Ook fijn dat juist vandaag mijn solaredge app geen enkel commando uitvoert waar ik om vraag. Zelf handmatig niet.
Om 11 uur is mijn omvormer overgeschakeld en wordt alleen mijn batterij geladen en het verbruik wordt uit het net gehaald.BartStaal98 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:24:
[...]
Dank voor je reactie. Ik zag jouw opmerkingen ook al eerder terugkomen (o.a. vorig jaar). Ik heb je instellingen overgenomen, maar de grafiek van 'weergave dagtarieven' in de SolarEdge app klopt dan niet helemaal met de ANWB app prijzen.
Om te bepalen of de omvormer zichzelf uitschakelt, kijkt hij dan naar de import of naar de exporttarieven? Bijvoorbeeld vandaag om 11.00 uur zijn de importtarieven negatief met jouw instellingen maar de exporttarieven positief. De all-in prijs bij ANWB is -3 cent, dus de omvormer zou uit moeten gaan.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Bij mij werkt alles goed. Heb je de laatste app versie?aschja schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:40:
Ook fijn dat juist vandaag mijn solaredge app geen enkel commando uitvoert waar ik om vraag. Zelf handmatig niet.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Net gedaan. Weinig succes. Vanocthend met time of use zitten klooien vanuit Azie. Sindsdien alleen maar gezeik. Wil niks meer doen.clodders schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:42:
[...]
Bij mij werkt alles goed. Heb je de laatste app versie?
Zijn er mensen met een werkende Zonnedimmer app icm Solaredge?
Zonnedimmer lijkt correct gekoppeld, maar helaas gaat de omvormer niet naar 0%. Alles correct ingesteld in de Zonnedimmer app en in de Solaredge app alle prijsoptimalisatie uitgezet.
Dimmen via Solaredge app zelf gaat trouwens wel goed en direct, maar wil graag de Zonnedimmer app gebruiken.
Na wat testen (via p1 uitlezen) zie ik elke keer precies op het juiste kwartiermoment dat de omvormer naar 0 gaat, maar daarna direct weer vol aan. Het lijkt alsof het dim commando van Zonnedimmer gelijk weer overruled wordt door Solaredge zelf oid.
Iemand een idee?
Zonnedimmer lijkt correct gekoppeld, maar helaas gaat de omvormer niet naar 0%. Alles correct ingesteld in de Zonnedimmer app en in de Solaredge app alle prijsoptimalisatie uitgezet.
Dimmen via Solaredge app zelf gaat trouwens wel goed en direct, maar wil graag de Zonnedimmer app gebruiken.
Na wat testen (via p1 uitlezen) zie ik elke keer precies op het juiste kwartiermoment dat de omvormer naar 0 gaat, maar daarna direct weer vol aan. Het lijkt alsof het dim commando van Zonnedimmer gelijk weer overruled wordt door Solaredge zelf oid.
Iemand een idee?
Roger Beurskens schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:37:
ja, en wat doe je dan met je eigen gebruik?
Mooier is om het te laten regelen door bijvoorbeeld HomeAssistant zodat je wel je eigen verbruik nog opwekt en de rest terug regelt. dan staat hij niet helemaal uit..
Zeker mooier via home assistant, echter niet ingeregeld en dus nog geen connectie mogelijkheid kunnen uitvinden..
Eigen verbruik zou mooi zijn inderdaad, ipv keihard uit. Maar dit is de optie die ik nu heb. Daarnaast is met deze prijzen al het verbruik uit het net halen natuurlijk pure winst.
MySolaredge wil dus niet verbinden omdat de omvormer niet ondersteund wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door ddgcpeters op 26-04-2026 12:11 ]
Ook oudere omvormers met display ondersteunen modbus. Je moet het wel aan zetten via het menu (zie dit document, pagina 13).ddgcpeters schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:14:
Hoi allen,
Ik heb hier een SE3000H omvormer, met LCD scherm, de rode knop heeft ook geen 'P' stand, alleen aan of uit zo te zien. De solaredge app geeft ook aan dat deze niet geschikt is om te koppelen, maar zonder P stand ook geen modbus?
Hoi hoi,
Ik probeer aan alle kanten de afgelopen weken de solar edge app de panelen uit te laten schakelen zodra de prijs meer dan -10cent is. Dus dat ik meer dan 10 cent moet betalen per kWh terug geleverd dan moet hij uit.
Het is voor mij echt onmogelijk om te begrijpen hoe de berekeningen werken en welke getallen ik waar moet invullen.
Soms zet hij de panelen nu uit. En soms niet terwijl er voor mijn gevoel niets verandert. Nu bijvoorbeeld. Ik betaal 40 cent om kWh terug te leveren en ze gaan niet uit.
Help 🤣
Als ik een artikel of post over het hoofd heeft gezien die dit goed uitlegt, sorry!
Ik probeer aan alle kanten de afgelopen weken de solar edge app de panelen uit te laten schakelen zodra de prijs meer dan -10cent is. Dus dat ik meer dan 10 cent moet betalen per kWh terug geleverd dan moet hij uit.
Het is voor mij echt onmogelijk om te begrijpen hoe de berekeningen werken en welke getallen ik waar moet invullen.
Soms zet hij de panelen nu uit. En soms niet terwijl er voor mijn gevoel niets verandert. Nu bijvoorbeeld. Ik betaal 40 cent om kWh terug te leveren en ze gaan niet uit.
Help 🤣
Als ik een artikel of post over het hoofd heeft gezien die dit goed uitlegt, sorry!
Dank, ik kwam bij de solaredge modbus multi wiki ook al tegen dat het te bereiken moet zijn met 5s op de ok knop drukken. (Nog niet kunnen proberen, even niet thuis).ZwarteIJsvogel schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:31:
[...]
Ook oudere omvormers met display ondersteunen modbus. Je moet het wel aan zetten via het menu (zie dit document, pagina 13).
Maar ik zat met Claude te chatten, loopt de LLM informatie achter? Claude heeft het over alleen lezen, ik dacht hier begrepen dat er ook wel wat aan de power export in te stellen was.. dan heeft het voor mij nu weinig toegevoegde waarde om dit te gaan implementeren.
Chatbots... Power control via modbus werkt in firmware 3.xxxx en hoger.ddgcpeters schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:49:
Maar ik zat met Claude te chatten, loopt de LLM informatie achter? Claude heeft het over alleen lezen, ik dacht hier begrepen dat er ook wel wat aan de power export in te stellen was.. dan heeft het voor mij nu weinig toegevoegde waarde om dit te gaan implementeren.
Dank, dan weet ik wat me te doen staat de komende tijd. En een excuus om eindelijk home assistant te gaan regelenZwarteIJsvogel schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:00:
[...]
Chatbots... Power control via modbus werkt in firmware 3.xxxx en hoger.
Vandaag keurig via Time of use eerst de thuisbatterij gevuld. Die was rond 14 uur weer vol en toen keurig de omvormer uitgezet bij de negatieve prijzen.
Maar, eigenlijk had de PV productie vanochtend toen het niet negatief was teruggeleverd moeten worden zodat m’n batterij niet vol zou zijn rond 14 zodat ik vanaf het grid had kunnen laden tegen -44 cent. Dan had het me 2x wat opgeleverd. CO2 technisch niet de meest verantwoorde manier maar economisch wel voor mij ☺️
Maar, eigenlijk had de PV productie vanochtend toen het niet negatief was teruggeleverd moeten worden zodat m’n batterij niet vol zou zijn rond 14 zodat ik vanaf het grid had kunnen laden tegen -44 cent. Dan had het me 2x wat opgeleverd. CO2 technisch niet de meest verantwoorde manier maar economisch wel voor mij ☺️
Waarom 0,112 of 0,13?Stefannn schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:11:
Ervaringen vandaag met de negatieve prijzen en NRO.
Ik had de dynamische tarieven eerst staan op:
Afnemen: 0.112 euro, 0%btw
Terugleveren: -0.112 euro, 0%btw
NB: btw moet op 0 want eerdere gebruikers meldden dat daar nog een bug op zat.
Resultaat: PV hield er om 12 uur al mee op terwijl het tarief toen nog +1 cent was bij zonneplan,
Ik heb instelling toen veranderd naar:
Afnemen: 0.13euro, 0%btw
Terugleveren: -0.13euro, 0%btw
Dat is ongeveer 0.112 +21%
Toen bleef de PV om 12 uur nog produceren
Conclusie:
Afnemen opslag moet naar 0.13 euro, zijnde de opslag inclusief btw
NRO werkt op zich wel maar heeft toch nog een “bugje” want de energie die de batterij in gaat wil hij dan toch van de PV halen.
Negatief tarief na 13:00. PV dimt terug maar batterij wordt van PV geladen in plaats van vanaf net
[Afbeelding]
Negatief tarief terwijl batterij vol is en niet meer laadt. PV wordt helemaal naar 0 gedimd.
[Afbeelding]
De inkoop/verkoop vergoeding is toch 0,02 cent bij Zonneplan?
0.091 energiebelasting + 21%HRV schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:57:
[...]
Waarom 0,112 of 0,13?
De inkoop/verkoop vergoeding is toch 0,02 cent bij Zonneplan?
En dan + 0.02 opslag Zonneplan
En dan in solaredge app de actuele prijzen vergelijken met Zonneplan app. Matcht aardig.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Heb een beetje zitten tweaken in de NTO-instellingen want de waardes klopten hier nog voor geen meter.
Met bovengenoemde leveren in de "Weergave Dagtarieven" echter vreemde waardes op. Deze lijken aanvankelijk wel goed te gaan:
Met bovengenoemde leveren in de "Weergave Dagtarieven" echter vreemde waardes op. Deze lijken aanvankelijk wel goed te gaan:
- Import: 0,044 en 0% BTW
- Export: -0,044 en 0% BTW
- Import: -0,369/kWh
- Export: -0,369/kWh
Ik heb in homeassistent een Modbus koppeling met de SolarEdge.
Het lukt mijn om de SolarEdge uit te zetten door Export control mode op “Prodution limitation “ te zetten en Export control limit op 0 te zetten.
Echter als ik Export control mode weer op “ disabeld” springt Export control limit weer op een -340 maar de SolarEdge wil niet aanspringen.
Iemand een idee hoe ik hem weer aan krijgt
Het lukt mijn om de SolarEdge uit te zetten door Export control mode op “Prodution limitation “ te zetten en Export control limit op 0 te zetten.
Echter als ik Export control mode weer op “ disabeld” springt Export control limit weer op een -340 maar de SolarEdge wil niet aanspringen.
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Active power limit op 100%?SnarfB schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:40:
Ik heb in homeassistent een Modbus koppeling met de SolarEdge.
[Afbeelding]
Hier is het ook gelukt om de productie te regelen door het instellen van de active power limit. Wel sneu dat het zover moet komen.
ach.... dat is nu exact waarom ik deze hobby in 2008 ben begonnenlexuzu schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:24:
Hier is het ook gelukt om de productie te regelen door het instellen van de active power limit. Wel sneu dat het zover moet komen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Eerst had ik bij import 0.016 en 21% btwStefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:25:
[...]
0.091 energiebelasting + 21%
En dan + 0.02 opslag Zonneplan
En dan in solaredge app de actuele prijzen vergelijken met Zonneplan app. Matcht aardig.
En bij export -0.016 en 21% btw.
Toen zat de prijs van de export bij de negatieve prijzen op bijna exact die van de zonneplan app.
En de import prijzen op bijna exact die van de zonneplan app.
Alleen de export prijzen bij positieve bedragen klopt dat weer niet.
Nu heb ik vanuit jou bericht deze aangepast naar 0.13 en 0% en -0.13 en 0%
Nu geeft de solaredge app aan bij 19:00 €0.289
De zonneplan app: €0.212 of €0.323 (zonder en met energiebelasting)
Hier klopt dus helemaal niks van en bij jou matcht het aardig?
[ Voor 8% gewijzigd door jeroendh op 26-04-2026 19:50 ]
Die sprong iedere keer weer terug op 0 %, maar in eens naar 20 minuten stond hij wel 100% en werkte hij wel
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Inmiddels heb ik app 3.0 gedownload. De btw zou nu weer moeten werken.jeroendh schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:44:
[...]
Eerst had ik bij import 0.016 en 21% btw
En bij export -0.016 en 21% btw.
Toen zat de prijs van de export bij de negatieve prijzen op bijna exact die van de zonneplan app.
En de import prijzen op bijna exact die van de zonneplan app.
Alleen de export prijzen bij positieve bedragen klopt dat weer niet.
Nu heb ik vanuit jou bericht deze aangepast naar 0.13 en 0% en -0.13 en 0%
Nu geeft de solaredge app aan bij 19:00 €0.289
De zonneplan app: €0.212 of €0.323 (zonder en met energiebelasting)
Hier klopt dus helemaal niks van en bij jou matcht het aardig?
Instelling gebracht naar de settings van @Miezie
Matcht wel aardig. Status van even over 21:00
Solaredge 0.305
Zonneplan 0.306
:strip_exif()/f/image/CxeXobY3OJAmIpvPZ9HhXkyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2KYdnkOUEoUmPHYuHO7gk8oj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de bruto negatief nog… die was toch niet helemaal goed bij meStefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:13:
[...]
Inmiddels heb ik app 3.0 gedownload. De btw zou nu weer moeten werken.
Instelling gebracht naar de settings van @Miezie
Matcht wel aardig. Status van even over 21:00
Solaredge 0.305
Zonneplan 0.306
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Okay. Na heel wat gestoei met de iPhone app. Hij werkt slecht laten we dat voorop stellen. Verder klopt er geen snars van de berekeningen. Maar je kan m wel zo gek krijgen dat hij het gaat doen.Ibus85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:39:
Hoi hoi,
Help 🤣
Ik gebruik Frank Energie en daar kan ik onafhankelijk kijken wat de stroomprijs is. Dat bleek de oplossing.
Koppel als eerste import en export niet aan elkaar. Daarna bij export de vergoeding, belasting en 21% btw.
Dan geduld hebben en gaat het wel werken.
Hij gaat nu uit als ik meer dan 12 cent betaal per kWh. Daar onder is het nog interessant omdat we salderen hebben.
Je kunt de grafiek in de app trouwens ook gebruiken om te kijken wat er gebeurt obv de ingegeven waardes.
/f/image/0kuE1tsvQuWTEzQ8oSKoNhs6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wDTjno8UgEDgoTUdB8mVilfN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Ibus85 op 26-04-2026 22:06 ]
Stopt met leveren bij bruto negatief in plaats van netto negatief ja.Miezie schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:17:
[...]
Nu de bruto negatief nog… die was toch niet helemaal goed bij me. Is daar al eens een support vraag op ingediend?
Nou… “nog even”..
Ik ben mijn eigen modbus besturing aan het maken, dan ben ik overal vanaf.
Modbus monitoring is klaar nu. Dat had eerste prioriteit want die heb ik nodig om btw terug te vragen.
Ook bijhouden hoeveel naar huis en hoeveel naar grid gaat.
Bij mij heb ik bij energietarief export de aanvullende kosten op 0,092 staan en niet op -0,092. Heeft perfect gewerkt. Hoe moet ik dit beoordelen?
PieterH
Ligt er aan wat je met “gewerkt” bedoelt.Pieter Hermens schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:16:
Bij mij heb ik bij energietarief export de aanvullende kosten op 0,092 staan en niet op -0,092. Heeft perfect gewerkt. Hoe moet ik dit beoordelen?
Bij mij, (en ook bij @Miezie als ik het goed begrijp) ging de PV om 10:00 al uit en pas om 17:00 weer aan.
Dat is in principe verkeerd want toen waren de bruto prijzen negatief maar de netto prijzen nog positief.
Netto prijzen waren negatief tussen 11:00 en 16:00 dus enkel in die periode had de boel uit moeten gaan.
Kortom… “lijkt erop dat Solaredge de opslag niet meerekent bij het bepalen van aan/uit”.
Dan maakt het dus ook niet uit of die positief of negatief is.
Oftewel…
Als hij bij jou tussen 10:00 en 17:00 was afgeschakeld heeft het op bruto prijzen inderdaad “gewerkt” maar heb je op netto prijzen dezelfde “bug” als elk ander.
Nb.. ik heb de NRO maar weer uit geschakeld.
Vandaag negatieve bruto prijzen tussen 12:00 en 14:00 maar wel netto positief. Dan wil ik niet dat hij afschakelt.
Precies om 11.45 uur omvormer uit en om 15.45 weer aan. Dus alleen 15 minuten te vroeg weer aan. Zeer klein verschil, dus snap ik nog niet de + of - bij Export.Stefannn schreef op maandag 27 april 2026 @ 06:41:
[...]
Ligt er aan wat je met “gewerkt” bedoelt.
Bij mij, (en ook bij @Miezie als ik het goed begrijp) ging de PV om 10:00 al uit en pas om 17:00 weer aan.
Dat is in principe verkeerd want toen waren de bruto prijzen negatief maar de netto prijzen nog positief.
Netto prijzen waren negatief tussen 11:00 en 16:00 dus enkel in die periode had de boel uit moeten gaan.
Kortom… “lijkt erop dat Solaredge de opslag niet meerekent bij het bepalen van aan/uit”.
Dan maakt het dus ook niet uit of die positief of negatief is.
Oftewel…
Als hij bij jou tussen 10:00 en 17:00 was afgeschakeld heeft het op bruto prijzen inderdaad “gewerkt” maar heb je op netto prijzen dezelfde “bug” als elk ander.
Nb.. ik heb de NRO maar weer uit geschakeld.
Vandaag negatieve bruto prijzen tussen 12:00 en 14:00 maar wel netto positief. Dan wil ik niet dat hij afschakelt.
PieterH
Bij mij is de omvormer om 11:00 uur afgeschakeld naar 5 kW en om 16:00 uur weer naar vol vermogen.Pieter Hermens schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:03:
[...]
Precies om 11.45 uur omvormer uit en om 15.45 weer aan. Dus alleen 15 minuten te vroeg weer aan. Zeer klein verschil, dus snap ik nog niet de + of - bij Export.
Aangevinkt staat de instelling Dynamisch 60 minuten
Tussen 11:00 en 16:00 uur stroomverbruik uit het net gehaald
[ Voor 11% gewijzigd door clodders op 27-04-2026 08:32 ]
dat klopt exact met schakelen op negatieve netto kwartier prijzen.Pieter Hermens schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:03:
[...]
Precies om 11.45 uur omvormer uit en om 15.45 weer aan. Dus alleen 15 minuten te vroeg weer aan. Zeer klein verschil, dus snap ik nog niet de + of - bij Export.
voor zonneplan moet het op uur staan. maar dit is wel netjes.
en dat klopt dus exact met netto uur prijzen.clodders schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:30:
[...]
Bij mij is de omvormer om 11:00 uur afgeschakeld naar 5 kW en om 16:00 uur weer naar vol vermogen.
Aangevinkt staat de instelling Dynamisch 60 minuten
Tussen 11:00 en 16:00 uur stroomverbruik uit het net gehaald
Rara... waarom bij mij op bruto???
Ook bij mij zijn aanvullende kosten ingevuld en de btw ingevuldStefannn schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:48:
[...]
dat klopt exact met schakelen op negatieve netto kwartier prijzen.
voor zonneplan moet het op uur staan. maar dit is wel netjes.
[...]
en dat klopt dus exact met netto uur prijzen.
Rara... waarom bij mij op bruto???
En het systeem kijkt ook hierna
Hier ging de omvormer om 10:00 uit en om 17:00 weer aan. Precies zoals ik het had verwacht.
Van 10 tot 17 was het betalen voor terugleveren. Dus mooi de panelen uit in die periode.
Lever op jaarbasis meer terug dan ik verbruik trouwens. Zit hier het verschil met jullie waarom jullie naar de prijzen tussen 11 en 16 gekeken hebben?
Als gister in 2027 was geweest welke tijd had dan de omvormer uit moeten staan?
Want dan was het vanaf 16:00 weer betalen voor afname, maar betalen voor terugleveren toch?
Van 10 tot 17 was het betalen voor terugleveren. Dus mooi de panelen uit in die periode.
Lever op jaarbasis meer terug dan ik verbruik trouwens. Zit hier het verschil met jullie waarom jullie naar de prijzen tussen 11 en 16 gekeken hebben?
Want dan was het vanaf 16:00 weer betalen voor afname, maar betalen voor terugleveren toch?
De bijkomende kosten zij niet voor iedereen hetzelfde en die bepalen mede wanneer er geschakeld gaat worden. Nadat de batterij vol was, is de omvormer geheel afgeschakeld en om 16:00 uur is deze weer aangegaan. Toen was de prijs min € 0,05 inclusief btw.jeroendh schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:54:
Hier ging de omvormer om 10:00 uit en om 17:00 weer aan. Precies zoals ik het had verwacht.
Bedankt voor alle tips in dit topic. Ik ben me aan het voorbereiden op 2027. Ik heb een Solaredge omvormer. Ik lees veel over de home assistent. Is het daarmee mogelijk om op basis van actueel gebruik af of op te schalen zodat je alleen je eigen gebruik opwekt en niets teruglevert als de marktprijs negatief is. Maar dus wel een een deel op blijft wekken, zodat je de energiebelasting bespaart. Of is allen aan of uit een optie? Ben benieuwd wie hier al een mooie setup voor heeft draaien en hoe die er uit ziet.
Volgens mij doet Solaredge dat zowieso al, eigen verbruik met zon afvangen zo veel mogelijk. De omvormer houdt het wisselende gebruik niet helemaal bij, maar goed genoeg voor mij.
Hiervoor het je geen home assistent nodig.Frel80 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:29:
Bedankt voor alle tips in dit topic. Ik ben me aan het voorbereiden op 2027. Ik heb een Solaredge omvormer. Ik lees veel over de home assistent. Is het daarmee mogelijk om op basis van actueel gebruik af of op te schalen zodat je alleen je eigen gebruik opwekt en niets teruglevert als de marktprijs negatief is. Maar dus wel een een deel op blijft wekken, zodat je de energiebelasting bespaart. Of is allen aan of uit een optie? Ben benieuwd wie hier al een mooie setup voor heeft draaien en hoe die er uit ziet.
Met de SolarEdge app kan je dit goed regelen,
Het is de instelling die bepaalde hoe het systeem werkt
Met een juiste instelling gaat de omvormer bij een negatieve prijs uit en wordt alle stroom uit het net gehaald.
Met de solar edge app kan je heel veel goed regelen.Frel80 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:29:
Voor 2027 is hij sowieso wal helemaal "top", je kan "nul op meter" draaien en dat is precies wat je wilt.
2026 is "niet helemaal optimaal" omdat je door het salderen nog geld kan verdienen met "goedkoop laden en duur terugleveren" Het "terug geven van de energiebelasting" zit niet helemaal goed in de software. Dat komt denk ik omdat dat typisch Nederlands is. Solaredge levert wereldwijd en dan is die rare Nederlandse saldeer regeling er stomweg niet helemaal goed in gekomen.
Ook met die aantekening kan je in 2026 prima met de solar edge besturing via de app werken. Er zijn wat mopperaars zoals ik, maar waarschijnlijk laat je over heel 2026 hooguit 100 euro liggen. En vanaf 2027 dus al niet meer.
"ik tweaker die sowieso al een home computer heeft" ga voor die 100euro knutselen. Maar vooral ook omdat het een mega hobby is. Home Assitant aanschaffen enkel hiervoor kost je meer dan het oplevert. Het is erg leuk. Maar het moet wel heel erg je hobby zijn. Het kost je een paar honderd euro en gaat je dan ook nog heel veel priegel uurtjes kosten.
Ja dat kan. Met de modbus multi integratie in home assistant kan ik mijn SE9k throttlen (afremmen). Ik heb een thuisaccu die handelt op onbalansprijzen, als de accu vol is wil ik niet dat mijn zonnestroom overloopt het net op zonder dat ik daar controle over heb (gister bv een paar tijdsblokken waarbij je €1/kWh zou moeten betalen om terug te leveren). Maar als je een Solaredge accu hebt/neemt regelt de software, zoals anderen al zeggen, het voor je.Frel80 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:29:
Op dit moment heb ik in home assistant alleen een regel <als accu ....% dan opwek naar ....W>, omdat de accu ruim bemeten is. Maar je kan van alles regelen, ook de vraag van je huis volgen en daar de opwek van de zonnepanelen achteraan laten hobbelen.
Een jaar geleden wist ik niet hoe Home Assistant werkte en nu heb ik (geholpen door Tweakers icm AI om te programmeren) het best goed voor elkaar al zeg ik het zelf. Wat @Stefannn ook al aangaf, als je van knutselen houdt, is het best een leuke nieuwe hobby
[ Voor 18% gewijzigd door Sportmind op 27-04-2026 11:09 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ik heb een vast contract en zonnepanelen is het dan ook mogelijk om met de solar edge app de panelen uit te zetten ?
Wat moet je dan eventueel invullen bij tarieven.?
Heb ook een batterij maar er zijn tijden dat ik terug lever nu is het nog niet zo erg maar wil dit eigenlijk voor 2027 kunnen regelen.
Ben ook bezig in HA maar moet nog de modbus aan kunnen zetten dit wil ik via de installateur proberen te regelen .
Heb ook een batterij maar er zijn tijden dat ik terug lever nu is het nog niet zo erg maar wil dit eigenlijk voor 2027 kunnen regelen.
Ben ook bezig in HA maar moet nog de modbus aan kunnen zetten dit wil ik via de installateur proberen te regelen .
Je kan ook direct connectie maken met je omvormer en modbus zelf aanzetten.picosuma schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:10:
Ik heb een vast contract en zonnepanelen is het dan ook mogelijk om met de solar edge app de panelen uit te zetten ?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Wie kan mij helpen, ik merk dat sinds kort 1 paneel zo goed als niks doet tegenover de andere. Zie hier de live data:
:strip_exif()/f/image/EOynLOc09P0JLkAxTvPzgrBl.png?f=user_large)
Dit is de live data van het paneel er langs als voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/K8EY6QUVYfiNlq385jzL4Q22.png?f=user_large)
Kapotte optimizer? En hoe kan ik deze het beste vervangen? Enkel zodra de zon niet meer schijnt bijvoorbeeld laat in de avond of wat is wijsheid? Optimizer/installatie is nu 4 jaar oud.
Bedankt alvast voor jullie hulp.
:strip_exif()/f/image/EOynLOc09P0JLkAxTvPzgrBl.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/K8EY6QUVYfiNlq385jzL4Q22.png?f=user_large)
Kapotte optimizer? En hoe kan ik deze het beste vervangen? Enkel zodra de zon niet meer schijnt bijvoorbeeld laat in de avond of wat is wijsheid? Optimizer/installatie is nu 4 jaar oud.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Is garantie werk, neem contact op met je installateur hij kan dit ook zien.MvRtje schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:47:
Wie kan mij helpen, ik merk dat sinds kort 1 paneel zo goed als niks doet tegenover de andere. Zie hier de live data:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geen accu. Dus stel ik gebruik normale stroom. Als de Solaredge dan uitschakelt moet ik die stroom afnemen van het net inclusief energiebelasting. Dat kost dan geld als de prijs inclusief energiebelasting per saldo nog positief is. ik net genoeg op kan wekken voor mijn eigen gebruik zou ik dus de Solaredge niet moeten uitschakelen, maar afknijpen tot mijn eigen gebruik. Kan zo iets? Alvast bedankt voor het meedenken allemaalStefannn schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:54:
[...]
Met de solar edge app kan je heel veel goed regelen.
Voor 2027 is hij sowieso wal helemaal "top", je kan "nul op meter" draaien en dat is precies wat je wilt.
2026 is "niet helemaal optimaal" omdat je door het salderen nog geld kan verdienen met "goedkoop laden en duur terugleveren" Het "terug geven van de energiebelasting" zit niet helemaal goed in de software. Dat komt denk ik omdat dat typisch Nederlands is. Solaredge levert wereldwijd en dan is die rare Nederlandse saldeer regeling er stomweg niet helemaal goed in gekomen.
Ook met die aantekening kan je in 2026 prima met de solar edge besturing via de app werken. Er zijn wat mopperaars zoals ik, maar waarschijnlijk laat je over heel 2026 hooguit 100 euro liggen. En vanaf 2027 dus al niet meer.
"ik tweaker die sowieso al een home computer heeft" ga voor die 100euro knutselen. Maar vooral ook omdat het een mega hobby is. Home Assitant aanschaffen enkel hiervoor kost je meer dan het oplevert. Het is erg leuk. Maar het moet wel heel erg je hobby zijn. Het kost je een paar honderd euro en gaat je dan ook nog heel veel priegel uurtjes kosten.
Ja dat kan, maar vraagt om de inline meter om opwek af te regelen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Toch een beetje sneu dat de accu deels uit het net geladen wordt nu, het is niet dat de stroom gratis is zeg maar.
Er zijn echt nog wel wat tweaks te maken door Solaredge.
Bedankt. Als ik die er tussen laat plaatsen waar kan ik dan regelen dat de Solaredge op gemeten verbruik reageert? In de Solaredge app of moet dat via een afzonderlijke app of apparaat?Ronald schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:40:
Ja dat kan, maar vraagt om de inline meter om opwek af te regelen.
Ooo zag ik daarom stroomgebruik met zonder teruglevering?janne_nl schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:27:
Toch een beetje sneu dat de accu deels uit het net geladen wordt nu, het is niet dat de stroom gratis is zeg maar.
Heb ook het idee dat ze NRO deden zonder dat ik het aan heb staan… maar kan niet zien wat voor weer het was. Zit op vakantie.
[ Voor 15% gewijzigd door Miezie op 27-04-2026 17:14 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Iedereen vandaag maar knijpen en ik heb 1 dakdeel van onze garage vol gelegd en in bedrijf gesteld 
Andere kant komt een dezer dagen nog wel, moet ik eventjes afstemmen emt de buren om via die kant op het dak te komen. Daar komen er dus ook 14 bij.
Maar wat een klote klusje om ze in landscape te moeten zetten zeg.
Mag niet klagen voor de eerste keer dat ik zowat doe.
Andere kant komt een dezer dagen nog wel, moet ik eventjes afstemmen emt de buren om via die kant op het dak te komen. Daar komen er dus ook 14 bij.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Dat ziet er superstrak uit! Netjes gedaan, bij mij liggen ze ook landscape(5x3 panelen) maar heeft de installateur de rails over de lengte van de panelen gedaan en dat ligt inmiddels sinds 2016. Zijn wel iets kortere panelen dan tegenwoordig gangbaar(meen 167 cm). Misschien een tip voor de andere kant.Roger Beurskens schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:16:
Iedereen vandaag maar knijpen en ik heb 1 dakdeel van onze garage vol gelegd en in bedrijf gesteld
[Afbeelding]
Ja hoe de rail te plaatsen heb ik met een installateur besproken. IVM eventuele sneeuwbelasting op het frame (mede afhankelijk van hoe stijl het dak is) is het beter om de rails verticaal te zetten als de panelen in portrait staan.jeeedeee schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:46:
[...]
Dat ziet er superstrak uit! Netjes gedaan, bij mij liggen ze ook landscape(5x3 panelen) maar heeft de installateur de rails over de lengte van de panelen gedaan en dat ligt inmiddels sinds 2016. Zijn wel iets kortere panelen dan tegenwoordig gangbaar(meen 167 cm). Misschien een tip voor de andere kant.
[Afbeelding]
De panelen wat ik bijgepaatst heb zijn ook "maar" 166x99mm dus ook oudere panelen.
Ik durfde het dus ook niet aan om de rails verticaal te leggen na dat advies van een paar specialisten.
oja, het niet volledig vlak zijn van het dak hielp natuurlijk ook niet mee, heb nog moeten mastellen met de bovenste rij panelen erop terwijl ik echt wel dacht dat het recht lag.
Al met al wel echt ene leuke maar fysiek zware klus om te doen. zeker als je er dan achter komt dart je een defecte optimizer hebt in de bovenste rij. Ach, first world problems
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Hoe stel ik de Solaredge omvormer in dat deze bij een contract met vaste tarieven niet teruglevert?
Essent berekent daar €88 per maand voor.
Die wil ik besparen.
Heb ik dan een extra meter in de groepenkast nodig?
Wat zijn de instellingen die ik moet maken in de Solaredge installatie?
Die wil ik besparen.
Het makkelijkste is met een SolarEdge Inline Meter in de meterkast + modbus kabel trekken naar de omvormer. Daarna kan je op de configuratiepagina van de omvormer de meter toevoegen en de omvormer op de zero export modus instellen.Scanniexxl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:52:
Hoe stel ik de Solaredge omvormer in dat deze bij een contract met vaste tarieven niet teruglevert?
Die wil ik besparen.
Ik ben zelf de installateur geweest 4 jaar geleden, panelen liggen in het weiland bij me namelijk. Zelf case aangemaakt gisteren bij SE en al direct reactie van ze gehad dat hij inderdaad kapot is en een nieuwe onderweg is. Top geregeld. Nu deze week een keer het geheel uitschakelen en in de avond vervangen, dan moet dat goedkomen.clodders schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:52:
[...]
Is garantie werk, neem contact op met je installateur hij kan dit ook zien.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Ik kan nog niet zelf connectie maken met de omvormer om de modbus aan te zetten .Sportmind schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:17:
[...]
Je kan ook direct connectie maken met je omvormer en modbus zelf aanzetten.
Zal bezig om de installateur te vragen of die het wil doen of mischien een inline meter te laten plaatsen .
Moet hun ook maar eens vragen wat voor oplossingen er zijn
Oké stappenplan gaat worden Omvormer uitschakelen, AC spanning eraf door groep uit te zetten dan wacht ik even 5 minuutjes. Dan goede handschoenen aan, koppel ik de DC MC4 stekkertjes los, verwijder ik de optimizer en plaats ik de nieuwe. AC groep weer aan, Omvormer weer aan en dan paired hij hopelijk automatisch weer.Ronald schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:09:
@MvRtje je zal de nieuwe optimizer moeten pairen: daarvoor moet voldoende licht zijn om de optimizers wakker te hebben.
Goed plan zo?
Pairen gaat niet automatisch. Via SE GO of de schakelaar
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zie inderdaad de optie in Solaredge Go om Optimizers te koppelen. Dank voor de tip.Ronald schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:02:
Pairen gaat niet automatisch. Via SE GO of de schakelaar
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.MvRtje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:00:
[...]
Oké stappenplan gaat worden Omvormer uitschakelen, AC spanning eraf door groep uit te zetten dan wacht ik even 5 minuutjes. Dan goede handschoenen aan, koppel ik de DC MC4 stekkertjes los, verwijder ik de optimizer en plaats ik de nieuwe. AC groep weer aan, Omvormer weer aan en dan paired hij hopelijk automatisch weer.
Goed plan zo?
Die handschoenen kunnen geen kwaad, maar zijn bij SolarEdge normaliter niet nodig uit oogpunt van veiligheid. Zodra je de omvormer uit zet, gaat de uitgangsspanning van een optimizer naar 1V (SafeDC). De stringspanning in Volt moet dan gelijk zijn aan het aantal optimizers in de string. Zo niet, dan heb je een defecte optimizer.
[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-04-2026 13:12 ]
Edit: laat maar.
[ Voor 95% gewijzigd door stijnos1991 op 28-04-2026 13:46 ]
Dat bedoelde ik ook inderdaad met Omvormer uitschakelen. Of mis ik hier wat in?ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.
Die handschoenen kunnen geen kwaad, maar zijn bij SolarEdge normaliter niet nodig uit oogpunt van veiligheid. Zodra je de omvormer uit zet, gaat de uitgangsspanning van een optimizer naar 1V (SafeDC). De stringspanning in Volt moet dan gelijk zijn aan het aantal optimizers in de string. Zo niet, dan heb je een defecte optimizer.
Duidelijk, bedankt voor je hulp.
Bij deze aanpak is het grootste risico is dat je MC4 sleutels vallen of breken terwijl je ongemakkelijk op het dak zit. Vooral als er een of twee al los zijn en de rest wil niet... misschien wat kruipolie/wd40 meenemen voor als het vast zit?ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.
Ik word he le maal gek van SolarEdge.
Ik wil een support ticket aanmaken maar kan geen adres toevoegen. Zonder adres geen ticket.
Er wordt niet op email gereageerd en niemand telefonisch te bereiken. Wat kan ik doen?
Achterliggende vraag: recent verhuisd, en heb systeem van nieuwe huis op mijn naam laten zetten ( a la 99€…… bizar). Maar, nu staan er dus 2 systemen op mijn naam. Die van het oude huis ook nog. Niet handig. Nieuwe bewoners van mijn oude huis boeit het niet. Maar, ik wild at oude systeem van mijn naam af. Want anders kan ik (bv) solar edge niet koppelen aan FrankEnergie
Ik wil een support ticket aanmaken maar kan geen adres toevoegen. Zonder adres geen ticket.
Er wordt niet op email gereageerd en niemand telefonisch te bereiken. Wat kan ik doen?
Achterliggende vraag: recent verhuisd, en heb systeem van nieuwe huis op mijn naam laten zetten ( a la 99€…… bizar). Maar, nu staan er dus 2 systemen op mijn naam. Die van het oude huis ook nog. Niet handig. Nieuwe bewoners van mijn oude huis boeit het niet. Maar, ik wild at oude systeem van mijn naam af. Want anders kan ik (bv) solar edge niet koppelen aan FrankEnergie
Zijn er meer mensen waar de negatieve tariefoptimalisatie sinds vandaag niet goed meer werkt?
Met de negatieve kale energieprijzen vandaag zou mijn omvormer af moeten schakelen. Gisteren ging dat nog goed, vandaag opeens niet meer en is er de hele dag terug geleverd.
Met de negatieve kale energieprijzen vandaag zou mijn omvormer af moeten schakelen. Gisteren ging dat nog goed, vandaag opeens niet meer en is er de hele dag terug geleverd.
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
dit is site specifiek, dat je oude huis nog in je account erbij staat maakt dan ook niet uit volgens mij.
Belangrijker is dat je van je nieuwe huis de API key weet te krijgen.
Ze koppelen dmv je account.Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?
dit is site specifiek, dat je oude huis nog in je account erbij staat maakt dan ook niet uit volgens mij.
Ok, ik dacht echt via en API.
Ik zou nooit zomaar mijn solaredge account gebruiken om ergens anders op in te loggen, iets met security enzo
Nu worden de prijzen wel erg vaak negatief...
Alleen lukt het me niet dat de zonnepanelen alleen uitgaan als het -11c is of meer, ze gaan altijd uit bij 0c al, ongeacht wat ik in vul. Dat is me wat te vroeg.
Wat doe ik fout? Kan het überhaupt wat ik wil met de SE optie?
Moet ik met -cijfers werken of juist de tarieven omhoog doen zodat de unit later uitgaat?
Dus bijvoorbeeld 20c +21%?
Alleen lukt het me niet dat de zonnepanelen alleen uitgaan als het -11c is of meer, ze gaan altijd uit bij 0c al, ongeacht wat ik in vul. Dat is me wat te vroeg.
Moet ik met -cijfers werken of juist de tarieven omhoog doen zodat de unit later uitgaat?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb ze pas gebeld, werd binnen tien minuten teruggebeld.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Als ze nou vragen waar dat oude systeem heen moet? Wat dan? Dat gaan ze niet zonder naam laten voortbestaan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Het gene wat je volgens mij gewoon fout doet is de negatieve tariefoptimalisatie niet aanzetten 🫣Bschnitz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
[Afbeelding]
Ja, die stond wel aan. Die heb ik alleen uitgezet omdat het systeem uitgaat waneer ik nog niet wil. Ik zet hem nu handmatig via HA uit.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:29:
[...]
Het gene wat je volgens mij gewoon fout doet is de negatieve tariefoptimalisatie niet aanzetten 🫣
Maar ik wil gewoon dat het automatisch gaat, maar dan niet zoals nu te vroeg....
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
:strip_exif()/f/image/38O6QBBDU2thKI23QU3W6mMm.jpg?f=fotoalbum_large)
hi hi klein vraagje, afgelopen zondag waren de stroomprijzen heerlijk negatief.
Ik heb daar zoveel mogelijk gebruik van proberen te maken, maar zag dat SolarEdge besloot om mijn batterij te laden met zonne energie ipv vanuit het net.
Dat laatste had mij denk ik meer opgeleverd, nou ben ik nieuwsgierig waardoor SE deze keus maakte.
Ik zit bij Frank energie met een dynamisch contract, maar heb de volle controle bij SE liggen.
Heb de setting Time of use met elektriciteitstarieven en NRO aan.
Weet niet zeker of dit de beste plek voor mijn vraag is, anders laad ik mij graag naar het juiste topic verwijzen.
Er is al vaker geconstateerd dat SolarEdge optimaliseert naar maximaal eigen PV benutten. Ook als uit het net goedkoper is danwel meer oplevert.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:49:
[Afbeelding]
hi hi klein vraagje, afgelopen zondag waren de stroomprijzen heerlijk negatief.
Ik heb daar zoveel mogelijk gebruik van proberen te maken, maar zag dat SolarEdge besloot om mijn batterij te laden met zonne energie ipv vanuit het net.
Dat laatste had mij denk ik meer opgeleverd, nou ben ik nieuwsgierig waardoor SE deze keus maakte.
Ik zit bij Frank energie met een dynamisch contract, maar heb de volle controle bij SE liggen.
Heb de setting Time of use met elektriciteitstarieven en NRO aan.
Weet niet zeker of dit de beste plek voor mijn vraag is, anders laad ik mij graag naar het juiste topic verwijzen.
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?THM0 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:53:
[...]
Er is al vaker geconstateerd dat SolarEdge optimaliseert naar maximaal eigen PV benutten. Ook als uit het net goedkoper is danwel meer oplevert.
Ik zou Frank weer de regie kunnen geven, maar die maakt nog veel gekkere beslissingen op Handel Zelfconsumptie Plus modus
Dit is hoe het SolarEdge algoritme werkt, en kun je inderdaad niet aanpassen.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?
Ik zou Frank weer de regie kunnen geven, maar die maakt nog veel gekkere beslissingen op Handel Zelfconsumptie Plus modus
Met een andere aansturing kun je ander gedrag krijgen zoals je zelf bij Frank hebt geconstateerd.
Volgens mij was de energieprijs inclusief energiebelasting vandaag niet negatief. Als je dus minder teruglevert dan je verbruikt moest hij vandaag aan blijven staan.Afas schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:06:
Zijn er meer mensen waar de negatieve tariefoptimalisatie sinds vandaag niet goed meer werkt?
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?
Eerste gekke gedrag heb ik vanochtend al gezien:
~ 3kWh kwam binnen via PV
~ Tibber besloot om de thuisbatterij met 5kWh vol vermogen op te laden op een aantal momenten van de ochtend. Tarief was weliswaar redelijk aan de goedkope kant (14 / 8 cent) maar normaliter doet SE dit zelf nooit omdat de hele dag zon verwacht wordt en de panelen er wel voor gaan zorgen dat de batterijen rond de klok van 14 uur altijd vol zitten.
Ik ga het even aankijken. Kan zijn dat Tibber ook eerst moet "leren". We gaan het zien. Je kan pas oordelen als je beide methodes geprobeerd hebt
Ik lever meer terug dan ik af neem. Maar daar gaat het niet om. Gisteren sloeg de omvormer gewoon zoals elke dag uit bij een negatieve kale energieprijs en vandaag opeens niet meer.jopie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:11:
[...]
Volgens mij was de energieprijs inclusief energiebelasting vandaag niet negatief. Als je dus minder teruglevert dan je verbruikt moest hij vandaag aan blijven staan.
Zolang je kan salderen is “batterij vol gooien op goedkoopste tijd “ het beste.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:32:
[...]
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.
~ Tibber besloot om de thuisbatterij met 5kWh vol vermogen op te laden op een aantal momenten van de ochtend. Tarief was weliswaar redelijk aan de goedkope kant (14 / 8 cent) maar normaliter doet SE dit zelf nooit omdat de hele dag zon verwacht wordt en de panelen er wel voor gaan zorgen dat de batterijen rond de klok van 14 uur altijd vol zitten.
Ik ga het even aankijken. Kan zijn dat Tibber ook eerst moet "leren". We gaan het zien. Je kan pas oordelen als je beide methodes geprobeerd hebt
Als je dat niet zou doen en zou wachten tot (bijvoorbeeld) 17:00 om met PV het laatste stukje batterij te vullen loop je “PV terugleveren tegen hoog tarief” mis.
Zolang er nog salderen is zijn batterij en PV eigenlijk “los van elkaar”.
De batterij is dan vooral goed om “de dure uren op te vangen met goedkoop opgeslagen stroom”
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.Afas schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:37:
[...]
Ik lever meer terug dan ik af neem. Maar daar gaat het niet om. Gisteren sloeg de omvormer gewoon zoals elke dag uit bij een negatieve kale energieprijs en vandaag opeens niet meer.
Benieuwd of dat zo blijft cq dat iedereen dat gaat zien
Ik ga testen.Stefannn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
[...]
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.
Als ik inlog via Frank op SolarEdge staat dit er letterlijk:Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?
Eh… via welk nummer welke optie dan? Ik kan echt niets vinden en wordt steeds naar de support gestuurd (waar ik dus geen ticket kan aanmaken).No Hands schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb ze pas gebeld, werd binnen tien minuten teruggebeld.
Als ze nou vragen waar dat oude systeem heen moet? Wat dan? Dat gaan ze niet zonder naam laten voortbestaan.
Ja terechte vraag: maar als je aangeeft te verhuizen, en formele papieren daartoe moet overleggen, dan neem ik aan dat ze ook weten dat je dat oude systeem niet meer hebt? Of moet ik nog een meer 99€ betalen om het weg te krijgen? Ik kan de nieuwe bewoners niet dwingen het over te nemen als “account”.
Je zit via Tibber nu op de onbalansmarkt. Daar is qua laden en ontladen een heel andere aansturing.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:32:
[...]
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.
ja dat was misschien omdat ik als installateur belde bedenk ik me nu. op de solaredge website als systeemeigenaar zijn de contactmogelijkheden beperkt. dat is waarschijnlijk omdat ze met installateurs zaken willen doen.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:51:
[...]
Eh… via welk nummer welke optie dan? Ik kan echt niets vinden en wordt steeds naar de support gestuurd (waar ik dus geen ticket kan aanmaken).
Ja terechte vraag: maar als je aangeeft te verhuizen, en formele papieren daartoe moet overleggen, dan neem ik aan dat ze ook weten dat je dat oude systeem niet meer hebt? Of moet ik nog een meer 99€ betalen om het weg te krijgen? Ik kan de nieuwe bewoners niet dwingen het over te nemen als “account”.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat begrijp ik. Maar het teruglever tarief lag lager dan het moment van laden dus dat rijmt nietStefannn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
[...]
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.
Dat zal het dan zijn, want ik kom echt nergens.No Hands schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:58:
[...]
ja dat was misschien omdat ik als installateur belde bedenk ik me nu. op de solaredge website als systeemeigenaar zijn de contactmogelijkheden beperkt. dat is waarschijnlijk omdat ze met installateurs zaken willen doen.
Welk nummer kan je als installateur bellen dan? Dan krijg ik tenminste iemand aan de lijn haha!
Zet negatieve tariefoptimalisatie aanBschnitz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
[Afbeelding]
Hij staat nu alleen uit omdat die te vroeg uit gaat. Ik zoek een optie om hem later uit te zetten. De juiste tarief instellingen. Hij gaat te snel uit.
Ok, duidelijk. die had ik niet verwacht.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:48:
[...]
Als ik inlog via Frank op SolarEdge staat dit er letterlijk:
[Afbeelding]
Je zou echt denken dat het via een API gaat.. Maar ook hiei is wel iets voor te verzinnen.
Wellicht een 2e solaredge account aanmaken en die aan de oude installatie toe te voegen en je huidige account (mailadres) laten verwijderen, dit heeft meer met toegang te maken en kan de installer van je vorige huis wel mee helpen als die een beetje welwillend is..
Dus 2e account toevoegen aan je installatie en het eerste account (mailadres) laten verwijderen.
Dit is de mogelijkheid die een installer heeft bij een installatie wat onder z'n account hangt:
[ Voor 5% gewijzigd door Roger Beurskens op 29-04-2026 07:38 ]
Dat zal mogelijk met je tarief instellingen te maken hebben.Bschnitz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:13:
[...]
Hij staat nu alleen uit omdat die te vroeg uit gaat. Ik zoek een optie om hem later uit te zetten. De juiste tarief instellingen. Hij gaat te snel uit.
Sturen kan altijd maar dan moet je gebruikmaken van de batterijmodus, handmatige controle.
Door hier gebruik te maken van de laad-, ontlaad- en pauzeschema is het systeem per kwartier aan te sturen.
Dit is niet veel werk maar vraagt wel iedere dag aandacht.
De SolarEdge iOS-app werkt bij mij niet zoals ik zou willen. Home Assistant heb ik verder nog niet bekeken maar dat zou ook moeten werken. Ik ben direct aan de slag gegaan met Python en heb pymodbus gebruikt. Met behulp van pymodbus heb ik een script gebouwd waarmee ik de omvormer zelf kan schakelen, dat wil zeggen: de productie instellen tussen 0 en 100% zonder het apparaat compleet uit te zetten.
Ook een leuke om te weten,
Als je 2 omvormers hebt, één SE10k home hub met 3 accu units, en één SE6kWwave zonder accu's die via rs485 gekoppeld zijn in follower-leader config. Dan wordt de accu van de leader geladen van het overschot van de follower (in mijn situatie start deze kwa productie namelijk een stuk eerder dan de omvormer met accu's).
Maw, de accu wordt op basis van 2x AC conversie geladen... van folower omvormer naar ac, en dan weer van AC naar DC door de leader... dat had ik zelf niet verwacht.
(oja, omvormer 2 in mijn situatie is de leader, de follower omvormer 3, omzetting van de oude SE12.5k naar de home hub is beetje krom gegaan)
Als je 2 omvormers hebt, één SE10k home hub met 3 accu units, en één SE6kWwave zonder accu's die via rs485 gekoppeld zijn in follower-leader config. Dan wordt de accu van de leader geladen van het overschot van de follower (in mijn situatie start deze kwa productie namelijk een stuk eerder dan de omvormer met accu's).
Maw, de accu wordt op basis van 2x AC conversie geladen... van folower omvormer naar ac, en dan weer van AC naar DC door de leader... dat had ik zelf niet verwacht.
(oja, omvormer 2 in mijn situatie is de leader, de follower omvormer 3, omzetting van de oude SE12.5k naar de home hub is beetje krom gegaan)
[ Voor 7% gewijzigd door Roger Beurskens op 29-04-2026 09:20 ]
Ik zou op prijs stellen dat je de initialisatie (als het nodig is) en de aansturing (modbus / api) code kunt delen met ons zodat ik het kan invoeren in NodeRed van Cerbo Gx?xxtremexx schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:54:
De SolarEdge iOS-app werkt bij mij niet zoals ik zou willen. Home Assistant heb ik verder nog niet bekeken maar dat zou ook moeten werken. Ik ben direct aan de slag gegaan met Python en heb pymodbus gebruikt. Met behulp van pymodbus heb ik een script gebouwd waarmee ik de omvormer zelf kan schakelen, dat wil zeggen: de productie instellen tussen 0 en 100% zonder het apparaat compleet uit te zetten.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Test negatief. Bruto negatief nog steeds zero export.
Bij mij is de omvormer uitgegaan vanochtend en om 15.15 weer aangeslagen. Instelling is niet veranderd, negatieve tariefoptimalisatie staat aan met 0,00 bijkomende kosten. Tarief is nu nog steeds negatief dus geen idee waar het mis gaat. Verbinding met de omvormer is ok want die benader ik van afstand.Miezie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:31:
[...]
Test negatief. Bruto negatief nog steeds zero export.
Al een support ticket ingediend?Afas schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:40:
[...]
Bij mij is de omvormer uitgegaan vanochtend en om 15.15 weer aangeslagen. Instelling is niet veranderd, negatieve tariefoptimalisatie staat aan met 0,00 bijkomende kosten. Tarief is nu nog steeds negatief dus geen idee waar het mis gaat. Verbinding met de omvormer is ok want die benader ik van afstand.
Nog niet, een uur later is de omvormer weer af geslagen. Wacht het deze week af en als het blijft aanhouden ga ik inderdaad de leverancier contacten.
Het klinkt niet als aansturing door SolarEdge one, daar is het gedrag zeer consequent. Klinkt eerder als lokale netcongestie. Ik zou de installateur nu al raadplegen. Overigens kun je via de SolarEdge site ook prima een ticket indienen om zaken te laten checken.Afas schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:49:
[...]
Nog niet, een uur later is de omvormer weer af geslagen. Wacht het deze week af en als het blijft aanhouden ga ik inderdaad de leverancier contacten.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
:strip_exif()/f/image/HcurbgNamOxwKOEDkrknz94S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hMEKcuz91TrY7bDHWYxF5MJk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TYI7wqmjXT9SAEyU9VsZ8j3c.jpg?f=fotoalbum_large)