Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.332 views

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
De frame van de panelen zijn geanodeerd aluminium (dat verkleurt niet).
De klemmen zijn "vervaardigd uit hoogwaardig staal met een speciale 'Magnelis' coating".
Een Magnelis coating kende ik niet, maar is van Accelormitta en bestaat uit zink met 3,5 % aluminium en 3% magnesium.
Maar niets over de de zwarte verf ;-)

Nog even over de aarding. Daarover wordt in verband met deze klemmen geschreven:
De universele moduleklem bijt door de anodisatielaag van de het zonnepaneel en zorgt ervoor dat de zonnepanelen onderling doorverbonden zijn wanneer het systeem geaard dient te worden.
Hartstikke mooi toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
twain4me schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:41:
[...]

Ik weet dat staal constructies vaak geaard moeten zijn en zo ook bij mij, dus mijn dak is al geaard via de constcructie waar hij op vast zit. volgens mij is de reden dat een staal constrcuctie potencieel een half gebouw onder spanning kan zetten. maargoed ik ken of heb die normen niet. Daarnaast kan je zeggen dat je een staal dak gebruikt als montage rails en dus onder spanning kan komen te staan, je kan het dak aanraken, schrikken en van de trap pleuren ( vaak gevoerd argument voor aarden van rails) dus zou je het volgens de laatste nen norm moeten aarden. valt jouw huis echter onder een andere nen norm volgens rechtens verkregen nivo dan zou dat dus weer niet hoeven, maar volgens andere delen van de norm eventueel weer wel :+

misschien weet @205Gutmann het :)
Ondanks dat een pv-paneel dubbel geïsoleerd is moeten deze toch vereffend worden.
Vanwege de constructie van een pv-paneel hebben ze een capacitieve werking, er kan dus wel degelijk spanning op het frame komen te staan.
Verder is het een vreemd geleidend deel, deze kan zorgen voor een potentiaalversleping, dus vereffenen.
Ook in bedrijfspanden wordt de staalconstructie vereffend, evenals kabelgoten en dergelijke.

Nog een goede reden om de onderstructie van je PV-installatie te vereffenen:
De omvormer heeft een ingebouwde isolatieweerstandsmeting, indien er een lek is naar aarde schakelt de omvormer uit. Hoe meer metalen delen van de onderconstructie zijn vereffend, des te eerder kan een omvormer een lekstroom detecteren. Er staat dan nog wel spanning op de string, maar geen vermogen wat het risico op vlambogen verkleind.

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
@205Gutmann
Ondanks dat een pv-paneel dubbel geïsoleerd is moeten deze toch vereffend worden.
Vanwege de constructie van een pv-paneel hebben ze een capacitieve werking, er kan dus wel degelijk spanning op het frame komen te staan.
"slik" Alle panelen nog even onderling verbinden met een aardedraad dus? En dan het stalen dak meenemen hierin? De onderconstructie is verder overigens van hout.
Nog een goede reden om de onderstructie van je PV-installatie te vereffenen:
De omvormer heeft een ingebouwde isolatieweerstandsmeting, indien er een lek is naar aarde schakelt de omvormer uit. Hoe meer metalen delen van de onderconstructie zijn vereffend, des te eerder kan een omvormer een lekstroom detecteren. Er staat dan nog wel spanning op de string, maar geen vermogen wat het risico op vlambogen verkleind.
Kijk da's een hele goede reden om het dus toch te doen. Zoals ik al eerder vermelde: Ik heb geen aardklem in het gebouwtje, volstaat het dan om een dikke aarddraad (6mm2?) te leggen vanaf het dak naar (het koellichaam van) de omvormer?

[ Voor 4% gewijzigd door Jorii op 10-09-2020 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
Jorii schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:03:
@205Gutmann

[...]

"slik" Alle panelen nog even onderling verbinden met een aardedraad dus? En dan het stalen dak meenemen hierin? De onderconstructie is verder overigens van hout.
Heb je het zelf geïnstalleerd of is het door een installateur gedaan?
Als het een installateur is geweest zou ik hem zelf de boel in orde laten maken.

Ik weet niet welk merk onderconstructie je hebt gebruikt, maar bijvoorbeeld clickfit evo heeft speciale tussenklemmen welke voor een deugdelijke verbinding zorgen en je elke rij maar een keer hoeft te vereffenen.
Als je het stalen dak ook een keer verbind met de vereffeningsleiding is het in orde.
[...]

Kijk da's een hele goede reden om het dus toch te doen. Zoals ik al eerder vermelde: Ik heb geen aardklem in het gebouwtje, volstaat het dan om een dikke aarddraad (6mm2?) te leggen vanaf het dak naar (het koellichaam van) de omvormer?
Het is beter om de vereffingsleiding in de werkschakelaar aan te sluiten.
Omvormers zitten vaak met een stekker aangesloten, mocht tijdens onderhoud de stekker van de omvormer verwijderd worden, dan is de installatie op het dak ook niet meer vereffend. Bij een werkschakelaar worden enkel de fase en nul onderbroken.

• WackoH
Om m'n post van 19:35 heb ik onderaan geciteerd waarom Clickfit Evo Staaldak de panelen onderling met elkaar verbind. Op basis hiervan hoef je niet allerlei aarddraden aan de gang te gaan. Gewoon het staal op 1 plek aarden.

• Jorii
  • Niet online
@WackoH @205Gutmann
Duidelijk. Het gaat hier om inderdaad om Clickfit Evo staaldak, op een staalplaat dak op houten onderconstructie (zelf geïnstalleerd). Dit weekend maak ik de boel af en ga ik aarden, op de extra AC werkschakelaar die ik er tussen heb zitten, goede tip.

Ik zat nog wat te twijfelen vanwege de EPDM rubbers onder de profieltjes en de EPDM ringen om de schroeven. Dat zorgt natuurlijk niet voor de beste verbinding tussen panelen, profieltjes en dakplaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Jorii op 10-09-2020 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jorii schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:40:
@WackoH @205Gutmann
Duidelijk. Het gaat hier om inderdaad om Clickfit Evo staaldak, op een staalplaat dak op houten onderconstructie (zelf geïnstalleerd). Dit weekend maak ik de boel af en ga ik aarden, op de extra AC werkschakelaar die ik er tussen heb zitten, goede tip.

Ik zat nog wat te twijfelen vanwege de EPDM rubbers onder de profieltjes en de EPDM ringen om de schroeven. Dat zorgt natuurlijk niet voor de beste verbinding tussen panelen, profieltjes en dakplaat.
ik heb hieraan gemeten en de verbinding is niet altijd van zelf sprekend. over een hele rij is er altijd wel 1 die "goed" zit. maar ik heb er desondanks voor gekozen om steeds 1 railsje per paneel te aarden (of eigenlijk per 2 panelen). 1 railsje per rij of kolom panelen (staande of liggende panelen) is ook prima de rest zal zijn "aarding" dan via de klemmen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Jorii Goed punt over het lapje EPDM onder het montageprofiel, en EPDM onder ringen van de schroeven. Ik weet niet meer hoe gaat de schroeven in de profielen pastten. Waarschijnlijk was het gat in het profiel ruimer dan de schroef, want anders is montage lastig (profiel werkt zich omhoog als je probeert het stalen dak te doorboren). Dan moet contact tussen profiel en stalen dak onstaan door schroefdraad die met profiel contact maakt. Meestal zal dat wel gebeuren, maar geen garantie.

Zoals ik he begrijp, hoeft je alleen maar die metalen zaken te aarden die met een kabel in contact kunnen komen.
Met 'Clickfit Evo stalen dak' is dat zeker het dak, waarschijnlijk de montageprofielen en misschien de frames.

In mijn geval (met paralle panelen vanwege de twee micro-omvormers en dus max. 40V) vond ik het wel voldoende om alleen het dak te aarden.
Maar met een stringomvormer vind ik de oplossing die twain4me voorstelt optimaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een tijdje geleden is mijn communicatie print er mee gestopt. Na de Lan kabel getest te hebben lag het daar niet aan. Mijn installateur (Zonnekompas.nl) heeft een ticket aangemaakt bij SE, en gisteravond (drie weken na de melding) kwam hij ff langs om de nieuwe print te wisselen. (zeer blij met deze goede service :) ) Totaal toch wel een half uurtje werk. De verloren gegane data heb ik uit Plugwise kunnen editen naar PV output, zodat e.e.a. weer klopt.

Lan status allemaal nullen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YewNbH3m.jpg

De oude print.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/edXWRlEm.jpg

De nieuwe print weer in bedrijf vanmorgen, wat opvalt is de voor mij nieuwe gele kleur op een zwart display.
De totale opbrengst is meegekomen met het kopiëren van de settings.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ITSnTLmm.jpg

Onderstaand de procedure hoe dit te doen:

Gelieve met een lege (fat32 geformateerde) micro SD kaart naar de site te gaan en vóór vervanging van het communicatieboard, een backup te maken van de gegevens op het board. Voer voor de backup en het vervangen van het board de volgende stappen uit:
- Zet de omvormer DC zijdig uit;
- Als de DC spanning veilig is, verwijder de kap van de omvormer:
- Steek de lege micro SD kaart in de SD sleuf van het communicatieboard;
- Benader het installatie menu van de omvormer door de enter toets 3 seconden ingedrukt te houden (ww12312312);
- Scroll door het menu naar “Maintenance” en druk op de enter toets;
- Scroll in het Maintenance menu verder naar “Board replacement” en druk op de enter toets;
- “Backup” verschijnt op het display en druk wederom op de enter toets;
- De backup zal nu op de SD kaart geladen worden;
- Wanneer deze bewerking klaar is, verlaat het installatie menu door de “Esc” knop te gebruiken en meerdere keren achter elkaar kort in te drukken;
- Schakel de omvormer AC zijdig uit;
- Verwissel de communicatieboarden;
- Plaats de micro SD kaart in de SD sleuf van de nieuwe print;
- Schakel de omvormer AC zijdig weer in;
- De backup zal nu automatisch geladen worden op het nieuwe communicatieboard;
- Controleer alle instellingen en neem de omvormer weer opnieuw in gebruik.
- De SD kaart mag weer verwijderd worden en kan worden hergebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 11-09-2020 16:39 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:40
God, er zat zo'n grote plakkaat vogelschijt op een paneel dat ik het er toch even af moest halen. Plus ik heb nog steeds een broedende duif onder mijn panelen zitten die ik nog niet weg mag halen maar er wel een ontiegelijke rotzooi van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Mensen hier ervaring met het Lorenz Solo montage systeem? Heb deze geoffreerd gekregen en had het nog nergens langs zien komen eigenlijk.

Ben nu wel eindelijk toe aan de beslissing maken en zit nu op € 0,95 / Wp voor een 4850 Wp installatie met Solar Edge.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Phusebox Zou je SE wel doen, kijk eens 2 berichten boven je... 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:07:
@Phusebox Zou je SE wel doen, kijk eens 2 berichten boven je... 8)
Wat ben jij gemeen, die man is al zo aan het twijfelen _O-

@Phusebox Ik heb er geen ervaring mee, maar wat maakt het uit, jij gaat zelf het dak niet op, dus als het bagger is om mee te werken is het jouw probleem niet. je mag ervanuit gaan dat waneer volgens montage voorschriften geplaatst de boel voldoed aan de eisen uit diverse nen normen en dus goed genoeg is.
Jij maakt je beslissingen veel moeilijker dan ze zijn, ben je bang voor de kwaliteit google dan gewoon of ze toevallig dagelijks van het dak af mieteren en klaar.

Ik wil je nog 1 ding meegeven SE komt hier nog wel eens voorbij en dus ook mensen die willen uitbreiden, dat kan vaak prima, en is zelfs 1 van de verkoop argumenten. echter blijkt steeds vaker dat het laten uitbreiden volgens een hele andere prijs tabel wordt berekend. Ze weten gewoon dat je vast zit aan het merk. en in sommige gevallen is de instaleur ook nog eens heel terughoudend met het geven van inlog gegevens en heb je een uitdaging om die te krijgen om het of zelf te doen of een ander te laten doen. Waarbij flink zal worden geschermd met garantie voorwaarde en het vervallen van etc. Het product SE is volgens mij zo verkeerd niet, het bedrijf en het wereldje eromheen geeft mij geen best gevoel.
Verkopers die keihard liegen, een fabrikant die niet het fatsoen heeft om te reageren als je daar een opmerking over hebt en dan ben je voor mij wel een beetje af als bedrijf.

voor SE heb je denk ik wel een nette prijs, maar ik zou het toch niet kopen :+

• jankuster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-01 10:23
Fairy schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:32:
[...]

Dat kan, maar er moet wel een onderverdeler zijn. De kabel moet dus rechtstreeks vanaf de meterkast naar de onderverdeler lopen en er mogen geen verbruikers tussen zitten. Vervolgens sluit je de omvormerrs aan op hun eigen groep. Let ook even op de fases. De omvormers verdeel je het liefst eerlijk over de fases.
Hoi Fairy,
Dank voor je antwoord.
Er zit inderdaad een zekeringenkast tussen waar de 29 panelen in 3 fasen op zitten aangesloten.
Dus de nieuwe panelen sluit ik in deze kast met een eigen aardlek op aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
twain4me schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:42:
[...]

Wat ben jij gemeen, die man is al zo aan het twijfelen _O-

@Phusebox Ik heb er geen ervaring mee, maar wat maakt het uit, jij gaat zelf het dak niet op, dus als het bagger is om mee te werken is het jouw probleem niet. je mag ervanuit gaan dat waneer volgens montage voorschriften geplaatst de boel voldoed aan de eisen uit diverse nen normen en dus goed genoeg is.
Jij maakt je beslissingen veel moeilijker dan ze zijn, ben je bang voor de kwaliteit google dan gewoon of ze toevallig dagelijks van het dak af mieteren en klaar.

Ik wil je nog 1 ding meegeven SE komt hier nog wel eens voorbij en dus ook mensen die willen uitbreiden, dat kan vaak prima, en is zelfs 1 van de verkoop argumenten. echter blijkt steeds vaker dat het laten uitbreiden volgens een hele andere prijs tabel wordt berekend. Ze weten gewoon dat je vast zit aan het merk. en in sommige gevallen is de instaleur ook nog eens heel terughoudend met het geven van inlog gegevens en heb je een uitdaging om die te krijgen om het of zelf te doen of een ander te laten doen. Waarbij flink zal worden geschermd met garantie voorwaarde en het vervallen van etc. Het product SE is volgens mij zo verkeerd niet, het bedrijf en het wereldje eromheen geeft mij geen best gevoel.
Verkopers die keihard liegen, een fabrikant die niet het fatsoen heeft om te reageren als je daar een opmerking over hebt en dan ben je voor mij wel een beetje af als bedrijf.

voor SE heb je denk ik wel een nette prijs, maar ik zou het toch niet kopen :+
Als SE systeem uitbreiden via andere prijzen gaat ga ik wel naar een installateur die het wel voor de normale prijzen wil doen.

Voor deze prijs, vrijwel gelijk aan de beste prijs voor een serieel systeem dat ik heb gekregen, kan ik de voordelen niet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vandaag bijna overgestapt van Greenchoice naar energie direct, totdat ik mezelf op hét laatste moment realiseerde dat ik mijn overproductie uitbetaald zou krijgen vanaf factuur datum 1 mei.

Dus feitelijk een verlies van 11 cent per kWh, zijn er hier die hetzelfde hebben meegemaakt?

Nu ga ik maar even rekenen wanneer mijn gespaarde kWh op zijn, voordat ik de move maak, lijkt mij verstandiger.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Phusebox schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:01:
[...]

Als SE systeem uitbreiden via andere prijzen gaat ga ik wel naar een installateur die het wel voor de normale prijzen wil doen.

Voor deze prijs, vrijwel gelijk aan de beste prijs voor een serieel systeem dat ik heb gekregen, kan ik de voordelen niet negeren.
Heb niet alles gevolgd maar klinkt als een goede deal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ApC_IcE schreef op zondag 13 september 2020 @ 01:32:
[...]

Heb niet alles gevolgd maar klinkt als een goede deal toch?
Ja uiteindelijk tevreden met de prijs en het aangeboden systeem. In ieder geval een duidelijk verschil naar mijn idee met de eerste offertes die ik kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
vinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:43:
God, er zat zo'n grote plakkaat vogelschijt op een paneel dat ik het er toch even af moest halen. Plus ik heb nog steeds een broedende duif onder mijn panelen zitten die ik nog niet weg mag halen maar er wel een ontiegelijke rotzooi van maakt.
Broeden ze dan nog steeds? Of weer? Je kunt eieren verwisselen voor nep-eieren als deze nog niet zijn uitgekomen. Of er een klein gaatje in prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:40
exroosje schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:32:
[...]

Broeden ze dan nog steeds? Of weer? Je kunt eieren verwisselen voor nep-eieren als deze nog niet zijn uitgekomen. Of er een klein gaatje in prikken.
Ze broeden weer. In april zaten ze er voor het eerst, toen laten gaan omdat je nesten niet zomaar mag weghalen. Nu dacht ik weer eens te gaan kijken en zag ik dat er weer een zat te broeden. Ik kan er moeilijk bij want ze zitten onder het paneel boven mijn dakraam. Via een endoscoop kan ik het zien. Maar het gat is te klein om een nep ei er tussen te stoppen, want ik kom er niet tussen met mijn hand. Ik wacht maar weer totdat ze zijn uitgevlogen en dan probeer ik het nest zoveel mogelijk af te breken met een lange schroevendraaier ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Mijn Domoticz server haalt de zonnekracht voor mijn regio van Buienradar. Op dit moment is die 537 W/m2.

De 8 Qcells panelen (4x335 en 4x340 Wp) op ZO onder een hoek van 35o wekken nu gemiddeld 199 W op (overigens geen verschil tussen 335 en 340 Wp) .

In vergelijking met de STC condities (1000 W/m2, 25oC) zou ik verwachten:
537/1000*(335+340)/2 = 181 W
Onder NMOT condities (800 W/m2, 43oC) wordt 252 Wp gespecificeerd. Het sommetje is dan:
=537/800*252 = 169 W

Dus ik zie meer opbrengst dan zou moeten (maar je hoort mij niet klagen)
Zijn mijn panelen nu zo goed. De zonnekracht is fout? Of klopt het sommetje niet? ;)

Deze zomer klopte de correlatie bij hoge (800~1000W/m2) instraling best wel goed.
De relatief lage buitentemperatuur en het windje helpen op dit moment natuurlijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@WackoH de zoninstraling is W/m2 aardoppervlak. Jouw panelen liggen in een gunstigere hoek t.o.v. de zon, waardoor 1m2 zonnepaneel véél meer straling opvangt dan 1m2 aardoppervlak zou bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:34
Graag jullie mening hierover:
Een zonnepanelensysteem van mij ligt op het dak. Vier op een schuin dak en dus gemonteerd met een hellingshoek van 15 graden (mijn schatting) en zes op een schuin dak met een hellingshoek van 40 graden (mijn schatting). Bij de installatie zijn ze vijf om vijf gemonteerd (vermogen beide strings was nagenoeg gelijk).

Ik heb toen gevraagd om ze conform de hellingshoek te groeperen. Dus zes om vier. Dit omdat het vermogen zich anders aan elkaar aanpast (negatief).

Het resultaat is nu als volgt (klik op thumbnails), waardoor ik de indruk krijg dat het nu zelfs 3 om 7 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oScvPubA-ZiKsuLJGXXWV1ZcGN8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iZBPBTZZrF4NHhbvz97I6zOB.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIj8gsVWYscK8AR8E2X1U8y5XzE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qE6st1UFOnqcXavH6F3idFiD.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEpmdZ8aXxFNMTEc5jci3Z-t7IU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NZInZUWZU3H2XBwSBRM3JeVK.png?f=fotoalbum_medium

En ik krijg de volgende uitleg:
“Ik heb op meerdere dagen uw systeem bekeken en terug gekeken. De voltages die uw omvormer aangeven zijn openklem spanningen, en daarom zijn de waardes afwijkend dan wanneer we ze gesloten zouden doormeten.

De waardes die uw omvormer aangeven en uw portal, zijn de waardes die bij de indeling van 4 en 6 panelen horen.

Daarom is verdere actie niet nodig.“

Zou dit waar kunnen zijn? Ik ben mijzelf er overigens van bewust dat het maar om een paar % verschil gaat, maar wil wel dat mijn systeem optimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

@t0mmiiiii, met 4 panelen op één string krijg je wel een erg lage spanning. Was het niet beter geweest om alles op één string te plaatsen en met optimisers te werken?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorii
  • Niet online
@t0mmiiiii
Ik heb niet direct een kant en klaar antwoord, wel heb ik mijn twijfels bij de opmerking van je installateur:
De voltages die uw omvormer aangeven zijn openklem spanningen, en daarom zijn de waardes afwijkend dan wanneer we ze gesloten zouden doormeten.
Volgens mij geeft je omvormer juist niet de open klem spanning weer, maar de (opgetelde) spanning van alle panelen in de string. Dan kom ik bij een aanname van een (aangesloten) paneelspanning van ± 34 volt inderdaad op 7 om 3 panelen.

Daarnaast zou ik opletten dat de spanning in je korte string niet onder de opstart / minimale spanning van je omvormer valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
t0mmiiiii schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:53:
Een zonnepanelensysteem van mij ligt op het dak. Vier op een schuin dak en dus gemonteerd met een hellingshoek van 15 graden (mijn schatting) en zes op een schuin dak met een hellingshoek van 40 graden (mijn schatting). Bij de installatie zijn ze vijf om vijf gemonteerd (vermogen beide strings was nagenoeg gelijk).

Ik heb toen gevraagd om ze conform de hellingshoek te groeperen. Dus zes om vier. Dit omdat het vermogen zich anders aan elkaar aanpast (negatief).

Het resultaat is nu als volgt (klik op thumbnails), waardoor ik de indruk krijg dat het nu zelfs 3 om 7 is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

“Ik heb op meerdere dagen uw systeem bekeken en terug gekeken. De voltages die uw omvormer aangeven zijn openklem spanningen, en daarom zijn de waardes afwijkend dan wanneer we ze gesloten zouden doormeten.

De waardes die uw omvormer aangeven en uw portal, zijn de waardes die bij de indeling van 4 en 6 panelen horen.

Zou dit waar kunnen zijn? Ik ben mijzelf er overigens van bewust dat het maar om een paar % verschil gaat, maar wil wel dat mijn systeem optimaal is.
oke, de gegevens waar het om gaat:
DC Voltage/Current1 = 107V/???A
DC Voltage/Current2 = 256V/???A

op 1 zitten de 4 panelen als het goed is.
107/4=26,75V per paneel
op 2 zitten de 6 panelen als het goed is.
256/6=42,6V per paneel

mm, hier klopt dus geen bal van, er klopt iets niet.
de V (Vmpp) die zou vrijwel gelijk moeten zijn.
de V van de panelen is te veel afwijkend. ;)

maar maak ik er een 3 en 7 van.
1 zitten de 3 panelen.
107/3=35,6V
op 2 zitten de 7 panelen.
256/7=36,5V

mm, dan klopt hij als een bus. (kleine afwijking is verschil in temperatuur en normaal)
je hebt dus waarschijnlijk 3x???Wp + 7x???Wp
iets anders kan ik niet uit deze waardes halen, en iets anders kan een installateur er ook niet uit halen als hij oplet.
ook ik vermoed dat je gelijk hebt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
t0mmiiiii schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de DC waarde kun je duidelijk zien dat het 3/7 is, zou ze even terug roepen, of zelf op dak stekkertje wisselen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Nog een maal advies over uitbreiding van panelen voor mijn SMA 8.03AV40, waarbij ik slechts zeer zelden een korte piek van 8 kWh zie:

Ik heb 2 strings van 14 panelen liggen van 315 Wp van Qcells Q peak Duo-G5
Ik wil deze uitbreiden naar 2 x 16 panelen, MAAR mijn leverancier heeft deze niet meer, maar wèl de 320; Volgens hem kunnen die gewoon in de bestaande strings worden opgenomen.
Ik kan wel de 315Wp elders kopen maar dat is dan wel 300 km rijden...
Wat is wijs, gewoon doen, die 320 Wp? De procentuele verschillen zowel in spanning als stroom zijn minimaal, lijkt mij.
Hieronder de spec's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj21wgpkWMAC8BNNeXmjMFyGslE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7lNCEXRm2c8XuePQJsc9ciuc.jpg?f=user_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Naalroc schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:18:
Nog een maal advies over uitbreiding van panelen voor mijn SMA 8.03AV40, waarbij ik slechts zeer zelden een korte piek van 8 kWh zie:

Ik heb 2 strings van 14 panelen liggen van 315 Wp van Qcells Q peak Duo-G5
Ik wil deze uitbreiden naar 2 x 16 panelen, MAAR mijn leverancier heeft deze niet meer, maar wèl de 320; Volgens hem kunnen die gewoon in de bestaande strings worden opgenomen.
Ik kan wel de 315Wp elders kopen maar dat is dan wel 300 km rijden...
Wat is wijs, gewoon doen, die 320 Wp? De procentuele verschillen zowel in spanning als stroom zijn minimaal, lijkt mij.
Hieronder de spec's:
[Afbeelding]
niet interessant, gewoon er op knallen. simpel.
zolang cell type een beetje het zelfde is dan is er geen enkel probleem. 8)

(heb jaren gedraaid met 9x190Wp + 1x195Wp, het verschil boeit niet.
en er is veel meer mogelijk, te veel om op te schrijven.
maar er zijn ook onmogelijkheden, te veel om op te schrijven.
en jij denkt nu in de mogelijke mogelijkheden, dus gewoon doen. ;) )

edit:
2x16x315Wp = 10080Wp nice....
een 315Wp(STC) geef wel 330W, maar dat alleen in het voorjaar.
rond deze tijd is NOCT meer de waarde als de STC.
de NOCT zit ergens rond de 250W.
2x16x250W= 8000W, netjes op je 8KW omvormer.
niet te bang zijn voor aftopping.
(ja oke, liever niet, maar ach geen ramp, zolang de bloeddruk van de tweaker het maar aan kan.
en meer problemen als de bloeddruk is er eigenlijk niet. ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 15-09-2020 14:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, bang voor aftoppen ben ik helemaal niet: ik heb nog maar heel weinig de 8,0 kWh zien halen, en dan altijd maar voor heel even: op een wisselend bewolkte dag met lage temperaturen, en dan opeens een klaar heldere lucht met veel zon (voor even).
Gedurende de hitte golf heeft hij nooit het max gehaald, juist vandaar dat ik wil uitbreiden,
vandaag was mijn piek op 5685 kW met een wolkeloze hemel; gisteren 5825kW, maar op 10 september 2 x een aftopping gezien op 8 kW, die in beide gevallen minder dan 10 minuten duurde.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Naalroc
ach het is allemaal relatief.
ik heb 10x300Wp op een 2000W (mpp was begrenst op 2100VA) gehad.
dat topte toch aardig af.
nu een 3000W (mpp begrenst op 3000VA) en toen schoot mijn jaar opbrengst een 130kWh omhoog.
pinda's op een jaar opbrengst van 5000kWh. >:)

als ik dat naar jouw set door reken dan ga je minder als 500kWh verliezen, en toch een 9500kWh opbrengst halen.
grofweg, who care's.

(maar toch goed dat je eerst toch maar niet een 7kW omvormer hebt gekozen, nu is dit je lekkere mogelijkheid. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
mcDavid schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:47:
@WackoH de zoninstraling is W/m2 aardoppervlak. Jouw panelen liggen in een gunstigere hoek t.o.v. de zon, waardoor 1m2 zonnepaneel véél meer straling opvangt dan 1m2 aardoppervlak zou bereiken.
Dat klinkt als goede verklaring. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
redwing schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:35:
[...]

Je krijgt er een tab grafieken en alerts bij, waarbij je grafieken kan maken van wat de omvormer en panelen meten (spanning, stroom, opbrengst. Zoals dit soort plaatjes :

[Afbeelding]

Verder is er een tab alerts waarin ik uit kan lezen of er waarschuwingen/problemen zijn.

Maar er zijn verschillende instellingen wat de rechten betreft. Ze kunnen het instellen dat je alleen de basic-data ziet, dit soort dingen uitlezen en volledige toegang waarbij je ook je systeem zelf kunt aanpassen.
Onderstaande gestuurd naar mijn installateur.
Ten aanzien van de monitoring:
Ik heb begrepen dat het mogelijk is om meer data/gegevens beschikbaar te maken voor de gebruiker, dit zou ik dan ook graag hebben.
Dit kan met "alleen lezen"-rechten, waardoor het eerder gegeven bezwaar komt te vervallen dat er aanpassingen gedaan zouden kunnen worden zonder jullie medeweten.
Dan zou ik ook de huidige instellingen kunnen zien (zoals of arc-detectie aan staat of niet) en tab grafieken en alerts komen erbij.
Grafieken kunnen dan gemaakt worden van wat de omvormer en panelen meten (spanning, stroom, opbrengst). Verwezen naar de voorbeeldafbeeldingen uit de ge-quote post.

Vandaag dan reactie van mijn installateur. 8)7 8)7
Voor de monitoring kunnen wij u geen andere rechten geven.
De instellingen die u wil zien, zijn voor ons ook niet te zien

Weet alleen niet zeker of ze me echt niet willen helpen of het gewoon niet snappen.
Zo hebben ze vandaag de vlamboog-detectie geactiveerd van afstand. Men wou hier eerder een afspraak voor maken maar ze kwamen er doordat iemand van SolarEdge op hun kantoor was erachter dat het van afstand kon ipv lokaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
@mister_muller Handig, ze hebben toch een admin account... Dan kun je dit simpel instellen, anders eens SE mailen en vragen hoe dit zit?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mister_muller
Fijn he dat je iets koopt en het is niet van jou.
Betalen ze de misgelopen opbrengst als de vlamboogdetectie aanspreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:33:
@mister_muller
Betalen ze de misgelopen opbrengst als de vlamboogdetectie aanspreekt?
Erg bijzonder inderdaad.

Hoe bedoel je die opmerking tav de vlamboogdetectie. Mag toch hopen dat deze niet te pas en te onpas af zal gaan maar enkel wanneer het ook nodig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
@redwing
Lijkt me wel inderdaad dat ze een Admin account hebben. Probleem is dat ik niet weet waar/hoe ze het voor mij actief moeten maken.

Dan toch maar eens navragen inderdaad bij SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mister_muller schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:04:
[...]

Erg bijzonder inderdaad.

Hoe bedoel je die opmerking tav de vlamboogdetectie. Mag toch hopen dat deze niet te pas en te onpas af zal gaan maar enkel wanneer het ook nodig is..
Ik hoop het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
@AUijtdehaag
Je hebt andere ervaringen (gehoord)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:55
Naalroc schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:00:
Nee, bang voor aftoppen ben ik helemaal niet: ik heb nog maar heel weinig de 8,0 kWh zien halen, en dan altijd maar voor heel even: op een wisselend bewolkte dag met lage temperaturen, en dan opeens een klaar heldere lucht met veel zon (voor even).
Gedurende de hitte golf heeft hij nooit het max gehaald, juist vandaar dat ik wil uitbreiden,
vandaag was mijn piek op 5685 kW met een wolkeloze hemel; gisteren 5825kW, maar op 10 september 2 x een aftopping gezien op 8 kW, die in beide gevallen minder dan 10 minuten duurde.....
Dat zijn beste vermogens op een 8kW omvormer :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee. Maar het is al verdacht dat het standaard uit staat.
Alsof het uit staat om storingen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:23:
[...]

Nee. Maar het is al verdacht dat het standaard uit staat.
Alsof het uit staat om storingen te voorkomen.
Eens, installateur gaf wel aan dat het voor storingen kon zorgen. Maar heb aangegeven dat ze het dan ook niet hadden moeten aanprijzen. Vergelijk het met een auto, daarvan haal je de airbag er ook niet uit omdat die mogelijk onterecht af gaat. Moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:33:
@mister_muller
Nou nou, wat negatief :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
Ik heb een vraagje over de aarding van het bevestigingsmateriaal.

Bij mijn SolaX is de aarding van het bevestigingsmateriaal aan de omvormer geschroefd die het weer aan de AC bekabeling koppelt.
Dat heb ik ook gedaan bij een Growatt MTL-S (2 mppt's).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeWzzQtnsSHMPtUkzykulKvBq8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d1ND2TAoK2tlY52yKLLSdTJ3.png?f=user_large

Maar nu wil ik een Growatt S (1 mppt) ophangen en vind nergens een schroefje waar ik de aarde van het bevestigingsmateriaal aan moet maken.
Het ziet er ongeveer zo uit
https://www.amazon.de/-/e...-Efficiency/dp/B079P2PXD1

Kan ik de aarde beter koppelen in de werkschakelaar? Of even een eigen aardpen slaan (hangt toch buiten).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:37:
Ik heb een vraagje over de aarding van het bevestigingsmateriaal.

Bij mijn SolaX is de aarding van het bevestigingsmateriaal aan de omvormer geschroefd die het weer aan de AC bekabeling koppelt.
Dat heb ik ook gedaan bij een Growatt MTL-S (2 mppt's).
[Afbeelding]

Maar nu wil ik een Growatt S (1 mppt) ophangen en vind nergens een schroefje waar ik de aarde van het bevestigingsmateriaal aan moet maken.
Het ziet er ongeveer zo uit
https://www.amazon.de/-/e...-Efficiency/dp/B079P2PXD1

Kan ik de aarde beter koppelen in de werkschakelaar? Of even een eigen aardpen slaan (hangt toch buiten).
Sluit je hem toch niet aan, hele volkstammen hebben geen vereffening. Of even de voorkant er af, onderkant een plekje zoeken en gaatje boren, tapje erdoor of parkertje met een grip ring onder en gewone ring boven je amp oogje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co

Het systeem wordt ivm verzekering gekeurd door een elektricien (Duitsland). Ik zal het denk ik op de netst mogelijke manier moeten doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dit staat in de installatiehandleiding. Het gaat over een 2de aardleiding (naast die door de kabel). Dus ik neem aan dat de aarding van de panelen op dezelfde manier mag worden aangesloten, en er geen andere plek is (al suggereert de handleiding van wel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZaa9l7mmug0h76P04ux9WDgLl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ANoF5kDekRXLIo2x08JNUQbx.png?f=user_large

Komt er dus op neer dat de aarde met dezelfde bout wordt vastgezet, als waarmee de omvormer aan de muur zit. (Is de muur ook gelijk geaard >:) )

Het koellichaam is dus blijkbaar intern verbonden met de aarde in de kabel. Dan is een oplossing die Rol-Co voorstelt (gaatje boren en met zelftapper aarddraad (via zo'n oogje) vastzetten) netjes, lijkt me. Dan hoeft de omvormer ook niet open en je kunt in de handleiding laten zien dat dit de manier is.

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 15-09-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@WackoH

Uh ja wat jij schrijft begreep ik ook uit de manual maar ik kon het bijna niet geloven. Nu ik zie dat jij hetzelfde leest ben ik overtuigd.
Die Growatt S hangt met slechts 2 schroeven aan de muur, niet heel stevig. Ik zal er wel eentje een beetje los schroeven en daar de aarde aan maken. Jullie horen vrijdag of de elektricien het er mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:49:
@Rol-Co

Het systeem wordt ivm verzekering gekeurd door een elektricien (Duitsland). Ik zal het denk ik op de netst mogelijke manier moeten doen.
Ja dan een zelfborende parker aan het koellichaam of kast, bij kast wel uitkijken dat je niks kan raken dus even open maken.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
Even een vraag aan de kenners:
- wij hebben een 1 fase meterkast van 35A
- wij hebben sinds vorige week een 1 fase omvormer (Growatt 5000 tl-x) met 18 x 320 Wp panelen
- we zijn nu aan het kijken naar een warmtepomp.

Het bedrijf adviseert nu de meterkast aan te passen naar 3x 25A. Nu hebben we net een 1 fase omvormer hangen :(

Volgens mij kunnen wij met de 5000 tl-x nog net weg met 25A toch op 1 fase? Ik wil dan de warmtepomp op de fase van de zonnepanelen aansluiten. Gaan we nog problemen ervaren nu we de 1fase omvormer hebben en dus ook 'maar' 25A hebben ipv 35?

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 15-09-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ja, @busscherski! Graag open maken en flink wat foto's maken. Ik ben wel nieuwsgierig hoe deze omvormer er van binnen uit ziet (in huis zijn er weinig apparaten die ik niet een keer van binnen heb bekeken ;) ).

Maar, in de kast boren of zelfs maar open maken lijkt me niet zo handig met het oog op garantie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WackoH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:12:
Ja, @busscherski! Graag open maken en flink wat foto's maken. Ik ben wel nieuwsgierig hoe deze omvormer er van binnen uit ziet (in huis zijn er weinig apparaten die ik niet een keer van binnen heb bekeken ;) ).

Maar, in de kast boren of zelfs maar open maken lijkt me niet zo handig met het oog op garantie?!
Ik wil gebruik maken van de spatwaterdichtheid van de omvormers. Liever niet open maken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Als je 25A op een fase hebt, mag je de omvomer officieel met hooguit 16A afzekeren (of 20A als je ondeugend bent). Dus je hebt een probleem...
Moet die warmtepomp perse 3 fasen zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 15-09-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zelfs geinstalleerd of via installateur? Misschien vragen of je de omvormer nog voor een 3 -fase model om mag ruilen (is wel wat duurder, maar goedkoper dan een nieuwe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@ID-College

Zoek in dit topic op 'selectiviteit'.
Ik denk dat ongeveer 50% het eens is met @WackoH.
De andere helft ziet geen noodzaak voor selectiviteit bij een terugleverend apparaat.

(geen discussie starten, alles is er in het verleden al over geschreven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
WackoH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:15:
Als je 25A op een fase hebt, mag je de omvomer officieel met hooguit 16A afzekeren (of 20A als je ondeugend bent). Dus je hebt een probleem...
Moet die warmtepomp perse 3 fasen zijn?
Dat is geen probleem. Kijk maar in de voorschriften:

" De NEN1010 schrijft voor dat een gebruikersgroep altijd een factor 1.6 kleiner afgezekerd moet zijn dan de hoofdzekering."

Een zonnepanelen installatie is geen gebruiksgroep (afname) maar levering aan het net.

Heb zelf al tijden lang 2 stuks 1 fase, 5000W omvormers (met B25 automaten), achter C25 hoofdstoppen. Ze toppen pas af bij 5250W en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
De warmtepomp is 1 fase maar het voorstel is een boiler te plaatsen met elektrisch element. Als die aanslaat en de warmtepomp (en b.v. de kookplaat en wasmachine) dan kan dr zekering eruit klappen. Dat wilt ie voorkomen (kans is theoretisch maar vervelend als het gebeurt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ophidian schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:19:
[...]

Dat zijn beste vermogens op een 8kW omvormer :+
Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Of is het alleen maar een sarcastische opwelling...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:55
Naalroc schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:34:
[...]

Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Of is het alleen maar een sarcastische opwelling...
Je eenheden zitten er een factor duizend naast ;) Je zegt een piek van 5.625.000W te hebben op een 8.000W omvormer. Dus dat is een flink vermogen voor een dergelijke omvormer ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorii
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:37:
Kan ik de aarde beter koppelen in de werkschakelaar?
Ja beter in je werk/ AC schakelaar aarden, en dan rechtstreeks op de rest vd (DC) installatie en de koelribben. Bij werkzaamheden wordt wel eens de AC aansluiting losgehaald en dan heb je dus geen aarding via die weg.
Of even een eigen aardpen slaan (hangt toch buiten)
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
ID-College schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:33:
De warmtepomp is 1 fase maar het voorstel is een boiler te plaatsen met elektrisch element. Als die aanslaat en de warmtepomp (en b.v. de kookplaat en wasmachine) dan kan dr zekering eruit klappen. Dat wilt ie voorkomen (kans is theoretisch maar vervelend als het gebeurt...)
1/ je kan gewoon naar 3 fase.
2/ Tweakersoplossing: zet monitoring op de fase en laat bij >35A de boilergroep zn spanning verliezen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ID-College
BarryH schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:18:
[...]

1/ je kan gewoon naar 3 fase.
2/ Tweakersoplossing: zet monitoring op de fase en laat bij >35A de boilergroep zn spanning verliezen.
Ik snap dat ik naar 3 fase kan, maar volgens mij gaat dat niet werken.
Ik krijg dan een omvormer van 5kW op een 25A groep. Als ik het zo lees dan wordt een 25A groep verzekerd met 16A (25/1.6). Echter, een 5k omvormer kan 20A leveren, waardoor de zekering eruit kan klappen. Er zit nu een aardlekautomaat van 25A in.. Dan zou ik een aardletautomaat van 25A op een 25A fase moeten stoppen..

Als ik het zo lees dan mag dat niet.. toch? Probeer het te brijpen dus vergeef mij mijn noobkennis op dit gebied :P
WackoH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:18:
Zelfs geinstalleerd of via installateur? Misschien vragen of je de omvormer nog voor een 3 -fase model om mag ruilen (is wel wat duurder, maar goedkoper dan een nieuwe)
Ga die vraag sowieso even uitzetten (laten doen idd!), baadt het niet dan schaadt het niet :)

[ Voor 24% gewijzigd door ID-College op 16-09-2020 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
ID-College schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:58:
[...]

Ik krijg dan een omvormer van 5kW op een 25A groep. Als ik het zo lees dan wordt een 25A groep verzekerd met 16A (25/1.6). Echter, een 5k omvormer kan 20A leveren, waardoor de zekering eruit kan klappen. Er zit nu een aardlekautomaat van 25A in.. Dan zou ik een aardletautomaat van 25A op een 25A fase moeten stoppen..

Als ik het zo lees dan mag dat niet.. toch? Probeer het te brijpen dus vergeef mij mijn noobkennis op dit gebied :P

[...]

Ga die vraag sowieso even uitzetten (laten doen idd!), baadt het niet dan schaadt het niet :)
Je kan dit beter bespreken in het Electra topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ro3lie
  • Laatst online: 22-09 19:53
Twee vragen aan de mede SolarEdge gebruikers, ik heb een SolarEdge 3680HD omvormer (SetApp/zonder display). Deze hangt met een netwerkkabel aan het netwerk.

1) Klopt het dat deze 100Mbps is of moet dit 1Gbps zijn?
(ik heb er een nieuwe kabel voor getrokken maar heb geen kabeltester :+)

2) Status omvormer, alarmmeldingen etc. kan je uitlezen door de QR-code te scannen (Wi-Fi netwerk van de omvormer wordt beschikbaar en je telefoon verbind daarmee rechtstreeks).
Kan dit ook anders? Bijvoorbeeld direct via het netwerk?

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
ID-College schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:58:
[...]

Van de ene noob naar de andere, voor zover ik het begrijp kan je dan de omvormer verdelen over de fases waardoor je hoger kunt gaan qua vermogen op de omvormer! :) Dit geldt uiteraard alleen voor de 3-fase.
Dit artikel ondersteunt mijn uitleg: https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen/ maar toch de waarschuwing dat dit is hoe ik het begrijp, het is niet perse de waarheid O-)

• ID-College
Ninjetsu NL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:16:
[...]

Van de ene noob naar de andere, voor zover ik het begrijp kan je dan de omvormer verdelen over de fases waardoor je hoger kunt gaan qua vermogen op de omvormer! :) Dit geldt uiteraard alleen voor de 3-fase.
Dit artikel ondersteunt mijn uitleg: https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen/ maar toch de waarschuwing dat dit is hoe ik het begrijp, het is niet perse de waarheid O-)
Jij haalt er iets heel anders uit dan ik :P

Ik heb even overlegd, en ik begrijp dat dit vaker voorkomt. Een 5kw omvormer wordt afgezekerd op 25A, en hij maakt idd een duidelijk verschil tussen aanleveren en afnemen. Volgens de installateur is een 5kw omvormer op een 25A aansluiting dus niet ongewoon of vreemd. Logischerwijs wil je 3fasen maar ik snap ook wel dat niet iemand een nieuwe omvormer gaat kopen hiervoor. Zeker omdat de slimme meter intern saldeert, zal je er als consument weinig van merken. Het net daarentegen is er wellicht minder blij mee, wat ik begrijp..

Kortom: 2 kampen dus en als je de grootste afnemer(s) op deze fase stopt, dan zou er niets aan de hand moeten zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ID-College schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:14:
Kortom: 2 kampen dus en als je de grootste afnemer(s) op deze fase stopt, dan zou er niets aan de hand moeten zijn..
rare conclusie: net alsof je continue overdag 5 kWh afneemt.

• zimonia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-02-2021
Een vraag over het gebruik van meerdere strings: Stel ik zet 2 strings van verschillende lengte op de 2 MPPT's van een Growatt 3600MTL-S.

Als ik het goed begrijp maakt het verschil in aantal zonnepanelen niet uit, zolang de string lang genoeg is om het opstart voltage te halen? De verkoper geeft aan dat het verschil te groot wordt.

In mijn geval zou het gaan om 9 panelen vrijwel pal zuid op schuin dak en 6 stuks op plat dak op het westen gericht. Of zit ik met 6*33 volt te ver van het nominale voltage om een goed werkend systeem te krijgen?
zimonia schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:26:
Een vraag over het gebruik van meerdere strings: Stel ik zet 2 strings van verschillende lengte op de 2 MPPT's van een Growatt 3600MTL-S.

Als ik het goed begrijp maakt het verschil in aantal zonnepanelen niet uit, zolang de string lang genoeg is om het opstart voltage te halen? De verkoper geeft aan dat het verschil te groot wordt.

In mijn geval zou het gaan om 9 panelen vrijwel pal zuid op schuin dak en 6 stuks op plat dak op het westen gericht. Of zit ik met 6*33 volt te ver van het nominale voltage om een goed werkend systeem te krijgen?
La mar...

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 16-09-2020 20:57 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• mcDavid
Zou voor zover ik weet gewoon moeten kunnen idd. Ben van plan binnenkort zelf een installatie te leggen met 7+5 panelen, ook op een growatt omvormer (had de 3600tl-xe op het oog).

Ik heb wel een vraag: weet iemand of er partijen zijn die een korte inspectie uit kunnen voeren van een zelf uitgevoerde installatie, om zeker te weten dat alles degelijk en veilig is? Op zich twijfel ik niet aan mezelf, maar het gaat om een installatie voor mijn broertje, en die vindt het allemaal een beetje spannend. Daarnaast wil ik natuurlijk ook geen risico nemen met andermans huis.

• Naalroc
De leverancier van de panelen/omvormer misschien?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
ro3lie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:21:
Twee vragen aan de mede SolarEdge gebruikers, ik heb een SolarEdge 3680HD omvormer (SetApp/zonder display). Deze hangt met een netwerkkabel aan het netwerk.

1) Klopt het dat deze 100Mbps is of moet dit 1Gbps zijn?
(ik heb er een nieuwe kabel voor getrokken maar heb geen kabeltester :+)
Ik verwacht dat er maar een 100Mbps controller in zit. Daaregentegen, als je een adertje mist en sowieso maar 100Mbps hebt... lijkt me alsnog geen issue. 100 Mbps is alsnog royaal over bemeten voor de benodigdheden.

• ro3lie
  • Laatst online: 22-09 19:53
padoempats schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:38:
[...]

Ik verwacht dat er maar een 100Mbps controller in zit. Daaregentegen, als je een adertje mist en sowieso maar 100Mbps hebt... lijkt me alsnog geen issue. 100 Mbps is alsnog royaal over bemeten voor de benodigdheden.
Klopt, stabiliteit en snelheid is ruim zat. Maar gezien ik niet zeker weet of het 100/1000 Mbit is wou ik het uitsluiten met de vraag i.p.v. een kabeltester :+

• Jorii
  • Niet online
zimonia schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:26:

Ik heb sinds een week de Growatt 3600TL-XE in gebruik, volgens mij is dat een nieuwer type van de omvormer die je wil gebruiken want de specificaties zijn hetzelfde. Ik heb 7 panelen op zuid en 5 op west (340Wp per paneel).

Je maximale (DC) ingangsvermogen is 4100 W, met 9 en 6 panelen van (Hoeveel?) Wp is dat wellicht te veel. Anderzijds hebben al die panelen niet tegelijk hun maximale vermogen dus dan is het even handig dit te bekijken, aan de hand van de oriëntatie. Het verschil (in spanning) tussen de stringen is geen probleem. Boven de 100 volt (opgeteld per string) gaan ze het sowieso doen en dat is bij mij vrijwel meteen als er 's ochtends licht op valt.
Of zit ik met 6*33 volt te ver van het nominale voltage om een goed werkend systeem te krijgen?
Waar haal je dit vandaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phusebox
Nou de offerte is getekend, de plaatsingsdatum gemaakt, aangemeld op energieleveren.nl en dat was het wat ik nog moet doen volgens mij.

Bedankt nog voor alle tips en hulp. Uiteindelijk is het dit geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K04bx2Hg6M-9Y0wMSvaZy-8sAZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9XVJr1n18tFEtbwEnq9ZQGfj.png?f=user_large

16 x 325 Wp DMEGC + P370 Optimizer
SolarEdge 5000H
Totaal 5200 Wp
€ 0,96 Wp (iets duurder geworden omdat ik de flatfix fusion ook in zwart wilde)

Vraagje aan de kenners...

Is het mogelijk om de panelen van Longi 445 (72 cell), in 1 string te plaatsen samen met Longi 370 Wp (60 cell)?
11x 370 en 3x 445
Waar moet ik dan op letten?

Linkjes:
370 Wp
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-60hph-370m-370wp/
https://blijmetzonnepanel...i-LR4-60HPH-350-370Wp.pdf

445 Wp:
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-72hph-445m-445wp/
https://www.blijmetzonnep...LR4-72HPH-M-425-455Wp.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:27:

Is het mogelijk om de panelen van Longi 445 (72 cell), in 1 string te plaatsen samen met Longi 370 Wp (60 cell)?
11x 370 en 3x 445

Linkjes:
370 Wp

445 Wp:
Geen ervaring, maar de current ligt aardig dicht bij elkaar. Dus theoretisch zou het niet echt een probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@AUijtdehaag
no prob, kan in 1 string.
je hoeft eigenlijk alleen naar de Imp te kijken, dicht bij genoeg. ;)
(wel opletten string gaat al snel naar de 600Voc, nog zonder temperatuur.
maar goed dat weet je verder waarschijnlijk wel allemaal al. ;) )

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:27:

11x 370 en 3x 445

Linkjes:
370 Wp

445 Wp:
Dit weet je toch zelf? Met jouw reacties had ik dat wel verwacht.
@migjes heeft gelijk.
Nu wordt het niet vaak gedaan uit angst dat de 370 de 445 omlaag trekt, maar dit valt mee/gebeurd amper/niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:

Ik heb wel een vraag: weet iemand of er partijen zijn die een korte inspectie uit kunnen voeren van een zelf uitgevoerde installatie, om zeker te weten dat alles degelijk en veilig is? Op zich twijfel ik niet aan mezelf, maar het gaat om een installatie voor mijn broertje, en die vindt het allemaal een beetje spannend. Daarnaast wil ik natuurlijk ook geen risico nemen met andermans huis.
Bij TUV:
https://www.tuv.nl/nl/keu...wonenzonnepanelenkeuring/

Geen ervaring hier mee.

In Belgie moet het een AREI-keuring ondergaan.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

• WackoH
Kan een Goodwe omvormers uit de DNS-serie (1 fase, 2 MPPT) z'n volledige uitgangsvermogen leveren als de voeding alleen maar op 1 v/d 2 MPPT binnenkomt? Of moet er altijd een bepaalde verdeling zijn?

In de specs vind ik hier niets over, maar ik herinner me vaag dat er iets is.

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 17-09-2020 12:40 ]

• migjes
@WackoH
geen idee, en dat komt doordat er gewoon meerdere versies bestaan van het zelfde apparaat.
(hoe goedkoper het apparaat de lastiger het te voorspellen is.)

neem je b.v. de GW6000D-NS (is wel de extreemste denk ik als voorbeeld.)
die doet maximaal 11A per mpp.
6000VA / 11A = 545Vmpp wat minimaal geleverd moet worden om nog de 6000VA te halen.
en 545Vmpp is ruim meer als de 600Voc + temperatuur.
dus dat geeft je een 100% zekere JA. >:)

maar met andere modellen heb je weer een andere berekening. ;)
(en de mpp's kunnen ook parallel geschakeld worden.
en soms doen omvormers dit automatisch, hier door is het vaak te lastig om dit aan gebruikers na te vragen.
ik krijg daar zoveel tegen werking op, dat ik maar gestopt ben met vragen er naar. de ego's zitten dan teveel in de weg en heb ik geen zin meer in.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:49
Ik wil zelf panelen op me schuur gaan leggen, ik kan er max 5 kwijt precies op het zuiden en geen schaduw. Met 5 panelen kom ik op (5x33v)165v uit, is dit voldoende voor de Goodwe GW1500-XS. Als ik de specs bekijk staat er mppt bereik 50-450.

• migjes
@Royytje
geen probleem dit werkt.
dus kun je doen.

er is allen het punt dat ik het je niet graag aanraad.
het is gewoon een TL omvormer, en die maken tussen de mpp(DC/DC convertor) en de DC/AC converter er altijd +/-350V van.
dus de 165Vmpp word eerst verhoogt naar 350Vdc en dan pas word er 230Vac van gemaakt.
de minder conversie de minder verlies.
zie grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
(het liefst heb je een TL omvormer dus boven de 200Vmpp.)

dan heb je ook nog de temperatuur van de cellen, zijn ze warmer dan leveren ze geen 33Vmpp maar 29Vmpp.
5x29Vmpp is wat laag helaas.
en dan is het toch snel interessant om dan iets meer uit te geven aan wat beter panelen.
(check panasonic als extreem beter, maar er zijn ook een paar tussen vormen te krijgen die ook wel leuk zijn)

dus als je echt niet iets anders kunt, dan geen probleem, dan maar een iets mindere opbrengst.
maar als je een paar 100€ extra uitgeeft heb je wel een betere set.
een persoonlijke keuze dus. ;)

• ApC_IcE

ApC_IcE

@migjes Maak hem nou niet te bang.
Dit kan helemaal prima.
Natuurlijk is 6 beter maar stel je geeft 200 meer uit aan een omvormer.
dan moet die omvormer 1000kWh (200 delen door 20 cent) goedmaken.

Met 4 kan het zelfs. (al zou ik dan een GW 1000 XS pakken)
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:40:
Kan een Goodwe omvormers uit de DNS-serie (1 fase, 2 MPPT) z'n volledige uitgangsvermogen leveren als de voeding alleen maar op 1 v/d 2 MPPT binnenkomt? Of moet er altijd een bepaalde verdeling zijn?

In de specs vind ik hier niets over, maar ik herinner me vaag dat er iets is.
Wat hierboven vermeld wordt voor de 6000 is ook van toepassing op de andere in de DNS reeks. (3000, 3600, 4200, 5000) vanaf 2018. (daarvoor weet ik niet)

https://nl.goodwe.com/Public/Uploads/productsnl/pdf/DNS.pdf
Kijk maar allemaal 11/11 MPPT ;)

[ Voor 56% gewijzigd door ApC_IcE op 17-09-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Het verlies aan rendement doordat de omvormer niet met de optimale spanning wordt gevoed, is ook weer niet dramatisch. Hier een voorbeeld van een Growatt omvormer. Waar Goodwe ene nominale spanning voor de hele range van 360V heeft, is die bij Growatt afhankelijk van het model (250V voor de 1500W).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSUr1IbSzfm3SDhWid0IiZddlZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uk8yKyyIBsC24JUnsGFpfEGz.png?f=fotoalbum_large

Het plaatje extrapoleren geeft dan rond de 94~95% rendement. Het is toch maar ene kleine installatie dus maakt niet zo veel uit.

Zelf had ik initieel maar 5 panelen op een 3000W omvormer. Het verschil in rendement met de 9 panelen nu was ~1% op basis van data van PV (W) en AC(W) die de omvormer rapporteert.

• WackoH
@migjes Het zou gek zijn als een omvormer z'n volle vermogen niet vanaf 1 MMPTzou kunnen leveren. Aan de andere kant kan de fabriakt er op gokken dat de gebruiker met 2 strings er altijd wel eentje gedeeltelij kin de schaduw heeft liggen. Het is tenslotte een Chinees product en die zijn wel eens 'optimisch' met hun specs.
Maar, je verwachting is dat het kan, maar geen garantie.

Voorbeelden bekend van iemand die dit zo heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:33:
@migjes Het zou gek zijn als een omvormer z'n volle vermogen niet vanaf 1 MMPTzou kunnen leveren. Aan de andere kant kan de fabriakt er op gokken dat de gebruiker met 2 strings er altijd wel eentje gedeeltelij kin de schaduw heeft liggen. Het is tenslotte een Chinees product en die zijn wel eens 'optimisch' met hun specs.
Maar, je verwachting is dat het kan, maar geen garantie.

Voorbeelden bekend van iemand die dit zo heeft?
goed voorbeeld is omniksol:
omniksol 3k-TL 1700W per mpp. (staat niet in de datasheet, is hier getest door meerdere mensen.)
omniksol 3k-TL2 2100W per mpp. (staat niet in de datasheet, wel in de handleiding)
omniksol 3k-TL3 2000W per mpp. (zijn ze wel netjes gaan vermelden.)
maar bestaat het merk nog?

en een voorbeeld van een fabrikant die het wel netjes verteld:
https://www.alma-solarsho...no-dm-33-tl-plus-b-q.html

oeps verkeerde pagina (ze halen daar datasheets door elkaar. dus dan maar deze)
https://www.alma-solarsho...no-dm-50-tl-plus-b-q.html

maar je kunt de 2x mpp ook in tandem mode (parallel) zetten.
dan heb je dus feitelijk 1 grote mpp.
(en sommige schakelen de tanden mode automatisch in zodra er maar 1 mpp is verbonden.
om het lekker makkelijk te maken.)

voor zuid setjes is dit geen enkel probleem, gewoon verdelen of tanden mode gebruiken.
alleen voor oost-west setjes levert dit wel problemen op.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
14x190Wp oost en 3000Wp west = 5660Wp
omvormer van 3300VA met maar 2000VA per mpp. (in de grafiek lijkt het 2100VA, maar dat is een fout in de afronding van de software, het zwabbert dan steeds tussen de 2000 en de 2100VA)
5660Wp was dus geen probleem voor de oost-west setup, maar de 3000Wp op west was dat wel die dag.

maar neem dan ook mee, dat een stukje onder dimensioneren eigenlijk geen ramp is.
dus hoe belangrijk is het :?
in de boven staande grafiek is de omvormer later vervangen voor een verzie die 3000VA aan kan per mpp en dat leverde maar een 135kWh per jaar extra op.
is natuurlijk een stuk relativerend en persoonlijk.
voor de 1 is dit belangrijk en de ander maakt het niet uit. ;)
(als de info maar eerlijk gegeven word, dan kun je er rekening mee houden. dat is het belangrijkste.
de marketing maakt het al vaak genoeg iets te zonnig. ;)
mij maakt het allemaal niks uit, als je het maar door hebt voor het kopen na het kopen is het niet tof. )

@ApC_IcE
ik kies er voor om duidelijk te zijn, niet bang maken maar ook niet onwaarheden te vertellen.
optimaal is gewoon anders, als jij daar bang maken in leest dan moet je dat eens bij je zelf gaan zoeken.
of ben je bang voor de waarheid. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
OK, dus ik mag er van uit gaan dat een 1 ingang van een Goodwe uit de D-NS serie het maximale PV vermogen op kan wekken, wat bij het type hoort.
De reden is dat max. 11/11A MPPT en 13.8/13.8A kortsluitstroom, en 80~550V MPPT (600V max) wordt gespecifeert.

De kleinste (3000D-NS), mag max. 3900W ontvangen. Delen door 13.8A en vermenigvuldingen met 11A geeft 3110 W.
3000W/3110W = 0.965. Die 96.5% is 1% minder dan het het EU rendement van 97.5%. Bij hogere vermogens zijn omvormer waarschijnlijk minder efficient. Dus dat past.

Bij de grootste (6000D-NS) met max. 7200 W in, pakt het sommetje (7200/13.8*11 = 5740) net anders uit.
Om 6000W te produceren, moet er 6000/96.5% = 6220 W binnenkomen. Bij 11A is dan 565V nodig. Dat ligt net buiten de MPPT gebied.
Dus waarschijnlijk kan de grootste geen 6kW met maar 1 ingang produceren, maar blijft die op 11*550*0.965 5.84 kW steken. Ook niet slecht natuurlijk.

Maar het is geen gegeven voor alle omvormers, maar merk/type afhankelijk

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 17-09-2020 15:38 ]

• mcDavid
goeie. Kost wel 445 euro ex btw :/ Dan kunnen we bijna net zo goed de installatie helemáál uitbesteden.

Ik kijk nog even verder, inmiddels zelf ook wat sites gevonden die dergelijke keuringen aanbieden.

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Royytje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:58:
Ik wil zelf panelen op me schuur gaan leggen, ik kan er max 5 kwijt precies op het zuiden en geen schaduw. Met 5 panelen kom ik op (5x33v)165v uit, is dit voldoende voor de Goodwe GW1500-XS. Als ik de specs bekijk staat er mppt bereik 50-450.
Startspanning is maar 50V, dus is goed te doen. Voor het zuiden zal ik ook 1500 nemen en niet de 1000.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 13:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Na de opmerking van Fr33z in mijn eigen advies vraag topic en diverse reacties te hebben gelezen in dit topic (De Duurzame Kroeg Deel 3) ben ik definitief van het idee voor de PVT af. Ik ga tzt wel voor een warmtepomp of airco.

Nu is het nog steeds zoeken naar een PV systeem met goed veel opbrengst en prima panelen. Ik hoef zeker niet de beste panelen, maar iets dat het gewoon lang genoeg uithoudt.

Ik heb nu diverse offertes binnen, de meeste nogal duur vanwege SE. Maar ben benieuwd naar de maximale hoeveelheid panelen zonder dat dit er totaal niet uitziet en of dit betaalbaar kan.

Ik heb bijvoorbeeld een voorstel gekregen van 21 panelen. Zie onderstaande plaatje. Noord is boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4F9uUAfflGg1mR-OFDgK2rgzZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KIPSNDp51eQ97oWULlXpiJmK.png?f=user_large

Bijna alle aanbieders gaan echter voor veel veiligere keuzes. Ik wil richting de 6k excl. BTW uitkomen.

Wie mag ik vragen om advies?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• BarryH
@imdos graag eigen topic openen. Dan blijft alle info bij elkaar. en dan in dit topic even een linkje zetten

• twain4me

twain4me

BarryH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:29:
@imdos graag eigen topic openen. Dan blijft alle info bij elkaar. en dan in dit topic even een linkje zetten
opzich heeft hij dat al :P

• migjes
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:37:
OK, dus ik mag er van uit gaan dat een 1 ingang van een Goodwe uit de D-NS serie het maximale PV vermogen op kan wekken, wat bij het type hoort.
De reden is dat max. 11/11A MPPT en 13.8/13.8A kortsluitstroom, en 80~550V MPPT (600V max) wordt gespecifeert.

De kleinste (3000D-NS), mag max. 3900W ontvangen. Delen door 13.8A en vermenigvuldingen met 11A geeft 3110 W.
3000W/3110W = 0.965. Die 96.5% is 1% minder dan het het EU rendement van 97.5%. Bij hogere vermogens zijn omvormer waarschijnlijk minder efficient. Dus dat past.

Bij de grootste (6000D-NS) met max. 7200 W in, pakt het sommetje (7200/13.8*11 = 5740) net anders uit.
Om 6000W te produceren, moet er 6000/96.5% = 6220 W binnenkomen. Bij 11A is dan 565V nodig. Dat ligt net buiten de MPPT gebied.
Dus waarschijnlijk kan de grootste geen 6kW met maar 1 ingang produceren, maar blijft die op 11*550*0.965 5.84 kW steken. Ook niet slecht natuurlijk.

Maar het is geen gegeven voor alle omvormers, maar merk/type afhankelijk
het is zeker type en merk afhankelijk (en soms ook sub type).
de berekening is een beetje vreemd, die klopt niet.

een 3000D-NS mag maximaal, nee niet mag maximaal, maar: kan maximaal maar 3000VA verwerken.
en boven de 11A, stopt de mpp met meer A uit het de panelen te halen.

kunnen je panelen dus 12A leveren, dan neemt de omvormer niet meer als 11A per mpp uit de panelen.
je krijgt dan 3000VA/11A=272Vmpp.
haal je die Vmpp niet en zit je lager, dan haal je ook geen 3000VA. ;)
is de Vmpp hoger als 272Vmpp maar 300Vmpp, dan gaat de mpp niet hoger als 10A (3000VA/300Vmpp=10Ampp).

leveren je panelen dus 9A.
je krijgt dan 3000VA/9A=333Vmpp.
haal je die Vmpp niet en zit je lager, dan haal je ook geen 3000VA. ;)
is de Vmpp hoger als 333Vmpp maar 400Vmpp, dan gaat de mpp niet hoger als 7,5A (3000VA/400Vmpp=7,5Ampp).

de 3900W die word gespecificeerd, is een richt lijn, die totaal geen grens aan geeft.
ik kan mijn 6430Wp er gewoon op aan sluiten en dan werkt die zonder problemen. (zelfs alles op zuid)
(oke zal veel aftoppen, maar dat hoeft geen probleem te zijn, dat is een mening. ;)
dit heb ik ook een tijdje gehad met mijn 3kW omvormer, ik vond het alleen te veel aftoppen en dat vond ik niet leuk kon gratis voor een 4kW omvormer omwisselen, dus gedaan. )

sterker nog, een 3000D-NS kan (grofweg) maximaal 2x12x330Wp=7920Wp aan, zonder problemen.
(oke zal veel aftoppen, maar dat hoeft geen probleem te zijn, dat is een mening. ;) )
zolang je Voc maar onder de 600V blijft. ;)
(en eigenlijk mogen de panelen niet meer leveren als 13.8A kortsluitstroom per mpp.
maar er zijn hier al een stel mensen aan het experimenteren er mee om daar ruim boven te zitten.
door 2x2x10x310Wp=12,4kWp er aan te hangen b.v. (2 stringen parallel per mpp, grofweg 18Ampp per mpp.)
en dat gaat tot nu toe nog steeds goed, dus waarschijnlijk niet een grens die er toe doet.
experimenteren graag op je eigen risico als je dat wil, niet de mijne graag. >:) )

maar helaas, een omvormer heeft soms nog een grens, de mpp kan begrenst zijn op een max vermogen.
dan stopt de mpp al met een lager getal als 11A.
dit model, geen idee. :?
hang je dan panelen er aan met 333Vmpp + 11Ampp en is de grens toevallig 2100VA.
dan stopt de omvormer met +/-6,3A met er meer uit te halen. :-(
maar die grens kan ergens anders zitten.

(er zijn nog een paar andere effecten die gebeuren als je teveel Wp op een mpp of omvormer hebt.
om de Ampp terug te regelen moet de mpp uit het optimum gaan staat van het paneel.
hier door stijgt de Vmpp een beetje.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
maar goed is voor nu nog niet belangrijk, dit gaat wel heel ver de techniek in. ;)
als je wil kan ik dit wel uit leggen. )

persoonlijke mening.
gewoon 1 3000D-NS aanschaffen, hang er 10x300Wp=3000Wp op 1 mpp en rapporteer terug aan me wat het doet. (of wat je precieze plan ook is.)
(kan ik ook van leren en vind ik tof, kan niet alles uitvinden in mijn 1tje, daar heb je het forum voor nodig. ;) )
als je pech hebt dat topt hij af op 2100W (gokje), zo niet werkt het gewoon.
(ik geef je een 75% kans dat het gewoon werkt.)
werkt het niet zo als je wil, gooi hem op marktplaats en scoor een andere omvormer.
of je scoort een splits kabel en hangt het aan 2x mpp in tandem, ook opgelost.
het spul kost toch geen bal meer, zeker een experiment waardig.
niet te moeilijk denken, maar gewoon doen. ;)

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:57
Vraagje rondom de APS micro omvormers:

Ik wil 6 panelen aansluiten op een schaduwgevoelig dak, gebruik makend van 1 x APS QS1 en 1 x YC600y.
Ik neig op dit moment naar 340wp panelen hierop.

De vraag: Ga ik enig voordeel halen uit panelen met meer wp?

Nog een paar praktische vragen:
Zijn de aansluitkabels bij de panelen voldoende lang om direct aan te kunnen sluiten op de QS1 en YC600y?
Zie ik nog iets over het hoofd naast een trunk kabel die ik nodig heb om de QS1 en YC600y te koppelen en een AC kabel om aan te sluiten op het net?

• WackoH
Dank voor je uitvoerige antwoord.
Op zich klopt mijn berekening want het matched met de getallen van Goodwe ;)
Ik wilde alleen maar laten zien hoe de verschillende getallen in de specificatie met elkaar samenhangen.
Mischien is dit wel de manier waarop Goodwe z'n specs vaststelt ;)

Een harde grens is dat bv. een 3000 model niet meer dan 3000W het net in stuurt.
Maar, om dat te doen moet 'ie vanaf de panelen, vanwege rendementverlies, meer innemen.
Dan kom je op ~3100 W wat er uit de panelen moet komen.

Stel dat dat bij de maximale MPPT stroom (11A) gebeurt, dan moet de Vmmp op dat moment 283 V zijn. Maar dat is schijnbaar niet relevant.
Goodwe stelt dat het maximale aangesloten PV vermogen 3900W mag zijn. Dat is sowieso al meer PV vermogen dan wat de omvormer nuttig kan verwerken (want dat is max ~3100W).
Is het dan niet heel toevallig dat je op 13.8A uitkomt, de max stroom die wordt gespecificeert? (3900/3110*11A = 13.8A)

Blijkbaar is er praktijkervaring dat >13.8A aan aangesloten (kortsluit)vermogen door deze omvormer nog steeds in bedwang kan worden gehouden. Waarschijnlijk gaat de stroom hooguit kortstondig boven de max. uit als de MPPT aan het regelen is, met name als de zon door breekt. Niet ideaal voor de levensduur?

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 16:59
TU Delft presenteert nieuwe online tool om rendement zonnepanelen te berekenen
Helaas staat de link naar het portaal dan niet in het artikel, maar hier te vinden.
Ik moet zeggen dat ze het heel goed terugrekenen, uiteraard kan er geen rekening worden gehouden met dakkapellen, ramen en doorvoeren. Leuke tool!
Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw