Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:08
@rh63nl @Miezie
Jullie gebruiken de EV Lader van SolarEdge?
Gebruiken jullie deze toevallig ook om (automatisch) te declaren naar de werkgever?
En zo ja, wat voor systeem gebruiken jullie daarvoor?

  • rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-06 17:48
demonic schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:05:
@rh63nl @Miezie
Jullie gebruiken de EV Lader van SolarEdge?
Gebruiken jullie deze toevallig ook om (automatisch) te declaren naar de werkgever?
En zo ja, wat voor systeem gebruiken jullie daarvoor?
Ja, de SolarEdge EV pro lader. Ik gebruik hem nog niet met automatische declaratie naar de werkgever/leasemaatschappij omdat ik de lokale load-balancing actief heb. We wachten nog op een oplossing van SolarEdge waarbij het wel mogelijk is om aan een andere provider te koppelen dan de SolarEdge Home omvormer. @Miezie zag dat er nu in de app andere opties staan en dat er nu een koppeling met Wevo is, en dat zou erop kunnen wijzen dat wat jij al vraagt binnenkort mogelijk gaat worden zonder dat de lokale load balancing het niet meer doet.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51
Chutney schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:34:
Ik zoek nog een goede installateur die in regio Den Haag, zonnepanelen/accu/omvormer kan plaatsen voor een mooie prijs (actie tarieven zijn nu wel scherp bij SE).

Iemand tips?
Kijk op de site van SolarEdge en vul je postcode in dan krijg je de installateurs te zien in jouw regio. Kijk ook de actie van SolarEdge

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Ik heb de volledige eigenaarstoegangsrechten voor mijn SolarEdge systeem, mijn vraag is of ik met deze rechten ook mijn nieuwe SolarEdge Inline Energie meter kan koppelen met mijn omvormers of kan dat alleen met de SetApp als installateur ?

  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Smoke

Maverick Reploid

SetApp wordt ondertussen niet meer gebruikt, je kan dit wel doen middels SolarEdge Go maar daarvoor heb je ook een installateurs-account nodig. Als alternatief staan er wel stappen in de TS om de omvormer in te komen voor de configuratie aan te passen zonder app.

  • reddingventraal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 12:08
Hallo! Ik overweeg op een SolarEdge aanbod in te gaan waarbij mijn omvormer (SE17K3F) omgeruild zou worden voor een BI-EU3P (10K). Er is mij verzekerd dat dat zou moeten werken, aangezien mijn panelen op duo-optimizers, op één string zitten. Whatever that may mean. Maar mijn vraag is eigenlijk of ik die BI-EU3P ook aan mijn home automation systeem geknoopt ga krijgen. Het lijkt erop dat die dingen geen lokale interface meer hebben, alleen maar proprietary shit (SolarEdge Home Network). Zal dus via de cloud integratie moeten. Ik ben me bewust van de situatie rond API keys, maar ik zou graag een bevestiging willen dat het überhaupt kan voordat ik hier een hoop geld aan uitgeef... Alvast veel dank voor jullie reacties!

  • rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54
Zelf ben ik aan het kijken om een thuis batterij aan te schaffen. Of van SolarEdge omdat de omvormer en optimizers van SolarEdge zijn of toch een ander systeem. Een installateur gaf aan dat ze de optimizers er gewoon tussenuit halen en dan kun je elk ander merk kiezen.

iemand hier die hetzelfde overweegt om toch de optimizers weg te laten halen en af te stappen van SolaerEgde?

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:56
rvrbtcpt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:59:
Zelf ben ik aan het kijken om een thuis batterij aan te schaffen. Of van SolarEdge omdat de omvormer en optimizers van SolarEdge zijn of toch een ander systeem. Een installateur gaf aan dat ze de optimizers er gewoon tussenuit halen en dan kun je elk ander merk kiezen.

iemand hier die hetzelfde overweegt om toch de optimizers weg te laten halen en af te stappen van SolaerEgde?
Moet je even kijken hoeveel verlies je krijgt door schaduw etc. SolarEdge is vooral in individuele schaduw situaties echt wel heel veel slimmer dan gewone string omvormers. Als het een groot vlak is zonder schaduw dan kan het prima. Overigens heb ik 24 panelen gehouden op mijn standaard SE10K omvormer en een stel nieuwe panelen toegevoegd op Victron Multi-RS Solar omvormers. Hierdoor waren ze BTW vrij.

De schaduw risico panelen heb ik natuurlijk allemaal bij SolarEdge gehouden. :)

  • THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:22
rvrbtcpt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:59:
Zelf ben ik aan het kijken om een thuis batterij aan te schaffen. Of van SolarEdge omdat de omvormer en optimizers van SolarEdge zijn of toch een ander systeem. Een installateur gaf aan dat ze de optimizers er gewoon tussenuit halen en dan kun je elk ander merk kiezen.

iemand hier die hetzelfde overweegt om toch de optimizers weg te laten halen en af te stappen van SolaerEgde?
Ik overweeg dat ook voor een deel van mijn panelen. En dan overstappen naar Victron vanwege de superieure noodstroom voorziening en mogelijkheid een generator aan te sluiten.

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:56
THM0 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ik overweeg dat ook voor een deel van mijn panelen. En dan overstappen naar Victron vanwege de superieure noodstroom voorziening en mogelijkheid een generator aan te sluiten.
zoals ik al schreef heb ik die stap gezet. Ik ben nog steeds super blij met de Solaredge panelen en gezien de lay-out en schaduw door schoorstenen en bomen etc doen ze het eigenlijk geweldig, zeker gezien ik nog geen 200 euro heb betaald voor een nieuwe SE10K omvormer. Ook heel blij met Victron trouwens. :) DM me als je meer wil weten. ik help graag!

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
reddingventraal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:47:
Hallo! Ik overweeg op een SolarEdge aanbod in te gaan waarbij mijn omvormer (SE17K3F) omgeruild zou worden voor een BI-EU3P (10K).
De BI-EU3P is geen omvormer, maar een backup interface (een apparaat dat je huis van het net loskoppelt in noodstroombedrijf). Er hoort nog een omvormer bij, ik neem aan hier een 10 kW 3-fase Home Hub (SE10K-RWB48) en twee of meer batterijen.

Het plaatsen van een backup interface betekent overigens een flinke ingreep in je meterkast. Ook moet de nieuwe situatie goed zijn ontworpen om teleurstellingen te voorkomen. Ik heb er hier al diverse keren over geschreven.

Een 17 kW omvormer vervangen door een 10 kW model is nogal drastisch. Tenzij de SE17K veel te zwaar is voor de panelen die nu op het dak liggen, ga je met een 10 kW omvormer veel clipping zien.
Er is mij verzekerd dat dat zou moeten werken, aangezien mijn panelen op duo-optimizers, op één string zitten. Whatever that may mean.
Duo optimizers zijn vermoedelijk optimizers waarbij 2 panelen op 1 optimizer zijn aangesloten. Deze optimizers zijn alleen compatibel met SE16K en zwaarder en dus niet met een 10 kW Home Hub.

Wat is het type optimizer? (bv. P801)
Maar mijn vraag is eigenlijk of ik die BI-EU3P ook aan mijn home automation systeem geknoopt ga krijgen.
Nee. Je kunt er niet rechtstreeks mee communiceren. Dat doe je met de omvormer.
Het lijkt erop dat die dingen geen lokale interface meer hebben, alleen maar proprietary shit (SolarEdge Home Network). Zal dus via de cloud integratie moeten. Ik ben me bewust van de situatie rond API keys, maar ik zou graag een bevestiging willen dat het überhaupt kan voordat ik hier een hoop geld aan uitgeef... Alvast veel dank voor jullie reacties!
Alle SolarEdge omvormers kunnen lokaal worden uitgelezen via modbus. Als je dat nu doet met de SE17K, dan kan het straks met de nieuwe omvormer ook. Don't worry.

Ik maak mij zorgen over de kwaliteit van de offerte (tenzij je zelf de offerte niet goed hebt gelezen). Teken geen offerte als je die niet volledig begrijpt.

  • MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:43
rvrbtcpt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:59:
Zelf ben ik aan het kijken om een thuis batterij aan te schaffen. Of van SolarEdge omdat de omvormer en optimizers van SolarEdge zijn of toch een ander systeem. Een installateur gaf aan dat ze de optimizers er gewoon tussenuit halen en dan kun je elk ander merk kiezen.

iemand hier die hetzelfde overweegt om toch de optimizers weg te laten halen en af te stappen van SolaerEgde?
Wij hebben bij een installateur (gevonden via de zoekoptie op de SolarEdge website…) informatie/offerte opgevraagd voor een SolarEdge thuisbatterij. Deze installateur kwam uit zichzelf met het plan de optimizers eraf te slopen zodat hij ons een SigEnergy batterij kon verkopen. Wij hebben echter juist gekozen voor optimizers, enerzijds vanwege schaduwen en zodoende toch optimale opbrengst, anderzijds vanwege de mogelijkheid goed te kunnen monitoren. Naarmate panelen ouder worden kunnen de verschillen tussen de opbrengst van de panelen groter worden, dankzij de optimizers wordt je opbrengst toch geoptimaliseerd. En als er nu een paneel stuk is, dan zie ik dat tijdig. Als je dat niet kunt zien, dan kom je er ook niet zo snel achter en verlies je opwek. Daarnaast zijn onze panelen en optimizers 6 jaar oud, er zit nog 19 jaar garantie op en ze vertegenwoordigen nog een aardige waarde. Dus alles bij elkaar was ons besluit om de optimizers gewoon te laten zitten en te kijken naar mogelijkheden bij SolarEdge zelf. Dat was onze overweging.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:38
rvrbtcpt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:59:
Zelf ben ik aan het kijken om een thuis batterij aan te schaffen. Of van SolarEdge omdat de omvormer en optimizers van SolarEdge zijn of toch een ander systeem. Een installateur gaf aan dat ze de optimizers er gewoon tussenuit halen en dan kun je elk ander merk kiezen.

iemand hier die hetzelfde overweegt om toch de optimizers weg te laten halen en af te stappen van SolaerEgde?
en 'gewoon' er tussenuit halen? op een plat dak is dat niet zo gek veel werk maar op een schuin dak betekend dat in principe dat je gehele installatie van het dak gaat en er dan weer op komt zonder optimizers. Dat zijn nogal wat uren aan installatie kosten. Ik zou een andere installateur zoeken, er is zat/van alles mogelijk door gewoon binnen SE te blijven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Smoke

Maverick Reploid

reddingventraal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:47:
Hallo! Ik overweeg op een SolarEdge aanbod in te gaan waarbij mijn omvormer (SE17K3F) omgeruild zou worden voor een BI-EU3P (10K). Er is mij verzekerd dat dat zou moeten werken, aangezien mijn panelen op duo-optimizers, op één string zitten. Whatever that may mean. Maar mijn vraag is eigenlijk of ik die BI-EU3P ook aan mijn home automation systeem geknoopt ga krijgen. Het lijkt erop dat die dingen geen lokale interface meer hebben, alleen maar proprietary shit (SolarEdge Home Network). Zal dus via de cloud integratie moeten. Ik ben me bewust van de situatie rond API keys, maar ik zou graag een bevestiging willen dat het überhaupt kan voordat ik hier een hoop geld aan uitgeef... Alvast veel dank voor jullie reacties!
2:1 is vrijwel altijd commerciele optimizers (of je moet P405/P485 hebben) en die mogen in geen geval op een Home Hub, dus dan moeten de optimizers ook vervangen worden. Ik zou vooraf vragen voor een rapport van Designer met het juiste type optimizer waar in staat dat het kan.

  • RSalters
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 22:13
Ronald schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:59:
@RSalters Heb je wat meer detail over hoe je systeem aangesloten is (Kabel lengte en ader-diameter)? Wat is de netspanning in je meterkast?

Hallo, de kabellengte is zeer bescheiden, ik denk ongeveer vier meter. Bij mijn weten is er 6 mm2 kabel gebruikt (?) In ieder geval was de installateur zich bewust van het mogelijke probleem, en heeft , zei hij "voldoend dikke " kabel gebruikt.

Ik lees mbv Domotics de fasespanningen in de meterkast uit; die liggen overdag voortdurend rond de 250V, en 's-nachts op zo'n 241 V Zoals ik al zei, Enexis heeft al laten weten dat het hun bekend is dat de spanning te hoog is, maar dat ze er helaas pas over 10 jaar iets aan kunnen doen. (zie typisch plaatje voor een van de fases)

Ik ben trouwens bezig met een creatief idee ... Afhankelijk van het antwoord op de vraag of de SolardEdge backup-faciliteit soepel werkt - dan schakel ik via een (3-fase-)relais gewoon het hele net af, vlak na de meter. De SolarEdge installatie met backup-faciliteit ( die ik nu nog niet heb) denkt dan "netspanning weg, in backupmode gaan"

Dat 3-fase relais kan ik prima via domotics aansturen.- met het meetresultaat van de fase-spanningen.

Aarzelingen hierbij : het relais moet wel heel vaak schakelen - in mijn situsatie elke paar minuten.Gaat dat qua levensduur ? En ik wil wel heel graag bij iemand kijken die een Solaredge backup-systeem heeft, om te zien of je niet je PC opnieuw moet opstarten en alle klokken gelijk zetten na het in-en uit backup schakelen....Voordat ik 10k Euro's oid uitgeef voor SolarEdge batterij,backup-module en converter omruilen.

Ideen ? Alternatieven ?

Ik heb mijn SolarEdge leverancier gevraagd of die mij in contact kon brengen met iemand die zo'n backup installatie in bedrijf heeft, maar daar hebben ze nog niet op gereageerd..
R.Salters - Waalre

SolarEdge 12k 3-fase omvormer, 43 panelen 16kWp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AmIpNhzzKRlUV_EAkYlJI0OMHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrvZYX5UfibL7pbnB5rgZQQP.jpg?f=fotoalbum_large

  • THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:22
RSalters schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:55:
[...]

R.Salters - Waalre

SolarEdge 12k 3-fase omvormer, 43 panelen 16kWp

[Afbeelding]
Dat idee om netspanning zelf weg te laten vallen en backup in te schakelen heb je denk ik verkeerd geplaatst in de quote? Maar dat is een heel slecht idee omdat je huis zo’n twee seconden niet voorzien van spanning is. Alles valt dan uit. Gaat vast een paar keer goed maar de meeste apparaten vinden dat niet zo leuk, doe je dat regelmatig dan gaan er ongetwijfeld dingen kapot.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
@RSalters met een dergelijk groot systeem heb je ook een heel zwaar accu systeem nodig om de lastige periode te overbruggen… je systeem zal een goede 60-80 kWh maken in die uren… dan ben je 5 cijfers verder qua accu… dat verdien je gewoon niet terug…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • RSalters
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 22:13
Ronald schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:56:
@RSalters met een dergelijk groot systeem heb je ook een heel zwaar accu systeem nodig om de lastige periode te overbruggen… je systeem zal een goede 60-80 kWh maken in die uren… dan ben je 5 cijfers verder qua accu… dat verdien je gewoon niet terug…

Ronald, bedankt voor je input. Ik heb niet de illusie cq het voornemen om alle energie die overdag van het dak komt, in een batterij op te slaan. Maar mijn huidige probleem met te hoge netspanning betekent (bijvoorbeeld) dat ik, als het boven de 30C is buiten, en ik de hele dag mijn airco laat draaien, die, met name als de zon hard schijnt, 0 kW van mijn dak kan gebruiken, omdat mijn converter dan gewoon niets doet. In een eiland systeem met zelfs maar een minimale batterij kan mijn airco volledig van mijn dakstroom draaien omdat dan mijn converter blijft werken..Voor dat doel hoef ik / wil ik helemaal niet zo'n grote, inderdaad dure, batterij.OOk de wasmachine en droger in huis kunnen dan van "eigen stroom" overdag draaien - en nu niet. Het gaat niet zozeer om het rendement opp de investering in de batterij, maar meer over het rendement van mijn hele installatie - nu vrijwel nul! Ik ben blij als ik, op een zonnige dag, meer dan 10kWh van mijn dak krijg! :( :( :(

Dus - de batterij dient - anders dan gebruikelijk - niet zozeer om overtollige momentane energie op te slaan, maar vooral om overdag mijn installatie aan de praat te houden. Een volledig ander argument dus., denk ik.

m.vr.gr.
Roelof Salters - Waalre

  • RSalters
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 22:13
THM0 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Dat idee om netspanning zelf weg te laten vallen en backup in te schakelen heb je denk ik verkeerd geplaatst in de quote? Maar dat is een heel slecht idee omdat je huis zo’n twee seconden niet voorzien van spanning is. Alles valt dan uit. Gaat vast een paar keer goed maar de meeste apparaten vinden dat niet zo leuk, doe je dat regelmatig dan gaan er ongetwijfeld dingen kapot
Bedankt voor je reaktie!. De reden dat ik graag een SolarEdge installatie met back-up faciliteit in werking wil zien is precies dat! SolarEdge specificeert, voorzover ik weet, geen "dode tijd" bij omschakeling naar backup modus. Ik voorzie dat in mijn geval het systeem zo'n honderd keer per dag zou schakelen tussen "te hoge netspanning" en "normale netspanning" cq tussen gewone bedrijsfmodus en back-up / eiland modus.

Dat gaat alleen goed, als het - in feite- een UPS karakter heeft (Uninterruptable Power Supply)

Dus met een 'dode tijd" die klein genoeg is om niet mijn PC opnieuw te hoeven opstarten of alle klokken in huis gelijk te zetten. Dat wil je geen honderd keer per dag doen!

Ik heb nog geen (andere) oplossing gehoord... anders dan : had je maar geen SolarEdge moeten aanschaffen; andere merken hebben dat probleem niet - zonder bewiijs, overigens

Roelof Salters - Waalre.

  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

RSalters schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je reaktie!. De reden dat ik graag een SolarEdge installatie met back-up faciliteit in werking wil zien is precies dat! SolarEdge specificeert, voorzover ik weet, geen "dode tijd" bij omschakeling naar backup modus. Ik voorzie dat in mijn geval het systeem zo'n honderd keer per dag zou schakelen tussen "te hoge netspanning" en "normale netspanning" cq tussen gewone bedrijsfmodus en back-up / eiland modus.

Dat gaat alleen goed, als het - in feite- een UPS karakter heeft (Uninterruptable Power Supply)

Dus met een 'dode tijd" die klein genoeg is om niet mijn PC opnieuw te hoeven opstarten of alle klokken in huis gelijk te zetten. Dat wil je geen honderd keer per dag doen!

Ik heb nog geen (andere) oplossing gehoord... anders dan : had je maar geen SolarEdge moeten aanschaffen; andere merken hebben dat probleem niet - zonder bewiijs, overigens

Roelof Salters - Waalre.
Omschakeltijd netontkoppeling < 3 Sec

Zie: https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-solaredge-home-backup-interface-three-phase-datasheet-nl.pdf?_gl=1*1wbozo7*_up*MQ..*_ga*MzYwMDU1OTY1LjE3ODE3MDIzOTc.*_ga_WHZZFQTD8B*czE3ODE3MDIzOTckbzEkZzAkdDE3ODE3MDIzOTckajYwJGwwJGgw

Andere merken hebben het wel. Maar dan heb je geen DC laden...

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Ik heb een oude SE3000 hangen met display. Is uit 2014. Op zolder heb ik een 3 jaar oude SE4000HD hangen, die heb ik nu keurig via modbus via TCP aan mijn Homey gekoppeld.

De oude SE3000 heeft geen TCP. Ik heb gelezen dat RTU wel kan, dat ik de kabel die uit de omvormer komt en waar ik nu mijn ethernet connectie mee heb via ISDN splitters kan omzetten...

Ik mis alleen nog even de jip en janneke instructie hoe ik dat moet doen.... Wat ik tot nu toe snap:
  1. Kabel uit omvormer
  2. Splitter er tussen
  3. 2 kabels in splitter
dan gaat het "mis" waar gaan die 2 kabels naar toe? Heb een hubje liggen daar, waarna die hub naar mijn modem gaat..... alleen die 2e kabel hoeft niet perse naar "buiten" via mijn modem....

Iemand die me hiermee kan helpen? Dank!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
miel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:42:
De oude SE3000 heeft geen TCP. Ik heb gelezen dat RTU wel kan, dat ik de kabel die uit de omvormer komt en waar ik nu mijn ethernet connectie mee heb via ISDN splitters kan omzetten...
Ik heb geen idee wat je precies wilt omzetten naar wat... Kun je dit toelichten? Modbus/RTU omzetten naar Modbus/TCP vereist wel iets meer dan zo'n splitter. Het zijn twee verwante maar verschillende protocollen.

Je zegt dat de SE 3000 geen modbus/TCP ondersteunt. Ik neem aan dat de SE3000 firmware 2.x draait. Correct?

Wat zou kunnen werken (ik heb het nooit uitgeprobeerd) is dat je de SE4000H gebruikt als gateway. Je verbindt de twee omvormers met RS485 waar bij de SE4000H leader/master is (met modbus ID 1) en de SE3000 follower/slave (met een modbus ID anders dan 1). Zie dit document: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf (pagina 8: Multiple Inverter Connection, Option 2).

De SE4000H verstuurt dan ook de data naar het monitoring platform. De ethernetverbinding met de SE3000 komt te vervallen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 17-06-2026 17:13 ]


  • Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

RSalters schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je reaktie!. De reden dat ik graag een SolarEdge installatie met back-up faciliteit in werking wil zien is precies dat! SolarEdge specificeert, voorzover ik weet, geen "dode tijd" bij omschakeling naar backup modus. Ik voorzie dat in mijn geval het systeem zo'n honderd keer per dag zou schakelen tussen "te hoge netspanning" en "normale netspanning" cq tussen gewone bedrijsfmodus en back-up / eiland modus.

Dat gaat alleen goed, als het - in feite- een UPS karakter heeft (Uninterruptable Power Supply)

Dus met een 'dode tijd" die klein genoeg is om niet mijn PC opnieuw te hoeven opstarten of alle klokken in huis gelijk te zetten. Dat wil je geen honderd keer per dag doen!

Ik heb nog geen (andere) oplossing gehoord... anders dan : had je maar geen SolarEdge moeten aanschaffen; andere merken hebben dat probleem niet - zonder bewiijs, overigens

Roelof Salters - Waalre.
Hier hangt het hele huis achter een Victron opstelling en ik ga zo nu en dan volledig automatisch van het net, zonder merkbare onderbreking. Daar kan je ook prima de SE omvormer achter hangen (hier hangt de SE25k meestal er voor ivm PAP/SAP keuze).

Ik denk dat je met een Deye of Victron opstelling goedkoper uit kan zijn dan een oplossing van SE, zeker als je ooit nog meer opslag zou willen. Het enige wat je dan niet hebt is dat de stroom van de omvormer direct de accu in gaat, maar dat loopt dan via A/C. Maar die SE omvormer kan prima blijven hangen dan.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW


  • reddingventraal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 12:08
Bedankt voor je uitgebreide reactie!!
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:26:
[...]

De BI-EU3P is geen omvormer, maar een backup interface (een apparaat dat je huis van het net loskoppelt in noodstroombedrijf). Er hoort nog een omvormer bij, ik neem aan hier een 10 kW 3-fase Home Hub (SE10K-RWB48) en twee of meer batterijen.
Je hebt gelijk, ik was om de tuin geleid door de verkeerde datasheet die SolarEdge had opgestuurd. Het betreft een SolarEdge Home Hub 10K, niet nader gespecificeerd in de offerte.
Het plaatsen van een backup interface betekent overigens een flinke ingreep in je meterkast. Ook moet de nieuwe situatie goed zijn ontworpen om teleurstellingen te voorkomen. Ik heb er hier al diverse keren over geschreven.
Die backup feature wou ik maar helemaal eruit laten. Zit niet in de offerte, was gewoon vanwege de verkeerde datasheet die ze hadden gestuurd. Sorry voor de verwarring.
Een 17 kW omvormer vervangen door een 10 kW model is nogal drastisch. Tenzij de SE17K veel te zwaar is voor de panelen die nu op het dak liggen, ga je met een 10 kW omvormer veel clipping zien.
Dat betekent neem ik aan: aftoppen van hoeveel er teruggeleverd wordt, oftewel met een zwaardere omvormer zou meer teruggeleverd worden?
Duo optimizers zijn vermoedelijk optimizers waarbij 2 panelen op 1 optimizer zijn aangesloten. Deze optimizers zijn alleen compatibel met SE16K en zwaarder en dus niet met een 10 kW Home Hub.
Klopt: 2 panelen op 1 optimizer. In totaal 72 panelen.
Wat is het type optimizer? (bv. P801)
Volgens de factuur van destijds: "SolarEdge SEOP600P2 600W DC"
Alle SolarEdge omvormers kunnen lokaal worden uitgelezen via modbus. Als je dat nu doet met de SE17K, dan kan het straks met de nieuwe omvormer ook. Don't worry.
👍
Ik maak mij zorgen over de kwaliteit van de offerte (tenzij je zelf de offerte niet goed hebt gelezen). Teken geen offerte als je die niet volledig begrijpt.
Ik maak me ook zorgen, vandaar dat ik hier naar het forum kwam voor mijn vraag... Denk inderdaad dat ik me er maar weer zelf in moet gaan verdiepen, lijkt steeds weer onverstandig om op verhalen van leveranciers/installateurs af te gaan. Was destijds met de warmtepomp ook al een probleem.

Maar goed, de lopende actie is alléén met deze 10K omvormer begreep ik, dus kan ik die aan me voorbij laten gaan...

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Commerciële optimizers zijn nu zelfs alleen vanaf de SE20K…
Al zullen ze wat moeten in bestaande installaties… maar een 10kW en 36 p600s… dat is mogelijk 21kWp… dan moet het wel behoorlijk steil OW liggen om onder de 155% te blijven… datasheet van 10kW home hub geeft 15kW STC, via designer zal dat gesimuleerd 15kW zijn.

Ik heb ook geen vertrouwen in de kundigheid helaas

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
reddingventraal schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:58:
Je hebt gelijk, ik was om de tuin geleid door de verkeerde datasheet die SolarEdge had opgestuurd. Het betreft een SolarEdge Home Hub 10K, niet nader gespecificeerd in de offerte.

[...]

Dat betekent neem ik aan: aftoppen van hoeveel er teruggeleverd wordt, oftewel met een zwaardere omvormer zou meer teruggeleverd worden?
Dat aftoppen betreft de productie. Het afgetopte deel is ook niet beschikbaar voor eigen consumptie.
Klopt: 2 panelen op 1 optimizer. In totaal 72 panelen.

[...]

Volgens de factuur van destijds: "SolarEdge SEOP600P2 600W DC"
De OP600 is niet compatibel met de SE10K Home Hub. Die 36 optimizers zullen ook niet in één string zitten (het maximum is 30), maar dit terzijde.
Ik maak me ook zorgen, vandaar dat ik hier naar het forum kwam voor mijn vraag... Denk inderdaad dat ik me er maar weer zelf in moet gaan verdiepen, lijkt steeds weer onverstandig om op verhalen van leveranciers/installateurs af te gaan. Was destijds met de warmtepomp ook al een probleem.

Maar goed, de lopende actie is alléén met deze 10K omvormer begreep ik, dus kan ik die aan me voorbij laten gaan...
Absoluut. Het is triest dat dit je is aangeboden.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Ronald schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:17:
datasheet van 10kW home hub geeft 15kW STC, via designer zal dat gesimuleerd 15kW zijn.
In de oorspronkelijke datasheet stond inderdaad 15 kW. In de huidige versie (maart 2025) staat 20 kW.
Ik heb ook geen vertrouwen in de kundigheid helaas
+1

  • reddingventraal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 12:08
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 05:25:
Absoluut. Het is triest dat dit je is aangeboden.
Nogmaals hartelijk dank, zo fijn dat je altijd nog hier terecht kan voor echte expertise! ❤️

  • reddingventraal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 12:08
Ronald schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:17:
Commerciële optimizers zijn nu zelfs alleen vanaf de SE20K…
Al zullen ze wat moeten in bestaande installaties… maar een 10kW en 36 p600s… dat is mogelijk 21kWp… dan moet het wel behoorlijk steil OW liggen om onder de 155% te blijven… datasheet van 10kW home hub geeft 15kW STC, via designer zal dat gesimuleerd 15kW zijn.

Ik heb ook geen vertrouwen in de kundigheid helaas
Ja was destijds berekend op 20kWp inderdaad. En ligt op zuid...

  • havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:13
Beste mensen ik ben nieuw hier in dit topic en heb de volgende vraag: Ik heb mijn SolarEdge omvormer SE9K via modbus gekoppeld in HomeAssistant met de integraties SolarEdge, SolarEdge Modbus en SolarEdge Modbus Multi. Helaas krijg ik bij al deze versies alleen maar Sensoren te zien, 1 Configuratie entiteit en een aantal Diagnose entiteiten. Wat ik zoek is een entiteit waarmee ik de omvormer kan aan- of uitschakelen of de hoeveelheid terug te leveren stroom kan beperken (bij negatieve stroomprijzen). Bijvoorbeeld "Active Power..." of "Advanced Power Control" zoals op de 1e bijlage te zien is. Op de ander 2 bijlagen is te zien welke entiteiten ik wel beschikbaar heb maar die ik, tenminste dat denk ik, niet kan wijzigen. Wie kan mij hierbij helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0ZTElxeloQDR0pahl6WjBOSVrk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WzeXZJuLXcASCzsnc8JWC4Sw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZcn-Sr0pDyLjfGupoKPow0tM5E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MfpXYBtCNtfE3uYYbPbpDUYG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJN-t0KqpHJmg2aokXtrHLI71rA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nUPM5eFHKTAm3asYCA4kfxPC.png?f=user_large

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb een vraag namens mijn ouders, ze hebben thuis een SolarEdge 3 fase systeem en willen de boel over de kop gooien voor het volgende:
  1. Batterij voor noodstroom. Als de stroom uit valt moet het huis gewoon verder blijven draaien. Als dat betekend dat ze dan niet de wasmachine en de vaatwasser tegelijk aan kunnen zetten dan is dat prima. Maar koken (inductie) en een quooker die uit zichzelf aan/uit gaat moet wel tegelijk kunnen. Ze hebben geen warmtepomp.
  2. EV lader, hebben ze nog niet, zitten ze wel aan te denken.
De installateur heeft een offerte opgesteld voor een SolarEdge Home Hub 3 fase 8kW omvormer + SolarEdge backup box + 14,5kWh batterij.

Betreft punt 1: Volgens mij gaat dit helemaal niet werken voor wat mijn ouders willen? De genoemde omvormer en batterij leveren maximaal 5000 watt uit de batterij aan noodstroom, ongeveer 1600 watt per fase. Draait het huis op noodstroom, er is geen zon en hun quooker gaat aan (2200 watt volgens het internet), dan valt de batterij uit omdat je dan al over de 1600 watt heen gaat.
Van wat ik lees kan de komende Nexis omvormer/batterij combinatie meer leveren per fase, klopt dat?

Betreft punt 2: Als je een SolarEdge lader neemt, is die dan zo slim om geen stroom uit de batterij te gaan gebruiken? En ook uit te gaan wanneer het huis op noodstroom draait, of heb je daar nog extra energiemeters/kastjes voor nodig?

  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:18
havisoft schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:25:
Beste mensen ik ben nieuw hier in dit topic en heb de volgende vraag: Ik heb mijn SolarEdge omvormer SE9K via modbus gekoppeld in HomeAssistant met de integraties SolarEdge, SolarEdge Modbus en SolarEdge Modbus Multi. Helaas krijg ik bij al deze versies alleen maar Sensoren te zien, 1 Configuratie entiteit en een aantal Diagnose entiteiten. Wat ik zoek is een entiteit waarmee ik de omvormer kan aan- of uitschakelen of de hoeveelheid terug te leveren stroom kan beperken (bij negatieve stroomprijzen). Bijvoorbeeld "Active Power..." of "Advanced Power Control" zoals op de 1e bijlage te zien is. Op de ander 2 bijlagen is te zien welke entiteiten ik wel beschikbaar heb maar die ik, tenminste dat denk ik, niet kan wijzigen. Wie kan mij hierbij helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je bij het instellen het vinkje 'auto detect additional entities' aangezet? (Solaredge modbus multi) dat zorgde bij mij voor veel meer opties.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
Mrlten schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:47:
Ik heb een vraag namens mijn ouders, ze hebben thuis een SolarEdge 3 fase systeem en willen de boel over de kop gooien voor het volgende:
  1. Batterij voor noodstroom. Als de stroom uit valt moet het huis gewoon verder blijven draaien. Als dat betekend dat ze dan niet de wasmachine en de vaatwasser tegelijk aan kunnen zetten dan is dat prima. Maar koken (inductie) en een quooker die uit zichzelf aan/uit gaat moet wel tegelijk kunnen. Ze hebben geen warmtepomp.
  2. EV lader, hebben ze nog niet, zitten ze wel aan te denken.
De installateur heeft een offerte opgesteld voor een SolarEdge Home Hub 3 fase 8kW omvormer + SolarEdge backup box + 14,5kWh batterij.

Betreft punt 1: Volgens mij gaat dit helemaal niet werken voor wat mijn ouders willen? De genoemde omvormer en batterij leveren maximaal 5000 watt uit de batterij aan noodstroom, ongeveer 1600 watt per fase. Draait het huis op noodstroom, er is geen zon en hun quooker gaat aan (2200 watt volgens het internet), dan valt de batterij uit omdat je dan al over de 1600 watt heen gaat.
Van wat ik lees kan de komende Nexis omvormer/batterij combinatie meer leveren per fase, klopt dat?

Betreft punt 2: Als je een SolarEdge lader neemt, is die dan zo slim om geen stroom uit de batterij te gaan gebruiken? En ook uit te gaan wanneer het huis op noodstroom draait, of heb je daar nog extra energiemeters/kastjes voor nodig?
Ik heb bijna hetzelfde:
Solaredge homehub, backup unit en 14.4 kWh batterij.
Ik heb wel de 10kW homehub en dat zou ik ook aanbevelen.
Inderdaad maximaal 5000W maar per fase maximaal 10kW/3 = 3.3kW. Het kan dus “scheef” over de fases.
Met 8kW omvormer heb je maar 8/3 = 2.6kW per fase.

Mijn huis trekt in rust 300W. Mijn close-in boiler trekt 2000W. Dat kan daar dus best bij.

Enerzijds kan je op noodstroom niet alles meer tegelijk doen, maar anderzijds wil je sowieso flink minder dan 5000W gebruiken anders is de batterij in 2.5 uur leeg.

Ik heb het sinds 1 april. Ik moet het backup gedeelte nog een keer aan een flinke praktijktest onderwerpen. Staat in de planning. Resultaat post ik hier als dat gebeurd is.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Mrlten schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:47:
Ik heb een vraag namens mijn ouders, ze hebben thuis een SolarEdge 3 fase systeem en willen de boel over de kop gooien voor het volgende:
  1. Batterij voor noodstroom. Als de stroom uit valt moet het huis gewoon verder blijven draaien. Als dat betekend dat ze dan niet de wasmachine en de vaatwasser tegelijk aan kunnen zetten dan is dat prima. Maar koken (inductie) en een quooker die uit zichzelf aan/uit gaat moet wel tegelijk kunnen. Ze hebben geen warmtepomp.
  2. EV lader, hebben ze nog niet, zitten ze wel aan te denken.
De installateur heeft een offerte opgesteld voor een SolarEdge Home Hub 3 fase 8kW omvormer + SolarEdge backup box + 14,5kWh batterij.

Betreft punt 1: Volgens mij gaat dit helemaal niet werken voor wat mijn ouders willen? De genoemde omvormer en batterij leveren maximaal 5000 watt uit de batterij aan noodstroom, ongeveer 1600 watt per fase. Draait het huis op noodstroom, er is geen zon en hun quooker gaat aan (2200 watt volgens het internet), dan valt de batterij uit omdat je dan al over de 1600 watt heen gaat.
Van wat ik lees kan de komende Nexis omvormer/batterij combinatie meer leveren per fase, klopt dat?

Betreft punt 2: Als je een SolarEdge lader neemt, is die dan zo slim om geen stroom uit de batterij te gaan gebruiken? En ook uit te gaan wanneer het huis op noodstroom draait, of heb je daar nog extra energiemeters/kastjes voor nodig?
Betreffende punt 2: ja, dit werkt top. Prioritering, wel/niet accu gebruiken en tegenwoordig ook slim laden op stroomtarieven (in beta). Het integreert volledig met je home hub en dus met de inline meter in de backup interface. Neem wel de pro, dan kan je EREs verkopen. En het zonneladen met faseschakelen is ook perfect voor elkaar.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 23:50

lc8

@havisoft

probeer je EN solaredge modbus EN solaredge modbus-multi tegelijk te draaien? Dat zal niet gaan op dezelfde poort.
de 'Solaredge' integratie is via Server en heeft er niks mee te maken (ook niet geschik voor active power sturing.

begin eens clean: Gooi de beide modbus intergaties weg, installeer ALLEEN modbus multi. Poort 1502/502 afhankelijk van de leefttijd van de omvormer, en het juiste device-ID (normaliter 1).

als het dan nog niet werkt: er waren in het verleden software versies van de omvormer waar dit tijdelijk niet goed ondersteund werd ism bepaalde HA versies. => maar zo te zien heb je een recente update dus die zou gewoon meteen moeten werken.
zoniet, dan staat de active powercontrol in de omvormer zelf waarschijnlijk uit...

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV


  • havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:13
ddgcpeters schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Heb je bij het instellen het vinkje 'auto detect additional entities' aangezet? (Solaredge modbus multi) dat zorgde bij mij voor veel meer opties.
Bedankt voor jouw reactie. Ik heb geen mogelijkheid gezien om dit aan te zetten. Waar kan ik dit vinden?

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar


  • havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:13
lc8 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:41:
@havisoft

probeer je EN solaredge modbus EN solaredge modbus-multi tegelijk te draaien? Dat zal niet gaan op dezelfde poort.
de 'Solaredge' integratie is via Server en heeft er niks mee te maken (ook niet geschik voor active power sturing.

begin eens clean: Gooi de beide modbus intergaties weg, installeer ALLEEN modbus multi. Poort 1502/502 afhankelijk van de leefttijd van de omvormer, en het juiste device-ID (normaliter 1).

als het dan nog niet werkt: er waren in het verleden software versies van de omvormer waar dit tijdelijk niet goed ondersteund werd ism bepaalde HA versies. => maar zo te zien heb je een recente update dus die zou gewoon meteen moeten werken.
zoniet, dan staat de active powercontrol in de omvormer zelf waarschijnlijk uit...
Bedankt voor jouw reactie. Ik zal de integratie opnieuw installeren en kijken of het dan wel lukt. Heb jij het wel werkend gekregen? En hoe stuur je eea nu aan?

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Mrlten schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:47:
Ik heb een vraag namens mijn ouders, ze hebben thuis een SolarEdge 3 fase systeem en willen de boel over de kop gooien voor het volgende:
  1. Batterij voor noodstroom. Als de stroom uit valt moet het huis gewoon verder blijven draaien. Als dat betekend dat ze dan niet de wasmachine en de vaatwasser tegelijk aan kunnen zetten dan is dat prima. Maar koken (inductie) en een quooker die uit zichzelf aan/uit gaat moet wel tegelijk kunnen. Ze hebben geen warmtepomp.
  2. EV lader, hebben ze nog niet, zitten ze wel aan te denken.
De installateur heeft een offerte opgesteld voor een SolarEdge Home Hub 3 fase 8kW omvormer + SolarEdge backup box + 14,5kWh batterij.

Betreft punt 1: Volgens mij gaat dit helemaal niet werken voor wat mijn ouders willen? De genoemde omvormer en batterij leveren maximaal 5000 watt uit de batterij aan noodstroom, ongeveer 1600 watt per fase. Draait het huis op noodstroom, er is geen zon en hun quooker gaat aan (2200 watt volgens het internet), dan valt de batterij uit omdat je dan al over de 1600 watt heen gaat.
Tijdens normaal bedrijf verdeelt een SolarEdge omvormer de productie gelijkelijk over de fasen. Tijdens backup bedrijf verdeelt een Home Hub de productie over de fasen naar gelang de belasting per fase. Het maximum per fase is 1/3 van het nominale vermogen (dus 1.67 / 2.67 / 3.33 kW voor de 5kW / 8kW / 10kW Home Hub). Ongeacht het model kan maximaal 5 kW uit de batterijen worden gehaald.

Als je backup wilt doen met een Home Hub, moet je eigenlijk altijd het 10 kW model nemen.
Van wat ik lees kan de komende Nexis omvormer/batterij combinatie meer leveren per fase, klopt dat?
Ja, tot 6,67 kW per fase en tot 20 kW totaal, en dat kan volledig uit de batterijen komen. Voor 20 kW moet je dan wel minstens 6 batterijmodules hebben (een batterijmodule kan maximaal 3,5 kW leveren). Een 14,5 kWh accu zal bestaan uit 3 batterijmodules en kan dus ca. 10 kW leveren. De Nexis is een Home Hub on steroids. Alleen zul je die vooralsnog niet voor een mooie actieprijs kunnen krijgen.
Betreft punt 2: Als je een SolarEdge lader neemt, is die dan zo slim om geen stroom uit de batterij te gaan gebruiken? En ook uit te gaan wanneer het huis op noodstroom draait, of heb je daar nog extra energiemeters/kastjes voor nodig?
Ik weet niet of je dat zo kunt instellen (bij elke software release kan er meer). Maar ongeacht of je een EV-lader hebt van SolarEdge of van een ander merk, zou ik de EV-lader buiten het backupgebied houden.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:39:
Mijn huis trekt in rust 300W. Mijn close-in boiler trekt 2000W. Dat kan daar dus best bij.

Enerzijds kan je op noodstroom niet alles meer tegelijk doen, maar anderzijds wil je sowieso flink minder dan 5000W gebruiken anders is de batterij in 2.5 uur leeg.
Een kookplaat trekt tot 3,7 kW op een fase en dan gaat ook een 10 kW Home Hub onderuit. Uiteraard moet je tijdens backup je gedrag aanpassen. Maar het is heel goed mogelijk dat je de overgang naar backup hebt gemist en niet in de gaten hebt dat je op backup draait. Headroom voor pieken is wel zo prettig.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
RSalters schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:
Hallo, ik woon in een wijk waar de netspanning letterlijk elke dag vanaf half tien - 10 uur boven de waarde uitkomt, waarop mijn omvormer uitvalt. Dat is recentelijk erger geworden; mijn opbrengst van de zonnepanelen is hierdoor tot minder dan de helft gedaald tov wat ik vorig jaar kreeg. De netbeheerder (Enexis) heeft mij laten weten dat het nog jaren kan duren voordat daar iets aan verbetert(!!).Het is aannemelijk dat dit probleem zich bij steeds meer mensen gaat voor doen, de netbeerders lijken niet erg gemotiveerd om hier iets aan te doen- het is niet hun probleem....

Het rendement van mijn installatie is daardoor gezakt tot een bedroevend laag nivo; mensen in mijn buurt die nog geen panelen moeten dat vooral voorlopig zo houden !

Ik heb nu een SolarEdge SE12k omvormer met in totaal 43 panelen op het dak. Ik overweeg om een SolarEdge thuisbatterij aan te schaffen icm een back-up interface. Ik zou dan (handmatig ?) over kunnen schakelen op "stand-alone" operatie zodra de netspanning te hoog wordt - dat is bij mij in ieder geval altijd als de zon schijnt.... Gezien mijn geinstalleerd PV vermogen, en mijn verbruik, denk ik dat ik minstens 6 maanden ven het jaar "van het net" kan. Terugleveren is -overdag- in mijn situatie toch nauwelijks mogelijk.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als de interface niet alleen bij wegvallen van de netspanning, maar OOK bij te hoge netspanning automatisch zou omschakelen naar stand-alone bedrijf, maar dat is nu (nog?) niet het geval. ( Lijkt mij een software update voor het interface ?)

Vragen van mij in die richting aan SolarEdge Nederland krijg ik gewoon geen reaktie op...

De SolarEdge interface heeft, volgens de spec, een RS485 aansluiting. wellicht is het mogelijk om via die aansluiting het interface op "stand-alone" te schakelen - dat zou ik dan via domoticz of een soortgelijk programma automatisch kunnen regelen, zodra een van de drie fasen boven de 250 (253?) Volt uitkomt.

Zijn er mensen die een SolarEdge omvormer/thuisbatterij en interface werkend hebben ? En hier iets meer over kunnen zeggen ? Wat gebeurt er las je handmatig op stand-alone overschakeld ? Moet je dan alle klokken in huis weer gelijk zetten,valt je PC uit vanwege de (korte) onderbreking van de stroom ?

Ik ben zeer dringend op zoek naa een oplossig die mijn zonnepanlen weer bruikbaar maakt....

Roelof Salters.

Waalre

[mbr]Schopje naar SolarEdge topic[/]
Hi,
1/ je hebt een pb van me met wat persoonlijke info.
2/ ik zat nog eens over je probleemstelling te denken….
Ik denk eigenlijk dat de homehub “zo uit de doos” al doet wat jij wilt.
“Afschakelen als de netspanning te hoog wordt” betekent namelijk niet dat de homehub “down” gaat, enkel dat die het grid afkoppelt. Ik denk dat je de batterij dan gewoon nog kan opladen. Je moet wellicht wel zelf via modbus de batterij in de juiste laad-modus brengen.
Wat nu al zo is: Als je de limiet voor terugleveren op 0 zet (zero export) dan blijft de batterij ook gewoon laden van de PV.

Ik heb de homehub. In principe zou ik dat kunnen testen maar op mijn adres heb ik nooit last van overspanning. Ik zie wel dat je via modbus de “trip thresholds” kan aanpassen dus ik zou eens een testje kunnen doen door die op een flinke “out of range” waarde te zetten. Dat heb ik niet zomaar voor elkaar want ik heb voor betreffende registers momenteel geen software. Is wel te maken maar daar moet ik maar net tijd voor willen maken.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 06:07:
[...]

Een kookplaat trekt tot 3,7 kW op een fase en dan gaat ook een 10 kW Home Hub onderuit. Uiteraard moet je tijdens backup je gedrag aanpassen. Maar het is heel goed mogelijk dat je de overgang naar backup hebt gemist en niet in de gaten hebt dat je op backup draait. Headroom voor pieken is wel zo prettig.
Klopt…
Ik ga het nog eens uitgebreid testen. Ik heb een mini ups gekocht (eigenlijk gewoon een powerbank die constant aan het net hangt). Daar wil ik mijn home control computer op aansluiten (die werkt op 5 volt). Testen ga ik pas doen als dat voor elkaar is. Op die manier voorkom ik powerdips op mijn control computer. Tijdens testen zet ik ook andere gevoelige apparatuur uit.
Even geduld dus.
De nexus was idealer geweest. Maar die is er nog niet en dat gaat ook nog wel even duren.
Ach… ik vond backup heel belangrijk. Mijn vrouw vond dat ook heel belangrijk! “Als je dan zo nodig een batterij wilt zorg dan ook maar dat we stroom hebben als het grid uitvalt”. Maar het komt ook heel weinig voor. ALS het een keer echt nodig is dan gaat het me denk ik wel lukken om er fatsoenlijk mee te leven.
Maar….. daarom ga ik het nog wel een keer echt serieus testen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 05:53:
[...]Ik weet niet of je dat zo kunt instellen (bij elke software release kan er meer). Maar ongeacht of je een EV-lader hebt van SolarEdge of van een ander merk, zou ik de EV-lader buiten het backupgebied houden.
In her geval van SolarEdge zou ik het niet doen. Je loadbalancing zit dan buiten de BUI en dus je inline meter… geeft gedoe met de loadbalancing.

En das best duur, als je dit hebt en de software die het ook bij backup uit zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2lNdVu9NyQpe6sspGq0Yu8vYpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6gUTeInf3tNLdwYozmYoB9m.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zitten de optie voor batterij en solar er al heel lang in… :)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Smoke

Maverick Reploid

Met een extra inline meter als import/exportmeter en de setup voor een gedeeltelijke backup waarbij de meter in de BUI uitgeschakeld is kan je de EV lader er buiten laten voor je load balancing/excess PV te houden. Een kleine kanttekening als je hem binnen je eiland houdt is dat de EV lader dan wel met de omvormer moet kunnen communiceren, en als die verbinding om wat voor reden dan ook wegvalt gaat ie nog steeds laden.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-06-2026 08:38 ]


  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:18
havisoft schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb geen mogelijkheid gezien om dit aan te zetten. Waar kan ik dit vinden?
Bij opnieuw instellen is het volgens mij 1 vd opties, en anders zit hij onder het tandwieltje bij de integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGVVFVFKcZktRy2eIK-am7_Fy5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyzPNqH9MUleDTCFJVKjEQHZ.jpg?f=fotoalbum_large

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Smoke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:59:
Met een extra inline meter als import/exportmeter en de setup voor een gedeeltelijke backup waarbij de meter in de BUI uitgeschakeld is kan je de EV lader er buiten laten voor je load balancing/excess PV te houden.
Zie deze application note. Hetzelfde heb je ook nodig als je met export/import limieten wilt werken met bv. de airco buiten het eiland. Uiteraard betekent dit een extra investering en weer 4 ME in je groepenkast.

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:39:
Ik heb bijna hetzelfde:
Solaredge homehub, backup unit en 14.4 kWh batterij.
Ik heb wel de 10kW homehub en dat zou ik ook aanbevelen.
Inderdaad maximaal 5000W maar per fase maximaal 10kW/3 = 3.3kW. Het kan dus “scheef” over de fases.
Met 8kW omvormer heb je maar 8/3 = 2.6kW per fase.

Mijn huis trekt in rust 300W. Mijn close-in boiler trekt 2000W. Dat kan daar dus best bij.

Enerzijds kan je op noodstroom niet alles meer tegelijk doen, maar anderzijds wil je sowieso flink minder dan 5000W gebruiken anders is de batterij in 2.5 uur leeg.

Ik heb het sinds 1 april. Ik moet het backup gedeelte nog een keer aan een flinke praktijktest onderwerpen. Staat in de planning. Resultaat post ik hier als dat gebeurd is.
Ah duidelijk, wij hadden juist begrepen dat het maar max 1600W zou zijn. De 3.3kW is wel beter bruikbaar. Ouders willen zeker ook niet alles tegelijk aan hebben staan, het ging ons meer om dat als de quooker aanslaat dit niet de batterij gaat laten trippen als ze net toevallig aan het koken zijn, of de wasmachine staat te draaien.
Miezie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:33:
Betreffende punt 2: ja, dit werkt top. Prioritering, wel/niet accu gebruiken en tegenwoordig ook slim laden op stroomtarieven (in beta). Het integreert volledig met je home hub en dus met de inline meter in de backup interface. Neem wel de pro, dan kan je EREs verkopen. En het zonneladen met faseschakelen is ook perfect voor elkaar.
Thanks, ik geef het door aan mijn ouders!
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 05:53:
Tijdens normaal bedrijf verdeelt een SolarEdge omvormer de productie gelijkelijk over de fasen. Tijdens backup bedrijf verdeelt een Home Hub de productie over de fasen naar gelang de belasting per fase. Het maximum per fase is 1/3 van het nominale vermogen (dus 1.67 / 2.33 / 3.33 kW voor de 5kW / 8kW / 10kW Home Hub). Ongeacht het model kan maximaal 5 kW uit de batterijen worden gehaald.

Als je backup wilt doen met een Home Hub, moet je eigenlijk altijd het 10 kW model nemen.
Goed dat ik het even hier heb nagevraagd, want mijn ouders was de 8kW versie aangeboden wat toch iets te gelimiteerd is in de backup modus als de zon niet schijnt.
Ja, tot 6,67 kW per fase en tot 20 kW totaal, en dat kan volledig uit de batterijen komen. Voor 20 kW moet je dan wel minstens 6 batterijmodules hebben (een batterijmodule kan maximaal 3,5 kW leveren). Een 14,5 kWh accu zal bestaan uit 3 batterijmodules en kan dus ca. 10 kW leveren. De Nexis is een Home Hub on steroids. Alleen zul je die vooralsnog niet voor een mooie actieprijs kunnen krijgen.
Met de Nexis wordt het dan wel een stuk duurder (en het is nu al prijzig), dan denk ik dat de Home Hub 10kW variant wat beter is qua prijs/functionaliteit voor de ouders.
Ik weet niet of je dat zo kunt instellen (bij elke software release kan er meer). Maar ongeacht of je een EV-lader hebt van SolarEdge of van een ander merk, zou ik de EV-lader buiten het backupgebied houden.
Het buiten het backupgebied houden is met hun huidige situatie denk ik niet mogelijk; de omvormer hangt in de schuur en de EV lader komt ook in die schuur, dus zonder aanpassingen op dezelfde 3 fase stroomkabel tussen huis<->schuur. Dan is een lader die met SolarEdge integreert wat handiger.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Ah duidelijk, wij hadden juist begrepen dat het maar max 1600W zou zijn. De 3.3kW is wel beter bruikbaar. Ouders willen zeker ook niet alles tegelijk aan hebben staan, het ging ons meer om dat als de quooker aanslaat dit niet de batterij gaat laten trippen als ze net toevallig aan het koken zijn, of de wasmachine staat te draaien.
De quooker is 1,6 of 2,2kW. Wasmachine is ook een 2kW element. Dan ga je niet zonder problemen een kookplaat op dezelfde fase kunnen gebruiken.

Ik denk niet dat het systeem de verwachtingen zoals je het lijkt te beschrijven waar kan maken...


Kun je niet beter naar een niet SE-systeem kijken dan wat wel de gevraagde vermogens aan kan? De extra verliezen van een AC-gekoppeld systeem zijn er, maar het gaat om een redelijk beperkt aantal kWh (Alleen het extra eigen verbruik via de accu, dus je praat over 100-200kWh extra verlies).

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 19-06-2026 10:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ronald schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:25:
[...]


De quooker is 1,6 of 2,2kW. Wasmachine is ook een 2kW element. Dan ga je niet zonder problemen een kookplaat op dezelfde fase kunnen gebruiken.

Ik denk niet dat het systeem de verwachtingen zoals je het lijkt te beschrijven waar kan maken...
Die 3 dingen tegelijk hoeft ook niet en dat is ook niet wat mijn ouders verwachten. Het rottige aan de quooker is dat ie uit zichzelf aanspringt en dan een x-aantal seconden ~2200W trekt. Dus als je in de backup modus zelf bewust bent wat je wel/niet tegelijk aan kunt hebben staan, dan komt die quooker er overheen walsen en laat de batterij trippen.

Eigenlijk moet die quooker gewoon uit in de backup modus, maar mijn ouders willen niet aan de Home Assistant om het met een slimme schakelaar te gaan regelen.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Een 2200W quooker hoort op een eigen groep te zitten en die kun je buiten het backupgebeid (eiland) plaatsen. Hetzelfde geldt voor andere niet-essentiële grootverbruikers.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dit moment draait mijn systeem in backup modus omdat er werkzaamheden in de straat zijn.

Maar ik ga nu geen wasjes draaien of een 4 gangen diner maken.

Uiteindelijk 'kan alles' als je maar genoeg geld er tegenaan gooit. Maar ik heb de backup om in geval van nood gewoon nog stroom te hebben, maar ik heb niet de illusie dat mijn huis in backup modus 'normaal' te gebruiken is.
Dus mijn huis verbruikt nu zo'n 200W, het dak produceert zo'n 5kW en de batterij wordt zelfs opgeladen.
Ik heb een EV met SolarEdge lader, maar ik ga echt niet testen of dat allemaal wel goed gaat. Ik ben lekker aan het werk en alles in huis doet het en dat is voor mij genoeg. Dat wasje doe ik morgen wel.

Mochten we ernaar toe gaan dat ik maandelijks een power out heb, dan ga ik misschien wat meer risico nemen. Maar nu doe ik gewoon even rustig aan.
En ik kan altijd nog een keer kijken naar mijn verdeling van de groepen. De Quooker heeft een eigen groep, maar ik weet niet of die bij de wasmachine of droger op de fase erbij zit. Ook de WPB, WP, airco's etc heb ik niet perfect verdeeld omdat dat nog niet nodig was. Een 25A hoofd automaat gaat er ook niet zomaar uit als de Quooker even een klein piekje geeft.

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:51:
Een 2200W quooker hoort op een eigen groep te zitten en die kun je buiten het backupgebeid (eiland) plaatsen. Hetzelfde geldt voor andere niet-essentiële grootverbruikers.
Daar hadden we helemaal niet aan gedacht, die heeft volgens mijn pa zijn eigen groep inderdaad. Dan is dat de oplossing voor hun :)

  • havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:13
ddgcpeters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Bij opnieuw instellen is het volgens mij 1 vd opties, en anders zit hij onder het tandwieltje bij de integratie.

[Afbeelding]
Bedankt voor jouw behulpzame reactie! Ik zie nu wel de benodigde entiteiten.

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Die 3 dingen tegelijk hoeft ook niet en dat is ook niet wat mijn ouders verwachten. Het rottige aan de quooker is dat ie uit zichzelf aanspringt en dan een x-aantal seconden ~2200W trekt. Dus als je in de backup modus zelf bewust bent wat je wel/niet tegelijk aan kunt hebben staan, dan komt die quooker er overheen walsen en laat de batterij trippen.

Eigenlijk moet die quooker gewoon uit in de backup modus, maar mijn ouders willen niet aan de Home Assistant om het met een slimme schakelaar te gaan regelen.
Als de quooker niet op eigen groep zit kan je er ook gewoon een werkschakelaar tussen zetten. Dan kan je hem uit zetten als de boel in backup gaat. Zelfs als het eerst een keer tript is dat geen ramp. Uitzetten en batterij resetten.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12
RSalters schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:55:
[...]
SolarEdge 12k 3-fase omvormer, 43 panelen 16kWp
Heb je al geprobeerd met de P(V) instellingen de export te beperken? Bij 108 of 109% spanning (V) teruggaan naar 10% vermogen (P) bijvoorbeeld? Dan heb je nog je eigen opwek voor eigen gebruik. Je kunt dan ook een eventuele batterij laden zonder een backup mode te hoeven forceren.

  • lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 23:50

lc8

ddgcpeters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Bij opnieuw instellen is het volgens mij 1 vd opties, en anders zit hij onder het tandwieltje bij de integratie.

[Afbeelding]
das een goeie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjt1CvGOa9H9WS81ypYqyXaEhmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yIOj205fv6x0MV3Ks12euCd.png?f=fotoalbum_large

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV


  • Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 16:17
mdvmine schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:46:
[...]


Heb je al geprobeerd met de P(V) instellingen de export te beperken? Bij 108 of 109% spanning (V) teruggaan naar 10% vermogen (P) bijvoorbeeld? Dan heb je nog je eigen opwek voor eigen gebruik. Je kunt dan ook een eventuele batterij laden zonder een backup mode te hoeven forceren.
Gaat niet veel helpen. is een europese norm die bepaald dat bij 230V +10% omvormers moeten uitschakelen. zijn omvormer actief knijpen is maar een "pleister op de wonde". (als ik me niet vergis voor NL valt deze onder : systeemcode elektriciteit rond hoofdstuk 2.2.25 ergens)

Er zitten teveel PV-opwekkers opgemofd op dezelfde fase van dezelfde kabel.

Enigste technische oplossing hiervoor is netstudie + netuitbreiding. het vermogen verdelen over meerdere kabels (en dan symmetrisch over de fases verdelen)

moesten ze iedereen zover krijgen om op dezelfde kabel hun PV-installatie actief te laten knijpen tot hun eigen verbruik zouden ze ook al geholpen zijn. Maarja terugleveren met een terugdraaiende teller is voor het moment nog hot.

enigste manier dat je je PV-installatie kan en mag gebruiken als de netspanning 253V aangetikt heeft is als hij geen netspanning meer opmerkt (en je dus eilandwerking hebt geforceerd)

in een ver verleden ooit voor enexis gewerkt, enigste zorgwekkende is dat 's nachts de netspanning ook 241V is. Naar mijn idee zitten er dus een aantal "grotere spelers" met batterijen die vermoedelijk 's nachts ontladen tegen hoge tarieven aangezien het verwachte gedrag zodra de PV-installaties niets meer leveren = dat de netspanning terug gaat stabiliseren rond de 230V

[ Voor 3% gewijzigd door Skyllaer op 19-06-2026 15:55 ]

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
@Skyllaer veel te kort door de bocht om te zeggen dat dat niet gaat werken.
Je hebt spanning val over de eigen kabels. Daarnaast heb je ook nog te maken met de netimpedantie… beperken vermogen kan dus echt wel invloed hebben op wat de omvormer aan spanning ziet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:04:
Daar hadden we helemaal niet aan gedacht, die heeft volgens mijn pa zijn eigen groep inderdaad. Dan is dat de oplossing voor hun :)
Bedenk wel dat de ingreep in de meterkast hierdoor complexer wordt. De standaardaanpak bestaat uit een kabel van de hoofdschakelaar naar de BUI en een kabel van de BUI naar het verdeelblok in de groepenkast. Als je groepen buiten het backupgebied wilt laten, moet je in de groepenkast plaats hebben/maken voor een tweede verdeelblok.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Skyllaer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:46:
Gaat niet veel helpen. is een europese norm die bepaald dat bij 230V +10% omvormers moeten uitschakelen. zijn omvormer actief knijpen is maar een "pleister op de wonde". (als ik me niet vergis voor NL valt deze onder : systeemcode elektriciteit rond hoofdstuk 2.2.25 ergens)
In de toepasselijke Europese norm (EN 50549-1:2019) staat 15% en de meeste Europese landen zitten daar dacht ik ook al op. In 2023 wilde de ACM op voorstel van de netbeheerders er ook hier 15% van maken, maar na bedenkingen van o.a. de brandweer is het voorstel de ijskast in gegaan. Sindsdien is het stil op dit front. Het voorstel van de netbeheerders was overigens complexer dan alleen het percentage verhogen.

  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Theovelders schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:29:
Verzonden vanaf mijn Galaxy


Onderwerp: Export limition/zero-export instellen

Ik heb drie SolarEdge SE2200HD wave omvormers met 3 sets zonnepanelen verdeeld over drie fasen en ik wil de export limitation / zero-export instellen voor minimale teruglevering vanaf 2027. Welke SolarEdge Smart Meter of een ander slim systeem van bijvoorbeeld HomeWizard heb ik hiervoor nodig en ondersteunen deze dan ook mijn omvormers.Ik heb een slimme meter met P1 en twee HomeWizard batterijen. Daarbij zijn mijn drie omvormers gekoppeld aan de HomeWizard App waardoor ik ze kan uitlezen. 

Ik wil de overproductie van de zonnepanelen voor 2027 beperken om natuurlijk de terug lever kosten te beperken. Ik wil het liefst een kant en klaar systeem, ik kan zelf niet programmeren. Ik ben benieuwd of er ideeën of betaalbare oplossingen zijn voor mijn probleem !!
Ik heb inmiddels de SolarEdge Inline Energie meter 3 fase model MTR-240-3PC1 D-A-MW gemonteerd in de meterkast. Hij moet nog wel gekoppeld worden aan de Master omvormer met de daarbij verbonden 2 Slave omvormers. Alles is verbonden met de Modbus RS485. Daarbij heb ik ook twee HW plugin batterijen en natuurlijk de P1 meter. De 3 SolarEdge omvormers SE2200H zijn ook gekoppeld aan de HW app.

Mijn vraag is nu, tot hoe ver mag ik de export verlagen om toch de P1 meter de indruk te geven dat hij met de overproductie toch de twee HW batterijen mag gaan opladen. Ik wil absoluut bijna niets het net op laten gaan, ik had het idee om de Export te beperken tot 0,2 Kwh. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere tweakers. Tenslotte maken de twee HW batterijen deeluit van het woning verbruik maar ik krijg nog nergens een antwoord op mijn vraag. Tenslotte is de SolarEdge Inline Energie meter een dynamische meter die de verlaging zou aanpassen aan de vraag van de verbruikers.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Bedenk wel dat de ingreep in de meterkast hierdoor complexer wordt. De standaardaanpak bestaat uit een kabel van de hoofdschakelaar naar de BUI en een kabel van de BUI naar het verdeelblok in de groepenkast. Als je groepen buiten het backupgebied wilt laten, moet je in de groepenkast plaats hebben/maken voor een tweede verdeelblok.
@Mrlten
Je kan het ook gewoon achter de backup unit laten. Als het grid uitvalt zo snel mogelijk de groep afschakelen. Wellicht valt de batterij dan in storing maar die kan je eenvoudig resetten.
Als het grid elke week zou uitvallen een beetje prut. Maar met die “hooguit 1x per jaar” erg werkbaar.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Bedenk wel dat de ingreep in de meterkast hierdoor complexer wordt. De standaardaanpak bestaat uit een kabel van de hoofdschakelaar naar de BUI en een kabel van de BUI naar het verdeelblok in de groepenkast. Als je groepen buiten het backupgebied wilt laten, moet je in de groepenkast plaats hebben/maken voor een tweede verdeelblok.
Daar kwamen wij ook achter, er is dan ook een extra energie meter nodig omdat de omvormer anders niet weet wat het huis in totaal verbruikt, dus hoeveel vermogen uit de PV naar de batterijen kan.
Stefannn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:16:
[...]

@Mrlten
Je kan het ook gewoon achter de backup unit laten. Als het grid uitvalt zo snel mogelijk de groep afschakelen. Wellicht valt de batterij dan in storing maar die kan je eenvoudig resetten.
Als het grid elke week zou uitvallen een beetje prut. Maar met die “hooguit 1x per jaar” erg werkbaar.
Dat lijkt mij wel de beste oplossing indd. Met de Home Hub 10kW versie hebben ze 3,3kW per fase beschikbaar en 5kW in totaal. Als de kookplaat op de andere fasen dan de quooker zit dan zijn we er al en verwacht ik eigenlijk geen problemen voor hun.

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Theovelders schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Ik heb inmiddels de SolarEdge Inline Energie meter 3 fase model MTR-240-3PC1 D-A-MW gemonteerd in de meterkast. Hij moet nog wel gekoppeld worden aan de Master omvormer met de daarbij verbonden 2 Slave omvormers. Alles is verbonden met de Modbus RS485. Daarbij heb ik ook twee HW plugin batterijen en natuurlijk de P1 meter. De 3 SolarEdge omvormers SE2200H zijn ook gekoppeld aan de HW app.

Mijn vraag is nu, tot hoe ver mag ik de export verlagen om toch de P1 meter de indruk te geven dat hij met de overproductie toch de twee HW batterijen mag gaan opladen. Ik wil absoluut bijna niets het net op laten gaan, ik had het idee om de Export te beperken tot 0,2 Kwh. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere tweakers. Tenslotte maken de twee HW batterijen deeluit van het woning verbruik maar ik krijg nog nergens een antwoord op mijn vraag. Tenslotte is de SolarEdge Inline Energie meter een dynamische meter die de verlaging zou aanpassen aan de vraag van de verbruikers.
Ik heb zelf nog geen thuisbatterij maar draai mijn omvormer wel in zero export bij te lage energieprijzen (lees: echt zero export, niet uitschakelen o.i.d.). Ik heb er al wel een beetje over nagedacht hoe ik zoiets moet aansturen als de thuisbatterij niet geïntegreerd is in SolarEdge. Mogelijk dat andere tweakers een beter idee hebben :)

Als je de omvormers én batterijen beide op een automatische zero export laat staan dan gaan ze elkaar denk ik tegen werken. Stel je zet je tv aan en er is 200 watt nodig, dan gaan ze beide dat proberen te leveren en krijg je dus 200 watt teveel. Dan zien beide systemen dat er 200 watt wordt geëxporteerd en gaan ze weer beide het vermogen terugschroeven, dat zou denk ik een tijdje zo blijven schommelen (en nog erger bij hogere vermogens).

Ik denk daarom dat je een van de systemen zelf moet gaan aansturen met hoeveel watt er in/uit mag gaan en dit continu gaat bijsturen adhv P1/energie meter gegevens.

  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:18
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:08:
[...]

Ik heb zelf nog geen thuisbatterij maar draai mijn omvormer wel in zero export bij te lage energieprijzen (lees: echt zero export, niet uitschakelen o.i.d.). Ik heb er al wel een beetje over nagedacht hoe ik zoiets moet aansturen als de thuisbatterij niet geïntegreerd is in SolarEdge. Mogelijk dat andere tweakers een beter idee hebben :)

Als je de omvormers én batterijen beide op een automatische zero export laat staan dan gaan ze elkaar denk ik tegen werken. Stel je zet je tv aan en er is 200 watt nodig, dan gaan ze beide dat proberen te leveren en krijg je dus 200 watt teveel. Dan zien beide systemen dat er 200 watt wordt geëxporteerd en gaan ze weer beide het vermogen terugschroeven, dat zou denk ik een tijdje zo blijven schommelen (en nog erger bij hogere vermogens).

Ik denk daarom dat je een van de systemen zelf moet gaan aansturen met hoeveel watt er in/uit mag gaan en dit continu gaat bijsturen adhv P1/energie meter gegevens.
Maar zou je niet gewoon bij PV levering je thuisaccu gewoon op iets als 'Charge Only' zetten en je PV je huis laten draaien plus evt wat de thuisaccu wil laden. Idd met HA oid

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ddgcpeters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Maar zou je niet gewoon bij PV levering je thuisaccu gewoon op iets als 'Charge Only' zetten en je PV je huis laten draaien plus evt wat de thuisaccu wil laden. Idd met HA oid
Ook dat kan elkaar tegen gaan werken. Je stelt de batterij in op alleen opladen met overtollig PV en de omvormer op 100 watt export (zodat je altijd overtollig PV hebt voor de batterij). De omvormer zorgt voor 100 watt export, de batterij ziet 100 watt export en gaat 100 watt laden, daarna ziet de omvormer 0 export en gaat een tandje harder werken voor opnieuw 100 watt export etc etc... Dan kom je vanzelf op het punt dat of de batterij op maximaal vermogen aan het laden is, of de omvormer op maximaal vermogen aan het opwekken is.

Zet nu de magnetron aan, 1000 watt aan import. De batterij gaat met 1000 watt minder opladen, de omvormer zat misschien al aan z'n max vermogen dus die kan niet harder werken, tot zover geen problemen. Gaat de magnetron uit dan ziet de batterij 1000 watt aan beschikbare PV en gaat met 1000 watt extra laden. De omvormer ziet 1000 watt aan export en gaat 900 watt minder opwekken. Hier heb je de situatie dat ze elkaar tegen gaan werken. Ik ga er in dit verhaal wel vanuit dat de batterij en omvormer beide even snel reageren op een veranderend vermogen, in de praktijk zal de omvormer waarschijnlijk wel sneller zijn (de SolarEdge inline meter update vaker dan de slimme meter) en misschien dat de batterij niet direct alle beschikbare PV gaat proberen te gebruiken.

Maar dit lijkt mij een leuke test voor @Theovelders :)

  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:18
Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Ook dat kan elkaar tegen gaan werken. Je stelt de batterij in op alleen opladen met overtollig PV en de omvormer op 100 watt export (zodat je altijd overtollig PV hebt voor de batterij). De omvormer zorgt voor 100 watt export, de batterij ziet 100 watt export en gaat 100 watt laden, daarna ziet de omvormer 0 export en gaat een tandje harder werken voor opnieuw 100 watt export etc etc... Dan kom je vanzelf op het punt dat of de batterij op maximaal vermogen aan het laden is, of de omvormer op maximaal vermogen aan het opwekken is.

Zet nu de magnetron aan, 1000 watt aan import. De batterij gaat met 1000 watt minder opladen, de omvormer zat misschien al aan z'n max vermogen dus die kan niet harder werken, tot zover geen problemen. Gaat de magnetron uit dan ziet de batterij 1000 watt aan beschikbare PV en gaat met 1000 watt extra laden. De omvormer ziet 1000 watt aan export en gaat 900 watt minder opwekken. Hier heb je de situatie dat ze elkaar tegen gaan werken. Ik ga er in dit verhaal wel vanuit dat de batterij en omvormer beide even snel reageren op een veranderend vermogen, in de praktijk zal de omvormer waarschijnlijk wel sneller zijn (de SolarEdge inline meter update vaker dan de slimme meter) en misschien dat de batterij niet direct alle beschikbare PV gaat proberen te gebruiken.

Maar dit lijkt mij een leuke test voor @Theovelders :)
Zat meer te denken om dan de accu niet meer naar de export te laten luisteren, maar sturen via HA en wat de panelen kunnen leveren. Hoewel ik dan de theorerische max opwek van dat moment moet weten, aangezien ik alleen zie wat er uit de omvormer komt. Als ik die heb geknepen en ik wil gaan laden zal ik wel moeten weten hoeveel vermogen er nog te halen is.. |:( Daar nog even over nadenken.

  • Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18
Ben er bijna uit wat ik wil gaan bestellen. Wellicht kunnen jullie nog even mee kijken?


Situatie, tuin op het zuid-westen. Schuin dak heeft een dakkapel voor en achter.

Voor: 4 panelen boven het dakkapel (mooi voor in de ochtend en geen schaduw over de gehele dag.

Achter: 4 panelen boven het dakkapel (staat na 11u vol in de zon tot aan de hele avond). 3 panelen onder het dakkapel.

Home Hub 5kW icm 3x accu pack in totaal 13,8kW.

Aiko panelen van 490w, full black glas glas met SE omvormers 500b (korte string).

3 fase inline meter + backup box.

Nog zaken ter overweging? Ik twijfel nog over de omvormer qua formaat. 8 of 10kW zou ook kunnen maar minder rendement gezien de hoeveelheid zonnepanelen die ik kwijt kan?

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
@Chutney geheel terug naar de tekentafel. Dat legplan is ongeschikt voor solaredge. Uitleg in topicstart, hoofdstuk tuinhuisje

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
ddgcpeters schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Zat meer te denken om dan de accu niet meer naar de export te laten luisteren, maar sturen via HA en wat de panelen kunnen leveren. Hoewel ik dan de theorerische max opwek van dat moment moet weten, aangezien ik alleen zie wat er uit de omvormer komt. Als ik die heb geknepen en ik wil gaan laden zal ik wel moeten weten hoeveel vermogen er nog te halen is.. |:( Daar nog even over nadenken.
@Mrlten ,
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap.
Maar als je via modbus bestuurt:
- battery mode 1; charge PV excess only.
- export limit op 0 (of klein beetje positief om afnemen bij variatie te voorkomen)
Dan heb je toch wat je wilt?

Anders gezegd…
Voor zover ik tot nog toe kan zien hoef je met je home automation geen actieve controle te doen als je Solaredge in de juiste control modus plaatst.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
Chutney schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:27:
Ben er bijna uit wat ik wil gaan bestellen. Wellicht kunnen jullie nog even mee kijken?


Situatie, tuin op het zuid-westen. Schuin dak heeft een dakkapel voor en achter.

Voor: 4 panelen boven het dakkapel (mooi voor in de ochtend en geen schaduw over de gehele dag.

Achter: 4 panelen boven het dakkapel (staat na 11u vol in de zon tot aan de hele avond). 3 panelen onder het dakkapel.

Home Hub 5kW icm 3x accu pack in totaal 13,8kW.

Aiko panelen van 490w, full black glas glas met SE omvormers 500b (korte string).

3 fase inline meter + backup box.

Nog zaken ter overweging? Ik twijfel nog over de omvormer qua formaat. 8 of 10kW zou ook kunnen maar minder rendement gezien de hoeveelheid zonnepanelen die ik kwijt kan?
Naast commentaar van @Ronald ,
- als je een backup unit erbij neemt dan kan je de inline meter weglaten. Dan heb je voor wel heel erg weinig meerprijs opeens een offgrid oplossing.
- en dan inderdaad minimaal de 8, maar beter de 10kW omvormer. Ik heb niet het idee dat het veel efficiency verschil is. Aansturing is (gok ik) exact hetzelfde. Ik gok dat er een paar extra power mosfets in zitten. Dan heb je tenminste fatsoenlijke backup power.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Short string is wat betreft accu een doodgeboren kind. Kan alleen een enkele 400V module op.
S500b voor 4 per richting is zelfs op de short string of enkelfase niet oké… s650a is afaik alleen voor de 750V 3-fase bedoelt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.
Ah… dat had ik gemist.
Anyway… “ziedaar het voordeel van PV en batterij van 1 merk”.
Als mensen het vragen zeg ik dat ook altijd (niet perse Solaredge), “probeer PV en batterij van 1 merk te hebben met gecombineerde besturing”.
Groot voordeel dat de “snelle actieve besturing die de belasting en wolken probeert te volgen” dan in de firmware van het systeem zit en je de home automation enkel als “mode selector” hoeft te gebruiken. Dat voorkomt dat die snelle regellus over “minder stabiele en tragere” interfaces loopt.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.
De tijd zal het leren !! :)

  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Smoke

Maverick Reploid

Chutney schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:27:
Ben er bijna uit wat ik wil gaan bestellen. Wellicht kunnen jullie nog even mee kijken?


Situatie, tuin op het zuid-westen. Schuin dak heeft een dakkapel voor en achter.

Voor: 4 panelen boven het dakkapel (mooi voor in de ochtend en geen schaduw over de gehele dag.

Achter: 4 panelen boven het dakkapel (staat na 11u vol in de zon tot aan de hele avond). 3 panelen onder het dakkapel.

Home Hub 5kW icm 3x accu pack in totaal 13,8kW.

Aiko panelen van 490w, full black glas glas met SE omvormers 500b (korte string).

3 fase inline meter + backup box.

Nog zaken ter overweging? Ik twijfel nog over de omvormer qua formaat. 8 of 10kW zou ook kunnen maar minder rendement gezien de hoeveelheid zonnepanelen die ik kwijt kan?
Zoals aangegeven te weinig per richting, en in totaal heb je soeiwso te weinig panelen voor een Home Hub, omdat je er minimaal 14 zal moeten hebben (Er is geen short string versie van de Home Hub). Met S650A heb je wel een string die lang genoeg is, maar gaan de verschillende orientaties het tuinhuisje-effect geven.


Als je niet flink meer panelen per orientatie kwijt kan, is je dak gewoon niet geschikt voor SolarEdge. Zelfs een enkelfase-installatie gaat niet goed werken en dan heb je uiteraard ook geen volledige backup.

  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb geen idee wat je precies wilt omzetten naar wat... Kun je dit toelichten? Modbus/RTU omzetten naar Modbus/TCP vereist wel iets meer dan zo'n splitter. Het zijn twee verwante maar verschillende protocollen.

Je zegt dat de SE 3000 geen modbus/TCP ondersteunt. Ik neem aan dat de SE3000 firmware 2.x draait. Correct?

Wat zou kunnen werken (ik heb het nooit uitgeprobeerd) is dat je de SE4000H gebruikt als gateway. Je verbindt de twee omvormers met RS485 waar bij de SE4000H leader/master is (met modbus ID 1) en de SE3000 follower/slave (met een modbus ID anders dan 1). Zie dit document: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf (pagina 8: Multiple Inverter Connection, Option 2).

De SE4000H verstuurt dan ook de data naar het monitoring platform. De ethernetverbinding met de SE3000 komt te vervallen.
Situatie is idd oude omvormer uit 2014 die in de garage hangt. Ik kan niet direct zien welke firmware er is, dat staat niet op het menu wat ik zo 1,2,3 kan zien... De SE4000H hangt op zolder, dus ver uit elkaar...

Ik wil de SE3000 koppelen aan mijn Homey, zodat ik hem volgend jaar kan uitzetten ipv terugleveren... Wat ik begreep is dat mijn SE3000 dus wel RTU heeft, maar geen TCP, maar dat het @Linea wel gelukt was om dat signaal om te zetten en op te vangen..... Vandaar de vraag...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Smoke

Maverick Reploid

Met de knop onderop kan je door de verschillende status-schermen scrollen, daar ga je ook de CPU versie zien. Als het CPU 2 is heb je sowieso geen directe ondersteuning voor Modbus RTU of TCP. Je zou dan wel de 4000H kunnen aansturen en dmv site limits indirect kunnen sturen.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.
Kan prima. Mits je ook een inline meter hebt. Je zet de mode op export limit en site limit dan niet op exact nul, maar op bijv 100W

https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi/wiki/Power-Control-Options-%E2%80%90-Configuration#site-limit-control-mode

De 100W export zorgt ervoor dat de HomeWizard gaat laden, SolarEdge schaalt op om de 100W vast te houden.
Heb je een laadpaal van een ander merk, en kun je die aansturen met EVCC, dan kun je ook daar via o.a. met parameter residualpower het nulpunt verschuiven.

Evcc kan overigens de batterij dan ook weer uitlezen/controleren. En zal ook niet lang meer duren dat dimmen van PV ook ondersteunt wordt.


Toegegeven, ze kennen elkaar nog steeds niet, je hebt 3 losse kapiteins. Maar je kunt ze in iedergeval zelf laten varen.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 22-06-2026 11:31 ]


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Smoke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:17:
Met de knop onderop kan je door de verschillende status-schermen scrollen, daar ga je ook de CPU versie zien. Als het CPU 2 is heb je sowieso geen directe ondersteuning voor Modbus RTU of TCP. Je zou dan wel de 4000H kunnen aansturen en dmv site limits indirect kunnen sturen.
is idd versie 2..... Dus geen enkele manier van aansturing daarin helaas?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Smoke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:17:
Met de knop onderop kan je door de verschillende status-schermen scrollen, daar ga je ook de CPU versie zien. Als het CPU 2 is heb je sowieso geen directe ondersteuning voor Modbus RTU of TCP. Je zou dan wel de 4000H kunnen aansturen en dmv site limits indirect kunnen sturen.
Betekent dat dat een omvormer met CPU 2.x wel als follower/slave kan fungeren voor een 4.x leader/master? Of liggen die versies te ver uit elkaar?

  • HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 19:37

HLN

Is er toevallig iemand die weet of en hoe je local control van de EV one charger pro aan kunt vliegen? Ik wil het graag integreren met Home Assistant, maar heb daarin nog geen uitkering/bediening van de lader kunnen vinden…

  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HLN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:30:
Is er toevallig iemand die weet of en hoe je local control van de EV one charger pro aan kunt vliegen? Ik wil het graag integreren met Home Assistant, maar heb daarin nog geen uitkering/bediening van de lader kunnen vinden…
EVCC

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:28
miel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Situatie is idd oude omvormer uit 2014 die in de garage hangt. Ik kan niet direct zien welke firmware er is, dat staat niet op het menu wat ik zo 1,2,3 kan zien... De SE4000H hangt op zolder, dus ver uit elkaar...

Ik wil de SE3000 koppelen aan mijn Homey, zodat ik hem volgend jaar kan uitzetten ipv terugleveren... Wat ik begreep is dat mijn SE3000 dus wel RTU heeft, maar geen TCP, maar dat het @Linea wel gelukt was om dat signaal om te zetten en op te vangen..... Vandaar de vraag...
Ik heb zelf mijn SE2200 geupdate naar een versie waar wel TCP Modbus op beschikbaar is. Weet niet of dat bij de SE3000 ook mogelijk is maar ik zou verwachten van wel. De SE3000 heeft ook een display toch?

Software versies:
https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display
Upgraden met sd-card:
https://knowledge-center....r_using_micro_sd_card.pdf
Configuratie na update via display:
Pagina 11: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door adjego op 23-06-2026 09:27 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
adjego schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb zelf mijn SE2200 geupdate naar een versie waar wel TCP Modbus op beschikbaar is. Weet niet of dat bij de SE3000 ook mogelijk is maar ik zou verwachten van wel. De SE3000 heeft ook een display toch?
Welke CPU-versie draait je SE2200 nu?

  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:28
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Welke CPU-versie draait je SE2200 nu?
Nu geen meer want die is gehemeld, maar ik draaide deze:

Single Phase Inverter without HD-Wave Technology
- CPU: 3.2537
- DSP1: 1.210.217/1.210.1427
- DSP2: 2.52.507

Dit is de laatste nieuwe versie en ik heb dit zeker na 2020 gedaan, dus die versie is nog steeds de meest recente voor deze units.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Solaredge support gaf aan dat ze het remote konden doen die firmware, maar dat modbus tcp nooit zou werken op mijn model uit 2014...... :-(

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:28
miel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:19:
Solaredge support gaf aan dat ze het remote konden doen die firmware, maar dat modbus tcp nooit zou werken op mijn model uit 2014...... :-(
Volgens mij zit er nul verschil in een SE2200 en een SE3000 behalve meer output AC. En bij mijn SE2200 werkte Modbus TCP prima ;)

[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 23-06-2026 14:24 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
De firmware update heeft niet gewerkt, dus volgens solaredge support werkt deze gewoon niet op mijn omvormer... de master slave optie is er een die ze nog nooit gedaan hebben met Modbus TCP support, dus ook die lijkt af te vallen.... ik gok dat de route "nieuwe omvormer van marktplaats voor weinig" een snellere en makkelijkere optie is :-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Smoke

Maverick Reploid

Een firmware upgrade zou sowieso niet werken, want CPU 2 en CPU 3 zijn gewoon verschillende hardware.

  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Smoke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:38:
Een firmware upgrade zou sowieso niet werken, want CPU 2 en CPU 3 zijn gewoon verschillende hardware.
dat blijkt nu idd te kloppen....dus mijn enige optie lijkt een nieuwe omvormer te zijn, gelukkig zijn die mega betaalbaar (175 euro nieuw), alleen even de installatie bekijken..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:28
miel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:07:
[...]

dat blijkt nu idd te kloppen....dus mijn enige optie lijkt een nieuwe omvormer te zijn, gelukkig zijn die mega betaalbaar (175 euro nieuw), alleen even de installatie bekijken..
Ik heb pas geleden via marktplaats een SE3680H aangeschaft voor 60 euro ;) Setapp er aan gehangen en gaan met die zonnestroom ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 16:17
Ronald schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:31:
@Skyllaer veel te kort door de bocht om te zeggen dat dat niet gaat werken.
Je hebt spanning val over de eigen kabels. Daarnaast heb je ook nog te maken met de netimpedantie… beperken vermogen kan dus echt wel invloed hebben op wat de omvormer aan spanning ziet.
Hey whatever floats your boat.

als je spanningsval over je eigen kabels hebt liggen, is je binnenkomende kabel 1: niet dik genoeg, 2 interne bekabeling niet voldoende.

Hier ligt een 16mm2 van het net tot binnen. en van daaruit met kammen intern in de kast weer verder verdeelt. dan maximale op de omvormer aangesloten wat kon. (Overkill maar toch)

netimpedantie valt wat over te zeggen, we weten niet hoever de poster op de lijn aangesloten zit, hoever hij van het trafohuisje zit, en hoe lang zijn eigen ac-kabel van aan straat tot binnen is.

het punt blijft, zelfs als je je vermogen gaat knijpen, wie zegt dat je buren dat ook gaan doen? die blijven doorgaan.

jij moet al je spanning hoger hebben liggen dat het net om terug te leveren. als het net 230V op dat moment is, moet jij al minimaal 230.1V gaan maken om op het net te kunnen plaatsen. Je buurman zit dat gebeuren en gaat uiteindelijk mee omhoog klimmen. Teveel mensen zo op dezelfde lijn zorgt dat je dus boven 253V komt en de omvormer uitklapt. Door jezelf te gaan limiteren win je potentiëel een paar minuten.

Ik wil je gerust de spanningsval over kabels gaan uitrekenen met bijhorende kabelkwadraturen, om je zelfs te laten zien dat je hier pas echt op lange lengtes last van gaat hebben. (gebruiken op het werk hiervoor zelfs Caneco en doen dit met regelmaat nog steeds voor TenneT en Enexis)

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij


  • Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:34
Dag heren,

Wat zijn jullie SE thuisbatterij settings?

In het verleden had ik "Time Of Use" opstaan maar dit werkte niet goed met batterij te ontladen tijdens de avondspitsuren. Redelijk snel ben ik overgeschakeld naar "Manual Control" om mijn financieel rendement te maximaliseren. Echter kruipt hier wel veel tijd in.

Lang verhaal kort - mijn dynamisch energiecontract - export settings stonden foutief, dus naar alle waarschijnlijkheid was dit de boosdoener die "Time Of Use" foutief deed werken. Dit heb ik ondertussen gecorrigeerd. Als ik dit terug activeer met de juiste settings, zal de batterij dan wel degelijk laden en ontladen op basis van de minimum en maximumprijzen? Of heeft SE niet echt een setting die het batterijgebruik optimaliseerd voor dagelijkse 'trading'?

Momenteel laad ik mijn batterij 'manueel' op van 0 naar 100% aan het maximum vermogen van de omvormer (5kW) wanneer de dynamische energieprijs het laagste is en ontlaad ik 'm weer wanneer de prijs het hoogste is.

Bijvraag - Negative Rate Optimization: Indien NRO opstaat - wordt dan enkel de zonnepanelen uitgeschakeld of gans de omvormer? M.a.w. kan ik met NRO geactiveerd de thuisbatterij opladen vanuit het net met negatieve prijzen en de zonnepanelen tijdelijk uitzetten?

Alvast bedankt voor jullie expertise! :)

  • janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:36
Solaredge heeft voorkeur voor de batterij laden op zon, ook als de prijs laag is. Dit is natuurlijk wel duurzamer dan uit het net. Als je dat anders wil, zul je dat zelf moeten regelen.

  • dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
dddddaaf schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:14:
[...]


Opnieuw een update: Zonneplan bevestigt dat er nog garantie op de hardware zit, maar vraagt desondanks nog altijd (veel) meer dan 500 euro aan arbeids- en servicekosten voor de vervanging van de defecte optimizer. Ik zie vanzelfsprekend dus af van de reparatie door Zonneplan en ga op zoek naar een lokale installateur die SolarEdge hardware verkoopt en installeert.
Het is alweer even geleden, maar morgenvroeg om 7:00 komt een monteur van een lokale SolarEdge dealer dan eindelijk de defecte optimizer vervangen. E.e.a. heeft langer geduurd omdat Zonneplan al een vervangende optimizer bij SolarEdge besteld en geregistreerd had nog voordat ik überhaupt toestemming gegeven heb om daadwerkelijk tot vervanging over te gaan.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51
Antares schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:42:
Dag heren,

Wat zijn jullie SE thuisbatterij settings?

In het verleden had ik "Time Of Use" opstaan maar dit werkte niet goed met batterij te ontladen tijdens de avondspitsuren. Redelijk snel ben ik overgeschakeld naar "Manual Control" om mijn financieel rendement te maximaliseren. Echter kruipt hier wel veel tijd in.

Lang verhaal kort - mijn dynamisch energiecontract - export settings stonden foutief, dus naar alle waarschijnlijkheid was dit de boosdoener die "Time Of Use" foutief deed werken. Dit heb ik ondertussen gecorrigeerd. Als ik dit terug activeer met de juiste settings, zal de batterij dan wel degelijk laden en ontladen op basis van de minimum en maximumprijzen? Of heeft SE niet echt een setting die het batterijgebruik optimaliseerd voor dagelijkse 'trading'?

Momenteel laad ik mijn batterij 'manueel' op van 0 naar 100% aan het maximum vermogen van de omvormer (5kW) wanneer de dynamische energieprijs het laagste is en ontlaad ik 'm weer wanneer de prijs het hoogste is.

Bijvraag - Negative Rate Optimization: Indien NRO opstaat - wordt dan enkel de zonnepanelen uitgeschakeld of gans de omvormer? M.a.w. kan ik met NRO geactiveerd de thuisbatterij opladen vanuit het net met negatieve prijzen en de zonnepanelen tijdelijk uitzetten?

Alvast bedankt voor jullie expertise! :)
Kijk ook eens even op "SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout” dan zie je wat er aan de hand is

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

clodders schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Kijk ook eens even op "SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout” dan zie je wat er aan de hand is
Dit topic tracken lijkt me nuttiger rondom NRO en de verwijzing naar de officiële documentatie die ik hier gedaan heb: Miezie in "Het grote SolarEdge topic" Scheelt een hoop suggestieve posts lezen. Daarbij: NRO zal niet zo snel meer van nut zijn dit jaar.

Verder als toevoeging op de originele vraag: TimeOfUse zal handelen en zelfconsumptie bevorderen. Pure handel doet het niet. Wat dit betekent? Maximale aan- en verkoop met aftrek van verwacht eigengebruik. Heb je over? Gaat het er later nog even uit tegen een net wat suboptimaler tarief. Pure handel is niet de intentie van SolarEdge and they are right als je het mij vraagt.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:26
Ik zie via de HA modbus integratie met enige regelmaat (1-3 keer per dag) een status code 7 langskomen op mijn SE17K. tegelijkertijd zie ik dan een vendor status 16 en heel soms ook vendor status 83. Dit duurt nooit langer dan 1 meetperiode (5 minuten) én komt alleen voor tijdens het produceren van stroom maar ik zie geen relatie met netspanning, vermogen of heatsink temperatuur. Ik heb geen goede lange termijn historie omdat homeassistant deze uitmiddelt. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

De P1 meter bevestigt het wegvallen van het vermogen tijdens de statuscode 7's

[ Voor 7% gewijzigd door nl0pvm op 25-06-2026 14:28 ]


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Status code 7 is FAULT, maar dat was denk ik wel duidelijk. De vendor status zou volgens de SunSpec monitoring technical note de foutcode moeten zijn volgens de installation guide, maar het is onduidelijk hoe de mapping precies is.
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.