Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:29
JeroenH schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:22:
Belangrijke info voor mensen met een SolarEdge omvormer, Home Assistant en de HACS lokale integratie tussen die twee (Modbus over TCP). Dus als je default integratie gebruikt, die de data uit de SolarEdge cloud haalt, heeft onderstaande geen impact.

Gisteren kwam Home Assistant met versie 2025.10, maar als je die installeert stopt de Modbus over TCP integratie ermee. Gelukkig maak ik vóór updaten altijd een backup, en kon ik zonder problemen terug naar 2025.9.3.

Zie de Github voor de meldingen van dit probleem, en later, hopelijk, ook een update van deze integratie die dit oplost.
Ik had het probleem ook, de volgende oplossing in HA werkte voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf7ul0FZpK5ZQ5CAPRiixXT2Oq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mfm4FETREjdUWkETh1oY43re.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna HA een keer opnieuw opstarten en deed hij het weer...

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:58

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JeroenH schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:22:
Belangrijke info voor mensen met een SolarEdge omvormer, Home Assistant en de HACS lokale integratie tussen die twee (Modbus over TCP). Dus als je default integratie gebruikt, die de data uit de SolarEdge cloud haalt, heeft onderstaande geen impact.

Gisteren kwam Home Assistant met versie 2025.10, maar als je die installeert stopt de Modbus over TCP integratie ermee. Gelukkig maak ik vóór updaten altijd een backup, en kon ik zonder problemen terug naar 2025.9.3.

Zie de Github voor de meldingen van dit probleem, en later, hopelijk, ook een update van deze integratie die dit oplost.
Het is qua lokaal en modbus beter om het gezondere project SolarEdge modbus multi te pakken: https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:53
@fredhuizinga @Miezie Beiden dank voor jullie posts. Zojuist is de integration die ik gebruik bijgewerkt, en ik kon HA zonder problemen upgraden naar 2025.10.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:53
Beste mensen,

Ik wil een 15 of 20 kWh accusysteem icm een SolarEdge SE10k-RWB48 hybride omvormer incl. BUI aanschaffen. Op het dak heb ik 13 kWp aan zonnepanelen Oost West. Graag zou ik jullie gedachten willen weten over het aansluiten van mijn Zappi laadpaal.

Een bekend probleem is dat als je op 100% zonnestroom je auto laadt icm met een DC gekoppelde accu zoals die van Solaredge, je laadpaal en accu niet goed samenwerken. In de basis komt dit omdat vermogen van de zon en vermogen uit de accu als één worden gezien door de (CT klemmen) van de Zappi laadpaal.

Als er bijvoorbeeld bij 100% zonnestroom laden een wolk voor de zon komt, voedt het net nu tijdelijk de laadpaal bij (om in eco+ modus te blijven). Gevolg is dat de accu dit ziet als een verbruiker in huis en bijspringt om afname van het net te voorkomen. De Zappi ziet dit bijspringen als zonnestroom, want hybride omvormer. Na wat gepingpong op deze manier komen laadpaal en accu in een soort “loop” waardoor uiteindelijk de laadpaal je accu op zijn volle vermogen ontlaad. De Zappi heeft wel een export margin instelling, waarbij je altijd 50-300 W oid van de zonnestroom laat terugvloeien zodat je wat marge hebt bovenop de 1.4 kW minimale vermogen maar in de praktijk is dit toch niet altijd fail safe lees ik.

Ook als ik mijn auto op FAST ga opladen, gaat de accu leeggetrokken worden. Tenzij ik via ToU een pauzeschema in de ontlading inlas.

Na wat zoekwerk ben ik op de volgende oplossing gekomen:

Vanaf de netaansluiting laat ik de laadpaal vóór de Backup unit van Solaredge aansluiten. Gevolg: de laadpaal wordt een non-back up user. Als ik op FAST laad, dan neemt de laadpaal van het net, het accusysteem ziet dit niet als gebruiker in huis en springt dus niet bij.

Bij 100% zonneladen (bijv. Mijn thuisaccu is vol/ik las een pauze in of ik heb echt veel zonvermogen) dan loopt er zonvermogen langs de Zappi CT klem, ik kan dan in eco+ modus laden. Bij een wolk springt het net bij en de accu niet. Het gecombineerd laden van accu en auto op de zon kan ook als ik boven de 6.4 kW zonvermogen kom (5 kW voor accu en minimaal 1.4 kW voor de 1 fase om te laden). Dit haal ik op zonnige dagen makkelijk; vermogen gaat dan naar 8-9 kW.

Ik kan een extra modbus/CT meter van Solaredge installeren voor mijn non-backup users om een compleet beeld van mijn verbruik te krijgen. Naar wat ik begrepen heb leest deze meter alleen uit en wordt er niet op gestuurd. Dat gebeurt alleen op de interne meter in de BUI.

Ik kan nog steeds uit de accu laden als ik dat echt wil; hiertoe laat ik de de accu handmatig ontladen en zet ik de Zappi op eco+. Zappi ziet accuvermogen als “zonnestroom” en slaat aan boven de 1.4 kW vermogen.

Nadeel:

Bij stroomuitval werkt de laadpaal niet. Ik denk echter dat ik dan de auto toch niet wil opladen op de accu.

Graag jullie gedachten hierover, alle input is welkom. Een Solaredge One lader lost dit probleem waarschijnlijk in zijn geheel op, maar ik wil graag eerst mijn Zappi behouden. Die heb ik nog maar een paar jaar.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-10 13:17
Voor degenen die het van de week even volgden: mijn nieuwe optimizer is binnen, rechtstreeks van SolarEdge Duitsland. Snel!

Alleen, de optimizer waarvan was geconstateerd dat hij stuk was, doet de laatste twee dagen gewoon weer lekker mee. Moet niet gekker worden. Met de installateur afgesproken dat ik de nieuwe gewoon op reserve mag houden tot ik besluit tot installatie over te gaan. Hoeft niet terug ofzo. Had ik ook gek gevonden, maar je kunt het maar beter even kortsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
mdvmine schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Die WP is wel mogelijk een instinker, want een (relatief kleine) 3 fase WP heeft vaak wel een 1 fase compressor, en is dan dus effectief 1 fase voor je eilandbedrijf gezien. (De andere fasen worden dan gebruikt voor backupverwarming die je in principe nooit nodig hebt). Heb je die 2,5 kW gemeten of uit de specsheet? Hoe dan ook, die trekt hij dan waarschijnlijk uit 1 fase.
Ik heb geïnformeerd bij de importeur en installateur; we hebben inderdaad een 1 fase warmtepomp. Die variant installeren ze standaard, werd aangegeven. Er is een 3 fase variant maar ja, die is dus niet geinstalleerd :-( . Heb ik bij de bouw ook niet over nagedacht. Voordeel is wel dat er van een zgn. Copeland scrollcompressor gebruik wordt gemaakt. Deze toeren langzaam op en hebben dus geen piekstroom. Bij verwarmen van het huis gaat ie dus langzaam naar 1.5 kW vermogen (en 1.8 voor SWW) en kan ik dus in eilandmodus ook de WP laten draaien. Dat zou echt heel mooi zijn want dan past ie in het systeem om zomaar te zeggen (max 3,33 kW onbalans tussen de fasen en max 5 kW totaal vermogen in eilandmodus bij een Solaredge 10 kW hybride omvormer).

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sportmind schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:41:
Beste mensen,

Ik wil een 15 of 20 kWh accusysteem icm een SolarEdge SE10k-RWB48 hybride omvormer incl. BUI aanschaffen. Op het dak heb ik 13 kWp aan zonnepanelen Oost West. Graag zou ik jullie gedachten willen weten over het aansluiten van mijn Zappi laadpaal.

Een bekend probleem is dat als je op 100% zonnestroom je auto laadt icm met een DC gekoppelde accu zoals die van Solaredge, je laadpaal en accu niet goed samenwerken. In de basis komt dit omdat vermogen van de zon en vermogen uit de accu als één worden gezien door de (CT klemmen) van de Zappi laadpaal.

Als er bijvoorbeeld bij 100% zonnestroom laden een wolk voor de zon komt, voedt het net nu tijdelijk de laadpaal bij (om in eco+ modus te blijven). Gevolg is dat de accu dit ziet als een verbruiker in huis en bijspringt om afname van het net te voorkomen. De Zappi ziet dit bijspringen als zonnestroom, want hybride omvormer. Na wat gepingpong op deze manier komen laadpaal en accu in een soort “loop” waardoor uiteindelijk de laadpaal je accu op zijn volle vermogen ontlaad. De Zappi heeft wel een export margin instelling, waarbij je altijd 50-300 W oid van de zonnestroom laat terugvloeien zodat je wat marge hebt bovenop de 1.4 kW minimale vermogen maar in de praktijk is dit toch niet altijd fail safe lees ik.

Ook als ik mijn auto op FAST ga opladen, gaat de accu leeggetrokken worden. Tenzij ik via ToU een pauzeschema in de ontlading inlas.

Vanaf de netaansluiting laat ik de laadpaal vóór de Backup unit van Solaredge aansluiten. Gevolg: de laadpaal wordt een non-back up user. Als ik op FAST laad, dan neemt de laadpaal van het net, het accusysteem ziet dit niet als gebruiker in huis en springt dus niet bij.

Bij 100% zonneladen (bijv. Mijn thuisaccu is vol/ik las een pauze in of ik heb echt veel zonvermogen) dan loopt er zonvermogen langs de Zappi CT klem, ik kan dan in eco+ modus laden. Bij een wolk springt het net bij en de accu niet. Het gecombineerd laden van accu en auto op de zon kan ook als ik boven de 6.4 kW zonvermogen kom (5 kW voor accu en minimaal 1.4 kW voor de 1 fase om te laden). Dit haal ik op zonnige dagen makkelijk; vermogen gaat dan naar 8-9 kW.

Ik kan een extra modbus/CT meter van Solaredge installeren voor mijn non-backup users om een compleet beeld van mijn verbruik te krijgen. Naar wat ik begrepen heb leest deze meter alleen uit en wordt er niet op gestuurd. Dat gebeurt alleen op de interne meter in de BUI.

Ik kan nog steeds uit de accu laden als ik dat echt wil; hiertoe laat ik de de accu handmatig ontladen en zet ik de Zappi op eco+. Zappi ziet accuvermogen als “zonnestroom” en slaat aan boven de 1.4 kW vermogen.

Nadeel:

Bij stroomuitval werkt de laadpaal niet. Ik denk echter dat ik dan de auto toch niet wil opladen op de accu.

Graag jullie gedachten hierover, alle input is welkom. Een Solaredge One lader lost dit probleem waarschijnlijk in zijn geheel op, maar ik wil graag eerst mijn Zappi behouden. Die heb ik nog maar een paar jaar.
Ik zou de Zappi gewoon behouden en even vragen of je (op termijn) de SolarEdge One Controller aan de Zappi kan koppelen.

Je kan denk ik met EVCC of met anders zeker home assistant ontladen van de accu wel blokkeren, daarmee hoef je geen rare fratsen in de meterkast uit te halen en kan je achter de BUI de Zappi installeren.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:36

pvg

Sportmind schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:41:
Beste mensen,

Nadeel:

Helemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Miezie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

Ik zou de Zappi gewoon behouden en even vragen of je (op termijn) de SolarEdge One Controller aan de Zappi kan koppelen.

Je kan denk ik met EVCC of met anders zeker home assistant ontladen van de accu wel blokkeren, daarmee hoef je geen rare fratsen in de meterkast uit te halen en kan je achter de BUI de Zappi installeren.
Dank voor je reactie Miezie. Ben alleen geen IT'er dus HA zou een heel nieuw avontuur voor mij zijn. Omdat de meterkast toch opengaat lijkt dit voor nu een oplossing vandaar mijn vraag of mijn gedachtengang correct is in deze. Het buiten de BUI plaatsen van verbruikers is niet heel exotisch neem ik aan? Misschien dat er een integratie voor Zappi vanuit SE komt maar ik schat in dat dat voor beide partijen geen prio heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sportmind schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Dank voor je reactie Miezie. Ben alleen geen IT'er dus HA zou een heel nieuw avontuur voor mij zijn. Omdat de meterkast toch opengaat lijkt dit voor nu een oplossing vandaar mijn vraag of mijn gedachtengang correct is in deze. Het buiten de BUI plaatsen van verbruikers is niet heel exotisch neem ik aan? Misschien dat er een integratie voor Zappi vanuit SE komt maar ik schat in dat dat voor beide partijen geen prio heeft.
SolarEdge heeft juist integraties met derden via de controller. Dus ik zie het best gebeuren… misschien kan het ook wel unsupported.

Ik kan niet de meterkast beoordelen, het lijkt me complex… of het normconform is weet ik niet.

Ik zou het EVCC project echt eens goed bestuderen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg

pvg

Miezie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

SolarEdge heeft juist integraties met derden via de controller. Dus ik zie het best gebeuren… misschien kan het ook wel unsupported.

Ik kan niet de meterkast beoordelen, het lijkt me complex… of het normconform is weet ik niet.

Ik zou het EVCC project echt eens goed bestuderen!
@Sportmind , een elektricien kan dit gewoon volgens nen1010 aanleggen: hoofdschakelaar, zappi meter, alamat voor zappi, SE meter/bui, rest. Niets speciaals aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Vraag over optimizers:
Op ons dak komen vier extra panelen van 485WP. Dit zal op de uitbouw komen, plat dak dus waar de panelen op een onderstel met ballast worden geplaatst.

Op al onze panelen zit de P370 optimizer, deze is niet meer in productie. Er wordt bij de 485WP panelen nu een S440 optimizer geleverd.
Is dit de juiste optimizer voor deze panelen? Volgens de specs voor panelen tot 440WP. AI heeft ook enkel antwoord vanuit de specsheets.

Of is voor de S440 gekozen omdat de panelen op een plat dakdeel waarschijnlijk nooit 100% gaan opbrengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC0wKXerd92vpK4DMCD4a0I5LFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1xSqXNLa9nTNQkYFGk8BAlw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 06-10-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk niet dat dit een apart stringetje wordt maar dat ze worden gekoppeld aan een bestaande? Hoeveel panelen wordt het in totaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Gramser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:42:
Ik denk niet dat dit een apart stringetje wordt maar dat ze worden gekoppeld aan een bestaande? Hoeveel panelen wordt het in totaal?
In totaal wordt het:
19x385WP op 46 graden helling, met P370

4x485WP op de uitbouw

Op een SE8K omvormer. Komen op dezelfde string, wat ik begrepen heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 06-10-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dan lijkt het maximum voltage wat ze kunnen leveren in elk geval in orde. Blijft wel de vraag over of je inderdaad geen optimizer moet hebben die meer wattage aankan. Want anders kun je net zo goed "kleinere" panelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:08

Smoke

Maverick Reploid

In de kleine lettertjes op het Engelstalige datasheet kan je zien dat de ratings voor de S440 zijn opgerokken voor installaties vanaf april 2024: Maximaal 490Wp met een Isc van 15A:

https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf

Als je installateur gebruik heeft gemaakt van Designer houdt die hier ook rekening mee. Sowieso mag je niet in vermogen overdimensioneren op optimizers bij SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Smoke schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:32:
In de kleine lettertjes op het Engelstalige datasheet kan je zien dat de ratings voor de S440 zijn opgerokken voor installaties vanaf april 2024: Maximaal 490Wp met een Isc van 15A:

Als je installateur gebruik heeft gemaakt van Designer houdt die hier ook rekening mee. Sowieso mag je niet in vermogen overdimensioneren op optimizers bij SolarEdge.
Dank! In diezelfde kleine letters zie ik nu ook:

“ (6) It is not allowed to mix S-series and P-series Power Optimizers in new installations in the same string.”

Als dan beargumenteert wordt dat de 19x385WP panelen een “oude installatie” zijn, gaat de vlieger dan wel op voor “max 490WP bij nieuwe installaties”?

Bij voorbaat stel ik alvast dat ik hier geen kaas van gegeten heb. Als de “installatie” (deels) op de omvormer doelt (uit 2022), zou ik dit bestempelen als oude installatie..?

Of gelden de voetnoten selectief en is 6 enkel voor de hele installatie en 2 voor de panelen?

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 06-10-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Die P en S mogen gewoon samen in jouw geval. En hier is het (met wat korting, oude voorraad) ook gewoon gebeurd in een nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:29
Source90 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:39:
Vraag over optimizers:
Op ons dak komen vier extra panelen van 485WP. Dit zal op de uitbouw komen, plat dak dus waar de panelen op een onderstel met ballast worden geplaatst.

Op al onze panelen zit de P370 optimizer, deze is niet meer in productie. Er wordt bij de 485WP panelen nu een S440 optimizer geleverd.
Is dit de juiste optimizer voor deze panelen? Volgens de specs voor panelen tot 440WP. AI heeft ook enkel antwoord vanuit de specsheets.

Of is voor de S440 gekozen omdat de panelen op een plat dakdeel waarschijnlijk nooit 100% gaan opbrengen?

[Afbeelding]
Hopelijk heb je hier wat aan.
Ik heb een mix van panelen en omvormers op mijn SE10K.
8x S500 nieuw op 440W Aiko panelen
15x P370 op 440W Aiko panelen
2x P370 op 315W REC panelen
De 15x P370 440W Aiko panelen liggen niet onder een optimale hoek en hebben daardoor minder optimaal vermogen. De S500 optimizers waren 39 euro, dus ik heb de 8 panelen die vol in de zon lagen daarmee geüpgraded.
De overige 13 panelen zitten direct op Victron MultiRS cluster, dus nog stapels P370's over :).
Wat bij mij irritant was, was dat de software versie op mijn 8K omvormer de S500 niet herkende. Vandaar dat ik een upgrade naar 10K heb gedaan. (wellicht kwam dat doordat ik de software niet had geüpdatet op de 8K omvormer maar toen had ik de ander al besteld...)

In principe kan ik bevestigen dat het mixen werkt. Ook heb ik zelf gemerkt dat de P370 optimizers prima 440W aankunnen, dus geen zorgen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Source90 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Dank! In diezelfde kleine letters zie ik nu ook:

“ (6) It is not allowed to mix S-series and P-series Power Optimizers in new installations in the same string.”

Als dan beargumenteert wordt dat de 19x385WP panelen een “oude installatie” zijn, gaat de vlieger dan wel op voor “max 490WP bij nieuwe installaties”?

Bij voorbaat stel ik alvast dat ik hier geen kaas van gegeten heb. Als de “installatie” (deels) op de omvormer doelt (uit 2022), zou ik dit bestempelen als oude installatie..?

Of gelden de voetnoten selectief en is 6 enkel voor de hele installatie en 2 voor de panelen?
Ik lees het zelf als: Oude installatie die uitgebreid wordt, dus mixen mag, en de nieuwe panelen zijn na 1 april 2024 geplaatst dus mogen tot 490W gaan. Als je 100% zeker wil zijn kan je anders ook S500 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Smoke schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:32:

Zoals gezegd, heb ik er vrij weinig kaas van gegeten. De reacties hier zijn echter ook wat tegenstrijdig 😅

“Mag niet overdimensioneren” komt niet overeen met de reacties hierboven; “8x S500 nieuw op 440W Aiko panelen” & “Als je 100% zeker wil zijn kan je anders ook S500 overwegen.”.

De S-serie mag dus wel met de P-serie worden gecombineerd. De installateur zal hopelijk de ontwerp tool hebben gebruikt, ga denk ik voor het aangeboden (S440)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Met 485wp zou ik voor de s500 gaan. Als het in april of mei nog fris is en het zonnetje is al lekker fel komt er zomaar te veel prik uit je panelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Laatst online: 07:20
Iemand een idee waarom de SolarEdge 10kw 3 fase omvormer voor 150 euro weg gaat op deze site?
https://www.stralendgroen...-10-0-kw-omvormer-3-fase/

Ongetwijfeld dat het een oud/uitlopend model is, maar maakt dat uit?
Ik ben in de markt voor een hybride omvormer, maar zolang ik nog geen accu's heb staan is dit een goedkope tussenstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

ÜberWicked schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:58:
Iemand een idee waarom de SolarEdge 10kw 3 fase omvormer voor 150 euro weg gaat op deze site?

Ik ben in de markt voor een hybride omvormer, maar zolang ik nog geen accu's heb staan is dit een goedkope tussenstap
Niets mis mee. Idd uitlopend, want er kan niet direct een accu aan en SE gaat tegenwoordig niet zo hard meer omdat de panelen bijna goedkoper zijn dan de optimizers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

Niet alleen de 10, ook de 3-4-5-6-7-8-9 kW

Die sensoren lijken mij ook leuk, maar meer als gimmick om te weten wat de buitentemperatuur (op het dak) met de opbrengst doet. :D Wel bizarre prijzen normaal gesproken; 300-700 (wind) per sensor.
https://www.stralendgroen...ct&lang=nl&v=1a13105b7e4e

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 06-10-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Source90 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Die sensoren lijken mij ook leuk, maar meer als gimmick om te weten wat de buitentemperatuur (op het dak) met de opbrengst doet. :D Wel bizarre prijzen normaal gesproken; 300-700 (wind) per sensor.
Om deze sensoren aan te sluiten heb je een commercial gateway nodig (SE1000-CCG-G-S1). Daarvoor mag je nog eens 400+ Euro aftikken. Deze sensoren zijn bedoeld voor grote installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Source90 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Je kan ook een weerstation kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Source90 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:36:
[...]
Zoals gezegd, heb ik er vrij weinig kaas van gegeten. De reacties hier zijn echter ook wat tegenstrijdig 😅

“Mag niet overdimensioneren” komt niet overeen met de reacties hierboven; “8x S500 nieuw op 440W Aiko panelen” & “Als je 100% zeker wil zijn kan je anders ook S500 overwegen.”.

De S-serie mag dus wel met de P-serie worden gecombineerd. De installateur zal hopelijk de ontwerp tool hebben gebruikt, ga denk ik voor het aangeboden (S440)?
Niet overdimensioneren in vermogen van de optimizer zoals aangegeven op het datasheet bedoel ik daarmee, want dat kost je je garantie als het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070

Ik heb deze eerder al gekocht om mijn SE8K te vervangen. was niks mis mee, gewoon nieuw in de doos.
3 maanden geleden wel nog 275 euro geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Laatst online: 07:20
pvg schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:41:
[...]

Niets mis mee. Idd uitlopend, want er kan niet direct een accu aan en SE gaat tegenwoordig niet zo hard meer omdat de panelen bijna goedkoper zijn dan de optimizers…
De optimizers maken het idd weer duurder, maar ik zit met wat verschillende schaduwval dus daarom lijkt het me toch een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:19
Hallo allen hier.

Ik zit sinds vandaag, of eigenlijk gisteren, met een issue met mijn omvormer.

Gisteren zag ik tegen het middaguur dat er geen opwek was. Ik heb toen de NRO uitgezet en kort erna startte de opwek weer. Ik heb sinds half juli een dynamisch contract en heb toen wat gekloot met de NRO instellingen. Ik heb heb 't 1 keer gehad dat er midden op de dag, bij een prijs van -0,1 cent, de opwek werd gestopt en heb toen 1 cent bijgevoegd bij de export en sindsdien geen problemen meer ermee gehad. Een beetje zoals gisteren dus.

Vandaag had ik ff niks te doen rond 0845 en ik keek via HW of de wp, tijdens de dure uren, het verbruik had geblokkeerd. Dat was ook zo, maar ik zag ook dat er geen opwek uit de zonnepanelen was.
Een blik geworpen in de SE GO app en ik zag dat er een fout was mbt de isolatie aan de DC kant. Die had ik zelf nog nooit gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BseCrk8lDPgXqtm3vkBByfA5Ruo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aa3kHUsgaBbeqIv4bvNAVR9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC0fn8Ii-KK-ie3eBa1rjDBk6oQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smTf5bPpJi17l9Fagkp0zYEs.jpg?f=fotoalbum_tile
Het tijdstip op de rechterafbeelding komt overeen met het moment dat ik de NRO uit gezet heb.

De installateur bellen gaat niet want die heeft nu een andere bv en de oude is ⚰️.
Ik heb wel alle rechten weten te bemachtigen via SE, dus ik kan bij alle info.

In de app werd bij oplossingen gelinkt naar dit document.
De waarden die hier aangegeven worden komen niet overeen met wat de omvormer aangeeft. Ik heb de waarschuwingen handmatig verwijderd en krijg dus de waarden niet meer te zien, het was iig ver van wat het moest zijn.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

Bvd

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:27
jurgen purgen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:50:
Hallo allen hier.

Ik zit sinds vandaag, of eigenlijk gisteren, met een issue met mijn omvormer.

Gisteren zag ik tegen het middaguur dat er geen opwek was. Ik heb toen de NRO uitgezet en kort erna startte de opwek weer. Ik heb sinds half juli een dynamisch contract en heb toen wat gekloot met de NRO instellingen. Ik heb heb 't 1 keer gehad dat er midden op de dag, bij een prijs van -0,1 cent, de opwek werd gestopt en heb toen 1 cent bijgevoegd bij de export en sindsdien geen problemen meer ermee gehad. Een beetje zoals gisteren dus.

Vandaag had ik ff niks te doen rond 0845 en ik keek via HW of de wp, tijdens de dure uren, het verbruik had geblokkeerd. Dat was ook zo, maar ik zag ook dat er geen opwek uit de zonnepanelen was.
Een blik geworpen in de SE GO app en ik zag dat er een fout was mbt de isolatie aan de DC kant. Die had ik zelf nog nooit gezien.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het tijdstip op de rechterafbeelding komt overeen met het moment dat ik de NRO uit gezet heb.

De installateur bellen gaat niet want die heeft nu een andere bv en de oude is ⚰️.
Ik heb wel alle rechten weten te bemachtigen via SE, dus ik kan bij alle info.

In de app werd bij oplossingen gelinkt naar dit document.
De waarden die hier aangegeven worden komen niet overeen met wat de omvormer aangeeft. Ik heb de waarschuwingen handmatig verwijderd en krijg dus de waarden niet meer te zien, het was iig ver van wat het moest zijn.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

Bvd
Heb ook een paar keer deze melding gekregen, afgelopen week is het gehele systeem nagelopen en het bleek dat op het platte dak een aantal koppelingen in het water lagen en op het schuine dak een koppeling niet goed was geplaatst zodat bij sneeuwval ook een koppeling nat is geworden zelf hier is een stuk kabel vervangen omdat deze was aangetast. De draad was geheel zwart van binnen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
clodders schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Heb ook een paar keer deze melding gekregen, afgelopen week is het gehele systeem nagelopen en het bleek dat op het platte dak een aantal koppelingen in het water lagen en op het schuine dak een koppeling niet goed was geplaatst zodat bij sneeuwval ook een koppeling nat is geworden zelf hier is een stuk kabel vervangen omdat deze was aangetast. De draad was geheel zwart van binnen.
Hallo en dank voor je reactie.

Ik zal dus toch even het dak op moeten dus. Had al zo'n vermoeden maar wilde toch even kijken of iemand er al ervaring mee had.

Ik zal vh weekend dus even op zoek moeten gaan. 😔😔😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
jurgen purgen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Ik zal dus toch even het dak op moeten dus. Had al zo'n vermoeden maar wilde toch even kijken of iemand er al ervaring mee had.

Ik heb afgelopen zomer de panelen bij mijn ouders vervangen en die hadden tot die tijd ook regelmatig dit soort dc en aarde storingen. Bleek dat alle stekkers niet goed aansloten (waren geen echte staubli) en dat ze op het platte dak lagen. Nadat ze allemaal vervangen waren door staubli nooit meer problemen gehad. Ik kan aanraden om ze allemaal na te lopen en te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een 10kW 3F omvormer, laadpaal en energiemeter van SE. Ik overweeg nu een batterij maar twijfel om die bij SE te nemen of van bv AlphaESS. Redenen waarom ik twijfel. 1. Bij de laadpaal kan je de functie ‘laden op zonne-energie aanvinken’. Soms werkt het en nog vaker werkt het niet. 2. Mijn installateur is overgeschakeld van SolarEdge naar AlphaESS en is daar heel lovend over. Veel flexibeler enz. 3. De nieuwigheden zoals stopcontacten die je slim kan sturen om zo bepaalde apparaten in te schakelen op het juiste moment kwamen maar niet op de markt. Reden om toch voor SE te gaan is omdat ik niet van systeem naast systeem houdt en alles liefst bij hetzelfde merk houdt, 1 app,… Wat zijn jullie ervaringen met SE One?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Davy_Rx schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:52:
Ik heb een 10kW 3F omvormer, laadpaal en energiemeter van SE. Ik overweeg nu een batterij maar twijfel om die bij SE te nemen of van bv AlphaESS. Redenen waarom ik twijfel. 1. Bij de laadpaal kan je de functie ‘laden op zonne-energie aanvinken’. Soms werkt het en nog vaker werkt het niet. 2. Mijn installateur is overgeschakeld van SolarEdge naar AlphaESS en is daar heel lovend over. Veel flexibeler enz. 3. De nieuwigheden zoals stopcontacten die je slim kan sturen om zo bepaalde apparaten in te schakelen op het juiste moment kwamen maar niet op de markt. Reden om toch voor SE te gaan is omdat ik niet van systeem naast systeem houdt en alles liefst bij hetzelfde merk houdt, 1 app,… Wat zijn jullie ervaringen met SE One?
Ik laat nu mijn accu aansturen door Frank en ik mis het super gedrag van SolarEdge one.

Overigens heeft SolarEdge ook alle nieuwigheden die je noemt. Ik voeg er hier de SolarEdge one EV charger nog aan toe en dan zit ik volledig in het ecosysteem. Ik wacht al een tijdje op de one speciaal vanwege het 1 fase naar 3 fase schakelen…

Tja, wat is wijsheid: ik zou je eigen voorkeur laten gelden. Een installateur is altijd enthousiast over zn waar dat hij verkoopt. 1 app vind ik de grootste pre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Ik ben voor een Victron set gegaan om ook off grid verder te kunnen, maar heb nog steeds een SE10K met 23 panelen waar ik blij mee ben. Solaredge support is echt goed. Product is stabiel, app is stabiel, meeste spullen werken goed, maar afhankelijk van het moment is SE best kostbaar. (Nu 175 euro voor een SE10K is dan weer geen geld…)
Als je niet binnen jouw merk blijft, dan is het goed om te kijken naar wat het prijsverschil is en wat je nodig hebt.
Voor 3-8kwh accu behoefte zou ik gewoon bij SE blijven. Bij Meer dan 20kwh, dan wordt de prijs van andere oplossingen (anders dan SE en AlphaESS) een stuk lager. 1800 euro/16kwh bijvoorbeeld…
Zoals mijn docent ooit zei: it depends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Ik lees over het standbyverbruik van 180-250 W per uur (!) van een Sigenergy systeem (met backup). Weet iemand wat het Solaredge 48V systeem met BUI neemt als standbyverbruik of in welke ordegrootte dit ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan408
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-10 19:57
Goedemiddag!

Afgelopen voorjaar gekozen voor een SE systeem van 10,8kwp, SE8K-RWS hybride omvormer en 24kw BYD accu. motivatie voor de keuze van dit systeem was voornamelijk omdat ik hierbij het gevoel had om het meest voorbereid te zijn op de toekomst. ( instelbaar systeem, gebruik van AI, negatieve optimalisatie etc.

Nu kent de app 3 modi, eigen verbruik maximaliseren, handmatige controle en Time of use.

Nu heb ik de hele zomer op Time of use gedraaid. waarbij het systeem netjes de hoogste stroomtarieven opzocht om dan de accu te gaan ontladen. Maar nu de PV opbrengst niet elke dag genoeg is om de accu vol te krijgen had ik verwacht dat de functie " time of use" ook zou gaan laden op de goedkoopste momenten van de dag. Nu het namelijk een paar dagen bewolkt is staat mijn accu steeds op 10 procent. Ik zie hierbij geen laadmomenten waarbij de accu voor het voordeligste tarief geladen ( of deels geladen ) wordt. Als ik de modus verander naar handmatig gebeurd dit uiteraard wel.

concrete vragen
1. In de functie time of use word er bij jullie wel geladen als de accu leeg is?
2. eigenlijk vallen de instelopties mij best tegen. gezien je maar kan kiezen tussen 3 modi. Zijn er bij jullie weten ook meerder instel mogelijkheden, bijvoorbeeld laadt de accu bij te weinig zonnestroom op tot 50 procent, of zoek bij slechte weersverwachting het goedkoopste moment op en laadt de accu dan bij tot ......
3. in het online portal van solar edge valt eigenlijk niets in te stellen, alleen te bekijken. Instellingen dus alleen via de app mogelijk? wellicht kan de " set app" meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:10
Werkt hier op zich redelijk. Denk eraan dat niet altijd de accu vol geladen wordt, maar ook gekeken wordt naar je verbruik. En ik denk ook weer naar de toekomstige prijs als de accu leeg zou raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Even mezelf quoten. Ik ben vandaag naar een opendeurdag van een installateur geweest. Aangezien ik de optimizers van Solar Edge al heb, raadt men me dus aan om zeker bij SE te blijven. Om mijn batterij DC te kunnen koppelen zou ik wel een nieuwe omvormer moeten plaatsen. Mijn pas 2j oude omvormer is daar niet klaar voor maar momenteel krijg je bij Solar Edge de omvormer gratis bij de aankoop van 10kWh. Ik heb dit ondertussen even opgezocht en het betreft een cashback. Dus ik denk dat ik die cashback ook zou krijgen indien ik reeds de juiste omvormer had. Dit blijft dus een extra kost wat een beetje spijtig is aangezien hij pas 2j oud is. Ik vind 3f omvormers online aan 180 euro. Kan het dat deze zo goedkoop zijn? Ik dacht er al aan om de mijne dan te koop te zetten en zo wat te recupereren maar dat zal dus ook niet veel zijn.

Mijn laadpaal van ook pas 2j oud is ondertussen ook al weer verouderd maar dat deze minder stuurbaar is dan het nieuwe model gaat waarschijnlijk niet zo erg zijn vermits ik toch al heel wat op kan vangen met mijn batterij.

Qua EMS raadt men aan om niet de software van SE zelf te gebruiken maar een software van een ontwikkelaar in België. De naam ben ik kwijt. Normaal betaal je hier 10 euro/maand voor maar momenteel is er een actie en krijg je de software 2j gratis. Ik vind 10 euro/maand aan de hoge kant. Het argument was dat deze software speciaal voor de Vlaamse markt geoptimaliseerd is in tegenstelling tot de software van SE die wereldwijd gebruikt wordt. Op die manier zou je die 10 euro er gemakkelijk uit halen. Dit betwijfel ik toch.

Ik wacht nog op de offerte en ga zeker ook nog eens een 2de offerte opvragen bij een conculega van de huidige aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Davy_Rx schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Even mezelf quoten. Ik ben vandaag naar een opendeurdag van een installateur geweest. Aangezien ik de optimizers van Solar Edge al heb, raadt men me dus aan om zeker bij SE te blijven. Om mijn batterij DC te kunnen koppelen zou ik wel een nieuwe omvormer moeten plaatsen. Mijn pas 2j oude omvormer is daar niet klaar voor maar momenteel krijg je bij Solar Edge de omvormer gratis bij de aankoop van 10kWh. Ik heb dit ondertussen even opgezocht en het betreft een cashback. Dus ik denk dat ik die cashback ook zou krijgen indien ik reeds de juiste omvormer had. Dit blijft dus een extra kost wat een beetje spijtig is aangezien hij pas 2j oud is. Ik vind 3f omvormers online aan 180 euro. Kan het dat deze zo goedkoop zijn? Ik dacht er al aan om de mijne dan te koop te zetten en zo wat te recupereren maar dat zal dus ook niet veel zijn.

Mijn laadpaal van ook pas 2j oud is ondertussen ook al weer verouderd maar dat deze minder stuurbaar is dan het nieuwe model gaat waarschijnlijk niet zo erg zijn vermits ik toch al heel wat op kan vangen met mijn batterij.

Qua EMS raadt men aan om niet de software van SE zelf te gebruiken maar een software van een ontwikkelaar in België. De naam ben ik kwijt. Normaal betaal je hier 10 euro/maand voor maar momenteel is er een actie en krijg je de software 2j gratis. Ik vind 10 euro/maand aan de hoge kant. Het argument was dat deze software speciaal voor de Vlaamse markt geoptimaliseerd is in tegenstelling tot de software van SE die wereldwijd gebruikt wordt. Op die manier zou je die 10 euro er gemakkelijk uit halen. Dit betwijfel ik toch.

Ik wacht nog op de offerte en ga zeker ook nog eens een 2de offerte opvragen bij een conculega van de huidige aanbieder.
Als ik zo vrij mag zijn om het te vragen, in welk bereik ligt de (verwachte) prijs voor 10kwh?
Ben je hiermee van plan off grid te (kunnen) gaan?
Het prijsverschil tussen oude (alleen) omvormers van 180 euro voor 10k capaciteit en een accu capabele omvormer is meestal al gauw 1200 euro, als een 10kwh accu dan ook 4000+ euro kost dan zijn er zeker goedkopere alternatieven…
Bijvoorbeeld zoiets voor 3 fase:
https://zonnepanelensuper...set-14-4kwh-9kva-3-fasen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:30
Beer070 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn om het te vragen, in welk bereik ligt de (verwachte) prijs voor 10kwh?
Het prijsverschil tussen oude (alleen) omvormers van 180 euro voor 10k capaciteit en een accu capabele omvormer is meestal al gauw 1200 euro, als een 10kwh accu dan ook 4000+ euro kost dan zijn er zeker goedkopere alternatieven…
Je hebt dan veel meer verliezen met energie uit de accu door extra DC/AC conversies. Tenzij je het dak op gaat om de optimizers te verwijderen, dan kun je natuurlijk alles op een nieuwe omvormer van een ander merk aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
THM0 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Je hebt dan veel meer verliezen met energie uit de accu door extra DC/AC conversies. Tenzij je het dak op gaat om de optimizers te verwijderen, dan kun je natuurlijk alles op een nieuwe omvormer van een ander merk aansluiten.
Klopt. DC/AC verliezen kunnen oplopen tot wel 5%, maar hou er rekening mee dat accu's sowieso een verlies van 12-25% hebben (inclusief AC/DC/AC verliezen, kabel verliezen, accu conversie verliezen, etc etc)
Het hangt dan af van het verschil in aanschafprijs of dat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
[...]

Ik verwacht +-6500 euro en een cashback van 1000 euro. Ik ben niet zeker of dit incl. de nieuwe omvormer is.

Off grid is niet voorzien maar lijkt me ook onmogelijk. Ik heb een EV, warmtepomp,… In de winter praktisch geen zonne-energie. Ik kan hooguit uren zonder netspanning dus het zou enkel gebruikt kunnen worden als noodbatterij. De extra kosten hiervoor wegen niet op tegen de weinige momenten dat er netproblemen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
[...]

Ik schat dat mijn omvormer 2j geleden ook zo’n 1200 euro gekost heeft. Zijn deze dan zo in prijs gedaald op 2j tijd omdat ze niet batterij klaar zijn? Dan heb ik toen wel een erg fout advies gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:21
@Davy_Rx
Nee de prijsdaling is omwille dat meer mensen een batterij willen hebben en er een nieuwe omvormer en batterij reeks komt genaamd Nexis.
Op de bestaande omvormer Se10k in nu nog geen geschikte batterij oplossing voor.
Maar SolarEdge heeft reeds een tijd gemeld dat een compatibele batterij komt, dit zou de nieuwe Nexis reeks worden.
Deze zou ruim ter beschikking komen begin 2026 , maar wanneer àlles beschikbaar is om op de oude reeks Se..k is nog niet gekend (firmware enz.)
Dus SolarEdge probeert nu de oude reeks nog aan de man te brengen.
De actie prijs omvormer 3f + 9,7 kw batterij wordt aangeboden aan referentie prijs van 5950€ exclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Browny schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:21:
@Davy_Rx
Nee de prijsdaling is omwille dat meer mensen een batterij willen hebben en er een nieuwe omvormer en batterij reeks komt genaamd Nexis.
Op de bestaande omvormer Se10k in nu nog geen geschikte batterij oplossing voor.
Maar SolarEdge heeft reeds een tijd gemeld dat een compatibele batterij komt, dit zou de nieuwe Nexis reeks worden.
Deze zou ruim ter beschikking komen begin 2026 , maar wanneer àlles beschikbaar is om op de oude reeks Se..k is nog niet gekend (firmware enz.)
De actie prijs omvormer 3f + 9,7 kw batterij wordt aangeboden aan referentie prijs van 5950€ exclusief btw.
Dat is wel nuttige info. Dus de omvormer die me nu aangeboden wordt en batterij klaar is voor DC laden wordt begin volgend jaar vervangen door de reeks Nexis. Dus ik kan best daarop wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Het allemaal bekende dilemma van nu kopen of wachten op de (vaak betere) opvolger....

Dat was vorig jaar nog niet bekend dus gewoon gekocht. Voordeel wel dat de nieuwe omvormer wer 12jaar garantie heeft. (Nu maakt dat bij een 2jr oude omvormer natuurlijk niet veel uit).

Maar gisteren de backup interface en een extra accu blok besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
In de SolarEdge omgeving was het al langer (meerdere jaren) spraken van dat voor de Se..k omvormer een compatibele batterij gaat komen. In de laatste datablad van de Se..k omvormers staat het al batterij ready in afwachting van compatibele batterij en firmware. Deze oplossing zou dan wel geen back up kunnen.

Zoals aangegeven is het ofwel ingaan op het aanbod van nu of wachten. Maar van de nieuwe reeks is er nog niets bekend over de prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Browny op 13-10-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

En of het beter is… ongetwijfeld. Maar laag voltage is in beginsel wel brandveiliger… dat heb je nu bij de 3f oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Er gaat natuurlijk wel dik 100A door de draden van de accu naar de omvormer met 48 volt en 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Zolang de kabels dik genoeg zijn, is dat geen probleem vanuit het oogpunt van warmteontwikkeling. Maar een belangrijke factor bij het brandrisico is vlamboogvorming. Daarvoor is DC van nature gevoeliger dan AC en de spanning speelt ook een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Browny schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:21:
@Davy_Rx
Als ik het goed heb uitgerekend met een Victron MP2 oplossing en 16kwh accu kom je ongeveer 30% lager uit. Ik vergis me altijd in de extra spulletjes die je dan toch nog nodig hebt, cerbo 200 euro, power-in, distributor, accu kabels, schakelkast, maar voor 5000 euro ex btw ben je een heel eind. Dan heb je 16kwh ipv 10kwh aan accu met capaciteit om voor 1600 euro incl btw naar 32kwh te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Beer070 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

Als ik het goed heb uitgerekend met een Victron MP2 oplossing en 16kwh accu kom je ongeveer 30% lager uit. Ik vergis me altijd in de extra spulletjes die je dan toch nog nodig hebt, cerbo 200 euro, power-in, distributor, accu kabels, schakelkast, maar voor 5000 euro ex btw ben je een heel eind. Dan heb je 16kwh ipv 10kwh aan accu met capaciteit om voor 1600 euro incl btw naar 32kwh te gaan.
Inkoop materiaal een stuk goedkoper inderdaad. Je hebt wel veel meer arbeid met een Victron set met al die losse kastjes om dat allemaal netjes te bedraden en op te hangen, zeker als je 3-fase neemt...
Dan is de SolarEdge spullenboel echt een stuk eleganter. Victron komt op mij altijd over alsof er alleen techneuten werken. Technisch heel mooi, maar fit&finish was geen design eis.

Voor mensen die al optimizers op het dak hebben liggen is het best een interessante optie om op SE te blijven icm de cashback. Het zijn ook vaak de mensen die niet voor de goedkoopste PV offerte zijn gegaan, anders hadden ze waarschijnlijk een Chinese string omvormer aan de muur hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 13-10-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
jurgen purgen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

K kom net vh dak...

Na alles nagemeten te hebben blijkt 1 optimizer ⚰️..

Gelukkig had bevriende installateur die me kwam helpen 1 bij zich. Dus set is weer in orde.

Omvormer is, na mijn melding hier, eind van die dag weer gestart en de dag erna ook pas na 12 uur. Maar vanaf donderdag gewoon normaal gewerkt. K ben blij dat we de optimizer nu verwisseld hebben.

🤞🤞 voor de rest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
THM0 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Inkoop materiaal een stuk goedkoper inderdaad. Je hebt wel veel meer arbeid met een Victron set met al die losse kastjes om dat allemaal netjes te bedraden en op te hangen, zeker als je 3-fase neemt...
Dan is de SolarEdge spullenboel echt een stuk eleganter. Victron komt op mij altijd over alsof er alleen techneuten werken. Technisch heel mooi, maar fit&finish was geen design eis.

Voor mensen die al optimizers op het dak hebben liggen is het best een interessante optie om op SE te blijven icm de cashback. Het zijn ook vaak de mensen die niet voor de goedkoopste PV offerte zijn gegaan, anders hadden ze waarschijnlijk een Chinese string omvormer aan de muur hangen.
Helemaal mee eens.
Ik heb 6 jaar alleen een SolarEdge PV opstelling gehad, af en toe naar de app kijken en verder niet aankomen. Ik kon al die tijd fysiek nauwelijks bij de omvormer door de locatie.
Nu sinds een paar maanden Victron accu systeem naast mijn SolarEdge PV en ik ben er veel mee bezig, niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind. Scheelt een hoop geld in de kroeg.
Ik denk ook dat dat het eerste jaar zo is, om in de transitie dingen te organiseren voor off-grid kunnen blijven draaien. Na een jaar of zo zal de intensiteit waarschijnlijk afnemen, maar tegen die tijd heb ik de bulk inmiddels al terugverdiend met niet naar de kroeg gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:50
Vandaag heeft voor het eerst, ondanks een ruime 4 kWh terrug levering aan het net, mijn aangesloten accu type 1 fase 400 V totaal niks geladen.
Gisteren heeft de accu met minder zon nog wel bijgeladen, vanacht laatste kWh uit de accu verbruikt.
Nu vraag ik me af waarom de accu dus niet bijgeladen is, terwijl de overtollige zon productie dus gewoon het net op is gedrukt. Dus vandaag ondanks de aanwezige accu ook nog een kleine 3 kWh uit het net gehaald.
Heb de accu op maximaal zonverbruik staan. Zie in de app dat de accu in de energie besparende modus staat.
Iemand een idee, of liever een oplossing, dat me dit morgen niet weer gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Wil een installatie met een SolarEdge Home Hub Inverter. Mijn vraag is kan alleen een batterij van SE erop aangesloten worden of ook andere merken? Word mij niet echt duidelijk als ik de documentatie erop na sla eerlijk gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
vincent_1971 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:17:
Wil een installatie met een SolarEdge Home Hub Inverter. Mijn vraag is kan alleen een batterij van SE erop aangesloten worden of ook andere merken? Word mij niet echt duidelijk als ik de documentatie erop na sla eerlijk gezegd
Alleen SolarEdge. Op de oude StorEdge kunnen andere merken. Maar die kan weer geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:59
Wij hebben de solaredge accu (13,8) en ik mis de functionaliteit dat je niet een laadschema kunt koppelen aan de uur/kwartierprijzen.
Dus laden op goedkoopste momenten en ontladen wanneer prijzen hoog zijn als dat je eigen verbruik niet benadeeld.

Bij Tibber word solaredge nog steeds niet ondersteund maar hebben mensen al een oplossing om je laad en ontlaadmodus van solaredge zelf te laten doen op basis van dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nafofella schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:54:
Wij hebben de solaredge accu (13,8) en ik mis de functionaliteit dat je niet een laadschema kunt koppelen aan de uur/kwartierprijzen.
Dus laden op goedkoopste momenten en ontladen wanneer prijzen hoog zijn als dat je eigen verbruik niet benadeeld.

Bij Tibber word solaredge nog steeds niet ondersteund maar hebben mensen al een oplossing om je laad en ontlaadmodus van solaredge zelf te laten doen op basis van dynamische tarieven?
Time Of Use met correct ingestelde tarieven zou dit moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
Miezie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Time Of Use met correct ingestelde tarieven zou dit moeten doen.
Die kan ik nog niet bekijken want onze follow omvormer is te oud. Vandaag ff een nieuwe bestellen.

Tip voor anderen. Bij stralend groen zijn de se omvormers nu spotgoedkoop. Se7 voor 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
nafofella schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Die kan ik nog niet bekijken want onze follow omvormer is te oud. Vandaag ff een nieuwe bestellen.

Tip voor anderen. Bij stralend groen zijn de se omvormers nu spotgoedkoop. Se7 voor 150 euro.
Wel even checken of deze compatible zijn met jouw optimizers. meestal wel hoor, maar toch voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:22
Werkt er iemand met Solaredge Home? Als ik in dit topic zoek dan vind ik bijna alleen maar Home Assistant of Homewizard. Maar Solaredge heeft zelf ook een systeem om boilers en stopcontacten aan te sturen etc. Er is alleen weinig voor te koop en op de Solaredge website is het ook droevig qua informatie. Bestaat dit nog of wordt het nog ontwikkeld?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
No Hands schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:20:
Werkt er iemand met Solaredge Home? Als ik in dit topic zoek dan vind ik bijna alleen maar Home Assistant of Homewizard. Maar Solaredge heeft zelf ook een systeem om boilers en stopcontacten aan te sturen etc. Er is alleen weinig voor te koop en op de Solaredge website is het ook droevig qua informatie. Bestaat dit nog of wordt het nog ontwikkeld?
wij hebben nog een extra warmte-element in ons tapwater vat zitten.
Die is er nu echt puur voor backup als er problemen zijn en we toch warm kunnen douchen.
De aansturing vanuit solaredge is echt minimaal.
Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat hij overtollige zonne energie kan gebruiken om water te verwarmen.
Maar dat zou ik alleen willen als de prijs extreem laag is of terugleveren mij geld kost.

Ben nu aan het kijken naar home assistant of homey.
Homey pro is wel erg prijzig maar home assistant is weer meer dingen zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:39
Dag allen,

Ik hoop dat iemand hier wellicht ervaring heeft waardoor ik gericht kan zoeken naar de oorzaak van mijn probleem. Sinds 25 September produceert mijn installatie niet meer, maar staat continu overdag op vermogensbeperking. De installatie bestaat uit 1 inverter (HD Wave SE3680H) en de panelen zijn TSC PowerXT-365R-PD, 9 stuks met eigen optimizers, geïnstalleerd in 2020. Ik probeer het te troubleshooten maar de logboeken zijn leeg en bevatten geen foutmeldingen van de afgelopen 3 jaar.

Kan het zijn dat er een probleem is met een nieuwe firmware versie oid? Ik heb al een ticket uit staan bij solaredge maar die zijn niet vooruit te branden, helaas.

Model SE3680H-RW000BNN4 (zonder display)
Versie DSP2 2.0.1308
Versie DSP1 1.0.2207
Versie communicatieplaat (CPU) 4.24.9

Qua led lampjes: de blauwe brand continu, terwijl de groene enkele paar seconden knippert. Volgens de handleiding zou dit Standy-by modus (geen energieproductie) S_OK betekenen.

Als iemand ideeën heeft waar te zoeken naar oplossingen dan hoor ik het graag (ik heb geen toegang tot de installateursoptie in de setapp). Alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Remkeau op 19-10-2025 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:22
Remkeau schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:56:
Dag allen,

Ik hoop dat iemand hier wellicht ervaring heeft waardoor ik gericht kan zoeken naar de oorzaak van mijn probleem. Sinds 25 September produceert mijn installatie niet meer, maar staat continu overdag op vermogensbeperking. De installatie bestaat uit 1 inverter (HD Wave SE3680H) en de panelen zijn TSC PowerXT-365R-PD, 9 stuks met eigen optimizers, geïnstalleerd in 2020. Ik probeer het te troubleshooten maar de logboeken zijn leeg en bevatten geen foutmeldingen van de afgelopen 3 jaar.

Kan het zijn dat er een probleem is met een nieuwe firmware versie oid? Ik heb al een ticket uit staan bij solaredge maar die zijn niet vooruit te branden, helaas.

Versie DSP2 2.0.1308
Versie DSP1 1.0.2207

Qua led lampjes: de blauwe brand continu, terwijl de groene enkele paar seconden knippert. Volgens de handleiding zou dit Standy-by modus (geen energieproductie) S_OK betekenen.

Als iemand ideeën heeft waar te zoeken naar oplossingen dan hoor ik het graag (ik heb geen toegang tot de installateursoptie in de setapp). Alvast bedankt.
Heb je het hele ding al eens stroomloos gemaakt? AC en DC eraf? Is er iets in je elektrische installatie gebeurt? Geen foutmelding in je app?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Remkeau schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:56:
Dag allen,

Versie DSP2 2.0.1308
Versie DSP1 1.0.2207

kan je in de Solaredge Go app kijken naar de algemene meting en fase meting? bij algemene meting staat bijvoorbeeld ook of je een vermogenslimiet hebt ingesteld en wat de voltages zijn. De isolatiewaarde van de string moet ook hoog zijn. als die te laag is houdt ie er mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Er was ook nog iets een tijdje terug met de tariefoptimalisatie instellingen die plots de productie op 0 hielden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier een SolarEdge relais die ik op de SG+ poort van de Warmtepomp heb gezet. Bij voldoende zon, zet ie die poort aan. De warmtepomp kan ik dan instelbaar wat dingen daar mee doen. Waaronder een hogere stooklijn, hogere DHW temperatuur.

Ik zelf heb hem op DHW naar 65c gezet, ter vervanging van de legionella run.

Je stelt in ze SolarEdge app een minimale tijd in, en een minimale hoeveelheid overschot. Vervolgens zet de SolarEdge de relais om bij voldoende overschot en dan zolang de minimale tijd is. Of langer als er na de minimale tijd nog steeds aan de voorwaarde van overschot voldaan wordt.
Is de overschot periode korter dan de minimale tijd, dan blijft hij toch de minimale tijd aan.

Er zit een bug in, dat bij de herstart rond middernacht (wat elke nacht lijkt te gebeuren) het relais toch op de minimale tijd aan gaat, zonder dat er overschot is. Ik negeer op de warmtepomp dat signaal nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remkeau
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:28:
[...]

Heb je het hele ding al eens stroomloos gemaakt? AC en DC eraf? Is er iets in je elektrische installatie gebeurt? Geen foutmelding in je app?
Thanks voor het meedenken. Ik heb hem nogmaals compleet AC/DC eraf gehaald voor ~10 minuten, geen verschil. Wat me wel opviel voordat ik de stroom eraf haalde is dat de groene LED juist snel knipperde, wat weer zou betekenen dat de optimizers niet gekoppeld zijn. Nog eens kijken in het monitoring portal van solaredge laat zien dat terwijl de inverter nog een paar minuten geleden zijn status heeft geupdate, de optimizers zelf sinds 16-Oktober (allemaal rond ~10.45) hun laatste status hebben doorgegeven.
Ik heb ook een request uit staan bij pure energie (zij waren de "installateur") aangezien de garantie via hen loopt, maar tot dusver ook nog geen respons.
Geen noemenswaardige veranderingen in de elektrische installatie, we zijn in Juli overgestapt naar een andere leverancier maar ik kan me niet voorstellen dat het hier aan kan liggen?
Beer070 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

kan je in de Solaredge Go app kijken naar de algemene meting en fase meting? bij algemene meting staat bijvoorbeeld ook of je een vermogenslimiet hebt ingesteld en wat de voltages zijn. De isolatiewaarde van de string moet ook hoog zijn. als die te laag is houdt ie er mee op.
Ik kan helaas niet in de Solaredge Go app (geen installateursaccount). Wat ik wel uit de normale app kan halen zijn qua fasemeting:
- Algemeen: alles op 0, behalve V DC: 8.68, status: vermogensbeperkign, vermogenslimiet (%): 0
- Fasemetingen: alles op 0, behalve V AC: 238.77.

Is het die vermogenslimiet %? Hoe komt dat uberhaupt op 0?

[ Voor 26% gewijzigd door Remkeau op 19-10-2025 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:21

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Remkeau schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Thanks voor het meedenken. Ik heb hem nogmaals compleet AC/DC eraf gehaald voor ~10 minuten, geen verschil. Wat me wel opviel voordat ik de stroom eraf haalde is dat de groene LED juist snel knipperde, wat weer zou betekenen dat de optimizers niet gekoppeld zijn. Nog eens kijken in het monitoring portal van solaredge laat zien dat terwijl de inverter nog een paar minuten geleden zijn status heeft geupdate, de optimizers zelf sinds 16-Oktober (allemaal rond ~10.45) hun laatste status hebben doorgegeven.
Ik heb ook een request uit staan bij pure energie (zij waren de "installateur") aangezien de garantie via hen loopt, maar tot dusver ook nog geen respons.
Geen noemenswaardige veranderingen in de elektrische installatie, we zijn in Juli overgestapt naar een andere leverancier maar ik kan me niet voorstellen dat het hier aan kan liggen?

[...]

Ik kan helaas niet in de Solaredge Go app (geen installateursaccount). Wat ik wel uit de normale app kan halen zijn qua fasemeting:
- Algemeen: alles op 0, behalve V DC: 8.68, status: vermogensbeperkign, vermogenslimiet (%): 0

Je kan ook met de browser bij de omvormer configuratie door op de onderstaande manier in te loggen. Geen SetApp nodig :) Let trouwens op dat wijzigingen direct worden doorgevoerd dus kijk uit dat je niet ergens mis klikt.

Ik zou dan als eerste kijken onder (uit mijn hoofd) Power Control -> Active Power -> Power Limit. Deze zou op 100% moeten staan voor vol vermogen. Verder kan je ook ergens de commissioning report downloaden (2 plaatjes), dat zou ons ook kunnen helpen om gekke configuratie te ontdekken.
1) Enable wifi direct on the inverter by switching the red toggle switch on the inverter to "P" position for less than 5 seconds.
2) Connect to the inverter access point like you would for a normal wifi network. The wifi password is published at the right side of the inverter.
3) Open up a browser and go to http://172.16.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Remkeau schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

[...]

Anderen weten dit beter dan ik, maar volgens mij kan je ook zonder Installer account met de SetApp of de Go app lokaal verbinden met jouw omvormer. hiervoor moet je de QR code scannen en dan de schakelaar max 2 seconden naar links halen waarna je met het lokale wifi kan verbinden.
Bij mij staat de vermogenslimiet op 100, en mijn optimizer status is recent bijgewerkt. Meestal als er een of meer kapot zijn dan krijg je mogelijk niet genoeg spanning van je string om op te starten en werkt het helemaal niet meer.
Dit kan ook gebeuren doordat de isolatie weerstand te laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Je kan altijd eens een nieuwe pairing proberen als alle optimizers hun communicatie verloren zijn, daar heb je geen app voor nodig: Rode schakelaar een tiental seconden op P houden en loslaten, dan gaan alle LEDs een paar minuten knipperen. Daarna zou hij ze terug moeten gaan zoeken.

Een snel knipperende groene LED wil zeggen dat de omvormer niet in nachtmodus staat, maar ook niet in productie is. Als je 8.68VDC ziet gaat de omvormer op zijn veilige spanning zitten, die bouwt hij dan ook niet op en dat komt niet door een vermogenslimiet: daarbij zie je namelijk een hogere DC-spanning dan de normale werkspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-10 18:05
Zeker, ik zag dat je al een reactie had gekregen over het gebruik van de Load Controller voor SG-ready en een warmtepomp en dat heb ik zelf ook in gebruik met een SE7K omvormer en O/W 12Kwp panelen. De warmtepomp staat er pas vanaf augustus dus heb er nog geen echte ervaringen mee, maar de Load controller is netjes via HomeNet verbonden.
Verder heb ik een SolarEdge Hot Water controller via HomeNet aangesloten op een Daalderop 120L boiler en dat werkt echt goed, traploos past de controller het vermogen aan richting de boiler gebaseerd op het overschot. 8 maanden per jaar warmwater met zon haal ik wel. De voor de Hot Water controller noodzakelijke energymeter (in mijn geval 3 fase) werkt ook via HomeNet en ik heb nog een 1-fase energymeter voor het opnemen in de de SolarEdge config van de output van een oude SMA omvormer met 2Kwp panelen op zuid. Die laatste is ook aangesloten via HomeNet. Werkt allemaal prima en je hoeft geen extra RS485 kabels te trekken en aan te sluiten.
Voor zover ik begrepen heb zal de nieuwe Nexis serie ook HomeNet kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:50
Ik heb inmiddels 3 jaar een Solar Edge opstelling liggen op mijn garage.

18x 410Wp panelen (vol op het zuiden)
1x SolarEdge SE 6K & 18x S440 Optimizers

We gaan komend jaar verbouwen en het dak van de garage wordt vernieuwd.

Onze wens is om de huidige panelen te verplaatsen naar het schuine dak (zover mogelijk en passend).
Vervolgens het dak te kunnen vernieuwen, en na het vernieuwen het platte dak opnieuw te bedekken met zonnepanelen.

Ideale opstelling die wij voor ogen hebben.
- Huidige 18 panelen op het schuine dak (Oost-West) opstelling.
- Na dak vernieuwing 14 (of 16) afhankelijk van de beschikbare ruimte terug op het platte dak weer op het zuiden.

Eind totaal dus 32 of 34 panelen op 2 strings?
Kan dat op de huidige omvormer, of heb ik een upgrade nodig naar een zwaarder model omvormer?

Ik heb inmiddels mijn installateur ook deze vraag gesteld, maar hoor ook graag een second opinion.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
9+9 gaat in de regel slecht werken op een 3-fase omvormer. Misschien dat het goed gaat met de 14 erbij; maar dat absoluut als 1 string.

Gooi de situatie in een eigen topic alsof het een nieuw systeem is, @verstappen33 . Het antwoord is niet zonder detail te geven

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-10 14:44
verstappen33 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:09:
18x 410Wp panelen (vol op het zuiden)
1x SolarEdge SE 6K & 18x S440 Optimizers

Eind totaal dus 32 of 34 panelen op 2 strings?
Er komen dus 14 panelen bij, hoeveel wattpiek? Als die bijvoorbeeld 450Wp zijn, dan komt er dus minimaal 14x450Wp bij? Dat wordt dan ruim 13kWp, of zelfs meer met 16 panelen erbij. Dat is wel teveel voor een 6K omvormer ja. Max is 200% overdimensionering dacht ik, dus 12kWp max voor jouw SE6K. Je zou dus bijv 10 panelen 450Wp kunnen bijplaatsen ten hoogste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
mdvmine schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:18:
[...]

Er komen dus 14 panelen bij, hoeveel wattpiek? Als die bijvoorbeeld 450Wp zijn, dan komt er dus minimaal 14x450Wp bij? Dat wordt dan ruim 13kWp, of zelfs meer met 16 panelen erbij. Dat is wel teveel voor een 6K omvormer ja. Max is 200% overdimensionering dacht ik, dus 12kWp max voor jouw SE6K. Je zou dus bijv 10 panelen 450Wp kunnen bijplaatsen ten hoogste.
@Ronald Thanks voor de input.

@mdvmine Bedankt voor je bericht..
Vandaag ook mijn vraag, ik had al verwacht dat mijn huidige omvormer mogelijk te klein zou zijn.
Het is echter ook niet noodzakelijk om max vermogen op te kunnen vangen,

De verdeling zal ongeveer 25% / 50% / 25% zijn (Oost / Zuid / West)
Wanneer de zon op komt zullen de panelen op het zuiden en westen natuurlijk minder of nauwelijks meedoen, alleen wanneer de zon op zijn hoogste punt staat zal ik mogelijk een piek te pakken hebben (eigenlijk alleen hoogzomer)..

Het hoofddoel is om om in het najaar, winter en voorjaar zoveel mogelijk op te wekken om zodoende de warmtepomp te kunnen voorzien van eigen opwek.
De huidige panelen op het zuiden liggen op een plat dak en halen heel weinig rendement in de wintermaanden.

Zoals Ronald aangeeft, een 2x 9 op een OW opstelling is misschien niet de meest handige oplossing omdat je dan te weinig vermogen op de string hebt.

Ik zou alleen graag willen weten wat de meest ideale oplossing is, en dan kan ik zelf wel bepalen of dat haalbaar is en of dat ook een beetje matched met waar de installateur mee terugkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 20-10-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Sowieso: Alles in 1 string, en in mijn hoofd gaat er dan nog steeds een 2x9 oost west alarm af.
Haal hem eens door designer heen en post het rapportje in een nieuw/eigen topic.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 20-10-2025 23:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-10 14:44
verstappen33 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:52:
[...]
De verdeling zal ongeveer 25% / 50% / 25% zijn (Oost / Zuid / West)
Wanneer de zon op komt zullen de panelen op het zuiden en westen natuurlijk minder of nauwelijks meedoen, alleen wanneer de zon op zijn hoogste punt staat zal ik mogelijk een piek te pakken hebben (eigenlijk alleen hoogzomer)..

Zoals Ronald aangeeft, een 2x 9 op een OW opstelling is misschien niet de meest handige oplossing omdat je dan te weinig vermogen op de string hebt.

Ik zou alleen graag willen weten wat de meest ideale oplossing is, en dan kan ik zelf wel bepalen of dat haalbaar is en of dat ook een beetje matched met waar de installateur mee terugkomt.
Er is niet 1 antwoord op de "ideale" oplossing denk ik, het is afhankelijk van je doel. Als je puur voor de winter warmtepomp gaat is het bijplaatsen van die 14 panelen op zuid niet eens zo gek misschien. Het materiaal om ze te monteren had je toch al begrijp ik? Een andere optie is een extra (niet-SE) omvormer voor 2 strings met oost+west apart en zuid zo laten als het was op je SE, maar dat kost je een omvormer extra terwijl je de extra opwek (in de zomermaanden) niet zo nuttig vindt.

Vuistregels na lezen diverse topics hier. Bij 140% dimensionering heb je bijna geen aftopping verlies, daarna loopt het langzaam op. Bij 200% ongeveer 15% aftopping verlies. Vanaf 200% dimensionering gaat het harder qua gemis. Elke 2 procent meer Wp een extra procent ongeveer. Misschien dat daarom deze 200% "grens" wordt aangehouden, maar het is geen harde technische grens? Dat weet ik niet zeker. De SDE++ (subsidie) regeling heeft "dezelfde" 50% aansluiting t.o.v. Wp eis.

Ik denk met 14 extra panelen op zuid dat je geen clipping zult hebben, maar probeer het inderdaad in de designer, dan zie je het. Ik kan me niet voorstellen dat je erop achteruit gaat t.o.v. van de huidige situatie (oftewel met 2x9 extra op oost-west in dezelfde string dat je ineens minder opwek zou hebben dan nu). Dus als je het doet voor de winter, en je hebt ook extra opwek in de zomer is dat misschien al prima.

Overigens misschien de nieuwe Nexis DC gekoppelde batterij zou die aftopping wel kunnen benutten? Ook met 230% dimensionering zijn er in NL nog heel veel dagen dat je geen aftopping zult hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Zojuist in de designer aan het spelen geweest..

Alles in 1 string is inderdaad wel de beste oplossing, helaas is mijn huidige omvormer (SE6K) niet geschikt,
Ik zou minimaal naar een SE7K moeten als ik +/- 32 panelen in een string wil hebben..
Qua opwek zal ik in de zomermaanden wel een beetje last hebben van aftopping, maar dat is volgens de designer 0,4% per jaar.. Dat is te overzien vind ik.

Totaal zal ik op ongeveer 10.500 Kwh komen op jaarbasis, op dit moment zit ik rond de 6.500kwh
Energie komt wel op met een warmtepomp, electrische auto, en mogelijk ook nog een batterij in de toekomst.

Vrijdag komt de installateur langs die de huidige panelen gelegd heeft, benieuwd wat hij te vertellen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@verstappen33 Heb je het opbrengstverliesdiagram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdPwagjmXfQ0qstRUY-FSlsd5Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAxbOTPG8Lht4J8wlDD7Ly3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_pBtmnu6T8K-7Bmkap2N-CfNmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHAgYkmPOefb2QWkGdOjPNFH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu even uitgegaan van de minimale setup dit ik nastreef, beetje afhankelijk hoe het past komen er misschien nog 2 panelen bij. Maar dat zie ik als eventuele bonus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Geen opbrengst factor verlies, dus het gaat goed door de 14 stuks zuid.

Iets zwaardere omvormer kost bijna niets als je voldoende snel bent: https://www.stralendgroen...ge/page/2/?v=1a13105b7e4e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:33:
Geen opbrengst factor verlies, dus het gaat goed door de 14 stuks zuid.

Iets zwaardere omvormer kost bijna niets als je voldoende snel bent: https://www.stralendgroen...ge/page/2/?v=1a13105b7e4e
Die prijzen zijn idd heel gunstig, even vrijdag afwachten wat mijn installateur zegt en ik zal hem deze prijs ook wel even vermelden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remkeau
Beer070 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Anderen weten dit beter dan ik, maar volgens mij kan je ook zonder Installer account met de SetApp of de Go app lokaal verbinden met jouw omvormer. hiervoor moet je de QR code scannen en dan de schakelaar max 2 seconden naar links halen waarna je met het lokale wifi kan verbinden.
Bij mij staat de vermogenslimiet op 100, en mijn optimizer status is recent bijgewerkt. Meestal als er een of meer kapot zijn dan krijg je mogelijk niet genoeg spanning van je string om op te starten en werkt het helemaal niet meer.
Dit kan ook gebeuren doordat de isolatie weerstand te laag is.
Smoke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:07:
Je kan altijd eens een nieuwe pairing proberen als alle optimizers hun communicatie verloren zijn, daar heb je geen app voor nodig: Rode schakelaar een tiental seconden op P houden en loslaten, dan gaan alle LEDs een paar minuten knipperen. Daarna zou hij ze terug moeten gaan zoeken.

Een snel knipperende groene LED wil zeggen dat de omvormer niet in nachtmodus staat, maar ook niet in productie is. Als je 8.68VDC ziet gaat de omvormer op zijn veilige spanning zitten, die bouwt hij dan ook niet op en dat komt niet door een vermogenslimiet: daarbij zie je namelijk een hogere DC-spanning dan de normale werkspanning.
Bedankt voor de tip met de schakelaar 10 seconden vasthouden. De optimizers zijn nu in ieder geval weer aan het updaten. Helaas zijn de updates nog wel steeds met nada opwekking. Ik kan de opties om de vermogenslimiet aan te passen in geen van de apps vinden (de setapp is alleen bruikbaar als viewer voor mij als niet-installateur, de solaredgeGo app mag ik totaal niet in). Ik probeer nog steeds maar de installateur/verkoper te contacteren om bijv. volledige rechten te krijgen, maar het is een heel langzaam proces bij ze.

[ Voor 23% gewijzigd door Remkeau op 22-10-2025 11:22 . Reden: misquote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Remkeau schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor de tip met de schakelaar 2 seconden vasthouden. De optimizers zijn nu in ieder geval weer aan het updaten. Helaas zijn de updates nog wel steeds met nada opwekking. Ik kan de opties om de vermogenslimiet aan te passen in geen van de apps vinden (de setapp is alleen bruikbaar als viewer voor mij als niet-installateur, de solaredgeGo app mag ik totaal niet in). Ik probeer nog steeds maar de installateur/verkoper te contacteren om bijv. volledige rechten te krijgen, maar het is een heel langzaam proces bij ze.
Kan je in de setapp misschien meer data zien in de logs? wellicht wat screenshots delen zodat mensen slimmer en meer ervaren dan ik er iets zinvols over kunnen zeggen in dit forum?
wie weet kunnen ze helpen om de vraag beter te formuleren. Het alternatief is om bij SolarEdge zelf een Installer account aan te vragen en de installatie over te dragen. in mijn ervaring is SolarEdge support redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:46
Ik heb twee SE installaties: 7.8kWp (2020) op zolder, en 5.04 kWp (2023) in de garage. Deze zijn door hetzelfde bedrijf geinstalleerd maar waren niet aan elkaar gekoppeld. i.e., ze communiceren beiden alsof ze een aparte site zijn.

Met oog op de toekomst en het willen limiteren van totale productie, wil ik deze koppelen in leader-follower. Zodoende heb ik 2 waveshare RS485 -> ETH adapters gekocht. Deze vervolgens aangesloten op de SE's. De 7kW unit heb ik de leader gemaakt, en de 5kW unit de follower. Leader (TCP server) en follower (TCP client) kunnen met elkaar communiceren en elkaar vinden. Dus, door follower search (o.i.d.) uit te voeren heb ik de 5kW unit weten te koppelen aan de 7kW unit. En, blijkbaar in SE monitor blijven beiden sites updates krijgen van de geproduceerde energie per omvormer.

Echter, sinds ik dit heb gedaan blijft soms de follower-unit uit staan (na een of enkele dagen). Hij gaat dan geen energie produceren (switch staat off, zag ik net in de setapp). De ene dag werkt het prima, en dan kijk ik vervolgens en dan lijkt de 5kW niet meer te werken. Ik zie dan een oranje melding van "inverter communication error" (3x2). Zodoende ook vandaag.

Nu verwacht ik dat dit misschien komt door instabiliteit in de (communicatie tussen de) waveshare modules.

Om even uit te sluiten dat er echt iets mis is in de 5kW omvormer, heb ik nu de client-waveshare maar uitgezet en RS485-1 op "none" gezet. Daarnaast monitoring communication terug op ethernet gezet. Vervolgens startte de boel weer op. Nu even kijken of het de komende dagen blijft werken.

Nu even de vraag: Geeft normaliter de leader een signaal richting de follower om power production te starten o.i.d.? Dus, als er even geen communicatie is dat dan alles uit blijft? Of kan er iets anders mis zijn op het RS485 signaal waardoor de boel niet wil starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Mijn installatie is in 2019 aangelegd door een gerenommeerde partij. Deze is ook nog steeds de beherend installateur.

Ik heb zelf ook een installateursaccount en heb deze week een Home Inline meter toegevoegd aan mijn installatie: Home Network module in de SE4000H, meter in de groepenkast, een paar software updates, koppelen, klaar. Dat werkt allemaal perfect en ik krijg nu ook die mooie diagrammen en grafieken met eigen verbruik, etc.

Maar nu de hamvraag: krijgt de beherend installateur al dit moois ook te zien? Daarmee zou de beherend installateur namelijk een aardige (zij het gedeeltelijke) kijk achter de voordeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Yaldair schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:43:
Ik heb twee SE installaties: 7.8kWp (2020) op zolder, en 5.04 kWp (2023) in de garage. Deze zijn door hetzelfde bedrijf geinstalleerd maar waren niet aan elkaar gekoppeld. i.e., ze communiceren beiden alsof ze een aparte site zijn.

Met oog op de toekomst en het willen limiteren van totale productie, wil ik deze koppelen in leader-follower. Zodoende heb ik 2 waveshare RS485 -> ETH adapters gekocht. Deze vervolgens aangesloten op de SE's. De 7kW unit heb ik de leader gemaakt, en de 5kW unit de follower. Leader (TCP server) en follower (TCP client) kunnen met elkaar communiceren en elkaar vinden. Dus, door follower search (o.i.d.) uit te voeren heb ik de 5kW unit weten te koppelen aan de 7kW unit. En, blijkbaar in SE monitor blijven beiden sites updates krijgen van de geproduceerde energie per omvormer.

Echter, sinds ik dit heb gedaan blijft soms de follower-unit uit staan (na een of enkele dagen). Hij gaat dan geen energie produceren (switch staat off, zag ik net in de setapp). De ene dag werkt het prima, en dan kijk ik vervolgens en dan lijkt de 5kW niet meer te werken. Ik zie dan een oranje melding van "inverter communication error" (3x2). Zodoende ook vandaag.

Nu verwacht ik dat dit misschien komt door instabiliteit in de (communicatie tussen de) waveshare modules.

Om even uit te sluiten dat er echt iets mis is in de 5kW omvormer, heb ik nu de client-waveshare maar uitgezet en RS485-1 op "none" gezet. Daarnaast monitoring communication terug op ethernet gezet. Vervolgens startte de boel weer op. Nu even kijken of het de komende dagen blijft werken.

Nu even de vraag: Geeft normaliter de leader een signaal richting de follower om power production te starten o.i.d.? Dus, als er even geen communicatie is dat dan alles uit blijft? Of kan er iets anders mis zijn op het RS485 signaal waardoor de boel niet wil starten?
In de WaveShare config is de Modbus master de TCP Client, en de Modbus Slave is de TCP Server.
Wat gebeurt er als je dat omdraait in beide WaveShares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Yaldair schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:43:

Als je geen vermogensbeperking ofzo instelt op de leader stuurt deze de volger niet aan, dus die zou moeten blijven werken. Die error 3x2 echter is een communicatiefout in de omvormer zelf tussen zijn verschillende onderdelen, als hij alleen optreedt met de waveshare aangesloten zou je moeten kijken of die wel goed is aangesloten/ingesteld, bij RS485 is een foutje snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
THM0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

In de WaveShare config is de Modbus master de TCP Client, en de Modbus Slave is de TCP Server.
Wat gebeurt er als je dat omdraait in beide WaveShares?
Hmm, dat zal ik eens proberen als het nu wel een aantal dagen (goed) blijft werken. Ik heb echter "solaredge protocol" --> geen modbus. (had dus een goedkoper alternatief kunnen zijn zonder modbus support. Het is gewoon TCP server / tcp client).
Smoke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Als je geen vermogensbeperking ofzo instelt op de leader stuurt deze de volger niet aan, dus die zou moeten blijven werken. Die error 3x2 echter is een communicatiefout in de omvormer zelf tussen zijn verschillende onderdelen, als hij alleen optreedt met de waveshare aangesloten zou je moeten kijken of die wel goed is aangesloten/ingesteld, bij RS485 is een foutje snel gemaakt.
Dit is iets verontrustenders. Ik ga het even een paar dagen bekijken. Mocht hij dan wel goed blijven werken, is het dan waarschijnlijk(er) dat het een setting fout is in de waveshare? (bijv zoals eerder genoemde server/client misschien omgedraaid?) Of waarschijnlijker iets HW-matig? (dan moet ik denken aan slechte connectie o.i.d. van het cat5 kabeltje)

m.b.t. aansluiten van CAT5 kabel --> hiervoor heb ik aders solid-blauw, dashed-oranje samen gepakt (A) en solid-oranje en dashed-blauw ( B ). Bruin dashed+solid = ground.

Dat kwam ik ergens tegen als advies om een RS485 kabel te maken m.b.v. CAT5. Had ik misschien beter gewoon solid oranje (A) en dashed-oranje ( B ) kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

RS485 moet je altijd met 1 adertje per aansluiting doen, en A en B moeten samen een twisted pair vormen. Dus bijvoorbeeld blauw/blauw-wit of inderdaad oranje/oranje-wit. G moet apart met 1 van de overgebleven aders.

Bij die fout denk ik eerder aan iets wat slecht aangesloten is dan een setting (baudrate bijvoorbeeld) eerlijkgezegd, maar ik ben niet bekend genoeg met de waveshare om daar uitspraken over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Smoke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:14:
RS485 moet je altijd met 1 adertje per aansluiting doen, en A en B moeten samen een twisted pair vormen. Dus bijvoorbeeld blauw/blauw-wit of inderdaad oranje/oranje-wit. G moet apart met 1 van de overgebleven aders.

Bij die fout denk ik eerder aan iets wat slecht aangesloten is dan een setting (baudrate bijvoorbeeld) eerlijkgezegd, maar ik ben niet bekend genoeg met de waveshare om daar uitspraken over te doen.
Dan zal ik dat sowieso even aanpassen. Dan laat ik vooralsnog alles even "uit" staan om te zien of het een dezer dagen weer faalt. Gebeurde eerder binnen 3 dagen dat de 5K geen productie meer gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@ZwarteIJsvogel
Je installateur als hij nog het beheer heeft van jouw installatie. Zal ook zien dat er nu een energiemeter is toegevoegd aan je installatie. En kan ook alles zien wat jij ziet. Van eigen verbruik enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik heb momenteel een 3f omvormer die niet batterijklaar is. Er loopt nu een cashback actie waarbij je 1000 euro terugkrijgt via je installateur als je hem nu vervangt door een nieuwe samen met een batterij 9,2kW. Prijs hiervoor incl thuisbatterij van 9,2KW is bij de ene installateur 6650 euro en bij de andere 8500 euro. Offertes lijken me hetzelfde in te houden. Energiemeter heb ik al dus omvormer wisselen en batterij plaatsen + keuren. Die 6650 euro lijkt me dan wel een goede offerte? Verder heb ik geen idee van waar het prijsverschil zou kunnen komen. Ps. Extra batterij van 4,6kW kost bij de ene 2000 euro extra en bij de ander 800 euro. Mogelijk probeerde installateur 2 me dus richting die 13,8kW te pushen. Maar ook in dat geval is hij dus duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Davy_Rx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:28:
Ik heb momenteel een 3f omvormer die niet batterijklaar is. Er loopt nu een cashback actie waarbij je 1000 euro terugkrijgt via je installateur als je hem nu vervangt door een nieuwe samen met een batterij 9,2kW. Prijs hiervoor incl thuisbatterij van 9,2KW is bij de ene installateur 6650 euro en bij de andere 8500 euro. Offertes lijken me hetzelfde in te houden. Energiemeter heb ik al dus omvormer wisselen en batterij plaatsen + keuren. Die 6650 euro lijkt me dan wel een goede offerte? Verder heb ik geen idee van waar het prijsverschil zou kunnen komen. Ps. Extra batterij van 4,6kW kost bij de ene 2000 euro extra en bij de ander 800 euro. Mogelijk probeerde installateur 2 me dus richting die 13,8kW te pushen. Maar ook in dat geval is hij dus duurder
Offreren ze allebei incl BTW?
800 euro voor een extra accu blok is een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
THM0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Offreren ze allebei incl BTW?
800 euro voor een extra accu blok is een koopje.
Allebei incl BTW. Die 800 euro is idd goedkoop. (Deels dankzij cashback van 500 euro) Maar in totaal nog altijd duurder dan de andere aanbieder
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.