Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:21
Allen,

ik heb een offerte gekregen voor de installatie van 12 panelen.

Deze 12 panelen zullen worden gesplitst in 6 op het oosten en 6 op het westen. De panelen op het oosten hebben in de vroege uurtjes last van schaduw, de panelen op het westen wat minder.

De installateur heeft voorgesteld om een SolarEdge 3000 HD 10face omvormer te plaatsen en dan op alle 12 de panelen de P401 optimisers.

Mijn vraag is nu of deze optimiser OK is, of dat ik toch beter voor de P404 moet gaan aangezien die een hogere output spanning kan leveren.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
Wat is de helling?
In de vroege en late uurtjes is de opbrengst relatief weinig, dan valt er weinig te verliezen. Sowieso speelt het alleen bij perfect onbewolkt weer. Vooral wanneer er dan ook nog schaduw is zul je echter wel een stukje opbrengst verliezen.

P505 gaat zeker iets meer opbrengen maar indien het een kleine helling heeft denk niet binnen 10 jaar meer dan een tientje per paneel (de meerkosten voor P505).

Edit: veel panelen zijn tegenwoordig niet geschikt voor P404. Om met P404 te kunnen mag de Isc maximaal 11A zijn.

@mathijshooi

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 08-05-2021 20:40 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 21:22
mathijshooi schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:22:
Allen,

ik heb een offerte gekregen voor de installatie van 12 panelen.

Deze 12 panelen zullen worden gesplitst in 6 op het oosten en 6 op het westen. De panelen op het oosten hebben in de vroege uurtjes last van schaduw, de panelen op het westen wat minder.

De installateur heeft voorgesteld om een SolarEdge 3000 HD 10face omvormer te plaatsen en dan op alle 12 de panelen de P401 optimisers.

Mijn vraag is nu of deze optimiser OK is, of dat ik toch beter voor de P404 moet gaan aangezien die een hogere output spanning kan leveren.

Alvast bedankt
Is SolarEdge een persoonlijke wens?
Of is dit gewoon wat je krijgt aangeboden van de installateur?
Je kunt ook een willekeurige string omvormer gebruiken met Tigo optimizers. Wel de voordelen van optimizers, niet de nadelen van de ontwerp gebreken van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
mathijshooi schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:22:
Mijns inziens? Snel weglopen bij deze offerte/installateur, die moet zelf begrijpen dat dit systeem met p404 of p505 uitgevoerd dient te worden.

@205Gutmann Van installateurs dient verwacht te worden dat ze hun systemen begrijpen.

Tigo's moet je ook niet willekeurig rondstrooien, en heeft ook zijn eigen designregels. De opstart spanning moet gehaald worden... en omdat Tigo's voltage verlagen om de stroom op peil te houden heb je daar rekening mee te houden.
Dat geld minder met een SMA omvormer overigens, maar daar hangt dan wel gewoon een prijskaartje aan.

Ofwel... misschien een minder complex systeem, maar vergelijkbare kennis is noodzakelijk om correcte werking te garanderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
busscherski schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:34:
Wat is de helling?
In de vroege en late uurtjes is de opbrengst relatief weinig, dan valt er weinig te verliezen. Sowieso speelt het alleen bij perfect onbewolkt weer. Vooral wanneer er dan ook nog schaduw is zul je echter wel een stukje opbrengst verliezen.

P505 gaat zeker iets meer opbrengen maar indien het een kleine helling heeft denk niet binnen 10 jaar meer dan een tientje per paneel (de meerkosten voor P505).

Edit: veel panelen zijn tegenwoordig niet geschikt voor P404. Om met P404 te kunnen mag de Isc maximaal 11A zijn.

@mathijshooi
De hoek is ongeveer 35 graden. Zal informeren of eventueel de P404 wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Mijns inziens? Snel weglopen bij deze offerte/installateur, die moet zelf begrijpen dat dit systeem met p404 of p505 uitgevoerd dient te worden.

@205Gutmann Van installateurs dient verwacht te worden dat ze hun systemen begrijpen.

Tigo's moet je ook niet willekeurig rondstrooien, en heeft ook zijn eigen designregels. De opstart spanning moet gehaald worden... en omdat Tigo's voltage verlagen om de stroom op peil te houden heb je daar rekening mee te houden.
Dat geld minder met een SMA omvormer overigens, maar daar hangt dan wel gewoon een prijskaartje aan.

Ofwel... misschien een minder complex systeem, maar vergelijkbare kennis is noodzakelijk om correcte werking te garanderen.
De offerte zit nu op de 1,33 euro/kwh opbrengst, dit vind ik een redelijke prijs dus zal niet snel de installateur wegsturen.

Maakt het eventueel nog uit of het een 1 fase omvormer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
205Gutmann schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:50:
[...]

Is SolarEdge een persoonlijke wens?
Of is dit gewoon wat je krijgt aangeboden van de installateur?
Je kunt ook een willekeurige string omvormer gebruiken met Tigo optimizers. Wel de voordelen van optimizers, niet de nadelen van de ontwerp gebreken van SolarEdge.
Dit is geen persoonlijke wens maar het voorstel van de installateur. De beuren hebben bijvoorbeeld wel een Tigo systeem maar dit schijnt ietwat duurder te zijn in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
mathijshooi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:53:
[...]

De hoek is ongeveer 35 graden. Zal informeren of eventueel de P404 wel kan.
35 graden, dat is wat dit betreft ongunstiger dan plat dak.
Wat de Isc is kun je zelf zien aan de datasheet van de panelen. Kun je het type paneel delen? Dan kijk ik even.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mathijshooi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:55:
Ja, een 3-fase SolarEdge gaat niet werken bij die opstelling.

Zie bijv. de post bovenaan deze pagina:
jacovn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:23:
Ik heb een tijdje met 8 oost en 8 west gedraaid met p500 optimizers op een 3 fase SE.
Het deed het maar dat was het dan ook. Dit was in de winter en toen zijn er 7 panelen bij gekomen.

Daarna was het nog niet alles, 8 panelen oost erbij en daar heb ik nu geen voltage clipping meer.
Nu nog uitbreiden met 6 panelen op west en dan hoop ik bijna geen voltage clipping meer te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@mathijshooi ik heb je een eigen topic gegeven, jouw vraag heeft natuurlijk niets te maken met een teleurstellende performance van een bestaand solar edge systeem.

Wil je goede respons op je offerte? Volg dan de tips in dit topic: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@mathijshooi Ik ben in de topicafsplitsing even wat referentie kwijt. Maar

X bedoelde dat je moet rekenen met je omvormer: 5000W/230V = 21,73A. En vandaar die 25A zekering nodig bij deze omvormer.

En in reactie op Y. Daarbij mag ik toch echt hopen dat een hoofdzekering ook als automaat wel degelijk selectief is. Iets minder belangrijk omdat je 'm zelf weer in kunt schakelen, maar vervelend én onduidelijk als al snel je hele huis eruit vliegt. (Onduidelijk, want je kunt niet zien welke groep 't probleem heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
teacher schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:15:
@mathijshooi [mbr]ik heb je een eigen topic gegeven, jouw vraag heeft natuurlijk niets te maken met een teleurstellende performance van een bestaand solar edge systeem.[/mbr]

Wil je goede respons op je offerte? Volg dan de tips in dit topic: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Excuses, ik dacht ik heb een vraag over mijn offerte om een potentiële slechte performance van mijn Solar edge systeem te ondervangen. Scheelt weer paar vragen hier nadat de boel al geïnstalleerd is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
mathijshooi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:55:
[...]

De offerte zit nu op de 1,33 euro/kwh opbrengst, dit vind ik een redelijke prijs dus zal niet snel de installateur wegsturen.

Als ik een 12x375Wp setje inclusief installatie bij elkaar klik bij een van de vele online boeren, met de nog duurdere p505s kom ik op 3600 ex btw + 100 forfait.

Het setje zou 3500kWh moeten opleveren.

Vrij riant onder de €1.33 per kWh.

Wat ik niet begrijp: je zit ontzettend op het goede spoor door in eerste instantie in het SE problemen topic te posten... En toch wil je in zee gaan met een installateur die een SolarEdge systeem niet snapt.

3 fase SolarEdge kan pas vanaf 14 panelen, en er moeten er met hangen en wurgen toch wel 9-10 gelijkwaardig in de zon liggen - en dan is er geen marge voor het SolarEdge systeem om daadwerkelijk zijn sterke kant te laten zien. geen optie dus.

Als je een SolarEdge systeem niet voldoende ruim in de jas wilt of kunt zetten ben je beter af met een string en eventueel een paar Tigos... Voor de besparing leg je wat panelen extra.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

simonhoi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Excuses, ik dacht ik heb een vraag over mijn offerte om een potentiële slechte performance van mijn Solar edge systeem te ondervangen. Scheelt weer paar vragen hier nadat de boel al geïnstalleerd is :p
En je mag nu meteen even uitleggen hoeveel accounts je hier hebt en welk account blijft bestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 10-05-2021 00:48 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Als ik een 12x375Wp setje inclusief installatie bij elkaar klik bij een van de vele online boeren, met de nog duurdere p505s kom ik op 3600 ex btw + 100 forfait.

Het setje zou 3500kWh moeten opleveren.

Vrij riant onder de €1.33 per kWh.

Wat ik niet begrijp: je zit ontzettend op het goede spoor door in eerste instantie in het SE problemen topic te posten... En toch wil je in zee gaan met een installateur die een SolarEdge systeem niet snapt.

3 fase SolarEdge kan pas vanaf 14 panelen, en er moeten er met hangen en wurgen toch wel 9-10 gelijkwaardig in de zon liggen - en dan is er geen marge voor het SolarEdge systeem om daadwerkelijk zijn sterke kant te laten zien. geen optie dus.

Als je een SolarEdge systeem niet voldoende ruim in de jas wilt of kunt zetten ben je beter af met een string en eventueel een paar Tigos... Voor de besparing leg je wat panelen extra.
hah, bedankt voor de feedback. En op zich heb ik er geen problemen mee om een installateur te checken en te corrigeren. Dat moet helaas altijd in het leven, van notaris tot zonnepaneel installateur. Je denk dat ze expert zijn maar ze maken helaas vaak fouten.

Voor de 3600 euro ex BTW, heb je dan de installatie hier bij in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Gwaihir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:18:
@mathijshooi Ik ben in de topicafsplitsing even wat referentie kwijt. Maar

X bedoelde dat je moet rekenen met je omvormer: 5000W/230V = 21,73A. En vandaar die 25A zekering nodig bij deze omvormer.

En in reactie op Y. Daarbij mag ik toch echt hopen dat een hoofdzekering ook als automaat wel degelijk selectief is. Iets minder belangrijk omdat je 'm zelf weer in kunt schakelen, maar vervelend én onduidelijk als al snel je hele huis eruit vliegt. (Onduidelijk, want je kunt niet zien welke groep 't probleem heeft.)
Ik denk dat dit meer een antwoord is op een vraag van een ander persoon in het orginele topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mathijshooi schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:25:
[...]

hah, bedankt voor de feedback. En op zich heb ik er geen problemen mee om een installateur te checken en te corrigeren. Dat moet helaas altijd in het leven, van notaris tot zonnepaneel installateur. Je denk dat ze expert zijn maar ze maken helaas vaak fouten.

Voor de 3600 euro ex BTW, heb je dan de installatie hier bij in?
Jazeker. Het was even ruw, maar het zal niet veel afwijken.

Persoonlijk ben ik van mening dat je van een (Zonnepanelen) installateur expertise mag verwachten. Er zijn er honderden van, dus als hij fout advies geeft is het voor mij gewoon exit.

offtopic:
Misschien ben ik te hard... maar als voorbeeld heb ik vloerisolatie offertes getoetst bij een bouwkundige (van vereniging eigen huis) en er was van de 4 opties inclusief zeer grote nationale partijen slechts 1 die bouwkundig klopte /en/ aansluit bij de het primaire doel, maar wel te laag zat in isolatiewaarde naar hedendaags bouwbesluit bij vloerverwarming. Het is optie 5 geworden... (zelf veel te veel tijd in steken om uit te voeren... maar dan wordt het tenminste goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 21:22
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Met Tigos mag je alles in een string aansluiten, de kans dat je met 8 panelen niet aan de opstartspanning geraakt van een één fase omvormer is klein.
Maar alles staat of valt met de kennis van de installateur.
Volgens mij verschilt de opstartspanning van een SMA niet veel met de opstartspanning van andere string omvormers?
Pagina: 1