Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-08 00:08

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Een techbedrijf een handleiding aanpassen.....zou kunnen.

Het enige wat volgens mij niet goed werkte is de berekening van de extra kosten/opbrengsten bij export, maar vanaf 2027 zijn die zowieso niet meer van belang.
Die zijn zeker wel van belang. Een Zonneplan bijvoorbeeld betaalt vooralsnog gewoon de twee cent terug. De BTW wordt misschien nog een ding… en los daarvan moet het gewoon werken.

Het gaat overigens niet om de kosten, maar de acties die het teweeg brengt. En waar het mij helemaal om gaat is de oplossing ipv er hele topics over vol schrijven… (waar in die topics gewoon geschreven wordt wat er in de handleiding staat..)

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 30-07-2026 08:48 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 13:50

krouwen

Hardware Enthusiast

@jrebergen

Ik zie nu dat jij ook op de Home Assistant community deze post helemaal hebt gemaakt: Config for single inverter battery

Daar heb ik half jaar terug enorm mee zitten klussen om het werkend te krijgen met mijn setup met nog een 2e losse omvormer erbij met ook andere entity namen, maar met hulp van beetje AI is dat gelukt en werk perfect. Ik wil je daarvoor nog even bedanken en ben ook benieuwd of je nog steeds deze setup gebruikt?

Ik ga er vanuit dat je nog steeds deze waardes van Home Assistant als waarheid ziet toch t.o.v. de SolarEdge app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9CLk7oe-gRIXCEWIuNf2h1-Wek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/553lVc7iag3czMmShrvTY4s3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyWgceKpP-XAYlcDwmzr6jdhwbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GmgbD7JMR3mnNQ3WLq5BKvd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p02EZLuA5vl8dFeRGN6hw8ss9CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDXPGcdeBNbFPgzny8R4cAxm.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
janne_nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Een techbedrijf een handleiding aanpassen.....zou kunnen.

Het enige wat volgens mij niet goed werkte is de berekening van de extra kosten/opbrengsten bij export, maar vanaf 2027 zijn die zowieso niet meer van belang.
@janne_nl: Het “uitschakelen bij negatieve prijs” werkte niet.
Het heeft 2 maanden geleden een paar dagen gewerkt maar toen hadden ze het met “positief getal bij export invullen” gefixt terwijl je voor de automatische time-of-use juist een negatief getal moest invullen. Die fix hebben ze toen heel snel terug gedraaid.
@Miezie : dank voor de alert. Ik zal binnenkort testen. Ik gok dat dat tot het weekend moet wachten want ik geloof dat NRO überhaupt alleen werkt ls de bruto prijs negatief is. Anyway… ik ga pas testen als dat zo is want ik moet een hoop uitzetten voor ik de boel in een testbare toestand heb.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:23
Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Het heeft 2 maanden geleden een paar dagen gewerkt maar toen hadden ze het met “positief getal bij export invullen” gefixt terwijl je voor de automatische time-of-use juist een negatief getal moest invullen. Die fix hebben ze toen heel snel terug gedraaid.
@Miezie : dank voor de alert. Ik zal binnenkort testen. Ik gok dat dat tot het weekend moet wachten want ik geloof dat NRO überhaupt alleen werkt ls de bruto prijs negatief is. Anyway… ik ga pas testen als dat zo is want ik moet een hoop uitzetten voor ik de boel in een testbare toestand heb.
Het uitschakelen bij negatieve prijs heeft hier altijd prima gewerkt. We hebben alleen al 2 maanden geen negatieve prijs meer gehad.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-08 14:44
[...]

Het is een bekend probleem. Het gedrag lijkt afhankelijk hoe het elektriciteitstarief is ingevuld.

Ik heb aanvullende kosten van € 0,132 per kWh inclusief btw ingevoerd en de btw op nul gezet. Daarnaast heb ik bij energietarief export het vinkje geplaatst. Wanneer Negatieve tariefoptimalisatie uitstaat, blijft de omvormer gewoon produceren, ook bij een negatieve stroomprijs. Daalt de negatieve stroomprijs echter tot onder  min € 0,132 per kWh, dan schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie alsnog in en doet de omvormer wat hij moet doen.

Ik gebruik sinds drie dagen de bètaversie op Android. Vanmorgen heb ik onder andere onderstaande feedback gegeven. Bij de prijzen zou het naar mijn mening duidelijker mogen worden weergegeven hoe de prijs is opgebouwd. Ik heb eerst moeten uitzoeken welke prijs uiteindelijk wordt bedoeld. Er wordt gekeken naar de bijkomende kosten, maar op het eerste gezicht kan dat verwarrend zijn.
Verder viel mij op dat de hoogste invoerprijs van vandaag en de hoogste exporttarieven op hetzelfde tijdstip worden weergegeven. Bij de hoogste exporttarieven lijken de bijkomende kosten te worden afgetrokken, wat volgens mij niet juist is. Ik ben benieuwd welke reactie hierop komt.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:43
Dit topic is voor Solaredge installatie gerelateerde posts. Voor tariefdingen en aanverwante zaken is een eigen topic.
Kunnen we weer back to topic?

@Ronald misschien de link naar dat andere topic even in de TS zetten? Ik kon het daar niet vinden namelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door No Hands op 30-07-2026 13:10 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• janne_nl
Ik heb bij export de aanvullende kosten op -0.13 ct en de btw op 1%, en dat lijkt gewoon redelijk te werken, ik hoef niks met de hand te doen. 10 mei is tie voor de laatste keer nagenoeg uit geweest. Ik zie de rate limit af en toe wel ietsie dalen, maar nooit genoeg om iets te knijpen de laatste maanden.

• janne_nl
No Hands schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
Dit topic is voor Solaredge installatie gerelateerde posts. Voor tariefdingen en aanverwante zaken is een eigen topic.

@Ronald misschien de link naar dat andere topic even in de TS zetten? Ik kon het daar niet vinden namelijk.
Het gaat toch over hoe Solaredge met de tarieven omgaat?

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-08 18:12
Maandag 27 juli hield de productie van energie door de zonnepanelen op. De SolarEdge app laat zien dat meedere optimizers op zwart staan. Welke en hoeveel, dat wisselt. Herstarten en opnieuw pairen helpt niet. Gisteren maar een RMA ingezet bij SolarEdge, en vandaag al een bericht gekregen dat ze een nieuwe omvormer gaan opsturen. Ben benieuwd.

Ik wil hem er in zetten, maar het is een topic wat ik zelf niet volg… en onze geliefde zoekfunctie is niet bijzonder behulpzaam met lokaliseren van welke , heb je een linkje?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:48

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Ronald schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Ik wil hem er in zetten, maar het is een topic wat ik zelf niet volg… en onze geliefde zoekfunctie is niet bijzonder behulpzaam met lokaliseren van welke , heb je een linkje?
SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Het gelinkte topic is nul referentie voor dit probleem wat een bug in SolarEdge One is.

Waar ik begrijp dat het zo lijkt, maar het is verworden tot heel wat Posts waar vooral de handleidingen en energietarieven uitgelegd worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Miezie op 30-07-2026 16:41 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• No Hands
Miezie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Het gelinkte topic is nul referentie voor dit probleem wat een bug in SolarEdge One is.

Waar ik begrijp dat het zo lijkt, maar het is verworden tot heel wat Posts waar vooral de handleidingen en energietarieven uitgelegd worden.
@Ronald @janne_nl

Dan is het misschien tijd om een nieuw topic te maken waar dit soort zaken worden besproken want ik vind het heel erg afleiden van dit originele topic, namelijk de installatie van solaredge materiaal, omvormers, optimizers, pairen, wat kan wel op welk dakvlak en wat niet, stringlengtes, etc. Maar misschien ben ik de enige die dat vind en moet ik de rest maar voorbij lezen.

Het is heel moeilijk om enigszins gerelateerde zaken uit elkaar te trekken zonder dat er een echt duidelijke (nieuwe) topicstart gemaakt wordt...

Ik heb de ultieme NRO, dus ik ga het niet doen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 30-07-2026 17:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-08 20:18
twiks schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:15:
Maandag 27 juli hield de productie van energie door de zonnepanelen op. De SolarEdge app laat zien dat meedere optimizers op zwart staan. Welke en hoeveel, dat wisselt. Herstarten en opnieuw pairen helpt niet. Gisteren maar een RMA ingezet bij SolarEdge, en vandaag al een bericht gekregen dat ze een nieuwe omvormer gaan opsturen. Ben benieuwd.
Toevallig bij mij dus ook maandag. Toeval of speelt er iets waardoor ze omvallen? Toevallig ook error code 18xb5 op de omvormer?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

No Hands schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:56:
[...]

@Ronald @janne_nl

Dan is het misschien tijd om een nieuw topic te maken waar dit soort zaken worden besproken want ik vind het heel erg afleiden van dit originele topic, namelijk de installatie van solaredge materiaal, omvormers, optimizers, pairen, wat kan wel op welk dakvlak en wat niet, stringlengtes, etc. Maar misschien ben ik de enige die dat vind en moet ik de rest maar voorbij lezen.
Ben ik met je eens. Al wil ik daar dan app, EV laders, ecosysteem aan toevoegen. Maar niet energietarieven… voor dat hele topic volstaat 1 verwijzing naar de SolarEdge documentatie namelijk.

Interessant... Mijn voorspelling gaat na het resoluut leegtrekken... (Mijn permissie is aangekomen blijkbaar)... een aantal uren exact vlak op 13% staan...

Mijn accu is 1x eerder op idle gegaan op 13%... dus dan lijkt het alsof zelfs de voorspeller weet dat mijn accu een update nodig gaat hebben :?

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-07 19:25
Hoi hoi... ik ga een vraag stellen waarop het antwoord al vaak gegeven is (ook hier zo te zien), maar het is telkens een ander antwoord en ik snap er níks van... ik ga per 1 augustus over van Eneco naar AWNB qua energie, naar een dynamisch contract. Ik heb zonnepanelen (teveel) en kreeg te horen dat je dan je SolarEdge instellingen kunt wijzigen. Maar... met weke gegevens? De ene expert zegt 0,12 cent, de ander 0,01, weer een ander 0,17 en allerlei varianten daar op. Dus HELP!! Wat moet het nou zijn? De dingen die ik moet invullen zijn:

Bij Import
- moet ik daar dynamisch 60 minuten of dynamisch 15 minuten invullen?
- aanvullende kosten: welk bedrag per kwh moet ik daar invullen?
- btw: moet ik daar 21% invullen?

Bij Export
* moet ik daar dynamisch 60 minuten of dynamisch 15 minuten invullen?
* aanvullende kosten: welk bedrag per kwh moet ik daar invullen?
* btw: moet ik daar 21% invullen?

Negatieve tariefoptimalisatie moet ik volgens mij op AAN zetten?

De grootste vragen zitten dus in die bedragen die bij zowel im- als export ingevuld moeten worden bij 'aanvullende kosten', want daar krijg ik dus van iedereen andere antwoorden op. Uit de contractinfo van ANWB word ik niet veel wijzer. Daar staat:

Prijsopbouw
Stroom jaarverbruik Stroom teruglevering Gas jaarverbruik
7000 kWh 6500 kWh 1400 m³
Stroomkosten € 119,23
Verbruik x tarief (excl. BTW) Bedrag (incl. BTW)

Dynamische kosten
Verwachte inkoopprijs per kWh (EPEX) Energiebelasting zone 1 per kWh Energiebelasting zone 2 per kWh Inkoopvergoeding per kWh Vaste kosten
583 kWh x € 0,06821 242 kWh x € 0,09161 342 kWh x € 0,09161 583 kWh x € 0,01488 € 48,14
€ 26,80 € 37,86 € 10,50
Vermindering Energiebelasting € -52,41
Vaste leveringskosten € 8,50
Kosten distributiesysteembeheerder (netbeheerder) stroom € 39,84
Opbrengst teruglevering € -89,35
Dynamische opbrengsten

Verwachte inkoopprijs per kWh (EPEX) Energiebelasting zone 1 per kWh Energiebelasting zone 2 per kWh Inkoopvergoeding per kWh 542 kWh x € -0,02984 242 kWh x € -0,09161 300 kWh x € -0,09161 542 kWh x € -0,01488 € -19,56
€ -26,80
€ -33,24
€ -9,75

Nou ja, de meeste van die gegevens zijn vast niet relevant voor mijn vraag. Maar de een zegt bijvoorbeeld dat de bedragen zowel voor im- als export hetzelfde moeten zijn, de ander dat je dat JUIST niet moet doen, omdat je dan zou moeten betalen terwijl de salderingsregeling nog geldt, en de genoemde bedragen überhaupt lopen dus enorm uiteen. Ik snap het gewoon niet meer. Bomen/bos..

• Stefannn
janne_nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:45:
[...]

Het uitschakelen bij negatieve prijs heeft hier altijd prima gewerkt. We hebben alleen al 2 maanden geen negatieve prijs meer gehad.
Bruto prijs is afgelopen weekenden met regelmaat "een miniscuul klein beetje" negatief geweest. Ik heb het 2 of 3 weken geleden getest met 0 euro opslag. Dat werkte toen niet.
Maar goed... hoe het ook zei..... kennelijk is er iets gefixt en dat kunnen we dus testen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-08 18:12
AnnaAnjo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:16:
[...]

Toevallig bij mij dus ook maandag. Toeval of speelt er iets waardoor ze omvallen? Toevallig ook error code 18xb5 op de omvormer?
Geen idee. Ik heb geen scherm op de omvormer. Waar zou ik de code kunnen vinden?

• janne_nl
Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:45:
[...]

Bruto prijs is afgelopen weekenden met regelmaat "een miniscuul klein beetje" negatief geweest. Ik heb het 2 of 3 weken geleden getest met 0 euro opslag. Dat werkte toen niet.
Maar goed... hoe het ook zei..... kennelijk is er iets gefixt en dat kunnen we dus testen.
Met mijn instelling zal wellicht een cent negatief niks doen, maar wat is dan 15ct betalen op een dag....

Sinds een aantal maanden limiteert de omvormer in ieder geval niet meer (als de accu vol is en het eigen gebruik minimaal) als de kale prijs negatief is.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:27:
[...]

Met mijn instelling zal wellicht een cent negatief niks doen, maar wat is dan 15ct betalen op een dag....

Sinds een aantal maanden limiteert de omvormer in ieder geval niet meer (als de accu vol is en het eigen gebruik minimaal) als de kale prijs negatief is.
Dit kan goed. Ik had namelijk vooral nog geen bevestiging gehad dat het zo was/is, maar wel de bewering dat het opgelost zou worden in X weken.
Daarom een dubbelcheck issue aangemaakt en nu gevraagd de documentatie dan bij te werken.

• AnnaAnjo
twiks schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Geen idee. Ik heb geen scherm op de omvormer. Waar zou ik de code kunnen vinden?
Volgens mij is er aan de zijkant een QR code en als je die via de mySolarEgde app inscan zou je meer info kunnen krijgen. Of anders inloggen mij monitoring.solaredge.com

Maar als ze het vervangen zonder vragen zal het hoogstwaarschijnlijk een 18xb5 of 18xb7 fout zijn. Wat ik online gelezen heb is dat een instant RMA goedkeuring

• Frank0378
  • Laatst online: 03-08 00:08
Hallo,

Zijn er hier ook beta testers van de app met een autolader van solaredge die gebruik maken van slim laden.

Ik had gisteravond mijn auto aangesloten en aangegeven dat deze om 6.00 uur vol moet zijn, er was tot 5.30 uur welgeteld 0,2kwh geladen en in de app stond de tekst "slim schema in behandeling". Zojuist de auto weer aangesloten en na 20 minuten wachten het laden handmatig gestart want bleef weer hangen. Het heeft wel gewerkt maar nu niet meer.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:46:
Hallo,

Zijn er hier ook beta testers van de app met een autolader van solaredge die gebruik maken van slim laden.

Ik had gisteravond mijn auto aangesloten en aangegeven dat deze om 6.00 uur vol moet zijn, er was tot 5.30 uur welgeteld 0,2kwh geladen en in de app stond de tekst "slim schema in behandeling". Zojuist de auto weer aangesloten en na 20 minuten wachten het laden handmatig gestart want bleef weer hangen. Het heeft wel gewerkt maar nu niet meer.
Ja, niet echt stabiel. Issue al gemeld bij SolarEdge?

• Frank0378
  • Laatst online: 03-08 00:08
Miezie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Ja, niet echt stabiel. Issue al gemeld bij SolarEdge?
Ik heb het aangegeven via de feedback knop in de app

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Ik heb het aangegeven via de feedback knop in de app
Het werkt beter als je een support ticket aanmaakt…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:46:
Hallo,

Iets inhoudelijker mag ook wel mijner zijde.

Als je de EV lader instellingen en app wat volgt plus je weet dat SolarEdge al sinds langere tijd Wevo gekocht heeft, dan kun je concluderen dat ze in een integratie en verbeteringstraject zitten qua software. Ook komt er een v2 API.

Voor het hele platform betekent dat nu een periode van nieuwe features, die niet direct werken zoals je zou verwachten. Derhalve kunnen we dan ook nu even niks met de constatering: het werkte toen wel en nu niet. Het helpt dan heel erg vooral goede issues aan te maken via zowel de app als met het ticketing systeem via support.

Als je voor nu laadzekerheid wilt: gebruik de domme scheduling.

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-08 18:56
krouwen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:18:
@jrebergen

Ik zie nu dat jij ook op de Home Assistant community deze post helemaal hebt gemaakt: Config for single inverter battery

Daar heb ik half jaar terug enorm mee zitten klussen om het werkend te krijgen met mijn setup met nog een 2e losse omvormer erbij met ook andere entity namen, maar met hulp van beetje AI is dat gelukt en werk perfect. Ik wil je daarvoor nog even bedanken en ben ook benieuwd of je nog steeds deze setup gebruikt?

Ik ga er vanuit dat je nog steeds deze waardes van Home Assistant als waarheid ziet toch t.o.v. de SolarEdge app?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Jazeker gebruik ik ook nog steeds deze opzet. In de loop der tijd wel wat getweaked her en der, maar in essentie hetzelfde. Fijn dat ik jou ook op weg heb kunnen helpen!

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-08 18:56
locloc schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:00:
Hoi hoi... ik ga een vraag stellen waarop het antwoord al vaak gegeven is (ook hier zo te zien), maar het is telkens een ander antwoord en ik snap er níks van... ik ga per 1 augustus over van Eneco naar AWNB qua energie, naar een dynamisch contract. Ik heb zonnepanelen (teveel) en kreeg te horen dat je dan je SolarEdge instellingen kunt wijzigen. Maar... met weke gegevens? De ene expert zegt 0,12 cent, de ander 0,01, weer een ander 0,17 en allerlei varianten daar op. Dus HELP!! Wat moet het nou zijn? De dingen die ik moet invullen zijn: ...
Invullen SolarEdge app Dynamische Tarieven, dit topic en dit antwoord:

jrebergen in "SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout"

[ Voor 65% gewijzigd door jrebergen op 01-08-2026 18:51 ]

• No Hands
Ik heb een installatie met twee dakvlakken. Op het schuine dak liggen 8 panelen met allemaal een S500B optimizer. Op het platte dak had ik 7 panelen met een S500B. Die twee strings waren aan elkaar gekoppeld en dat werkte prima.
Op het platte dak heb ik 9 panelen bijgeplaatst, ook weer met S500B optimizers. Dat zijn er dus op dat dakvlak nu 16. Ik meet op die string 15.5 volt. Als ik alles weer samen aansluit op mijn omvormer komt die met pairen van de optimizers niet verder dan 15 van 24. Dat zijn dan ook precies de optimizers die al in het systeem zaten voor de aanpassing. De nieuwe optimizers lijken onvindbaar.
Als ik de string met de nieuwe panelen los op de omvormer aansluit en ga pairen dan worden ook alleen de 7 optimizers gevonden die er al waren, de nieuwe worden ook dan niet gevonden.
Alle panelen op dit dakvlak liggen in de volle zon.
Ik kan niet bedenken wat ik hier kan doen om dit werkend te krijgen. De nieuw toegevoegde optimizers zijn gedeeltelijk nieuw en gedeeltelijk uit een andere installatie. Een gedeelte van die gebruikte optimizers had ik ook al in de installatie bij mijn broertje gebruikt en daar werken ze prima.
Iemand een idee?

• No Hands
update

in twee losse strings op de omvormer aangesloten en nu heb ik er 23 van de 24. Dat gaat beter. Waarom dat dan wel werkt is me nog niet duidelijk.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:31
Wat gebeurt er als je er weer één string van maakt? Nummer 24 is wellicht stuk, maar misschien duurt het vinden ook gewoon lang.

• RVMarion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-08 20:15
Iemand al ervaring met de nieuwe Nexis producten?

Zit momenteel met 2 1 fase omvormers (3 en 3,6kw) die ik wil dit gaan samenvoegen naar 1 3 fase omvormer (8/10kw)met thuisbatterij van (+-20kw). Nu weet ik dat je oneindig kan blijven wachten op nieuwe producten maar wat me opviel dat in Duitsland de Nexis producten al op de markt zijn en de prijs van de Nexis omvormer goedkoper is dan de huidige 3 fase hub.

Wat is wijsheid? Tenzij de "oude" product range ineens spotgoedkoop wordt is het het waard om te wachten op de Nexis producten?

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
AnnaAnjo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:37:
Ik zie naast dat de omvormer error code 18xb5 toont ook dat sommige panelen zwart zijn en een aantal panelen nog een klein beetje watt hebben.

Dit is allemaal begonnen na de foutmelding, kan het zijn dat dit allemaal door de kapotte omvormer komt of heb ik ook op hetzelfde moment kapotte optimizers?

Mn originele installateur is op vakantie dus voorlopig verwacht ik geen antwoord van die kant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet een nieuwe omvormer. Deze is klaar.

Wise enough to play the fool

• No Hands
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:49:
Wat gebeurt er als je er weer één string van maakt? Nummer 24 is wellicht stuk, maar misschien duurt het vinden ook gewoon lang.
Nummer 24 is zojuist ook opgelost. Ik had daar 1 stekker van de panelen op de paneelzijde van de optimizer en 1 kant op de stekker die naar de volgende optimizer moest. Hoe dat kon werken weet ik niet maar dat verklaarde wel waarom ik 15.5V had ipv 16. Met die blafhitte op het dak gisteren toch kennelijk even de aandacht laten verslappen. Met de overige 23 panelen actief kon ik al snel uit mijn lay-out halen welke het moest zijn.
Voor vandaag laat ik het lekker zijn gang gaan en dan maak ik er morgen weer 1 string van. Ik ga ervan uit dat nu alle optimmert herkend zijn dat wel goed komt.

• AnnaAnjo
teacher schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Je moet een nieuwe omvormer. Deze is klaar.
Ja dat had ik al door 😅 als het goed is, is de RMA al goedgekeurd nu wachten tot SolarEdge levert en mn installateur terug van vakantie is en tijd heeft.

Ik hoor wel dat met RMA tegenwoordig SE10000H-RWSKBF57 geleverd word weet iemand of dat klopt, of is dat alleen in andere landen?

Maakt het wel lastig om op orginele plek terug te hangen.... Want die is een stuk langer dan de huidige omvormer. En ivm schuin dak past het dan niet echt. Dan zal het een stuk verder omhoog en naar links moeten 🤷‍♀️

• ZwarteIJsvogel
RVMarion schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:22:
In Nederland niet of nauwelijks. Rond deze tijd zou een soort bètafase beginnen waarin de Nexis bij geselecteerde klanten wordt geïnstalleerd. Ik heb er verder niets meer van gehoord, maar als ik SolarEdge was zou ik de eerste installatie wel aan de grote klok hangen.
Zit momenteel met 2 1 fase omvormers (3 en 3,6kw) die ik wil dit gaan samenvoegen naar 1 3 fase omvormer (8/10kw)met thuisbatterij van (+-20kw).
Of dat kan hangt af van het aantal panelen en hun oriëntatie, en of de optimizers in de beide huidige installaties compatibel zijn.
Nu weet ik dat je oneindig kan blijven wachten op nieuwe producten maar wat me opviel dat in Duitsland de Nexis producten al op de markt zijn en de prijs van de Nexis omvormer goedkoper is dan de huidige 3 fase hub.

Wat is wijsheid? Tenzij de "oude" product range ineens spotgoedkoop wordt is het het waard om te wachten op de Nexis producten?
Als je plannen hebt voor backup (of die optie open wilt houden), is een 3-fase Nexis al snel superieur aan een 3-fase Home Hub.

• ZwarteIJsvogel
No Hands schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:49:
Nummer 24 is zojuist ook opgelost. Ik had daar 1 stekker van de panelen op de paneelzijde van de optimizer en 1 kant op de stekker die naar de volgende optimizer moest. Hoe dat kon werken weet ik niet maar dat verklaarde wel waarom ik 15.5V had ipv 16.
En misschien ook wel waarom met alle panelen in één string de nieuwe optimizers niet werden gevonden.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31

Zit momenteel met 2 1 fase omvormers (3 en 3,6kw) die ik wil dit gaan samenvoegen naar 1 3 fase omvormer (8/10kw)met thuisbatterij van (+-20kw). Nu weet ik dat je oneindig kan blijven wachten op nieuwe producten maar wat me opviel dat in Duitsland de Nexis producten al op de markt zijn en de prijs van de Nexis omvormer goedkoper is dan de huidige 3 fase hub.

Als ik het goed heb komen ze het 4q hier op de markt zaterdag zelf ook naaar te kijken maar solaredge NL doet niks met de nexis nog en als je 1 instelling verkeerd heb kun je verlopig wachten want kun je zelf niet aanpassen schijnt het

Dat is wat ik er van weet en ik wacht nog even ook omdat we nog kunnen salderen

Gr dave

• No Hands
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:39:
[...]

En misschien ook wel waarom met alle panelen in één string de nieuwe optimizers niet werden gevonden.
Nou ik krijg het niet voor elkaar om die ene gepaird te krijgen, niet in een lange string, niet in een korte string. optimizer zelf geeft 1V als ik het doormeet met een paneel eraan. Ik heb het bij Solaredge in een case gezet. Misschien is ie gewoon dood. Maar dat kunnen ze dus lastig op afstand checken omdat het niet in mijn string verschijnt.
De rest is iig in 1 lange string van 24 23 nu, interessant dat de optimizer voltages nu niet boven de 50V uitkomen terwijl in de twee losse strings opzet ze keihard de 80V aantikten.

[ Voor 14% gewijzigd door No Hands op 03-08-2026 06:48 ]

No Hands schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:44: interessant dat de optimizer voltages nu niet boven de 50V uitkomen terwijl in de twee losse strings opzet ze keihard de 80V aantikten.
Erg dat is natuurlijk helemaal niet gek… de string spanning die de optimizers gezamenlijk moeten maken blijft gelijk, maar nu met meer optimizers.

• No Hands
Ronald schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:02:
[...]

Erg dat is natuurlijk helemaal niet gek… de string spanning die de optimizers gezamenlijk moeten maken blijft gelijk, maar nu met meer optimizers.
Ja het is uiteraard volkomen logisch maar het viel me op nu ik tijdens het opstarten zat te bekijken wat er allemaal gebeurde in de grafieken.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Hmmm, ik heb de prioriteiten voor overtollige zonne-energie aangepast en nu begint de EV lader wel in de ochtend al te laden :). Standaard staat de accu bij SolarEdge bovenaan bij laden op zonnestroom en wat te doen met het overtollige… dat moet dus niet bovenaan staan. Weet niet of het bij jullie bekend was, maar bij mij niet :).

Het 1/3-fase wisselen werkt trouwens echt mooi. 32kW afzekeren voor minder switchen heeft geen zin trouwens, SolarEdge kiest voor balans over de fases. Wel voor sneller laden natuurlijk, maar dat is je eigen afweging. Ik heb het recent gedaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Miezie op 03-08-2026 09:38 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

We hebben net een bruto negatief moment gehad en nu ook… en dit weekend ook: ik heb geen limitering met modbus waargenomen. Voor mij is het in orde, op naar volgend jaar 👍.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:20

Ik heb dus de sprong gewaagd en de Nexis in DE besteld.

Ik moet hem nog ontvangen want er waren voorraadproblemen en de vakantietijd. Maar vrijdag betaald en ik verwacht vandaag of morgen een track & trace. Ik moet hem ook achter een 16A bouwen, dus ik stel m in op 10kW.

Ervaringen tot op heden zijn erg goed, maar ik heb wel met mn creditcard besteld ivm verzekeringen.

Ik heb gekozen om het te kopen bij TST-Photovoltaik-Shop, vanwege hun lange ervaring in de scene. Ik wilde niet met een nieuw bvtje, met alle respect, in zee gaan. Beetje bij de scams wegblijven in onbekend gebied was het idee. Zodra die er is zal ik mij melden.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:25
Kecin schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:54:
Zijn er mensen die hier verstand hebben van AFS (Automatic Frequency Shifting) t.b.v. een thuis-accu? Ik heb de wijziging van STEP 3 gedaan uit de volgende handleiding:
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
Dit om de zonnepanelen aan de accu-kant te plaatsen. Ik vul de waardes in op de SE5000 met LCD en komt op "SAVED", echter als ik terug ga ik het menu krijg ik "RESETTING".

Zowel een case + chat bij SolarEdge gedaan als mijn monteur, maar ze laten me allemaal in de steek met loze handleidingen en generieke informatie.

Ook geeft Victron aan:
" Note: In addition to the settings above it is important to contact SolarEdge Support to change a parameter in the backend to allow the frequency shifting with APS mode. "

Echter weten ze daar van niets :'(.

Na de update van hun web-interface heb ik ook niet meer de mogelijkheid om mijn API key te zien, dus ik ben als consument achter een bedrijfsaccount van mijn installateur geplaatst.
Hier nog ooit een oplossing voor gevonden? Zou het ook interessant vinden om het met mijn alphaess werkend te krijgen.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

TheMystery schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Hier nog ooit een oplossing voor gevonden? Zou het ook interessant vinden om het met mijn alphaess werkend te krijgen.
Uiteindelijk (moet goed nadenken, mogelijk klopt het niet helemaal) kwam ik er op uit dat ik op een andere manier moest navigeren/bevestigen in het menu. Dus ipv 1 keer drukken, vasthouden o.i.d. Ben er niet helemaal meer zeker van. En goed kijken of je in het goede menu zit, dus echt duidelijk 2 keer overnieuw lezen, elke stap!

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• TheMystery
Kecin schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Uiteindelijk (moet goed nadenken, mogelijk klopt het niet helemaal) kwam ik er op uit dat ik op een andere manier moest navigeren/bevestigen in het menu. Dus ipv 1 keer drukken, vasthouden o.i.d. Ben er niet helemaal meer zeker van. En goed kijken of je in het goede menu zit, dus echt duidelijk 2 keer overnieuw lezen, elke stap!
Maar heb jij een relay of de aux aangesloten op de solaredge die weet wanneer grid weg is?
Ik heb op gpio via setapp wel aps mode aangezet en de juiste frequenties bij p(f) ingevuld, dat alleen is iig niet genoeg.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

TheMystery schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:06:
[...]

Maar heb jij een relay of de aux aangesloten op de solaredge die weet wanneer grid weg is?
Ik heb op gpio via setapp wel aps mode aangezet en de juiste frequenties bij p(f) ingevuld, dat alleen is iig niet genoeg.
Oh, nu ik erover nadenk, de PV installatie is bij mij verplaatst later ACHTER de accu, dus aan de ac-out kant. Daardoor maakt het voor de Solaredge niet uit of ik wel/geen grid heb. De relay heb ik niet aangesloten. De frequenties heb ik inderdaad ook ingesteld (ik dacht 49.9 tm 50.1 uit mijn hoofd, in iedergeval wat er destijds op de Victron pagina stond). Heb je de Solaredge met of zonder display? Ik heb dus met en dat is behoorlijk anders dan die variant met de app kwam ik achter toen ik laatst bij een vriend zijn PV aan het instellen was.

• TheMystery
Kecin schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Oh, nu ik erover nadenk, de PV installatie is bij mij verplaatst later ACHTER de accu, dus aan de ac-out kant. Daardoor maakt het voor de Solaredge niet uit of ik wel/geen grid heb. De relay heb ik niet aangesloten. De frequenties heb ik inderdaad ook ingesteld (ik dacht 49.9 tm 50.1 uit mijn hoofd, in iedergeval wat er destijds op de Victron pagina stond). Heb je de Solaredge met of zonder display? Ik heb dus met en dat is behoorlijk anders dan die variant met de app kwam ik achter toen ik laatst bij een vriend zijn PV aan het instellen was.
Ik heb een se10k zonder display. En deze zit nu aangesloten op de backup box plus van de AlphaESS dus als goed is ook achter de accu. En ik heb alleen aps aangezet in de app en de frequenties maar met een stroomstoring van zaterdag viel ie gewoon uit. En krijg niet duidelijk wat hier nu voor moet gebeuren om het wel werkend te hebben bij een stroomuitval.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

TheMystery schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Ik heb een se10k zonder display. En deze zit nu aangesloten op de backup box plus van de AlphaESS dus als goed is ook achter de accu. En ik heb alleen aps aangezet in de app en de frequenties maar met een stroomstoring van zaterdag viel ie gewoon uit. En krijg niet duidelijk wat hier nu voor moet gebeuren om het wel werkend te hebben bij een stroomuitval.
Bij die vriend waar ik het dus heb ingesteld zonder LCD bedacht ik me dat sommige volgorde van de stappen moesten wijzigen dacht ik. De app was rete-traag. Soms sloeg die iets dan niet duidelijk op. Volgens mij heb ik toen een paar stappen door elkaar gedaan en overnieuw.

• TheMystery
Kecin schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Bij die vriend waar ik het dus heb ingesteld zonder LCD bedacht ik me dat sommige volgorde van de stappen moesten wijzigen dacht ik. De app was rete-traag. Soms sloeg die iets dan niet duidelijk op. Volgens mij heb ik toen een paar stappen door elkaar gedaan en overnieuw.
Ik heb nog even verder gezocht en denk dat het nu goed staat:
Bij power control moet grid control aan staan, en alternate power source op disable (die stond bij mij op generator).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ujU1KSh_GS8mHRRH9S4gokwqJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AlJ5ckrOiLjrAobRRft5r5D9.png?f=fotoalbum_large

Dan active power kiezen en dan bij p(f) p0 op 50,2 100 zetten en p1 op 51,2 0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVj_Chec0G77dgp23TWIJpr4UPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2B1eVVq1S0PJzSOV1aPgP8Hw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQCaQHzUpZKs1hemIbkc1ZXWWf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qpie81AlR5yTGEhShFztwmOZ.png?f=fotoalbum_large

Hier had ik bij device type nog aps staan deze maar weer op rrcr gezet want dat was volgens mij default
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftyUCsozNZaYjC-O69BDzvQ1BWw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/isEP2u85gOKwv6kcyBbypfPN.png?f=fotoalbum_large

Nu zou met stroomuitval de solaredge uit moeten vallen en na 3 tot 5 min weer opstarten en als accu vol is met frequentie shifting weer uitzetten. En aangezien gpio nu aangepast is en aps op disable zou die iig niet moeten wachten op externe input. Denk jij ook dat het zo klopt?

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-08 14:11
Ik heb een panelen met een SolarEdge thuisaccu, en een Alfen Eve laadpaal. Dit werkt allemaal niet zo lekker samen, dus ik overweeg om de laadpaal te vervangen door een SolarEdge paal. Maar alleen als ik dan wél alles zo in kan stellen zoals ik wil. Dus een vraag voor de mensen met een volledig SolarEdge ecosysteem:

kan ik in zo'n geval via de reguliere app de volgende prioriteit instellen?

1) accu
2) auto
3) net

Dus alles naar de accu totdat die vol zit of het vermogen hoger is dan de accu aankan. Dan het overtollige naar de auto, en dan pas naar het net.
Als extra optie dan ook dat de auto niet geladen wordt vanaf de accu, tenzij ik dat zelf aangeef wel te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Veneficus op 03-08-2026 21:13 ]

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:38
Veneficus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:11:
Ik heb een panelen met een SolarEdge thuisaccu, en een Alfen Eve laadpaal. Dit werkt allemaal niet zo lekker samen, dus ik overweeg om de laadpaal te vervangen door een SolarEdge paal. Maar alleen als ik dan wél alles zo in kan stellen zoals ik wil. Dus een vraag voor de mensen met een volledig SolarEdge ecosysteem:

1) accu
2) auto
3) net

Dus alles naar de accu totdat die vol zit of het vermogen hoger is dan de accu aankan. Dan het overtollige naar de auto, en dan pas naar het net.
Als extra optie dan ook dat de auto niet geladen wordt vanaf de accu, tenzij ik dat zelf aangeef wel te doen.
EVCC kan dit allemaal prima...Ander topic voor of GoT. Stukje goedkoper dan een nieuwe laadpaal.

• No Hands
TheMystery schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

Ik heb nog even verder gezocht en denk dat het nu goed staat:
Bij power control moet grid control aan staan, en alternate power source op disable (die stond bij mij op generator).
[Afbeelding]

Dan active power kiezen en dan bij p(f) p0 op 50,2 100 zetten en p1 op 51,2 0
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier had ik bij device type nog aps staan deze maar weer op rrcr gezet want dat was volgens mij default
[Afbeelding]

Nu zou met stroomuitval de solaredge uit moeten vallen en na 3 tot 5 min weer opstarten en als accu vol is met frequentie shifting weer uitzetten. En aangezien gpio nu aangepast is en aps op disable zou die iig niet moeten wachten op externe input. Denk jij ook dat het zo klopt?
zet je hoofdschakelaar uit en je weet het zo

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Veneficus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:11:

1) accu
2) auto
3) net

Works like a charm… EVCC kan het ook, maar moet je wel meer zelf voor doen. Ik was er geen fan van en heb alles weer via de SolarEdge app nu.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 03-08-2026 22:13 ]

• No Hands
No Hands schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:44:
[...]

Nou ik krijg het niet voor elkaar om die ene gepaird te krijgen, niet in een lange string, niet in een korte string. optimizer zelf geeft 1V als ik het doormeet met een paneel eraan. Ik heb het bij Solaredge in een case gezet. Misschien is ie gewoon dood. Maar dat kunnen ze dus lastig op afstand checken omdat het niet in mijn string verschijnt.
De rest is iig in 1 lange string van 24 23 nu, interessant dat de optimizer voltages nu niet boven de 50V uitkomen terwijl in de twee losse strings opzet ze keihard de 80V aantikten.
Solaredge heeft geconcludeerd dat de optimizer stuk is en daarom niet gevonden werd. Ze hebben me vanmorgen een nieuwe toegezegd en die is direct opgestuurd.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:20
jurgen purgen schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb dus de sprong gewaagd en de Nexis in DE besteld.

Ik moet hem nog ontvangen want er waren voorraadproblemen en de vakantietijd. Maar vrijdag betaald en ik verwacht vandaag of morgen een track & trace. Ik moet hem ook achter een 16A bouwen, dus ik stel m in op 10kW.

Ervaringen tot op heden zijn erg goed, maar ik heb wel met mn creditcard besteld ivm verzekeringen.

Ik heb gekozen om het te kopen bij TST-Photovoltaik-Shop, vanwege hun lange ervaring in de scene. Ik wilde niet met een nieuw bvtje, met alle respect, in zee gaan. Beetje bij de scams wegblijven in onbekend gebied was het idee. Zodra die er is zal ik mij melden.
Even een update.

Na een kleine twee weekjes tussen akkoord op de offerte, de Nexis nu thuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWUvQFL2YsfXUA4xUCe5Znh3b5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOSbho0AHLbIOwng7PgC1szK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVnpUBPffjH4NUWbyBSGQCzs2Vg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HLCqAxsQBICcGfANv6zWv6r.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu net tegen het einde van mn vakantie. Maar ik heb het weekend nog vrij. Hopelijk kan ik dan stappen zetten.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• rh63nl
  • Laatst online: 22:53
jurgen purgen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Even een update.

Na een kleine twee weekjes tussen akkoord op de offerte, de Nexis nu thuis
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu net tegen het einde van mn vakantie. Maar ik heb het weekend nog vrij. Hopelijk kan ik dan stappen zetten.
Bedankt voor het posten en dit ga ik zeker volgen, heb hier ook een Nexis upgrade met batterijen als wens voor Q4/26 - Q1/27 opstaan. Succes!

• AnnaAnjo
Ik ga ons LCD scherm missen maar we hebben weer productie. Al met al 9 dagen geen productie gehad dus dat valt mee. Gisteren bij de installateur binnen gekomen vandaag opgehangen.

Duurde wel even met de administratieve handelingen want de oude omvormer was 3000 maar dit is een universele nieuwe en daar zat geen 3000 bij maar alleen 3680 en daar kon het automatische systeem niet mee omgaan 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvBpRauH4uwkskYunEu9I8qDGPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADJwwcxxKGRsPqVxDSzYIMER.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW4vgeslVcvehxBGr0uFLNIkZAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lozn6WtUmT2RuU2pSb06aaJg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door AnnaAnjo op 05-08-2026 15:15 ]

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:24
AnnaAnjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:15:
Ik ga ons LCD scherm missen maar we hebben weer productie. Al met al 9 dagen geen productie gehad dus dat valt mee. Gisteren bij de installateur binnen gekomen vandaag opgehangen.
Ik zit inmiddels week te wachten. Hoop dat nieuwe omvormer snel binnen is en oude vervangen kan worden.

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-08 17:37

Smoke

Maverick Reploid

AnnaAnjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:15:

Duurde wel even met de administratieve handelingen want de oude omvormer was 3000 maar dit is een universele nieuwe en daar zat geen 3000 bij maar alleen 3680 en daar kon het automatische systeem niet mee omgaan 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De sticker die er standaard opzit is om hem op 3000 in te stellen, alleen voor andere ratings moet er een andere sticker op geplakt worden. Stiekem heb je dus een gratis upgrade gekregen.

• AnnaAnjo
Smoke schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:39:
[...]

De sticker die er standaard opzit is om hem op 3000 in te stellen, alleen voor andere ratings moet er een andere sticker op geplakt worden. Stiekem heb je dus een gratis upgrade gekregen.
Maar omdat het van 3000 naar 3680 is gegaan kon het niet automatisch waardoor de monteur met SolarEdge aan de lijn moest en nou ja duurde bijna wel 45 minuten (die ik vermoed wel moet betalen ... Dus om het gratis te noemen 😅)

Ben in iedergeval blij dat alles het weer doet en ik hoop dat het de komende jaren weer lekker stabiel door draait.

In iedergeval blij dat ik niet hoefde te wachten tot het installatie bedrijf officieel weer open was anders hadden we nog een week opbrengst gemist.

[ Voor 3% gewijzigd door AnnaAnjo op 05-08-2026 16:56 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-08 11:46
AnnaAnjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

In theorie kan het natuurlijk ook naar 10000 haha

Maar omdat het van 3000 naar 3680 is gegaan kon het niet automatisch waardoor de monteur met SolarEdge aan de lijn moest en nou ja duurde bijna wel 45 minuten (die ik vermoed wel moet betalen ... Dus om het gratis te noemen 😅)

Ben in iedergeval blij dat alles het weer doet en ik hoop dat het de komende jaren weer lekker stabiel door draait.

In iedergeval blij dat ik niet hoefde te wachten tot het installatie bedrijf officieel weer open was anders hadden we nog een week opbrengst gemist.
Ik heb ook voor mijn gehemelde SE2200 zo'n SE10000H vervanger gekregen. Heb hem alleen nog niet opgehangen want had hem in een dag vervangen voor een SE3680H die ik via marktplaats heb gekocht.

Misschien dat ik het nog ombouw, maar voor nu laat ik het zo. Via marktplaats wil die verkoop van die SE10000H ook niet echt vorderen O-)

Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• AnnaAnjo
Ik lees nu dit:

IMPORTANT
• All MultiRange Concept Inverters are shipped with a default SE3000H power
rating
• If the inverter being replaced has a different rating, do not leave it rated
to SE3000H; update it to match the new rating
• If the inverter being replaced is rated to SE3000H, there is no need to add a new label

Ik vermoed dat onze monteur het zichzelf onnodig moeilijk heeft gemaakt 🫣

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Even een gedachtespinsel hier.
De SE6K-RW0TEBNN4 die in de garage hangt vervangen voor een SE8K-RWS48BEN4 (2e hands aankoop voor 150 euro) om zo in de garage ook voorbereid te zijn om eventueel uit te breiden met accu's.

Voor degene die het verleden niet gevolg hebben, op de garage ligt iets meer dan 7Kwp in noord-oost/zuid-west op die SE6K. In het woonhuis hebben we al een Homehub 10k met 13Kwp en 3 accu modules en inline meter, geen backup module en beide inverters zijn onderling gekoppeld via RS485 waarbij de Homehub de leader is.

Als het goed is kunnen op die SE8K-RWS toch dezelfde accu's welke ook aan de HomeHub hangen toch (met een andere DC kabel )?
Niet dat ik direct al accu's in de garage erbij ga zetten, maar wellicht wel in de toekomst toch de mogelijkheid heb ervoor met een voor mijn gevoel minimale investering nu.

Iemand gedachten hierover?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ja, de SolarEdge 48V batterijen kunnen ook op de RWS werken. Enige nadeel is wel dat als je in de toekomst backup wil gaan doen de RWS48 niet in backup kan draaien terwijl een RWB48 dat wel kan:

https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-home-hub-inverter-three-phase-connection-and-configuration-options-eu.pdf pagina 10.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Smoke schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:02:
Ja, de SolarEdge 48V batterijen kunnen ook op de RWS werken. Enige nadeel is wel dat als je in de toekomst backup wil gaan doen de RWS48 niet in backup kan draaien terwijl een RWB48 dat wel kan:

https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-home-hub-inverter-three-phase-connection-and-configuration-options-eu.pdf pagina 10.
Ja dat hij dan niet mee zou doen in de backup functionaliteit was me al bekend, dat ondersteund een RWS niet (grootste verschil tussen RWS en RWB omvormers).
Maar leek me leuk om de optie tot extra accu's op een 2e omvormer open te houden voor een minimale investering.
Wellicht levert de verkoop van de SE6K nog een paar euro op waardoor het verschil nog kleiner wordt...

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:14
Hey allen,

Ik heb even gezocht in dit topic maar zie mijn issue(s) er niet bij staan, vandaar aan eenieder de volgende vragen;

Situatie is als volgt; 20 SolarEdge 365 Wp panelen. Sinds dinsdag 4-8 ook batterij SolarEdge geplaatst ong 15 kWh & SolarEdge EV charger Pro. Sinds 4-8 ook klant bij FrankEnergie en wilde graag de lader, batterij en zonnepanelen koppelen, maar zelfs na aanmaken van nieuwe API door installateur geen koppeling te zien, telkens mislukt.

Ook zie ik in de SolarEdge app dat de communicatie met de lader vanaf begin al ‘mislukt’ is.

Hebben meer mensen hier last van gehad aan het begin?

Ik ben benieuwd!

• Veneficus
THM0 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

EVCC kan dit allemaal prima...Ander topic voor of GoT. Stukje goedkoper dan een nieuwe laadpaal.
Ik doe het nu via Homey 👍

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:05
Help, sinds afgelopen donderdag geeft mijn omvormer geen output meer. Het blauwe status lampje brandt en het groene lampje knippert. Al verschillende dingen geprobeerd; opnieuw pairen, wifi opnieuw gekoppeld; omvormer en groep uitgezet voor 10 min.

Rare is dat ik rond hetzelfde moment die donderdag mijn kpn wifi router heb gereset. Wifi al opnieuw ingesteld dus op omvormer om te kijken of het daar aan lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T828nseCPdzpTjUuypa1RcyrJLk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dNaa3psa646d5Cnt6YlnWasb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e01njauovEDZ4OYXv1M6pG7WqvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dFWMC3QlzgNZlQodIOXX5LEr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBXC3yTCDu7o4EeKWfG9lPbEGSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTD64hMyNunSQCkcAD40oX4t.jpg?f=fotoalbum_large

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@mathijshooi: Onder "Commmunicatie" staat bij zowel RS485-1 als RS485-2 "SE Volger"
Dat begrijp ik niet, vooral niet omdat je over één omvormer schrijft. Heb je daar iets aangesloten? Anders dat weghalen of aanpassen.

• Stefannn
Numblee schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:54:
Hey allen,

Ik heb even gezocht in dit topic maar zie mijn issue(s) er niet bij staan, vandaar aan eenieder de volgende vragen;

Situatie is als volgt; 20 SolarEdge 365 Wp panelen. Sinds dinsdag 4-8 ook batterij SolarEdge geplaatst ong 15 kWh & SolarEdge EV charger Pro. Sinds 4-8 ook klant bij FrankEnergie en wilde graag de lader, batterij en zonnepanelen koppelen, maar zelfs na aanmaken van nieuwe API door installateur geen koppeling te zien, telkens mislukt.

Ook zie ik in de SolarEdge app dat de communicatie met de lader vanaf begin al ‘mislukt’ is.

Ik ben benieuwd!
Geen Frank, maar aangemeld bij zonnedimmer en die koppeling werkt na een maand ook nog niet. 2 weken geleden een mail gehad dat het een bekend probleem is en dat ze er aan werken. Vandaag weer gevraagd naar status. Nog geen antwoord.

• mathijshooi
gns1l schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:14:
@mathijshooi: Onder "Commmunicatie" staat bij zowel RS485-1 als RS485-2 "SE Volger"
Dat begrijp ik niet, vooral niet omdat je over één omvormer schrijft. Heb je daar iets aangesloten? Anders dat weghalen of aanpassen.
Ik heb inderdaad maar 1 omvormer. Ik zal eens kijken. Waar zijn deze parameters voor?

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Die beschrijven de verbindingen via de RS485 aansluiting. Dat kan bijvoorbeeld een SE Inline meter zijn of een andere SE omvormer. Hij zou SE master moeten zijn of helemaal niks. Mogelijk staat hij nu braaf te wachten op een signaal van een master om aan te gaan.
Ik doe dit uit mijn hoofd, dus ik kan niet uitproberen wat je moet invullen of het uittesten, maar ik zou invullen dat er niets op de RS485 aansluitingen is aangesloten.

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:34
Hey allen,

Ik ben benieuwd!
Ik heb ook net mijn solaredge omvormer gekoppeld met Frank Energie maar dat kan niet meer via een API je moet gewoon inloggen op je solaredge account.

Lukte mij eerst ook niet want niet de goede rechten maar dat heeft mijn installateur aangepast.

• Numblee
Michel242186 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Ik heb ook net mijn solaredge omvormer gekoppeld met Frank Energie maar dat kan niet meer via een API je moet gewoon inloggen op je solaredge account.

Lukte mij eerst ook niet want niet de goede rechten maar dat heeft mijn installateur aangepast.
Welke rechten?

Ik kan indd wel inloggen en dan staat er eerst Bezig met koppelen, en als ik dan na 30min kijk staat er Koppelen is niet gelukt.. terwijl ik wel Approve heb geklikt.

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:34
Numblee schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:05:
[...]

Welke rechten?

Ik kan indd wel inloggen en dan staat er eerst Bezig met koppelen, en als ik dan na 30min kijk staat er Koppelen is niet gelukt.. terwijl ik wel Approve heb geklikt.
Geen idee wat precies maar nadat ik dat gedaan had kreeg ik pas de Approve knop en die heb jij al dus ben bang dat er wat anders aan de hand is.

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

gns1l schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:55:
Die beschrijven de verbindingen via de RS485 aansluiting. Dat kan bijvoorbeeld een SE Inline meter zijn of een andere SE omvormer. Hij zou SE master moeten zijn of helemaal niks. Mogelijk staat hij nu braaf te wachten op een signaal van een master om aan te gaan.
Ik doe dit uit mijn hoofd, dus ik kan niet uitproberen wat je moet invullen of het uittesten, maar ik zou invullen dat er niets op de RS485 aansluitingen is aangesloten.
De standaardinstellingen van beide RS485-poorten zijn SolarEdge Follower (muv Home Hub of batterij-omvormers waar poort 1 op Multi Devices staat). Dit heeft geen invloed op de werking als er geen Leader bekend is die verbinding heeft met de omvormer.

Wat ik echter wel zie is dat de omvormer in Nachtmodus staat en slechts 5VDC meet, terwijl je met een string van 20 optimizers minstens 20 volt moet zien (Als ze niet zouden boosten, anders zou je de werkspanning moeten hebben of hoger als ie aftopt of om een andere reden productie beperkt) rond dat tijdstip. Dan blijven er 2 mogelijkheden over: Of een probleem in de string waardoor de juiste spanning niet gehaald kan worden, of een probleem met de omvormer. Zo lang de omvormer in nachtmodus staat zullen de optimizers ook niks gaan doen.

Met een meting van rond de 5VDC is het in mijn ervaring eerder een probleem in de string of aansluiting daarvan.

• mathijshooi
Smoke schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

De standaardinstellingen van beide RS485-poorten zijn SolarEdge Follower (muv Home Hub of batterij-omvormers waar poort 1 op Multi Devices staat). Dit heeft geen invloed op de werking als er geen Leader bekend is die verbinding heeft met de omvormer.

Wat ik echter wel zie is dat de omvormer in Nachtmodus staat en slechts 5VDC meet, terwijl je met een string van 20 optimizers minstens 20 volt moet zien (Als ze niet zouden boosten, anders zou je de werkspanning moeten hebben of hoger als ie aftopt of om een andere reden productie beperkt) rond dat tijdstip. Dan blijven er 2 mogelijkheden over: Of een probleem in de string waardoor de juiste spanning niet gehaald kan worden, of een probleem met de omvormer. Zo lang de omvormer in nachtmodus staat zullen de optimizers ook niks gaan doen.

Met een meting van rond de 5VDC is het in mijn ervaring eerder een probleem in de string of aansluiting daarvan.
Bedankt voor de feedback. Aanpassen van de rs485 poorten heeft idd ook niks opgeleverd vandaag.

Wat is nu jullie advies?
Omvormer uit
groep uit
Solar kabel los

Spanning meten... Is dat anders dan 20V dan zal daar eerst gezocht moeten worden.

• mathijshooi
Ronald schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:35:
Omvormer uit
groep uit
Solar kabel los

Spanning meten... Is dat anders dan 20V dan zal daar eerst gezocht moeten worden.
Optimisers geven volgens de monitoring netjes 1v. Produceren zelfs een beetje wh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKuKe0Do3pHbmXiYkwVdK6nFEAs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jzMyOE2VNsCdQ9jrXOzRsOuy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFUib6l_NXbuV_9Fg3dc9h9nyF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bM5JiGonGPA8p6HX5BuRYQKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2ZzaYwItygnovsqiL5ZcBCbxXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwSODaYqKvuSAMPULmiFgHVA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 104% gewijzigd door mathijshooi op 08-08-2026 12:27 ]

• No Hands
omvormer vanmorgen niet opgestart, 8xD1:DSP3, volgens de ai chatbot van SE is de omvormer stuk en nu zit ik een hel weekend zonder zonnestroom :(

@mathijshooi energie limiet modus… staat hij te remmen naar 0% vanwege af dan niet gebrekkige tarief optimalisatie?

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:48:
@mathijshooi energie limiet modus… staat hij te remmen naar 0% vanwege af dan niet gebrekkige tarief optimalisatie?
Dan gaat de string/optimizerspanning echter niet omlaag maar omhoog om productie te stoppen. Dat alert wordt nogal eens onterecht gegeven.

• mathijshooi
Heb geen tarief optimalisatie ingesteld aangezien ik nog 11 cent teruglevering vergoeding krijg. Maar ik zal ergens in de settings kijken of er iets opeens ingesteld staat.

• Veneficus
Hey allen,

Ik ben benieuwd!
Frank moet dat handmatig doen, dat was bij mij ook een probleem. Ik wilde het aan Frank koppelen om vervolgens tegelijk het laden van de auto netjes aan te laten sturen. Maar dat gaat dus niet op: hun "slimme" diensten zijn niet slim genoeg om samen te werken. Dus de auto trekt alsnog de accu leeg...

Ik heb ze weer laten ontkoppelen, maar ik heb nu een ander probleem, waarvan ik nu niet weet of dat door het koppelen/ontkoppelen komt of dat het probleem bij SolarEdge zit:

Mijn accu levert nu in de avond gedurende de dure uren niet meer terug. Zelfs in deze periode waarin de accu al om 12:00 vol zit en clipt, en de accu nooit in de buurt komt van de noodbuffer (15%) wordt er nooit stroom duur verkocht. Wel worden de panelen vrijwel uitgezet wanneer de accu vol zit. Ze leveren ook nauwelijks terug zodra de prijzen weer positief worden, alsof de accu op Eigen Gebruik Maximaliseren staat ingesteld, maar hij staat op Time-Of-Use. Vóór de koppeling met Frank ging dit wel allemaal beter.

Dit heeft naast het missen van inkomsten nog een nadeel: ik wil Homey gebruiken om de auto op solar excess te laden. Maar als de omvormer afschaalt, dan ziet Homey geen excess meer, en gaat de auto dan ook niet laden, tenzij de auto al aan het laden was, omdat dat de vraag (en daarmee solar productie) in stand houdt 8)7

Iemand suggesties? Ik heb Solar Edge support al geschreven, maar hun eerste reactie richtte zich alleen op het afschakelen tijdens negatieve prijzen, en ze negeerden het probleem van het niet terugleveren op dure momenten. Dus die moeten nog een keer reageren.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:49
Mocht je het graag willen laten aansturen door een energieleverancier dan kan ik Tibber aanbevelen. Sinds een week of 2 werken de grid rewards ook als je de batterij laat aansturen door Tibber. Ik moet zeggen dat het best netjes werkt en ook nog wat extra’s oplevert. (60 euro in de eerste 9 dagen aan grid rewards). Dat zijn dus eigenlijk de extra verdiensten die je krijgt voor een stukje onbalans.

Frank heb ik ook geprobeerd naar binnen een maand weer vertrokken omdat de integratie erg slecht werkte. dat is een half jaar geleden dus ik kan niet oordelen hoe het nu is maar als ik dit zo lees is er nog niet zoveel verbeterd in die tijd 😁

• Numblee
lunnie schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:50:
Mocht je het graag willen laten aansturen door een energieleverancier dan kan ik Tibber aanbevelen. Sinds een week of 2 werken de grid rewards ook als je de batterij laat aansturen door Tibber. Ik moet zeggen dat het best netjes werkt en ook nog wat extra’s oplevert. (60 euro in de eerste 9 dagen aan grid rewards). Dat zijn dus eigenlijk de extra verdiensten die je krijgt voor een stukje onbalans.

Frank heb ik ook geprobeerd naar binnen een maand weer vertrokken omdat de integratie erg slecht werkte. dat is een half jaar geleden dus ik kan niet oordelen hoe het nu is maar als ik dit zo lees is er nog niet zoveel verbeterd in die tijd 😁
Ik twijfel binnen 4 dagen al om naar Tibber te gaan, goede review vanuit collega ook, maar die heeft geen SolarEdge, dus daarom twijfelde ik. De integratie met SE en Tibber is dus goed te doen?

• lunnie
Numblee schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Ik twijfel binnen 4 dagen al om naar Tibber te gaan, goede review vanuit collega ook, maar die heeft geen SolarEdge, dus daarom twijfelde ik. De integratie met SE en Tibber is dus goed te doen?
Ja werkt voor mij uitstekend eigenlijk. Ik heb de SE8K hybride omvormer

• lunnie
Numblee schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Mocht je je willen aanmelden stuur mij even een dm voor een persoonlijke aanmeld code, hebben we allebei voordeel van 😁

• Veneficus
lunnie schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:50:

Hoe regelen zij de aansturing van de lader en accu? Zorgen ze er ook voor dat de auto de accu niet onnodig leegtrekt? Ik heb nu het vermoeden dat de EV lader het algoritme van SolarEdge in de war gooit, en dat de accu daarom nu een grotere buffer aanhoudt.

• lunnie
Veneficus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Hoe regelen zij de aansturing van de lader en accu? Zorgen ze er ook voor dat de auto de accu niet onnodig leegtrekt? Ik heb nu het vermoeden dat de EV lader het algoritme van SolarEdge in de war gooit, en dat de accu daarom nu een grotere buffer aanhoudt.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb een Easee lader met load balancer die buiten de SE omgaat en dus niet samenwerkt.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
Ik wilde me aanmelden bij SolarEdge Designer maar merk dat dit niet meer kan als particulier. Welke app of site gebruiken jullie nu om de opbrengst van extra zonnepanelen te simuleren?

• mathijshooi
Helaas, vandaag nog steeds geen productie. Dat wordt bellen. Installateur helaas wel failliet, iemand nog tips?

• Veneficus
mathijshooi schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:00:
[...]

Helaas, vandaag nog steeds geen productie. Dat wordt bellen. Installateur helaas wel failliet, iemand nog tips?
Welke regio?

• mathijshooi

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoi

Ik ben begonnenet home assistant en probeer nu toegang te krijgen tot mijn SE 5000H. Dat lukt nog niet erg. Ik heb al een paar keer bij mijn installateur aangegeven dat ik setapp toegang wil hebben, ze zijn welwillend maar blijkbaar weten ze zelf ook niet goed hoe en wat.

Ik heb getracht om zelf installateur te worden, maar daarvoor moet je blijkbaar eerst hardware aanschaffen. Dat pad liep dus dood, vandaar dat ik bij een installateur terecht ben gekomen.

Kan iemand me vertellen hoe ik volledige lokale toegang tot mijn systeem kan krijgen?
@joopv modbus tcp via SolarEdge Modbus Multi.
Modbus moet wel aan staan, en dat kan via beheer Wifi (Topicstart 'help hij doet het niet')

De SolarEdge integratie heb je API key voor nodig. Die moet installateur je eenmalig verstrekken.

SolarEdge Optimizers Data is een web scraper en die heeft domweg je eigenaar account nodig.

SetApp (voorheen, nu SolarEdge Go) toegang hoor je helemaal niet te krijgen als eigenaar. En heb je ook niets aan voor Home Assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 09-08-2026 22:01 ]

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.