Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.438 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:53
Nou loop ik ergens tegenaan waar ik graag de mening van jullie over heb. Ik heb vorig jaar mijn huis opgeleverd gekregen, heb 6 zonnepanelen van max 300w per stuk. Dat is in theorie dus 1800w. Maar omdat ik daar best ver vanaf blijf vandaag alles eens nagekeken. Zie dat de gemonteerde omvormer maximaal 1500w kan opleveren. De handleiding van de omvormer is van een zwaarder type dan de gemonteerde omvormer. Mijn eerste reactie is dat ik me genaaid voel. Maar is dit terecht? Ik heb vanmiddag de aannemer al om opheldering gevraagd maar daar zal pas later antwoord op komen denk ik (want weekend)

Als iemand hier wat zinnigs over kan zeggen verneem ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:48
jacovn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 06:48:
[...]

Ik zie rond 08:30-09:00 3 panelenin de clipping lopen.
Tegelijk zakt de spanning van tenminste 4 panelen in elkaar.

Dan clippen er 2 panelen rond 11:00-11:30 (2 andere)

De avond clipping is redelijk normaal, er zijn dan niet meer genoeg panelen in de zon (die gaat onder) en dan is dat rdelijk normaal voor SolarEdge systemen.
Je hebt ook vaak in de ochtend dat er even wat panelen op vol staan bij opstarten.

Ik denk zeker dat je met p404 optimizers beter uit bent.
Zie bericht van @Rouske met de Isc limiet van de P404... zou P505 moeten worden.
Hmm, in de Engelse versie SE optimizer datasheet zijn p404/p405/p485 nu max 11A Isc en is er een nieuwe p401
Maar in de NLD versie staan die niet en is het nog 10,1A voor de p404
Lekker duidelijk 8)7 Hoe weet je straks nog welke je besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
twodigits schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:56:
Nou loop ik ergens tegenaan waar ik graag de mening van jullie over heb. Ik heb vorig jaar mijn huis opgeleverd gekregen, heb 6 zonnepanelen van max 300w per stuk. Dat is in theorie dus 1800w. Maar omdat ik daar best ver vanaf blijf vandaag alles eens nagekeken. Zie dat de gemonteerde omvormer maximaal 1500w kan opleveren. De handleiding van de omvormer is van een zwaarder type dan de gemonteerde omvormer. Mijn eerste reactie is dat ik me genaaid voel. Maar is dit terecht? Ik heb vanmiddag de aannemer al om opheldering gevraagd maar daar zal pas later antwoord op komen denk ik (want weekend)

Dat de omvormer een iets lager maximum heeft dan je theoretisch maximum voor je zonnepanelen (watt piek) is vrij gangbaar. Volgens mij is 20% wel gebruikelijk, dus dat zou in jouw geval dus prima zijn. Waarom je dan wel de handleiding van een zwaardere versie hebt, is daarmee natuurlijk nog niet verklaard. De vraag is dan ook wat er beloofd is vantevoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
RoD schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:03:
[...]

Dat de omvormer een iets lager maximum heeft dan je theoretisch maximum voor je zonnepanelen (watt piek) is vrij gangbaar. Volgens mij is 20% wel gebruikelijk, dus dat zou in jouw geval dus prima zijn. Waarom je dan wel de handleiding van een zwaardere versie hebt, is daarmee natuurlijk nog niet verklaard. De vraag is dan ook wat er beloofd is vantevoren?
Waarschijnlijk is er beloofd "PV conform EPC berekening" :|

Waarom zou je anders maar 6 panelen doen?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-04-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:53
kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:13:
[...]

Waarschijnlijk is er beloofd "PV conform EPC berekening" :|

Waarom zou je anders maar 6 panelen doen?
Klopt helemaal. Achteraf had ik er meer moeten leggen. Gezien eerste reactie is het toch niet heel vreemd dat er capaciteitsverschil is, maar het verschil in handleiding en daadwerkelijk gemonteerd apparaat roept argwaan bij mij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:56:

Dat hangt af van de oriëntatie van de panelen. Schuin dak recht op zuid verwacht je inderdaad 1k8 omvormer.
Wat is je verkocht? Op papier dus.
Ik had zelf 5k5Wp Oost/West op 4k2VA omvormer, geen probleem. Zie link in .sig

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jossedemontu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
jacovn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:52:
@jossedemontu als die foto,s van 09:00 zijn zie je bij je oost/west (de 6 panelen als dat er eigenlijjk maar 2 van die panelen ongehinderd kunnen leveren.
De ‘west’ panelen kijken de andere kant op maar liggen wel stuk in de zon, echter schaduw over de lange kant , dus 1/3 van de rijen cellen worden gesperred.

En het paneel rechts onder heeft schaduw scheef over de korte zijde, dus er sperren 2/3 van de rijen door de diodes.

Die andere 4 panelen liggen compleet in de schaduw zo te zien. Wat staat daar voor dat schaduw levert ? Eigen huis wellicht ?
Als dit zuid/oost is komt de zon later pas, wellicht was een zuid orientatie beter geweest ?
Ja, het huis van de buren legt die vier panelen rond 9 uur in de schaduw, daarna liggen ze vrij snel bijna de hele dag in de zon.

Ik heb de 6 panelen nu zoveel mogelijk naar rechts gelegd (40 cm). Ik ga morgen eens meten en een grafiek uitdraaien om te kijken hoeveel dat scheelt.

@Rouske wat betreft de optimizers, dat is aan de leverancier. De huidige P370 zijn in ieder geval niet de juiste in deze opstelling. Ik leg dat bij hen terug met een een berekening en een grafiek ter onderbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
jossedemontu schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:23:
[...]

Ja, het huis van de buren legt die vier panelen rond 9 uur in de schaduw, daarna liggen ze vrij snel bijna de hele dag in de zon.

Ik heb de 6 panelen nu zoveel mogelijk naar rechts gelegd (40 cm). Ik ga morgen eens meten en een grafiek uitdraaien om te kijken hoeveel dat scheelt.

@Rouske wat betreft de optimizers, dat is aan de leverancier. De huidige P370 zijn in ieder geval niet de juiste in deze opstelling. Ik leg dat bij hen terug met een een berekening en een grafiek ter onderbouwing.
Je moet aan die dealer gewoon vertellen dat het minimale aantal panelen wat SE voor schrijft eigenlijk per orientatie moet liggen. Dan kan het zo werken als ze adverteren.
Als je het minimale aantal over orientaties verdeeld, dat is er altijd wel iets wat niet optimaal werkt.

Je hebt dan wel 10 panelen totaal, en min of meer zelfde orientatie, maar duidelijk ook tamelijk complexe schaduw.

Ik krijg mijn SE systeem ook niet echt goed, en met de kennis die ik nu heb had ik ook beter p404 optimizers kunnen kopen. Ochtend clipping ben ik nu wel kwijt, maar daarvoor heb ik er 8 panelen aan de oost kant bij moeten leggen. Met p404 optimizers heb je gewoon dik 30% voltage meer per optimizer om op de string spanning te komen, dus minder panelen in de zon is dan ook genoeg.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
jossedemontu schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:23:
[...]

Dat is zeker waar.
Maar de groen-blauwige lijn die tussen 14:00 en 16:00 het laagste vermogen heeft, dat is paneel 8?
Dat is dan het paneel wat op de foto nog de punt schaduw heeft, lijkt me sterk dat die op die tijd zo veel schaduw pakt, ik zou eerder zeggen die op de foto linksachter, door de bomen bij de achterburen.

Klopt de paneel weergave in de portal klopt wel? N en Z gewisseld met de O/W set?
Of staat er rechtsachter de schuur nog iets wat flink schaduw kan geven?
Als je morgen toch gaat checken kijk dan ook meteen of het paneel nummer een de schaduw overeenkomt,

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 17-04-2020 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
Vorige week donderdag is mijn SolarEdge installatie geplaatst. Vanwege de ligging van mijn woning en om ook op langere termijn zo veel mogelijk opgewekte stroom direct te kunnen gebruiken heb ik voor een oost/west opstelling gekozen. De installateur heeft daarbij, geholpen door de Designer tool van SolarEdge, voor een opstelling van 8 panelen op het oosten en 5 op het westen gekozen.

Zoals je in de logging kan zien draait de installatie een groot deel van de dag prima, maar zodra de panelen op het oosten geen direct zonlicht meer ontvangen zakt het vermogen snel in elkaar. In een kwartier een halvering van de opbrengst en dat terwijl de zon onbelemmerd op de 5 panelen op het westen schijnt.

@AUijtdehaag wees mij op dit topic en een post waarin ik lees dat SolarEdge omvormers niet alleen een minimum stringlengte hebben maar dat dit minimum ook voor het aantal panelen dat zonlicht moet ontvangen geldt. Als ik de documentatie goed lees geldt voor de P370 optimisers een minimum van 8 panelen.

Ik ben benieuwd wat de oplossingen zijn om de panelen op de westzijde toch aan het werk te zetten. Andere omvormers, meer panelen (;)) of zijn er wellicht andere opties?

Omvormer: SolarEdge 3000H wave
Optimisers: 13x P370
Panelen: 13x Trina Solar TSM-325DD06M.05.II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Timmy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:52:
Vorige week donderdag is mijn SolarEdge installatie geplaatst. Vanwege de ligging van mijn woning en om ook op langere termijn zo veel mogelijk opgewekte stroom direct te kunnen gebruiken heb ik voor een oost/west opstelling gekozen. De installateur heeft daarbij, geholpen door de Designer tool van SolarEdge, voor een opstelling van 8 panelen op het oosten en 5 op het westen gekozen.

Zoals je in de logging kan zien draait de installatie een groot deel van de dag prima, maar zodra de panelen op het oosten geen direct zonlicht meer ontvangen zakt het vermogen snel in elkaar. In een kwartier een halvering van de opbrengst en dat terwijl de zon onbelemmerd op de 5 panelen op het westen schijnt.

@AUijtdehaag wees mij op dit topic en een post waarin ik lees dat SolarEdge omvormers niet alleen een minimum stringlengte hebben maar dat dit minimum ook voor het aantal panelen dat zonlicht moet ontvangen geldt. Als ik de documentatie goed lees geldt voor de P370 optimisers een minimum van 8 panelen.

Ik ben benieuwd wat de oplossingen zijn om de panelen op de westzijde toch aan het werk te zetten. Andere omvormers, meer panelen (;)) of zijn er wellicht andere opties?

Omvormer: SolarEdge 3000H wave
Optimisers: 13x P370
Panelen: 13x Trina Solar TSM-325DD06M.05.II
Precies wat ik altijd al roep.
Minimale panelen zien per oriëntatie: 8 oost kan op p370 maar 5 west op p404 of p505.
Je hebt een 3000h met maar 1 ingang dus dan had je beter alles op p404 moeten doen.
Dat moest je installateur weten!
Een se 4000h heeft 2 ingangen en dan had je met 5(liever 6) p404 op ingang 1 en evt 8 p370 op ingang 2 kunnen werken.
Ik zou je installateur terugroepen en dan zal je verschil zien dat hij niet zo snel in elkaar kakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Timmy Passen er eventueel meer panelen op West?
Zo niet, dan zou je de 85V output optimizers kunnen laten plaatsen i.p.v. de nu 60V output optimizers zoals @ApC_IcE al zegt.

@ApC_IcE weet jij of ze de p404 modellen aangepast hebben? zie Rouske in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 30% gewijzigd door Rouske op 17-04-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Rouske schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:54:
@Timmy Passen er eventueel meer panelen op West?
Zo niet, dan zou je de 85V output optimizers kunnen laten plaatsen i.p.v. de nu 60V output optimizers zoals @ApC_IcE al zegt.
Jazeker, er passen op zowel west als oost nog veel meer panelen maar dit zou voldoende moeten zijn om eigen verbruik en een electrische auto te dekken ;)

Jij en @ApC_IcE dank voor de reactie.

Lees ik het goed dat het voldoende is om de 5 west optimisers te vervangen door P404? Of is de P505 beter? Ik zit naar het specsheet te kijken maar het zegt mij werkelijk niets :X
Of zou ik beter 3 (?) extra panelen op west kunnen plaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Timmy op 17-04-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
En wie heeft geadviseerd om alleen te leggen wat het verbruik dekt?
Helemaal nu met het afbouwen van het salderen in het achterhoofd.
Dekt het dan ook het verbruik in de winter, waar je het meeste stroom verbruikt.

Ik zou er 3 op west bij leggen (of nog meer en dan beide kanten), maar dan zeker wel 'iets' regelen met de installateur, want wat er nu ligt werkt niet optimaal! En bij extra panelen heb je waarschijnlijk een grotere omvormer nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Rouske op 17-04-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:01
Rouske schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:09:
@jossedemontu
Het verhoogde platte dak links van de O/W set is van de buren?
Ik zou zeggen die O/W set zo veel mogelijk naar de rechterkant van het platte dak om minder schaduw op de 3 ZO panelen te krijgen, maar in winter gaat dit sowieso veel schaduw krijgen omdat jouw dak lager ligt.

3D Google maps plaatje voor wat meer overzicht van de situatie?
Schaduw op dit tijdstip?
Waarom niet de panelen hoger leggen? Uiteraard dien je wel rekening te houden met de windbelasting.
Dak verhogen, puntdakje maken?

Is er veel wind rond de garage? De situatie ziet er redelijk 'ingesloten' uit.

Wellicht ben ik persoonlijk te extreem met dit soort dingen :P,

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Moffin Dat moet @jossedemontu maar bekijken, dit was nu de snelste manier om direct een beter resultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
@ApC_IcE weet jij of ze de p404 modellen aangepast hebben? zie Rouske in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Afgelopen week zag ik in een post elders op tweakers met een link naar de optimizer pdf waarin stond dat de p404 een spanningsbereik heeft van 8-80 volt. Jouw link, staat weer een andere kortsluitstroom. Wel gek hoor.

Even gegoogled:
Deze PDF
https://static.webshopapp...ge-p300-p500-optimzer.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Moffin op 17-04-2020 23:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmy
Rouske schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:06:
En wie heeft geadviseerd om alleen te leggen wat het verbruik dekt?
Alleen eigen verbruik is misschien wat kort door de bocht. Het is op basis van mijn huidige verbruik, een electrische auto later dit jaar en ruimte voor toegenomen verbruik in de toekomst (ca 700 kWh).

Of ik een andere omvormer nodig zal hebben weet ik niet. Op dit moment haal ik maximaal 2600W.

Ik zal de installateur eens lastig gaan vallen. De factuur is nog niet betaald, dus nu kunnen we nog ergens over praten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Timmy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:20:
[...]

Alleen eigen verbruik is misschien wat kort door de bocht. Het is op basis van mijn huidige verbruik, een electrische auto later dit jaar en ruimte voor toegenomen verbruik in de toekomst (ca 700 kWh).

Of ik een andere omvormer nodig zal hebben weet ik niet. Op dit moment haal ik maximaal 2600W.

Ik zal de installateur eens lastig gaan vallen. De factuur is nog niet betaald, dus nu kunnen we nog ergens over praten ;)
Mooi, dus of 3 panelen er op west bij en wellicht een andere omvormer of alle huidige 60V output optimizers vervangen door p404 / p505 (afhankelijk wat goed matched met jouw panelen).
Moffin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:19:
[...]

Afgelopen week zag ik in een post elders op tweakers met een link naar de optimizer pdf waarin stond dat de p404 een spanningsbereik heeft van 8-80 volt. Jouw link, staat weer een andere kortsluitstroom. Wel gek hoor.

Even gegoogled:
Deze PDF
https://static.webshopapp...ge-p300-p500-optimzer.pdf
Je hebt het over spanningsbereik 8-80V (paneel kant) en een andere kortsluitstroom :?

Als je dan de optimizer pdf googled, haal em dan wel bij SolarEdge vandaan, zie de link naar mijn eerdere post voor de Nederlanddse en Engelse pdf (waar dus een verschil in zit!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
[b]

[...]

Je hebt het over spanningsbereik 8-80V (paneel kant) en een andere kortsluitstroom :?

Als je dan de optimizer pdf googled, haal em dan wel bij SolarEdge vandaan, zie de link naar mijn eerdere post voor de Nederlanddse en Engelse pdf (waar dus een verschil in zit!)
Mijn punt is. Er zijn drie PDF's van solar edge. Waarop wisselende informatie staat:
p404 - mppt bereik 8-80 en isc 10,1
p404 - mppt bereik 12,5-80 en isc 10,1
p404 - mppt bereik 12,5-80 en isc 11

Uiteraard is mijn bron (eerst voorbeeld) niet vanuit solar edge, maar er zijn meerdere varianten in omloop, wat het voor de 'leek' lastig maakt.

(ps: pdf staat op solar bouwmarkt bij de p404. Vanuit tweakers wordt veel verwezen naar deze leverancier. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Rouske schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:32:
Mooi, dus of 3 panelen er op west bij en wellicht een andere omvormer of alle huidige 60V output optimizers vervangen door p404 / p505 (afhankelijk wat goed matched met jouw panelen).
Check! ;)
Wat de optimisers betreft, hoe kan ik zien welke optimiser het best bij mijn panelen past? (sorry... n00b in the house)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:28:
[...]
Een klein beetje meer dan 4200W. Piek vemogen. Zal niet zeldzaam zijn.
[...]
Wodan89 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:32:
[...]oef dan krijg ik dus wel aardig wat aftopping verlies :(

Vond nu net een bedrijf dat omvormers gereviseerd aanbied tegen een concurrerende prijs met 3 jaar garantie, als het urenlang aftopping gaat geven gaat de Solax op MP en hang ik er een omniksol-5k-tl2 neer. :)
Je fout geedite reactie kostte even wat moeite om te begrijpen.
Lees de openingspost, met name het stuk over onderdimensioneren en oriëntatie.
Misschien is het niet zo erg. Goed dat je wat achter de hand hebt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
Timmy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:48:
[...]

Check! ;)
Wat de optimisers betreft, hoe kan ik zien welke optimiser het best bij mijn panelen past? (sorry... n00b in the house)
Als je de datasheet van een paneel opent zie je daar een aantal parameters van het paneel.

VOC open klem spanning
Vmpp voltage bij optimaal punt belast
Isc Maximale kortsluit stroom

Bij Solaredge optmizers moet je dan kijken met name naar VOC en Isc (aangezien de Vmpp lager is dan de VOC)

Een p404 heeft een wat lagere grens voor Isc dan een p370. (10.1 vs 11)
Een p404 kan aan de string kant veel meer voltage leveren dan p370 (85 vs 60)

De iets lagere Isc kan problemen geven bij 60 cell panelen met hoger STC vermogen, maar ook met Half cell of shingled cell technieken

Voor het Trina paneel: https://cdn.webshopapp.co...m-dd06m05ii-en-2019-a.pdf
STC parameters:
Voc 40.4
Isc 10.30

De NOCT parameters staan er ook :(NMOT)
Voc 38.1
Isc 8.31

Voor wat betreft STC past een P404 niet met STC waarden maar wel met NOCT. Alleen om die gok te nemen, dat zal een instalatuer waarschijnlijk niet doen. Terugkomen en alles vervangen is een dure grap voor wat betreft uren alleen al.

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 18-04-2020 08:35 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:45
Wederom bedankt voor de informatie en links! waarmee dit "oudje" steeds verder komt _/-\o_

Gelijk ff toepassen... Gisteren(17/4) 34.2 opgewekt met 5.75 aan panelen dus: 5.95 score, en dat lijkt me niet gek voor NO-Groningen tegen Duitsland aan.

Nu nog iets bedenken tegen alle stof op de panelen.. :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:18
Ook aan het kijken naar zonnepanelen. Een plat dak, bijna op het zuiden. Er staat echter wel een grote eik op een meter of 30.
Kom je dan automatisch uit op micro optimizers/solar edge (dus een stuk duurder)? Of is dat niet per se nodig?

Alle offertes tot nu toe zijn met optimizers, dus rond de 6000-7000 voor een paneel of 15.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hansieo schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:30:
[...]

Wederom bedankt voor de informatie en links! waarmee dit "oudje" steeds verder komt _/-\o_

Gelijk ff toepassen... Gisteren(17/4) 34.2 opgewekt met 5.75 aan panelen dus: 5.95 score, en dat lijkt me niet gek voor NO-Groningen tegen Duitsland aan.

Nu nog iets bedenken tegen alle stof op de panelen.. :F
staar je er niet blind op, panelen kunnen er beter tegen om vies te zijn dan je zou denken

@AUijtdehaag heeft een mooie borstel te leen, alleen dat is ook voor jou een heel eind fietsen, hij woond gewoon op de verkeerde plek ;)

Hier heb ik ook landbouwstof en vooral heel erg veel stuifmeel. Zelf help ik de regen (tijdens het regenen) gewoon met de tuinslang zodat er genoeg water is om de boel schoon te spoelen en ik geen last krijg van kalk of andere meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:36
Het is vandaag lekker weer, dus ik ga ze ff verwennen met de jaarlijkse schoonmaak beurt :+

Echt noodzakelijk is het niet denk ik, maar die groene randen in de hoeken storen mij als ik smorgens de gordijnen van mijn slaapkamer open doe ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me Ik kom wel eens in delfzijl hoor.
Maar niet deze week. :+

Nu ligt er toch wel flink wat zand op, vanwege wat regen vannacht.
matthijst schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:13:
Ook aan het kijken naar zonnepanelen. Een plat dak, bijna op het zuiden. Er staat echter wel een grote eik op een meter of 30.
Kom je dan automatisch uit op micro optimizers/solar edge (dus een stuk duurder)? Of is dat niet per se nodig?

Alle offertes tot nu toe zijn met optimizers, dus rond de 6000-7000 voor een paneel of 15.
Dat ligt eraan of je uberhaupt schaduw hebt.
Mijn "ervaring" is dat het met string omvormers vaak prima opgelost kan worden, zonder die shit. ;)
Ook solaredge heeft zijn beperkingen 8)
Ik zou bij hele lastige schaduw dan eerder voor enphase micro omvormers kiezen.

Maar maak eens wat fotos van de schaduw op je dak (als je er bij kunt) en maak een nieuw topic aan.

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2020 11:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Even een vraag aan de specialisten hier.

Sinds januari liggen er 14 panelen op het dak, goed voor 4340 Wp. Het valt mij op dat de maximale power output vrij laag is. Gisteren een mooie parabool maar max power output blijft steken op 3300W. Hieronder de specs.

Panelen
JAM60S12-310-PR
2 string van 7 panelen

Omvormer
Omnik 4k tl3

Ligging
Zuid
Dakhelling 36%
Geen schaduw

De spanning op beide strings is 230/240V wat iets lager wordt gedurende de dag dat het warmer wordt.

Nu is de nominale spanning wat laag voor de omvormer. Maar een rendement van 76% op een dag is gisteren vind ik vrij laag.

De totale opbrengst is prima maar heb het idee dat het hoger zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
Timmy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:52:
Nadat ik vanochtend een uitgebreide mail naar de installateur had gestuurd had ik hem een half uur later al aan de lijn. Hij is welwillend om aan een oplossing te werken maar gaat maandag eerst even met SE bellen. Hij vertelde dat ze bij de officiële training andere dingen hadden geleerd en dat daar ook is aangegeven in geval van twijfel over de installatie de SE designer te volgen. De designer geeft P370 (en een andere keer P300) optimisers aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Timmy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:09:
[...]

Nadat ik vanochtend een uitgebreide mail naar de installateur had gestuurd had ik hem een half uur later al aan de lijn. Hij is welwillend om aan een oplossing te werken maar gaat maandag eerst even met SE bellen. Hij vertelde dat ze bij de officiële training andere dingen hadden geleerd en dat daar ook is aangegeven in geval van twijfel over de installatie de SE designer te volgen. De designer geeft P370 (en een andere keer P300) optimisers aan.
Nog even en het is je eigen schuld, je moet gewoon niet naar die grafiekjes kijken >:)

Ik ken de nieuwe online designer niet goed, wel een beetje de oude PC versie..
Heel goed met schaduw rekenen kan die echter niet, hij heeft alleen een yield getal als je panelen gaat verdelen over verschillende orientaties.

Je kunt beter naar de foto’s die je om 09:00 gemaakt hebt kijken, de grafieken erbij nemen en dan haal je zo de problemen uit het systeem.

Een goede tip was je panelen wat verschuiven zodat je minder schaduw van dat hoger liggend dak hebt,

Maar.. dat verschuift je probleem alleen in de tijd gezien een stukje.

Op zich is het niet erg als je systeem op bepaald moment enige clipping heeft, dat is bij de meeste SE systemen bij opstarten en uitgaan (met verschillende orientaties)
Maar als het zeg tussen 09:00 en 17:00 gebeurd dan moet een instalateur duidelijk uit kunnen leggen waarom het gebeurd, en dan kan hij de keuze van de optimizer verdedigen.

Nu is het gewoon zo dat er bijna midden op een dag optimizers clippen. Die panelen worden dan domweg geremd in productie. Dat moet je eigenlijk niet willen tussen. 10:00 en 15:00 omdat dan de meeste energie opgewekt word.

Zelf heb ik bewust een keus voor p500 modules gemaakt, terwijl ik met huidig inzicht beter p404 had kunnen nemen. Daar kan ik echter nu moeilijk om gaan zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
jacovn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:33:
Nog even en het is je eigen schuld, je moet gewoon niet naar die grafiekjes kijken >:)
8)

De oplossing komt er wel. Zoals ik al eerder zei, de factuur is nog niet betaald ;)
Maar de installateur wil ook gewoon even horen wat SolarEdge er van denkt. Maandag hebben we weer contact en hij gaf al aan ongeacht die reactie een tevreden klant te willen hebben.

Edit... Werd net weer door de installateur gebeld. Hij zit hem niet lekker. Dus goed te horen dat hij het serieus neemt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Timmy op 18-04-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 12:10
Ik sta op het punt om een omvormer te bestellen bij mijn recent aangeschafte panelen: 19x Trina 325 WP (type: TSM-325DD06M.05).
Het dak ligt op pal zuid met 40 graden dakhelling zonder schaduw.
Graag zou ik wat overdimensioneren zodat ik 's ochtends en 's avonds wat langer opbrengst heb.

Nu heb ik gelezen dat je in Nederland met een 0,85 factor rekening moet houden voor de opbrengst.
Berekening zou dan zijn:
19 x 325 = 6175 WP
6175 x 0,85 = 5248 WP opbrengst totaal

Mijn voorkeur gaat uit naar de SMA Tripower vanwege ruime mogelijkheid van overdimensionering en goede monitoring mogelijkheden.

Eerder heb ik in het www.sunnydesignweb.com ook mijn gegevens ingevoerd, maar op een vreemde manier krijg ik fouten als ik mijn opbrengst wil uitrekenen.

Maar nu ik de omvormer wil bestellen ben ik aan het twijfelen of ik nu de STP4.0-3AV-40 of de STP5.0-3AV-40 moet nemen...
Volgens de datasheet https://cdn.webshopapp.co...38/sma-tripower-30-60.pdf kunnen ze allemaal, maar welke zou nou het meeste efficient zijn? :?

Ik heb geen toekomstplannen voor het plaatsen van meer panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timmy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:38:
[...]

8)

De oplossing komt er wel. Zoals ik al eerder zei, de factuur is nog niet betaald ;)
Maar de installateur wil ook gewoon even horen wat SolarEdge er van denkt. Maandag hebben we weer contact en hij gaf al aan ongeacht die reactie een tevreden klant te willen hebben.

Edit... Werd net weer door de installateur gebeld. Hij zit hem niet lekker. Dus goed te horen dat hij het serieus neemt :)
Die panelen staan oost west neem ik aan? Waarom geen schans op west, tegen dat hoge dak van de buren aan gebouwd. Geeft denk ik nog meer opbrengst ook in de winter.
En je optimisers zijn meer in balans

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Timmy Wijs je installateur op dit topic, kan hij nog wat leren.

@Freez Je heb het helaas niet helemaal begrepen. Die factor 0,85 slaat op een grofweg verwachtte jaaropbrengst in kWh t.o.v. een bepaalde Wp installatie.
Ik zou met jouw oriëntatie een 6kVA omvormer nemen. Anders ga je van maart t/m september vaak en toch wel veel aftoppen. En dus verliezen. Met een Oost-West set zou het wel op een 4kVA omvormer kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Freez schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:40:
Ik sta op het punt om een omvormer te bestellen bij mijn recent aangeschafte panelen: 19x Trina 325 WP (type: TSM-325DD06M.05).
Graag zou ik wat overdimensioneren zodat ik 's ochtends en 's avonds wat langer opbrengst heb.

Nu heb ik gelezen dat je in Nederland met een 0,85 factor rekening moet houden voor de opbrengst.
Berekening zou dan zijn:
19 x 325 = 6175 WP

Mijn voorkeur gaat uit naar de SMA Tripower vanwege ruime mogelijkheid van overdimensionering en goede monitoring mogelijkheden.

Eerder heb ik in het www.sunnydesignweb.com ook mijn gegevens ingevoerd, maar op een vreemde manier krijg ik fouten als ik mijn opbrengst wil uitrekenen.

Maar nu ik de omvormer wil bestellen ben ik aan het twijfelen of ik nu de STP4.0-3AV-40 of de STP5.0-3AV-40 moet nemen...
Volgens de datasheet https://cdn.webshopapp.co...38/sma-tripower-30-60.pdf kunnen ze allemaal, maar welke zou nou het meeste efficient zijn? :?

Ik heb ook 6,175 Wp liggen op zw aan de kust met een SMA 6.0 en die topt wel eens af.
Ik zou een 5.0 op zuid niet aanraden tenzij je tegen aftoppen kunt.
Opbrengst vorig jaar 6.453 kWh.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
onetime schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:50:
@Timmy Wijs je installateur op dit topic, kan hij nog wat leren.

@Freez Je heb het helaas niet helemaal begrepen. Die factor 0,85 slaat op een grofweg verwachtte jaaropbrengst in kWh t.o.v. een bepaalde Wp installatie.
Ik zou met jouw oriëntatie een 6kVA omvormer nemen. Anders ga je van maart t/m september vaak en toch wel veel aftoppen. En dus verliezen. Met een Oost-West set zou het wel op een 4kVA omvormer kunnen.
Hmmm, dan is het toch maar goed dat ik het toch even voor de zekerheid navraag 8)7
JoKo schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:52:
[...]

Ik heb ook 6,175 Wp liggen op zw aan de kust met een SMA 6.0 en die topt wel eens af.
Ik zou een 5.0 op zuid niet aanraden tenzij je tegen aftoppen kunt.
Opbrengst vorig jaar 6.453 kWh.
Bedankt voor je reactie, eerder zocht ik inderdaad ook naar vergelijkbare setups, maar dit is goede informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freez Geen foutmeldingen hier hoor.
Past prima op een STP 6.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5FLlI5w3y0kMwfqABqB6mULgKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTjFsTwNaUvSbWZQcLe3M3JB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freez schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:40:

Berekening zou dan zijn:
19 x 325 = 6175 WP

Het feit dat een kleinere omvormer smorgens eerder aan gaat en avonds later uit is echt de grootste onzin die je maar kunt verzinnen. Luister niet naar die Klets praat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
jacovn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:33:
[...]

Ik ken de nieuwe online designer niet goed, wel een beetje de oude PC versie..
Heel goed met schaduw rekenen kan die echter niet, hij heeft alleen een yield getal als je panelen gaat verdelen over verschillende orientaties.

Je kunt beter naar de foto’s die je om 09:00 gemaakt hebt kijken, de grafieken erbij nemen en dan haal je zo de problemen uit het systeem.

Een goede tip was je panelen wat verschuiven zodat je minder schaduw van dat hoger liggend dak hebt,

Maar.. dat verschuift je probleem alleen in de tijd gezien een stukje.

Op zich is het niet erg als je systeem op bepaald moment enige clipping heeft, dat is bij de meeste SE systemen bij opstarten en uitgaan (met verschillende orientaties)
Maar als het zeg tussen 09:00 en 17:00 gebeurd dan moet een instalateur duidelijk uit kunnen leggen waarom het gebeurd, en dan kan hij de keuze van de optimizer verdedigen.

Nu is het gewoon zo dat er bijna midden op een dag optimizers clippen. Die panelen worden dan domweg geremd in productie. Dat moet je eigenlijk niet willen tussen. 10:00 en 15:00 omdat dan de meeste energie opgewekt word.

Zelf heb ik bewust een keus voor p500 modules gemaakt, terwijl ik met huidig inzicht beter p404 had kunnen nemen. Daar kan ik echter nu moeilijk om gaan zeuren.
Volgens mij haal je 2 verhalen door elkaar :)

@reneeke1970 volgens mij bedoel jij ook @jossedemontu betreffende de schans op west tegen de hoge kant van de buur. En dan passen er vast nog 3 extra panelen op die schans (y)

@Timmy De oude offline Site Designer zegt een Yield van 95,2% voor de west panelen, dus het verlies op die kant zou maar 4,8% zijn.
Dat zal vast ook bij de nieuwe online Designer ergens te zien zijn.

Indien er 3 panelen bij komen op West, dan zal de omvormer een SE3500H moeten worden, aangezien je dan over de max Wp van de SE3000H heen gaat.

Goed om te horen dat de installateur het serieus neemt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:09
RoD schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:31:
[...]

Hier had ik vanochtend last van. Tussen 7:30 en 8:30 nul vermogen volgens SE, terwijl er toch echt stroom werd opgewekt en teruggeleverd (kon ik op de omvormer en slimme meter zien).

Wordt die energie er trouwens aan het einde van de dag weer bij opgeteld? Ik kon namelijk op de individuele panelen wel de opbrengst zien, het was alleen de omvormer die nul aangaf.
Bedankt voor het antwoord, toen ik om 21:00 uur nog een keertje op de app keek, werd keurig aangegeven dat er 40 kilowatt uur geproduceerd was en dat kon ik ook zien aan een unieke curve, die gewoon was opgeslagen. Dus alles was eigenlijk gewoon goed gegaan en wat het nou was, ik heb geen idee. Ik heb de installatie volgende maand een jaar hier op het dak liggen en dit is nu de vierde keer dat ik zowel in de app als ook in de web interface zie dat er niets wordt geleverd en dan de volgende dag werkt alles weer naar behoren. Ik ga maandag de installateur maar eens een e-mail schrijven 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freez
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:57:
@Freez Geen foutmeldingen hier hoor.
Past prima op een STP 6.0

[Afbeelding]
Dan ga ik maar eens opnieuw beginnen met alle gegevens invoeren, want dit lijkt er meer op wat ik verwachtte qua uitkomst.

Super bedankt allen voor de snelle reactie :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freez Kies nieuw project, vul lokatiegegevens in, ga naar de configuratie van de pvinstallatie en geen eigen verbruik.

Daarna kies je fabrikant, paneel en aantal en hellingshoek
Bij omvormer keuze de 1-fase omvormers uitvinken en automatische configuratie.
Meer invullen is niet nodig.

Maar dat staat ook al in het plaatje wat de uitkomst is.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
En de paneeltjes kunnen er weer een jaar tegenaan :P

Before:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/li7zzehn.jpg

After:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0pciew8qqsgeq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/em49rwa.jpg

De panelen op de dakkapellen zijn me te hoog, en die heb ik nog nooit in levende lijve gezien :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jhpjkq65qs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grolsch Gelijk 1000 watt meer :o
https://pvoutput.org/comp...2&df=20200417&dt=20200418

Regen in R'daal! :P

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:57
Gebruiken jullie osmose water of gewoon met de kraan?

Ik heb ze tijdens de regen net ook ff met de tuinslang afgespoten. Van een afstand uiteraard want ja ze liggen op dak en toch gauw een meter of 8 ofzo haha.

Ik ben bang voor kalk met normaal water en niet kunnen drogen naderhand.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Klopt, dat was precies toen ik de 24 panelen op de carport aan het schoonspoelen was.

In Twente helaas nog steeds geen regen, maar begint wel wat dicht te trekken.
Gieliovd520 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:19:
Gebruiken jullie osmose water of gewoon met de kraan?

Ik heb ze tijdens de regen net ook ff met de tuinslang afgespoten. Van een afstand uiteraard want ja ze liggen op dak en toch gauw een meter of 8 ofzo haha.

Ik ben bang voor kalk met normaal water en niet kunnen drogen naderhand.
Wij hebben een waterontharder met 0 hardheid, dus geen last van kalk.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Timmy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:01:
[...]

Jazeker, er passen op zowel west als oost nog veel meer panelen maar dit zou voldoende moeten zijn om eigen verbruik en een electrische auto te dekken ;)

Jij en @ApC_IcE dank voor de reactie.

Lees ik het goed dat het voldoende is om de 5 west optimisers te vervangen door P404? Of is de P505 beter? Ik zit naar het specsheet te kijken maar het zegt mij werkelijk niets :X
Of zou ik beter 3 (?) extra panelen op west kunnen plaatsen?
3 panelen op west extra!
Let op hoeveel wp je hebt en mag op je omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Grolsch schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:14:

Before:

[Afbeelding]

After:

[Afbeelding]
Met die hellingshoek (plat) snap ik het schoonmaken wel.
[Afbeelding]

De panelen op de dakkapellen zijn me te hoog, en die heb ik nog nooit in levende lijve gezien :P

[Afbeelding]
Met die hellingshoek wel nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar stof verminderd de reflectie en kan zo zorgen voor een hogere opbrengst bij erg schuine instraling door verstrooing. Schonere panelen hebben dan weer een hogere opbrengst bij "~loodrechte" instraling door minder "afscherming". En zo middeld zich dat een beetje uit.

Als er geen grote (vogel) plekken op zouden zitten zou ik er jaren afblijven.
Om ook de coatings niet te beschadigen.
edit: Aangroei randen die zelfs op de cellen komen zou ik zeker wel verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 18-04-2020 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@onetime Klik eens op mijn linkje een paar posts geleden.
Volgens mij, als hij zijn ladder weghaalt, scheelt het toch wel watt.

Maar bij SF geld,schaduw op de lange kant = funest.
Precies waar het vuil ligt bij @Grolsch
Dus jaren wachten met schoonmaken zou ik niet doen, tenzij je van een groendak houdt... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartallstar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:12
Hoi!

Even een vraag, ik stel m maar hier - hoop dat iemand me omweg kan helpen.

Ik heb 1 zonnepaneel op het schuurtje achterin mijn tuin. Deze is aangesloten met een Enphase iq7 micro omvormer. Is aangesloten op een aparte groep, welke alleen voor de tuin wordt gebruikt (dus zonnepaneel, 2 lampjes die met een schakelaar aan/uit gezet worden en 2 stopcontacten voor incidenteel gebruik van stroom in de tuin).

Nu wil ik graag met een tussenmeter de opbrengst van mijn PV systeem inzichtelijk maken. Hoeft niet met grafiekjes oid, gewoon een simpele kWh meter. Echter zijn dit allemaal DIN rails meters, die ik dus in de meterkast moet plaatsen - deze gaat dus ook het gebruik meten van de overige apparatuur in de schuur, wanneer deze gebruikt word.

Bestaat er een los kastje, die ik aan de muur van het schuurtje (binnen uiteraard) kan bevestigen welke ik tussen de zonnepanelen en het stroomnet kan plaatsen? Ik kom er namelijk niet uit.

Alvast dank!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bartallstar schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:14:
Hoi!

Ik heb 1 zonnepaneel op het schuurtje achterin mijn tuin. Deze is aangesloten met een Enphase iq7 micro omvormer. Is aangesloten op een aparte groep, welke alleen voor de tuin wordt gebruikt (dus zonnepaneel, 2 lampjes die met een schakelaar aan/uit gezet worden en 2 stopcontacten voor incidenteel gebruik van stroom in de tuin).

Nu wil ik graag met een tussenmeter de opbrengst van mijn PV systeem inzichtelijk maken. Hoeft niet met grafiekjes oid, gewoon een simpele kWh meter. Echter zijn dit allemaal DIN rails meters, die ik dus in de meterkast moet plaatsen - deze gaat dus ook het gebruik meten van de overige apparatuur in de schuur, wanneer deze gebruikt word.

Bestaat er een los kastje, die ik aan de muur van het schuurtje (binnen uiteraard) kan bevestigen welke ik tussen de zonnepanelen en het stroomnet kan plaatsen? Ik kom er namelijk niet uit.

Alvast dank!!!
Als je toch extra kastje maakt dan kan daar ook din rail in toch?
Maar je kunt er ook een stekker aan maken en dan bij de hornbach voor 12 euro een stekker tussen kWh meter halen. Dat is goedkoopste
Of als je toch een vaste verbinding wilt houden een ouderwetse analoge draaischijf tegen de muur schroeven, nieuw 25 euro in bouwmarkt, en op marktplaats vind je ze ook.

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 18-04-2020 15:28 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ptrv schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:05:
[...]

Bedankt voor het antwoord, toen ik om 21:00 uur nog een keertje op de app keek, werd keurig aangegeven dat er 40 kilowatt uur geproduceerd was en dat kon ik ook zien aan een unieke curve, die gewoon was opgeslagen. Dus alles was eigenlijk gewoon goed gegaan en wat het nou was, ik heb geen idee. Ik heb de installatie volgende maand een jaar hier op het dak liggen en dit is nu de vierde keer dat ik zowel in de app als ook in de web interface zie dat er niets wordt geleverd en dan de volgende dag werkt alles weer naar behoren. Ik ga maandag de installateur maar eens een e-mail schrijven 8)7
Ah, dus bij jou is het alsnog hersteld. Bij mij is het eerste uur uiteindelijk niet op de curve verschenen, dus die energie mis ik in de dagopbrengst. Ik kan aan de totale energie wel zien dat de energie erbij is gekomen, alleen kan ik dat dus niet in de dag/week/maand-totalen zien. Ik heb mijn installatie net een paar dagen en mijn maandtotaal is 1,4KWh lager dan het totaal, terwijl die twee getallen dus gelijk zouden moeten zijn.

Hoe dat werkt weet ik niet, maar de totale energie zal wel anders worden berekend, onafhankelijk van de meetpunten die op de monitoring binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:48:
@onetime Klik eens op mijn linkje een paar posts geleden.
Volgens mij, als hij zijn ladder weghaalt, scheelt het toch wel watt.

Maar bij SF geld,schaduw op de lange kant = funest.
Precies waar het vuil ligt bij @Grolsch
Dus jaren wachten met schoonmaken zou ik niet doen, tenzij je van een groendak houdt... ;)
Mbt de rand cellen maakte ik dat voorbehoud al.
Maar jouw link laat mij het verschil zien tussen een onbewolkte en een dag met wolken.

edit: geheel terzijde lijkt een groendak me wel wat. Heeft meer voordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 18-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online

Before:

[Afbeelding]

After:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik maak de panelen op de garage ook eens per jaar schoon. Vanwege de kleine hellingshoek blijft er wat smeer in de rand staan. Maar om de 'meer-opbrengst' hoef ik het niet te doen. Ik zie heel kort op opbrengst van inzakken tijdens het schoonmaken, als de doek er voor langs gaat. Geen 100 watt meer. Maar het staat wel mooier als ze glimmen. :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Before:

[Afbeelding]

After:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt het zwart van de rails afgepoetst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:48:
[...]

Maar jouw link laat mij het verschil zien tussen een onbewolkte en een dag met wolken.
Ok.
Dan kijk ik morgen wel weer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
onetime schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:48:
[...]

edit: geheel terzijde lijkt een groendak me wel wat. Heeft meer voordelen.
Hier een groendak. Op dit moment is dat vooral rood. Hoe roder de kleur van een groendak hoe droger het is. Gelukkig net een beetje regen gehad, want om 100m2 te besproeien is nogal wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Een vraag: ik heb al 8 x 270 Wp op ons platte dak liggen, en 4 x 340 Wp zojuist geplaatst op het schuine dak van de uitbouw. Ik ben erg tevreden over de 340 Wp panelen en denk erover om er nog 2 op ons platte dak van het schuurtje te leggen,
Echter: het dak van dit schuurtje is niet geheel vlak, het loopt zo'n 5 graden af (van pal oost naar pal west). Nu zou ik hierop dus 2 panelen pal west kunnen leggen. MAAR: omdat het een plat dak is heb ik ook de mogelijkheid om deze pal zuid te leggen, echter de schans zou dan wat "scheef" staan, namelijk 5 graden naar beneden.(richting het westen)

De vraag: kan dit kwaad qua opbrengst? Volgens mij is het een wat raar gezicht (schans staat niet vlak) maar behalve het esthetische is het toch beter om deze pal zuid te leggen als je de mogelijkheid hebt?

Bedankt voor reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:41
Mijn SolarEdge SE3680H maakt dit geluid ongeveer om het half uur voor 10 minuten. Is dit normaal? Het is behoorlijk irritant.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Ribruijn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:59:
Een vraag: ik heb al 8 x 270 Wp op ons platte dak liggen, en 4 x 340 Wp zojuist geplaatst op het schuine dak van de uitbouw. Ik ben erg tevreden over de 340 Wp panelen en denk erover om er nog 2 op ons platte dak van het schuurtje te leggen,
Echter: het dak van dit schuurtje is niet geheel vlak, het loopt zo'n 5 graden af (van pal oost naar pal west). Nu zou ik hierop dus 2 panelen pal west kunnen leggen. MAAR: omdat het een plat dak is heb ik ook de mogelijkheid om deze pal zuid te leggen, echter de schans zou dan wat "scheef" staan, namelijk 5 graden naar beneden.(richting het westen)

De vraag: kan dit kwaad qua opbrengst? Volgens mij is het een wat raar gezicht (schans staat niet vlak) maar behalve het esthetische is het toch beter om deze pal zuid te leggen als je de mogelijkheid hebt?

Bedankt voor reactie!
Met zo'n lappendeken aan panelen neem ik maar aan dat je met micro-omvormers werkt, anders zou het een lastig verhaal worden.

Kijk eens of je 2 2-meter panelen op betonvoeten kwijt kan, de richting maakt dan niet uit.
Dat zal financieel en esthetisch vermoedelijk het beste uitpakken.
De panelen liggen dan zo vlak dat ze de hele dag energie opwekken, vermits schaduwvrij.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Yes. De 8 x 270 zitten in 1 string op een Growatt omvormer, en de 4 x 340 op twee APS YC600 omvormers. De laatste 2 zouden ook op een YC600 komen, kan ik ze meteen alle 6 op 1 systeem monitoren. Maar ik worstel een beetje hoe deze op het dak te leggen. Waarom betonvoeten? Dan heb je toch dezelfde situatie als met een schans opstelling?

[ Voor 15% gewijzigd door Ribruijn op 18-04-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
g00gle schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:10:
Mijn SolarEdge SE3680H maakt dit geluid ongeveer om het half uur voor 10 minuten. Is dit normaal? Het is behoorlijk irritant.

***members only***
Klinkt mij in de oren als een overbelaste transformator. Zal hier vermoedelijk eerder een overbelaste ontstoorspoel zijn. Ik denk niet dat dit normaal is en zou mijn installateur vast inschakelen voordat het helemaal fout gaat. Hangt het samen met een bepaald power level? Zie je verschil in de data / grafieken van je systeem tussen wel en niet brommen?
Bij een dergelijke brom zou het me niet verbazen als op termijn de soldeer verbinding het zou begeven. Hoeft niet, kan wel.
edit: het kan ook een externe storingsbron zijn, kan je de kwaliteit van de net-sinus bekijken? Oscilloscoop.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 18-04-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Ribruijn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:28:
Yes. De 8 x 270 zitten in 1 string op een Growatt omvormer, en de 4 x 340 op twee APS YC600 omvormers. De laatste 2 zouden ook op een YC600 komen, kan ik ze meteen alle 6 op 1 systeem monitoren. Maar ik worstel een beetje hoe deze op het dak te leggen. Waarom betonvoeten? Dan heb je toch dezelfde situatie als met een schans opstelling?
https://www.sun-solar.nl/...12x-250W-zwart-in-Oss.jpg

Ziet er netjes uit,
relatief goedkoop en rotvrij,
opstelling en ballast in 1,
Verkoopbaar als je iets anders wil.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Mijn buurman heeft bedrijfsmatig een nieuwe installatie van panelen met een SMA van 25000 W/VA in bedrijf, nu bijna 1 jaar.

Deze is vandaag, voor de 2e maal deze week, afgeslagen op de zekeringautomaat van 3 x 50 A; er zit ook een aardlekschakelaar achter, en dit alles is gemonteerd in een waterdichte kast die onder dak staat, op nog geen meter afstand van de omvormer. De automaat kan gewoon handmatig weer in bedrijf gesteld worden, en dan werkt alles weer.

Volgens mij kan er geen stroom > 36 A lopen, dus vraag ik me af wat hier aan de hand is.
Iemand een idee, anders dan een defecte zekeringautomaat?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Naalroc Warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Sma 25000 moet toch op een 3x40A?

Theoretisch zou 25000/230/3 best kunnen op 36A

Als het 240-245v is zou het nog hoger kunnen uitvallen.
Maar zit de sma wel echt op een 3x50. En wat zegt de sma wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben in mijn eigen topic vooral bezig geweest met een bevestigingsmethode voor mijn dak, maar het lijkt erop dat de QS ankers toch het beste lijken te passen bij deze situatie. Ik heb inmiddels een voorstel gekregen van een partij die deze kan leveren, ervaring heeft en ook zonnepanelen plaatst. Wat is jullie idee bij dit voorstel/deze prijs?

14x DMEGC - DM320-M159-60BK - 320 wp panelen (4480wp)
14x Enphase Micro omvormers
Montagemateriaal van Solar Construct
Installatie zonnepanelen
Aansluiten op bestaande installatie

- 6938 ex BTW

Het is qua merk panelen niet het meest aansprekende denk ik, maar ze zijn prima vergelijkbaar met Trina of JA als ik het zo lees. Dezelfde firma heeft ook een aanbod voor LG 340wp panelen gedaan maar daar ben ik wel erg van de prijs geschrokken.... Enphase heeft volgens mij voor en nadelen, maar dat heeft Solaredge ook. Het is qua omvormers denk ik wel de duurste optie. Hoe is bovenstaande prijs? Ik vind het namelijk lastig vergelijken zonder vergelijkbare aanbiedingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@J0YR1D3R Ik mag hopen dat er een Envoy S Metered en een Q-Relay bij zit voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:43
Denk dat er wat risico afdekking op zit voor lekkage en rework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 03-10 19:51
Appie Heijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:25:
[...]

Zojuist even alleen de N-Z opstelling in sunnydesign gegooid, Tripower 8.0 als omvormer
3,06kWp (12x255WP)
Min DC spanning 166V (125V is minimum)
Typische PV spanning is 180V
Max DC 254V
Max ingangsstroom 15,8A
Max kortsluitstroom 17A
Prognose voor deze polystring 2500kWh (heb nu met 13 van deze panelen op oost = 3000kWh)

Hoe lijken deze waarden? goed genoeg om het steady te laten draaien?

Op de andere MPP komt op oost-west 2x 14x345WP (ook polystring)
Min DC spanning 421V (125V is minimum)
Typische PV spanning is 452V
Max DC spanning 619V
Max ingangsstroom 16,4A
Max kortsluitstroom 17,2A
Kan jij hier nog wat uit opmaken @AUijtdehaag ?
Twijfel namelijk best wel of de spreiding(Noord-Zuid) ten koste van 500kWh het waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 18-04-2020 20:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn Wat is de hellingshoek en heb je schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Lijkt me niet, dat ding zit in een grote/ruime bemeten kast die altijd in de schaduw staat; en dan nog, de automaat is overbemeten voor de toegestane stroom, dus daar zal het toch ook niet van komen?
ApC_IcE schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:13:
Sma 25000 moet toch op een 3x40A?

Theoretisch zou 25000/230/3 best kunnen op 36A

Als het 240-245v is zou het nog hoger kunnen uitvallen.
Maar zit de sma wel echt op een 3x50. En wat zegt de sma wat er gebeurd?
Ik zeg niet hoe het zou moeten zijn, ik geef alleen weer hoe het zit.
En omdat ik dacht dat die zekeringautomaat overbemeten is voor de maximale stroom die de SMA kan leveren, snap ik niet hoe dit zou kunnen gebeuren, maar heb het wel zelf gezien dat hij afgeslagen was, en dat je de automaat gewoon kunt resetten waarna hij vrolijk verder gaat met leveren. Ondertussen brandde het middelste rode lampje op de omvormer wèl natuurlijk.
En absoluut zeker is dat die automaat 50 A. is. De spanning staat op 245 V, en niet op de in NL geldende waarde van, dacht ik 253 V.
Dit om de gebruikers in de nabijheid te beschermen tegen te hoge spanning. Dit voltage ook afgelezen van de SMA display.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:40:
@J0YR1D3R Ik mag hopen dat er een Envoy S Metered en een Q-Relay bij zit voor dat geld?
Ik weet niet welke Enphase onderdelen er gebruikt worden, dat zou ik nog even moeten navragen. Ik verwacht als ik het zo snel op zoek dat dit soort producten er niet bij zitten :) Hou er wel rekening mee dat het geen simpel pannendakje is met dakhaken maar een dak met werk waar ook een dakdekker bij komt kijken. Ik had het liever ook anders gezien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 18-04-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 23:52
Bartallstar schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:14:
Hoi!

Alvast dank!!!
Ik ga komende week twee panelen plaatsen.
Ik heb een shelly 1pm gekocht voor monitoren.
Zit aan de wifi en met app af te lezen. Erg simpel.
Uitleg;
https://medium.com/@domot...tica-shop-nl-b5f053393aab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 03-10 19:51
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:48:
@Appie Heijn Wat is de hellingshoek en heb je schaduw?
Ongeveer 10 graden en geen schaduw

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:56:
Mijn buurman heeft bedrijfsmatig een nieuwe installatie van panelen met een SMA van 25000 W/VA in bedrijf, nu bijna 1 jaar.

Deze is vandaag, voor de 2e maal deze week, afgeslagen op de zekeringautomaat van 3 x 50 A; er zit ook een aardlekschakelaar achter, en dit alles is gemonteerd in een waterdichte kast die onder dak staat, op nog geen meter afstand van de omvormer. De automaat kan gewoon handmatig weer in bedrijf gesteld worden, en dan werkt alles weer.

Volgens mij kan er geen stroom > 36 A lopen, dus vraag ik me af wat hier aan de hand is.
Iemand een idee, anders dan een defecte zekeringautomaat?
Grote blindstroom, verhoogde omgevingstemperatuur van automaat of isolatieweerstand van bedrading niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wat is een blindstroom, en hoe te vinden cq. op te lossen?

De kabel naar de hoofd aansluiting waar de netkabel binnen komt is geheel nieuw, vorig jaar aangelegd..
Temperatuur dacht ik uit te kunnen sluiten, gezien het formaat van de kast en de opstelling in het veld onder een grote overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:45:
Netvervuiling; ofwel reeds in het net aanwezig of veroorzaakt door de omvormer. Kun je meten. Komt er op neer dat je netto afgeleverde kWh's minder zijn dan de VA's die de automaat passeren. De thermische beveiliging doet het ook prima op die laatste.
De kabel naar de hoofd aansluiting waar de netkabel binnen komt is geheel nieuw, vorig jaar aangelegd..
Dus?
Temperatuur dacht ik uit te kunnen sluiten, gezien het formaat van de kast en de opstelling in het veld onder een grote overkapping.
Ook niet gemeten dus? Als je een slecht contact op de automaat hebt krijg je ook versnelde opwarming.

Kan natuurlijk ook zijn dat je een voortijdig trippende automaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:12
wesley2004 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:30:
[...]

Ik ga komende week twee panelen plaatsen.
Ik heb een shelly 1pm gekocht voor monitoren.
Zit aan de wifi en met app af te lezen. Erg simpel.
Uitleg;
https://medium.com/@domot...tica-shop-nl-b5f053393aab
Dit is dus precies wat ik zocht! Enorm bedankt!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb twijfel.
Één van mijn huidige installaties ligt op het oosten 55 graden helling, 8x265Wp één MMP aangesloten op een fornius IG 20.
Om meer vermogen op te wekken en gezien de PV prijzen wil ik op het westen 9x290Wp bijplaatsen en parallel aansluiten op die éne MMP.
1. gaat dit goed?
2. ik overschrijd het maximum DC vermogen, is dit een probleem?
Deze installatie heb ik ingevoerd in Sunny design daat krijg ik slechts een melding ondergedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Dan moet je buurman toch gewoon de instalateur die dat heeft geplaatst bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

david5 schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:20:
Ik heb twijfel.
Één van mijn huidige installaties ligt op het oosten 55 graden helling, 8x265Wp één MMP aangesloten op een fornius IG 20.
Om meer vermogen op te wekken en gezien de PV prijzen wil ik op het westen 9x290Wp bijplaatsen en parallel aansluiten op die éne MMP.
1. gaat dit goed?
2. ik overschrijd het maximum DC vermogen, is dit een probleem?
Deze installatie heb ik ingevoerd in Sunny design daat krijg ik slechts een melding ondergedimensioneerd.
Gaat wel goed, al zou je ook de fronius kunnen verkopen en een omvormer met 2 mppt kunnen aanschaffen.

Maar het kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@david5
Als het esthetisch kan zou ik gaan voor 8 panelen op west, geen 9. Met ongeveer dezelfde input volts oost en west en de strings parallel met y stekkers gaat het meer goed. 9 panelen werkt wel maar geeft meer verlies en een tracker die vaker in de war zal zijn. Hoeveel je aftoppen gaat ligt vooral aan de hellingshoek. als oost en west allebei 55 graden zijn dan gaat het fantastisch en ga je er sprongen op vooruit

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
Lardman schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:38:
@david5
Als het esthetisch kan zou ik gaan voor 8 panelen op west, geen 9. Met ongeveer dezelfde input volts oost en west en de strings parallel met y stekkers gaat het meer goed. 9 panelen werkt wel maar geeft meer verlies en een tracker die vaker in de war zal zijn. Hoeveel je aftoppen gaat ligt vooral aan de hellingshoek. als oost en west allebei 55 graden zijn dan gaat het fantastisch en ga je er sprongen op vooruit
Dank voor je uitgebreide reactie, je kunt ze niet beide tegelijk zien. Esthetiek is dus geen issue. Maar een tracker die in de war is wel de hellingshoek is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lardman schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:38:
@david5
Als het esthetisch kan zou ik gaan voor 8 panelen op west, geen 9. Met ongeveer dezelfde input volts oost en west en de strings parallel met y stekkers gaat het meer goed. 9 panelen werkt wel maar geeft meer verlies en een tracker die vaker in de war zal zijn.
En toch maakt dat niets uit omdat het oost-west is dus het voltage is sowieso nooit gelijk.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• david5
klopt idd tenzij de zon er loodrecht onder gelijke omstandigheden op staat te schijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik denk dat je in ieder geval moet zorgen dat de Vmp van de ene kant binnen de Voc van de andere kant moet liggen, en vice versa.
Anders zou ik het echt nooit doen.
Bedenk ook dat hoe verder de Vmp van de strings van elkaar af ligt, hoe groter de inefficiëntie verliezen zullen zijn door niet in het maximum power point te werken.
Voor 2 gelijke strings met verschillende oriëntaties, wel schaduw vrij, is dit financieel verwaarloosbaar.
edit: bij gelijke strings zijn ook de panelen identiek, anders zijn de strings alleen even lang.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 19-04-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik denk dat spanning oost/west redelijk gelijk is bij een gelijk aantal panelen. Immers meer instraling = meer spanning. Maar meer instraling = meer warmte = minder spanning. Dus gemiddeld zal het niet veel verschillen denk ik?

Waar kunnen we de datasheets vinden van de 265 Wp en 290 Wp panelen. Met name de Vmpp vergelijken.

Gezien de steile hellingshoek denk ik dat het redelijk goed gaat, maar als beide sets in de zon liggen verwacht ik dat de 9×290 Wp wel minder doet dan ie zou kunnen doen. Kan je op oost er niet een paneel erbij plaatsen, of zelfs de set van oost naar west verplaatsen en de 8× hoge(re) spannings panelen op oost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
PClop schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:25:
[...]

Dan moet je buurman toch gewoon de instalateur die dat heeft geplaatst bellen.
Dat gaat hij maandag morgen natuurlijk gelijk doen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit kan/komt, en daarbij is jouw antwoord nou niet bepaald behulpzaam, om niet te zeggen : waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Naalroc schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:51:
[...]

Dat gaat hij maandag morgen natuurlijk gelijk doen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit kan/komt, en daarbij is jouw antwoord nou niet bepaald behulpzaam, om niet te zeggen : waardeloos.
Nou nou, lief doen tegen elkaar O-)
Naalroc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:15:
[...]

[...]

Ik zeg niet hoe het zou moeten zijn, ik geef alleen weer hoe het zit.
En omdat ik dacht dat die zekeringautomaat overbemeten is voor de maximale stroom die de SMA kan leveren, snap ik niet hoe dit zou kunnen gebeuren, maar heb het wel zelf gezien dat hij afgeslagen was, en dat je de automaat gewoon kunt resetten waarna hij vrolijk verder gaat met leveren. Ondertussen brandde het middelste rode lampje op de omvormer wèl natuurlijk.
En absoluut zeker is dat die automaat 50 A. is. De spanning staat op 245 V, en niet op de in NL geldende waarde van, dacht ik 253 V.
Dit om de gebruikers in de nabijheid te beschermen tegen te hoge spanning. Dit voltage ook afgelezen van de SMA display.
Zou kunnen dat je automaat niet goed is, dat je ergens lekstroom of een aarde probleem hebt. 25000/245/3 is nooit boven de 40A.

Is de SMA met internet verbonden? Of heb je een manier om hem uit te lezen?
Isolatiefout of dc spanningen te meten?

Als je dat allemaal niet kan is het voor ons ook gokken.
Ik snap dat je het zelf wilt weten, maar daarvoor zul je alles moeten meten.

[ Voor 63% gewijzigd door ApC_IcE op 19-04-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Tja, dat ben ik helemaal met je eens ApC_IcE , maar het antwoord dat ik kreeg hoort toch niet op een forum als dit? O-)

Edit: Mooi je hebt nog veel toe gevoegd, daar heb ik wat aan;
ja hij is met het internet verbonden, maar heb ik daar iets aan als de net zekering /automaat is afgevallen?
En als daar een aardlek fout is, dan gaat de zekering automaat toch niet af, maar wèl de aparte ALS. Toch?
Ik dacht ook dat die stroom nooit de automaat zou mogen af laten slaan, en dat dus aan en defecte unit.
Zal voor de zekerheid de schroeven nog wat nadraaien, als dat kan om warmte opwekking daar uit te sluiten. Is trouwens mat een kamrail met de ALS verbonden
Zal nazien war de uitlezing nog te bieden heeeft.
Bedankt voor je tips ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Naalroc op 19-04-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:58:
[...]

Ok.
Dan kijk ik morgen wel weer. ;)
Hij lijkt het aanzienlijk beter te doen dan 15-04-2020 (tot nu toe mijn beste dag van 2020).
Ik kan me niet voorstellen dat in 4 dagen de zon zoveel hoger komt te staan dat er 15 ~ 20% meer vermogen uit mijn panelen komt.

https://pvoutput.org/comp...2&df=20200415&dt=20200419

Tbuiten redelijk gelijk tot nu toe

Vergeleken met een jaar geleden ligt het wel meer in lijn:

https://pvoutput.org/comp...2&df=20190416&dt=20200419

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 19-04-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:37:
[...] Hij lijkt het aanzienlijk beter te doen dan 15-04-2020 (tot nu toe mijn beste dag van 2020).
Ik kan me niet voorstellen dat in 4 dagen de zon zoveel hoger komt te staan dat er 15 ~ 20% meer vermogen uit mijn panelen komt.

Vergeet niet dat in deze tijd van het jaar iedere dag +/- 5 minuten langer wordt; en voor een grof idee van de opbrengst kan je je dat het best voorstellen als dat er op het midden van de dag, piek opbrengst, er 5 minuten bij komen. Het begint 2-3 minuten eerder en stopt ook zoiets later.
Wat is 20 minuten piek-opbrengst? (4 dagen)
Als je hier voor compenseert krijg je misschien een idee van extra opbrengst.

@Verwijderd Graag eigen topic met foto's en veel meer info. Oriëntatie, schaduw, afstanden, aantallen, specs.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 19-04-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:37:
[...]

Hij lijkt het aanzienlijk beter te doen dan 15-04-2020 (tot nu toe mijn beste dag van 2020).

Iets vaker het dak op dus ;)
En een hengel kopen, ook voor de dakkapellen?
@onetime

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@AUijtdehaag Voor groene randen die over de cellen groeien? Voor grote flatsen die maar niet wegspoelen? Dan ja. Anders pas op dat je niet meer kwaad doet dan goed. Spoelen, niet poetsen... liefst als het regent. Kalk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:02:
Tja, dat ben ik helemaal met je eens ApC_IcE , maar het antwoord dat ik kreeg hoort toch niet op een forum als dit? O-)

Edit: Mooi je hebt nog veel toe gevoegd, daar heb ik wat aan;
ja hij is met het internet verbonden, maar heb ik daar iets aan als de net zekering /automaat is afgevallen?
En als daar een aardlek fout is, dan gaat de zekering automaat toch niet af, maar wèl de aparte ALS. Toch?
Ik dacht ook dat die stroom nooit de automaat zou mogen af laten slaan, en dat dus aan en defecte unit.
Zal voor de zekerheid de schroeven nog wat nadraaien, als dat kan om warmte opwekking daar uit te sluiten. Is trouwens mat een kamrail met de ALS verbonden
Zal nazien war de uitlezing nog te bieden heeeft.
Bedankt voor je tips ;)
Heb je geen ampère tang? Dan zie je al snel of er over alle drie de fasen dezelfde stroom loopt. Als er eentje slecht contact heeft dan zie je dat gelijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

In verband met een EV (en andere toekomstige wensen zoals een WP) ga ik over van een 1x40A aansluiting naar 3x25A.

Als ik de topicstart goed interpreteer kan mijn huidige PV installatie (4875 Wp op een PowerOne PVI-4.2 op een 20A alamat) op een van de drie fasen worden aangesloten (volgens het "huisnummersommetje" van Liander is dat fase 2). Het enige is dat de selectiviteit tov de hoofdzekering dan minder is dan gewenst. Een 3-fase omvormer zou sowieso beter zijn, dus ik ben me aan het orienteren op een vervangende 3-fasen omvormer voor de nabije toekomst. Huidige installatie is zes jaar oud.

Mijn huidige set bestaat uit 1 string van 3 parallele strings van 5x SF-155S panelen op MPPT1 en 1 string van 3 parallele strings van 5x SF-170S panelen op MPPT2. Gezien de SF panelen denk ik als eerste aan een StecaGrid omvormer vanwege de Powersets die ooit populair waren en kom dan uit op bv de StecaGrid 5513 vanwege de 2 MPPTs. Volgens de online configurator zou mijn huidige stringlayout prima passen. Alleen de connectors zouden dan vervangen moeten worden door SUNCLIX connectors (plus een 3-fasen alamat en nieuwe bekabeling vanaf de meterkast uiteraard).

Vragen:
- klopt mijn stelling dat mijn huidige installatie via de bestaande 20A alamat op een van de fases kan worden aangesloten als korte termijn oplossing?
- zijn er alternatieve opties voor de 3-fase omvormer? Reorganiseren van strings op het dak zie ik niet zitten, binnenshuis evt wel (er komen 6 losse DC strings van 5 panelen elk op zolder binnen die daar tot 2x 3 parallele strings worden gekoppeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:45
@noo

Wij gaan hoogstwaarschijnlijk binnenkort ook van 1x35A aansluiting naar 3x25A.

Er hangen hier twee omvormers. Eentje van 1500VA en eentje van 5000VA. Als zo het zo ver is sluit ik beide omvormers op een aparte fase aan en dan is het voor mij klaar. Je hoeft niet per se over te stappen naar 3 fasen omvomer.
Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw