Toon posts:

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:
  • 102.559 views

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ocaj schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:07:
Had ik nog niet gezien en is ook heel recent aangepast. Ik download altijd alle datasheets van apparatuur die ik koop en op 15 november stond er in de optimizer-datasheet nog een max DC-uit van 85V (bij de P404/405/485/505).
Dát deel van de datasheet klopt gelukkig ook niet en mijn P505's doen nog gewoon 85V :) .
Ik had niet goed gekeken. Mijn bestaande 8 panelen hebben allemaal een P404 die 85V uitgangsspanning heeft. Mijn 3 nieuwe panelen hebben een P505. Omdat er 7 op de West-kant liggen heb je daar niet zo gauw clipping, maar 1 van de nieuwe panelen ligt precies bovenin waar hij het laatste restje zon krijgt. Die clipt in het laatste half uurtje strak op 80V.

Dus inderdaad: nieuwe optimizers (deze zijn 12 januari geplaatst) kunnen nog maar 80V ipv 85V aan :'(

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:04
ocaj schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Ik had niet goed gekeken. Mijn bestaande 8 panelen hebben allemaal een P404 die 85V uitgangsspanning heeft. Mijn 3 nieuwe panelen hebben een P505. Omdat er 7 op de West-kant liggen heb je daar niet zo gauw clipping, maar 1 van de nieuwe panelen ligt precies bovenin waar hij het laatste restje zon krijgt. Die clipt in het laatste half uurtje strak op 80V.

Dus inderdaad: nieuwe optimizers (deze zijn 12 januari geplaatst) kunnen nog maar 80V ipv 85V aan :'(
Pff, dan maar hopen dat die 'oude' optimizers op oost niet defect gaan... :N en anders wisselen met west.

• tomc0112
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-05 11:12
Hopelijk plaats ik dit in het goede topic:
Kan iemand mij helpen of onderbouwen of de volgende setup gaat werken:
  • 18 panelen met P370 optimizers (orientatie 162Gr / Zuid, helling 10graden plat dak)
  • 6 panelen met S440 optimizers op het westen (orientatie 252gr west en hoek 42graden pannendak)
Dit alles in 1 string op een se7K of se8K 3-fase omvormer. DeP370 en de S440 mogen als ik het goed heb begrepen gemixt worden.
Ik heb op de pvcalc site gekeken en daar zou de setup ongeveer tot 7100W kunnen komen (gezamelijk vermogen van de 2 richtingen)

Gaan de 6 panelen op het westen beperkt worden aan het einde van de dag omdat de zuid panelen dan in de schaduw komen?

klopt de volgende berekening:

18 panelen schaduw leveren per stuk +-15W = totaal 270W
6 panelen leveren 200W per stuk = 1200W
Totaal=1470W
Delen door 750v string spanning geeft 2A in de string

de s440 kan 60v leveren, dus P=60x2 P= 120W max (terwijl het paneel dus nog meer zou kunnen leveren.

Ook vraag ik met af of het opstarten van het systeem problemen gaat geven, 18 panelen op zuid opzich is meer dan genoeg maar doordat de panelen in rijen van 3 stuks redelijk dicht op elkaar liggen is er in de maanden december/januari en februari wel wat schaduw van de panelen op elkaar. Wat gebeurd er dan met de voltages van de optimizers en haal je dan de 750V nog wel?

Huidige setup is 15 panelen op het zuiden met P370 en een 1-fase omvormer, echter deze heeft maar 370V nodig ipv de 750V voor de mogelijke toekomstige setup. (uitbreiding systeem)

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:57
@tomc0112 In designer zonder schaduwsimulatie.

6 x 370Wp 252° 42°
15 x 340Wp 162° 10°

Maximaal 6,6KW DC vermogen

Geeft slechts 0.41% aftopverlies op SE5000H

Gewoon aan je bestaande omvormer hangen en gaan.

Aan een SE6K ben je meer kwijt aan 1,2% clipping en inherent iets lagere efficiëntie van 3 fase omvormers.

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 03-03-2022 20:11]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor solaredge vragen/opmerkingen: Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee