?

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:09
Weet iemand hoe het zit met terugleververgoeding en btw?
zie topicwarning

[ Voor 75% gewijzigd door teacher op 23-09-2020 18:39 ]

• Marcva
twain4me schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:01:
[...]

wacht ff... dat kan /mag toch niet.. ik heb begrepen dat de dc schakelaar alleen maar mechanisch mag zijn ? en zodra dat niet het geval is er een losse bij moet. :?
Heb je daar meer info over? Met het vervangen van de omvormer kunnen ze die er dan gelijk tussen frutten.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17

(1 paneel kan schaduw hebben (of vogel stront), dan kan de stroom van de andere 2 stringen door dat paneel heen geduwd worden en het beschadigt raken. een paar diodes doen dat voorkomen.
Hoezo? Tegenwoordig zitten toch in (vrijwel?) alle panelen drie bypassdiodes voor 3 x 2 rijen cellen die die functie gewoon vervullen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nolo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:05:
[...]

Weet je dat wel zeker. Ik dacht dat er geen 15K omvormer is met 1 MPPT. De Symo 15K heeft 2 MPPT's.

Je heb ook een configurator van Fronius. Kun je zien of je config kan.
Moet dat ook al met 2 parallele strings?
En waar kun je geschikte kopen die je aan een 4 of 6mm2 kabel kan knopen?

[ Voor 32% gewijzigd door jobr op 23-09-2020 20:07 ]

• WackoH
twain4me schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:01:[...]wacht ff... dat kan /mag toch niet.. ik heb begrepen dat de dc schakelaar alleen maar mechanisch mag zijn ? en zodra dat niet het geval is er een losse bij moet. :?
Je hebt spanning en spanning...
Een karakteristiek van SE is toch dat iedere optimizer 1 V op de string zet?
Dus was het:
17x1V = 17V (dat zou normaal zijn toch?)
17+~40V (nullasspanning 1 paneel vanwege defecte optimizer) = ~57V
Of de volle stringspanning (~400V bij SE?)

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 23-09-2020 20:57 ]

• Marcva
WackoH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:29:
[...]
Je hebt spanning en spanning...
Een karaktersitiek van SE is toch dat iedere optimzier 1 V op de string zet?
Dus was het:
17x1V = 17V (dat zou normaal zijn toch?)
17+~40V (nullasspanning 1 paneel vanwege defecte optimizer) = ~57V
De volle stringspanning (400V bij SE?)
Ik geloof dat je gelijk hebt. Volgens de monteurs was het echter niet normaal. Heb zojuist per mail gevraagd met het vervangen van de omvormer ook een fysieke schakelaar aan de DC kant te plaatsen.

• nolo
jobr schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:58:
[...]

Weet je dat wel zeker. Ik dacht dat er geen 15K omvormer is met 1 MPPT. De Symo 15K heeft 2 MPPT's.

Je heb ook een configurator van Fronius. Kun je zien of je config kan.

[...]

Moet dat ook al met 2 parallele strings?
En waar kun je geschikte kopen die je aan een 4 of 6mm2 kabel kan knopen?
Hee cool, die configurator ken ik niet ga ik zo eens mee spelen. Ja het is een 1 MMPT unit maar niet voor NL geschikt (tis voor curacao), vandaar dat jij en @migjes hem niet zullen kennen, het is de 4,210,052,841:

https://www.fronius.com/e...o/fronius-symo-15-0-3-208

Wat houdt de 'inverter ratio' in het tooltje precies in? En die "SL= Self sufficiency level" en "OCL" Own consumption level is me ook niet helemaal duidelijk? En de "String-fuses or DC-combiner required" snap ik ook niet helemaal.

Hmm dit project is toch wel iets lastiger dan mn vorige 2 projects (simpele 5 kwp inverters). Maar met jullie hulp moet t gaan lukken :)

[ Voor 18% gewijzigd door nolo op 23-09-2020 21:12 ]

• twain4me

twain4me

Marcva schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:33:
[...]

Heb je daar meer info over? Met het vervangen van de omvormer kunnen ze die er dan gelijk tussen frutten.
Zoals het hier staat heb ik het onthouden, ik heb veder geen idee meer waar ik het vandaan heb of waar deze bron zijn info van heeft, dus ik kan er prima naast zitten.

https://advies-elektrotec...montage-enkele-valkuilen/

In mijn boek is DC DC 1 volt of 600 en een mechanische lastscheiding een mechanische last scheiding.
Het zou kunnen dat SE een gelijkheids iets heeft waardoor ze mogen uitzonderen, ik heb geen idee, mijn post was eigenlijk ook meer een vraag dan een statement :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
nolo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:48:
[...]

Hee cool, die configurator ken ik niet ga ik zo eens mee spelen. Ja het is een 1 MMPT unit maar niet voor NL geschikt (tis voor curacao), vandaar dat jij en @migjes hem niet zullen kennen, het is de 4,210,052,841:

https://www.fronius.com/e...o/fronius-symo-15-0-3-208

Wat houdt de 'inverter ratio' in het tooltje precies in? En die "SL= Self sufficiency level" en "OCL" Own consumption level is me ook niet helemaal duidelijk? En de "String-fuses or DC-combiner required" snap ik ook niet helemaal.

Hmm dit project is toch wel iets lastiger dan mn vorige 2 projects (simpele 5 kwp inverters). Maar met jullie hulp moet t gaan lukken :)
jep, had het me kunnen bedenken US net, dat is iets anders als hier.
maar had niet verwacht dat fronius daar dan een 1mpp omvormer voor had. >:)

"String-fuses or DC-combiner required"
jep dat is het stukje diodes en nog iets meer waar ik het overhad.
3x parallel is iets anders als gewoon, die moet je nog uit zoeken.
(dit hebben we in NL niet vaak, dus weinig ervaring op het forum er mee.
maar misschien iemand anders, die er wel meer van weet.)

@jobr
2x parallel mono/poly (ook halfcell) geen probleem om parallel te doen.
4x parallel dunne film ook geen probleem.
maar het hangt wel erg af van het type paneel, maar ik gok nu al dat je erg veilig zit.
(check wel of je 2x kortsluit A panelen kan op de mpp zijn kortsluit A.
ik vermoed dat dit wel breekbare grens is, maar kan het niet 100% garanderen. ;)
maar buiten dat zit daar wel een opbrengst grens. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:18
@nolo "String-fuses or DC-combiner required", slaat op diodes of string fuses al dan niet in een kastje "dc-combiner".

SMA heeft een mooi artikel waarin het aangeeft dat fuses beter zijn dan diodes, vanwege minder verliezen. Er zijn gewoon mc4 string fuses verkrijgbaar.

De hoogte van je reverse current van je panelen bepaalt of bovenstaande nodig is.

Wat voor panelen heb je? Kan het zo niet vinden. Die trina solar panelen die je noemt zijn wat vaag. Dit staat in de datasheet vermeld: * DO NOT connect fuse in combiner box with two or more strings in parallel connection. Snap deze vermelding eerlijk gezegd niet.

Ergens op het forum word het principe besproken voor Solar Frontier panelen (maar die hebben afwijkende eigenschappen).

[ Voor 29% gewijzigd door Knoetie op 24-09-2020 13:44 . Reden: Aanvulling Trina ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
nolo schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:44:
Als ik nu kijk (het is nu 15:44 in de middag hier) dan zie ik 3 strings met 181V en 1 string met 165V.

Terwijl 6x Voc = 219.6V
6x Vmp = 195.6

4 strings van 6 panelen? Hebben die ene string altijd een veel lager voltage? Kan het zijn dat daar een paneel kapot is?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nolo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:48:
En de "String-fuses or DC-combiner required" snap ik ook niet helemaal.
Die configurator geeft wel aan of dat nodig is.
Knoetie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:32:
SMA heeft een mooi artikel waarin het aangeeft dat fuses beter zijn dan diodes, vanwege minder verliezen. Er zijn gewoon mc4 string fuses verkrijgbaar.
Deze bedoel je waarschijnlijk.

Over blocking diodes is ook wel wat te vinden maar daar zijn de meningen wat over verdeeld. Heeft ook een heel ander doel dan de fuses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nolo
Thanks @migjes en @jobr en @Knoetie zonder dit forum en vooral jullie was ik zeer zeker in de problemen gekomen, nogmaal danks voor alle hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door nolo op 25-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Vraagje... Ik heb een dakkapel waar ik graag 2 zonnepanelen op wil leggen. Installatie doe ik zelf. Er zijn setje beschikbaar die je zo in het stopcontact kan steken. Of is het beter op 2 losse panelen, omvormer en montage materiaal te kopen?

Opbrengst meten is niet perse nodig maar ik wil wel graag kunnen controleren dat alles nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JaICTDronten schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:50:
Vraagje... Ik heb een dakkapel waar ik graag 2 zonnepanelen op wil leggen. Installatie doe ik zelf. Er zijn setje beschikbaar die je zo in het stopcontact kan steken. Of is het beter op 2 losse panelen, omvormer en montage materiaal te kopen?

Opbrengst meten is niet perse nodig maar ik wil wel graag kunnen controleren dat alles nog werkt.
Kijk maar eens wat die setjes los kosten, dan kom je er snel achter dat het makkelijk verdienen is voor ze.

Twee losse panelen naar keuze, een aps micro omvormer, montage naar keuze of zelf knutselen, en dan is het allemaal niet zo duur.
Denk dat je voor 350 wel twee panelen hebt van 325 wp ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
Er bestaan kant en klare stekkeroplossingen:
Bv. een Delftse *O* start-up die uitklapbare, met water te vullen, plug-and-play, zonnepanelen aanbiedt (https://supersola.com/). Het is een mooi product en bij BCC voor 599,- te koop.. Tip: Reviews lezen ;)
Goedkoper maar primitiever is deze https://www.4ev.nl/2-zonn...attributes=9047-9068-9048.

Je houdt altijd de discusie of het mag of niet.

Op de website van BCC staat:
"Supersola is een Plug & play zonnepaneel en valt onder de warenwet (nVWA), net zoals andere elektrische laagspanningsapparatuur. Daarmee dient de Supersola zich te conformeren aan de CE-markering eisen voor laagspanningsapparatuur. Apparatuur die door middel van aansluitsnoeren en verlengsnoeren op de elektriciteitsvoorziening wordt aangesloten vallen niet onder het bouwbesluit uit 2012. De NEN1010 is dan ook niet van toepassing op plug & play zonnepanelen."

Op de website van Libra Enrgy heeft dit in een interview gestaan:
Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen.

Waarom dit is, blijkt grappig genoeg uit de reviews:
Je kunt er maximaal 3 op 1 groep aansluiten gewoon via de stekker, dus ik kan nog met 2 uitbreiden op het dak van mijn garage.

Zo blij dat ik eindelijk zonnepanelen kan nemen. Ik heb niet genoeg ruimte voor een installatie van 10 panelen, ik denk dat ik er krap aan 7 kwijt kan maar dat werd al dermate duur door de installatiekosten dat ik het niet de moeite waard vond. Echt ideaal dit!

Tja.
En de volgende legt er 14 neer (verbonden met stekkerdozen :/ ), zodat er 7 kW door een groep kan gaan?

Natuurlijk is er niets aan de hand zolang het om een paar panelen gaat. Maar de gemiddelde persoon heeft geen idee en zou bij z'n luxe vakantiehuisje met airco en oven ver over de capaciteit van een groep kunnen gaan, zonder beveiliging van een zekering, met brand tot gevolg.
Eigenlijk zouden de Supersola moeten 'weten' (via powerline communicatie?) dat er meerdere units op een goep zijn aangesloten, en dan units uitzetten. Dan zou het m.i. pas een product zijn wat voor stekkerklaar consumentengebruik geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:08:
[...]

Kijk maar eens wat die setjes los kosten, dan kom je er snel achter dat het makkelijk verdienen is voor ze.

Twee losse panelen naar keuze, een aps micro omvormer, montage naar keuze of zelf knutselen, en dan is het allemaal niet zo duur.
Denk dat je voor 350 wel twee panelen hebt van 325 wp ofzo
Montagesysteem kan aardig in de papieren lopen hoor. Kom zelf uit op ~600 euro incl. BTW en bezorgkosten als ik een compleet setje bij elkaar klik.

Verder, aansluiten op een stopcontact zou ik persoonlijk niet zo happig op zijn. Het is nogal een grijs gebied of het uberhaupt mag. Beter gewoon een kabeltje trekken vanaf de wasmachine of de meterkast.

Kleine setjes zijn helaas gewoon minder rendabel, als het even kan zou ik kijken of je nog wat meer panelen kwijt kunt. Als je bijv. naar 4 panelen kunt ben je hooguit 1000 euro kwijt. Verder kun je misschien wat besparen als je zelf een montagesysteem maakt, zoals de veelgebruikte betonschansen of je timmert gewoon wat in elkaar van duurzaam tuinhout (bedenk wel dat het de panelen moet overleven).

[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 25-09-2020 17:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb een Growatt 3000-S, en heb via Marktplaats een Goodwe 3000D-NS (2 MPPT's en shadow optimizer) op de kop getikt om wat te experimenteren en vergelijken.
Hieronder twee plaatjes wat me vandaag opviel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC8jFBbk_veYylS-tTbOsV32gEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/73uDsOXvJAFc66QDlcCSyOYD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCDC1GuLDBWV3HLpV2ZuMSyJSnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UJjzQaFldmqmGW9w44xPV7ir.png?f=user_large

Waar de Growatt bij de schemering de stringspanning stug hoog houdt, tot er geen vermogen meer uit de panelen komt, laat de Goodwe de spanning zakken en lijkt zo toch nog een paar Wh extra eruit te slepen.
Maar als de spanning daalt, en vermogen blijft gelijk, dan zou de stroom moeten stijgen. Dat zou gek zijn. De logfile registreert niet minder dan 0.1A, dus daar valt het niet te zien.

De opbrengst van deze PV panelen loopt via een kWh meter met S0 uitgang. Die zit aan energylink, die op zijn beurt de info naar de goede oude Homewizard doorstuurt (en die weer naar Domoticz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-bh9cirTN3aCLcm-HWdJ2zHskA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mn8dPvT8uN6brhMkMw9yP2TT.png?f=user_large

Dus helaas, die laatste constante 66~70W zijn niet echt, maar misschien nog wel 10~15 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
cool @WackoH !
Heb je gelijktijdig de gegevens uit de logfiles van de ampères? Deze zou erg tof zijn om er bij-in te zien.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb nog wat meer plotjes gemaakt.
Allereerst een vergelijking tussen de stringspanning (Vpv) en de stroom uit de string Ipv en naar het net (neem ik aan) Iac
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXadm4NPXrSwhz8plVswjZ2PQP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7fh0Om3QBJpTLxQuUIs91DA.png?f=fotoalbum_large

Het is wel gek dat Iac 0.4A is, terwijl de string geen stroom meer levert.
Vervolgens heb ik het vermogen berekend door Iac met Vac met elkaar te vermenigvuldigen en dan met de Pac uit de logfile te plotten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4tspI9OldV2h64O9eBEV_Lnoig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZ9vrlJ7wznwp8pyFaOgkWFG.png?f=fotoalbum_large

Daar zit een klein verschil en wat bv. met de beperkte resolutie van de data in de logfile kan samenhangen, al zou je dan wel verwachten dat de curves on elkaar heen slingeren. Maar goed.

Tenslotte heb ik de stroom met een correctiefactor van 0.5A vermindert ('offset') zodat de Pac onder de Ppv komt te liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUUylAumjHHU2ZsLSNJb_9q2zyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQTcP3EnaKPCflGVWhwiOwbY.png?f=fotoalbum_large

Dus tja, het lijkt erop dat de logging van deze Goodwe het geleverde vermogen met een kleine 100 W onderdrijft. Dat verkaart ook waarom het vermogen 's ochtend in 1 minuut van 0 naar >100W omhoog springt, waar de Growatt met 15 W of zo begon.
Het lijkt erop dat de offsett kleiner wordt bij hogere vermogens (en daar worden utieindelijk de kWh gemaakt. Maar de zonneschijn was gisteren te onstabiel om hier veel over te zeggen.

• WackoH
Het blijkt dat de offset bij deze Goodwe vooral bij kleine vermogens speelt, en met toenemend vermogen minder wordt. Het is net alsof de stroommeting alleen bij max vermogen is gekalibreerd, en het nulpunt niet.

Op een dag als vandaag werd ~0.8kWh meer als AC vermogen geregistreerd dan dat er als DC vermogen na correctie van rendement (97.5%) in ging. Dat was dan ~20% overschatting
Op een zomerdag met wat wolken in de namiddag was het 1.3 kWh (5.5%) overschatting.
Op jaarbasis is dat dan grootte-orde 100~300kWh?

Volgende stap is om met de logging met de kWh-meter in de meterkast te vergelijken. Bij de Growatt weken ze maar enkele tienden van een procent af (verlies in kabel)

Zien anderen met een Goodwe ook deze stapjes bij an en uitgaan van de omvormer? Heeft alleen mijn exemplaar het onderstaande gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCATk97qC--ZkNpYZtv6erFJjas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZlxRPxk6MvS9w6fAP3c27a7f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@WackoH
De drie 60 kW Goodwe omvormers die ik log gaan volgens de logging na zonsondergang in het laatste licht ieders altijd nog even door op 400 W. Vandaag van 19:20 tot 19:35 (Twente)
Terwijl andere omvormers er al een uur eerder mee stoppen.
Heb je daar iets aan?

Daarnaast moesten de AC Voltage meters gekalibreerd worden, gaven veel te veel aan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@busscherski Dus het lijkt erop dat die 60kW omvormers hetzelfde doen, alleen tikt het wat minder hard door:
400 W op 60 kW -->0.7%
60~100W op 3 kW --> ruim 2%

Het is in mijn geval niet alleen zo dat 'ie langer door gaat, maar de hele dag door wordt de opbrengst overschat.
Vandaag heb ik meerder keren de 'Today generation' van de Goodwe met de kWh-meter vergeleken.

Was de overschatting rond 17:00 nog 10%, uiteindelijk is het 20%(!) geworden:
3.6 kWh volgens Goodwe,
3.0 kWh volgens de kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@WackoH

Ik weet trouwens niet of die 400 W klopt of niet, maar ik vermoed dat het gewoon klopt.

Over opbrengst afwijking tussen omvormers en kWh meters is trouwens een speciaal topic.

PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:36
Roe!and schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:55:
Hé hoi ik heb nu bijna een jaar zonnepanelen op het dak liggen:
16 stuks
6 x Suntech zonnepaneel 310Wp STP310S- 20/Wfhb full black (1860Wp) op het westen
10x Suntech zonnepaneel 320Wp STP320S-20/Wfh mono (3200Wp)
8x op het zuiden
2x op het westen

Omvormer:
Trannergy SGN5400TL, met 2 onafhankelijke ingangen,

Systeem werkt prima in de zomer paar keer gehad dat omvormer eruit klapte ivm vermogen niet kwijt kunnen op het netwerk en thuis te weinig stroom verbruik.

Nu al een paar keer gehad dat er bij een zonnige dag tot 9:45 -10:00 de power (W) onder de 1000w blijft hangen rond de 500w en dan in eens omhoog schiet zie plaatjes.... geen last van schaduw of iets dergelijks zou dit dan ook te maken hebben met niet kwijt kunnen van vermogen? Maar net genoeg kwijt kunnen om er niet uit te klappen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het druk gehad ook met de installateur deze is langs geweest en zegt inderdaad dat het in de omvormer zit....

Nu krijg ik als aanbod het volgende:

Ze willen de omvormer vervangen door een Goodwe5000 omvormer. (ander merk dus)
En ze willen 1 extra zonnepaneel installeren op het plattedak als compensatie

iemand een idee of dit een goeie deal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@busscherski Dank voor de tip over het aparte topic. Ik heb een samenvatting neergezet.
Ik had in dit topic eigenlijk alleen maar willen melden dat de Goodwe meer opbracht dan de Growatt door langer 'aan' te blijven. Maar dat bleek dus anders uit pakken ...

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 27-09-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Roe!and schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:52:
[...]

Ik heb het druk gehad ook met de installateur deze is langs geweest en zegt inderdaad dat het in de omvormer zit....

Nu krijg ik als aanbod het volgende:

Ze willen de omvormer vervangen door een Goodwe5000 omvormer. (ander merk dus)
En ze willen 1 extra zonnepaneel installeren op het plattedak als compensatie

iemand een idee of dit een goeie deal is?
Lijkt me een goede deal. Wel een soortgelijk paneel hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
WackoH schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:40:Weet iemand waar ik de onderstaande AC connector kan kopen?
Deze wordt o.a. op Growatt en sommige Goodwe omvormers gebruikt.
Heeft iemand een idee wie deze verkoopt?
Om bovenstaande even af te ronden:
  • Van de Growatt service heb ik nooit wat gehoord. Slechte beurt...
  • De verkoper op Marktplaats reageerde uiteindelijk en wilde er 20 Euro (incl. verzendkosten) voor hebben, maar toen had ik inmiddels met de verkoper van de Goodwe afgesproken dat ik de stekker voor 5 Euro zou overnemen
  • Een reactie van Goodwe service gekregen met verzoek om foto en serienummer. Maar die beleefd afgezegd omdat mijn probleem inmiddels is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:36
busscherski schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:12:
[...]

Lijkt me een goede deal. Wel een soortgelijk paneel hè?
Ja precies het zelfde paneel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
WackoH schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:21:
Er bestaan kant en klare stekkeroplossingen:
Bv. een Delftse *O* start-up die uitklapbare, met water te vullen, plug-and-play, zonnepanelen aanbiedt (https://supersola.com/). Het is een mooi product en bij BCC voor 599,- te koop.. Tip: Reviews lezen ;)
Goedkoper maar primitiever is deze https://www.4ev.nl/2-zonn...attributes=9047-9068-9048.

Je houdt altijd de discusie of het mag of niet.

Op de website van BCC staat:
"Supersola is een Plug & play zonnepaneel en valt onder de warenwet (nVWA), net zoals andere elektrische laagspanningsapparatuur. Daarmee dient de Supersola zich te conformeren aan de CE-markering eisen voor laagspanningsapparatuur. Apparatuur die door middel van aansluitsnoeren en verlengsnoeren op de elektriciteitsvoorziening wordt aangesloten vallen niet onder het bouwbesluit uit 2012. De NEN1010 is dan ook niet van toepassing op plug & play zonnepanelen."

Op de website van Libra Enrgy heeft dit in een interview gestaan:
Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen.

Waarom dit is, blijkt grappig genoeg uit de reviews:
Je kunt er maximaal 3 op 1 groep aansluiten gewoon via de stekker, dus ik kan nog met 2 uitbreiden op het dak van mijn garage.

Zo blij dat ik eindelijk zonnepanelen kan nemen. Ik heb niet genoeg ruimte voor een installatie van 10 panelen, ik denk dat ik er krap aan 7 kwijt kan maar dat werd al dermate duur door de installatiekosten dat ik het niet de moeite waard vond. Echt ideaal dit!

Tja.
En de volgende legt er 14 neer (verbonden met stekkerdozen :/ ), zodat er 7 kW door een groep kan gaan?

Natuurlijk is er niets aan de hand zolang het om een paar panelen gaat. Maar de gemiddelde persoon heeft geen idee en zou bij z'n luxe vakantiehuisje met airco en oven ver over de capaciteit van een groep kunnen gaan, zonder beveiliging van een zekering, met brand tot gevolg.
Eigenlijk zouden de Supersola moeten 'weten' (via powerline communicatie?) dat er meerdere units op een goep zijn aangesloten, en dan units uitzetten. Dan zou het m.i. pas een product zijn wat voor stekkerklaar consumentengebruik geschikt is.
Slimme oplossing, maar het is best aan de prijs, wel makkelijk te verplaatsen.
Ik zit eraan te denken 3 panelen in de tuin te leggen in het scenario als ik op vakantie ben alleen, dan wek ik op terwijl ik weg ben. Daarna gaan ze in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand een oplossing voor de idioot vele pogingen om in te schakelen van een Effekta 5000 omvormer. Met name het geluid en slijtage van relais wil ik voorkomen. Vanochtend om 08:18u was de eerste poging, maar pas om 09:24u ging de omvormer aan. Totaal 61× een poging gedaan. Waarom 61× schakelen terwijl het maar 1× per dag hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:37
@Dre kan je het mimimum voltage van de mppt verhogen?
Anders een aan/uitschakelaar ervoor die je instelt obv zon op/onder moment (b.v. 30minuten na zonsopgang pas aan), vergt natuurlijk de nodige tweakerij/domotica

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@deheij1 Hoe lang ga je op vakantie dan?

Stel je rekent dat die 3 panelen bij elkaar 6 kWh per dag opleveren. Als je 3 weken weg bent is dat dan 126 kWh. Dat levert dan bijvoorbeeld 25 cent per kWh op (in ieder geval voor zolang het salderen bestaat) en dat is dan 31,5 Euro per 3 weken vakantie. Dan moet je 57 jaar op vakantie gaan voor je dit hebt terug verdient. Mits het die 3 weken van vakantie altijd lekker zonnig is natuurlijk.

Nu hoeft dat laatste niet per se een reden te zijn om het niet te doen, natuurlijk. Kan je die 1800 euro niet aan andere dingen uitgeven die meer opleveren dan 3 panelen een paar weken in de tuin te leggen?

@Dre De omvormer weet natuurlijk niet dat het een druilerige dag is. Ik weet geen betere oplossing dan de groep uit zetten, dan weet je zeker dat er niet geschakeld wordt. Niet vergeten daarna weer aan te zetten.

Ben je bang dat je door een paar dagen per jaar zo vaak schakelen het relais snel stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
JeroenE schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:04:
@deheij1 Hoe lang ga je op vakantie dan?

Stel je rekent dat die 3 panelen bij elkaar 6 kWh per dag opleveren. Als je 3 weken weg bent is dat dan 126 kWh. Dat levert dan bijvoorbeeld 25 cent per kWh op (in ieder geval voor zolang het salderen bestaat) en dat is dan 31,5 Euro per 3 weken vakantie. Dan moet je 57 jaar op vakantie gaan voor je dit hebt terug verdient. Mits het die 3 weken van vakantie altijd lekker zonnig is natuurlijk.

Nu hoeft dat laatste niet per se een reden te zijn om het niet te doen, natuurlijk. Kan je die 1800 euro niet aan andere dingen uitgeven die meer opleveren dan 3 panelen een paar weken in de tuin te leggen?

@Dre De omvormer weet natuurlijk niet dat het een druilerige dag is. Ik weet geen betere oplossing dan de groep uit zetten, dan weet je zeker dat er niet geschakeld wordt. Niet vergeten daarna weer aan te zetten.

Ben je bang dat je door een paar dagen per jaar zo vaak schakelen het relais snel stuk gaat?
Ik heb al 14 panelen maar mn voorzijde op zuid en dak aanbouw zit vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@JeroenE
Sterker nog, bij de vorige omvormer (Effekta 4200) heb ik het relais vervangen vanwege een defect. Denk dat het wel weer 10 jaar meegaat, maar toch. Dit is gewoon een ontwerpfout / firmwarefout.

De omvormer kan vooraf meten hoeveel vermogen er beschikbaar is, maar de Effekta is daar uitermate incapabel in.

Ik denk dat ik zelf wel een belasting ga maken om onnodig schakelen te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@deheij1 Het is fijn dat je dak al vol ligt, maar waarom zou je dan nog 3 panelen voor 3 weken per jaar in de tuin willen leggen? Het klinkt mij niet logisch in de oren en grote kans dat je hier niets aan hebt. Het "milieu" schiet er verder ook niets mee op, lijkt mij.

@Dre Aha, ik wist niet dat het een ontwerpfout in je inverters is. Dat is wel vervelend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
JeroenE schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:43:
@deheij1 Het is fijn dat je dak al vol ligt, maar waarom zou je dan nog 3 panelen voor 3 weken per jaar in de tuin willen leggen? Het klinkt mij niet logisch in de oren en grote kans dat je hier niets aan hebt. Het "milieu" schiet er verder ook niets mee op, lijkt mij.

@Dre Aha, ik wist niet dat het een ontwerpfout in je inverters is. Dat is wel vervelend :(
Ik zat te kijken waar ik nog ea kan uitbreiden maar dit idee is niet zo handig idd.
Ik heb nog een schuurdak op zuid waar twee panelen op kunnen en evt een noordzijde waar in de ochtend flink wat zon op staat. Ik ga er vanuit dat mijn verbruik flink gaat stijgen komende jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:45:
[...]

Ik zat te kijken waar ik nog ea kan uitbreiden maar dit idee is niet zo handig idd.
Ik heb nog een schuurdak op zuid waar twee panelen op kunnen en evt een noordzijde waar in de ochtend flink wat zon op staat. Ik ga er vanuit dat mijn verbruik flink gaat stijgen komende jaren
Schuur dak beetje uitbreiden met overkapping, of gewoon tegen de schutting schroeven, voor je het weet kun je er tientallen kwijt hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:48:
[...]

Schuur dak beetje uitbreiden met overkapping, of gewoon tegen de schutting schroeven, voor je het weet kun je er tientallen kwijt hi
Betreft 4 schuurtjes aan de hoekzijde van het rijtje waarin ik woon. De stoep is dus al meteen gemeente grond. Uitbreiden met een gezamenlijke overkapping is een goed idee maar gemeente en andere bewoners zullen dit denk ik niet willen. Valt te proberen....

En tegen schutting das wel erg lelijk haha begint dan zon aso tuin te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door deheij1 op 28-09-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Overdekte parkeerplaatsen? Droog en koel parkeren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
[...]

Betreft 4 schuurtjes aan de hoekzijde van het rijtje waarin ik woon. De stoep is dus al meteen gemeente grond. Uitbreiden met een gezamenlijke overkapping is een goed idee maar gemeente en andere bewoners zullen dit denk ik niet willen. Valt te proberen....

Neem aan dat tegenovergestelde kant wel tuin is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:55:
Overdekte parkeerplaatsen? Droog en koel parkeren O-)
Ja precies, hier 50m2 overkapping, verklaren me allemaal voor gek met zoveel panelen totdat ik ze vertel dat ik ieder jaar voor 2000 euro stroom verkoop.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:57:
[...]

nope gemeente grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mja 't is leuk dromen, maar pobeer maar eens een vergunning rond te krijgen... Lijkt me stug dat een gemeente ermee akkoord gaat dat een privépersoon de zoninstraling op gemeentegrond gaat uitbaten... Als het gedeelde privégrond is kun je misschien je buren nog wel meekrijgen door de opbrengst als "huur" aan ze uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vrijstaande schuurtjes op gemeente grond, apart....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:01:
[...]

Vrijstaande schuurtjes op gemeente grond, apart....
Ze zitten aan het hoekhuis vast 4 schuurtjes aan de zijkant. Schuurtjes zijn dus eigendom, maar het stoepje wat aan de deur grens ligt dat is al gemeente grond. Snap je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
[...]

dat hangt helemaal van de bewoner af, daar kunnen die panelen niets aan doen

Afbeeldingslocatie: https://sirius-solar.com/wp-content/uploads/2018/04/geluidsscherm-x300.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.epernet.nl/images/Persberichten/-2018/10oktober/zon.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/1e/e5/ae/1ee5aeddc4e322ab5732944ce05fd771.jpg
Afbeeldingslocatie: https://duurzaamheiloo.nl/wp-content/uploads/2020/06/erfafschieiding-1024x768.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:07:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk dat bedoel ik, de eerste de beste die nu nog roept ik heb geen plek....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:07:
De voorkant van panelen vind ik niet lelijk. Maar de achterkant ziet er wat mij betreft ook niet geweldig uit. Dat krijg je dan (net zoals op je laatste plaatje) natuurlijk wel te zien in je eigen tuin, tenzij je er nog een schutting achter zet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:57:
[...]

Tot salderen is afgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:59:
[...]

Ja precies, hier 50m2 overkapping, verklaren me allemaal voor gek met zoveel panelen totdat ik ze vertel dat ik ieder jaar voor 2000 euro stroom verkoop.....
Dat is echt heel fors.... maar als salderen is afgelopen wat gaat je vergoeding dan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:09:
[...]

Kijk dat bedoel ik, de eerste de beste die nu nog roept ik heb geen plek....
Er is altijd plek , Er was volgens mij hier iemand die ze op de heg heeft liggen, dat is ook echt een toffe oplossing, kan hem alleen niet vinden -O-

@JeroenE ik heb geen idee hoe de achterkant eruitziet maar gezien de zorg om dit te ontwerpen en zo neer te zetten zullen ze er vast iets moois voor hebben bedacht. Misschien is het wel oost west :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:16:
[...]

Dat is echt heel fors.... maar als salderen is afgelopen wat gaat je vergoeding dan worden?
Die 2000 euro blijft gewoon 2000 euro dan he ;) Met zoveel panelen denk ik dat'ie uberhaupt vrij weinig saldeert, het grootste gedeelte van zijn energieverbruik zal waarschijnlijk al direct eigengebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:19:
[...]

Er is altijd plek , Er was volgens mij hier iemand die ze op de heg heeft liggen, dat is ook echt een toffe oplossing, kan hem alleen niet vinden -O-

@JeroenE ik heb geen idee hoe de achterkant eruitziet maar gezien de zorg om dit te ontwerpen en zo neer te zetten zullen ze er vast iets moois voor hebben bedacht. Misschien is het wel oost west :+
Laat ik nu net een 5meter heg hebben grenzend aan het water (beschoeiing van 3 meter hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:16:
[...]

Tja de regering garantie is zes cent, dus zakt het 900 per jaar. Maar als leverancier meer geeft zoals ze nu ook doen....... Iets met koffiedik kijken...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:21:
[...]

Laat ik nu net een 5meter heg hebben grenzend aan het water (beschoeiing van 3 meter hoog)
het was anders, maar zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://740422.smushcdn.com/1270879/wp-content/uploads/2020/02/IMG_2910-600x450.jpg?lossy=1&strip=1&webp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De heg stond exact gelijk met panelen, maar zo was het inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Mooi hoor! In mijn geval is bij mijn heg veel schaduw dus niet slim, dit is een mooie oplossing voor volle zon op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:42:
Mooi hoor! In mijn geval is bij mijn heg veel schaduw dus niet slim, dit is een mooie oplossing voor volle zon op zuid.
als je gewoon geen panelen wil mag je dat ook zeggen hoor _O-

Hoe platter, hoe minder de richting uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-09-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:45:
[...]

als je gewoon geen panelen wil mag je dat ook zeggen hoor _O-
Haha je zou het bijna denken he ;-)
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw