AC charging staat standaard gewoon aan bij SolarEdge omvormers, daar moet je expliciet een limiet (in % PV productie per jaar of kWh per jaar) voor instellen als je dat niet wil.
Bedankt voor je uitleg.Smoke schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:43:
AC charging staat standaard gewoon aan bij SolarEdge omvormers, daar moet je expliciet een limiet (in % PV productie per jaar of kWh per jaar) voor instellen als je dat niet wil.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Ik loop hier ook een beetje mee te stoeien, in combinatie met een zonneplan contract. Ik merkte namelijk dat vandaag mijn omvormer is uitgeschakeld, terwijl de tarieven nog niet in de buurt kwamen van negatief.Stefannn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:51:
Nou... vandaag vanaf 11:00 was het bruto dynamisch uurtarief "net" negatief: -0.001592 euro.
Gezien alle verhalen heb ik wat testjes gedaan met "negative tarief optimalisatie"
Bij "aanvullende kosten = 0" had je vandaag na 11:00 dus negatieve tarieven.
Conclusie: HET WERKT
Met de opmerkingen:
- GEEN negatieve kosten meer invullen bij export
- ik heb alles getest met BTW=0. Ik vond het al lastig genoeg zo
- Getest met "aanvullende kosten = 0.1" voor de "simplicity" voor zonneplan moet je +0.1081 invullen bij zowel import als export: de omslag moet namelijk liggen als bruto dynamisch tarief ex btw gelijk is aan aanvullende kosten ex btw.
Energiebelasting = 0.0916 euro ex btw
Opslag zonneplan = 0.02 euro inc btw = 0.0165 euro ex btw
samen: 0.1081 euro ex btw
NB: als je zelf gaat testen: even wat geduld hebben. Het kan 5 minuten duren voor alles op de instellingen reageert. Opstarten en afschakelen van de PV "kost tijd".
[Afbeelding]
ook als ik bovenstaande invul (dus aanvullende kosten op 0,1081 met 0% btw) geven de prijzen in de SolarEdge app aan dat morgen de tarieven negatief worden en dus de omvormer uit zal gaan, terwijl de zonneplan app aangeeft dat de tarieven uberhaupt niet onder de 20ct/kWh uitkomen.
Ik ben dus even abuis over wat ik nu precies moet invullen qua tarieven in de SolarEdge app.
Gewoon proberen.McPoowl schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Ik loop hier ook een beetje mee te stoeien, in combinatie met een zonneplan contract. Ik merkte namelijk dat vandaag mijn omvormer is uitgeschakeld, terwijl de tarieven nog niet in de buurt kwamen van negatief.
ook als ik bovenstaande invul (dus aanvullende kosten op 0,1081 met 0% btw) geven de prijzen in de SolarEdge app aan dat morgen de tarieven negatief worden en dus de omvormer uit zal gaan, terwijl de zonneplan app aangeeft dat de tarieven uberhaupt niet onder de 20ct/kWh uitkomen.
Ik ben dus even abuis over wat ik nu precies moet invullen qua tarieven in de SolarEdge app.
2x plus 0,1081. Geen btw
Grafiekje ziet er bij mij ook een beetje raar uit.
Gewoon kijken of het goed gaat.
“Vandaag uitgeschakeld “.. met welke settings?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik had vandaag nog de exporttarieven met een - bedrag staan, dus op zich niet gek dat het vandaag vreemd gedrag vertoonde. Ik heb de instellingen nu staan a.d.h.v. jouw overzichtje:Stefannn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Gewoon proberen.
2x plus 0,1081. Geen btw
Grafiekje ziet er bij mij ook een beetje raar uit.
Gewoon kijken of het goed gaat.
“Vandaag uitgeschakeld “.. met welke settings?
import/export +0,108 op 0% btw. Volgens de grafiek van SolarEdge zou dat betekenen dat morgen om 11:15 de omvormer uitspringt (want dan is het export tarief -0,004/Kwh.
Bij “min op export” uit gaan klopt dus met het testje dat ik gepost heb.McPoowl schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:54:
[...]
Ik had vandaag nog de exporttarieven met een - bedrag staan, dus op zich niet gek dat het vandaag vreemd gedrag vertoonde. Ik heb de instellingen nu staan a.d.h.v. jouw overzichtje:
import/export +0,108 op 0% btw. Volgens de grafiek van SolarEdge zou dat betekenen dat morgen om 11:15 de omvormer uitspringt (want dan is het export tarief -0,004/Kwh.
We zullen het zien.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nou.. vandaag 11:00.....McPoowl schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:54:
[...]
Ik had vandaag nog de exporttarieven met een - bedrag staan, dus op zich niet gek dat het vandaag vreemd gedrag vertoonde. Ik heb de instellingen nu staan a.d.h.v. jouw overzichtje:
Import staat op +0.108 euro, btw 0%
Export staat op +0.108 euro, btw 0%
Negatieve tarief optimalisatie staat op AAN
Als ik op "weergave dagtarieven" klikt dan staat export nu op -0.0004 euro terwijl het werkelijke tarief inclusief kosten en belasting 0.256 euro is volgens de zonneplan app.
Maar... panelen bijven AAN, zoals het hoort.
kortom:
Tarieven weergave heeft nog een bug.
Maar tezamen met de experimenten van gister concludeer ik dat de negatieve tarief optimalisatie nu werkt
Hier staat de omvormer ook nogsteeds aan met deze instellingen. Hoop dat het inderdaad om een visuele bug gaat!Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Nou.. vandaag 11:00.....
Als ik op "weergave dagtarieven" klikt dan staat export nu op -0.0004 euro terwijl het werkelijke tarief inclusief kosten en belasting 0.256 euro is volgens de zonneplan app.
kortom:
Maar tezamen met de experimenten van gister concludeer ik dat de negatieve tarief optimalisatie nu werkt
een visualisatie bug, met jouw visus is niks misMcPoowl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Hier staat de omvormer ook nogsteeds aan met deze instellingen. Hoop dat het inderdaad om een visuele bug gaat!
Het exporttarief in de SolarEdge app klopt bij mij.Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Nou.. vandaag 11:00.....
kortom:
Om 12.45 is de kale uur stroomprijs bij de ANWB € 0,12 per kWh
De bijkomende kosten incl. btw is voor mij € 0,132 per kWh
Dus € 0,12 - € 0,132 is € - 0,012 per kWh
De SolarEdge app geeft om 12.45 uur een negatieve prijs van € -0,016 per kWh.
Het verschil kan mogelijk zitten tussen uur en kwartier prijs.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Dat klopt dus niet.clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Het exporttarief in de SolarEdge app klopt bij mij.
Om 12.45 is de kale uur stroomprijs bij de ANWB € 0,12 per kWh
De bijkomende kosten incl. btw is voor mij € 0,132 per kWh
Dus € 0,12 - € 0,132 is € - 0,012 per kWh
De SolarEdge app geeft om 12.45 uur een negatieve prijs van € -0,016 per kWh.
Het verschil kan mogelijk zitten tussen uur en kwartier prijs.
die export prijzen krijg je gesaldeerd dus het moet zijn: € 0,12 + € 0,132 is € + 0,252 per kWh
Afhankelijk van tibber/frank/zonneplan zal dat 1 a 2 cent schelen maar niet meer.
Check maar met de app van je aanbieder...
Je KRIJGT vanmiddag rond de 0.25 euro voor elke export kWh, er zit niks rond de 0.
Maar goed.... het PV afschakelen Daniel dimmen gaat nu wel goed.
Het is naar net wat je wil weten.Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:33:
[...]
Dat klopt dus niet.
die export prijzen krijg je gesaldeerd dus het moet zijn: € 0,12 + € 0,132 is € + 0,252 per kWh
Afhankelijk van tibber/frank/zonneplan zal dat 1 a 2 cent schelen maar niet meer.
Check maar met de app van je aanbieder...
Je KRIJGT vanmiddag rond de 0.25 euro voor elke export kWh, er zit niks rond de 0.
Maar goed.... het PV afschakelen Daniel dimmen gaat nu wel goed.
Het negatief tarief wordt gebruik om de omvormer af te schakelen en kijkt niet naar saldering
Je omvormer moet nu echt niet afschakelen.clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:40:
[...]
Het is naar net wat je wil weten.
Het negatief tarief wordt gebruik om de omvormer af te schakelen en kijkt niet naar saldering
En als je beiden opslagen op plus hebt staan dat doet die nu ook niet.
ONDANKS dat het op het tarieven plaatje met deze setting onder de nul gaat.
Daarmee wordt het negatieve tarief van de visualisatie dus NIET gebruikt om de omvormer af te schakelen:
- omvormer afschakelen gebeurt met een SolarEdge interne berekening
- tarieven plaatje (visualisatie) wordt (kennelijk) met een andere berekening gemaakt
Want het "door-de-nul" moment van beiden is verschillend.
Waarschijnlijk zijn het 2 aparte berekeningen:
- De berekening voor het PV schakelen gebeurt op de SolarEdge server. Dat is geen gokje maar een zekerheid want de inverter heeft geen opslag voor dynamische tarieven. Het gebeurt ook niet vanuit de app want het werkt ook als je de app afsluit.
- De berekening voor de visualisatie gebeurt wellicht in de app. Dat betekent dat de app de ruwe invoerdata krijgt en zelf de sommetjes voor visualisatie maakt. Dat is een gokje maar verklaart waarom er een verschil tussen visualisatie en schakelen is.
Hoe je er ook naar kijkt, ik zie dat mijn systeem op basis van mijn instellingen op het juiste moment de juiste beslissingen neemt. Dit gebeurt op basis van een dynamisch contract, inclusief aanvullende kosten en met negatieve tariefoptimalisatie ingeschakeld.Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Je omvormer moet nu echt niet afschakelen.
En als je beiden opslagen op plus hebt staan dat doet die nu ook niet.
ONDANKS dat het op het tarieven plaatje met deze setting onder de nul gaat.
Daarmee wordt het negatieve tarief van de visualisatie dus NIET gebruikt om de omvormer af te schakelen:
- omvormer afschakelen gebeurt met een SolarEdge interne berekening
- tarieven plaatje (visualisatie) wordt (kennelijk) met een andere berekening gemaakt
Want het "door-de-nul" moment van beiden is verschillend.
Waarschijnlijk zijn het 2 aparte berekeningen:
- De berekening voor het PV schakelen gebeurt op de SolarEdge server. Dat is geen gokje maar een zekerheid want de inverter heeft geen opslag voor dynamische tarieven. Het gebeurt ook niet vanuit de app want het werkt ook als je de app afsluit.
- De berekening voor de visualisatie gebeurt wellicht in de app. Dat betekent dat de app de ruwe invoerdata krijgt en zelf de sommetjes voor visualisatie maakt. Dat is een gokje maar verklaart waarom er een verschil tussen visualisatie en schakelen is.
Daarnaast staan beide opties voor opslag op “plus”. Bij “energietarief export aanvullende kosten” staat het vinkje aan, waardoor de gedefinieerde aanvullende kosten ook worden meegenomen in de importtarieven.
Hoe SolarEdge het systeem met deze instellingen exact aanstuurt, heb ik geen volledig inzicht in. Wel zie ik in de praktijk dat het systeem doet wat ik ervan verwacht.
[ Voor 13% gewijzigd door clodders op 11-05-2026 15:17 ]
Klopt.clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Hoe je er ook naar kijkt, ik zie dat mijn systeem op basis van mijn instellingen op het juiste moment de juiste beslissingen neemt. Dit gebeurt op basis van een dynamisch contract, inclusief aanvullende kosten en met negatieve tariefoptimalisatie ingeschakeld.
Daarnaast staan beide opties voor opslag op “plus”. Bij “energietarief export aanvullende kosten” staat het vinkje aan, waardoor de gedefinieerde aanvullende kosten ook worden meegenomen in de importtarieven.
Hoe SolarEdge het systeem met deze instellingen exact aanstuurt, heb ik geen volledig inzicht in. Wel zie ik in de praktijk dat het systeem doet wat ik ervan verwacht.
Het "doet" nu wat je verwacht.
Maar als je bij instellingen / elektriciteitstarief, en dan "links boven weergave dagtarieven" kijkt:
- dan zie je bij export het tarief inclusief opslag
- maar bij import het tarief exclusief opslag
beiden ex btw (want die staat op 0)
Maar beetje raar dat de visualisatie voor export INCLUSIEF opslag is terwijl die bij import ontbreekt.
Hij doet het wel.
Maar deze "anomalie informatie" is wel handig voor gebruikers die dit nog moeten instellen. Het zet je gemakkelijk op het verkeerde been.
Top, dank je wel voor de info. Ik ga dan een paar optimizers bestellen, kan ze maar hebben liggen en maak dan een account aan.pvg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Het moet een nog-niet-geactiveerd serienummer zijn… Tip: dat mag ook het serienummer van een optimizer zijn.
Ik zie echter wel modelverschillen. Mijn P300 optimizers hebben typenummer P300-5RM4MRS-MM26.
De nieuwe hebben als typenummer P300-5R M4M RS dus niet de MM26 toevoeging.
Zijn die nieuwe compatibel met de oude?
Waarom niet de p300 meer kopen?Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:27:
@R.K Alle 60V serie optimizers zijn compatible met de p300. S-serie moet je omvormer voldoende nieuwe firmwware voor (kunnen) hebben.
p300 zou ik niet nieuw kopen ;-)
Omdat het een model is wat al jaren en jaren niet geproduceerd en end-of-life is?
Waarom wil je per se oude meuk als recente modellen je panelen ook ondersteunen?
Waarom wil je per se oude meuk als recente modellen je panelen ook ondersteunen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik had toch het idee dat de optimalisatie bij mij niet helemaal werkt zoals hij zou moeten werken. Ik zit bij Tibber met een netto-overschot, dus ik wil afschakelen als de spotprijs onder de 0ct komt volgens mij. Of misschien onder de +2,5ct ivm kosten Tibber. Dus ik heb alle extra kosten op 0 gezet (ook de BTW), omdat ik die kosten toch niet meer weg kan salderen. Ik heb de prijsoptimalisatie wel zien werken, maar toen ik op de timing ging letten ging er toch wel iets mis volgens mij. Of ik snap de optimalisatie niet helemaal, dat kan ook natuurlijk.
Hoe dan ook, ik heb het nu maar gewoon Home Assistant side gedaan dmv modbus. Dat is sowieso transparanter en toekomstbestendiger. En ik kan mezelf een pushberichtje laten sturen als hij afschakelt. En desgewenst de energie in de vloer/lucht/SWW bufferen door wat te spelen met de knoppen van de klimaatregeling.
Maar alsnog een fijne toevoeging van SolarEdge zou ik zeggen, ook al werkt hij niet ideaal, het is wel makkelijk om te doen als je geen zin hebt om zelf je optimalisatie te gaan instellen/berekenen.
Hoe dan ook, ik heb het nu maar gewoon Home Assistant side gedaan dmv modbus. Dat is sowieso transparanter en toekomstbestendiger. En ik kan mezelf een pushberichtje laten sturen als hij afschakelt. En desgewenst de energie in de vloer/lucht/SWW bufferen door wat te spelen met de knoppen van de klimaatregeling.
Maar alsnog een fijne toevoeging van SolarEdge zou ik zeggen, ook al werkt hij niet ideaal, het is wel makkelijk om te doen als je geen zin hebt om zelf je optimalisatie te gaan instellen/berekenen.
SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW
Ik heb een paar dagen terug een SE7K geïnstalleerd, is er een manier dat ik hem ook in de mysolaredge kan zien ?
Oh dat is jammer, is die basis trainig voldoende of moet ik ze allemaal doen ?Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
@Slux met een installateur account in bedrijf stellen… mijn weerapp geeft aan dat er een mooie tijd gaat zijn voor Edge academy;-)
Fundamentals staat er bij mij in voor verlenging van mijn certificaat …
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik had liever dat het weer wordt voor dakbeugels te plaatsen en panelen te leggenRonald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
@Slux met een installateur account in bedrijf stellen… mijn weerapp geeft aan dat er een mooie tijd gaat zijn voor Edge academy;-)
Moet nog 14 paneeltjes bijleggen op de garage.
Oja, met 14 stuks met p404 richting noord-oost op de gewone 3 fase gaat niet eens heel slecht met opstarten in de ochtend. maar die andere 14 op zuid-west zijn echt wel nodig om de dag door te pakken.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
@Roger Beurskens dat is niet verbazingwekkend… 14x p404 voldoet volledig aan de string spanning (het is de minimum string lengte)
ja, ben blij dat ik niet ben gaan spreiden over dakdelen met 9 panelen per kant maar de rest erbij gekocht heb. nu alleen nog wachten op goed weer voor de rest te leggen.
Oja, handig weetje om even te delen hier..
Bij overschot wordt de solaredge batterij achter de home hub hangt via DC (direct via aangesloten panelen op de homehub) en AC vanaf de 2e omvormer geladen. Die had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Oja, handig weetje om even te delen hier..
Bij overschot wordt de solaredge batterij achter de home hub hangt via DC (direct via aangesloten panelen op de homehub) en AC vanaf de 2e omvormer geladen. Die had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Hmm, ik heb nergens geschreven dat ik per se de p300 wilde, ik vroeg alleen waarom die niet meer kopen.Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:48:
Omdat het een model is wat al jaren en jaren niet geproduceerd en end-of-life is?
Wow.. Even WireGuard wat ook op de achtergrond (ook uit) gestopt en met MS Edge getest en inderdaad.. Het werkt!Markie0001 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:29:
[...]
Ik had hetzelfde probleem. Google chrome opnieuw geinstalleerd en VPN software draaide op de achtergrond. (ondanks dat beveiligde verbinding was verbroken). Dat was bij mij het probleem. Heb je nog een andere laptop of desktop in huis waar je het mee kan proberen?
Dankjewel!
Voor nieuwsgierigen, er is een nieuwe/interessante video dat over DESS-trade mode en SolarEdge omvormer gaat.
YouTube: DESS Optimalisatie
YouTube: DESS Optimalisatie
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Goedemorgen deze koude morgen,
Ik draai sinds een week of twee weer op zelfconsumptie plus bij Frank energie.
Dit in combinatie met Solaredge panelen en batterij.
Nou zag ik gister dit gedrag waarbij ik een aantal euro verlies maak binnen 30 minuten, terwijl er zat beschikbaar was in mijn batterij, ik snap hier dus echt werkelijk waar niks van. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Nou zag ik gister dit gedrag waarbij ik een aantal euro verlies maak binnen 30 minuten, terwijl er zat beschikbaar was in mijn batterij, ik snap hier dus echt werkelijk waar niks van. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Frank heeft nog vele mysteries voor de meesten... Frank Energie Slim HandelenKinimo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:42:
Goedemorgen deze koude morgen,
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat was uren leren en met moeite kunnen halenRonald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:58:
Fundamentals staat er bij mij in voor verlenging van mijn certificaat …
Nu staat er
Your account is pending approval. During this period your account is limited in site creation and management functionality
Hoelang kan zoiets duren ?
bij mij ging er een weekend overheen. dus houd rekening me een dag of 2 a 3 (ze zeggen max 72 uur meen ik)
Wat Solaredge ook niet goed doet is de berekening van het negatieve tarief inclusief BTW (na saldering relevant). Zij verminderen het negatieve bedrag met de BTW in plaats van dat dit er bijgeteld wordt. Dus het moet een groter negatief bedrag worden. Ik heb een ticket aangemaakt, maar kreeg een niet relevant antwoord terug. Hen nogmaals weer beantwoord met verzoek om een serieuze reactie. Overigens klopt mijn berekening met die van mijn energieleverancier en ik heb het nagevraagd bij de belastingdienst.Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:49:
[...]
Klopt.
Het "doet" nu wat je verwacht.
Maar als je bij instellingen / elektriciteitstarief, en dan "links boven weergave dagtarieven" kijkt:
- dan zie je bij export het tarief inclusief opslag
- maar bij import het tarief exclusief opslag
beiden ex btw (want die staat op 0)
Maar beetje raar dat de visualisatie voor export INCLUSIEF opslag is terwijl die bij import ontbreekt.
Hij doet het wel.
Maar deze "anomalie informatie" is wel handig voor gebruikers die dit nog moeten instellen. Het zet je gemakkelijk op het verkeerde been.
Klopt. Daarom btw lekker op 0 zetten en alles exclusief btw laten gebeuren.PeterH52 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Wat Solaredge ook niet goed doet is de berekening van het negatieve tarief inclusief BTW (na saldering relevant). Zij verminderen het negatieve bedrag met de BTW in plaats van dat dit er bijgeteld wordt. Dus het moet een groter negatief bedrag worden. Ik heb een ticket aangemaakt, maar kreeg een niet relevant antwoord terug. Hen nogmaals weer beantwoord met verzoek om een serieuze reactie. Overigens klopt mijn berekening met die van mijn energieleverancier en ik heb het nagevraagd bij de belastingdienst.
Bij een vriend ligt de SE5000H omvormer eruit. Originele installateur is van de aardbodem verdwenen.
Ik heb er even naar gekeken. Ik meet circa 86 volt op de string (van omvormer afgehaald), wat vreemd is, met 16 panelen en dus 16 optimizers. Er is verder heel weinig info. Er zou dan toch circa 16v (1v per optimizer) moeten zijn? Ik zag dat het allemaal op 1 string zit, wat ik vreemd vind want met 16 in serie zou je te hoog DC voltage hebben.
Ik krijg de app ook niet aan de praat, wat ik ook doe met de rode knop of powercyclen, het blijft blauw en rood knipperen. Maar verbinden lukt niet, ik zie ook geen wifi netwerk ontstaan. Dus ik kan geen foutcode uitlezen. Als ik hun goed begrijp stopte eerst de communicatie, en stopte hij later met opwekken.
Iemand een idee hoe verder? Hij heeft wat uitstaan bij andere installateur maar dat schiet niet echt op.
Ik heb er even naar gekeken. Ik meet circa 86 volt op de string (van omvormer afgehaald), wat vreemd is, met 16 panelen en dus 16 optimizers. Er is verder heel weinig info. Er zou dan toch circa 16v (1v per optimizer) moeten zijn? Ik zag dat het allemaal op 1 string zit, wat ik vreemd vind want met 16 in serie zou je te hoog DC voltage hebben.
Ik krijg de app ook niet aan de praat, wat ik ook doe met de rode knop of powercyclen, het blijft blauw en rood knipperen. Maar verbinden lukt niet, ik zie ook geen wifi netwerk ontstaan. Dus ik kan geen foutcode uitlezen. Als ik hun goed begrijp stopte eerst de communicatie, en stopte hij later met opwekken.
Iemand een idee hoe verder? Hij heeft wat uitstaan bij andere installateur maar dat schiet niet echt op.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Elektrische camper (80kWh)
Dat klinkt als of er 2 panelen zonder optimizer in de string zitten.
De omvormer gaat weigeren als er meer dan 25/50V van de string komt buiten bedrijf.
Dus loop na of alles wel via optimizers zit.
De omvormer gaat weigeren als er meer dan 25/50V van de string komt buiten bedrijf.
Kan het zijn dat de optimizers (1 of 2) kapot zijn gegaan en de spanning doorgeven?Ronald schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:26:
Dat klinkt als of er 2 panelen zonder optimizer in de string zitten.
Want het is een installatie die al jaren draaide (volgens mij sinds 2018), het is niet alsof er iets veranderd is.
En in het geval van kapotte optimizers en dus te hoge start spanning (die ~86v) start hij niet op en is dit gedrag te verklaren?
Want ik krijg verder geen contact met de omvormer.
Het is wel de moeite waard om 2 optimizers te vervangen als het dan weer gaat werken. Die zouden we dan kunnen vinden puur op basis van afgegeven spanning denk ik.
Of desnoods even die panelen omzeilen.
Maar goed, het dak heeft niet direct optimizers nodig (weinig obstacels), en het is dus best aantrekkelijk om dit er allemaal onder vandaan te trekken en een simpele omvormer op te hangen. Want ze worden er niet blij van dat ze niet snel geholpen kunnen worden.
een paar dagen zonder zonnepanelen opbrengst is toch niet zo heel erg?!null schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:54:
[...]
Kan het zijn dat de optimizers (1 of 2) kapot zijn gegaan en de spanning doorgeven?
Want het is een installatie die al jaren draaide (volgens mij sinds 2018), het is niet alsof er iets veranderd is.
En in het geval van kapotte optimizers en dus te hoge start spanning (die ~86v) start hij niet op en is dit gedrag te verklaren?
Want ik krijg verder geen contact met de omvormer.
Het is wel de moeite waard om 2 optimizers te vervangen als het dan weer gaat werken. Die zouden we dan kunnen vinden puur op basis van afgegeven spanning denk ik.
Of desnoods even die panelen omzeilen.
Maar goed, het dak heeft niet direct optimizers nodig (weinig obstacels), en het is dus best aantrekkelijk om dit er allemaal onder vandaan te trekken en een simpele omvormer op te hangen. Want ze worden er niet blij van dat ze niet snel geholpen kunnen worden.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wat bedoel je? Het brengt al een tijdje niks meer op.No Hands schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:26:
[...]
een paar dagen zonder zonnepanelen opbrengst is toch niet zo heel erg?
@!null Speculeren over wat dan ook heeft weinig zin. Die spanning is adnormaal voor een SE systeem buiten bedrijf. Er zal op het dak gezocht moeten worden waar het vandaan komt.
Een SE5000H systeem is recent genoeg dat de optimizers onder garantie vallen. Andere omvormer is meer werk, meer kosten.
Een SE5000H systeem is recent genoeg dat de optimizers onder garantie vallen. Andere omvormer is meer werk, meer kosten.
Ja opzich mee eens, maar dan moet je die garantie wel kunnen krijgen.Ronald schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:45:
@!null Speculeren over wat dan ook heeft weinig zin. Die spanning is adnormaal voor een SE systeem buiten bedrijf. Er zal op het dak gezocht moeten worden waar het vandaan komt.
Maar mijn vraag is vooral: klopt het dat er niet meer met de omvormer te communiceren valt omdat hij een storing heeft met de optimizers?
Mijn verwachting zou zijn dat je een storing zou moeten kunnen uitlezen. Ik bedoel, we hebben weinig zin om optimizers te vervangen om vervolgens er achter te komen dat omvormer het ook niet doet.
Vertrouwen van de eigenaar in het systeem is laag omdat dit al tweede keer is en contact met SolarEdge installateur niet meer lukt.
Ik ben zelf ook geen gecertificeerd installateur van SolarEdge dus het is ook even de vraag hoe deze garantie te claimen.
Meest ideale situatie zou nog steeds zijn om optimizers te vervangen onder garantie. Maar goed, de arbeid zal sowieso niet onder garantie vallen lijkt mij. Zeker als iemand het gaat doen die de originele installatie niet gedaan heeft.
Het is niet echt veel meer werk om de optimizers te verwijderen lijkt mij, en andere omvormer hangt er ook zo.
Het beheer wifi is zeer zwak, en wordt vaak weggedrukt door het privé wifi waar je credentials van hebt: Zet dat uit.
o dat haalde ik niet uit je post, ik dacht dat het pas gebeurd was.!null schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Wat bedoel je? Het brengt al een tijdje niks meer op.
het is natuurlijk altijd vervelend als er iets stuk is, of dat nou je auto of zonnepanelen installatie is. iemand moet het gaan repareren als e dat zelf niet kan en daar zijn kosten aan. als de installateur die het toen geplaatst heeft er niet meer is dan zul je toch een andere installateur moeten gaan zoeken en dat valt niet altijd mee.!null schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:01:
[...]
Ja opzich mee eens, maar dan moet je die garantie wel kunnen krijgen.
Maar mijn vraag is vooral: klopt het dat er niet meer met de omvormer te communiceren valt omdat hij een storing heeft met de optimizers?
Mijn verwachting zou zijn dat je een storing zou moeten kunnen uitlezen. Ik bedoel, we hebben weinig zin om optimizers te vervangen om vervolgens er achter te komen dat omvormer het ook niet doet.
Vertrouwen van de eigenaar in het systeem is laag omdat dit al tweede keer is en contact met SolarEdge installateur niet meer lukt.
Ik ben zelf ook geen gecertificeerd installateur van SolarEdge dus het is ook even de vraag hoe deze garantie te claimen.
Meest ideale situatie zou nog steeds zijn om optimizers te vervangen onder garantie. Maar goed, de arbeid zal sowieso niet onder garantie vallen lijkt mij. Zeker als iemand het gaat doen die de originele installatie niet gedaan heeft.
Het is niet echt veel meer werk om de optimizers te verwijderen lijkt mij, en andere omvormer hangt er ook zo.
Communicatie met de omvormer is in principe altijd mogelijk als deze AC voeding heeft. Optimizers verwijderen is meestal wel veel werk, zeker op een schuin dak. alle panelen moeten eraf, optimizers eronder vandaan halen, bekabeling weer doorverbinden en dan paneel weer terug etc.
Ja dat baart me een beetje zorgen. Liefst zie ik gewoon een werkende omvormer met communicatie, om vervolgens het optimizer probleem (gezien voltage meting) op het dak op te lossen.No Hands schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:53:
Communicatie met de omvormer is in principe altijd mogelijk als deze AC voeding heeft. Optimizers verwijderen is meestal wel veel werk...
Maar omvormer knippert altijd rood/blauw, ongeacht rode schakelaar en powercycle. Met de Go app lukt het niet, gebruik voor nu view only mode. Maar ik zie ook geen wifi komen.
Dus ik denk dat we toch willen zien dat de omvormer weer communiceert voordat we het dak opgaan.
Wellicht kan je het bedraad proberen, kijken of je het dan wel kan bereiken.!null schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:43:
[...]
Ja dat baart me een beetje zorgen. Liefst zie ik gewoon een werkende omvormer met communicatie, om vervolgens het optimizer probleem (gezien voltage meting) op het dak op te lossen.
Maar omvormer knippert altijd rood/blauw, ongeacht rode schakelaar en powercycle. Met de Go app lukt het niet, gebruik voor nu view only mode. Maar ik zie ook geen wifi komen.
Dus ik denk dat we toch willen zien dat de omvormer weer communiceert voordat we het dak opgaan.
dus mogelijk is je omvormer stuk ipv je optimizers, of beide. Is er blikseminslag geweest misschien?!null schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:43:
[...]
Ja dat baart me een beetje zorgen. Liefst zie ik gewoon een werkende omvormer met communicatie, om vervolgens het optimizer probleem (gezien voltage meting) op het dak op te lossen.
Maar blauw lampje betekend communicatie met de optimizers, rood continue lampje betekend dat er een fout is.
Blauw betekent communicatie met monitoriing op SetApp omvormers. Op omvormers met een display geeft de communicatieLED wel aan dat er communicatie met de optimizers is (Maar je kan dit ook zien op het display), en zie je monitoring communicatie aan de S_OK.
Hallo, ik woon in een wijk waar de netspanning letterlijk elke dag vanaf half tien - 10 uur boven de waarde uitkomt, waarop mijn omvormer uitvalt. Dat is recentelijk erger geworden; mijn opbrengst van de zonnepanelen is hierdoor tot minder dan de helft gedaald tov wat ik vorig jaar kreeg. De netbeheerder (Enexis) heeft mij laten weten dat het nog jaren kan duren voordat daar iets aan verbetert(!!).Het is aannemelijk dat dit probleem zich bij steeds meer mensen gaat voor doen, de netbeerders lijken niet erg gemotiveerd om hier iets aan te doen- het is niet hun probleem....
Het rendement van mijn installatie is daardoor gezakt tot een bedroevend laag nivo; mensen in mijn buurt die nog geen panelen moeten dat vooral voorlopig zo houden !
Ik heb nu een SolarEdge SE12k omvormer met in totaal 43 panelen op het dak. Ik overweeg om een SolarEdge thuisbatterij aan te schaffen icm een back-up interface. Ik zou dan (handmatig ?) over kunnen schakelen op "stand-alone" operatie zodra de netspanning te hoog wordt - dat is bij mij in ieder geval altijd als de zon schijnt.... Gezien mijn geinstalleerd PV vermogen, en mijn verbruik, denk ik dat ik minstens 6 maanden ven het jaar "van het net" kan. Terugleveren is -overdag- in mijn situatie toch nauwelijks mogelijk.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als de interface niet alleen bij wegvallen van de netspanning, maar OOK bij te hoge netspanning automatisch zou omschakelen naar stand-alone bedrijf, maar dat is nu (nog?) niet het geval. ( Lijkt mij een software update voor het interface ?)
Vragen van mij in die richting aan SolarEdge Nederland krijg ik gewoon geen reaktie op...
De SolarEdge interface heeft, volgens de spec, een RS485 aansluiting. wellicht is het mogelijk om via die aansluiting het interface op "stand-alone" te schakelen - dat zou ik dan via domoticz of een soortgelijk programma automatisch kunnen regelen, zodra een van de drie fasen boven de 250 (253?) Volt uitkomt.
Zijn er mensen die een SolarEdge omvormer/thuisbatterij en interface werkend hebben ? En hier iets meer over kunnen zeggen ? Wat gebeurt er las je handmatig op stand-alone overschakeld ? Moet je dan alle klokken in huis weer gelijk zetten,valt je PC uit vanwege de (korte) onderbreking van de stroom ?
Ik ben zeer dringend op zoek naa een oplossig die mijn zonnepanlen weer bruikbaar maakt....
Roelof Salters.
Waalre
Schopje naar SolarEdge topic
Het rendement van mijn installatie is daardoor gezakt tot een bedroevend laag nivo; mensen in mijn buurt die nog geen panelen moeten dat vooral voorlopig zo houden !
Ik heb nu een SolarEdge SE12k omvormer met in totaal 43 panelen op het dak. Ik overweeg om een SolarEdge thuisbatterij aan te schaffen icm een back-up interface. Ik zou dan (handmatig ?) over kunnen schakelen op "stand-alone" operatie zodra de netspanning te hoog wordt - dat is bij mij in ieder geval altijd als de zon schijnt.... Gezien mijn geinstalleerd PV vermogen, en mijn verbruik, denk ik dat ik minstens 6 maanden ven het jaar "van het net" kan. Terugleveren is -overdag- in mijn situatie toch nauwelijks mogelijk.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als de interface niet alleen bij wegvallen van de netspanning, maar OOK bij te hoge netspanning automatisch zou omschakelen naar stand-alone bedrijf, maar dat is nu (nog?) niet het geval. ( Lijkt mij een software update voor het interface ?)
Vragen van mij in die richting aan SolarEdge Nederland krijg ik gewoon geen reaktie op...
De SolarEdge interface heeft, volgens de spec, een RS485 aansluiting. wellicht is het mogelijk om via die aansluiting het interface op "stand-alone" te schakelen - dat zou ik dan via domoticz of een soortgelijk programma automatisch kunnen regelen, zodra een van de drie fasen boven de 250 (253?) Volt uitkomt.
Zijn er mensen die een SolarEdge omvormer/thuisbatterij en interface werkend hebben ? En hier iets meer over kunnen zeggen ? Wat gebeurt er las je handmatig op stand-alone overschakeld ? Moet je dan alle klokken in huis weer gelijk zetten,valt je PC uit vanwege de (korte) onderbreking van de stroom ?
Ik ben zeer dringend op zoek naa een oplossig die mijn zonnepanlen weer bruikbaar maakt....
Roelof Salters.
Waalre
Schopje naar SolarEdge topic
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-05-2026 10:19 ]
Ik heb sinds 2 maanden een 10kW homehub omvormer met 3x solaredge 48V batterij dus totaal 14.4kWh en ook de backup interface. Dat setje zou je dan ook aan moeten schaffen.RSalters schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:
Hallo, ik woon in een wijk waar de netspanning letterlijk elke dag vanaf half tien - 10 uur boven de waarde uitkomt, waarop mijn omvormer uitvalt. Dat is recentelijk erger geworden; mijn opbrengst van de zonnepanelen is hierdoor tot minder dan de helft gedaald tov wat ik vorig jaar kreeg. De netbeheerder (Enexis) heeft mij laten weten dat het nog jaren kan duren voordat daar iets aan verbetert(!!).Het is aannemelijk dat dit probleem zich bij steeds meer mensen gaat voor doen, de netbeerders lijken niet erg gemotiveerd om hier iets aan te doen- het is niet hun probleem....
Roelof Salters.
Waalre
[mbr]Schopje naar SolarEdge topic[/]
Werkt allemaal prima. Backup functie heb ik nog niet uitgebreid getest. Dat is op dit moment wat lastig want ik ben bezig met duur-testen van een computer en dat wil ik niet onderbreken.
Letop, in eilandmodus heb je maar 5000W vanuit batterij beschikbaar. In principe heb je "per fase" 3600W max maar of dat in eiland modus minder is weet ik niet.
Die 5000W vind ik prima in geval van stroomuitval want dan ga ik toch wat zuinig doen met de batterij inhoud. In jouw geval kan dat echter wat weinig zijn. Als de PV actief is gok ik echter dat je tot max 10kW export komt. die 5000W is de beperking van de batterij.
Maar goed... uitgebreid testen hiervan moet (helaas voor jou) nog even wachten. Ik denk dat ik er met ongeveer een maand aan toe kom (geen garantie).
Bij inbedrijfstelling heb ik het 1x getest. toen ging de overschakeling naadloos. Ik heb idee dat die onderbreking alleen van toepassing is als de batterij Danwel omvormer op idle staat.
Wil je of iemand anders misschien uitleggen of een foto hoe de en waar de 0 en 1 zijn aangesloten? Alvast bedankt?m4th31st schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:00:
[...]
Even laten weten dat het gelukt is met een Shelly 1 Gen4. Ben alleen zo dom geweest om per ongeluk de originele draaiknop te slopen toen ik die er uit probeerde te halenEen nieuwe kost ruim 20 euro, maar ik denk dat ik het maar zo laat. Zolang ik WiFi heb werkt het gewoon
Heb nu in Home Assistant een automatisering die elk heel uur de all-in stroomprijs checkt (in de integratie van Frank Energie) en die de Shelly aan- of uitschakelt afhankelijk van of die prijs negatief is.
Hartelijk bedankt voor de hulp!
[Afbeelding]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Die rode* kabels waren oorspronkelijk met de aan/uit draaiknop aan de onderkant verbonden. De Shelly vervangt die knop nu dus.TFX77 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Wil je of iemand anders misschien uitleggen of een foto hoe de en waar de 0 en 1 zijn aangesloten? Alvast bedankt?
*Ik meen met te herinneren dat die rode draden niet origineel waren, maar dat ik ze heb gebruikt om de oorspronkelijke kabels te verlengen.
[ Voor 20% gewijzigd door m4th31st op 15-05-2026 14:24 ]
Top. Thanks. Dat laatste dacht ik al aan de krimp kousjes te zien.m4th31st schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Die rode* kabels waren oorspronkelijk met de aan/uit draaiknop aan de onderkant verbonden. De Shelly vervangt die knop nu dus.
*Ik meen met te herinneren dat die rode draden niet origineel waren, maar dat ik ze heb gebruikt om de oorspronkelijke kabels te verlengen.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Nee, dat doet hij niet. De oplossing doet precies hetzelfde als de de knop onderaan de SolarEdge SEXXXX doet, alleen via een Shelly 1 GEN3/4 met potentiaal-vrije contacten. Dit schakelt in stappen het DC voltage terug naar ~1V per paneel. Aangezien deze SolarEdges (die met v2 cpu) niet op een andere manier geautomatiseerd geschakeld kunnen worden is dit een prima oplossing.Ronald schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:56:
@m4th31st schakel je nu bot de AC af?
Das niet zo best voor het DC relais…
DC schakelen onder last trekt altijd een vlamboog, dus het relais kan maar zo en zo veel keer veilig schakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door TFX77 op 15-05-2026 23:45 ]
Dat is op zich wel logisch, Solaredge gaat ervan uit dat je dergelijke vragen bij een installateur van hun producten neerlegt. Of hier natuurlijkRSalters schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:
[mbr]Schopje naar SolarEdge topic[/]
Ik heb sinds woensdag geen communicatie meer met de omvormer. Blauwe lampje uit, als ik in wil loggen op de website komt er eigenlijk niets behalve dat ik al ingelogd ben en of ik opnieuw wil inloggen. De switch waarop de omvormer aangesloten is knippert er vrolijk op los en heeft t/m dinsdag gewoon gewerkt en is woensdagochtend niet meer opgekomen.
Is dit een Solaredge server probleem? Toen ik ernaar zocht kon ik er niets over vinden op bijvoorbeeld downdetector.
Edit: Bij een netwerkscan krijgt ie ook gewoon een ip-adres.
Is dit een Solaredge server probleem? Toen ik ernaar zocht kon ik er niets over vinden op bijvoorbeeld downdetector.
Edit: Bij een netwerkscan krijgt ie ook gewoon een ip-adres.
[ Voor 6% gewijzigd door Miglow op 15-05-2026 19:08 ]
@RSalters
Mooi spul van SolarEdge maar ik zou veel meer off grid vermogen en ook meer opslag willen. Er zijn topics over Deye (SolarEdge omvormer dan op de gen input aansluiten) en Victron.
Die kun je via RS485 en HomeAssistant precies laten doen wat je wilt.
Mooi spul van SolarEdge maar ik zou veel meer off grid vermogen en ook meer opslag willen. Er zijn topics over Deye (SolarEdge omvormer dan op de gen input aansluiten) en Victron.
Die kun je via RS485 en HomeAssistant precies laten doen wat je wilt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb een loadcontroller geconfigureerd als 2 dry contacts, en deze werkt. Ik zie echter geen twee relais in mijn app?
Ik wil met het enen contact de zwembadwarmtepomp sturen en met het andere contact een spiraal in de boiler? Hoe kan ik dit laten werken? Kan iemand mij helpen?
Ik wil met het enen contact de zwembadwarmtepomp sturen en met het andere contact een spiraal in de boiler? Hoe kan ik dit laten werken? Kan iemand mij helpen?
Werkt! Blij mee. Nogmaals dank aan jou en diegene die jou voorging en de leden van dit forum die hem hiermee geholpen hebben.m4th31st schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Die rode* kabels waren oorspronkelijk met de aan/uit draaiknop aan de onderkant verbonden. De Shelly vervangt die knop nu dus.
Snap dat je de kabel hebt vervangen goedkope breekbare troep lijkt wel een aluminium binnenkant. Zoals goedkope Chinese audiokabels. Zeker geen koper. Heeft niets te lijden maar strippen was een nachtmerrie.
[ Voor 10% gewijzigd door TFX77 op 15-05-2026 23:07 ]
Slim bedacht, al zou ik de shelly via een andere weg van voeding voorzien.TFX77 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Werkt! Blij mee. Nogmaals dank aan jou en diegene die jou voorging en de leden van dit forum die hem hiermee geholpen hebben.
Snap dat je de kabel hebt vervangen goedkope breekbare troep lijkt wel een aluminium binnenkant. Zoals goedkope Chinese audiokabels. Zeker geen koper. Heeft niets te lijden maar strippen was een nachtmerrie.
[Afbeelding]
Dubbel kabels van verschillende diameter onder schroefklemmen geeft gezeik bij hoge stromen.
Hierdoor kan er extra overgang weerstand en warmte ontstaan. dat wil je liever niet namelijk.
Ik meen dat het zelfs niet eens mag volgens de NEN1010 tenzij expliciet door de fabrikant aangegeven.
Rood/blauw knipperend (samen dan wel afwisselend, de groene led is neem ik aan uit) komt niet voor in het document waarin SolarEdge de toestanden van de leds beschrijft (link). Als je de rode schakelaar even naar links doet, branden de leds dan even kortstondig alle drie?!null schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:43:
Maar omvormer knippert altijd rood/blauw, ongeacht rode schakelaar en powercycle.
Dit lijkt toch op een defecte omvormer. Samen met de te hoge spanning op de losgekoppelde string, denk ik dat de installatie een flinke klap heeft gehad.Met de Go app lukt het niet, gebruik voor nu view only mode. Maar ik zie ook geen wifi komen.
De nieuwe Nexis productlijn kan dit. De 3-fase 20kW omvormer kan in backup mode de volle 20 kW leveren (6,67 kW per fase). Voor die 20 kW heb je wel 6 batterijen nodig. De Nexis is in Duitsland inmiddels bestelbaar en vanaf juni leverbaar, al lijkt de leverdatum weer wat verder naar achter geschoven.busscherski schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:20:
@RSalters
Mooi spul van SolarEdge maar ik zou veel meer off grid vermogen en ook meer opslag willen.
Het is dacht ik de beperking van de batterij DC-DC omzetter in de Home Hub (met 2 of meer batterijen). Het 10 kW model kan 3,33 kW per fase leveren, ook in backup mode. Voor meer dan 5 kW totaal tijdens backup heb je PV-hulp nodig en dat is tricky. Een wolk die voor de zon schuift kan je zomaar in een overbelastingssituatie doen belanden. Feitelijk is meer dan 5 kW gebruiken tijdens backup een no-go. Als je dat nodig hebt (of wilt), wacht dan op de Nexis.Stefannn schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:34:
Letop, in eilandmodus heb je maar 5000W vanuit batterij beschikbaar. In principe heb je "per fase" 3600W max maar of dat in eiland modus minder is weet ik niet.
Die 5000W vind ik prima in geval van stroomuitval want dan ga ik toch wat zuinig doen met de batterij inhoud. In jouw geval kan dat echter wat weinig zijn. Als de PV actief is gok ik echter dat je tot max 10kW export komt. die 5000W is de beperking van de batterij.
De netbeheerders zien het probleem echt wel, maar ze kunnen gewoon niet overal tegelijk het net verzwaren. Om zoveel mogelijk resultaat te genereren lijkt Enexis ook te zijn overgestapt op een gebiedswijze aanpak. Soms moet er ook gewoon veel meer gebeuren dan een lokale transformator vervangen of anders afstellen.RSalters schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:
SolarEdge heeft momenteel geen batterij die compatibel is met jouw omvormer. Die had er al lang moeten zijn, maar is er nog steeds niet. Jouw omvormer kan ook niet overweg met de backup interface. De nieuwe Nexis batterijen zijn (vooralsnog?) ook niet compatibel met de 3-fase Home Wave. Je omvormer vervangen door een Nexis met batterijen en een backup interface zou een optie kunnen zijn wanneer deze in Nederland beschikbaar komt.Ik heb nu een SolarEdge SE12k omvormer met in totaal 43 panelen op het dak. Ik overweeg om een SolarEdge thuisbatterij aan te schaffen icm een back-up interface. Ik zou dan (handmatig ?) over kunnen schakelen op "stand-alone" operatie zodra de netspanning te hoog wordt - dat is bij mij in ieder geval altijd als de zon schijnt.... Gezien mijn geinstalleerd PV vermogen, en mijn verbruik, denk ik dat ik minstens 6 maanden ven het jaar "van het net" kan. Terugleveren is -overdag- in mijn situatie toch nauwelijks mogelijk.
De BUI wordt bestuurd vanuit een compatibele omvormer (Home Hub of Nexis). Of je bij overspanning wilt omschakelen naar eilandbedrijf, betwijfel ik. Bij elke omschakeling zit je namelijk een aantal seconden in het donker (het is geen no-break).Het zou natuurlijk ideaal zijn als de interface niet alleen bij wegvallen van de netspanning, maar OOK bij te hoge netspanning automatisch zou omschakelen naar stand-alone bedrijf, maar dat is nu (nog?) niet het geval. ( Lijkt mij een software update voor het interface ?)
Even wat denkrichtingen:Ik ben zeer dringend op zoek naa een oplossig die mijn zonnepanlen weer bruikbaar maakt....
- Een SolarEdge omvormer schakelt uit bij 2 seconden boven 253V of 10 minuten boven 250V. Die 253V is hard (wettelijke eis [systeemcode elektriciteit]), die 250V kan eventueel naar boven worden bijgesteld. Je loopt dan wel het risico dat de omvormer er vaker kortdurend mee ophoudt. Heb je een logging van de spanningen op de fases? Dan kun je dat een beetje inschatten.
- Als er te veel spanningsval is over de kabel tussen omvormer en meterkast, zou je een dikkere kabel kunnen aanleggen. Hoe lang is die kabel en wat is de aderdoorsnede?
- Als je invoerkabel deel van het probleem is (dun, lang), zou je een SolarEdge Home Inline Meter in de groepenkast kunnen installeren en vervolgens op de omvormer zero export kunnen configureren. Een assessment van de invoerkabel is lastig.
Dank voor je reactie.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Rood/blauw knipperend (samen dan wel afwisselend, de groene led is neem ik aan uit) komt niet voor in het document waarin SolarEdge de toestanden van de leds beschrijft (link). Als je de rode schakelaar even naar links doet, branden de leds dan even kortstondig alle drie?
Hij blijft rood en blauw knipperen, ongeacht stand rode schakelaar. Ook kort naar P doet niks. Powercycle helpt dus ook niet.
Heeft ook geen display.
Wel gecheckt dat er nog garantie op zit.
Ik heb niet veel ervaring of kennis van SolarEdge maar het leek mij ook dat er iets mis is met optimizers EN de omvormer.[...]
Dit lijkt toch op een defecte omvormer. Samen met de te hoge spanning op de losgekoppelde string, denk ik dat de installatie een flinke klap heeft gehad.
Heeft een installateur hier ooit ook eens gedaan (niet SolarEdge gerelateerd).Roger Beurskens schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 06:54:
[...]
Slim bedacht, al zou ik de shelly via een andere weg van voeding voorzien.
Dubbel kabels van verschillende diameter onder schroefklemmen geeft gezeik bij hoge stromen.
Hierdoor kan er extra overgang weerstand en warmte ontstaan. dat wil je liever niet namelijk.
Ik meen dat het zelfs niet eens mag volgens de NEN1010 tenzij expliciet door de fabrikant aangegeven.
Heeft zo staan vonken, met als resultaat een zwevende nuldraad. Alles op die groep min of meer stuk!
Die gast is inmiddels geen installateur meer.
[ Voor 20% gewijzigd door N0EL op 16-05-2026 14:29 ]
Vraagje - mss dat ik iets compleet over het hoofd zie, maar kan het niet vinden. Vandaag de 3-fase inline meter in de meterkast laten installeren. Nu probeer ik hem via home network te koppelen, maar hij vindt hem niet. Het kan zijn dat de afstand te groot is (meterkast / zolder), al hoor ik van meerdere mensen dat het gewoon zou moeten werken.
Maar - voordat ik kabel ga trekken voor RS485, hoe weet ik dat mijn omvormer de antenne / module voor Home Network aan boord heeft? Het betreft een SE7K-RW0TEBEN4. Kan ik dit ergens in de instellingen zien of moet ik daarvoor de kast openmaken?
Maar - voordat ik kabel ga trekken voor RS485, hoe weet ik dat mijn omvormer de antenne / module voor Home Network aan boord heeft? Het betreft een SE7K-RW0TEBEN4. Kan ik dit ergens in de instellingen zien of moet ik daarvoor de kast openmaken?
Je hebt een Home Network plug-in nodig voor de omvormer (zie link) en een externe antenne. Als de plug-in is geïnstalleerd, zie je deze in het firmware overzicht in SolarEdge Go.jelleeelco schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:20:
De meter wordt geleverd met een kleine PCB-antenne. Voor grotere afstanden (of anderszins slechte signaalcondities) wordt een externe antenne geadviseerd.
Top, dank je wel, gevonden! Wordt zelfs geleverd met een grote antenne:ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:01:
[...]
Je hebt een Home Network plug-in nodig voor de omvormer (zie link) en een externe antenne. Als de plug-in is geïnstalleerd, zie je deze in het firmware overzicht in SolarEdge Go.
De meter wordt geleverd met een kleine PCB-antenne. Voor grotere afstanden (of anderszins slechte signaalcondities) wordt een externe antenne geadviseerd.
:strip_exif()/f/image/PMtlL96TjiWlIURavnryOxSl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een vraagje als het mag. Ik heb nu de omvormer geüpdatet, en nu krijgt mijn HA geen verbinding meer met de omvormer. Modbus staat 'aan', en ook de poort is goed alsmede IP adres. Is dit een bekend probleem?
[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 16-05-2026 17:47 ]
Ik neem aan naar CPU firmware 4.24.22?jelleeelco schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:42:
Nog een vraagje als het mag. Ik heb nu de omvormer geüpdatet,
Hier werkt modbus/TCP gewoon met 4.24.22 (netwerk via ethernet).en nu krijgt mijn HA geen verbinding meer met de omvormer. Modbus staat 'aan', en ook de poort is goed alsmede IP adres. Is dit een bekend probleem?
Is je omvormer verbonden met je netwerk via wifi? Zo ja, dan moet je denk ik wachten totdat het interne wifi AP van de omvormer uit gaat. Ik weet niet of het interne AP en een netwerkverbinding via wifi samen kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 16-05-2026 18:08 ]
Ik weet niet zeker, maar vroeger zat modbus altijd op 502. Tegenwoordig op 1502.jelleeelco schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Top, dank je wel, gevonden! Wordt zelfs geleverd met een grote antenne:
[Afbeelding]
Nog een vraagje als het mag. Ik heb nu de omvormer geüpdatet, en nu krijgt mijn HA geen verbinding meer met de omvormer. Modbus staat 'aan', en ook de poort is goed alsmede IP adres. Is dit een bekend probleem?
Dat moest ik veranderen toen mijn 10 jaar oude omvormer werd geupgrade naar homehub.
Ik zou niet verwachten dat het met een firmware upgrade vrandert. Maar toch….
Nee, verbonden via ethernet. En wifi van omvormer is al een tijdje weer uit. Snap er niets van, voor de update werkte het vlekkeloos. De versie is idd met 4.24.22.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Ik neem aan naar CPU firmware 4.24.22?
[...]
Hier werkt modbus/TCP gewoon met 4.24.22 (netwerk via ethernet).
Is je omvormer verbonden met je netwerk via wifi? Zo ja, dan moet je denk ik wachten totdat het interne wifi AP van de omvormer uit gaat. Ik weet niet of het interne AP en een netwerkverbinding via wifi samen kunnen.
Nee hij staat hier al sinds begin om 1502.Stefannn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:18:
[...]
Ik weet niet zeker, maar vroeger zat modbus altijd op 502. Tegenwoordig op 1502.
Dat moest ik veranderen toen mijn 10 jaar oude omvormer werd geupgrade naar homehub.
Ik zou niet verwachten dat het met een firmware upgrade vrandert. Maar toch….
Gebruiken jullie modbus of modbus multi?
Vroeger moet dan CPU firmware 3.x of eerder zijn geweest. Bij omvormers zonder display (CPU firmware 4.x) is de default bij mijn weten altijd 1502 geweest, ik neem aan uit een security-by-obscurity overweging.Stefannn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:18:
Ik weet niet zeker, maar vroeger zat modbus altijd op 502. Tegenwoordig op 1502.
Kun je de omvormer pingen? Kun je een TCP-connectie naar poort 1502 openen (bv. met telnet of nmap)?jelleeelco schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:20:
Nee hij staat hier al sinds begin om 1502.
Nou ik zie in HA dat als ik de gewone Modbus integratie probeer, de foutmelding verschijnt "apparaat is geconfigureerd".ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:38:
[...]
Vroeger moet dan CPU firmware 3.x of eerder zijn geweest. Bij omvormers zonder display (CPU firmware 4.x) is de default bij mijn weten altijd 1502 geweest, ik neem aan uit een security-by-obscurity overweging.
Dus dit lijkt een conflict in HA te zijn met de 'oude' connectie. Ik moet even opzoeken hoe ik dat kan verwijderen (simpelweg de integratie verwijderen was dus niet voldoende).
Oh dit moet ik straks even proberen met SSHZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:41:
[...]
Kun je de omvormer pingen? Kun je een TCP-connectie naar poort 1502 openen (bv. met telnet of nmap)?
heb je ze beide met de solaredge Go app via apparaatbeheer toegevoegd?Ronvos schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:16:
Ik heb een loadcontroller geconfigureerd als 2 dry contacts, en deze werkt. Ik zie echter geen twee relais in mijn app?
Dat leidde tot een closed connection. Ik heb de modbus op de omvormer uitgeschakeld, omvormer uitgezet, opnieuw opgestart. IP adres gewijzigd, modbus weer ingeschakeld en jahoor...deed het weer via de Modbus Multi integration.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:41:
[...]
Kun je de omvormer pingen? Kun je een TCP-connectie naar poort 1502 openen (bv. met telnet of nmap)?
Dank voor jullie hulp!!
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis. De vorige bewoners hebben daar een SolarEdge installatie laten leggen die nog onder garantie is bij hun installateur. Die installateur vraagt 175 euro voor:
Zijn deze kosten te vermijden? Ik heb helemaal geen zin in overbodige servicecontracten.U heeft ons een service verzoek gedaan om uw zonnestroominstallatie op een andere naam te zetten. Wij voldoen graag aan uw verzoek.
De kosten hiervoor bedragen € 175,45 incl. BTW. Zodra wij uw contactgegevens hebben ontvangen zetten wij na betaling van de factuur uw installatie over op uw naam, ontvangt u alle benodigde informatie over uw installatie en krijgt u hulp bij het opnieuw aanmelden van de monitoring. Bovendien zal de garantie op uw zonnestroominstallatie op uw naam verder doorlopen.
Dat is geen service contract. Dat is een heleboel geld voor eenmalig 3 minuten werk in het installateursportal.
Wat een afzetterij zegSvenHazejager schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:57:
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis. De vorige bewoners hebben daar een SolarEdge installatie laten leggen die nog onder garantie is bij hun installateur. Die installateur vraagt 175 euro voor:
[...]
Zijn deze kosten te vermijden? Ik heb helemaal geen zin in overbodige servicecontracten.
@SvenHazejager https://www.solaredge.com/nl/site-transfer
"Eigendom van PV-systeem overdragen aan nieuwe eigenaar"
Kijk eens hoe ver je daar mee komt?
Zo.. mijn updated installatie (32=>60 panelen + extra omvormer) draait inmiddels.lc8 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:37:
Vraagje wat men hier vast zo weet:
als ik op marktplaats wat gebruikte SEoptimisers koop, moeten die dan 'afgemeld/verhuisd'worden met toestemming van de oude eigenaar (zoals bij omvormers)?
m.a.w: als ik ze (als zelf-installateur) ga aanmelden op mijn eigen installatie, krijg ik dan een probleem omdat de nummers elders nog geregistreerd staan in de installatie van de oude eigenaar?
om nog even terug te komen op een aantal vragen die ik stelde.. en waarvan ik nu het volledige antwoord weet: dus voor wie het interessant vind.
- gebruikte optimisers (MP): Als ze niet afgemeld zijn door de vorige eigenaar kun je ze in eerste instantie niet publiceren: Je kunt ze scannen met de site-mapper app, maar als je dan de site wil publiceren zegt ie dat ze al in een andere installatie zitten. Maar: op het moment dat je de pairing gedaan hebt en de SE-monitoring kan zien dat ze aan jou omvormer hangen, mag je ze ineens wel gewoon publiceren als (zelf-)installatieur.
- een of twee groepen? Voor iedere omvormer een eigen groep is altijd ok natuurlijk. maar: omdat je ze koppelt als Leader-follower en dan een site-limit aangeeft kun je ze technisch als 1 apparaat beschouwen en ze op 1 groep installeren (ik kan toch niet meer vermogen kwijt vauit de verdeelkast waar ze aankomen). Er zijn (en mogen!) geen gebruikers op die groep immers! Iedere omvormer zijn eigen werkschakelaar uiteraard.
De oude SE-omvormers met display kan prima als slave werken aan een nieuwere set-app versie: dat werkt prima samen.
2 Omvormers: Leader aan de ethernetkabel (of wifi) en de follower RS485 gekoppeld: Beide zichtbaar op Modbus-multi in HomeAssistant . 1 site limit voor totale groep-power (en tevens stuurbaar met HA), en per omvormer 1 current-limit). beide omvormers alle entiteiten zichtbaar in HA.
En nog een zoekplaatjes: nadat je de nieuwe fysieke-layout hebt gepubliceerd, blijven de evt. ongebruikte oude optimisers in het systeem staan (en duidelijk zichtbaar in de logische layout (de AI-assistent van SE-support had er ook geen antwoord op..). Niet zo zichtbaar is dat ze dan dubbel-gemapt staan in de fysieke layout (twee gelijke optimiser nummers 1.1.x met verschillende serienummers ergens in de rij met optimisers): om die te verwijderen moet je (goed het serienummer opzoeken) en ze dan in de FYSIEKE layout editor 'uitschakelen' (waarna ze verdwijnene.. dus das eigenlijk een delete :-/ )
Edit: nog iets waar ik even naar gekeken heb: Een Solaredge 'Load-controller' is niks meer dan een 'slimme'-schakelaar, die je voor 10 euro ook in zigbee variant koopt als slimme stekker en in 3 seconden in HA integreerd. Solaredge heeft wel een echte 'controller' waarmee je een load variabel kan sturen: SMRT-HOT-WTR (in 3 en 5 kW variant)
[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 18-05-2026 13:29 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Dank, dit is precies wat ik zocht. Van de huidige eigenaren heb ik inmiddels de gevraagd info...Ronald schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:59:
@SvenHazejager https://www.solaredge.com/nl/site-transfer
Hey, dit zijn 2 puntjes waar inderdaad ook nog iets mee moest. Thanx voor de tip.lc8 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:04:
[...]
- gebruikte optimisers (MP): Als ze niet afgemeld zijn door de vorige eigenaar kun je ze in eerste instantie niet publiceren: Je kunt ze scannen met de site-mapper app, maar als je dan de site wil publiceren zegt ie dat ze al in een andere installatie zitten. Maar: op het moment dat je de pairing gedaan hebt en de SE-monitoring kan zien dat ze aan jou omvormer hangen, mag je ze ineens wel gewoon publiceren als (zelf-)installatieur.
en nog een zoekplaatjes: nadat je de nieuwe fysieke-layout hebt gepubliceerd, blijven de evt. ongebruikte oude optimisers in het systeem staan (en duidelijk zichtbaar in de logische layout (de AI-assistent van SE-support had er ook geen antwoord op..). Niet zo zichtbaar is dat ze dan dubbel-gemapt staan in de fysieke layout (twee gelijke optimiser nummers 1.1.x met verschillende serienummers ergens in de rij met optimisers): om die te verwijderen moet je (goed het serienummer opzoeken) en ze dan in de FYSIEKE layout editor 'uitschakelen' (waarna ze verdwijnene.. dus das eigenlijk een delete :-/ )
Gisteren bij ons op het zuid-west dakvlak van de garage de bevestigingsrails al gemonteerd zodat we komend weekend verder kunnen met optimizers en panelen leggen.
Ook heb ik gisteren de overige optimizers getest en maar goed ook.
Hier ook gebruikte gekocht en van de 14 die ik er nog had liggen, zijn er 3 stuk (geen 1 volt output als ze aan een paneel hangen) en 2 andere zijn van een ander type (zouden ook P404 moeten zijn) en er zit geen qrcode meer op....
Dus wellicht toch maar kijken om 5 nieuwe te bestellen bij stralend groen á 30 euro per stuk.
Gebruikt is er niks meer te vinden zo te zien tenzij hier iemand nog 5 stuks P404 optimizers over heeft voor de verkoop.
dat er geen sticker opzit maakt niet uit toch? Op de optimzer zelfs staat ook wat voor type het is en wat het serienummer is en als je ze koppelt in je omvormer zie je de serienummers. Dan kun je alleen de site mapper niet gebruiken.Roger Beurskens schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:08:
[...]
Hey, dit zijn 2 puntjes waar inderdaad ook nog iets mee moest. Thanx voor de tip.
Gisteren bij ons op het zuid-west dakvlak van de garage de bevestigingsrails al gemonteerd zodat we komend weekend verder kunnen met optimizers en panelen leggen.
Ook heb ik gisteren de overige optimizers getest en maar goed ook.
Hier ook gebruikte gekocht en van de 14 die ik er nog had liggen, zijn er 3 stuk (geen 1 volt output als ze aan een paneel hangen) en 2 andere zijn van een ander type (zouden ook P404 moeten zijn) en er zit geen qrcode meer op....
Dus wellicht toch maar kijken om 5 nieuwe te bestellen bij stralend groen á 30 euro per stuk.
Gebruikt is er niks meer te vinden zo te zien tenzij hier iemand nog 5 stuks P404 optimizers over heeft voor de verkoop.
Mijn SolarEdge app geeft vandaag geen data, is dit algemene storing? Of moet ik toch in eigen systeem gaan zoeken.
Opbrengsten gaan wel gewoon door zie ik aan p1 meter.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Hier gewoon live data, statistiek van de dag klopt ook in de app. Ook de modbus levert...Osxy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:35:
Mijn SolarEdge app geeft vandaag geen data, is dit algemene storing? Of moet ik toch in eigen systeem gaan zoeken.
Ahh inderdaad, dan kun je de serienummers aan de hand van de positie in je string eruit peuteren als je ze stategisch plaatst. je weet natuurlijk hoe je de string opbouwt.No Hands schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:28:
[...]
dat er geen sticker opzit maakt niet uit toch? Op de optimzer zelfs staat ook wat voor type het is en wat het serienummer is en als je ze koppelt in je omvormer zie je de serienummers. Dan kun je alleen de site mapper niet gebruiken.
En anders voor de zekerheid i nde onderste rij van de panelen plaatsen, dna ka je er het makkelijkste bij, vorige keer had ik ze niet gecontroleerd en 1 defecte in de bovenste rij, dat was minder grappig.
Hier heb ik van het weekend ook verbindingsproblemen gehad met mijn Solaredge omvormer, maar dat heb ik zelf veroorzaakt. Had een nieuwe router gekocht en geïnstalleerd, alle apparaten opnieuw gekoppeld met nieuw netwerk allemaal geen probleem. Alleen de Solaredge koppelde maar niet, wel met mijn ziggo router maar niet de nieuwe. Uiteindelijk een aparte 2.5 Ghz netwerk gemaakt maar deze pakte hij ook niet. Ook niet via wps knop.
Vanmorgen ineens een heldere ingeving, heb een vast ip-adres in de router gezet met het mac adres van de omvormer. Toen verbond hij wel, leek alsof de router hem niet automatisch een ip-adres gaf.
Dus na twee dagen weer werkend in homeassistant.
Vanmorgen ineens een heldere ingeving, heb een vast ip-adres in de router gezet met het mac adres van de omvormer. Toen verbond hij wel, leek alsof de router hem niet automatisch een ip-adres gaf.
Dus na twee dagen weer werkend in homeassistant.
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
ja gewoon even op een stuk karton schrijven welke je waar plaatst, dat gaat prima en zo werkte het ook voordat de Solaredge site mapper app bestond. Dan zet je ze in je portal op de goede plek in de layout en kun je het altijd terugzien.Roger Beurskens schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:52:
[...]
Ahh inderdaad, dan kun je de serienummers aan de hand van de positie in je string eruit peuteren als je ze stategisch plaatst. je weet natuurlijk hoe je de string opbouwt.
En anders voor de zekerheid i nde onderste rij van de panelen plaatsen, dna ka je er het makkelijkste bij, vorige keer had ik ze niet gecontroleerd en 1 defecte in de bovenste rij, dat was minder grappig.
@lc8 , Ik heb het net eens geprobeerd maar krijg de overige optimizers die voorheen in de string zaten niet uitgeschakeld.
Ik had al geprobeerd om ze in de map te zetten en opnieuw te publiceren, maar zie nergens wat om iuit te schakelen zeg maar.
Ik had al geprobeerd om ze in de map te zetten en opnieuw te publiceren, maar zie nergens wat om iuit te schakelen zeg maar.
Ik had een vraag bij mijn installateur neergelegd waarom bij negatieve energieprijzen zoals begin mei mijn batterij werd opgeladen met zonnestroom ipv stroom van het net die op dat moment negatief was.
Ze zijn er nu op terug gekomen dat dit volgens hun is gekomen omdat ik maar 1% BTW had staan ipv 21%. ik heb hun uitgelegd dat ik geen -21% kon invullen bij export, Maar tot mijn grote verbazing kan dit nu wel alleen staat er nu niet ''aan'' bij aanvullende kosten maar bij weergave tarieven komt import en export wel overeen wat zou betekenen dat de aanvullende kosten wel worden meegenomen.
Ik heb zojuist wat tarieven van zonneplan en Solaredge vergeleken voor vandaag en morgen (om de 2 uur)
waarom zijn de tarieven voor vandaag spot on en vanaf vannacht ineens een afwijking van maximaal 10 cent.
Ik zit bij zonneplan en gebruik sinds vandaag 10,8 cent aanvullende kosten en 21% BTW voor import en voor export gebruik ik -10,8 cent en -21% BTW, tot vandaag 1% BTW.
Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Frank
Ze zijn er nu op terug gekomen dat dit volgens hun is gekomen omdat ik maar 1% BTW had staan ipv 21%. ik heb hun uitgelegd dat ik geen -21% kon invullen bij export, Maar tot mijn grote verbazing kan dit nu wel alleen staat er nu niet ''aan'' bij aanvullende kosten maar bij weergave tarieven komt import en export wel overeen wat zou betekenen dat de aanvullende kosten wel worden meegenomen.
Ik heb zojuist wat tarieven van zonneplan en Solaredge vergeleken voor vandaag en morgen (om de 2 uur)
| tijdstip | tarief ZP | tarief SE |
| 20:00 | 40,8 | 40,8 |
| 22:00 | 31,9 | 31,9 |
| 00:00 | 30,2 | 21,6 |
| 02:00 | 28,8 | 20,7 |
| 04:00 | 28,8 | 21,3 |
| 06:00 | 31,3 | 21,2 |
| 08:00 | 28,8 | 20,3 |
| 10:00 | 23,7 | 21,8 |
| 12:00 | 21 | 21,4 |
| 14:00 | 21,4 | 23 |
| 16:00 | 23,9 | 22,6 |
| 18:00 | 28,7 | 24,3 |
| 20:00 | 33,3 | 24,9 |
Ik zit bij zonneplan en gebruik sinds vandaag 10,8 cent aanvullende kosten en 21% BTW voor import en voor export gebruik ik -10,8 cent en -21% BTW, tot vandaag 1% BTW.
Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Frank
omvormer met nieuwe panelen en optimisers starten, opnieuw alles pairen en wachten tot alle optimisers gedetecteerd zijn (met direct contact naar de omvormer of via display indien van toepassing). De omvormer weet nu welke optimisers er in de string hangen en meldt dit aan het platform (internet connectie moet werken uiteraard!)Roger Beurskens schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:37:
@lc8 , Ik heb het net eens geprobeerd maar krijg de overige optimizers die voorheen in de string zaten niet uitgeschakeld.
Dan eerst via monitoring platform (als installateur!): layout (het paneeltje) -> fysieke layout bewerken (rechtsboven). Dat opent de installatie in designer. Zorg daar dat: alle panelen liggen, alle optimisers bij de panelen een nummer hebben (je kunt dat zien in 'electrische layout') en ook de omvormer(s) een serienummer hebben. Publiceer deze layout als ie goed is!
Als het goed is is dan je fysieke layout in het normale monitor platform juist. ook de strings en omvormers zijn juist aangeduid. Alleen: in de logische layout zie je dat je extra optimisers hebt. In de fysieke layout zijn ze ook maar makkelijk over het hoofd te zien omdat er dubbele 1.1.x nummers zijn en de optimiser count daar de ongebruikte optipimers niet mee telt
Aannemende dat je dat allemaal al goed had:
-> monitor platform -> ADMIN (het tandwieltje) -> logische layout -> vind de ongebruikte optimiser en zet die op buiten-gebruik. (zie plaatje hieronder)
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Ahh super, nu snap ik hem, ik zat in de verkeerde te kijken, in de designer kant zeg maar.lc8 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:42:
[...]
omvormer met nieuwe panelen en optimisers starten, opnieuw alles pairen en wachten tot alle optimisers gedetecteerd zijn (met direct contact naar de omvormer of via display indien van toepassing). De omvormer weet nu welke optimisers er in de string hangen en meldt dit aan het platform (internet connectie moet werken uiteraard!)
Dan eerst via monitoring platform (als installateur!): layout (het paneeltje) -> fysieke layout bewerken (rechtsboven). Dat opent de installatie in designer. Zorg daar dat: alle panelen liggen, alle optimisers bij de panelen een nummer hebben (je kunt dat zien in 'electrische layout') en ook de omvormer(s) een serienummer hebben. Publiceer deze layout als ie goed is!
Als het goed is is dan je fysieke layout in het normale monitor platform juist. ook de strings en omvormers zijn juist aangeduid. Alleen: in de logische layout zie je dat je extra optimisers hebt. In de fysieke layout zijn ze ook maar makkelijk over het hoofd te zien omdat er dubbele 1.1.x nummers zijn en de optimiser count daar de ongebruikte optipimers niet mee telt![]()
Aannemende dat je dat allemaal al goed had:
-> monitor platform -> ADMIN (het tandwieltje) -> logische layout -> vind de ongebruikte optimiser en zet die op buiten-gebruik. (zie plaatje hieronder)
[Afbeelding]
heb hem inmiddels gev onde nen kan mijn dubbele en nog niet aangesloten dan uitschakelen, die zullen na het weekend pas opnieuw gedetecteerd worden en op de juiste plek in de string gaan komen ( wordt 1 enkele string van 28 stuks)
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.