Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.718 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fmb schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:42:
Sinds een kleine 2 maanden werken de zonnepanelen op mijn nieuwbouwwoning eindelijk. Woning is eind september 2019 opgeleverd, maar de aannemer (leverancier zonnepanelen eigenlijk) had nog niet het goede profiel in de omvormer geladen en kwam daar pas na een paar maanden achter...

Ik had dus geen keuze in het type zonnepanelen, zie ook deze eerdere post: https://gathering.tweaker...message/55112127#55112127

Uiteindelijk heb ik geleverd gekregen:
14 x Suntech HyPro STP310S - 20/Wfhb - 310Wp panelen dus (zouden 295Wp worden, dus dat is fijn)
Enphase Micro omvormers M250

De ligging is Zuid-West / West, dakhelling 58 graden .

Wat me nu opvalt is dat er afvlakking optreedt, dat had ik eigenlijk niet verwacht met micro-omvormers. Dit haal ik uit de Envoy-S. De piek ligt steed rond de 3,57 kW vermogen / 0,89 kWh energie (zoals de Envoy-S het zelf aangeeft).

[Afbeelding]
Hoeveel is 14×250? Juist.... 3500 watt, dus de max. Ook vrij logisch met een 310 watt paneel eraan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:42

fmb

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:46:
[...]

Hoeveel is 14×250? Juist.... 3500 watt, dus de max. Ook vrij logisch met een 310 watt paneel eraan.
Ja, dat is wel logisch dan :)
Iets zwaardere micro omvormers waren dus fijn geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door fmb op 11-04-2020 13:49 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fmb schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:47:
[...]

Ja, dat is wel logisch dan :)
Iets zwaardere micro omvormers waren dus fijn geweest.
Valt in deze catogorie:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
Je moet er tegen kunnen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2020 13:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 07:17

Kluus

Gang is alles

Dat is het zelfde als aftoppen met een enkele omvormer en panelen in string dus. Het kan, maar wat is het voordeel? Puur financieel omdat je bij overproductie toch "maar" max 11 cent per kW terug krijgt en dit niet opweegt tegen de meerprijs van de (zwaardere) omvormer(s), of komt er nog een voordeel vwb rendament bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een catagorie die ik niet geloof, ze spreken daar over de mooiste dagen van het jaar, nou die komen pas over twee maanden....
Ze spreken over hooguit 900 watt zon vermogen, nou hier staat al 860 op mijn meet station.....
Ammehoela

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 En alles wordt volgens mij ook heter?
Maar ik ben geen fan van aftoppen, dus ik weet het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:16:
@reneeke1970 En alles wordt volgens mij ook heter?
Maar ik ben geen fan van aftoppen, dus ik weet het ook niet.
Dat meet ik niet dus geen idee. Zal ook niet zomaar dertig graden extra zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kluus schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:02:
[...]

Dat is het zelfde als aftoppen met een enkele omvormer en panelen in string dus. Het kan, maar wat is het voordeel? Puur financieel omdat je bij overproductie toch "maar" max 11 cent per kW terug krijgt en dit niet opweegt tegen de meerprijs van de (zwaardere) omvormer(s), of komt er nog een voordeel vwb rendament bij kijken?
Dat is inderdaad vergelijkbaar.
Vergeet ook niet dat wij in nederland in een vrij unieke situatie zitten, dat salderings gebeuren geeft hier een daar aanleidingen om eigenlijk rare afwegingen te maken. hoge pieken hebben in nagenoeg geen enkel land nut. Stroom is dan spot goedkoop of je omvormer wordt zelfs gecastereerd door regelgeving(maximaal percentage van de instalatie terug leveren). of letterlijk door energie beheerders op afstand terug geschroefd.
elke euro die je stopt in het halen van pieken is zonde van het geld. en wij gaan hier nu ook die kant op.
11 cent terugleververgoeding lijkt onhoudbaar voor de langere termijn, de trend lijkt dat dit hard omlaag zal gaan (zie bv tarief verlaging eneco) en dan zal je het moeten doen met het minimum (ongeveer 5 cent)

Het heeft dus eigenlijk alleen maar te maken met financieel rendement ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:37
@Rouske @Rol-Co @BarryH

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. Resultaat: De eerste goede curve van het jaar. Door wat sluierbewolking en ja hoor ook nog vliegtuigbewolking wat kleine dipjes, maar geen terugval zoals we de afgelopen weken hebben gehad met de oude omvormer.
oOo _/-\o_ *O*
Dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9uMbXhnhuRDp4zZzyh0Nmgrw9g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtmmCvd33FV3akKxo615utVR.jpg?f=fotoalbum_medium

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:08
@Wimhaw De vraag nu is lag het echt aan de omvormer of was het eigenlijk puur die grid compliance setting....

Ik (jij wellicht niet?) zou dan wel het verschil in deze en de vorige setting van de fabrikant willen weten, want wat is dan nu de max netspanning die toegestaan wordt, voordat er in huis van alles stuk gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:37
Rouske schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:46:
@Wimhaw De vraag nu is lag het echt aan de omvormer of was het eigenlijk puur die grid compliance setting....

Ik (jij wellicht niet?) zou dan wel het verschil in deze en de vorige setting van de fabrikant willen weten, want wat is dan nu de max netspanning die toegestaan wordt, voordat er in huis van alles stuk gaat!
Heb mijn mail conversatie met de monteur bij de vorige vervanging december 2018 nog eens doorgenomen en wat blijkt toen had hij deze instelling ook aan mij doorgegeven. Ook het paswoord 8)7
Was dat helemaal vergeten.
Dus met zekerheid kan ik zeggen dat deze instelling de "Default - 50Hz" was.
Heb zelf daarna nooit een factory reset gedaan.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wimhaw schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:25:
@Rouske @Rol-Co @BarryH

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. Resultaat: De eerste goede curve van het jaar. Door wat sluierbewolking en ja hoor ook nog vliegtuigbewolking wat kleine dipjes, maar geen terugval zoals we de afgelopen weken hebben gehad met de oude omvormer.
oOo _/-\o_ *O*
Dit is het resultaat.

[Afbeelding]
Lekker man d:)b

En nog lekkerder, geen dakwerk ! ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 16:48
Tja, aftoppen. Wat vind je erger: 99,5% van de tijd een te grote omvormer hebben, of 0,5% van de tijd een te kleine?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:29
Vandaag eens de tijd gevonden om de vergelijking tussen de APS YC500i en YC600 eens af te maken.
Ergens toch wel een kleine teleurstelling ivm de 8 a 9% hogere waarde op de website tov de eigen kWh meters. Waarbij de laatste in energiebalans met de “slimme” meter wel binnen meetnauwkeurigheid valt.
Hierdoor eigen verbruik de afgelopen jaren (2016-2019) te hoog ingeschat.

https://www.xzweml.nl/dom...k tussen Y500 en Y600.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AquaPlanning schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:30:
Tja, aftoppen. Wat vind je erger: 99,5% van de tijd een te grote omvormer hebben, of 0,5% van de tijd een te kleine?
0,5% van de tijd een te kleine! Waarom zou je een te kleine kopen? 20 jaar ergenis in het voorjaar voor 5 tientjes te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AquaPlanning schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:30:
Er zijn geen te grote, boven zeventig procent vermogen belasting neemt rendement af.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:52:
[...]

