Timmy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:09:
[...]
Nadat ik vanochtend een uitgebreide mail naar de installateur had gestuurd had ik hem een half uur later al aan de lijn. Hij is welwillend om aan een oplossing te werken maar gaat maandag eerst even met SE bellen. Hij vertelde dat ze bij de officiële training andere dingen hadden geleerd en dat daar ook is aangegeven in geval van twijfel over de installatie de SE designer te volgen. De designer geeft P370 (en een andere keer P300) optimisers aan.
Nog even en het is je eigen schuld, je moet gewoon niet naar die grafiekjes kijken
Ik ken de nieuwe online designer niet goed, wel een beetje de oude PC versie..
Heel goed met schaduw rekenen kan die echter niet, hij heeft alleen een yield getal als je panelen gaat verdelen over verschillende orientaties.
Je kunt beter naar de foto’s die je om 09:00 gemaakt hebt kijken, de grafieken erbij nemen en dan haal je zo de problemen uit het systeem.
Een goede tip was je panelen wat verschuiven zodat je minder schaduw van dat hoger liggend dak hebt,
Maar.. dat verschuift je probleem alleen in de tijd gezien een stukje.
Op zich is het niet erg als je systeem op bepaald moment enige clipping heeft, dat is bij de meeste SE systemen bij opstarten en uitgaan (met verschillende orientaties)
Maar als het zeg tussen 09:00 en 17:00 gebeurd dan moet een instalateur duidelijk uit kunnen leggen waarom het gebeurd, en dan kan hij de keuze van de optimizer verdedigen.
Nu is het gewoon zo dat er bijna midden op een dag optimizers clippen. Die panelen worden dan domweg geremd in productie. Dat moet je eigenlijk niet willen tussen. 10:00 en 15:00 omdat dan de meeste energie opgewekt word.
Zelf heb ik bewust een keus voor p500 modules gemaakt, terwijl ik met huidig inzicht beter p404 had kunnen nemen. Daar kan ik echter nu moeilijk om gaan zeuren.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase