Ehh ik heb niet alles gelezen maar een 3 fase SE inverter heeft 750 volt stringspanning nodigRonald schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:36:
Maar Libra heeft ook een duurdere (3 fase korte string variant) omvormer geleverd... Ben er niet heel rouwig om... zelfs met 85V optimizers was mijn systeem gierend langs het clipping randje (en ik zag maar max 80V gemaakt worden in de week dat het systeem nog op 2x6 Oost-West draaide)...
Overal datasheet bende ;-)
En een 1 fase maar 380 volt.
Dus met korte strings niet blij zijn met een 3 fase inverter…
Als je geen clipping wilt moet elke orientate de maximale string spanning kunnen leveren. Daar zou je de optimizers op aan moeten passen. Niet alle panelen in alle orientaties optellen en dan de stringspanning door de optimizer max delen en kijken of je met 60 volt weg komt. Dat is gewoon slecht ontwerpen.
Maar de meeste klanten hebben geen idee hoe het presteert en hoe het zou kunnen presteren.
Ik heb het helaas ook door ervaring moeten leren,
En panelen op ongunstige dakvlakken bijleggen is ook niet altijd economisch slim..
Ik heb bijvoorbeeld nu 16 panelen op noord/oost liggen en geen clipping meer. Alleen of ik ooit de meerprijs voor de exta 8 panelen eruit haal ?
Zelfde speelt voor de clipping in de avond. Ik heb daar verlies, maar zou er tenminste 5 panelen bij moeten leggen. Tja wat gaan die opleveren. (750/60 is 12.3 => 13 en ik heb er
Het is meer dat ik geen dakvlak heb waar ze beetje optimaal liggen, anders waren ze er al geweest.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase