Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.332 views

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
japie101 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:48:
Vraagje rondom de APS micro omvormers:

Ik wil 6 panelen aansluiten op een schaduwgevoelig dak, gebruik makend van 1 x APS QS1 en 1 x YC600y.
Ik neig op dit moment naar 340wp panelen hierop.

De vraag: Ga ik enig voordeel halen uit panelen met meer wp?
Het hangt natuurlijk af van hoek, ligging en opstelling (plat dak/ schuin dak want dat beinvloed temperatuur), maar op zich wel.
Toevallig heb ik precies dat, en de QS1 topt maar heel af en toe af. Ik ben al blij als ik 1000W van de max 1200 haal.
PS: Het rendement van de QS1 is relatief gering met ~95%
Nog een paar praktische vragen:
Zijn de aansluitkabels bij de panelen voldoende lang om direct aan te kunnen sluiten op de QS1 en YC600y?
I.i.g. voor de QS1 hangt het van de opstelling af, de plek waar de kabels uit het paneel komen, en de lengte natuurlijk. 2x2 in rechtop (portait) gaat waarschijnlijk wel zonder verlengkabels. Andere configuraties niet (zoek maar eens op QS1 APsystems op Youtube). APS levert ook verlengkabels.Dan weet je zeker dat de connectoren goed passen.
Zie ik nog iets over het hoofd naast een trunk kabel die ik nodig heb om de QS1 en YC600y te koppelen en een AC kabel om aan te sluiten op het net?
Een Ecu-R als je panelen wilt monitoren? Zonder dat is de enige communicatie een ledje op de omvormer dat rood of groen is, en verschillend kan knipperen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:50
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:10:
[...]
Het hangt natuurlijk af van hoek, ligging en opstelling (plat dak/ schuin dak want dat beinvloed temperatuur), maar op zich wel.
Toevallig heb ik precies dat, en de QS1 topt maar heel af en toe af. Ik ben al blij als ik 1000W van de max 1200 haal.

[...]

I.i.g. voor de QS1 hangt het van de opstelling af, de plek waar de kabels uit het paneel komen, en de lengte natuurlijk. 2x2 in rechtop (portait) gaat waarschijnlijk wel zonder verlengkabels. Andere configuraties niet (zoek maar eens op QS1 APsystems op Youtube). APS levert ook verlengkabels.Dan weet je zeker dat de connectoren goed passen.

[...]
Een Ecu-R als je panelen wilt monitoren? Zonder dat is de enige communicatie een ledje op de omvormer dat rood of groen is, en verschillend kan knipperen.
Einddop voor op trunck kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Aangezien ik me aan t oriënteren ben qua zonnepanelen en ik qua omvormer toch richting een Enphase installatie neig vroeg ik mij af of een bijkomend voordeel van de Enphase variant ook is dat je gemakkelijk andere soorten panelen bij zou kunnen leggen omdat je in principe een omvormer per paneel hebt?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:32:
Aangezien ik me aan t oriënteren ben qua zonnepanelen en ik qua omvormer toch richting een Enphase installatie neig vroeg ik mij af of een bijkomend voordeel van de Enphase variant ook is dat je gemakkelijk andere soorten panelen bij zou kunnen leggen omdat je in principe een omvormer per paneel hebt?!
De mooiste vragen zijn degene waar ze zelf al het antwoord op weten haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 08:19

Helhond

Grunn

WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:10:
Ik weet niet waar je dat weg hebt, maar dat klopt natuurlijk niet. :+

Van de data spec:

Efficientie:
Piek efficientie 96.5%
Nominale MPPT Efficientie 99.5%

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 18-09-2020 10:13 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimonia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-02-2021
Jorii schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:47:
[...]

[...]

Waar haal je dit vandaan?
Er zal toch een reden zijn waarom de verkoper het afraad, wellicht daarom.
Ik heb inmiddels een los topic geopend voor mijn specifieke situatie: Hulp gevraagd: Meer zonnepanelen toepassen zonder SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Zojuist is hier een PV installatie geinstalleerd, de monteurs hebben voor mij de Goodwe 5000 ingesteld. Ik kon onder de "plant name" zien dat alles werkte en er energie werd opgewekt. Echter vond ik de naam niet ok, heb ik het profiel verwijderd en nu probeer ik de installatie via de Android app toe te voegen. Ik krijg de melding zodra ik de inverter/SN/CheckCode wil invullen: The current equipment is added to other PV plants, no further use is allowed!

Wat nu?.. Heeft iemand een tip voor mij? De monteur is weg en ik heb geen telefoonnummer, bovendien begrijpt de helpdesk van de installateur niet wat ik bedoel en zegt dat ik X dagen moet wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Vandaag al mijn jaaropbrengst van 8100 kWh bereikt zoals berekent in sunnydesignweb. Ik heb dan wel een Fronius ipv SMA maar daar zal het verschil niet in zitten. Bovendien Oost en West parallel wat ook een aantal procenten verlies moet geven.
Ik verwacht dat er tot einde van het jaar nog wel 700kWh bij gaat komen als ik naar vorig jaar kijk (toen ik minder panelen had).

Is het dan zo'n uitzonderlijk zonnepanelen jaar geweest tot nu toe of is de berekening erg conservatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:45:
Vandaag al mijn jaaropbrengst van 8100 kWh bereikt zoals berekent in sunnydesignweb. Ik heb dan wel een Fronius ipv SMA maar daar zal het verschil niet in zitten. Bovendien Oost en West parallel wat ook een aantal procenten verlies moet geven.
Ik verwacht dat er tot einde van het jaar nog wel 700kWh bij gaat komen als ik naar vorig jaar kijk (toen ik minder panelen had).

Is het dan zo'n uitzonderlijk zonnepanelen jaar geweest tot nu toe of is de berekening erg conservatief ?
Ik denk beide, volgens weerman in ieder geval uitzonderlijk zonnig jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
Jorii schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:53:
[...]

Ja beter in je werk/ AC schakelaar aarden, en dan rechtstreeks op de rest vd (DC) installatie en de koelribben. Bij werkzaamheden wordt wel eens de AC aansluiting losgehaald en dan heb je dus geen aarding via die weg.

[...]

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
@WackoH @Rol-Co
De Duitse elektricien heeft geen vragen gesteld over de aarde. Ik heb bij de 3000-S zoals @Jorii voorstelde de aarde van de panelen in werkschakelaar gekoppeld aan de aarde van de omvormer en de uitgaande AC draad. Ik had een M20-M12 verloop en M12 wartel gebruikt voor de aarde.

Deze omvormer hangt aan de ZZW zijde, vandaar het custom zonneklepje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CYgOj4QeWhUD0JP7Y-7j7ydAb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UK42m4GHqganRjzITnL8KMNe.png?f=user_large

edit:
Bij de 4200 mtl-s heb ik de aarde van de panelen via de omvormer laten lopen, geen vragen over gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 18-09-2020 21:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
jobr schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:45:

Het is echt wel een uitzonderlijk jaar geweest. Kijk maar eens naar de balken (per maand) van mijn installatie (oost en west): https://geen-energiereken...com/het-lopende-jaar.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:58:
[...]

@WackoH @Rol-Co
De Duitse elektricien heeft geen vragen gesteld over de aarde. Ik heb bij de 3000-S zoals @Jorii voorstelde de aarde van de panelen in werkschakelaar gekoppeld aan de aarde van de omvormer en de uitgaande AC draad. Ik had een M20-M12 verloop en M12 wartel gebruikt voor de aarde.

Deze omvormer hangt aan de ZZW zijde, vandaar het custom zonneklepje.

[Afbeelding]

edit:
Bij de 4200 mtl-s heb ik de aarde van de panelen via de omvormer laten lopen, geen vragen over gehad.
Okee, in het uitzonderlijke geval dat jij / iemand anders aan je omvormer wil werken en daarvoor de AC stekker los neemt is het toestel niet geaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:44

j4y

Ik heb sinds een aantal dagen een installatie van 18*390 wp panelen op OZO (56gr). Deze zijn allemaal op 1 string aangesloten op een Solax x3 10kW omvormer (ivm extra panelen die nog op zuid komen)

Anyway. Ik zag vandaag een soort aftopping:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2b0p4blw39aa.14.59.jpeg

mppt Voltage range is 470-800
max input A is 11/11
Panelen Voc = 48,87
Op het 'hoogte' punt gaf de omvormer aan: 8.2 pv1 A 739.4 pv1 V (dus dat valt er nog wel binnen)

Is dit wellicht iets wat relateerd aan de vraag van @WackoH over de Goodwe omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jorii schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:47:
[...]

Okee, in het uitzonderlijke geval dat jij / iemand anders aan je omvormer wil werken en daarvoor de AC stekker los neemt is het toestel niet geaard.
Gaat om het aarden van de panelen niet om de omvormer, als daar de stekker uit is heb je ook geen aarde nodig. Ze liggen bij mij ook niet geaard in de kast.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@j4y Je bedoelt dat je Solax omvormer weliswaar 10 kW totaal kan leveren, maar weliicht maar 6 kW vanaf 1 MMPT?
Ik vrees dat het in jouw geval in het data sheet staat, als je tenminste de X3-MIC hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI1rU4SYfSwoZ7VeoM0JGuApYhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShSOIRlVorWs4pIysvT65bR3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:44

j4y

WackoH schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:17:
@j4y Je bedoelt dat je Solax omvormer weliswaar 10 kW totaal kan leveren, maar weliicht maar 6 kW vanaf 1 MMPT?
Ik vrees dat het in jouw geval in het data sheet staat, als je tenminste de X3-MIC hebt:
[Afbeelding]
aah 8)7 ik had een andere datasheet waar die regel niet in stond. Maar dat verklaard het.

https://www.solaxpower.co...-4-10kW-Data-Sheet-V3.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Dat is nu precies het verneukeratieve met onze Chinese vrienden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
busscherski schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:15:
[...]
Ik wil gebruik maken van de spatwaterdichtheid van de omvormers. Liever niet open maken denk ik.
Het is niet alleen dat. Niet helemaal onverwacht staat in de garantievoorwaarden van Growatt (in Chederlands):
(2) Gratis garantieservice wordt geboden voor producten met een geldige garantie. Het is uitgesloten van garantie zijn schade als gevolg van:
• Het product afsluiten / de behuizing openen zonder toestemming van Growatt

Een beetje griezelig is dat garantie ook is uitgesloten bij:
•Force majeure (bijvoorbeeld bliksem, overspanning, storm, vuur)
Aan de ene kant snap ik dit. Maar hoe toon je als consument aan dat de omvormer niet door bliksem of overspanning defect is geraakt? Misschien is dit wel hun ontsnappingsclausule uit die 10-jarige garantie als er te veel claims komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WackoH schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:08:
[...]

Het is niet alleen dat. Niet helemaal onverwacht staat in de garantievoorwaarden van Growatt (in Chederlands):
(2) Gratis garantieservice wordt geboden voor producten met een geldige garantie. Het is uitgesloten van garantie zijn schade als gevolg van:
• Het product afsluiten / de behuizing openen zonder toestemming van Growatt

Een beetje griezelig is dat garantie ook is uitgesloten bij:
•Force majeure (bijvoorbeeld bliksem, overspanning, storm, vuur)
Aan de ene kant snap ik dit. Maar hoe toon je als consument aan dat de omvormer niet door bliksem of overspanning defect is geraakt? Misschien is dit wel hun ontsnappingsclausule uit die 10-jarige garantie als er te veel claims komen...
Dat is doorgaans gewoon verzekerd. De hoogte van de garantie wordt niet bepaald aan de hand van de kwaliteit, maar aan de hand van de verzekeringspremie die ze moeten afdragen. ;)
WackoH schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:17:
[Afbeelding]
Advies wattage heeft niks met harde grenzen te maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Omdat ik gisteren zo'n perfecte curve had was dat een mooie dag om de werkelijke opbrengst eens te vergelijken met de theoretische opbrengst van PVcalc. De maker van de site geeft al aan dat zijn site de werkelijke opbrengst wat onderschat, maar ik had niet verwacht dat het verschil zo groot was.
Dit was de theoretische opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWWsnP2eeDMbomWzhlc8blEKjcs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CpXuJL9hAK8cc4t5K7jjUnvb.jpg?f=user_large
46.9 kWh (3.33 kWh/kWp) dus.
Maar dit werd er werkelijk opgewekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIyO8nLgLTAgHprBJcNwmzodsHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7SaygigPOul4s4RBIGQYSqO.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was maar liefst 55.22 kWh (3.92 kWh/kWp), oftewel 17.7% meer! :)

Wel mooi om te zien is dat de vorm van de curves mooi overeenkomt.
Dit betreft overigens een O-W systeem op een woning die 30° gedraaid is tov perfect oost-west. De oostgevel staat dus 30 graden naar het zuiden (is dus eigenlijk ZO) en de westgevel 30 graden naar het noorden (is dus eigenlijk NW).
Mooie van de oost-west opstelling is dat het vermogen 's ochtends snel stijgt en dan een hele tijd relatief constant blijft. Veel mooier dan een enorme piek midden op de dag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
@reneeke1970 Het lijkt erop dat je vaak op voorhand niet kunt weten wat een individuele MPPT bij een multi-MPPT omvormer aankan. En het kan in de loop van de tijd ook veranderen met model-versies zoals @migjes enkele posts terug met het voorbeeld van Omniksol zien.

Een mogelijke verklaring is in een model-reeks steeds dezeflde DC-DC hardware wordt gebruikt, met daarachter een steeds zwaardere DC/AC naarmate het model meer vermogen kan leveren.
Dan kan de lichte versie wel het volle vermogen 1 MPP verwerken, maar de zwaardere versies niet.

Dat lijkt precies met de Solax van @j4y aan de hand te zijn (zie datasheet in mijn post): Over de hele reeks van 4 tot 10kW wordt steeds 6600W als max recommended DC power per MPP aangegeven. Dus logisch is dan dat t/m het 6 kW model het volledige vermogen via 1 MPP kan, maar bij de zwaardere modellen (7~10kW) niet meer.

Je mag er wel meer vermogen op zetten (zolang je binnen de max. A en V blijft) al kan de omvormer dan niet meer vermogen maken. Daarom is het niet 'recommended' want de omvormer dan af gaat toppen. Hoeft geen ramp te zijn, maar je wilt het wel op voorhand weten.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 19-09-2020 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Het datasheet dat ik vond is heeft als datumcode 17 aug 2020 in de PDF.
Die waar @j4y naar linkte is van 27 okt 2017.
Dus het lijkt erop dat Solax (na klachten?) de technische info heeft verduidelijkt, net als wat Omniksol toendertijd heeft gedaan

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 19-09-2020 10:06 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:20

A13X

Dude

Andrehj schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:54:
Omdat ik gisteren zo'n perfecte curve had was dat een mooie dag om de werkelijke opbrengst eens te vergelijken met de theoretische opbrengst van PVcalc. De maker van de site geeft al aan dat zijn site de werkelijke opbrengst wat onderschat, maar ik had niet verwacht dat het verschil zo groot was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wel mooi om te zien is dat de vorm van de curves mooi overeenkomt.
Dit betreft overigens een O-W systeem op een woning die 30° gedraaid is tov perfect oost-west. De oostgevel staat dus 30 graden naar het zuiden (is dus eigenlijk ZO) en de westgevel 30 graden naar het noorden (is dus eigenlijk NW).
Mooie van de oost-west opstelling is dat het vermogen 's ochtends snel stijgt en dan een hele tijd relatief constant blijft. Veel mooier dan een enorme piek midden op de dag.
Hoeveel heb je totaal liggen dan? 14kWp als ik het goed reken?

Gisteren was inderdaad een mooie curve, misschien dat ik hem zo ook eens invul.

Awesome

• WackoH
twain4me schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:27:
[...]Dat is doorgaans gewoon verzekerd. De hoogte van de garantie wordt niet bepaald aan de hand van de kwaliteit, maar aan de hand van de verzekeringspremie die ze moeten afdragen. ;)
Ik kan me voorstellen dat dit zo voor de Westerse merken geldt. Het is dan ook logisch dat je garantie bij kunt kopen.
Bij Chinese merken zou het me niet verbazen als die opportunischer zijn. Niks verzekeren want dat kost nu geld. Eerst geld verdienen en dan zien we later wel.
Dit staat los van de kwaliteit (de oudste verwijzing naar mijn Growatt 3000-S is uit 2010, dus er is inmiddels bijna 10 jaar ervaring met dit model).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Raym09 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:35:
[...]
Hoeveel heb je totaal liggen dan? 14kWp als ik het goed reken?
Yep, zowel op oost als op west liggen 22 panelen van 320 Wp (totaal dus 14.08 kWp) van Jinko. Voorlopig doen die het dus prima, maar een echt oordeel over de kwaliteit kan ik pas over een jaar of 15 geven...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:39:
[...]

Yep, zowel op oost als op west liggen 22 panelen van 230 Wp (totaal dus 14.08 kWp) van Jinko. Voorlopig doen die het dus prima, maar een echt oordeel over de kwaliteit kan ik pas over een jaar of 15 geven...
22 x 230 is geen 14.08 kWp :)

• Andrehj
  • Nu online
jobr schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:22:
[...]
22 x 230 is geen 14.08 kWp :)
Nee, maar 44 (er liggen er 22 aan beide zijden zoals ik schreef) maal 320 (230 was een typo) wél! ;)

• THxZ0NE
Sinds gisteren heb ik ook zonnepanelen, ik hoopte eerst op 16 panelen (munchen solar 335WP) maar de installateur kon er uiteindelijk maar 13 kwijt. Hij had vooraf een Goodwe GW 5000 D-NS meegenomen, echter was deze afgestemd op 16 panelen. De panelenboer zei dat dit niet direct een probleem zou moeten opleveren en heeft de 5000 inverter geinstalleerd icm de 13 panelen, nu ben ik benieuwd of het overdimensioneren een te negatief effect gaat hebben. Ik heb pas vanaf gisteren einde middag kunnen meten en van vandaag. het dak ligt zo ongeveer op het oosten in een hellingshoek van 15 graden (lessenaarsdak). Ik heb zo goed als geen schaduw en de gehele ochtend zon gehad ( geen wolken). Ik heb graag jullie advies of onderstaande een beetje normale opbrengst is voor een dag als vandaag.

Ik denk dan; 13*335 = 4335* 0.8 = 3484. Een gap van bijna 1000. Maargoed het is ook geen Mei / Juni meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU4tn35ixZbABKf9u2GNm4KcF8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aVzktcHNUmBCyvj7SdZPRKe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door THxZ0NE op 19-09-2020 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Alle goodwe DNS omvormers mag je 100% scheef belasten, dit nagevraagd bij de helpdesk van goodwe Nederland.
Je mag indien gewenst de twee trackers parallel gebruiken met Y stekkers indien dat beter uitkomt.

Ik weet niet meer wie het had maar als er probleem is met een omvormer van goodwe die aan een plant zit die gedelete is moet je ze even bellen bij goodwe Nederland, zitten in Nederland, telefoonnummer staat geloof ik op goodwe website.

Disclaimer: ik heb gewoon veel goodwe omvormers geplaatst, heb geen commerciële banden met goodwe.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorii
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:53:
[...]

Gaat om het aarden van de panelen niet om de omvormer, als daar de stekker uit is heb je ook geen aarde nodig. Ze liggen bij mij ook niet geaard in de kast.
Als de AC stekker er uit gaat en de DC hangt er nog aan, er zal maar een (menselijk) foutje optreden ergens... Dat extra draadje kost 20 cent. Oogje er aan kost 5 cent extra. Ik heb het wel gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4yELPTJu0VhFTrPMG0eNYuhGtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DOoa5E01Vnf4JuVrKvTezFmX.jpg?f=user_large

• Rol-Co

Rol-Co

Jorii schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:12:
[...]

Als de AC stekker er uit gaat en de DC hangt er nog aan, er zal maar een (menselijk) foutje optreden ergens... Dat extra draadje kost 20 cent. Oogje er aan kost 5 cent extra. Ik heb het wel gedaan.[Afbeelding]
Gaat niet om geld maar niet nodig, buiten dat het er allemaal niet mooier op word.
Dc is toch uit met de dc switch of eventueel 1 stekker los halen.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:47

BTS

@THxZ0NE

Ik ben benieuwd wat jouw keuze was om enkel op oost panelen te leggen. Was west erbij niet een mogelijkheid?

www.highflow.nl

• THxZ0NE
BTS schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:30:
@THxZ0NE

Ik ben benieuwd wat jouw keuze was om enkel op oost panelen te leggen. Was west erbij niet een mogelijkheid?
Het is meer zuidoost. De hele dag zon en rond 18:30 niet meer. Nu ook. Dit heeft te maken met ons lessenaarsdak, we hebben maar 1 schuin dak zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

THxZ0NE schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:57:
Sinds gisteren heb ik ook zonnepanelen, ik hoopte eerst op 16 panelen (munchen solar 335WP) maar de installateur kon er uiteindelijk maar 13 kwijt. Hij had vooraf een Goodwe GW 5000 D-NS meegenomen, echter was deze afgestemd op 16 panelen. De panelenboer zei dat dit niet direct een probleem zou moeten opleveren en heeft de 5000 inverter geinstalleerd icm de 13 panelen, nu ben ik benieuwd of het overdimensioneren een te negatief effect gaat hebben. Ik heb pas vanaf gisteren einde middag kunnen meten en van vandaag. het dak ligt zo ongeveer op het oosten in een hellingshoek van 15 graden (lessenaarsdak). Ik heb zo goed als geen schaduw en de gehele ochtend zon gehad ( geen wolken). Ik heb graag jullie advies of onderstaande een beetje normale opbrengst is voor een dag als vandaag.

Ik denk dan; 13*335 = 4335* 0.8 = 3484. Een gap van bijna 1000. Maargoed het is ook geen Mei / Juni meer.

[Afbeelding]
0,8 is wat hoog voor een 15 graden hoek denk ik, ikzelf heb met 45 graden dak zuid 0,72.
Dit klopt wel aardig hoor ik denk dat het zomaal halveert.
4335x0,6=2601

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorii
  • Niet online
@THxZ0NE Houd er rekening meer dat de zonkracht in september ongeveer 80% is van die in hoogzomer. Dan klopt je sommetje heel aardig :)

[ Voor 15% gewijzigd door Jorii op 19-09-2020 13:46 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:25
Een vraagje aan de specialisten: onlangs zijn er bij ons 15 panelen geplaatst met een goodwe omvormer. Nu hebben ze de bedrading van beide strings door 1 buis gevoerd naar de omvormer toe. Het gaat om de bovenste grijze buis, die overgaat in flexibel voor doorvoer door het plafond. Komt dat goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvZ0g73Z7R6gALnk2VrIUi9WJvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V4rmf9KycEjayKpJB6CAfLn.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn zoon zijn gisteren panelen geplaatst. Daarbij loopt de bedrading per string door een aparte buis, plus en min in een buis. Das weer een andere methode. Moet er iets worden gewijzigd of is dit ok zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmCa5AzApcm2ErXSbZi0VPDrhjk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dGqDXPT8i00wPz3scazNWc7n.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BGFG schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:42:
Een vraagje aan de specialisten: onlangs zijn er bij ons 15 panelen geplaatst met een goodwe omvormer. Nu hebben ze de bedrading van beide strings door 1 buis gevoerd naar de omvormer toe. Het gaat om de bovenste grijze buis, die overgaat in flexibel voor doorvoer door het plafond. Komt dat goed?[Afbeelding]

Bij mijn zoon zijn gisteren panelen geplaatst. Daarbij loopt de bedrading per string door een aparte buis, plus en min in een buis. Das weer een andere methode. Moet er iets worden gewijzigd of is dit ok zo?

[Afbeelding]
Grappig genoeg is het beide niet goed, klok en klepel verhaal bij je zoon, daar zit plus en min in 1 pijp wat bijv 2 plus wn 2 min had moeten zijn. Bij jouw systeem zelfde verhaal.

Al heb ik nog nooit gehoord dat er iets mee gebeurd is als het zo zit.

• BGFG
Rol-Co schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:55:
[...]

Grappig genoeg is het beide niet goed, klok en klepel verhaal bij je zoon, daar zit plus en min in 1 pijp wat bijv 2 plus wn 2 min had moeten zijn. Bij jouw systeem zelfde verhaal.

Al heb ik nog nooit gehoord dat er iets mee gebeurd is als het zo zit.
Dat dacht ik al. Waarom 2 leidingen maken als je toch + en - niet scheidt van elkaar? Vreemd genoeg zijn beide installaties door gerenommeerde installateurs geplaatst. Maar uit je reactie begrijp ik dat het geen kwaad kan. Maar zo laten dus?

• Jorii
  • Niet online
BGFG schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:09:
[...]

Dat dacht ik al. Waarom 2 leidingen maken als je toch + en - niet scheidt van elkaar? Vreemd genoeg zijn beide installaties door gerenommeerde installateurs geplaatst. Maar uit je reactie begrijp ik dat het geen kwaad kan. Maar zo laten dus?
Inderdaad nog nooit gehoord dat het fout gaat.

Het door één buis voeren van enkel de + of - aders heeft toch alleen als doel dat bij beschadiging vd buis er niet meteen een enorme klap ontstaat?

• Jorii
  • Niet online
BGFG schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:42:
Een vraagje aan de specialisten: onlangs zijn er bij ons 15 panelen geplaatst met een goodwe omvormer. Nu hebben ze de bedrading van beide strings door 1 buis gevoerd naar de omvormer toe. Het gaat om de bovenste grijze buis, die overgaat in flexibel voor doorvoer door het plafond. Komt dat goed?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als we gaan muggenziften dan zou ik me meer zorgen maken over dit stukje... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA7YvsWq5B1gC6KvOumg6Q2qWBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxWJ0NrzGiq7WLrfMgd4AbQ2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
Ter aanvulling op voorgaand verhaal. Dit is mijn installatie, ook door een gerenommeerd bedrijf. Dit is ook grappig, eerst plus en min door 1 pijp om daarna op te splitsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDMZMAy6zeeEwK92Yw0RsZdbG1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrMePJSMQ8ePfppV8mXGtz8h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BGFG schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:09:
[...]

Ik zou het zo laten inderdaad, de dikte van isolatie van die pv kabels is niet dusdanig dat er binnenshuis snel iets mee gebeurd, als het op plat dak ook zo zit ligt het iets anders, daar is het zon en nat waardoor de buitenmantel kan verweren of beschadigen.

• BGFG
Jorii schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:26:
[...]

Als we gaan muggenziften dan zou ik me meer zorgen maken over dit stukje... [Afbeelding]
Want?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@THxZ0NE het grootste nadeel lijkt me dat je nu een onnodig dure omvormer hebt, en mogelijk ook onnodig zwaardere groepen in de meterkast e.d.. Ik vermoed althans dat ze het prijsverschil tussen een 4kW en 5kW omvormer niet in korting gebracht hebben?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 16:50
Volgende week staat er hier een steiger om eea te schilderen dus mooie kans om de panelen eens schoon te maken. Ik kan natuurlijk gewoon met de tuinslang aan de gang maar wie weet heeft een tweaker in de buurt van Noordwijk/Leiden toevallig een telescoopborstel die ik een dagje zou kunnen lenen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Jorii
  • Niet online
Garagedeur profiel, beweegt een beetje als deur gebruikt wordt, scherpe randen aan achterzijde, diverse leidingen er lekker strak achterdoor... Ik ben niet van de beren op de weg hoor. Maar het kan problemen geven.

• THxZ0NE
mcDavid schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:31:
@THxZ0NE het grootste nadeel lijkt me dat je nu een onnodig dure omvormer hebt, en mogelijk ook onnodig zwaardere groepen in de meterkast e.d.. Ik vermoed althans dat ze het prijsverschil tussen een 4kW en 5kW omvormer niet in korting gebracht hebben?
Daar heb je een punt. Wellicht 50-100euro duurder. Ik heb nog niet alles betaald. Maandag maar even bellen.

• Andrehj
  • Nu online
Jorii schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:18:
[...]
Garagedeur profiel, beweegt een beetje als deur gebruikt wordt, scherpe randen aan achterzijde, diverse leidingen er lekker strak achterdoor... Ik ben niet van de beren op de weg hoor. Maar het kan problemen geven.
Ik zou me er niet druk over maken. Ondanks dat het er misschien wat minder netjes uit ziet, zitten de leidingen daarachter in een buis, en zo'n profiel heeft juist geen scherpe randen aan de achterzijde. Als die er zijn, zitten ze aan de voorkant, omdat het een U-profiel is waar de rolletjes van de deur in lopen.

• BGFG
Andrehj schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:31:
[...]

Ik zou me er niet druk over maken. Ondanks dat het er misschien wat minder netjes uit ziet, zitten de leidingen daarachter in een buis, en zo'n profiel heeft juist geen scherpe randen aan de achterzijde. Als die er zijn, zitten ze aan de voorkant, omdat het een U-profiel is waar de rolletjes van de deur in lopen.
Klopt. Is rond profiel aan de achterkant dat stevig vastgeschroefd zit aan de wand. Kan geen kant op en de bedrading loopt door pvc buis. Alleen de netwerkkabel is onbeschermd, maar dat boeit me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jorii schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:12:
[...]

Als de AC stekker er uit gaat en de DC hangt er nog aan, er zal maar een (menselijk) foutje optreden ergens... Dat extra draadje kost 20 cent. Oogje er aan kost 5 cent extra. Ik heb het wel gedaan.[Afbeelding]
Je hebt nu wel een mooie kleine aardlus, ook niet ideaal ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Andrehj
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:54:
Vandaag met nogmaals een geheel onbewolkte dag was het relatieve verschil met 51.59 kWh opgewekt tov 46.37 voorspeld overigens een stuk kleiner (11.3 %). Ik denk dat dat komt doordat het vandaag wat warmer was en er minder wind was, waardoor de panelen warmer zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
https://www.veron.nl/nieu...mizers-voor-zonnepanelen/

Het Zweedse bureau voor elektrische veiligheid Elsäkerhetsverket wil optimizers verwijderen die radiostoring veroorzaken. Daarmee dreigt Zweden met een verbod op optimizers voor zonnepanelen. Dat meldt de Zweedse radioamateurvereniging SSA.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:31:
https://www.veron.nl/nieu...mizers-voor-zonnepanelen/

Het Zweedse bureau voor elektrische veiligheid Elsäkerhetsverket wil optimizers verwijderen die radiostoring veroorzaken. Daarmee dreigt Zweden met een verbod op optimizers voor zonnepanelen. Dat meldt de Zweedse radioamateurvereniging SSA.
Lijkt me een prima plan. Al gaat een algemeen verbod te ver, want het is prima mogelijk om een niet storende optimizer te maken. Maar storende optimizers zorgen ervoor dat bijvoorbeeld DAB-ontvangst op diverse plaatsen wegvalt. Ook communicatiesystemen van hulpdiensten hebben er veel last van.

Artikel is overigens wel wat bijzonder, want er wordt daar net gedaan alsof je alleen met optimizers een PV-systeem aan kan leggen. :? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 20-09-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 17:54
Ik ga een fronius inverter van 15 kwp plaatsen, 2 strings. Ik vroeg me af of 6 mm2 DC kabel daar eigenlijk wel voldoende is? Ik denk dat het 20-25 meter wordt vanaf de string naar de inverter. Iemand enig idee of ik misschien niet beter op 10 mm2 kan overstappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
nolo schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:32:
Ik ga een fronius inverter van 15 kwp plaatsen, 2 strings. Ik vroeg me af of 6 mm2 DC kabel daar eigenlijk wel voldoende is? Ik denk dat het 20-25 meter wordt vanaf de string naar de inverter. Iemand enig idee of ik misschien niet beter op 10 mm2 kan overstappen?
Zelfs 4 mm² is al ruim voldoende.
Ik vraag me overigens wel af hoe jij met twee strings uitkomt, afhankelijk van je panelen is 22 panelen in 1 string het maximum om niet over de 1 kV te gaan. Of ga je meerdere strings parallel aansluiten? Dan is 6mm² wel aan te raden.
Om hoeveel panelen gaat het en welk type?
Aan de meeste (alle?) panelen zit ook gewoon 4 mm². Dat is ook zat, want de stroom komt nooit boven de 10A, waardoor eigenlijk 1 mm² al voldoende zou zijn (al heb je dan wel iets meer verlies).
(Overigens zijn bij onze installatie de lange draden ook 6mm², om de eenvoudige reden dat de installateur alleen die maat had. En het prijsverschil is ook niet zo groot met 4mm².)

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-09-2020 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

4 is goed, 6 is beter. (minder verlies) maar duurder 10 zou ik niet doen, dat past niet in de standaard MC4 connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:33:
[...]

Lijkt me een prima plan. Al gaat een algemeen verbod te ver, want het is prima mogelijk om een niet storende optimizer te maken. Maar storende optimizers zorgen ervoor dat bijvoorbeeld DAB-ontvangst op diverse plaatsen wegvalt. Ook communicatiesystemen van hulpdiensten hebben er veel last van.

Artikel is overigens wel wat bijzonder, want er wordt daar net gedaan alsof je alleen met optimizers een PV-systeem aan kan leggen. :? 8)7
DAB ontvangst is ook hopeloos op de snelweg zonder maar een zonnepaneel in de buurt. Geef de schuld aan DAB dat het ontvangst ruk is. Beter direct overstappen naar internetradio of FM in plaats van die DAB troep. N=3 waarbij 100% slechte ontvangst had met DAB, en gewoon in de randstad.

/offtopic

Maar voor de rest wel goed dat ze een controle uitvoeren of producten wel voldoen aan de wetgeving :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 20-09-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:49:
[...]

DAB ontvangst is ook hopeloos op de snelweg zonder maar een zonnepaneel in de buurt. Geef de schuld aan DAB dat het ontvangst ruk is. Beter direct overstappen naar internetradio of FM in plaats van die DAB troep. N=3 waarbij 100% slechte ontvangst had met DAB, en gewoon in de randstad.

/offtopic

Maar voor de rest wel goed dat ze een controle uitvoeren of producten wel voldoen aan de wetgeving :P
Eens! Ik heb 2 DAB wekkerradio maar nog nooit goed geluid gehad vanwege de slechte ontvangst vanaf dag 1. En zit ook in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rol-Co Was dat voor of nadat de optimizers geïnstalleerd waren?

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2020 18:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:52:
@Rol-Co Was dat voor of nadat de optimizers geïnstalleerd waren?
Hahahaha, heuuuuul ver voor ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Mijn APS QS1 (2x) storen ook flink op de FM band. Hoe meer zon, hoe meer storing.
Maar, de storing effect is op zo'n ~20 m afstand niet meer merkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Als je het invoert in https://www.sunnydesignweb.com/ kun je het verschil zien.

[ Voor 25% gewijzigd door jobr op 20-09-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jobr schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:25:
[...]

Als je het invoert in https://www.sunnydesignweb.com/ kun je het verschil zien.

[...]

Lijkt me onverstandig om een DC kabel aan te sluiten op een MC4 connector...
wat knoop jij er dan aanvast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
twain4me schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:28:
[...]

wat knoop jij er dan aanvast?
Sorry, ben zelf helemaal in de war :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
WackoH schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:21:
Mijn APS QS1 (2x) storen ook flink op de FM band. Hoe meer zon, hoe meer storing.
Maar, de storing effect is op zo'n ~20 m afstand niet meer merkbaar.
Zullen je buren blij mee zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:56:
[...]

Zullen je buren blij mee zijn....
Gelukkig worden die van hem niet verboden, geld alleen voor optimisers haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Liggen bij gebruik van een clickfit EVO systeem alle dakpannen nog super strak tegen / in elkaar? Op de plekken onder de zonnepanelen zie ik best wat ruimte tussen een de dakpannen (in hoogte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 23-09 15:19
Er zit iets tussen de pannen, dus nee. Maakt het veel uit bij een schuin dak? Ook nee.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
BertusB404 schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:31:
Er zit iets tussen de pannen, dus nee. Maakt het veel uit bij een schuin dak? Ook nee.
Ah omdat ik lees dat een "goede" installateur er een stukje uitslijpt om het goed passend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:56:
[...]Zullen je buren blij mee zijn....
Gelukkig wonen die net nog wat verder weg :D
Ik luisterde zelf vaak naar Radio2 op de FM als ik in de garage/hobbyruimte ben. Maar dat gaat niet meer als de zon schijnt. Radio1 stoort dan weer niet. Maar daar is het nieuws tegenwoordig te politiek gekleurd

[ Voor 12% gewijzigd door WackoH op 20-09-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 17:54
Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:58:
[...]

Zelfs 4 mm² is al ruim voldoende.
Ik vraag me overigens wel af hoe jij met twee strings uitkomt, afhankelijk van je panelen is 22 panelen in 1 string het maximum om niet over de 1 kV te gaan. Of ga je meerdere strings parallel aansluiten? Dan is 6mm² wel aan te raden.
Om hoeveel panelen gaat het en welk type?
Aan de meeste (alle?) panelen zit ook gewoon 4 mm². Dat is ook zat, want de stroom komt nooit boven de 10A, waardoor eigenlijk 1 mm² al voldoende zou zijn (al heb je dan wel iets meer verlies).
(Overigens zijn bij onze installatie de lange draden ook 6mm², om de eenvoudige reden dat de installateur alleen die maat had. En het prijsverschil is ook niet zo groot met 4mm².)
Dank voor je antwoord! Het worden zelfs 27 panels per string. Volgens mijn berekening moet het kunnen, het gaat om 335Wp panels van Jinko: https://jinkosolar.eu/fil...KM315-335M-60-V-A2-EN.pdf

32.0V VmP, NOCT gemeten bij 20 C. Dit is een project op Curacao, waar het altijd wel minimaal 30 graden is. De panels komen zo'n 5 cm boven een stalendak dus je mag er zeker nog wel 40 graden bij optellen (is denk ik nog conservatief), dan zit je op 70 graden C. De temp Coefficient VoC is -0.28%/C, dus 50 * 0.28 = 14% mag er van de spanning af, dan zit je dus op 0.86 * 27 * 32 = 743V.

Maar zelfs al zouden we het temperatuur verhaal buiten beschouwing laten, dan kom je op 27*32 = 864V dus dan moet het nog steeds prima kunnen

Eens?

[ Voor 5% gewijzigd door nolo op 20-09-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
THxZ0NE schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:05:
[...]

Ah omdat ik lees dat een "goede" installateur er een stukje uitslijpt om het goed passend te krijgen.
Heb ik hier ook gedaan, vond toch wel dat de pannen wat te veel "open" stonden. Goed liever een uurtje extra werk dan lekkage krijgen, panelen demonteren en dan de boel fixen. Heb ook wel eens gelezen dat ze de extra spleet die ontstaat gewoon vol kwakken met kit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Niet online
nolo schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:39:
[...]

Dank voor je antwoord! Het worden zelfs 27 panels per string. Volgens mijn berekening moet het kunnen, het gaat om 335Wp panels van Jinko: https://jinkosolar.eu/fil...KM315-335M-60-V-A2-EN.pdf

32.0V VmP, NOCT gemeten bij 20 C. Dit is een project op Curacao, waar het altijd wel minimaal 30 graden is. De panels komen zo'n 5 cm boven een stalendak dus je mag er zeker nog wel 40 graden bij optellen (is denk ik nog conservatief), dan zit je op 70 graden C. De temp Coefficient VoC is -0.28%/C, dus 50 * 0.28 = 14% mag er van de spanning af, dan zit je dus op 0.86 * 27 * 32 = 743V.

Maar zelfs al zouden we het temperatuur verhaal buiten beschouwing laten, dan kom je op 27*32 = 864V dus dan moet het nog steeds prima kunnen

Eens?
Wat is het spanningsbereik van de MPP's? Als jouw 864 volt daar buiten valt heb je wellicht een minder efficiënt systeem. Ik vind je aanname over de temperatuur ook wel wat ruim. Je dak warmt niet extra op want de zon valt niet op je dak, maar op de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Mattie112 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:48:
[...]

Heb ik hier ook gedaan, vond toch wel dat de pannen wat te veel "open" stonden. Goed liever een uurtje extra werk dan lekkage krijgen, panelen demonteren en dan de boel fixen. Heb ook wel eens gelezen dat ze de extra spleet die ontstaat gewoon vol kwakken met kit...
Ja lijkt mij ook beter. Zo ziet het er bij mij uit, op de foto lijkt het extreem, ik moet zeggen dat ik denk dat het qua inregenen allemaal wel mee zal vallen in mijn ogen, maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xNlPgnj8fHoIlXj_QXWrQUmbjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MndmF72tOravkNnzf649MY6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

THxZ0NE schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:59:
[...]

Ja lijkt mij ook beter. Zo ziet het er bij mij uit, op de foto lijkt het extreem, ik moet zeggen dat ik denk dat het qua inregenen allemaal wel mee zal vallen in mijn ogen, maar toch.
Welke regen, er ligt een paneel boven, al het water loopt dus alleen door hole deel van de pan.
Stuifsneeuw heeft misschien een iets grotere kans, maar daar zou ik mij niet heel druk om maken. bij een fatsoenlijk dak is de dakpan ook niet de waterkerende laag ;)
Maargoed een een instalateur die niet de moeite neemt om een pan in te slijpen zal ook wel niet de moeite nemen om de dakconstructie netjes te doorboren en netjes af te werken. in dat geval is het onderdak dan dus ook niet meer waterkerend. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
[...]

Eens?
oke 27x41,5Voc=1120Voc.
leveren de panelen dan in de ochtend (als het ook daar koeler is) meer, waarschijnlijk wel.
hoeveel, durf ik niet te zeggen. (heb geen idee wat de laagste temperaturen daar zijn in de ochtend.)
laten we maar even uit gaan van 1100Voc. (erg lage schatting)
(ik vind minimum temperaturen van 24 graden uit betwijfelbare bron, dan kom je ongeveer wel uit op Voc datasheet = max V.
grof weg.)

dus een 3fase omvormer.
maar die gaan vaak niet verder als 1000V en dat is dus Voc.
de omvormer zal dan in error gaan en niet starten die dag, want je hebt meer als 1000Voc.
dit kun je oplossen door een speciale (erg duur en zeldzaam) 3fase omvormer te nemen die tot de 1500V gaat.
of je maakt 2 stringen parallel van b.v. 2x13 of 2x14.
en dan kun je wel een "goedkope" omvormer gebruiken. ;)

ben bang dat je berekening niet klopt of je vergeet iets te vertellen.
of je weet niet dan max V omvormer dus de Voc van het paneel is. :P

ik geef je een aardige kans dat groter als 23 panelen wel werkt, maar 27 ik betwijfel het. :?
panelen die een nacht aardig zijn afgekoeld, leveren gewoon in de ochtend vrijwel de volle Voc.
het is zeker een experiment waardig, maar waar je de grens tegen komt kan ik lastig schatten.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 21-09-2020 13:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Gaat de omvormer niet starten, of kan 'ie er zelfs van kapot gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
WackoH schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:29:
Gaat de omvormer niet starten, of kan 'ie er zelfs van kapot gaan?
en @nolo

eigenlijk beide, maar de 1 komt eerst en de 2de hoeft niet te gebeuren.

normaal: meet de omvormer voor hij inschakelt de Voc, is die te hoog dan start hij niet (de meeste modellen voor de rest van de dag niet).

maar heb je een schaduw in de ochtend (vrij wel bij veel mensen is dit normaal), dan kan een diode reageren en het paneel uitschakelen.
dus word die niet mee genomen in de Voc meting.
en schakelt de omvormer toch in.
dit hoeft geen probleem te zijn, want dan heb je Vmpp in plaats van Voc.
maar de 1000V dat is de Voc, hij gaat kapot ergens tussen max mpp bereik (soms 800V) van de omvormer en de 1000V.
27x32Vmpp=864V dit is toch iets boven de 800V.
het precieze punt staat niet in de datasheet en varieert een beetje per model/type etc etc....
dus het kan ook kapot gaan, maar dan is de zaak wel extreem.
en misschien is die 27x dat wel ondanks de locatie. :?

(mijn ervaring met omvormers in nederland met te veel Voc.
het werkt vaak wel een jaar goed, maar dan komt er toch een winter langs die net iets extremer is en dan gaat het net toch fout. de natuur doet soms vreemde dingen die je niet verwacht.
gebeurd niet vaak maar 1x is genoeg.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 21-09-2020 14:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
[...]

Eens?
Zeker niet, want je moet naar de open string spanning kijken. En tenzij jouw omvormer overweg kan met 1100V (oid, heb geen datasheet opgezocht) wordt die veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 19:59
ik hebben een SB4.0-1AV-41 met 12x trina 345wp
nu heb ik 2 strings van 6 panelen 6x upp voltage is 34.5V = 207v
in de ochtend staan 1-2 panelen van elke string in de schaduw dus mogelijk kom ik daarmee onder de mpp spanning 140v

Het mpp bereik van de omvormer is 140v-500v dus ik zou er ook 1 strings van kunnen maken.

Wat is jullie advies 1x 12 panelen of zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 13:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Oke; ik ben er denk ik wel redelijk uit; het worden 19 panelen.

maar zit nog erg te stoeien met de selectiviteit.

Ik verwacht dat er minstens een SE4000H of zelfs SE5000H komt en ik heb voor zover ik heb gezien in de meterkast 3*25A. Kan er dan een B25 automaat worden geinstalleerd, met de juiste karakeristiek, die er voor zorgt dat de hoofdzekering niet springt. Zodat het toch voldoende veilig is.
Zoals ook hier wordt beschreven gaat dit wel.

Of moet ik echt naar een duurdere 3-fase omvormer?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@nolo
ik heb de meteorologische dienst gevonden, dus heb wat beter cijfers.
(dit is te minste een beetje betrouwbaarder als al die vakantie site's)
neem ik jouw paneel dan kom ik uit op 24 in 1 string.
24x41,5Voc=996Voc
24x34Vmpp=816Vmpp

veel verder zou ik niet doen op een "standaard" 3fase omvormer met max 1000Voc en 800Vmpp.
dit is zelfs voor curaçao al aardig de grens opzoeken.

waarom: ook met bewolking (die er toch soms is.) leveren de panelen gewoon hun STC waarden als je kijkt naar de Vmpp en de Voc. alleen de Ampp is dan een stukje lager, door de bewolking.
en op dat moment zijn de panelen helemaal niet warmer als 25 graden, dus daar heb je helaas 0% voordeel mee.

(oke ik twijfel ook een beetje of net 25 mogelijk is, dan maar soms een uitgevallen omvormer, hier gaat hij nog net niet kapot van, maar nog meer nop beter van niet.
ergens is het toch te veel.
maar zijn er niet meer mensen met PV, hun ervaring is wel erg interessant om die na te vragen.
geeft je meer info als ik je kan geven. ;)
het aantal licht uren is wel wat kort als ik dat vergelijk met hier in de zomer.
maar goed dat is natuurlijk te verwachten hoe dichter je bij de evenaar zit.
Nederland heeft korte dagen in de winter maar langere dagen in de zomer, over een jaar gezien maakt het niet zo heel veel uit tussen de landen.)

@Dewim1
je kunt heen en weer switchen tussen 1 of 2 stringen met je apparatuur.
no prob.
(en is ook nog heel simpel te doen ook ;) )

maar verwacht geen grote verschillen tussen 1 of 2 stringen.
het verschil zit eerder in stukken die je niet zou verwachten.
een string van 12 zit je gewoon lekkerdere in het bereik van je omvormer, daar door doe je een 1 a 3% meer opleveren. (minder omzettings-verlies heel de dag door)
dit tegen over een beetje meer last van schaduw, wat waarschijnlijk maar een 1% extra verlies zal zijn.
dus je moet heel erg precies meten om het verschil te zien.
(weet je hoe dat moet?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@imdos, een omvormer kan voor korte tijd ook over het "limiet" gaan. Een 5000 zou je op minimaal 23A moeten afzekeren en dat kan dus prima met een 25A. Ik zou in jouw geval wel kijken op welke fase het grootste continue sluipverbruik is en de omvormer op die fase bijprikken. Binnen de 25 meter kan het theoretisch op 2,5mm2 aders, maar toch zou ik kijken of het gemakkelijk is om naar 4mm2 te gaan en desnoods leg je alvast een 5-aderige kabel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@timovd en @imdos
jep een omvormer kan iets meer leveren als hij gespecificeerd is, maar dat is marginaal.
maar een gewone groep moet ook factor 1,13 voor 6000seconde aan kunnen. *
(6000seconde is gespecificeerd en betekend dus continu ;) )
zodoende kun je dus een 4000VA omvormer gewoon aan een 16A groep hangen.
4000VA/230=17,3A
16Ax1,13=18A

en zo kun je dus ook rekenen met de 5000VA. ;)

*) sterker nog een gewone groep mag nog niet reageren als die 3x zijn vermogen er door heen gaat.
dus een 16A groep kan 48A door heen, dit alleen voor maar 3 seconden. ;)
een A B of C gebruiken, maakt trouwens voor de lagere tijden eigenlijk niks meer uit.
dat helpt alleen voor kortere inschakelstromen. ;)

en de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door migjes op 21-09-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
migjes schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:30:
@nolo
ik heb de meteorologische dienst gevonden, dus heb wat beter cijfers.
(dit is te minste een beetje betrouwbaarder als al die vakantie site's)
neem ik jouw paneel dan kom ik uit op 24 in 1 string.
24x41,5Voc=996Voc
24x34Vmpp=816Vmpp

veel verder zou ik niet doen op een "standaard" 3fase omvormer met max 1000Voc en 800Vmpp.
dit is zelfs voor curaçao al aardig de grens opzoeken.

waarom: ook met bewolking (die er toch soms is.) leveren de panelen gewoon hun STC waarden als je kijkt naar de Vmpp en de Voc. alleen de Ampp is dan een stukje lager, door de bewolking.
en op dat moment zijn de panelen helemaal niet warmer als 25 graden, dus daar heb je helaas 0% voordeel mee.

(oke ik twijfel ook een beetje of net 25 mogelijk is, dan maar soms een uitgevallen omvormer, hier gaat hij nog net niet kapot van, maar nog meer nop beter van niet.
ergens is het toch te veel.
maar zijn er niet meer mensen met PV, hun ervaring is wel erg interessant om die na te vragen.
geeft je meer info als ik je kan geven. ;)
het aantal licht uren is wel wat kort als ik dat vergelijk met hier in de zomer.
maar goed dat is natuurlijk te verwachten hoe dichter je bij de evenaar zit.
Nederland heeft korte dagen in de winter maar langere dagen in de zomer, over een jaar gezien maakt het niet zo heel veel uit tussen de landen.)

@Dewim1
je kunt heen en weer switchen tussen 1 of 2 stringen met je apparatuur.
no prob.
(en is ook nog heel simpel te doen ook ;) )

maar verwacht geen grote verschillen tussen 1 of 2 stringen.
het verschil zit eerder in stukken die je niet zou verwachten.
een string van 12 zit je gewoon lekkerdere in het bereik van je omvormer, daar door doe je een 1 a 3% meer opleveren. (minder omzettings-verlies heel de dag door)
dit tegen over een beetje meer last van schaduw, wat waarschijnlijk maar een 1% extra verlies zal zijn.
dus je moet heel erg precies meten om het verschil te zien.
(weet je hoe dat moet?)
bedankt voor het meedenken. nee ik heb geen idee hoe ik dat verschil moet meten. heb je hier tips voor?
wat ik wel geleerd heb dat geen dag hetzelfde is terwijl je denkt de zonuren het zelfde zijn.

ik heb 2 sets een op platdak 10 graden en een op 38 graden. in mei /juni was de opbrengst nagenoeg gelijk maar nu blijven de panelen op de 10 graden achter. de tabellen geven alleen weer % van de jaar opbrengst maar niet wat het per maand zou moeten zijn. zijn deze tabellen er wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IncgG57MHC2tDArCCwFHFfZwzFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BaUyQrwBPJhB3fFaaWzi8lky.jpg?f=user_large zijn er tabellen per maand met een bepaalde helling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ook tabellen per maand gaan geen uitsluitsel geven. Wat je moet weten is hoeveel vermogen er instantaan op ieder paneel valt. Of beter gezegd, wat het verschil in vermogen is. Dat is in principe vrij makkelijk uit te rekenen met wat meetkunde. cos(28) = 0,88 dus in het slechtste geval zal één van de strings 12% vermogen inleveren omdat de andere string minder gunstig ligt.

In jouw geval zou ik eerst eens kijken of je daadwerkelijk tegen problemen aanloopt met de opstartspanning, anders kan het wel eens zijn dat de kuur ernstiger is dan de kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

We hebben al een set panelen liggen, en willen nu, na de aanschaf van een EV, voor een uitbreiding gaan.
De installateur geeft aan dat dit wel kan. Vorige keer hebben ze de BTW teruggave voor me geregeld, maar ze geven aan dat dit bij een uitbreiding lastiger is, en dat ze het daarom niet doen.

Wie heeft er ervaring met een tweede aanvraag? Heb wat op google gekeken, maar niet kunnen vinden wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
greatgonzo schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:33:
We hebben al een set panelen liggen, en willen nu, na de aanschaf van een EV, voor een uitbreiding gaan.
De installateur geeft aan dat dit wel kan. Vorige keer hebben ze de BTW teruggave voor me geregeld, maar ze geven aan dat dit bij een uitbreiding lastiger is, en dat ze het daarom niet doen.

Wie heeft er ervaring met een tweede aanvraag? Heb wat op google gekeken, maar niet kunnen vinden wat ik zocht.
Hoe is het de eerste keer aangevraagd? Volgens https://www.milieucentraa...-zonnepanelen-terugvragen kan je met de KOR 3 jaar lang geen btw teruggave aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Er is een apart topic over Zonnepanelen en BTW. Daar de vraag stellen of even zoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 21-09-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1

als je de KOR hebt gebruikt dan kan je idd 3 jaar geen btw van de 2e set terug vragen.
Als je niet aan de kor deelneemt krijg je elke 3 maand een uitnodiging voor het doen van BTW aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Uhh, dat laatste dacht ik ook maar klopt niet voor een zonnestroomondernemer, weet ik uit eigen ervaring.

Ik had me bewust niet voor de KOR in 2020 aangemeld omdat ik wist dat ik over Q2 nog BTW wilde terugvragen.
Over Q1 keurig digitale uitnodiging. Maar voor Q2 niets. Ik snap dat wel want voor 95% v/d mensen is het na 1x aangifte doen klaar. Zo wordt veel gedoen bespaart, want Als je niet reageert op een verzoek tot aangifte, heb je direct een boete aan je broek (waar je de eerste keer nog onderuit komt).

Ik wilde toch wel graag aangifte doen, vooral omdat ik het forfait nog moest verrekenen (dat zijn nu niet de bedragen waarover je ruzie met de belastingdienst wilt riskeren ;) )
Eerst gebeld (5 kwartier, verdeeld over twee sessies, in de wacht gestaan!)
Ik moest een briefje (!) naar de belastingdienst schrijven (gericht aan het belastingkantoor van Groningen richten, maar verstuurd naar Leeuwarden, of zo iets onlogisch) met het verzoek om aangifte te mogen doen en waarom.

Je krijgt dan een papieren BTW aangifte en die moet invullen en terugsturen.
Toevallig vorige week de beschikking over Q2 gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

Op de site van de belastingdienst staat het erg duidelijk volgens mij met voorbeelden.

@nolo @migjes
Je zou kunnen overwegen om die grote string in 2 te delen en dan parallel aan te sluiten. Mits de omvormer de max stroom aankan.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 21-09-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
WackoH schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:10:
Uhh, dat laatste dacht ik ook maar klopt niet voor een zonnestroomondernemer, weet ik uit eigen ervaring.

Ik had me bewust niet voor de KOR in 2020 aangemeld omdat ik wist dat ik over Q2 nog BTW wilde terugvragen.
Over Q1 keurig digitale uitnodiging. Maar voor Q2 niets. Ik snap dat wel want voor 95% v/d mensen is het na 1x aangifte doen klaar. Zo wordt veel gedoen bespaart, want Als je niet reageert op een verzoek tot aangifte, heb je direct een boete aan je broek (waar je de eerste keer nog onderuit komt).

Ik wilde toch wel graag aangifte doen, vooral omdat ik het forfait nog moest verrekenen (dat zijn nu niet de bedragen waarover je ruzie met de belastingdienst wilt riskeren ;) )
Eerst gebeld (5 kwartier, verdeeld over twee sessies, in de wacht gestaan!)
Ik moest een briefje (!) naar de belastingdienst schrijven (gericht aan het belastingkantoor van Groningen richten, maar verstuurd naar Leeuwarden, of zo iets onlogisch) met het verzoek om aangifte te mogen doen en waarom.

Je krijgt dan een papieren BTW aangifte en die moet invullen en terugsturen.
Toevallig vorige week de beschikking over Q2 gekregen.
Ik heb een inlog gekregen voor het oude portaal voor ondernemers. daar heb ik aangifte gedaan voor de 2e set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:10:
opzich was die gedachte correct :+
Ze maken er gewoon weer een puinhoop van als je niet in het standaard hokje past of wil passen, hier aangegeven deel te willen nemen aan de kor en imiddels al een jaar aangifte moeten doen :9 foutje. de inspecteur snapte niet dat ik geen forfait bedrag mocht gebruiken ivm de hoeveelheid wp. Hij wilde daarna met alle geweld een factuur van een paar euro aan Greenchoice in het dosier en nog wat van die onzin. Vervolgens hebben ze een oude eenmanszaak van mijn vrouw weer geactieveerd (bestond al jaren niet meer). niemand aan de telefoon snapte er iets van, want die kor gaat vanzelf hoor! En daarna maar roepen U heeft, Uhm nee, jullie hebben, ik heb alleen een papiertje ingevuld, de rest hebben jullie erbij verzonnen *zucht* En nu doen ze er een half jaar over om het recht te zetten want er zijn maar 2 peil momenten voor de kor ofzo.. naar verwachting zal dat ook wel weer mis gaan. :+

Gelukkig doe ik voor mijzelf elk kwartaal aangifte dus ik vergeet het niet zomaar, maar pffff het zal je gebeuren als 70+ en digibeet
Inmiddels staat de teller hier op 6 uur telefoon, 2 mails (direct aan de inspecteur,ze kennen het fenomeen email dus wel) en een brief _O-

leuk hoor die zonnepanelen, het kost zo alleen wel veel vrijetijd 7(8)7

ontopic

@migjes

Nu je het over zekeringen hebt. Ik denk eraan om ergens een sma 4.0 met wat extra wp over standaard 2,5mm2 te laten lopen. door de bouw denk ik niet dat we het voor elkaar krijgen om de draden te vervangen voor 4mm2 ( mag dat eigenlijk in 16mm buis) het gaat dan over een meter of 10 - 12 wat denk jij?

Een alternatief is 2 omvormers maarja dan heb ik ook 2 pv verdelers nodig (wasmachine groep+ droger groep) en is duur

Kijk ik naar het verlies van onderdimensioneren met 16x 360 wp longi's bv valt dat heel erg mee maar ergens geloof ik het niet
ik kom met 2 stuks 3.0 sma's op 5850 kWh
en met 1 stuk 4.0 op 5800kWh (met ongeveer 1,7 kwp meer aan panelen op zuid is dat moeilijk te geloven)
1 stuks 3.6 sma komt op 5650 kWh

Ik zie wel het aantal uren vollast flink toenemen of afnemen, dus sunny design lijkt het wel goed te snappen.. :?

windrichting zuid
hoek 33 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
jobr schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:39:
[...]

Op de site van de belastingdienst staat het erg duidelijk volgens mij met voorbeelden.

@nolo @migjes
Je zou kunnen overwegen om die grote string in 2 te delen en dan parallel aan te sluiten. Mits de omvormer de max stroom aankan.
Dat zal met een 15 kW omvormer echt wel lukken (hoe wil je anders aan 15 kW komen?). Zelfs mijn 8 kW SMA kan één poort al twee strings parallel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Dewim1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:10:
[...]
Zijn er tabellen per maand met een bepaalde helling?
Dat kun je mooi met PVCalc uitrekenen.
Als is deze site wel wat te pessimistisch, ik denk dat je zo'n 5 a 10% beter uit kan komen dan deze site uitrekent (zoals ik vorig weekend al schreef), maar je kunt wel heel mooi de verschillende maanden en dagen vergelijken.

Overigens is het natuurlijk logisch dat panelen die op een helling van slechts 10° liggen het nu met de erg laag staande zon veel slechter doen, die hebben daar (nog) meer last van dan panelen onder 38 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@twain4me Ik had NB een brief gekregen waarin in expliciet stond dat ik dit jaar 4x aangifte moest doen...

Even wat anders:
Weet iemand waar ik de onderstaande AC connector kan kopen?
Deze wordt o.a. op Growatt en sommige Goodwe omvormers gebruikt.

Voor zover ik kan vinden, is het een connector van Vaconn Power (Dian Wei Electronic Technology) met typenummer VPAC06EW-3P(SC). Op de zijkant staat nog "Devalan 4".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOfA7mKafYqHFSYVfjT3FVt9E6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9tsl8zRGsDerHpwUtRM3DtB4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtI397UbnL4XaKJyMF14N_wA1Do=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fYphCXuHn9yqrmZt920lkXiP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03lLqypwM0s-HR3H350AfG0xFOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quamJOQbAljSWQWzrek7w9G5.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy-GwiqkaUVvCafM0nVKwrwNaJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tyB5N3jOPO1OmgePuHdvrjzS.png?f=user_large
Op de usual suspects als Marktplaats (behalve een verouderde link), Ebay, Amazon en AliExpress vind ik niets, en met Google/Bing kom ik ook niet verder.

Heeft iemand een idee wie deze verkoopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:40:
@twain4me Ik had NB een brief gekregen waarin in expliciet stond dat ik dit jaar 4x aangifte moest doen...

Even wat anders:
Weet iemand waar ik de onderstaande AC connector kan kopen?
Deze wordt o.a. op Growatt en sommige Goodwe omvormers gebruikt.

Voor zover ik kan vinden, is het een connector van Vaconn Power (Dian Wei Electronic Technology) met typenummer VPAC06EW-3P(SC). Op de zijkant staat nog "Devalan 4".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Op de usual suspects als Marktplaats (behalve een verouderde link), Ebay, Amazon en AliExpress vind ik niets, en met Google/Bing kom ik ook niet verder.

Heeft iemand een idee wie deze verkoopt?
wil growatt of goodwe er niet 1 in een envelop doen, die hebben ze wel liggen toch?
beetje zielig mailtje.. tijdens verbouwing is de stekker kwijt geraakt O-)

edit: Of de hond ging er mee vandoor en als je dan echt een koning bent doe je er een stockfoto van een hond bij :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:56

Theo

moederbord

Ik zit voor de panelen te kijken naar de kabelverliezen tussen omvormer en meterkast. Met een 30 meter lange kabel zijn deze verliezen best significant, en hoe dikker de kabel hoe lager de verliezen. Ik heb even gekeken naar de kabelweerstand van een 30 meter kabel, en dit is bij enkelfase:
bij 3 x 1.5mm: 672 mOhm
bij 3 x 2.5mm: 403 mOhm
bij 3 x 4 mm: 252 mOhm
bij 3 x 6 mm: 168 mOhm

Om het kabelverlies te bepalen is het van belang te weten hoeveel stroom er jaarlijks door de kabel loopt. Maar gezien het energieverlies kwadratisch is aan de stroom kun je niet zomaar de gemiddelde stroom gebruiken. Stel je hebt een 3.500 Wp setup dat jaarlijks 15.000 Ah opwekt (3.500 kWh); wat is een goed model om daarmee de kabelverliezen te bepalen? Ga je uit van 1.000 uren 15 amperes dan is het verlies [152 * Rkabel * 1.000 uren] Wh, wat neerkomt op 225*R kWh. Ga je uit van een stroomverdeling van 3.000 uren van 5 ampere dan is het nog maar [52 * Rkabel * 3.000 uren =] 75*R kWh. Met een 2.5mm kabel is dit 90 kWh en 30 kWh aan verliezen per jaar; afhankelijk hoe je de stroomverdeling modelleert.

Iemand een idee wat je als model kan gebruiken voor het bepalen van de kabelverliezen in een setup? Dus hoe mathematisch de stroom gemodelleerd moet worden als richtlijn voor een op zuid gerichte PV setup?

7400 Wp op het dak

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw