Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:46:
Mijn omvormer heeft een RS485 verbinding; geen LAN en geen WiFi verbinding.
Wat bedoel je met 'heeft een RS485 verbinding'? Is er iets aangesloten via RS485? Zo ja, wat?

Als je omvormer niet is aangesloten via LAN of via wifi, dan zal de verbinding met het monitoring portaal via een mobiele data verbinding gaan. Zit er een antenne aan de omvormer? Of een extern GSM modem?
Wat is in dit geval het meest voor de hand liggende: ik kan bijv. een SolarEdge WiFi module kopen zodat de omvormer onderdeel wordt van mijn home netwerk. Daarna dan via HomeAssistant modbus TCP de energieoutput van de omvormer beinvloeden?
Dat zou kunnen. Maar op basis van welke data wil je dat doen? Regelen op basis van data uit het monitoring portaal is geen goed idee.
Indien dat zo werkt, zijn er betere alternatieven?
  • Vraag je installateur een offerte voor een omvormer met SolarEdge Home Network en een SolarEdge Home Inline Meter in de meterkast. Dat gaat uiteraard wat kosten. Of
  • Neem een dynamisch energiecontract en laat SolarEdge de productie regelen op basis van de energieprijs. Dat geeft uiteraard wel onzekerheid.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:50:
Modbus bij SolarEdge wordt er niet stabieler op als het veel requests heeft te verstouwen.
Ik heb wel eens 20 minuten lang zo'n 50 requests per seconde op mijn omvormer afgevuurd. Geen enkel probleem.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 14:02
THM0 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Je hebt vaste contracten waar je een vaste prijs x voor je teruggeleverde stroom krijgt (de teruglever-vergoeding), maar ook een boete per teruggeleverde kWh y moet betalen (de teruglever-kosten).
De wet regelt dat x > 0 moet zijn.

En dus zijn er nu de eerste contracten waar x >0 maar y > x. De wet regelt namelijk niet dat x-y positief moet zijn.

Netto kost alle teruglevering je dan vanaf 2027 dus geld, ongeacht je verbruik.
https://www.eigenhuis.nl/...rgoeding-voor-zonnestroom
De wet regelt....dat is anders dan ik deze week ergens las (krant of nu.nl dacht ik), maar de verwachting is dat als het salderen stopt x < dan 0 wordt. De wet regelt alleen dat er een redelijke teruglevergoeding moet zijn. Niet dat die kleiner dat de terugleverkosten moet zijn. Volrgens dat artikel was de ACM het er mee eens. Ik vind even helaas niet de bronvermelding.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:44
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:23:
[...]

Ik heb wel eens 20 minuten lang zo'n 50 requests per seconde op mijn omvormer afgevuurd. Geen enkel probleem.
Misschien dat het uit maakt of je via TCP of direct op rs485 gaat.

Ik schiet al maanden 1 per seconde (voor alle waardes met de binsentu versie van modbus HA integratie ) af via TCP en dat gaat gewoon prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 31-10-2025 08:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:21:
[...]

Wat bedoel je met 'heeft een RS485 verbinding'? Is er iets aangesloten via RS485? Zo ja, wat?

Als je omvormer niet is aangesloten via LAN of via wifi, dan zal de verbinding met het monitoring portaal via een mobiele data verbinding gaan. Zit er een antenne aan de omvormer? Of een extern GSM modem?

[...]

Dat zou kunnen. Maar op basis van welke data wil je dat doen? Regelen op basis van data uit het monitoring portaal is geen goed idee.

[...]
  • Vraag je installateur een offerte voor een omvormer met SolarEdge Home Network en een SolarEdge Home Inline Meter in de meterkast. Dat gaat uiteraard wat kosten. Of
  • Neem een dynamisch energiecontract en laat SolarEdge de productie regelen op basis van de energieprijs. Dat geeft uiteraard wel onzekerheid.
Volgens mij staat of valt wat de beste oplossing is met hoeveel moeite en of geld @rokl er in wil steken.

Ik denk dat we dat eerst duidelijk moeten krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

TCP. Goed punt. RS485 heb ik nooit gebruikt.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:21:
Die tweede optie is niet helemaal hetzelfde, het wordt dan alles of niks. Als de marktprijs voor stroom negatief is, zet de omvormer zichzelf stil, maar dan ga je stroom van het net kopen. Daar moet je in de toekomst energiebelasting over betalen (of nu ook al als je minder teruglevert dan koopt op jaarbasis). Maar als je teruglevert moet je marktprijs (+ mogelijk verkoopkosten) betalen aan je energieleverancier. Dus alsnog is dan omvormer regelen zodanig dat je niets koopt of verkoopt van het net dan het goedkoopste (afgezien van je investering om dit voor elkaar te krijgen).

Ik ben ook benieuwd, hoe snel regelt SolarEdge zichzelf met zijn home inline meter? Oftewel, je zet een waterkoker of iets aan, hoe snel regelt hij de omvormer dan op?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:26

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ik schiet al maanden 1 per seconde (voor alle waardes met de binsentu versie van modbus HA integratie ) af via TCP en dat gaat gewoon prima.
Ik ben ook geneigd het bij mezelf te gaan zoeken ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

mdvmine schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Die tweede optie is niet helemaal hetzelfde, het wordt dan alles of niks. Als de marktprijs voor stroom negatief is, zet de omvormer zichzelf stil, maar dan ga je stroom van het net kopen. Daar moet je in de toekomst energiebelasting over betalen (of nu ook al als je minder teruglevert dan koopt op jaarbasis). Maar als je teruglevert moet je marktprijs (+ mogelijk verkoopkosten) betalen aan je energieleverancier. Dus alsnog is dan omvormer regelen zodanig dat je niets koopt of verkoopt van het net dan het goedkoopste (afgezien van je investering om dit voor elkaar te krijgen).

Ik ben ook benieuwd, hoe snel regelt SolarEdge zichzelf met zijn home inline meter? Oftewel, je zet een waterkoker of iets aan, hoe snel regelt hij de omvormer dan op?
Opregelen is een continue instant proces. Maximaal een seconde zou ik zeggen… per dag kost de reactietijd hier rond de 0,5kWh met met name een quooker en een accu.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Ozzie2025
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 04-11 14:55
Ik heb sinds juli mijn Solaredge systeeem uitgebreid meteen backup unit en een set van 2 48V batterijen. Goed voor 9.6kW. Het systeem ingesteld op maximum eigen gebruik met een backup nivo van 10% om zoveel mogelijk zonne-energie overdag op te slaan en 's nachts te verbruiken.
Dit lijkt goed te gaan zolang er overdag voldoende opgeladen wordt. Echter, als er een paar sombere dagen zijn, zorgt het (eigen) verbruik van de omvormer voor ontlading beneden het backup nivo van 10%, en wel tot 0%!. Dan wordt de batterij vanaf het net weer opgeladen tot het backup nivo.

In het monitoring platform is te zien dat de omvormer de batterij ontlaadt. De energie ontlaad grafiek laat 11Wh verbruik zien. De vermogens ontlaad grafiek laat echter 0 W zien. De energie status van de batterij blijft op het ingestelde nivo staan om vervolgens op een gegeven moment ineens naar 0% te zakken.

Ik heb dit issue direct na de eerste keer dat ik het constateerde, gemeld bij de installateur maar die kon het niet verklaren en heeft een case aangemaakt bij Solaredge. Het issue treed nu om de paar dagen op en ik heb meerdere keren aan de installateur gemeld. Maar Solaredge komt niet met een verklaring en oplossing.
Volgens de installateur is de omvormer voorzien van de laatste firmware.

Ik heb diverse andere batterij modi geprobeerd, Time of Use, Handmatige controle maar ook hier onlading van de batterij en batterij vermogen plotseling naar 0%.

Ik had verwacht, en zo staat het ook omschreven bij het gebruik van de backup dat de batterij nimmer beneden dat nivo zou mogen ontladen. Ik begrijp dat de omvormer de batterij gebruikt om op spanning te blijven mocht het net uitvallen en er omgeschakeld moet worden naar de backup functie.
De omvormer zou daarom af en toe moeten omschakelen naar het net om de batterij weer op of net boven backup nivo op te laden.

Herkend iemand dit issue en heeft er een oplossing voor of moet ik maar afwachten of Solaredge met de oplossing komt?
Zijn er instellingen in de omvormer die dit gedrag kunnen verklaren?
Alle informatie is welkom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqNOMX9fDdA4qMzvKTJt0etV0Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1KuIPh1pcS0TjQUPHQH25WC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUWC_fQlWjQM8isMWnhnNmelzPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNktuJfAnNWnj3cRid3S5Dq7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2II94cNlNE9BE0MxwlRsn5zWpoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Rt21vgaaQYzNKxkJ3slMcKs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Ozzie2025 op 31-10-2025 14:01 . Reden: typo ]

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-11 15:58

rokl

test

Weet iemand welk register in SolarEdge Modbus TCP het actuele vermogen van de omvormer bevat?
Voor mijn omvormer (SE5000H) wordt bijvoorbeeld huidig AC-vermogen vaak in register 30775 (AC Power) met unit=1 opgeslagen, en is een signed 16-bit waarde. Daarna moet je schaalfactor toepassen (vaak 0.1), zodat 1234 → 123,4 W. Maar als ik dat doe krijg ik nog steeds nonsense vermogenswaardes (negatief, veels te hoog enz).

• janne_nl
Het vermogen zoals je dat in de app ziet wordt berekend. Zeker als je een accu hebt. Ik bereken dat redelijk zelf op basis van die waarde, laad- ontladen van de accu, laadpaal gebruik, van naar grid. Ook het DC vermogen is daar niet geschikt voor helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0UhYELXkRyFN6haLPi2Wd5k28A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wr9KrpxTtH9Rz04zhyDLr3KU.png?f=fotoalbum_large

Links de berekende waarde, de 2 rechtse zijn de modbus data.

[ Voor 43% gewijzigd door janne_nl op 31-10-2025 14:02 ]

• rokl

rokl

test

rokl schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:52:
Weet iemand welk register in SolarEdge Modbus TCP het actuele vermogen van de omvormer bevat?
Voor mijn omvormer (SE5000H) wordt bijvoorbeeld huidig AC-vermogen vaak in register 30775 (AC Power) met unit=1 opgeslagen, en is een signed 16-bit waarde. Daarna moet je schaalfactor toepassen (vaak 0.1), zodat 1234 → 123,4 W. Maar als ik dat doe krijg ik nog steeds nonsense vermogenswaardes (negatief, veels te hoog enz).
Inmiddels ben ik een stap verder gekomen. M.b.v. chatgpt heb ik een python script geschreven dat AC parameters voor model 101 uitleest, bijv. AC power, AC current en AC frequency, maar helaas heb ik het vermoeden dat de registers voor power control read-only zijn en niet kunnen worden overschreven met de CPU versie die ik heb, 3.2537.0. Het laatste heb ik nodig wanneer ik via HomeAssistant Modbus TCP het vermogen van de omvormer wil beperken. Kan iemand dat bevestigen of zit ik fout?

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39

lc8

rokl schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Inmiddels ben ik een stap verder gekomen. M.b.v. chatgpt heb ik een python script geschreven dat AC parameters voor model 101 uitleest, bijv. AC power, AC current en AC frequency, maar helaas heb ik het vermoeden dat de registers voor power control read-only zijn en niet kunnen worden overschreven met de CPU versie die ik heb, 3.2537.0. Het laatste heb ik nodig wanneer ik via HomeAssistant Modbus TCP het vermogen van de omvormer wil beperken. Kan iemand dat bevestigen of zit ik fout?
@rokl Waarom in HA niet gewoon de solaredge modbus multi integratie gebruiken?
die geeft je een active power limit (iig bij mijn SE7k, number.solaredge_i1_active_power_limit ) waarmee je de omvormer gewoon kunt terug throttlen. of mis ik iets hier?
dan met een 'vrij simpele' HA automatisering iedere je P1 meter uitlezen en de SE bijstellen naar wens?

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 31-10-2025 17:40 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• rokl

rokl

test

lc8 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

@rokl Waarom in HA niet gewoon de solaredge modbus multi integratie gebruiken?
die geeft je een active power limit (iig bij mijn SE7k, number.solaredge_i1_active_power_limit ) waarmee je de omvormer gewoon kunt terug throttlen. of mis ik iets hier?
dan met een 'vrij simpele' HA automatisering iedere je P1 meter uitlezen en de SE bijstellen naar wens?
Kan ik proberen. Maar als mijn omvormer het niet toelaat dat ik in het power register mag schrijven hoort het uiteraard op, voor zover ik met mijn bescheiden kennis weet. Maar misschien zit ik er mis. Ik baal gewoon van het feit dat de installateur geen enkel ondersteuning geeft. Misschien nog een e-mail naar SolarEdge sturen.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

rokl schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Kan ik proberen. Maar als mijn omvormer het niet toelaat dat ik in het power register mag schrijven hoort het uiteraard op, voor zover ik met mijn bescheiden kennis weet. Maar misschien zit ik er mis. Ik baal gewoon van het feit dat de installateur geen enkel ondersteuning geeft. Misschien nog een e-mail naar SolarEdge sturen.
Ik zou modbus multi eerst erbij pakken… wat je wilt is geen standaard feature. Installateur kan je dat moeilijk verwijten, SolarEdge idem.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

rokl schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:52:
Voor mijn omvormer (SE5000H) wordt bijvoorbeeld huidig AC-vermogen vaak in register 30775 (AC Power) met unit=1 opgeslagen, en is een signed 16-bit waarde.
Daarna moet je schaalfactor toepassen (vaak 0.1), zodat 1234 → 123,4 W. Maar als ik dat doe krijg ik nog steeds nonsense vermogenswaardes (negatief, veels te hoog enz).
30775 is SMA. De registernummers voor SolarEdge vind je hier.

[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 01-11-2025 08:28 ]

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05:37
Hallo,

Ik ben mij aan het orrienteren voor de aanschaf van een solaredge batterij.
Maar ik heb nu 2 offertes waarbij er 1 is met een extra kastje (en abonnement) om te kunnen handelen met een dynamisch contract en de ander zegt dat dit niet nodig is om te handelen en dat dat via de solaredge app gaat?

En gebruiken jullie ook de autolader van solaredge of zijn er betere opties?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Frank0378 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:29:
Hallo,

Maar ik heb nu 2 offertes waarbij er 1 is met een extra kastje (en abonnement) om te kunnen handelen met een dynamisch contract en de ander zegt dat dit niet nodig is om te handelen en dat dat via de solaredge app gaat?

Je hebt geen extra kastje nodig voor de handel, ook niet voor de btw. Mits je SolarEdge One gebruikt.

Ik ben over een week of 3 de lader van SolarEdge. Lijkt mij een no-brainer als je er nog 1 moet aanschaffen… alles geïntegreerd qua sturing.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Frank0378 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:29:
Hallo,

Dit mag ietsje duidelijker: kastje? Abonnement? Wat staat er precies op je offertes? Post die eens hier.

Wise enough to play the fool

• Frank0378
teacher schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:32:
[...]

Dit mag ietsje duidelijker: kastje? Abonnement? Wat staat er precies op je offertes? Post die eens hier.
In de offerte staat "Gridsense voor slimme sturing" met abonnement van €6,- per maand

Hierbij een link naar de site
https://gridsense.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Frank0378 op 02-11-2025 19:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja... nee dus.

• Frank0378
Je bedoelt dat het niet nodig is.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:12
Frank0378 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:40:
[...]

Je bedoelt dat het niet nodig is.
SolarEdge doet dit zelf, zonder abonnement.
Vriendelijk bedanken voor de moeite, deze installateur.

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-11 12:34
Goedeavond tweakers,
Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of de vraag die ik ga stellen hier past maar zie jullie reactie graag tegemoet.
Mijn vraag heeft te maken met aanstaand 2027" einde salderen" . Als velen heb ik voor eigen gebruik teveel panelen. Ik ben nog niet klaar voor een accu en ben op zoek naar een methode om niet terug te leveren.
Ik heb een SolarEdge installatie en heb gezien dat er een optie " zero export" is. Echter kan ik nergens vinden of ik met deze functie mijn installatie kan instellen dat ik alleen mijn eigen verbruik dek met de opbrengst en niet terug lever. Wanneer iemand een andere oplossing heeft hoor ik dat ook graag.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Het helpt als je vertelt hoe je installatie eruit ziet.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:46
teacher schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:49:
Het helpt als je vertelt hoe je installatie eruit ziet.
Hij is wit met een blauw lampje (zou mijn vrouw zeggen).
Belangrijk is om het exacte typenummer van de omvormer te weten en wat je daar zoal nog meer aan hebt gedaan. Heb je een stroom meter op je hoofdaansluiting (laten) plaatsen?

• Leonp
Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:11:
[...]

Hij is wit met een blauw lampje (zou mijn vrouw zeggen).
Belangrijk is om het exacte typenummer van de omvormer te weten en wat je daar zoal nog meer aan hebt gedaan. Heb je een stroom meter op je hoofdaansluiting (laten) plaatsen?
Hahahaha, het blauwe lampje is er inderdaad. Het betreft 2 installaties met onderstaande gegevens:

Omvormer 1- één fase omvormer SE3680H. 4,68 kwp
Omvormer 2- driefase omvormer SE5K 5,6 kwp

Deze 2 sets draaien naast elkaar zoals deze ooit geïnstalleerd zijn. Een aparte meter in de meterkast is er (nog ) niet. Ik registreer via de P1 meter van Homewizard.

• Beer070
Leonp schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:31:
[...]

Hahahaha, het blauwe lampje is er inderdaad. Het betreft 2 installaties met onderstaande gegevens:

Omvormer 1- één fase omvormer SE3680H. 4,68 kwp
Omvormer 2- driefase omvormer SE5K 5,6 kwp

Deze 2 sets draaien naast elkaar zoals deze ooit geïnstalleerd zijn. Een aparte meter in de meterkast is er (nog ) niet. Ik registreer via de P1 meter van Homewizard.
Volgens mij zijn dat allebei omvormers van voor de home hub serie, en die kunnen in de basis niet met accu’s omgaan, maar wel productie reguleren.

Er zijn hier experts zoals @teacher en @Ronald die dit veel beter weten dan ik. Ik denk dat Solaredge z’n eigen gebruik meter nodig heeft om automatisch productie te beperken tot NOM (nul op meter <- kwam ik laatst achter)
Een alternatief is met node red of home assistant integratie… maar dat is zeer zeker minder ‘out of the box’

• Ronald
NOM is niet wat je wil. Er zijn momenten dat teruglevering gewoon lonend is.

De negatieve tarief optimalisatie is ruim voldoende besproken hier, maar dáár ben ik zelf geen expert in... Ik zet in op de ernstig dikke accu van Balans energie

@Leonp Als de set op de enkelfase omvormer geschikt is om bij het 3-fase systeem te hangen (iig als 1 string), dan is nu wel een moment... de benodigde zwaardere 3-fase omvormers zijn nu €150 bij stralendgroen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 02-11-2025 22:03 ]

• Beer070
Ronald schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:00:

De negatieve tarief optimalisatie is ruim voldoende besproken hier, maar dáár ben ik zelf geen expert in... Ik zet in op de ernstig dikke accu van Balans energie

@Leonp Als de set op de enkelfase omvormer geschikt is om bij het 3-fase systeem te hangen (iig als 1 string), dan is nu wel een moment... de benodigde zwaardere 3-fase omvormers zijn nu €150 bij stralendgroen.
Heb je de lage prijs gekregen? Dan is het zeker een goeie deal.
Mijn DIY accu’s zijn maar marginaal goedkoper en daar zit nog voor 6k aan Victron spulleboel bij.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:29
Leonp schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:22:
Goedeavond tweakers,
Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of de vraag die ik ga stellen hier past maar zie jullie reactie graag tegemoet.
Mijn vraag heeft te maken met aanstaand 2027" einde salderen" . Als velen heb ik voor eigen gebruik teveel panelen. Ik ben nog niet klaar voor een accu en ben op zoek naar een methode om niet terug te leveren.
Ik heb een SolarEdge installatie en heb gezien dat er een optie " zero export" is. Echter kan ik nergens vinden of ik met deze functie mijn installatie kan instellen dat ik alleen mijn eigen verbruik dek met de opbrengst en niet terug lever. Wanneer iemand een andere oplossing heeft hoor ik dat ook graag.
Voordat ik mijn victron systeem had deed ik zoiets via home assistant. SolarEdge laat zich namelijk middels een slider regelen. Indien je hier 0 ervaring mee hebt is dit misschien niet de makkelijkste oplossing. Maar het kan zeker wel.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

• Ronald
Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:12:
[...]

Heb je de lage prijs gekregen? Dan is het zeker een goeie deal.
Mijn DIY accu’s zijn maar marginaal goedkoper en daar zit nog voor 6k aan Victron spulleboel bij.
Ja, en er is nog plaats in de (uitgebreide) pilot voor dezelfde prijs... Verder in topic in de link ;P

• Beer070
Ronald schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:34:
[...]

Ja, en er is nog plaats in de (uitgebreide) pilot voor dezelfde prijs... Verder in topic in de link ;P
Misschien iets voor mijn ouders. Die zijn al contract vrij. Weer iets om te onderzoeken d:)b

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:24:
[...]

Je hebt geen extra kastje nodig voor de handel, ook niet voor de btw. Mits je SolarEdge One gebruikt.

Ik ben over een week of 3 de lader van SolarEdge. Lijkt mij een no-brainer als je er nog 1 moet aanschaffen… alles geïntegreerd qua sturing.
Dat vind ik wat kort door de bocht. Ik heb die setup ook en zet via de app van Keba de laadpaal op een laag vermogen om uit de zon en de accu te kunnen laden. Als je veel panelen hebt kun je idd wel vanuit Solaredge aangeven dat je op zon wil laden. De zon moet dan meer dan 4.1kW leveren.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:36:
[...]

Dat vind ik wat kort door de bocht. Ik heb die setup ook en zet via de app van Keba de laadpaal op een laag vermogen om uit de zon en de accu te kunnen laden. Als je veel panelen hebt kun je idd wel vanuit Solaredge aangeven dat je op zon wil laden. De zon moet dan meer dan 4.1kW leveren.
De minder kort door de bocht: ik heb het over de nieuwe SolarEdge one EV charger.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
gns1l schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:23:
[...]
Prima

[...]
Prima, was dat voor of nadat je de dipswitch in de SE omgezet hebt?

Eens met @ZwarteIJsvogel: termination enz. maakt niet uit bij korte leidingen.
Maar met die korte leidingen zou ik de termination weerstanden niet verlagen en zou het met totaal 120 Ohm (termination aan één kant) ook moeten werken.

Het is even wat werk, maar je zou de meter op RS485-1 en de communicatie met de slave op RS485-2 kunnen zetten. Mogelijk staat dat niet voor niets zo in de SE handleiding van de inline meter uitgelegd.
+@ZwarteIJsvogel

Ik weet niet welke aanpassing het was, maar het lijkt nu al een weekje goed te lopen :).

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-11 00:47
Remkeau schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 01:40:
[...]

De optimizers zijn inderdaad (volgens de factuur) een set P370's. Dat zou echt heel gul zijn van je, dus alvast bij voorbaat dank voor het aanbod _/-\o_ Ik waardeer het enorm. Aan de andere kant is het ook gewoon eerst een garantiekwestie, dus ik zal eerst even aankloppen bij de verkoper om te zien of zij zelf niet al over de brug komen.
De tooltjes heb ik al eens aangeschaft, dus zodra het weer iets minder onstuimig is hier aan de kust ga ik even het dak op om deze optimizer uit de string te halen. Het verdachte paneel ligt gelukkig op een relatief goed bereikbare plek.
Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken, en @Beer070 voor het aanbod indien nodig :)
Dag allen,
ik heb eindelijk gisteren de verdachte optimizer uit de string gehaald, maar dingen gaan (zoals altijd) niet als verwacht. Na het verwijderen heb ik in de setapp het aantal optimizers teruggezet van 9 naar 8 en laten koppelen en dat ging toen goed, helaas werkte de installatie nog steeds niet. Enkele uren later waren opeens de optimizers ook niet meer gekoppeld, en ik krijg ze nu ook niet meer zover om wel weer te koppelen (via setapp danwel schakelaar op inverter).
Wat me verder opvalt is dat de DC spanning de hele tijd schommelt: soms is het 6 volt, soms 8 (zoals je zou verwachten), maar vaak ook 16. Ik heb nog even een paar screenshots toegevoegd van de DC spanning uit het monitoring platform. 1 van de week dat ze stopten met werken (je ziet dat het opeens eerder dan verwacht terugvalt, dus het was niet overnacht zoals ik eerst dacht), en 1 van nu. Het lijkt dat de onregelmatigheid van de DC spanning juist erger is geworden na het verwijderen van de verdachte optimizer.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer zeker waar ik het moet zoeken, misschien is het dan toch de inverter? Solar edge zelf is tot nu toe vrij nutteloos (storing op string-niveau zeggen ze), en het is wel een beetje jammer dat deze systemen zulke zwakke diagnostiek aan boord hebben om te troubleshooten. Anders moet ik wellicht toch maar een lokale installateur inschakelen, met alle kosten die daar bij komen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmwF1itK7ypCaXvaVIo8JIUISZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VLKEWtwbLxIJQplkxH0aUZB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mByEzWVgMX-s7VLA84bfXa1uQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Re2AmbFA43jUYpwYpbsIiwJm.jpg?f=fotoalbum_tile

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit ziet er inderdaad uit als een kapotte string; dwz na de optimizers. Solaredge omvormers hebben een tool aan boord die je kan helpen met het identificeren van de fout en die bij benadering je locatie aanwijzen. Leesvoer: https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf

• Remkeau
teacher schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
Dit ziet er inderdaad uit als een kapotte string; dwz na de optimizers. Solaredge omvormers hebben een tool aan boord die je kan helpen met het identificeren van de fout en die bij benadering je locatie aanwijzen. Leesvoer: https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf
Bedankt voor de tip, ik heb dit document doorgenomen, maar als ik in de setapp kijk voor de isolatiewaarde krijg ik "NA". Dit ook bij het diagnostiek tab. Er zijn verder ook geen foutmeldingen te vinden hierover, dus het is wel gek, of de HD Wave SE3680H heeft deze functie niet (de handleiding wekt de suggestie dat het wel uit te lezen zou moeten zijn, maar niet expliciet). Als ik dan toch de hele string 1 voor 1 zou moeten meten word ook lastig, want ik heb geen isolatiemeter bij de hand (en ik weet eerlijk gezegd niet of ik het zie zitten om m'n hele dak over te klauteren om iedere kabel los te maken).

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je de string loshaalt bij de omvormer, en het voltage meet met een multimeter? Wat dan? (rare waarde = stringprobleem, kloppende waarde is omvormerprobleem).

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 03-11-2025 13:28 ]

• Remkeau
teacher schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:16:
Als je de string loshaalt bij de omvormer, en het voltage meet met een multimeter? Wat dan? (rare waarde = stringprobleem, kloppende waarde is omvormerprobleem).
Dit was inderdaad een heel goede tip om te meten. Multimeter direct bij de omvormer op de string geeft stabiel 8V (met 8 optimizers). Ik heb ze daarna weer in de omvormer geprikt, en die gaf waardes schommelend tussen 6.5V en 15.5V. Ik ga dan maar een RMA aanvragen voor de omvormer, ik weet niet of ze dit kunnen repareren.

Detail: als je de omvormer vervangt dan verlies je waarschijnlijk alle statistieken van de afgelopen jaren? Jammer maar geen enorme ramp.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
Remkeau schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:38:
[...]

Dit was inderdaad een heel goede tip om te meten. Multimeter direct bij de omvormer op de string geeft stabiel 8V (met 8 optimizers). Ik heb ze daarna weer in de omvormer geprikt, en die gaf waardes schommelend tussen 6.5V en 15.5V. Ik ga dan maar een RMA aanvragen voor de omvormer, ik weet niet of ze dit kunnen repareren.

Detail: als je de omvormer vervangt dan verlies je waarschijnlijk alle statistieken van de afgelopen jaren? Jammer maar geen enorme ramp.
Bij het vervangen van mijn omvormer kwam alles weer terug

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11 20:52
Ozzie2025 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:47:
Ik heb sinds juli mijn Solaredge systeeem uitgebreid meteen backup unit en een set van 2 48V batterijen. Goed voor 9.6kW. Het systeem ingesteld op maximum eigen gebruik met een backup nivo van 10% om zoveel mogelijk zonne-energie overdag op te slaan en 's nachts te verbruiken.
Dit lijkt goed te gaan zolang er overdag voldoende opgeladen wordt. Echter, als er een paar sombere dagen zijn, zorgt het (eigen) verbruik van de omvormer voor ontlading beneden het backup nivo van 10%, en wel tot 0%!. Dan wordt de batterij vanaf het net weer opgeladen tot het backup nivo.

In het monitoring platform is te zien dat de omvormer de batterij ontlaadt. De energie ontlaad grafiek laat 11Wh verbruik zien. De vermogens ontlaad grafiek laat echter 0 W zien. De energie status van de batterij blijft op het ingestelde nivo staan om vervolgens op een gegeven moment ineens naar 0% te zakken.

Ik heb dit issue direct na de eerste keer dat ik het constateerde, gemeld bij de installateur maar die kon het niet verklaren en heeft een case aangemaakt bij Solaredge. Het issue treed nu om de paar dagen op en ik heb meerdere keren aan de installateur gemeld. Maar Solaredge komt niet met een verklaring en oplossing.
Volgens de installateur is de omvormer voorzien van de laatste firmware.

Ik heb diverse andere batterij modi geprobeerd, Time of Use, Handmatige controle maar ook hier onlading van de batterij en batterij vermogen plotseling naar 0%.

Ik had verwacht, en zo staat het ook omschreven bij het gebruik van de backup dat de batterij nimmer beneden dat nivo zou mogen ontladen. Ik begrijp dat de omvormer de batterij gebruikt om op spanning te blijven mocht het net uitvallen en er omgeschakeld moet worden naar de backup functie.
De omvormer zou daarom af en toe moeten omschakelen naar het net om de batterij weer op of net boven backup nivo op te laden.

Herkend iemand dit issue en heeft er een oplossing voor of moet ik maar afwachten of Solaredge met de oplossing komt?
Zijn er instellingen in de omvormer die dit gedrag kunnen verklaren?
Alle informatie is welkom.[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem. Loopt ook een case bij Solaredge via de installateur.

Ik kan zelfs de backup threshold zelf niet meer instellen (optie verdwenen uit de app, en zover ik weet zat het nooit in het webportaal).

Ik kan wel kiezen voor de "instellingen van de installateur", maar die werken ook niet. Hij ontlaad gewoon tot 0%. De installateur heeft de instellingen opnieuw gepusht, mij opnieuw aangemeld als klant en alles is opnieuw opgestart. Helaas blijft het systeem, toch ontladen tot 0%. Dit is nu ongeveer sinds een week.

De installateur gaf aan dat dit niet normaal was en heeft dus een case geopend bij SolarEdge, mogelijk een software/update issue.

Vervolgens zie ik ook in het webportaal, onder "omvormers >> details >> info"
CPU-Versie:4.24.9
Back-up woning:Niet gereed

[ Voor 12% gewijzigd door StraightOn.NL op 04-11-2025 16:42 ]

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:51
StraightOn.NL schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Loopt ook een case bij Solaredge via de installateur.

Ik zal mijn details laten hier toevoegen. Had nog een paar andere dingen ontdekt in de 'huidige software' die mede het probleem veroorzaken. Ik vul het later aan. Nu geen tijd...
De vraag is hoe is de Reserve Back-up ingesteld en voor welke periode.
Bij mij staat deze op 5 % met Tijdsduur onbeperkt en de batterij wordt niet verder ontladen dan de ingestelde 5 %. Kijk eens hoe de tijdsduur is ingesteld bij Bach-up, mogelijk staat deze niet goed.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De SolarEdge One Pro EV Charger komt eraan! :-)
Ligt deze week bij de installateur.

[ Voor 28% gewijzigd door Miezie op 04-11-2025 16:36 ]

• StraightOn.NL
clodders schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:47:
[...]

