Ik ben sinds kort overgestapt van vast contract naar dynamisch (Tibber).
Ik heb dat gedaan op basis van 4 jaar uurverbruiken tegen beide contracten/tariefstructuur te backtesten.
Dat levert interessante inzichten.
Nu loop ik wel tegen wat vragen aan die mogelijk al eerder zijn gesteld, maar misschien kan iemand mij verwijzen?
(omvormer: SE3500H)
1 Uitschakelen SolarEdge omvormer bij negatieve markttarieven
In de MySolarEdge (app) kan ik de automatische uitschakeling inregelen door de aanvullende kosten in te voeren.
Bij de gegevens voor export (teruglevering) raak ik wel in verwarring, Zie ook screenshot.
Daar staat bij de tariefcalculator:
voorbeeld dynamisch tarief: 0,185 (positief tarief: ik krijg bij export geld terug),
aanvullende kosten 0,125 (ik betaal kosten, maar krijg ook energiebelasting terug zolang ik mag salderen)
BTW 21%
totaal 0,047
ik zou verwachten dat het saldo (0,185-0,125)*1,21=0,0726 zou zijn.
In de voorbeeldberekening in de MySolarEdge wordt het saldo berekend als:
0,185*(1-21%)-0,125*1,21=0,047
Het lijkt erop dat bij teruglevering juist BTW betaald moet worden. dat lijkt mij niet juist.
Of maak ik een denkfout?
2 Tibber: aanvullende kosten
Bij Tibber wordt aangegeven dat bij teruglevering de inkoopvergoeding door Tibber aan de klant betaald wordt.
Dat betekent dus dat in de Mysolaredge app bij aanvullende kosten een negatieve waarde (energiebelasting zolang salderen mogelijk is + inkoopkosten) in gevoerd moet worden. In de app is echter een min teken niet beschikbaar (Samsung telefoon).
Iemand hiermee ervaring?
3 Alternatief: Home Assistant
Kan Homeassistant de Solaredge omvormer uitschakelen? Heeft iemand een handleiding oid beschikbaar?