Het hangt natuurlijk af van hoek, ligging en opstelling (plat dak/ schuin dak want dat beinvloed temperatuur), maar op zich wel.japie101 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:48:
Vraagje rondom de APS micro omvormers:
Ik wil 6 panelen aansluiten op een schaduwgevoelig dak, gebruik makend van 1 x APS QS1 en 1 x YC600y.
Ik neig op dit moment naar 340wp panelen hierop.
De vraag: Ga ik enig voordeel halen uit panelen met meer wp?
Toevallig heb ik precies dat, en de QS1 topt maar heel af en toe af. Ik ben al blij als ik 1000W van de max 1200 haal.
PS: Het rendement van de QS1 is relatief gering met ~95%
I.i.g. voor de QS1 hangt het van de opstelling af, de plek waar de kabels uit het paneel komen, en de lengte natuurlijk. 2x2 in rechtop (portait) gaat waarschijnlijk wel zonder verlengkabels. Andere configuraties niet (zoek maar eens op QS1 APsystems op Youtube). APS levert ook verlengkabels.Dan weet je zeker dat de connectoren goed passen.Nog een paar praktische vragen:
Zijn de aansluitkabels bij de panelen voldoende lang om direct aan te kunnen sluiten op de QS1 en YC600y?
Een Ecu-R als je panelen wilt monitoren? Zonder dat is de enige communicatie een ledje op de omvormer dat rood of groen is, en verschillend kan knipperen.Zie ik nog iets over het hoofd naast een trunk kabel die ik nodig heb om de QS1 en YC600y te koppelen en een AC kabel om aan te sluiten op het net?