Bij mij staat deze op 5 % met Tijdsduur onbeperkt en de batterij wordt niet verder ontladen dan de ingestelde 5 %. Kijk eens hoe de tijdsduur is ingesteld bij Bach-up, mogelijk staat deze niet goed.
Bij mij is die optie verdwenen in de app, en ook de instellingen in de app onder "Batterijmodus >> Instellingen installateur" worden niet nageleefd.

Ik heb hier in totaal (nog) maar 3 opties:
- Instelling zoals ingesteld door uw installateur (kan de settings niet inzien)
- Eigen gebruik maximaliseren (geen opties in deze setting om maximale ontlading aan te geven / reserve voor backup)
- Time of use (ook geen optie om maximale ontlading aan te geven / reserve voor backup)

Lijkt echt op een bug, mijn inziens, ook omdat het afgelopen maanden prima heeft gewerkt.
Instellingen van Installateur waren overigens vergelijkbaar met "Eigen gebruik maximaliseren", met dus een reserve voor backup, 15% in mijn geval.

[ Voor 12% gewijzigd door StraightOn.NL op 04-11-2025 16:48 ]

• janne_nl
clodders schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:47:
[...]

Is 5% niet erg weinig? Zelfs bij 23kWh is dat net meer dan 1kWh. Of heb je zo'n grote accu capaciteit.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Remkeau schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:38:
[...]

Je kan nog even de weerstand meten van de plus en min op de omvormer zonder string; als die laag is weet je zeker dat je omvormer kapot is, maar eigenlijk is het al wel duidelijk ja.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:02
Miezie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:36:
Mooi dat de Charger dan toch eerder beschikbaar komt.
Ik heb afgelopen week nog met mijn installateur contact hierover gehad, en mij werd verteld dat het januari of eerder februari 2026 zou worden voor de uitlevering?
En een richtprijs hadden ze ook niet, terwijl je al wel enkele prijzen op internet tegenkomt, varierend tussen een (groothandel prijzen?) 800 tot 1000 Euro exclusief BTW, en zonder montage.
Heb je al wel een richt, of beter montage prijs?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

dinandus schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:34:
[...]

Mooi dat de Charger dan toch eerder beschikbaar komt.
Ik heb afgelopen week nog met mijn installateur contact hierover gehad, en mij werd verteld dat het januari of eerder februari 2026 zou worden voor de uitlevering?
En een richtprijs hadden ze ook niet, terwijl je al wel enkele prijzen op internet tegenkomt, varierend tussen een (groothandel prijzen?) 800 tot 1000 Euro exclusief BTW, en zonder montage.
Heb je al wel een richt, of beter montage prijs?
Rond de 2k voor alles. En volgende week weet ik precies wat ik ook alweer onder alles had afgesproken.

Ben nog gewijzigd naar de pro in het proces. Blij mee, want met de upgrades van de marketing op de site van SolarEdge blijkt die ook gereed voor V2x terwijl ik alleen de plug and charge had verwacht.

• Remkeau
teacher schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:53:
[...]

Je kan nog even de weerstand meten van de plus en min op de omvormer zonder string; als die laag is weet je zeker dat je omvormer kapot is, maar eigenlijk is het al wel duidelijk ja.
Ik heb dit nu net geprobeerd te meten (met de DC schakelaar uit), maar de weerstand van de omvormer zwiept continu op en neer van >2 megaohm, daalt dan weer richting de 200.000, daarna valt het nog verder terug en word negatief (dan staat er ook een laag voltage op). Willekeurig schiet het daarna weer omhoog naar >meetbaar. 8)7
Geen idee wat we verstaan onder een lage weerstand, maar ik neem aan dat dit gedrag sowieso niet normaal is. Aanvraag voor support bij solaredge staat in ieder geval weer uit, zullen zien hoe snel het gaat.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit klinkt als een paar condensatoren die klaar zijn, maar dit is idd wel duidelijk. Gelukkig zijn de echt zonnige dagen voorbij en heeft solaredge goede garantievoorwaarden.

• Leonp
Ronald schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:00:

Ronald, dank voor de reactie,
Ik ben vooralsnog niet van plan met een accu te gaan werken maar wil me wel voorbereiden op 2027. Zoals ik nu in de wedstrijd zit wil ik geen kosten betalen in welke vorm dan ook voor terugleveren. Dus de vraag, kan ik met mijn solaredge omvormers i.c.m. een Inline meter 0 kW terugleveren. Jou opmerking om de 1-fase panelen toe te voegen aan de 3-fase installatie op een grotere omvormer moet ik bezien en is afhankelijk van bovenstaande vraag.

• StraightOn.NL
StraightOn.NL schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:47:
[...]

Bij mij is die optie verdwenen in de app, en ook de instellingen in de app onder "Batterijmodus >> Instellingen installateur" worden niet nageleefd.

Ik heb hier in totaal (nog) maar 3 opties:
- Instelling zoals ingesteld door uw installateur (kan de settings niet inzien)
- Eigen gebruik maximaliseren (geen opties in deze setting om maximale ontlading aan te geven / reserve voor backup)
- Time of use (ook geen optie om maximale ontlading aan te geven / reserve voor backup)

Lijkt echt op een bug, mijn inziens, ook omdat het afgelopen maanden prima heeft gewerkt.
Instellingen van Installateur waren overigens vergelijkbaar met "Eigen gebruik maximaliseren", met dus een reserve voor backup, 15% in mijn geval.
Probleem is opgelost. Software issue/instelling iets wat met een update kapot is gegaan. Ik hoop dat ik nog hoor wat het exact was, ter leere ende vermaeck.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Leonp schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:01:
Ik ben vooralsnog niet van plan met een accu te gaan werken maar wil me wel voorbereiden op 2027. Zoals ik nu in de wedstrijd zit wil ik geen kosten betalen in welke vorm dan ook voor terugleveren. Dus de vraag, kan ik met mijn solaredge omvormers i.c.m. een Inline meter 0 kW terugleveren.
Helaas niet helemaal nul. Als je de inline meter als import/export meter hebt aangesloten, dan kun je het maximale exportvermogen op nul zetten. Maar door de reactietijd van het regelmechanisme zal er regelmatig toch nog een beetje energie worden teruggeleverd. Dat is niet te voorkomen.

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-11 06:50
Weet iemand wat de witte gaten zijn alsof er niets gebeurd? Solar Edge support had op afstand mijn batterijen opnieuw laten selftesten omdat ik soms een melding kreeg van module mismatch maar het werkte wel non-stop. Na hun actie zie ik de laatste dagen iedere keer witte gaten in de avond rond 21:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nioazufl4KVqtubAenO4FvOVpFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUNLSVQD12oKGa4r7LQnEH9S.jpg?f=fotoalbum_large

Het is letterlijk nu iedere avond precies vanaf 21:00 t/m 21:30. Vaag toch? Hebben ze een soort van taak toegevoegd ergens? Het is de batterij in ieder geval waarvan een half uur geen productie is.

[ Voor 13% gewijzigd door Draconian op 07-11-2025 06:55 ]

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Miezie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:36:
Zou mooi zijn! Bij ons is hij bevestigd voor januari 2026. Nog geen bericht ontvangen dat hij eerder komt.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

silvester6 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:30:
[...]

Zou mooi zijn! Bij ons is hij bevestigd voor januari 2026. Nog geen bericht ontvangen dat hij eerder komt.
Maandag wordt ie hier opgehangen. 👌

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
pics or it didn't happen!!!

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:21
Ik heb de SE One EV lader al een maand hangen, is niet de pro, was niet nodig.
Prima apparaat, volgt de instellingen goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXE0EJLrBo_-GAq1m0GZi-r1l-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYkqA3xnkEDyDvci8cnzBd2i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWimz4Bl2lWjhhIieNlglNcHSiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqkHWXeMX3vuOC3hfUjGM1WU.jpg?f=fotoalbum_large

68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij

• churchlane
Wel grote vraagtekens bij het volgende:
In de app is PRODUCTIE VANDAAG toch realtime?
En in LAY OUT is toch ook alles realtime? Dus ook de P(ac) van de inverter die je kunt aflezen onder "algemeen"?
Wat mij opvalt is dat de P(ac) op de lay out niet overeenkomt met de actuele opbrengst op de productie vandaag pagina.
Ik heb in het systeem 2 inverters opgenomen. De P(ac)'s van de beide inverters bij elkaar opgeteld komt ook nooit overeen met de actuele opbrengst op de productie vandaag pagina.
Het kan natuurlijk zijn dat er toch ergens een delay in de weergave zit, maar dat zou bij realtime toch niet zo horen?
Opvallender is zelfs dat een van de inverters (dat is de inverter waar de batterijen op aangesloten zitten) vaak STATUS OMVORMER UIT en dus P(ac) =0 aangeeft, zie foto's.
Is dat bij meer mensen het geval? Kan dit een fout in de inline meter zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1wglZ3o33eYPm1nmmzpzQGhcOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4hq3LtCiCFdLw0siLjp3wLpP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WStuTIIOvvsOCprvgUhZavdBaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/STKvjv9HBKcddeapDxRPvepb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaC4CoN8qSzIOJ5Rd0ZshIQEnu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9A4aqcdAUXCusBYhysom2plG.png?f=fotoalbum_large

68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

churchlane schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:17:
Ik heb de SE One EV lader al een maand hangen, is niet de pro, was niet nodig.
Prima apparaat, volgt de instellingen goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, ik heb de bestelling aangepast ivm iso15118 en mid. Anders was ie er ook al :)

• janne_nl
De getallen in de ap zijn niet helemaal realtime. Modbus is echt wel veeeel sneller, met name bij de produktie omdat die berekend wordt, die komt niet rechtstreeks uit de omvormer. Beetje aangenomen dat ook Solaredge afhankelijk is van de modbusdata.

• Draconian
Ik ben een stukje verder gekomen waar het nu aan kan liggen. SE support kwam ook niet verder nog dus volgende week afwachten. Maar iedere avond om precies 20:45 gaat mijn hybride Home omvormer herstarten. Het hele proces duurt 45 minuten en dan pas weer online. SE support had de battery selftest uitgevoerd en dat is iedere keer succesvol. Zelf ook nog gisteren gedaan en zonder fouten. Maar toch sinds de laatste week iedere avond om precies 20:45 een herstart van de omvormer. Toevallig net de omvormer staan filmen tijdens de reboot wat het nu kon zijn dat ik ineens gaten had in mijn monitoring van 20:45 t/m 21:27.

Na de herstart komt er fout 3x116: SolarEdge LV Battery module mismatch in beeld als ik erop inlog. Totaal heb ik 3 batterijen van SE. Ik begon met 2 batterijen en na 2 weken is de derde erbij gekomen. Maar het werkte zonder fouten. Pas sinds een week is dit gezeik gaande.

Tips wat het kan zijn?

• janne_nl
Hier eigenlijk hetzelfde. Sinds een paar weken 3 batterijen en regelmatig een dip in de communicatie met de batterij. Vandaag om 2045 zo te zien. Maar meestal rond die tijd.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

KEBA was het rebranded merk van de home laders, dit kwam ik vandaag tegen: https://nexblue.com/nl-nl

• churchlane
SE ONE ev lader is inderdaad een ge-rebrand NexBlue product.
Mij is verteld dat er softwarematig een schil omheen is gelegd, zodat de lader datgene doet wat in de SE folder staat. Geen idee of dit overeenkomt met de NexBlue specs.
Een zelf aangeschafte NexBlue kan niet zomaar worden opgenomen in je SE environment/mySolarEdge. (mogelijk wel met SE One controller)

• churchlane
janne_nl schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:43:
De getallen in de ap zijn niet helemaal realtime. Modbus is echt wel veeeel sneller, met name bij de produktie omdat die berekend wordt, die komt niet rechtstreeks uit de omvormer. Beetje aangenomen dat ook Solaredge afhankelijk is van de modbusdata.
Hier is alles al modbus aangesloten, SE Home network kreeg de installateur niet aan de praat, zelfs niet met meerdere repeaters (load controllers geprobeerd als tussen stations). Dus is er toen gegraven en 70mtr kabel buitenom aangelegd.......

Dus, de info in de app is niet realtime? Maar dan vraag ik mij af wat ik dan aan de app heb. Je kunt er dan niet op sturen. En dan bedoel ik dat dat ook met Home Assistant eigenlijk werken met niet btrouwbare gegevens is.
Is vooral lastig als je meerdere grotere verbruikers in huis hebt, waarop je je elektriciteit wilt managen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVMQ5qWVnY0acY1myphzoNvaYfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzg1SeJ138RwKEOLvuUscbi9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kdAuYxEtuvonDya6CoBo9mvMfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9O9DkNc2JZyj5PdsBgneBbG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door churchlane op 09-11-2025 09:34 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

churchlane schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:27:
[...]

Hier is alles al modbus aangesloten, SE Home network kreeg de installateur niet aan de praat, zelfs niet met meerdere repeaters (load controllers geprobeerd als tussen stations). Dus is er toen gegraven en 70mtr kabel buitenom aangelegd.......

Dus, de info in de app is niet realtime? Maar dan vraag ik mij af wat ik dan aan de app heb. Je kunt er dan niet op sturen. En dan bedoel ik dat dat ook met Home Assistant eigenlijk werken met niet btrouwbare gegevens is.
Is vooral lastig als je meerdere grotere verbruikers in huis hebt, waarop je je elektriciteit wilt managen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SolarEdge stuurt ook niet realtime voor je als je het laat plannen. De software maakt een plan een dag vooruit.

Je kan lokaal met modbus realtime alles zien.

Met grootverbruikers sturen is typisch iets wat een dag vooruit prima gaat.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

churchlane schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:21:
SE ONE ev lader is inderdaad een ge-rebrand NexBlue product.
Mij is verteld dat er softwarematig een schil omheen is gelegd, zodat de lader datgene doet wat in de SE folder staat. Geen idee of dit overeenkomt met de NexBlue specs.
Een zelf aangeschafte NexBlue kan niet zomaar worden opgenomen in je SE environment/mySolarEdge. (mogelijk wel met SE One controller)
Van wat ik gelezen heb komt het goed overeen. Maar waar het handig voor is om te weten is misschien met integraties met derden, dat je dan de nexblue handleidingen kan volgen, bijvoorbeeld met een backoffice. Enfin: ga er achter komen, morgen is het ding er.

• churchlane
Miezie schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:47:
[...]

SolarEdge stuurt ook niet realtime voor je als je het laat plannen. De software maakt een plan een dag vooruit.

Je kan lokaal met modbus realtime alles zien.

Met grootverbruikers sturen is typisch iets wat een dag vooruit prima gaat.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met SE laten plannen. Zoals ik het begrijp is er niets aan de hand zolang je verbruik constant is. Zodra een grote verbruiker willekeurig aan gaat (denk aan luchtbehandelingskast die op luchtvochtigheid reageert of een grote warmtepomp die niet op een schema staat of een oeven en een kookplaat) gaat het mis en stopt als eerste de oplader er mee. Om vervolgens weer langzaam op te starten. Sommige verbruikers zijn simpelweg niet te plannen. Daardoor wordt er op basis van de realtime data vaak geschakeld door het SE systeem. Geen dag is hetzelfde. Met als gevolg dat er geen constante data is voor een planning een dag vooruit.
Lijkt er zo op dat ik zelf de boel moet managen en dus rekening moet houden met wat ik wel en niet aan zet. Alternatief is natuurlijk verzwaren naar 3x50A of 3x60A, maar dat wil ik graag voorkomen.

Omdat SE alles wel als realtime verkoopt, had ik de hoop dat ik daar iets meer mee zou kunnen.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

churchlane schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:19:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met SE laten plannen. Zoals ik het begrijp is er niets aan de hand zolang je verbruik constant is. Zodra een grote verbruiker willekeurig aan gaat (denk aan luchtbehandelingskast die op luchtvochtigheid reageert of een grote warmtepomp die niet op een schema staat of een oeven en een kookplaat) gaat het mis en stopt als eerste de oplader er mee. Om vervolgens weer langzaam op te starten. Sommige verbruikers zijn simpelweg niet te plannen. Daardoor wordt er op basis van de realtime data vaak geschakeld door het SE systeem. Geen dag is hetzelfde. Met als gevolg dat er geen constante data is voor een planning een dag vooruit.
Lijkt er zo op dat ik zelf de boel moet managen en dus rekening moet houden met wat ik wel en niet aan zet. Alternatief is natuurlijk verzwaren naar 3x50A of 3x60A, maar dat wil ik graag voorkomen.

Omdat SE alles wel als realtime verkoopt, had ik de hoop dat ik daar iets meer mee zou kunnen.
Dan begrijpen we elkaar niet helemaal denk ik.

Hoe ziet je use case eruit? En welke hardware draait er?

• THM0
churchlane schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:19:
[...]

Het ‘schema’ is van toepasing op dynamische tarieven, dat wordt vooraf bepaald icm verwachte PV opbrengst. Dan weet je de kosten van afname en teruglevering gedurende de dag en kan SE bijv voor je bepalen hoe je het beste de accu in kunt zetten en op welke uren bijv naar zero export gestreefd moet worden omdat teruglevering geld kost.

Het systeem past daarnaast inderdaad nagenoeg realtime in huis dingen aan adhv belasting. Dat gebeurt helemaal lokaal.

Zo werkt het met de accu ook, de omvormer leest de Inline meter uit en bepaalt dan wat de accu moet doen en stuurt de accu direct zo aan. De lader werkt ook zo.
En de telemetrie wordt dan op enig moment ook naar de cloud gestuurd maar heeft niets met de directe sturing te maken.

Trek maar eens de internet lijn eruit en kijk wat er gebeurt.

• Draconian
janne_nl schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:03:
Hier eigenlijk hetzelfde. Sinds een paar weken 3 batterijen en regelmatig een dip in de communicatie met de batterij. Vandaag om 2045 zo te zien. Maar meestal rond die tijd.
Ik lees heel veel problemen hierover dat de hervormer ineens gaat herstarten vanwege de 3x116 fout. In de groep van SE gebruikers wereldwijd. Nu ben ik weer wat verder gekomen omdat support Solar Edge echt ruk is. Ik ben wat meer gaan spitten in mijn systeem waarom de hybride omvormer de laatste week iedere avond ineens gaat herstarten om 20:45. Nu heb ik 3 batterijen. 3 x SolarEdge Home Batterij 4.6kWh.

Maar ik was er eerst met 2 begonnen. Deze kregen netjes een firmware update. 2 weken later een derde erbij gekocht maar deze kreeg geen update vreemd genoeg. Maar er waren geen mankementen totdat SE support iets heeft gedaan in mijn systeem waardoor de herstarts zijn begonnen. De vraag is wat? Volgens de ticket alleen een selftest.

Net weer even ingelogd en merk dat 1 batterij module een oudere BMS heeft. Kan dat problemen veroorzaken? Vraag aan alle Tweakers. Hoe krijg ik deze ene batterij ook naar de nieuwe versie?
Net opgezocht dat zoiets absoluut problemen kan geven als 1 batterij een oude BMS draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGJWfXAoBED1HONn-7_HReEnUiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnhVc5ahCnythtlwDYT5JdKV.jpg?f=fotoalbum_large

Mixing home batteries with different BMS versions can lead to imbalances, safety issues, and system failure because of incompatible communication protocols, different charging/discharging characteristics, and varying control schemes. Problems include incorrect charge levels, unexpected shutdowns, and a complete inability to charge or discharge the system.

Update:
SE support is er nu mee bezig en wordt doorgestuurd naar de afdeling senior technische team. Firmware pushen naar deze ene batterij met een oudere BMS was mislukt.

Voor andere Tweakers. Als je later een extra batterij toevoegt maar deze heeft een andere BMS versie dan gaat zoiets problemen geven. Goed op letten dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Draconian op 10-11-2025 10:35 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De pro charger ligt hier op tafel, maar morgen de foto’s… de 5x6mm2 door de buis trekken kostte wat werk. Man man man…

(5x6mm2 omdat ik dat op een of andere manier in mijn hoofd had, want 22kW, het gaat alleen nooit 22kW laden worden op 3x25A, maar goed... wel lekker weinig verlies en voor V2x helemaal een prettige gedachte... maar je bent dan wel best lang bezig in een pijp met bochten die hemelsbreed maar 5m oid is terwijl er toch echt een meter of 15 nodig was... echt die bouw is intrigerend)

[ Voor 61% gewijzigd door Miezie op 10-11-2025 21:45 ]

• churchlane
Miezie schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:11:
De pro charger ligt hier op tafel, maar morgen de foto’s… de 5x6mm2 door de buis trekken kostte wat werk. Man man man…

(5x6mm2 omdat ik dat op een of andere manier in mijn hoofd had, want 22kW, het gaat alleen nooit 22kW laden worden op 3x25A, maar goed... wel lekker weinig verlies en voor V2x helemaal een prettige gedachte... maar je bent dan wel best lang bezig in een pijp met bochten die hemelsbreed maar 5m oid is terwijl er toch echt een meter of 15 nodig was... echt die bouw is intrigerend)
Chapeau, 5x6mm2 valt nooit mee...!!
Ben benieuwd naar je bevindingen bij gebruik van de lader. Ik denk dat de echte voordelen van de lader pas bij zonniger dagen duidelijk zullen worden. 22kWh ga je niet halen met 3x25A, mogelijk kun je,als je ook thuisaccu's hebt, de capaciteit van de lader wat verhogen op echt zonnige dagen. Ik heb m een keer op 20A gezet, dan laadt ie met 14kWh, tot er een warmtepomp aan gaat of er een kookplaat. Dan stopt het laden volledig en gaat de lader eerst eens even bekijken wat de beschikbare stroom wordt. Dat is niet echt load balancing gedrag wat ik gewend was met de vorige lader (Zaptec Pro). Die schakelde gewoon wat terug, desnoods naar 1 fase. Maar bleef wel laden.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

churchlane schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:15:
[...]

Chapeau, 5x6mm2 valt nooit mee...!!
Ben benieuwd naar je bevindingen bij gebruik van de lader. Ik denk dat de echte voordelen van de lader pas bij zonniger dagen duidelijk zullen worden. 22kWh ga je niet halen met 3x25A, mogelijk kun je,als je ook thuisaccu's hebt, de capaciteit van de lader wat verhogen op echt zonnige dagen. Ik heb m een keer op 20A gezet, dan laadt ie met 14kWh, tot er een warmtepomp aan gaat of er een kookplaat. Dan stopt het laden volledig en gaat de lader eerst eens even bekijken wat de beschikbare stroom wordt. Dat is niet echt load balancing gedrag wat ik gewend was met de vorige lader (Zaptec Pro). Die schakelde gewoon wat terug, desnoods naar 1 fase. Maar bleef wel laden.
We gaan het meemaken, SolarEdge ken ik wel als een safety first merk qua belasten eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PADMsJJf4t7bMLg9nwZNBw5yIF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqWc31lTUkObZzs60Xq22fxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQUR1xw8BVePlB4X-_etBzQHIWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlXwQJdbcmdz9kbghHjpYSt0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_iq-_CN80lKNwZ6DCZl43ssbqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrXTml7AWHk17u9n6ew0Ej5H.jpg?f=fotoalbum_large

• dinandus
@Miezie Je hebt toch voor de Pro versie gekozen, die heeft toch een LED uit lees scherm?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

dinandus schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:30:
@Miezie Je hebt toch voor de Pro versie gekozen, die heeft toch een LED uit lees scherm?
Dat is dat kleine zwarte vlakje op links ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Strak ding!

• THM0
Weet iemand of de Nexis omvormers wellicht met commercial optimizers gaan werken? Bekenden willen een accu maar hebben P801 optimizers op het dak van hun woning liggen (en zo groot is de installatie niet met 34 panelen..)...

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 12-11-2025 12:15 ]

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-11 18:25
@THM0
Wat men al vindt in de Nexis 3 fasige omvormer in volgende vermogens komt 13, 15, 17 of 20kVa.
Stringspanning 750volt.
Maar met welke optimizers deze kan werken is nog niets van te vinden.
Ik denk dat deze met dezelfde optimizers gaat werken als nu met de se..k omvormers die deze gaat vervangen,

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLqjGWBnJ2JMexNgMuUaQjgFfgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyRsB85bA094SCdU9ro90UrE.jpg?f=fotoalbum_large
Nu met voldt vaste kabel en mount. Zo, einde diashow.

TAP Electric werkt ook via OCPP.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
THM0 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:15:
Weet iemand of de Nexis omvormers wellicht met commercial optimizers gaan werken? Bekenden willen een accu maar hebben P801 optimizers op het dak van hun woning liggen (en zo groot is de installatie niet met 34 panelen..)...
SE night mode podcast behandelt in deze podcast de specs van de Nexis oplossing.
volgens mij kunnen er nog best oude optimizers gebruikt worden. Maar zoals ik het nu zie en begrijp, moet er echt veel aangepast worden voor Europa en zit daar voor ons wss extra wachttijd. Ook maar afwachten hoe de Single SKU hier gaat werken met 3-fase. Want wij hebben in Europa op een dr
3-fase aansluiting nog gewoon Se4k's en Se5k's om de opwek over de fasen te verdelen. Wel gek als straks pas vanaf 13,4kW op een 3-fase aansluiting mogelijk is, als dat de instapsetting is voor die bepaalde SKU.

Hieronder een post van niet te lang geleden over de Nexis's
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:44:[/b]
[...]

Interessant filmpje. De besproken omvormer is de 1-fase Nexis voor de Noord-Amerikaanse markt (UNX13000T-US00UCYN4, link). Die is commercieel leverbaar in 7 configuraties van 3,8 kW tot 13 kW.

De datasheet die ik linkte is voor een Europees/internationaal 3-fase model van 13 kW tot 20 kW (NX20K-RW000CYN4). Ik ga er van uit dat er ook nog een kleiner model komt met een range van 5 kW tot 10 kW (of 12 kW) en ook een Europees/internationaal 1-fase model. Wat ik jammer vind, is dat de 3-fase Nexis niet stackable is. Dat zal denk ik te maken hebben met de hoge DC-spanning (750V).

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-11 18:25
@jurgen purgen
De podcast die je vernoemt is voor de Amerikaanse markt.
In Europa zijn er andere eisen , modellen,ook de specificaties zijn verschillend enz.

• jurgen purgen
  • Nu online
Browny schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:25:
@jurgen purgen
De podcast die je vernoemt is voor de Amerikaanse markt.
In Europa zijn er andere eisen , modellen,ook de specificaties zijn verschillend enz.
Het was ook ter info omdat, zoals je in de podcast had kunnen horen, het allemaal nog niet klaar is. Niet voor de Amerikaanse markt en niet eens bekend of en hoe wij die hier gaan krijgen. Een voorbeeld is de benodigde IslanDER. Die meters hebben wij hier niet en t schijn complexer te zijn dan de Inline Meter. Het zou een manier zijn om de installatie van HBUI te voorkomen.

We wachten allen met smart op de datasheets om keuzes te maken richting de toekomst

• janne_nl
Dat is niet wat ik vind als ik wat google. Die IslanDER zou er vooral voor zorgen dat de omvormer niet door overbelasting uitvalt indien in eiland bedrijf, naast wat andere handigheidjes, die eilandbedrijf stabieler maakt. De HBUI is dan nog steeds nodig, immers je zult je huis fysiek los moeten koppelen van het grid.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Misschien is het goed om niks te baseren op de Amerikaanse markt voor nu. De producten die daar uitgebracht worden zijn anders dan Europa en Australië.
Een BUI zal hier altijd nodig zijn door de eis van fysiek scheiden en dat doe je met een analoge schakelaar.

• jurgen purgen
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:13:
Dat is niet wat ik vind als ik wat google. Die IslanDER zou er vooral voor zorgen dat de omvormer niet door overbelasting uitvalt indien in eiland bedrijf, naast wat andere handigheidjes, die eilandbedrijf stabieler maakt. De HBUI is dan nog steeds nodig, immers je zult je huis fysiek los moeten koppelen van het grid.
weer een podcast
vanaf 10:30 legt hij uit dat de IslanDER de installatie van HBUI onnodig maakt.
Toegegeven dat zoals het daar aangesloten wordt, niet de manier is zoals wij dat hier doen en daarom zei ik ook dat ik afwacht op hoe ze dat voor Europa gaan oplossen.
Ook al gebruiken ze daar andere systemen, alle info is info.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De IslanDER is de BUI. Voor elektrische installaties met een (in de VS) gestandaardiseerde meter socket is de installatie een kwestie van de meter uit de socket, de IslanDER in de socket en tenslotte de meter in de IslanDER (zie bv. hier, de IslandDER wordt voor SolarEdge gemaakt door ConnectDER). Elektrisch gezien zal de IslanDER tussen de klemmen richting het huis en de meter zitten.

Met de IslanDER wordt het hele pakket (socket, IslanDER, meter) uiteraard een stuk dikker, maar dat is in de VS geen probleem omdat daar de meter in het algemeen buitenshuis zit.

• dinandus
Iemand een idee of er afgelopen nacht mogelijk een systeem bij Solar Edge eruit lag?
Ik mis namelijk sinds gisteravond rond 20.30 tot vanochtend cirka 5.00 uur alle gegevens in zowel de app als ook in de online omgeving. Had gisteravond laat al gemerkt dat de omvormer eruit lag, alle drie controlelampjes, groen, blauw en rood, branden.
Verder was de accu ook de internet verbinding kwijt, bleef blauw knipperen.
In de app gekeken, en de omvormer stond op "fout" melding.
Gelukkig was vanmorgen alles weer werkend.
Zou de missende info later nog terug gezet worden?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:24
Ik heb niks gemerkt... in mijn ervaring komt het wel voor dat missende gegevens later alsnog worden toegevoegd. Mijn WiFi klapt er wel eens uit (hangt op het randje van ontvangst) en dan heb ik ook geen opwekgegevens. Volgende dag is dat weer goedgemaakt.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:12

Smoke

Maverick Reploid

Ik vermoed eerder dat de omvormer is vastgelopen op basis van die LED status, aangezien die overeenkomt met een startende omvormer. In dat geval is er geen data die hersteld kan worden. Als er een echt "gat" in de data zit is dit het meest waarschijnlijke want bij onderbreking van de verbinding wordt de oudste data als eerste teruggezet.

• janne_nl
Ik heb meerdere dagen een klein gat in met name de accu lijn, maar als dat wat groter is ook in de opwek/produktie grafiek. Om 2100uur normaal, dat wordt ook niet gecorrigeerd.

Als ik er aan denk vanavond eens voor de omvormer gaan liggen rond die tijd ;-)

Het lijkt een beetje alsof het begonnen is na de toevoeging van de extra accu (en BUI) en 2.24.9 geïnstalleerd is,

• Frank0378
Wordt de DC spanning in de omvormer omgezet naar AC of blijft dat DC voordat het naar de thuisbatterij gaat (48V batterij) dit ivm met de roundtrip efficiency?

• janne_nl
Blijft DC tot in de batterij, dat is efficienter dan DC-AC-DC-AC

• Frank0378
Wat zijn jullie ervaringen met de software/app met betrekking tot het instellen van het laden en ontladen en eventueel AI gestuurd?

• janne_nl
Ik gebruik eigenlijk alleen AI gestuurd. Met de 'goede' dynamische tarieven en kosten ingesteld werkt het redelijk. Duurzaamheid staat hoger dan geld in de AI, dat dan weer wel. Maar de accu wordt bij lage tarieven volgeladen en bij hogere leeg, tenzij de prijs niet heel hoog is en het normale gebruik is wel hoog (denk aan een airco/warmtepomp)

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11 21:55
Kreeg vandaag een mail van Solaredge dat ze een probleem hebben geconstateerd met de omvormer.

Geopend Impact Status Component Beschrijving
14/11/2025 15:26 4 OPEN Inverter 1 Omvormer - Productieprobleem gevonden
14/11/2025 09:46 1 OPEN Inverter 1 Omvormer produceert niet Energielimietmodus
14/11/2025 14:51 4 OPEN Inverter 1 De omvormer heeft DC-lekstroom naar aarde gedetecteerd.

iemand dit ook wel eens gehad?
Installateur is failliet, dus ik zou dan eerst opzoek moeten gaan naar een andere leverancier.

Ik kan zelf geen fouten zien in de SolarEdge Portal.
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.