Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste
Acties:

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:36
De Nexis werd toegevoegd en ik kon de SE5K verwijderen de string ging toen van omvormer1 naar omvormer 2.

Alle data is bewaard gebleven.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:34
Roger Beurskens schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:32:
[...]

Precies dit.
Ik had een SE8K-RWS (StorEdge) overgenomen van iemand via marktplaats en daar kwamen ze ook met die melding terug, uiteraard alles netjes kunnen regelen.
Was wel opvallend wat een goed jaar geleden heb i kdie vraag niet gehad bij de 2e hands SE6K die ik ervoor had hgekocht via marktplaats.

Alleen was de meter van die RWS ook mee gekomen die moet ik nog even door SE uit mijn account laten wissen. die krijg ik er zelf niet uit.
Ja nu op mijn naam staan was niet zo'n groot probleem maar wat er achter kwam is wat vervelender maar dat komt vast ook wel weer goed ze hebben alles van meneer naar mij overgezet dus als eigenaar en beheerder ik kan nu met alles van hem veranderen nu daar maar een case voor gemaakt inmiddels kan meneer wel weer in zijn eigen app kijken

Maar ik kan nog alles nu eerst via solaredge proberen al.es terug te draaien

• Davem3

[ Voor 65% gewijzigd door Davem3 op 21-09-2026 20:30 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
De backup interface schakelde net pas na 4 a 5 seconden. Ik schakelde de stroom af voor de slimme meter, andere keren altijd getest met de hoofdschakelaar die na de slimme meter zit en dan ging het sneller. Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:20
farends schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:21:
[...]

Ja, had ik inderdaad al gezien, maar wat als je van een Nederlandse website koopt?

Mag het dan in eens wel?

Jij bent dus de enige welke het heeft aangedurfd?

Heb je ook een backup module geplaatst? Weet iemand of er verschil zit in de module voor de nexis of de home hub omvormer? Bij de nexis zie ik in de specs sheet ergens staan dat de schakeltijd 50ms is..

Zit te denken om daar eerst de omvormer te bestellen, dat werkend te maken, daarna de accu.
SolarEdge ondersteunt de Nexis nog niet in Nederland. Waar je hem koopt is niet relevant.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
janne_nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:14:
De backup interface schakelde net pas na 4 a 5 seconden. Ik schakelde de stroom af voor de slimme meter, andere keren altijd getest met de hoofdschakelaar die na de slimme meter zit en dan ging het sneller. Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben.
zoals hier gezegd: is normaal

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• janne_nl
  • Nu online
Zoals ik al zei, de eerdere keren was het binnen 1 a 2 seconden, dus voor mij is 4 a 5 seconden NIET normaal, vandaar mijn vraag.

• farends
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-10 07:29
Ik heb de sales gevraagd naar de beschikbaarheid van de nexis.

Volgende kreeg ik terug:

Voor wat er nu bevestigd is dat de 3 fase begin januari en de 1 fase in maart beschikbaar komt.

Wij zijn momenteel bezig met het organiseren van een event in december voor de nieuwe Nexis.

• Stefannn
  • Nu online
janne_nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:22:
Zoals ik al zei, de eerdere keren was het binnen 1 a 2 seconden, dus voor mij is 4 a 5 seconden NIET normaal, vandaar mijn vraag.
Ok, dat had ik gemist en snap ik.
Specificatie is binnen 10 sec.
Wellicht veranderd met een software update?
Daar ben je dan niet blij mee maar wel binnen spec.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• janne_nl
  • Nu online
Ja precies, dat dan weer wel. Ik weet dat het geen UPS is, daar heb ik iets anders voor. Verder prima, ik vroeg het me eigenlijk vooral af.

• Davem3
Iemand een idee hoe het kan dat ik in mijn monitoring wel mijn ev lader zie staan maar in de app niet hij is van de week door mij toegevoegd

Gr dave

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:23
Davem3 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:15:
Iemand een idee hoe het kan dat ik in mijn monitoring wel mijn ev lader zie staan maar in de app niet hij is van de week door mij toegevoegd

Gr dave
app al een keer afgesloten en opnieuw opgestart?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Davem3
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:19:
[...]

app al een keer afgesloten en opnieuw opgestart?
Ja ook al

• jurgen purgen
jurgen purgen schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:09:
net op YT SolarEdge Nexis Technical Office Hours
elke week een uurtje met het beantwoorden van vragen mbt de Nexis. mijn vraag is deels behandeld. Kan wel een email sturen om mn probleem beter uit te leggen.

schijnt nu elke week te zien te zijn tussen 2200-2300 op @SolarEdgeNorthAmerica
•
Voor de Nexis geïnteresseerden:
Office Hours om 2200 op YT

• No Hands
Voor degene met een installeren account:

Ik wil een API aanmaken voor een installatie, maar dat gaat tegenwoordig via een developers platform? Ik probeer dat te snappen maar dat lukt niet. Het lijkt daar alsof ik software wil/moet gaan maken, maar dat is niet waarom ik daar ben, ik wil gewoon een API van 1 site. Kan dat niet meer?

• Stefannn
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:20:
Voor degene met een installeren account:

Ik wil een API aanmaken voor een installatie, maar dat gaat tegenwoordig via een developers platform? Ik probeer dat te snappen maar dat lukt niet. Het lijkt daar alsof ik software wil/moet gaan maken, maar dat is niet waarom ik daar ben, ik wil gewoon een API van 1 site. Kan dat niet meer?
Ehh… ik snap de vraag niet.
Een api is een connectie voor zelf gemaakte danwel software van een ander bedrijf zoals bijvoorbeeld home assistant.
Een api “maak” je niet, die “geef je vrij”, hetgeen betekent dat je installatie via internet bereikbaar is en dat er een password of zoiets op zit. Voor dat vrijgeven heb je geen software nodig.
Om hem te gebruiken dus wel. Een api is eigenlijk niks anders als een stopcontactje.

• No Hands
Stefannn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:57:
[...]

Ehh… ik snap de vraag niet.
Een api is een connectie voor zelf gemaakte danwel software van een ander bedrijf zoals bijvoorbeeld home assistant.
Een api “maak” je niet, die “geef je vrij”, hetgeen betekent dat je installatie via internet bereikbaar is en dat er een password of zoiets op zit. Voor dat vrijgeven heb je geen software nodig.
Om hem te gebruiken dus wel. Een api is eigenlijk niks anders als een stopcontactje.
excuus, ik wil dus een API vrijgeven.

• Stefannn
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:14:
[...]

excuus, ik wil dus een API vrijgeven.
Dat betekent dat je een ”api key” wil krijgen.
Dat staat hier.
Nb… ik heb die site even gegoogled. Ik heb het jaren geleden gedaan dus dat kan veranderd zijn.

Stap 1: maak account
Stap 2: generate key
Dat is wat jij vraagt

Stap 3: betreft “software maken om de api te gebruiken”. Dat is dus nodig om er iets nuttigs mee te doen, cq of je moet al software hebben, maar dat is dus geen onderdeel van de api vrijgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door Stefannn op 23-09-2026 17:23 ]

• No Hands
Stefannn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:21:
[...]

Dat betekent dat je een ”api key” wil krijgen.
Dat staat hier.
Nb… ik heb die site even gegoogled. Ik heb het jaren geleden gedaan dus dat kan veranderd zijn.

Stap 1: maak account
Stap 2: generate key
Dat is wat jij vraagt

Stap 3: betreft “software maken om de api te gebruiken”. Dat is dus nodig om er iets nuttigs mee te doen, cq of je moet al software hebben, maar dat is dus geen onderdeel van de api vrijgeven.
Ja, jaren geleden deed ik het ook met regelmaat maar dan was het een vinkje zetten, linkje kopiëren en mailen. Dat is nu dus niet meer, nu is het inderdaad volgens die link die jij deelt, maar dan moet ik een heel circus door om dingen aan te maken. Ik kan me niet voorstellen dat er een installateur is die dat wil.
Of ik snap het niet.

@No Hands Ik heb even geprobeerd: Met mijn 'normale' eigenaar account kan ik een developer account aan maken. Die krijgt 1 optie minder bij aanmaken van de API key.

Indruk is dus dat een eigenaar het weer zelf kan regelen.

In mijn installateur account kan ik onder 'free' maar 1 key aanmaken. Dus ik kan ook niet een site key voor elk van de 2 installaties (die van mijn pa en van mijzelf) maken.

Fleet key heeft beperkte houdbaarheid. Site key onbeperkt.

Een installateur die dit aan klanten wil aanbieden zou behoorlijk kosten moeten maken ... dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 23-09-2026 17:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

Smoke

Maverick Reploid

Met het nieuwe systeem werkt het inderdaad niet meer via de oude API keys, maar alles via OAuth. De oude API gaat binnenkort ook helemaal stopgezet worden.

Er is echter wel al wat documentatie beschikbaar hoe je alles moet aanmaken, maar het wordt een stuk technischer.

• No Hands
Ronald schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:36:
@No Hands Ik heb even geprobeerd: Met mijn 'normale' eigenaar account kan ik een developer account aan maken. Die krijgt 1 optie minder bij aanmaken van de API key.

Indruk is dus dat een eigenaar het weer zelf kan regelen.

In mijn installateur account kan ik onder 'free' maar 1 key aanmaken. Dus ik kan ook niet een site key voor elk van de 2 installaties (die van mijn pa en van mijzelf) maken.

Fleet key heeft beperkte houdbaarheid. Site key onbeperkt.

Een installateur die dit aan klanten wil aanbieden zou behoorlijk kosten moeten maken ... dat zie ik niet gebeuren.
ja die stappen heb ik ook doorlopen, vandaar ook mijn conclusie dat een installateur dit niet wil. Of dat ik het niet snap. Maar jij ontdekt dus hetzelfde.

• No Hands
Smoke schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:37:
Met het nieuwe systeem werkt het inderdaad niet meer via de oude API keys, maar alles via OAuth. De oude API gaat binnenkort ook helemaal stopgezet worden.

Er is echter wel al wat documentatie beschikbaar hoe je alles moet aanmaken, maar het wordt een stuk technischer.
Daar ben ik ook in gaan lezen, maar ik heb al geen idee wat OAuth is,.. er zit toch niet bij elke installateur een slimme developer klaar die dit gaat doen? Ik ga morgen SE wel eens bellen of ik dit nu echt niet snap of dat dit echt is hoe dit nu gebeurt.

• Stefannn
  • Nu online
Oei…
Ik had het jaren geleden gedaan maar ben overgestapt op lokaal uitlezen en besturen via modbus.
Dat heeft nu kennelijk echt voordelen.
(Maar daar moet je dus wel echt software voor hebben)

Succes…..

https://api-docs.solaredg...ome-assistant-integration

Gewoon een stukje voor Home assistant... een mini voorbeeld integratie...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:47:
[...]

Daar ben ik ook in gaan lezen, maar ik heb al geen idee wat OAuth is,.. er zit toch niet bij elke installateur een slimme developer klaar die dit gaat doen? Ik ga morgen SE wel eens bellen of ik dit nu echt niet snap of dat dit echt is hoe dit nu gebeurt.
Eigenaren zullen inderdaad niet zelf de code schrijven om de SE-One api te gebruiken.

Dat zal bijvoorbeeld de SolarEdge optimizer data integration zijn.
(Nu nog niet, er zit een hardcoded client_id in de code, maar dat gaan ze niet doen als de api betaald wordt... tenzij ik iets gemist heb...))
De integration vraagt de app credentials en voert de oauth uit voor een authorisatie sleutel die in HA opgeslagen kan worden.

• No Hands
Ronald schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:56:
[...]

Eigenaren zullen inderdaad niet zelf de code schrijven om de SE-One api te gebruiken.

Dat zal bijvoorbeeld de SolarEdge optimizer data integration zijn.
(Nu nog niet, er zit een hardcoded client_id in de code, maar dat gaan ze niet doen als de api betaald wordt... tenzij ik iets gemist heb...))
De integration vraagt de app credentials en voert de oauth uit voor een authorisatie sleutel die in HA opgeslagen kan worden.
Ik hoop dat jij het snapt maar in jouw post staan minstens 7 termen in die ik niet snap.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:14

Miezie

Niet te moeilijk doen...

No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:28:
[...]

Ik hoop dat jij het snapt maar in jouw post staan minstens 7 termen in die ik niet snap.
Je maakt een developer account, gaat naar applications en vervolgens registreer je een applicatie en krijg je je ID.

Dit moet de site eigenaar zelf doen.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:21
Miezie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:35:
[...]

Je maakt een developer account, gaat naar applications en vervolgens registreer je een applicatie en krijg je je ID.

Vervalt dan ook mijn home wizzard connectie of gaan zij of ik moeten betalen?

Ben eigenlijk behoorlijk klaar met paywall overal. Laatst ook al volkswagen niet meer beschikbaar voor open-source home assistant.

Of ik bijvoorbeeld naar Tronity kan overstappen 15E per auto per jaar + nog VW abonnement. Komt neer op ~ 500 euro per jaar voor SOC van 2 auto's binnen halen.

Gelukkig kan modbus nog wel met Solaredge. Ik ga echt niet voor al die diensten betalen dat trek ik niet.

• No Hands
Miezie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:35:
[...]

Nou dat heb ik uit al die documenten die SE hierover heeft geschreven niet kunnen halen. We gaan het eens proberen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:59:
[...]

Nou dat heb ik uit al die documenten die SE hierover heeft geschreven niet kunnen halen. We gaan het eens proberen.
OAuth doe je als app bouwer om hetzelfde te bereiken. Zodra apps naar de nieuwe api gaan zullen ze het vanzelf zo implementeren.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Het vraagt dus aanpassingen bij de app bouwers. De nieuwe api werkt sowieso anders... en deze andere manier van authenticatie is daar 1 van.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Kusterse schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:54:
[...]

Vervalt dan ook mijn home wizzard connectie of gaan zij of ik moeten betalen?

Ben eigenlijk behoorlijk klaar met paywall overal. Laatst ook al volkswagen niet meer beschikbaar voor open-source home assistant.

Of ik bijvoorbeeld naar Tronity kan overstappen 15E per auto per jaar + nog VW abonnement. Komt neer op ~ 500 euro per jaar voor SOC van 2 auto's binnen halen.

Gelukkig kan modbus nog wel met Solaredge. Ik ga echt niet voor al die diensten betalen dat trek ik niet.
De pricing had je al gevonden toch? Eén token is gratis…

En hou er maar rekening mee dat meer connecties geld gaan kosten, vrij begrijpelijk… kost een vermogen om het veilig te houden en mooi verdienmodel in the race to the bottom. Of het ethisch is, is een tweede…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ronald schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:30:
Het vraagt dus aanpassingen bij de app bouwers. De nieuwe api werkt sowieso anders... en deze andere manier van authenticatie is daar 1 van.
En een hele goede manier! Had jaren geleden al gemogen…

• farends
Het hele API verhaal gaat op de schop en gaat over naar API 2.0, wat ik heb begrepen is dat het voor de particuliere gebruiker welke het zelf aanmaakt gewoon nog gratis is.

Een installateur welke er misschien meer wil kan kosten gerekend krijgen.

• jurgen purgen
Omdat mijn systeem de MPPT steeds uitschakelt tijdens het ontladen vd accu naar het net, heb ik vorige week Cam en Chris van de Office Hours show gemailt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcUd0h9gwos4LHKrwxaQyTM2QRE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mGj2M1yxGuFPQalOZgdmW5MN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2ZlvUM-3eZcDxAsC6WKTPFZcmA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gPRZCDaRfujitTSqG44DvhTP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0m7HnSFn4UUXklVbcXpVHJ2BXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZW8X7jhdkZaZitWa73jfXSU7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WrW7ISg9If9CUWS9t56Bi2u3is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1QpDGAez5KdwtzHKRCQbyXC.jpg?f=fotoalbum_tile
Hi Jurgen,

Thanks for sending over those details. Cam and I have a theory that the reason your PV is idle during discharge events is because many programs require that only battery power be sent to the grid. Having additional PV discharging increases the amount of credits that can be received by system owners during these events – thus more payout from program managers. We’re checking in with the international team to see if that is expected behavior from Tibber and to verify that your system is using the correct settings.

Long story short, this may be an expected behavior, we just want to make sure it’s the right behavior.

We’re in a bit of a holding pattern while we wait for the Euro team to get back to us. Our access to systems is limited regionally, so we can only look at systems on this hemisphere.

I’ll keep harassing folks on this side for you – AND let you know when we get the custom covers.
🥳🤡Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b48MszBpfo-FxOEdU4QoLmbHG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQwsO7pjdSnrL9XekZ3dqUx4.jpg?f=fotoalbum_large
Also, cheers to you and your port crew!

-Chris and Cam"
Heb het voor nu maar even voor me gehouden dat SE-NL heeft aangegeven geen ondersteuning te leveren totdat de Nexis officieel in NL is uitgebracht.🤫

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:20
Over een paar weken wordt hier een installatie van SolarEdge geplaatst (1x SE10K, 26x S500B power optimizers en 5x 4,6 kWh batterij). Zijn er bepaalde tips die ik bij de installateur kan neerleggen? Bepaalde rechtenniveau of het aanzetten van bepaalde dingen (zoals via modbus uit kunnen lezen)?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:40
Modbus aan laten zetten, inderdaad (dat staat default uit). En Full Access rechten in het monitoring portal zodat je meer kunt zien (bv. optimizerspanning) dan met de default Dashboard & Layout toegang. Full access betekent overigens niet dat je alles kunt doen wat de beherend installateur kan doen. Om zelf allerlei instellingen te kunnen wijzigen heb je SolarEdge Go nodig en een installateursaccount.

• farends
Jasper schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:25:
Over een paar weken wordt hier een installatie van SolarEdge geplaatst (1x SE10K, 26x S500B power optimizers en 5x 4,6 kWh batterij). Zijn er bepaalde tips die ik bij de installateur kan neerleggen? Bepaalde rechtenniveau of het aanzetten van bepaalde dingen (zoals via modbus uit kunnen lezen)?
Waarom niet even wachten en een nexis omvormer laten plaatsen ?

• Jasper
farends schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:50:
[...]

Waarom niet even wachten en een nexis omvormer laten plaatsen ?
Goeie vraag. Wat ik in dit topic heb gelezen zijn de verschillen niet heel groot (maar dat heb ik mogelijk mis), en daarnaast had ik nu een goeie deal.

• Kusterse
Jasper schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:04:
[...]

Goeie vraag. Wat ik in dit topic heb gelezen zijn de verschillen niet heel groot (maar dat heb ik mogelijk mis), en daarnaast had ik nu een goeie deal.
Ik snap wel dat SolarEdge de resterend home-hub voorraad voor een vriendelijke prijs in de markt zetten. Anders zitten ze daarna met die voorraad. Als het een goede deal was gewoon van het voordeel genieten.

• Jasper
Kusterse schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:10:
[...]

Ik snap wel dat SolarEdge de resterend home-hub voorraad voor een vriendelijke prijs in de markt zetten. Anders zitten ze daarna met die voorraad. Als het een goede deal was gewoon van het voordeel genieten.
Dat was ook mijn idee :)

• Stefannn
  • Nu online
NB, ik heb 10kW homehub met 3x batterij en backup unit. Ik ben er erg blij mee.
De batterijen van 4.6kWh hebben trouwens een software update gekregen, ze zijn nu 4.85kWh per stuk. Ze zijn natuurlijk niet groter geworden maar de software gereserveerde marge is verkleind.
Dat krijg je vanzelf via een software update. Bij mij duurde dat een paar weken. Even geduld dus.

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-10 20:39
Ik lees al een tijdje de waardes uit via een api-token die ik nog heb gegenereerd toen het nog kon, als systeemeigenaar. Werkt tot nu toe prima en was voldoende.

Maar nu ik dit lees, toch maar de de modbus enabled en via home-assistant de andere integratie geconfigureerd. Spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan, dat geeft me ook zelf controle om het systeem te knijpen bij negatieve prijzen i.p.v. via de app.

Se5k uit 2021, ik kan dus met wifi connecten en via de webpagina (niet via setapp) aanpassingen doen....

• farends
Jasper schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:04:
[...]

Wat volgensmij een groot verschil is, dat de nexis veel meer kortsluitvermogen kan leveren. Wil je bijvoorbeeld je warmtepomp er op laten draaien op het moment dat je voldoende energie beschikbaar hebt, dan zou dat gewoon moeten kunnen.

Ook kan de accu met meer vermogen geladen en ontladen worden.

Tevens minder warmteverlies door het 48v systeem en de dikke kabels.

Je hebt het laatste model..

Wellicht nog meer, maar die verschillen heb ik zo niet paraat. Je zou het nog aan chatgpt kunnen vragen.

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Aangezien het mij niet helemaal duidelijk is uit de verschillende posts: heeft SolarEdge een batterij/backup optie zonder stroomuitval in huis bij omschakelen?

Ik wil een bestaande installatie met 3-fase SE5K omvormer en warmtepomp voorzien van backup en batterij. Hoofdzaak is naadloos opvangen stroomuitval, batterij capaciteit en laadpaal zijn belangrijke bijzaak..

Voordeel van een all-SE oplossing lijkt me de opslag direct tussen de panelen en de omvormer (?), tegen noodzaak tot vervangen omvormer, beperkte batterij opties en mogelijk prijs. De buurman heeft op eenzelfde soort installatie per fase een Victron+batterij geplaatst. Nadeel is verlies en warmteontwikkeling door extra omvorming, voordeel behoud bestaande installatie, naadloos omschakelen en mogelijkheid extra panelen (zonder optimizer) direct op de Victrons aan te sluiten.

Wat is het advies van de experts hier: binnen SE infra blijven of toch niet? Kostenbeheersing is belangrijk, extra features minder.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:54
mtr33 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:00:
Aangezien het mij niet helemaal duidelijk is uit de verschillende posts: heeft SolarEdge een batterij/backup optie zonder stroomuitval in huis bij omschakelen?

Ik wil een bestaande installatie met 3-fase SE5K omvormer en warmtepomp voorzien van backup en batterij. Hoofdzaak is naadloos opvangen stroomuitval, batterij capaciteit en laadpaal zijn belangrijke bijzaak..

Voordeel van een all-SE oplossing lijkt me de opslag direct tussen de panelen en de omvormer (?), tegen noodzaak tot vervangen omvormer, beperkte batterij opties en mogelijk prijs. De buurman heeft op eenzelfde soort installatie per fase een Victron+batterij geplaatst. Nadeel is verlies en warmteontwikkeling door extra omvorming, voordeel behoud bestaande installatie, naadloos omschakelen en mogelijkheid extra panelen (zonder optimizer) direct op de Victrons aan te sluiten.

Wat is het advies van de experts hier: binnen SE infra blijven of toch niet? Kostenbeheersing is belangrijk, extra features minder.
Dat wordt hier meerdere keren duidelijk besproken. SolerEdge heeft (nog) geen backup toepassing die zonder uitval van stroom werkt. Je zult altijd een korte onderbreking hebben.

Als er dus toepassingen in huis zijn die geen onderbrekingen mogen hebben zul je daar een UPS tussen moeten zetten oid.

• mtr33
lunnie schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:06:
[...]

Dat wordt hier meerdere keren duidelijk besproken. SolerEdge heeft (nog) geen backup toepassing die zonder uitval van stroom werkt. Je zult altijd een korte onderbreking hebben.

Als er dus toepassingen in huis zijn die geen onderbrekingen mogen hebben zul je daar een UPS tussen moeten zetten oid.
Ok, thanks. Was mij nog niet duidelijk genoeg blijkbaar. Mogelijk gebrek aan koffie ;) ga ik verhelpen en verder lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door mtr33 op 28-09-2026 09:35 ]

• janne_nl
  • Nu online
Naadloos stroomuitval opvangen is een heel ander doel dan waarvoor Solaredge de backupinterface levert. Met een 5kW omvormer zal er niet heel veel meer van 1.5kW per fase geleverd kunnen worden bij stroomuitval, fase (on)balans is een dingetje. Dus uitval tijdens het omschakelen lijkt mij eerder gewenst dan ongewenst. De spullen die niet mogen uitvallen zitten (en zaten al) achter een ups.

Als je dat wil moet je idd meer richting een victron oplossing, die dan ook heel veel duurder is. De backup interface van Solaredge zit rond de 1000 euro.

• Stefannn
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:36:
Naadloos stroomuitval opvangen is een heel ander doel dan waarvoor Solaredge de backupinterface levert. Met een 5kW omvormer zal er niet heel veel meer van 1.5kW per fase geleverd kunnen worden bij stroomuitval, fase (on)balans is een dingetje. Dus uitval tijdens het omschakelen lijkt mij eerder gewenst dan ongewenst. De spullen die niet mogen uitvallen zitten (en zaten al) achter een ups.

Als je dat wil moet je idd meer richting een victron oplossing, die dan ook heel veel duurder is. De backup interface van Solaredge zit rond de 1000 euro.
De 5kW is het totaal dat geleverd kan worden.
Per fase is het voor de 3 fase omvormer het {omvormer vermogen}/3.
Dat is dus wel reden om minimaal een 8kW omvormer te nemen ook als je voor de PV minder nodig hebt want met de 5kW omvormer kan je geen 2kW per fase leveren hetgeen voor bijvoorbeeld een waterkoker al gauw nodig is. De 10kW omvormer levert echter 3.6kW per fase met dus een max van 5kW gecombineerd.
In praktijk werkt dat prima zoals hier door mij getest.

• janne_nl
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:09:
[...]

Dat is dus wel reden om minimaal een 8kW omvormer te nemen ook als je voor de PV minder nodig hebt want met de 5kW omvormer kan je geen 2kW per fase leveren hetgeen voor bijvoorbeeld een waterkoker al gauw nodig is. De 10kW omvormer levert echter 3.6kW per fase met dus een max van 5kW gecombineerd.
Zo eenvoudig is die rekensom niet als je de specs leest. 1.5kW op 1 fase en de rest 0 levert je naar alle waarschijnlijkheid te veel onbalans op waardoor de omvormer stopt. Vanaf een 10kW omvormer wordt e.e.a. wat flexibeler.
edit:
typo 19 0m 10 verandert.

• Stefannn
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:52:
[...]

Zo eenvoudig is die rekensom niet als je de specs leest. 1.5kW op 1 fase en de rest 0 levert je naar alle waarschijnlijkheid te veel onbalans op waardoor de omvormer stopt. Vanaf een 19kW omvormer wordt e.e.a. wat flexibeler.
Toch wel.
Jouw verhaal klopt bij de 5kW omvormer. Voor de 10kW omvormer is de maximale onbalans 3kW dus kan je op 1 fase 3kW trekken en op de rest niks. Zie datasheet
En zoals aangegeven in de link van vorige post: door mij getest. Vaatwasser en close-in boiler op 1 fase tijdens offgrid was geen probleem.

• janne_nl
  • Nu online
Ik zie dat ik ipv 10 19 had getypt, maar verder zeg je hetzelfde.

Ik lees wel (in je link) dat de batterij max 5kW uitgangsvermogen levert. Dat zal denk ik bij een Solaredge batterij zijn. Beetje vreemd dat bij AC-Backup een max vermogen van 9kW staat en bij batterij uitgangsvermogen 5kW.

[ Voor 63% gewijzigd door janne_nl op 28-09-2026 12:51 ]

• mtr33
Stefannn schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:09:
[...]

Dank voor de link en de uitgebreide test. Ik moet me er duidelijk nog verder in verdiepen, maar goede reminder om vermogen per fase in de gaten te houden. Ik zat er al aan te denken om er 10 panelen bij te leggen zodra de S500a goed leverbaar is en dan ga k richting die 10kW. kosten vs belang van naadloze opvang nog maar 'ns goed afwegen.

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

janne_nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:45:
Ik zie dat ik ipv 10 19 had getypt, maar verder zeg je hetzelfde.

Ik lees wel (in je link) dat de batterij max 5kW uitgangsvermogen levert. Dat zal denk ik bij een Solaredge batterij zijn. Beetje vreemd dat bij AC-Backup een max vermogen van 9kW staat en bij batterij uitgangsvermogen 5kW.
9kW is het maximum als je panelen ook nog meewerken tijdens backup.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-10 12:15
Ik dacht een paar panelen bij te laten leggen voor de toekomst. Ik sta toch aardig versteld van de prijs. Ergens voelt dit duur aan?

4 DMEGC 465Wp glas/glas full black zonnepaneel

4 SolarEdge S500B Power Optimizers

1 ClickfitEvo montagesysteem4 Milieubijdrage zonnepanelen

Subtotaal materiaal exclusief btw: € 1.102,32

1 Montage kosten

1 Oplevering volgens NEN procedures, incl. documentatie en foto’s

1 Projectkosten – Installatie, Monitoring

Subtotaal projectkosten exclusief BTW: € 745,00

Totaal incl. BTW: € 1.847,32

Het word aangesloten op het bestaande systeem wat draait op het zuiden.

9 Sunpower P6-400-BLK Zonnepanelen

1 SolarEdge SE3000 HD-Wave

9 SolarEdge S500B Power Optimizer

• lunnie
Deef_K schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:53:
Ik dacht een paar panelen bij te laten leggen voor de toekomst. Ik sta toch aardig versteld van de prijs. Ergens voelt dit duur aan?

1 Montage kosten

Als je wilt weten of het duur is vraag je elders nog 2 offertes op. Dan kan je goed vergelijken m.i.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:47
@lunnie

Het klopt extra offertes vragen maar zelf doorgeven dat ze hetzelfde panelen en materiaal , aangeboden werken moeten opnemen in hun offerte. Dan weet je of de offerte juist is geprijsd.

Als iedereen ander materiaal laat kiezen is het eigenlijk appels met peren vergelijken.

Maar als de materiaal keuze je niet interesseert enkel de goedkoopste wil hebben laat je ze kiezen wat ze zelf willen maar dit is in principe niet nagaan of de aangeboden offerte correct is geprijsd.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-10 09:23
Ik ben nog in afwachting van plaatsing van de 10000H en Home backup interface (of hoe het ding ook weer noemt, ik vergeet het telkens...). Bij mij installateur toch even nagevraagd of we geen risico lopen op geluid of vibraties want de technische ruimte grenst aan de slaapkamer van mijn dochter. Momenteel is de 3000H met batterij niet hoorbaar (op de klikjes na tijdens in/uitschakelen van panelen)

De 10000H is passief gekoeld (natuurlijke convectie), maar dit voegde hij er nog aan toe:
Thuisbatterij (Home Hub editie): Heb je de SE10000H Home Hub met een aangesloten thuisbatterij? Gebruikers melden dat de omvormer op momenten dat de batterij met hoog vermogen oplaadt of ontlaadt, wel een duidelijk hoorbaa  > einde tekst
Hoe ernstig moeten we ons hier zorgen over maken? Want dat zou wel problematisch zijn.

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 22:56
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik wil onze Solaredge setup (SE5000H-RW000BEN4 met 19 panelen) toevoegen aan Home Assistant. Via de standaard integratie zie ik dat ik een API key nodig heb. Ik lees dat ik deze aan zou moeten kunnen maken via https://monitoring.solaredge.com/ , echter heb ik daar geen admin optie en onze installateur zegt dat het gebruikte account wel deze rechten heeft. Ze zeggen daarbij dat dit niet meer via die site gaat, maar dat ik nu een API key aan moet maken via https://developer.solaredge.com/. Zo gezegd, zo gedaan. Deze aangevraagd en goed laten keuren door de installateur.

Echter met deze API key en ons site ID krijg ik in de solaredge HA add-on geen verbinding, connectie fout. Ook geeft de url
https://monitoringapi.solaredge.com/site/[siteid]/overview.json?api_key=[apikey]
code:
1
{"type":"https://se-api.stoplight.io/docs/monitoring","title":"Unauthorized - Authentication Failed","status":401,"detail":"Invalid API key","traceId":"6abd10a24d5641f969a5996fbfa7a041"}
Ben het spoor even bijster. Is dit een probleem met de api key? Ik vraag me sowieso af hoe deze api key toegang kan geven tot mijn site, aangezien ik dit niet heb gekoppeld of heb kunnen koppelen op die developer site. Het is een FLEET ACCESS API key...

WIe weet hoe dit tegenwoordig zou moeten?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

@hapklaar De integratie lijkt nog op de oude api te werken. Een nieuwe API key werkt niet op de oude api.

https://github.com/AndrewTapp/solaredgeoptimizers lijkt wel SE-One api te gebruiken.

• hapklaar
  • Laatst online: 09-10 22:56
Ronald schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:29:
@hapklaar De integratie lijkt nog op de oude api te werken. Een nieuwe API key werkt niet op de oude api.

https://github.com/AndrewTapp/solaredgeoptimizers lijkt wel SE-One api te gebruiken.
Dank je Ronald, met deze integratie kan ik wel eea uitlezen. Deze lijkt echter alleen met username/wachtwoord te werken en en de update rate is erg traag (1x per 5 mins?). Ook heb ik geen mogelijkheid om settings aan te passen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om terug leveren uit te zetten, waar ik een beetje op had gehoopt. Of gaat dit alleen lukken via modbus tcp?
edit:
Volgens https://github.com/home-assistant/core/issues/177374#issuecomment-5232378707 zou de standaard integratie de nieuwe API key wel moeten ondersteunen?

[ Voor 15% gewijzigd door hapklaar op 30-09-2026 17:41 ]

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

hapklaar schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:39:
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik wil onze Solaredge setup (SE5000H-RW000BEN4 met 19 panelen) toevoegen aan Home Assistant. Via de standaard integratie zie ik dat ik een API key nodig heb. Ik lees dat ik deze aan zou moeten kunnen maken via https://monitoring.solaredge.com/ , echter heb ik daar geen admin optie en onze installateur zegt dat het gebruikte account wel deze rechten heeft. Ze zeggen daarbij dat dit niet meer via die site gaat, maar dat ik nu een API key aan moet maken via https://developer.solaredge.com/. Zo gezegd, zo gedaan. Deze aangevraagd en goed laten keuren door de installateur.

Echter met deze API key en ons site ID krijg ik in de solaredge HA add-on geen verbinding, connectie fout. Ook geeft de url
https://monitoringapi.solaredge.com/site/[siteid]/overview.json?api_key=[apikey]
code:
1
{"type":"https://se-api.stoplight.io/docs/monitoring","title":"Unauthorized - Authentication Failed","status":401,"detail":"Invalid API key","traceId":"6abd10a24d5641f969a5996fbfa7a041"}
Ben het spoor even bijster. Is dit een probleem met de api key? Ik vraag me sowieso af hoe deze api key toegang kan geven tot mijn site, aangezien ik dit niet heb gekoppeld of heb kunnen koppelen op die developer site. Het is een FLEET ACCESS API key...

WIe weet hoe dit tegenwoordig zou moeten?
Fleet access is niet wat je moet hebben, je moet site access hebben en hier zou de installateur niet nodig voor moeten zijn. De al eerder gelinkte documentatie bevat precies wat je nodig hebt, inclusief een voorbeeld voor Home Assistant.

• Kusterse
hapklaar schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:27:
[...]

Dank je Ronald, met deze integratie kan ik wel eea uitlezen. Deze lijkt echter alleen met username/wachtwoord te werken en en de update rate is erg traag (1x per 5 mins?). Ook heb ik geen mogelijkheid om settings aan te passen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om terug leveren uit te zetten, waar ik een beetje op had gehoopt. Of gaat dit alleen lukken via modbus tcp?
edit:
Volgens https://github.com/home-assistant/core/issues/177374#issuecomment-5232378707 zou de standaard integratie de nieuwe API key wel moeten ondersteunen?
Gebruik intussen al echt lang de Solaredge modbus multi integratie. Werkt super en alles lokaal. Deze was in het verleden betrouwbaarder dan de normale solaredge modbus integratie. Je moet modbus alleen wel even aanzetten in de omvormer. Geen idee of je daar de installateur voor moet vragen. Verder even ip adres vastklikken in je router zodat dat niet veranderd. Kan hier elke 5 seconden data mee ophalen en ook aansturen in geval negatieve tarieven.

• Stefannn
  • Nu online
Kusterse schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:59:
[...]

Gebruik intussen al echt lang de Solaredge modbus multi integratie. Werkt super en alles lokaal. Deze was in het verleden betrouwbaarder dan de normale solaredge modbus integratie. Je moet modbus alleen wel even aanzetten in de omvormer. Geen idee of je daar de installateur voor moet vragen. Verder even ip adres vastklikken in je router zodat dat niet veranderd. Kan hier elke 5 seconden data mee ophalen en ook aansturen in geval negatieve tarieven.
Ik haal het zelfs elke seconde op en realiseer met de gridmeter waardes van de backup unit de loadbalancing van de laadpaal.

• Kwwk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-10 21:36
FYI, dit zijn de stappen voor het aanzetten van ModBus in de omvormer. Hiermee is via het lokale netwerk het systeem uit te lezen en aan te sturen. In mijn situatie gebruikt ik dit om vanuit Home Assistant bij het laden van de auto een Alfen laadpaal uit te lezen (trigger) en de SE batterij ontlaad capaciteit tijdelijk laag te zetten (actie) zodat de auto de batterij niet leeg trekt..

On the inverter
  • pull switch to “P”
On the computer
  • Connect to Wi-Fi “SEDG-……”
  • Wi-Fi password: xxxxxxxx (see side sticker)
  • Open: http://172.24.0.1 (no https, not subnet .16)
    • Site Communication
    • Modbus TCP port
      • Enabled
      • Port 1502

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb nu een storedge SE10K RWS, 43 zonnepanelen met 10.000 kWh opwek en ongeveer 7250 kWh teruglevering. Op een zonnige dag in de zomer heb ik ongeveer 55-65 kWh opwek per dag

Ivm einde salderingsregeling ben kijken naar een thuisbatterij. Ik heb offerte gekregen voor vervangen van de RWS door de homehub met 4 keer een 48v wide batterij inclusief installatie voor 8200 excl btw.

Van een andere installateur begrijp ik dat de Nexis al geleverd en geïnstalleerd mag worden in Nederland. Per installatiebedrijf heeft SolarEdge een actie voor eenmalige pre order korting voor max 2 klanten. maandag krijg ik meer te horen.

Materiaalkosten voor de Nexis met 4 batterijen in Duitsland is ongeveer 9000 euro. Nog even afwachten wat de NL prijzen zullen zijn. Maar aanbod voor home sub is wel scherp. Wat zouden jullie doen? Tips?

• Browny
Op je storedge Se10k rws kan je de batterijen ook op aansluiten, je hoeft niet de omvormer te vervangen. Vraag eens wat hij aanrekent om op je bestaande omvormer die 4 batterij blok 48v te installeren.

normaal gesproken wordt de Nexis 3 fasig pas eind 2027 voor Nederland vrijgegeven. De 1 fasige begin 2027.

In België echter wordt de 3 fasige Nexis omvormer begin 2027 vrijgegeven voor verkoop. En de 1 fasige later.

Die heeft te maken met de netaansluitingen particulieren, in Nederland meerendeel 1 fasig in België echter 3 fasig.

[ Voor 46% gewijzigd door Browny op 03-10-2026 22:37 ]

• TweakersOnly
  • Nu online
Home hub omvormer was “gratis” bij 4 batterijen. Bestaande omvormer laten hangen was even duur.

Hier meer info over de pre-order nexis:

https://marketing.solaredge.com/nl/nexis-orders

• Browny
Dat klopt een beperkt aantal installateur kunnen zich inschrijven om maximum 2 installatie te krijgen van de Nexis omvormer met batterij(en). En dit om ervaring op te doen met de nieuwe Nexis reeks.

Echter reservatie is tot en met 9 oktober (als de datum niet wordt aangepast) en voor de cash back moet deze voor 1 december 2026 geplaatst zijn.

De home hub omvormer is niet gratis, maar er wordt door SolarEdge een cash back gegeven als je de set koopt. Deze actie wordt charge up 3.0 genoemd. Dient om de oude reeks die nog in voorraad bevindt aan de man te brengen voor de release van de Nexis reeks

[ Voor 27% gewijzigd door Browny op 03-10-2026 23:26 ]

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Hallo allen, het is me opgevallen dat de oude reeksen SolarEdge inverters voor dumpprijzen worden aangeboden. Zo wordt de SE6K die ik zelf ook heb hangen bijvoorbeeld voor 152 euro verkocht momenteel.

Zou het een goed idee zijn er gewoon 1 te kopen als reserve? Het risico is natuurlijk dat het een DOA is, daar kom ik dan over een jaar of 8 pas achter... Aangezien hun batterijoplossingen nogal prijzig zijn kom ik niet zo znel in de verleiding om dat ecosysteem uit te breiden, dus een modernere inverter is om die reden niet nodig, maar misschien zitten er nog andere nadelen aan het op de plank zetten zoals verouderende condensators of interne batterijen die stuk gaan?

Moet je zo'n ding wellicht even aanzetten en aanmelden bij SolarEdge, zelfs als er geen panelen aan hangen? Ik heb installateurstoegang voor mijn eigen installatie in hun cloud als dat helpt.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Stefannn
  • Nu online
TweakersOnly schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:08:
Ik heb nu een storedge SE10K RWS, 43 zonnepanelen met 10.000 kWh opwek en ongeveer 7250 kWh teruglevering. Op een zonnige dag in de zomer heb ik ongeveer 55-65 kWh opwek per dag

Ivm einde salderingsregeling ben kijken naar een thuisbatterij. Ik heb offerte gekregen voor vervangen van de RWS door de homehub met 4 keer een 48v wide batterij inclusief installatie voor 8200 excl btw.

Van een andere installateur begrijp ik dat de Nexis al geleverd en geïnstalleerd mag worden in Nederland. Per installatiebedrijf heeft SolarEdge een actie voor eenmalige pre order korting voor max 2 klanten. maandag krijg ik meer te horen.

Materiaalkosten voor de Nexis met 4 batterijen in Duitsland is ongeveer 9000 euro. Nog even afwachten wat de NL prijzen zullen zijn. Maar aanbod voor home sub is wel scherp. Wat zouden jullie doen? Tips?
Ik heb vergelijkbare setup aangeschaft met 1 batterij minder in maart. Getest hier en hier. Ik ben er blij mee. Je prijs is erg scherp, dat komt waarschijnlijk (mede) door de charge-up korting die de leverancier krijgt. Het is nog maar de vraag of hij die op de nexis ook krijgt.
Toen ik het kocht heb ik eerst een half jaar gewacht op BYD batterijen voor de homehub want die werden niet ondersteund maar waren wel aangekondigd. Dat heb ik maar opgegeven en ze worden volgens mij nog steeds niet ondersteund. Wat ik daarmee wil zeggen…. “Wachten kan bij solaredge wel eens behoorlijk lang zijn”.
Komt die nexis in 3 fases? Ik meen te hebben gelezen eerst in 1 fase (weet ik niet zeker).
Voordeel van nexis is hogere noodstroom power maar het practisch nut daarvan vind ik erg beperkt. De homehub heeft een paar secondes omschakel tijd, ik dacht niet dat de nexis dat sneller deed maar als dat wel zo is dan is dat wel een argument. Het is niet zozeer het “wachten” maar wel dat alle gebruikers opnieuw moeten opstarten.
Kortom… er is niet veel mis met huidig aanbod accepteren. Ik acht de kans dat de nexis 1500 a 2000 euro duurder gaat worden best hoog. Ik zou nog eens heel goed naar de specs kijken en als daar geen duidelijk voordeel voor de nexis zit het huidig aanbod accepteren. En het “beperktere vermogen;” van de homehub is wat mij betreft dus absoluut geen praktisch nadeel.

• Stefannn
  • Nu online
mawashigeri schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 00:13:
Hallo allen, het is me opgevallen dat de oude reeksen SolarEdge inverters voor dumpprijzen worden aangeboden. Zo wordt de SE6K die ik zelf ook heb hangen bijvoorbeeld voor 152 euro verkocht momenteel.

Zou het een goed idee zijn er gewoon 1 te kopen als reserve? Het risico is natuurlijk dat het een DOA is, daar kom ik dan over een jaar of 8 pas achter... Aangezien hun batterijoplossingen nogal prijzig zijn kom ik niet zo znel in de verleiding om dat ecosysteem uit te breiden, dus een modernere inverter is om die reden niet nodig, maar misschien zitten er nog andere nadelen aan het op de plank zetten zoals verouderende condensators of interne batterijen die stuk gaan?

Moet je zo'n ding wellicht even aanzetten en aanmelden bij SolarEdge, zelfs als er geen panelen aan hangen? Ik heb installateurstoegang voor mijn eigen installatie in hun cloud als dat helpt.
Op zich een goed idee. Ik heb voor andere kritische componenten van mijn home automation ook “last time buys” gedaan (en al een paar keer gebruik van gemaakt). Ik gok echter dat er voorlopig nog wel aanbod blijft. De batterij-vernieuwings-golf is nog volop bezig.

• jurgen purgen
Stefannn schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 06:38:
[...]

Ik heb vergelijkbare setup aangeschaft met 1 batterij minder in maart. Getest hier en hier. Ik ben er blij mee. Je prijs is erg scherp, dat komt waarschijnlijk (mede) door de charge-up korting die de leverancier krijgt. Het is nog maar de vraag of hij die op de nexis ook krijgt.
Toen ik het kocht heb ik eerst een half jaar gewacht op BYD batterijen voor de homehub want die werden niet ondersteund maar waren wel aangekondigd. Dat heb ik maar opgegeven en ze worden volgens mij nog steeds niet ondersteund. Wat ik daarmee wil zeggen…. “Wachten kan bij solaredge wel eens behoorlijk lang zijn”.
Komt die nexis in 3 fases? Ik meen te hebben gelezen eerst in 1 fase (weet ik niet zeker).
Voordeel van nexis is hogere noodstroom power maar het practisch nut daarvan vind ik erg beperkt. De homehub heeft een paar secondes omschakel tijd, ik dacht niet dat de nexis dat sneller deed maar als dat wel zo is dan is dat wel een argument. Het is niet zozeer het “wachten” maar wel dat alle gebruikers opnieuw moeten opstarten.
Kortom… er is niet veel mis met huidig aanbod accepteren. Ik acht de kans dat de nexis 1500 a 2000 euro duurder gaat worden best hoog. Ik zou nog eens heel goed naar de specs kijken en als daar geen duidelijk voordeel voor de nexis zit het huidig aanbod accepteren. En het “beperktere vermogen;” van de homehub is wat mij betreft dus absoluut geen praktisch nadeel.
We gebruiken dezelfde BUI

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Browny schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:23:
Op je storedge Se10k rws kan je de batterijen ook op aansluiten, je hoeft niet de omvormer te vervangen. Vraag eens wat hij aanrekent om op je bestaande omvormer die 4 batterij blok 48v te installeren.

normaal gesproken wordt de Nexis 3 fasig pas eind 2027 voor Nederland vrijgegeven. De 1 fasige begin 2027.

In België echter wordt de 3 fasige Nexis omvormer begin 2027 vrijgegeven voor verkoop. En de 1 fasige later.

Die heeft te maken met de netaansluitingen particulieren, in Nederland meerendeel 1 fasig in België echter 3 fasig.
De gewone SE 48V batterijen kunnen op de RWS48, maar de Wide enkel op de RWB48, zie ook dit schema: https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-compatibility-matrix-for-solaredge-three-phase-inverters-and-batteries-application-note-eng.pdf.

3 fase Nexis komt al eind 2026/begin 2027 voor zowel BE als NL. Kleine kanttekening voor de 3-fase in BE: Nexis gaat, net zoals de 3-fase 48V omvormers, niet werken op een delta-aansluiting (3x230 zonder nul), maar de enkelfase wel.

• Mozart
  • Laatst online: 13:17

Als je er een zou kopen, kun je die dan zelf vervangen of moet dat dan door een installateur worden gedaan?

PSN: PcDCch

• TweakersOnly
  • Nu online
De solaredge RWB Home Hub kan op max. 5000 watt laden en ontladen. De nexis heeft die beperking niet. Daarnaast kunnen er op de Nexis meer dan 5 batterijen worden aangesloten (handel) en kunnen de batterijtorens achter elkear worden geplaatst ipv langs elkaar. Paar voordelen van de Nexis.

Anderzijds: Ik heb ook nog een Marstek thuisaccu voor extra capaciteit. Daarmee kan ik a) extra laden en b) volgorde van laden aansturen tussen de Marstek en SolarEdge batterijen.

Met de charge up actie kom ik volgens mij op een scherpe prijs voor de 48V batterijen met RWB-Home Hub en zal de Nexis met installatie stuk duurder zijn. Moeilijke keuze. Wat zouden jullie doen?

• Browny
@Smoke

Er loopt op internet een bericht dat zegt dat de Nederland begin 2027 eerst de 1 fasige Nexis krijgt en in Nederland de 3 fasige pas eind 2027. Maar in België gestart wordt met de 3 fasige begin 2027,

Echter er wordt niet vermeld waar ze deze informatie vandaan hebben. Dus zullen we zien of begin 2027 de 3 fasige in België en Nederland commercieel gelanceerd worden.

• mawashigeri
Mozart schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:18:
[...]

Als je er een zou kopen, kun je die dan zelf vervangen of moet dat dan door een installateur worden gedaan?
Zelf vervangen is prima te doen, het is puur losschoeven van de ene en vastmaken aan de andere, in werking stellen en gaan... echter zitten er misschien nog wel andere addertjes onder het gras: ik heb begrepen dat je mogelijk voor het eind van dit jaar zo'n EOL apparaat moet aanmelden waarmee de garantie ook gelijk gaat lopen. Ook de vermogenscondensatoren vele jaren stil laten staan zit mij niet lekker.

Daarnaast: als ik hem over pak'm'beet 8 jaar probeer te gaan gebruiken werkt misschien setapp niet meer of andere ongein om het daadwerkelijk aan de gang te krijgen met cloud integratie.

Mijn eigen conclusie is inmiddels al dat mijn huidige nog te jong is (4 jaar), als 'ie nu 9+ jaar was zou ik het wel doen denk ik.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 13:50

lc8

ja dat heb ik ook gedaan.. met een 10kW, voor 150,- als backup voor mijn oude 7kW. Ik zou hem zeker gewoon aansluiten en aanzetten want dat moet je ook om hem aan te melden. Als je plek hebt om hem naast de oude te hangen, kun je evt de string even over pluggen om te kijken of ie het doet. (ps.: zelf-installateur account nodig om aan te melden!)

als je 2 strings hebt die voldoende lang zijn kun je ze ook verdelen over de 2 omvormers natuurlijk

ze gaan weg omdat ze geen accu systeem ondersteuenen denk ik.

garantie gaat idd waarschijnlijk lopen vanaf aanmelding. en zoals hierboven gezegd: eigenlijk is het slecht voor de condensatoren om jaren lang stil te staan: misschien is aan in standby wel beter.

over de functionaliteit van de software zou ik me minder zorgen maken: de 15 jaar oude modellen zonder display krijg je ook nog gewoon aangemeld hoor, en uiteindelijk kan iedere SE omvormer ook zonder netwerkconnectie gewoon werken (dan heb je geen cloud monitoring, maar verder werkt alles hoor)

Toen bedacht ik me echter :*) : ik heb nog dakruimte.. dous doe er ook maar panelen bij, die zijn ook niet duur meer. en dus is ie ook echt functioneel geworden. Loont veel meer dan een accu kopen volgens mijn berekeningen gebaseerd op mijn eigen huis data, maarja... niet iedereen is het daarmee eens

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 06-10-2026 07:14 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• lc8

lc8

Deef_K schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:53:

1 Montage kosten

google effe op het grote internet op de onderdelen, en dan weet je zo de prijs. Panelen ~60-80 euro, optimisers 50. Clickfit: achterlijk duur geworden!(iets met energie prijzen en aluminium...).

• lc8

lc8

TweakersOnly schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:08:

heb je je eigen verbruik en eigen opwek per dag over het jaar wel eens bekeken?

Met dergelijke opbrengst (ik heb zelf ook zoiets), en enige optimalisatie van je energie verbruik in huis (dus vaat/wassen en verwarmen als je eigen stroom hebt) ga je waarschijnlijk weinig nut hebben van die accu...: in de zomer heb je overdag altijd genoeg (en zijn de nachten kort), en staat de accu niks te doen, in de winter loopt je WP als je eigen stroom hebt en hou je 4 maanden lang niks over.
dus die accu is dan alleen voor nachtgebruik en een paar dagen in de tussenseizoenen. Mijn conclusie op basis van (HA) gelogde verbruiksdata: de accu loont niet.
tenzij.. je een EV wil laden in de nacht uit een accu die je overdag thuis oplaad (2 accus voor 1 auto), maar dan heb je ook wel 20-40kWh nodig.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:40
lc8 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 07:09:
garantie gaat idd waarschijnlijk lopen vanaf aanmelding.
De fabrieksgarantie gaat lopen op de vroegste van: (i) 4 maanden vanaf de datum dat het product verzonden wordt van SolarEdge; en (ii) de installatie van het product (link).

Als je een product hebt dat lang bij een distributeur of een verkoper op de plank heeft gelegen, kan de fabrieksgarantie dus al een tijdje lopen als je het product geleverd krijgt. De verzenddatum vanuit SolarEdge zal in het algemeen niet lang na de productiedatum zijn.

Ik heb vorig jaar bij een kleine installateur een inline meter gekocht (nieuw in originele verpakking). De meter is volgens het serienummer geproduceerd in 2022. Van de 5 jaar fabrieksgarantie zal denk ik al een flink deel zijn verdampt op de plank van de verkoper.

• mawashigeri
lc8 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 07:09:
Toen bedacht ik me echter :*) : ik heb nog dakruimte.. dous doe er ook maar panelen bij, die zijn ook niet duur meer. en dus is ie ook echt functioneel geworden. Loont veel meer dan een accu kopen volgens mijn berekeningen gebaseerd op mijn eigen huis data, maarja... niet iedereen is het daarmee eens
Maar dan moet je ook optimizers bij kopen denk ik, volgens mij werken deze omvormers niet als simpele string inverters. Als ik het goed begrepen heb werken de optimizers als gedistributeerde MPPT nodes per paneel waarbij de omvormer een (redelijk) vast voltage moet krijgen. Daarnaast moet je ook een flinke hoeveelheid panelen aan elkaar rijgen, voor mijn SE6K moet 750V gehaald worden en het minimum is 14-16 panelen!

De goedkoopste s440 optimizers die ik gezien heb kosten nog altijd 39 euro (ex) p/s.

• TweakersOnly
  • Nu online
lc8 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 07:25:
[...]

heb je je eigen verbruik en eigen opwek per dag over het jaar wel eens bekeken?

Met dergelijke opbrengst (ik heb zelf ook zoiets), en enige optimalisatie van je energie verbruik in huis (dus vaat/wassen en verwarmen als je eigen stroom hebt) ga je waarschijnlijk weinig nut hebben van die accu...: in de zomer heb je overdag altijd genoeg (en zijn de nachten kort), en staat de accu niks te doen, in de winter loopt je WP als je eigen stroom hebt en hou je 4 maanden lang niks over.
dus die accu is dan alleen voor nachtgebruik en een paar dagen in de tussenseizoenen. Mijn conclusie op basis van (HA) gelogde verbruiksdata: de accu loont niet.
tenzij.. je een EV wil laden in de nacht uit een accu die je overdag thuis oplaad (2 accus voor 1 auto), maar dan heb je ook wel 20-40kWh nodig.
En dat is dus inderdaad het idee. Ofwel EV overdag vanuit zonnepanelen opladen, ofwel ‘s nachts vanuit de batterijen. Voor de rest met dynamisch contract aankoop op goedkope uren en verkoop op de dure uren. Haal ik het eruit? Misschien. Maar ik weiger me neer te leggen bij het feit dat ik straks 50-60 kWh van mijn zuur betaalde zonnepanelen tegen een karige cent moet verkopen.

Voor de geïnteresseerden: ik heb vanmorgen een aanbod voor installatie van een SolarEdge Nexis 3 fase omvormer, 4 batterijen en backup interface geaccepteerd. Inclusief demontage van huidige storedge 10kw omvormer die in de verkoop gaat. Nederlandse installateur, SolarEdge plus dealer. €1000 duurder dan de home hub actie, maar nu kan ik de storedge omvormer nog zelf verkopen. Dus effectief weinig verschil

• lc8

lc8

mawashigeri schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:47:
[...]

Maar dan moet je ook optimizers bij kopen denk ik, volgens mij werken deze omvormers niet als simpele string inverters. Als ik het goed begrepen heb werken de optimizers als gedistributeerde MPPT nodes per paneel waarbij de omvormer een (redelijk) vast voltage moet krijgen. Daarnaast moet je ook een flinke hoeveelheid panelen aan elkaar rijgen, voor mijn SE6K moet 750V gehaald worden en het minimum is 14-16 panelen!

De goedkoopste s440 optimizers die ik gezien heb kosten nog altijd 39 euro (ex) p/s.
klopt helemaal. je hebt ook optimisers nodig: die heb ik lekker op MP gescoord voor ~20,- per stuk. de S440 en S500 zijn 60v OUTPUT max (en je moet idd 750v totaal per string kunnen maken minimaal.. dus meer anders heb je nog geen adaptatieruimte voor paneelverschillen door schaduwen etc.) of als je S500B koopt gaan ze naar 80V (wel allemaal gelijke types in 1 string zetten!)
optimizers zijn DCDC power-omvormers: input met MPPT tracking is voor het paneel, outputs van alle optimisers in series. (buck/boost resonant-T omvormer meestal)

helaas is het clickfit evo materiaal eigenlijk net zo duur als de panelen+omvormers ... daar zitten de echte verborgen kosten (maar ook daar is MP/ebay/kleinanzeigen je goede vriend)

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 06-10-2026 19:21 ]

• lc8

lc8

TweakersOnly schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:20:
[...]

En dat is dus inderdaad het idee. Ofwel EV overdag vanuit zonnepanelen opladen, ofwel ‘s nachts vanuit de batterijen. Voor de rest met dynamisch contract aankoop op goedkope uren en verkoop op de dure uren. Haal ik het eruit? Misschien. Maar ik weiger me neer te leggen bij het feit dat ik straks 50-60 kWh van mijn zuur betaalde zonnepanelen tegen een karige cent moet verkopen.
Die karige cent valt dus heel erg mee: bij dynamisch contract krijg je gewoon hetzelfde terug als je betaalt bij afname (zonder belasting, dat heeft niks met de stroom te maken maar gaat naar de overheid): zo heb ik vandaag ook weer 6,5 euro terug gehad, deze maand al 31 euro en dit jaar al 800 euro (en daar is mijn eigen stroom verbruik uit het net dus al af! belastingen niet mee gerekend, want zolang we nog mogen salderen komt die belasting teruggave er dus nog bij)
ergo: ik verdien de zonnepanelen een stuk sneller terug dan een accu.

en of je idd een 'tweede'accu wil kopen om overdag te sparen voor stroom voor je auto is een keuze (waar die dure EV nog duurder van wordt)

Het een beetje een illusie dat je je stroom overschot in die accu gaat opslaan... immers heb je daar niks aan als je zelf niet ook die 50kWh per dag verbruikt! anders is ie na 1 dag vol.. en de rest van de zomer ook vol, zoals ik al zei.

Handelen met stroom doe ik niet (dan koop ik liever gewoon aandelen) en handelen met stroom is na 1 januari ook zelden nog de moeite gezien je op elke gekochte kWh dan 11 ct belasting gaat betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door lc8 op 06-10-2026 19:37 ]

• Browny
@TweakersOnly

Krijg morgen ook een prijs voor de Nexis met 4 batterij blokken ter vervanging van de home wave Se10k . Belgische installateur. Deze maakt ook gebruik van de pre sale van SolarEdge ivm de Nexis .

[ Voor 10% gewijzigd door Browny op 06-10-2026 22:22 ]

• jurgen purgen
TweakersOnly schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:20:
[...]

Voor de geïnteresseerden: ik heb vanmorgen een aanbod voor installatie van een SolarEdge Nexis 3 fase omvormer, 4 batterijen en backup interface geaccepteerd. Inclusief demontage van huidige storedge 10kw omvormer die in de verkoop gaat. Nederlandse installateur, SolarEdge plus dealer. €1000 duurder dan de home hub actie, maar nu kan ik de storedge omvormer nog zelf verkopen. Dus effectief weinig verschil
Welcome 2 the club

k weet van nog een ander die ook in dat programa zit.

let's go

• Browny
@jurgen purgen

heb zojuist de offerte goedgekeurd voor de Nexis met batterijen . Belgische installateur

• jurgen purgen
Browny schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:36:
@jurgen purgen

heb zojuist de offerte goedgekeurd voor de Nexis met batterijen . Belgische installateur
misschien leuk voor jou.. op YT heb je het kanaal Solargedge North America. Daar heb je wekelijks op dinsdag tussen 2200-2300 Office Hours en daar bespreken ze de laatste tips en trucs mbt installatie en beantwoorden ze vragen.

Mijn vraag is afgelopen twee weken besproken en gisteren een antwoord gehad op wat er aan de hand zou kunnen zijn met mijn systeem.

Tijdens de ontlading van de accu naar het net (in opdracht van Tibber) schijnt in de sotware geregeld te zijn dat de PV uitgeschakeld wordt. In de laatste aflevering van Office Hours geeft Cam een uitleg.

SE-NL wilde mij niet bijstaan omdat de Nexis hier nog niet gereleased is 8)7

• Browny
@jurgen purgen

Mijn systeem wordt aangekocht via de pre sale actie in de Benelux, waar de installateur 2 installatie mag aanvragen en plaatsen voor de officiële release in januari 2027.

SolarEdge geeft aan de installateur de toestemming waarna hij via de Officiële verdelers van belgie of Nederland pas de stukken nl omvormer, batterij+link krijgt.

Dan is er ook support want deze installaties zijn goedgekeurd voor plaatsing door SolarEdge zelf en niet zoals bij u aangekocht via buitenland nl Duitsland

• jurgen purgen
Browny schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:40:
@jurgen purgen

Mijn systeem wordt aangekocht via de pre sale actie in de Benelux, waar de installateur 2 installatie mag aanvragen en plaatsen voor de officiële release in januari 2027.

SolarEdge geeft aan de installateur de toestemming waarna hij via de Officiële verdelers van belgie of Nederland pas de stukken nl omvormer, batterij+link krijgt.

Dan is er ook support want deze installaties zijn goedgekeurd voor plaatsing door SolarEdge zelf en niet zoals bij u aangekocht via buitenland nl Duitsland
ik snap uw punt, maar ik kan het zelf, dus ga ik geen extra kosten maken omdat salesteam six wat verzonnen heeft.
Voorlopig weet ik dat wat ik opgemerkt heb, geen fout is maar het gedrag zo geprogrammeerd is. En bij hardware issues moet ik via de verkoper mijn probleem aandragen.

• Browny
@jurgen purgen

Dat snap ik. Het is maar tot 1 januari 2027 want dan wordt de Nexis officieel gelanceerd in de Benelux.

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
Hebben anderen sinds begin deze middag ook problemen met de monitoring API?

Ik gebruik deze in HA en als ik de de link handmatig bezoek krijg ik:

"title":"Scheduled V1 deprecation window","status":503,"detail":"The V1 Monitoring API is retired on 2026-11-01. This is a scheduled window, not an outage. Sign up and migrate at https://developer.solaredge.com/ - migration guide: https://api-docs.solaredg...-migrating-from-v1-to-v2"

Dit is nieuws voor mij, maar goed, het is nog oktober dus ik heb nog even om over te gaan op de lokale modbus. Ik snap dus niet dat deze melding nu komt.

EDIT: Het lijkt weer te werken

• JaapB
  • Laatst online: 07:39
Probydoby schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:46:
Hebben anderen sinds begin deze middag ook problemen met de monitoring API?

Ik gebruik deze in HA en als ik de de link handmatig bezoek krijg ik:

"title":"Scheduled V1 deprecation window","status":503,"detail":"The V1 Monitoring API is retired on 2026-11-01. This is a scheduled window, not an outage. Sign up and migrate at https://developer.solaredge.com/ - migration guide: https://api-docs.solaredg...k-migrating-from-v1-to-v2"

Dit is nieuws voor mij, maar goed, het is nog oktober dus ik heb nog even om over te gaan op de lokale modbus. Ik snap dus niet dat deze melding nu komt.
Ik heb de afgelopen dagen enkele keren een melding gehad dat er problemen met de server waren en sinds gisteren krijg ik de pop up voor accepteren nieuwe voorwaarden. Na accepteren verdwijnt dit maar bij iedere keer opnieuw openen van de site monitoring.solaredge.com komt de pop up weer. cookies al verwijderd maar helaas zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HEBuC3EBVF4lmFfUNZluM9U0zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsybDfphuMqrxGFrrkYB3pYd.jpg?f=fotoalbum_large

bijnaleek

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
Browny schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:38:
@jurgen purgen

Dat snap ik. Het is maar tot 1 januari 2027 want dan wordt de Nexis officieel gelanceerd in de Benelux.
ben heel benieuwd of de accu's van de "oude" dan ook goedkoper gaan worden..
Die zullen dan ook wel "gedumpt" gaan wordne om van de voorraad af te komen omdat iedereen de nexis wil :D

let's hope so, zie het wel zitten om 3 accu's erbij te zetten in de garage.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Browny
@Roger Beurskens

De oude batterijen 48v batterijen van de 3 fasige omvormer wordt nu al goedkoper verkocht via charge up actie . Bij deze actie wordt de home hub 3 fasige omvormer aangeboden met 48v batterijen aan een degelijke prijs en er is een cash back regeling.

Google maar eens naar SolarEdge charge up 3.0

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
Browny schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:33:
@Roger Beurskens

De oude batterijen 48v batterijen van de 3 fasige omvormer wordt nu al goedkoper verkocht via charge up actie . Bij deze actie wordt de home hub 3 fasige omvormer aangeboden met 48v batterijen aan een degelijke prijs en er is een cash back regeling.

Google maar eens naar SolarEdge charge up 3.0
Dat snap ik, maar ik heb in de garage een SE8K RWS hangen. In het woonhuis hangt al een 10K Home Hub met 3 accu's. en aangezien ik alles zelf kan, zie ik het niet zitten om die RWS voor een Homehub te moeten laten vervangen. Heb dus alleen de accu's, voet, deksel en de kabels tussen de accu's nodig. want de aansluitkabel van RWS naar Accu heb ik al liggen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• lunnie
Ik loop tegen een probleem aan met mijn SolarEdge-omvormer en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of een idee heeft waar ik het moet zoeken.

Situatie

Ik heb jarenlang een SolarEdge SE7K-G800ENNN2 (3-fase, oudere uitvoering met lcd-display) gebruikt in combinatie met 20 zonnepanelen met SolarEdge-optimizers. Deze installatie heeft altijd probleemloos gewerkt.

Vorig jaar heb ik de SE7K laten vervangen door een SolarEdge Home Hub met thuisbatterij. Inmiddels heb ik de Home Hub en batterij verkocht en is de oorspronkelijke SE7K weer teruggeplaatst.

Dit is door een installateur gedaan, maar niet door de installateur die de oorspronkelijke zonnepaneleninstallatie heeft aangelegd.

Er is voor zover ik weet niets gewijzigd aan de zonnepanelen, optimizers of stringconfiguratie.

Het probleem

Sinds het terugplaatsen produceert de SE7K helemaal niets, ook niet wanneer de zon schijnt.

Op het display zie ik:
  • Vac: circa 233 V
  • Vdc: constant 19,4 V
  • Pac: 0 W
  • OPs_OK: 0
  • Optimizerlijst: All <0/0> en Non-Reporting <0>
  • Groene powerled knippert
  • Error Log en Warning Log zijn leeg
De DC-spanning van 19,4 V lijkt overeen te komen met de SafeDC-spanning van ongeveer 1 V per optimizer. De string lijkt dus wel aangesloten, maar de optimizers worden kennelijk niet geactiveerd of herkend.

Wat heb ik al geprobeerd?
  1. Gecontroleerd of de omvormer op ON staat en netspanning heeft.
  2. Meerdere keren de optimizer-pairing uitgevoerd via het lcd-menu, zowel bij bewolkt weer als bij voldoende zonlicht.
  3. De pairingprocedure wordt afgerond met de melding Pairing Completed.
  4. Ook na wachten blijft de spanning 19,4 V en de productie 0 W.
  5. De optimizerlijst gecontroleerd: 0 optimizers zichtbaar.
  6. Error Log en Warning Log bekeken: beide leeg.
De omvormer is momenteel niet verbonden met internet, maar dat zou voor de productie niet nodig moeten zijn.

DC-aansluitingen

Aan de onderzijde van de SE7K zitten twee paar DC-aansluitingen. De string is momenteel aangesloten op het rechter paar; het linker paar is afgedopt.

Voor zover ik begrijp zijn deze ingangen bij dit type omvormer intern parallel geschakeld en zou het niet uit moeten maken welk paar gebruikt wordt.

Ik heb de aansluitingen zelf niet losgenomen of verwisseld.

Mijn vragen
  • Heeft iemand dit eerder meegemaakt na het terugplaatsen van een SolarEdge-omvormer?
  • Kan Pairing Completed verschijnen terwijl er daadwerkelijk geen enkele optimizer gekoppeld is?
  • Kan er een configuratie-instelling zijn die na het terugplaatsen opnieuw ingesteld moet worden?
  • Is er een manier om via het lcd-menu meer informatie te krijgen over waarom de optimizers niet communiceren?
  • Heeft een factory reset in deze situatie zin, of kan ik die beter vermijden?
  • Kan het probleem in de DC-aansluitingen of in de communicatie-elektronica van de omvormer zitten?
De oorspronkelijke SE7K heeft met exact deze zonnepanelen en optimizers altijd gewerkt. Daarom lijkt een compatibiliteitsprobleem mij onwaarschijnlijk.

Ik wil uiteraard niet zelf aan de DC-bekabeling gaan werken, maar zou graag wat gerichter kunnen aangeven wat de installateur moet controleren.
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.