Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:26
mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:53:
[...]

Ik denk het niet, want de productie was 0. De accu werden ook niet geladen.
App een keer compleet afsluiten en opnieuw starten?
Ik kreeg na installatie mijn batterij pas in de app toen ik dat deed.
Klinkt als “dat hij de hardware configuratie niet goed in app heeft”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Dit ligt niet aan online of offline, de NRO lijkt niet rekening te houden met aanvullende kosten. Bugje lijkt me... ik was 100 punten online maar zag het hier ook toen kale EPEX onder 0 ging. Vandaag weer een kans om het goed te zien gaan.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

De accu moet je denk ik er even los van zien, hier zat de accu al vol op zonnestroom. Daarna zag ik de zonnepanelen op zero export draaien.

Vandaag lijkt de laadstrategie anders. We gaan het meemaken.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Klaaspier
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-04 15:53
Volgens mij heb ik (mede dankzij dit forum) eindelijk door hoe Solar edge de tarief instellingen interpreteert. Máár, ik zie nul effect! Huidig export tarief is negatief, maar de omvormer blijft 100% leveren. Iemand enig idee wat ik fout doe of er mis is met de instellingen of omvormers (zijn er 2).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2dAHtgTRhA-yhw04opOhSbZJvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EqedleLKLthj7bdPf5GWrtGB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QxPhuCXcHaVLvgW8ccxv-XCA54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r7ju84ocDkb5s7fT3KEt8mPs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f19Od7x79-_fjvyXgenxjMRoBQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ot2bvxXZOIDWgGJaDI7iKxw7.png?f=fotoalbum_large

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:58:
[...]

App een keer compleet afsluiten en opnieuw starten?
Bingo! Thanks.
Ik heb de negatieve prijs optimalisatie uitgezet, want de productie gaat weer naar beneden en mijn accu's staan op 10% en leveren stroom, terwijl mijn productie meer dan genoeg is om de accu's te laden.

Ik ga met HA iets proberen, want het enige wat ik wil is dat er bij negatieve prijs geen export naar de grid plaats vindt. Accu's en gebruikers moeten uiteraard wel voorzien worden van stroom.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Miezie schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:00:
[...]

Dit ligt niet aan online of offline, de NRO lijkt niet rekening te houden met aanvullende kosten. Bugje lijkt me... ik was 100 punten online maar zag het hier ook toen kale EPEX onder 0 ging. Vandaag weer een kans om het goed te zien gaan.
Dit klopt. NRO springt nu ook al in. Keurig zero export wat dus niet de bedoeling is...

Edit: issue is bekend bij SolarEdge, wordt aan gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 06-04-2026 11:24 ]

• mrenkema
Dat is mooi. Dank. Zoals aangegeven, heb ik de NRO op UIT gezet.
Maar wat je precies moet invullen bij extra kosten en waarom BTW = 0 of niet ... blijft raar.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:33:
Dat is mooi. Dank. Zoals aangegeven, heb ik de NRO op UIT gezet.
Maar wat je precies moet invullen bij extra kosten en waarom BTW = 0 of niet ... blijft raar.
Energiebelasting excl btw + verkoopvergoeding energiemaatschappij excl btw + negatieve btw bij export. Maar dat gaat niet qua negatieve btw, dus vul je de bedrag incl btw en 0% in.

Bij import zijn het de excl btw bedragen en 21%.

Meer is het niet.

• mrenkema
farends schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:03:
Ik zit bij Zonneplan en loop tegen het zelfde probleem aan, vanmiddag stopte hij eerst niet met produceren.
Zonneplan heeft me verteld dat export op 0.02 moest staan.

Dit had ik ook zo gedaan, echter stopte hij niet en heb ik hem op 0.01 gezet. Toen ik dat had gedaan stopte hij op het juiste moment wel met produceren en ging vanmiddag ook gewoon weer aan de gang.

Bij import heb ik op advies van Zonneplan 0.13 staan.

Of het nu geheel klopt... ik weet het niet....
Ik denk dat het veel complexer is.
Salderen en buiten salderen-nivo. Daarbuiten geen BTW en Energie belasting terug.
Zonneplan levert bij export 2 cent extra op, dat zijn dus geen kosten, maar opbrengsten voor mij.
En ik krijg een extra opbrengst in de vorm 10% zonnebonus.

SolarEdge houdt hier geen rekening mee zo lijkt het: marktprijs is negatief -> productie stopt.

EDIT: En mijn accu's zijn nog 'leeg' en wat als ik mijn beregeningspomp aanzet? Ja, dan krijg ik dus betaald. Is dat de redenering? Accu's niet opladen? Niet die van Homewizard, maar die van SE gaan juist wel laden van de grid. Is dat het idee?
etc..

[ Voor 11% gewijzigd door mrenkema op 06-04-2026 12:07 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:00:
[...]

SolarEdge houdt hier geen rekening mee zo lijkt het: marktprijs is negatief -> productie stopt
Dit is een bekende bug, schreef ik net over.

Binnen en buiten salderen kan geen enkel stukje software rekening mee houden… dat is niet goed te bepalen.

• mrenkema
Helder.
In mijn zonneplan app staat de (mijn) prijs op dit moment rond de 8 cent, terwijl de stroomprijs (inkoop) reeds negatief is. Wat betekent dat dan? Heb ik nu wel of niet last van een negatieve inkoopprijs? De Groene nerds hadden het over de energie-belasting (die 11 cent). Dus pas als de prijs lager is dat die 11 cent moet je betalen als je stroom teruglevert. Toch best warrig.

Ik ga hier morgen Zonneplan ook maar eens over bellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXGv5MNpNKgrQZxVFJSlJfODih4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Shg2tDSl4Mrm71sWz8VcbSag.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:03:
Helder.
In mijn zonneplan app staat de (mijn) prijs op dit moment rond de 8 cent, terwijl de stroomprijs (inkoop) reeds negatief is. Wat betekent dat dan? Heb ik nu wel of niet last van een negatieve inkoopprijs? De Groene nerds hadden het over de energie-belasting (die 11 cent). Dus pas als de prijs lager is dat die 11 cent moet je betalen als je stroom teruglevert. Toch best warrig.

Ik ga hier morgen Zonneplan ook maar eens over bellen.
[Afbeelding]
Bruto prijs is negatief.
Maar je betaalt ook nog energie belasting (9.5cent) en premie Zonneplan (2cent). Beiden kan je salderen dus zolang je meer gebruikt dan teruglevert mag je dat als inkomsten beschouwen.
Dus yep… netto krijg je zolang je saldeert nog geld.
Inner Zonneplan app kan je ook kiezen voor laten zien bruto tarief. Maar dat verandert niet wat je krijgt of betaalt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• mrenkema
@Stefannn
Dank, maar wat versta je dan onder netto en bruto
Netto = de marktprijs
Bruto = Marktprijs + energie bel + verkoopvergoeding?

En bij terugleveren (ik heb overproductie) betaal bij levering als de Bruto prijs negatief is?

• Stefannn
mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:35:
@Stefannn
Dank, maar wat versta je dan onder netto en bruto
Netto = de marktprijs
Bruto = Marktprijs + energie bel + verkoopvergoeding?

En bij terugleveren (ik heb overproductie) betaal bij levering als de Bruto prijs negatief is?
Andersom. Bruto = marktprijs (zonder extra’s)
Als je over een heel jaar meer teruglevert dan gebruikt dan saldeer je dat meerdere niet. Derhalve betaal je over dat meerdere dus WEL.
Dan moet je bijvoorbeeld 2/3 van jaar zo laten staan. En resterende 1/3 niet meer terugleveren bij negatieve prijs.
Denk ik….
Moet je even precies op een papiertje doen.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-04 00:06

lc8

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:16:
[...]

Dat heet tegenwoordig leader-follower (in post woke speak). Een leader-follower configuratie is niet altijd noodzakelijk.

[...]

Ja, bij voorkeur zelfs. Als je ze samen in één groep zou zetten, dan moet die minstens 3x25A zijn. Als je een 3x25A netaansluiting hebt, is dat af te raden.

[...]

Ja. De leader stuurt ook de data van de follower(s) naar het monitoring platform.

[...]

Voor zover ik weet fungeert de leader als modbus gateway naar de followers. Als je een omvormer als follower aansluit, dan moet je die een ander modbus ID (bv. 2) geven als de leader (default 1). Je zou ze daardoor beide moeten zien in HA met ID=1 en ID=2.

[...]

Je stuurt ze apart aan. Maar als je toch van plan bent je installatie lokaal aan te sturen, waarom zou je dan een leader-follower configuratie maken?
thnks.
waarom een leader-follower?:
- omdat ze inderdaad samen uitkomen op 1 3x20A van schuur naar huis: daar MOET een powerlimit op en die wil ikdus niet over een HA hebben lopen maar lokaal tussen de twee omvormers (ze gaan gewoon naast elkaar hangen, Oost en West kan van de schuur ieders op een omvormer (t zijn al tewee strings en zit nu in series of parallel naar keuze op 1 omvormer).
- Omdat ik had gehoopt dat de omvormers dus samen 1 powerlimit hanteren.. en ze dat zelf 'verdelen'?

dat laatste is me nog niet 100% duidelijk.
- omdat het Oost-West is, kunnen ze smorgens en savonds ieders op 100% draaien, waarbij er eentje t werk doet...
- omdat het 2 omvormers zijn zit ik niet aan de DC-limit van de string (nu wel)
- alleen de mid-dag piek moet afgekapt.. maar dat moet dus 'samen'

_/-\o_

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• lc8

lc8

Miezie schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:34:
[...]

Dit is een bekende bug, schreef ik net over.

Binnen en buiten salderen kan geen enkel stukje software rekening mee houden… dat is niet goed te bepalen.
eergisteren heb ik het exacte verhaal zonneplan gepost: ingewikkeld idd.
lc8 in "Het grote SolarEdge topic"

en om te weten of je wel of niet moet terugleveren zul je moeten voorspellen hoeveel saldering je nodig gaat hebben de rest van het jaar (en hoelang de saldering nog mag..)

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 06-04-2026 15:01 ]

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:55:
[...]

thnks.
waarom een leader-follower?:
- omdat ze inderdaad samen uitkomen op 1 3x20A van schuur naar huis: daar MOET een powerlimit op en die wil ikdus niet over een HA hebben lopen maar lokaal tussen de twee omvormers (ze gaan gewoon naast elkaar hangen, Oost en West kan van de schuur ieders op een omvormer (t zijn al tewee strings en zit nu in series of parallel naar keuze op 1 omvormer).
- Omdat ik had gehoopt dat de omvormers dus samen 1 powerlimit hanteren.. en ze dat zelf 'verdelen'?
OK. Voor dit soort zaken wil je inderdaad niet afhankelijk zijn van iets als HA.
dat laatste is me nog niet 100% duidelijk.
- omdat het Oost-West is, kunnen ze smorgens en savonds ieders op 100% draaien, waarbij er eentje t werk doet...
- omdat het 2 omvormers zijn zit ik niet aan de DC-limit van de string (nu wel)
- alleen de mid-dag piek moet afgekapt.. maar dat moet dus 'samen'
Voor zover ik weet kun je geen productielimiet instellen voor een groep omvormers, wel een site exportlimiet. Dit brengt mij op de volgende idee.

Koppel de omvormers als leader-follower en plaats een inline meter in de kabel tussen schuur en huis. Zo wordt je schuur een SE site en de kabel naar het huis de netaansluiting voor de site. De meter koppel je als export/import meter aan de leader en vervolgens stel je voor de site een export limiet in zodat je binnen de 20A blijft. De handigste manier om de meter te koppelen is via SE Home Network, maar RS485 kan ook.

Info: https://knowledge-center....tion_application_note.pdf.

• mrenkema
lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:59:
[...]
eergisteren heb ik het exacte verhaal zonneplan gepost: ingewikkeld idd.
lc8 in "Het grote SolarEdge topic"
Zeker, die had ook gezien en dank.

Maar mijn onduidelijkheid zit hem in de vraag bij welk negatief getal wil je de productie stoppen.
Is dat de kale marktprijs of als MP+Vergoeding+EB negatief is?

• Stefannn
mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:52:
[...]

Zeker, die had ook gezien en dank.

Maar mijn onduidelijkheid zit hem in de vraag bij welk negatief getal wil je de productie stoppen.
Is dat de kale marktprijs of als MP+Vergoeding+EB negatief is?
Beantwoord

• mrenkema
Ja, dat zag ik, maar wat is de negatieve prijs?
In de zonneplanapp komt de prijs vandaag en gisteren niet onder nul. Terwijl de marktprijs wel negatief is.
Dat probeer ik te rijmen. Volgens mji hoef ik mij geen zorgen te maken over betalen bij teruglevering.
Zonneplanprijs Bruto?

• Stefannn
mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:00:
[...]

In de zonneplanapp komt de prijs vandaag en gisteren niet onder nul. Terwijl de marktprijs wel negatief is.
Dat probeer ik te rijmen. Volgens mji hoef ik mij geen zorgen te maken over betalen bij teruglevering.
Zonneplanprijs Bruto?
Ook beantwoord

• lc8

lc8

mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:00:
[...]

Zonneplanprijs Bruto?
ja dit is het moeilijke punt.
belangrijk is om je te bedenken: Salderen is alleen energiebelasting en die is ten alle tijde gelijk! en wordt aan het eind van het contract jaar afgerkend.
ALS je over het hele jaar te weinig hebt om op nul te salderen zal je dus altijd alle teruggeleverde stroom salderen: dus voor deze stroom krijg je de EB terug.
Dit houdt in deat je best kunt blijven terugleveren todat de TOTALE stroomprij inclusief alle belasting <=0 is. Immer: ALs de kale-stroomprijs -4ct is (dus geld kost om terug te leveren), krijg je nog steeds die 11ct EB en de verkoopvergoeding terug en is je netto resultaat positief.

heb je echter meer productie over het jaar dan je mag salderen... dan wordt het lastig!
ga je namelijk energie terugleveren die je aan het eind van het conttractjaar niet meer mag salderen, dan krijg je de EB niet meer terug en levert -4ct jou dus echt al een negatief resultaat op. In dat geval moet je dus stoppen als de KALE stroomprijs <0 is.
Maar je moet wel voldoende blijven terugleveren om aan je saldering te komen.... dus kun je het best stoppen met terugleveren in de uren van de grootste negatieve stroomprijs, en dat dusdanig vaak doen dat je aan het eind van het contractjaar precies goed uitkomt ;)

makkelijk en inzichtelijk noemen we dat.

• Stefannn
@mrenkema
Met dit knopje kom je op scherm waar je de tax uit kan zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWNsursByV8g8YT3P_1mb6OHGFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPzaMejfLNtUuahGEv8y1Wfd.jpg?f=fotoalbum_large

• lc8

lc8

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:36:
[...]

OK. Voor dit soort zaken wil je inderdaad niet afhankelijk zijn van iets als HA.

[...]

Voor zover ik weet kun je geen productielimiet instellen voor een groep omvormers, wel een site exportlimiet. Dit brengt mij op de volgende idee.

Koppel de omvormers als leader-follower en plaats een inline meter in de kabel tussen schuur en huis. Zo wordt je schuur een SE site en de kabel naar het huis de netaansluiting voor de site. De meter koppel je als export/import meter aan de leader en vervolgens stel je voor de site een export limiet in zodat je binnen de 20A blijft. De handigste manier om de meter te koppelen is via SE Home Network, maar RS485 kan ook.

Info: https://knowledge-center....tion_application_note.pdf.
ja. je begrijpt inmiddels dat 'de schuur'zijn eigen onderverdeel-kast heeft.
een inline meter in de kabel naar het huis zou idd kunnen, dan zou ik die wel in de schuur zetten anders moet die rs485 ook van schuur naar huis(hoofdkast)
kost me wel een extra inline meter (ruimte in de kast en kosten) die waarschijnlijk van SE moet zijn, maar t is wel een idee.

Ik zou het zeker liever niet over de HA doen: die kan uitvallen ook als het net niet uitvalt.

Technisch gezien kan het ook wel gewoon door de 10k omvormer ook op 7kW af te toppen voor veiligheid: max 14kW, 20A afgezekerd. onder die omstandigheden is de spanning toch meestal hoger dan 400V en dat werkt dan weer mee :-). en dan kun je de rest kun je dan evt via HA er overheen sturen (als je de top lager bijv onder de 16 wil houden).
Het gaat vooral om meer winter, ochtend en avond stroom te hebben. in die periodes kom je toch niet aan die limiet.

t verbaast me wel een beetje dat ze niet samen 1 limiet krijgen: immers zijn die dingen gemaakt om met velen samen op grote schuurdaken te kunnen werken en dan wil je een site-limit !

• mrenkema
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:23:
@mrenkema
Met dit knopje kom je op scherm waar je de tax uit kan zetten
Dank je!

• mrenkema
lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:20:
[...]
......
heb je echter meer productie over het jaar dan je mag salderen... dan wordt het lastig!
ga je namelijk energie terugleveren die je aan het eind van het conttractjaar niet meer mag salderen, dan krijg je de EB niet meer terug en levert -4ct jou dus echt al een negatief resultaat op. In dat geval moet je dus stoppen als de KALE stroomprijs <0 is.
Maar je moet wel voldoende blijven terugleveren om aan je saldering te komen.... dus kun je het best stoppen met terugleveren in de uren van de grootste negatieve stroomprijs, en dat dusdanig vaak doen dat je aan het eind van het contractjaar precies goed uitkomt ;)

makkelijk en inzichtelijk noemen we dat.
Dat doe ik dus (meer leveren dan gebruiken).
Dynamisch contract sinds 1 maart.
Maar ja, uit dit te voorspellen lijkt bijna ondoenlijk.
Als de bug in NRO/SE is opgelost wellicht weer aanzetten?

• lc8

lc8

voor wie nog interesse heeft:
HA (Home-assistant) SE-powerlimit automation based on P1 meter value from any HA-integrated P1-dongel

deze automation is volledig 'templated' zodat je alleen de entitie-namen die bij de variables staan hoeft in te vullen/veranderen. Verder NIKS!
vergeet niet de input_numbers en input_booleans zelf aan te maken (helpers): p1-setpoint en 'active switch'

Als je het in de HA fromt-end paste, haalt HA de comments weg (ik hoop dat ze dat ooit oplossen), dus bewaar voor jezelf een versie in een text/code-editor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
alias: SE-active power limit
description: Dynamic SolarEdge power limit control based on P1 meter
mode: single

# ────────────────────────────────────────────────
# Trigger: run every 20 seconds
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /20

# Variables: configuration, entity references, calculations
variables:

# --- Configuration constants ---
  dempingfactor: 0.7
  solar_powermax: 7400             # set to max value of your inverter

# --- Entity references ---
  p1_power_entity: sensor.p1_meter_active_power
  p1_setpoint_entity: input_number.p1_power_setpoint
  solar_powerlimit_entity: number.solaredge_i1_active_power_limit

# Boolean entity reference
  solarlimit_entity: input_boolean.solarlimit_active

# -------------------------------
  # Calculations: no need to make changes from here onwards

# Evaluated boolean (true/false)
  solarlimit_active: "{{ is_state(solarlimit_entity, 'on') }}"

# --- Live values from entities ---
  p1_power: "{{ states(p1_power_entity) | float(0) }}"
  p1_setpoint: "{{ states(p1_setpoint_entity) | float(0) }}"
  solar_powerlimit_current: "{{ states(solar_powerlimit_entity) | float(0) }}"

# --- Core calculations ---
  diff: "{{ p1_setpoint - p1_power }}"                     # Difference between target and actual
  normalized: "{{ diff / solar_powermax }}"                # Normalize relative to max power
  damped: "{{ normalized * dempingfactor }}"               # Apply damping factor

# Raw new limit before clamping (rounded UP)
  combined_value: "{{ (solar_powerlimit_current - damped * 100) | round(0, 'ceil') }}"

# Final output:
  # If solarlimit_active = true → use calculation
  # If solarlimit_active = false → force 100%
  result_percent: "{{ ([0, [combined_value, 100] | min] | max | int) if solarlimit_active else 100 }}"

# Actions: only run when the new value differs
actions:
  - choose:
      - conditions:
          # Only update when the new result differs from current inverter limit
          - condition: template
            value_template: "{{ result_percent != solar_powerlimit_current }}"
        sequence:

# Log all relevant values
          - action: system_log.write
            data:
              level: info
                P1 Solar Limit →
                p1_power={{ p1_power }},
                setpoint={{ p1_setpoint }},
                diff={{ diff }},
                normalised={{ normalized }},
                damped={{ damped }},
                current_limit={{ solar_powerlimit_current }},
                result_percent={{ result_percent }} %

# Write updated limit to inverter
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: "{{ solar_powerlimit_entity }}"
            data:
              value: "{{ result_percent }}"

• lc8

lc8

mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:53:
[...]

Dat doe ik dus (meer leveren dan gebruiken).
Dynamisch contract sinds 1 maart.
Maar ja, uit dit te voorspellen lijkt bijna ondoenlijk.
Als de bug in NRO/SE is opgelost wellicht weer aanzetten?
dat is dus het probleem: je moet het gaan voorspellen, maar we weten niet eens wat de saldering per 1-jan-2027 gaat doen en of de minister zich aan zijn eigen garantie afsparaak gaat houden van salderen per contractjaar...
en zoals ik eerder zei: als je contract in de zomer afloopt.. kun je er naartoe werken door de teruglevering zolang aan te laten staan tot je genoeg saldering hebt, en vanaf dat moment netto op 0 houden.
Pindakaas....

ik regel het over HA met een p1 dongel, geen inline meter, dus ik gebruik de SE app instellingen niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:53
@lc8 ik verwacht eigenlijk dat je in leader-follower de omvormers gezamenlijk op 20A kan limiteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lc8

lc8

Ronald schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:23:
@lc8 ik verwacht eigenlijk dat je in leader-follower de omvormers gezamenlijk op 20A kan limiteren.
dat verwacht ik ook.. maar hoe is me nog niet duidelijk.

de tweede omvormer komt er aan.. ff ophangen en installeren: dan gaan we het zien :-)
prettige gedachte daarbij: er is een 'backup' omvormer mocht er eentje uitvallen.
kwestie van effe de panelen ompluggen dan.
voor die 150,- kun je ze niet laten liggen toch!
thnks

[ Voor 19% gewijzigd door lc8 op 06-04-2026 18:29 ]

• Ronald
Ik heb ook een reserve gepakt voor de €150… dus ik begrijp zeker de reden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:41:
ja. je begrijpt inmiddels dat 'de schuur'zijn eigen onderverdeel-kast heeft.
Inderdaad. En die schuur is vast meer dan een houten fietsenhok :)
een inline meter in de kabel naar het huis zou idd kunnen, dan zou ik die wel in de schuur zetten anders moet die rs485 ook van schuur naar huis(hoofdkast)
kost me wel een extra inline meter (ruimte in de kast en kosten) die waarschijnlijk van SE moet zijn, maar t is wel een idee.
'Extra inline meter': betekent dat dat je nu al een export/import meter hebt? Dan gaat mijn idee denk ik niet werken. Je kunt dacht ik maar één meter als export/import meter configureren.
Ik zou het zeker liever niet over de HA doen: die kan uitvallen ook als het net niet uitvalt.

Technisch gezien kan het ook wel gewoon door de 10k omvormer ook op 7kW af te toppen voor veiligheid: max 14kW, 20A afgezekerd. onder die omstandigheden is de spanning toch meestal hoger dan 400V en dat werkt dan weer mee :-). en dan kun je de rest kun je dan evt via HA er overheen sturen (als je de top lager bijv onder de 16 wil houden).
Het gaat vooral om meer winter, ochtend en avond stroom te hebben. in die periodes kom je toch niet aan die limiet. SolarEdge ondersteunt voor zover ik weet verschillende meters, ook van andere merken.

t verbaast me wel een beetje dat ze niet samen 1 limiet krijgen: immers zijn die dingen gemaakt om met velen samen op grote schuurdaken te kunnen werken en dan wil je een site-limit !
Een site limit is standaard functionaliteit, mijn idee is daarop gebouwd: de schuur is de site. Maar daardoor ben je ook meteen klaar. Het NRO scenario waarbij je alleen nog het eigen gebruik produceert, kan bv. niet meer doordat je er geen export/import meter op de netaansluiting bij kunt doen. Helaas is de manier waarop SolarEdge omgaat met meters weinig flexibel.

[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-04-2026 20:00 ]

• mrenkema
lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:58:
voor wie nog interesse heeft:
HA (Home-assistant) SE-powerlimit automation based on P1 meter value from any HA-integrated P1-dongel

deze automation is volledig 'templated' zodat je alleen de entitie-namen die bij de variables staan hoeft in te vullen/veranderen. Verder NIKS!
vergeet niet de input_numbers en input_booleans zelf aan te maken (helpers): p1-setpoint en 'active switch'

Als je het in de HA fromt-end paste, haalt HA de comments weg (ik hoop dat ze dat ooit oplossen), dus bewaar voor jezelf een versie in een text/code-editor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
alias: SE-active power limit
description: Dynamic SolarEdge power limit control based on P1 meter

# Trigger: run every 20 seconds
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /20

# Variables: configuration, entity references, calculations
variables:

# --- Configuration constants ---
  dempingfactor: 0.7
  solar_powermax: 7400             # set to max value of your inverter

# --- Entity references ---
  p1_power_entity: sensor.p1_meter_active_power
  p1_setpoint_entity: input_number.p1_power_setpoint
  solar_powerlimit_entity: number.solaredge_i1_active_power_limit

# Boolean entity reference
  solarlimit_entity: input_boolean.solarlimit_active

# Calculations: no need to make changes from here onwards

# Evaluated boolean (true/false)
  solarlimit_active: "{{ is_state(solarlimit_entity, 'on') }}"

# --- Live values from entities ---
  p1_power: "{{ states(p1_power_entity) | float(0) }}"
  p1_setpoint: "{{ states(p1_setpoint_entity) | float(0) }}"
  solar_powerlimit_current: "{{ states(solar_powerlimit_entity) | float(0) }}"

# --- Core calculations ---
  diff: "{{ p1_setpoint - p1_power }}"                     # Difference between target and actual
  normalized: "{{ diff / solar_powermax }}"                # Normalize relative to max power
  damped: "{{ normalized * dempingfactor }}"               # Apply damping factor

# Raw new limit before clamping (rounded UP)
  combined_value: "{{ (solar_powerlimit_current - damped * 100) | round(0, 'ceil') }}"

# Final output:
  # If solarlimit_active = true → use calculation
  # If solarlimit_active = false → force 100%
  result_percent: "{{ ([0, [combined_value, 100] | min] | max | int) if solarlimit_active else 100 }}"

# Actions: only run when the new value differs
actions:
  - choose:
      - conditions:
          # Only update when the new result differs from current inverter limit
          - condition: template
            value_template: "{{ result_percent != solar_powerlimit_current }}"
        sequence:

# Log all relevant values
          - action: system_log.write
            data:
              level: info
                P1 Solar Limit →
                p1_power={{ p1_power }},
                setpoint={{ p1_setpoint }},
                diff={{ diff }},
                normalised={{ normalized }},
                damped={{ damped }},
                current_limit={{ solar_powerlimit_current }},
                result_percent={{ result_percent }} %

# Write updated limit to inverter
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: "{{ solar_powerlimit_entity }}"
            data:
              value: "{{ result_percent }}"
Ik ga deze eens naast die van mij leggen, gemaakt mbv Gemini AI
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: SolarEdge slimme prijs + batterij regeling (zonuren + logging)
description: Stuurt SE5000H op basis van prijs, HomeWizard SoC en netto vermogen
triggers:
  - entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_price
    trigger: state
  - minutes: "0"
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: time
    after: "07:00:00"
    before: "19:00:00"
actions:
  - variables:
      prijs: "{{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_price') | float(0) }}"
      soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
      soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2') | float(0) }}"
      gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
      net_power: "{{ states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) }}"
      nieuw_vermogen: |
        {% if prijs < -0.05 %}
          {% if gemiddelde_soc > 92 and net_power < -300 %}
            0
          {% else %}
            5100
          {% endif %}
        {% elif prijs < 0 %}
          {% if gemiddelde_soc > 95 and net_power < -800 %}
            2500
          {% else %}
            5100
          {% endif %}
        {% else %}
          5100
        {% endif %}
  - target:
      entity_id: number.solaredge_5k_i1_site_limit
    data:
      value: "{{ nieuw_vermogen | int }}"
    action: number.set_value
  - data:
      name: SolarEdge regeling
        Prijs={{ prijs }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}%, Net={{
        net_power | round(0) }}W, Nieuwe limiet={{ nieuw_vermogen }}W
    action: logbook.log

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:49
lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:27:
[...]

dat verwacht ik ook.. maar hoe is me nog niet duidelijk.
Ik heb ook 2 omvormers gekoppeld als leader-follower icm een inline meter. Bij de leader kan ik naast een export limit ook een production limit instellen. De export limit heb ik getest en werkt dan voor beide omvormers. Voor de production limit zou ik dan ook verwachten dat het voor beide is. Dat zou volgens mij in jouw use case moeten voorzien toch?

[ Voor 5% gewijzigd door bhcommander op 06-04-2026 22:13 ]

• Stefannn
lunnie schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:47:
[...]

Ik zit bij Tibber en heb het als volgt. Werkt tot op heden prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou.. zoals beloofd.. ik heb het vandaag geprobeerd.
Solaredge batterij controle op dynamisch tarief met deze extra’s:
Afnemen: 0.112euro, 0% btw
Terugleveren: -0.092 euro, 0% btw

Resultaat: voor nu niet goed, voor 2027 “redelijk”

Logboek:
Batterij begint ‘s nachts te laden van 1:00 tot 3:00
- dat is goed, dat was wel ongeveer het laagste tarief

Batterij begint na 3:00 meteen te ontladen tot 5:00
- dat is niet goed. Ontladen van 6:00 tot 7:00 was beter geweest.

Batterij wacht lang met opnieuw laden, wachten op laag tarief
- dat is goed

Batterij begint om 11:00 met laden
- dat is niet goed. De negatieve bruto prijs lijkt dit te triggeren.
- op zich kan het algorithme op een lage prijs wachten, dat deed het in de nacht ook, maar de negatieve bruto prijs werkt kennelijk als trigger. En dat moet niet.
- laden van 13:00 tot 15:00 was veel voordeliger geweest.

Batterij begint om 19:00 te ontladen. Maar… niet hard ontladen, maar nom (nul op meter)
- dat is niet goed, om 19:00 is er hoogste tarief dus batterij moet zo snel mogelijk leeg.

Conclusie:
- Solar edge dynamic control werkt voor nu niet goed, voor 2027 redelijk
- wachten op lage prijs voor laden werkt maar bruto prijs negatief geeft een trigger die er niet moet zijn.
- in plaats van hard ontladen bij hoogste prijs gaat het algorithme naar nul op meter, voor 2027 ok, voor nu niet.

Wat in 2026 zou moeten: volladen bij laagste prijs, leeg trekken bij hoogste prijs
In 2027 is nom bij ontladen wel goed

Ik ga weer terug naar mijn tijd-besturing:
- ‘s nachts 2:00 opladen, 7:00 ontladen
- dag 12:00 opladen, 19:00 ontladen
En over een maand of zo heb ik een optimale controller in mijn home automation gemaakt.

Logboek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Epex.   netto datum tijd  batterij-activiteit
0.102958 0.26 04-06 00:00
0.090755 0.24 04-06 01:00 laden
0.101170 0.25 04-06 02:00 laden
0.117140 0.27 04-06 03:00 vol -> ontladen, nom?
0.151352 0.31 04-06 04:00 ontladen, nom?
0.140240 0.30 04-06 05:00 leeg
0.137000 0.30 04-06 06:00
0.150002 0.31 04-06 07:00
0.135108 0.29 04-06 08:00
0.068252 0.21 04-06 09:00
0.008165 0.14 04-06 10:00
-0.010000 0.12 04-06 11:00 laden
-0.030000 0.09 04-06 12:00 laden
-0.055318 0.06 04-06 13:00 vol
-0.056850 0.06 04-06 14:00
-0.050000 0.07 04-06 15:00
-0.002495 0.13 04-06 16:00
0.065000 0.21 04-06 17:00
0.127230 0.28 04-06 18:00
0.166160 0.33 04-06 19:00 nom
0.156192 0.32 04-06 20:00 nom
0.149998 0.31 04-06 21:00 nom
0.117502 0.27 04-06 22:00 nom
Solaredge plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wrKtv4AregCVoKQdeAB3KqGOyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZvs7dosPTWMcoEWgxuLbJxT.jpg?f=fotoalbum_large

Zonneplan plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQMhk7Gx1ZpA7fVaXW754uCyJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SibcjMP59XVKOMEj8KTYdEiU.jpg?f=fotoalbum_large

• lc8

lc8

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:54:

'Extra inline meter': betekent dat dat je nu al een export/import meter hebt? Dan gaat mijn idee denk ik niet werken. Je kunt dacht ik maar één meter als export/import meter configureren.
nee ik heb juist helemaal geen inline meter. ik pluk p1 data en regel met HA.
'extra'sloeg dus alleen op.. extra component in de installatie.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:42
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:17:
[...]

Nou.. zoals beloofd.. ik heb het vandaag geprobeerd.
Solaredge batterij controle op dynamisch tarief met deze extra’s:
Terugleveren: -0.092 euro, 0% btw

Resultaat: niet goed

Logboek:
Batterij begint ‘s nachts te laden van 1:00 tot 3:00
- dat is goed, dat was wel ongeveer het laagste tarief

Batterij begint na 3:00 meteen te ontladen tot 5:00
- dat is niet goed. Ontladen van 6:00 tot 7:00 was beter geweest.

Batterij wacht lang met opnieuw laden, wachten op laag tarief
- dat is goed

Batterij begint om 11:00 met laden
- dat is niet goed. De negatieve bruto prijs lijkt dit te triggeren.
- op zich kan het algorithme op een lage prijs wachten, dat deed het in de nacht ook, maar de negatieve bruto prijs werkt kennelijk als trigger. En dat moet niet.
- laden van 13:00 tot 15:00 was veel voordeliger geweest.

Batterij begint om 19:00 te ontladen. Maar… niet hard ontladen, maar nom (nul op meter)
- dat is niet goed, om 19:00 is er hoogste tarief dus batterij moet zo snel mogelijk leeg.

Conclusie:
- Solar edge dynamic control werkt niet goed
- wachten op lage prijs voor laden werkt maar bruto prijs negatief geeft een trigger die er niet moet zijn.
- in plaats van hard ontladen bij hoogste prijs gaat het algorithme naar nul op meter

Wat in 2026 zou moeten: volladen bij laagste prijs, leeg trekken bij hoogste prijs
In 2027 wordt het anders

Ik ga weer terug naar mijn tijd-besturing:
- ‘s nachts 2:00 opladen, 7:00 ontladen
- dag 12:00 opladen, 19:00 ontladen
En over een maand of zo heb ik een optimale controller in mijn home automation gemaakt.

Logboek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Epex.   netto datum tijd  batterij-activiteit
0.102958 0.26 04-06 00:00
0.090755 0.24 04-06 01:00 laden
0.101170 0.25 04-06 02:00 laden
0.117140 0.27 04-06 03:00 vol -> ontladen, nom?
0.151352 0.31 04-06 04:00 ontladen, nom?
0.140240 0.30 04-06 05:00 leeg
0.137000 0.30 04-06 06:00
0.150002 0.31 04-06 07:00
0.135108 0.29 04-06 08:00
0.068252 0.21 04-06 09:00
0.008165 0.14 04-06 10:00
-0.010000 0.12 04-06 11:00 laden
-0.030000 0.09 04-06 12:00 laden
-0.055318 0.06 04-06 13:00 vol
-0.056850 0.06 04-06 14:00
-0.050000 0.07 04-06 15:00
-0.002495 0.13 04-06 16:00
0.065000 0.21 04-06 17:00
0.127230 0.28 04-06 18:00
0.166160 0.33 04-06 19:00 nom
0.156192 0.32 04-06 20:00 nom
0.149998 0.31 04-06 21:00 nom
0.117502 0.27 04-06 22:00 nom
Solaredge plaatje:
[Afbeelding]

Zonneplan plaatje:
[Afbeelding]
Wellicht trek je iets te snel je conclusie? Het heeft wel de tijd nog om te leren namelijk. Ik zal morgen even kijken in het systeem en mijn gedrag over de zelfde periode met je delen

• lc8

lc8

bhcommander schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:12:
[...]

Ik heb ook 2 omvormers gekoppeld als leader-follower icm een inline meter. Bij de leader kan ik naast een export limit ook een production limit instellen. De export limit heb ik getest en werkt dan voor beide omvormers. Voor de production limit zou ik dan ook verwachten dat het voor beide is. Dat zou volgens mij in jouw use case moeten voorzien toch?
ah das interessant:
- export limit (vereist inline meter) => totaal.. das logish want dat is wat de meter meet
- production limit: ja ik hoop dus ook dat die dan voor beide omvormers SAMEN is. (de som).. maar bevestiging zou fijn zijn :-)

• Stefannn
lunnie schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:32:
[...]

Wellicht trek je iets te snel je conclusie? Het heeft wel de tijd nog om te leren namelijk. Ik zal morgen even kijken in het systeem en mijn gedrag over de zelfde periode met je delen
Ik zie graag jouw resultaten.
“Leren” Zou me wat verbazen. Je hoeft niks te leren. Enkel op goedkoopste of duurste momenten te laden of ontladen.
Maar dat gezegd hebbende……
Ik zie heel graag jouw resultaten. Wie weet is dat toch weer anders.

• lc8

lc8

mrenkema schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:03:
[...]

Ik ga deze eens naast die van mij leggen, gemaakt mbv Gemini AI
idd leuk.
de mijne is 'met wat hulp van copilot' gemaakt.. maar waarbij ik zelf het concept stapje voor stapje opgezet heb.
- de mijne regelt alleen de export limit, op een p1-setpoint !
- en heeft een boolean om hem uit of aan te zetten (die je aan een prijs kunt koppelen met een simpele andere automatisering.
- en is templated: dus je hoeft alleen de variabelen te koppelen. je zou er gemakkelijk een blueprint van kunnen maken maar dat vind ik zelf niet zo nuttig.

ik doe niks met accus!

data: in het negatieve kale prijs window vandaag heb ik de export op -100 afgeregeld (net iets export, want import is veel duurder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05bqW9A7ckMNJPmwGDngKAXSeL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1IbuDHNI2KymJSHLlU0xIeXX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door lc8 op 06-04-2026 22:43 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:35:
[...]

“Leren” Zou me wat verbazen. Je hoeft niks te leren. Enkel op goedkoopste of duurste momenten te laden of ontladen.
SolarEdge time of use is niet per se bezig om maximaal te handelen, maar om in de levensduur van de accu de kosten zoveel als mogelijk laag te houden… niet de winst te maximaliseren. Rekening houdende met afschrijving en laadverliezen.

Je conclusie is derhalve niet heel verbazingwekkend.

Volgens mij ging het om een eigen script… laat maar 👍. (Betwijfel of het topic hiervoor bedoelt is..)

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 06-04-2026 23:00 ]

• Stefannn
Miezie schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:57:
[...]

SolarEdge time of use is niet per se bezig om maximaal te handelen, maar om in de levensduur van de accu de kosten zoveel als mogelijk laag te houden… niet de winst te maximaliseren. Rekening houdende met afschrijving en laadverliezen.

Je conclusie is derhalve niet heel verbazingwekkend.

Volgens mij ging het om een eigen script… laat maar 👍. (Betwijfel of het topic hiervoor bedoelt is..)
Nee.. dit betrof testen van de time-of-use functie van Solaredge edge zelf.
Eigen script ben ik van plan maar is er nog niet.
Je reactie was wel degelijk to the point.
Maar…
Eerlijk gezegd vond ik de “ time of use” niet erg nuttig.
- claimt iets met dynamische tarieven te doen.
- maar dat is behoorlijk minimaal. Alleen laag inkopen eigenlijk. En dan ook nog eens incorrecte trigger op negatieve bruto prijs.
- leveren is nom. Dat is echt anders dan dynamisch optimaal.
Je hebt immers ook een “nom” setting. Als je “nom” wilt neem je de “nom” setting lijkt me. Niet handig als de dynamisch setting dan ook grotendeels nom is.
- nb.. “leveren nom” is voor 2027 trouwens wel goed.

Maar goed…. Misschien komt @lunnie tot een andere conclusie.

• Frank0378
  • Laatst online: 19:32
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:17:
[...]

Maar…
- maar dat is behoorlijk minimaal. Alleen laag inkopen eigenlijk. En dan ook nog eens incorrecte trigger op negatieve bruto prijs.
Je hebt immers ook een “nom” setting. Als je “nom” wilt neem je de “nom” setting lijkt me. Niet handig als de dynamisch setting dan ook grotendeels nom is.

Je moet het systeem wel de tijd geven om het te leren, het heeft bij mij ook ongeveer 2 weken geduurd. Op dure momenten wordt er stroom verkocht en op de goedkope momenten ingekocht of via de panelen de batterij opgeladen, ook wordt als de batterij vol is nom uitgevoerd.

• lunnie
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:35:
[...]

Zie screenshot. Ik heb de tijden er even bij gezet. Je moet zelf even naar de kleurtjes kijken :)

Je ziet in ieder geval duidelijk dat rond 14 uur (indiend de zon redelijk schijnt) m'n SOC altijd vol zit (13.8kWh).

Helaas kan ik nu niet veel meer laten zien. Mijn omvormer is vervangen vorige week en de SOC history is weg van voor de vervanging. Ik heb nu niet echt een overzicht van momenten waarin je kan zien dat er rond 18 uur stroom verkocht wordt. Je ziet bijv op 6-4 wel rond 18 uur flink wat terug geleverd worden naar de GRID maar je ziet de SOC niet of nauwelijks afnemen dus dat is zonoverschot. Maar ik kan je verzekeren dat het wel gebeurt als de stroom flink duurder is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Vjs1hAGpIRRLolZY5qfsLenLSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ywpyzUx2Iw4bfIhp0nUgUk6V.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
Frank0378 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:40:
[...]

Je moet het systeem wel de tijd geven om het te leren, het heeft bij mij ook ongeveer 2 weken geduurd. Op dure momenten wordt er stroom verkocht en op de goedkope momenten ingekocht of via de panelen de batterij opgeladen, ook wordt als de batterij vol is nom uitgevoerd.
Hoe zag het er gister uit?
Van 19:00 tot 21:00 de batterij leeg getrokken?
Met salderen is dat wel het voordeligste.
In 2027 niet meer.

• Stefannn
lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:01:
[...]

Zie screenshot. Ik heb de tijden er even bij gezet. Je moet zelf even naar de kleurtjes kijken :)

Je ziet in ieder geval duidelijk dat rond 14 uur (indiend de zon redelijk schijnt) m'n SOC altijd vol zit (13.8kWh).

Helaas kan ik nu niet veel meer laten zien. Mijn omvormer is vervangen vorige week en de SOC history is weg van voor de vervanging. Ik heb nu niet echt een overzicht van momenten waarin je kan zien dat er rond 18 uur stroom verkocht wordt. Je ziet bijv op 6-4 wel rond 18 uur flink wat terug geleverd worden naar de GRID maar je ziet de SOC niet of nauwelijks afnemen dus dat is zonoverschot. Maar ik kan je verzekeren dat het wel gebeurt als de stroom flink duurder is.

[Afbeelding]
Als ik het goed zie (maar correct me if I’m wrong)
Komt dit overeen met mijn observatie.
- batterij gaat vanaf 19:00 ontladen.
- maar niet terugleveren. Hij gaat “nom” draaien dus het huis van stroom voorzien en grid-afname voorkomen. Dat houdt hij de hele nacht vol dus je hebt de hele nacht van de dag-opbrengst geleefd.

In 2027 is dat een goed idee. Want dan krijg je bij terugleveren de energiebelasting niet meer terug (salderen). Nu in 2026 kan je echter nog salderen. Het was voordeliger geweest om de batterij tussen 19:00 en 21:00 tegen 0.33 euro leeg te trekken dan te besparen op de 0.25 euro die het vannacht kostte.

Maar goed.
Het is ook niet “super slecht”. Het is beter dan geen batterij.
Ik ga er zelf wel een betere controller voor maken.

• lunnie
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:13:
[...]

Als ik het goed zie (maar correct me if I’m wrong)
Komt dit overeen met mijn observatie.
- batterij gaat vanaf 19:00 ontladen.
- maar niet terugleveren. Hij gaat “nom” draaien dus het huis van stroom voorzien en grid-afname voorkomen. Dat houdt hij de hele nacht vol dus je hebt de hele nacht van de dag-opbrengst geleefd.

In 2027 is dat een goed idee. Want dan krijg je bij terugleveren de energiebelasting niet meer terug (salderen). Nu in 2026 kan je echter nog salderen. Het was voordeliger geweest om de batterij tussen 19:00 en 21:00 tegen 0.33 euro leeg te trekken dan te besparen op de 0.25 euro die het vannacht kostte.

Maar goed.
Het is ook niet “super slecht”. Het is beter dan geen batterij.
Ik ga er zelf wel een betere controller voor maken.
Hij maakt deze keus, omdat het verschil in prijs niet groot is en je het beter zelf kan consumeren. Je moet niet vergeten dat als hij er voor kiest om stroom te verkopen je dan verlies hebt in het omzetten van DC naar AC, en als hij dan in de nacht het weer moet aanvullen (weliswaar tegen een goedkoper tarief) dan moet het nogmaals worden omgezet van AC naar DC om vervolgens weer in huis te gebruiken, wederom omzetten. Dus in het geval van verkopen -> kopen -> gebruiken heb je 3x omzetverlies. Dat is iets waar het systeem ook rekening mee houdt. Dus de stroom moet op dat moment wel erg duur zijn wil het efficient zijn. Daarnaast, vergeet niet je laad / ontlaadcycly die dan ook gaan oplopen en dus je afschrijving zal versnellen. Zijn allemaal factoren waar rekening mee wordt gehouden.

En om dan de juiste keus te maken of het beter voor eigen gebruik vastgehouden kan worden moet het systeem inderdaad eerst minimaal 2 weken "leren". Tot die tijd zullen er wat vreemde keuzes gemaakt kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door lunnie op 07-04-2026 09:17 ]

• Frank0378
  • Laatst online: 19:32
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:02:
[...]

Hoe zag het er gister uit?
Van 19:00 tot 21:00 de batterij leeg getrokken?
Met salderen is dat wel het voordeligste.
In 2027 niet meer.
Er is gisteravond wel iets teruggeleverd maar de hele nacht op de batterij gedraaid en vanochtend tussen 7 en 8 is de batterij tot zijn backup niveau leeg getrokken

• bhcommander
lc8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:34:
[...]

ah das interessant:
- export limit (vereist inline meter) => totaal.. das logish want dat is wat de meter meet
- production limit: ja ik hoop dus ook dat die dan voor beide omvormers SAMEN is. (de som).. maar bevestiging zou fijn zijn :-)
Heb het getest en kan het bevestigen. Heb net de totale productie gelimiteerd op 1500w. In de screenshot hieronder zie je het resultaat. De site productie ligt net onder de 1500 en de productie van een van de twee omvormers is ook net in beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RnDXT58kSGl6cQopf3y5fdfETc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HdDzvhlkjoYKwn1wtTyqB2eg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bhcommander op 07-04-2026 09:57 ]

• Stefannn
Frank0378 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:33:
[...]

Er is gisteravond wel iets teruggeleverd maar de hele nacht op de batterij gedraaid en vanochtend tussen 7 en 8 is de batterij tot zijn backup niveau leeg getrokken
lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:16:
[...]

Hij maakt deze keus, omdat het verschil in prijs niet groot is en je het beter zelf kan consumeren. Je moet niet vergeten dat als hij er voor kiest om stroom te verkopen je dan verlies hebt in het omzetten van DC naar AC, en als hij dan in de nacht het weer moet aanvullen (weliswaar tegen een goedkoper tarief) dan moet het nogmaals worden omgezet van AC naar DC om vervolgens weer in huis te gebruiken, wederom omzetten. Dus in het geval van verkopen -> kopen -> gebruiken heb je 3x omzetverlies. Dat is iets waar het systeem ook rekening mee houdt. Dus de stroom moet op dat moment wel erg duur zijn wil het efficient zijn. Daarnaast, vergeet niet je laad / ontlaadcycly die dan ook gaan oplopen en dus je afschrijving zal versnellen. Zijn allemaal factoren waar rekening mee wordt gehouden.

En om dan de juiste keus te maken of het beter voor eigen gebruik vastgehouden kan worden moet het systeem inderdaad eerst minimaal 2 weken "leren". Tot die tijd zullen er wat vreemde keuzes gemaakt kunnen worden.
Ok.. “makes sense”.
In dat geval zal het systeem dus eerder gaan terugleveren als de teruglever prijs hoger is.
Ik ga het vandaag proberen met:

Terugleveren: -0.112euro, 0% btw

Afgezien of dat de beste keuze is geeft dat in ieder geval inzicht “hoe het werkt”.

Dank!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:17:
[...]

Maar…

Je conclusie klopt, doelstelling ToU is anders dan jouw behoefte. Meer 2027 gericht ;) en wel conform wat SolarEdge stelt. Het wordt beter als je het de tijd geeft om je gedrag te leren en de bedragen wat beter kloppen die je opvoert.

Die negatieve bruto prijs is een door mijn installateur bevestigde bug waar nu aan gewerkt wordt (whatever that may mean).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:37:
Weet iemand de oplossing:

Ik heb hier een SolarEdge Smart Switch die draadloos gekoppeld is met de omvormer . Functioneert al 2 jaar prima, behalve dat ie ‘s nachts soms aan gaat (mogelijk tijdens een restart van de omvormer?).

Hij staat normaliter op “auto” met zonoverschot van 2000W voor 45 minuten. Dat deed het tot gisteren prima.

Sinds kort echter het volgende:

Als de functie in de app op “auto” staat met overtollige stroom, gaat de switch nu elke 10 seconden aan en uit, als de zon niet schijnt en de omvormer in sleep staat.

Zet ik hem in de app op “aan” dan blijft ie aan, zet ik hem op uit, dan blijft ie uit. Dus verbinding met de omvormer en de cloud is prima. bedien ik hem met de hand op de knop, reageert ie ook goed. Alleen nu dus niet meer in “auto”. Herkent iemand dit en weet iemand de oplossing?
OK, schijnt toch een bug te zijn in de SolarEdge.

In de "auto" stand geef je de overproductie aan, waarop deze smartswitch moet triggeren. De exacte hoeveelheid in W, maakt uit. Bij 2100W doet ie het niet goed, bij 2500W doet ie het wel goed hier. Installateur gaf aan dat het nu trial en error is met de hoeveelheid W waarop de omvormer het wel goed doet. Maar over algemeen is hoger beter.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-04 10:53
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:49:
Ik heb net al geroepen dat een 3-fase short string omvormer (Type SE5K-RWB zonder 48) op 375V draait, minder dan de enkelfase omvormer.

Je hebt EN de 4 panelen, EN de short string omvormer nodig.

Of alle optimizers vervangen met s500b EN de short string omvormer.
Nogmaals bedankt voor j(ulli)e hulp. Ik ben heel wat wijzer geworden. Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom ik volgens zou naar de short-string omvormer ook nog de extra panelen nodig zou hebben. Als ik 8 panelen op oost heb liggen met een S500 optimizer kom ik aan 8*60 = 480V. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de short string omvormer toch?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jansenpam schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:05:
[...]

Nogmaals bedankt voor j(ulli)e hulp. Ik ben heel wat wijzer geworden. Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom ik volgens zou naar de short-string omvormer ook nog de extra panelen nodig zou hebben. Als ik 8 panelen op oost heb liggen met een S500 optimizer kom ik aan 8*60 = 480V. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de short string omvormer toch?
Die 4 extra panelen zijn niet nodig. Het 3e systeemverlies diagram dat je vorige week postte is met short string omvormer en zonder extra panelen. Het opbrengst factor verlies is 0,1% en daar is niets mis mee.

• Ronald
Met s500b gaat het 0 zijn.

In de range 375-480 zit het schaduwbeheer.

Valt 1 paneel in de schaduw dan houdt je maar 425V potentieel over, want dat paneel in slagschaduw doet maar 10%
Met een 2e zit je dus net aan in clipping verlies… tenzij er meer panelen in de string zitten (maar die doen dus ook maar max een handje Volt)

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 07-04-2026 11:26 ]

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Kan iemand eens een blik op de volgende gooien?
https://designer.solaredg...687e5cdccef0?units=METRIC
Zo doen of een andere opzet proberen voor de extra set op onze garage?
We hebben reeds een SE10K home hub met 3 accu's en 13kWp (9kw op ZW en 4kw op ZO) op het huis liggen maar wil voor voor/na jaar en winter wat extra opbrengst hebben aangezien we in de basis dmv airco's verwarmen en er hoogstwaarschijnlijk een EV gaat komen (nu hebben we een PHEV die 2 fasen kan laden).

Achterliggende verhaal, 19 panelen, SE6K omvormer en 20 stuks P404 optimizers heb ik reeds bij mekaar gesprokkeld via marktplaats en voor "weinig" gebruikt kunnen kopen. Enige is dus nog zorgen dat de garage 3 fase wordt gekoppeld op de meterkast (5 aderige 2.5mmq kabel van zo'n 30 meter ligt in de grond) en het plaatsen van de PV installatie op de garage. Oja ik weet dat eigenlijk een 1 fase 4K omvormer iets meer opbrengst zou geven maar ben bang dat dat problemen geeft als ik alles over 1 fase wil gaan duwen op een relatief dunne kabel)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-04 10:53
Helder nu. Hartelijk dank.

Ik kreeg net ook weer een reactie via de SolarEdge support. Weet iemand of hier nog echte personen achter zitten? De reactie heeft een erg hoog AI gehalte:

"Na controle blijkt dat de geïnstalleerde optimizers van het type S440 zijn; het vereiste minimum bedraagt ​​16 optimizers per string.
Aangezien u heeft aangegeven dat er 16 zijn geïnstalleerd, betreft dit precies het minimale aantal optimizers. Hierdoor zal de productie lager uitvallen."

Ik ben trouwens nu wel benieuwd naar mijn optimizers. Dat zouden S500 moeten zijn....

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:25:
Met s500b gaat het 0 zijn.

In de range 375-480 zit het schaduwbeheer.

Valt 1 paneel in de schaduw dan houdt je maar 425V potentieel over, want dat paneel in slagschaduw doet maar 10%
Met een 2e zit je dus net aan in clipping verlies… tenzij er meer panelen in de string zitten (maar die doen dus ook maar max een handje Volt)
Schaduw is alleen aan het eind van de dag aan de orde, als ik de eerste post goed lees. Maar de ene schaduw is de andere niet. Vraag is hoe erg die schaduw is, hoe erg je dat vindt en wat een oplossing je waard is. 16x S500 laten vervangen door 16x S500B gaat al gauw 1500 Euro kosten. Ik zou beginnen met de omvormer te vervangen door een short string. Daarna is het waarschijnlijk case closed.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:38:
We hebben reeds een SE10K home hub met 3 accu's en 13kWp (9kw op ZW en 4kw op ZO) op het huis liggen maar wil voor voor/na jaar en winter wat extra opbrengst hebben aangezien we in de basis dmv airco's verwarmen en er hoogstwaarschijnlijk een EV gaat komen (nu hebben we een PHEV die 2 fasen kan laden).
Achterliggende verhaal, 19 panelen, SE6K omvormer en 20 stuks P404 optimizers heb ik reeds bij mekaar gesprokkeld via marktplaats en voor "weinig" gebruikt kunnen kopen.
Met een opbrengst factor verlies van 0,57% gaat dit ontwerp niet optimaal functioneren, maar waarschijnlijk ook niet slecht. Je zou een 3-fase short string omvormer kunnen overwegen. Of nog een paar panelen erbij (daar is zo te zien nog plek voor).
Enige is dus nog zorgen dat de garage 3 fase wordt gekoppeld op de meterkast (5 aderige 2.5mmq kabel van zo'n 30 meter ligt in de grond) en het plaatsen van de PV installatie op de garage. Oja ik weet dat eigenlijk een 1 fase 4K omvormer iets meer opbrengst zou geven maar ben bang dat dat problemen geeft als ik alles over 1 fase wil gaan duwen op een relatief dunne kabel)
Het spanningsverlies is met een 1-fase omvormer inderdaad veel te hoog (3,2% waar maximaal 1% de vuistregel is). Met een 3-fase omvormer is die kabel geen probleem (0,5% spanningsverlies).

[ Voor 30% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-04-2026 12:29 ]

• Roger Beurskens
Dankje voor de bevestiging,
Ja, die short-string had ik ook al in de designer gegooid. Het is echter dat ik die SE6K al heb en als ik ga kijken hoeveel ik moet opwekken om die 600 resp 900 euro (SE4K/5K) voor een nieuwe short-string terug te verdienen ( nee terugverdienen is niet het doel maar toch) , lijkt het me niet de moeite waard. Extra panelen lijkt me lastig om precies dezelfde (gebruikte) panelen te vinden al zou ik wellicht 1 paneel extra op de zuid/west kant kunnen leggen (heb er 19 in totaal maar dacht beter 9/9 verdeeld te hebben). Ruimte is inderdaad geen probleem al heb ik wat mindere instraling in de linker hoek van het dak door de bomen bij de buren/ Ik heb al de mazzel gehad dat ik de P404's heb om daarmee het grootste probleem van optimizer clipping op te lossen lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Roger Beurskens op 07-04-2026 12:41 ]

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

9+9 is alleen beter als je graag wilt dat de panelen van boven mooi symmetrisch uitzien, maar verder is meer ook beter. Bijleggen waar je last van schaduw hebt, is wel minder zinvol. En schaduw van bomen wordt in de loop der tijd meestal ook niet minder. Heb je in designer die schaduw meegenomen?

Is het een idee om op ZW 2x5 panelen landscape te leggen zodat je wat meer wegblijft van het schaduwgebied? De afstand van nok tot goot lijkt daar groot genoeg voor. Dan leg je op NO 1x9 portrait zoals je nu van plan bent. Of misschien zelfs 3x3 ZW en 1x10 NO? Mogelijkheden te over.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-04-2026 18:12 ]

• Roger Beurskens
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
9+9 is alleen beter als je graag wilt dat de panelen van boven mooi symmetrisch uitzien, maar verder is meer ook beter. Bijleggen waar je last van schaduw hebt, is wel minder zinvol. En schaduw van bomen wordt in de loop der tijd meestal ook niet minder. Heb je in designer die schaduw meegenomen?

Is het een idee om op ZW 2x5 panelen landscape te leggen zodat je wat meer wegblijft van het schaduwgebied? De afstand van nok tot goot lijkt daar groot genoeg voor. Dan leg je op NO 1x9 portrait zoals je nu van plan bent. Of misschien zelfs 3x3 ZW en 1x10 NO? Mogelijkheden te over.
Dat is verdorie een goeie, ik had daar niet eens aan gedacht.
3x3 past niet, het dakvlak is maar net een goeie 2 meter 70 ofzo. Panelen zijn een 99cm bij 165cm.
Die 5x2 landscape opstelling op ZW en zo ver mogelijk maar rechts te verplaatsen op het dakdeel levert gewoon zo'n 10% meer op jusit in de slechtste maanden.
Ik dacht wellicht "te makkelijk" en wilde optisch mooi doen en niet nagedacht over de manier voor de meeste opbrengst. en die 9 panelen op het zelfde dakvlak met P404 komen al een heel eind in de richting voor de opstartspanning in de ochtend lijkt me toch?

Ik heb die met 5x2 op zuid-west ook in de designer erbij gegooid en volgens mij moet ie ook zichtbaar zijn via de zelfde link.
Opbrecgst verlies zakt van -.057% naar -0,38% zo te zien.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:55
Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:53:
[...]

Dat is verdorie een goeie, ik had daar niet eens aan gedacht.
3x3 past niet, het dakvlak is maar net een goeie 2 meter 70 ofzo. Panelen zijn een 99cm bij 165cm.
Die 5x2 landscape opstelling op ZW en zo ver mogelijk maar rechts te verplaatsen op het dakdeel levert gewoon zo'n 10% meer op jusit in de slechtste maanden.
Ik dacht wellicht "te makkelijk" en wilde optisch mooi doen en niet nagedacht over de manier voor de meeste opbrengst. en die 9 panelen op het zelfde dakvlak met P404 komen al een heel eind in de richting voor de opstartspanning in de ochtend lijkt me toch?

Ik heb die met 5x2 op zuid-west ook in de designer erbij gegooid en volgens mij moet ie ook zichtbaar zijn via de zelfde link.
Opbrecgst verlies zakt van -.057% naar -0,38% zo te zien.
En wat gebeurt er als je zuidwest vol legt in landscape en noordoost vergeet?

(In de winter zal er niet veel blad aan die boom zitten)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:13
bhcommander schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:56:
[...]

Heb het getest en kan het bevestigen. Heb net de totale productie gelimiteerd op 1500w. In de screenshot hieronder zie je het resultaat. De site productie ligt net onder de 1500 en de productie van een van de twee omvormers is ook net in beeld.

[Afbeelding]
dat uit wel interessant, zijn het beide 1 fase of 3 fase omvormers?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• lunnie
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:00:
[...]

[...]

Ok.. “makes sense”.
In dat geval zal het systeem dus eerder gaan terugleveren als de teruglever prijs hoger is.
Ik ga het vandaag proberen met:

Afgezien of dat de beste keuze is geeft dat in ieder geval inzicht “hoe het werkt”.

Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxKRTbXJ4Hq1qKELvgV_duqTxso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7uUyzr9BklSbNz4rHG5GPAvq.png?f=fotoalbum_large
Nu ook weer volle bak aan het terug leveren. Stroomprijs 38 cent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdk-77_y8KHDwD-h9FRQ1UFgJJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ybg0RxXZGIhUsCf3wxOgzhpM.png?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:13
Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:41:
Dankje voor de bevestiging,
Ja, die short-string had ik ook al in de designer gegooid. Het is echter dat ik die SE6K al heb en als ik ga kijken hoeveel ik moet opwekken om die 600 resp 900 euro (SE4K/5K) voor een nieuwe short-string terug te verdienen ( nee terugverdienen is niet het doel maar toch) , lijkt het me niet de moeite waard. Extra panelen lijkt me lastig om precies dezelfde (gebruikte) panelen te vinden al zou ik wellicht 1 paneel extra op de zuid/west kant kunnen leggen (heb er 19 in totaal maar dacht beter 9/9 verdeeld te hebben). Ruimte is inderdaad geen probleem al heb ik wat mindere instraling in de linker hoek van het dak door de bomen bij de buren/ Ik heb al de mazzel gehad dat ik de P404's heb om daarmee het grootste probleem van optimizer clipping op te lossen lijkt me.
Ik heb al twee short string 5K's op Marktplaats gekocht voor 150 euro per stuk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Stefannn
lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Nu ook weer volle bak aan het terug leveren. Stroomprijs 38 cent
[Afbeelding]
Ah… nu ook!
Ik laat het tot morgen zo lopen
Ik ben benieuwd!
Nb, dit is van 20:49. Ik zit in Engeland nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIg6Ouz_AOS66Re4sU50F2DoEKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D2ZjrSW7YJpS26iaWMGRNZV0.png?f=fotoalbum_large

• Tom17
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-04 09:24
Vraagje aan de kenners:

Ik wil graag ons huidige zonnepanelen-systeem uitbreiden.
2 van de 3 dakdelen hebben sinds 2016 een zonnepanelen systeem bestaande uit
  • SolarEdge HD Wave SE2200HD (7 panelen) op 'zuid'
  • SolarEdge HD Wave SE3680HD (12 panelen) op 'oost', beide zijn 1-fase.
  • Gekoppeld aan Sunpower X21 345 Wp-panelen met SolarEdge P404 optimizers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS8QGtJ0s11FWtrh63IyuYI5y_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTrjrJ5597Q8xjC0Tg5JF5bp.png?f=fotoalbum_large
Het gaat om dakdeel #3

Een van de partijen aan wie ik een offerte heb gevraagd, een SolarEdge Installer Plus - installateur, voor het 3de dakdeel (er kunnen 8 panelen geplaatst worden), heeft het over het vervangen van de (oude) HD Wave-omvormers door één short string-omvormer (3-fase).

Nu heb ik de 'starter-post' (geweldige info. Dank daarvoor! - jammer dat de Designer niet meer werkt - ik kan geen nieuw account aanmaken) doorgenomen en hier en daar doorgeklikt naar de informatiepagina's (o.a. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-power-optimizer-residential-inter-compatibility-technical-note.pdf), maar ik vind daar (of ik kijk niet goed) de informatie die ik zoek.

De huidige panelen gebruiken p404 optimizers. Voor de 3de nieuwe 'string' (met die 8 panelen 3,72 - 3,8 kWp afhankelijk van het te gebruiken merk/type panelen) zullen waarschijnlijk de S500B optimizers worden gebruikt.
Gaat dit 'passen'?
Dus 2 'strings' met p404 optimizers en 1 'string' met S500B optimizers op 1 short string omvormer.

Graag met een beetje tekst/uitleg zodat ik er ook een beetje van leer :)
Heb ik bijvoorbeeld bepaalde detailinformatie van de te plaatsen panelen nodig om dit goed te kunnen bepalen?

• Ronald
@Tom17 heeft je installateur een keurig designer rapport voor je gemaakt?

en heb je de business case wel goed op de korrel?

Technisch gaat dat op een short string omvormer wel goed. Misschien zelfs op een non-short string…

• rik_oldenzaal
  • Registratie: Maart 2026
Miezie schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:15:
[...]

Bel Frank maar even om je setup vrij te geven, dat moet vrijwel direct gebeuren en anders wacht je vrij lang.
Verder hebben de energieleveranciers niks te maken met de tariefsinstellingen bij SolarEdge of de vermeende fouten daaromtrent bij SolarEdge. Er zijn verschillende manieren omschreven voor al dan niet het beste resultaat. De (m.i.) enige fout die er is, is dat de btw niet negatief kan zijn.
Gelukt na een telefoontje naar Frank. Goede tip!

Direct het moment aangegrepen om te vragen naar instellingen. De beste jongeman kende de Solaredge app en gaf me de volgende instellingen, weer iets anders dan eerder gelezen zo links en rechts, maar het lijkt te kloppen als ik de voorbeelden bekijk in de app op basis van deze instellingen.

Import: inmiddels wel bekend en correct indien je als aanvullende kosten neemt: energiebelasting 2026 excl btw + vergoeding voor FE excl BTW.
Btw 21%

Export: geen negatief getal blijkbaar maar gewoon de terugleververgoeding die Frank berekend. Let wel, deze lagere vergoeding die specifiek geldt als je geen gebruikmaakt van de "Slim terugleveren" functie. Ik heb deze al uitgezet, mij te ondoorzichtig en wil controle houden met 2 EVs. Deze is € 0,0127 (incl. Btw). Die heb ik afgerond naar € 0.013 en bij BTW 0% ingevuld. Het voorbeeld dat de app toont lijkt me logisch daarin volgen. Een negatief bedrag daar leidt tot een verkeerde app berekening mijns inziens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObsBRZz5L2yMC7GKJ2iZjK_d4Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Trjze4f3m5eATVOd49ikDpGt.jpg?f=fotoalbum_large

• rik_oldenzaal
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:35:
[...]

Direct het moment aangegrepen om te vragen naar instellingen. De beste jongeman kende de Solaredge app en gaf me de volgende instellingen, weer iets anders dan eerder gelezen zo links en rechts, maar het lijkt te kloppen als ik de voorbeelden bekijk in de app op basis van deze instellingen.

Import: inmiddels wel bekend en correct indien je als aanvullende kosten neemt: energiebelasting 2026 excl btw + vergoeding voor FE excl BTW.
Btw 21%

Export: geen negatief getal blijkbaar maar gewoon de terugleververgoeding die Frank berekend. Let wel, deze lagere vergoeding die specifiek geldt als je geen gebruikmaakt van de "Slim terugleveren" functie. Ik heb deze al uitgezet, mij te ondoorzichtig en wil controle houden met 2 EVs. Deze is € 0,0127 (incl. Btw). Die heb ik afgerond naar € 0.013 en bij BTW 0% ingevuld. Het voorbeeld dat de app toont lijkt me logisch daarin volgen. Een negatief bedrag daar leidt tot een verkeerde app berekening mijns inziens.
[Afbeelding]
Behoudens de instellingen waar ik zoekende naar ben, vind ik het SE erg mooi geintegreerd, vooral het EV laden is subliem op zonoverschot en hoe de PV kilowattjes netjes worden verdeeld over direct eigenverbruik, EV laden, batterij laden en verkopen op het net.
Heb nu op TOU ingesteld, daar handelt het EMS toch ook op arbitrage? (Indien ja, voor mij voldoende voor nu).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5zWuzWvtZWdivTMk6FI5kX19ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8xWZDBC5uoz8KfqEQ32YLph.jpg?f=fotoalbum_large

• lunnie
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:40:
[...]

Behoudens de instellingen waar ik zoekende naar ben, vind ik het SE erg mooi geintegreerd, vooral het EV laden is subliem op zonoverschot en hoe de PV kilowattjes netjes worden verdeeld over direct eigenverbruik, EV laden, batterij laden en verkopen op het net.
Heb nu op TOU ingesteld, daar handelt het EMS toch ook op arbitrage? (Indien ja, voor mij voldoende voor nu).[Afbeelding]
Dat is de SolarEdge One lader? Die had ik ook graag willen hebben om in het eco systeem te blijven van SE. Maar de installateur heeft me toen een Easee aanbevolen. SE en Easee zien elkaar niet en hebben geen weet van elkaar. Zonoverschot laden werkt totaal niet. Ik heb m nu gekoppeld via Tibber waardoor je met grid rewards toch nog wat voordelen hebt

• lc8

lc8

Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:38:

Achterliggende verhaal, 19 panelen, SE6K omvormer en 20 stuks P404 optimizers heb ik reeds bij mekaar gesprokkeld via marktplaats en voor "weinig" gebruikt kunnen kopen. Enige is dus nog zorgen dat de garage 3 fase wordt gekoppeld op de meterkast (5 aderige 2.5mmq kabel van zo'n 30 meter ligt in de grond) en het plaatsen van de PV installatie op de garage. Oja ik weet dat eigenlijk een 1 fase 4K omvormer iets meer opbrengst zou geven maar ben bang dat dat problemen geeft als ik alles over 1 fase wil gaan duwen op een relatief dunne kabel)
ik heb soortgelijk opstelling: alleen dan 2x16 panelen (32x 385W O-W (42gr) op een SE7K):
9 panelen per kant gaat zeker niet goed: met laagstaande zon krijg je nooit 750V bij elkaar.
(bij mij gaat het met 16 panelen al soms een beetje fout.. smorgens staat de westkant volledig in de schaduw...). Ik heb zowel 2x16 als 1x32 configuratie geprobeert: 2x16 is piek beter, maar 1 stron van 32 is in de slechtere zondagen beter!
Dus: alleen aan 1 kant,, of een shortstring converter.
landscape heb je minder last van de schaduwen (bomen zetten de onderkant van het paneel in de schaduw en de overbruggingsdiodes zitten op de meeste panelen in 3 rijen vertikaal. ik heb ze helaas ook portrait gelegd en daar heb ik spijt van. (behalve met schoonmaken want dan is het beter/makeklijker)

[ Voor 8% gewijzigd door lc8 op 07-04-2026 21:51 ]

• rik_oldenzaal
lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:45:
[...]

Dat is de SolarEdge One lader? Die had ik ook graag willen hebben om in het eco systeem te blijven van SE. Maar de installateur heeft me toen een Easee aanbevolen. SE en Easee zien elkaar niet en hebben geen weet van elkaar. Zonoverschot laden werkt totaal niet. Ik heb m nu gekoppeld via Tibber waardoor je met grid rewards toch nog wat voordelen hebt
Ik heb de voorloper. De EV charger, prima ding wat mij betreft. Met MID, dus ook ERE certificaten verdienen en dus nog wat goedkoper laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6ms48DDvu9KSUkoJnW67RN5D8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naNIyyzzWcQNGeoaT1U5QU7Y.jpg?f=fotoalbum_large

• rik_oldenzaal
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:14:
[...]

Ik heb de voorloper. De EV charger, prima ding wat mij betreft. Met MID, dus ook ERE certificaten verdienen en dus nog wat goedkoper laden.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGbjdW_yELaaa9DRrzKq8_tX4HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oej2SokkeIfrswm0yHg6DcMK.jpg?f=fotoalbum_large

• Roger Beurskens
Simpel360 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:27:
[...]

En wat gebeurt er als je zuidwest vol legt in landscape en noordoost vergeet?

(In de winter zal er niet veel blad aan die boom zitten)
Dan kan ik maximaal 14 panelen er op kwijt, die had ik er ook al eens in gegooid. maar zal morgen proberen die bij deze toe te voegen als vergelijk.

• Roger Beurskens
No Hands schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:21:
[...]

Ik heb al twee short string 5K's op Marktplaats gekocht voor 150 euro per stuk.
dat is wel heel erg goedkoop, maar ik zal m'n ogen open houden ervoor. zou wel direct alles oplossen lijkt me.

• Roger Beurskens
lc8 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:48:
[...]

ik heb soortgelijk opstelling: alleen dan 2x16 panelen (32x 385W O-W (42gr) op een SE7K):
9 panelen per kant gaat zeker niet goed: met laagstaande zon krijg je nooit 750V bij elkaar.
(bij mij gaat het met 16 panelen al soms een beetje fout.. smorgens staat de westkant volledig in de schaduw...). Ik heb zowel 2x16 als 1x32 configuratie geprobeert: 2x16 is piek beter, maar 1 stron van 32 is in de slechtere zondagen beter!
Dus: alleen aan 1 kant,, of een shortstring converter.
landscape heb je minder last van de schaduwen (bomen zetten de onderkant van het paneel in de schaduw en de overbruggingsdiodes zitten op de meeste panelen in 3 rijen vertikaal. ik heb ze helaas ook portrait gelegd en daar heb ik spijt van. (behalve met schoonmaken want dan is het beter/makeklijker)
Had je ook P404 optimizers? (80v) dan zou ik met alleen die 9 panelen op noord-oost met opkomende zon er al bijna zijn, dan heb ik minimaal licht nodig op die andere 10 panelen op zuid-west.
Het idee is wel dat ik meer capaciteit aan het einde van de dag nodig heb die ik kan verbruiken ivm laden phev/ev bij thuiskomen van werk en als de batterij van de "hoofd installatie" al vol is.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:45:
[...]

Die nieuwe EV lader van SolarEdge kan vooralsnog gewoon niet zonneladen, of ik doe iets fout…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Btw 21%

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar je resultaat, want de oplossing van die medewerker lijkt me een paar slagen te kort door de bocht ;).

• bhcommander
No Hands schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:01:
[...]

dat uit wel interessant, zijn het beide 1 fase of 3 fase omvormers?
Beide 1 fase

• rik_oldenzaal
Miezie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:49:
[...]

Ik ben benieuwd naar je resultaat, want de oplossing van die medewerker lijkt me een paar slagen te kort door de bocht ;).
Geen idee echt...kan het ook niet echt volgen. Dus toch een minteken ervoor dan?

Mvg

• rik_oldenzaal
Miezie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:49:
[...]

Heb je wel ca 4kwh zonneoverschot? Die heb je wel nodig voordat de lader aanslaat, althans op 3 fasen.
Hier ligt ca 17kwlWp en dan gaat t prima. Komt nog 2kWp bij met 2 weken. Dan ruim 19kWp, en eigenlijk op zonnige dagen altijd ruim overschot.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:11:
[...]

Heb je wel ca 4kwh zonneoverschot? Die heb je wel nodig voordat de lader aanslaat, althans op 3 fasen.
Hier ligt ca 17kwlWp en dan gaat t prima. Komt nog 2kWp bij met 2 weken. Dan ruim 19kWp, en eigenlijk op zonnige dagen altijd ruim overschot.
Het is de nieuwe lader met fase schakelen, het overschot is er wel… maar het hele laadschema instellen werkt niet eens ;).

• lc8

lc8

Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:39:
[...]
Had je ook P404 optimizers? (80v) dan zou ik met alleen die 9 panelen op noord-oost met opkomende zon er al bijna zijn, dan heb ik minimaal licht nodig op die andere 10 panelen op zuid-west.
Het idee is wel dat ik meer capaciteit aan het einde van de dag nodig heb die ik kan verbruiken ivm laden phev/ev bij thuiskomen van werk en als de batterij van de "hoofd installatie" al vol is.
sorry nee ik had even de p404-s over het hoofd gezien: maar ook met 80V per optimizer kom je met 9 panelen dus nog systematisch te kort.. 10 panelen is dan net genoeg om te starten en stort het snel in met een beetje schaduw. je bent dan erg veel afhankelijk van de andere kant. Bij helder weer is die diffus licht component minder dan 10%.. dat betekent dat de panelen aan de schaduwzijde smorgens minder dan 1/10 van de zonzijde maken.
vergeet ook niet dat die dingen ook een minimum spanning hebben waarbij ze nog efficient werken: en die is voor de p404 hoger (12,5v vs 8v).

ik heb S404: dan heb ik dus 13 panelen nodig... Ik heb ook bomen in het westen staan die savonds schaduw geven: dan gaat het met 16 panelen al best snel fout.

hier een plot van vandaag van alle 2x16 optimiser outputs (aangesloten als 1 string van 32!).
kijk maar hoe snel het totaalvermogen instrort als er wat boom schaduwen op de westkan komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkqpLWEGBZFPsu4r6wyioU2rEqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/563qPDtXrQowPfOuQaXOHLpN.png?f=fotoalbum_large

solaredge zegt zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU3FHTDz5O8MQLaMRIzsJe9w3Rw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2z9nnkSMp4jFs2K135ZNhQlI.png?f=user_large

ik heb de Oost en West kan als aparte strings uitgevoerd (je kunt de panelen 'leapfrog' connecten, dan heb je mogelijk geen tussenkabels nodig (scheelt je veel connectoren) , en is je totale kabellengte veel kleiner. een loop over 2 dakzijdes mag sowieso niet (is inductieve lus die blikseminslag oppikt)
omdat het bij mij aparte strings zijn kan ik ze dus als 2 strings van 16 monteren op de omvormer, of doorlussen tot 1x32. zelfs met de 16 panelen per kant was uiteindelijk de 1x32 oplossing beter, bij slechte omstandigheden: en dan heb je juist de output nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door lc8 op 07-04-2026 23:43 ]

• Stefannn
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:07:
[...]

Geen idee echt...kan het ook niet echt volgen. Dus toch een minteken ervoor dan?

Mvg
Met salderen krijg je de inkoop vergoeding terug.
Het tarief dat je terugkrijgt dat er onder staat moet dus groter worden dan de basis. Niet kleiner.
De energiebelasting staat er ook niet bij.

• rik_oldenzaal
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:25:
[...]

Met salderen krijg je de inkoop vergoeding terug.
Het tarief dat je terugkrijgt dat er onder staat moet dus groter worden dan de basis. Niet kleiner.
De energiebelasting staat er ook niet bij.
Dank je. Dan moet ik proberen:
De terugleververgoeding van Frank € 0.0127 (incl BTW) + EB € 0.11085 (incl BTW) = €0.12355 (incl BTW). Dat dan negatief maken en er van uit gaan dat ik geen overschot heb qua salderen.
Dan invullen bij aanvullende kosten - € 0.124 (afgerond) en BTW 0%? Zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door rik_oldenzaal op 07-04-2026 23:48 ]

• Stefannn
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:43:
[...]

Dank je. Dan moet ik proberen:
De terugleververgoeding van Frank € 0.0127 (incl BTW) + EB € 0.11085 (incl BTW) = €0.12355 (incl BTW). Dat dan negatief maken en er van uit gaan dat ik geen overschot heb qua salderen.
Dan invullen bij aanvullende kosten - € 0.124 (afgerond) en BTW 0%? Zoiets?
Beetje lezen… vandaag nog gepost.

Ik heb nu:

Daarmee dus inclusief energie belasting.
En volledige inkoopvergoeding ook gesaldeerd.

Ik had teruglever eerst op -0.092, dus inkoopevergoeding NIET gesaldeerd.
Daarmee ging de batterij te veel op nom in plaats van bij hoge prijzen terugleveren.
Het ziet er naar uit dat het Solaredge algorithme zelf ook een minimale spread wil tussen laden en ontladen zoals @lunnie betoogde. Tezamen met die -0.092 wilde hij niet goed terugleveren “daardoor” (maar dat daardoor is exact wat ik aan het testen ben).
We zullen het zien….

• Roger Beurskens
lc8 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:25:
[...]

sorry nee ik had even de p404-s over het hoofd gezien: maar ook met 80V per optimizer kom je met 9 panelen dus nog systematisch te kort.. 10 panelen is dan net genoeg om te starten en stort het snel in met een beetje schaduw. je bent dan erg veel afhankelijk van de andere kant. Bij helder weer is die diffus licht component minder dan 10%.. dat betekent dat de panelen aan de schaduwzijde smorgens minder dan 1/10 van de zonzijde maken.
vergeet ook niet dat die dingen ook een minimum spanning hebben waarbij ze nog efficient werken: en die is voor de p404 hoger (12,5v vs 8v).

ik heb S404: dan heb ik dus 13 panelen nodig... Ik heb ook bomen in het westen staan die savonds schaduw geven: dan gaat het met 16 panelen al best snel fout.

solaredge zegt zelf:
[Afbeelding]

ik heb de Oost en West kan als aparte strings uitgevoerd (je kunt de panelen 'leapfrog' connecten, dan heb je mogelijk geen tussenkabels nodig (scheelt je veel connectoren) , en is je totale kabellengte veel kleiner. een loop over 2 dakzijdes mag sowieso niet (is inductieve lus die blikseminslag oppikt)
omdat het bij mij aparte strings zijn kan ik ze dus als 2 strings van 16 monteren op de omvormer, of doorlussen tot 1x32. zelfs met de 16 panelen per kant was uiteindelijk de 1x32 oplossing beter, bij slechte omstandigheden: en dan heb je juist de output nodig.
Ja, ik merk al dat het goed is dat ik hem hier erin gegooid heb :D

Aan noord-oost kant hebben we geen schaduw, ook niet met relatief laagstaande zon, daar ben ik dus niet zo bang voor. In de zomer zal zuid-swest ook niet zo'n probleem zijn omdat zon hoog staat als de bomen in blad staan. in voor en najaar vallen de bladeren en hebben we minder last van schaduw op die kant.
Al met al blijft het een compromis.

Dit is dus wel echt een installatie voor "erbij" maar toch lijkt die short-string er het maximale uit te gaan halen. Echter volgens de designer is dat verschil echt minimaal als ik naar de opbrengst kijk per maand (zeker in de donkere maanden). ( heb hem even toegevoegd via het linkje.

@Simpel360 Ik heb de "14 panelen op zuid-west" variant ook even toegevoegd. dat gaat hem echt niet worden als ik de opbrengst zo zie.

• Roger Beurskens
Dit was de situatie zostraks omstreeks 8:30.
Zon staat dan nog niet heel erg hoog in deze tijd van het jaar maar alsnog geen schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QATuzu1RD77rVseyWtrR2kX6os8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p29IYJnVSxb1K1SezePHrnAJ.jpg?f=fotoalbum_large

• rik_oldenzaal
Stefannn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:16:
[...]

Beetje lezen… vandaag nog gepost.

Ik heb nu:

Daarmee dus inclusief energie belasting.
En volledige inkoopvergoeding ook gesaldeerd.

Ik had teruglever eerst op -0.092, dus inkoopevergoeding NIET gesaldeerd.
Daarmee ging de batterij te veel op nom in plaats van bij hoge prijzen terugleveren.
Het ziet er naar uit dat het Solaredge algorithme zelf ook een minimale spread wil tussen laden en ontladen zoals @lunnie betoogde. Tezamen met die -0.092 wilde hij niet goed terugleveren “daardoor” (maar dat daardoor is exact wat ik aan het testen ben).
We zullen het zien….
Gaat dit dan bij benadering "goed"?
Nu 11uur in de ochtend en als een gek ontladen naar het net. Dit met negatieve aanvullende kosten als instelling. Kan dit kloppen?
Door die negatieve aanvullende kosten ziet SE dit als mooie winstgevende situatie terwijl jn werkelijkheid op basis van op dit moment geldende marktprijs er natuurlijk niet zoveel te verdienen valt, maar als de energiebelasting terug komt wel uiteraard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Bs_QU1evGXfzW9GQFfqsiQ_Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nURf5EwZY6SpEBAQyIwJFy1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b8rO3fDQuHK9scDGChFj8wCp0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mad8YM3Q69HG4noJLot658GZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB9UlLJQDvPb7b61YHnvcQ5Ab_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a41ZTjQ7FCBqhfoZKYNkF0TU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door rik_oldenzaal op 08-04-2026 11:02 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rik_oldenzaal schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:00:
[...]

Nu 11uur in de ochtend en als een gek ontladen naar het net. Dit met negatieve aanvullende kosten als instelling. Kan dit kloppen?
Door die negatieve aanvullende kosten ziet SE dit als mooie winstgevende situatie terwijl jn werkelijkheid op basis van op dit moment geldende marktprijs er natuurlijk niet zoveel te verdienen valt, maar als de energiebelasting terug komt wel uiteraard.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het systeem heeft ook de inleertijd nodig: hoeveel leveren je panelen feitelijk op, wat zijn de voorspellingen, wat is het gebruik...

In beginsel gaat het niet goed (ik ontlaad niet nu), maar mijn systeem draait al wel een tijdje.....

• Stefannn
rik_oldenzaal schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou niet naar de prijzen kijken die solaredge heeft, daar zitten bugs op. Wat je afrekent kan je beter in de Zonneplan app bekijken.
De solaredge instelling is enkel om te zorgen dat laden en ontladen op de juiste tijden gaat.

Vanmorgen als een gek ontladen is goed. Alleen 11:00 is aan de late kant. Bij is hij tussen 6:00 en 7:00 leeg getrokken. Toen was het dynamisch tarief hoog.

Ik laat het zelf nu een dag zo staan. Kijken hoe het gaat. Waarschijnlijk gaat hij straks weer laden en vanavond bij hoog tarief ontladen. Dat is goed.
Ik zou je adviseren het nu ook even zo te laten staan. Het gaat in ieder geval vrij redelijk.

Ik kijk het even aan. Mijn voorlopige conclusie:
- het werkt niet optimaal maar redelijk. De tweaker in mij gaat met een eigen gemaakte controller meer rendement halen (over een maand) maar als je de solaredge software gebruikt gaat het ook heel behoorlijk.
- er zit een bug in waardoor hij bij negatieve bruto prijzen begint te laden ipv netto. Is al vaker gezegd. Wordt hopelijk nog eens opgelost.
- de werking lijkt te zijn:
— als accu gevuld is “van accu leven”, nul op meter dus
— en als software voorspelt dat je vulling overhoudt voor de volgende lage prijs accu zo snel mogelijk drainen.
- dat is niet het beste (beter om bij hoogste prijs alles te drainen) maar best ok

Ik post morgen denk ik een wat uitgebreidere analyse met plaatjes. Is beetje puzzelen. Ik heb nu alleen iPad want ik ben op vakantie in Engeland.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Roger Beurskens schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:32:
Ja, ik merk al dat het goed is dat ik hem hier erin gegooid heb :D

Aan noord-oost kant hebben we geen schaduw, ook niet met relatief laagstaande zon, daar ben ik dus niet zo bang voor. In de zomer zal zuid-swest ook niet zo'n probleem zijn omdat zon hoog staat als de bomen in blad staan. in voor en najaar vallen de bladeren en hebben we minder last van schaduw op die kant.
Al met al blijft het een compromis.

Dit is dus wel echt een installatie voor "erbij" maar toch lijkt die short-string er het maximale uit te gaan halen. Echter volgens de designer is dat verschil echt minimaal als ik naar de opbrengst kijk per maand (zeker in de donkere maanden). ( heb hem even toegevoegd via het linkje.

@Simpel360 Ik heb de "14 panelen op zuid-west" variant ook even toegevoegd. dat gaat hem echt niet worden als ik de opbrengst zo zie.
Ik denk dat je aan de slag kunt met ontwerp met de SE6K en 9+10 panelen. Mochten de prestaties door schaduwwerking toch tegenvallen, dan kun je nog altijd nog op zoek naar een tweedehands short string.

• Roger Beurskens
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat je aan de slag kunt met ontwerp met de SE6K en 9+10 panelen. Mochten de prestaties door schaduwwerking toch tegenvallen, dan kun je nog altijd nog op zoek naar een tweedehands short string.
dankje voor de reactie.
Nu dan nog even gaan uitzoeken wat voor dakbevestging we gaan gebruiken en waar die het goedkoopste (inclusief bezorging naar het mooie limburgse) het goedkoopste is.
Ik zat daarvoor aan Esdec Clickfit Evo te denken.
Iemand daarover nog tips/ervaringen ? ;)

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:52
[...]

Btw 21%

[Afbeelding]
Wat Frank je heb vertelt staat ook in de handleiding van SolarEdge. https://marketing.solaredge.com/nl/dynamisch-tarief

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:39
Miezie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:41:
[...]

Het systeem heeft ook de inleertijd nodig: hoeveel leveren je panelen feitelijk op, wat zijn de voorspellingen, wat is het gebruik...

In beginsel gaat het niet goed (ik ontlaad niet nu), maar mijn systeem draait al wel een tijdje.....
Wat je eerder al zei. Zodra de kale prijs onder 0 komt wordt er niets meer ge exporteerd, wat er ook staat bij additionele kosten. Die additionele kosten lijken wel nog invloed te hebben op het terugleveren.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:24
Ik vraag dit voor een vriend. Wat zou de reden zijn om een Solaredge installatie op dak te leggen als je voor (bijna) hetzelfde bedrag Enphase kan laten installeren? Ik begrijp dat dit een beetje een ‘wij van wc-eend’ vraag is maar mijn vriend is echt wel benieuwd.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:42
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:23:
Ik vraag dit voor een vriend. Wat zou de reden zijn om een Solaredge installatie op dak te leggen als je voor (bijna) hetzelfde bedrag Enphase kan laten installeren? Ik begrijp dat dit een beetje een ‘wij van wc-eend’ vraag is maar mijn vriend is echt wel benieuwd.
Mocht je ooit een accu overwegen dan is Enphase veel inefficiënter door de extra AC/DC omzettingen tussen PV, woning en accu.
Is er überhaupt schaduw op het dak?

• Ronald
En het klopt niet. Enphase is 140-160 euro per paneel (vergeet de Q-cables per micro niet) en de gateway+Qrelay voor 200-350.

SE wordt gedumpt met omvormer voor 200-300 euro en een optimizer is 40-50 per paneel.

https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 08-04-2026 21:48 ]

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.