0,5% van de tijd een te kleine! Waarom zou je een te kleine kopen? 20 jaar ergenis in het voorjaar voor 5 tientjes te besparen?
Maximaal groep/kabel vermogen en nog plek voor een paar panelen?
Overgens zou het bij mij 200 euro hebben gescheeld, van dat geld had ik dan ook ongeveer 600 WP bij kunnen leggen. :P Dan word het financiele plaatje toch echt anders en heb je dus meer opbrengst voor dezelfde investering, dan gaat aftoppen dus ineens stroom opleveren. En het mooie is dat dit dus opbrengst is op niet piek momenten en dus nuttiger voor het eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:55
fmb schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:42:
Sinds een kleine 2 maanden werken de zonnepanelen op mijn nieuwbouwwoning eindelijk. Woning is eind september 2019 opgeleverd, maar de aannemer (leverancier zonnepanelen eigenlijk) had nog niet het goede profiel in de omvormer geladen en kwam daar pas na een paar maanden achter...

Ik had dus geen keuze in het type zonnepanelen, zie ook deze eerdere post: https://gathering.tweaker...message/55112127#55112127

Uiteindelijk heb ik geleverd gekregen:
14 x Suntech HyPro STP310S - 20/Wfhb - 310Wp panelen dus (zouden 295Wp worden, dus dat is fijn)
Enphase Micro omvormers M250

De ligging is Zuid-West / West, dakhelling 58 graden .

Wat me nu opvalt is dat er afvlakking optreedt, dat had ik eigenlijk niet verwacht met micro-omvormers. Dit haal ik uit de Envoy-S. De piek ligt steed rond de 3,57 kW vermogen / 0,89 kWh energie (zoals de Envoy-S het zelf aangeeft). Het lijkt niet aan de grafiek te liggen, de waardes die ik aflees als je op de staafdiagram drukt laat bij de piek steeds dezelfde waarde zien.

[Afbeelding]
Ik vind het wel vreemd dat men de m250 micro omvormers bij je hebben geplaatst. Dat is al een wat ouder model en op het moment van installeren waren de nieuwe IQ7 en IQ7+ al ruimschoots beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Eigenlijk is die pagina goedpraten van wat per design “verkeerd” is.

Als ze een iq8 serie uitbrengen kan die wellicht wel 400 watt op AC zetten. Als de iq7 zo goed werkte en maxiaal paneel vermogen omzetten niet nodig was waarom komt er dan met elke generatie een vermogen stijging ?

Het lijkt mij of ze achter de ontwikkeling aanlopen. Of je er veel mee verliest is een andere verhaal denk ik.
Maar goed, je weet het (of zou het moeten weten) als je die producten koopt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossedemontu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Beste Tweakers,

Inmiddels in diverse onderwerpen over Solaredge en PV installaties in het algemeen ingelezen. O.a. deze forumpost: https://gathering.tweaker...ist_messages/1883331/last

Nu ben ik wat betreft elektra een leek, maar ik heb me wel goed ingelezen.
Sinds eind februari een SolarEdge systeem gekozen (i.v.m. schaduw), de installatie is als volgt:

10x LG NeONR 365Q1C-A5 365 WP (in praktijkk 370 WP per paneel)
10x P370 Optimizers
1x Inverter SolarEdge SE3000 HD Wave

Opstelling is 6x ZO + NW (hoek 20 graden) en 4x ZO (hoek 20 graden).
10 panelen in 1 string geplaatst op twee keer een plat dak.
3 a 4 panelen liggen op bepaalde tijden van de dag in de schaduw.

Nu heeft mijn installatie 3,7 kWp aan vermogen. De afgelopen dagen met flinke zon maximaal 2300 kW gehaald op de piek. Dat valt wat tegen.

In diverse fora al gelezen dat ik wel de juiste optimizers heb (60 cells en voor hoge rendement panelen), deze heb ik ook gecontroleerd en werken naar behoren. De P404 zou niet kunnen in verband met het aantal panelen in één string. Nu heb ik een vraag over de opbrengst. Deze is wat aan de lage kant, komt dat door het systeem en de opstelling (deels schaduw) of doordat het in april simpelweg nog niet zoveel zonkracht hebben? M.a.w. ben ik te ongeduldig en neemt de maximale opbrengst toe naarmate we richting de zomer gaan?

Ik heb eventueel nog wat screenshots van de installatie of de ligging. Ook naar het voltage van de optimizers gekeken, sommige zitten aan de max (60V) terwijl anderen nog veel 'over' hebben. Graag hoor ik wat ik hiermee het beste kan doen. Mocht het een ongunstige of onvoldoende installatie zijn dan wil ik dat zo snel mogelijk weten om nog te laten aanpassen als het straks echt lekker weer wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jossedemontu schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:02:
Beste Tweakers,

Inmiddels in diverse onderwerpen over Solaredge en PV installaties in het algemeen ingelezen. O.a. deze forumpost: https://gathering.tweaker...ist_messages/1883331/last

Nu ben ik wat betreft elektra een leek, maar ik heb me wel goed ingelezen.
Sinds eind februari een SolarEdge systeem gekozen (i.v.m. schaduw), de installatie is als volgt:

10x P370 Optimizers

Nu heeft mijn installatie 3,7 kWp aan vermogen. De afgelopen dagen met flinke zon maximaal 2300 kW gehaald op de piek. Dat valt wat tegen.

In diverse fora al gelezen dat ik wel de juiste optimizers heb (60 cells en voor hoge rendement panelen), deze heb ik ook gecontroleerd en werken naar behoren. De P404 zou niet kunnen in verband met het aantal panelen in één string. Nu heb ik een vraag over de opbrengst. Deze is wat aan de lage kant, komt dat door het systeem en de opstelling (deels schaduw) of doordat het in april simpelweg nog niet zoveel zonkracht hebben? M.a.w. ben ik te ongeduldig en neemt de maximale opbrengst toe naarmate we richting de zomer gaan?

Ik heb eventueel nog wat screenshots van de installatie of de ligging. Ook naar het voltage van de optimizers gekeken, sommige zitten aan de max (60V) terwijl anderen nog veel 'over' hebben. Graag hoor ik wat ik hiermee het beste kan doen. Mocht het een ongunstige of onvoldoende installatie zijn dan wil ik dat zo snel mogelijk weten om nog te laten aanpassen als het straks echt lekker weer wordt...
Met panelen in verschillende richtingen kom je sowieso niet veel verder dan 70/80 procent van totaal vermogen. En twintig graden is nog steeds ongunstig momenteel, wacht maar tot mei juni juli. En verder is april een enorme record maand tot nu toe. Zo goed dat in nl zelfs 40 procent van alle energie van panelen af komt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
jossedemontu schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:02:
de installatie is als volgt:

10x P370 Optimizers

P404 gebruik je juist voor kortere strings, iemand die je anders verteld heeft moet terug naar de PV school.

Van je LG paneel is de Isc ook niet te hoog voor een p404.

Gelukkig is je dakhoek niet te stijl, dan doen beide kanten redelijk lang mee in productie.
Maar je hebt dus 10 panelen met 3 a 4 in de schaduw, dat is dan 6 a 7 panelen in de zon.
Een p370 kan 60 volt aan de string kant uitvoeren, met 6 stuks haal je 360 van de 380 volt dus er moet altijd een 7e paneel, of die 3 andere nog de resterende 20 volt leveren.

Met 4 stuks p404 zit je al op 340 van de 380 volt, dus 5 panelen in de zon is genoeg.
Voor opstarten op noord/oost zou je dus maar 380-340=40 volt van de 6 panelen op zuid/west nodig hebben

p404 was veel beter geweest.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:11
L.N. schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:05:
We hebben sinds een maand 12 zonnepanelen (12 x 310 Wp = 3720 wp) met een Solax X1 Air 3.3-S -omvormer. De app van Solax geeft aan dat het systeem 3,0 kW is en ook is de piekopbrengst van de panelen (schuin dak gericht op het westen) niet meer dan 3100W geweest. Is dit normaal of zijn er mogelijk 2 panelen niet aangesloten?
Niemand die het weet? Hulp/antwoorden wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

L.N. schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:09:
[...]

Met je west ligging klopt de 3100 Watt in mijn optiek wel. Je zult ook wel een steil dak hebben.
Lag jou systeem op zuid dan zat ie tegen de 3200/3300 Watt aan, je max van de Solax.
Dus ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat alles aangesloten is.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L.N. schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:09:
[...]

Als je string spanning overkomt met 12×spanning? Dan is het goed.
Jij kent je paneel, wij niet.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossedemontu
jacovn schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:36:
[...]

P404 gebruik je juist voor kortere strings, iemand die je anders verteld heeft moet terug naar de PV school.

Van je LG paneel is de Isc ook niet te hoog voor een p404.

Gelukkig is je dakhoek niet te stijl, dan doen beide kanten redelijk lang mee in productie.
Maar je hebt dus 10 panelen met 3 a 4 in de schaduw, dat is dan 6 a 7 panelen in de zon.
Een p370 kan 60 volt aan de string kant uitvoeren, met 6 stuks haal je 360 van de 380 volt dus er moet altijd een 7e paneel, of die 3 andere nog de resterende 20 volt leveren.

Met 4 stuks p404 zit je al op 340 van de 380 volt, dus 5 panelen in de zon is genoeg.
Voor opstarten op noord/oost zou je dus maar 380-340=40 volt van de 6 panelen op zuid/west nodig hebben

p404 was veel beter geweest.
Dank voor je reactie, ik begrijp de rekensom niet helemaal. Waarom ga je uit van 380 V?

Zijn er nog anderen die hetzelfde onderstrepen wat betreft de optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jossedemontu schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:51:
[...]

Dank voor je reactie, ik begrijp de rekensom niet helemaal. Waarom ga je uit van 380 V?

https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf

De nominale DC spanning is 380V, ik denk dat hij daaraan refereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Bij een Solaredge systeem is er een vaste string spanning.
Dat is bij een 1 fase HDwave 380 volt, en bij een 3 fase inverter 750 volt.

Alle optimizers samen moeten die string spanning leveren. De stroom door alle optimizers is gelijk aan de stroom in de string.

Hier heb je gelijk de achileshiel van een SE systeem. Als het over verschillende orientaties ligt remt een paneel in de schaduw snel een paneel in de zon. Ik wel eens een berekening neergezet.
De SE uitleg van hun systeem gaan uit van panelen op een dakvlak met wat blaadjes op een paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Dan lijkt mij een omvormer met 2 strings en trackers of 2 (micro)omvormers beter.
Bij werd toen ook SE geadviseerd omdat ze hier vaak mee werkten. Maar SE is niet altijd de oplossing of beste opstelling volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:42

fmb

Basement schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:35:
[...]

Ik vind het wel vreemd dat men bij de m250 micro omvormers bij je hebben geplaatst. Dat is al een wat ouder model en op het moment van installeren waren de nieuwe IQ7 en IQ7+ al ruimschoots beschikbaar.
Ja, mee eens. Heb bij aanschaf woning zelfs nog gebeld met de leverancier van de zonnepanelen omdat toen net de IQ7 was aangekondigd. Telefonisch kreeg ik door dat tijdens plaatsing het meest recente model zouden plaatsen. Dat is dus helaas niet gebeurd en ik kan er helaas ook geen restpunt van maken.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Ik heb hier nog een Trina 340Wp paneel liggen dat bij een klus gevallen is op een hoek, glas gebarsten.
Misschien heeft iemand er nog iets aan voor de hobby? Paneel is verder gloednieuw.
Flesje wijn mag je hem op komen halen :)

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CedricD schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:04:
Afgelopen dagen wat bezig geweest met mijn testopstelling voor mijn toekomstig off grid systeem (verlichting in een afgelegen hok bij m'n recent aangekochte woning).

[Afbeelding]

Wat zie je:
  • 1x Ex mining rig :9
  • 1x 12V 60Ah accu
  • 1x 18V 30W zonnepaneel
  • 1x 10A Charge controller
  • 3x 12V LED verlichting (Totaalverbruik: 2A)
  • 1x Inverter 12V 220V 1500W
  • 1x computerfan voor wat wind
  • Veel ductape :9
Bedoeling is eigenlijk dat de verlichting wekelijks max 30 minuten brandt en dat ik 230V heb voor het geval ik het nodig heb (sporadisch een bosmaaier of haagschaar).

Als ik het goed bereken zou ik, met enkel de accu, een jaar verder kunnen (met enkel verlichting).
Morgen bij zonlicht even alles testen :).
Het knutselen was alvast een leuk tijdverdrijf in coronaperiode :+
Mag ik je uitnodigen in: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Vandaag is er de stroom 2 keer uit gevlogen de aardlek knalde er 2 keer uit.
De zonnepanelen zijn zeker de boosdoener.

Hier is om 16.55 een stevige regenbui losgebarsten, ik kon zien dat de stroomopbrengst zo'n 200 watt was op dat moment, toen vloog de stroom eraf.
Om 17.08 gebeurde het nog een keer.

Ik heb daarna boven gekeken en kon zien dat van 2 panelen de stroomaansluiting op het paneel en de kabelverbinding nat waren er hingen waterdruppels aan.

Ook de aluminium bevestigingsbalk was nat en er hingen druppels aan.

Hieronder een foto van bovenaf gemaakt vanuit de dakraam.

Kunnen deze waterdruppels de oorzaak zijn van kortsluiting?
Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ_nsqjGSkrzuMU3vWIFaq-5BXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0O3nSyxN1A7PxQZKdMmKaLV.jpg?f=fotoalbum_large

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Flanky schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:34:
Hoe weet je dat het aan de zonnepanelen ligt? Want alleen uit een natte connector kun je dat niet afleiden. Die connectoren zijn immers waterbestendig. Bovendien zou dat een aardfout aan de DC kant opleveren, die volgens mij niet automatisch ook een aardfout aan de AC-kant geeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2020 19:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Andrehj schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:39:
[...]

Hoe weet je dat het aan de zonnepanelen ligt? Want alleen uit een natte connector kun je dat niet afleiden. Die connectoren zijn immers waterbestendig. Bovendien zou dat een aardfout aan de DC kant opleveren, die volgens mij niet automatisch ook een aardfout aan de AC-kant geeft.
[quote]Andrehj schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:39:
[...]

Dat weet ik omdat de groep van de zonnepanelen achter een eigen aardlek zaten, en er toen de stroom ook diverse keren uit is gevlogen, ik heb de aardlek vervangen door een installatieautomaat.
Dus ik had eerst 2 aardlekken achter elkaar.

Tevens krijg ik een melding van Growatt die als volgt luid:

Device serial number: xxxxxxx
Device alias: xxxxxx
DataLog serial number: xxxxxxx
DataLog alias: xxxxxxx
Plant name: my plant
Time: 2020-04-12 17:08:15
Event id: 25
Event description: No utility.
Suggestion: Check whether the AC voltage exist by installer or an electrician, if yes, please contact Growatt.

GrowattServer

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Flanky schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:47:
[...]

[quote]Andrehj schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:39:
[...]

Dat weet ik omdat de groep van de zonnepanelen achter een eigen aardlek zaten, en er toen de stroom ook diverse keren uit is gevlogen, ik heb de aardlek vervangen door een installatieautomaat.
Dus ik had eerst 2 aardlekken achter elkaar.

Tevens krijg ik een melding van Growatt die als volgt luid:

Device serial number: xxxxxxx
Device alias: xxxxxx
DataLog serial number: xxxxxxx
DataLog alias: xxxxxxx
Plant name: my plant
Time: 2020-04-12 17:08:15
Event id: 25
Event description: No utility.
Suggestion: Check whether the AC voltage exist by installer or an electrician, if yes, please contact Growatt.

GrowattServer
Nog steeds 30ma zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Klopt nog steeds 30ma

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tja we hadden je gewaarschuwd. Met je omvormer is niks mis want die zegt gewoon er is geen spanning meer aan AC kant, vraag een elektricien hier naar te kijken.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:04:
[...]

Tja we hadden je gewaarschuwd. Met je omvormer is niks mis want die zegt gewoon er is geen spanning meer aan AC kant, vraag een elektricien hier naar te kijken.....
Ik ben het met je eens, ik zou de zonnepanelen achter een eigen aardlek van 300ma kunnen zetten maar ik zou als het een vochtprobleem is dit eerst op willen lossen.

En ik denk niet aan prolemen met mijn omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Flanky op 12-04-2020 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
[...]
Yep, als alle 10 dezelfde kant op zouden kijken is de p370 prima als je ook nog 3 panelen met schaduw hebt (kan net).
Maar ga je die 10 (met 3 schaduw) ook nog eens verdelen over 2 richtingen, dan is de keuze van p370 niet de juiste.
Dat zou dan p404 of p505 moeten zijn (beiden met max 85V output).

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 12-04-2020 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Flanky schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:08:
[...]

Ik ben het met je eens, ik zou de zonnepanelen achter een eigen aardlek van 300ma kunnen zetten maar ik zou als het een vochtprobleem is dit eerst op willen lossen.

Als de panelen lekken krijg je insulation error en stopt omvormer met leveren totdat jij op reset drukt. Daar gaat geen aardlekschakelaar van uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik snap niet echt dat mensen nogsteeds 30mA gebruiken.
Komt zo vaak voor dit.
En aardlek achter aardlek!
Doe je wel vaker electra? Of is het handig even wat na te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossedemontu
Rouske schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:14:
[...]

Yep, als alle 10 dezelfde kant op zouden kijken is de p370 prima als je ook nog 3 panelen met schaduw hebt (kan net).
Maar ga je die 10 (met 3 schaduw) ook nog eens verdelen over 2 richtingen, dan is de keuze van p370 niet de juiste.
Dat zou dan p404 of p505 moeten zijn (beiden met max 85V output).
@Rouske dank voor je reactie. Ik heb het vandaag ook berekend en ik kom inderdaad voltage tekort en de schaduw panelen remmen de panelen die in de zon liggen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Terugleggen bij de installateur? Zoja, iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
ApC_IcE schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:42:
Ik snap niet echt dat mensen nogsteeds 30mA gebruiken.
Komt zo vaak voor dit.
En aardlek achter aardlek!
Doe je wel vaker electra? Of is het handig even wat na te laten lopen?
Zal toch vaak de PV-groep achter een bestaande aardlek worden geplaatst, als die niet vol zat en dat zit je automatisch op 30 mA in Nederland.

Ik heb de boel zelf ook achter een 30 mA aardlek zitten, achteraf had ik dat wel anders kunnen doen, gelukkig geeft mijn Chinese Solis nooit problemen, ook niet met de aardlek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
jossedemontu schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:44:
[...]
@Rouske dank voor je reactie. Ik heb het vandaag ook berekend en ik kom inderdaad voltage tekort en de schaduw panelen remmen de panelen die in de zon liggen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Terugleggen bij de installateur? Zoja, iemand ervaring mee?
Kan je van die optimizer grafieken maken van spanning en vermogen (zoals in het topic waar je zelf al naar refereert), zodat zichtbaar is hoe lang en tot welke tijd je de beperking hebt?

Dan kan je dat voorleggen aan je installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:56
Vraagje aan de experts hier.
Ik krijg over een paar maanden 28 panelen extra op het dak, op waarschijnlijk een SMA STP8.0, verder zit ik nog wat te vogelen met mijn 13 panelen (255WP) die ik nu heb. Deze kunnen prima op zuid op de 2e MPP. De 2x 14 komen dan in polystring op de 1e MPP, Oost-West dak 35gr.

Ik zat alleen even te denken, is het een idee om 6 op noord te leggen, en 6 op zuid en deze ook in poly op de 2e mpp zetten? 400kWh minder opbrengst (12 ipv 13 panelen) waar ik niet wakker van lig, cosmetisch ziet het er wel beter uit. Iets met WAF...

Gaat dit super inefficiënt zijn of maakt dat niet veel uit omdat de eerste MPP wel lekker belast wordt met 28 panelen. Qua eigen verbruik is het wellicht wel beter?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:30:
[...]

Als de panelen lekken krijg je insulation error en stopt omvormer met leveren totdat jij op reset drukt. Daar gaat geen aardlekschakelaar van uit.
Het is mij niet bekend bij welke lekstroom een PV omvormer moet stoppen. Daarbij is een ALS ook nog beperkt qua frequentie gevoeligheid. Heb zelf wel eens gehad bij een gedeelde 30 mA groep dat de ALS gewoon uitgaat op basis van een te hoge totale lek van PV + WP + woonkamer. En ja, er was iets mis met de PV installatie.
Andrehj schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:39:
[...]

Die connectoren zouden waterbestendig horen te zijn. Ik zou er niet vanuit gaan. Ervaring in de praktijk (op een platdak) is bij mij helaas anders. Gelukkig zat PV op een bestaande groep en werd het dus snel opgemerkt door de bewoners :P

@Flanky
Regel eens een isolatieweerstandsmeter van 500 Volt en sluit + en - kort van de string (in het donker). Meet dan de isolatieweerstand van de string ten opzichte van aarde. Deze hoort goed geïsoleerd te zijn. En anders opzoek gaan naar welke connector of welk paneel het probleem veroorzaakt.

Overigens is mijn mening en ervaring dat er iets mis is als de lekstroom een 30 mA aardlekschakelaar doet aanspreken. Om die reden zou ik toch 30 mA toepassen in plaats van niks of 300 mA. Het probleem kan je beter vroegtijdig detecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:27:
[...]

Het is mij niet bekend bij welke lekstroom een PV omvormer moet stoppen. Daarbij is een ALS ook nog beperkt qua frequentie gevoeligheid. Heb zelf wel eens gehad bij een gedeelde 30 mA groep dat de ALS gewoon uitgaat op basis van een te hoge totale lek van PV + WP + woonkamer. En ja, er was iets mis met de PV installatie.
Eens! Daarom altijd beter om de pv zijn eigen aardlek te geven
.

Die connectoren zouden waterbestendig horen te zijn. Ik zou er niet vanuit gaan. Ervaring in de praktijk (op een platdak) is bij mij helaas anders. Gelukkig zat PV op een bestaande groep en werd het dus snel opgemerkt door de bewoners :P
Mijn ervaring ook, na een aantal jaar geven ze een insulation error bij nat weer...
@Flanky
Regel eens een isolatieweerstandsmeter van 500 Volt en sluit + en - kort van de string (in het donker). Meet dan de isolatieweerstand van de string ten opzichte van aarde. Deze hoort goed geïsoleerd te zijn. En anders opzoek gaan naar welke connector of welk paneel het probleem veroorzaakt.

Overigens is mijn mening en ervaring dat er iets mis is als de lekstroom een 30 mA aardlekschakelaar doet aanspreken. Om die reden zou ik toch 30 mA toepassen in plaats van niks of 300 mA. Het probleem kan je beter vroegtijdig detecteren.
En ik denk de growatt, 2 kennisen van me hebben een growatt maar beide gewoon op een 30mA dus waarom hier niet, dan is er toch wat mis met de growatt of ergens al teveel lekstroom standaard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Flanky schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:08:
[...]
Het probleem ligt nog aan de panelen, nog aan de omvormer, het ligt aan de installateur. RTFM.....

Het is hier veel vaker besproken, er zijn vele omvormers die het jaren prima doen achter een 30 mA ALS, maar er zijn er ook die er meerdere keren in de week m laten afschakelen.
Je omvormer achter een 30 mA AL zetten, is vaak een bewuste keus uit financieel oogpunt (van de installateur), waarmee je een risico neemt.
Afgelopen week ook iemand aan de telefoon gehad, omvormer staat al dik een maand uit, achter een 30 mA ALA, installateur bestaat intussen niet meer, en er is geen monitoring. Dag opbrengsten van een mooie maand maart & april.

Als je deMC4 stekkers netjes opbind met tywraps die geschikt zijn om buiten te gebruiken krijg j niet zomaar isolatiefouten. Als dat zo was was ik 24/7 isolatiefouten aan het verhelpen, en dat is gelukkig niet zo.

Zomaar willekeurig een isolatiemeting doen heeft vrij weinig zin. de meeste isolatiefouten ontstaan tijdens / na een regenbui, dan wel een mistige / koude ochtend en drogen daarna op waarna ook de isolatie fout verdwijnt. Dat is een van de lastigheden om een isolatiefout te vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door Andre1973 op 13-04-2020 00:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Ik heb een Iskra groepenkast maar deze heeft geen ALS van 1 module breed en alleen die kan ik nog kwijt in de groepenkast.

Maar bedankt voor jou tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Flanky schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:05:
[...]

Ik heb een Iskra groepenkast maar deze heeft geen ALS van 1 module breed en alleen die kan ik nog kwijt in de groepenkast.

Maar bedankt voor jou tip!
Ik neem aan dat jouw PV wel achter een eigen groep zit van 1 module breed? dan kan je als je nog 1 modul over het deze wellicht vervangen door een ALA van 2 breed.
Er zijn e ook van 1 breed, maar dat is een merk dat ik niet durf aan te bevelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jossedemontu schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:44:
[...]

Als je alles in een pakket het aangeboden gekregen, en de situatie was duidelijk voor de installateur, en er is niet veranderd na die tijd (wij hebben wel een een systeem geplaatst op een plat dak, werd er daarna een groot, veel hoger gebouw neer gezet vlak bij) dan mag de installateur dat oplossen. Die zou moeten weten hoe het wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Andre1973 schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:10:
[...]

Ik neem aan dat jouw PV wel achter een eigen groep zit van 1 module breed? dan kan je als je nog 1 modul over het deze wellicht vervangen door een ALA van 2 breed.
Er zijn e ook van 1 breed, maar dat is een merk dat ik niet durf aan te bevelen.
Ik heb de zonnepanelen op 1 aparte groep zitten en deze kan ik vervangen door een andere module meer ruimte heb ik niet.

Zelf heb ik deze gevonden; https://www.groepenkastbe...kautomaat-B-20A-300ma-1PN

Is die Emat iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Flanky schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:20:
[...]

Ik heb de zonnepanelen op 1 aparte groep zitten en deze kan ik vervangen door een andere module meer ruimte heb ik niet.

Zelf heb ik deze gevonden; https://www.groepenkastbe...kautomaat-B-20A-300ma-1PN

Is die Emat iets?
Tja, ik plaats het zelf niet, tenzij op aangedrongen, maar het is volgens mij wel het enige merk dat iets heeft in die maat. Je kan misschien ook een klein uitbreidingskastje plaatsen. er zijn er voor 2 of 4 modellen dacht ik.
Deze
https://www.groepenkastbe...afmetingen-zijn-160x55-mm

"De nominale meetspanning is 230 Volt en de nominale meetstroom is 20 ampère. Je kunt deze automaat op de DIN-rail plaatsen van de EMAT groepenkasten en is zowel voor 1 als 3 fase toepasbaar."

mij benieuwen hoe ze die voor 3 fasen gaan toepassen...

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 13-04-2020 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flanky schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:34:

Hier is om 16.55 een stevige regenbui losgebarsten, ik kon zien dat de stroomopbrengst zo'n 200 watt was op dat moment, toen vloog de stroom eraf.
Om 17.08 gebeurde het nog een keer.

Ik heb daarna boven gekeken en kon zien dat van 2 panelen de stroomaansluiting op het paneel en de kabelverbinding nat waren er hingen waterdruppels aan.

Ook de aluminium bevestigingsbalk was nat en er hingen druppels aan.

Hieronder een foto van bovenaf gemaakt vanuit de dakraam.

Kunnen deze waterdruppels de oorzaak zijn van kortsluiting?
Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?

[Afbeelding]
Wacht even, heb je nog niets mee gedaan sinds de vorige keer? Ook niet de aardlek vervangen! Eventueel wisselen met een ander in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:12

Freakie1NL

Grote Baas

Andre1973 schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:23:
[...]

Tja, ik plaats het zelf niet, tenzij op aangedrongen, maar het is volgens mij wel het enige merk dat iets heeft in die maat.
Afgelopen maand een buiten groep bij geplaatst op een aardlekautomaat toen kwam in ik tijdens mijn zoektocht nog de volgende merken tegen die een 1 DIN ALAMAT hebben; Siemens (5SV1316-6KK16), GE, Vekto en ETI.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen om de kast met een mini kastje uit te breiden want dat op Siemens na gerenommeerde zich niet wagen aan een 1 DIN ALAMAT zegt mij genoeg. Wel heeft bij mij de PV installateur een EMAT ALAMAT geplaatst. Als ik de prijzen op internet zie snap ik dat vanuit hun oogpunt t.o.v de rest. Mijn voorkeur heeft het niet. Maar oké. Hou hem goed in gaten zal vast binnen garantie periode defect gaan als ik naar de algehele kwaliteit kijk en dan vervang ik hem zelf wel met een de twee eerst boven genoemde merken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Oilman schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:17:
[...]

Zal toch vaak de PV-groep achter een bestaande aardlek worden geplaatst, als die niet vol zat en dat zit je automatisch op 30 mA in Nederland.

Ik heb de boel zelf ook achter een 30 mA aardlek zitten, achteraf had ik dat wel anders kunnen doen, gelukkig geeft mijn Chinese Solis nooit problemen, ook niet met de aardlek.
Bij ons op een eigen aardlek automaat!
Bij pv verdeler komt er ook een aardlekautomaat bij beneden. Dan zit wat er nog meer op de verdeler zit ook bij die aardlek maar dat is het.

In het verleden genoeg problemen mee gehad.
Oplossing van @AUijtdehaag vind ik ook goedmet 100mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vraag:
Leveren dure panelen van 350 watt en goedkopere panelen van 310 watt met het zelfde formaat bij donker weer in de winter beide (ongeveer) even veel stroom?

Ik wil juist in de winter zoveel mogelijk stroom opwekken tegen een zo laag mogelijke investering/ afschrijving.
(en ja ik weet van Saldering die langzaam wordt afgebouwd)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Flanky schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:20:
[...]

Is die Emat iets?
Ik heb deze al vanaf 2012 in mijn groepenkast zitten voor de zonnepanelen (2.5kW omvormer) en sinds een jaar zit hij in een 3-fase groepenkast aangesloten op een verdeelblokje.@Andre1973

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frisianstar schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:16:
Vraag:
Leveren dure panelen van 350 watt en goedkopere panelen van 310 watt met het zelfde formaat bij donker weer in de winter beide (ongeveer) even veel stroom?

Ik wil juist in de winter zoveel mogelijk stroom opwekken tegen een zo laag mogelijke investering/ afschrijving.
(en ja ik weet van Saldering die langzaam wordt afgebouwd)
Tel maar terug naar tien procent, de ene 31 en de andere 35 watt. Neem maar poly dan ben je beter af, dan krijg je misschien 40 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
reneeke1970 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:36:
[...]

Als je string spanning overkomt met 12×spanning? Dan is het goed.
Jij kent je paneel, wij niet.....
Helaas geeft de app en webinterface van de omvormer geen info over de spanning. Die geeft überhaupt weinig info. Eigenlijk niet behalve het aantal watt die momenteel door de panelen worden opgebracht en hoeveel Watt de omvormer er van maakt. En dan een grafiek met de dagopbrengst per uur, per dag, maand, etc. Zelfs het aantal panelen wordt niet vermeld.

Het type paneel weet ik niet, behalve dan de zeer summiere beschrijving “Bauer 310 wp”.
JoKo schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:22:
[...]

Met je west ligging klopt de 3100 Watt in mijn optiek wel. Je zult ook wel een steil dak hebben.
Lag jou systeem op zuid dan zat ie tegen de 3200/3300 Watt aan, je max van de Solax.
Dus ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat alles aangesloten is.
Fijn om te horen dat alles goed lijkt aangesloten te zijn. Het dak is inderdaad redelijk steil. Ik vraag mij wel af waarom het systeem aangeeft dat het 3,0 kW is, als de panelen en omvormer allebei meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L.N. schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:50:
[...]

Helaas geeft de app en webinterface van de omvormer geen info over de spanning. Die geeft überhaupt weinig info. Eigenlijk niet behalve het aantal watt die momenteel door de panelen worden opgebracht en hoeveel Watt de omvormer er van maakt. En dan een grafiek met de dagopbrengst per uur, per dag, maand, etc. Zelfs het aantal panelen wordt niet vermeld.

Het type paneel weet ik niet, behalve dan de zeer summiere beschrijving “Bauer 310 wp”.

[...]

Fijn om te horen dat alles goed lijkt aangesloten te zijn. Het dak is inderdaad redelijk steil. Ik vraag mij wel af waarom het systeem aangeeft dat het 3,0 kW is, als de panelen en omvormer allebei meer zijn.
Misschien deze?
https://gd-energy.be/vlaa...ls/bauer-310-wp-glas-glas
Dan moet je 34×12=408 volt aflezen op de omvormer, iets wat iedere omvormer in zijn display laat zien, soms wat knopjes drukken...
Wat is je merk? Vast wel iemand hier die het uitlegd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 03:10

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Hoera! Gisteren is hier om 18:15 de knop omgegaan. Welke knop? Die van de PV groep!
Vanaf dat moment zijn er 26x Jinko 320W actief in Oost/West platdakopstelling achter een Fronius Symo 6.0.

Wil ik bij deze de vaste rotten hier even bedanken voor alle info die de afgelopen jaren in dit topic is gespuwd. Het was voldoende om er wat moois van te maken. Je weet wanneer je je aangesproken mag voelen :)

Op speciaal verzoek @klump4u ;)

Vanuit het oosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uDEdmw1jFLMVia69353DjALtPI=/f/image/KgfKzGK6dgbJB4zxlyHWVl0A.jpg

Vanuit het westen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBXg74ZCV9hYSA-6cX0BlmulBCk=/f/image/QO7e8BNk2clqeVzhiMOmUZua.jpg

Omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpbPWev8EfxMg2pSC9FV2RlkFPw=/f/image/fEW7TSxIGbvUpTye2qdPFlni.jpg

En nee, het is nog niet 100% af. Weten jullie gelijk waar m'n 2e Paasdag naar toe gaat :+

[ Voor 38% gewijzigd door Maestro op 13-04-2020 12:43 . Reden: Bewijs toegevoegd ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Maestro schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:00:
Hoera! Gisteren is hier om 18:15 de knop omgegaan! Welke knop? Die van de PV groep!
Vanaf dat moment zijn er 26x Jinko 320W actief in Oost/West platdakopstelling achter een Fronius Symo 6.0.

Wil ik bij deze de vaste rotten hier even bedanken voor alle info die de afgelopen jaren in dit topic is gespuwd. Het was voldoende om er wat moois van te maken. Je weet wanneer je je aangesproken mag voelen :)
Foto’s willen ze hier anders is het niet gebeurt😉

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
reneeke1970 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:55:
[...]

Misschien deze?
https://gd-energy.be/vlaa...ls/bauer-310-wp-glas-glas
Dan moet je 34×12=408 volt aflezen op de omvormer, iets wat iedere omvormer in zijn display laat zien, soms wat knopjes drukken...
Wat is je merk? Vast wel iemand hier die het uitlegd
Het zou best kunnen dat dit de panelen zijn, maar weet het niet zeker. Het probleem is echter dat de omvormer (Solax x1 air 3.3-s) geen scherm heeft, want alles gaat via een app. De app heeft een inlog voor gebruikers en een voor de installateurs. Ik denk dat die laatste veel meer info laat zien dan de gewone gebruikers inlog. Ik zal vragen of ik de andere inloggegevens ook kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Trebbors

Failure is no option!

Het is een mooi moment om de panelen eens na te lopen aangezien ik nog twijfel aan de opbrengst.

Situatie:

8x 310Wp EC-Solar panelen, Hosola smart 2500TL, ligging op zuid - net geen zuid-west. Geen schaduw.
De open klemspanning is per paneel getest. Gesloten klemspanning is ook in orde, AC kant afgeschakeld.
Panelen hebben afgelopen weken op +/- 30 graden hoek gelegen. Normaal liggen ze bijna plat. Het verschil is ongeveer 120W totaal op een zonnig moment, nice to know.

Op de 30 graden hoek afgelopen vrijdag, hoogste stand zon, precies 1700W. (van 2480Wp)

Nu ik de grafieken goed bekijk op de solarman portal valt me het volgende op. P = U * I gaat niet op.

Aldus portal:
1700W
248.5V
7.8A

248.5 x 7.8 geeft op me telmachine 1938,3W

Bij 1938W zou het rendement 78% zijn op het totale Wp vermogen. Een stuk beter al dan 68%.
Wellicht is een omvormer ook niet 100% efficiënt maar is dit niet teveel van het goede?
(Landcode omvormer staat op Nederland).

Ik had het idee om ook de kortsluitspanning eens per paneel te meten. Vanwege enkele snail trails. Echter is 7.8A op de omvormer bij deze set geen verkeerde waarde lijkt me.

Wat raden jullie aan?

Piekmoment is daadwerkelijk een uur later dan weergegeven in de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d3k5pCReLRhUh3uhgAXd6uNuXI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/M7WpKWtnpzpRTZRLAeSIKSx2.png?f=fotoalbum_medium

PS Het lukt me niet om de tijden van de grafieken juist te krijgen op de solarmanpv portal.
GMT +01:00 Amsterdam en DST aangevinkt geeft in de overview een grafiek met -2 uur tijdsverschil. De historie geeft -1 uur tijdsverschil.

[ Voor 19% gewijzigd door Trebbors op 13-04-2020 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 14:42
Vandaag enorm negatieve stroomprijs een aantal uur. 8 cent! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsK4uFCoCZqeeiHUamFn5MuPwvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUcQKEgVcBNHSrqk3K0jf55D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:24
@Trebbors

Schaf een aparte kWh meter aan. Zo kan je de opbrengst per dag noteren en vergelijken met andere installaties?

De geproduceerde kWh's die mijn omvormers aangeven zijn iets rooskleuriger dan wat mijn kWh meters aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

GioStyle schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:12:
@Trebbors

Schaf een aparte kWh meter aan. Zo kan je de opbrengst per dag noteren en vergelijken met andere installaties?

De geproduceerde kWh's die mijn omvormers aangeven zijn iets rooskleuriger dan wat mijn kWh meters aangeven.
Gedeeltelijk mee eens, bedankt voor je input. Ik wil graag weten of het zinvol is om de kortsluitstroom per paneel na te meten of een andere check uit te voeren. Vergeleken met sets op PVoutput en de Solarman portal presteert mijn set slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trebbors schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:00:
Het is een mooi moment om de panelen eens na te lopen aangezien ik nog twijfel aan de opbrengst.

Situatie:

8x 310Wp EC-Solar panelen, Hosola smart 2500TL, ligging op zuid - net geen zuid-west.
De open klemspanning is per paneel getest. Gesloten klemspanning is ook in orde, AC kant afgeschakeld.
Panelen hebben afgelopen weken op +/- 30 graden hoek gelegen. Normaal liggen ze bijna plat. Het verschil is ongeveer 120W totaal op een zonnig moment, nice to know.

Op de 30 graden hoek afgelopen vrijdag, hoogste stand zon, precies 1700W. (van 2480Wp)

Nu ik de grafieken goed bekijk op de solarman portal valt me het volgende op. P = U * I gaat niet op.

Aldus portal:
1700W
248.5V
7.8A

Bij 1938W zou het rendement 78% zijn op het totale Wp vermogen. Een stuk beter al dan 68%.
Wellicht is een omvormer ook niet 100% efficiënt maar is dit niet teveel van het goede?

Ik had het idee om ook de kortsluitspanning eens per paneel te meten. Vanwege enkele snail trails. Echter is 7.8A op de omvormer bij deze set geen verkeerde waarde lijkt me.

Wat raden jullie aan?

[Afbeelding]

PS Het lukt me niet om de tijden van de grafieken juist te krijgen op de solarmanpv portal.
GMT +01:00 Amsterdam en DST aangevinkt geeft in de overview een grafiek met -2 uur tijdsverschil. De historie geeft -1 uur tijdsverschil.
Heb je geen simpele stekker vermogen meter? Misschien klopt heel die 1700 niet.
Daarom heb ik aparte kWh meter want die omvormers kletsen maar wat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

reneeke1970 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:20:
[...]

Serieus? Dus dat het al jaren veel meer is dan wat de Hosola aangeeft?

Ik heb er één, moet ik de draden even van omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
@cville Heb jij ooit nog bovenwater gekregen wat zorgde voor de derating melding van jouw STP6.0?
cville in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik heb sinds vrijdag een STP5.0 met de nieuwste firmware en zie hetzelfde.
General operating status: Derating
Reason for derating: not active

In het event log zie ik geen meldingen voorbij komen en een te hoge temperatuur kan het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 16:52
Polster schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:28:
@cville Heb jij ooit nog bovenwater gekregen wat zorgde voor de derating melding van jouw STP6.0?

In het event log zie ik geen meldingen voorbij komen en een te hoge temperatuur kan het ook niet zijn.
Nee. Ik krijg noch mondeling, noch schriftelijk antwoord op mijn vraag. De servicedesk zegt dat ik teruggebeld wordt, maar dat is nog nooit gebeurd. Wellicht dat jij meer geluk hebt; ik hoor graag wat er uit komt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Trebbors schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:00:

Situatie:

8x 310Wp EC-Solar panelen, Hosola smart 2500TL, ligging op zuid - net geen zuid-west.

Aldus portal:
1700W
248.5V
7.8A

Wat raden jullie aan?

[Afbeelding]

Heb je wel goed gezocht op pvoutput ? Kijk eens bij deze?
https://www.pvoutput.org/...9878&dt=20200412&gs=0&m=0

@onetime Misschien iets voor de startpost om uit te leggen hoe je naar vergelijkbare systemen zoekt?
Pvladder en dan find “30 tilt +sw”

Alles bij de gratie van een eigenaar die alles goed ingevoerd heeft, maar toch...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Polster schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:28:

Mijn 10.0 zegt ook hetzelfde, opbrengst is prima.

Condition Ok
Operating status Derating
Grid relay status Closed
Derating not active

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 13-04-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

joozzt schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:44:
[...]

Heb je wel goed gezocht op pvoutput ? Kijk eens bij deze?
https://www.pvoutput.org/...9878&dt=20200412&gs=0&m=0

@onetime Misschien iets voor de startpost om uit te leggen hoe je naar vergelijkbare systemen zoekt?
Pvladder en dan find “30 tilt +sw”

Alles bij de gratie van een eigenaar die alles goed ingevoerd heeft, maar toch...
Merci.
Misschien ben ik te zeer gefocust op al die aardige tweakers die claimen in deze maand dikke 5 a 6 punters te halen in het topic over de opbrengst en dus zeker minimaal al 80% van de maximale Wp te halen. Al blijft het verhaal P = U * I vreemd. Wellicht heeft iemand daar nog een verklaring voor.

Ik ga een externe meter aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Verplaatst: Nieuwe PV systeem bepalen

[ Voor 97% gewijzigd door rube op 13-04-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

GioStyle schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:12:
@Trebbors

reneeke1970 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:20:
[...]

Aangesloten. De vermogensmeter op het stopcontact loopt aardig in lijn met de omvormer. De omvormer kletst hier niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:13
Misschien een stomme vraag en wellicht ook niet helemaal in het juiste topic, maar ik heb een vraag m.b.t. schoonmaken. Ik heb mijn installatie vanaf vorig jaar (1 juli 2019) op het dak liggen. Normaal spoelen die dingen met wat regen goed schoon. Nu is het al een tijdje droog en heeft het toevallig gisteren een heel klein beetje geregend. Dit zie ik wel terug in de opbrengst/piekvermogen vandaag ondanks het toch wel wat mindere weer.

Wat doen jullie m.b.t. schoonmaken? Gewoon een keer in de zoveel tijd als er wat stof op zit afspuiten met een tuinslang? Of hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Witlof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meM3XxBJUzIQ3iuThljZETMkdrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PrqSZzxB1UKlG778WQSUaa5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOf8o6IGaG_j4ONm0TQ65IU-WdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDu8uWMuTm0gNY9ubuk5iefh.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua opbrengst maakt het weinig uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:13
Dat ziet er profi uit. Maar maakt het niet veel uit? Ik zat gisteren ergens tussen de 2,5 en 3 kWp en vandaag na een beetje regen van gisteren/vanmorgen gaat het max tussen de 3kWp en 3,5kWp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
Witlof schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:13:
[...]

Dat ziet er profi uit. Maar maakt het niet veel uit? Ik zat gisteren ergens tussen de 2,5 en 3 kWp en vandaag na een beetje regen van gisteren/vanmorgen gaat het max tussen de 3kWp en 3,5kWp.
Denk dat dit vooral door de huidige (lagere) temperatuur komt, en niet door de regen. Hier ook een hogere max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Witlof Je hebt vandaag niet continue zon, dus je panelen koelen af.
Daarmee hogere pieken als de zon erop komt.
Nee het maakt niks uit.
Toevallig eergisteren bij svensolar gedaan.
https://pvoutput.org/comp...7683&sid=15478&sid1=36100
Ik kan geen verschil ontdekken.
Ik moet wel zeggen dat er nu wel veel zand op de panelen en autos liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 14:53

DjVe

Hatsaflats!

Dat zal vooral door de temperatuur op het dak komen. Deze is veel lager dan bijvoorbeeld gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rube Beter even een eigen topic aanmaken, anders val je in de vergetelheid hier.
<verplaatst>

[ Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trebbors schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:16:
[...]

[...]

Aangesloten. De vermogensmeter op het stopcontact loopt aardig in lijn met de omvormer. De omvormer kletst hier niet ;)
Dan kletsen de voltage en ampère, want jou formule klopt. Zou toch niet zijn dat er heel veel verloren gaat intern in de omvormer. Kun je alleen testen met andere omvormer, ik geef het op...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47
lothar schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:03:
Vandaag enorm negatieve stroomprijs een aantal uur. 8 cent! [Afbeelding]
Vandaag veel meer wind?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 21:30
Witlof schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:03:

Wat doen jullie m.b.t. schoonmaken? Gewoon een keer in de zoveel tijd als er wat stof op zit afspuiten met een tuinslang? Of hoe doen jullie dat?
Bij mij zijn de panelen pas voor de eerste keer schoon gemaakt na 14 jaar gebruik. Niet omdat de opbrengst al terug liep, maar omdat dat er aan zat te komen, zoals zichtbaar op de foto's. Zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Het paneel met de meeste snail trails hier doet niet veel minder dan de overige panelen. 6,8A, rechtopstaand richting de zon, zojuist gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

reneeke1970 schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:34:
[...]

Dan kletsen de voltage en ampère, want jou formule klopt. Zou toch niet zijn dat er heel veel verloren gaat intern in de omvormer. Kun je alleen testen met andere omvormer, ik geef het op...
Dat zou mooi zijn, met een andere omvormer testen. Maar wie krijg je zo gek..

Het vermogensverschil is erg groot. Is er iemand hier die zelf kan checken of P = U * I op gaat voor zijn eigen systeem?

[ Voor 13% gewijzigd door Trebbors op 13-04-2020 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 21:29
@Trebbors
Voor wat het waard is.
klein stukje logging van mijn omvormer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
id      datum               i_1 u_1     i_2 u_2     watt    watt naar net
24978   2020-04-12 17:00:00 3.2 498.9   3.2 335.5   2670.08 2593
24979   2020-04-12 17:05:00 3.2 499.9   3.2 335.5   2673.28 2599
24980   2020-04-12 17:10:00 3.1 498.9   3.0 335.1   2551.89 2440
24981   2020-04-12 17:15:00 2.9 500.0   2.9 335.4   2422.66 2354
24982   2020-04-12 17:20:00 2.9 499.9   2.9 335.6   2422.95 2305
24983   2020-04-12 17:25:00 2.8 501.2   2.7 336.3   2311.37 2189

i_1,u_1 is string 1, i_2,u_2 is string 2 uitgelezen vanuit de omvormer.
watt is (i_1*u_1)+(I_2*u_2)
Watt naar net is wat er uitgespuugd is. ong 96% rendement.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

insomniac schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:37:
@Trebbors
Voor wat het waard is.
klein stukje logging van mijn omvormer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
id      datum               i_1 u_1     i_2 u_2     watt    watt naar net
24978   2020-04-12 17:00:00 3.2 498.9   3.2 335.5   2670.08 2593
24979   2020-04-12 17:05:00 3.2 499.9   3.2 335.5   2673.28 2599
24980   2020-04-12 17:10:00 3.1 498.9   3.0 335.1   2551.89 2440
24981   2020-04-12 17:15:00 2.9 500.0   2.9 335.4   2422.66 2354
24982   2020-04-12 17:20:00 2.9 499.9   2.9 335.6   2422.95 2305
24983   2020-04-12 17:25:00 2.8 501.2   2.7 336.3   2311.37 2189

i_1,u_1 is string 1, i_2,u_2 is string 2 uitgelezen vanuit de omvormer.
watt is (i_1*u_1)+(I_2*u_2)
Watt naar net is wat er uitgespuugd is. ong 96% rendement.
Dat is een zeer goed rendement. Ook mooi dat je omvormer herleidbare waardes laat zien.

Mag ik aannemen dat de mppt niet meer van invloed is op het afgegeven AC vermogen zodra de U en I bekend zijn? Concreet heb ik dus waardes waarbij een hogere P te verwachten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 16:48
Trebbors schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:04:
[...]

Dat zou mooi zijn, met een andere omvormer testen. Maar wie krijg je zo gek..

Het vermogensverschil is erg groot. Is er iemand hier die zelf kan checken of P = U * I op gaat voor zijn eigen systeem?
Bij mij, Growatt 1500 en Growatt 200, beide uit 2019 klopt het keurig.

Waar heb je het rendement afgelezen? Als het van het display is dan kan er een veelvoorkomende vergissing zijn gemaakt: de 1700W uit je rekenvoorbeeld is bij de nominale spanning van 230V berekend. Dan klopt het keurig als je het rendement meeneemt. Is een veel voorkomende vergissing, waarschijnlijk kun je ook wat dieper in de logs kijken en daar zal het wel kloppen gok ik.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

AquaPlanning schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:39:
[...]

Bij mij, Growatt 1500 en Growatt 200, beide uit 2019 klopt het keurig.

Waar heb je het rendement afgelezen? Als het van het display is dan kan er een veelvoorkomende vergissing zijn gemaakt: de 1700W uit je rekenvoorbeeld is bij de nominale spanning van 230V berekend. Dan klopt het keurig als je het rendement meeneemt. Is een veel voorkomende vergissing, waarschijnlijk kun je ook wat dieper in de logs kijken en daar zal het wel kloppen gok ik.
Ik lees het af op de solarman portal die rechtstreeks zijn voeding krijgt via de omvormer.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d3k5pCReLRhUh3uhgAXd6uNuXI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/M7WpKWtnpzpRTZRLAeSIKSx2.png?f=fotoalbum_medium

Ik denk dat dit wel de waardes om te berekenen zijn aangezien ik ze alle drie in dezelfde grafiek heb staan en er gesproken wordt over DC.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 16:52
Ter lering ende vermaek: we weten allemaal dat warmere panelen minder opleveren en dat je dat uit kunt rekenen. Het komt echter maar heel weinig voor dat er zo'n groot temperatuurverschil is in 2 dagen tijd. Hieronder een toename van 17% als gevolg van een temperatuurdaling van 25 naar 13 graden (ZO Brabant):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw2ew4sTUuqs7xXi6UIZ0Mgzs28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXfBY2Wf72eU3iX6hNFTKy0V.png?f=fotoalbum_large

Ondanks het enorme verschil tot 13:45 door bewolking is de totale opbrengst minder dan 14% lager dan 2 dagen er voor.

Wellicht aardig om te zien voor tweakers die net aan PV beginnen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik heb vandaag exact net zoveel opgewekt als gisteren, ondanks dat het gisteren een mooie parabool was en vandaag veel bewolking. Temperatuur doet dus best wel wat ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:26
Keuze voor een plat dak. Volledig zuid. Landscape.

10 of 15 % helling. Wat zouden jullie doen?
(T wordt geen oost west helaas ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Speedfightserv op 13-04-2020 20:41 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
oost-west neerleggen :) 15 graden
Maximale opbrengst van het dak met beetje spreiding

als je perse zuid wil (beste TVT idee), dan hangt het ervan af.
Kijk hoeveel rijen je kwijt kan en of je dan de afstand tussen de rijen zo groot kan krijgen dat je met 15% mimimaal/geen schaduw hebt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:26
BarryH schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:33:
oost-west neerleggen :) 15 graden
Maximale opbrengst van het dak met beetje spreiding

als je perse zuid wil (beste TVT idee), dan hangt het ervan af.
Kijk hoeveel rijen je kwijt kan en of je dan de afstand tussen de rijen zo groot kan krijgen dat je met 15% mimimaal/geen schaduw hebt
Helaas wordt het geen oost-west

Ik kan ook proberen die valkpro duo er op te leggen...

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw