Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nogmaals, vraag aan je installateur de api sleutels van de andere siteid's, wellicht dat het dan wel lukt.

Wise enough to play the fool

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:34
teacher schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:53:
Nogmaals, vraag aan je installateur de api sleutels van de andere siteid's, wellicht dat het dan wel lukt.
Ik ben inmiddels in kontakt met een andere bedrijf waarin VoltaSolar is overgenomen.
Het maakt e.a niet eenvoudig maar ik hoop dat dit bedrijf, www.energiewonen.nl het probleem kan oplossen.

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-12 17:54
amontillado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:02:
[...]

Klopt. Ik heb daarom eergisteren de SolarEdge vervangen voor een Peblar, loadbalancing en backoffice werkt direct perfect.

Wel jammer, ik had het graag anders gezien. Er was volgens die man ook geen direct zicht op wanneer ze daarmee aan de slag zouden gaan, de prioriteit ligt voorlopig volgens hem bij Nexis.
Met een volledig elektrisch huis (warmtepomp, inductie, etc etc ) is loadbalancing echter een must.
@Miezie @amontillado Bedankt voor jullie tips en ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat SolarEdge een backoffice connectie en load balancing tegelijk niet onder controle heeft, daarmee is de EV pro toch eigenlijk niet inzetbaar in een installatie waar lease auto(s) en energieslurpers als inductieplaten en warmtepompen gebruikt worden. En dat zal veel voorkomen in NL. Dat zouden ze met hoofdletters moeten vermelden in de folder of op de site.

Zou toch te fixen moeten zijn in de software maar het lijkt er nu op of de lader maar 1 (OCPP) connectie tegelijk aankan. Morgen maar eens kijken hoe het gaat met de installatie, misschien tap electric er nog maar even vanaf laten.

Ik laat weten hoe het gegaan is.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rh63nl schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:59:
[...]

@Miezie @amontillado Bedankt voor jullie tips en ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat SolarEdge een backoffice connectie en load balancing tegelijk niet onder controle heeft, daarmee is de EV pro toch eigenlijk niet inzetbaar in een installatie waar lease auto(s) en energieslurpers als inductieplaten en warmtepompen gebruikt worden. En dat zal veel voorkomen in NL. Dat zouden ze met hoofdletters moeten vermelden in de folder of op de site.

Zou toch te fixen moeten zijn in de software maar het lijkt er nu op of de lader maar 1 (OCPP) connectie tegelijk aankan. Morgen maar eens kijken hoe het gaat met de installatie, misschien tap electric er nog maar even vanaf laten.

Ik laat weten hoe het gegaan is.
Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.

Wat wil je doen met tap? Het stond bij mij op de todo, maar zolang de voertuigidentificatie niet echt lekker loopt stuur ik wel pdf-jes. Wordt keurig gerapporteerd per voertuig door SolarEdge zelf.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:21
Miezie schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:44:
[...]

Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.

Wat wil je doen met tap? Het stond bij mij op de todo, maar zolang de voertuigidentificatie niet echt lekker loopt stuur ik wel pdf-jes. Wordt keurig gerapporteerd per voertuig door SolarEdge zelf.
Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.

Het is ook niet zo dat de Pro lader echt een koopje is ofzo... en m.i. de primaire reden waarom je de SE lader zou willen is omdat deze integreert in je SolarEdge ecosysteem. Dan is altijd werkende load balancing icm een SE meter op de hoofdzekering wel een van de meest basale verwachtingen die je mag hebben wat mij betreft.

Het is echt vreemd dat je de twee functies niet tegelijk kunt gebruiken, elke beetje moderne consumentenlaadpaal geschikt voor billing met een backoffice kan dit tegelijkertijd... Het is ook niet dat de functies elkaar heel erg in de weg zitten.

• Theovelders
Ik heb nog een vraagje.
Uit hoeveel tekens/cijfers bestaat een API-KEY van SolarEdge ?
Heeft iemand toevallig een voorbeeld !!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:28
Theovelders schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
Ik heb nog een vraagje.
Bij mij bestaat de API key uit 32 tekens (key uit 2014)

En de OCCP connectie, volgens mij gebruikt Solaredge die zelf al voor de verbinding met de Charger, ik denk dat 2 OCCP verbindingen tegelijk niet werken p[ de charger. Neemt niet weg dat als je wil kunnen factureren de Solaredge charger (pro weet ik niet) niet de goede keuze is lijkt me.

• rh63nl
Miezie schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ik deel je vertrouwen wel en voor iso15118 zullen ze zeker nog een update moeten uitbrengen dus laten we hopen dat daar ook de backoffice + loadbalancing in zit.

Tap leek mij een goede keuze om familie bezoek met lease auto's de gelegenheid te geven om te kunnen laden en zelf zal ik ook halverwege volgend jaar mijn lease brandstof auto moeten gaan omruilen voor een elektrische. Maar voorlopig de PDF's gebruiken is zeker ook een optie.

De integratie met SolarEdge EMS vind ik wel belangrijk. Ik heb hier flink wat zonnepanelen liggen (12kW Oost/West + 2,5 kW Zuid) en een Hot Water controller en dat wordt nu netjes geregeld door de SE omvormer. De warmtepomp zit op de load controller voor SG+ ook via de omvormer. De prio kun je mooi beheren in My SolarEdge. Nog een kapitein erbij in de vorm van een laadpaal met een eigen load balancer die los staat van het SolarEdge EMS lijkt me niet optimaal.

• rh63nl
THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:40:
[...]

Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.

Het is ook niet zo dat de Pro lader echt een koopje is ofzo... en m.i. de primaire reden waarom je de SE lader zou willen is omdat deze integreert in je SolarEdge ecosysteem. Dan is altijd werkende load balancing icm een SE meter op de hoofdzekering wel een van de meest basale verwachtingen die je mag hebben wat mij betreft.

Het is echt vreemd dat je de twee functies niet tegelijk kunt gebruiken, elke beetje moderne consumentenlaadpaal geschikt voor billing met een backoffice kan dit tegelijkertijd... Het is ook niet dat de functies elkaar heel erg in de weg zitten.
Helemaal eens, belangrijkste reden voor mij op de EV pro te kiezen is integratie. En SolarEdge scoort hier inderdaad niet best op rijpheid van het product bij marktintroductie. Komt wel vaker voor bij software dus ik ga er voor nu vanuit dat het goedkomt ....

• Theovelders
janne_nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:10:
[...]

En de OCCP connectie, volgens mij gebruikt Solaredge die zelf al voor de verbinding met de Charger, ik denk dat 2 OCCP verbindingen tegelijk niet werken p[ de charger. Neemt niet weg dat als je wil kunnen factureren de Solaredge charger (pro weet ik niet) niet de goede keuze is lijkt me.
Dan begrijp ik dat daar de ID code geen deel van uitmaakt ?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat klopt.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ga er in het nieuwe jaar ook zeker wel een vraag aan wijden. Neemt niet weg dat er voordelen aan het ding zitten die ik ook wel fijn vind: local
OCPP…

Waarom iso15118? Daar zit identificatie, V2x, etc in. Als je de goede integratie met SE lokaal wilt en een backoffice van een derde, verwacht ik hier wel wat van. Tevens hebben ze een backoffice bedrijf gekocht, een sluitend aanbod via die weg sluit ik ook niet uit.

Neemt niet weg dat het half af is ;). En das onhandig, maar komt vaker voor en voor een product dat nog wel een tijdje mee gaat niet zo erg.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:06

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Theovelders schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
32 cijfers (0-9) en/of letters (A-Z).
L4QLVQ1LOKCQX2193VSEICXW61NP6B1O (voorbeeld key uit de SolarEdge Monitoring Server API documentatie).

• Theovelders
Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:03:
[...]

Ik ben inmiddels in kontakt met een andere bedrijf waarin VoltaSolar is overgenomen.
Het maakt e.a niet eenvoudig maar ik hoop dat dit bedrijf, www.energiewonen.nl het probleem kan oplossen.
Vandaag heb ik van www.energiewonen.nl de drie API-KEY codes ontvangen van mijn Solaredge omvormers.
Dat is een super snelle reactie op mijn vraag aan dit bedrijf.
Ik heb inmiddels deze codes ingevuld om de koppeling van HomeWizard te krijgen en ik heb nu alle drie de omvormers op mijn overzicht staan !!
Ook jullie bedankt voor de hulp via Tweakers.net

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:10:
[...]

Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.

Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.

Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 22-12-2025 14:39 ]

• rh63nl
Miezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:28:
[...]

Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.

Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.

Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….
De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV lader :)

Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.

Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.

Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.

• THM0
rh63nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:37:
[...]

De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV lader :)

Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.

Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.

Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.
Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.

Maar als ik de video zie kun je de omvormer als backoffice kiezen. En dan zal ie eea wel oppikken vermoed ik.
YouTube: How to Commission the SolarEdge ONE EV Charger

Schraal ontwerp als het echt zo gemaakt is…

[ Voor 8% gewijzigd door THM0 op 22-12-2025 19:14 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]

Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.

Maar als ik de video zie kun je de omvormer als backoffice kiezen. En dan zal ie eea wel oppikken vermoed ik.

Ja, dat is een Pro.
Backoffice en loadbalancing werkt niet samen.
Is bevestigd door SolarEdge tijdens een gesprek dat mijn installateur had met SE terwijl ik meeluisterde

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-12 20:51
Vandaag voor het eerst in tijden de SolarEdge app weer geopened, en wat blijkt sinds 3dec geen opwek meer!
QR code gescand, maar geen fouten in het foutenlogboek, althans niet dit jaar. Ik heb een SE3000H.

Ik heb paar screenshots toegevoegd. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hoe kan ik hierachter komen? Ik ben bang dat Greenfocus veel geld zal vragen om te komen kijken / repareren. Wat kan ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlimzGBM_5u57EgwDmGkbsAsu8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y02k0xmwzSz7FluRZw3S2E1R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCvRIrrhgHmqXTCKkQwpW8VGp5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gu558cyBZK8m3SS7zTpDvgJF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnRescIn8JqvdX1v2xj3PHpIbyU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bYgpcXim8IxBc1DdO9ZQmgqY.png?f=fotoalbum_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Om wel tap te gebruiken of een andere backoffice met de nieuwe charger een workaround (ongetest).

EVCC gebruiken voor o.a. loadbalancing en hier even je keuze maken voor een OCPP proxy: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/20317 (plugchoice/volttime)

Je kan ook gewoon via plugchoice/volttime aan de gang om met OCPP de loadbalancing via de P1 meter te doen enzovoorts, dan is EVCC niet nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Miezie op 22-12-2025 23:31 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]

Je kiest niet de omvormer als backoffice, maar SolarEdge home… das online.

@Badname2 eerste ingeving is dat er een tweede optimizer dood zou kunnen zijn. Dan is er nu tekort om de zaak nog te starten.

Als overdag de string spanning niet boven de 360V komt dan is dit het geval.

Nu nog niet genoeg info om meer te zeggen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• THM0
Miezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:46:
[...]

Je kiest niet de omvormer als backoffice, maar SolarEdge home… das online.
Oh top. Geen internet = geen load balancing?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:46:
[...]

Oh top. Geen internet = geen load balancing?
Lijkt het wel op.

• Badname2
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:06:
@Badname2 eerste ingeving is dat er een tweede optimizer dood zou kunnen zijn. Dan is er nu tekort om de zaak nog te starten.

Als overdag de string spanning niet boven de 360V komt dan is dit het geval.

Nu nog niet genoeg info om meer te zeggen…
Bedoel je dat er 2 optimizers kapot zijn? Ik heb niet zoveel kennis van solar. Hoe kan ik de string spanning checken?

Ik heb nog een screenshot van de logische lay-out toegevoegd. En volgens m’n bon is dit m’n installatie:
Hyundai PERC Shingled HiE-S400VG Full Black (1719x1140) 8
SolarEdge SE3000H HD-Wave 1-fase 1
SolarEdge Power Optimizer S500B 8
Clickfit Evo montagesysteem 1
SolarEdge WiFi and ZigBee Antenna single (SetAPP ) 1
Basis installatie tarief (1-fase) 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxAHYCU0GSRXLAxXXHRbqGKIDuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VtGgY4KsbTKuhhFEk2KKvtWp.png?f=fotoalbum_large
Is hier iets geks te zien?

Nu om 10u: M’n blauwe lampje staat aan en groen knippert. Solaredge bot geeft aan contact op te nemen met greenfocus.

Nu lees ik online bij wel meer mensen dat de optimizers snel stuk gaan. En ze steeds veel geld aan installateur kwijt zijn. Maar lees ook dat installateur via Solaredge al betaald wordt? Welke partij is beetje schappelijk in noord Holland?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Zelfde probleem gehad hier. Contact opgenomen met Solar Edge chat. Een nieuwe optimizer gekregen en een installateur, zonder kosten. Alles onder garantie zonder aanvullend garantiecontract.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• janne_nl
lijkt me niet. Import limiet stel je via setApp in in de omvormer. De omvormer communiceert direct met de lader via modbus.

Als je de wifi AP op de omvormer activeert en daarmee verbind, kun je de settings zien, waaronder de import limiet.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:25:
[...]

lijkt me niet. Import limiet stel je via setApp in in de omvormer. De omvormer communiceert direct met de lader via modbus.

Als je de wifi AP op de omvormer activeert en daarmee verbind, kun je de settings zien, waaronder de import limiet.
Bij jouw lader inderdaad wel. Bij de One EV Charger gaat het via het internet lijkt het. Met modbus had het met een andere backoffice prima kunnen werken, toch? Modbus heb ik het apparaat nog niet op kunnen betrappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 23-12-2025 10:58 ]

• Badname2
wizzopa schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:25:
Zelfde probleem gehad hier. Contact opgenomen met Solar Edge chat. Een nieuwe optimizer gekregen en een installateur, zonder kosten. Alles onder garantie zonder aanvullend garantiecontract.
Dank je wel! Dat lucht op om te weten. Heb nu een case bij ze gemaakt. De chat kom ik vast in een loop met alleen de bot.

• janne_nl
Miezie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
[...]

Bij jouw lader inderdaad wel. Bij de One EV Charger gaat het via het internet lijkt het. Met modbus had het met een andere backoffice prima kunnen werken, toch? Modbus heb ik het apparaat nog niet op kunnen betrappen.
hm, das dan idd lastig.
Al eens gekeken (met nmap of zenmap) welke poorten er openstaan?
Ik zie ook zo niet dat het een rebrand is zoals de eerdere.

Gezien het trackrecord van de Solaredge website lijkt me die afhankelijkheid niet fijn.

• rh63nl
Miezie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
[...]

Lijkt met de EV pro inderdaad via internet te gaan, SolarEdge Home staat als optie bij de backoffice instelling in de setup van de EV lader. De lader is daarna netjes zichtbaar in SetApp op de omvormer als device en in mySolarEdge. Verder aan is er met Setapp op het device niet veel aan in te stellen. Import limit staat onder energy management volgens mij, installateur is aan het navragen.
Ik betwijfel of een OCPP proxy gaat helpen, goeie kans dat de omvormer de EV pro dan niet meer herkent. En load balancing zou inderdaad intern moeten blijven via bijv. Modbus, niet zo lekker als 's nachts de stoppen eruit gaan omdat het internet wegvalt en een auto staat te laden en de warmtepomp ook aan de slag gaat.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:20:
[...]

hm, das dan idd lastig.
Al eens gekeken (met nmap of zenmap) welke poorten er openstaan?
Ik zie ook zo niet dat het een rebrand is zoals de eerdere.

Gezien het trackrecord van de Solaredge website lijkt me die afhankelijkheid niet fijn.
Het is een NexBlue.

Het zit er denk ik wel allemaal in, maar de software volgt nog schat ik zo in. Ook niet zo raar, juist om die software duurde de eerste levering ook zo lang.

[ Voor 17% gewijzigd door Miezie op 23-12-2025 12:22 ]

• rh63nl
Miezie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:18:
[...]

Het is een NexBlue.

Het zit er denk ik wel allemaal in, maar de software volgt nog schat ik zo in. Ook niet zo raar, juist om die software duurde de eerste levering ook zo lang.
Gisteren bij de installatie ook nieuwe firmware op de omvormer en laadpaal gerkregen, draait nu 4.24.22. Nog geen release notes van kunnen vinden maar Gemini AI is er heilig van overtuigd dat die release het hybride gebruik van een backoffice en lokale loadbalancing mogelijk maakt, als dat toch eens waar zou zijn....

[ Voor 3% gewijzigd door rh63nl op 23-12-2025 12:25 ]

• janne_nl
En de nexblue app, doet die het niet? In mijn Solaredgepaal kan ik met de Keba app inloggen. Net als in de webinterface via een browser.
Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:12:
[...]

Bedoel je dat er 2 optimizers kapot zijn? Ik heb niet zoveel kennis van solar. Hoe kan ik de string spanning checken?

Ik heb nog een screenshot van de logische lay-out toegevoegd. En volgens m’n bon is dit m’n installatie:
Hyundai PERC Shingled HiE-S400VG Full Black (1719x1140) 8
SolarEdge SE3000H HD-Wave 1-fase 1
SolarEdge Power Optimizer S500B 8
Clickfit Evo montagesysteem 1
SolarEdge WiFi and ZigBee Antenna single (SetAPP ) 1
Basis installatie tarief (1-fase) 1
[Afbeelding]
Is hier iets geks te zien?

Nu om 10u: M’n blauwe lampje staat aan en groen knippert. Solaredge bot geeft aan contact op te nemen met greenfocus.

Nu lees ik online bij wel meer mensen dat de optimizers snel stuk gaan. En ze steeds veel geld aan installateur kwijt zijn. Maar lees ook dat installateur via Solaredge al betaald wordt? Welke partij is beetje schappelijk in noord Holland?
S500B zou met 6 overgebleven optimizers in bedrijf moeten komen.

Garantie afhandeling is je eigen installateur. Die doet normaal ook de RMA aanvraag bij SE. Hij gaat een vergoeding krijgen vanuit SE voor het werk om te vervangen.

Wat betreft inzage: in de virtuele lay-out op omvormer klikken en algemeen open klappen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:24

Smoke

Maverick Reploid

Het zou niet de eerste keer zijn dat er S500B op de factuur staat en S500 (of zelfs S440) wordt geinstalleerd. Als je op het monitoringsportaal (Dus niet in mySolarEdge) de optimizer- en stringspanningen kan zien kan dit al veel vertellen over wat er aan de hand is. Zie je bij elke optimizer 60V en een totale DC-spanning van 360V dan zijn er andere optimizers geplaatst dan op de factuur staat. De support-chat kan dit ook voor je checken eventueel, zonder ingelogd te zijn krijg je normaal ook de optie om direct met een medewerker te chatten.

• janne_nl
De stringspanning zie je toch alleen als je een installateursaccount hebt?

Edit: via modbus wel zie ik

[ Voor 17% gewijzigd door janne_nl op 23-12-2025 15:09 ]

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Eind 2017 heb ik de zonnepanelen laten installeren. Dit in combinatie met een SolarEdge SE4000H en een optimizer per zonnepaneel (totaal 15 panelen).
Zojuist zie ik dat er 11 van de 15 de status S_OK hebben. Na 8 jaar vlekkeloos nu dus tijd om de leverancier te benaderen. Tja die blijkt niet meer te bestaan ...

Kan ik dit apparaat resetten om te zien of de verbindingen allen weer opkomen? Ik heb ze nooit aangemeld bij SolarEdge want niet echt geintresseerd in de opbrengst etc etc.
Mocht de reset niets opleveren kan ik als leek/eigenaar nog iets anders doen?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:

In monitoring portaal --> grafieken --> Inverter --> DC spanning.

• janne_nl
Get!em schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]

In monitoring portaal --> grafieken --> Inverter --> DC spanning.
thx, je hebt gelijk. Beetje verder kijken dan de lengte van mijn neus blijkbaar.

• Badname2
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:00:
[...]

S500B zou met 6 overgebleven optimizers in bedrijf moeten komen.

Garantie afhandeling is je eigen installateur. Die doet normaal ook de RMA aanvraag bij SE. Hij gaat een vergoeding krijgen vanuit SE voor het werk om te vervangen.

Wat betreft inzage: in de virtuele lay-out op omvormer klikken en algemeen open klappen
Dank! Daar zie ik staan:
V FC [V] 76,38
P AC [W] 0

• Badname2
Smoke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:27:
Het zou niet de eerste keer zijn dat er S500B op de factuur staat en S500 (of zelfs S440) wordt geinstalleerd. Als je op het monitoringsportaal (Dus niet in mySolarEdge) de optimizer- en stringspanningen kan zien kan dit al veel vertellen over wat er aan de hand is. Zie je bij elke optimizer 60V en een totale DC-spanning van 360V dan zijn er andere optimizers geplaatst dan op de factuur staat. De support-chat kan dit ook voor je checken eventueel, zonder ingelogd te zijn krijg je normaal ook de optie om direct met een medewerker te chatten.
Shit je hebt gelijk daar staat: S440.
Is dit de oorzaak van het probleem?

GreenFocus nog kort even gesproken ze gaan ernaar kijken. Geven aan dat met deze omvoremer nie tmeer dan de S440 nodig is... Ok krijg ik dan geld terug?
Zou wel 110 euro kosten moeten betalen om het te laten fixen.

[ Voor 17% gewijzigd door Badname2 op 23-12-2025 15:33 ]

Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:23:
[...]

Shit je hebt gelijk daar staat: S440
Is dit de oorzaak van het probleem?
Dat zou verklaren waarom je met 6 niet start.

In je lay-out heb je 1.0.6 die al niets deed voor het systeem geheel uit viel. Daarom dacht ik dat een 2e dood is.

Verder moet je even op beter moment kijken… je was te laat. Het is een erg sombere dag en bij mij doet de 7,5 kilowatt aan panelen al niets meer.

Je kunt op elk onderdeel in de lay-out klikken voor meer info. Ook de optimizer spanning waar @Smoke op doelt na klikken op de panelen.

Jouw voordeel: installateur mag terugkomen om alle optimizers te vervangen voor wat geoffreerd is. Kosteloos voor jou: het is zijn probleem dat zijn personeel de verkeerde zooi gemonteerd hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 15:29 ]

• Badname2
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:28:
[...]

Dat zou verklaren waarom je met 6 niet start.

In je lay-out heb je 1.0.6 die al niets deed voor het systeem geheel uit viel. Daarom dacht ik dat een 2e dood is.

Verder moet je even op beter moment kijken… je was te laat. Het is een erg sombere dag en bij mij doet de 7,5 kilowatt aan panelen al niets meer.

Je kunt op elk onderdeel in de lay-out klikken voor meer info. Ook de optimizer spanning waar @Smoke op doelt na klikken op de panelen.

Jouw voordeel: installateur mag terugkomen om alle optimizers te vervangen voor wat geoffreerd is. Kosteloos voor jou: het is zijn probleem dat zijn personeel de verkeerde zooi gemonteerd hebben.
Ah dank, ze begonnen al over wat kleine kosten om het na aanmedling bij solaredge te komen fixen. En dat ibj deze omvormer de 440 genoeg zou zijn. Maar gezien verkeerde boel eorp zit zal ik wel vragen alles te vervangen en gratis en dan...

Dank voor de inzichten! Weet iig hoe het ervoor staat. Na de kerst eens kijken wat ze aanbieden.
@Badname2 correct dat 8x s440 moet werken… maar s500b is wat op offerte staat en die is duurder én geeft meer ruimte voor schaduwbeheer én kan meer defecten aan.

Met de Hyundai panelen is de hogere minimum Vmpp van s500b geen nadeel. De Hyundai hebben maar 2 bypass diodes en blijft met 1 helft dus boven de 12V. (Het zijn uniek gebouwde panelen, met hele mooie eigenschappen, maar fundamenteel anders dan 99,9%)

Dus vriendelijk vragen om het systeem te corrigeren conform offerte.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 15:42 ]

janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:

Met de “volledige” klantrechten ook via monitoring.solaredge.com. Wel een desktop/laptop gebruiken… de site wordt beperkt op mobiele zooi

• Badname2
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:40:
@Badname2 correct dat 8x s440 moet werken… maar s500b is wat op offerte staat en die is duurder én geeft meer ruimte voor schaduwbeheer én kan meer defecten aan.

Met de Hyundai panelen is de hogere minimum Vmpp van s500b geen nadeel. De Hyundai hebben maar 2 bypass diodes en blijft met 1 helft dus boven de 12V. (Het zijn uniek gebouwde panelen, met hele mooie eigenschappen, maar fundamenteel anders dan 99,9%)

Dus vriendelijk vragen om het systeem te corrigeren conform offerte.
Enorm bedankt! Ik heb een schoorsteen die altijd wel 1 paneel voor de helft 'bedekt'. Begreep dat die hyndai's idd dan alsnog op de rij cellen kunnen produceren. Als ze de correcte optimizers plaatsen, zal dat dan nog beter werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Badname2 op 23-12-2025 16:47 ]

Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dank! Ik heb een schoorsteen die altijd wel 1 paneel voor de helft 'bedekt'. Begreep dat die hyndai's idd dan alsnog op de rij cellen kunnen produceren. Als ze de correcte optimizers plaatsen, zal dat dan nog beter werken?
Bij de Hyundai is het bovenhelft-onderhelft (in portrait gezien) wat betreft bypass.
Horizontaal hebben ze 5 (of sommige uitvoeringen 6) strips per helft. Die staan parallel en afscherming van 1 strip beperkt dus de andere 4 niet. (Dit is het unieke)

s440 zou hier niet beter of slechter mee om moeten gaan dan s500b.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Badname2 wat is je opstelling?

• Badname2
Op de dakkapellen 4 richting oosten en 4 richting westen. Ze liggen in landscape modus op het dak.

De schoorsteen zit links van dit plaatje, dus 1.01 en 1.07 krijgen schaduw van die schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCvRIrrhgHmqXTCKkQwpW8VGp5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gu558cyBZK8m3SS7zTpDvgJF.png?f=fotoalbum_large
Die s500b's zijn dan écht écht écht écht écht wel belangrijk (uitleg: tuinhuisje in post 1)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:02:
Die s500b's zijn dan écht écht écht écht écht wel belangrijk (uitleg: tuinhuisje in post 1)
Daarom vroeg ik het. Nu er een optimizer mist en er een schaduw heeft ben je klaar omdat je voltage tekort komt. Gelukkig liggen ze een beetje plat (denk ik dan ivm dakkapel) anders had dit nooit fatsoenlijk kunnen draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 23-12-2025 19:49 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Hi allemaal,

Ik lees hier al e.e.a. over het komende nieuwe Nexis systeem van Solaredge.
Sta op het punt een offerte van 12K te ondertekenen (upgrade van 7 naar 18 zonnepanelen, 3 fase Homehub, backup module in de meterkast en 13,8 kWh accu systeem).

Vanuit de diverse YT (promo) filmpjes zie ik niet zo snel waarin dat Nexis nu beter, efficienter of goedkoper gaat zijn. Anders dan “modulairder en slimmer”, ofzo. Is dit het waard te wachten tot “medio 2026” of zal ik maar gewoon de knoop doorhakken.

• Badname2
@teacher @Ronald Ik heb de tekst over het tuinhuisje 3x gelezen om beetje te snappen.
Hoe leg ik het aan die installatiepartij uit? Dat met o/w en schoonsteen opstelling echt de S500B nodig zijn om genoeg Voltage >60V te halen als er schaduw op valt oid?

Ik heb geluk gehad afgelopen jaren dus. Die 3,6% minder opwek die daar genoemd werd merk je als consument idd niet zo snel.
@Badname2 Geef ze de link :-)
Maar ik zou eerst gewoon vragen om de installatie conform offerte te maken.

Of er bij jou (toen het systeem nog werkte) een probleem is kun je zien door even terug te zoeken naar een strakblauwe dag.

Op dergelijke dagen ziet de curve er uit als een kortere of langere, smallere of bredere opgestoken middelvinger als er een issue is. Goed = vrijwel zuivere parabool, al zal je wel wat zien door de schoorsteen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 21:57 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

testmanager schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:
Hi allemaal,

Sta op het punt een offerte van 12K te ondertekenen (upgrade van 7 naar 18 zonnepanelen, 3 fase Homehub, backup module in de meterkast en 13,8 kWh accu systeem).

Vanuit de diverse YT (promo) filmpjes zie ik niet zo snel waarin dat Nexis nu beter, efficienter of goedkoper gaat zijn. Anders dan “modulairder en slimmer”, ofzo. Is dit het waard te wachten tot “medio 2026” of zal ik maar gewoon de knoop doorhakken.
Het grote verschil is high voltage VS low voltage.

Kijk bij je homehub wel even wat het verschil aan te leveren stroom per fase kan zijn en wat jouw behoefte is.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

testmanager schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:
Hi allemaal,

Als in de offerte een cashback is verwerkt uit de Charged UP actie, dan hoef je daarvoor in elk geval geen haast te hebben. Die actie is namelijk wederom verlengd (tot eind maart 2026, link).

De huidige generatie omvormers is al heel efficiënt, de Nexis kan hooguit een paar tienden van een procent beter presteren. Een Nexis zal denk ik niet slimmer zijn (inhoudelijk waarschijnlijk dezelfde firmware als de Home Hub, ook al zal het versienummer vermoedelijk 6.x zijn).

Enkele wezenlijke verschillen tussen de Nexis en Home Hub:
  • Bij de Nexis is er nog maar één model batterij. Voor degenen die (al dan niet noodgedwongen) een 1-fase systeem installeren betekent dit dat bij een latere upgrade naar 3-fase de batterij niet meer op Marktplaats hoeft.
  • Bij de Home Hub is het uitgangsvermogen in batterijbedrijf maximaal 5 kW (1,66 kW per fase) ongeacht het model, bij de Nexis is dat een stuk hoger: 20 kW (6,66 kW per fase) voor het 13-20 kW model, waarschijnlijk 10 kW (3,33 kW per fase) voor het kleinere model.
  • De garantietermijn voor de Nexis omvormer is 10 jaar, voor de Home Hub 12 jaar.
Vraag is hoeveel haast je hebt. De Nexis zou in de VS oorspronkelijk eind dit jaar te koop zijn, dat is verschoven naar 2026. Ik ga voor beschikbaarheid in Nederland uit van (op zijn vroegst) Q3 2026, maar dit is onderbuikgevoel.

• testmanager
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:05:
[...]

Als in de offerte een cashback is verwerkt uit de Charged UP actie, dan hoef je daarvoor in elk geval geen haast te hebben. Die actie is namelijk wederom verlengd (tot eind maart 2026, link).

De huidige generatie omvormers is al heel efficiënt, de Nexis kan hooguit een paar tienden van een procent beter presteren. Een Nexis zal denk ik niet slimmer zijn (inhoudelijk waarschijnlijk dezelfde firmware als de Home Hub, ook al zal het versienummer vermoedelijk 6.x zijn).

Enkele wezenlijke verschillen tussen de Nexis en Home Hub:
  • Bij de Nexis is er nog maar één model batterij. Voor degenen die (al dan niet noodgedwongen) een 1-fase systeem installeren betekent dit dat bij een latere upgrade naar 3-fase de batterij niet meer op Marktplaats hoeft.
  • Bij de Home Hub is het uitgangsvermogen in batterijbedrijf maximaal 5 kW (1,66 kW per fase) ongeacht het model, bij de Nexis is dat een stuk hoger: 20 kW (6,66 kW per fase) voor het 13-20 kW model, waarschijnlijk 10 kW (3,33 kW per fase) voor het kleinere model.
  • De garantietermijn voor de Nexis omvormer is 10 jaar, voor de Home Hub 12 jaar.
Vraag is hoeveel haast je hebt. De Nexis zou in de VS oorspronkelijk eind dit jaar te koop zijn, dat is verschoven naar 2026. Ik ga voor beschikbaarheid in Nederland uit van (op zijn vroegst) Q3 2026, maar dit is onderbuikgevoel.
Thanks, dan wacht ik niet op de Nexis. Mooi inderdaad dat die actie verlengd is! Jammer dat ze de actie met de back-up unit niet verlengen….

• testmanager
  • Nu online
Weet iemand trouwens of zo’n backup unit een directe kabelverbinding tussen BUI en HomeHub nodig heeft, of kunnen ze allebei met UTP worden ingeprikt op het ethernetwerk?

Ik las iets over RS-485 en modbus, maar snap niet of dat over het ethernet netwerk kan?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

testmanager schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:34:
Weet iemand trouwens of zo’n backup unit een directe kabelverbinding tussen BUI en HomeHub nodig heeft, of kunnen ze allebei met UTP worden ingeprikt op het ethernetwerk?

Ik las iets over RS-485 en modbus, maar snap niet of dat over het ethernet netwerk kan?
Ik heb 2 ethernet kabels liggen. 1 doet de modbus fusssn BUI en home hub, de andere doet de netwerkverbinding van de homehub. Het kan ook draadloos, maar daf wilde ik niet.

• testmanager
  • Nu online
Miezie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:39:
[...]

Ik heb 2 ethernet kabels liggen. 1 doet de modbus fusssn BUI en home hub, de andere doet de netwerkverbinding van de homehub. Het kan ook draadloos, maar daf wilde ik niet.
Thanks. Ik denk dat je bedoelt dat de Homehub evt ook via Wifi online kan, maar de connectie via BUI en HomeHUB wel per se via de kabel onderling moet?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

testmanager schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:27:
[...]

Thanks. Ik denk dat je bedoelt dat de Homehub evt ook via Wifi online kan, maar de connectie via BUI en HomeHUB wel per se via de kabel onderling moet?
Nee, bui en homehub onderling kan ook draadloos.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:24

Smoke

Maverick Reploid

De Home Hub en BUI kunnen nog niet draadloos verbonden worden, maar dit staat wel op de planning. De communicatie gaat via RS485 met nog 2 extra draden voor 12V voeding voor de BUI. Je kan dit niet inprikken op een bestaande ethernetverbinding (Of je moet het duidelijk markeren, gescheiden houden en opletten dat je de adervolgorde respecteert) maar wel gewoon ethernetkabel gebruiken.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Smoke schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:47:
De Home Hub en BUI kunnen nog niet draadloos verbonden worden, maar dit staat wel op de planning. De communicatie gaat via RS485 met nog 2 extra draden voor 12V voeding voor de BUI. Je kan dit niet inprikken op een bestaande ethernetverbinding (Of je moet het duidelijk markeren, gescheiden houden en opletten dat je de adervolgorde respecteert) maar wel gewoon ethernetkabel gebruiken.
Check, dan ben ik daarin verkeerd voorgelicht.

Het was bij mij overigens sowieso geen optie, dat draadloze. Zijn gewoon typisch zaken die je bedraad wilt doen.

Voor wat betreft 1 ethernetkabel: dit kan, hou er dan rekening mee dat de kabel 100mbit moet doen en bepaal aan de hand daarvan de draden die je voor rs485 kan gebruiken.

• THM0
Miezie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:16:
[...]

Check, dan ben ik daarin verkeerd voorgelicht.

Het was bij mij overigens sowieso geen optie, dat draadloze. Zijn gewoon typisch zaken die je bedraad wilt doen.

Voor wat betreft 1 ethernetkabel: dit kan, hou er dan rekening mee dat de kabel 100mbit moet doen en bepaal aan de hand daarvan de draden die je voor rs485 kan gebruiken.
Bedoeld wordt dat je een UTP kabel en evt bestaande netwerkpatch kunt gebruiken, maar dat je deze dan correct moet bedraden voor dit aangepaste gebruik, zodanig moet markeren, en niet meer moet gebruiken voor ethernet.

• janne_nl
Lijkt me dat BUI en omvormer niet draadloos kunnen. Beetje sneu als de stroom uitvalt en daarmee de wifi. Zigbee lijkt me dan ook lastig. Ik denk dat Solaredge dit min of meer verplicht bedraad wil.

Maandag de BUI getest, wifi uiteraard weg en het duurt wel een tijdje (bij mij) voordat dat allemaal weer gestart is, ondanks dat binnen 2 seconden het licht weer aan was.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Documentatie even gelezen. Mijn stelling met wifi is voor nu fout, echter wacht de BUI nog op firmware ondersteuning voor het SolarEdge Home
netwerk. Zodra dat er is kan het wel draadloos.

• THM0
Miezie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:59:
Documentatie even gelezen. Mijn stelling met wifi is voor nu fout, echter wacht de BUI nog op firmware ondersteuning voor het SolarEdge Home
netwerk. Zodra dat er is kan het wel draadloos.
Het zal me benieuwen. De 12V voedingslijn zal er toch niet voor niks zijn. zit er überhaupt iets van een accu in de BUI?

• janne_nl
Dat lijkt me niet nodig. De omvormer weet dat er een BUI is en zal met behulp van de stroom in de accu e.e.a. weer starten.

• THM0
janne_nl schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:33:
Dat lijkt me niet nodig. De omvormer weet dat er een BUI is en zal met behulp van de stroom in de accu e.e.a. weer starten.
Ja in theorie wel, maar de omvormer zal voor de veiligheid toch moeten bepalen of de BUI ingeschakeld staat alvorens spanning op de lijnen te plaatsen?
Er zit zo’n schakelaar onderaan de BUI hiervoor, maar je kunt ook een eigen schakelaar aansluiten in de BUI.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:55:
[...]

Ja in theorie wel, maar de omvormer zal voor de veiligheid toch moeten bepalen of de BUI ingeschakeld staat alvorens spanning op de lijnen te plaatsen?
Er zit zo’n schakelaar onderaan de BUI hiervoor, maar je kunt ook een eigen schakelaar aansluiten in de BUI.
Als er geen gesloten stroomkring is gebeurt er niet zoveel, dat merk je vaak vanzelf… idee van een schakelaar ;).

• THM0
Miezie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:24:
[...]

Als er geen gesloten stroomkring is gebeurt er niet zoveel, dat merk je vaak vanzelf… idee van een schakelaar ;).
Als je me dan even kunt uitleggen hoe je zonder stroom bepaalt of de stroomkring gesloten is?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:32:
[...]

Als je me dan even kunt uitleggen hoe je zonder stroom bepaalt of de stroomkring gesloten is?
Hoe dat geïmplementeerd is in de omvormer: geen idee, het werkt.

Hoe ik dat weet? Zet de schakelaar naast de omvormer of de groep van de omvormer maar eens uit. Ding zal keurig graceful uit gaan…

De BUI detecteert de uitval op het net, zal omschakelen en de boel van het net ontkoppelen, de omvormer detecteert dat hij weer mag leveren en door…

• janne_nl
THM0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:55:
[...]

Huh? Bij mij zit er aan de buitenkant geen schakelaar.
Het systeem doet alles automagisch. De omvormer zal zijn AC wel uitschakelen, maar zolang de accu of de panelen stroom leveren zal de omvormer niet geheel uitschakelen. Via een soort van POE zou de BUI nog wat spanning kunnen krijgen om te checken wat de status is. Maar geen idee nog hoe dit werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 25-12-2025 09:20 ]

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12 20:10
THM0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:28:
[...]

Het zal me benieuwen. De 12V voedingslijn zal er toch niet voor niks zijn. zit er überhaupt iets van een accu in de BUI?
>

Lijkt mij ook niet. De 12V is er juist voor om het relay in te houden als de netstroom weg valt. Geen 12V geen backupstand.

• janne_nl
Lijkt me eerder andersom. Als de 12v wegvalt grid loskoppelen doordat het relais niet meer bekrachtigd wordt --> failsafe

[ Voor 7% gewijzigd door janne_nl op 26-12-2025 13:25 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

In dat geval zit je huis in het donker als je de omvormer uit zet. Dat zal toch niet de bedoeling zijn (en ook niet het geval).

[ Voor 14% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-12-2025 06:00 ]

• janne_nl
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 05:38:
In dat geval zit je huis in het donker als je de omvormer uit zet. Dat zal toch niet de bedoeling zijn (en ook niet het geval).
Tegen wie heb je het? De BUI zorgt er net voor dat het grid wordt losgekoppeld en de accu en panelen zorgen voor stroom in het huis. De omvormer gaat niet helemaal uit, hij weet immers dat er een BUI is. Alleen de AC levering stopt direct, tot de BUI het grid afgeschakeld heeft. Duurt 1 a 2 seconden.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik was niet voldoende duidelijk: met 'uit' bedoel ik echt helemaal uit, dus AC-zijdig afkoppelen door de werkschakelaar op 'uit' te zetten of de groep uit te schakelen. In dat geval gaat ook de 12V richting de BUI uit.

• janne_nl
Waarom zou je dat willen? Behalve voor werkzaamheden.

• janne_nl
Net een beetje zitten rekenen aan de export prijs instellingen in Solaredge icm een Tibber contract.

Nu heb ik daar -0.122 (en geen btw), met de nieuwe belastingregels en de prijsaanpassing bij Tibber zou dat -0,092(ex btw) moeten worden. Dat betekend dat de omvormer 3ct eerder zal uitschakelen bij negatieve prijzen. Lijkt me niet goed voor de energietransitie.

Iemand anders daar ook al eens aan gerekend?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:40
Zijn er andere gebruikers waar de weergave momenteel niet geheel correct word weergegegen?
Vanmorgen was er nog inzicht wat de panelen individueel aan opbrengst deden, echter zijn nu alle 15 panelen van mijn op zwart, zonder ook maar enige wattage opbrengst gedurende de dag.
Wel is er nog een totaal productie van vandaag te zien.
Mij lijken de internet verbindingen, dus de uitlees mogelijk heden in orde.
Zie ook dat de accu marginaal opgeslagen heeft, met dit matige weer is alles in huis gelijk verbruikt.

• THM0
dinandus schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:30:
Zijn er andere gebruikers waar de weergave momenteel niet geheel correct word weergegegen?
Vanmorgen was er nog inzicht wat de panelen individueel aan opbrengst deden, echter zijn nu alle 15 panelen van mijn op zwart, zonder ook maar enige wattage opbrengst gedurende de dag.
Zie ook dat de accu marginaal opgeslagen heeft, met dit matige weer is alles in huis gelijk verbruikt.
Yes bij mij ook.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:49
Bij mij ook. Als je info opvraagt van een individueel paneel kun je wél alle actuele gegevens zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Simple mind op 28-12-2025 20:23 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:17:
Net een beetje zitten rekenen aan de export prijs instellingen in Solaredge icm een Tibber contract.

Nu heb ik daar -0.122 (en geen btw), met de nieuwe belastingregels en de prijsaanpassing bij Tibber zou dat -0,092(ex btw) moeten worden. Dat betekend dat de omvormer 3ct eerder zal uitschakelen bij negatieve prijzen. Lijkt me niet goed voor de energietransitie.

Iemand anders daar ook al eens aan gerekend?
Wat is het probleem? Het gaat bij uitschakelen toch om de importprijzen? Wat heeft het met de transitie te maken? Afschakelen doe je om economische redenen…

• janne_nl
Het gaat om de exportprijzen natuurlijk en tsja, als je alleen naar geld kijkt heb je natuurlijk gelijk, maar je afvragen wat het veel vaker uitschakelen van omvormers betekend.....

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:48:
Het gaat om de exportprijzen natuurlijk en tsja, als je alleen naar geld kijkt heb je natuurlijk gelijk, maar je afvragen wat het veel vaker uitschakelen van omvormers betekend.....
Het betekent simpelweg dat er teveel zonnestroom is in combinatie met de wind… gewoon teveel. Qua transitie betekent vooral dat we te weinig waterstof maken van die stroom ;).

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
dinandus schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:30:
hier ook

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:41:
Waarom zou je dat willen? Behalve voor werkzaamheden.
Bijvoorbeeld. En bij een defecte omvormer wil ik ook niet in het donker komen te zitten en vervolgens een elektricien erbij moeten halen voor een ingreep in de groepenkast om weer licht te hebben.

Edit: er zit een manual bypass switch in de BUI. Om die te bedienen moet wel de kap eraf.

[ Voor 30% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-12-2025 07:32 ]

• janne_nl
Hm goed punt.
Ik neem aan dat Solaredge daar over nagedacht heeft.
Iemand wel eens getest wat er gebeurt als tijdens een stroomstoring, eiland bedrijf in werking, de omvormer uitvalt en de stroom weer terug komt?
De bypass switch mag volgens de handleiding alleen door professionels bediend worden. Neemt niet weg dat ik in zo'n geval de kap eraf schroef om te testen of dat helpt.

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:16:
[...]

Het betekent simpelweg dat er teveel zonnestroom is in combinatie met de wind… gewoon teveel. Qua transitie betekent vooral dat we te weinig waterstof maken van die stroom ;).
70% rendementsverlies....daar moet nog wel wat gebeuren voordat dat lopend wordt. In ieder geval iets dat je niet in je huis wil, waterstof is erg gevaarlijk. 1 van de redenen dat dat maar langzaam van de grond komt.

Bovenstaand anders gezegd, ik vraag me af hoe lonend een dynamisch contract nog is als in 2027 tussen 12 en 2 (en wellicht nog langer) heel veel opwek wegvalt op zonnige dagen. Dan kan een accu wel eens veel sneller zijn terugverdiend. We gaan het merken.
@janne_nl Eens dat waterstof in de residentiële context een dood spoor zal blijken, een warmtepomp is veel te veel efficiënter... Maar er is echt nog heel veel waterstof vraag, nu al, die alleen met waterstof uit fossiele bron ('grijs') gedekt kan worden op dit moment. Dus voor nu: we maken echt te weinig waterstof als er teveel stroom is.

• Beer070
  • Laatst online: 12:32
janne_nl schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:36:
[...]

70% rendementsverlies....daar moet nog wel wat gebeuren voordat dat lopend wordt. In ieder geval iets dat je niet in je huis wil, waterstof is erg gevaarlijk. 1 van de redenen dat dat maar langzaam van de grond komt.

Bovenstaand anders gezegd, ik vraag me af hoe lonend een dynamisch contract nog is als in 2027 tussen 12 en 2 (en wellicht nog langer) heel veel opwek wegvalt op zonnige dagen. Dan kan een accu wel eens veel sneller zijn terugverdiend. We gaan het merken.
Waterstof is gevaarlijk. Aardgas ook. In beide gevallen is brand nog veel gevaarlijker, en ik vermoed dat de transitie naar gasloos een significant risico/impact vermindering oplevert in geval van brand. (Maar ik ben geen expert, dus het is slechts een amateur mening)
Energie opslag in de vorm van gas is uitstekend geschikt voor langere perioden, en ik zou heel graag mijn zomer overschot met 30% rendement overhevelen naar de winter. Met een accu haal je dat bij lange na niet (onder goede omstandigheden 80% rendement als je de energie snel gebruikt).
Ik zit af en toe te kijken naar de waterstofcellen van de Toyota Mirai, als het geschikt is om met 150km/u over een weg te zeulen zal het wellicht ook veilig genoeg zijn voor een schuurtje… :)

• janne_nl
De discussie hoort hier natuurlijk niet thuis, maar waterstof is in verhouding tot aardgas veel gevaarlijker. Waterstof is het kleinste molecuul/atoom, waardoor het slecht in bedwang te houden is. Geur is er lastig aan te koppelen. Ontploffingsgevaar is veel groter. Kortom er zijn nog een boel hordes te nemen.

• wanabo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44
Sinds 11 november produceert mijn zonnepanelen installatie niet meer. Op 22 december zijn bij mij de installateurs het dak op geweest. Ze hebben de bekabeling vernieuwd, omdat er een isolatiewaarde niet goed zou zijn. Hierna werkte de installatie nog niet en is de omvormer vervangen. Nu werkt het weer maar ik twijfel of de installateurs er een string tussen uit hebben gehaald. Op de oost- en westzijde van mijn dak liggen ieders 8 panelen. Ik zou dan denken dat per 8 panelen een string gebruikt wordt. In de logische layout zie ik dat alle 16 panelen aan één string hangen. Is dit correct/wenselijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IkbPbh_-3w8Cor5l1ye-DmI34U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qNU3yQCu2Vj7jHD6Sxm0T6yI.jpg?f=user_large

Edit: In de offerte teruggevonden dat er één string is.

[ Voor 10% gewijzigd door wanabo op 29-12-2025 11:12 . Reden: Edit ongedaan gemaakt, i.v.m. reacties op mijn post. ]

@wanabo Uit die tekening is NIET af te lijden hoe het op het dak ligt. Daar is zelfs SolarEdge support (bij mij) ingetrapt. Ik heb 1 string, maar hij staat in het portal als 3 (1 per oriëntatie, zodat ik via per oriëntatie statistieken op kan vragen).

Het is bij solaredge altijd gewenst om de maximaal haalbare stringlengte te maken, zeker ook bij meerdere richtingen. Controleer doro klikken op de individuele componenten wat de totale (op omvormer) en per paneel bijdrage aan de stringspanning is. Daaruit is wel af te leiden of het in 1 of 2 ligt...

Welk model/type omvormer heb je (ook af te lezen in het component detail)?

• wanabo
Het model is: SE5000H
Hierbij een afbeelding van de layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGasEWoS5zwKILSwuJzMiOW8YYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS7qfs1dBJRUTuN3uaFk5Xft.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik per paneel de info opvraag, dan wordt ik daar niet veel wijzer van m.b.t. strings.
Serienummer
Naam Panel 1.0.9
Fabrikant LG Electronics Inc.
Model LG330N1C-V5 (Neon 2)
Optimizer spanning [V] 21,75
Spanning [V] 34,75
Stroom [A] 0,29
Vermogen [W] 10,21

Echter ik heb in de offerte teruggevonden dat het slechts om één string gaat. Daarmee ga ik ervan uit dat het verder zo klopt.
Gaat om veld optimizer spanning. Alle 16 samen moet op 400 komen. Dan kun je de conclusie trekken dat het 1 string is.

Met de se5000 zit je goed met 2x8. Met een se5k , 3-fase , niet tenzij het de speciale short string zou zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 29-12-2025 11:00 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:36:
[...]

Dat rendementsverlies maken we ons in vele andere gevallen bij fossiel ook niet zo druk om… het moet vooral gewoon gebeuren. Niet in huis, maar voor het collectief.

Ik denk dat ik met de energie wel blij ben bij de volgende EV met V2x en de huidige setup ;). Uiteindelijk gaat het om gebruik ipv verdienen en het plannen van gebruik. Ik vind het wel positief dat de dynamische tarieven aardig vlakker worden 👍.

Heb er in elk geval vertrouwen in dat SolarEdge de software tijdig op orde heeft!

• wanabo
Ik heb één fase. Het voltage is iets lager dan 400 volt.

Model SE5000H
Versie DSP2 2.100.1751
Versie DSP1 1.100.2061
Versie communicatieplaat (CPU) 4.24.22
Landcode 19
Landnaam Netherlands
ACEnergyOffGrid 0
ACEnergyOnGrid 12
I RCD [mA] 0,01
Laatste isolatiewaarde [kOhm] 11.000
P AC [W] 141,81
Status Omvormer Productie
V DC [V] 370,26
Vermogenslimiet [%] 100

Bedankt voor je hulp.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.