Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

churchlane schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Vraagje off-topic....

Heb je wel een "off-grid" functionaliteit op je Balans Batterij systeem? En hoe bevalt je de combinatie SE en Balans Batterij? Laadt je de Balans Batterij wel met je SE pv? Ik neem aan dat je pv met een SE inverter je gehele huissysteem van elektra voorziet, maar gaat overtollige pv wel in je Balans Batterij?
Misschien moeten we dit even in een pm belichten?
Net met Balans gesproken. Volgens instalatie monteur: SolarEdge op de GEN poort van Deye werkt. SolarEdge op de LOAD (via huisnetwerk) (bij Offgrid) werkt ook, maar vertraagd (SolarEdge schakelt pas later in, en eerder weer uit).

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:12
Ze zijn bij SolarEdge aan het proberen de communicatie met andere systemen via OCPI in orde te brengen (ipv OCPP). Dit zou dan leiden dat de SE charger EV PRO communiceert met SE ONE via OCPP. En dat SE ONE communiceert met backoffices en bvb LMS netwerk via OCPI. Thans, als en wanneer ze dit rond krijgen.

De OCPP is nu in ieder geval al bruikbaar zijn met andere backoffice's maar dan valt de lader effectief buiten het ecosysteem van SE ONE (dus geen laden gebaseerd op overschot zonneproductie edm). Oftwel gebruiken in SE ONE maar dan zonder backoffice. - Daar hebben ze me alvast in gerustgesteld.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:28

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Antares schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:57:
Ze zijn bij SolarEdge aan het proberen de communicatie met andere systemen via OCPI in orde te brengen (ipv OCPP). Dit zou dan leiden dat de SE charger EV PRO communiceert met SE ONE via OCPP. En dat SE ONE communiceert met backoffices en bvb LMS netwerk via OCPI. Thans, als en wanneer ze dit rond krijgen.

De OCPP is nu in ieder geval al bruikbaar zijn met andere backoffice's maar dan valt de lader effectief buiten het ecosysteem van SE ONE (dus geen laden gebaseerd op overschot zonneproductie edm). Oftwel gebruiken in SE ONE maar dan zonder backoffice. - Daar hebben ze me alvast in gerustgesteld.
Dan kan je het met een gerust hart kopen. Dit is “de oplossing”.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:24
Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Net met Balans gesproken. Volgens instalatie monteur: SolarEdge op de GEN poort van Deye werkt. SolarEdge op de LOAD (via huisnetwerk) (bij Offgrid) werkt ook, maar vertraagd (SolarEdge schakelt pas later in, en eerder weer uit).
Later inschakelen als in; als ie off grid gaat dan duurt het even voordat je SolarEdge weer opkomt na uitvallen? Wat bedoel je dan met eerder uitschakelen?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Later inschakelen als in; als ie off grid gaat dan duurt het even voordat je SolarEdge weer opkomt na uitvallen? Wat bedoel je dan met eerder uitschakelen?
Precies dat, na offgrid duurt het even en eind van de dag zal hij eerder afschakelen op basis van te weinig productie.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:25
Miezie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Gezien je de accu al op 1 fase hebt: lekker zo laten.
Dank je voor je advies. Wat is je belangrijkste overweging om het bij de bestaande 1 F kast te laten?

Ik ben ook nog druk aan het twijfelen, de offertes zijn nog niet binnen.

De 9,7 kWh 400 Volt accu levert maar tot een 5000 Watt uitgangsvermogen, maar wel tot een 14,3 A stroom uitvoer. Dit alles op de 1 Fase kast. Natuurlijk is ook de inline meter aanwezig, de 1 fase uitvoering. Hiermee kun je tot cirka 8000 Watt tegelijkertijd maximaal verbruiken, voor de zekeringen eruit vliegen?

Laden op eigen zon productie kun je al doen bij een overschot van 1,4 kWh, zeg maar 6 A.

Op zich heb ik geen haast met het laden van de EV, een in bestelling staande Inster Cross. De EV One Pro kan op zich prima op de 1 fase laden, liefst natuurlijk maximaal eigen zon energie.

Ook speelt natuurlijk de al liggende bedrading naar de kelderbox nog een rol voor een eventuele keuze en of aanpassing van de 1 of naar 3 fase ombouw denk ik zelf. Er is een 5 aderige 2,5mm2 bedrading, aangesloten op een eigen zekering van 20 A in de bestaande 1 F meterkast. Hier lees je dat toch normaliter gauw minimaal 4mm2 wordt aanbevolen, echter het betreft een 25 meter, dus die wil ik eigenlijk ook helemaal niet vernieuwen.

Nu zit ik te denken omdat het niet de "meest geschikte bekabeling voor een EV laadbox is, eventueel om dan deze met een 2 Fase aansluiting zoals bij de kookgroepen vaak gebruikt wordt. Dan zou ik in principe dus van 3,6 naar 7,4 kWh laden kunnen schwitsen?

Voor de benodigde Load Balancing wil de EV installateur, nog een extra voorziening inbouwen, dat had ik al in een eerdere topic gemeld, weet nog niet de preciese aanduiding, die geef ik aan, als ik de offertes binnen heb.

Verder overweeg ik om de back up interface gelijk te laten installeren.

Ook gezien de spanning op het Enexis net toch vaak rond de 250 V aantikt. En normaliter moet dan de zon productie stil worden gelegd vanwege de veiligheid. Als het net er dan uitvliegt kan de back up in werking treden en alsnog verder zon productie verder draaien, dat en de auto, maar ook de accu verder wordt volgeladen.

Wat is je, en graag ook van anderen jullie visie op bovenstaande?

Ik hoop dat het binnen de SE topic kan blijven staan gezien mijn SE bestaande installatie. Anders graag door een beheerder naar een andere topic doorplaatsen.

Extra toegevoegde info mijn huisaansluiting op de 1 fase is een 1 x 35 A.

Er staat op de offerte een : "Slimme meter t.b.v. Load Balancing a 355 Euro. Na wat zoekwerk kom ik op een mogelijke :SE Home Load Controller: SE-SEM-DCS-R08-00. Ik kan ze nu ivm weekend niet bellen om nadere info, ga dat komende week zekers doen.

Nieuwe topic aangemaakt in het grote topic voor Elektra huisinstallaties part 3

[ Voor 6% gewijzigd door dinandus op 28-02-2026 18:50 . Reden: vraag uitgezet in het grote elektra huisinstallaties part 3 voor advies type ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:24
Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:57:
[...]

Precies dat, na offgrid duurt het even en eind van de dag zal hij eerder afschakelen op basis van te weinig productie.
Ah top, en je hebt geen Grid settings aangepast? Hoe lang duurt het voordat ie opnieuw opstart nadat off grid is ingegaan? Dan heb ik een idee als ik het eens ga testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 26-02-2026 20:26 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:23:
[...]

Ah top, en je hebt geen Grid settings aangepast? Hoe lang duurt het voordat ie opnieuw opstart nadat off grid is ingegaan? Dan heb ik een idee als ik het eens ga testen.
Ik heb het mondeling van de monteur. SolarEdge hangt aan de Load kant AC. Settings aanpassen van GEN/Load heeft geen zin, Balans reset die.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dinandus schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:40:
[...]

Dank je voor je advies. Wat is je belangrijkste overweging om het bij de bestaande 1 F kast te laten?

Ik ben ook nog druk aan het twijfelen, de offertes zijn nog niet binnen.

De 9,7 kWh 400 Volt accu levert maar tot een 5000 Watt uitgangsvermogen, maar wel tot een 14,3 A stroom uitvoer. Dit alles op de 1 Fase kast. Natuurlijk is ook de inline meter aanwezig, de 1 fase uitvoering. Hiermee kun je tot cirka 8000 Watt tegelijkertijd maximaal verbruiken, voor de zekeringen eruit vliegen?

Laden op eigen zon productie kun je al doen bij een overschot van 1,4 kWh, zeg maar 6 A.

Op zich heb ik geen haast met het laden van de EV, een in bestelling staande Inster Cross. De EV One Pro kan op zich prima op de 1 fase laden, liefst natuurlijk maximaal eigen zon energie.

Ook speelt natuurlijk de al liggende bedrading naar de kelderbox nog een rol voor een eventuele keuze en of aanpassing van de 1 of naar 3 fase ombouw denk ik zelf. Er is een 5 aderige 2,5mm2 bedrading, aangesloten op een eigen zekering van 20 A in de bestaande 1 F meterkast. Hier lees je dat toch normaliter gauw minimaal 4mm2 wordt aanbevolen, echter het betreft een 25 meter, dus die wil ik eigenlijk ook helemaal niet vernieuwen.

Nu zit ik te denken omdat het niet de "meest geschikte bekabeling voor een EV laadbox is, eventueel om dan deze met een 2 Fase aansluiting zoals bij de kookgroepen vaak gebruikt wordt. Dan zou ik in principe dus van 3,6 naar 7,4 kWh laden kunnen schwitsen?

Voor de benodigde Load Balancing wil de EV installateur, nog een extra voorziening inbouwen, dat had ik al in een eerdere topic gemeld, weet nog niet de preciese aanduiding, die geef ik aan, als ik de offertes binnen heb.

Verder overweeg ik om de back up interface gelijk te laten installeren.

Ook gezien de spanning op het Enexis net toch vaak rond de 250 V aantikt. En normaliter moet dan de zon productie stil worden gelegd vanwege de veiligheid. Als het net er dan uitvliegt kan de back up in werking treden en alsnog verder zon productie verder draaien, dat en de auto, maar ook de accu verder wordt volgeladen.

Wat is je, en graag ook van anderen jullie visie op bovenstaande?

Ik hoop dat het binnen de SE topic kan blijven staan gezien mijn SE bestaande installatie. Anders graag door een beheerder naar een andere topic doorplaatsen.
Wat ik zou doen op een 40A 1 fase aansluiting is de EV lader op 32A afzekeren en hier eventueel de bekabeling dikker voor de 25 meter die je moet overbruggen. Daar zijn normen voor die de installateur moet weten.
Niet naar 3 fase zou ik doen omdat je dan op 3 fase niks aan een accu en backup interface hebt als de accu voor 1 fase is.

Wat ik dus zou doen gezien je twijfel en de inline meter er al is:
Bekabeling naar EV lader op orde. 5 aderig voor 3 fase met 4mm2.
EV lader ophangen.
Zorgen dat je 7,4kW kan laden.
Backup interface op 1 fase.

Maar eigenlijk verdient je vraagstelling even een separaat topic.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dinandus schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:40:

2 fase over een 5 aderige kabel is bijna net zo'n zware belasting voor de kabel als 3 fase laden, doordat er bij 3 fase laden geen stroom door de N loopt.

16A door 2.5mm2 voor 25m is op zich prima binnen de specificaties/NEN.
Ga je een nieuwe kabel neerleggen, dan is het prijsverschil (~€2/m) niet dusdanig dat daarop bezuinigen echt zin heeft, veel laders zijn ook 22kW, zodat een 4mm2 kabel ook direct daarop is voorbereid. In jouw geval is die 2.5mm2 gewoon prima.
(Vergeet niet dat we hier op GoT ervan houden om te overengineren ;) )

O ja, vergeet ook niet dat het verlies bij het laden op lage snelheid hoger is, doordat de hele auto aanstaat. Dan moet je denken aan 300W/uur, ongeacht hoeveel je laad. Bij de minimale laadsnelheid ben je dan 20% van je energie kwijt.
Daarmee wordt de vergelijking om te bepalen wat de beste strategie is alleen maar complexer: misschien kun je beter bij een opkomende zon eerst de thuisbatterij laden en pas de auto starten als je een fatsoenlijke laadsnelheid gaat halen en die zelfs ondersteunen met de batterij.

Over de overgang naar 3 fase kan ik niks zinnigs zeggen. Ik ben zelf fan van 3 fase, maar je hebt al een flinke investering gedaan, die wil je uiteindelijk ook terugverdienen. Die afweging is lastig.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-03 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGG4WLL8CSCG5qTgf_kV7xEsydA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wbP3Y85MZ6HOkubXoftf2C2A.png?f=fotoalbum_large

Na vervanging van optimizer 6 en 7, heeft het een middag gewerkt. Maar nu bericht van mn nieuwe monteur: optimizer 1.0.5 heeft een te hoge temperatuur bereikt en moet ie daarom vervangen worden.

Dit keer is het wel zonder voorrijkosten etc. Geen idee wat verschil is met vorige 2 defecte optimizers.

Straks zijn 3 van de 8 s440 optimizer vervangen. Hoelang zal het duren tot de volgende gaat? :). Systeem is 3,5 jaar oud en sinds december was er op 3 dagen na geen opwek.

Kan SolarEdge beter niet meteen betalen om alle optimizers te vervangen als dit zo slecht gaat qua productiefouten? Zijn er meer mensen in soort gelijke situatie?

[ Voor 52% gewijzigd door Badname2 op 27-02-2026 20:50 ]

• m4v3r1ck_nl
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-03 09:24
Hallo SolarEdger(s),

Ik heb al een tijd lang een probleem in mijn SolarEdge monitoring webportaal, de panelen 1.1.14 t/m 1.1.22 zijn niet meer zichtbaar in de lay-out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23S2Uhi2gEJzQySfNWi6o7DgcXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFMDVlsYrsUuwt7qrA0aFEDT.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk heb ik even navraag gedaan bij de installateur van dit systeem. Hij geeft aan geen invloed te hebben op hetgeen ik in mijn portaal zie en verwijst mij alleen naar de SolarEdge iOS App. "Daar zijn alle 22 panelen en optimizers wel zichtbaar."

Kan iemand mij uitleggen wat hier het probleem is, of hetzelfde probleem heeft?

Dank alvast en een goed weekend.

edit: typo

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-03 22:29
@m4v3r1ck_nl
In het webportaal voor monitoring van SolarEdge heb ik in de layout dat er 2 panelen die er niet getekend zijn . In de SolarEdge app zijn ze wel zichtbaar.
De twee die niet zichtbaar zijn zijn later bijgeplaatst. Ik denk dat het een fout is bij SolarEdge webportaal.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:16
TheGhostInc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:52:
[...]

2 fase over een 5 aderige kabel is bijna net zo'n zware belasting voor de kabel als 3 fase laden, doordat er bij 3 fase laden geen stroom door de N loopt.
Natuurlijk loopt er stroom door de N. Alleen door de verschuiving/draaing van de fases kun je met 1 draad voor de N uit bij meer fases.

Als je een kookplaat bv met 2 fase draden op dezelfde fase aansluit, heb je ook 2 N's nodig. (Of 1 dikkere). Uitgaande van 2.5mm2.

• m4v3r1ck_nl
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-03 09:24
Browny schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:05:
@m4v3r1ck_nl
In het webportaal voor monitoring van SolarEdge heb ik in de layout dat er 2 panelen die er niet getekend zijn . In de SolarEdge app zijn ze wel zichtbaar.
De twee die niet zichtbaar zijn zijn later bijgeplaatst. Ik denk dat het een fout is bij SolarEdge webportaal.
Dankjewel voor je snelle reactie, wordt gewaardeerd. Ik heb inmiddels net een mail retour gekregen van mijn installateur, dat hij de lay-out opnieuw heeft geupload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdtlPkh9UneHEwJT-desHK87Ye0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svnoI41RZDVb3DODZWPaQNdk.png?f=fotoalbum_large

Fijn dat het uiteindelijk weer geregeld is. Dank Wouter!

edit: 14h40 ik zie nu wel, dat de orientatie t.o.v. het noorden niet juist is.

[ Voor 4% gewijzigd door m4v3r1ck_nl op 28-02-2026 14:40 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

m4v3r1ck_nl schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:59:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie, wordt gewaardeerd. Ik heb inmiddels net een mail retour gekregen van mijn installateur, dat hij de lay-out opnieuw heeft geupload.

[Afbeelding]

Fijn dat het uiteindelijk weer geregeld is. Dank Wouter!

edit: 14h40 ik zie nu wel, dat de orientatie t.o.v. het noorden niet juist is.
Voor de werking van alles maakt het niet uit hoe de oriëntatie getekend is.

• iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-03 11:57
Klapperdeklap schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:05:
Ben zelf ook aan het stoeien geweest met de juiste instellingen voor de aanvullende kosten in de time of use optie voor SolarEdge. Mijn leverancier is Tibber en heb om te beginnen eens een overzicht gemaakt:

[Afbeelding]

Conclusie is dat het met de BTW op nul klopt qua tarieven, het verschil tussen import en export is gelijk aan de verkoopvergoeding excl. BTW.

Met de BTW op 21% krijg je de tarieven niet kloppend voor de export:
[Afbeelding]
Weet iemand deze getallen voor Zonneplan?

• janne_nl
Vanmiddag een tijd geen opwek, de tarieven waren toch niet laag?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:39:
Vanmiddag een tijd geen opwek, de tarieven waren toch niet laag?
Hier ook een uitval in de data van het monitoring platform, maar ik zie wel gewoon productie op de p1 monitoring.

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 01-03-2026 17:43 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

iheadshoty schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Weet iemand deze getallen voor Zonneplan?
De website van zonneplan denk ik…

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Hier ook een uitval in de data van het monitoring platform, maar ik zie wel gewoon productie op de p1 monitoring.
Ik had geen opwek. Monitoring liep wel.

• iheadshoty
Miezie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:42:
[...]

De website van zonneplan denk ik…
Dank voor je reactie, maar met de 0,118 aanvullende kosten die Zonneplan noemt, kom je niet tot een optimaal werkend systeem. Zo ook vanmiddag, toen SolarEdge de zonnepanelen tussen 13:00-15:00u uitschakelde (terwijl Zonneplan 13ct "bood").

PS: ik weet dat je er een andere kijk op hebt als ik je eerdere posts leest, maar mijns inziens heeft dit niet met "inleren" o.i.d. te maken, maar heeft SolarEdge een systeemfout erin zitten. Getuige ook wel de vele vragen hierover en de escalaties binnen SolarEdge zelf. Helaas is er nog geen definitieve oplossing gekomen, voor zover ik weet. En is het dus zoeken tot een zo goed mogelijke work around. Vandaar mijn vraag: of iemand deze work around al heeft gevonden voor Zonneplan a.k.a. welke getallen (en wel/geen BTW) in te voeren.

• janne_nl
Met tibber hetzelfde. Voor export vul ik -0.092 in, zonder btw. Dat gaat meestal goed, nou ja, vorig jaar dan toen het nog -0.122 was. Maar idd, vanmiddag uitgeschakeld, terwijl terugleveren door het salderen nog wel loont.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:12
Ik ben inmiddels volledig overgestapt op Predbat voor de aansturing. Veel meer controle en inzicht. Eindelijk ook forecasting 😊

Echt zonde dat een gerenommeerd merk als SEc zulke matige software aanbiedt

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

iheadshoty schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Dank voor je reactie, maar met de 0,118 aanvullende kosten die Zonneplan noemt, kom je niet tot een optimaal werkend systeem. Zo ook vanmiddag, toen SolarEdge de zonnepanelen tussen 13:00-15:00u uitschakelde (terwijl Zonneplan 13ct "bood").

PS: ik weet dat je er een andere kijk op hebt als ik je eerdere posts leest, maar mijns inziens heeft dit niet met "inleren" o.i.d. te maken, maar heeft SolarEdge een systeemfout erin zitten. Getuige ook wel de vele vragen hierover en de escalaties binnen SolarEdge zelf. Helaas is er nog geen definitieve oplossing gekomen, voor zover ik weet. En is het dus zoeken tot een zo goed mogelijke work around. Vandaar mijn vraag: of iemand deze work around al heeft gevonden voor Zonneplan a.k.a. welke getallen (en wel/geen BTW) in te voeren.
Mijn mening over hoe in te stellen is niet echt gerelateerd aan zonneplan of whatsoever…

Het enige wat SolarEdge m.i. moet ondersteunen is negatieve BTW voor de export. Neem daar een stelpost voor en je bent er.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:55:
Met tibber hetzelfde. Voor export vul ik -0.092 in, zonder btw. Dat gaat meestal goed, nou ja, vorig jaar dan toen het nog -0.122 was. Maar idd, vanmiddag uitgeschakeld, terwijl terugleveren door het salderen nog wel loont.
Ik zou eerder denken dat er wat anders mis was vanmiddag dan de tarieven.. die waren namelijk niet negatief.
Het lijkt me trouwens dat de importtarieven leidend zijn voor de bepaling van al dan niet de panelen aan.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

lunnie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:05:
Ik ben inmiddels volledig overgestapt op Predbat voor de aansturing. Veel meer controle en inzicht. Eindelijk ook forecasting 😊

Echt zonde dat een gerenommeerd merk als SEc zulke matige software aanbiedt
Wat biedt het meer dan die forecasting en het inzicht? Draait het beter? Ik zag wel iets met EVs.

• lunnie
Miezie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Wat biedt het meer dan die forecasting en het inzicht? Draait het beter? Ik zag wel iets met EVs.
Solaredge heb je helemaal geen forecast. Je kan alleen achteraf zien wat ie gedaan heeft. Maar ook niet waarom ie iets gedaan heeft en wat het je opgeleverd heeft. Rapportages zijn zeer matig. Predbat maakt een duidelijk plan en je kan per kwartier zien wat ie gaat doen.

En ik heb inderdaad de laadpaal er ook inzitten, die neemt ie dan ook mee in z’n plan

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Ik zou eerder denken dat er wat anders mis was vanmiddag dan de tarieven.. die waren namelijk niet negatief.
Het lijkt me trouwens dat de importtarieven leidend zijn voor de bepaling van al dan niet de panelen aan.
Het zou zeker kunnen dat er gistermiddag iets anders aan de hand was ja.

Het al dan niet uitgaan van de panelen is hopelijk alleen afhankelijk van het export tarief. Als terugleveren niets opbrengt en/of geld kost mogen ze uit.

Als ik in huis (Veel) stroom verbruik, mogen ze best aan, hooguit gedimt. Dat is tenslotte duurzamer dan afnemen van het net.

• iheadshoty
janne_nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Het zou zeker kunnen dat er gistermiddag iets anders aan de hand was ja.

Het al dan niet uitgaan van de panelen is hopelijk alleen afhankelijk van het export tarief. Als terugleveren niets opbrengt en/of geld kost mogen ze uit.

Als ik in huis (Veel) stroom verbruik, mogen ze best aan, hooguit gedimt. Dat is tenslotte duurzamer dan afnemen van het net.
Dat was precies ook de situatie hier. SolarEdge besloot de panelen tussen 13:00-15:00 uit te zetten, en het stroom van het net te halen op dat moment. Zonde.

Terugkijkend zie ik dat de kale prijs (dus zonder aanvullende kosten) bij Zonneplan op dat moment 0 ct/kWh was. Dus ik vermoed dat dit daarmee te maken had, maar begrijp dus niet waarom op dat moment de aanvullende kosten zijn "genegeerd".

Ik ga me maar eens verdiepen in Predbat.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

iheadshoty schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Dat was precies ook de situatie hier. SolarEdge besloot de panelen tussen 13:00-15:00 uit te zetten, en het stroom van het net te halen op dat moment. Zonde.

Terugkijkend zie ik dat de kale prijs (dus zonder aanvullende kosten) bij Zonneplan op dat moment 0 ct/kWh was. Dus ik vermoed dat dit daarmee te maken had, maar begrijp dus niet waarom op dat moment de aanvullende kosten zijn "genegeerd".

Ik ga me maar eens verdiepen in Predbat.
Hoe waren de voltages op het net? Draaide SolarEdge niet wat updates? Wat zegt je installateur?

Het waaide ook en het is het hoogtepunt geweest voor de zon… netcongestie is de komende jaren nog niet opgelost.

Prima om alternatieven te onderzoeken, maar op zich doet de SolarEdge software het gewoon goed. Waarbij, maar dat heb ik al gezegd, de tarieven nog beter moet.
Ik heb me gisteren in Predbat verdiept, het biedt behalve inzicht en EV voorspellingen niet zoveel meer. Als dat het gemoed sust, prima, maar volgens mij is de conclusie wat voorbarig.

• janne_nl
De voltages op het net waren redelijk normaal rond die tijd. Wel een piek en een dip op alle fases. Maar niet spectaculair.

Maar wellicht heb je gelijk.

Edit: sorry de genoemde pieken en dalen zijn op zaterdag geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door janne_nl op 02-03-2026 12:07 ]

• lunnie
Miezie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Hoe waren de voltages op het net? Draaide SolarEdge niet wat updates? Wat zegt je installateur?

Het waaide ook en het is het hoogtepunt geweest voor de zon… netcongestie is de komende jaren nog niet opgelost.

Prima om alternatieven te onderzoeken, maar op zich doet de SolarEdge software het gewoon goed. Waarbij, maar dat heb ik al gezegd, de tarieven nog beter moet.
Ik heb me gisteren in Predbat verdiept, het biedt behalve inzicht en EV voorspellingen niet zoveel meer. Als dat het gemoed sust, prima, maar volgens mij is de conclusie wat voorbarig.
Als jij me kan laten zien wat de forecast is van SE, wat hij wanneer gaat doen en waarom en wat het heeft opgeleverd (financieel) dan mag je het mij laten zien. Totaal geen inzicht dus dat predbat niet zoveel meerwaarde biedt is mij wat te voorbarig.

Daarbij is je EV laten meeplannen ook echt wel handig, er is geen laadpaal die kan kijken naar goedkope tarieven en automatisch gaat laden. Dan moet je zelf een schema maken, of op zonoverschot zetten. Maar als dan net je thuisbatterij ook vol moet laden heb je geen overschot.

Enig alternatief is is je laadpaal koppelen bij je energieleverancier. Bij Frank werkt dat echt heel slecht. Die van Tibber is redelijk goed. Verder zijn er weinig leveranciers die het uberhaupt ondersteunen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

lunnie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Als jij me kan laten zien wat de forecast is van SE, wat hij wanneer gaat doen en waarom en wat het heeft opgeleverd (financieel) dan mag je het mij laten zien. Totaal geen inzicht dus dat predbat niet zoveel meerwaarde biedt is mij wat te voorbarig.

Daarbij is je EV laten meeplannen ook echt wel handig, er is geen laadpaal die kan kijken naar goedkope tarieven en automatisch gaat laden. Dan moet je zelf een schema maken, of op zonoverschot zetten. Maar als dan net je thuisbatterij ook vol moet laden heb je geen overschot.

Enig alternatief is is je laadpaal koppelen bij je energieleverancier. Bij Frank werkt dat echt heel slecht. Die van Tibber is redelijk goed. Verder zijn er weinig leveranciers die het uberhaupt ondersteunen.
De forecast boeit me eigenlijk niet zoveel, wat koop je ervoor? Ik weet dat SolarEdge het doet en ik weet dat ze dat op basis van spanning in het systeem en het leren daarvan doen. Dat gecombineerd met wat zondata lijkt me nauwkeuriger dan zelf iets invoeren.

Voor wat betreft je stelling over slim laden met energieleveranciers. Die van Frank doet het ook prima, alleen als de api van Audi onbetrouwbaar is… is het wat minder. Maar dat lijkt op rate limiting. Dat heeft me 1 keer een niet geladen auto opgeleverd.

Verder zijn er tegenwoordig apps voor die dat ook kunnen:
https://www.evrijders.nl/overzicht-slimladen-apps

Waarbij de anwb app het ook schijnt te doen als je er niet klant bent…

Begrijp me niet verkeerd, ben er niet op tegen. Vind het een goede tip, maar de waarde is niet direct bijzonder tegenover wat ik mi al heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 02-03-2026 16:12 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
joopv schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:11:
[...]

Ja inderdaad, hier ben ik dus slachtoffer van geworden. :( De 18 en 19 december belden ze me diverse keren op, lieten me schrikken met de mededeling van het faillisement en maakten me bang. Uiteindelijk getekend en 249 euro betaald.

Ik heb 2 dagen naderhand al een herroeping gestuurd, maar ze willen er niet op ingaan. Walgelijke praktijken.

Ik blijf het proberen.
Voor het geval er nog meer gedupeerden zijn van de misselijkmakende "Green Consultancy" verkooppraktijken: de Consumentenbond is een procedure aan het starten waar je jezelf bij kunt aansluiten.

https://www.consumentenbo...zee-met-green-consultancy

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Weet iemand de oplossing:

Ik heb hier een SolarEdge Smart Switch die draadloos gekoppeld is met de omvormer . Functioneert al 2 jaar prima, behalve dat ie ‘s nachts soms aan gaat (mogelijk tijdens een restart van de omvormer?).

Hij staat normaliter op “auto” met zonoverschot van 2000W voor 45 minuten. Dat deed het tot gisteren prima.

Sinds kort echter het volgende:

Als de functie in de app op “auto” staat met overtollige stroom, gaat de switch nu elke 10 seconden aan en uit, als de zon niet schijnt en de omvormer in sleep staat.

Zet ik hem in de app op “aan” dan blijft ie aan, zet ik hem op uit, dan blijft ie uit. Dus verbinding met de omvormer en de cloud is prima. bedien ik hem met de hand op de knop, reageert ie ook goed. Alleen nu dus niet meer in “auto”. Herkent iemand dit en weet iemand de oplossing?

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:22
Miezie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Zo dom als wat je omschrijft is de software vooralsnog… als je het snuggerder wilt zijn er meerdere apps die de auto aansturen. Zoals ANWB slim laden bijvoorbeeld, of je energieleverancier…. Of je hangt de lader aan EVCC.

Is overigens een uitdaging bij alle laders, het echt pientere laden want daarvoor wil je simpelweg de SoC van de auto weten.
Ik kreeg gisteren bij het openen van de solaredge app een popup om mee te doen met een beta test voor het laden met epex prijzen, ik heb ja gezegd en wacht nu op verdere informatie.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Ik kreeg gisteren bij het openen van de solaredge app een popup om mee te doen met een beta test voor het laden met epex prijzen, ik heb ja gezegd en wacht nu op verdere informatie.
Vet!

• Frank0378
  • Laatst online: 10:22
Ja, ik ben ook benieuwd

• lunnie
De afgelopen dagen laat de app bij mij oude informatie zien die niet real time is. Zijn er meer met dit probleem?

2 screenshots toegevoegd die op t zelfde moment zijn genomen, je ziet verschillende info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb3qm0cVjh4pWRLn07JtMmqLKgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leBuohGJQSxTBfGXliOir2aY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-K4hx2i4cLse1kYrfH3WSuylFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYctiF750BBQzR5NMlbC5btu.jpg?f=fotoalbum_large

• Darnie
  • Laatst online: 18-03 19:00
lunnie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:00:
De afgelopen dagen laat de app bij mij oude informatie zien die niet real time is. Zijn er meer met dit probleem?

2 screenshots toegevoegd die op t zelfde moment zijn genomen, je ziet verschillende info

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde euvel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:04
Lezen we de laatste paragraaf in de waarschuwing boven het postschrijfvakje nog?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lunnie
Ronald schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:21:
Lezen we de laatste paragraaf in de waarschuwing boven het postschrijfvakje nog?
??

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:46
Daar staat:
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

• lunnie
Dit is al meerdere dagen gaande….

• dinandus
Klopt laatste dagen veel problemen met de correcte weergave.

Afgelopen zondag :mijn Jeroen" aangemeldt ook bericht bevestigd ontvangen. Nu nergens meer te vinden, ook nieuw aanmelding geeft direct een foutmelding als via Jeroen ik mij SE wil aanmelden.

Ook de online webweergave werkt niet, blijft blanco pagina's ook na meerdere pogingen.

In de App zelf ontbrak enige dagen de complete productie van 2025, terwijl 2023 en 2024 gewoon getoond werden.

• pegasuspiet
  • Laatst online: 18-03 12:34
Al ik inlog met browser staat bij mij de power flow ongeveer 1 uur en 20 minuten achter, normaal gesproken moet hier live staan waar nu 07.20 staat. ( echte tijd is nu 8..40 u)

Power Flow
07:20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gumk8HuoqvhWBjDDb_j5yvCdMwI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ArMUj8COIeO7OTEaX6L2oqMm.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door pegasuspiet op 08-03-2026 10:03 ]

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:47
Hoi, enkele vraagjes ivm het SolarEdge platform. Ben Belg, ook belangrijk voor het financiële aspect.

Toen ik mijn installatie liet installeren in 2018 kwamen we op 10 zonnepanelen uit met een SolarEdge SE-3000H omvormer.
Toen ik een airco liet installeren in 2020 liet ik er 4 panelen bij leggen, maar bleef de omvormer, omwille van het prosumententarief. Hierdoor topt de omvormer op 3000kW af, vanaf maart van 12 tot 15, in de zomer tot 17u.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24PhGedZGZtM5FMsQeSefxwGTkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4BI9uvIRq4Ma6CpSC7iwaJw.png?f=fotoalbum_large

Binnenkort komt men eindelijk een digitale meter plaatsen.
Vermits het prosumententarief dan vervalt, maar capaciteitstarief belangrijker wordt, dacht ik dat het wel goed kon zijn om die top toch te gaan benutten, om airco te laten draaien, of EV te laden, om extra ruimte te hebben ivm capaciteitstarief.

Maar nu is het probleem dat de installateur 1.400€ vraagt om een SE-5000H te plaatsen, wat volgens mij financieel niet de moeite gaat zijn.
Ik zie die toestellen te koop voor 370€, op 2dehands (ongebruikt) zelfs nog goedkoper.
Dus wat nu?

Ik ben even op een andere email gestart om een installateur account aan te maken.
Maar dan vraagt die direct om PV-systeemdetails met serienummer en distributeur.
Verplaats ik dan de installatie van mijn installateur naar mezelf? Gaan er dan bij hen alarmbellen af?

• Ronald
@Chris_147 Ik zou eerst even doorrekenen hoeveel dat kopje gaat opleveren.

De grafiek die je toont gaat niet veel boven de 3500W komen... dus dan win je echt ontzettend weinig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Chris_147 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:03:
Vermits het prosumententarief dan vervalt, maar capaciteitstarief belangrijker wordt, dacht ik dat het wel goed kon zijn om die top toch te gaan benutten, om airco te laten draaien, of EV te laden, om extra ruimte te hebben ivm capaciteitstarief.
De airco gebruikt niet zoveel stroom. Heb je een EV lader waarbij je de laadsnelheid kan instellen? Dan is dat makkelijker om de laadpiek uit het net te beperken, en dat kost je niets. Plus ook al heb je meer piekopwekvermogen, als er een poos schaduw is, zul je sowieso je laadsnelheid moeten terugregelen om een piek uit het net te voorkomen?

• Browny
  • Laatst online: 18-03 22:29
@Chris_147
Bij stralendgroen.nl vindt je se5000h voor ongeveer het bedrag wat je noemt.
Verdeler is dan stralendgroen, en je hebt de serienummer van de nieuwe omvormer.
Je moet je installatie overzetten naar jezelf anders kan je de omvormer wissel niet in systeem zetten, en moet je installateur het doen. Of je moet SolarEdge vragen om de omvormer wissel in systeem (lay-out) voor je te doen.
Maar of het financieel lonend is ,is een andere vraag.

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:47
mdvmine schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:24:
[...]
De airco gebruikt niet zoveel stroom. Heb je een EV lader waarbij je de laadsnelheid kan instellen? Dan is dat makkelijker om de laadpiek uit het net te beperken, en dat kost je niets. Plus ook al heb je meer piekopwekvermogen, als er een poos schaduw is, zul je sowieso je laadsnelheid moeten terugregelen om een piek uit het net te voorkomen?
Ik heb een Easee laadpaal met dongle die ik in de digitale meter P1 poort kan steken om zo het verbruik te beperken als bvb de wasmachine op gaat.
Omdat de zekering van mijn huidige meter zeer oud is, kan ik eigenlijk enkel op 16A laden monofase. op 20A is de zekering na 30 min. oververhit. Maar voor ons is dat geen probleem. Wel met voornamelijk 's nachts laden op dit moment.

De airco kan toch best wel wat stroom trekken, tot 2.5kWh per uur, 14kWh op een dag.
Maar ik ga eens kijken of ik die ook niet aansturen via Home Assistent.
Browny schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:27:
@Chris_147
Bij stralendgroen.nl vindt je se5000h voor ongeveer het bedrag wat je noemt.
Verdeler is dan stralendgroen, en je hebt de serienummer van de nieuwe omvormer.
Je moet je installatie overzetten naar jezelf anders kan je de omvormer wissel niet in systeem zetten, en moet je installateur het doen. Of je moet SolarEdge vragen om de omvormer wissel in systeem (lay-out) voor je te doen.
Maar of het financieel lonend is ,is een andere vraag.
Financieel lonend, daar zit ik nu met 2 zaken eigenlijk:
- terugdraaiende teller stopt (saldering)
- capaciteitstarief, waarbij pieken afgestraft worden
Ik denk dat ik met die dongle voor mijn laadpaal, Home Assistent en een beetje opletten de kosten voor het capaciteitstarief kan beperken.
Ik denk ook dat de kosten van een thuisbatterij er niet snel uitgehaald gaan kunnen worden, dus dat ga ik een jaartje meten.

• Ronald
@Chris_147 Gooi solcast in je HA installatie.

De laatste versie van schatting opbrengst lijkt heel eng dicht bij de daadwerkelijke opbrengst te zitten.

Dat kan je vast helpen om een meer weloverwogen keuze te maken.

• Stefannn
  • Laatst online: 11:57
Allen,
Ik ben zeer sterk voornemens mijn Solaredge optimizer zonnepanelen systeem te upgraden naar een 10kW homehub omvormer met 3 Solaredge 48V batterijen dus 13.8kWh en backup unit.
Ik heb enorm veel opties tegen elkaar afgewogen en dit is waar ik op uit ben gekomen.
Ik zie de DC koppeling erg zitten vanwege hoge efficiency en laden bij stroomuitval.
Ik vind het prettig dat alles in 1 ecosysteem zit
En ik wil perse een backup oplossing.
Met beetje mazzel kan ik gebruik maken van de “charge up cashback” actie.
Zijn er nog tips cq overwegingen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-03 23:02
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:07:
Allen,
Ik ben zeer sterk voornemens mijn Solaredge optimizer zonnepanelen systeem te upgraden naar een 10kW homehub omvormer met 3 Solaredge 48V batterijen dus 13.8kWh en backup unit.
Ik heb enorm veel opties tegen elkaar afgewogen en dit is waar ik op uit ben gekomen.
Ik zie de DC koppeling erg zitten vanwege hoge efficiency en laden bij stroomuitval.
Ik vind het prettig dat alles in 1 ecosysteem zit
En ik wil perse een backup oplossing.
Met beetje mazzel kan ik gebruik maken van de “charge up cashback” actie.
Zijn er nog tips cq overwegingen?
Ik weet niet in detail wat de stand van zaken nu is, dus waarschijnlijk is een deel van mijn kennis gedateerd.
Een jaar geleden keek ik naar een vergelijkbare oplossing:
- off-grid mogelijk
- liefst Solaredge om de toen 28 panelen uit te breiden
- accu voor 10kwh-20kwh
Uiteindelijk heb ik toen op basis van kosten en tweaker mogelijkheden een uitbreiding gedaan in 3-fase Victron, en daar een deel van de inmiddels 40 panelen op gezet. De SolarEdge omvormer kon ik toen upgraden naar een basis 10k variant voor 200 euro.
Mijn overweging was dat de accu's van Solaredge toen relatief duur waren, en dat ik het een goed idee vind om van een Nederlands bedrijf te kopen.
Uitbreiden van accu's kost me nu 1800 euro voor iedere 16kwh, of met MB56 3000 euro per 32kwh.

Ik ken het huidige aanbod van SolarEdge niet goed genoeg om dit te kunnen vergelijken, mijn ervaring met SolarEdge support is uitstekend, en de kwaliteit van hun producten beschouw ik ook als uitstekend.

• Stefannn
Beer070 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:36:
[...]

Ik weet niet in detail wat de stand van zaken nu is, dus waarschijnlijk is een deel van mijn kennis gedateerd.
Een jaar geleden keek ik naar een vergelijkbare oplossing:
- off-grid mogelijk
- liefst Solaredge om de toen 28 panelen uit te breiden
- accu voor 10kwh-20kwh
Uiteindelijk heb ik toen op basis van kosten en tweaker mogelijkheden een uitbreiding gedaan in 3-fase Victron, en daar een deel van de inmiddels 40 panelen op gezet. De SolarEdge omvormer kon ik toen upgraden naar een basis 10k variant voor 200 euro.
Mijn overweging was dat de accu's van Solaredge toen relatief duur waren, en dat ik het een goed idee vind om van een Nederlands bedrijf te kopen.
Uitbreiden van accu's kost me nu 1800 euro voor iedere 16kwh, of met MB56 3000 euro per 32kwh.

Ik ken het huidige aanbod van SolarEdge niet goed genoeg om dit te kunnen vergelijken, mijn ervaring met SolarEdge support is uitstekend, en de kwaliteit van hun producten beschouw ik ook als uitstekend.
Dank voor het alternatieve inzicht.
Mijn usecase is vergelijkbaar maar ik ga dan toch liever naar de homehub dan naar victron.
- Ik heb sterke voorkeur voor DC koppeling vanwege efficiency
- En vanwege veiligheid wil ik sowieso LFP en betaal ik graag voor een solaredge "merk accu"
Ik ben wel blij met de reply want het geeft in ieder geval weer een check mbt persoonlijke uitgangspunten versus conclusie.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:46
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Dank voor het alternatieve inzicht.
Mijn usecase is vergelijkbaar maar ik ga dan toch liever naar de homehub dan naar victron.
- Ik heb sterke voorkeur voor DC koppeling vanwege efficiency
- En vanwege veiligheid wil ik sowieso LFP en betaal ik graag voor een solaredge "merk accu"
Ik ben wel blij met de reply want het geeft in ieder geval weer een check mbt persoonlijke uitgangspunten versus conclusie.
Victron kun je ook DC koppelen en een LFP accu nemen, maar voor DC-zijdig moeten je optimizers uit de string verwijderd worden.

Je hebt ook de Inline Meter nodig als je niet alle verbruikers in het backup eiland wilt hebben.

Als je de Charged Up korting wilt gebruiken (die loopt tot einde kalenderjaar) dan moet je eea via een officiele SolarEdge installateur laten leveren en plaatsen. Daar heb je niet echt mazzel bij nodig. :)

De SolarEdge accu is overigens gewoon een re-branded ding. Kijk maar eens naar de Eaton thuisaccu's, die zuillen je bekend voorkomen (en zij hebben hem ook rebranded).

• Stefannn
THM0 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Victron kun je ook DC koppelen en een LFP accu nemen, maar voor DC-zijdig moeten je optimizers uit de string verwijderd worden.

Je hebt ook de Inline Meter nodig als je niet alle verbruikers in het backup eiland wilt hebben.

Als je de Charged Up korting wilt gebruiken (die loopt tot einde kalenderjaar) dan moet je eea via een officiele SolarEdge installateur laten leveren en plaatsen. Daar heb je niet echt mazzel bij nodig. :)

De SolarEdge accu is overigens gewoon een re-branded ding. Kijk maar eens naar de Eaton thuisaccu's, die zuillen je bekend voorkomen (en zij hebben hem ook rebranded).
Eerlijk gezegd zou ik het liefst de BYD LVS accu’s nemen. BYD is immers een echt grote accu partij en dan heb je geen rebrand. Die staan al “aangekondigd” in de spec sheets maar wachten nog op een software update. Dat wachten duurt nu echter als sinds november. En met de huidige energie prijsfluctuaties wilde ik de knoop maar eens doorhakken.
Optimizers eraf ga ik zeker niet doen. Die hebben heel veel functie.
De charged-up korting gaat me denk ik lukken. Een heel goede vriend van mij is installateur. Als ik exact weet wat ik wil gaat hij wel voor me bestellen.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:55

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik het liefst de BYD LVS accu’s nemen. BYD is immers een echt grote accu partij en dan heb je geen rebrand. Die staan al “aangekondigd” in de spec sheets maar wachten nog op een software update. Dat wachten duurt nu echter als sinds november. En met de huidige energie prijsfluctuaties wilde ik de knoop maar eens doorhakken.
De charged-up korting gaat me denk ik lukken. Een heel goede vriend van mij is installateur. Als ik exact weet wat ik wil gaat hij wel voor me bestellen.
Een tijdje terug zijn de verschillende mitsen en maren besproken van de back up functie van Solar Edge, uit mijn hoofd:
- beperkt vermogen per fase
- uitval bij overschakelen naar backup

Ik ga even kijken of ik het terug kan vinden.
THM0 in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 11-03-2026 20:44 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• lunnie
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat de SafeDC functie op de optimizers uit te schakelen is. Hoe het precies werkt en wat de (on)mogelijkheden zijn weet ik niet. Maar in dat geval kan je ieder merk omvormer DC koppelen. Misschien het onderzoeken waard

• Ronald
lunnie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:44:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat de SafeDC functie op de optimizers uit te schakelen is. Hoe het precies werkt en wat de (on)mogelijkheden zijn weet ik niet. Maar in dat geval kan je ieder merk omvormer DC koppelen. Misschien het onderzoeken waard
Indop optimizers en de benodigde key zijn al heel lang end of life

• lunnie
Ronald schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:45:
[...]

Indop optimizers en de benodigde key zijn al heel lang end of life
Ik heb het in dit geval over een p370 van 7 jaar oud. Maar goed, ik heb er geen verstand van. Volgens deze persoon is het mogelijk deze optimizers aan te passen zodat je ze op iedere omvormer kan gebruiken.

• janne_nl
Bravo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Een tijdje terug zijn de verschillende mitsen en maren besproken van de back up functie van Solar Edge, uit mijn hoofd:

Ik ga even kijken of ik het terug kan vinden.
THM0 in "Het grote SolarEdge topic"
Tsja nadelen. De backup is geen ups en de backup is niet bedoeld om alle stroomvreters (waterkoker, kookplaat, warmtepomp) aan te houden. Met een zwaarder vermogen omvormer kom je trouwens wel een heel eind, dan mag de onbalans tussen de fases ook groter zijn.

Als het goed is heeft je installateur je dat verteld voordat je de offerte goedkeurde.

Bij een test hier kwam de stroom binnen 1 a 2 seconden weer terug. Voor de kritisch apparatuur heb (had ik al) een losse ups.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:21

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bravo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Met een 10 kW Home Hub ben je beperkt tot 3,33 kW per fase en 5 kW uit de batterij. Dat gaat een heel eind verbeteren met de nieuwe Nexis productlijn. Stel dat je de zwaardere 3-fase SKU hebt (NX20K-RW000CYN4) en dat die is geconfigureerd als NX10K. Dan kan die in een backupsituatie niet alleen 6,67 kW per fase leveren (20 kW / 3) maar ook de volle 20 kW uit de batterij. Daar heb je dan wel 6 batterijblokken voor nodig verdeeld over 2 stacks.

Sowieso zul je moeten beslissen welk deel van je installatie in een backupsituatie noodstroom krijgt. Je EV-lader zul je daar bv. buiten willen laten. Een goed ontwerp is het halve succes. Ga maar uit van een forse ingreep in je meterkast.
Dat zal met de Nexis vermoedelijk niet anders zijn.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:06:
[...]
Bij een test hier kwam de stroom binnen 1 a 2 seconden weer terug.
En daar kan niet alle apparatuur tegen. Ik heb als eens meegemaakt dat zo'n korte onderbreking voor 400.000 gulden schade aanrichtte aan een minicomputer van het bedrijf waar ik destijds werkte (1998). Ik ga er wel van uit dat voedingen anno 2026 robuuster zijn ontworpen.
Voor de kritisch apparatuur heb (had ik al) een losse ups.
Idem hier.

• Stefannn
janne_nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Tsja nadelen. De backup is geen ups en de backup is niet bedoeld om alle stroomvreters (waterkoker, kookplaat, warmtepomp) aan te houden. Met een zwaarder vermogen omvormer kom je trouwens wel een heel eind, dan mag de onbalans tussen de fases ook groter zijn.

Als het goed is heeft je installateur je dat verteld voordat je de offerte goedkeurde.

Bij een test hier kwam de stroom binnen 1 a 2 seconden weer terug. Voor de kritisch apparatuur heb (had ik al) een losse ups.
Eerlijk gezegd zie ik die 5kW ook totaal niet als probleem. Ik wil wel de zwaardere omvormer aangezien ik “per fase” wel voldoende vermogen wil. Heel veel keuken apparatuur neemt 2kW dus dat moet je op 1 fase kunnen leveren.
Ik ga voor een batterij tussen de 10 en 15kWh. Met 5kW continu trek je dat in 3 uur leeg dus in geval van stroomuitval ga ik echt heel heel heel veel lager gebruiken. Zolang de 2kW piekbelasting per fase mogelijk is ben ik tevreden.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

2kW per fase kan prima. Het gaat om het verschil per fase. Bij de 10k dinges is dat 3kW.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:29:
Eerlijk gezegd zie ik die 5kW ook totaal niet als probleem. Ik wil wel de zwaardere omvormer aangezien ik “per fase” wel voldoende vermogen wil. Heel veel keuken apparatuur neemt 2kW dus dat moet je op 1 fase kunnen leveren.

Ik ga voor een batterij tussen de 10 en 15kWh. Met 5kW continu trek je dat in 3 uur leeg dus in geval van stroomuitval ga ik echt heel heel heel veel lager gebruiken. Zolang de 2kW piekbelasting per fase mogelijk is ben ik tevreden.
Gedrag is inderdaad een belangrijke succesfactor. Maar een simpele elektrische kookplaat is 7,4 kW (2 x 3,7). Al gebruik je dat vermogen zo goed als nooit, met 2 kW max per fase tijdens backup moet je toch oppassen. Je moet de gebruikswensen tijdens backup meenemen in het ontwerp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:54
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:00:
[...]

Gedrag is inderdaad een belangrijke succesfactor. Maar een simpele elektrische kookplaat is 7,4 kW (2 x 3,7). Al gebruik je dat vermogen zo goed als nooit, met 2 kW max per fase tijdens backup moet je toch oppassen. Je moet de gebruikswensen tijdens backup meenemen in het ontwerp.
Ja precies, moet je per se koken en verwarmen als je stroom een keer uitvalt voor een paar uur. Een broodje eten kan prima en een beetje huis is niet ineens koud.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55

Smoke

Maverick Reploid

lunnie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:32:
[...]

Ik heb het in dit geval over een p370 van 7 jaar oud. Maar goed, ik heb er geen verstand van. Volgens deze persoon is het mogelijk deze optimizers aan te passen zodat je ze op iedere omvormer kan gebruiken.
Zelfs dan gaat het alleen met de IndOp optimizers die als dusdanig gemarkeerd zijn in hun onderdeelnummer (Dus bijvoorbeeld P370I, P401I). Als je het met andere probeert is de kans zeer groot dat ze dat niet overleven, en je hebt dan sowieso de SolarEdge Key nodig die al een tijdje niet meer gemaakt wordt of verkrijgbaar is.

Vroeger had je ook nog de SolarEdge SMI maar die is ook alweer een paar jaar van de markt af en heeft alsnog IndOps nodig.

• janne_nl
In geval van een stroomuitval, zal ik niet verwarmen met de airco, zoals nu, maar gewoon de cv weer gebruiken. Beetje sneu van de hogere gasprijs etc op dat moment, maar ja.

En bij een langdurige groter stroomuitval, heb je naast verlichting ook niet heel veel nodig. Telefoons werken niet meer, internet zal niet onbeperkt door lopen.....(gelukkig hebben we het noodpakket nog ;-) )

• dinandus
Ik ga een SE EV ONE PRO laten installeren op mijn huidige SE set up, met de al aanwezige accu 400V.

Dit is me allemaal duidelijk. Nu de firma toch aan het werk gaat bij, laat ik gelijk tegen een kleine meerprijs de SE Back up Interface (1F) erbij plaatsen.

Zijn er nog extra aandachtspunten om mee te nemen?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:48
Even getwijfeld of ik dit in het Home Assistant topic zou posten of hier, maar toch maar hier:

Ik heb mijn SolarEdge omvormer lokaal aan mijn Home Assistant gekoppeld met deze HACS integratie (via modbus over TCP). Werkt heel goed.

Een tijd terug heb ik zitten spelen met Active Power Control, waarmee je de omvormer kunt "dimmen"; je kunt een percentage 0-100% instellen, en dan is het bv mogelijk met wat scripting je omvormer dynamisch terug te regelen tot je eigenverbruik. Noem het zero-export.

Ik wil daar nu weer eens mee spelen, is die hele optie Active Power Control weg. Als ik de entiteit number.solaredge_local_active_power_limit opzoek, wordt de "entiteit-kaart" nog wel getoond, maar daar staat dan "This entity is no longer being provided by the solaredge_modbus integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings.".

Natuurlijk de basics al gedaan, de integratie gereboot, HA gereboot, de integratie opnieuw gedownload. In de issues op de github zie ik ook niet direct mensen het probleem wat ik heb omschrijven. Mijn HA versie is op dit moment nog 2026.2.2, omdat de 2026.3.x mijn Kamstrup-integratie (GJ-meter voor warmtenet) omkegelt.

Heeft iemand hier ook dat de Active Power Control uitgevallen is? Of juist dat het nog werkt? Nog tips...?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:59
JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:17:
Even getwijfeld of ik dit in het Home Assistant topic zou posten of hier, maar toch maar hier:

Ik heb mijn SolarEdge omvormer lokaal aan mijn Home Assistant gekoppeld met deze HACS integratie (via modbus over TCP). Werkt heel goed.

Een tijd terug heb ik zitten spelen met Active Power Control, waarmee je de omvormer kunt "dimmen"; je kunt een percentage 0-100% instellen, en dan is het bv mogelijk met wat scripting je omvormer dynamisch terug te regelen tot je eigenverbruik. Noem het zero-export.

Ik wil daar nu weer eens mee spelen, is die hele optie Active Power Control weg. Als ik de entiteit number.solaredge_local_active_power_limit opzoek, wordt de "entiteit-kaart" nog wel getoond, maar daar staat dan "This entity is no longer being provided by the solaredge_modbus integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings.".

Natuurlijk de basics al gedaan, de integratie gereboot, HA gereboot, de integratie opnieuw gedownload. In de issues op de github zie ik ook niet direct mensen het probleem wat ik heb omschrijven. Mijn HA versie is op dit moment nog 2026.2.2, omdat de 2026.3.x mijn Kamstrup-integratie (GJ-meter voor warmtenet) omkegelt.

Heeft iemand hier ook dat de Active Power Control uitgevallen is? Of juist dat het nog werkt? Nog tips...?
Bij mij staat het er gewoon nog wel bij en ik update regelmatig alles.
Testen kan en wil ik nu niet maar dat is ook niet nodig denk ik

• Ronald
@JeroenH Hier staat power control er ook bij. Maar de entity is een optioneel vinkje bij aanmaken van het device. Lijkt niet bij bestaand device aan te passen, dus even weggooien en opnieuw?

• JeroenH
Ronald schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:25:
@JeroenH Hier staat power control er ook bij. Maar de entity is een optioneel vinkje bij aanmaken van het device. Lijkt niet bij bestaand device aan te passen, dus even weggooien en opnieuw?
Ik denk dat ik dat maar moet doen. Doe ik vanavond als er geen zon is ;) Hopelijk helpt het.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• MeneerTeddybeer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:31
Ik heb het topic even doorgescand op 'dynamisch tarief' en de 'negative rate optimizer' (negatieve tariefoptimalisatie). In eerste instantie kwam ik er zelf ook niet helemaal uit. Uiteindelijk lijkt het te gaan om een bug in de app: de software neemt de additional fees niet mee als deze negatief zijn.

De app is duidelijk niet gebouwd op ons ingewikkelde Nederlandse salderingssysteem. Daarom werkt het niet goed. Je zou bij de additional fees eigenlijk je inkoopkosten en energiebelasting moeten invullen. Wat je dus eigenlijk wilt doen, is de additional rate op een negatief getal zetten. De software snapt hier blijkbaar weinig van en zet de additional rates daardoor automatisch op 'off'. Zie de afbeeldingen hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYCvuKsM3a9sA14zkFu8vj06wOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XBvrCK5lLuxqrRZ0Lc8r2mpw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ndc0BcE4A4fTj9F_w918NPP4xD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xNDE5TvHdXAQP6qFM53guup1.png?f=fotoalbum_large

Het is niet de allermooiste route, maar dit is semi op te lossen door de belasting op 1% te zetten (lager kan helaas niet). Op die manier wordt het wél meegenomen door de software.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUplQ_1KNgYwR0zpImMBsYsGuPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X1a7NNPjBmdNYeZ5H0mnWHnu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmDrvd6ErjzH3inl8sERQlnrDSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LkeIKepZhXNudxaHuazivvYX.png?f=fotoalbum_large

Om dit definitief te testen, moeten we even wachten totdat de tarieven daadwerkelijk negatief worden. Toch denk ik dat dit voor veel mensen nu al een mogelijke oplossing kan zijn voor dit probleem.

• janne_nl
hm, lijkt iets van een update in de app geweest te zijn. Dit zag er eerste idd anders uit. Maar het lijkt wel gewoon te werken zoals als altijd

[ Voor 23% gewijzigd door janne_nl op 12-03-2026 18:10 ]

• dinandus
Inderdaad, van de week een mail van SE daar over gehad.

De app werkt prima, maar de online, web omgeving krijg ik paar dagen alleen geen enige info meer. Na uit gelogd te zijn, en opnieuw inloggen, blijft ik een compleet white screen te zien.

• lunnie
Bij mij nog geen verschil. Had inderdaad twee dagen geleden een mail ontvangen dat ze dit de aankomende dagen gingen uitrollen.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11
ja ik heb de nieuwe app ook. Ben wel benieuwd wat ik nu voor Tibber in moet gaan stellen om ze uit te krijgen want met wat er nu staat is het inderdaad moeilijk te volgen

• JeroenH
Ronald schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:25:
En dat bleek de oplossing, hij is er weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERqbzJcT26uhF8PKHEhPMT8_MXE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cN0KFAI5qUxtH2Rx2geSLsjs.png?f=user_large

Wel een beetje raar dat dat verdwijnt maar niet op een eenvoudige manier terug te zetten is. Ik vond dit toch wel spannend, had maar een backup gemaakt en alles.

Maar goed, hij is er weer. Als dit nog een keer gebeurt zet ik er een notificatie op, dan weet ik wanneer en (hopelijk) waarom het gebeurt, en als ik er iets van een automation aan hang, dan weet ik dat die niet meer werkt.

Dank voor de winnende tip!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dinandus schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:32:
Ik ga een SE EV ONE PRO laten installeren op mijn huidige SE set up, met de al aanwezige accu 400V.

Dit is me allemaal duidelijk. Nu de firma toch aan het werk gaat bij, laat ik gelijk tegen een kleine meerprijs de SE Back up Interface (1F) erbij plaatsen.

Zijn er nog extra aandachtspunten om mee te nemen?
Degelijke zekeringen en goede kabeldikte. Ik heb voor die 22kW 6mm2 laten plaatsen ivm V2x.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

commentator schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:46:
ja ik heb de nieuwe app ook. Ben wel benieuwd wat ik nu voor Tibber in moet gaan stellen om ze uit te krijgen want met wat er nu staat is het inderdaad moeilijk te volgen
Nieuwe dingen? Waar kan je die info krijgen/lezen?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11
Miezie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:39:
[...]

Nieuwe dingen? Waar kan je die info krijgen/lezen?
op de plek waar je voorheen voor de uren de prijs kon instellen kun je nu kiezen voor uren en kwartieren

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

commentator schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:24:
[...]

op de plek waar je voorheen voor de uren de prijs kon instellen kun je nu kiezen voor uren en kwartieren
Ik bedoelde meer de mails en nieuwsbrieven oid.

• lunnie
commentator schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Dat is toch niet iets nieuws? Dat heb ik al vanaf het begin (Oktober) erin zitten.

• janne_nl
Nee, heb ik ook al lang. Keuze tussen 15 en 60 minuten

• lunnie
Ik had gehoopt (gezien de aankondiging per mail) dat het een flinke wijziging zou zijn.

- Ik mis echt een stukje forecasting, wat gaat de software doen, op welk moment, en waarom.
- Een overzicht in rapportage over besparing in kosten.

En hopelijk dat de UI wat stabiel gaat worden, de informatie loopt constant achter. Main page informatie klopt totaal niet met de batterij pagina, dit loopt al zo'n 2 weken niet synchroom meer.

• dinandus
Vanacht iets vreemds geconstateerd. Gisteravond stond de restcapaciteit van mijn accu nog op een 40 procent. Dan is de weergave compleet weg in de app.

Maar vanacht is er dus ondanks nog ruim stroom in de accu een 1,5 kWh van het net gehaald.

En de weergave van de accu in de app laat zien dat er vanaf circa 6 uur vanochtend toch nog een 35 procent lading aanwezig is.

Hoezo is er vanacht dan toch stroom geïmporteerd terwijl volgens de SE app nog voldoende in de accu beschikbaar was?

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:55
Remkeau schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:22:
[...]

Dag allen,
ik heb eindelijk gisteren de verdachte optimizer uit de string gehaald, maar dingen gaan (zoals altijd) niet als verwacht. Na het verwijderen heb ik in de setapp het aantal optimizers teruggezet van 9 naar 8 en laten koppelen en dat ging toen goed, helaas werkte de installatie nog steeds niet. Enkele uren later waren opeens de optimizers ook niet meer gekoppeld, en ik krijg ze nu ook niet meer zover om wel weer te koppelen (via setapp danwel schakelaar op inverter).
Wat me verder opvalt is dat de DC spanning de hele tijd schommelt: soms is het 6 volt, soms 8 (zoals je zou verwachten), maar vaak ook 16. Ik heb nog even een paar screenshots toegevoegd van de DC spanning uit het monitoring platform. 1 van de week dat ze stopten met werken (je ziet dat het opeens eerder dan verwacht terugvalt, dus het was niet overnacht zoals ik eerst dacht), en 1 van nu. Het lijkt dat de onregelmatigheid van de DC spanning juist erger is geworden na het verwijderen van de verdachte optimizer.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer zeker waar ik het moet zoeken, misschien is het dan toch de inverter? Solar edge zelf is tot nu toe vrij nutteloos (storing op string-niveau zeggen ze), en het is wel een beetje jammer dat deze systemen zulke zwakke diagnostiek aan boord hebben om te troubleshooten. Anders moet ik wellicht toch maar een lokale installateur inschakelen, met alle kosten die daar bij komen...
[Afbeelding][Afbeelding]
Na tig maanden hier nog een update (wintermaanden zijn niet echt optimaal om op een dak rond te klauteren). Hopelijk is dit in de toekomst handig voor mensen die met een vergelijkbare storing kampen.
In februari is er een monteur langsgekomen om de boel door te meten, maar alle isolatiewaardes waren naar behoren (>15 mega ohm). Solaredge kon wederom geen duidelijke storing in de optimizers vinden, dus verzochten ze om eerst alle MC4 connectoren na te lopen en de zelf gemaakte MC4 verbindingen opnieuw te krimpen. De installateur was wel zo eerlijk om me te adviseren dit vooral zelf te doen als ik het zag zitten, omdat het verwachtte aantal manuren om de naald in een hooiberg te vinden waarschijnlijk hoog zou uitvallen...
Gisteren dan de eerste meevaller hier van dit hele verhaal: de eerste verbinding, net boven een dakraam zag er uit zoals te zien op de foto: een flink doorgesmolten connector. De ringen van deze MC4 connector waren aan beide kanten ook totaal niet aangedraaid, je kon ze met 2 vingers losdraaien. Erg amateuristisch van de originele installateur... Een nieuwe MC4 eraan gekrompen en de boel draait weer als een zonnetje. :9 Nogmaals dank voor iedereen die heeft meegedacht met het troubleshooten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyImVjtZllgGKAqe8s7QbYqiScw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaGWuclyiMIENmwYENeiSmWm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIO2ynk7BpbHPTzmzRm9035rMKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eoj5zGGHMn4ltWVVk0o8cXfM.jpg?f=fotoalbum_tile

• RDDR12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-03 17:50
Vraagje, waarop ik geen antwoord kon vinden in dit topic en ook niet ergens anders op internet. Of niet goed genoeg gezocht naar de juiste termen.

Ik heb sinds oktober vorig jaar mijn oude zonnepanelen set vervangen. Ik had 11 x 220 Wp en nu 12 x 460 Wp. En nu dus ook een Solaredge omvormer, de 5kW 3 fase shortstring. Nu zag ik gisteren in de productie grafiek een piek van 5,2 kW staan. Volgens de documentatie kan de DC kant wel over-gedimensioneerd zijn, wat in mijn geval ook zo is, maar zou de AC kant niet boven de 5kW moeten uitkomen. Concreet de vraag: meet de grafiek de DC kant en wordt er 'maar' 5kW aan de AC kant geleverd? Of kan een 5kW omvormer pieken van boven de 5kW leveren, ondanks dat de documentatie anders beweert?

Ben vooral nieuwsgierig: in principe hoe meer zonnestroom hoe beter.

[ Voor 8% gewijzigd door RDDR12 op 16-03-2026 12:36 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
je zit altijd iets boven de "piek op papier". Hoort dus zo.

Wise enough to play the fool

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:26
Ik heb sinds kort het hele production control verhaal werkend gekregen in Home Assistant. Omdat het hier ook regelmatig terugkomt en ik het niet zonder dit topic voor elkaar had gekregen post ik voor een ieder ook even mijn opzet.

Hardware:
- SolarEdge SE7K omvormer
- HomeWizard P1 meter

SolarEdge SE7K aangesloten via ethernet/Modbus(TCP).
HACS integratie: https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi
Bij installeren van Addon vergeet vinkje van 'Power Control Options' niet.

Verifieer of de addon goed werkt. Je hebt als het goed is de optie om 'Limit Control Mode' op 'Production Control' te zetten. Dit kan je nu activeren en tijdelijk een hoge waarde invullen (bij mij in Watt! in plaats van 0-100% wat ik hier vaak lees)

Maak een nieuwe Automation aan en hou de namen van de volgende sensoren bij de hand om die aan te passen:
- HomeWizard P1 waarde (is bij mij een postief of negatief getal afhankelijk van verbruik of teruglevering aan het net)
- AC power waarde van de ModBusMulti addon.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Limit PV-Export custom
description: Limit PV-Export custom
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.p1_meter_power
      - sensor.mbmultisolaredge_ac_power
    from: null
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - metadata: {}
    data:
      value: >-
        {% set p_max = 7500 -%} 
        {% set p_export_allow = 500 -%} 
        {% set p_im = states('sensor.p1_meter_power')|float(default=0) -%} 
        {% set p_ex = states('sensor.mbmultisolaredge_ac_power')|float(default=0) -%} 
        {% set n = p_ex + p_im + p_export_allow -%} 
        {{ [[n, p_max]|min, p_export_allow]|max|round(0, 'ceil') }}
    target:
      entity_id: number.mbmultisolaredge_site_limit
    action: number.set_value
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 25
      milliseconds: 0
mode: single
max_exceeded: silent
Vervang de 500 uit deze regel: {% set p_export_allow = 500 -%} met het wattage wat je nog wel wilt terugleveren. Ik heb liever niet dat de omvormer helemaal uit gaat dus laat altijd de ruimte om 500watt terug te leveren.
Met deze setup is het voor mij nu mogelijk de teruglevering te beheersen. :) Veel dank aan de ontwikkelaar van de HACS Addon, en alle voorbeelden uit dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door stijnos1991 op 17-03-2026 14:15 ]

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-03 01:49
Ik heb een 3x25A nuts aansluiting en een 1 fase 20A omvormer 4 kW.
Nu wil ik mijn auto laden bij lage vermogens op zonnen energie want het komt niet vaak voor dat ik vol vermogen zonnestroom over heb. De gehele winter heb ik een productie van bv 0,3 tot 1 kW.

Ik wil de auto ook sneller op 3 fases kunnen laden vanuit het net.

Kan de ONE EV pro automatisch schakelen tussen het laden met 3 fases of met 1 fase, zodat ik op 1 fase met lager vermogen kan laden?
Wat is het minimale laadvermogen van de ONE EV pro?

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-03 22:59

lc8

stijnos1991 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:11:
Ik heb sinds kort het hele production control verhaal werkend gekregen in Home Assistant. Omdat het hier ook regelmatig terugkomt en ik het niet zonder dit topic voor elkaar had gekregen post ik voor een ieder ook even mijn opzet.

Hardware:
- HomeWizard P1 meter

Verifieer of de addon goed werkt. Je hebt als het goed is de optie om 'Limit Control Mode' op 'Production Control' te zetten. Dit kan je nu activeren en tijdelijk een hoge waarde invullen (bij mij in Watt! in plaats van 0-100% wat ik hier vaak lees)

Maak een nieuwe Automation aan en hou de namen van de volgende sensoren bij de hand om die aan te passen:
- HomeWizard P1 waarde (is bij mij een postief of negatief getal afhankelijk van verbruik of teruglevering aan het net)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.p1_meter_power
actions:
    data:
        {% set p_max = 7500 -%} 
    target:
  - delay:
Vervang de 500 uit deze regel: {% set p_export_allow = 500 -%} met het wattage wat je nog wel wilt terugleveren. Ik heb liever niet dat de omvormer helemaal uit gaat dus laat altijd de ruimte om 500watt terug te leveren.
Met deze setup is het voor mij nu mogelijk de teruglevering te beheersen. :) Veel dank aan de ontwikkelaar van de HACS Addon, en alle voorbeelden uit dit topic.
tips om het mooier te maken:
- ALs je een trigger iedere x seconde of minuten wil, kun je beter een time-pattern trigger gebruiken
code:
1
2
trigger: time_pattern
seconds: /25
Jouw methode leidt tot veel triggers die meestal genegeerd worden omdat de vorige nog niet klaar is vanwege de delay.

- In iedere run probeer je 100% te compenseren voor de export: dit leidt snel to oscillaties. je kunt beter een demping inbouwen en iedere slag maar 70% van het verschil compenseren. (de P actie van een PID regelaar.) je kunt dan wel iedere 10s triggeren bijv.; de p1 meter updates staan standaard op 5s immers.

- je kunt met variables werken, die je aan het eind van de integratie definieert, dan hoeft iemand anders niet midden in de code te hacken.
- je kunt er een blueprint van maken: waarmee je die variabelen makkelijk laat invullen.

uiteindelijk wil je waarschijnlijk het terugleveren nog laten afhangen van de stroomprijs.... bij dynamisch contract.
ps.. ik denk dat het al bestaat :-)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:33
lc8 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:36:
[...]

tips om het mooier te maken:
- ALs je een trigger iedere x seconde of minuten wil, kun je beter een time-pattern trigger gebruiken
code:
1
2
trigger: time_pattern
seconds: /25
Jouw methode leidt tot veel triggers die meestal genegeerd worden omdat de vorige nog niet klaar is vanwege de delay.

- In iedere run probeer je 100% te compenseren voor de export: dit leidt snel to oscillaties. je kunt beter een demping inbouwen en iedere slag maar 70% van het verschil compenseren. (de P actie van een PID regelaar.) je kunt dan wel iedere 10s triggeren bijv.; de p1 meter updates staan standaard op 5s immers.

- je kunt met variables werken, die je aan het eind van de integratie definieert, dan hoeft iemand anders niet midden in de code te hacken.
- je kunt er een blueprint van maken: waarmee je die variabelen makkelijk laat invullen.

uiteindelijk wil je waarschijnlijk het terugleveren nog laten afhangen van de stroomprijs.... bij dynamisch contract.
ps.. ik denk dat het al bestaat :-)
Hoe belastend is het eigenlijk voor je omvormer om elke 'x' seconden het vermogen op of af te schalen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stijnos1991 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:11:

Hardware:
- HomeWizard P1 meter

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.p1_meter_power
actions:
    data:
        {% set p_max = 7500 -%} 
    target:
  - delay:
Wat ik niet zie in deze automation is je modus van aansturen. Ik ga er even vanuit dat je hier de Limit Control Mode op Production Control mode hebt staan. Dan heb je inderaad je P1 nodig om de productie te sturen op je via P1 gedetecteerde export en daar de limit op in te stellen.

Met een (gekoppelde) SolarEdge Inline meter in je netwerk die import/export meet, kun je de sitelimit ook gewoon eenmalig aan/uit zetten op "Export control mode" wanneer je voor jouw situatie niet wilt dat er export plaatsvind (bijv extern opgevraagd tarief, of externe batterij vol) en op export control zetten. De SolarEdge regelt vervolgens zelf wel dat er de ingestelde hoeveelheid export is obv een vaste waarde op site limit.
Dat levert op dat de automation slechts getriggerd hoeft te worden als je de Limit Control aan of uit wilt zetten. En niet steeds elke 25 seconden hoeft te worden bijgestuurd, omdat de Omvormer dat dan zelf gaat doen. (en bovendien kon je dan deze limiet al instellen in je SolarEdge app).

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:26
Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Wat ik niet zie in deze automation is je modus van aansturen. Ik ga er even vanuit dat je hier de Limit Control Mode op Production Control mode hebt staan. Dan heb je inderaad je P1 nodig om de productie te sturen op je via P1 gedetecteerde export en daar de limit op in te stellen.

Met een (gekoppelde) SolarEdge Inline meter in je netwerk die import/export meet, kun je de sitelimit ook gewoon eenmalig aan/uit zetten op "Export control mode" wanneer je voor jouw situatie niet wilt dat er export plaatsvind (bijv extern opgevraagd tarief, of externe batterij vol) en op export control zetten. De SolarEdge regelt vervolgens zelf wel dat er de ingestelde hoeveelheid export is obv een vaste waarde op site limit.
Dat levert op dat de automation slechts getriggerd hoeft te worden als je de Limit Control aan of uit wilt zetten. En niet steeds elke 25 seconden hoeft te worden bijgestuurd, omdat de Omvormer dat dan zelf gaat doen. (en bovendien kon je dan deze limiet al instellen in je SolarEdge app).
Ik gebruik daar de production control optie voor zoals ik in mn post al schreef. Als je zo'n inline meter hebt is dit niet nodig nee. Maar die heb ik niet, en ik wil niet afhankelijk zijn van de SolarEdge cloud.

Op dit moment knijp ik de panelen niet maar als salderen geen zin meer heeft, en terugleverboetes hoger zouden worden dan heb ik de optie in ieder geval. Deze automation staat dus disabled bij mij maar is er alvast voor wanneer het nodig is.

@lc8 bedankt voor de tips. Dit is inderdaad een wat ruwe versie waar het e.e.a. aan verbeterd kan worden. Het is natuurlijk nog veel slimmer te maken als je het combineert met EPEX prijzen etc.

@GM15 daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb het nu met opzet zo gemaakt dat de omvormer niet volledig uitschakelt maar wel blijft leveren. Als ie volledig uit gaat hoor je m fysiek klikken/schakelen. Dat wilde ik in ieder geval voorkomen omdat ik met dezelfde vraag als jij in m'n hoofd zat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stijnos1991 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Ik gebruik daar de production control optie voor zoals ik in mn post al schreef. Als je zo'n inline meter hebt is dit niet nodig nee. Maar die heb ik niet, en ik wil niet afhankelijk zijn van de SolarEdge cloud.
SolarEdge inline meter communiceert lokaal met de Omvormer (modbus tussen inlinen en omvormer), en een Site Limit met Export Control wordt dus ook lokaal afgehandeld.

De optie waar jij naar verwijst is de Negative Tariff control die je via de app kunt instellen. Die gaat inderdaad (deels) via de Cloud van SolarEdge.
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.