Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-08 17:05
Hierbij een post voor de SolarEdge users met dynamisch contract die, net als ik, hun app goed in willen stellen voor automatische kostenoptimalisaties door SolarEdge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8WNBG6BdlwmvV1sZhpOGMyortE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWW4WIvkRhNwPPiM1RQ6jHVI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de afgelopen weken uitgebreid getest met de SolarEdge app (ver. 2.36.0.2360022) en mijn SolarEdge systeem: een 3 fasen omvormer met 9.4kWh thuisbatterij en 23 panelen.
Hierdoor weet ik nu hoe de SolarEdge app de import en export tarieven bepaalt op basis van de invoer, en hoe 'negatieve prijs optimalisatie' (NRO) bepaalt wanneer de AC-omvorming wordt uitgeschakeld.
Dit verklaart waarom ik de tarieven van mijn energieleverancier nooit 100% kon matchen en de panelen soms op rare tijden werden uitgeschakeld ('NRO' functie).

1. Import tarief
De Import (levering)prijs zoals getoond in de 'daily rates' grafieken van SolarEdge, wordt berekent volgens:
- (Marktprijs + additional fee import) x (1+ BTW%)
Echter als het resultaat negatief is, dan wordt het:
- (Marktprijs + additional fee import) x (1- BTW%)
(marktprijs = EPEX spotprijs excl. BTW; additional fee import en BTW% vul je in, in de app bij import rate plan)
De BTW wordt er vanaf getrokken bij negatieve importprijs (marktprijs + add.fee), waardoor je in die gevallen niet de tarieven van je leverancier kunt matchen. Vreemd. Fout #1 SolarEdge? Hopelijk alleen fout in de grafiek en niet in de import-export optimalisaties!

2. Export tarief
De Export(teruglevering)prijs zoals getoond in de 'daily rates' grafieken van SolarEdge, wordt berekent volgens:
- (Marktprijs - additional fee export) x (1- BTW%)
Echter als het resultaat negatief is, dan wordt het:
- (Marktprijs - additional fee export) x (1+ BTW%)
(marktprijs = EPEX spotprijs excl. BTW; additional fee export en BTW% vul je in, in de app bij export rate plan)
Ook hier gaat de BTW dus fout, ditmaal bij positieve exportprijzen (marktprijs - additional fee export). BTW aftrekken van een marktprijs die als excl. BTW is: vreemd. Fout #2 SolarEdge? Hopelijk alleen fout in de grafiek en niet in de import-export optimalisaties!

Daarnaast is het soms wenselijk om een 'negatieve' additional fee in te kunnen voeren: voor energiebelasting (salderingsregeling) of voor energieleveranciers waarbij je geld toe krijgt bij teruglevering. Dit kan alleen met een omweg, via copy-paste van een negatief getal. Fout #3 SolarEdge?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUpOJkgSat-15bFvMDw-wpqGzrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnmTUqxOt4CISII73KzRmYQp.jpg?f=fotoalbum_large

3. Negatieve prijsoptimalisatie ('NRO')
De negatieve prijsoptimalisatie functie kan aangezet worden in de app, om de AC output van de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen en zo kosten te besparen: energie voor thuisgebruik wordt dan van het net gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvVtR02eVTiUqv6VB8n-p-OpIAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rSaI6anJfbq7G8PAf9mbzcq8.png?f=fotoalbum_large

Echter dit werkt anders dan gedacht.
NRO schakelt de AC omvorming uit als:
- marktprijs + additional fee export < 0.
Let op, dus nu 'plus' en niet 'minus' de fee: dit is dus niet altijd hetzelfde moment als wanneer exporttarief negatief wordt! Fout #4 SolarEdge?
Als je additional fee import ook bij export hebt ingevuld, merk je hier niets van (werkt goed bij veel mensen online).
Ook blijkt dat de NRO functie niet met negatieve invoer bij de additionele fees om kan gaan. Er wordt dan met 0 gerekend. -0.12 invullen als additional fee export, zorgt er dus voor dat NRO de AC omvorming uitzet als de marktprijs negatief wordt. Fout #5 SolarEdge?

4. Conclusie
Door de huidige werking van de SolarEdge app, is het onmogelijk om 100% de prijzen van energieleveranciers te matchen in Nederland, met salderingsregeling.

Best match voor mijzelf, met opwekking > verbruik:
- energiebelasting weglaten in zowel import- als export-tarief, want anders moet ik een negatieve prijs invullen bij additionele export fee, resulterend in verkeerde NRO werking. Zolang je net zoveel of meer opwerkt dan je verbruik kan dat ook straffeloos: je betaalt dan netto ook geen energiebelasting (salderingsregeling: energiebelasting betaal je over verbruik - teruglevering).
- BTW op 0% zetten, vanwege verkeerde berekening import- en export-tarieven. Hierdoor treedt wel afwijking op t.o.v. de energieleverancier-tarieven. Dit heb ik deels gecompenseerd door de additionele fees iets op te hogen, op basis van verwacht prijsverschil over een jaar inkoop-verkoop prijsverschil per dag, maar ook dat is nooit 100% correct.

Hopelijk helpt dit iemand, of kan iemand ervoor zorgen dan de app wordt aangepast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranskeEhv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-07 08:28
Zal vast aan mij liggen. Maar ik snap nog steeds niet wat ik dan moet invullen.

Ik krijg op 1 juni Zonneplan.
Die rekenen 0.02 eu aan kosten.

Wat is dan een goede waarde om in te vullen in mijn SolarEdge systeem?

Als ik 0.02 en 0 BTW invul schakelt hij nu meteen uit. (Prijs is nu 1ct ex btw)
Ik zou denken dat bij 1ct het nog steeds beter is het aan te laten. (Scheelt zogoed als niets snap Ik)

Denk dat als je gewoon 0 invult mijn zonnepanelen uitgaan bij een negatieve prijs.
En die 2 ct niet echt van invloed zijn.

Maar als iemand het beter weet hoor ik het graag. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-08 18:19
FranskeEhv schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:52:

Ik zou denken dat bij 1ct het nog steeds beter is het aan te laten. (Scheelt zogoed als niets snap Ik)

Denk dat als je gewoon 0 invult mijn zonnepanelen uitgaan bij een negatieve prijs.

Komt er kort door de bocht een beetje op neer dat echt juist invullen onmogelijk is gezien er meerdere fouten in de rekenmodellen van Solaredge zitten.

@BartFS Heb je deze bevindingen naar solaredge gecommuniceerd? Zoals ik in andere topics aangaf ziet SE het probleem niet echt, en gaat de helpdesk er standaard vanuit dat de fout bij de gebruiker zit. Hopelijk gaan ze bij meer meldingen een keer beter kijken.

In jouw geval is het nog vrij gemakkelijk enigzins correct te laten functioneren, maar gezien ik minder opwek dan verbruik ligt het bij mij net iets anders (alles nagenoeg op nul zetten zorgt dan voor een vrij ongunstige NRO).

PS: je mist een [ bij fout 3-5 (om bold te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:03
Ik ben benieuwd, zelf heb ik het woensdag voor het eerst ingesteld, en ben erg benieuwd wat er zondagmiddag gaat gebeuren.
Maar die 2 cent terugleververgoeding extra van zonneplan kun je toch verrekenen met de te betalen kosten?
De meeste mensen zullen bij een dynamisch tarief voor afnemen en leveren dezelfde bijkomende kosten en btw hebben, maar mensen met Zonneplan krijgen 2 cent meer terug dan ze op dat moment zouden betalen, waardoor de tarieven niet gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
@koenvds1 , hoe meldt jij dingen bij SolarEdge?
die chatbot is onmogelijk om doorheen te komen. ik heb het wel gemeld bij mijn installateur, maar niets meer van gehoord....

@jopie , @FranskeEhv
het belangrijkste is om het uitschakelgedrag (NRO) zo te krijgen dat hij uitschakelt wanneer jij dat wilt. Ik zou de 2 cent invullen zowel bij aanvullende import en exportkosten. Voor de exportprijzen grafiek zal dit als kosten worden gezien en dus niet kloppen, maar voor de NRO als 'baten' zoals je wilt.
En hopelijk ook voor de inkoop-verkoop optimalisatie bij 'time use use' gebruik van een thuisbatterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:03
Maar wat is nu het voordeel van bijkomende kosten of ontvangsten los invullen ipv het totaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-08 18:19
BartFS schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:35:
@koenvds1 , hoe meldt jij dingen bij SolarEdge?
die chatbot is onmogelijk om doorheen te komen. ik heb het wel gemeld bij mijn installateur, maar niets meer van gehoord....

@jopie , @FranskeEhv
het belangrijkste is om het uitschakelgedrag (NRO) zo te krijgen dat hij uitschakelt wanneer jij dat wilt. Ik zou de 2 cent invullen zowel bij aanvullende import en exportkosten. Voor de exportprijzen grafiek zal dit als kosten worden gezien en dus niet kloppen, maar voor de NRO als 'baten' zoals je wilt.
En hopelijk ook voor de inkoop-verkoop optimalisatie bij 'time use use' gebruik van een thuisbatterij...
Mijn account is een installateursaccount dus ik kan via het service centrum tickets aanmaken, geen idee wat er nodig is om zo'n account te hebben (zit gekoppeld aan mijn huidige werkgever die ook SE installateur is, maar daar ben ik eind juni weg).

Maar ze willen het dus niet echt begrijpen, en jouw installateur blijkbaar ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kpboerema
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 16:17
zonnedimmer.nl gaat binnenkort ook SolarEdge ondersteunen om automatisch je zonnepanelen te dimmen als er overschot is en de prijzen negatief.. Hopelijk hebben zij een slimmer algorithme. Je kunt daar je dynamische leverancier opgeven, en of je energiebelasting mee wil berekenen.. (Als je meer levert dan je gebruikt blijft een uitdaging). Tot die tijd zet ik in de import en export tarieven de offset zowel de energiebelasting als de kosten van de leverancier. Beide positief aangeven. De grafiek klopt dan niks van, maar de Inverter lijkt nu wel te luisteren. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
FranskeEhv schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:52:

Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Ik heb ook sinds 1 juni zonneplan, en heb bij in en ex-port €0,02 ingevuld met 21% BTW. Tot nu toe geen negatieve prijs gehad dus ik weet niet of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik1961
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08 14:34
Voor mij (Tibber) werkt:
- Additional fees Import: 0,153
- Additional fees Export: - 0,153 (MINUS dus)
- BTW 0 %
- NRO UIT
NRO werkt niet in SE want die maakt van een negatieve fee effectief nul. Op die manier loop je een hoop energiebelastingontvangst mis. SE moet in NRO bij -0,153 maar dat laat zich niet instellen.
Een eenvoudige YAML-routine in Home Assistant moet dat deel maar voor zich nemen totdat SE begrijpt hoe de NL markt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik1961
@BartFS Ik heb jouw vragen/opmerkingen nogmaals geponeerd op het Solaredge Storage & Backup Webinar van vandaag. In het webinar zelf werd gesteld dat negatieve prijzen sinds kort kunnen worden ingevoerd, op de verwerking in NRO werd daar niet ingegaan, wellicht wel in de na te sturen versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 16:14

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik heb een SolarEdge installateursaccount en heb voor een klant in februari een software probleem gemeld, de case is al naar het hoogste nivo geëscaleerd, maar desondanks blijft het lastig voor SolarEdge om het probleem op te lossen.
Wellicht dat anderen hetzelfde probleem hebben, maar dat onbewust nog niet ervaren. Ik geef even een toelichting.

Het betreft een vrij grote installatie: 15kWp panelen, SE10k omvormer, backupinterface met import/export-meter, 9,2kWh accu, externe-productie-meter voor 2 niet-SolarEdge omvormers.
Op min of meer vaste tijden (de laatste tijd tussen 16:15 en 23:30) loopt het uitlezen van het vermogen van de import/export-meter vast, de waarde bevriest op die van 16:15 en wordt pas correct na een automatische interne reset rond 23:30.
Alle andere waarden van de import/export-meter en van de externe-productie-meter zijn goed uitleesbaar, er zijn ook geen RS485 fouten, alleen het geïmporteerde of exporteerde vermogen bevriest op de waarde van 16:15. Dit lijkt een bug in de software van de SE10k.
Er zijn meer details maar dat is nu niet zo relevant.

Met dit probleem is het niet zinvol om een dynamisch contract te nemen, want de SolarEdge omvormer is in die periode de weg volledig kwijt en neemt dus verkeerde beslissingen.

Doordat de installatie continu gemonitord wordt, kwamen wij er snel achter dat er iets mis was, maar andere gebruikers merken het wellicht niet eens.
Als je via de website monitoring.solaredge.com je site bekijkt (dus niet via de app) en dan bij grafieken het export-vermogen v/d import/export-meter selecteert dan zie je een horizontale lijn in deze periode als je dit probleem ook hebt.

Ik ben benieuwd of meerdere gebruikers dit probleem hebben!

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beter Zon
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-08 22:07

Beter Zon

Bedrijfsaccount Beter Zon
Ik ben zelf 25 mei overgestapt op Tibber, en ben toen dus bezig gegaan met het invullen van die gegevens.
En het viel me meteen op dat het niet goed werd berekend.

Zelf had ik hogere kosten bij import, dus daar liep ik niet tegen erg veel problemen aan - de BTW werd daar dan iig wel goed toegepast.

Maar bij export viel het me meteen op dat de bedragen niet klopten.

Ik heb daarom op 26 mei een case bij SE aangemaakt hierover. Deze is/wordt opgepakt, dat heb ik gemerkt.
Ik krijg geen reactie of zoiets, maar ik merk aan de bewerkingen die er op plaatsvinden dat deze is doorgestuurd naar de 2de of 3de lijns.

Een paar dagen later hadden we ook "kale" negatieve EPEX-prijzen en begon mijn omvormer van het net te gebruiken terwijl er voldoende PV-vermogen was. Alle PV werd in de accu gestopt.
Toen ben ik daar ook mee gaan experimenteren en had op enig moment een importtarief van 1000 euro/kWh ingesteld - hij bleef van het net gebruiken...

Het exporttarief (met de Tibber opslag die je bij export ook van hen terug krijgt) was als negatief getal ingevoerd vanwege de vreemde berekening aldaar (dat is gewoon mogelijk door 2x op de "-" (min-teken) te klikken en dan pas de waarde in te vullen). Uit de testen van @BartFS maak ik nu op dat hij dan deze op 0 stelt en dus inderdaad met de "kale" EPEX-tarieven gaat regelen, die dan dus negatief zijn.

Uiteindelijk heb ik de Negatieve Tariefoptimalisatie gewoon uitgezet, dat werkt op zich prima, want als het nu met de kosten er op negatief is, exporteert hij sowieso niet en vult hij de accu.

Dat ik dan een heel klein beetje opbrengst misloop omdat hij niet tegen betaling met netstroom de accu vult en de panelen uitschakelt, maakt me niet zo veel uit. Er zijn ook niet zo veel momenten dat hij echt zo negatief is dat de tarieven met kosten ook negatief zijn...

Ik heb dus eind mei de case ook aangevuld met de bevindingen op dat vlak.
Zoals gezegd, ik merk dat het wordt opgepakt, maar mijn ervaring is ook dat je geen feedback krijgt over de voortgang en de mogelijke datum waarop ze denken het te hebben opgelost.
We moeten het dus gewoon afwachten.

Ik wil overigens niemand tegenhouden zijn eigen case bij SE aangaande dit onderwerp aan te maken - hoe meer klachten, hoe hoger op de ranglijst van op te lossen issues deze fout zal komen...

[ Voor 12% gewijzigd door Beter Zon op 08-07-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@Beter Zon ben van mening dat het prima klopt bij SolarEdge. Zie deze post: Miezie in "Het grote SolarEdge topic"

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroeten
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 10:54
Miezie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:23:
@Beter Zon ben van mening dat het prima klopt bij SolarEdge. Zie deze post: Miezie in "Het grote SolarEdge topic"
Ik zie veel uitgebreid onderbouwde stukken van bijdragers die twijfelen aan de correcte werking. Heel informatief en herkenbaar dat bij Solaredge eea nog niet transparant werkt en mogelijk ook niet correct. Ik probeer feitelijk te blijven: ik kan niet aantonen dat het niet correct werkt, net zo min als iemand anders tot op heden heeft kunnen aantonen dat het wel correct werkt.

Niet voor niets komen steeds meer gebruikers hier voor verduidelijking. Enkel meningen en stellingen posten helpen die gebruikers niet om de werking van het systeem goed te begrijpen.

Je mening dat het prima klopt en de uitleg waar je naar verwijst tonen niet aan dat het Solaredge systeem correct werkt. Je uitleg hoe de grafieken uit te lezen vind ik heel creatief maar komt op mij niet logisch over. Misschien heb je documentatie waarin staat hoe je die grafieken moet lezen?

Zou je misschien schermafdrukken willen delen met enerzijds de epex prijzen (Tibber app) en anderzijds het opwek en laad/ontlaad gedrag van jouw systeem (vergelijkbare tijdsperiode)? Dat geeft iets meer inzicht in de werking en kunnen anderen dan vergelijken met de werking van hun systeem.

Overigens zou het applicatietechnisch wel heel bijzonder zijn als er een andere berekening wordt gebruikt om de grafieken op te bouwen dan om het systeem te laten werken. Zeker omdat het doel van de proefberekening én de grafieken juist is om de gebruiker te laten controleren of alles goed is ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

degroeten schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Ik zie veel uitgebreid onderbouwde stukken van bijdragers die twijfelen aan de correcte werking. Heel informatief en herkenbaar dat bij Solaredge eea nog niet transparant werkt en mogelijk ook niet correct. Ik probeer feitelijk te blijven: ik kan niet aantonen dat het niet correct werkt, net zo min als iemand anders tot op heden heeft kunnen aantonen dat het wel correct werkt.

Niet voor niets komen steeds meer gebruikers hier voor verduidelijking. Enkel meningen en stellingen posten helpen die gebruikers niet om de werking van het systeem goed te begrijpen.

Je mening dat het prima klopt en de uitleg waar je naar verwijst tonen niet aan dat het Solaredge systeem correct werkt. Je uitleg hoe de grafieken uit te lezen vind ik heel creatief maar komt op mij niet logisch over. Misschien heb je documentatie waarin staat hoe je die grafieken moet lezen?

Zou je misschien schermafdrukken willen delen met enerzijds de epex prijzen (Tibber app) en anderzijds het opwek en laad/ontlaad gedrag van jouw systeem (vergelijkbare tijdsperiode)? Dat geeft iets meer inzicht in de werking en kunnen anderen dan vergelijken met de werking van hun systeem.

Overigens zou het applicatietechnisch wel heel bijzonder zijn als er een andere berekening wordt gebruikt om de grafieken op te bouwen dan om het systeem te laten werken. Zeker omdat het doel van de proefberekening én de grafieken juist is om de gebruiker te laten controleren of alles goed is ingevuld?
toon volledige bericht
Als je de BTW aftrekt van het daggemiddelde en dan de delta en het tarief ziet zul je zien dat het klopt.

Hier het gedrag van mijn systeem verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMCzmIm8OnHivYaHQncpuroVL0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MI1y1VwV3XLKwBqKjtenkxet.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-Ucs2BF_PsIlUQI7xbtR8x0dOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2v6Y95EagRdF7kOJExt8366.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syQasmE8nCdqW-bdvYHnpzzgzqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDE6lLgq4AkIyxsEdBtzHJQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had en heb geen twijfels bij het systeem. Dat BTW en dergelijke ingewikkeld is snap ik wel. Tibber kan ik geen screenshot van maken, dat ondersteund de app met een dag terug niet. Ik hoop dat je dat van me aan wilt nemen.
De kleuren in de grafieken van home assistant laten per uur zien waar de stroom vandaan komt in import en export.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 16-07-2025 14:34 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
@Miezie ,

Het SolarEdge systeem werkt vaak goed,
Maar de app heeft een paar gebreken over hoe het omgaat net additionele kosten.
Zie mijn 1e post.

Door veel te testen heb ik dat goed kunnen onderbouwen.
Dat je er in de praktijk geen last van hebt, kan: dit hangt sterk af van welke additionele kosten je mee wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

BartFS schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:42:
@Miezie ,

Het SolarEdge systeem werkt vaak goed,
Maar de app heeft een paar gebreken over hoe het omgaat net additionele kosten.
Zie mijn 1e post.

Door veel te testen heb ik dat goed kunnen onderbouwen.
Dat je er in de praktijk geen last van hebt, kan: dit hangt sterk af van welke additionele kosten je mee wilt nemen.
Bij problemen 1-4 moet je ten alle tijde de BTW weglaten. Dan klopt het prima. Daarnaast wordt de BTW over de slotsom van een factuur gerekend en die is negatief bij negatieve prijzen.

Voor wat betreft NRO:
Bij alle import (negatieve prijzen of niet) betaal je altijd de energiebelasting (additional fee). Die NRO werkt dus zeer zeker correct. Door salderen matchen deze voor import en export. Dus dat is in Nederland nooit anders. Als je meer opwekt dan verbruikt zit hier wel een catch. Je export is er dan ook bij -1 of -2 cent kale marktprijs, maar hier valt in NL niet op te optimaliseren en zit het risico dat je te weinig saldeert op jaarbasis… dit is niet voor rekening van SolarEdge op te schrijven, dit is toch echt voor de eindklant.

Blijft over: de zonnebonus bij Zonneplan of de inkoopfee bij Tibber (die laatste heb ik). Hoe dat Zonneplan gebeuren werkt: geen idee. Het gebeuren bij Tibber wordt gesaldeerd. Hoe dan ook maakt het voor laden of ontladen of rate optimization niet veel uit, gewoon meenemen in de fee… Tibber rekent het achteraf uit en toont het niet in het uurtarief. Dit is boven alles niet het probleem van SolarEdge, maar van de leveranciers…

Ik ben het dus niet met je fouten eens. Maar begrijp wel dat je er toe komt.
Alleen moet je voor de stellingname dat iets al dan niet klopt wel alle soorten kosten en belasting correct begrijpen, berekenen en meenemen. Daar zit met name in de btw en de fee van de energieleverancier de crux. BTW maakt ten alle tijden niet uit in de besluiten wat te doen van SolarEdge. Het gaat over de hele factuur. De fee van de leverancier is waar gesmeten wordt met kortingen, wel of niet salderen, etc. Dat is mogelijkerwijs een post die je wel of niet meeneemt in met name de exportkosten.

Ter voorbeeld Tibber:
Tibber rekent 0,02 cent die gesaldeerd wordt en nooit meegenomen wordt bij verkoop. Wat doe je dan?

In het geval van minder opwek dan verbruik:
Meenemen bij import en export
In geval van break even:
Niet op gokken, meenemen bij import en export
In geval van hele zware overcapaciteit…:
Weglaten bij beide. Je wilt bij negatieve rates excl. die kosten al uit staan… je produceert toch genoeg. En ook dat blijft een gok ;).

[ Voor 44% gewijzigd door Miezie op 16-07-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroeten
Miezie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Als je de BTW aftrekt van het daggemiddelde en dan de delta en het tarief ziet zul je zien dat het klopt.

Hier het gedrag van mijn systeem verder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had en heb geen twijfels bij het systeem. Dat BTW en dergelijke ingewikkeld is snap ik wel. Tibber kan ik geen screenshot van maken, dat ondersteund de app met een dag terug niet. Ik hoop dat je dat van me aan wilt nemen.
De kleuren in de grafieken van home assistant laten per uur zien waar de stroom vandaan komt in import en export.
toon volledige bericht
Dank voor de plaatjes!

Ik begrijp niet goed dat het systeem de accu is gaan laden terwijl deze niet leeg was én er voldoende opwek was voor eigen gebruik én de stroomprijs bij terugleveren nog hoger was. De batterij is volgeladen nog vóórdat de stroomprijs op het laagste punt stond. Dus vervolgens is er teruggeleverd (want batterij vol) tegen de laagste tarieven. Komt niet op een half uurtje maar dit lijkt niet optimaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir6_a6krx5T1zklplhCibVRn0O8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nqDXVRnWTV9HDmlncNNQdp7M.png?f=user_large
https://www.stroomperuur.nl/

Misschien is er iemand met een andere grafiek over dezelfde periode (dinsdag 15-7)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Hij staat hier op 20% gevuld blijven voor back-up. Verder kan je er inderdaad wat van vinden dat hij te vroeg laad, maar dat conservatieve laden als de prijs onder het daggemiddelde ligt vind ik een valide keuze. Je wilt ten alle tijde laden en geen stroom afnemen. Dat is altijd duurder.

Het systeem is niet onfeilbaar… dat is ook een gegeven. En als we dat aangeven bij SolarEdge als verbeterpunt (het laden) kunnen ze dat gaan verbeteren. Besef je wel dat wij altijd achteraf kijken en achteraf is altijd makkelijk… en vergeet niet: ik heb genoeg aan 6500kwh per jaar en produceer rond de 10500. Mijn scenario en productie is niet echt standaard… als we de overcapaciteit weg laten komt de accu een stuk minder makkelijk vol.

