Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Bedankt, ik was er al bang voor. Hoop dat ze het snel op orde krijgen, lijkt me geen heel ingewikkelde formule. Voorlopig dus steeds zelf prijzen in de gaten houden en handmatig Negatieve tariefoptimalisatie in- en uitschakelen.clodders schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:05:
[...]
Het werkt niet goed, bekent probleem
Het gedrag is afhankelijk van hoe je het elektriciteitstarief hebt ingevuld.
Ik heb aanvullende kosten van € 0,132 per kWh ingevoerd. Wanneer Negatieve tariefoptimalisatie is ingeschakeld, wordt de omvormer – zoals je aangeeft – bij een negatieve stroomprijs afgeschakeld.
Schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie uit, dan blijft de omvormer gewoon produceren, ook bij een negatieve stroomprijs.
Wordt de negatieve stroomprijs echter lager dan -€ 0,132 per kWh, dan schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie alsnog in. Anders moet ik gaan betalen voor de teruggeleverde elektriciteit, en dat is uiteraard niet de bedoeling.