Hulp gevraagd: Meer zonnepanelen toepassen zonder SE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimonia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-02-2021
Ik heb meerdere offertes ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen, maar de door mij gewenste oplossing zit er nog niet tussen.

Ik wil graag maximaal opwekken voor een redelijke prijs, dus:
- Niet de allerduurste panelen met een net iets hogere opbrengst per m2
- bij voorkeur geen SE

Ik begrijp dat deze duurdere opties zich ook terug verdienen en op termijn zelfs meer opleveren, maar het budget speelt ook mee.

Onderstaand mijn dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESDDaXVGNNDrb8k0WnCWEBQuHrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1rjK5NkkCwvq0H6qdvkg0GH4.png?f=user_large

Op het dak boven de dakkapel passen 9 panelen, geen schaduw. Ideaal, maar ik wil graag meer opbrengst.
Op het platte dak passen nog 6 stuks richting het westen. Tot circa 11 uur schaduw op de achterste panelen vanwege het schuine dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY9zLV0-lMAekSCxAJxm2R2LHBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDBl4K0FxNJKd3rA0co3LZHh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzvKjZ6PfpSumC5pasS2tX7NoXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6lb09DzpPGZLW9fYvtO9Vc8B.jpg?f=user_large

Mijn vragen:
1. In alle offertes wordt voor de panelen op het platte dak aangegeven dat ik optimizers toe moet passen. Ik begrijp dit advies vanwege de schaduw van het schuine dak. Gezien grote het prijsverschil wil ik dit echter liever niet.

Mijn gedachte: Panelen richting het westen renderen toch pas het best op de 2e helft van de dag en dan is de zon al om het schuine dak heen. Dus gewoon op een 2e MPPT aansluiten zou niet al te veel rendementsverlies op moeten leveren?
Daarbij zouden 6 panelen voldoende spanning moeten genereren om de omvormer aan te laten slaan. Of sla ik hier de plank ergens mis?

2. Een alternatief is panelen oost-west op de dakkapel. Door Oost-west zou er niet al te veel ballast nodig zijn. Echter 3 panelen per richting is te weinig spanning?

3. Alternatief 2: 5 panelen in portrait op dakkapel naar het zuiden gericht op zelfde string als schuine dak. Maar schuine dak is circa 50 graden dus dan krijg je verschillende hellingshoeken. En er is meer ballast nodig op dakkapel, wat niet wenselijk is.

Andere opties zijn uiteraard ook welkom.

Ik ben al een tijdje aan het puzelen maar kom er niet echt uit :?
De wens van verkopende partijen om vooral simpele systemen te verkopen of zodra het iets afwijkt meteen naar SE met optimizers te stappen helpt ook niet echt |:(

Ik ben niet van plan om het systeem zelf te installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:01
Mpp 1 negen op schuin dak
Mpp 2 vijf op kapel
De zes op plat dak op micro omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij krijg je na de schaduw van het huis op dat plattedak ook nog schaduw van die bomen..

misschien is noord wel beter qua kosten per opbrengst, je verliest dan wel een beetje het voordeel van eigen verbruik aan het einde van de dag wat je met panelen richting west meer hebt..

Je kan trouwens ook monteren op een dakkapel zonder ballast. dan heb je alleen het extra gewicht van de panelen wat doorgaans wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimonia
twain4me schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:41:
Volgens mij krijg je na de schaduw van het huis op dat plattedak ook nog schaduw van die bomen..

misschien is noord wel beter qua kosten per opbrengst, je verliest dan wel een beetje het voordeel van eigen verbruik aan het einde van de dag wat je met panelen richting west meer hebt..

Je kan trouwens ook monteren op een dakkapel zonder ballast. dan heb je alleen het extra gewicht van de panelen wat doorgaans wel meevalt.
-Die bomen zijn uit de hand gelopen struiken, die krijgen een stevige snoeibeurt als er zonnepanelen liggen.
Alleen de boom helemaal links op de foto is hoger, die zal in het voor- en najaar wel wat schaduw op de panelen op het platte dak geven.

-Noord op het schuine dak (50 graden) bedoel je? Dat geeft een rendement van 43%

-Monteren op dakkapel zonder ballast is interessant: met welk(e) systeem kan dat? Ik neem aan dat je ze dan vastschroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimonia
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:10:
Mpp 1 negen op schuin dak
Mpp 2 vijf op kapel
De zes op plat dak op micro omvormer
5 panelen (circa 150 volt) en 9 (270 volt) op 2 losse MPPT's is dus beter, vergeleken met 2 verschillende hellingshoeken met 14 panelen (420 volt) op 1 MPP begrijp ik hieruit?

Ik bedenk net dat 5 stuks in portrait op de dakkapel waarschijnlijk teveel schaduw geeft op de achterliggende panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zimonia schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:56:
[...]

-Die bomen zijn uit de hand gelopen struiken, die krijgen een stevige snoeibeurt als er zonnepanelen liggen.
Alleen de boom helemaal links op de foto is hoger, die zal in het voor- en najaar wel wat schaduw op de panelen op het platte dak geven.

-Noord op het schuine dak (50 graden) bedoel je? Dat geeft een rendement van 43%
Het gaat niet om het rendement het gaat om de kosten van dat rendement als 43% de helft kost van 80% ben je nog steeds beter uit
Maar dat is wel een beetje stijl ja, daar heb ik overheen gelezen en ik dacht dat die struiken bomen waren. dus ik verwachte flink minder opbrengst op West.
-Monteren op dakkapel zonder ballast is interessant: met welk(e) systeem kan dat? Ik neem aan dat je ze dan vastschroeft?
er zijn meerdere systemen komt vaak op ongeveer op het zelfde iets bevestigen in het dak en er iets overheenplakken
voorbeeld
https://www.technea.nl/pr...-plat-dak-zonder-ballast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:01
zimonia schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:10:
[...]

5 panelen (circa 150 volt) en 9 (270 volt) op 2 losse MPPT's is dus beter, vergeleken met 2 verschillende hellingshoeken met 14 panelen (420 volt) op 1 MPP begrijp ik hieruit?

Ik bedenk net dat 5 stuks in portrait op de dakkapel waarschijnlijk teveel schaduw geeft op de achterliggende panelen.
14 panelen in één string is écht no go.
Die dakkapel kan twee meter lange panelen hebben van 38/40 volt dus dat gaat prima. Bijna plat monteren zonder ballast is geen probleem, of een installateur zo wil werken is een tweede......

Waarom Monteer je niet zelf? Als budget een dingetje is dan is montage van 1000/1200 euro het eerste verdiend.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Om allereerst je vraag maar te beantwoorden: je kunt idd prima zonder optimisers een string op west leggen. Je moet dan enkel rekening houden met minder opbrengst. kies dan wel een omvormer met shadow-management.
Eventueel kan je ook kiezen alléén de achterste paar panelen (die de meeste schaduw krijgen) van een Tygo optimiser te voorzien. Dat zal iig de opbrengst en misschien ook de levensduur van de panelen ten goede komen, voor een realistischer prijs dan alles met solaredge te moeten doen.

Als je toch panelen op de dakkapel wilt, hou ze dan idd in één vlak, plat of misschien 10 graden. Gebruik hiervoor een aparte string. Als je dan nog meer wilt, kun je evt nog 4 panelen op één APS micro-omvormer op west leggen. Of pak je originele plan + 4 panelen met APS op oost/west op de dakkapel.
Maakt het allemaal wel duurder though, je originele plan lijkt mij qua prijs/opbrengst het beste.
Pagina: 1