Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.436 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Rol-Co schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:10:
[...]

Wacht even, heb je nog niets mee gedaan sinds de vorige keer? Ook niet de aardlek vervangen! Eventueel wisselen met een ander in de kast.
Eerder had ik de zonnepanelen op een aardlekschakelaar zitten en die zat dan weer achter een aardlek dus verre van ideaal.
Ook vertrouwde ik de aardlekschakelaar niet helemaal, ik heb voor het gemakkelijkste gekozen de aardlekschakelaar verwijderd en vervangen door een 20A installatieautomaat.

Helaas vliegt deze er dus ook uit.

Aan de reacties die ik hier nu lees, waarvoor iedereen bedankt!
Zal ik de installatieautomaat gaan vervangen door een 300 ma ALS en dan de andere direct aansluiten en niet achter de andere aardlek.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
Flanky schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:22:
[...]

Ook vertrouwde ik de aardlekschakelaar niet helemaal, ik heb voor het gemakkelijkste gekozen de aardlekschakelaar verwijderd en vervangen door een 20A installatieautomaat.

Helaas vliegt deze (de installatieautomaat?) er dus ook uit.
[...]
Dan is er sluiting. Een ALS flipt alleen bij aardfouten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
SniperGuy schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:56:
[...]

Dan is er sluiting. Een ALS flipt alleen bij aardfouten...
Foutje de installatieautomaat vliegt er niet uit maar de aardlek die erachter zit

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
Sinds kort mag ik ook echt meepraten :) :
10x Trina 325WP icm Enphase IQ7+ en EnvoyS metered op pal ZW onder 50 graden (oid)
Een piek van 2900W is al gezien (ondanks de bewolking) en de hoogste opbrengst op een dag staat op dit moment op 20kWh.
Nu hopen op echt zonnig weer en eens kijken wat de nummers dan doen :Y

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/PlushUnrulyKoalabear-poster.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door SniperGuy op 14-04-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

SniperGuy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:05:
Sinds kort mag ik ook echt meepraten :) :
10x Trina 325WP icm Enphase IQ7+ en EnvoyS metered op pal ZW onder 50 graden (oid)
Een piek van 2900W is al gezien (ondanks de bewolking) en de hoogste opbrengst op een dag staat op dit moment op 20kWh.
Nu hopen op echt zonnig weer en eens kijken wat de nummers dan doen :Y

[Afbeelding]
Geen foto's ? dan is het niet gebeurd! O-)
En plaatjes van internet tellen niet. :z

Gefeliciteerd met je aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red hot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 22:22
Ik zou graag even willen checken met jullie wat slim is te doen.

We zijn bezig met een nieuwbouwwoning voorzien van warmtepomp en standaard 15 panelen t.b.v. energievoorziening hiervan. Deze panelen liggen op de achterzijde van de woning (ZWW).
Nu is het mogelijk extra panelen te leggen voor de standaard energie vraag. Volgens mij gebruiken we nu zo'n 3200kwh per jaar, dus kwam ik op +/- 15 panelen extra. Hiervoor heb ik de volgende feedback gekregen van de aannemer:

De elektricien heeft laten weten dat er op de achterzijde maximaal 20 panelen kunnen worden geplaatst. De extra 10 panelen aan de voorkant leggen levert een verschil op van +/- -3%.

5 extra panelen kunnen geplaatst worden voor € 1900,-.

15 extra panelen kunnen geplaatst worden voor € 6690,-

De 10 panelen die niet op de achterkant passen zouden dan dus op een NOO ligging komen waarbij de opmerking staat dat dit maar 3% geleverd vermogen scheelt. Klopt dit een beetje?
Wat vinden jullie verder van de aanbieding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS878IWl0iuYdrt-rgn08iLgQPc=/f/image/dNIxsHRQIv0A1ifhIC2yLRkc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
Red hot schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:53:

We zijn bezig met een nieuwbouwwoning voorzien van warmtepomp en standaard 15 panelen t.b.v. energievoorziening hiervan. Deze panelen liggen op de achterzijde van de woning (ZWW).
Nu is het mogelijk extra panelen te leggen voor de standaard energie vraag. Volgens mij gebruiken we nu zo'n 3200kwh per jaar, dus kwam ik op +/- 15 panelen extra. Hiervoor heb ik de volgende feedback gekregen van de aannemer:

De elektricien heeft laten weten dat er op de achterzijde maximaal 20 panelen kunnen worden geplaatst. De extra 10 panelen aan de voorkant leggen levert een verschil op van +/- -3%.

De 10 panelen die niet op de achterkant passen zouden dan dus op een NOO ligging komen waarbij de opmerking staat dat dit maar 3% geleverd vermogen scheelt. Klopt dit een beetje?

[Afbeelding]
Dit plaatje staat in de openingspost:

https://static.tweakers.n...VgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Dat zegt dat als je onder een hoek van 40 graden plaatst dat je rond de 52% rendement heb van je panelen.

Om wat voor panelen gaat het? (merk type)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Flanky schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:59:
[...]

Foutje de installatieautomaat vliegt er niet uit maar de aardlek die erachter zit
Waarom pak je het probleem niet bij de bron aan? Een installatie met (vermeende) aardfouten zou ik altijd nameten met een isolatieweerstandsmeter. Een aardfout wordt over het algemeen steeds slechter naar verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Dre schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:44:
[...]

Waarom pak je het probleem niet bij de bron aan? Een installatie met (vermeende) aardfouten zou ik altijd nameten met een isolatieweerstandsmeter. Een aardfout wordt over het algemeen steeds slechter naar verloop van tijd.
Dat dacht ik ook maar een tijdje geleden is er een gedeelte van de handleiding van mijn omvormer geplaatst.
Hierin staat dat achter de omvormer een aardlek met 300 mA geplaatst dient te worden omdat de omvormer een kortsluitstroom kan veroorzaken tot 300 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Flanky schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:53:
[...]

Dat dacht ik ook maar een tijdje geleden is er een gedeelte van de handleiding van mijn omvormer geplaatst.
Hierin staat dat achter de omvormer een aardlek met 300 mA geplaatst dient te worden omdat de omvormer een kortsluitstroom kan veroorzaken tot 300 mA.
Bedoel je hiermee te zeggen dat een aardfout van minder dan 300 mA acceptabel is? Ik ben er redelijk van overtuigt dat er een isolatielek is. De beveiliging vergroten is een optie ja :P maar heeft niet mijn voorkeur.

Mijn omvormer zou op B25 installatieautomaat moeten en zonder aardlekschakelaar. In mijn meterkast zit een B16 aardlekautomaat. Tja, niet conform de voorschriften van de fabrikant, maar mijn inziens wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Effe gezocht in de installatiehandleiding, hierin staat de volgende tekst:
The inverter is equipped with integrated RCM(Residual currentoperatedmonitor)andRCD(Residualcurrentandprotective device) which are used for preventing from being electric shock. An external built RCD in fact is not necessary . If the network operator stipulate an external built RCD,you must choose a residual-current protective device that triggers in the event of residual current more than 300mA

Bron: https://solarclarity.nl/w...500-MTL-S-User-Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Hier is nog een andere bron in het Nederlands:
https://zonnepanelendisco...ng-omvormer-meterkast.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:09

[Afbeelding]
Zie dat je ook nog een garage/schuur hebt staan op je kavel. Dak ligt bijna puur zuid en heeft een betere ligging ligging tov van je andere zijde van het dak. Deze doet het hele jaar mee tov het NOO dak. In de winter is de NOO opbrengst zeer laag. Minder panelen heb je nodig voor nagenoeg dezelfde jaaropbrengst. Scheelt weer geld.
Is het daarom niet beter om de panelen daar op te leggen een schans van 2 bij 3 panelen bijvoorbeeld.
Omvormer in je schuur/garage

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 19:51
Appie Heijn schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:47:
Vraagje aan de experts hier.
Ik krijg over een paar maanden 28 panelen extra op het dak, op waarschijnlijk een SMA STP8.0, verder zit ik nog wat te vogelen met mijn 13 panelen (255WP) die ik nu heb. Deze kunnen prima op zuid op de 2e MPP. De 2x 14 komen dan in polystring op de 1e MPP, Oost-West dak 35gr.

Ik zat alleen even te denken, is het een idee om 6 op noord te leggen, en 6 op zuid en deze ook in poly op de 2e mpp zetten? 400kWh minder opbrengst (12 ipv 13 panelen) waar ik niet wakker van lig, cosmetisch ziet het er wel beter uit. Iets met WAF...

Gaat dit super inefficiënt zijn of maakt dat niet veel uit omdat de eerste MPP wel lekker belast wordt met 28 panelen. Qua eigen verbruik is het wellicht wel beter?
Iemand hier een antwoord op?
Gaat een 2e polystring werken op een SMA 8.0
Noord-zuid
6 noord en 6 zuid (255wp)

MPP1 = polystring 2 keer 14x330WP op oost-west

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[Afbeelding]
Volgens mij ligt je dak WZW en de voorkant is ONO
Dat scheelt in de berekeningen nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:16:
[...]

Iemand hier een antwoord op?
Gaat een 2e polystring werken op een SMA 8.0
Noord-zuid
6 noord en 6 zuid (255wp)

MPP1 = polystring 2 keer 14x330WP op oost-west
Sunnydesignweb al gevonden?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Is er nog iemand die een goede installateur kent in de omgeving van Breda?
Ik dacht iemand te hebben maar die wil het niet meer doen in verband met risico's omdat ik de materialen aanlever en kans dat niet alles er is enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:49
Een installateur die moet werken met materiaal dat de klant aanlevert zul je sowieso niet snel vinden. Moet je ook niet willen vind ik. Bij garantiegevallen komt er altijd gezeik.

Dus óf zelf inkopen en zelf alles leggen (lekker goedkoop) of de installateur het laten leveren én leggen. Dan heb je ook garantie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 08:23
Dit weekend begonnen met het plaatsen van zonnepanelen op mijn 2 schuren

- 12 panelen AEG AS-M1206B 325 Wp
- AEG AS-IR01-4000 omvormer (De Goodwe omvormer was niet leverbaar, dus daarom deze AEG). Voordeel is dat ik met deze 2 strings kan aansluiten

De eerste 6 panelen staan al op het dak. De tweede 6 gaan deze week het dak op. Het begin is al gemaakt.
Omdat de schuren makkelijk toegankelijk zijn, heb ik gekozen om het zelf te doen.
Eerste de draag constructie verstevigt op de schuur zodat ik de profielen op de juiste afstand kan plaatsen.
Het viel nog niet mee om dit waterpas te krijgen, omdat de golfplaten nogal 'golvend' liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhoiLqr4K4TIgxSXM_uN0uJ13J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygJx97wKVqmKyHPB7BX6tljP.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak heeft een helling van 30 graden en staat op het zuid-westen. Omdat er geen huizen/bomen dichtbij staan, is er tot laat op de avond zon. Een mooie lokatie dus!

Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cOoAXmuFNyCALQ9DAdANln6JfU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vQdeTbhukDbxj8urecuLzWXd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5Ne-wDZRzaG3sADEO-6Zs-ero8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3HAED9Xk9Jl3X1N1ck2OfjsY.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door fagao op 14-04-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
fagao schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:04:

- AEG AS-IR01-4000 omvormer (De Goodwe omvormer was niet leverbaar, dus daarom deze AEG). Voordeel is dat ik met deze 2 strings kan aansluiten

De eerste 6 panelen staan al op het dak. De tweede 6 gaan deze week het dak op. Het begin is al gemaakt.
Omdat de schuren makkelijk toegankelijk zijn, heb ik gekozen om het zelf te doen.
Eerste de draag constructie verstevigt op de schuur zodat ik de profielen op de juiste afstand kan plaatsen.
Het viel nog niet mee om dit waterpas te krijgen, omdat de golfplaten nogal 'golvend' liggen:

[Afbeelding]

Het dak heeft een helling van 30 graden en staat op het zuid-westen. Omdat er geen huizen/bomen dichtbij staan, is er tot laat op de avond zon. Een mooie lokatie dus!

Zo ziet het er nu uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! Je weet van de monitoring problemen die spelen met de AEG omvormers? "nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers

Ik zou me nog wel een keer bedenken voor ik een AEG omvormer kocht...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
hesselbeertje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:07:
[...]

Goed bezig! Je weet van de monitoring problemen die spelen met de AEG omvormers? "nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers
Ja er komt een nieuwe WIFI stick , die is pas eind april leverbaar zal zijn. Die problemen waren bekend bij de leverancier.
Het zal niks ten nadele zijn van de opbrengst. Bovendien lees ik de slimme meter ook uit, zodat ik precies kan zien wat ik terug lever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dat klopt, de opbrengst wordt er niet minder van. Ik zou de beloftes rondom het AEG portal even op papier laten zetten, met een einddatum. Is het dan niet opgelost, dan kunnen ze hem komen ruilen voor een GoodWe. Gezien de historie met AEG zou het goed kunnen dat je dan na de zomer een GoodWe hebt hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
hesselbeertje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:11:
Dat klopt, de opbrengst wordt er niet minder van. Ik zou de beloftes rondom het AEG portal even op papier laten zetten, met een einddatum. Is het dan niet opgelost, dan kunnen ze hem komen ruilen voor een GoodWe. Gezien de historie met AEG zou het goed kunnen dat je dan na de zomer een GoodWe hebt hangen ;)
Ik heb wel vertrouwen op dat het ooit opgelost gaat worden.
Die 2 strings en 10 jaar garantie vind ik ook best wel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
Mijn volgende uitdaging is nog het uitbreiden van de meterkast. Ik plaats een extra Aardlekschakelaar + Installatieautomaat op een aparte fase (ik heb 3 fases waar ik er slechts 2 van gebruik).
Verder lees ik die 3 fases uit in domoticz, dus kan ik precies zien wat ik teruglever op elke moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
fagao schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:18:
Mijn volgende uitdaging is nog het uitbreiden van de meterkast. Ik plaats een extra Aardlekschakelaar + Installatieautomaat op een aparte fase (ik heb 3 fases waar ik er slechts 2 van gebruik).
Verder lees ik die 3 fases uit in domoticz, dus kan ik precies zien wat ik teruglever op elke moment.
Je kunt zien wat je teruglevert, maar niet wat je opwekt. En dan weet je dus je eigen verbruik ook niet meer, tot je de omvormer wel uit kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
borft schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:01:
[...]

Je kunt zien wat je teruglevert, maar niet wat je opwekt. En dan weet je dus je eigen verbruik ook niet meer, tot je de omvormer wel uit kunt lezen.
Ik kan een enkele fase uitlezen wat er terug geleverd wordt. En op die fase zit verder niets anders dan mijn omvormer ;)
Dat is juist wat ik wil weten. Enige wat je niet kan zien is de efficiency van je omvormer vs wat de energiemeter ziet wat er terug geleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Flanky schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:20:
Effe gezocht in de installatiehandleiding, hierin staat de volgende tekst:
The inverter is equipped with integrated RCM(Residual currentoperatedmonitor)andRCD(Residualcurrentandprotective device) which are used for preventing from being electric shock. An external built RCD in fact is not necessary . If the network operator stipulate an external built RCD,you must choose a residual-current protective device that triggers in the event of residual current more than 300mA

Bron: https://solarclarity.nl/w...500-MTL-S-User-Manual.pdf
Een antwoord als "300 mA lekstroom vind ik acceptabel" had ook volstaan hoor.

Overigens als je de handleiding letterlijk leest moet je een aardlekschakelaar toepassen die boven de 300 mA aanspreekt. Dan heb je het al snel over 500 mA types. Als je aarding in orde is hoef je helemaal geen aardlekschakelaar toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:23:
[...]

Sunnydesignweb al gevonden?
Yes maar die ondersteund maar 1 polystring config en niet dubbel helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn
Als 1 string van 6 geaccepteerd wordt qua spanning, dan tel je de stroom x2 (van de 2e paralle string).
Helaas moet je dan wel zelf y-connectoren bestellen/maken (bij de omvormer met sunclix), want er zit maar 1 ingang B op. (volgens mij)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Dre schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:17:
[...]

Overigens als je de handleiding letterlijk leest moet je een aardlekschakelaar toepassen die boven de 300 mA aanspreekt. Dan heb je het al snel over 500 mA types. Als je aarding in orde is hoef je helemaal geen aardlekschakelaar toe te passen.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat als de aarding op oorde is, dat een aardlek niet nodig is? Een aardlek is eigenlijk altijd nodig en verplicht! Graag geen onzin als dit vertellen. Dit kan echt gevaarlijke situaties opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
benkruk schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:40:
[...]

Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat als de aarding op oorde is, dat een aardlek niet nodig is? Een aardlek is eigenlijk altijd nodig en verplicht! Graag geen onzin als dit vertellen. Dit kan echt gevaarlijke situaties opleveren.
Als de aardspreidingsweerstand laag genoeg is is een aardlek niet verplicht, niet dat ik niet plaatsen zou aanraden, maar het is zeker niet verplicht.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 14-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:05

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

[Afbeelding]

Zo ziet het er nu uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Via Bongo heb ik 26 panelen laten leggen. Ik heb ook gekozen voor het type AS-M1206B met opbrengst van 325Wp.

Tot op de dag van vandaag twijfel ik of ik wel de black variant heb gekregen :)
Zijn die van jou echt 100% zwart..

Sticker op de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py4GIDind4Zf9vsIbISmfmDbdUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/psJRMKlKpe5WlO0o90AlHEta.jpg?f=user_large

total view :*) (panelen liggen op 204 graden zuidwest)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4Va5wbgPnsL7sSjVGQlKk42rE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWbw2FW4AzbQ2NZJRuqiaJ2V.jpg?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:01
jacovn schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:36:
[...]

P404 gebruik je juist voor kortere strings, iemand die je anders verteld heeft moet terug naar de PV school.

Van je LG paneel is de Isc ook niet te hoog voor een p404.

Gelukkig is je dakhoek niet te stijl, dan doen beide kanten redelijk lang mee in productie.
Maar je hebt dus 10 panelen met 3 a 4 in de schaduw, dat is dan 6 a 7 panelen in de zon.
Een p370 kan 60 volt aan de string kant uitvoeren, met 6 stuks haal je 360 van de 380 volt dus er moet altijd een 7e paneel, of die 3 andere nog de resterende 20 volt leveren.

Met 4 stuks p404 zit je al op 340 van de 380 volt, dus 5 panelen in de zon is genoeg.
Voor opstarten op noord/oost zou je dus maar 380-340=40 volt van de 6 panelen op zuid/west nodig hebben

p404 was veel beter geweest.
Waarom alleen voor een korte string? Ikzelf heb p404's op een Oost5-zuid8-west5 opstelling.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:48
Moffin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:57:
[...]
Waarom alleen voor een korte string? Ikzelf heb p404's op een Oost5-zuid8-west5 opstelling.
Jij hebt verschillende oriëntaties gecombineerd in 1 string, dus eigenlijk heb je: een (te) korte string - juiste aantal string - (te) korte string

En omdat je nu die 2x (te) korte stringen combineert met de andere 8 werkt het wel goed met p404 en niet/minder goed met p370.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 03-10 15:41
fagao schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:10:
[...]

Ik kan een enkele fase uitlezen wat er terug geleverd wordt. En op die fase zit verder niets anders dan mijn omvormer ;)
Dat is juist wat ik wil weten. Enige wat je niet kan zien is de efficiency van je omvormer vs wat de energiemeter ziet wat er terug geleverd wordt.
Ah, dan wel, slimme truc wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
benkruk schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:40:
[...]

Vast aangesloten apparatuur mag zonder aardlekschakelaar mits ... je natuurlijk een forse aardfoutstroom kunt halen. Dat is lang niet altijd het geval, zeker niet bij huizen die vanaf de bouw alles achter 30 mA aardlekschakelaar hebben en TT stelsel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:01
Rouske schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:13:
[...]

Jij hebt verschillende oriëntaties gecombineerd in 1 string, dus eigenlijk heb je: een (te) korte string - juiste aantal string - (te) korte string

En omdat je nu die 2x (te) korte stringen combineert met de andere 8 werkt het wel goed met p404 en niet/minder goed met p370.
Misschien ben ik te achterdochtig en op zoek naar een verklaring voor iets dat er niet is. Of vind ik het gewoon te interessant en wil ik het te graag begrijpen, kunnen beredeneren. Als ik meerdere PV systemen vergelijk via PVoutput, zie ik (ondanks de spreiding over de dag) dat de 5760 wp die ik heb liggen, ongeveer gelijk presteert aan een 4000 wp systeem op zuid.

Ik zag vandaag ineens in mijn app een piek moment van 4,7 kwh. Ik dacht, huh, de max van afgelopen maand was 3,9 kwh, wat een gekke uitschieter. Daarnaast zag ik dat 2 panelen later op de dag op west ineens 300 watt opleveren. De ander 3 op west 80 watt. Tot nu toe heb ik een maximumwaarde van de panelen (of het nu oost, west of zuid is) van 250-260 watt.

Zie hier de afbeelding, zou dit gewoon een meetfout zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-y7cke4MSrAvGkdVgtTZRX81O8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FM91X4I64BhaDpbvHwpW4bGQ.png?f=user_large

Hierbij het overzicht van de panelen. Op andere dagen dus stabiel 260 watt per paneel per paneel op de verschillende windrichtingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0ZXGUasHDXr_qVyzNStXgEdNtU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oFk1sZ72xY3yZ9o7EXY3VpUc.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Moffin op 14-04-2020 20:38 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Nee, een ALS di boven de 300 mA aanspreekt is dus alles met eenwaarde van ONDER de 300 mA.
Meestal volstaat een 100 mA voor 1 omvormer en voor meerdere omvormers achter een ALS 300 mA.
Maar gezien 300 mA vaak goedkoper is dan een 100, word vaak de 300 gekozen..

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

twain4me schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:43:
[...]

Als de aardspreidingsweerstand laag genoeg is is een aardlek niet verplicht, niet dat ik niet plaatsen zou aanraden, maar het is zeker niet verplicht.
Maar een meting om vast te stellen dat deze aarde in orde is (en dat moet je dan ik dacht jaarlijks gaan doen) is veel duurder dan een ALS. Dus gewoon lekker ALS plaatsen gezien de warde van de aarde kan wisselen met seizoen etc.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:53:
[...]

Maar een meting om vast te stellen dat deze aarde in orde is (en dat moet je dan ik dacht jaarlijks gaan doen) is veel duurder dan een ALS. Dus gewoon lekker ALS plaatsen gezien de warde van de aarde kan wisselen met seizoen etc.
Klopt helemaal, vandaar dat ik het ook niet zou aanraden, maar verplicht noemen en iemand beschuldigen van het verkondigen van onzin ging mij wat te ver. ;)

Zoals vaker vermeld zit de omvormer hier gewoon achter een 30ma aardlekautomaat. En ik snap het uitslaan bij andere mensen eerlijkgezegd nog steeds niet, vorige keer toen ik er over vroeg bleek dat vooral kabels en stekkers invloed hebben. Mij lijkt het dan een logisch gevolg dat een grote installatie (zoals die van mij) er eerder last van heeft dan de kleine installaties. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, en er wordt mijn inziens erg snel gegrepen naar een zwaardere beveiliging, mij lijkt nameten een betere optie. Al met al is mijn mening uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Moffin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:27:
[...]

Misschien ben ik te achterdochtig en op zoek naar een verklaring voor iets dat er niet is. Of vind ik het gewoon te interessant en wil ik het te graag begrijpen, kunnen beredeneren. Als ik meerdere PV systemen vergelijk via PVoutput, zie ik (ondanks de spreiding over de dag) dat de 5760 wp die ik heb liggen, ongeveer gelijk presteert aan een 4000 wp systeem op zuid.

Ik zag vandaag ineens in mijn app een piek moment van 4,7 kwh. Ik dacht, huh, de max van afgelopen maand was 3,9 kwh, wat een gekke uitschieter. Daarnaast zag ik dat 2 panelen later op de dag op west ineens 300 watt opleveren. De ander 3 op west 80 watt. Tot nu toe heb ik een maximumwaarde van de panelen (of het nu oost, west of zuid is) van 250-260 watt.

Zie hier de afbeelding, zou dit gewoon een meetfout zijn?

[Afbeelding]

Hierbij het overzicht van de panelen. Op andere dagen dus stabiel 260 watt per paneel per paneel op de verschillende windrichtingen.
[Afbeelding]
Tja, wolken die net voor de zon weg gaan geven flinke pieken omdat de panelen dan afgekoeld zijn en aangezien de optimizers maar 1x in de ~10 minuten rapporteren, kan het zijn dat de wolk bij de 3 op west nog net voor de zon zat op moment van rapporteren en bij de andere 2 niet meer, omdat die wellicht een minuut later rapporteren.
Dan zou je wat meer moeten inzoomen rond dat tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:29:
@Appie Heijn
Als 1 string van 6 geaccepteerd wordt qua spanning, dan tel je de stroom x2 (van de 2e paralle string).
Helaas moet je dan wel zelf y-connectoren bestellen/maken (bij de omvormer met sunclix), want er zit maar 1 ingang B op. (volgens mij)
Zojuist even alleen de N-Z opstelling in sunnydesign gegooid, Tripower 8.0 als omvormer
3,06kWp (12x255WP)
Min DC spanning 166V (125V is minimum)
Typische PV spanning is 180V
Max DC 254V
Max ingangsstroom 15,8A
Max kortsluitstroom 17A
Prognose voor deze polystring 2500kWh (heb nu met 13 van deze panelen op oost = 3000kWh)

Hoe lijken deze waarden? goed genoeg om het steady te laten draaien?

Op de andere MPP komt op oost-west 2x 14x345WP (ook polystring)
Min DC spanning 421V (125V is minimum)
Typische PV spanning is 452V
Max DC spanning 619V
Max ingangsstroom 16,4A
Max kortsluitstroom 17,2A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
[...]

Ik ben het helemaal met je eens een 300mA zou niet nodig moeten zijn maar velen adviseren mij om dit wel te doen omdat ik anders problemen blijf houden.
Zelf heb ik een half jaar genomen om het probleem op te lossen met een 30mA maar helaas is dit niet gelukt, ik zou nog kunnen gaar voor een 100mA maar deze stap sla ik even over en plaats een geadviseerde 300mA.
Wat er precies gebeurd weet ik niet maar als ik de aardlek na uitschakelen meteen weer inschakel blijft deze er gewoon in.
Het lijkt erop dat het slechts een hikje is waardoor er de aardlek uitvliegt.
En inderdaad volgen de fabrikant is het niet nodig om achter de omvormer nog een aardlek te hebben.
Dit vind ik zelf erg onwenselijk omdat dan de afstand tussen de omvormer en de meterkast niet beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Nadat ik mij, zonder resultaat, het schompes heb gezocht, gebeld en zelfs besteld, wil ik graag jullie hulp vragen.

Ik wil graag nog een Omnik wifi portal. Dat is volgens mij precies hetzelfde als een solarman wifi module (zie link hieronder) maar dan met Omnik logo erop.
http://www.solarmanpv.com/en-us/invdatalogger.html

Ik heb een tweede, tweede hands, Omnik omvormer uit de eerste serie en die wil ik net als de eerste uitlezen zoals ik met de andere ook doe.
Weet iemand waar ze nog te vinden zijn van Solarman of Omnik?

Ik kan de tweede omvormer niet koppelen aan de eerste omvormer (zoals Omnik dat tot 100 omvomers kan met 1 wifi module) met een kabel want die twee staan achterin de tuin en op zolder, 3 hoog.

Zou er wellicht nog een mogelijkheid zijn om het signaal van de tweede omvormer via wifi of met een stopcontact wifi (accespoint systeem) naar de wifi module te sturen als ik zo'n wifi module echt niet kan vinden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@koprol je kan ook een ruil voorstellen: de ingebouwde wifi module zit op de connector op het moederbord waar ook de RJ45 netwerk aansluiting op zit.
Als jouw omnikomvormer geen wifi module heeft, zit er waarschijnlijk de RJ45 aansluiting op. Wellicht kan je die ruilen? Ik moet zelf ook een wifi module over hebben, maar kan hem niet meer vinden :(. dus heb hem een keer weggegooid denk ik. jammer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
@BarryH Ik heb twee oude Omkin omvormers die, voor zover ik weet geen interne wifi module hebben maar de externe (zoals hieboven genoemd en linkje) nodig hebben.

Deze omvormers bedoel ik (met de bolle hoeken)
Omnik 4k tl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red hot
Speedfightserv schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:42:
[...]

Dit plaatje staat in de openingspost:

https://static.tweakers.n...VgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Dat zegt dat als je onder een hoek van 40 graden plaatst dat je rond de 52% rendement heb van je panelen.

Om wat voor panelen gaat het? (merk type)
We hebben nog geen info over de types gekregen. Wordt pas over 1,5 jaar opgeleverd dus men geeft aan dat materiaalkeuze nog kan wijzigen t.b.v. laatste stand van techniek.
Wimhaw schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:59:
[...]

Zie dat je ook nog een garage/schuur hebt staan op je kavel. Dak ligt bijna puur zuid en heeft een betere ligging ligging tov van je andere zijde van het dak. Deze doet het hele jaar mee tov het NOO dak. In de winter is de NOO opbrengst zeer laag. Minder panelen heb je nodig voor nagenoeg dezelfde jaaropbrengst. Scheelt weer geld.
Is het daarom niet beter om de panelen daar op te leggen een schans van 2 bij 3 panelen bijvoorbeeld.
Dat zou ik eventueel achteraf wel zelf kunnen doen neem ik aan. Weet alleen niet hoeveel erop passen.
Het is een plat dak op een garage van 3,65x6,5meter. Ik denk dat je al snel 20cm uit de rand moet blijven dus dan heb je een effectief oppervlak van 3,25x6,1meter. Hoeveel panelen zou je daar op kwijt kunnen en is dit een betere keus dan op de voorkant van het huis op ONO? Ik kwam ergens een schatting tegen van 6 panelen?

In dat geval zou ik de achterkant vol kunnen laten leggen met 5 extra panelen en zelf achteraf de garage nog voorzien.
Dit betekend dat ik voor een bedrag van 4790 of minder een systeem op de garage moet kunnen voorzien (bijv. met 6 panelen) dat beter presteert dan 10 panelen op ONO.
Is dit realistisch?
ApC_IcE schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:22:
[...]

Volgens mij ligt je dak WZW en de voorkant is ONO
Dat scheelt in de berekeningen nogal.
Zie nu dat ONO inderdaad de officiële schrijfwijze is. NOO bestaat niet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
koprol schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:12:
@BarryH Ik heb twee oude Omkin omvormers die, voor zover ik weet geen interne wifi module hebben maar de externe (zoals hieboven genoemd en linkje) nodig hebben.

Deze omvormers bedoel ik (met de bolle hoeken)
Omnik 4k tl
Daar heb ik er ook 2 van (de 3.0). De netwerkpoortjes zitten op een "los" printplaatje. Als je dat eruit trekt kan je de interne wifi module monteren.

Is een alternatief niet 2 ethernet-over-power-adapters gebruiken? (wel hoog continuverbruik :( )

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 15-04-2020 11:53 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben nu ook begonnen met orienteren. Wat ik me afvroeg: in hoeverre kan een schilder nog te werk gaan aan je dakkapel als je er rondom panelen legt?
Moeten die dan de panelen tzt demonteren, is dat iets waar een gemiddelde schilder inmiddels ervaring mee heeft? Of kun je beter voldoende loopruimte laten zodat ze er nog bij kunnen? Het gaat natuurlijk maar om 1x / 7 jaar dat ze erbij moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
@BarryH Ah, interessant, dank je!

Moet je voor dat printplaatje de machine uit elkaar halen en solderen of alleen dat plaatje met 4 schroeven en de dikke zwarte-doorvoer-knop-ding?

Interne wifi kit

Externe wifi kit (ik heb al gevraag of deze nog te koop is)

[ Voor 44% gewijzigd door koprol op 15-04-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
koprol schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:10:
@BarryH Ah, interessant, dank je!

Moet je voor dat printplaatje de machine uit elkaar halen en solderen of alleen dat plaatje met 4 schroeven en de dikke zwarte-doorvoer-knop-ding?

Interne wifi kit

Externe wifi kit (ik heb al gevraag of deze nog te koop is)
De 4 schroeven is voldoende volgens mij.
en inderdaad daar kan dan de interne wifi kit in

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 15-04-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Iemand ervaring met Growatt en het aanpassen van de tijdinstellingen.

Mijn tijdzone staat op GMT+!
Mijn inverter time staat op 17:53
Als ik op het dashboard inlog op server.growatt.com dan zie ik nu 22:05 als tijd.

Iets klopt er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
Mijn Oost/West systeem (zie signature) is vandaag precies 1 jaar in de lucht. De werkelijke performance ratio is 0.93 kWh/Wp, de door Sunny Design berekende performance ratio is 0.85 kWh/Wp. De werkelijke performance ratio ligt dus 10% boven de berekende, wat nog eens laat zien dat Sunny Design aan de voorzichtige kant zit.

Ik ben zeer tevreden over de 0.93 kWh/Wp :)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:30
Viper® schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:58:
Iemand ervaring met Growatt en het aanpassen van de tijdinstellingen.

Mijn tijdzone staat op GMT+!
Mijn inverter time staat op 17:53
Als ik op het dashboard inlog op server.growatt.com dan zie ik nu 22:05 als tijd.

Iets klopt er niet.
Bij de inverter zelf: system management - aanpassen - reboot.

Bij server.growatt.com: energy - plant management - modify - gmt aanpassen - save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Deshmir schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:19:
[...]

Bij de inverter zelf: system management - aanpassen - reboot.

Bij server.growatt.com: energy - plant management - modify - gmt aanpassen - save
Ik moet een key invullen bij inverter settings set time

Volgens mij heb ik het gefixed.
Tijdezone op GMT+2 staan nu, zomertijd is GMT+1 +1 natuurlijk

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 15-04-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag de offerte van de inkoopactie van VEH ontvangen voor zonnepanelen. Toevallig is de winnaar een bedrijf hier om de hoek dus dat spreekt me wel aan:

● 12 Longi Solar LR6-60HPB-315M zonnepanelen
● GoodWe GW3000D-NS omvormer
● Clickfit Evo montagesysteem - schuin dak
● Montage en installatie
● Stroom opbrengst (jaar 1): 3.288 kWh
● Jaarlijkse besparing: € 690,48
● Terugverdientijd: 5,2
● Rendement: 20.6%

Serieel gelegd zonder optimizers. Enigszins risicovol omdat ik een klein beetje schaduw op de rand van het dak heb maar met 12 panelen komen we daar net niet uit.

Kosten €4350 inclusief BTW / €3595 exclusief BTW

Vind het lastig te bepalen of het een goede deal is. De omvormer kost €540 los. De panelen lijken vrij onbekend. Ik vind 1x een prijs van €130 per paneel en 1x €260. Dat tweede lijkt me onmogelijk want als ik 750€ voor een installatie reken en 540 voor de omvormer zit ik op €1300. Dan is er nog €3000 over voor 12 panelen. Als de panelen wel rond de €130 kosten dan is het totaal €2850 en lijkt €4300 fors betaald.

Ik kan natuurlijk nog een aantal offertes op vragen, maar ik heb vorig jaar drie aanbieders over de vloer gehad en bij alle drie is het geen succes geworden. De ene heeft nooit meer een offerte opgeleverd, de ander zag alleen maar beren op de weg qua aansluiting en de derde wilde dat ik zelf aanpassingen in de meterkast zou doen.

Ik heb wel een offerte van Kemkens opgevraagd maar die was fors hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:49
Aghanim schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:45:
Vandaag de offerte van de inkoopactie van VEH ontvangen voor zonnepanelen. Toevallig is de winnaar een bedrijf hier om de hoek dus dat spreekt me wel aan:

● 12 Longi Solar LR6-60HPB-315M zonnepanelen
● GoodWe GW3000D-NS omvormer
● Clickfit Evo montagesysteem - schuin dak
● Montage en installatie
● Stroom opbrengst (jaar 1): 3.288 kWh
● Jaarlijkse besparing: € 690,48
● Terugverdientijd: 5,2
● Rendement: 20.6%

Serieel gelegd zonder optimizers. Enigszins risicovol omdat ik een klein beetje schaduw op de rand van het dak heb maar met 12 panelen komen we daar net niet uit.

Kosten €4350 inclusief BTW / €3595 exclusief BTW

Vind het lastig te bepalen of het een goede deal is. De omvormer kost €540 los. De panelen lijken vrij onbekend. Ik vind 1x een prijs van €130 per paneel en 1x €260. Dat tweede lijkt me onmogelijk want als ik 750€ voor een installatie reken en 540 voor de omvormer zit ik op €1300. Dan is er nog €3000 over voor 12 panelen. Als de panelen wel rond de €130 kosten dan is het totaal €2850 en lijkt €4300 fors betaald.

Ik kan natuurlijk nog een aantal offertes op vragen, maar ik heb vorig jaar drie aanbieders over de vloer gehad en bij alle drie is het geen succes geworden. De ene heeft nooit meer een offerte opgeleverd, de ander zag alleen maar beren op de weg qua aansluiting en de derde wilde dat ik zelf aanpassingen in de meterkast zou doen.

Ik heb wel een offerte van Kemkens opgevraagd maar die was fors hoger.
Je vergeet het montage materiaal. Als je op Winkelmann dit bij elkaar klikt kom je met installatie op 3800 (incl BTW) met installatie kosten, omvormer, panelen en montage materiaal. (even snel geklikt).

Goodwe 1-fase Omvormer GW3000D-NS 534,00

JA Solar JAM60D-00L-315-BP Mono PERC Bifacial Glas-Glas Zwart Frame 315Wp 12x 1.704,00

Clickfit EVO complete set rij van 4 panelen portret pannedak met zilver klemmen 3x 323,10
Complete installatie 12 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling 1.249,00

Bezorgen 60,00

Totaal incl. btw 3870

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 15-04-2020 20:55 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Ophidian scherp. Dan komt het aardig in de richting inderdaad. Jij hebt alleen wel andere panelen genomen zo te zien?

[ Voor 29% gewijzigd door Aghanim op 15-04-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
iemand enige idee wat voor een piekvermogen ik kan verwachten van 18 panelen
315wp ( phono full black halve cellen ) totaal 5670 wp?

Oriëntatie is pal west, dakhoek is met 60 graden vrij steil.

Het komt totaal op een 4200watt solax 1 fase omvormer.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:49
Aghanim schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:34:
@Ophidian scherp. Dan komt het aardig in de richting inderdaad. Jij hebt alleen wel andere panelen genomen zo te zien?
Het is geen aankoop advies, daar hebben andere hier veel meer verstand van. Heb gewoon een paneel gepakt met 315wp voor de vergelijking. ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-10 08:51

[Afbeelding]

Zo ziet het er nu uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje, welk montage materiaal heb je gebruikt om de panelen op het golfplaten-dak te bevestigen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sanderb1990 op 16-04-2020 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Voila, kogel door de kerk, ik heb een set besteld om zelf te installeren *O*.

16 panelen (Boviet 340W), met 4x APS QS1 omvormer omwille van schaduw en 2 vlakken. Waar ik nu niet helemaal aan uit kom, in de datasheet van de APS QS1 staat: 'AC-bus maximale stroomsterkte: 20A'. Nu met 4 stuks kom ik daar eigenlijk nipt boven.

Nu leveren de APS QS1 maximaal 1200W/5.22A continu. De micro omvormers zijn lichtjes onderbemeten voor de zonnepanelen en in 2 oriëntaties verwacht ik niet dat ze de 20A zullen overschrijden. Echter, wat is de wijsheid of beste manier?

Zijn de micro-omvormers 'slim genoeg' om niet meer dan 20A in totaal op hun bus kabel te zetten? En kan ik het zo prima afzekeren op een 20A automaat (België)? In de handleiding vind ik er niet direct iets over terug.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-10 13:27
Wodan89 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:04:

Hier komen de de panelen van 320wp de afgelopen maand tot max 260wp per stuk. Ook op west misschien iets minder stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red hot

[Afbeelding]
Wimhaw schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:59:
[...]

Red hot schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:17:

Dat zou ik eventueel achteraf wel zelf kunnen doen neem ik aan. Weet alleen niet hoeveel erop passen.
Het is een plat dak op een garage van 3,65x6,5meter. Ik denk dat je al snel 20cm uit de rand moet blijven dus dan heb je een effectief oppervlak van 3,25x6,1meter. Hoeveel panelen zou je daar op kwijt kunnen en is dit een betere keus dan op de voorkant van het huis op ONO? Ik kwam ergens een schatting tegen van 6 panelen?

In dat geval zou ik de achterkant vol kunnen laten leggen met 5 extra panelen en zelf achteraf de garage nog voorzien.
Dit betekend dat ik voor een bedrag van 4790 of minder een systeem op de garage moet kunnen voorzien (bijv. met 6 panelen) dat beter presteert dan 10 panelen op ONO.
Is dit realistisch?
Iemand nog advies hiervoor?
Ik heb net vernomen dat de aannemer rekend met 300wp panelen en Goodwe Smart DT omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 03-10 14:26
Kwam dit plaatje tegen op Fok!
Moest het ff delen met jullie :)

https://www.funda.nl/koop...-stationsweg-30-b/#foto-2

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:09
@Red hot Op de eerste pagina van dit forum zie een opbrengst tabel en grafiek met bijbehorende rekenvoorbeeld.
Je kunt hiermee makkelijk bereken wat uiteindelijk voordeliger is om te doen. Of op je ONO dak of op de Z garage.Gangbare paneel afmetingen zijn ca. 160cm/100cm voor 60cell panelen. Dus met een schans zou je er 6 kwijt kunnen op je garage dak.

Over 300Wp panelen. Ik zou kijken of je 320Wp of zelfs meer kunt krijgen MONO zwart?
Scheelt toch weer wat procenten extra opbrengst.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:45
Switek schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:31:
[...]

Hier komen de de panelen van 320wp de afgelopen maand tot max 260wp per stuk. Ook op west misschien iets minder stijl.
Hier NO-Groningen (met nu veel stof in de lucht) kwamen mijn 18x 320Wp panelen op max 5.500 W uit.
Dit was/is het maximale wat de Zonneplan-ONE omvormer kan verstouwen.

Klopt het dat ik dan: 5500/5750=95.65% score?? of mag ik zo niet rekenen?

Lijkt mij erg hoog..gezien dat het niet optimaal ligt én een foute dakhoek heb én een omvormer die niet top rendement heeft( en dan vergeet ik kabel verliezen en stof in de lucht van de akkerbouwers)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
De volgende met een vraag over de prestaties van zonnepanelen: ik heb 10 300wp panelen op het zuidwesten liggen 230 graden, op 48 graden helling. Growatt 3000 MTL-S omvormer.
Het maximale vermogen dat ik tot nu toe gezien heb is ong. 2500watt.

Als leek lijkt mij dat gezien het mooie weer en het feit dat de zon op enig moment toch wel vrij recht op de panelen staat weinig. De temperatuur is nog relatief laag. Vandaag is de piek zelfs maar net 2300watt.

Verwacht ik teveel? Ik heb geprobeerd iets te zoeken waarmee ik m.b.v. de ligging/helling een soort van indicatie kan krijgen. De berekening van de OP kwam ik niet helemaal uit, ergens de verkeerde getallen gebruikt of zo.

Ik heb ook nog een set van 4x300 op 125 graden liggen, die komt maar net aan 200 watt maximaal

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 16-04-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossedemontu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Rouske schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:33:
[...]

Kan je van die optimizer grafieken maken van spanning en vermogen (zoals in het topic waar je zelf al naar refereert), zodat zichtbaar is hoe lang en tot welke tijd je de beperking hebt?

Dan kan je dat voorleggen aan je installateur.
Het heeft even geduurd maar ik heb nu de admin rechten in mijn SolarEdge omgeving.
@Rouske Bedoel je deze grafieken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZrAJb2xm-5MqaZeEJPJsdidgco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CkF7aEs8dD8PKjgdDrk6mtk.jpg?f=fotoalbum_large
Vermogen panelen (10x 370 WP LG)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNH9QNF3-gj-gLFnFN55eqBtEJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPUgxI2lMOP3iQLevAAVT0OH.jpg?f=fotoalbum_large
Spanning van de optimizers (10x P370)

Wat zien jullie, het lijkt alsof ze aan de max zitten?
Toch voor de P404 optimizer gaan?
3 panelen liggen in de schaduw, vooraf werd ongeveer 8% aangegeven. Dat is nu 30% dat is best veel.

Wat zou jullie advies zijn aan mij als ik met mijn leverancier in gesprek ga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

stefijn schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:39:
De volgende met een vraag over de prestaties van zonnepanelen: ik heb 10 300wp panelen op het zuidwesten liggen 230 graden, op 48 graden helling. Growatt 3000 MTL-S omvormer.

Als leek lijkt mij dat gezien het mooie weer en het feit dat de zon op enig moment toch wel vrij recht op de panelen staat weinig. De temperatuur is nog relatief laag. Vandaag is de piek zelfs maar net 2300watt.

Verwacht ik teveel? Ik heb geprobeerd iets te zoeken waarmee ik m.b.v. de ligging/helling een soort van indicatie kan krijgen. De berekening van de OP kwam ik niet helemaal uit, ergens de verkeerde getallen gebruikt of zo.

Ik heb ook nog een set van 4x300 op 125 graden liggen, die komt maar net aan 200 watt maximaal
Geen gegevens van vorig jaar dus?
Ik zou even rustig afwachten, waarschijnlijk ben je net iets te vroeg en is het over 1 maand een ander verhaal.
Ik kan zo snel ook geen data vinden van de te verwachte straling als functie van zowel hoek+maand+richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
DeadLock schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:00:

16 panelen (Boviet 340W), met 4x APS QS1 omvormer omwille van schaduw en 2 vlakken. Waar ik nu niet helemaal aan uit kom, in de datasheet van de APS QS1 staat: 'AC-bus maximale stroomsterkte: 20A'. Nu met 4 stuks kom ik daar eigenlijk nipt boven.

Nu leveren de APS QS1 maximaal 1200W/5.22A continu. De micro omvormers zijn lichtjes onderbemeten voor de zonnepanelen en in 2 oriëntaties verwacht ik niet dat ze de 20A zullen overschrijden. Echter, wat is de wijsheid of beste manier?

Zijn de micro-omvormers 'slim genoeg' om niet meer dan 20A in totaal op hun bus kabel te zetten? En kan ik het zo prima afzekeren op een 20A automaat (België)? In de handleiding vind ik er niet direct iets over terug.
die 5,22A ligt ook aan de netspanning, meestal is die hoger wanneer je panelen veel terugleveren. daardoor zakt de maximale stroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@stefijn @de Peer
Pvgis database voorspelt opbrengst per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik heb op enkele graden na dezelfde orientatie

Bijna 10.000 Wp op ZW 45 graden en dat geeft doorgaans een max van 8500 watt vandaag zit ik op 7500 watt aan jouw cijfers is niets raars dus. Die set op 125 graden ( dat is toch zuid oost?) lijkt mij wel wat magertjes

Zo ziet het er dus "normaal" uit (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USEtspKAm6wmQjaZjAqOTtk0Zis=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSgDoG9pyb0fpi8glILDxUFd.jpg?f=fotoalbum_medium

Alleen tussen de wolken door krijg je dit soort pieken. (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMDCt_0jtab1e_-CUIygjJ8q6lQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wwI6qe7phtb7vHFQUbX0kO9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28

Hier 8*325mono op een Growatt 2500S op 170° met 35° hellingshoek. Op warme dagen zit de max op 2150, maar op een bewolkte dag met pieken topt ie af op 2552. Temperatuur is killing...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R59LZ-6uzq9JlitpM-Y1p07AlnU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7CN6XQCntUtVduKGMmPfF3Zr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR0l5evc1TZ00bhU7zmL2PZ8C68=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gdErO8qZ6P7VeF4b1oSOvlTq.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
jossedemontu schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:02:
[...]

Het heeft even geduurd maar ik heb nu de admin rechten in mijn SolarEdge omgeving.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

3 panelen liggen in de schaduw, vooraf werd ongeveer 8% aangegeven. Dat is nu 30% dat is best veel.

dus 3x ZO + 3x NW onder 20° op een dak en een ander dak 3x ZO ook onder 20° en dit alles op een SE3000H toch?

Tussen 9:00 -11:00 worden er zeker 3 beperkt op ZO.

Ze hadden beter micro-omvormers kunnen plaatsen.
De p404 niet mag i.c.m. jouw LG NeONR 365Q1C-A5 365, die heeft een Kortsluitstroom (Isc) 10,8A en een P404 mag maar tot 10,1A. dat zouden dan p505's moeten worden.

Heb je anders nog foto's van de daken met de panelen en de omgeving er deels op?

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 16-04-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
DeadLock schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:00:

Kijk eens of je de echte spanning kan meten bij je. Denk dat je dan de 5A nooit lang genoeg op een dag overstijgt om hem eruit te krijgen. Als ik hier kijk 238V en dan naar de overbelastingstabel van 20A automaat, dan moet ik al langer dan 3600sec is 6 uur op vollast bij 1,05 x In van 20A. 6 uur lang met onderdimensionering die je toepast lijkt me niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Flanky schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:08:
[...] Ik ben het met je eens, ik zou de zonnepanelen achter een eigen aardlek van 300ma kunnen zetten maar ik zou als het een vochtprobleem is dit eerst op willen lossen.

En ik denk niet aan prolemen met mijn omvormer.
Het is waarschijnlijk een vocht "probleem". Door de vocht neemt de paracitaire capaciteit van de panelen naar aarde toe. Daardoor neemt de AC / (HF?) lekstroom toe. Zo iets.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie rond 08:30-09:00 3 panelenin de clipping lopen.
Tegelijk zakt de spanning van tenminste 4 panelen in elkaar.

Dan clippen er 2 panelen rond 11:00-11:30 (2 andere)

De avond clipping is redelijk normaal, er zijn dan niet meer genoeg panelen in de zon (die gaat onder) en dan is dat rdelijk normaal voor SolarEdge systemen.
Je hebt ook vaak in de ochtend dat er even wat panelen op vol staan bij opstarten.

Ik denk zeker dat je met p404 optimizers beter uit bent.
Zie bericht van @Rouske met de Isc limiet van de P404... zou P505 moeten worden.

[ Voor 25% gewijzigd door jacovn op 17-04-2020 07:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
twain4me schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:59:
[...]

Ik heb op enkele graden na dezelfde orientatie

Bijna 10.000 Wp op ZW 45 graden en dat geeft doorgaans een max van 8500 watt vandaag zit ik op 7500 watt aan jouw cijfers is niets raars dus. Die set op 125 graden ( dat is toch zuid oost?) lijkt mij wel wat magertjes
Die set van 4 ligt op 27 graden dus dat is wel vrij vlak. Dat zal de oorzaak daar wel zijn.

Andere vraag: die set van 4 is een SolarEdge se1500-m omvormer. Wanneer de zon onder gaat is dat ding zowat elke minuut aan het klikken - nogal hard en wel een half uur lang.
De Growatt doet aan het eind van de dag één klik en dat is dat.

Als de zon niet schijnt op een flink grijze dag, dan de hele dag door.

Ook start de Growatt al op hetzelfde moment als de SolarEdge, terwijl die laatste gewoon al vanaf 7:30 in de zon ligt en de Growatt nog vol in de schaduw

Kan ik iets doen aan de tijd dat de SE controleert of hij kan starten, of de "gevoeligheid" aanpassen? Ik zou denken: je hebt een klok, je weet dat de zon onder gaat/is. Ga gewoon uit. Of check om de 5 minuten of er iets te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:09:
[...]

Geen gegevens van vorig jaar dus?
Ik zou even rustig afwachten, waarschijnlijk ben je net iets te vroeg en is het over 1 maand een ander verhaal.
Ik kan zo snel ook geen data vinden van de te verwachte straling als functie van zowel hoek+maand+richting.
Ze liggen er pas sinds half feb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
stefijn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:39:
[...]

Die set van 4 ligt op 27 graden dus dat is wel vrij vlak. Dat zal de oorzaak daar wel zijn.

Andere vraag: die set van 4 is een SolarEdge se1500-m omvormer. Wanneer de zon onder gaat is dat ding zowat elke minuut aan het klikken - nogal hard en wel een half uur lang.
De Growatt doet aan het eind van de dag één klik en dat is dat.

Als de zon niet schijnt op een flink grijze dag, dan de hele dag door.

Ook start de Growatt al op hetzelfde moment als de SolarEdge, terwijl die laatste gewoon al vanaf 7:30 in de zon ligt en de Growatt nog vol in de schaduw

Kan ik iets doen aan de tijd dat de SE controleert of hij kan starten, of de "gevoeligheid" aanpassen? Ik zou denken: je hebt een klok, je weet dat de zon onder gaat/is. Ga gewoon uit. Of check om de 5 minuten of er iets te doen is.
Ik denk dat je hier de beperking van dat SolarEdge model te pakken hebt.
Die 4 panelen samen zullen wel allemaal zon moeten hebben om het ding te moeten laten functioneren. Beetje schaduw zodat een sperdiode wat doet zal wel ok zijn (volgepoep, blaadje)

Het is het principe van SE, de optimizers samen maken de fixed string spanning voor de inveter. Wellicht gaat hij wel kijken als er spanning op een optimizer komt of het systeem kan starten: klik. Dan lukt het niet, even later weer kijken: Klik etc. Pas als alle 4 aangesloten panelen daadwerkelijk wat kunnen leveren komt systeem dan actief. Ik kan me voorstellen dat bij zon onder iets dergelijks ook gebeurd.

Elke andere string inverter zal bij lagere spanning gaan werken en continue gaan zoeken naar optimale instelling. Met 4 panelen wordt dat ook wel een uitdaging, maar er zijn modellen die bij 80 volt al starten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossedemontu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Rouske schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:18:
[...]

dus 3x ZO + 3x NW onder 20° op een dak en een ander dak 3x ZO ook onder 20° en dit alles op een SE3000H toch?

Tussen 9:00 -11:00 worden er zeker 3 beperkt op ZO.

Ze hadden beter micro-omvormers kunnen plaatsen.
De p404 niet mag i.c.m. jouw LG NeONR 365Q1C-A5 365, die heeft een Kortsluitstroom (Isc) 10,8A en een P404 mag maar tot 10,1A. dat zouden dan p505's moeten worden.

Heb je anders nog foto's van de daken met de panelen en de omgeving er deels op?
@Rouske De panelen zijn juist. Ik heb de foto's toegevoegd van de 6 panelen op het platte dak (3X ZO en 3X NW) en 4 panelen op het andere platte dak (4x ZO). Zie ook de afbeelding uit de SolarEdge app voor de oriëntatie. In de offerte staat dat ze de 6 panelen in een oost-west opstelling hebben gemonteerd? Geen idee wat dat betekent. De foto's zijn van 9 uur vanmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gGBfMJJLPHO3ErclHilnUFdy00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAO7tL8Vh7EE2DakCmMttpwE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05wKL57APopOqfya_9jdsp9Q7Hg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BZDQr7YHFNTI16wyrZzUn1uw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oVcIoELfzxBMzOopMzokeyKag8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rXwNQspU2bJLlnNxiVGObe3f.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door jossedemontu op 17-04-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@jossedemontu als die foto,s van 09:00 zijn zie je bij je oost/west (de 6 panelen als dat er eigenlijjk maar 2 van die panelen ongehinderd kunnen leveren.
De ‘west’ panelen kijken de andere kant op maar liggen wel stuk in de zon, echter schaduw over de lange kant , dus 1/3 van de rijen cellen worden gesperred.

En het paneel rechts onder heeft schaduw scheef over de korte zijde, dus er sperren 2/3 van de rijen door de diodes.

Die andere 4 panelen liggen compleet in de schaduw zo te zien. Wat staat daar voor dat schaduw levert ? Eigen huis wellicht ?
Als dit zuid/oost is komt de zon later pas, wellicht was een zuid orientatie beter geweest ?

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 17-04-2020 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
@jossedemontu
Het verhoogde platte dak links van de O/W set is van de buren?
Ik zou zeggen die O/W set zo veel mogelijk naar de rechterkant van het platte dak om minder schaduw op de 3 ZO panelen te krijgen, maar in winter gaat dit sowieso veel schaduw krijgen omdat jouw dak lager ligt.

3D Google maps plaatje voor wat meer overzicht van de situatie?
Schaduw op dit tijdstip?

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 17-04-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Welke telescoopborstel heb je trouwens? Je geeft aan dat het mbt opbrengst niet zoveel uitmaakt, maar heb je de panelen heel smerig?

ik merk namelijk dat de efficiëntie van mijn panelen lager worden dan in verhouding met mijn zwager (die in een mindere nieuwbouw omgeving zit).

Mijn achterburen hebben de panelen schoon gemaakt en ik zie werkelijk een wereld van verschil.

Foto's is altijd beetje slecht te zien, maar in werkelijkheid is het verschil enorm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj3Y_whKflZM8pn3datiLlyd7t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1J8c7ZuEJctzZDul1If7NU84.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 17-04-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:04:

Een klein beetje meer dan 4200W. Piek vemogen. Zal niet zeldzaam zijn.
Zo hoort een dak er uit te zien! _/-\o_ :+ Wel graag meer ramen in de gevel, dat wel.

[Afbeelding]
Red hot schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:40:
[...] Iemand nog advies hiervoor?
Ik heb net vernomen dat de aannemer rekend met 300wp panelen en Goodwe Smart DT omvormer.
Lijkt me veel te duur. Maar dan kan je bij alle / eventuele problemen wel het zelfde bedrijf aanspreken.
Later zelf doen, veel goedkoper. Moet je het wel zelf kunnen natuurlijk.
Ik ben zelf bezig op noord 450 panelen bij te leggen. Gas over naar electra en dan gas er uit.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
onetime schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:28:
[...]

Een klein beetje meer dan 4200W. Piek vemogen. Zal niet zeldzaam zijn.

oef dan krijg ik dus wel aardig wat aftopping verlies :(

Vond nu net een bedrijf dat omvormers gereviseerd aanbied tegen een concurrerende prijs met 3 jaar garantie, als het urenlang aftopping gaat geven gaat de Solax op MP en hang ik er een
omniksol-5k-tl2 neer. :)

[...]

Zo hoort een dak er uit te zien! _/-\o_ :+ Wel graag meer ramen in de gevel, dat wel.

[...]

[...]

Lijkt me veel te duur. Maar dan kan je bij alle / eventuele problemen wel het zelfde bedrijf aanspreken.
Later zelf doen, veel goedkoper. Moet je het wel zelf kunnen natuurlijk.
Ik ben zelf bezig op noord 450 panelen bij te leggen. Gas over naar electra en dan gas er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@grote_oever De nlite ultra himod carbon
https://www.bestelunger.n...x=1500&min=0&brand=301255
Basis + 2 verlengstukken + hoekadapter + kleinere borstel + zeepreservoir

Heel smerig zullen mijn panelen nooit zijn.. dus wss klein verschil

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-04-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:32
Weet iemand of de server van Solar edge er weer uit ligt? De app en ook de website geven aan dat ik nul watt heb vandaag, en dat zou toch een beetje zonde zijn …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
ptrv schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:55:
Weet iemand of de server van Solar edge er weer uit ligt? De app en ook de website geven aan dat ik nul watt heb vandaag, en dat zou toch een beetje zonde zijn …
Ik zie mijn pvoutput die data via api bij solaredge weg haalt gewoon updaten.

De oude en nieuw app doen het hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Het heeft even geduurd maar ik heb nu de admin rechten in mijn SolarEdge omgeving.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leverancier heeft verkeerde optimizers geleverd. Fout van de monteurs, toch? Die hadden alleen de 370?
Laat ze dat maar oplossen, hier niet mee accoord gaan.
jossedemontu schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:59:
[...] @Rouske De panelen zijn juist. Ik heb de foto's toegevoegd van de 6 panelen op het platte dak (3X ZO en 3X NW) en 4 panelen op het andere platte dak (4x ZO). Zie ook de afbeelding uit de SolarEdge app voor de oriëntatie. In de offerte staat dat ze de 6 panelen in een oost-west opstelling hebben gemonteerd? Geen idee wat dat betekent. De foto's zijn van 9 uur vanmorgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die panelen op dat lage schuurdak zoveel mogelijk naar rechts en naar achteren, scheelt best wel een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hansieo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:07:
[...]

Hier NO-Groningen (met nu veel stof in de lucht) kwamen mijn 18x 320Wp panelen op max 5.500 W uit.
Dit was/is het maximale wat de Zonneplan-ONE omvormer kan verstouwen.

Klopt het dat ik dan: 5500/5750=95.65% score?? of mag ik zo niet rekenen?

Lijkt mij erg hoog..gezien dat het niet optimaal ligt én een foute dakhoek heb én een omvormer die niet top rendement heeft( en dan vergeet ik kabel verliezen en stof in de lucht van de akkerbouwers)
Wat probeer je uit te rekenen? Je komt met je sommentje het dichts bij omvormer dimensionering
Handig om te weten als je in de buurt komt van de garantie voorwaarden. Sommige omvormers mag je 30% overdimensioneren andere 100%. Omdat je op nog geen 5% zit denk ik dat je iets anders probeerd uit te rekenen:)

5760/5500 => 104,7% => 4,7% overdimensionering

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 17-04-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:33:
@grote_oever De nlite ultra himod carbon
https://www.bestelunger.n...x=1500&min=0&brand=301255
Basis + 2 verlengstukken + hoekadapter + kleinere borstel + zeepreservoir

Heel smerig zullen mijn panelen nooit zijn.. dus wss klein verschil
Zow, je wilt de panelen wel heel graag schoon hebben :P Zie dat het setje 1200 euro kost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grote_oever schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:51:
[...]

Zow, je wilt de panelen wel heel graag schoon hebben :P Zie dat het setje 1200 euro kost :)
Zijn antwoord zal luiden, een hobby mag geld kosten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook dat.
Maar iedereen wil hem ff lenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Zo terugverdiend dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:15:
Ook dat.
Maar iedereen wil hem ff lenen
Kan jij niet wat dichterbij komen wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:45
twain4me schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:47:
[...]

Wat probeer je uit te rekenen? Je komt met je sommentje het dichts bij omvormer dimensionering
Handig om te weten als je in de buurt komt van de garantie voorwaarden. Sommige omvormers mag je 30% overdimensioneren andere 100%. Omdat je op nog geen 5% zit denk ik dat je iets anders probeerd uit te rekenen:)

5760/5500 => 104,7% => 4,7% overdimensionering
Hallo Twain4me,

Bedankt voor je reactie, en wat ik dacht/denk te berekenen is de efficiëntie/rendement van mijn installatie.
Als mijn 18 panelen volgens fabrieksopgave 5.750Wp kúnnen leveren, en ik krijg 5.500 binnen is mijn "totaal verlies" net 4%. Is dat slecht/redelijk/goed/prima ???

Ik kan ook op een andere manier hier naar kijken:
max geklokt 5.500 (limiet omvormer) met 18 panelen geeft 305.5Wp per paneel van 320Wp

Dus de zwakste in de 2x9 string doet minimaal 95.5% of is dit niet de manier om de efficiëntie te bepalen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nee zo moet je dat niet doen

De fabrieks opgave is onder 1 kWh/m² (*) instraling bepaald, de zon haalt in nederland dat meestal niet ;)
een paneel van trina solar of panasonic wekken bij die hoeveelheid zon (of op de test bank een lamp bij 25 graden) exact de watts op die op de sticker staan. het is wel zo dat er kleine verschillen zijn buiten die test range. Maar omdat je weersomstandigheden niet kan uitsluiten is het erg lastig om daar zicht op te krijgen
ik dacht dat solar bouwmarkt een aantal panelen op het zelfde dak heeft liggen onder de zelfde orientatie, daar kan je dus e.e.a. van afleiden, maar ook dat is niet erg wetenschapelijk.

(*) ik weet niet 100% zeker of ik nu de juiste eenheid gebruik, maar na zoeken gaat nu even niet.

De meeste mensen bepalen het rendement op dagbasis in kWh/KWP daar komt een getal uit wat meestal tussen de 1 en 7 ligt dat noemen ze de efficientie, zie hier voor meer info:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 5

Zuid haalde de afgelopen weken regelmatig 6 punters zoals dat wordt genoemd. zw met een steile hoek hangt met het zelfde weer tussen de 4.8 en 5.5 op deze manier kan je vergelijken met andere mensen met ongeveer dezelfde orientatie en in de zelfde regio.

je kan ook nog op jaarbasis kijken, men gaat er vanuit dat we in nederland 0.85 * het aantal wp aan kWH kunnen ophalen in een jaar (corigeren op orientatie volgens onderstaand plaatje)
je kan ook e.e.a opzoeken in pvgis

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/03/Zonne-energie-instralingsschijf-300x221.png

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/03/Opbrengst_zonnepanelen_kaart.png

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 18-04-2020 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ptrv schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:55:
Hier had ik vanochtend last van. Tussen 7:30 en 8:30 nul vermogen volgens SE, terwijl er toch echt stroom werd opgewekt en teruggeleverd (kon ik op de omvormer en slimme meter zien).

Wordt die energie er trouwens aan het einde van de dag weer bij opgeteld? Ik kon namelijk op de individuele panelen wel de opbrengst zien, het was alleen de omvormer die nul aangaf.
Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw