Hallo allen hier.
Ik wilde even mn ervaringen delen mbt de installatie van de Nexis omvormer en stack icm met de BUI.
Het plan was oorspronkelijk om de Stack en omvormer bij de garderobe te plaatsen, maar toen we al problemen hadden met de eerste kabels te trekken heb ik maar besloten de Stack op de 2e verdieping, in het washok, te plaatsen. Met rond de 50 kg per block was het wel een work-out. De omvormer is ook wel wat zwaarder dan de SE5K die vervangen werd, maar was gewoon goed te tillen.
Ik heb eerst alles op papier gezet en daar de vrije ruimte bepaald en zo de standplaats bepaald. Daarna heb ik alles op de wand getekend om de gaten voor de wandbeugel te kunnen boren waarna ik de wand een likje verf gegeven heb.
Het stapelen van de eerste 3 blokken was een makkie, maar aan de vierde heb ik de wallbracket geplaatst om de 250 kg van Stack en Link op hun plek te houden. Afmeten tov de muur was moeilijker dan ik dacht omdat je de Stack niet eventjes verschoof. Uiteindelijk stond de stack in een uurtje. Voor het laatste block moest ik toch mn vrouw erbij halen omdat ik het lompe gewicht niet zo hoog opgetild kreeg. Net die laatste 3 cm, dus bij een installatie van 4 blokken is het echt wel 2 mans-werk. En ik met mijn 1,96 had ik er echt moeite mee om zo hoog te komen met dat gewicht in mn eentje en ook nog mikken op de muurbeugel.
Ik heb voor het bekabelen wel telkens de YT video's bekeken. Bij het bekabelen van de route tussen de Stack en de omvormer, werd in het filmpje een beschermkapje verwijderd van de wiring tray. maar die zit er in de EU versie dus niet bij. Een uurtje dat ik niet meer terugkrijg aan het zoeken geweest door het karton. Ook zitten er geen brugjes in de RS485 connector.
Ik heb het bovenstaande gekocht om de wiring tray aan de uiteinden te beschermen omdat er een eigenaardig scherp randje aan beiden kanten zat. Ik had maar 5 cm nodig in totaal maar die vind je natuurlijk niet. Maar nu kan ik wel de autodeur beschermen,
IBS ging met SE GO ook erg simpel en snel. Om 0400 was er niet genoeg licht om de panelen op te wekken dus nadat alles live was maar gaan liggen om 0615. Even de tijd genomen om naar mn werk te kijken.
Vanochtend gaf ik aan dat de grafic niet klopte maar dat schijnt in de webportal zo weergegeven te worden, in de app is het wel zo dat de omvormer het hart is van de installatie.
Vanmiddag werd ik om 1230 wakker en zag dat de optimizers niet automatisch gepaird waren, dus ff gepaird via het schakelaartje en een boterham later was er productie.
Voor de test heb ik gelijk de Tibber integratie gestart, maar nog geen werk gezien. Voor nu even het gedrag bekijken en niet teveel instellingen veranderen. Ik wil wel de connectie maken met de NIBE WP. Want die verbinding is er eigenlijk altijd geweest en ik wil dat de WP toch zo zuinig mogelijk blijft werken.
Op zich erg leuke klus geweest. Ik heb hier alleen het werk doorgenomen wat met de Nexis te maken had. DE meeste tijd ben ik verloren aan klusjes die in die ruimte al maanden zo niet jaren op me zaten te wachten. Dus die kunnen ook weer van het to-do lijstje.
Vorige week zondag pas de accu's gestapeld en omvormer opgehangen. De rest vd week weinig kunnen doen ivm werk. Gelukkig vrijdag vrij en kon dus vroeg beginnen en een all-nighter ervan maken. Dat zorgt er dus wel voor dat je op 1400 in de middag erachterkomt dat ik de draden bij de BUI van 1 aansluiting (loads) niet door de schroefdop heb gehaald voordat ik alles heb aangesloten. Ik wil volgend weekend de draden met een stukje kabelslang inpakken. En zal dus even de BUI en alles weer offline moeten halen. Maar gelukkig doet alles het dus er is geen haast bij.
dag 1 is alles mooi dus even afwachten de aankomende periode