Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Een huis dat oorspronkelijk 1 fase had, maar inmiddels 3 fasen heeft. Tijdens de 1-fase-fase zijn hier door de vorige eigenaar zonnepanelen geplaatst. Die zijn verdeeld over 2 omvormers, te weten 1x SE2200H en 1x SE5000H.
De 2200 zit op fase 1, de 5000 zit op fase 2. Fase 3 heeft geen zonnepanelen aangesloten. Ik ben in de markt voor een accu. De voorkeur heeft uiteraard een accu die ik direct op een van de bestaande omvormers (bij voorkeur de 5000) kan aansluiten, maar zo'n feest zal het vast niet zijn.
Ik heb ergens een URL gevonden waarop je je data vanuit je P1 meter kon uploaden, en dan kon je kijken wat het effect was van verschillende groottes qua accu. Daar kwam uit naar voren dat de winst van een 10kwh accu tov een 5kwh accu dermate klein was, dat ik eerst in de markt ben voor een 5 kWh accu, of in ieder geval, in die orde van grootte.
Nu weet ik dat SolarEdge accu's aanbiedt, maar ik weet niks van stroom, dus ik moet alles laten doen, maar waar ik wel benieuwd naar ben is of, en zo ja hoe en vooral wélke accu ik kan kopen in mijn situatie, en wat daar allemaal nog bij komt. Moet ik bijvoorbeeld ook een andere omvormer hebben, die erbij komt, ofzo?
Waar moet ik naar kijken in deze situatie?
Och ja, je moet toch wat he.
Op de SolarEdge SE5000H kan je maar 1 batterij dc zijdig op aansluiten nl de SolarEdge energiebank .
Deze heeft een grote van 9,7kwh. Je hebt dan ook een energiemeter van SolarEdge nodig .
Je kan wel AC zijdig een batterij omvormer met bijhorende batterij plaatsen. Maar dan heb je meer verlies dan een batterij op dc zijde is aangesloten.
Er komt wel een nieuwe reeks batterijen van SolarEdge uit nl de Nexis reeks die is modulair (per element ongeveer 5kwh). Echter deze zal pas goed te verkrijgen in 2026 en waarschijnlijk het je software update nodig om hiermee te werken.
SolarEdge geeft aan dat er problemen zijn met de module Time of Use en Handmatige controleaschja schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:28:
Mijn omvormer en BYD batterij luistert niet meer naar handmatige ontlaad commandos. Iemand suggesties of ervaringen?
Zijn vragen om de batterij op eigen verbruik maximaliseren te zetten.
Deze melding komt uit SolarEdge User’s Community en is gisteren geplaatst.
[ Voor 5% gewijzigd door clodders op 25-09-2025 09:04 ]
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Als dat je default is doet ie dat toch automatisch bij ToU problemen met remote control….?clodders schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:51:
[...]
SolarEdge geeft aan dat er problemen zijn met de module Time of Use en Handmatige controle
Zijn vragen om de batterij op eigen verbruik maximaliseren te zetten.
Deze melding komt uit SolarEdge User’s Community en is gisteren geplaatst.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Die batterij heet tegenwoordig SolarEdge Home Batterij 400V (BAT-10K1P). Onder de oude naam Energiebank zul je weinig informatie meer vinden.Browny schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:59:
@Just_A_User
Op de SolarEdge SE5000H kan je maar 1 batterij dc zijdig op aansluiten nl de SolarEdge energiebank .
Deze heeft een grote van 9,7kwh.
Een 3-fase omvormer zou voor @Just_A_User denk ik de betere oplossing zijn, maar ik weet niet of ik nog een nieuwe short string omvormer zou willen installeren. Ik zou sowieso even afwachten wat de specificaties zijn van de nieuwe Nexis batterijen en ook van nieuwe Nexis omvormers (en prijzen natuurlijk). Voor een soepele levering zullen we inderdaad al ergens in 2026 zitten, maar de specificaties zouden toch niet lang meer op zich moeten laten wachten.[...]
Er komt wel een nieuwe reeks batterijen van SolarEdge uit nl de Nexis reeks die is modulair (per element ongeveer 5kwh). Echter deze zal pas goed te verkrijgen in 2026 en waarschijnlijk het je software update nodig om hiermee te werken.
Waarom beter? Want beide omvormers werken gewoon, en ik wil dus een batterij toevoegen. Wat is de reden dat het vervangen van de beide omvormers voor 1 3-fase omvormer (want dat kost ook extra geld) beter is dan betreffende door jou genoemde batterij te kopen?ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:38:
[...]
Die batterij heet tegenwoordig SolarEdge Home Batterij 400V (BAT-10K1P). Onder de oude naam Energiebank zul je weinig informatie meer vinden.
[...]
Een 3-fase omvormer zou voor @Just_A_User denk ik de betere oplossing zijn, maar ik weet niet of ik nog een nieuwe short string omvormer zou willen installeren. Ik zou sowieso even afwachten wat de specificaties zijn van de nieuwe Nexis batterijen en ook van nieuwe Nexis omvormers (en prijzen natuurlijk). Voor een soepele levering zullen we inderdaad al ergens in 2026 zitten, maar de specificaties zouden toch niet lang meer op zich moeten laten wachten.
Want de vraag wordt dan ook; wat heb ik naast genoemde batterij nog méér nodig om het werkend te krijgen? als ik daar namelijk nog iets voor nodig heb en dat is net zo duur als een 3-fase omvormer, waardoor ik dat extra ding niet meer nodig heb, dan is de keuze natuurlijk eenvoudig.
Och ja, je moet toch wat he.
Ik lees er in om nu geheel niet in de accu's te investeren... want de Nexus lijn. Afhankelijk van de specs zou het het antwoord op je vraagstuk dus kunnen laten omslaan in een geheel Nexus-systeem.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Met een 3-fase omvormer kun je in een back-up situatie (waarvoor wel nog aanvullende voorzieningen nodig zijn) alle fasen bedienen. Verder is de 400V batterij relatief duur en heb je al vastgesteld dat 10 kWh weinig meer oplevert dan 5 kWh. Een nieuwe 3-fase hybride omvormer met een 5 kWh batterij kan zelfs goedkoper zijn dan een 10 kWh batterij toevoegen aan je bestaande installatie. Maar gezien je bestaande installatie vermoed ik dat een 3-fase Home Hub problemen gaat opleveren qua string lengte.Just_A_User schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:35:
Waarom beter? Want beide omvormers werken gewoon, en ik wil dus een batterij toevoegen. Wat is de reden dat het vervangen van de beide omvormers voor 1 3-fase omvormer (want dat kost ook extra geld) beter is dan betreffende door jou genoemde batterij te kopen?
Ik zou even afwachten wat de nieuwe Nexis productlijn gaat brengen en dan de mogelijke scenario's naast elkaar leggen. Kijk daarbij ook naar de voorzienbare toekomst.Want de vraag wordt dan ook; wat heb ik naast genoemde batterij nog méér nodig om het werkend te krijgen? als ik daar namelijk nog iets voor nodig heb en dat is net zo duur als een 3-fase omvormer, waardoor ik dat extra ding niet meer nodig heb, dan is de keuze natuurlijk eenvoudig.
Ik zou momenteel zeker even afwachten. Naast de prijsstelling (introductieprijzen willen nogal eens aan de hoge kant zijn) ben ik ook erg nieuwsgierig naar integratie van Nexis batterijen in bestaande installaties en hoe SolarEdge in deze productlijn omgaat met de stringlengte problematiek.Ronald schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:28:
@Just_A_User Je moet wel het hele bericht interpreteren.
Ik lees er in om nu geheel niet in de accu's te investeren... want de Nexus lijn. Afhankelijk van de specs zou het het antwoord op je vraagstuk dus kunnen laten omslaan in een geheel Nexus-systeem.
De datasheets zijn voor de Noord-Amerikaanse markt, maar ik verwacht dat de batterijen universeel zullen zijn. De batterijen zijn alleen compatibel met Nexis omvormers en zijn van het high voltage type (370-480V).
Omvormers voor enkel de batterij… dus daar kan ac waarschijnlijk prima een 1 fase op zonnepaneel inverter bij.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:25:
De eerste specificaties van de Nexis productlijn zijn inmiddels te vinden: https://marketing.solaredge.com/nexis-installers.
De datasheets zijn voor de Noord-Amerikaanse markt, maar ik verwacht dat de batterijen universeel zullen zijn. De batterijen zijn alleen compatibel met Nexis omvormers en zijn van het high voltage type (370-480V).
Aan een Nexis omvormer kunnen uiteraard ook PV-panelen worden aangesloten. Als je een Nexis batterij wilt toevoegen aan een bestaande 1-fase Home Wave installatie, vervang je normaliter de omvormer.Miezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:01:
[...]
Omvormers voor enkel de batterij… dus daar kan ac waarschijnlijk prima een 1 fase op zonnepaneel inverter bij.
Zoals ik het hier lees kan het ook als separaat batterijsysteem draaien. Hoe zou je het anders AC willen doen?ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:22:
[...]
Aan een Nexis omvormer kunnen uiteraard ook PV-panelen worden aangesloten. Als je een Nexis batterij wilt toevoegen aan een bestaande 1-fase Home Wave installatie, vervang je normaliter de omvormer.
De nieuwe Nexis batterij zal in Europa zowel voor de 1 als 3 fasige omvormer geschikt zijn .
Dit is zo aangemeld door SolarEdge , is ook gezegd op intersolar in Duitsland.
De gegevens die je nu vindt via marketing is voor usa en daar werken ze veel met 1fasige omvormer en deze werkt op stringspanning van 400volt. Ook de driefasige omvormer in usa werkt op andere string spanning dan in Europa. Dat komt omdat ze in de usa werken met andere ac spanningen .
Voor Europa zou de Nexis batterij de bestaande batterijen gaan vervangen. Maar we moeten nog wachten tot we de technische specificaties voor Europa kennen nu is dat dus maar speculatief.
Een Nexisinstallatie als separaat batterijsysteem kan ongetwijfeld (ik lees hetzelfde als jijMiezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:25:
[...]
Zoals ik het hier lees kan het ook als separaat batterijsysteem draaien. Hoe zou je het anders AC willen doen?
Eigen installatie zag ik een maand of 7 terug een paneel 1/3 nog maar mee doen , of zelf niets. Niet echt tijd/zin gehad om te wisselen. Het bizarre? Sinds er maand of 2 doet ie weer vrolijk 100% mee!
Andere installatie , schoonvader: paneel uitgevallen. Kan gebeuren. Vervangen. (Optimizer) week later : een andere uitgevallen.
Kan ik weer het dak op 🥴
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Oke, zelfde functionaliteit dus. Dan weet ik wat ik kopen kan voor in de krappe meterkast van mijn broertje. De inline meter zodat we geen losse ct klemmen hoeven te plaatsen.Smoke schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:24:
Ze zijn beide vrijwel even accuraat qua afwijking (Inline meter 1% of 2% afhankelijk van waar de netaansluiting zit, modbus meter 1.25%), maar de inline meter is makkelijker te installeren omdat de CTs daar intern zitten. De inline meter kan alleen op residentiele omvormers worden gebruikt en kan maximaal 65A aan, terwijl de modbus meter voor commerciele/grote installaties is. En als laatste: De inline meter werkt niet op 3-fase delta aansluitingen zonder nul die je vooral in Belgie ziet, daar is weer een aparte modbus meter voor nodig met CTs.
Communicatie gaat bij beide via RS485 op dezelfde manier, maar de inline meter kan ook draadloos via Home Network communiceren dus dat scheelt weer een kabeltje.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Soms kan het aan de bypass diode liggen en dan een ieniminie klein vlekje op het paneel. De bypass diode beslist dan eigenlijk te snel om 1/3 af te schakelen.Ronald schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:40:
@Crazy- In het systeem van mijn pa heeft ook een paneel maandenlang op 2/3 meegedaan... en ook vanzelf weer geheel mee gaan doen...
Helaas bij mijn schoonvader niet meer vanzelf aan gegaan. Straks maar even het dak op. Kan er bij 1 goed bij. De ander is een grote uitdagingRonald schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:40:
@Crazy- In het systeem van mijn pa heeft ook een paneel maandenlang op 2/3 meegedaan... en ook vanzelf weer geheel mee gaan doen...
Dat is niet eens zo’n gek idee inderdaadBeer070 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:31:
[...]
Soms kan het aan de bypass diode liggen en dan een ieniminie klein vlekje op het paneel. De bypass diode beslist dan eigenlijk te snel om 1/3 af te schakelen.
Zelf heb ik Tibber. Wie weet de juiste instellingen zodat bij slecht weer de accu vanuit het net gevuld wordt op goedkopere momenten?
Daarnaast is de omvormer eens in de paar maanden spontaan de wifi kwijt.
:strip_exif()/f/image/X2m3MaXs6TUHeyblpAANzpZs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HnYWmyuWGJ7yFErwg62REx2y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eXsz6If0muRkrF3NTclQ2oLa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RRj1hhWPnsxBNzPMkUfUprRo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat Solaredge duurzaamheid net wat belangrijker vind dan geld verdienen kwa stroom.
Maar idd Solaredge One samen met ToU werkt de laatste maanden wel minder.
Foutcode 18xB7 overspanning DC/AC in fase.
Installatie is van april 2021.
RMA voorraad is uitgeput bij SE.
Voorstel van leverancier om tegen betaling vervangende omvormer te regelen.
Of wachten tot SE weer voorraad heeft.
Blijkbaar zijn er zoveel defecte omvormers bij SE dat de voorraad op is.
Bij nader inzien toch niet z’n goede keuze geweest om voor SE te gaan.
Wat denken jullie, ingaan op voorstel of wachten?
Wellicht weet iemand wat er defect is in de omvormer zodat ik zelf kan repareren?
janne_nl schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:44:
Bij import dien je wel de btw toe te voegen volgens mij. Hier koopt tie ook niks. Maar raakt je accu wel leeg?
Ik merk dat Solaredge duurzaamheid net wat belangrijker vind dan geld verdienen kwa stroom.
Maar idd Solaredge One samen met ToU werkt de laatste maanden wel minder.
Je kan voor een se3500h of se3680h gaan? Hoe ziet je systeem er verder uit?XrayCT schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:37:
4 weken geleden omvormer SE3000h defect gegaan.
Foutcode 18xB7 overspanning DC/AC in fase.
Installatie is van april 2021.
RMA voorraad is uitgeput bij SE.
Voorstel van leverancier om tegen betaling vervangende omvormer te regelen.
Of wachten tot SE weer voorraad heeft.
Blijkbaar zijn er zoveel defecte omvormers bij SE dat de voorraad op is.
Bij nader inzien toch niet z’n goede keuze geweest om voor SE te gaan.
Wat denken jullie, ingaan op voorstel of wachten?
Wellicht weet iemand wat er defect is in de omvormer zodat ik zelf kan repareren?
Enneh.. daar ga je natuurlijk niet voor betalen. Garantiewerk.
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 28-09-2025 12:40 ]
Wise enough to play the fool
Dus hij raakt helemaal leeg en gaat dan tegen een hoger tarief stroom van het net afnemen?
Nu doet tie dat hier ook wel soms maar dan gaat het om een verschil van een paar cent. Ik bedoel als de accu voor 15 ct per kWh geladen had kunnen worden en vervolgens wordt er voor 25ct per kWh een halve kWh gekocht voordat de zon zich er weer mee bemoeit..... in mijn geval vind ik dat gerommel in de marge.
Wat ik veel sneuer vind is dat de door de zon gevulde accu niet op een duur moment geleegd wordt. Dat gebeurde eerder wel. Afgelopen winter trouwens wel op een laag moment de accu vol en dan op een duur moment weer legen.
Maar ik lees her en der dat er wat issues zijn met ToU, naast de incorrecte tariefberekening bij export.
Nee, hij laat alleen met het beetje zonlicht wat er nu is en neemt niks van het net af. Maar met 14% kom je niet ver.janne_nl schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:27:
[...]
Dus hij raakt helemaal leeg en gaat dan tegen een hoger tarief stroom van het net afnemen?
Nu doet tie dat hier ook wel soms maar dan gaat het om een verschil van een paar cent. Ik bedoel als de accu voor 15 ct per kWh geladen had kunnen worden en vervolgens wordt er voor 25ct per kWh een halve kWh gekocht voordat de zon zich er weer mee bemoeit..... in mijn geval vind ik dat gerommel in de marge.
Wat ik veel sneuer vind is dat de door de zon gevulde accu niet op een duur moment geleegd wordt. Dat gebeurde eerder wel. Afgelopen winter trouwens wel op een laag moment de accu vol en dan op een duur moment weer legen.
Maar ik lees her en der dat er wat issues zijn met ToU, naast de incorrecte tariefberekening bij export.
Als hij in de piek tijden leeg is, is wel een dingetjejanne_nl schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:56:
Dat is dan geen probleem toch? De AI van Solaredge houdt rekening met je gebruik en bepaalt mede daarmee hoe vol je accu moet zijn. Of mis ik iets?
Vandaag de SE5K opgestart maar krijg bij het pairen van de optimizers helaas een foutmelding. Elke keer komt de foutmelding: Error 3x8F: Manager Pairing FailedRonald schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:20:
De 5Kw zal prima zijn… 6kW geen bezwaar… zie wat je voordelig kan kopen.
PS: is de enkelfase oprecht een issue voor de victrons? De elektriciteitsmeter sommeert de fasen… dus dat de ene victron uit je se5000h trekt, de rest van de se5000h het net op blaast en het verschil op de andere fasen door je victrons van net getrokken wordt boeit voor jou financieel niet.
Heb de omvormer al een paar keer spanningsloos gemaakt, maar helaas. Ik heb de 2 strings aan elkaar gekoppeld en ik meet 20.43 VDC . Wat zou moeten kloppen met 20 P370 optimizers.
Iemand enig idee? Omvormer kapot? Ik heb het serienummer nog niet laten omwisselen in mijn monitoring portaal maar dat moet hier los van staan als het goed is.
Manager pairing failed kan je ook krijgen als de nieuwe omvormer niet geactiveerd is (moet via SetApp maar als hij online staat kan Support hem ook activeren), de landcode verkeerd staat, of als er verkeerde AC-spanningen gemeten worden. Ik zou deze dingen als eerste checken eigenlijk.Arn0uDz schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:52:
[...]
Vandaag de SE5K opgestart maar krijg bij het pairen van de optimizers helaas een foutmelding. Elke keer komt de foutmelding: Error 3x8F: Manager Pairing Failed
Heb de omvormer al een paar keer spanningsloos gemaakt, maar helaas. Ik heb de 2 strings aan elkaar gekoppeld en ik meet 20.43 VDC . Wat zou moeten kloppen met 20 P370 optimizers.
Iemand enig idee? Omvormer kapot? Ik heb het serienummer nog niet laten omwisselen in mijn monitoring portaal maar dat moet hier los van staan als het goed is.
Ik was het helemaal zat met dat ding en heb het aan laten staan en kwam na anderhalf uur weer terug en ging koppelen en kreeg toen allemaal firmware updates. CPU en DSP1 + DSP2, moesten aanzienlijk omhoog qua versies.Smoke schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:44:
[...]
Manager pairing failed kan je ook krijgen als de nieuwe omvormer niet geactiveerd is (moet via SetApp maar als hij online staat kan Support hem ook activeren), de landcode verkeerd staat, of als er verkeerde AC-spanningen gemeten worden. Ik zou deze dingen als eerste checken eigenlijk.
Na deze firmware updates heb ik eindelijk de optimizers kunnen koppelen. Laat dus een nieuwe omvormer met een oude productiedatum eerst 2 uur aan het netwerk hangen, voordat je ermee bezig gaat.
Thanks iedereen!
- Als ik het site list endpoint query (/sites/list), krijg ik altijd alle sites als resultaat. Selectieparameters die meegeef in de URL (bv status=Disabled) worden genegeerd. Ook ziet het Json object in de web response er net iets anders uit dan beschreven in het API-document. Is deze API call gewijzigd? Zo ja, hoe ziet de query URL er dan uit?
- Kan via de Monitoring API ook optimizer data worden opgevraagd? Zo, ja hoe ziet de query URL er dan uit?
- Is er ergens een nieuwere API-beschrijving te vinden?
[ Voor 28% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-09-2025 05:16 ]
Wat zijn de kansen dat er nu snel weer eentje stuk gaat? Kun je zoiets zien aankomen door een afnemende opwek gedurende langere periode?
Je mag en kan het zelf doen, je moet wel een self installer account hebben en je moet ook weten hoe. Erg ingewikkeld is het niet.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:28:
Helaas, bij mij nu ook (voor het eerst in 5 jaar) een optimizer kapot. In de layout blijft er één paneel zwart met 0 opwek. Er wordt onder garantie een nieuwe gestuurd maar voor installatie natuurlijk wel voorrijkosten plus installatiekosten. Geen wereldschokkend bedrag (€150,- in totaal) maar toch jammer dat ik dat als particulier niet gewoon zelf kan doen. Of eigenlijk mág doen. Het installeren zal best gaan maar dat pairen. Tsja. Verlies maar nemen.
Wat zijn de kansen dat er nu snel weer eentje stuk gaat? Kun je zoiets zien aankomen door een afnemende opwek gedurende langere periode?
[ Voor 3% gewijzigd door MijnCommentaar op 30-09-2025 09:31 ]
Ik kan de vraag eens stellen aan de installateur, maar vermoed dat die niet erg zal meewerken... Of moet ik een self installer account bij SE aanvragen dan? Is alweer wat jaartjes terug dat ik hier aandacht aan heb besteed...MijnCommentaar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:30:
[...]
Je mag en kan het zelf doen, je moet wel een self installer account hebben en je moet ook weten hoe. Erg ingewikkeld is het niet.
Dat kun je gelukkig heel eenvoudig zelf doen. Druk het rode schakelaartje onder aan de omvormer meer dan 5 seconden naar links (P-stand) en de omvormer zal een pairing cyclus uitvoeren.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:28:
Het installeren zal best gaan maar dat pairen.
Bij ons is er eentje vervangen afgelopen jaar door de installateur onder garantie, de kosten en de hardware waren door SE vergoed. Onze installatie is 11 jaar oud.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:33:
[...]
Ik kan de vraag eens stellen aan de installateur, maar vermoed dat die niet erg zal meewerken... Of moet ik een self installer account bij SE aanvragen dan? Is alweer wat jaartjes terug dat ik hier aandacht aan heb besteed...
Op zich is dat alles wat nodig is.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:37:
Dat klinkt alvast goed - maar, iets zegt me dat er meer nodig is dan dat...? Het is toch niet alleen inklikken en pairen?
Maar om het weer netjes in het monitoringsportal te krijgen zal die ook moeten worden aangepast met de vervangende optimizer. En dat kan alleen de 'installer' van installatie.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Tsja. Dat zal dan verschillen per installateur, ik heb niet heel veel zin in gesteggel over waarom ik dat wel of niet moet betalen. Zal vast wel ergens in de voorwaarden staan, dat ga ik nog wel even na.Magnifique schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:38:
[...]
Bij ons is er eentje vervangen afgelopen jaar door de installateur onder garantie, de kosten en de hardware waren door SE vergoed. Onze installatie is 11 jaar oud.
Dan heb je een hele fijne installateur.Magnifique schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:38:
[...]
Bij ons is er eentje vervangen afgelopen jaar door de installateur onder garantie, de kosten en de hardware waren door SE vergoed. Onze installatie is 11 jaar oud.
Mijn ervaring is dat de hardware vanuit SE komt, maar je de uren zelf mag aftikken. En als je dat twee keer hebt gedaan, ga je nog eens nadenken over de kosten en opbrengsten verhouding. Conclusie: pas als de opwek onderuit gaat door een tekort aan werkende optimizers (dus minder dan 7 per dakvlak, kom je in het tuinhuisje scenario) is het eigenlijk rendabel om aanspraak te maken op je garantie

Helaas hebben mijn ouders een O-W opstelling met twee keer 7 panelen

Edit: De garantie vanuit de installateur was 5 jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 30-09-2025 10:12 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Het was destijds niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste offerte. Blijkbaar wel een goede keuze geweest.
Had ook een optimizer s440 kapot na 2 jaren dus binnen garantie. Hadden die vrij snel gratis vervangen. Solar bouwmarkt gehaald en laten installeren. Nu verhuist. Wil weer zo'n solar edge installatie. Ben me er nog aan het oriënteren.janne_nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:04:
Hier ook 2 keer een optimizer vervangen onder garantie door de installateur.
Het was destijds niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste offerte. Blijkbaar wel een goede keuze geweest.
Had ooit eens 2 zonnepanelen toegevoegd ( zelf geïnstalleerd ) . Na pairing zag ik ze. De installateur gemaild en de map werd aangepast. Zou het nu weer zo doen ( ben verhuisd )Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:33:
[...]
Ik kan de vraag eens stellen aan de installateur, maar vermoed dat die niet erg zal meewerken... Of moet ik een self installer account bij SE aanvragen dan? Is alweer wat jaartjes terug dat ik hier aandacht aan heb besteed...
Ik zelf heb zo een tang geprint met mijn 3d printer. Je kan het ook met een tang doen. Gewoon eerst goed bekijken. Mijn tip is wel om de schakelaar ( zit bij de omvormer ) uit te schakelen. Meet voor de zekerheid de uitgangspanning van de optimizer.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:24:
Heb je voor het loshalen van de stekkers van een optimizer dannog speciaal gereedschap nodig? Iets van een tang om ze los te halen? Sorry, echt een lekenvraag. Maar een dergelijke weg lijkt me goed te bewandelen, ook omdat mijn installatie op het platte garagedak gewoon prima bereikbaar is.
Zorg ook dat je de juiste optimizer hebt of een compatible. Als je de omvormer later weer aanzet kan het even duren voordat je alle optimizers ziet. Misschien ook het juiste moment om alles dan te updaten.
[ Voor 13% gewijzigd door vincent_1971 op 30-09-2025 12:22 ]
Nee, kan met je vingers/nagels. Er zitten een soort clipjes die de stekkertjes in elkaar klemmen.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:24:
Heb je voor het loshalen van de stekkers van een optimizer dannog speciaal gereedschap nodig? Iets van een tang om ze los te halen? Sorry, echt een lekenvraag. Maar een dergelijke weg lijkt me goed te bewandelen, ook omdat mijn installatie op het platte garagedak gewoon prima bereikbaar is.
om je gerust te stellen, zelfs met twee linkerhanden is dit toe doen.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:24:
Moeilijkheidsgraad 1 van 5 sterren
Dan nog een vraag - stay with me...: de virtuele layout is maar gewoon in de app geplempt en komt niet overeen met de oriëntatie in de praktijk. Is er een manier waarop ik in de app een nummer van de optimizer kan zien, die ik ook op de optimizer zelf kan aflezen? Dan weet ik zeker dat ik de goede heb...
Als je in de layout in de app op een paneel klikt en dan General openvouwt, dan zie je het serienummer van de optimizer.Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:44:
Ah top, ik heb anderhalve linkerhand dus dit kan ik.
Dan nog een vraag - stay with me...: de virtuele layout is maar gewoon in de app geplempt en komt niet overeen met de oriëntatie in de praktijk. Is er een manier waarop ik in de app een nummer van de optimizer kan zien, die ik ook op de optimizer zelf kan aflezen? Dan weet ik zeker dat ik de goede heb...
Maar wellicht heb je daar uitgebreidere rechten voor nodig dan je nu hebt. Het kan in ieder geval wel met een eigenaars-account.
stappenplan:
omvormer uitschakelen - wachten op veilig voltage.
stroom er af.
paneel los, optimizer los (met mc4 tool is wel makkelijker)
nieuwe optimizer erin klikken (dubbelcheck dit!!!)
optimizer vast, paneel vast.
stroom erop, opstarten. via setapp of via de schakelaar pairen, even checken of alle optimizers gevonden zijn, desnoods opnieuw pairen)
installateur mailen.
Stel, je kan bij alle optimizers en je schrijft alle nummers op, dan kan je de fysieke plaats ook aan de installateur doorgeven, desnoods via sitemapper, of via designer een bestand maken, maar dan doe je eigenlijk het werk van de installateur.
Met de solaredge go app kan je het kappotte ding aan clicken en vervangen met het nieuwe Mac adres. Dan houdt ie ook alle historische statistieken. Je installateur hoeft er niet voor langs te komen. Als je die suffe staubli tooltjes hebt om de stekkers los te halen hang je de nieuwe omvormer er in 5 minuten tussen (mits je er bij kan)teacher schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:25:
En stel, je vervangt de optimizer, noteer dan het nummer van de nieuwe vs de oude. Laat je installateur dan de nieuwe optimizer in je monitoring zetten. Doe jij de fysieke klus, en zij de digitale klus. Daar moet de vergoeding wel toerijkend voor zijn.
stappenplan:
omvormer uitschakelen - wachten op veilig voltage.
stroom er af.
paneel los, optimizer los (met mc4 tool is wel makkelijker)
nieuwe optimizer erin klikken (dubbelcheck dit!!!)
optimizer vast, paneel vast.
stroom erop, opstarten. via setapp of via de schakelaar pairen, even checken of alle optimizers gevonden zijn, desnoods opnieuw pairen)
installateur mailen.
Stel, je kan bij alle optimizers en je schrijft alle nummers op, dan kan je de fysieke plaats ook aan de installateur doorgeven, desnoods via sitemapper, of via designer een bestand maken, maar dan doe je eigenlijk het werk van de installateur.
Ze krijgen als het goed is €125 vergoeding vanuit SE... Dus dat dekt die 5 minuten wel.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 30-09-2025 19:17 ]
Dank allen, ik hou jullie op de hoogte.
Is het de originele installateur? Heeft hij bij verkoop expliciet arbeidsloon uitgesloten? Ik vind het bijzonder dat jij al uit gaat van arbeidsloon terwijl de garantie altijd onderdeel is van de verkoop en een installateur het niet voor niets hoeft te doen vanuit SolarEdge……..Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:27:
@Ronald dat wordt voor mij moeilijk te bewijzen, dat ze dat bedrag krijgen, maar ik denk dat ik het eens ga proberen. Nee heb ik…
Dank allen, ik hou jullie op de hoogte.
Voor VS en Australië te vinden bij SE zelf.
Ik ga helemaal nergens vanuit, behalve dat ik niet hard zal kunnen maken dat deze installateur (eerst Enie, later overgenomen door Soly) een bedrag krijgt van Solar Edge. En ik heb geen zin van welles-nietes discussies met de installateur, maar als ik €150 kan besparen door iets zelf te doen waarna Soly alleen een digitale refresh hoeft te doen, wil ik dat best proberen.Miezie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:31:
[...]
Is het de originele installateur? Heeft hij bij verkoop expliciet arbeidsloon uitgesloten? Ik vind het bijzonder dat jij al uit gaat van arbeidsloon terwijl de garantie altijd onderdeel is van de verkoop en een installateur het niet voor niets hoeft te doen vanuit SolarEdge……..
Je hebt garantie op een product en het klantenbestand is overgenomen van de ene naar de andere. Niks aan de hand, gewoon aangeven dat het stuk is… als het goed is ben je pro-actief geïnformeerd? Dan is het proces al aan de gang. Je zal eerder je recht op garantie verspelen door het zelf te doen, dan dat je wat oplost…Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:21:
[...]
Ik ga helemaal nergens vanuit, behalve dat ik niet hard zal kunnen maken dat deze installateur (eerst Enie, later overgenomen door Soly) een bedrag krijgt van Solar Edge. En ik heb geen zin van welles-nietes discussies met de installateur, maar als ik €150 kan besparen door iets zelf te doen waarna Soly alleen een digitale refresh hoeft te doen, wil ik dat best proberen.
In een ideale wereld werd ik hierover geïnformeerd. Maar nee, in de echte wereld moet ik dit zelf constateren en contact zoeken. Op mijn vraag of ze even mee konden kijken werd snel gereageerd en geconstateerd dat er een optimizer stuk is, met de mededeling dat een nieuwe er binnen vier weken is. Als die er is moet ik mailen en dan wordt een monteur gestuurd die het gaat installeren als ik die €75 voorrijkosten en €75 installatiekosten betaal.
Ik heb daar nog niet op gereageerd. En dit speelt dus pas sinds gisteren.
En als ik dus €150 kan besparen door iets simpels zelf te doen, een bedrag dat ik nooit terugverdien met deze installatie, kan ik dat best proberen. Ik heb geen dispuut met ze ofzo, en het is ook niet dat ik die €150 niet kan missen. Maar zelf doen is best leerzaam, leuk (het is makkelijk bereikbaar), en het zou wat centen schelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Gramser op 30-09-2025 20:37 ]
Het zijn niet zozeer aannames die ik doe, ik ga uit van de rechten die je in de basis gewoon hebt. Die rechten heb je nog steeds, maar of je ze incasseert is een tweede. Het verhaal is nu wel compleet. Mijn advies zou zijn om je rechten te incasseren…Gramser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:34:
Je doet veel aannames…;)
In een ideale wereld werd ik hierover geïnformeerd. Maar nee, in de echte wereld moet ik dit zelf constateren en contact zoeken. Op mijn vraag of ze even mee konden kijken werd snel gereageerd en geconstateerd dat er een optimizer stuk is, met de mededeling dat een nieuwe er binnen vier weken is. Als die er is moet ik mailen en dan wordt een monteur gestuurd die het gaat installeren als ik die €75 voorrijkosten en €75 installatiekosten betaal.
Ik heb daar nog niet op gereageerd. En dit speelt dus pas sinds gisteren.
En als ik dus €150 kan besparen door iets simpels zelf te doen, een bedrag dat ik nooit terugverdien met deze installatie, kan ik dat best proberen. Ik heb geen dispuut met ze ofzo, en het is ook niet dat ik die €150 niet kan missen. Maar zelf doen is best leerzaam, leuk (het is makkelijk bereikbaar), en het zou wat centen schelen.
Als ze er zelf geen probleem mee hebben dat jij aan de installatie werkt en daarom later zeggen, je garantie is weg want je hebt er zelf aan geknutseld dan is dit wel een leuk klusje ja.Gramser schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:22:
Ik snap je. Om mijn rechten te “incasseren” zou ik in ieder geval eens moeten kijken wat er in mijn originele contract staat (als daar al iets over in staat). Maar dat kan dus een heel welles-nietes spel worden waar ik niet op zit te wachten, voor €150. Daarom liever zelf doen, met wat medewerking vanaf hun kant. En als dat ook te ingewikkeld wordt (maar daar ga ik achter komen) dan incasseer ik die rekening maar gewoon. Ik weet dankzij dit forum in ieder geval de te verrichten handelingen.
Over dat wel of niet een vergoeding krijgen van SolarEdge. SolarEdge en alle andere installateurs kunnen dat natuurlijk bevestigen. De vraag is dan of die vergoeding kostendekkend is voor het bedrijf. En dat lukt al snel niet meer dan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zou er toch een berichtje aan wagen. De garantie vanuit de fabrikant omvat een onkostenvergoeding voor vervanging. Die 150 euro die ze vragen is niet onredelijk, echter kunnen ze ~125 euro claimen bij SolarEdge. Dus je zou wel verwachten dat ze dat grotendeels verrekenen met je (de aanvraag kost natuurlijk ook wat tijd).Gramser schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:22:
Ik snap je. Om mijn rechten te “incasseren” zou ik in ieder geval eens moeten kijken wat er in mijn originele contract staat (als daar al iets over in staat). Maar dat kan dus een heel welles-nietes spel worden waar ik niet op zit te wachten, voor €150. Daarom liever zelf doen, met wat medewerking vanaf hun kant. En als dat ook te ingewikkeld wordt (maar daar ga ik achter komen) dan incasseer ik die rekening maar gewoon. Ik weet dankzij dit forum in ieder geval de te verrichten handelingen.
Ze moeten toch al een RMA aanmaken om een vervangende optimizer te krijgen vanuit SolarEdge.
Bij ging het niet over een optimizer maar om de omvormer (SE9k) die stuk ging na 2,5 jaar. De omvormer was door de installateur vanuit de bouw van het huis geïnstalleerd. Maar vervangen door een andere installateur die later hier zonnepanelen heeft bijgelegd. Deze heeft een case aangemaakt en heeft de omvormer omgewisseld. Kreeg daar een vergoeding voor vanuit SolarEdge.THM0 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Ik zou er toch een berichtje aan wagen. De garantie vanuit de fabrikant omvat een onkostenvergoeding voor vervanging. Die 150 euro die ze vragen is niet onredelijk, echter kunnen ze ~125 euro claimen bij SolarEdge. Dus je zou wel verwachten dat ze dat grotendeels verrekenen met je (de aanvraag kost natuurlijk ook wat tijd).
Ze moeten toch al een RMA aanmaken om een vervangende optimizer te krijgen vanuit SolarEdge.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
:strip_exif()/f/image/5BRqOiy7X3ntRT6b5Y9x6SZv.jpg?f=fotoalbum_large)
De vorige, (waar jij waarschijnlijk op doelt) was op een plat dak. Dit is andere koek maar ook te doen als je geen hoogtevrees hebt. Als het in de tweede rij is moet je het paneel er onder ook afhalen.Draconian schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:17:
Er wordt hier gepraat alsof dat makkelijk is een optimizer zelf vervangen. 2 hoog op een schuin dak is het vrijwel niet te doen. Je moet zo wie zo al met zijn tweeën zijn want wie houdt het paneel vast? Sterker nog. Wat als het op 2 hoog het onderste paneel is? Eronder een veranda serre dus een ladder kan er ook niet neergezet worden. Je moet dan vanaf de andere kant eroverheen klimmen. Mij niet gezien.
[Afbeelding]
En ja dat paneel zal naar beneden moeten. krijgt van mij 3 sterren op de schaal van 5
Heb contact gehad met de leverancier: helemaal prima als ik het zelf installeer en het geld in de zak hou, ze doen het pairen en updaten en registreren en weetikveel wat dan als ik klaar ben en ik ze een foto van de nieuwe optimizer met het serienummer heb gestuurd.
Maar regelen ze nou ook een nieuwe optimizer voor je? Want die wordt sowieso gratis door SolarEdge opgestuurd, los van de vergoeding.Gramser schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:18:
Als ik het bij mij op een schuin dak moest doen zou ik die €150,- meteen lappen.
Heb contact gehad met de leverancier: helemaal prima als ik het zelf installeer en het geld in de zak hou, ze doen het pairen en updaten en registreren en weetikveel wat dan als ik klaar ben en ik ze een foto van de nieuwe optimizer met het serienummer heb gestuurd.
Oh was ik daar niet duidelijk in? Ja hoor die is al rechtstreeks naar me onderweg (of komt eraan, in elk geval). Dat hadden ze meteen al in gang gezet toen ze constateerden dat er een stuk is. Daarna ging ik pas denken over de kosten want ik had nog niet eens om die nieuwe optimizer gevraagdTHM0 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:08:
[...]
Maar regelen ze nou ook een nieuwe optimizer voor je? Want die wordt sowieso gratis door SolarEdge opgestuurd, los van de vergoeding.
Even ter duidelijkheid. Ik heb een installateur die de hardware regelt via Solar Edge. Toen ik een kapotte optimizer had moest ik deze zelf vervangen van hem. Ik kreeg wel een nieuwe optimizer die hij dan weer via Solar Edge regelt. Maar normaal gesproken krijg je ook nog eens een vergoeding van 150 euro voor iemand in te huren om te vervangen? Ben ik wel benieuwd naar hoe zoiets geregeld is. Dan zou die installateur dat in zijn zak stoppen. Ah, al gevonden. Wordt niet vergoed.THM0 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:08:
[...]
Maar regelen ze nou ook een nieuwe optimizer voor je? Want die wordt sowieso gratis door SolarEdge opgestuurd, los van de vergoeding.
Een kapotte SolarEdge optimizer wordt vaak kosteloos vervangen via de productgarantie, die 25 jaar bedraagt voor de optimizers, maar de kosten voor arbeid en verzending vallen hierdoor meestal niet onder. Je kunt een garantieaanvraag indienen via je installateur of rechtstreeks bij SolarEdge zelf, waarna een vervangend apparaat wordt toegestuurd. Houd er rekening mee dat de kosten van de arbeidskosten voor het vervangen van de optimizer niet gedekt zijn onder de garantie.
Hier weer wat anders. Vaag.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3kAbJCM1SfklQUj6ZExen86w.jpg?f=user_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Draconian op 02-10-2025 06:55 ]
Waar komt jouw stukje tekst vandaan?Draconian schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:51:
[...]
Even ter duidelijkheid. Ik heb een installateur die de hardware regelt via Solar Edge. Toen ik een kapotte optimizer had moest ik deze zelf vervangen van hem. Ik kreeg wel een nieuwe optimizer die hij dan weer via Solar Edge regelt. Maar normaal gesproken krijg je ook nog eens een vergoeding van 150 euro voor iemand in te huren om te vervangen? Ben ik wel benieuwd naar hoe zoiets geregeld is. Dan zou die installateur dat in zijn zak stoppen. Ah, al gevonden. Wordt niet vergoed.
Een kapotte SolarEdge optimizer wordt vaak kosteloos vervangen via de productgarantie, die 25 jaar bedraagt voor de optimizers, maar de kosten voor arbeid en verzending vallen hierdoor meestal niet onder. Je kunt een garantieaanvraag indienen via je installateur of rechtstreeks bij SolarEdge zelf, waarna een vervangend apparaat wordt toegestuurd. Houd er rekening mee dat de kosten van de arbeidskosten voor het vervangen van de optimizer niet gedekt zijn onder de garantie.
Hier weer wat anders. Vaag.
[Afbeelding]
Google AI-overzicht. Zoekdracht opnieuw via Google.
Als er een SolarEdge optimizer stuk gaat, heb je recht op gratis vervanging onder de garantie, maar dit dekt alleen de kosten van het onderdeel zelf, niet de arbeid en het transport. Je contacteert hiervoor je installateur of een gespecialiseerde service, zoals Zonnepanelen Servicepunt, die de vervanging regelt en de kosten claimt bij SolarEdge.
Hier trouwens ook over zelf betalen na 2 jaar.
https://www.reddit.com/r/...doesnt_cover_labor/?tl=nl
De SolarEdge garantie dekt alleen €250 aan arbeidskosten voor de eerste 2 jaar. Daarna is het €125 aan arbeidskosten tot jaar 5.
Ook een fout denk. Zo komen er verschillende verhalen in omloop.
[ Voor 21% gewijzigd door Draconian op 02-10-2025 07:33 ]
Daar ben je wel heel erg zelf debet aan, als je spullen uit AI 1:1 als feiten post…Draconian schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:28:
[...]
Google AI-overzicht. Zoekdracht opnieuw via Google.
Als er een SolarEdge optimizer stuk gaat, heb je recht op gratis vervanging onder de garantie, maar dit dekt alleen de kosten van het onderdeel zelf, niet de arbeid en het transport. Je contacteert hiervoor je installateur of een gespecialiseerde service, zoals Zonnepanelen Servicepunt, die de vervanging regelt en de kosten claimt bij SolarEdge.
Hier trouwens ook over zelf betalen na 2 jaar.
https://www.reddit.com/r/...doesnt_cover_labor/?tl=nl
De SolarEdge garantie dekt alleen €250 aan arbeidskosten voor de eerste 2 jaar. Daarna is het €125 aan arbeidskosten tot jaar 5.
Ook een fout denk. Zo komen er verschillende verhalen in omloop.
Je hebt jouw tekst dan ook niet gevonden, je hebt hem laten genereren.
[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 02-10-2025 07:55 ]
In mijn geval vind ik het na 6 jaar niet gek om eens wat te moeten betalen voor een installatie. Alleen, als nou elk komend jaar (of maand, of week) zo’n optimizer kapot gaat, wordt het wel prijzig. Dan wil je toch wat meer garantie…
Totale gewicht + tegels is rond de 150kg. Dat is wel windbestendig. Windkappen zodat deze niet eronder kan slaan. Totale prijs 408 euro
:strip_exif()/f/image/tvwjAUv0Nav74kXv7GAkULLI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mooie bogen van zonnestroom. Ook nog steeds volledig off-grid. De enige kosten die ik maandelijks heb zijn de netbeheerkosten. Ik had A+ als energielabel maar met deze SolarEdge Home Batterij 13.8kWh setup zal het wel A+++ gaan worden (actualisatie weer aangevraagd). Duurzamer kan niet door vrijwel volledig off-grid te zijn. De winter nog afwachten.
Wel een krachtpatser de 500Wp. Verslaat de rest van de panelen terwijl deze niet aan de kant van de zon nu ligt.
[ Voor 26% gewijzigd door Draconian op 02-10-2025 09:05 ]
Solaredge geeft een vergoeding aan de installateur voor garantieklussen. Het is aan de installateur om te bepalen of die vergoeding voldoende is. Als ze doodleuk daarbovenop een stevig bedrag rekenen aan de consument dan heb ik daar wel mijn vraagtekens bij.
Mooie oplossing! off-grid is de toekomstDraconian schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:11:
Trouwens nog een update over mijn installatie. Heb nu een aantal panelen erbij omdat ik van een 1 faseomvormer naar een hybride 3 fase Home omvormer ben gegaan i.c.m. een thuisbatterij van Solar Edge 13,8kWh. Door een 3 fase heb je meer zonnepanelen nodig en is de opstart dus moeizamer. Nu met de extra panelen lijkt het goed gaat te gaan. Zit op 23 stuks. 1 groot paneel van 500Wp op portrait gedaan. Dat was een helse klus omdat op 2 hoog ook nog eens 4 betontegels van 60x40x5 in het frame moesten. De Eurener MEPV 132 HALF-CUT PLUS 500 Wp zonnepaneel. Met touwen omhoog getrokken![]()
Totale gewicht + tegels is rond de 150kg. Dat is wel windbestendig. Windkappen zodat deze niet eronder kan slaan. Totale prijs 408 euro![]()
[Afbeelding]
Nu mooie bogen van zonnestroom. Ook nog steeds volledig off-grid. De enige kosten die ik maandelijks heb zijn de netbeheerkosten. Ik had A+ als energielabel maar met deze SolarEdge Home Batterij 13.8kWh setup zal het wel A+++ gaan worden (actualisatie weer aangevraagd). Duurzamer kan niet door vrijwel volledig off-grid te zijn. De winter nog afwachten.
Wel een krachtpatser de 500Wp. Verslaat de rest van de panelen terwijl deze niet aan de kant van de zon nu ligt.
Je vraag maakte bij mij primair wat los, omdat het leek alsof je het vooraf helemaal bepaald had... en dat komt dan door de reactie van de installateur. Ik persoonlijk zou dan die installateur netjes van repliek dienen en waarschijnlijk op 0-25 euro en niet zelf het dak op hoeven uitgekomen zijnGramser schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:56:
Mijn vraag maakt wel wat los…
In mijn geval vind ik het na 6 jaar niet gek om eens wat te moeten betalen voor een installatie. Alleen, als nou elk komend jaar (of maand, of week) zo’n optimizer kapot gaat, wordt het wel prijzig. Dan wil je toch wat meer garantie…
Mooie oplossing. Qua prijs best aardig toch, je had ook een minder luxe montage kunnen doenDraconian schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:11:
Trouwens nog een update over mijn installatie. Heb nu een aantal panelen erbij omdat ik van een 1 faseomvormer naar een hybride 3 fase Home omvormer ben gegaan i.c.m. een thuisbatterij van Solar Edge 13,8kWh. Door een 3 fase heb je meer zonnepanelen nodig en is de opstart dus moeizamer. Nu met de extra panelen lijkt het goed gaat te gaan. Zit op 23 stuks. 1 groot paneel van 500Wp op portrait gedaan. Dat was een helse klus omdat op 2 hoog ook nog eens 4 betontegels van 60x40x5 in het frame moesten. De Eurener MEPV 132 HALF-CUT PLUS 500 Wp zonnepaneel. Met touwen omhoog getrokken![]()
Totale gewicht + tegels is rond de 150kg. Dat is wel windbestendig. Windkappen zodat deze niet eronder kan slaan. Totale prijs 408 euro![]()
[Afbeelding]
En tja, betontegels of betonklinkers... allemaal keuzes
De accu's hebben ze zelf naar de technische ruimte op de eerste verdieping getild
Of het A+++ wordt durf ik niet te zeggen, qua energie misschien wel, maar 2 plusjes erbij betekend nogal wat
Natuurlijk is het niet, maar oneigenlijke verrijking hoeft ook niet toch? En dat gebeurt zo wel. En voor een markt die het moeilijk heeft is elke euro welkom...Gramser schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:44:
Jij wel natuurlijk.
Gisteren kwam Home Assistant met versie 2025.10, maar als je die installeert stopt de Modbus over TCP integratie ermee. Gelukkig maak ik vóór updaten altijd een backup, en kon ik zonder problemen terug naar 2025.9.3.
Zie de Github voor de meldingen van dit probleem, en later, hopelijk, ook een update van deze integratie die dit oplost.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
op het moment heb ik twee SE omvormers hangen aan wifi zonder link naar elkaar. 1 is geinstalleerd op zolder, de andere in de schuur. Ik heb geen mogelijkheid om (zonder adapters) een RS485 link te leggen naar beide omvormers. Maar, tot nu toe is dat geen probleem: via sunspec kan victron ze beiden benaderen op modbus.
Nu verwacht ik dat ik rond 2027 de omvormers misschien met elkaar wil linken als leader-follower, om zo via victron alleen de leader aan te hoeven sturen en net-export te sturen. (vraag 1: is deze aanname correct, dat de leader de totale zonneopbrengst kan sturen?). Wat is de "beste" manier om dat te doen? Twee wifi/ethernet - RS485 converters? Of de SE home network adapters aanschaffen (en hopen dat die voldoende bereik hebben)? En dan ook nog een inline meter (voornamelijk als mesh-tussenstation). Want, mijn P1 meter kan ik ook via mqtt en een RS485 adapter gebruiken om de SE slimme meter data te geven. Of misschien zelfs een willekeurig andere (goedkopere) energiemeter (homewizard, bijv.).
Iemand anders dit misschien al aangepakt op een goeie manier? (preferably zonder homeassistant, want daar zijn steeds teveel breaking changes, zie bovenstaand).
Ik weet niet wat de beste manier is om ze te koppelen. Wel heb ik twijfels of SE home network een betrouwbare verbinding verbinding kan maken over die afstand en met twee vloeren met betonijzer ertussen.
Bij mij is de SE3000 via een Elfin RS485/TCP adapter bedraad aangesloten op een router. De SE3680H is ook via een switch aangesloten op die router samen met twee Elfins; één voor de inline meter (SDM630 via solaredge meterproxy) op RS485-1, de ander voor de SE3000 slave op RS485-2. Het blijkt dat de TCP communicatie verbinding van de SE3000 kan vervallen, omdat de master zowel de communicatie naar de SolarEdge monitoring site als de TCP-modbus communicatie voor beide omvormers en de meter met het Sunspec protocol verzorgt.
Vermogensregeling heb ik nog niet geprobeerd, maar in SetApp met de SE3680 zag ik twee vermogens die gelimiteerd kunnen worden; dat van de omvormer zelf en van de set.
Ik had het probleem ook, de volgende oplossing in HA werkte voor mij:JeroenH schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:22:
Belangrijke info voor mensen met een SolarEdge omvormer, Home Assistant en de HACS lokale integratie tussen die twee (Modbus over TCP). Dus als je default integratie gebruikt, die de data uit de SolarEdge cloud haalt, heeft onderstaande geen impact.
Gisteren kwam Home Assistant met versie 2025.10, maar als je die installeert stopt de Modbus over TCP integratie ermee. Gelukkig maak ik vóór updaten altijd een backup, en kon ik zonder problemen terug naar 2025.9.3.
Zie de Github voor de meldingen van dit probleem, en later, hopelijk, ook een update van deze integratie die dit oplost.
:strip_exif()/f/image/Mfm4FETREjdUWkETh1oY43re.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna HA een keer opnieuw opstarten en deed hij het weer...
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Het is qua lokaal en modbus beter om het gezondere project SolarEdge modbus multi te pakken: https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multiJeroenH schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:22:
Belangrijke info voor mensen met een SolarEdge omvormer, Home Assistant en de HACS lokale integratie tussen die twee (Modbus over TCP). Dus als je default integratie gebruikt, die de data uit de SolarEdge cloud haalt, heeft onderstaande geen impact.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik wil een 15 of 20 kWh accusysteem icm een SolarEdge SE10k-RWB48 hybride omvormer incl. BUI aanschaffen. Op het dak heb ik 13 kWp aan zonnepanelen Oost West. Graag zou ik jullie gedachten willen weten over het aansluiten van mijn Zappi laadpaal.
Een bekend probleem is dat als je op 100% zonnestroom je auto laadt icm met een DC gekoppelde accu zoals die van Solaredge, je laadpaal en accu niet goed samenwerken. In de basis komt dit omdat vermogen van de zon en vermogen uit de accu als één worden gezien door de (CT klemmen) van de Zappi laadpaal.
Als er bijvoorbeeld bij 100% zonnestroom laden een wolk voor de zon komt, voedt het net nu tijdelijk de laadpaal bij (om in eco+ modus te blijven). Gevolg is dat de accu dit ziet als een verbruiker in huis en bijspringt om afname van het net te voorkomen. De Zappi ziet dit bijspringen als zonnestroom, want hybride omvormer. Na wat gepingpong op deze manier komen laadpaal en accu in een soort “loop” waardoor uiteindelijk de laadpaal je accu op zijn volle vermogen ontlaad. De Zappi heeft wel een export margin instelling, waarbij je altijd 50-300 W oid van de zonnestroom laat terugvloeien zodat je wat marge hebt bovenop de 1.4 kW minimale vermogen maar in de praktijk is dit toch niet altijd fail safe lees ik.
Ook als ik mijn auto op FAST ga opladen, gaat de accu leeggetrokken worden. Tenzij ik via ToU een pauzeschema in de ontlading inlas.
Na wat zoekwerk ben ik op de volgende oplossing gekomen:
Vanaf de netaansluiting laat ik de laadpaal vóór de Backup unit van Solaredge aansluiten. Gevolg: de laadpaal wordt een non-back up user. Als ik op FAST laad, dan neemt de laadpaal van het net, het accusysteem ziet dit niet als gebruiker in huis en springt dus niet bij.
Bij 100% zonneladen (bijv. Mijn thuisaccu is vol/ik las een pauze in of ik heb echt veel zonvermogen) dan loopt er zonvermogen langs de Zappi CT klem, ik kan dan in eco+ modus laden. Bij een wolk springt het net bij en de accu niet. Het gecombineerd laden van accu en auto op de zon kan ook als ik boven de 6.4 kW zonvermogen kom (5 kW voor accu en minimaal 1.4 kW voor de 1 fase om te laden). Dit haal ik op zonnige dagen makkelijk; vermogen gaat dan naar 8-9 kW.
Ik kan een extra modbus/CT meter van Solaredge installeren voor mijn non-backup users om een compleet beeld van mijn verbruik te krijgen. Naar wat ik begrepen heb leest deze meter alleen uit en wordt er niet op gestuurd. Dat gebeurt alleen op de interne meter in de BUI.
Ik kan nog steeds uit de accu laden als ik dat echt wil; hiertoe laat ik de de accu handmatig ontladen en zet ik de Zappi op eco+. Zappi ziet accuvermogen als “zonnestroom” en slaat aan boven de 1.4 kW vermogen.
Nadeel:
Bij stroomuitval werkt de laadpaal niet. Ik denk echter dat ik dan de auto toch niet wil opladen op de accu.
Graag jullie gedachten hierover, alle input is welkom. Een Solaredge One lader lost dit probleem waarschijnlijk in zijn geheel op, maar ik wil graag eerst mijn Zappi behouden. Die heb ik nog maar een paar jaar.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Alleen, de optimizer waarvan was geconstateerd dat hij stuk was, doet de laatste twee dagen gewoon weer lekker mee. Moet niet gekker worden. Met de installateur afgesproken dat ik de nieuwe gewoon op reserve mag houden tot ik besluit tot installatie over te gaan. Hoeft niet terug ofzo. Had ik ook gek gevonden, maar je kunt het maar beter even kortsluiten.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.