• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:10
RoelWW schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:19:
Ik heb sinds 1 juli dynamisch met 2 ct zonnebonus. Ik heb dan ook bij export tarief -0.02 ingevoerd (btw vanwege saldering op 0). Als ik de grafieken met dagtarieven bekijk dan klopt het, bij de exporttarieven wordt die 0,02 er dan bij geteld. NRO staat aan.

Echter als de kale marktprijs licht negatief is, bijvoorbeeld -0,001 dan stopt de omvormer toch met opwekken, terwijl deze eigenlijk moet/mag doorgaan met opwekken tot -0,02 kale marktprijs.

Doe ik toch iets verkeerd of werkt dit gewoon (nog) niet goed?
Het werkt niet goed, bekent probleem
Het gedrag is afhankelijk van hoe je het elektriciteitstarief hebt ingevuld.
Ik heb aanvullende kosten van € 0,132 per kWh ingevoerd. Wanneer Negatieve tariefoptimalisatie is ingeschakeld, wordt de omvormer – zoals je aangeeft – bij een negatieve stroomprijs afgeschakeld.
Schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie uit, dan blijft de omvormer gewoon produceren, ook bij een negatieve stroomprijs.
Wordt de negatieve stroomprijs echter lager dan -€ 0,132 per kWh, dan schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie alsnog in. Anders moet ik gaan betalen voor de teruggeleverde elektriciteit, en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:34
clodders schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Het werkt niet goed, bekent probleem
Het gedrag is afhankelijk van hoe je het elektriciteitstarief hebt ingevuld.
Ik heb aanvullende kosten van € 0,132 per kWh ingevoerd. Wanneer Negatieve tariefoptimalisatie is ingeschakeld, wordt de omvormer – zoals je aangeeft – bij een negatieve stroomprijs afgeschakeld.
Schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie uit, dan blijft de omvormer gewoon produceren, ook bij een negatieve stroomprijs.
Wordt de negatieve stroomprijs echter lager dan -€ 0,132 per kWh, dan schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie alsnog in. Anders moet ik gaan betalen voor de teruggeleverde elektriciteit, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Bedankt, ik was er al bang voor. Hoop dat ze het snel op orde krijgen, lijkt me geen heel ingewikkelde formule. Voorlopig dus steeds zelf prijzen in de gaten houden en handmatig Negatieve tariefoptimalisatie in- en uitschakelen.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Als iedereen ipv hier reageren gewoon een support ticket registreert bij SolarEdge, kunnen ze er ook op gewezen worden dat ze het moeten maken ;). Dat het niet werkt staat overigens gewoon in de documentatie, weet niet in welk topic ik dat gelinkt heb.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• RoelWW
Miezie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:36:
Als iedereen ipv hier reageren gewoon een support ticket registreert bij SolarEdge, kunnen ze er ook op gewezen worden dat ze het moeten maken ;). Dat het niet werkt staat overigens gewoon in de documentatie, weet niet in welk topic ik dat gelinkt heb.
Heb ook ook gedaan, maar helaas nog steeds geen reactie op ontvangen…

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 12:57
Dit was een bekende bug bij SolarEdge, ik had vorig jaar al een case lopen (ze zijn niet zo snel). Enkele maand geleden is nieuwe versie app uitgekomen en nu kun je negatieve bedragen en BTW invullen. Want in dat laatste zat het probleem. Ik zit bij Tibber en heb onderstaand ingevuld. Bedragen in de weergave kloppen, en werkt perfect en zoals het hoort. Ik heb overigens het automatisch uitschakelen van de omvormer uitstaan, ik heb een batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyTw80MjJEXbiMEjGAjizW7RySg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7hh54QRC2JK7JAnGMK2klEg5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mnm3RbKzU_fKVs8d2xZGKmK4Dds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PwqLDps7VQ2PxsmSWMoP9Vvg.png?f=fotoalbum_large

• RoelWW
jrebergen schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:39:
Dit was een bekende bug bij SolarEdge, ik had vorig jaar al een case lopen (ze zijn niet zo snel). Enkele maand geleden is nieuwe versie app uitgekomen en nu kun je negatieve bedragen en BTW invullen. Want in dat laatste zat het probleem. Ik zit bij Tibber en heb onderstaand ingevuld. Bedragen in de weergave kloppen, en werkt perfect en zoals het hoort. Ik heb overigens het automatisch uitschakelen van de omvormer uitstaan, ik heb een batterij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het automatisch uitschakelen werkt in ieder geval nog steeds niet goed dan..

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-07 10:45
Hoi

Kan mij ook iemand op weg helpen

Ik heb zonnepanelen van solaredge en heb nu een dynamische energie contracten afgesloten bij zonneplan

Nu kan ik in mijn solaredge app instelling dat ik dynamische contracten heb en dan zou hij zelf uitschakelen als de stroom negatieve is nu moet ik daar de btw in vullen en de extra kosten alleen ik kan die extra kosten niet vinden bij zonneplan

Kan iemand mij opweg helpen is totaal nieuw voor mij

Gr dave

• clodders
Davem3 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:40:
Hoi

Ik heb zonnepanelen van solaredge en heb nu een dynamische energie contracten afgesloten bij zonneplan

Nu kan ik in mijn solaredge app instelling dat ik dynamische contracten heb en dan zou hij zelf uitschakelen als de stroom negatieve is nu moet ik daar de btw in vullen en de extra kosten alleen ik kan die extra kosten niet vinden bij zonneplan

Gr dave
Kijk even wat ik geschreven heb op 3 juli

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 12:57
Davem3 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:40:
Hoi

Gr dave
Kijk 2 berichten boven de jouwe naar mijn post voor een voorbeeld van Tibber. Voor prijzen van andere aanbieders, gewoon jouw aanbieder even vragen op hun chat of bij Jeroen.nl kijken (https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders)

Check in de app altijd het voorbeeld van de Tariefcalculator! En als je de bedragen hebt ingevuld bij import en export, check ook "Weergave dagtarieven" of de prijzen overeen komen met wat jij in de app van jouw aanbieder hebt staan!!

Automatisch uitschakelen van jouw omvormer zou ik mij niet druk om maken, en dus gewoon uitlaten. Als er al negatieve stroomprijzen zijn (zeldzaam) is het maar heel kort. Dat gaat jouw echt geen bakken geld kosten. Gewoon jezelf aanleren dagelijks op de hoogte te zijn van de dagtarieven, daar zijn genoeg hulpmiddelen voor of dagelijks 's avonds je app even checken voor de volgende dag. Is er iets bijzonders waar je echt iets mee moet doen, dan kun je dat altijd nog afwegen of voorzorg nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door jrebergen op 27-07-2026 12:56 ]

• Davem3
clodders schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Kijk even wat ik geschreven heb op 3 juli
Hoi

Wat heb je met de btw gedaan wel of niet ingevuld

Gr dave

• clodders
Davem3 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Hoi

Wat heb je met de btw gedaan wel of niet ingevuld

Gr dave
Niet ingevuld, omdat hierop het systeem niet goed werkt. Heb de aanvullende kosten inclusief btw ingevuld.

• Davem3
clodders schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:53:
[...]

Niet ingevuld, omdat hierop het systeem niet goed werkt. Heb de aanvullende kosten inclusief btw ingevuld.
Oke

Dus als ik jou nu goed begrijp heb jij nu bij

Import aanvullende kosten €0,132 gezet een de btw op 0 gelaten

En export aanvullende kosten €0,132 gezet en de btw op 0 gelaten

En jij hebt ook zonneplan dus dat moet gelijk zijn voor mij dan of is dat iets te kort door de bocht

Want dan ga ik dat zo invoeren

Gr dave

Ps hoe kom je op die €0,132 hoe is dat opgebouwd

• clodders
Davem3 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Oke

Dus als ik jou nu goed begrijp heb jij nu bij

Import aanvullende kosten €0,132 gezet een de btw op 0 gelaten

En export aanvullende kosten €0,132 gezet en de btw op 0 gelaten

En jij hebt ook zonneplan dus dat moet gelijk zijn voor mij dan of is dat iets te kort door de bocht

Want dan ga ik dat zo invoeren

Gr dave

Ps hoe kom je op die €0,132 hoe is dat opgebouwd
Ik heb een contract bij ANWB. de opbouw is energiebelasting + aankoopkosten + btw

Pagina: 1 2 3 Laatste