Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:34
Triggie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:21:
[...]

Controleer even of de gebruikte SD-card in het juiste format (FAT-32) staat. Dat is ergens terug te lezen op de Solar-edge-site. Als die het juiste format heeft, duurt dat installatieproces ineens een stuk langer, en is daarna de versie als het goed is wel bijgewerkt.
Heb contact gehad met Solaredge.

dit was wat hun bevindingen zijn:

Geachte Klant,

Bedankt voor uw contact met SolarEdge Support.

Zoals ik kan zien heeft uw omvormer de laatste firmware 2.1100. U kunt uw omvormer niet upgraden naar versie CPU_3_2537_3_2618.

Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet om deze e-mail te beantwoorden of neem live contact met ons op.

Vriendelijke groeten

Harshith Gowda C A

Technical Support Engineer – Tier 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Tsja snelheid...er zijn een paar mensen met een solaredge omvormer. Rond 1308 had tie het door en werd de auto volledig uit het net geladen. Net als het minimale gebruik van het huis.

Net een beetje jammer dat de accu wel door de zon volgeladen wordt. Van de andere kant is het wel duurzaam natuurlijk.

Dus niet te ongeduldig zijn zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:22
[quote]janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:
Tsja snelheid...er zijn een paar mensen met een solaredge omvormer. Rond 1308 had tie het door en werd de auto volledig uit het net geladen. Net als het minimale gebruik van het huis.

Net een beetje jammer dat de accu wel door de zon volgeladen wordt. Van de andere kant is het wel duurzaam natuurlijk.

[/quote

Vanaf 8.00 uur tot 12 uur het systeem op de pauzestand staan
Vanaf 12 uur wordt mijn batterij opgeladen en het systeem is teruggeschakeld naar 5 Wp.
Al het huishoudelijk verbruik wordt uit het net gehaald.
Om 13.00 uur voert mijn warmtepomp een Legionella programma uit met stroom uit het net

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:52

Smoke

Maverick Reploid

rebelhearts schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Heb contact gehad met Solaredge.

dit was wat hun bevindingen zijn:

Geachte Klant,

Bedankt voor uw contact met SolarEdge Support.

Zoals ik kan zien heeft uw omvormer de laatste firmware 2.1100. U kunt uw omvormer niet upgraden naar versie CPU_3_2537_3_2618.

Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet om deze e-mail te beantwoorden of neem live contact met ons op.

Vriendelijke groeten

Harshith Gowda C A

Technical Support Engineer – Tier 1
Op een omvormer met CPU 2 kan je inderdaad geen CPU 3 firmware zetten, enige mogelijkheid is het vervangen van het communicatiebord (maar dat zal een uitdaging worden omdat je een leeg/nieuw bord moet hebben, eentje uit een andere omvormer zal namelijk al geconfigureerd zijn voor die omvormer en gezien de leeftijd van de omvormer zullen die zeer zeldzaam zijn) of de omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:46:
[quote]janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:

[/quote

Vanaf 8.00 uur tot 12 uur het systeem op de pauzestand staan
Vanaf 12 uur wordt mijn batterij opgeladen en het systeem is teruggeschakeld naar 5 Wp.
Al het huishoudelijk verbruik wordt uit het net gehaald.
Om 13.00 uur voert mijn warmtepomp een Legionella programma uit met stroom uit het net
Ik snap je punt niet geloof ik. Waarom bv pauze stand van 8 tot 12. Ik zou zeggen koop een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:21
Volgens mij heeft ie accu’s…..
Kun je je pv ook in pauze stand zetten zonder accu? Hoe dan?
Mijn systeem deed vandaag ook niet wat ik verwachtte. Uiteindelijk om 12.30 maar handmatig gezet en toen werkte nro ineens wel. Dat vind ik vreemd, want nro lijkt in de app een functie te zijn die bij tou hoort…

Dus geduld is niet het enige wat je nodig hebt. Kennis ook. Tenzij je niet scherp aan de wind wilt varen. En dus genoegen neemt met niet-optimale opbrengsten, of zelfs onnodige kosten.

68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:

Nou ja ‘had ie het door’… beetje vreemde implementatie dan. Ze kunnen toch gewoon een schema versturen? Om 13u weet je wat het schema morgen moet zijn. Sowieso efficiënter dan een realtime cloud-based polling oplossing of ie uit moet lijkt mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
Smoke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Op een omvormer met CPU 2 kan je inderdaad geen CPU 3 firmware zetten, enige mogelijkheid is het vervangen van het communicatiebord (maar dat zal een uitdaging worden omdat je een leeg/nieuw bord moet hebben, eentje uit een andere omvormer zal namelijk al geconfigureerd zijn voor die omvormer en gezien de leeftijd van de omvormer zullen die zeer zeldzaam zijn) of de omvormer zelf.
Ik denk dat het goedkoper is om dat een nieuwe omvormer te kopen, maar tja aangezien deze nog werkt denk ik dat ik het maar voor lief moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 18:47

Dani86

AeroGeek

clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:31:
[...]

Bij ANWB dynamische energiecontract
Energietarief import bij aanvullende kosten € 0,143 en zet de btw op 21%
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt.
Zet negatieve tariefoptimalisatie op Aan en de omvormer wordt uitgezet bij een negatieve prijs van € 0,173
Ik heb zelf Tibber en met de (in mijn ogen bizarre) negatieve prijzen de stappen gevolgd om de solar edge omvormer uit te laten schakelen bij negatieve prijzen. Echter deed de omvormer niets en bleef "gewoon" terugleveren om 12:00 toen de prijzen ver in de min gingen. ergo hij schakelde niet af.

De omvormer (DC) nu maar handmatig uitgezet met de "grote" knop linksonder.

Hoe kan ik dit goed instellen?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:56
Heb net Home Assistant moeten updaten en dat is echt elke keer gesodemieter. Nu is de Solaredge modbus integratie ge-"UPDATE" (v 2.0.5) maar daar zit dus de PV limiter niet meer in blijkbaar... dus het is niet meer mogelijk om de PV limit te gebruiken via HA. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Ik snap je punt niet geloof ik. Waarom bv pauze stand van 8 tot 12. Ik zou zeggen koop een accu.
Bij de standpauze vindt er geen oplading van de batterijen plaats echter het stroom gaat naar het net wat
gezien de stroomprijs tot 12 uur geen probleem is. Vanaf 12 uur gaat mijn opgewekte stroom maximaal 5 Wp naar de batterijen, hierbij worden de zonnepanelen teruggeschroefd en het huishoudelijk verbruik komt uit het net.
Heb het maximale aan batterijen die op mijn omvormen aangesloten kan worden.
Op deze wijze kan je maximaal gebruik maken van de zonnepanelen zonder dat je moet terugbetalen.

[ Voor 13% gewijzigd door clodders op 11-05-2025 14:25 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svd87
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-05 18:20
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb zelf Tibber en met de (in mijn ogen bizarre) negatieve prijzen de stappen gevolgd om de solar edge omvormer uit te laten schakelen bij negatieve prijzen. Echter deed de omvormer niets en bleef "gewoon" terugleveren om 12:00 toen de prijzen ver in de min gingen. ergo hij schakelde niet af.

De omvormer (DC) nu maar handmatig uitgezet met de "grote" knop linksonder.

Hoe kan ik dit goed instellen?
Blijkbaar heeft de omvormer even nodig om door te hebben dat de prijzen negatief zijn. Om 12u ging 'ie bij mij ook niet uit, maar om 12:15u wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:31
svd87 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Blijkbaar heeft de omvormer even nodig om door te hebben dat de prijzen negatief zijn. Om 12u ging 'ie bij mij ook niet uit, maar om 12:15u wel.
Het zou mij niet verbazen dat het ligt aan de sync tussen entso-e en solaredge… en dat dan het 15 minuten interval het volgende moment pas ziet dat ie uit moet…

Zal vast een optimalisatie in volgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:56
bixobie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:04:
Heb net Home Assistant moeten updaten en dat is echt elke keer gesodemieter. Nu is de Solaredge modbus integratie ge-"UPDATE" (v 2.0.5) maar daar zit dus de PV limiter niet meer in blijkbaar... dus het is niet meer mogelijk om de PV limit te gebruiken via HA. Kan iemand dat bevestigen?
ok, voor de liefhebbers van het betere HA geneuzel:
https://github.com/binsen...7#issuecomment-2646575879

Hij lijkt weer terug te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Hmm dan was ik denk ik iets te voorbarig.

Wat wel gek is, is dat er verschillen zijn tussen wat Tibber v.s. Solar Edge als tarief aangeeft

Die van Solaredge zijn lager en eigenlijk te laag, de omvormer zou dan afschakelen terwijl de prijzen bij Tibber nog wel in plus staan. Kan je dit nog een beetje tweaken?

Als meerkosten reken ik met € 0,148 per KwH + 21% BTW, voor zowel import als export. Maar dan komt e.e.a dus niet overeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Hmm dan was ik denk ik iets te voorbarig.

Wat wel gek is, is dat er verschillen zijn tussen wat Tibber v.s. Solar Edge als tarief aangeeft

Die van Solaredge zijn lager en eigenlijk te laag, de omvormer zou dan afschakelen terwijl de prijzen bij Tibber nog wel in plus staan. Kan je dit nog een beetje tweaken?

Als meerkosten reken ik met € 0,148 per KwH + 21% BTW, voor zowel import als export. Maar dan komt e.e.a dus niet overeen
Je moet natuurlijk wel zelf de juiste bedragen in de SolarEdge app invullen namelijk bij Tibber is dit 12.2ct ex btw. Dus ook 12,2 ct in de SolarEdge app excl. btw

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 11-05-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 15:59
Kire schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:08:
Hartelijk dank voor de reacties! Staat ingesteld, vanmiddag eens kijken wat hij doet.
@clodders , het heeft gewerkt, iets over twaalf schakelde hij uit en zojuist 15:01 schakelt hij weer in. Top!
De vertraging met uitschakelen hebben meer mensen 'last' van gehad zie ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 09:43
[...]

Maar de vorige keer was het echt een kwestie van seconden. Het terug inschakelen was ook precies om 15.00 uur. Ik denk dat er om 12 uur toch even een glitch is geweest.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Bij de standpauze vindt er geen oplading van de batterijen plaats echter het stroom gaat naar het net wat
gezien de stroomprijs tot 12 uur geen probleem is. Vanaf 12 uur gaat mijn opgewekte stroom maximaal 5 Wp naar de batterijen, hierbij worden de zonnepanelen teruggeschroefd en het huishoudelijk verbruik komt uit het net.
Heb het maximale aan batterijen die op mijn omvormen aangesloten kan worden.
Op deze wijze kan je maximaal gebruik maken van de zonnepanelen zonder dat je moet terugbetalen.
Dat is precies wat Solaredge One voor me regeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
THM0 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Nou ja ‘had ie het door’… beetje vreemde implementatie dan. Ze kunnen toch gewoon een schema versturen? Om 13u weet je wat het schema morgen moet zijn. Sowieso efficiënter dan een realtime cloud-based polling oplossing of ie uit moet lijkt mij…
Dat ligt er maar net aan wie wat regelt. Hoeveel geheugen een omvormer heeft. Het schema kan ook nog aanpassing nodig hebben. Maar vooralsnog werkt het prima genoeg. Door dat kwartiertje ben ik toch zwker 20ct misgelopen. Nou ja, iets meer als je het vullen vam de accu meetelt. Maar goed de accu was ook verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
ik heb een se3000h met display. De omvormer doet er iets van 25 minuten over om de active power limit van 100 naar 0% te krijgen. Dit gaat in stapjes van 1% en daarom duurt het het zo lang. Het aansturen van de omvormer bij negatieve prijzen gebeurt door Solaredge.

Iemand een idee wat dit is?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentV96
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-05 18:56
Hallo,

Kan iemand mij vertellen welk export tarief er ingevuld moet worden in de SE app. Kijkend naar de voorbeeld grafiek in de app moet dit -0.143 eu per kwh zijn. Wat ik echter niet volledig snap is hoe het salderen werkt i.c.m. een dynamisch contract (ik zit bij zonneplan). Bij afname moet er ook belasting betaald worden maar bij teruglevering is er geen sprake van belasting. Dan zou je zeggen dat het export tarief alleen de inkoopkosten + btw van de leverancier moet bevatten. Ik zie in de recente berichten dat iedereen van 12-15 uur om en nabij de panelen had afgeschakeld, dus de tijdstippen met negatieve stroomprijs incl belasting. Kan iemand mij uitleggen hoe die saldering met een dynamisch contract in zijn werk gaat en waarom ik alsnog die -0.143 eu per kwh moet invullen in het export tarief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Bij export het vinkje tarieven van import gebruiken en negatieve tariefsoptimalisatie aanvinken. Bij importtarief het tarief van je leverancier ex btw.

Lees ook even terug. Dezelfde vraag staat er best al vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:45
Sinds kort vallen meerdere optimizers in mijn installatie gewoon uit zodra het zonnig en warm weer is. Er is geen sprake van schaduwwerking maar de panelen gaan gewoon uit. Ik heb 30 panelen uit 2018 met embedded OPJ300 optimizers. Inmiddels zijn er 3 defect en die zijn vervangen door een P370, een S440 en nu een R600. Dat moet allemaal compatibel zijn volgens de datasheet (en Solaredge heeft ze zelf RMA gestuurd en geeft aan dat deze mix binnen 1 string mag).

Wat kan de oorzaak zijn van het uitvallen van meerdere optimizers zodra de temperatuur omhoog gaat? Omvormer is een SE8k met de laatste firmware.

Ik zal even kijken of ik enkele grafiek erbij kan halen om het gedrag te laten zien. Het is alleen dus bij warmer weer zoals vandaag. Solaredge support zegt dat het allemaal goed is en de installateur heeft er niet veel zin in om hier nog naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svd87
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-05 18:20
yohan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Maar de vorige keer was het echt een kwestie van seconden. Het terug inschakelen was ook precies om 15.00 uur. Ik denk dat er om 12 uur toch even een glitch is geweest.
Ja, daar lijkt het dan wel op. Bij mij schakelde hij om 15u ook gelijk weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Je moet natuurlijk wel zelf de juiste bedragen in de SolarEdge app invullen namelijk bij Tibber is dit 12.2ct ex btw. Dus ook 12,2 ct in de SolarEdge app excl. btw
Gedaan, maar dan geeft solaredge het volgende weer voor morgen:

Geen idee hoe ik dat dan moet lezen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-NxAVi2oHt_92mJB3B7w7RlH48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOPeKCccdOGDy2SUbts0GWXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:29
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb dat ook ingevuld staan, het volgende is dan zichtbaar in de export:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UK5U66YH_p-Tn07zUbv11ZBIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7RPnjxES40XYu3QcpVGMtmk.jpg?f=fotoalbum_large

Komt niet overeen met Tibber

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Niek_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:04:
Hmz. Hier met €0,122 ex btw aan extra kosten in de instellingen schakelt de omvormer tot op heden niet uit.
Tijd om dit dan maar lokaal in te gaan richten.

Edit: zelfs als ik de extra kosten op €0,01 zet gaat de omvormer niet uit. Net zelf maar uitgezet via het menu.
Hoe heb je dat via het menu gedaan? Ik heb de omvormer handmatig uitgezet maar dat vind ik niet echt handig...

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Een van onze panelen is een paar weken geleden uitgevallen, sindsdien levert die nog maar een fractie van het normale vermogen. Geen schaduw op het paneel. Is nu de optimizer stuk of het paneel?

Meetwaarden zijn typisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SneVJPyLMlUgMYFa4Be5vJ1z5rw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0SMConkOjZLHZbkZOAmgsFBQ.png?f=user_large

Defecte exemplaar is 1.1.1, toevallig de eerste in de string van 9.
Optimizer spanning komt niet boven de 2V maar de paneelspanning is altijd hoger dan de andere panelen. Monitoring geeft geen storing aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]
Naar dat plaatje kijk ik nooit, maar bij mij wordt hier wel de juiste bedragen weergegeven.
Opgebouwd uit inkoopprijs en bijkomende kosten inclusief BTW
Als de juiste bedragen bij het dynamische tarief zijn invullen dan doe het systeem bij mijn goed zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
De exporttarieven zouden gelijk moeten zijn aan de importtarieven als dat vinkje aanstaat. Dat zijn ze zo te zien niet, dus ik kijk er niet naar. Mijn energie leverancier berekend de prijzen die ik betaal en krijg, zo lang dat goed gaat is het export plaatje in de Solaredge app voor mij bijzaak en kijk ik er maar zelden naar(soms krijg iknde neiging om het te willen doorgronden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:10
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een sterk vermoeden dat solaredge niet fatsoenlijk rekening houdt met saldering en dus voor mensen die hun energiebelasting deels mogen salderen (minder opwek dan verbruik op jaarbasis) verkeerd berekend.

Via SE support te horen gekregen dat dit inderdaad kan kloppen maar verder waren ze er niet happig op om dit aan te passen, lijkt alsof ze het probleem niet echt (willen) snappen en doen alsof dit maar voor een enkeling geld.

Dus aan iedereen die dit leest met minder opwek dan verbruik, en vooral met een SE thuisaccu, neem aub contact op met SE en geef aan dat de export tarieven niet kloppen en onmogelijk correct in te stellen zijn.
Ze zullen eerst een standaard antwoord geven dat ze niet kunnen bepalen wat jij moet invullen met jouw contract, maar maak dan aub nogmaals duidelijk dat je weet wat je moet invullen maar dat dit onmogelijk in te vullen is en dat het rekenmodel niet klopt bij saldering.

In mijn ogen kan SE veel slimmer omgaan met zijn laad/ontlaad cyclussen en het dan wel niet afschakelen van PV laden naar de accu.
Van die aanpassingen wordt je in euro's niet rijk maar er zijn dagen / weken, zeker bij (zwaar) negatieve prijzen dat de accu's het dubbele op had kunnen leveren zonder extra cyclussen.
(accu leeg houden ipv vullen met PV om dan tijdens negatieve uren puur uit het net te laden ipv alles via de pv te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Lekker duurzaam😋

Zonder gekheid, wellicht zou dat iets kunnen opleveren. Ik ben prima tevreden met hoe het werkt. Hoe meer laadcycli hoe minder lang de accu meegaat, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Over een jaar stopt het salderen en dan ziet die export er voor ons ook heel anders uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:28
janne_nl schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:56:
Lekker duurzaam😋

Zonder gekheid, wellicht zou dat iets kunnen opleveren. Ik ben prima tevreden met hoe het werkt. Hoe meer laadcycli hoe minder lang de accu meegaat, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Over een jaar stopt het salderen en dan ziet die export er voor ons ook heel anders uit denk ik.
Dit & wat komt er dan uit de hoge hoed van de e-verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Dit & wat komt er dan uit de hoge hoed van de e-verkopers.
Ik snap je punt niet. Ik heb steeds persoonlijk contact gehad met mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 18:59
Kire schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:03:
[...]

@clodders , het heeft gewerkt, iets over twaalf schakelde hij uit en zojuist 15:01 schakelt hij weer in. Top!
De vertraging met uitschakelen hebben meer mensen 'last' van gehad zie ik wel.
Bij mij ging ie zowel zaterdag als zondag helemaal niet uit. Terwijl ik zelfs de extra kosten nog op €5 zette gisteren (ik was niet thuis om hem fysiek uit te zetten).

Zijn er meer mensen waarbij de SolarEdge omvormer helemaal niet uitschakelde zaterdag/zondag bij de negatieve prijzen?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Bij mij ging ie zowel zaterdag als zondag helemaal niet uit. Terwijl ik zelfs de extra kosten nog op €5 zette gisteren (ik was niet thuis om hem fysiek uit te zetten).

Zijn er meer mensen waarbij de SolarEdge omvormer helemaal niet uitschakelde zaterdag/zondag bij de negatieve prijzen?
Kan je mij vertellen hoe je de prijzen heb ingesteld?
Instellingen in de SolarEdge app bij ANWB dynamische energiecontract
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt
Zet negatieve tariefoptimalisatie op Aan en de omvormer wordt uitgezet bij een negatieve prijs van € 0,173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
clodders schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Kan je mij vertellen hoe je de prijzen heb ingesteld?
Instellingen in de SolarEdge app bij ANWB dynamische energiecontract
Ik heb de app al tijdje geleden ingesteld en het werkte tot zaterdag zoals verwacht (dus hij ging op gegeven moment uit, exact bij welke prijs weet ik niet meer, maar het werkte).

Ik heb nu aanvullende kosten (zowel import als export, Tibber als leverancier) op €0,126 met een BTW van 21%. Vinkje bij export staat aan. En ook Negatieve Tariefoptimalisatie staat (en stond) aan.

Ook heb ik gisteren nog geprobeerd door de export tarieven op €5 te zetten af te dwingen dat ie afschakelde. Maar dat deed ie dus niet.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:24
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb de app al tijdje geleden ingesteld en het werkte tot zaterdag zoals verwacht (dus hij ging op gegeven moment uit, exact bij welke prijs weet ik niet meer, maar het werkte).

Ik heb nu aanvullende kosten (zowel import als export, Tibber als leverancier) op €0,126 met een BTW van 21%. Vinkje bij export staat aan. En ook Negatieve Tariefoptimalisatie staat (en stond) aan.

Ook heb ik gisteren nog geprobeerd door de export tarieven op €5 te zetten af te dwingen dat ie afschakelde. Maar dat deed ie dus niet.
Ik dacht dat SE One een plan maakte voor de volgende dag - dan stuurt hij dus niet bij als je de kosten aanpast gedurende de dag? Of vergis ik me daarin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Mogelijk de app vernieuwen? Ik heb de version 2.35.1(1) op mijn iPhone staan en Android versie 2.36.0.2360021 op mijn tablet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jelleeelco schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Ik dacht dat SE One een plan maakte voor de volgende dag - dan stuurt hij dus niet bij als je de kosten aanpast gedurende de dag? Of vergis ik me daarin...
Als je een wijziging in de app doorvoert dan wordt deze gelijk aangepast in het systeem.
SolarEdge ONE is ontworpen om intuïtief en onmiddellijk te werken met SolarEdge Home-batterijen en kan rechtstreeks door de systeemeigenaar worden geactiveerd via de mySolarEdge-app.
Dus dus wijzigingen worden gelijk doorgevoerd.
Vergeet niet aan te geven wanneer je contract begint; het systeem zal vervolgens automatisch je besparingen berekenen en tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
clodders schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Mogelijk de app vernieuwen? Ik heb de version 2.35.1(1) op mijn iPhone staan en Android versie 2.36.0.2360021 op mijn tablet staan.
Heb altijd de laatste versies van apps wel op mijn telefoon en dit keer dus ook.

Door de aanvullende kosten te verhogen naar bv €5 zou ik toch moeten kunnen afdwingen dat ie er mee gaat stoppen? Of maak ik een denkfout en zou ik het op €-5 moeten instellen?

Het antwoord is ja. Uitgeprobeerd en het werkte.

[ Voor 4% gewijzigd door Falkor73 op 12-05-2025 15:22 ]

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Bij de volgende keer dat de prijzen zover in de min gaan, ga ik het nog eens proberen via de app.

Voor nu heb ik het uitgezet en zo extreem in de min komt niet zo vaak voor. Had de panelen handmatig uitgezet en de EV volgegooid :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
clodders schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:57:
[...]

Als je een wijziging in de app doorvoert dan wordt deze gelijk aangepast in het systeem.
SolarEdge ONE is ontworpen om intuïtief en onmiddellijk te werken met SolarEdge Home-batterijen en kan rechtstreeks door de systeemeigenaar worden geactiveerd via de mySolarEdge-app.
Dus dus wijzigingen worden gelijk doorgevoerd.
Vergeet niet aan te geven wanneer je contract begint; het systeem zal vervolgens automatisch je besparingen berekenen en tonen.
Ah ok, dat wist ik niet. Nog beter dus! Ik wacht met accu's nog even op de nieuwe serie (RTE van 98% en veel hoger vermogen), plus nog vast contract zonder terugleverboete..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Heb altijd de laatste versies van apps wel op mijn telefoon en dit keer dus ook.

Door de aanvullende kosten te verhogen naar bv €5 zou ik toch moeten kunnen afdwingen dat ie er mee gaat stoppen? Of maak ik een denkfout en zou ik het op €-5 moeten instellen?

Het antwoord is ja. Uitgeprobeerd en het werkte.
Moet volgens de app gewoon aanvullende kosten in positieve getallen invoeren worden en geen negatieve getallen want het systeem zet zelf het positieve getal om in een negatief getal en twee negatieve getallen geeft een positief getal en dan zal het systeem anders gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:30
Zou ik de set app kunnen gebruiken om het automatisch uitschakelen bij een te negatieve prijs in te stellen?
Ik heb nu een paar maanden een Solaredge systeem draaien met een SE16K 3 fase omvormer, en maak op dagen dat de winkel dicht is in de zomer teveel stroom.

Nu heb ik alleen toegang tot de mysolaredge app om de opwek te zien, verder niets. De Inverter status zie ik daarin ook niet.
Kan ik dan alsnog de Setapp draaien op een systeem wat het al doet om de power limit in te stellen? Of denk ik nu te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:41

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

jelleeelco schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Als ik je goed begrijp: stel kale prijs is 0 cent, je hebt 17ct (inc BTW) aan 'inkoop kosten; bovenop de kale prijs. Dus als de kale prijs 0 is, dan betaal je voor iedere kwh dus 17 cent.

Vervolgens heb je aangegeven 'exportkosten gelijk aan import kosten'. Mss begrijp ik het niet helemaal goed, maar dat betekent volgens mij dat je dus export boete krijgt van 17 cent.

Dus als de prijs 17 cent is:
Bij afname van het net: 17cent + 17cent inkoop kosten
Bij levering aan het net: 17 cent - de 17cent leveringskosten. Is nul.

Dit klopt toch?
Wat je zegt klopt, echter krijg ik hem niet goed ingesteld. Met zowel positieve tarieven als negatieve, hij doet niet wat ik wil.

Gisteren, toen de prijzen zwaar negatief waren en zelfs met saldering van energiebelasting ik er geld op toe moest leggen, ging hij niet uit. Terwijl hij vandaag tussen 10 en 5 geen stroom opgewekt heeft.

Hoe hebben jullie deze dynamische tarieven ingesteld?

Edit: laat maar zitten, geloof dat mn probleem niet uniek is :+ ik houd het in de gaten

Gisteren wellicht wat te ongeduldig dat er om kwart over 12 nog volop opgewekt werd. Dit heb ik geprobeerd te corrigeren door het tarief weer negatief te zetten, dat zorgde ervoor dat hij gisteren direct uitging, maar dus blijkbaar ook dat hij vandaag ook niet opwekte :/

[ Voor 14% gewijzigd door AkroBatik op 12-05-2025 20:35 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:06
Stel je hebt in de ochtend zo'n 3-4 uur aan optimizer clipping van 5-8 panelen (in totaal zo'n 30) die met clipping 50-70 watt produceren en volgens thomasberger 150-250 watt zouden moeten halen naar gelang het tijdstip, is dat dan reden voor een in gebreke stelling als de installateur het probleem ontkent?

En stel dat het eigenlijk niet echt op te lossen valt met Solaredge (s500 ipv 440 zou maar een beetje schelen) en dat je eigenlijk micro's nodig hebt, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 13:24
Bij mij werkte het voor mijn gevoel wel goed zondag. Ik heb meer productie dan verbruik dus heb het als volgt ingesteld. Enige wat ik nog niet goed krijg is de laadpaal dat hij rekening houdt met het vermogen. Gister om 12 uur de auto aan de lader gezet met koken en oven erbij ging toch fase 1 eruit omdat ik meer dan 25A trok. Mooiste is als dan toch de panelen mee gaan werken om het huis te voorzien van voldoende energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcJelGe7Yfgde5nUQrQhVOOF8LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbKgvCpVOgkckv8Zf1I0opVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcod5VHvuK9doYPHK1I1M1FaP7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5dklSWJEIt9Xi8vyMxOyXbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy9uguiOs3kRyYz3veT6sPNxrRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMJdvcgNsFp1hdby7OaGGuEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYYi819j8c2iM4uz0W7uTKLM_NU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghsrY5ZP1BXOoZLiMSYs9UaC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
janne_nl schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Ik snap je punt niet. Ik heb steeds persoonlijk contact gehad met mijn installateur.
Het ging mij over je laatste zin over het stoppen van de saldering en het dan veranderen van de export cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jopie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:44:
Zou ik de set app kunnen gebruiken om het automatisch uitschakelen bij een te negatieve prijs in te stellen?
Ik heb nu een paar maanden een Solaredge systeem draaien met een SE16K 3 fase omvormer, en maak op dagen dat de winkel dicht is in de zomer teveel stroom.

Nu heb ik alleen toegang tot de mysolaredge app om de opwek te zien, verder niets. De Inverter status zie ik daarin ook niet.
Kan ik dan alsnog de Setapp draaien op een systeem wat het al doet om de power limit in te stellen? Of denk ik nu te makkelijk?
Dit vind ik vreemd, als je de mySolarEdge app hebt, dan vind je bij instellingen Elektriciteitstarief en daarachter zit de instelmogelijkheden. Zie de schermafdrukken hierboven bij silvester6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
silvester6 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:14:
Bij mij werkte het voor mijn gevoel wel goed zondag. Ik heb meer productie dan verbruik dus heb het als volgt ingesteld. Enige wat ik nog niet goed krijg is de laadpaal dat hij rekening houdt met het vermogen. Gister om 12 uur de auto aan de lader gezet met koken en oven erbij ging toch fase 1 eruit omdat ik meer dan 25A trok. Mooiste is als dan toch de panelen mee gaan werken om het huis te voorzien van voldoende energie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus bij een positieve stroomprijs van € 0,02 wordt je systeem uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Atomius schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
Stel je hebt in de ochtend zo'n 3-4 uur aan optimizer clipping van 5-8 panelen (in totaal zo'n 30) die met clipping 50-70 watt produceren en volgens thomasberger 150-250 watt zouden moeten halen naar gelang het tijdstip, is dat dan reden voor een in gebreke stelling als de installateur het probleem ontkent?

En stel dat het eigenlijk niet echt op te lossen valt met Solaredge (s500 ipv 440 zou maar een beetje schelen) en dat je eigenlijk micro's nodig hebt, wat dan?
Waardoor wordt het veroorzaakt? Liggen er te weinig panelen onder een andere oriëntatie in dezelfde string? Koppel die af en sluit ze aan op een klein SE omvormertje wat je cheap van MP haalt. Dat kost altijd minder dan micro omvormers en je houdt monitoring in 1 portaal

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
clodders schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:57:
[...]

Dit vind ik vreemd, als je de mySolarEdge app hebt, dan vind je bij instellingen Elektriciteitstarief en daarachter zit de instelmogelijkheden. Zie de schermafdrukken hierboven bij silvester6
Kan het dan zijn dat de installateur mij niet voldoende rechten heeft gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:46:
[...]

Het ging mij over je laatste zin over het stoppen van de saldering en het dan veranderen van de export cijfers.
Met e-verkopers bedoel je energie verkopers en niet online verkopers?

Ik schat dat daar weinig veranderd. Alleen zullen we eerder de omvormer uitzetten en wellicht moeten er dan andere getallen bij export gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Alkjoa schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:42:
Een tijd geleden offertes binnengehaald voor zonnepanelen. Mijn enige eis was een 3-fase omvormer. Verder mocht het dak vol met panelen. Ik heb me verder niet al te veel in de materie verdiept en vertrouwde op de kennis en kunde van het uiteindelijk gekozen installatiebedrijf. Deze had een goede naam bij collega’s.
Het werd een Solaredge systeem. Begin deze week werd de PV-installatie neergezet. Zodra ik toegang tot de monitoring site kreeg, werd echter duidelijk dat de prestaties beroerd waren.
Inmiddels gebeld met het installatiebedrijf. De medewerker verzekerde me dat ze het systeem gingen monitoren om te kijken wat er aan de hand is. Verder gingen ze met Solaredge overleggen.

Dit zijn de gegevens:
  • Liander 3x 25 A hoofdaansluiting
  • 16x Longi LR4-60 HPB 370 Wp waarvan 10x op noord-oost (51°) en 6x op zuid-west (231°), dakhelling 42°
  • 16x Solaredge S440 optimizers (60V)
  • Solaredge SE5K 3-fase omvormer 5kW
In deze super-zonnige augustus dagen is de dagopbrengst slechts 11.5 kWh. De powercurve heeft een vlakke aanloop, een steile piek om 12 uur, en een lange vlakke staart (vanaf 15:30, zodra de NO panelen helemaal in de schaduw liggen). Opvallend ook: de individuele panelen zowel op NO als ook ZW genereren over een dag gezien allemaal hetzelfde: ~0.8 kWh/d.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu ben ik begonnen me wél in te lezen. Mijn conclusie is dat er sprake is van massieve optimizer clipping (“opbrengst factor verlies” in Nederlandse Solaredge termen). Als ik de installatie in de Solaredge designer zet dan waarschuwt deze voor 23.0% opbrengst factor verlies!

[Afbeelding]
Goedemorgen allen,

Ik werd getriggeerd door de post van @Alkjoa over zijn slecht presterende systeem. Wij hebben hier een Solaredge SE9k met 28 370 Wp panelen en S440 optimizers. 6 panelen op ONO en 22 op WZW, dakhelling 54 graden.

Ik zie in de ochtend dat de ONO panelen (natuurlijk?) een vlakke aanloop laten zien in de powercurve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBz7rVPOjmPc67U_cnRXAiID4w4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLRijl38yWnO25lkOVZzVsF7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weet ik dat het er "maar" 6 zijn, maar gevoelsmatig vind ik het wat laag, zeker vanaf deze periode van het jaar waarin er in de ochtend al volle zon op straat. De panelen liggen volledig vrij van schaduw. Ik dacht dat misschien de verhouding van de panelen oost-west (te weinig oost?) hiermee te maken kan hebben.

Ik heb geprobeerd mijn schema in Solaredge Designer te zetten, maar het lukt me niet om een account aan te maken. Het SN van mijn omvormer wordt niet geaccepteerd.

Mijn vraag aan jullie: vinden jullie de powercurve ook afwijkend? Of is er niets aan de hand. De totaal opwekcijfers vind ik helemaal mooi. Op een dag als gister (opwek 58 kWh) zijn dit de opbrengsten per paneel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le4KFp7vAbYIjmCj9yAp3ELYf1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFk3eByhqv0zJWG3zN1lbTNv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle panelen liggen op 1 string overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
clodders schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:59:
[...]

Dan wordt de omvormer uitgeschakeld of afgeknepen? Ben even lost of SE al zero-export heeft, ik dacht dat ze daar ergens in 2025 mee wilden komen?

Want ala je bij een stroomprijs van 2ct (en kosten van 2ct dus opbrengst 0) de omvormer uitschakelt, moet je alle verbruik in je huis dan dus afrekenen tegen 2ct per kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User_Id
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:52
Ik ben sinds kort overgestapt van vast contract naar dynamisch (Tibber).
Ik heb dat gedaan op basis van 4 jaar uurverbruiken tegen beide contracten/tariefstructuur te backtesten.
Dat levert interessante inzichten.

Nu loop ik wel tegen wat vragen aan die mogelijk al eerder zijn gesteld, maar misschien kan iemand mij verwijzen?
(omvormer: SE3500H)

1 Uitschakelen SolarEdge omvormer bij negatieve markttarieven

In de MySolarEdge (app) kan ik de automatische uitschakeling inregelen door de aanvullende kosten in te voeren.
Bij de gegevens voor export (teruglevering) raak ik wel in verwarring, Zie ook screenshot.
Daar staat bij de tariefcalculator:

voorbeeld dynamisch tarief: 0,185 (positief tarief: ik krijg bij export geld terug),
aanvullende kosten 0,125 (ik betaal kosten, maar krijg ook energiebelasting terug zolang ik mag salderen)
BTW 21%
totaal 0,047

ik zou verwachten dat het saldo (0,185-0,125)*1,21=0,0726 zou zijn.
In de voorbeeldberekening in de MySolarEdge wordt het saldo berekend als:
0,185*(1-21%)-0,125*1,21=0,047

Het lijkt erop dat bij teruglevering juist BTW betaald moet worden. dat lijkt mij niet juist.

Of maak ik een denkfout?

2 Tibber: aanvullende kosten
Bij Tibber wordt aangegeven dat bij teruglevering de inkoopvergoeding door Tibber aan de klant betaald wordt.
Dat betekent dus dat in de Mysolaredge app bij aanvullende kosten een negatieve waarde (energiebelasting zolang salderen mogelijk is + inkoopkosten) in gevoerd moet worden. In de app is echter een min teken niet beschikbaar (Samsung telefoon).

Iemand hiermee ervaring?

3 Alternatief: Home Assistant
Kan Homeassistant de Solaredge omvormer uitschakelen? Heeft iemand een handleiding oid beschikbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWlhxYCniMd3E1SS-wafu10S4oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzcCvCyvM7B0ESlIbxLLxlyg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jopie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:25:
[...]

Kan het dan zijn dat de installateur mij niet voldoende rechten heeft gegeven?
Wat zie je in de app als je linksboven op de drie streepjes drukt.
Daar moet je instellingen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Sportmind schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Goedemorgen allen,

Ik werd getriggeerd door de post van @Alkjoa over zijn slecht presterende systeem. Wij hebben hier een Solaredge SE9k met 28 370 Wp panelen en S440 optimizers. 6 panelen op ONO en 22 op WZW, dakhelling 54 graden.

Ik zie in de ochtend dat de ONO panelen (natuurlijk?) een vlakke aanloop laten zien in de powercurve:

[Afbeelding]

Nu weet ik dat het er "maar" 6 zijn, maar gevoelsmatig vind ik het wat laag, zeker vanaf deze periode van het jaar waarin er in de ochtend al volle zon op straat. De panelen liggen volledig vrij van schaduw. Ik dacht dat misschien de verhouding van de panelen oost-west (te weinig oost?) hiermee te maken kan hebben.

Ik heb geprobeerd mijn schema in Solaredge Designer te zetten, maar het lukt me niet om een account aan te maken. Het SN van mijn omvormer wordt niet geaccepteerd.

Mijn vraag aan jullie: vinden jullie de powercurve ook afwijkend? Of is er niets aan de hand. De totaal opwekcijfers vind ik helemaal mooi. Op een dag als gister (opwek 58 kWh) zijn dit de opbrengsten per paneel:

[Afbeelding]

Alle panelen liggen op 1 string overigens.
Ik heb je vraag even hiernaartoe verplaatst in plaats van iemand anders zijn oude topic.
Heb je, toevallig, de zeer informatieve topicstart al gelezen? Dan weet je ook wat er aan de hand is (optimizer clipping) en hoe je het kan oplossen (meer panelen, totdat je lijnvoltage haalt).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
teacher schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb je vraag even hiernaartoe verplaatst in plaats van iemand anders zijn oude topic.
Heb je, toevallig, de zeer informatieve topicstart al gelezen? Dan weet je ook wat er aan de hand is (optimizer clipping) en hoe je het kan oplossen (meer panelen, totdat je lijnvoltage haalt).
Dank voor het verplaatsen! Ik heb inderdaad gelezen over optimizer clipping, dat was ook onderdeel van de post die ik heb gequote en ook mijn vermoeden. Kan het alleen niet checken vanwege Solaredge designer aanmaak probleem. Vandaar mijn vraag; wellicht dat er mede tweakers op basis van mijn oriëntatie en setup al een idee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
clodders schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:59:
[...]

Nee, bij 2 cent negatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:23:
[...]

Dan wordt de omvormer uitgeschakeld of afgeknepen? Ben even lost of SE al zero-export heeft, ik dacht dat ze daar ergens in 2025 mee wilden komen?

Want ala je bij een stroomprijs van 2ct (en kosten van 2ct dus opbrengst 0) de omvormer uitschakelt, moet je alle verbruik in je huis dan dus afrekenen tegen 2ct per kWh?
Hij gaat nu consumeren uit het net bij een prijs van -2 cent. Als idd in de loop van het jaar zero export erbij komt is denk ik okk mijn probleem met de laadpaal opgelost. Omdat ik meer stroom over heb is verbruik niet erg. De belasting saldeer ik nu toch. Vanaf 2027 is dit geen gewenste situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
teacher schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb in de monitoring gekeken, bv om 8:30 is mijn totale opwek 755 W. Oost wekt daarvan 362 W op en west 390 W. Ik heb S440 optimizers (dus 60V) en een 3 fase systeem met dus een stringspanning van 750 V. Dus om 8:30 met een opwek van 755 W is het amperage: 755 W /750 V = 1 A. Klopt mijn berekening dan zo:

Oost (6 panelen)

362 W / 1 A = 362 V, optimizers maken max 6x60V = 360 V van de benodigde 750 V en zitten dus op hun max. (en komen zelfs iets te kort?)

Blijft over 750-360 = 390 V wat door west moet worden gemaakt

West (22 panelen)

Optimizers op west moeten dus 390V / 22 = 17,72 V maken. Dat kan want max 60V. De panelen op west genereren om 8:30 ongeveer 18 W per paneel, is dus 18 W / 17,72 V = 1 A (wat inderdaad ook voor oost geldt, want 1 string)

Kijk ik in deze situatie aan tegen het feit dat op oost de optimizers net aan voldoen (maar eigenlijk net te weinig)?

En als ik bij zou leggen op oost (vb verdubbeling) wordt het totale vermogen (2x362 W) + 390 W = 1114 W

De stroom is dan 1114/750 = 1.48A

Bij verdubbeling van het aantal optimizers op oost; zit ik dan minder op de grens van 60V per optimizer omdat de benodigde stringspanning simpelweg over meer optimizers verdeeld kan worden en kan de stroomsterkte toenemen? Als ik dan door de extra panelen (en dus optimizers) van 1 A naar 1.48 A ga, neemt mijn relatieve opwek dan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB9LgigPuo6leV32yhMVKW_auuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUxugD7VQ2td2gDHdPFkBvb4.png?f=fotoalbum_large

Goede middag,

Ik weet niet goed naar welke term ik moet zoeken, dus excuus indien ik iets vraag heel makkelijk is te vinden. Geef me dan de term dan ben ik weer weg :)

Zie de afbeelding: systeem 1,5 jaar oud, geen klachten, top opbrengst tot op heden.

Onze inverter 2 doet dit (die dip) nu de laatste dagen op verschillende momenten. De ene keer rond lunchtijd, de andere keer om 14:30. Dit terwijl de andere omvormer dat niet doet. Beide de SE3000H type, de een met 11 panelen de ander met 10. Panelen hebben optimizers (S440). Er is geen schaduw, geen gevel, geen boom en zoals gezegd .... onbewolkt. Hij schakelt niet volledig uit.

Herkennen jullie dit?

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:52

Smoke

Maverick Reploid

Is het mogelijk dat het "gewoon" te hoge netspanning is en beide omvormers op een andere fase hangen? Dan zou je naar de AC-spanningen moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYMAYfye2YVu6wptaUdi-5xvqP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMe1OaRAZeQFY1GW3e7c4Ly5.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit een juiste selectie is, maar ze hangen inderdaad beiden aan een andere fase. Laat ik het hiermee goed zien (AC-spanning)? Mijn expertise ligt totaal ergens anders. Geeft dit een beter beeld?

Gr Michel

Edit: De app van HW (Home Wizzard) geeft aan dat het voltage die dag per fase niet boven de 247 uitgekomen is. Is dat vreemd dat verschil?

Hier op basis van vermogen, ook goed zichtbaar"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKSsuy45O6snzCBzc8yYMReQpEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVzMcib8JSExTzMkY9FlRTTh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Beauty1010 op 13-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
janne_nl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:38:
[...]

Met e-verkopers bedoel je energie verkopers en niet online verkopers?

Ik schat dat daar weinig veranderd. Alleen zullen we eerder de omvormer uitzetten en wellicht moeten er dan andere getallen bij export gezet worden.
Ik bedoel de creativiteit van deze bedrijven om hun netto winst op pijl te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:50
Dit is vrijwel zeker de net protectie. Bij 253V schakelt de omvormer uit. De paarse lijn zit daar wel heel erg in de buurt.

Dus inderdaad: doordat ze op 2 verschillende fases zitten valt de ene uit en de andere niet. Je zou een installateur kunnen vragen om de 2e inverter op de vrije fase te zetten. Maar geen enkele garantie dat het dan beter zal worden.

[ Voor 21% gewijzigd door jeanpaulh op 13-05-2025 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:01
Sportmind schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb in de monitoring gekeken, bv om 8:30 is mijn totale opwek 755 W. Oost wekt daarvan 362 W op en west 390 W. Ik heb S440 optimizers (dus 60V) en een 3 fase systeem met dus een stringspanning van 750 V. Dus om 8:30 met een opwek van 755 W is het amperage: 755 W /750 V = 1 A. Klopt mijn berekening dan zo:

Oost (6 panelen)

362 W / 1 A = 362 V, optimizers maken max 6x60V = 360 V van de benodigde 750 V en zitten dus op hun max. (en komen zelfs iets te kort?)

Blijft over 750-360 = 390 V wat door west moet worden gemaakt

West (22 panelen)

Optimizers op west moeten dus 390V / 22 = 17,72 V maken. Dat kan want max 60V. De panelen op west genereren om 8:30 ongeveer 18 W per paneel, is dus 18 W / 17,72 V = 1 A (wat inderdaad ook voor oost geldt, want 1 string)

Kijk ik in deze situatie aan tegen het feit dat op oost de optimizers net aan voldoen (maar eigenlijk net te weinig)?

En als ik bij zou leggen op oost (vb verdubbeling) wordt het totale vermogen (2x362 W) + 390 W = 1114 W

De stroom is dan 1114/750 = 1.48A

Bij verdubbeling van het aantal optimizers op oost; zit ik dan minder op de grens van 60V per optimizer omdat de benodigde stringspanning simpelweg over meer optimizers verdeeld kan worden en kan de stroomsterkte toenemen? Als ik dan door de extra panelen (en dus optimizers) van 1 A naar 1.48 A ga, neemt mijn relatieve opwek dan toe?
Het klopt bijna ;)
De opwek aan de west kant zal (na de verdubbeling op oost) in de ochtend niet hoger worden, die aan de oost kant wel. D.w.z. mede door de verdubbeling van het aantal Wp natuurlijk, maar ook door het feit dat ze nagenoeg bijna zelf de benodigde 750V zelf kunnen leveren.

Bij 2x6 panelen op oost, kan je van die kant 12x60V=720V max halen, het restant van 30V moet dan door de 22 west panelen geregeld worden.
ff grof gerekend 2V per opitmizer, ze wekken 18W op zeg je, dus er zou dan in theorie 9A door de string kunnen.
m..a.w. de optimizer aan de oost kant zal niet beperkt worden in opwek en het totaal aan opwek voor oost zal ruim meer dan 2x de huidige 362W zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Beauty1010 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35:
[Afbeelding]

Geen idee of dit een juiste selectie is, maar ze hangen inderdaad beiden aan een andere fase. Laat ik het hiermee goed zien (AC-spanning)? Mijn expertise ligt totaal ergens anders. Geeft dit een beter beeld?
Ja, je ziet hier op prima dat "Inverter 2" "ver" boven de 250V gaat en dus vast op de 253V uit moet komen waarbij die moet uitschakelen.
Edit: De app van HW (Home Wizzard) geeft aan dat het voltage die dag per fase niet boven de 247 uitgekomen is. Is dat vreemd dat verschil?
Het is denk ik redelijk groot (ook te zien aan de netspanning die de PV aangeeft in die zigzag, waarschijnlijk dus dat de spanning ~6, 7 volt zakt als de PV uit is / niet produceert). Maar het is normaal dat er verschil tussen zit. De PV moet zijn stroom aan het net leveren en moet daardoor "harder duwen" dan waarmee de stroom wordt afgeleverd. Waardoor aan de PV zijde de spanning hoger is. Het grote verschil tussen PV en Home Wizard (en ook op de PV bij uitschakelen) zal mogelijk te verklaren zijn doordat de kabel (te) dun is waardoor door weerstand etc de spanning aan de PV kant ook weer verder oploopt.
Naast het verplaatsen van de PV naar een andere fase zou het vervangen van de kabel dus ook een oplossing kunnen zijn.

Ter vergelijking: als bij mij de PV uit valt op 253V meet ik met een multimeter in de meterkast 250V. En ook de spanning die de PV zelf aangeeft ligt dan rond de 250V. Een veel kleiner verschil dus. Maar dat is met 4mm2 kabel over ~20 meter. Als bij jouw de kabel veel langer is of er bv maar 2,5mm2 kabel gebruikt is zal bij mijn weten daardoor de spanning aan de PV kant ook weer verder oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Beauty1010 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35:
[Afbeelding]

Gr Michel

Hier op basis van vermogen, ook goed zichtbaar"
[Afbeelding]
Het klopt dat de spanning bij de omvormer hoger is dan bij je kWh-meter.
Hoeveel hoger dat is afhankelijk van de lengte en dikte van de kabel en het vermogen wat er overheen gaat.
Een dikker kabel zorgt voor een lagere spanningsval over de kabel en dus een lagere spanning bij je omvormer.
Maar wellicht is je 3e fase lager in spanning bij de kWh-meter rond het tijdstip van de problemen?
Maar de fases onderling vergelijken moet je dan wel checken met beide omvormers uit!

Je zou die ene omvormer ook terug kunnen laten regelen indien de spanning tegen de 253V aan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Ik bedoel de creativiteit van deze bedrijven om hun netto winst op pijl te houden.
Welk bedrijf bedoel je? Voor een bedrijf als Tibber verandert er niet veel (niks) als de saldering wegvalt. Behoudens een iets andere fakturering.

Je generaliseert heel erg vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Iedereen bedankt, geen veiligheid issue dus en geen manco. Eigenlijk doet die wat die moet doen. Kabel vervangen gaat niet gebeuren voor nu. Wat bedoelen jullie met de 'vrije' fase? Bedoelen jullie daarmee 'gewoon' wisselen naar de andere fase waar nu nog geen inverter aan hangt?

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
clodders schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:44:
[...]

Wat zie je in de app als je linksboven op de drie streepjes drukt.
Daar moet je instellingen vinden
Thanks! Dat menu had ik wel gezien, maar doordat de app in het Engels stond niet herkend als iets wat ik moest hebben. Ben benieuwd nu naar komende zondag.

Moet ik ergens nog kosten met een - ervoor invullen, of zijn alle bedragen positief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:50
Beauty1010 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:45:
Iedereen bedankt, geen veiligheid issue dus en geen manco. Eigenlijk doet die wat die moet doen. Kabel vervangen gaat niet gebeuren voor nu. Wat bedoelen jullie met de 'vrije' fase? Bedoelen jullie daarmee 'gewoon' wisselen naar de andere fase waar nu nog geen inverter aan hangt?

Gr Michel
Klopt helemaal wat je zegt. In de meterkast kan hij omgezet worden. Gezien je vragen (no offence) denk ik dat je dat beter aan de installateur kunt overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beauty1010
Installateur bellen? Zeker weten (smile)!
Dank iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jopie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:13:
[...]

Thanks! Dat menu had ik wel gezien, maar doordat de app in het Engels stond niet herkend als iets wat ik moest hebben. Ben benieuwd nu naar komende zondag.

Moet ik ergens nog kosten met een - ervoor invullen, of zijn alle bedragen positief?
Het antwoord is Ja
Energietarief import, het tarief van je leverancier ex btw invullen bij aanvullende kosten € 0,143 en zet de btw op 21%
Geven ook aan wanneer je contract begint.

Aanvullende kosten kunnen wisselend zijn afhankelijk van je energieleverancier.
Energiebelasting is 0,1015 excl. btw tel hierbij de kosten van je energiemaatschappij excl btw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:54

Mrlten

Premium Deluxe Plus

jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:23:
[...]

SolarEdge heeft al jaaaaren een zero-export modus icm een energy meter. Maar hun tarief optimalisatie doet daar helemaal niets mee, dat is gewoon een aan/uit switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Mrlten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:51:
[...]

SolarEdge heeft al jaaaaren een zero-export modus icm een energy meter. Maar hun tarief optimalisatie doet daar helemaal niets mee, dat is gewoon een aan/uit switch.
Oh ok!

Zou mooi zijn als je daar staffels in zou kunnen aanbrengen. Zeker vanaf 2027 is dat interessant: bij bepaalde dynamische tarieven kost het geld om te exporteren, maar ook geld om te importeren (vanwege de energiebelasting+BTW). Dan zou het mooi zijn om tussen die waarden (waar export geld kost EN import geld kost) over te gaan op zero-export, en daar waar export geld kost EN import juist geld oplevert hij uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Rouske schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Het klopt bijna ;)
De opwek aan de west kant zal (na de verdubbeling op oost) in de ochtend niet hoger worden, die aan de oost kant wel. D.w.z. mede door de verdubbeling van het aantal Wp natuurlijk, maar ook door het feit dat ze nagenoeg bijna zelf de benodigde 750V zelf kunnen leveren.

Bij 2x6 panelen op oost, kan je van die kant 12x60V=720V max halen, het restant van 30V moet dan door de 22 west panelen geregeld worden.
ff grof gerekend 2V per opitmizer, ze wekken 18W op zeg je, dus er zou dan in theorie 9A door de string kunnen.
m..a.w. de optimizer aan de oost kant zal niet beperkt worden in opwek en het totaal aan opwek voor oost zal ruim meer dan 2x de huidige 362W zijn.
Dank voor je toelichting. Ik had al een offerte liggen om 6 x 415 435 Wp bij te laten leggen. Ik zat nog wat op de wip om het wel of niet te doen. Nu heeft het nog eens een extra voordeel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Volgens mij werkt dat al zo. (Helaas) wordt de accu gevuld uit de zon als de prijs negatief is. Dat gaat echter steeds langzamer naarmate de accu vollee raakt. Er zit dus wel degelijk een staffel op.

Waarom denk je dat dat niet zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Sportmind schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:22:
[...]
Dank voor je toelichting. Ik had al een offerte liggen om 6 x 415 435 Wp bij te laten leggen. Ik zat nog wat op de wip om het wel of niet te doen. Nu heeft het nog eens een extra voordeel lijkt me.
Offerte van dezelfde installateur die het eerder aangelegd heeft?
Wat dan een fout ontworpen PV is geweest!
Ik zou daar toch echt wat van vinden.... :(
En hem er zeker op wijzen dat deze uitbreiding al meteen gedaan had moeten zijn en dat je dus een flinke korting verwacht. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
Rouske schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Offerte van dezelfde installateur die het eerder aangelegd heeft?
Wat dan een fout ontworpen PV is geweest!
Ik zou daar toch echt wat van vinden.... :(
En hem er zeker op wijzen dat deze uitbreiding al meteen gedaan had moeten zijn en dat je dus een flinke korting verwacht. :*)
Haha,

Nee het is een andere installateur. De originele installateur deed de volledige technische kant van onze nieuwbouwwoning. Originele raming was 22 panelen op de westkant, ik heb zelf specifiek om 6 extra panelen gevraagd op oost. Je weet hoe dat soms kan gaan; "u wilt er 6 bij op oost, dan doen wij dat". Ik had inderdaad destijds dit liever geweten dan had ik er direct meer laten leggen. Echter; toen was het nog niet BTW vrij en mijn partner en ik hadden beide al een keer gebruik gemaakt van de KOR. Ook voor een toekomstige accu kan ik dus niet meer die BTW terugkrijgen helaas. Maar de nieuwe panelen zijn wel btw vrij. Dus dat is weer mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Je kunt de kor ook opschorten. Moet je wel 3 jaar blijven invullen elk kwartaal.
Je kunt ook je btw nr opzeggen. Dan kun je een nieuw aanvragen als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-05 20:09
@Sportmind
Wat je ziet is juist het gevolg van optimizer clipping.
Door dat west met hun 18 w en oost op max spanning de stroom door west tot 1A wordt beperkt.
Kan oost paneel max 1A x 60V = 60W kwijt ook als het paneel meer vermogen opbrengt op dat moment. Het beste is het aantal oost panelen te verhogen tot 10 panelen of meer dan zit je systeem beter in zijn vel . Zelf zou ik zorgen dat op oost 12 panelen liggen. Dus die extra 6 zeker doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Browny op 13-05-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Smoke schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Dat klopt dus niet, ook met system owner toegang kan je niks aanpassen wat de werking van het systeem beinvloedt. Je hebt die toegang zelfs nodig als je negatieve tariefoptimalisatie wil gebruiken of enige vorm van batterijsturing/smart home via SolarEdge.

Voor de API key moeten ze die inderdaad tegenwoordig wel zelf aanmaken, kans is groot dat ze vergeten zijn op Opslaan te klikken na aanmaken van de key. Eventueel kan je SolarEdge ook via de chat support vragen om een API key, die heb je dan vrijwel direct.
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Het maximum toegangsniveau voor systeemeigenaren is Full Access. Dan krijg je ook toegang tot grafieken, rapportages en alarmen. Daarmee kun je nog steeds geen dingen doen waarmee je wat kapot maakt.

[...]

Als je alles wat een installateur kan zelf wilt (kunnen) doen, dan heb je een SolarEdge installateurs account nodig. Daarvoor moet je de Edge Academy doorlopen. Je kunt dan bv. met SetApp lokaal instellingen aanpassen. Je kunt dan zelfs de installatie laten overschrijven van je installateur naar je eigen account. Je wordt dan ook zelf verantwoordelijk voor alle service en support. Ik weet niet of je dit wilt, zeker niet tijdens de 2-jarige wettelijke garantieperiode.

[...]

Dit is niet iets wat installateurs dagelijks doen. Een foutje is snel gemaakt.
Het is gelukt! De installateur heeft zonder problemen mijn permissies aangepast.

Het staat er nu zo bij:
Vorige monitoring toegang: DASHBOARD_AND_LAYOUT
Monitoring toegang bijgewerkt: FULL_ACCESS
Vorige toegang tot apparaatbeheer : NONE
Toegang tot apparaatbeheer bijgewerkt: CONTROL

De API key is ook aangemaakt en sindsdien loopt de data ook binnen bij Home Assistant.
Wel met een vertraging van 15 minuten omdat het uit de SE-cloud komt.

Misschien toch maar die modbus tcp instellen. Of merkt de installateur dat ook en blokkeer ik dan zijn toegang zodra modbus tcp aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Volgens mij niet. Nog niks gehoort en staat al een paar maanden aan.

Alleen jammer dat er geen register is voor zonnepaneel opbrengst. Nog wat aan bet hobbien om dat goed te krijgen. Vooral een iasue als je ook een accu en lader hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Rouske schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Het klopt bijna ;)

Dan nog een vraag; is het niet het meest handig om 7 panelen bij te leggen? Qua overdimensionering past dat (mag tot 150%) en met 13 x 60V wordt de benodigde lijnspanning in de ochtend zo vroeg mogelijk gehaald. Ik leg ook bij voor het vroege voorjaar/late najaar icm met dynamisch contract en oost-west om op prijs terug te leveren danwel toekomstige thuisaccu (victron) op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Klopt.

Als je de omvormer echt volledig op oost wil laten starten, reken dan met de maximale lijnspanning: 900v : 60 is 15 panelen. In de praktijk start een driefaseomvormer op met ongeveer 840/850v. Daarna stabiliseert de lijnspanning naar 750.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

badkuip schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:02:
Misschien toch maar die modbus tcp instellen. Of merkt de installateur dat ook en blokkeer ik dan zijn toegang zodra modbus tcp aan staat?
Lokale monitoring via modbus en service & support door je installateur via het SolarEdge monitoring platform gaan probleemloos samen.

Dromen mag zolang je maar op tijd wakker wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Sportmind schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Dan nog een vraag; is het niet het meest handig om 7 panelen bij te leggen? Qua overdimensionering past dat (mag tot 150%) en met 13 x 60V wordt de benodigde lijnspanning in de ochtend zo vroeg mogelijk gehaald. Ik leg ook bij voor het vroege voorjaar/late najaar icm met dynamisch contract en oost-west om op prijs terug te leveren danwel toekomstige thuisaccu (victron) op te laden.
Heb zelf geen SolarEdge meer en weet de huidige limieten niet uit het hoofd.
Volgens mij mag je er nog wel meer op aansluiten, wat @teacher zegt, aangezien het 2 tegenovergestelde daken zijn en nog eens aardig steil.
Maar dat zal de installateur dan in de Designer moeten checken (of iemand hier O-) ).
Of het dan als 1 string kan blijven (dacht het wel) of dat beide daken een eigen string moet worden.
Er zijn hier vast anderen die dit zo weten wat wel/niet handig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_Id
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:52
jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:15:
[...]

Oh ok!

Zou mooi zijn als je daar staffels in zou kunnen aanbrengen. Zeker vanaf 2027 is dat interessant: bij bepaalde dynamische tarieven kost het geld om te exporteren, maar ook geld om te importeren (vanwege de energiebelasting+BTW). Dan zou het mooi zijn om tussen die waarden (waar export geld kost EN import geld kost) over te gaan op zero-export, en daar waar export geld kost EN import juist geld oplevert hij uit gaat.
MySolarEdge werkt echt niet zoals het lijkt. O f zie ik iets over het hoofd?

Juist bij export gaat het mis:
Aanvullende kosten mogen niet negatief zijn. Je kan ze wel invoeren gek genoeg. Daar doet ie niets mee in de aansturing, terwijl de tariefweergave over de dag wel de juisten waarden aangeeft.
Hij schakelt gewoon af alsof er geen aanvullende kosten zijn.

Wanneer het vinkje "zelfde kosten als import" aangezet wordt, dan betaal je dus bij export kosten (wo belasting ondanks salderen) en wordt te snel uitgeschakeld.

en tot slot wordt de BTW over de energie verkeerd berekend. Je krijgt immers de BTW terug bij export.

Al met al: wekkertje zetten om de PV panelen handmatig via de app uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:52
jrebergen schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:02:
Het is hier al een paar keer eerder vermeld, er gaat iets mis met de dynamische prijzen in de SolarEdge app.

Als je bij import de aanvullende kosten invult, dan wordt alles netjes bij elkaar opgeteld.
[Afbeelding]

Zet je het vinkje bij export aan, of vul je dezelfde bedragen in, dan worden de aanvullende kosten afgetrokken.
[Afbeelding]

Zet je een - voor het bedrag dan kom je er nog niet want de BTW mag niet negatief zijn.
[Afbeelding]

Dit resulteert in verschillende bedragen voor import en export in 'Weergave dagtarieven'. Wat waarschijnlijk ook weer resulteert dat de omvormer te vroeg of te laat uitschakelt indien je dit hebt aangezet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hierover contact gehad met SolarEdge en zij bevestigen dat er inderdaad wat mis lijkt te zijn met de tariefvelden. Dit is al doorgegeven naar een hogere afdeling. Wordt dus aan gewerkt!
Ik ben nog eens aan het puzzelen geweest en heb een nieuwe theorie: De inkoopvergoeding en belasting zijn inclusief BTW. Bij Tibber is de inkoopvergoeding € 0,0248 incl. BTW en de belasting € 0,1228 incl. BTW. Bij elkaar maakt dit € 0,1476. Ik heb dus € 0,147 bij "Aanvullende kosten Import" ingevuld en BTW op 0%. Ik heb een vinkje geplaatst bij "Aanvullende kosten Export".

In de "Weergave dagtarieven" komt mijn importprijs nu wederom overeen met de huidige Tibber prijs. En de exportprijs is ook goed, alleen negatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPwX_qc_n3pPr3gMN87g3GgfdWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtI4opoXz0wK3F7psRK4OfQL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUIheRn_NEGNW3zw7ILSQSAmxyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lfdv5X9z2v1pQpzJrg5WKkpp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het er raar uitzien, maar mijn batterij gedraagt zich in de "Time of user" stand zoals je zou verwachten.

Ik ga dit dus even een tijdje aanzien of dit klopt.

EDIT: Ik was wat te snel! Ik zat even naar de overige bedragen te kijken bij "Weergave dagtarief" in import en export, maar daar klopt niks van. Dus volgens mij gaat dit ook niet werken... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door jrebergen op 15-05-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zijn er mensen die hier verstand hebben van AFS (Automatic Frequency Shifting) t.b.v. een thuis-accu? Ik heb de wijziging van STEP 3 gedaan uit de volgende handleiding:
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
Dit om de zonnepanelen aan de accu-kant te plaatsen. Ik vul de waardes in op de SE5000 met LCD en komt op "SAVED", echter als ik terug ga ik het menu krijg ik "RESETTING".

Zowel een case + chat bij SolarEdge gedaan als mijn monteur, maar ze laten me allemaal in de steek met loze handleidingen en generieke informatie.

Ook geeft Victron aan:
" Note: In addition to the settings above it is important to contact SolarEdge Support to change a parameter in the backend to allow the frequency shifting with APS mode. "

Echter weten ze daar van niets :'(.

Na de update van hun web-interface heb ik ook niet meer de mogelijkheid om mijn API key te zien, dus ik ben als consument achter een bedrijfsaccount van mijn installateur geplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 15-05-2025 11:56 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
User_Id schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:46:
[...]

MySolarEdge werkt echt niet zoals het lijkt. O f zie ik iets over het hoofd?

Juist bij export gaat het mis:
Aanvullende kosten mogen niet negatief zijn. Je kan ze wel invoeren gek genoeg. Daar doet ie niets mee in de aansturing, terwijl de tariefweergave over de dag wel de juisten waarden aangeeft.
Hij schakelt gewoon af alsof er geen aanvullende kosten zijn.

Wanneer het vinkje "zelfde kosten als import" aangezet wordt, dan betaal je dus bij export kosten (wo belasting ondanks salderen) en wordt te snel uitgeschakeld.

en tot slot wordt de BTW over de energie verkeerd berekend. Je krijgt immers de BTW terug bij export.

Al met al: wekkertje zetten om de PV panelen handmatig via de app uit te zetten
Deze opmerking komt vaker voor op het forum.
Salderen doe je op jaarbasis
Energietarief import, het tarief van je leverancier ex btw invullen bij aanvullende kosten € 0,143 en zet de btw op 21%
Geven ook aan wanneer je contract begint.
In dit voorbeeld wordt het systeem bij een negatieve prijs groter dan € - 0,173 uitgeschakeld en je hoe helemaal geen wekker te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Het werkt hier ook allemaal prima met Solaredge en Tibber. Ligt puur aan de instellingen. Lees eerdere posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jrebergen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:54:
[...]

Ik ben nog eens aan het puzzelen geweest en heb een nieuwe theorie: De inkoopvergoeding en belasting zijn inclusief BTW. Bij Tibber is de inkoopvergoeding € 0,0248 incl. BTW en de belasting € 0,1228 incl. BTW. Bij elkaar maakt dit € 0,1476. Ik heb dus € 0,147 bij "Aanvullende kosten Import" ingevuld en BTW op 0%. Ik heb een vinkje geplaatst bij "Aanvullende kosten Export".

In de "Weergave dagtarieven" komt mijn importprijs nu wederom overeen met de huidige Tibber prijs. En de exportprijs is ook goed, alleen negatief.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vind het er raar uitzien, maar mijn batterij gedraagt zich in de "Time of user" stand zoals je zou verwachten.

Ik ga dit dus even een tijdje aanzien of dit klopt.

EDIT: Ik was wat te snel! Ik zat even naar de overige bedragen te kijken bij "Weergave dagtarief" in import en export, maar daar klopt niks van. Dus volgens mij gaat dit ook niet werken... 8)7
Het systeem werkt wel goed. Op dit forum is al diverse keren gemeld dat in de app gegevens niet juist worden weergegevens. Dit is ook bij SolarEdge bekent lees maar eens terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Soms moet en kun je niet alles doorgronden en snappen (helaas).

Het is voor mij belangrijker dat ik niet betaal dan dat ik meer 'verdien'. Dan laadt de accu maar op de zon terwijl de prijs negatief is.

[ Voor 52% gewijzigd door janne_nl op 15-05-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
Beste Tweakers,

Ik heb een oude solaredge omvormer de SE3500 met lcd display met sdcard upgrade mogelijkheid.
Ik heb in day ahead topic al aangegeven dat hij niet bij negatieve tarieven terug schroefde of uit ging.
Bleek firmware 2.1 te draaien, dus het werd niet ondersteund.

Na veel proberen van nieuwe firmware en solaredge support gemaild te hebben is deze omvormer gewoon niet in staat om te upgraden, het is om het netjes te zeggen end of life.. einde oefening.
Je kan geen gebruik maken van de nieuwe functies die er in de loop der jaren bij gekomen zijn ( ook geen modbus dus homeassistent is niet mogelijk )

iemand in het day ahead topic gad aan RRCR

Nu ben ik daar verder naar gaan kijken want ik heb echt geen idee wat dat was, dus chatgpt ( ook niet altijd de beste keuze maar vooruit ) geraadpleegd en die kwam uit op ext_control
Dat zo iets op het communication board moeten zijn.
En dan met een shelly pro schakelen.

ik dacht, nice, als dat zou werken dan is dat voor het uitschakelen dus helemaal top.

Helaas is er op de communication board ( want tja natuurlijk mogelijk oom omdat die te oud is ) dat niet te vinden.
ik ben dus een beetje radeloos aan het zoeken wat ik nu wel nog zou kunnen doen bij deze oude omvormer om in ieder geval bij negatieve prijzen de sport te stoppen of helemaal uit te zetten.

Na veel zoeken op internet ook hier op tweakers en chatgpt en ook nog met solaredge is de conclusie eigenlijk.
ja jammer joh, gewoon nieuwe omvormer kopen..
ik vind het wat kort door de bocht en hoop dat een paar knappe koppen die hier zitten nog iets weten.

Ik kan natuurlijk een Din-1 shelly pro-1 automaat gebruiken dan schakel je in 1 keer AC af, maar dat lijkt mij nu niet echt de meest elegante ( lees veilig voor de omvormer ) situatie.

Dus wie o wie kan mij beter op weg helpen?
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.