@Nathilion Feitelijk heb je die aan/uit-knop in de app. Activeer NRO bij EPEX < -13 cent (negatief dus) en deactiveer NRO bij EPEX > -13 cent. Twee wekkertjes zetten in je foon, dat wel ;-). Dit is Zonneplan, bij Tibber is het < en > - 11 cent.
Kiki zit er helemaal naast. Die twee cent zit misschien al btw bij, maar de stroomprijs zelf niet. Bovendien moet je de energiebelasting ook nog meenemen. De juiste som is:Nathilion schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:38:
Ik zit bij Zonneplan met een dynamisch contract en toen ik zag dat er negatieve prijzen dat weekend zocht ik naar een manier om mijn zonnepanelen met een SolarEdge omvormer uit te zetten.
Helaas is het niet mogelijk om via de app* de omvormer handmatig uit te zetten maar kwam ik wel deze Negatieve Tariefoptimalisatie tegen. Gezien de negatieve prijzen leek het me wel een mooi moment om daar eens mee te experimenteren.
Het was nogal lastig om te vinden hoe het nou zit met import, export en wat nou de aanvullende kosten zijn. Maar met wat help van Zonneplan's AI Kiki had ik een invulling gegeven: import == export, €0,02 aanvullende kosten en 0% BTW (want dat zit al in de twee cent volgens Kiki).
Kale stroomprijs (EPEX prijs) +
Energiebelasting (ex btw) +
Inkoopvergoeding (ex btw)
En dan het totaal maal 1.21 (21% btw)
En dan ben ik de zonnebonus nog vergeten, maar ik zou zo niet weten hoe die erin opgenomen kan worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Schnarfle op 27-04-2026 12:25 ]
Haha zelfde hier op zelfde dagNathilion schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:38:
Ik zit bij Zonneplan met een dynamisch contract en toen ik zag dat er negatieve prijzen dat weekend zocht ik naar een manier om mijn zonnepanelen met een SolarEdge omvormer uit te zetten.
Helaas is het niet mogelijk om via de app* de omvormer handmatig uit te zetten maar kwam ik wel deze Negatieve Tariefoptimalisatie tegen. Gezien de negatieve prijzen leek het me wel een mooi moment om daar eens mee te experimenteren.
Het was nogal lastig om te vinden hoe het nou zit met import, export en wat nou de aanvullende kosten zijn. Maar met wat help van Zonneplan's AI Kiki had ik een invulling gegeven: import == export, €0,02 aanvullende kosten en 0% BTW (want dat zit al in de twee cent volgens Kiki).
Okay, dat leek me eenvoudig genoeg. Helaas berekent de SE app de prijzen anders uit dan de prijzen in de Zonneplan app. Zo had ik in de Zonneplan app van 11 tot 16 uur negatieve prijzen. Maar de SolarEdge app vond dat de importprijzen al om 10 uur negatief waren en dan tot 17 uur. En ja, de omvormer ging netjes uit van 10 tot 17. Betekent dus wel dat ik twee uur aan opwek gemist heb en toen stroom heb moeten inkopen.
Het enige waar ik als variabelen heb zijn die aanvullende kosten. Maar de prijsopbouw bij zonneplan is vrij simpel. Volgens Kiki: EPEX uurprijs + handling fee + btw. Dus Tenzij er meerdere EPEX beurzen zijn is het mij een raadsel hoe de SolarEdge app dan al om 10.00 een negatieve prijs uitrekent waar ik bij Zonneplan nog gewoon tien cent zou kunnen vangen.
Het liefst heb ik gewoon een handmatige aan/uit knop in de app zodat ik niet naar zolder hoef te lopen in plaats van dit automatische gedoe. Maar ja, het ongemak dient de mens, toch?
*Ik heb de SolarEdge App v3.0.0 (37).
Heb alle prijzen van zonneplan en van solardedge in claude ai gegooid en gevraagd wat ik moest instellen. hij kwam met dit:
De truc is om de drempelwaarde van €0 gelijk te trekken. Je wilt dat SolarEdge op hetzelfde moment onder/boven nul gaat als Zonneplan.
Kijk naar de uren rond de nul-grens:
| Uur | SolarEdge | Zonneplan | Verschil |
|---|---|---|---|
| 10:00 | €0,0220 | €0,0467 | €0,0247 |
| 11:00 | €-0,0040 | €0,0153 | €0,0193 |
| 15:00 | €-0,0400 | €-0,0283 | — |
| 16:00 | €-0,0080 | €0,0107 | €0,0187 |
| 17:00 | €0,0230 | €0,0474 | — |
- Bij 11:00 is het verschil €0,0193/kWh
- Bij 16:00 is het verschil €0,0187/kWh
Voeg €0,025/kWh toe als vaste opslag in SolarEdge.
Met die correctie:
- 11:00 wordt: -0,004 + 0,025 = +€0,021 → blijft positief ✓
- 16:00 wordt: -0,008 + 0,025 = +€0,017 → blijft positief ✓
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Hoihoi, zelfde situatie hier.Tylen schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:58:
[...]
Haha zelfde hier op zelfde dagVandaag gaat hij weer onder de 0 dus ik wil hem beter hebben en niet die twee uur mislopen. Ik heb import en export op 0,025 gezet (btw switch uit). nu gaat de omvormer uit van 12:00 tot 16:00. Precies zoals het hoort. Volgende keer kijken of het nog steeds goed loopt.
Heb alle prijzen van zonneplan en van solardedge in claude ai gegooid en gevraagd wat ik moest instellen. hij kwam met dit:
De truc is om de drempelwaarde van €0 gelijk te trekken. Je wilt dat SolarEdge op hetzelfde moment onder/boven nul gaat als Zonneplan.
Kijk naar de uren rond de nul-grens:De kritieke uren zijn 11:00 (SolarEdge gaat al negatief, Zonneplan nog niet) en 16:00 (SolarEdge nog negatief, Zonneplan al positief).
Uur SolarEdge Zonneplan Verschil 10:00 €0,0220 €0,0467 €0,0247 11:00 €-0,0040 €0,0153 €0,0193 15:00 €-0,0400 €-0,0283 — 16:00 €-0,0080 €0,0107 €0,0187 17:00 €0,0230 €0,0474 — Het grootste verschil rondom de nul-grens is €0,0247 (bij 10:00). Als je die als marge neemt, zit je altijd safe.
- Bij 11:00 is het verschil €0,0193/kWh
- Bij 16:00 is het verschil €0,0187/kWh
Voeg €0,025/kWh toe als vaste opslag in SolarEdge.
Met die correctie:SolarEdge zal dan op dezelfde momenten de nul-grens oversteken als Zonneplan, en nooit eerder negatief worden.
- 11:00 wordt: -0,004 + 0,025 = +€0,021 → blijft positief ✓
- 16:00 wordt: -0,008 + 0,025 = +€0,017 → blijft positief ✓
Zou jij mij kunnen vertellen welke aanvullende kosten per Kwh jij hebt ingevuld in de solaredge app? En heb je dan ook de BTW meegenomen?
Thanks alvast!
Ik heb ze allebei op 0,025 gezet (nouja import en export hetzelfde vinkje aan
) en heb btw uitgezet. Hierdoor doet hij het vandaag goed. Ik monitor niet de kosten ik wil alleen dat de omvormer uitgaat tijdens negatieve energie prijs.
Je kan inmiddels de prijzen correct opvoeren in in elk geval de SolarEdge app voor iPhone (3.0). - voor de btw bij export en de kosten excl btw opvoeren. In geval van export ook een - ervoor.
Voor de zonnepanelen is dat dus geen probleem meer…
Voor de accu piloten hier: dat is nog buggy.
In het geval van Frank energie:
:strip_exif()/f/image/uye91uIgJbHalNzoR2uDZ7qT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZtAtkeUIEiHBVs57rBmHq5Pd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RGSq2Qm919wS4wWFumVEi9Zd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GRwFpBdx1FcSYnALnqEeF14l.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt dan nog een issue als je energieleverancier met percentages loopt te klooien.
:strip_exif()/f/image/uye91uIgJbHalNzoR2uDZ7qT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZtAtkeUIEiHBVs57rBmHq5Pd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RGSq2Qm919wS4wWFumVEi9Zd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GRwFpBdx1FcSYnALnqEeF14l.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt dan nog een issue als je energieleverancier met percentages loopt te klooien.
[ Voor 73% gewijzigd door Miezie op 28-04-2026 15:50 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Vergeet je bij export de inkoopvergoeding niet? Die 0,092 op jouw screenshot is precies de energiebelasting zonder btw.Miezie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:46:
Je kan inmiddels de prijzen correct opvoeren in in elk geval de SolarEdge app voor iPhone (3.0). - voor de btw bij export en de kosten excl btw opvoeren. In geval van export ook een - ervoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens is mijn contract anders dan ik meestal zie:
Inkoopvergoeding: € 0,01815 per kWh
Inkoopvergoeding teruglevering: € -0,01271 per kWh (een negatieve vergoeding, dus 'boete' toch?)
Ik zou dus in de app bij teruglevering invoeren
(€ 0,01271/1,21)+(€ -0,11085/1,21)=€ -0,081
Daaroverheen 21% btw
Als gevolg: afgelopen zaterdag en zondag waren dan volgens mij de eerste dagen die (gelijk fors) negatief waren dit jaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 28-04-2026 21:02 ]
Goed punt over die inkoopvergoeding. Aangepast.
Dure leverancier wel, snel weg als het jaar weg gesaldeerd is. Ben overgestapt ivm EV en slim laden, maar zo betrouwbaar werkt dat allemaal niet… dus nu kost het vooral geld.
Dure leverancier wel, snel weg als het jaar weg gesaldeerd is. Ben overgestapt ivm EV en slim laden, maar zo betrouwbaar werkt dat allemaal niet… dus nu kost het vooral geld.
[ Voor 65% gewijzigd door Miezie op 28-04-2026 21:24 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Helaas werkte het alleen de eerste dag goed. Vandaag en gisteren nietTylen schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:16:
Ik heb ze allebei op 0,025 gezet (nouja import en export hetzelfde vinkje aan) en heb btw uitgezet. Hierdoor doet hij het vandaag goed. Ik monitor niet de kosten ik wil alleen dat de omvormer uitgaat tijdens negatieve energie prijs.
Maar wat ik dus niet snap. Gaat die alleen uit als de prijs voor export negatief is of moet hiervoor ook de import negatief zijn?
Dus is de trigger een combinatie of puur export?
Dus is de trigger een combinatie of puur export?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Voor mij hetzelfde: gisteren en vandaag gingen de panelen niet uit. Wat voor mij werkte, was om triviale aanpassingen te doen in de terugleverkosten (zo klein mogelijk decimaaltje 1 omhoog of omlaag) en dan opslaan. Toen gingen ze een paar minuten later wél uit. Helaas ontdek je dat dan pas als er al 40 kWh teruggeleverd is, maar liever zonet (raad eens waarom ik hier op dit forum was…) dan dat je het pas vanavond gezien had…Tylen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:39:
[...]
Helaas werkte het alleen de eerste dag goed. Vandaag en gisteren niet. Ik krijg hem gewoon niet goed voor zonneplan. Eens uitzoeken of zonneplan powerplay geactiveerd kan worden voor “niet zonneplan” zonnepanelen.
Edit: vraag over of iemand weet of homey bovenstaande zou kunnen oplossen weggehaald, omdat dat eigenlijk wel te veel tot off-topic uitnodigt.
[ Voor 20% gewijzigd door Stygeon op 30-04-2026 15:15 ]
Ik heb eerder in dit (of de andere topics) meerdere mensen gezien die dit met hun HA (of andere domotica) inderdaad goed werkend hebben gekregen. Dus dat zou moeten kunnen!
Zelf heb ik de situatie dat ik in 2026 gegarandeerd meer opwek dan verbruik (bij mijn huidige leverancier, zat al aan het eind van het koude/donkere winterseizoen met de overstap). Dus de energiebelasting terugrekenen is voor mij niet interesssant. Dus voor mij is het logisch om te rekenen met de (inkoopprijs + inkoopvergoeding) * 1.21 (inclusief BTW dus) = X als echte stroomprijs om op te sturen.
Inkoop en verkoop is bij mijn energieleverancier hetzelfde geprijsd, dus voor de eenvoud wil ik de instellingen in de SolarEdge zo dat 1) de dagtarieven Import en Expot hetzelfde laten zien, én 2) deze negatief zijn op enkel de hele uren dat de hierboven genoemde stroomprijs X ook negatief zijn.
Beetje pielen kreeg ik dat (voor iig vandaag en gister) nu voor elkaar door Aanvullende kosten import op €0.016 te kosten en BTW% op 0, en aanvullende kosten import (vinkje uit en) op €-0.016 (let op: negatief dus, zo komen die twee grafieken op dezelfde waarde) en BTW% op 0.
Paar opmerkingen:
Zelf heb ik de situatie dat ik in 2026 gegarandeerd meer opwek dan verbruik (bij mijn huidige leverancier, zat al aan het eind van het koude/donkere winterseizoen met de overstap). Dus de energiebelasting terugrekenen is voor mij niet interesssant. Dus voor mij is het logisch om te rekenen met de (inkoopprijs + inkoopvergoeding) * 1.21 (inclusief BTW dus) = X als echte stroomprijs om op te sturen.
Inkoop en verkoop is bij mijn energieleverancier hetzelfde geprijsd, dus voor de eenvoud wil ik de instellingen in de SolarEdge zo dat 1) de dagtarieven Import en Expot hetzelfde laten zien, én 2) deze negatief zijn op enkel de hele uren dat de hierboven genoemde stroomprijs X ook negatief zijn.
Beetje pielen kreeg ik dat (voor iig vandaag en gister) nu voor elkaar door Aanvullende kosten import op €0.016 te kosten en BTW% op 0, en aanvullende kosten import (vinkje uit en) op €-0.016 (let op: negatief dus, zo komen die twee grafieken op dezelfde waarde) en BTW% op 0.
Paar opmerkingen:
- Deze berekening klopt eigenlijk niet 100% met de formule X van hierboven, want nu wordt er geen BTW-% gerekend op het inkoopprijsgedeelte, maar dat nemen we nu even voor lief, want met invoeren van 21%-BTW leek het eerder ook niet altijd te correct te functioneren. Voor in ieder geval gister en vandaag klopte het nu wel voor mij.
- Dit is gebaseerd op mijn situatie:
- Meer opwek dan verbruik dus energiebelasting niet zo relevant meer,
- Geen thuisbatterij
- en ik zit bij Zonneplan met een inkoopvergoeding van 1.653ct/kWh (ex. btw)
- Tip: Na het opslaan van gewijzigde tarieven van Import en Export passen de weergegeven dagtarieven-grafieken daar op aan, zo kan je vooraf controleren dat hij op de juiste momenten een negatieve prijs aangeeft (en uit zal gaan), zonder dat je dat pas achteraf na 40 kWh ziet
. Edit: zo zie ik nu dat hij het voor morgen ook al correct van 10 tot 17 op een min-prijs uitkomt en dus uit zal schakelen.
[ Voor 5% gewijzigd door paoper op 30-04-2026 15:26 ]
Ik heb het zolang mogelijk proberen uit te sluiten (heb een volledig apple homekit huis) maar vrees dat ik met homeassist aan de gang moet om de api’s aan elkaar te knopen. Of zelf wat vibe coden.Stygeon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:00:
[...]
Voor mij hetzelfde: gisteren en vandaag gingen de panelen niet uit. Wat voor mij werkte, was om triviale aanpassingen te doen in de terugleverkosten (zo klein mogelijk decimaaltje 1 omhoog of omlaag) en dan opslaan. Toen gingen ze een paar minuten later wél uit. Helaas ontdek je dat dan pas als er al 40 kWh teruggeleverd is, maar liever zonet (raad eens waarom ik hier op dit forum was…) dan dat je het pas vanavond gezien had…
Edit: vraag over of iemand weet of homey bovenstaande zou kunnen oplossen weggehaald, omdat dat eigenlijk wel te veel tot off-topic uitnodigt.