5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Daarmee een installatie met 9900 WP totaal en precies onder die grens van de belastingdienst om complexiteit te voorkomen.
Nu heb ik van een aanbieder een omvormer aangeboden gekregen te weten de Solis 3P8K met dus 8000 WAC. De recommended PV power is 9,6 kW.
Het gaat om een installatie op het zuid/zuid-westen (205°) met een dakhelling van 45 graden.
Uiteraard weet ik dat de theoretische 9,9 kW van de installatie in NOTC niet behaald wordt maar wat is aan te raden qua omvormer? https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ geeft wel een duidelijk verschil in opbrengst tussen de SMA STP 8.0 en SMA STP 10.0. Die Solis-3P8K-4G lijkt me wel wat op het randje te zitten waardoor ik wellicht beter de Solis-3P9K of 3P10K kan aanschaffen of wellicht een ander merk / type die wat meer buffer heeft?
12x AEG 325wp icm SolarEdge P370 en SolarEdge 3500H
15x AEG 325wp icm SolarEdge P300 en SolarEdge 5000H
14x LG 340wp icm 14 Enphase Micro-omvormers
Wat mij opvalt op een site als deze is dat AEG en LG panelen best een behoorlijk stuk duurder zijn dan bijv. JA Solar of Trina Solar. Ik had dat vooraf ook wel een beetje verwacht, maar ik zie ook dat veel partijen "graag" AEG of LG willen verkopen en sommige zelfs niet eens JA Solar of Trina willen/kunnen leveren. Qua opbrengst verwacht ik eigenlijk zo goed als geen verschil, terwijl een 325wp paneel van AEG al snel 40-50 euro per stuk duurder is dan een van JA Solar. Zit er echt zoveel kwaliteitsverschil tussen AEG panelen en de 2 genoemde merken?
Ook heb ik gelezen dat de combinatie van optimizers en omvormer bij SolarEdge nogal nauw luistert. Kloppen bovenstaande combinaties wat dat betreft?
Vergelijk even de fabrieksgarantieperiode en je ziet waar het verschil in zit.J0YR1D3R schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:41:
Zit er echt zoveel kwaliteitsverschil tussen AEG panelen en de 2 genoemde merken?
Over kwaliteitsverschil kan ik niets zeggen.
Uiteindelijk komen alle zonnecellen ergens uit China of daaromtrend. Het grote verschil zit in het creeren van panelen hiervan en de bijbehorende QA.. (natuurlijk hebben AEG en LG de beste cellen met het beste rendement omdat ze technologie frontrunner zijn ipv volger. Maar dat verschil is niet groot (meer)
Over Chinese QA bestaan diverse horrorverhalen, maar vooral buiten de zonnepanelenmarkt. Trina en JAsolar worden door diverse forumleden al jaren gebruikt en ook chinese omvormers van Omnik en Goodwe functioneren in de praktijk prima. Niemand kan echter 30 jaar in de toekomst kijken (maar dat is natuurlijk al ver voorbij de economische levensduur..)
.
Ik ken de verschillen in de fabrieksgarantie, maar uiteindelijk is de partij die het installeert eerste aanspreekpunt. Wat @exroosje ook al zegt zijn het natuurlijk gewoon ook panelen uit China en zit er een bekendere naam op. Maar is dat het (imho) vrij grote prijsverschil waard en haal je echt zoveel meer rendement eruit?DarkFire1985 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:59:
[...]
Vergelijk even de fabrieksgarantieperiode en je ziet waar het verschil in zit.
Over kwaliteitsverschil kan ik niets zeggen.
slim van die belasting dienst.. ik ben er nog net niet gillend gek van geworden.DarkFire1985 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:18:
Ons toekomstig huis gaan we zo te zien uitrusten met 30 panelen van 330 wp.
Daarmee een installatie met 9900 WP totaal en precies onder die grens van de belastingdienst om complexiteit te voorkomen.
Nu heb ik van een aanbieder een omvormer aangeboden gekregen te weten de Solis 3P8K met dus 8000 WAC. De recommended PV power is 9,6 kW.
Het gaat om een installatie op het zuid/zuid-westen (205°) met een dakhelling van 45 graden.
Uiteraard weet ik dat de theoretische 9,9 kW van de installatie in NOTC niet behaald wordt maar wat is aan te raden qua omvormer? https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ geeft wel een duidelijk verschil in opbrengst tussen de SMA STP 8.0 en SMA STP 10.0. Die Solis-3P8K-4G lijkt me wel wat op het randje te zitten waardoor ik wellicht beter de Solis-3P9K of 3P10K kan aanschaffen of wellicht een ander merk / type die wat meer buffer heeft?
Met de aankomende salderingsregeling is het helemaal niet raar om meer WP op een kleinere omvormer aan te sluiten. aan de pieken heb je straks echt niets meer, en zal je de meerprijs van een zwaardere omvormer dus terug moeten verdienen met een terugleververgoeding die zo laag kan zijn als een cent of 5 kWh (pieken lever je immers bijna altijd terug.
Zelf had ik dezelfde keus voor mijn 32 panelen (310wp) op ZW (45 graden) +16 panelen op NO en is de keuze voor mij gemaakt doordat de 8.0 even niet op voorraad was en ik extra korting kreeg op de 10.0
op dit moment heb ik alleen de 32 panelen nog maar in gebruik en kan ik perfect zien waneer de omvormer langdurig boven de 8000 watt uitkomt, en dat is echt zeldzaam (jij zal het iets meer hebben ivm meer op het zuiden)
Aftoppen is een bewuste keuze en je moet er tegen kunnen, maar financieel is het vaak het beste om te doen.
Vandaag had ik een piek va 6,21Kw is dat normaal ?
Heb een Solis 5Kw omvormer
:strip_exif()/f/image/PFX62xbilAPX5U2VVlp3EEXH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Patrick80 op 08-04-2020 17:30 ]
Tsjah, zowel als in het artikel als in het AD artikel zie ik nergens staan hoeveel procent er precies gemist wordt vanwege afslaande omvormers.
Dat is denk ik toch iets wat je bij de gemeente moet navragen. Maar waarom niet op bijvoorbeeld het dak?BarryH schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:45:
Bij onze watersportvereniging overwegen we de plaatsing van zonnepanelen op een bestaand ponton (Wat dient als golfbreker)
Nu is er voor het plaatsen van PV op water een vergunningplicht. Maar is dat ook zo voor plaatsen van zonnepanelen op een bestaand ponton?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Op 4 containers kun je flink wat kwijt hoor, helemaal als je een oos-west opstelling doet van rand tot rand. En montage is veel makkelijker(ligt er bv al een stroomaansluiting naar het ponton?). En een extra bonus, containers kunnen in de zomer vrij warm worden van binnen, met pv op het dak zou dat zomaar een paar graden kunnen schelen.BarryH schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:26:
@Erasmo We hebben maar een 1 gebouwtje (4 fort containers gecombineerd) . Daarom kijken we ook naar een golfbreker die we hebben liggen
Ja klopt, inmiddels is het wel redelijk een eigen maatwerk baksel geworden met allerlei test dingetjes en het uitlezen en verwerken van mijn slimme energiemeter enzo. Maar ik zal het komende dagen eens een beetje terug gaan brengen naar de basis, zodat dit gedeeld kan worden.D3LTA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:27:
[...]
Mooi dat je het script hebt kunnen gebruiken.
Zover ik heb gezien is de output array van de 5K omvormer nagenoeg hetzelfde.
Dus zou vrij makkelijk compatibel gemaakt kunnen worden inderdaad.
Ik heb geen toegang tot een 5K andere had ik ook een versie daarvoor op me GitHub gezet.
Je bent natuurlijk ook vrij om je script te delen
Een beetje offtopic: maar hebben er meer eigenaren van een omnik last van dat de wifi module zo buggy is? Als ie het doet doet ie het, maar als wifi even wat minder is lijkt hij vrij snel in de access point stand te schieten waardoor ie een aantal minuten offline is, hierdoor mis ik af en toe metingen (puntje voor mij om de wifi kwaliteit in huis maar eens te gaan aanpakken, zullen de kinderen ook blij van worden
Verder kan ik geen fixed ip instellen, als ik dat probeer komt ie niet meer lekker op en blijft de module gewoon continu opnieuw opstarten. Ik laat hem nu maar op dhcp staan met een fixed lease op de router...
[ Voor 32% gewijzigd door Kluus op 08-04-2020 20:43 ]
Deze zijn bedoel voor de wat grotere systemen. Je hebt dan in 1 kabel meerdere fases tot je beschikking en in theorie zou je daarom minder enkel fase kabel hoeven te leggen.Brainstorm86 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:36:
Weet iemand waarom je voor 3 fase enphase kabels zou kiezen? Aangezien het volgende bij de beschrijving van de enkelvoudige kabel staat: https://www.solar-outlet....cable-230v-landscape.html
Met de 230V (enkelfase) kabel kan je ook een 400V (3-fase) systeem aansluiten. Laat drie strings enkelfase Q-kabels samenkomen in 1 lasdoos en verbind deze in de lasdoos aan een 3-fase kabel naar de meterkast.

AEG maakt ook zelf geen panelen maar koopt een whitelabel in en plakt daar AEG stickers op. Zelfde doen ze met hun AEG omvormers. Wil niets zeggen over de kwaliteit.J0YR1D3R schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:41:
Zit er echt zoveel kwaliteitsverschil tussen AEG panelen en de 2 genoemde merken?
Ook heb ik gelezen dat de combinatie van optimizers en omvormer bij SolarEdge nogal nauw luistert. Kloppen bovenstaande combinaties wat dat betreft?
Maar het kan wel zo zijn dat ze na een x aantal tijd een andere whitelabel inkopen. Als er dan wat vervangen moet worden kan dat er ineens heel gek uit zien (ervaring mee)
LG is gewoon een top merk, veel garantie, ziet er heel mooi uit en zeer efficiënt. Alleen kost flink meer dan JA-Solar of Trina.
Solar Edge werkt met Solar Edge optimizers en anders werkt het niet.
De omvormers verder op het aantal optimizers luistert nauw omdat je een minimale spanning nodig hebt om op te starten en omdat niet iedere optimizer met ieder paneel werkt vooral.
Er zit een hele grote aanname in je post.exroosje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:28:
Er zit vooral meer marge voor de leveranciers op...Vandaar dat ze het je graag verkopen..
Uiteindelijk komen alle zonnecellen ergens uit China of daaromtrend. Het grote verschil zit in het creeren van panelen hiervan en de bijbehorende QA.. (natuurlijk hebben AEG en LG de beste cellen met het beste rendement omdat ze technologie frontrunner zijn ipv volger. Maar dat verschil is niet groot (meer)
Over Chinese QA bestaan diverse horrorverhalen, maar vooral buiten de zonnepanelenmarkt. Trina en JAsolar worden door diverse forumleden al jaren gebruikt en ook chinese omvormers van Omnik en Goodwe functioneren in de praktijk prima. Niemand kan echter 30 jaar in de toekomst kijken (maar dat is natuurlijk al ver voorbij de economische levensduur..)
.
Of je bij veel bedrijven paneel a of b koopt is de marge gewoon hetzelfde.
En ik spreek voor een aantal bedrijven.
Het 2e deel van je post kan ik alleen maar beamen.
Zuid-west: 8 panelen x Canadian Solar 275Wp;
Noord-oost: 6 panelen x Canadian Solar 275Wp.
Omvormer: Growatt 3000 MTL-S
Belangrijk punt is dat bij de zuidwest string er drie van de acht panelen de eerste 2-3 uur in een slagschaduw liggen. Dat is natuurlijk niet ideaal, maar dit nu eenmaal hoe de aannemer de installatie aangelegd heeft bij de bouw van de woning.
Toen ik gisteren naar de opwek-grafieken keek, zag ik iets opmerkelijks. Ik ben benieuwd of jullie kunnen helpen met troubleshooting.
Op 31-3, zie je dat de zon rond 8:15 boven het huis van de overburen komt. Panelen van de zuid-west string beginnen dan stroom te leveren. Van de 8 panelen in deze string hebben 3 panelen dan nog een slagschaduw en doen niet mee. Vermogen loopt mooi parabolisch op tot 1200 Watt rond 11:00 uur. Op dat moment komen de 3 panelenen uit de slagschaduw en loopt het vermogen op naar 1900 Watt. Cijfermatig klopt dat allemaal: 1900/1200=1,58 en 8/5=1,6
/f/image/CME7oMKMErv7rQRayXeronZL.png?f=fotoalbum_large)
Stringspanningen:
/f/image/Oj5JdLbne7OJuwAYpbHAKa1q.png?f=fotoalbum_large)
Op 8-4, ziet de grafiek er heel anders uit. Ook dit was een volledig onbewolkte dag. Maar nu heeft de grafiek een toe tot aan het moment waarop alle 8 panelen van de zuid-west string volledig in de zon liggen. Op deze dag trekken de 3 panelen die tot 11:00 in de slagschaduw liggen de hele string plat.
/f/image/ZLe3krIiSBRt6ahiLY1sd4tx.png?f=fotoalbum_large)
Stringspanningen
/f/image/fv8IUvDenVbaM5ubKcR2BDtY.png?f=fotoalbum_large)
Wat denken jullie?
Kapotte Bypass diodes? Of misschien iets anders?
[ Voor 19% gewijzigd door schijndel op 09-04-2020 09:18 ]
Het vermogen (top) van de zuidoost string van het 2e plaatje, ligt ook wat lager.
(kan ook warmte zijn)
Misschien een rare vraag, maar heb je meer schaduw, als de zon hoger staat?
Heb je ook stringspanningen erbij? Stromen eventueel?
[ Voor 114% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2020 09:15 ]
Sorry, die info was ik even vergeten op te nemen.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:09:
@schijndel Wat voor omvormer hangt eraan en welke panelen?
Panelen: Canadian Solar 275Wp
Omvormer: Growatt 3000MTL-S
Stringspanningen heb ik ook toegevoegd. Daarop zie je dat op 31/3 de string spanning van "probleem-string" een schakelmoment heeft op het moment dat hij uit de schaduw komt. Dat lijkt dus goed te gaan. Gisteren had hij vrijwel de hele dag dezelfde spanning, daar lijkt dus weinig bypass te gebeuren.
En wat betreft de schaduw: vanaf circa 8:00 ligt het dak vol in de zon, en zijn er geen schaduwen behalve de slagschaduw die rond 11:00 verdwijnt.
Beide dagen waren totaal onbewolkt. Vandaag trouwens ook, en hij blijft weer hangen.
(Ik heb ook even de originele post aangepast)
[ Voor 45% gewijzigd door schijndel op 09-04-2020 09:24 ]
valt misschien met 3 Tigo's op de schaduwpanelen te fixen.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Hoe was het weer bij jullie?
Kijk het nog eens aan binnenkort op een volledig zonnige dag.
Edit: op het 2e plaatje zakt de spanning niet in, dus ik vermoed dat de diodes niet reageren (maar dat kan ook aan de omvormer mppt liggen)
Zie mijn SMA: https://snapshot.raintank...MZdno5ceRkF5tEfQJ?orgId=2
in de ochtend en late avond met optitrac
@Lardman Growatt kon toch met schaduw omgaan?
Staat die schaduwmanagement aan? (geen ervaring met growatt)
@schijndel Wissel de ingangen eens om? Ik heb dat ook eens gehad met een lage stringspanning op een 3-fase omvormer. Mppt 1 deed het niet goed en mppt 2 wel met schaduw.
[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2020 09:44 ]
Echter loop ik met 12 x 400watt tegen de 600Voc aan. De omvormers gaat meestal tot 590 of 600v. Wat is wijsheid, 2 strings? 300Voc vind ik dan weer wat laag...
bla?
Dat zal ik vanavond eens proberen. Ik kan deze installatie DC-zijdig helaas niet spanningsvrij maken.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:20:
@schijndel Gisteren (8-4) begon hier in Roosendaal smorgens behoorlijk bewolkt.
Hoe was het weer bij jullie?
Kijk het nog eens aan binnenkort op een volledig zonnige dag.
Edit: op het 2e plaatje zakt de spanning niet in, dus ik vermoed dat de diodes niet reageren (maar dat kan ook aan de omvormer mppt liggen)
Zie mijn SMA: https://snapshot.raintank...MZdno5ceRkF5tEfQJ?orgId=2
in de ochtend en late avond met optitrac
@Lardman Goodwe kon toch met schaduw omgaan?
Staat die schaduwmanagement aan? (geen ervaring met goodwe)
@schijndel Wissel de ingangen eens om? Ik heb dat ook eens gehad met een lage stringspanning op een 3-fase omvormer. Mppt 1 deed het niet goed en mppt 2 wel met schaduw.
Weet je hoe je de MC4 stekkers los moet maken? Niet via de wartel he?
Edit: Ik las goodwe, maar het is een growatt. Dan ben ik niet zo zeker meer over goedwerkend schaduwmanagement.
zonnepanelen schaduw probleem
@Q-bone Je kan zelf eens invullen op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, zonder eigen verbruik, vul lokatiegegevens in en ga de configuratie van de pv installatie
En kijk wat de verschillen zijn in rendement en opwek.
Welke omvormer? Niet alle leveren het volledige vermogen op 1 ingang.
Hoge spanningen op een 1-fase omvormer? Fronius primo kiezen of een oude SMA xxxx TL-21 van MP.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2020 09:47 ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Iemand liet mij via een mooie app zien dat zijn net geinstalleerde en dure LG panelen van 340W pp vol stonden te draaien in de zon van deze week. Echter, in de app was te zien dat een aantal panelen 368W aan het produceren waren. Even later zelfs 400W. Hoe kan dit? Moet er nog iets gecalibreerd, of is dit normaal..?
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
340W is afhankelijk van de temperatuur, als het koud is en / of veel wind dan zul je mogelijk hogere waardes halen.Theo74 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:54:
Ik ben zo brutaal om even in te breken in dit topic omdat ik het antwoord op mijn PV gerelateerde vraag niet kon vinden:
Iemand liet mij via een mooie app zien dat zijn net geinstalleerde en dure LG panelen van 340W pp vol stonden te draaien in de zon van deze week. Echter, in de app was te zien dat een aantal panelen 368W aan het produceren waren. Even later zelfs 400W. Hoe kan dit? Moet er nog iets gecalibreerd, of is dit normaal..?
ik heb op mijn SF170 panelen al wel eens 210 Wat gezien (dus +23%)
Ah ok, dus de opgegeven pp specs van een zonnepaneel zijn niet altijd de maximale waarden..?(RSH) schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:12:
[...]
340W is afhankelijk van de temperatuur, als het koud is en / of veel wind dan zul je mogelijk hogere waardes halen.
ik heb op mijn SF170 panelen al wel eens 210 Wat gezien (dus +23%)
Dit verklaard dus waarom een 340W pp paneel in volle zon bij 17 graden en wind 400W levert...
Als je hele schone heldere lucht hebt en de temperatuur van de panelen is onder de 25 graden dan kan het paneel boven STC waarden opwekken. Dit is echter redelijk zeldzaam. Vroger (2012 ommenabij) waren MPPT trackers lang niet zo goed en niet zo snel. Als je toen veels te veel vermogen aan een omvormer hing kon het nog wel eens gebeuren dat de MPPT zichzelf omzeep hielp omdat de volts te snel opliepen. Dat zie je met de huidige generatie omvormers nauwlijks nog, maar verklaart wel waarom de wijsheid vroeger was dat je niet te hard wilde overdimensioneren, terwijl dat tegenwoordig veel meer toegepast wordt (30% over is normaal)
Thanks voor al je hulp. Ik ga vanavond eerst maar eens de string doormeten om te kijken of de diodes wel opengaan. Dat die Growatt slecht kan omgaan met schaduw, dat geloof ik zeker.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:41:
@schijndel Als je de omvormer uitschakelt, en even wacht, loopt er geen dc stroom meer en levert het geen vlamboog op.
Weet je hoe je de MC4 stekkers los moet maken? Niet via de wartel he?
Edit: Ik las goodwe, maar het is een growatt. Dan ben ik niet zo zeker meer over goedwerkend schaduwmanagement.
zonnepanelen schaduw probleem
@Q-bone Je kan zelf eens invullen op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, zonder eigen verbruik, vul lokatiegegevens in en ga de configuratie van de pv installatie
En kijk wat de verschillen zijn in rendement en opwek.
Welke omvormer? Niet alle leveren het volledige vermogen op 1 ingang.
Hoge spanningen op een 1-fase omvormer? Fronius primo kiezen of een oude SMA xxxx TL-21 van MP.
Maar dat verklaart nog niet waarom de curve op 31/3 wel het theoretisch te verwachten bypass profiel laat zien, en vandaag en gisteren niet.
ik mis op een 2500WP systeem ca. 1kWh per dag op zonnige dagen in maart/ April en sept/okt. Dat is minder dan 80kWh = EUR 16 per jaar......
een omvormer die beter met schaduw omgaat zou fijn zijn, maar dat kan dan niet veel meer dan 5*16 = EUR 80 kosten....
[ Voor 54% gewijzigd door BarryH op 09-04-2020 11:21 ]
Of maakt het niet uit en kan het allemaal met een buis naar beneden?
Keek je niet gewoon naar een Solar Edge app?Theo74 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:54:
Ik ben zo brutaal om even in te breken in dit topic omdat ik het antwoord op mijn PV gerelateerde vraag niet kon vinden:
Daar zie je per paneel wat de panelen hebben gedaan sinds ze aan zijn gegaan die ochtend.
Dus je zit naar Wh te kijken en niet naar actuele W.
min bij min in een buisje en plus bij plus in een ander buisje is de mooiste en juiste oplossing.lifefix schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:30:
Vraagje: Als je met twee strings buiten je huis om naar het platte dak gaat. Is het dan beter om deze los van elkaar te houden? of juist de positieve en de negatieve los van elkaar.
Of maakt het niet uit en kan het allemaal met een buis naar beneden?
Ik keek even snel mee dus hier heb je een punt. De eerste keer stonden de PV panelen op ca. 368W en de tweede keer, enkele minuten later, dat ik meekeek stonden de waarden op 400W en hoger.ApC_IcE schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:01:
[...]
Keek je niet gewoon naar een Solar Edge app?
Daar zie je per paneel wat de panelen hebben gedaan sinds ze aan zijn gegaan die ochtend.
Dus je zit naar Wh te kijken en niet naar actuele W.
Ik heb weinig ervaring met zonnepanelen app's maar dat was inmiddels en waarschijnlijk wel duidelijk.
Er is nu bewolking dus diffuus licht, de diode werkt niet. Bij felle zon doen ze het wel, dan is schaduw hardschijndel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:58:
[...]
Thanks voor al je hulp. Ik ga vanavond eerst maar eens de string doormeten om te kijken of de diodes wel opengaan. Dat die Growatt slecht kan omgaan met schaduw, dat geloof ik zeker.
Maar dat verklaart nog niet waarom de curve op 31/3 wel het theoretisch te verwachten bypass profiel laat zien, en vandaag en gisteren niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik verwacht ook dat dit er mee te maken heeft, ik zie bij mij met een oost/west opstelling dat west het bij felle zon pas later gaat doen, maar met de huidige bewolking al veel eerder iets opwekt. Aangezien ik optimizers heb is dat juist handig, zou ik die niet hebben zou de west-kant in dit geval de opbrengst van de oost-kant beperken.reneeke1970 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:10:
[...]
Er is nu bewolking dus diffuus licht, de diode werkt niet. Bij felle zon doen ze het wel, dan is schaduw hard
[removed]
Duidelijk, vooral het stuk met eigen ervaringApC_IcE schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:33:
[...]
AEG maakt ook zelf geen panelen maar koopt een whitelabel in en plakt daar AEG stickers op. Zelfde doen ze met hun AEG omvormers. Wil niets zeggen over de kwaliteit.
Maar het kan wel zo zijn dat ze na een x aantal tijd een andere whitelabel inkopen. Als er dan wat vervangen moet worden kan dat er ineens heel gek uit zien (ervaring mee)
Ik had voorheen Yingli 275w panelen en bij een familielid zijn 1,5 jaar later JA Solar 280wp panelen geïnstalleerd. Deze doen het met minder licht al stukken beter, waarschijnlijk zal dat bij de LG's nog wel meer zijn. Hoe ze eruit zien maakt mij dit keer minder uit omdat ze voor mij simpelweg niet zichtbaar zijn. Maar de prijs per wp is dat welLG is gewoon een top merk, veel garantie, ziet er heel mooi uit en zeer efficiënt. Alleen kost flink meer dan JA-Solar of Trina.
Is daar ergens meer over te vinden of is het een kwestie van vertrouwen hebben in de leverancier? Ik zie namelijk allerlei soorten omvormers en optimizers langs komen in allerlei combinatiesSolar Edge werkt met Solar Edge optimizers en anders werkt het niet.
De omvormers verder op het aantal optimizers luistert nauw omdat je een minimale spanning nodig hebt om op te starten en omdat niet iedere optimizer met ieder paneel werkt vooral.
Solar Edge werkt met Solar Edge optimizers en anders werkt het niet.
Ik zou zeggen lees deze door (voordat je een akkoord geeft op een SolarEdge installatie) en je weet het dan waarschijnlijk zelf beter dan de installateurJ0YR1D3R schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:58:
Is daar ergens meer over te vinden of is het een kwestie van vertrouwen hebben in de leverancier? Ik zie namelijk allerlei soorten omvormers en optimizers langs komen in allerlei combinaties
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Zet hier welke panelen en optimizers ze gebruiken (of maak een eigen topic) en ik kan je vertellen welke nodig zijn.J0YR1D3R schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:58:
Is daar ergens meer over te vinden of is het een kwestie van vertrouwen hebben in de leverancier? Ik zie namelijk allerlei soorten omvormers en optimizers langs komen in allerlei combinaties
Maar ongeveer:
P300 = tm 300Wp panelen 60 cellen
P350/P370 = zelfde alleen dan 350 of 370wp panelen en 60 cellen (of half cut cellen)
P404 = voor strings kleiner dan 8 en niet kleiner dan 6, of 96 cells panelen zoals Panasonic
P505 = kleine strings van 6 of 7 met bijvoorbeeld half cut cells met iets meer Voltage in de optimizer
In grote lijnen maar de meeste leveranciers weten het wel en anders dubbelcheck je het hier even want er zijn uitzonderingen als je meerdere strings maakt (meerdere ingangen op omvormer) of verschillende orientaties.

Ik heb een setje op zuid-zuid-oost10x335, hoek van zo’n 25°
Nu haal ik als piek 2800 (83,6%). Is dit oké of wat aan de lage kant?
Reneeke, beide grafieken zijn van dagen met een straal blauwe lucht. 0 bewolking.reneeke1970 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:10:
[...]
Er is nu bewolking dus diffuus licht, de diode werkt niet. Bij felle zon doen ze het wel, dan is schaduw hard
Dat denk je, het was zeer heiig, 31 maart heb ik 25 procent meer dan 8 april. RaRa hoe kan dat?schijndel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:27:
[...]
Reneeke, beide grafieken zijn van dagen met een straal blauwe lucht. 0 bewolking.
1 PVoutput . Dongen NB
Snap ik vandaag piekte ik op 2600 (77,6%). Dus eigenlijk moet ik die gegevens koppelen met de temp en wind (snap ik want panelen te warm lagere productie).Lardman schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:59:
@Mr_Viking Er schiet me geen goede metafoor te binnen, maar ik mis gegevens om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Als je panelen lekker warm zijn op een dag als vandaag is 83,6% niet zo slecht hoor. Maar als het noord oosten wind, zonnig en kraakhelder is met hoge druk is het niet zo denderend. Context is alles en die hebben we niet.
Dus een tempsensor op de panelen plakken?
Of je hebt een weerstation in de buurt wat de actuele solarstraling (=insolation) kan meten,Mr_Viking schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:32:
[...]
Snap ik vandaag piekte ik op 2600 (77,6%). Dus eigenlijk moet ik die gegevens koppelen met de temp en wind (snap ik want panelen te warm lagere productie).
vervolgens kan je met de negatieve temperatuurcoëfficiënt van het vermogen van je panelen (technical data)
de junction-temperatuur (paneeltemperatuur) "berekenen", eigenlijk is het een betere schatting.
Het nominale vermogen is immers voor een junction-temperatuur van 25°C bij een insolation van 1000W/m² bepaald (STC: Standaard test conditions) YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dit heb ik zelf aangesloten op de meterkast en de omvormer na.
Ik heb me hiervoor wat ingelezen, enkele YT videos bekeken en met boeren logica kom je een heel eind.
So far so good, de boel draait en we wekken zonnestroom op jeuj!
Ik ben in de veronderstelling dat deze tijd van het jaar prima is gezien de temperatuur en het goede weer wat we op dit moment hebben. Ik verwacht dan ook dat als de installatie vol de zon pakt ik ongeveer 2700/2800 watt zou moeten kunnen opwekken. Tot mijn verbazing haal ik dat niet.
Nu wil ik dit weekend het dak op om alle panelen door te meten en te kijken of er een afwijking in een van deze panelen zit. Ook zal ik de bekabeling controleren en zo nodig vervangen.
Zouden de kenners hier eens naar mijn output willen kijken in deze Pastebin:
https://pastebin.com/bYQQiyzg
Zien jullie iets vreemds voor zover dat af te lezen is uit die Pastebin?
[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 09-04-2020 22:08 ]
Lijkt me helemaal ok:Mr_Viking schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:32:
[...]
Snap ik vandaag piekte ik op 2600 (77,6%). Dus eigenlijk moet ik die gegevens koppelen met de temp en wind (snap ik want panelen te warm lagere productie).
https://www.pvoutput.org/...788&sid=31858&dt=20200409
Tip, als je op pvoutput zoekt op “25 tilt +S” krijg je systemen met vergelijkbare opzet.
De zon staat 47 graden hoog max vandaag, als ie 65 graden staat heb je met 25 graden tilt max continu vermogen, afhankelijk van vochtige lucht, luchtvervuiling , warmte, etc. Daarnaast heb je nog dagen met witte wolken waarop je kortstondige pieken groter dan 100% Wp krijgt.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Hoek? ( elevatie )Bongoarnhem schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:07:
Ik heb sinds 2 weken 9 x 310wp op zzw liggen op een plat dak.
Dit heb ik zelf aangesloten op de meterkast en de omvormer na.
Ik heb me hiervoor wat ingelezen, enkele YT videos bekeken en met boeren logica kom je een heel eind.
So far so good, de boel draait en we wekken zonnestroom op jeuj!
Ik ben in de veronderstelling dat deze tijd van het jaar prima is gezien de temperatuur en het goede weer wat we op dit moment hebben. Ik verwacht dan ook dat als de installatie vol de zon pakt ik ongeveer 2700/2800 watt zou moeten kunnen opwekken. Tot mijn verbazing haal ik dat niet.
Nu wil ik dit weekend het dak op om alle panelen door te meten en te kijken of er een afwijking in een van deze panelen zit. Ook zal ik de bekabeling controleren en zo nodig vervangen.
Zouden de kenners hier eens naar mijn output willen kijken in deze Pastebin:
https://pastebin.com/bYQQiyzg
Zien jullie iets vreemds voor zover dat af te lezen is uit die Pastebin?
https://pvoutput.org/comp...84&sid1=20319&dt=20200405
Zoek de verschillen, hoek 52 vs hoek 15 graden.
[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 09-04-2020 23:04 ]
@Lardman hoe kan je dit aan Vpv1 zien?Lardman schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:33:
@Mr_Viking Je kunt natuurlijk ook even wat gegevens uit je logging pasten zodat we kunnen zien of er 10 panelen zijn aangesloten. we willen dan Vpv1 hebben.
Vpv1 / Vmpp = aantal panelen dat meedraait in de string.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Maar ik heb bijvoorbeeld 12x 310 WP en 14x 310 WP liggen, dus twee strings. Mijn Vpv1 en VPv2 waardes zijn 389,4 en 394. Hoe is dat dan berekend?Blackraven schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 02:38:
[...]
Vpv1 / Vmpp = aantal panelen dat meedraait in de string.
Er liggen nu 6 Jinko Solar 310wp panelen (prachtig op het zuiden) met een Growatt omvormer. Gisteren aan het eind van de dag de laatste stekker gemonteerd en ingeschakeld en ook al de eerste paar Watt opgeleverd zien worden. Mooi om te zien.
Het is wel even pielen met de Shine Wifi S adapter. Wat een onding is dat, zeg. Hij lijkt het nu goed te doen en de data lijkt nu ook correct. Het heeft wel even wat werk gekost en natuurlijk viel de boel uit toen de zon onder ging. Vanmorgen nog even met de laptop geprobeerd en nu werkt het.
De data komt ook mooi binnen in mijn Homey en is daar fijn inzichtelijk. Ik ben benieuwd wat de opbrengst van vandaag zal zijn!
De komende dagen nog even op zoek naar ballast (op een weggeefhoek ofzo) en dan de achterpanelen tegen de wind nog even plaatsen en dan is het echt af.
Voor iedereen die twijfelt om het zelf te doen... Het plaatsen is echt supereenvoudig met het spul van Solarstell Connect. De bekabeling is ook prima zelf te doen. Eventuele werkzaamheden aan je elektrische installatie moet je natuurlijk niet zomaar gaan doen als je er geen kennis van hebt (veiligheid), maar dat laatste beetje zou je eventueel ook door een installateur kunnen laten doen. Gelukkig kwam hier mijn installatieachtergrond goed van pas.
Niet? Ik snap er geen drol meer van hé op dit moment
[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 10-04-2020 10:17 ]
389,4/12 = 32,5 en 394/14 = 28,14 (best groot verschil, die 32,5 zou mooi kloppen)vinom schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:17:
[...]
Niet? Ik snap er geen drol meer van hé op dit moment
Geen schaduw op de 14 op dat moment? Of juist veel zon (dan zakt ook de Vmpp ivm temperatuur)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 10:32 ]
Ik heb een Oost / West opstelling, dus bij de 14 is nu nog geen zon, maar er is ook geen schaduw daar. Gegevens op dit moment:AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:27:
[...]
389,4/12 = 32,5 en 394/14 = 28,14 (best groot verschil, die 32,5 zou mooi kloppen)
Geen schaduw op de 14 op dat moment? Of juist veel zon (dan zakt ook de Vmpp ivm temperatuur)
:strip_exif()/f/image/3on6SJcq4v9WMj1VchSroDAs.jpg?f=fotoalbum_small)
Als er meer informatie nodig is, splits ik het wel even af in een apart topic maar misschien zie je het zo ook wel. Wil gewoon weten of alles werkt zoals het zou moeten.
[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 10-04-2020 10:46 ]
Nieuwe omvormer is net geplaats. Type is gelijk gebleven. Vanavond weet ik al meer of de omvormer het probleem was of niet.Wimhaw schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:29:
@Rol-Co @Rouske @BarryH
Update:
Firmware heeft niets geholpen. Zelfde resultaat.
Heb afgelopen zondag zelfs nog in de middag onze droger en waasmachine aangehad om te kijken of het probleem minder werd. Helaas niet het geval.
Heb dit zondag al aan onze importeur gemeld en vandaag heeft hij van de fabrikant toestemming gekregen om een nieuwe omvormer bij ons te installeren.
Dit gaat komende vrijdag gebeuren. Ben benieuwd of hij het zelfde type omvormer meeneemt of een ander type.
Wat ik nu al zo kan inschatten heeft dit geintje me de afgelopen weken me ca. 200kWh gekost.
Wordt vandaag weer lekker zonnig
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Het was (relatief) koud(N-O wind).reneeke1970 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:31:
Dat denk je, het was zeer heiig, 31 maart heb ik 25 procent meer dan 8 april. RaRa hoe kan dat?
Het is ook de dag dat ik voor het eerst een 'kanteeltje' zag.

Een paar dagen later (lekker warm),

(er ligt +/- 2500Wp op 20 graden helling aan een 2K omvormer)
Nou kriebelt het bij mij om mn schuur panelen te leggen.
Nou past landscape helaas net niet ivm de buren.
Dus kom op twee portrait panelen uit.
Ik wil het aansluiten via stopcontact en begreep dat dan maar 600w ingevoerd mag worden.
Iemand goede tips van panelen en omvormer? Er is zoveel keus.
En nog lastiger. Het systeem om portrait te plaatsen. Kan dus nergens iets vinden wat past.
betonvoeten of https://www.solar-bouwmar.../zuid-opstelling-portrait
Dak is ongeveer 3x2 meter.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:03:
@wesley2004 Afmetingen vh dak? Platdak?
betonvoeten of https://www.solar-bouwmar.../zuid-opstelling-portrait
Betonvoeten portrait heb ik nog niet gevonden. Lijkt me handig omdat je geen balast meer nodig hebt.
Die andere die je noemde vind ik wel interessant maar wel erg aan de prijs eigenlijk!
Een eigen topic heb ik al, maar dat ging met name over de bevestiging op het dak en niet zozeer over de panelen zelf. De bevestiging is niet echt een algemeen ding aangezien het om bitumen gaat.ApC_IcE schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:09:
[...]
Zet hier welke panelen en optimizers ze gebruiken (of maak een eigen topic) en ik kan je vertellen welke nodig zijn.
Maar ongeveer:
P300 = tm 300Wp panelen 60 cellen
P350/P370 = zelfde alleen dan 350 of 370wp panelen en 60 cellen (of half cut cellen)
P404 = voor strings kleiner dan 8 en niet kleiner dan 6, of 96 cells panelen zoals Panasonic
P505 = kleine strings van 6 of 7 met bijvoorbeeld half cut cells met iets meer Voltage in de optimizer
In grote lijnen maar de meeste leveranciers weten het wel en anders dubbelcheck je het hier even want er zijn uitzonderingen als je meerdere strings maakt (meerdere ingangen op omvormer) of verschillende orientaties.
Het voorstel wat ik heb ontvangen is het volgende:
15 x AEG 300WP + montage methodiek 2 + 15 x P300 optimizers + SE4000HD wave = € 4.947,85
Meerprijs 15 x Trina 325 + SE5000 = -221,925
Prijzen zijn ex BTW. De vraag is dus vooral of die P300's werken met de Trina panelen en of dat een goede combinatie is. AEG 325 kan ook, maar kost wel flink meer:
Meerprijs 15 x AEG 325 + SE5000 = € 424,95
Vandaar mijn twijfel over Trina ipv AEG, ik zie die dik 660 euro niet zomaar terugkomen in extra opbrengst bij AEG en de extra garantie kost dus minimaal 3 Trina panelen extra...
Dual betonvoeten (maar die zijn wel 2 mtr lang)wesley2004 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:07:
[...]
Dak is ongeveer 3x2 meter.
Betonvoeten portrait heb ik nog niet gevonden. Lijkt me handig omdat je geen balast meer nodig hebt.
Die andere die je noemde vind ik wel interessant maar wel erg aan de prijs eigenlijk!
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
of zelf maken
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 11:26 ]
Ja die lengte wordt probleem idd! Zelfbouw zie ik niet zitten.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:25:
[...]
Dual betonvoeten (maar die zijn wel 2 mtr lang)
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
of zelf maken
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
Ik kan de lengte van die andere set niet vinden. Ik ga nog eens zoeken. Is wel mooi maar moet dat zo duur?
Geen idee, ik ben geen fabrikant, maar geef gratis advies.
Iets met tuinhouten balkjes doen?
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 11:39 ]
Oooooh maar ik bedoelde het zeker niet negatief naar jou toe hoor en waardeer je advies en ideeen!AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:38:
@wesley2004 Geen idee, ik ben geen fabrikant, maar geef gratis advies.
Iets met tuinhout doen?
Ik ben niet zo van dingen timmeren enzo. Electra geen probleem maar timmeren moet ik niet doen. Wil het wel graag stevig houden.
Iets met tuinhout https://imgur.com/Z2eE9DKwesley2004 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:40:
[...]
Oooooh maar ik bedoelde het zeker niet negatief naar jou toe hoor en waardeer je advies en ideeen!
Ik ben niet zo van dingen timmeren enzo. Electra geen probleem maar timmeren moet ik niet doen. Wil het wel graag stevig houden.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Maar waait er niet af, en werkt prima.
Dat is mooi maar als ik het volgens de "richtlijnen" zou doen kan ik geen 4 panelen plaatsen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:54:
@wizzopa Ik heb liever geen ruzie met de buren.![]()
https://www.mupload.nl/img/b0ymec1o.jpg
Iets met hoogte en rand.
Laat ik zeggen dat er ruimte is voor Interpretatie.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:03:
@wizzopa //offtopic, maar zijn richtlijnen niet bedoeld om je er aan te houden?
Zolang de verstandhouding met de buren goed is, geen probleem natuurlijk.
Nadeel van hout is wel dat het mogelijk niet de 25-30 jaar meegaat die een zonnepaneel meegaat.
Onder mijn panelen zijn dit jaar voor het eerst een nest kauwen gaan nestelen. Dit geeft serieus geluidsoverlast (werkplek op zolder) en ze slepen een hoop brandbaar materiaal onder de panelen. Dit wil ik weg laten halen en dan wil ik gelijk een borstel of kam aan de randen laten plaatsen, om te voorkomen dat ze terug komen (want ze komen graag een volgend seizoen naar hun oude stek terug).
Je hebt systemen met 'vingers', borstels en gaas. Iemand goede/slechte ervaringen hier mee? En een tip voor een bedrijf die dat kan uitvoeren in centrum van het land?
- 5 oost (40 graden),
- 8 zuid (10 graden),
- 5 wets (40 graden),
https://pvoutput.org/list.jsp?id=81719&sid=72437
Voor mijn gevoel worden mijn piek rond het middag uur (optimum) 'afgetopt'. Ik heb de panelen allemaal maximaal 260 watt zien opleveren.
Maximale opbrengst op x moment is rond de 3,6 / 3,7 kw uit mijn hoofd.
Hersenspinsel:
Het regelbereik van mijn optimizers is 12,5 - 80 volt. Kan het zo zijn, dat het gebruik van p404 op 1 string ervoor zorgen dat ik juist nu vanwege het verdelen van de spanning Oost, west 17 volt waardoor de optimizer spanning naar 26,12 op zuid gaat en ik daarom maar 26,12 * 8a = 200
10*17 = 170 (380-170 = 210) 210 / 8 panelen = 26,12 per paneel. (maximale stroom is volgens mij 8 ampere dus eveneens 210 watt ( mmm, dit klopt niet, want wekken 250 watt op momenteel)
Oke dit is mijn gedachte, maar ik faal
Wie kan mij even op weg helpen.
Ik zit er over te denken om de string te splitsen naar oost/west op 1 string en zuid. Alleen heb ik helaas leverancier (solarbouwmarkt) nodig om de settings aan te laten passen, vandaar dat ik het eerst probeer te begrijpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Moffin op 10-04-2020 14:08 ]
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Als Buur zou ik hier echt niet gelukkig mee zijn. Sorry maar dit ziet er niet uit toch.
Ps, vervang je boeidelen van het schuurtje eensch. 😜
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Maar wel functioneel en voor een knappe prijs. De boeidelen zitten al 25 jaar zo en om dat er een stukje slecht is ga ik dat echt niet vervangen, dan kan ik de dak trim ook loshalen en vervangen en vervolgens ook het de bitumen weer aan helen.benkruk schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:43:
[...]
Als Buur zou ik hier echt niet gelukkig mee zijn. Sorry maar dit ziet er niet uit toch.
Ps, vervang je boeidelen van het schuurtje eensch. 😜
Update: Het ging niet van een leien dakje vandaag na de installatie van de omvormer.Wimhaw schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:52:
[...]
Nieuwe omvormer is net geplaats. Type is gelijk gebleven. Vanavond weet ik al meer of de omvormer het probleem was of niet.
Wordt vandaag weer lekker zonnig![]()
Met de zonneintensiteit van vanochtend leek het goed te gaan, maar dat was helaas schijn.
Om een uurtje of 12 ontstonden de eerste problemen met de omvormer. Niet 1 string maar beide stringe vlogen er uit PV 1 en PV2 voltage gingen sky high naar 670V current zakte naar zero. Maw geen opbrengst. Gelijk de monteur geïnformeerd en ook de nieuwe firmware geïnstalleerd. Had al wat geprobeerd met de aansluiting van de stringen. Maakte niet uit wat ik deed. Uiteindelijk na een uurtje of 4 kwam de hopelijke oplossing.
De setting was waarschijnlijk niet goed. Stond op Nederlands ingesteld, maar volgens de monteur was er toch iets niet goed met de frequentie setting. Deze heb ik in het menu zelf veranderd. Voordeel Heb nu ook het paswoord om in de settings te kijken.
De frequentie staat nu op Default 50Hz ingesteld ipv Netherlands.
Vanaf dat moment lijkt het goed te gaan. De omvormer is niet meer in storing gegaan. Dat is nu alweer een uurtje geleden. Fase 3 lijkt ook minder afwijkend te zijn tov van de andere 2 fases. Zat bij de vorige omvormer ruim 15 V verschil in en nu lijkt het maar net boven de 10V te zijn. Ik weet het na 1 uurtje draaien kan ik nog niets ervan zeggen, maar het gevoel zegt dat het goed is.
Morgen hopelijk een laatste update.
Nu lekker hier in Pijnacker genieten van de zon.
Aftoppen?? je hebt een SE5000H en ik zie nog lang geen 5000W of is die in de instelling beperkt tot 16A?Moffin schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:06:
Momenteel draait mijn installatie een maand volledig opDit met p404's op een SE 5000H. Alle panelen zijn 320WP qcell blk-g5 panelen op 1 string
- 5 oost (40 graden),
- 8 zuid (10 graden),
- 5 wets (40 graden),
https://pvoutput.org/list.jsp?id=81719&sid=72437
Voor mijn gevoel worden mijn piek rond het middag uur (optimum) 'afgetopt'. Ik heb de panelen allemaal maximaal 260 watt zien opleveren.
Maximale opbrengst op x moment is rond de 3,6 / 3,7 kw uit mijn hoofd.
Hersenspinsel:
Het regelbereik van mijn optimizers is 12,5 - 80 volt. Kan het zo zijn, dat het gebruik van p404 op 1 string ervoor zorgen dat ik juist nu vanwege het verdelen van de spanning Oost, west 17 volt waardoor de optimizer spanning naar 26,12 op zuid gaat en ik daarom maar 26,12 * 8a = 200
10*17 = 170 (380-170 = 210) 210 / 8 panelen = 26,12 per paneel. (maximale stroom is volgens mij 8 ampere dus eveneens 210 watt ( mmm, dit klopt niet, want wekken 250 watt op momenteel)
Oke dit is mijn gedachte, maar ik faal
Wie kan mij even op weg helpen.
Ik zit er over te denken om de string te splitsen naar oost/west op 1 string en zuid. Alleen heb ik helaas leverancier (solarbouwmarkt) nodig om de settings aan te laten passen, vandaar dat ik het eerst probeer te begrijpen.
Wellicht worden er panelen in de zon beperkt, maar dat lijkt me sterk als de zon op het hoogste punt staat. Misschien in ochtend en avond iets, omdat dat er maar 5 zijn per kant, maar Zuid ligt daar in tegen op 10° dus krijgt al snel zon om mee te helpen de stringspanning tot de 380V te krijgen.
De 8A stroom die je zegt is die van het paneel (neem ik aan) en dat zegt niks over de stroom die in de string loopt.
Zuid 250W / 26.12V = 9.6A door de string
9.6A x 17V = 163W (voor de O en W panelen als de zon in het verlengde van de nok staat) klopt dat een beetje?
Kan je anders vanuit de monitorportal de 2 plaatjes maken zoals hier?
Staat er bij die setting van 'Netherlands' niet nog iets van normering zoals NEN... of C10/... VDE...?Wimhaw schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:58:
[...]
Update: Het ging niet van een leien dakje vandaag na de installatie van de omvormer.
Met de zonneintensiteit van vanochtend leek het goed te gaan, maar dat was helaas schijn.
Om een uurtje of 12 ontstonden de eerste problemen met de omvormer. Niet 1 string maar beide stringe vlogen er uit PV 1 en PV2 voltage gingen sky high naar 670V current zakte naar zero. Maw geen opbrengst. Gelijk de monteur geïnformeerd en ook de nieuwe firmware geïnstalleerd. Had al wat geprobeerd met de aansluiting van de stringen. Maakte niet uit wat ik deed. Uiteindelijk na een uurtje of 4 kwam de hopelijke oplossing.
De setting was waarschijnlijk niet goed. Stond op Nederlands ingesteld, maar volgens de monteur was er toch iets niet goed met de frequentie setting. Deze heb ik in het menu zelf veranderd. Voordeel Heb nu ook het paswoord om in de settings te kijken.
De frequentie staat nu op Default 50Hz ingesteld ipv Netherlands.
Vanaf dat moment lijkt het goed te gaan. De omvormer is niet meer in storing gegaan. Dat is nu alweer een uurtje geleden. Fase 3 lijkt ook minder afwijkend te zijn tov van de andere 2 fases. Zat bij de vorige omvormer ruim 15 V verschil in en nu lijkt het maar net boven de 10V te zijn. Ik weet het na 1 uurtje draaien kan ik nog niets ervan zeggen, maar het gevoel zegt dat het goed is.
Morgen hopelijk een laatste update.
Nu lekker hier in Pijnacker genieten van de zon.
Ergens bij About en dan 'Grid Compliance'?
[ Voor 26% gewijzigd door Rouske op 10-04-2020 17:59 ]
Snap ik wel.J0YR1D3R schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:17:
[...]
Een eigen topic heb ik al, maar dat ging met name over de bevestiging op het dak en niet zozeer over de panelen zelf. De bevestiging is niet echt een algemeen ding aangezien het om bitumen gaat.
Het voorstel wat ik heb ontvangen is het volgende:
15 x AEG 300WP + montage methodiek 2 + 15 x P300 optimizers + SE4000HD wave = € 4.947,85
Meerprijs 15 x Trina 325 + SE5000 = -221,925
Prijzen zijn ex BTW. De vraag is dus vooral of die P300's werken met de Trina panelen en of dat een goede combinatie is. AEG 325 kan ook, maar kost wel flink meer:
Meerprijs 15 x AEG 325 + SE5000 = € 424,95
Vandaar mijn twijfel over Trina ipv AEG, ik zie die dik 660 euro niet zomaar terugkomen in extra opbrengst bij AEG en de extra garantie kost dus minimaal 3 Trina panelen extra...
Trina 325 of AEG 325 zou mijn voorkeur voor Trina gaan.
En voor optimizers zou ik P370 kiezen en dus geen 300.
Beste prijs, beste investering. meerwaarde AEG zie ik niet.
Prijs is redelijk marktconform. Ik kan niet teveel inhoudelijk reageren ivm belangenverstrengeling.
Verschil tussen Solar Edge 4000H of 5000H is € 50,- ong
[ Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 10-04-2020 18:05 ]
De P404 heeft een bereik van 12,5 - 80 volt en de p370 van 8-60 volt. Gezien de lengte van de string zit ik eerder tegen de 12,5 volt limiet van de optimizer dan aan de bovenkant. P = U x I. Oftewel. lagere volt is hogere stroom om wattage om te zetten. (is mijn gedachtegang)
Qua berekening die je maakt, klopt dit wel een beetje. Wellicht dat de amperage die ik zie in de monitoringsportal over het paneel gaat en niet over de optimizer.
Ik ben wel benieuwd waar die 16 ampere setting te vinden is. Want alles draait achter een 25 ampere aarlekautomaaten op 4m2. Dus dan zou ik dat graag instellen.
Wattage
/f/image/SrAmXTvgBEvuBEy5AGzSDITq.png?f=fotoalbum_large)
Stroom
/f/image/5hbD7ee1aGUWEkjs6Ck8qKYV.png?f=fotoalbum_large)
Spanning
/f/image/EuYdzrNfeCEvMtr1sszu3psN.png?f=fotoalbum_large)
Nu ik dit overzicht zie, lijkt het me dat de toppen 'natuurlijk' gelijk zijn aan elkaar.
Dus niet gemanipuleerd gedownsized worden. Mmm, interessant studie object
[ Voor 50% gewijzigd door Moffin op 10-04-2020 20:26 ]
De max output van de p404 is 85V en alles wat lager is, er staat alleen geen minimale output in de datasheet vermeld, maar wat ik zelf gezien heb als laagste was rond de 3V.
Klopt in de monitoringportal zie je alleen de spanning van de optimizer (OPx.x.x) en niet de stroom die de string op gaat. En al het andere is van de paneel kant (Px.x.x).
Zie nu de plaatjes, zo te zien 1 paneel wat 's morgens eerst nog schaduw heeft tot een uurtje of 11:00.
Maar nergens tegen de max van 85V, dus alles prima!
[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 10-04-2020 20:30 ]
Interessant om te zien dat jij met 8x 320 bijna hetzelfde opwerk als ik met 18 x 320, beide q-cell,
https://pvoutput.org/compare.jsp?sid=50752&sid1=72437
Wel onder een ander hoek, maar toch. Ik begreep van een andere tweaker dat dit in het voor seizoen veel invloed kan hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Moffin op 10-04-2020 20:30 ]
Even snel de totale output in een grafiek gezet en de opbrengen verzamelt, volstrekt normaal.
Snelle som rond 13.00 uur schijnt wel te kloppen.
250*8 = 2000
160*10=1600
Bij elkaar dus 3600
Omvormer wattage

Wat wekt een los paneel nu qua vermogen op, op zijn maximum bij jou? (hoeveel wattage?)
[ Voor 9% gewijzigd door Moffin op 10-04-2020 20:39 ]
Zie PVOutput, max van vandaag was 3486W / 12 = 290,5W (88,84% van 327Wp)Moffin schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:38:
Wat wekt een los paneel nu qua vermogen op, op zijn maximum bij jou? (hoeveel wattage?)
Als ik de optimizer grafiek check liggen de 12 panelen rond de piek tussen de 290-310W
Max stroom van de SE5000H is 23A, maar daar zal die bij jouw nooit komen, ook al niet vanwege de verhoogde netspanning en jouw O/Z/W opstelling.Moffin schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:09:
Ik ben wel benieuwd waar die 16 ampere setting te vinden is. Want alles draait achter een 25 ampere aarlekautomaaten op 4m2. Dus dan zou ik dat graag instellen.
Maar dit zou je ergens op de omvormer in moeten kunnen stellen, ik heb alleen wel een SE met display.
Goed om te weten, welke 'rek' nog in mijn systeem zit.Rouske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:53:
[...]
Zie PVOutput, max van vandaag was 3486W / 12 = 290,5W (88,84% van 327Wp)
Als ik de optimizer grafiek check liggen de 12 panelen rond de piek tussen de 290-310W
klopt, maar ik zit nu al wel rond de 16 ampere, Dus zou zonde zijn als dit alsnog de bottleneck is. Ik heb overigens de HD-wave, (zonder display). Zal eens in de setapp rond kijken.[...]
Max stroom van de SE5000H is 23A, maar daar zal die bij jouw nooit komen, ook al niet vanwege de verhoogde netspanning en jouw O/Z/W opstelling.
Maar dit zou je ergens op de omvormer in moeten kunnen stellen, ik heb alleen wel een SE met display.
Dit is wat er staat in about. Zo stond hij.
:strip_exif()/f/image/XQwuGOeObNhuIOMcpYVF54Do.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu staat hij op:
:strip_exif()/f/image/eub5WJrJsZzrvsPheJZMKlKB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zie verder geen verwijzing naar welke grenswaarden erbij horen.
Vanaf dat ik hem op default heb gezet heb ik vanmiddag geen fout meer gezien.
Morgen wordt het weer mooi weer. Daarna weet ik meer.
[ Voor 9% gewijzigd door Wimhaw op 10-04-2020 21:53 ]
Het zou dus pas af gaan toppen als je stuk meer wattpeak in een string zet. Alle panelen die tegelijk STC vermogen leveren op jouw 3 orientaties zal zeldzaam zijn.
Je hebt 18x320 wattpeak, wat dan max 5760 wattpeak is.
Je moet voor je inverter kijken wat zijn maximale wattage is hij aan de AC kant kan leveren. In mijn SE8k staat daar bijvoorbeeld 8.4 kW voor.
SE500H is max 23A, hij kan tot 264.5 volt aan de AC kant maar dat zal in NL wel 253 volt zijn. Dat is een stuk over de 5000 watt. Bij 230 volt zou dat al 5290 watt zijn.
Echter je omzetter heeft ook omzet verlies, en ze claimen wel 99% EU rendement, dus het DC vermogen aan de string kant hoeft al niet helemaal het AC vermogen wat het net in gaat te zijn..
@Gasschuif heeft een SE5000H en heeft volgens mij wel aftopping met zijn panelen. Wellicht kan die de exacte AC grens vertellen.
[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 11-04-2020 07:12 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Bij mijn vorige SE 4000 was dit 200 watt over de max, dus 4200 W.
Netspanning zit hier dan rond de 235 a 238 V.
Dus maximum stroom c.a. 21A. Zit hier op een B 20 ABB aardlek automaat. Is er nog nooit uit gegaan. (kleine 5 jaar tijd)
[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 11-04-2020 12:48 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik had dus geen keuze in het type zonnepanelen, zie ook deze eerdere post: https://gathering.tweaker...message/55112127#55112127
Uiteindelijk heb ik geleverd gekregen:
14 x Suntech HyPro STP310S - 20/Wfhb - 310Wp panelen dus (zouden 295Wp worden, dus dat is fijn)
Enphase Micro omvormers M250
De ligging is Zuid-West / West, dakhelling 58 graden .
Wat me nu opvalt is dat er afvlakking optreedt, dat had ik eigenlijk niet verwacht met micro-omvormers. Dit haal ik uit de Envoy-S. De piek ligt steed rond de 3,57 kW vermogen / 0,89 kWh energie (zoals de Envoy-S het zelf aangeeft). Het lijkt niet aan de grafiek te liggen, de waardes die ik aflees als je op de staafdiagram drukt laat bij de piek steeds dezelfde waarde zien.

[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 11-04-2020 13:45 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw