Advies zonnepanelen, combinatie schuin en plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 20:02
Ik wil zonnepanelen laten installeren op onze nieuw te bouwen woning.
- Welstand stelt als eis voor het schuine dak dat het een in-dak systeem wordt, dat vinden wij zelf ook het mooist
- Schuindak 50 graden vrijwel pal zuid, nauwelijks schaduw, beschikbaar vlak 10,34 * 3,8 m.
- Plat dak, uitbouw op west breedte 6 m, diepte 5 m.

Zoals het nu getekend is gaat het niet passen, waarschijnlijk moet het 20 panelen op schuin dak worden en 6 op plat.
Minimaal vermogen ivm EPC 7kWp, maar mag, all electric + electrische auto.

Ik heb 3 offertes binnen, beide van leveranciers uit de regio (Ede).
1. 25x 360Wp Solarwatt Eco 120M Style Black met SolarEdge SE8K en optimisers P401 (2x9 op schuin dak)
2. 26x 330Wp Trina Solar Black Half Cell met Enphase IQ7+ (2x10 op schuin dak)
3. 26x 325 Wp DMEGC DMG325-M158 (glas/glas full black) met SolarEdge SE8K en Optimizer P370 (2x9 op schuin dak), alternatief met kleine minderprijs Winaico WST-325 PERC)

Prijzen lopen niet heel veel uiteen, Argument van leverancier met Enphase is dat er minder hoog vermogen op dak is, wat minder risico oplevert bij in-dak systeem.

Drie vragen:
- Kent iemand de panelen en kan op basis daarvan adies geven voor soort panelen?
- Waarom zou ik voor SolarEdge of Enphase kiezen
- Heeft iemand ervaring met BTW teruggave bij combinatie van in-dak en op-dak systeem?

Zijgevel op zuid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DymAIOa6S4t8sy7UrwnecgY5HVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CUMmiz2TNkV7c6D5umGo6Gqh.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QAXN8Q8X3KtvrTuHmlmKekr0AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5ZFMNu1u8XP0LVUUsvjWJNV.png?f=fotoalbum_large
Achtergevel met platdak op west

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Waar worden de optimisers/micro-omvormer geplaatst bij het in-dak? De panelen worden sowieso al een stuk warmer dan bij een apart frame, dus als je daar die units achter plaatst, kan ik mij voorstellen dat dit sneller tot defecten kan leiden en komt niet ten goede van de efficiëntie.
...met Enphase is dat er minder hoog vermogen op dak is...
Dat snap ik niet. Je hebt een lagere spanning. Als je bang bent voor warmte, kun je dan niet beter een stringomvormer nemen met 6mm² kabels?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ik neem aan dat zowel de optimizers als de micro-omvormers achter de panelen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 21:07
Minimaal 7 kWp vereist ivm EPC? Zijn er heel bijzondere keuzes gemaakt wat betreft isolatie?

Als je gewoon een waterdichte en onbrandbare laag (stalen dakplaten oid) tussen de panelen en de dakisolatie hebt zou ik denk ik gaan voor een stringomvormer. Die is dan brandveiliger dan Enphase op een brandbaar dak. Dan heb je het enige ding dat kapot gaat, de omvormer, gewoon op zolder. Gemakkelijk te vervangen. En de goedkoopste optie.

De panelen zijn allemaal denk ik prima (eigenlijk alles wat momenteel te koop is vind ik wel goed).

Hier een voorbeeld met een string omvormer. 7 kW omvormer is ook voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK_SK5tyd5SE2sg0B-9HT9zz_hI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PGfInNBCjF5SDguAAW49UfYv.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Eis was EPC <0 in verband met rentekorting hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oke haha dan is het logisch denk ik

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Oh pfft. Dat maakt het misschien lastig idd. Anders had ik gezegd: lekker bouwen zonder panelen en ze "achteraf" erop leggen, dan heeft de welstandscommissie er niets meer over te zeggen (zolang je geen beschermd stadsgezicht bent). Op-dak is zòveel beter dan in-dak...

Anyway de keuze voor SE of Enphase is enkel te verdedigen uit oogpunt van veiligheid idd. Tenzij er een hoge boom pal voor je huis komt? Maar ook met zulke systemen zou ik nog steeds liever gewoon een goede brandwerende laag toepassen.

Als je zo naar die tekening kijkt kun je ook nog wel 8 panelen links en rechts van de dakkapel kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
PV op schuin dak is inderdaad vergunningvrij.
Daarom verbaas ik mij ook over deze indak eis van de welstand. Als je daar onderuit zou willen zou je dat kunnen onderzoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:36:
Daarom verbaas ik mij ook over deze indak eis van de welstand. Als je daar onderuit zou willen zou je dat kunnen onderzoeken denk ik.
Als je nieuwbouwt mogen ze overal wat van vinden... Alleen voor bestaande daken geldt dat er geen vergunningsplicht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mcDavid schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:43:
[...]

Als je nieuwbouwt mogen ze overal wat van vinden... Alleen voor bestaande daken geldt dat er geen vergunningsplicht is.
het heten redelijk eisen van welstand. dingen eisen die vergunningsvrij gewoon mogen noem ik niet redelijk. Maar gewoon als vergunningsvrij intekenen op de tekening en indienen. Dan mogen ze er helemaal niet over oordelen. In de epc gewoon laten staan en kijken wat de bouwkundige kant van de gemeent gaat zeggen, hoef je er ook geen leges over te betalen :+

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
deejeebv schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:31:

- Heeft iemand ervaring met BTW teruggave bij combinatie van in-dak en op-dak systeem?
Vraag dat in het zelfbouw topic of het btw topic, omdat je nieuwbouw hebt mag je dacht ik nog steeds een deel van de btw van de woning aftrekken. doordat het indak is helaas wel een stuk kleiner deel.
Wel goed opletten regels rond de kor zijn vanaf jan 2020 wel anders, bij btw bedrag boven een bepaalde grens moet je na een aantal jaar alsnog btw betalen.

https://www.btw-zonnepanelen.nl/nieuwe-kor/

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:36:
Ik dacht dat je 2 jaar had om te voldoen aan de epc norm. Weet niet of dat ook voor deze hypotheek geldt.
Anders eerst bouwen zonder panelen en die er later plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
jobr schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:42:
[...]

Ik dacht dat je 2 jaar had om te voldoen aan de epc norm. Weet niet of dat ook voor deze hypotheek geldt.
Anders eerst bouwen zonder panelen en die er later plaatsen.
Dan moet ik gaan voor op dak systeem, dat vind ik een stuk minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heeft mijn reactie nog zin?
Wat als je geen in-dak systeem doet maar je dak van panelen maakt?
Heb op die manier zelf een fiets afdak gemaakt. Niet op, niet in.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
onetime schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 01:25:
Heeft mijn reactie nog zin?
Wat als je geen in-dak systeem doet maar je dak van panelen maakt?
Heb op die manier zelf een fiets afdak gemaakt. Niet op, niet in.
Voor een berging lukt zoiets wel maar een compleet dak lijkt me moeilijk. Er zit een dakkapel op. De helft is aan de noordzijde.
We hebben trouwens nog geen definitieve beslissing genomen. Waarschijnlijk SolarEdge. Maar montagesysteem is nog niet gekozen. Mogelijk GSE, of een damwandprofiel plaat op het dak en daarop met clickfix of iets dergelijks
Pagina: 1