Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:10
Sinds twee dagen werkt Time of Us bij mij weer gedeeltelijk bij de hoogte prijs wordt twee keer twee uur in de avond stroom teruggeleverd aan het Net.
Echter in de morgen gaat alle opgewekte stroom de batterij in ook bij de hoogste prijzen
Dit houdt is dat mijn batterijen met de middag vol zijn en de overige stroom tegen een lage prijs aan het net wordt geleverd.
Mijn vraag is wat kan hiervan de oorzaak zijn of moet langer wacht zodat AI alles goed inregelt.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Delium86 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:48:
Even ter check of ik het nu goed interpreteer.

Van de installateur hebben we een SolarEdge Designer rapport ontvangen met daarin de volgende uitgangspunten:
- 22 x 450w paneel + 22 x s500B optimizers (verdeeld over oost/west)
- 1 x SE5K-RWB48 Home Hub

Uitkomsten laten zien dat er sprake is van beperkte clipping (0,18%). Aangezien we geen ambitie (ruimte) hebben om nog verder uit te breiden zie ik vanuit die kant ook geen reden om voor een zwaardere omvormer te gaan.

Gisteren liepen we op de bouw en is er een SE5K-RW0TEBEN4 geplaatst. Als ik daar de specs van controleer heeft deze een maximaal DC-vermogen van 6.750W terwijl vanuit het SolarEdge rapport we uitkomen op een maximaal DC Vermogen van 7.450W. Dat was bij de Home Hub (of Home Wave variant) geen probleem aangezien die respectievelijk tot 10.000W (Home Hub) of 7.500W (Home Wave) gaan.

Ik wil komende week daarom even bellen om hier navraag over te doen. Vooral even of dit nu goed gaat en of er eigenlijk nieuwe de Wave geplaatst had moeten worden (SE5K-RWBTEBEN4). Mijns inziens voldoen we nu namelijk niet aan de voorwaarden van SolarEdge qua maximaal DC-vermogen en ik zie het gedoe bij een eventuele garantieclaim al ontstaan.

Klopt deze redenatie of mis ik hier iets? Dank alvast!
Hier komen 3 verschillende omvormers voorbij:
  • 3-fase Home Wave (SE5K-RW0TEBEN4, max. DC = 7500W)
  • 3-fase Home Wave voor korte strings (SE5K-RWBTEBEN4, max. DC = 6750W)
  • 3-fase Home Hub (SE5K-RWB48BFN4, max. DC = 10000W)
7450W DC-vermogen is dus OK voor de geplaatste SE5K-RW0TEBEN4. De SE5K Home Wave voor korte strings is geen nieuw type Home Wave, maar een variant voor kleine daken met te weinig panelen voor de standaard Home Wave.

De installateur hoort te leveren wat in de offerte staat die jij hebt getekend. Het Designer rapport hoort bijpassend te zijn. Een Home Hub zonder batterij kan, maar is eigenlijk alleen zinnig als je van plan bent om een batterij te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:16
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:00:
[...]

Hier komen 3 verschillende omvormers voorbij:
  • 3-fase Home Wave (SE5K-RW0TEBEN4, max. DC = 7500W)
  • 3-fase Home Wave voor korte strings (SE5K-RWBTEBEN4, max. DC = 6750W)
  • 3-fase Home Hub (SE5K-RWB48BFN4, max. DC = 10000W)
7450W DC-vermogen is dus OK voor de geplaatste SE5K-RW0TEBEN4. De SE5K Home Wave voor korte strings is geen nieuw type Home Wave, maar een variant voor kleine daken met te weinig panelen voor de standaard Home Wave.

De installateur hoort te leveren wat in de offerte staat die jij hebt getekend. Het Designer rapport hoort bijpassend te zijn. Een Home Hub zonder batterij kan, maar is eigenlijk alleen zinnig als je van plan bent om een batterij te plaatsen.
Ik dacht dat de SE5K-RW0TEBEN4 (lekker al die typenummers...) gemaximeerd is op 6.750W (https://sunny.nu/wp-content/uploads/2025/07/338671.pdf). Deze datasheet was voor mij in ieder geval de trigger om even nader te bekijken hoe het nu in elkaar zit. Maar nu ik nog wat verder zoek zie ik inderdaad bij SolarEdge weer staan dat deze gemaximeerd is op 7.500W (https://knowledge-center....ee-phase-setapp-ds-nl.pdf). en daarmee volgens mij passend voor de huidige opstelling. Dacht eigenlijk eerst dat dit een nieuwere versie was maar dat is dus blijkbaar niet zo (ontgaat mij even waar de verschillen tussen de datasheets nu in zitten maar neem die van SolarEdge maar even voor waar aan).

Overigens helemaal eens met je qua levering! Wil daarom ook even overleggen met de installateur wat nu de overwegingen zijn, ga er vooralsnog vanuit dat daar bewust voor is gekozen. We zijn ooit begonnen met de Hub vanuit het idee dat we een batterij zouden laten plaatsen. Hebben daar voorlopig echter even voor geconcludeerd op dat te parkeren en t.z.t. nog maar eens te bekijken. Gok dat dit de reden is waarom er dus terug is gegaan naar de andere omvormer maar wil dat wel even begrijpen.

Resumé lijkt het er dus op dat de huidige omvormer in ieder geval passend is voor onze opstelling. Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Delium86 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:25:
Ik dacht dat de SE5K-RW0TEBEN4 (lekker al die typenummers...) gemaximeerd is op 6.750W (https://sunny.nu/wp-content/uploads/2025/07/338671.pdf). Deze datasheet was voor mij in ieder geval de trigger om even nader te bekijken hoe het nu in elkaar zit. Maar nu ik nog wat verder zoek zie ik inderdaad bij SolarEdge weer staan dat deze gemaximeerd is op 7.500W (https://knowledge-center....ee-phase-setapp-ds-nl.pdf). en daarmee volgens mij passend voor de huidige opstelling. Dacht eigenlijk eerst dat dit een nieuwere versie was maar dat is dus blijkbaar niet zo (ontgaat mij even waar de verschillen tussen de datasheets nu in zitten maar neem die van SolarEdge maar even voor waar aan).
SolarEdge wijzigt specificaties soms. Meestal betekent het dat ze worden opgerekt. Bij leveranciers staan vaak verouderde specificaties, zoals je zelf al hebt gemerkt.
Overigens helemaal eens met je qua levering! Wil daarom ook even overleggen met de installateur wat nu de overwegingen zijn, ga er vooralsnog vanuit dat daar bewust voor is gekozen. We zijn ooit begonnen met de Hub vanuit het idee dat we een batterij zouden laten plaatsen. Hebben daar voorlopig echter even voor geconcludeerd op dat te parkeren en t.z.t. nog maar eens te bekijken. Gok dat dit de reden is waarom er dus terug is gegaan naar de andere omvormer maar wil dat wel even begrijpen.
Inderdaad. Zo'n installatie is tenslotte een hele investering.
Resumé lijkt het er dus op dat de huidige omvormer in ieder geval passend is voor onze opstelling. Eens?
Op het eerste gezicht wel. Kun je het systeemverliesdiagram uit het Designer rapport posten? Dat laat zien of er nog rode vlaggen zijn (het rapport zal voor een Home Wave niet significant afwijken t.o.v. een Home Hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:16
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
[...]

SolarEdge wijzigt specificaties soms. Meestal betekent het dat ze worden opgerekt. Bij leveranciers staan vaak verouderde specificaties, zoals je zelf al hebt gemerkt.

[...]

Inderdaad. Zo'n installatie is tenslotte een hele investering.

[...]

Op het eerste gezicht wel. Kun je het systeemverliesdiagram uit het Designer rapport posten? Dat laat zien of er nog rode vlaggen zijn (het rapport zal voor een Home Wave niet significant afwijken t.o.v. een Home Hub).
Bijgaand, hopelijk leesbaar anders edit ik straks nog even als ik thuis ben.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:41
Delium86 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:29:
[...]

Bijgaand, hopelijk leesbaar anders edit ik straks nog even als ik thuis ben.

***members only***
Ik vind hem niet helemaal lekker. 0,18% rode vlag verlies en nog eens 1,7% optimizer efficiëntie verlies: dat geeft aan dat ze vrij veel hoog in de uitgaande spanning gaan zitten. Het is op zijn best een marginaal systeem voor SE.

Als er ook nog schaduw is dan zitten we wel in de waarschuwing zone… en je neemt SE niet voor een schaduw vrij systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:52:
[...]

Ik vind hem niet helemaal lekker. 0,18% rode vlag verlies en nog eens 1,7% optimizer efficiëntie verlies: dat geeft aan dat ze vrij veel hoog in de uitgaande spanning gaan zitten. Het is op zijn best een marginaal systeem voor SE.

Als er ook nog schaduw is dan zitten we wel in de waarschuwing zone… en je neemt SE niet voor een schaduw vrij systeem.
Er waren tijden dat hier 0,2% als rode vlag grens werd gehanteerd voor het opbrengst factor verlies. Die 0.18% is wat mij betreft meer een gele vlag. De ernst van die 1,7% kan ik moeilijk inschatten. Maar beide zijn symptomen van een systeem met te weinig panelen aan elke kant.

In hoeverre wijkt de kWh/Wp ratio (hier 0,83) eigenlijk af van wat je bij een goed ontworpen O/W-systeem mag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:07
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:50:
[...]

Er waren tijden dat hier 0,2% als rode vlag grens werd gehanteerd voor het opbrengst factor verlies. Die 0.18% is wat mij betreft meer een gele vlag. De ernst van die 1,7% kan ik moeilijk inschatten. Maar beide zijn symptomen van een systeem met te weinig panelen aan elke kant.

In hoeverre wijkt de kWh/kWp ratio (hier 0,83) eigenlijk af van wat je bij een goed ontworpen O/W-systeem mag verwachten?
Volgens mij gaan veel mensen tegenwoordig voor optimale opbrengt in hartje winter, en niet voor gemiddelde optimalisatie of de zomer. Met grijs weer is clipping voor zover ik heb begrepen minder waarschijnlijk, zolang je maar op je 750 volt komt. Het gemiddelde rendements verlies is in ieder geval ik mijn post 01-01-2027 situatie niet relevant vergelijken met winter opbrengst maximalisatie. Dus alle muren en het dak vol leggen binnen de WAF parameters :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Beer070 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:27:
[...]

Volgens mij gaan veel mensen tegenwoordig voor optimale opbrengt in hartje winter, en niet voor gemiddelde optimalisatie of de zomer. Met grijs weer is clipping voor zover ik heb begrepen minder waarschijnlijk, zolang je maar op je 750 volt komt. Het gemiddelde rendements verlies is in ieder geval ik mijn post 01-01-2027 situatie niet relevant vergelijken met winter opbrengst maximalisatie. Dus alle muren en het dak vol leggen binnen de WAF parameters :-)
De verliezen vinden plaats als de zon ver van het andere dak staat, en resulteren in minder opbrengst vanaf het wel beschenen dak. Contraintuatief enzo.

Concreet dus op momenten dat je het wel goed kan gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:47:
[...]

De verliezen vinden plaats als de zon ver van het andere dak staat, en resulteren in minder opbrengst vanaf het wel beschenen dak. Contraintuatief enzo.

Concreet dus op momenten dat je het wel goed kan gebruiken.
Voor zover ik het heb begrepen zijn er 2 systemen die clipping irritant maken: één is een te laag voltage over de hele string, en de ander is minimum en maximum amperage wat over de string behouden moet worden. Minimaal 13 panelen met genoeg instraling om 750 volt te halen, en de overige panelen kunnen niet te donker zijn anders red je het amperage niet. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Beer070 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:35:
[...]

Voor zover ik het heb begrepen zijn er 2 systemen die clipping irritant maken: één is een te laag voltage over de hele string, en de ander is minimum en maximum amperage wat over de string behouden moet worden. Minimaal 13 panelen met genoeg instraling om 750 volt te halen, en de overige panelen kunnen niet te donker zijn anders red je het amperage niet. Toch?
Bijna. Dakdeel met onvoldoende panelen is afhankelijk van het andere dak voor volgende string spanning. Dat andere dak gaat dat leveren (het systeem gaat echt heel snel aan in de ochtend)

Het onbeschenen dak bepaald dan de stroom, dat klopt. De maximale onbalans tussen de daken is wat straling betreft rond 1:10-1:20. Dus voor een 2x11 systeem met 60V optimizers geeft 11X60=660 en het andere dak maakt (750-660)/11=8,182V per paneel. Het systeem kan dus slechts een onbalans van 8:60 aan, ofwel 1:7,5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:42:
[...]

Bijna. Dakdeel met onvoldoende panelen is afhankelijk van het andere dak voor volgende string spanning. Dat andere dak gaat dat leveren (het systeem gaat echt heel snel aan in de ochtend)

Het onbeschenen dak bepaald dan de stroom, dat klopt. De maximale onbalans tussen de daken is wat straling betreft rond 1:10-1:20. Dus voor een 2x11 systeem met 60V optimizers geeft 11X60=660 en het andere dak maakt (750-660)/11=8,182V per paneel. Het systeem kan dus slechts een onbalans van 8:60 aan, ofwel 1:7,5
uitstekende uitleg!
Die 8.182V moet wel met dezelfde ampere's geleverd worden als wat de 60V panelen opleveren. Stel dat er 440W panelen liggen dan is het amperage 440W/60V = 7.3A. De donkere panelen moeten dan 8.182V met 7.3A leveren, dus 60W. Als de donkere panelen dat niet halen zal de opbrengst van alle panelen worden gereduceerd tot het niveau wat deze dan wel halen. Dat wordt clipping genoemd.
Het aardige is dat wanneer je minimaal 13 panelen op iedere kant hebt, en nog een paar willekeurige panelen op muren, schoorstenen, en ernstig beschaduwde plekken, dat er dan minder probleem is. Het voltage wordt immers gemakkelijk gehaald, en de bulk van het voltage wordt opgeleverd door die 13 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Met die clipping: wat doet de extra investering van de optimizers tov de meeropbrengst in de randen van de opbrengst van het systeem? Oftewel: kan het uit of ga je voor optimaal?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:41
Bij SE zijn de optimisers een integraal onderdeel in het systeem. Zonder optimisers geen SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Simpel360 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:03:
Bij SE zijn de optimisers een integraal onderdeel in het systeem. Zonder optimisers geen SolarEdge.
Er zit een prijsverschil tussen de optimizers… dat prijsverschil is je businesscase… en als je dan ook nog handig in kan kopen is het helemaal de vraag.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Miezie schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:40:
Met die clipping: wat doet de extra investering van de optimizers tov de meeropbrengst in de randen van de opbrengst van het systeem? Oftewel: kan het uit of ga je voor optimaal?
De laatste 8 S500 optimizers waren denk ik 39 euro per stuk? ongeveer zelfde prijs als het paneel, en maar iets duurder dan de platte dak montage. De SE10K omvormer was deze zomer 265 euro. Voor dat geld kon ik me de upgrade van SE8K wel veroorloven. Waarschijnlijk wil niemand meer oude AC omvormers hebben waar geen accu's op kunnen.
Van de upgrade waren er 15 panelen en iets van 20 P370 optimizers over, dus dan wordt het bijna voor de grap muren en balkons volhangen.
Mijn hoop/verwachting is dat het extra oppervlak vooral met donkere/grauwe/mistige dagen nog een klein beetje extra oplevert. Op dit moment doen ze 400Wh/dag waarvan misschien 1 uur in de zon, terwijl de goed geplaatste panelen 2.4Kwh opleveren.
Als het rendement in hartje winter ongeveer 30% van de overige panelen is dan ben ik al hartstikke blij. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:29

BeyondThunder

Lost Lightning

Sinds vandaag deze error op mijn SE5K.
Er is niets veranderd op stroom gebied.
De omvormer al een tijdje uit gehad en weer aan, springt gelijk op deze error

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99Y1Lnz60C99nNDf2wYh5XpLk8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqWpVKW5nggDP4MeoVdvf8pQ.jpg?f=fotoalbum_large

Error code 8x1E
AC Voltage Too Low
Line 3
De omvormer is nog geen jaar oud, vorig jaar onder garantie vervangen.

Heeft iemand een idee of ik dat eenvoudig zelf kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004

Smoke

Maverick Reploid

Je hebt op fase 3 geen of een te lage spanning zitten, enige manier om te controleren welk van de 2 het is is meten. Er is niet toevallig 1 van je fases uitgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Smoke Thanks! AI heeft me inmiddels geholpen en kwam tot dezelfde conclusie ;-)
En het lijkt er op dat 1 fase weg is gevallen, hiervoor moet ik een monteur laten komen denk.
Ik weet niet of het zin heeft in Liander te bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:27:
@Smoke Thanks! AI heeft me inmiddels geholpen en kwam tot dezelfde conclusie ;-)
En het lijkt er op dat 1 fase weg is gevallen, hiervoor moet ik een monteur laten komen denk.
Ik weet niet of het zin heeft in Liander te bellen
Het is technisch waarschijnlijker dat er een draad los zit. (Of misschien is dat alleen bij mij al 3x gebeurd omdat ik slecht ben in vaste koperen aders correct vast te zetten)
Even checken of alles in je omvormer nog goed is aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Volgens mijn slimme meter zijn inderdaad 3 fases beschikbaar. De kap van omvormer gehaald. De draden zitten muurvast. Denk dat ik de elektricien laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:53:
Volgens mijn slimme meter zijn inderdaad 3 fases beschikbaar. De kap van omvormer gehaald. De draden zitten muurvast. Denk dat ik de elektricien laat komen.
Ja kan nog even met een multimeter op de schroeven binnen de omvormer meten. Zou 400 volt tussen de fases moeten zijn.
Als die er op staat dan en de SE ziet het niet dan is het waarschijnlijker dat ie kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Beer070

Toen ik mijn monteur dit plaatje liet zien zei hij gelijk "Net congestie"!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_5HWU1HH4RsWKPNz4f2AGKHSmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xAckdXQzbN8QeeI1s1GZ8eX.png?f=fotoalbum_large

De omvormer is nog geen jaar oud, maar stuk kan altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:52
Zonder meten vind ik dat wat kort door de bocht. Maar het zou zeker kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kan je inloggen op de portal, en grafieken bekijken? Doe eens ac1 ac2 en ac3 voltage.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@teacher Ja, ik kan inloggen. Maar ik kan ac1 ac2 en ac3 voltage niet vinden. Wellicht heb ik de rechten niet? Ik zoek nog even verder.

Edit; ook op het display zelf van de omvormer zie ik negens de voltages van de fases.
Goede reden om een homewizard p1 meter te bestellen ;-)

[ Voor 34% gewijzigd door BeyondThunder op 07-09-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:14:
@teacher Ja, ik kan inloggen. Maar ik kan ac1 ac2 en ac3 voltage niet vinden. Wellicht heb ik de rechten niet? Ik zoek nog even verder.

Edit; ook op het display zelf van de omvormer zie ik negens de voltages van de fases.
Staat in de go app, niet in de mySolarEdge app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:10

Je kan inloggen dan krijg je ook in de kopbalk grafieken te zien en klik hierop.
Bij Inverter klik je op AC-frequenties en hier kan je aanklikken alle fasen of een voor een.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Weet niet of je home assistant hebt, maar daarin kun je met de modbus plug-in voor SolarEdge de waarden ook uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 15:14
Beer070 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:13:
[...]

Ik kijk hier al geruime tijd mee, en peak shaving, clipping, etc zijn dingen die ik inmiddels ken, maar ik kan me zo voorstellen dat als je net begint met PV, dat de solaredge optimizer werking je wellicht nog ontgaat, en dat het verschil tussen 80V en 60V optimizers dus niet vanzelfsprekend duidelijk is.
Ik vind de technische uitleg super duidelijk, maar het staat op best veel verschillende plekken. (Voor zelfbouw de BMS keuze bijvoorbeeld)… of de verschillende solaredge applicaties (SetApp mySolarEdge, go, SiteMapper)
Ik denk dat jullie (en wij allemaal hier) het hartstikke goed doen!
Ik had in 2022 20 x zonnepanelen gekocht met de P401 optimizers. 60 volt. Vorige week een nieuw hybride omvormer SolarEdge Home Hub 3 fase gekocht, inclusief 3 x SolarEdge Home Batterij 4.6kWh en de SolarEdge Inline Energiemeter 3-Fase. Werkt perfect deze set op de p401 optimizers ondanks 60 volt. Ik ga niet het dak op en dan alle zonnepanelen eraf halen om de optimizers te vervangen voor 80 volt. Ik zie daar de noodzaak ook niet van in en het is gigantisch veel werk. Ik zie geen gekke dingen gebeuren in mijn systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ik had in 2022 20 x zonnepanelen gekocht met de P401 optimizers. 60 volt. Vorige week een nieuw hybride omvormer SolarEdge Home Hub 3 fase gekocht, inclusief 3 x SolarEdge Home Batterij 4.6kWh en de SolarEdge Inline Energiemeter 3-Fase. Werkt perfect deze set op de p401 optimizers ondanks 60 volt. Ik ga niet het dak op en dan alle zonnepanelen eraf halen om de optimizers te vervangen voor 80 volt. Ik zie daar de noodzaak ook niet van in en het is gigantisch veel werk. Ik zie geen gekke dingen gebeuren in mijn systeem.
Het maakt in veel gevallen ook niet zo heel veel uit. Bijvoorbeeld als je dak onder een geringe hoek staat. (bij 25 graden). Ook als je de meerderheid op een zuid-kant hebt liggen, en een kleinere groep op een oost of west kant, dan is het effect ook beperkt. Een upgrade naar 80 volt optimizers is vaak niet compatible met oudere optimizer modellen, en de investering van 20x vervangen is maar zeer zelden de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De AC Voltage van alle AB, AN, BC, BN, CA, CN vind je wel via de HomeAssistant Modbus (SolarEdge Modbus Multi via HACS), mocht je die hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Beer070 schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:21:
[...]

Staat in de go app, niet in de mySolarEdge app
Thanks! Lijn 3 is 3.62 volt (1=240.64 2=237.41)
Lijkt me wat weinig.
Nu wachten op de monteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:12:
[...]

Je zegt niets over de oriëntatie van de panelen. 20 panelen met 60V-optimizers is zonder meer prima als de panelen aan allemaal dezelfde oriëntatie hebben. Dan haal je de bedrijfsspanning van de omvormer met gemak, ook bij weinig licht. Problemen ontstaan als de panelen zeer verschillend worden beschenen (bv. 10 op Oost en 10 op West, zie Ronald in "Het grote SolarEdge topic" voor uitleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:29:
[...]

Je zegt niets over de oriëntatie van de panelen. 20 panelen met 60V-optimizers is zonder meer prima als de panelen aan allemaal dezelfde oriëntatie hebben. Dan haal je de bedrijfsspanning van de omvormer met gemak, ook bij weinig licht. Problemen ontstaan als de panelen zeer verschillend worden beschenen (bv. 10 op Oost en 10 op West, zie Ronald in "Het grote SolarEdge topic" voor uitleg).
Zal ik je eerlijk zeggen dat ik daar nu ineens last van heb? Gisteren en eergisteren ging wel goed. Vandaag zie ik dat mijn systeem zeer veel moeite hebt met de opstart van de eerste 10 panelen. Ik heb er 20 totaal en aan allebei de kant van mijn schuine dak dus verdeeld. De eerste 10 krijgen in de ochtend al zon maar de andere 10 pas rond 14:00. Dus ik merk nu beperking. Kijk maar. Dat is wel drama.
Het ging zo goed tot de dag van vandaag 8)7
Pas rond 12:00-13:00 zal dat pas oplopen als de andere 10 beetje zon al gaan pakken.
Installateur zegt net ja dat zou wel kunnen dat je beter 80 volt optimizers dan kan nemen. Ja, wie gaat het dak op en alles eraf halen en weer erop? :'(
Ik zie net dat het gaat oplopen. Andere panelen gaan ook beginnen merk ik. Met 1 fase en een Solaredge 5.0kW HD-Wave had ik hier geen last van natuurlijk. 3 fases heeft de boel wel veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xQ31F4jAdahXRZ_XtI3lIIQsLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6N32tDBCcGefhKmWDsMvcyDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KAeJul2QzQZo1rNkJTGmF9RJyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uUrIZm0lVBCNRaFQAQO4KbW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Draconian op 08-09-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:23
Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:41:
[...]
Zal ik je eerlijk zeggen dat ik daar nu ineens last van heb? Gisteren en eergisteren ging wel goed. Vandaag zie ik dat mijn systeem zeer veel moeite hebt met de opstart van de eerste 10 panelen. Ik heb er 20 totaal en aan allebei
Maar vandaag is het juist veel bewolkter, dan is clipping meestal geen probleem want het gaat om de verhouding van opbrengst tussen panelen. Ook al ligt een deel van de panelen niet in de zon, ze vangen toch wel licht. Maar als de verhouding te groot wordt in combinatie met te weinig panelen aan 1 kant dan pas krijg je clipping.

Ik vind deze pieken die je ziet niet per se gek. Het is namelijk ook zo dat bij bewolkte dagen, als de zon dan een keer goed doorkomt, je wel hogere pieken haalt dan zelfs max-blauwe-hemel opbrengst. De wolken reflecteren dan extra zonlicht naar je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:41:
[...]

Zal ik je eerlijk zeggen dat ik daar nu ineens last van heb? Gisteren en eergisteren ging wel goed. Vandaag zie ik dat mijn systeem zeer veel moeite hebt met de opstart van de eerste 10 panelen. Ik heb er 20 totaal en aan allebei de kant van mijn schuine dak dus verdeeld. De eerste 10 krijgen in de ochtend al zon maar de andere 10 pas rond 14:00. Dus ik merk nu beperking. Kijk maar. Dat is wel drama.
Een 3-fase omvormer met 10 panelen aan elke kant en 60V-optimizers is regelrecht vragen om problemen. 80V-optimizers kunnen wat verlichting brengen, maar goed wordt het ook dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:55:
[...]

Een 3-fase omvormer met 10 panelen aan elke kant en 60V-optimizers is regelrecht vragen om problemen. 80V-optimizers kunnen wat verlichting brengen, maar goed wordt het ook dan niet.
Dat blijkt. Ging een week goed. Nu pas vanaf 11:55 heb ik vol vermogen. De start in de ochtend vandaag was dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
mdvmine schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:52:
[...]

Maar vandaag is het juist veel bewolkter, dan is clipping meestal geen probleem want het gaat om de verhouding van opbrengst tussen panelen. Ook al ligt een deel van de panelen niet in de zon, ze vangen toch wel licht. Maar als de verhouding te groot wordt in combinatie met te weinig panelen aan 1 kant dan pas krijg je clipping.

Ik vind deze pieken die je ziet niet per se gek. Het is namelijk ook zo dat bij bewolkte dagen, als de zon dan een keer goed doorkomt, je wel hogere pieken haalt dan zelfs max-blauwe-hemel opbrengst. De wolken reflecteren dan extra zonlicht naar je.
Het rare is dat gisteren er totaal geen problemen waren. Maar vandaag was de hele ochtend ook een blauwe lucht. Duidelijk verschil met gisteren. Al met al mag ik niet klagen denk. Ik merk dat van 1 fase naar 3 fase de opstart wat langzamer is geworden maar dat mag de pret niet bederven. Plus nu zie ik inderdaad wolken komen dus dan krijg je hetzelfde als op 6 september.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKu2SNcM5PV1Z8wsaBkTgmXao9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGPH71tEE5TQNOaIMlchaZfT.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens wel bizar hoe geavanceerd de Inline meter is van Solar Edge. De Toon energiemeter van Eneco ziet precies dezelfde opwek als de omvormer geeft aan mijn huishouden. De rest gaat naar de batterij en dat ziet Toon niet. Pas als de batterij vol is gaat alles naar het net en huishouden. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd ;) In principe heb ik niets meer aan de Toon. Waardeloze toevoeging nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Draconian op 08-09-2025 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Dit is dus wat we bedoelen met de middelvinger van een in de knel zittend SE-systeem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/macUHS3YXQe7OzPBf-z0jv3DH28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XEUkIJFd5UllDlnEFb4iFUxP.png?f=user_large

De oranje lijn is de opbrengst uit diffuus licht. Dat valt op zowel het beschenen als onbeschenen dakdeel.
De rode lijn is hoe de opbrengst curve er uit had moeten zien.

Je mist dus op zonnige dagen 20%... Dat zal 3-5% op jaarbasis zijn...
Het ergste is dat de opbrengst mist als de absolute opbrengst laag is, en je eigen verbruik er dus makkelijker overheen gaat. Dan moet je of gaan importeren, of de accu belasten... Waardoor je dus meer capaciteit in de accu nodig hebt...

Er zitten dus altijd kosten aan een fout ontwerp... en dit is er gewoon een van.

Waarom is dit systeem van een enkelfase naar 3-fase gegaan? er kunnen toch prima accu's op de enkelfase :?
Als het op initiatief installateur gegaan is, dan had hij hier minimaal voor moeten waarschuwen... maar als ik dit professioneel zou doen zou ik de opdracht gewoon weigeren... Ik zou er dermate niet achter staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-09-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Ronald schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:17:
Dit is dus wat we bedoelen met de middelvinger van een in de knel zittend SE-systeem
[Afbeelding]

De oranje lijn is de opbrengst uit diffuus licht. Dat valt op zowel het beschenen als onbeschenen dakdeel.
De rode lijn is hoe de opbrengst curve er uit had moeten zien.

Je mist dus op zonnige dagen 20%... Dat zal 3-5% op jaarbasis zijn...
Het ergste is dat de opbrengst mist als de absolute opbrengst laag is, en je eigen verbruik er dus makkelijker overheen gaat. Dan moet je of gaan importeren, of de accu belasten... Waardoor je dus meer capaciteit in de accu nodig hebt...

Er zitten dus altijd kosten aan een fout ontwerp... en dit is er gewoon een van.

Waarom is dit systeem van een enkelfase naar 3-fase gegaan? er kunnen toch prima accu's op de enkelfase :?
Bedankt voor de duidelijk uitleg. In de toekomst zou ik dus toch moeten denken aan 80 volt optimizers om dit probleem aan te pakken. De rode bolling had ik inderdaad wel met de 1 fase omvormer. Sinds de 3 fase niet meer. Jouw uitleg is wel heel duidelijk eigenlijk. _/-\o_
Ronald schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:17:

Als het op initiatief installateur gegaan is, dan had hij hier minimaal voor moeten waarschuwen... maar als ik dit professioneel zou doen zou ik de opdracht gewoon weigeren... Ik zou er dermate niet achter staan.
Omdat ik aan 1 fase niet meer genoeg had vanwege uitbreiding in huis zoals een warmtepomp, kookplaat en split airco. Dan nog de zonnepanelen over 1 fase. Ook zei Westland Infra dat het een fabel is dat je over 1 fase in je eigen meterkast gaat salderen ook al heb je 3 fases. Dat verhaal was de wereld in geholpen maar klopt niet.

Ben nu bezig met de installateur voor extra panelen om de voltage te verhogen. 2 panelen erbij naar het zuiden toe.

[ Voor 24% gewijzigd door Draconian op 08-09-2025 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:24:
[...]

Bedankt voor de duidelijk uitleg. In de toekomst zou ik dus toch moeten denken aan 80 volt optimizers om dit probleem aan te pakken. De rode bolling had ik inderdaad wel met de 1 fase omvormer. Sinds de 3 fase niet meer. Jouw uitleg is wel heel duidelijk eigenlijk. _/-\o_
80V-optimizers (bv. S500B) zullen wel verlichting brengen (pun intended), maar gaan je probleem niet echt oplossen. Voor een goed werkend systeem heb je meer panelen per kant nodig. Daar moet je natuurlijk wel plaats voor hebben. Was de overstap naar 3-fase je eigen idee of was dat het advies van een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:41:
[...]

80V-optimizers (bv. S500B) zullen wel verlichting brengen (pun intended), maar gaan je probleem niet echt oplossen. Voor een goed werkend systeem heb je meer panelen per kant nodig. Daar moet je natuurlijk wel plaats voor hebben. Was de overstap naar 3-fase je eigen idee of was dat het advies van een installateur?
Eigen idee en ook van diegene die mijn groepenkast had vervangen voor een compleet nieuwe. Vanwege alle spullen in mijn huis. Ik wil volgend jaar nog een extra warmtepomp erbij. Tapwater en CV gescheiden.

Nu bezig met extra zonnepanelen. Kosten toch geen drol meer. 50 euro stuk. Heb nog plek voor meer panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:44:
[...]

Eigen idee en ook van diegene die mijn groepenkast had vervangen voor een compleet nieuwe. Vanwege alle spullen in mijn huis. Ik wil volgend jaar nog een extra warmtepomp erbij. Tapwater en CV gescheiden.

Nu bezig met extra zonnepanelen. Kosten toch geen drol meer. 50 euro stuk. Heb nog plek voor meer panelen.
Wat zou die scheiding je opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44

Omdat ik aan 1 fase niet meer genoeg had vanwege uitbreiding in huis zoals een warmtepomp, kookplaat en split airco. Dan nog de zonnepanelen over 1 fase. Ook zei Westland Infra dat het een fabel is dat je over 1 fase in je eigen meterkast gaat salderen ook al heb je 3 fases. Dat verhaal was de wereld in geholpen maar klopt niet.
Huh wat? :? Je saldeert de fases altijd gewoon op de meter. Nu en in de toekomst.

Je kan dus prima 1 fase PV (weliswaar tot max 4000VA) hebben op een 3-fase installatie.

Maargoed, nu zit je er mee, dan is extra panelen wel de beste oplossing. Maar dat mogen er dan wel wat meer zijn dan 2 in dit geval. Ik zou er iig op staan dat je installateur vooraf even een designer rapport gaat aanleveren waarin ie aantoont dat dit systeem straks wel goed gaat presteren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Het is maar een halve fabel. Er is hier namelijk sprake van verkeerd woordgebruik en dientengevolge spraakverwarring.

Salderen betekent bij energiebedrijven dat geregistreerde afgenomen energie en teruggeleverde energie tegen elkaar worden weggestreept. Dat gebeurt inderdaad niet meer (vanaf 2027 formeel niet meer, nu door de terugleververgoedingen feitelijk ook al niet meer). Maar zowel de afgenomen energie als de teruggeleverde energie wordt over de drie fasen gezamenlijk berekend volgens de Ferrarismethode i.p.v. apart geregistreerd. Dit wordt ten onrechte salderen over de fasen genoemd. Een gesprek met het energiebedrijf gaat daardoor de mist in.

Die Ferrarismethode is ook wat de oude draaischijfmeters deden. Voor de slimme meter was dit een ontwerpeis om te voorkomen dat klanten voordeel of nadeel zouden hebben van de overstap naar de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:52:
[...]

Wat zou die scheiding je opleveren?
Dan wijk ik af van deze Solar Edge topic :*) Laten we alleen over zonnestroom hier hebben. Geen warmtepompen. Extra panelen gaat het probleem verhelpen. Heb nu te weinig op het zuiden. Wel bij dezelfde p401 optimizers houden vanwege eenheid. Gaat alleen om meer voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:56:
[...]

Dan wijk ik af van deze Solar Edge topic :*) Laten we alleen over zonnestroom hier hebben. Geen warmtepompen. Extra panelen gaat het probleem verhelpen. Heb nu te weinig op het zuiden. Wel bij dezelfde p401 optimizers houden vanwege eenheid. Gaat alleen om meer voltage.
Het wijkt af, maar je meterkast ombouwen van 1 naar 3 fase is wel relevant en de redenen daarvoor… die scheiding vind ik persoonlijk wel boeiend dan. Ik kan het me niet zo goed voorstellen. Maar eens verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RonJ schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:55:
[...]

Maargoed, nu zit je er mee, dan is extra panelen wel de beste oplossing. Maar dat mogen er dan wel wat meer zijn dan 2 in dit geval. Ik zou er iig op staan dat je installateur vooraf even een designer rapport gaat aanleveren waarin ie aantoont dat dit systeem straks wel goed gaat presteren.
Met 60V-optimizers is 16 panelen aan elke kant de geen-gezeuroplossing, met 80V-optimizers 14 panelen. Het mag waarschijnlijk een onsje minder zijn, maar geen pond zoals nu het geval is. In elk geval is het verstandig om een nieuwe ontwerp eerst door Designer te halen i.p.v. blind panelen bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:04:
[...]
Met 60V-optimizers is 16 panelen aan elke kant de geen-gezeuroplossing, met 80V-optimizers 14 panelen.
Dat is weer het andere uiterste, bij 12 panelen 60V is de verhouding ook al 1 op 24: 60/((750-12*60)/12). Daar kom je echt wel een heel eind mee. Het is wel zo dat de optimizers efficiënter zijn bij downconversie van de spanning, dus meer panelen helpt wel daar nog met rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:04:
[...]

Met 60V-optimizers is 16 panelen aan elke kant de geen-gezeuroplossing, met 80V-optimizers 14 panelen. Het mag waarschijnlijk een onsje minder zijn, maar geen pond zoals nu het geval is. In elk geval is het verstandig om een nieuwe ontwerp eerst door Designer te halen i.p.v. blind panelen bij te plaatsen.
Dat dus (designer rapport is leading). Van 10 naar 12 is icm een dak op Noord imho nog steeds veel te krap. Afhankelijk van de exacte ligging en dakhoek zal je overigens aan de andere kant dezelfde problematiek hebben. Als die zijde pas na 14u gaat meedoen wil je ook dat die zolang mogelijk doorgaat.

In dit geval zal je waarschijnlijk sowieso veel kwijt zijn aan "overhead", als je toch aan de gang moet zou ik dat niet voor 2 paneeltjes doen maar het meteen goed aanpakken.

[ Voor 25% gewijzigd door RonJ op 08-09-2025 13:20 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mdvmine schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:12:
Dat is weer het andere uiterste,
Ik neem aan elke kant gewoon het officiële minimum van SolarEdge. Daarom zeg ik ook dat het een onsje minder mag zijn.
bij 12 panelen 60V is de verhouding ook al 1 op 24: 60/((750-12*60)/12). Daar kom je echt wel een heel eind mee.
Die formule gaat triviaal de mist in bij een paneel meer: 750 - 13 * 60 = -30 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:42:
Die formule gaat triviaal de mist in bij een paneel meer: 750 - 13 * 60 = -30 :?
Die formule rekent de maximale verhouding van lichtinval uit als je op 2 kanten zonnepanelen hebt. Je vult het aantal aan de zonkant en schaduwkant in (dit geval 2 keer 12). Als de verhouding van lichtinval hoger is dan het maximale, dan heb je clipping. Bij 13 panelen is de maximale verhouding in feite oneindig. Dat klopt ook, want 13 panelen maken samen al meer dan 750V als het moet, dus de panelen aan de andere kant hoeven niks te doen om toch te voldoen aan 750V. Maar voor een systeem dat alleen maar 13 panelen zou hebben dan heb je geen enkele marge meer en draait continu op hoge optimizer spanning dus dat is zeker niet aan te raden (en SE eist dan ook minimaal 16).

Als de lichtinval aan allebei de kanten gelijk is, dan is de optimizerspanning 750/24 = 31,25 V per optimizer. Dat is iets hoger dan een typisch paneel (ten minste de variant die ik heb). Liever heb je 27V of lagere optimizerspanning zou ik zeggen, (~30V paneel - 10%) dat zou betekenen 28 panelen totaal. Maar er zijn ook andere panelen met hogere typische paneelspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:42:
[...]

Ik neem aan elke kant gewoon het officiële minimum van SolarEdge. Daarom zeg ik ook dat het een onsje minder mag zijn.

[...]

Als je een 20 vs 2 verdeling hebt maakt het ook niet zo veel meer uit. Die twee panelen zullen wat verliezen op het moment dat er veel zon alleen op die panelen staat, maar het verlies door clipping daarvan is relatief beperkt, aangezien ze op zichzelf toch al niet heel veel dragen.
Vooral in symmetrische opstellingen oost/west of noord/zuid zorgt clipping voor meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
mdvmine schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:02:
[...]

Die formule rekent de maximale verhouding van lichtinval uit als je op 2 kanten zonnepanelen hebt. Je vult het aantal aan de zonkant en schaduwkant in (dit geval 2 keer 12). Als de verhouding van lichtinval hoger is dan het maximale, dan heb je clipping. Bij 13 panelen is de maximale verhouding in feite oneindig. Dat klopt ook, want 13 panelen maken samen al meer dan 750V als het moet, dus de panelen aan de andere kant hoeven niks te doen om toch te voldoen aan 750V. Maar voor een systeem dat alleen maar 13 panelen zou hebben dan heb je geen enkele marge meer en draait continu op hoge optimizer spanning dus dat is zeker niet aan te raden (en SE eist dan ook minimaal 16).

Als de lichtinval aan allebei de kanten gelijk is, dan is de optimizerspanning 750/24 = 31,25 V per optimizer. Dat is iets hoger dan een typisch paneel (ten minste de variant die ik heb). Liever heb je 27V of lagere optimizerspanning zou ik zeggen, (~30V paneel - 10%) dat zou betekenen 28 panelen totaal. Maar er zijn ook andere panelen met hogere typische paneelspanning.
Volgens mij is de paneel spanning onafhankelijk van de optimizer spanning, maar ik kan het volledig mis hebben.
Voor de string zou ik juist zeggen dat je het liefst en zo hoog mogelijke (richting =>1000V) spanning zou willen hebben om de ampères lager te houden. meer ampere is meer verlies in je kabel toch? Vanzelfsprekend binnen de condities van clipping en string ampères..
Ik ben geen echte SolarEdge expert, dit is dan misschien ook wel een vraag aan mensen die het mogelijk beter weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
Beer070 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:20:
[...]
Volgens mij is de paneel spanning onafhankelijk van de optimizer spanning, maar ik kan het volledig mis hebben.
Voor de string zou ik juist zeggen dat je het liefst en zo hoog mogelijke (richting =>1000V) spanning zou willen hebben om de ampères lager te houden. meer ampere is meer verlies in je kabel toch? Vanzelfsprekend binnen de condities van clipping en string ampères..
Ik ben geen echte SolarEdge expert, dit is dan misschien ook wel een vraag aan mensen die het mogelijk beter weten.
Paneel en optimizerspanning zijn inderdaad onafhankelijk. Elke optimizer converteert van paneelspanning naar een eigen spanning.

De totale stringspanning staat vast. (Zie topicstart "SolarEdge omvormers verwachten een vaste string spanning."). ~390V voor 1 fase (deze zie ik zelf thuis) of 3-fase shortstring; en ~750V voor 3-fase (niet-shortstring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En belangrijk om in je achterhoofd te houden: in de string (want solaredge is toch echt een stringsysteem) is de stroom altijd gelijk. Kan een groepje optimizers maar 2 ampere maken, is je hele string 2 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
teacher schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:08:
En belangrijk om in je achterhoofd te houden: in de string (want solaredge is toch echt een stringsysteem) is de stroom altijd gelijk. Kan een groepje optimizers maar 2 ampere maken, is je hele string 2 ampere.
Voor zover ik heb kunnen zien schakelen de optimizers uit (en in pass-through) als ze de ampères niet halen.
Maar ik heb daar eigenlijk nooit onderbouwing voor gezien, behalve mijn eigen ervaring dat ik soms van donkere panelen urenlang geen data krijg, misschien zijn het gewoon mijn slechte optimizers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Beer070 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:14:
[...]

Voor zover ik heb kunnen zien schakelen de optimizers uit (en in pass-through) als ze de ampères niet halen.
Maar ik heb daar eigenlijk nooit onderbouwing voor gezien, behalve mijn eigen ervaring dat ik soms van donkere panelen urenlang geen data krijg, misschien zijn het gewoon mijn slechte optimizers..
Mijn optimizers schakelen eigenlijk nooit uit…

Ik heb af en toe een optimizer op 1,5-2V mee draaien (paneel in schaduw schoorsteen) Dat gaat prima omdat mijn systeem enorm ruim in de jas zit (20 panelen op een short string, dus 375V stringspanning)

Ik zie ook af en toe (korte) pieken tot diep in de 50V... Ofwel: ik zou heel beperkt clipping hebben met een 750V omvormer (Ruim meer dan 80V nodig). Dat is ook wat ik berekend had op basis van de difuus/directe stralingsniveaus uit de PVGis data van de EU. https://joint-research-ce...formation-system-pvgis_en

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 08-09-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:42
Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:56:
[...]

Ik had hetzelfde opstart probleem; daarom 6 panelen op Oost uitgebreid naar 12. Op de westkant lagen al 22. Daarna was het een heel stuk beter!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

BeyondThunder schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:16:
[...]

Thanks! Lijn 3 is 3.62 volt (1=240.64 2=237.41)
Lijkt me wat weinig.
Nu wachten op de monteur.
@teacher en @Beer070 Bedankt voor de hulp en inzichten.
Ik heb vandaag (in overleg met de monteur) de kap van de omvormer gehaald en de inkomende lijnen gemeten. Ik meet tussen overal de juiste spanning, 240 volt en 400 volt tussen de fases. Het probleem zit dus echt in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:20:
[...]

@teacher en @Beer070 Bedankt voor de hulp en inzichten.
Ik heb vandaag (in overleg met de monteur) de kap van de omvormer gehaald en de inkomende lijnen gemeten. Ik meet tussen overal de juiste spanning, 240 volt en 400 volt tussen de fases. Het probleem zit dus echt in de omvormer.
sterkte en succes.
Laat je niet een nieuwe vergelijkbare omvormer door de installateur aansmeren tegen het 'prijslijst' tarief.
Er zijn nog best wat leuke aanbiedingen van bestaande oudere varianten die veel geld kunnen schelen:
bijvoorbeeld deze voor 245 euro:
https://sunnergie.nl/prod...-met-draadloos-energynet/

(nou zou ik het misschien niet van die site kopen, maar even ter illustratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Beer070 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:29:
[...]

sterkte en succes.
Laat je niet een nieuwe vergelijkbare omvormer door de installateur aansmeren tegen het 'prijslijst' tarief.
Er zijn nog best wat leuke aanbiedingen van bestaande oudere varianten die veel geld kunnen schelen:
bijvoorbeeld deze voor 245 euro:
https://sunnergie.nl/prod...-met-draadloos-energynet/

(nou zou ik het misschien niet van die site kopen, maar even ter illustratie)
Nou, de omvormer hangt er nog geen jaar. Vorig jaar heeft de vorige omvormer de geest gegeven (na 7 jaar). Dus ik verwacht dat deze ook gewoon vervangen of gerepareerd gaat worden onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Defect binnen 1 jaar wil zeggen dat je mag aannemen dat het defect er al was bij aankoop. Dus omruilen met dichte knip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, dit was al een vervangende omvormer, dus ik vermoed dat SolarEdge een (slecht) gereviseerd model heeft gestuurd vorig jaar. Die dingen zijn gemaakt om 15 tot 20 jaar te draaien.

Edit; maar wel een goede reden om een homewizard p1 meter aan te schaffen. Dan kan ik namelijk wel de fasespanning zien op de slimme meter (en de rest)

[ Voor 30% gewijzigd door BeyondThunder op 08-09-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

BeyondThunder schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:48:
Ja, dit was al een vervangende omvormer, dus ik vermoed dat SolarEdge een (slecht) gereviseerd model heeft gestuurd vorig jaar.
Het serienummer vertelt je wanneer de omvormer is geproduceerd, zie https://knowledge-center....er-manufacturing-date.pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:14:
[...]

Het serienummer vertelt je wanneer de omvormer is geproduceerd, zie https://knowledge-center....er-manufacturing-date.pdf.
Alleen bij refurbished omvormers (en eentje met display van een jaar oud is een refurbished) zegt je dat dan weer niets, alleen wanneer deze in zijn refurbished vorm gemaakt is. Dit soort zaken is trouwens niet te repareren, de installateur kan gewoon een RMA aanvragen bij SolarEdge met foto's van de spanningsmetingen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:48:
Ja, dit was al een vervangende omvormer, dus ik vermoed dat SolarEdge een (slecht) gereviseerd model heeft gestuurd vorig jaar. Die dingen zijn gemaakt om 15 tot 20 jaar te draaien.

Edit; maar wel een goede reden om een homewizard p1 meter aan te schaffen. Dan kan ik namelijk wel de fasespanning zien op de slimme meter (en de rest)
Ik heb nog een nieuwe Solaredge meter liggen. Als je die wil overnemen kan je me een dm sturen. Was ooit bedoeld van voordat ik iets met victron spulletjes kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Hoe stel je dat trouwens in dat de thuisaccu van Solar Edge met negatieve stroomprijzen kan opladen? Collega liet gisteren zijn setup zien van Sessy en deze is zo slim ingesteld dat met negatieve prijzen de accu automatisch oplaadt. Zijn Sessy zit direct op de meterkast terwijl hij optimizers heeft van Solar Edge dus veel meer omzetverlies heeft hij. Maar dat slim laden is wel weer een handige toevoeging.

Enige zinvolle instelling lijkt alleen "eigen gebruik maximaliseren" te zijn. ToU is gelijk overdag vol vermogen batterij ontladen naar het net. Dat schiet ook niet op.

[ Voor 25% gewijzigd door Draconian op 09-09-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:30:
Hoe stel je dat trouwens in dat de thuisaccu van Solar Edge met negatieve stroomprijzen kan opladen? Collega liet gisteren zijn setup zien van Sessy en deze is zo slim ingesteld dat met negatieve prijzen de accu automatisch oplaadt. Zijn Sessy zit direct op de meterkast terwijl hij optimizers heeft van Solar Edge dus veel meer omzetverlies heeft hij. Maar dat slim laden is wel weer een handige toevoeging.

Enige zinvolle instelling lijkt alleen "eigen gebruik maximaliseren" te zijn. ToU is gelijk overdag vol vermogen batterij ontladen naar het net. Dat schiet ook niet op.
Juist time of use is de instelling voor alle slimme acties met tarieven, in combinatie met de juiste instellingen voor je energietarieven. Met eigen gebruik maximaliseren sla je alle zonnestroom op en verder niet zoveel.

Time of Use heeft wel wat inleertijd nodig, zodat hij ook nog wat leuke handel voor je doet (daarom ontlaad hij ook uit zichzelf volle bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat gaat in principe vanzelf inderdaad.
Nu zie ik dat gisteravond bij de hoge prijs de accu niet ontlaadt heeft, wat normaal regelmatig wel gebeurt. Ik zie wel dat de accu nu nog steeds ontlaadt omdat er niet genoeg opwek is.

De ervaring leert dat Solaredge duurzaamheid einigszins boven geld verdienen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
janne_nl schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:08:
Dat gaat in principe vanzelf inderdaad.
Nu zie ik dat gisteravond bij de hoge prijs de accu niet ontlaadt heeft, wat normaal regelmatig wel gebeurt. Ik zie wel dat de accu nu nog steeds ontlaadt omdat er niet genoeg opwek is.

De ervaring leert dat Solaredge duurzaamheid einigszins boven geld verdienen zet.
Wat ik ook irritant vind is dat ik alleen deze opties heb in de mobiele app om te veranderen van settings thuisbatterij? Op https://monitoring.solaredge.com/ zie ik nergens de optie om dat aan te passen. Nu sta ik op eigen gebruik maximaliseren maar met slechte dagen wil ik op eigen initiatief even snel de batterij opladen door op handmatige controle te zetten. Maar dat kan alleen in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat kan volgens mij nauwelijks. Ik blijf zo veel mogelijk van de settings af, uiteindelijk scheelt dat in geld vaak maar een beetje.

Maar ik zou soms wel graag wat hulpsettings hebben, zoals vanavond ga ik veel stroom verbruiken, zorg dat de accu op tijd vol is. (Denk aan een sauna of toch de auto (beperkt) laden).

Je kunt intussen wel de settings van het laden aanpassen via de app en de webinterface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:24:
[...]

Wat ik ook irritant vind is dat ik alleen deze opties heb in de mobiele app om te veranderen van settings thuisbatterij? Op https://monitoring.solaredge.com/ zie ik nergens de optie om dat aan te passen. Nu sta ik op eigen gebruik maximaliseren maar met slechte dagen wil ik op eigen initiatief even snel de batterij opladen door op handmatige controle te zetten. Maar dat kan alleen in de app?
Waarom zou je dat willen? Het kan gemakkelijk met huisautomatisering in home assistant. Web of app niet.

Als je time of use / de AI het werk laat doen zul je zien dat het zonder moeite je met zonnestroom op 95% zelfconsumptie draait en dat hij ook goedkoop inkoopt in de winter voor je.

Lazy mode on zou ik zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Precies @Miezie in de basis gaat het prima en kun je er beter vanaf blijven een een tijdje (zeker in het begin) zn gang laten.

Met de voorkennis die we zelf hebben kun je soms wat winnen, maar niet heel veel. De optie om de accu niet mee de auto te laten laden is al een hele prima. Ik heb alleen nog niet gezien dat en of ik die zelf met (in mijn geval) Domoticz kan sturen.

• Draconian
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:41:
[...]

28 september komt eerst de dakdekker nieuw dakleer branden op het dakkapel en dan komen er meer panelen bij. Ik heb er alleen last van met zon in de ochtend maar dagen zoals gisteren niet wat ook logisch is. De thuisbatterij blijft het ook super doen met alleen zonnestroom laden want hiervoor is daglicht al genoeg met 20 panelen. Vol zon is niet nodig om binnen een dag 13,8 kW op te laden. Op het dakkapel komt na het nieuwe dakleer 2 panelen erbij en dan op het schuine dak ook 2 panelen. Omdat ik al 20 x P401 optimizers heb komen op de nieuwe panelen de S500 optimizers te zitten. Dat zei in ieder geval de installateur.

Onderstaande is van gisteren met veel bewolking. Nog steeds 0% afname van het net. Thuisbatterij nu nog 52% vol. Enige wat ik nog moet vernieuwen in huis is de condensdroger voor een warmtepompdroger. Dat is een flinke verbruiker. Nu gaan er ook verhalen rond dat salderen mogelijk niet kan verdwijnen in 2027? Omdat een half miljoen huishoudens nog steeds een analoge meter hebben dus hun salderen altijd, en dan nog een aantal oude energiecontracten welke bij niet verlengen de regels van salderen blijven gelden.

Dan nog een vraag. Hoe kunnen de netbeheerkosten zo hoog zijn maandelijks? Stel je bent volledig offgrid met Solar Edge en dan maandelijks toch nog flink kwijt zijn? Ik heb hier nooit bij stilgestaan deze vaste lasten. Tweede screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34cGJvD1v7NQTLnYOQhgt3_-v3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PsfCLt5QwLwqjAvfD4GCC4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2U9WEcDHn_1HDgPY5gea2C7X1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4kMlKonkQkNF5G3I293KkLSt.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Draconian op 10-09-2025 07:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:18:
[...]

28 september komt eerst de dakdekker nieuw dakleer branden op het dakkapel en dan komen er meer panelen bij. Ik heb er alleen last van met zon in de ochtend maar dagen zoals gisteren niet wat ook logisch is. De thuisbatterij blijft het ook super doen met alleen zonnestroom laden want hiervoor is daglicht al genoeg met 20 panelen. Vol zon is niet nodig om binnen een dag 13,8 kW op te laden. Op het dakkapel komt na het nieuwe dakleer 2 panelen erbij en dan op het schuine dak ook 2 panelen. Omdat ik al 20 x P401 optimizers heb komen op de nieuwe panelen de S500 optimizers te zitten. Dat zei in ieder geval de installateur.

Onderstaande is van gisteren met veel bewolking. Nog steeds 0% afname van het net. Thuisbatterij nu nog 52% vol. Enige wat ik nog moet vernieuwen in huis is de condensdroger voor een warmtepompdroger. Dat is een flinke verbruiker. Nu gaan er ook verhalen rond dat salderen mogelijk niet kan verdwijnen in 2027? Omdat een half miljoen huishoudens nog steeds een analoge meter hebben dus hun salderen altijd, en dan nog een aantal oude energiecontracten welke bij niet verlengen de regels van salderen blijven gelden.

Dan nog een vraag. Hoe kunnen de netbeheerkosten zo hoog zijn maandelijks? Stel je bent volledig offgrid met Solar Edge en dan maandelijks toch nog flink kwijt zijn? Ik heb hier nooit bij stilgestaan deze vaste lasten. Tweede screenshot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Omdat je niet off-grid bent… die netbeheerkosten zullen zelfs nog omhoog gaan. Het zijn de kosten om ons gezamenlijke stroomnet te bouwen en te onderhouden.

Er zal wel een boete komen voor de analoge meter weigeraars… vanaf 2026 is digitaal verplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
@Draconian en dan sta je vast ook niet stil bij het feit dat je € 635,19 per jaar (~53 per maand) aan vermindering energiebelasting krijgt, wat die 2 vaste lasten uit je screenshot volledig compenseert.

[ Voor 29% gewijzigd door Rouske op 10-09-2025 08:22 ]

• Beer070
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De netbeheer kosten bestaan uit een aantal delen:
1) vastrecht. Dit is een wettelijk bepaald deel wat door de netbeheerder gevraagd mag worden om aangesloten te zijn
2) het beheer op jouw aansluiting. Hier mogen ze nog wat extra’s voor vragen (bijvoorbeeld voor het aflezen van jouw meter als je nog een analoge meter hebt)
3) huur van de meter. Weer een beetje extra
Alles bij elkaar is het al gauw 500 euro. Om dit een beetje te compenseren is het verstandig om tenminste 1kwh per jaar te gebruiken, op basis hiervan krijg je een milieu korting van bijna 600 euro waardoor die kosten weer wegvallen. Ik ben dat afgelopen jaarrekening vergeten en dat was dus een duur grapje.
Als je helemaal off-grid gaat dan weet ik niet wat er gebeurt met je aansluiting en contract. Zou me niks verbazen als ze de afsluit/aansluit kosten zo hoog maken dat je beter 3 jaar kan doorbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Rouske schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:17:
@Draconian en dan sta je vast ook niet stil bij het feit dat je € 635,19 per jaar krijgt aan teruggave (vermindering energiebelasting).
Die krijg je alleen als je tenminste 1kwh gebruikt hebt. Met 0 kWh gebruik krijg je die niet.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
Beer070 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:23:
[...]
Die krijg je alleen als je tenminste 1kwh gebruikt hebt. Met 0 kWh gebruik krijg je die niet.
Die voorwaarde was mij onbekend, maar hoe kom je bij de term 'milieu korting' :?
Overal spreekt men over vermindering energiebelasting.... (in 2023 was het inderdaad bijna 600 euro, tegenwoordig meer)

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 10-09-2025 08:36 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Nu gaan er ook verhalen rond dat salderen mogelijk niet kan verdwijnen in 2027?
Sommige partijen gebruiken het in de verkiezingscampagne. Wat ze niet vertellen is dat de salderingsregeling feitelijk al is afgeschaft door de terugleververgoedingen.
Omdat een half miljoen huishoudens nog steeds een analoge meter hebben dus hun salderen altijd, en dan nog een aantal oude energiecontracten welke bij niet verlengen de regels van salderen blijven gelden
Alle draaischijfmeters moeten worden vervangen voor eind 2026. Weigeren mag niet meer. De enige reden om het formele einde van de salderingsregeling nog even op te schuiven is dat het bij gebrek aan monteurs gewoon niet lukt om de al die draaischijfmeters tijdig te vervangen.
Miezie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:08:
Er zal wel een boete komen voor de analoge meter weigeraars… vanaf 2026 is digitaal verplicht.
Die boete is al aangekondigd. De hoogte moet nog worden vastgesteld.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
Miezie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:53:
[...]

Waarom zou je dat willen? Het kan gemakkelijk met huisautomatisering in home assistant. Web of app niet.

Als je time of use / de AI het werk laat doen zul je zien dat het zonder moeite je met zonnestroom op 95% zelfconsumptie draait en dat hij ook goedkoop inkoopt in de winter voor je.

Lazy mode on zou ik zeggen…
Mooi te lezen dat de AI van SE goed werkt! Heb zelf een SE systeem, 19 panelen van 430WP. De teller staat dit jaar op bijna 6500kWh dus gaat naar verwachting.

Ik zit me al een tijdje in te lezen in de verschillende mogelijkheden (marstek, sigstore, SE) en neig toch iedere keer weer naar SE juist vanwege de naadloze integratie met het SE systeem. Vooral dat ik een 'zero export' in kan stellen of beperking bij negatieve tarieven. Kan nu ook al, maar de integratie met een accu is met bv Sigstore toch een stuk lastiger.

Ik had echter ergens gelezen dat SE dit jaar met een nieuwe versie van de 48V batterij uit zou komen, meer een stapelbaar geheel met geintegreerde omvormer. Iemand daar meer detail van vernomen?

[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 10-09-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:41:
[...]

Mooi te lezen dat de AI van SE goed werkt! Heb zelf een SE systeem, 19 panelen van 430WP. De teller staat dit jaar op bijna 6500kWh dus gaat naar verwachting.

Ik zit me al een tijdje in te lezen in de verschillende mogelijkheden (marstek, sigstore, SE) en neig toch iedere keer weer naar SE juist vanwege de naadloze integratie met het SE systeem. Vooral dat ik een 'zero export' in kan stellen of beperking bij negatieve tarieven. Kan nu ook al, maar de integratie met een accu is met bv Sigstore toch een stuk lastiger.

Ik had echter ergens gelezen dat SE dit jaar met een nieuwe versie van de 48V batterij uit zou komen, meer een stapelbaar geheel met geintegreerde omvormer. Iemand daar meer detail van vernomen?
Laat je vooral voorlichten door een installateur. Het kan nog wel ff duren, maar er komt nieuw spul. 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De wetgeving voor de saldering is er ook al door, dus terugdraaien zal niet snel gebeuren. Populisme ligt weer op de loer deze weken. Laat ze maar doorzetten met afschaffen! Beter voor ons allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 10-09-2025 10:10 ]

• Beer070
Miezie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:59:
De wetgeving voor de saldering is er ook al door, dus terugdraaien zal niet snel gebeuren. Populisme ligt weer op de loer deze weken. Laat ze maar doorzetten met afschaffen! Beter voor ons allemaal.
Ik denk dat het afschaffen van de saldering van belasting er vooral voor gaat zorgen dat de prijzen in de piek omhoog gaan. Iedereen met een accu zal dan zelf minder uitgeven (we kunnen op het lage tarief nog steeds inkopen), en relatief meer terugkrijgen voor dure uren (de belasting wordt gewoon in de prijs verrekend).
De markt voor energie wordt bij hoge prijzen bepaald door de aanbiedende kant, en bij lage prijzen door de vraag kant. Als er extra belasting komt, dan gaat uiteindelijk de vraag kant dat betalen, niet de aanbieders.

• mdvmine
Beer070 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:28:
[...]
Ik denk dat het afschaffen van de saldering van belasting er vooral voor gaat zorgen dat de prijzen in de piek omhoog gaan. Iedereen met een accu zal dan zelf minder uitgeven (we kunnen op het lage tarief nog steeds inkopen), en relatief meer terugkrijgen voor dure uren (de belasting wordt gewoon in de prijs verrekend).
De markt voor energie wordt bij hoge prijzen bepaald door de aanbiedende kant, en bij lage prijzen door de vraag kant. Als er extra belasting komt, dan gaat uiteindelijk de vraag kant dat betalen, niet de aanbieders.
"de belasting wordt gewoon in de prijs verrekend"? Met saldering hoef je geen belasting te betalen voor het kopen van stroom om die later te verkopen. Maar dan krijg je dus juist relatief minder terug met je accu als je ineens wel belasting moet betalen op het kopen van stroom met bedoeling verkoop later op de avond. De "dubbele energiebelasting".

Bij hogere belasting gaat in principe de vraag naar beneden (mensen gestimuleerd stroom te gebruiken in de zonnige uren, bijv EV laden) dus zou je verwachten dat de piekprijzen juist dalen, niet stijgen. (Mits alle andere omstandigheden hetzelfde blijven wat vast niet zo is).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:36:
[...]

Sommige partijen gebruiken het in de verkiezingscampagne. Wat ze niet vertellen is dat de salderingsregeling feitelijk al is afgeschaft door de terugleververgoedingen.

[...]

Alle draaischijfmeters moeten worden vervangen voor eind 2026. Weigeren mag niet meer. De enige reden om het formele einde van de salderingsregeling nog even op te schuiven is dat het bij gebrek aan monteurs gewoon niet lukt om de al die draaischijfmeters tijdig te vervangen.

[...]

Die boete is al aangekondigd. De hoogte moet nog worden vastgesteld.
Er zijn er schijnbaar nog een half miljoen. Met het aantal beschikbare monteurs en het aantal dat er nu per week vervangen worden, zal de hele vervangingsoperatie van zowel de GPRS als ook de draaischijfmeters nog lang duren. Waarbij ook 2029 een uitdaging is.

Energietransitie in gevaar door 'onrealistische' vervangoperatie slimme meters https://www.nu.nl/tech/63...eratie-slimme-meters.html

Als dat zo loopt zal het een aardige uitdaging worden de echte weigeraars zover te krijgen. Heb nog twee buren die een draaischijfmeter hebben en 1 heeft 25 panelen 450Wp op zuid, en de ander gaat ze binnenkort leggen.

De ongelijkheid vanaf 2027 zal dus sowieso voor deze uitzonderingen nog wel even duren.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-09-2025 10:53 ]

• Beer070
Rouske schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:33:
[...]

Die voorwaarde was mij onbekend, maar hoe kom je bij de term 'milieu korting' :?
Overal spreekt men over vermindering energiebelasting.... (in 2023 was het inderdaad bijna 600 euro, tegenwoordig meer)
Dat ‘milieu’ is waarschijnlijk mijn eigen interpretatie en herinnering. Het is iets van energie korting in ruil voor de extra belastingen op /kwh energie

• Beer070
Get!em schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:51:
[...]

Er zijn er schijnbaar nog een half miljoen. Met het aantal beschikbare monteurs en het aantal dat er nu per week vervangen worden, zal de hele vervangingsoperatie van zowel de GPRS als ook de draaischijfmeters nog lang duren. Waarbij ook 2029 een uitdaging is.

Energietransitie in gevaar door 'onrealistische' vervangoperatie slimme meters https://www.nu.nl/tech/63...eratie-slimme-meters.html

Als dat zo loopt zal het een aardige uitdaging worden de echte weigeraars zover te krijgen. Heb nog twee buren die een draaischijfmeter hebben en 1 heeft 25 panelen 450Wp op zuid, en de ander gaat ze binnenkort leggen.

De ongelijkheid vanaf 2027 zal dus sowieso voor deze uitzonderingen nog wel even duren.
ik heb ook nog een draaischijfmeter, en wanneer mijn contract van 5 jaar afloopt zal ik, als ik een dynamisch contract neem, inderdaad wel moeten vervangen. Daar heb ik tegen die tijd geen probleem mee.
In het verleden ben ik nooit overtuigd geraakt van een slimme meter of van een digitale meter. Er is niet zoveel ‘slim’ aan een slimme meter, en als ik mijn verbruik zelf digitaal wil meten koop ik voor een paar tientjes zelf een verbruikmeter (heb ik nu ook een paar van) en kan ik prima onder mijn eigen controle zien wat er gebeurt.
Pas de laatste paar jaar zijn er partijen die dynamische contracten aanbieden waardoor er in mijn ogen een voordeel is om kosten te besparen.
Tot niet zo lang gelden werd de slimme meter vooral gebruikt door (malafide) energie-partijen die (ten onrechte) mensen minder probeerde te laten betalen voor opgewekte stroom, of meer laten betalen onder variabele contracten.
We gaan zien hoe het gaat lopen

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:42
mdvmine schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:35:
[...]

"de belasting wordt gewoon in de prijs verrekend"? Met saldering hoef je geen belasting te betalen voor het kopen van stroom om die later te verkopen. Maar dan krijg je dus juist relatief minder terug met je accu als je ineens wel belasting moet betalen op het kopen van stroom met bedoeling verkoop later op de avond. De "dubbele energiebelasting".
Dubbele energiebelasting slaat volgens mij op de ingenomen kWh waar jij zelf EB over hebt betaald en dat je die kWh later weer teruglevert. Over die kWh die vervolgens door een ander wordt afgenomen wordt nogmaals EB gerekend door de overheid. Dat is het dubbele eraan. Dat je meer betaald na 2027 heeft voor jezelf alleen met afschaffen van de saldering te maken, niet zozeer met dubbele energiebelasting. Dubbele energiebelasting is een onterecht voordeel voor de overheid.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Beer070 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:37:
[...]

ik heb ook nog een draaischijfmeter, en wanneer mijn contract van 5 jaar afloopt zal ik, als ik een dynamisch contract neem, inderdaad wel moeten vervangen. Daar heb ik tegen die tijd geen probleem mee.
In het verleden ben ik nooit overtuigd geraakt van een slimme meter of van een digitale meter. Er is niet zoveel ‘slim’ aan een slimme meter, en als ik mijn verbruik zelf digitaal wil meten koop ik voor een paar tientjes zelf een verbruikmeter (heb ik nu ook een paar van) en kan ik prima onder mijn eigen controle zien wat er gebeurt.
Pas de laatste paar jaar zijn er partijen die dynamische contracten aanbieden waardoor er in mijn ogen een voordeel is om kosten te besparen.
Tot niet zo lang gelden werd de slimme meter vooral gebruikt door (malafide) energie-partijen die (ten onrechte) mensen minder probeerde te laten betalen voor opgewekte stroom, of meer laten betalen onder variabele contracten.
We gaan zien hoe het gaat lopen
Los van de energie partijen komt nee zeggen zolang het kan bij een oude meter mensen prima uit, vooral met panelen. Zou ik ook absoluut doen…

De rest neem ik dan even met een korrel zout ;).

Slimme meters zijn trouwens ook goed met load balancing, wel handig wanneer je een auto wilt laden, een warmtepomp hebt en ook elektrisch kookt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Er is een topic voor neuzelen over de ferraris-meter: Slimme energiemeter, weigeren??

En load balancing zou ik sowieso niet via de netbeheerders meter doen. Of met CT's of een eigen tussenmeter (Zoals Ervaringen en discussie Balans Energie zal doen)

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 10-09-2025 12:51 ]

• Draconian
Get!em schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:51:
[...]

Vandaag een nieuw artikel erover.

https://www.nu.nl/economi...is-vlag-nog-niet-uit.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:En weer verder over het onderwerp van dit topic :)
Er zijn betere plekken voor ferrarismeters, energietransitie en politiek.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een mail van SolarEdge ontvangen dat mijn rechten zijn aangepast:

Naam installateur: **********
Naam installatie: **********
Gebruikersnaam: **********
Vorige monitoring toegang: DASHBOARD_AND_LAYOUT
Monitoring toegang bijgewerkt: FULL_ACCESS
Vorige toegang tot apparaatbeheer: NONE
Toegang tot apparaatbeheer bijgewerkt: CONTROL

Ik wil graag mijn eigen API key's kunnen beheren voor mijn omvormers.
Nu vermoed ik dat mijn installateur iets te zuinig is geweest met het uitdelen van rechten.
Ik zie namelijk nog geen Admin menu optie op de portal (of in de app).

Mijn vragen:
  • Klopt het dat ik Admin-rechten nodig heb om de API key te kunnen zien of genereren?
  • Of is er een manier om dit rechtstreeks bij SolarEdge te regelen, zonder tussenkomst van de installateur?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De api key kan je niet meer zelf uit de portal halen.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

teacher schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:13:
De api key kan je niet meer zelf uit de portal halen.
Meen je niet, hoe kom ik dan aan de API key. Vragen aan mijn installateur?
En waarom kan ik dat als eigenaar van het systeem niet?
Stom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
BeyondThunder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:17:
[...]

Meen je niet, hoe kom ik dan aan de API key. Vragen aan mijn installateur?
En waarom kan ik dat als eigenaar van het systeem niet?
Stom.
Idd de installateur. Het kon wel en is er uit gehaald. Why? Geen flauw idee.

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

SolarEdge support kan er ook eentje voor je aanmaken. Gewoon via de chat gaan of eventueel een case.

Die wijziging waardoor admin er niet meer is is mogelijk omdat monitoring en de API op de schop gaan.
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.