MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Die 10% zal inderdaad niet gelden voor het hele systeem als de P370’s er nu af gaan, dat realiseer ik mij. Maar nu kan ik dankzij die optimizers het systeem monitoren en zie ik het redelijk op tijd als een paneel niet meer zou functioneren, waardoor het verlies beperkt blijft. En ik was er voorzichtig ook even vanuit gegaan, dat naar de toekomst toe, als de panelen ouder worden (nu 6 jaar), het verschil groter zal worden. Dus die 10% leek mij een mooi gemiddelde naar de toekomst toe.
Omdat ik echt wel de voorkeur heb om het zoveel mogelijk naadloos aansluitend te hebben zonder dat ik 3rd party apparatuur of software nodig heb, heb ik eigenlijk alleen naar SolarEdge gekeken. Ik voel er niets voor om te gaan experimenteren eerlijk gezegd. De Nexus lijn ga ik even bekijken. Deze en Balans energie ga ik even over nalezen hier.
wellicht zou je kunnen kijken of je gebruik kan maken van de Solaredge actie voor de thuisbatterijen.
Dat zou je wellicht als "control vraag" kunnen stellen bij die installateur waarvan je al een voorstel hebt.
Binnen het Solaredge ecosysteem werkt het echt heel mooi zeker als je richting de nul op de meter wil (lees geen teruglevering).
Wij begonnen in 2018 met een 9kw (30 panelen) set op zuid-west op een SE12k5 omvormer.
Die lijkt oversized maar we hadden direct rekening gehouden met een eventuele uitbreiding.
Dit is zo'n beetje wat jullie nu hebben.
Wij hebben toen in begin 2022 op zuid-west 10 panelen erbij laten leggen om meer opbrengst in de ochtend te krijgen en dus ook breder gespreid over het jaar zelfvoorzienender te zijn aangezien we ook elektrisch met airco's ons huis vervangen.
Vorig jaar met de Solaredge actie de SE12k5 vervangen voor een Homehub 10K met 3 accu modules en inline meter waarmee we royaal zelfvoorzienend zijn van maart tot oktober buiten het opladen van de elektrische/plug in hybride auto al proberen we die zoveel mogelijk van het overschot overdag te laden.
De grootste uitdaging komt natuurlijk in de donkerdere maanden. tussen oktober en maart hadden we niks aan overschot om überhaupt de accu te laden buiten een enkele keer een klein beetje.
Daarom een paar maanden geleden besloten om een extra installatie op de garage te leggen, hier hebben we voldoende ruimte en dus 14 panelen op noord-oost en 14 panelen op zuid-west gelegd op een SE6k 3 fase omvormer.
IWowat heel de installatie is opgebouwd uit gebruikte/2e hands onderdelen biuten bekabeling, montage materiaal op het dak en een paar optimizers. De omvormer en alle panelen voor weinig op marktplaats gekocht en zelf gemonteerd waardoor die uitbreiding nog geen 1500 euro was voor dik 7kW aan panelen erbij.
Ook was dit dus niet voor de piek opbrengst maar voor meer capaciteti te krijgen op de slechtere momenten.
Oja, de home hub doet ook AC laden naar accu als er "overschot" is van de 2e installatie.
Ben trouwens wel benieuuwd wat jullie allemaal aan stroom verbruiken als je met 20/25kWh aan accu's nodig hebt om de nacht door te komen.. Zoals gezegd hebben wij 15kWh en hebben royaal over in de ochtend zelfs na mindere dagen de laatste week
Wij hebben bewust voor alles solaredge gekozen ivm de standaard integratie