[ Voor 45% gewijzigd door Miezie op 16-07-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Dit blog vind ik ook wel informatief: https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie

Wel intrigerend om dan even door te denken hoe dit met export zit. Ik ga het eens proberen. (ivm het overcapaciteit stuk....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik heb nav gelinkte blogpost en het feit dat ik een dikke overcapaciteit heb eens de gesuggereerde 2 cent bij export als kosten ingevoerd. Dan heb ik keurig laad gedrag op een financieel verstandiger moment.

Dus de blogpost, mijn onderzoeksresultaten en wat ik nu zie weerlegt eigenlijk de “bugs”. Voor mij althans.

Waarbij export ook bepalend is voor het afschakelen van je zonnepanelen in het exporteren naar het net. Import is echt nodig voor de accu gebruikers om tarief optimalisatie toe te passen.

[ Voor 22% gewijzigd door Miezie op 17-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik1961
@Miezie @degroeten Laadkarakteristiek SE heeft natuurlijk alles te maken met het gebruikte profiel. Ik gebruik ToU (Time of Use) profiel en dan begint de laadcyclus pas rond 12.00 uur en gaat door tot circa 17.30 uur, de minst profitabele uren voor export dus. Grafiek 15-07-2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahZarT-phe9reuhGdPe2u_xnq2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHAip5ms68kwnSo8JfsVI7se.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Frederik1961 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:17:
@Miezie @degroeten Laadkarakteristiek SE heeft natuurlijk alles te maken met het gebruikte profiel. Ik gebruik ToU (Time of Use) profiel en dan begint de laadcyclus pas rond 12.00 uur en gaat door tot circa 17.30 uur, de minst profitabele uren voor export dus. Grafiek 15-07-2025.

[Afbeelding]
Ook ToU hier, maar gedrag is dus te beïnvloeden met de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroeten
Frederik1961 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:17:

[Afbeelding]
Ik heb ook ToU ingesteld maar nu aanvullende kosten en btw op 0 en negatieve tariefoptimalisatie uitgezet. Dan blijkt het laden en ontladen van de accu beter getimed te worden. Nu nog te kort om al conclusies te trekken overigens.

Ik heb 2 solaredge accus van 4,6kwh (in totaal 9,7kwh geeft de app aan???), In totaal 15kWp zonnepanelen verdeeld over 9kWp gekoppeld aan een HomeHub 10KW en 6kWp gekoppeld aan een SE5k (als volger gekoppeld aan de homehub).

In jouw grafiek zou ik verwachten dat het laden van de accus eerder begint zodat de laadtijd in de "goedkoopste" uren valt. Hoeveel accu capaciteit heb je?

En hoe heb je de tarieven / aanvullende kosten ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroeten
Ik heb dus 1 toren met 2x solaredge batterij van 4,6kWh. De HomeHub is 10kW . Echter kan deze vanuit de batterij maximaal 5kW omvormen en vult deze vanuit solar aan tot 10kW (of meer).

Is er iemand met 2 torens (4 of 5 accus) en wat is dan het maximale uitgangsvermogen van de batterijen? Mijn installateur bevestigde mij dat de accus op 10kW konden laden en ontladen. Dat blijkt met 1 toren dus 5kW te zijn. Benieuwd of een 2e toren dan 10kW geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

degroeten schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:29:
Ik heb dus 1 toren met 2x solaredge batterij van 4,6kWh. De HomeHub is 10kW . Echter kan deze vanuit de batterij maximaal 5kW omvormen en vult deze vanuit solar aan tot 10kW (of meer).

Is er iemand met 2 torens (4 of 5 accus) en wat is dan het maximale uitgangsvermogen van de batterijen? Mijn installateur bevestigde mij dat de accus op 10kW konden laden en ontladen. Dat blijkt met 1 toren dus 5kW te zijn. Benieuwd of een 2e toren dan 10kW geeft..
Ik heb een toren van 4… en je installateur z’n verhaal is wat overdreven. 5kW it is and will be.

De 9,8kW is een firmware update en daarna software… SolarEdge staat dieper ontladen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2dJT9_RZNxhOiS4h7X_6ZU2UvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UBLgiVbQpNtJa3FSuuE5Alv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bNWbxF_Pur_gkXJ3Vihhn6dp7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzzjZo8kBWu9De4EEbFtoEAM.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes voor vandaag, discharge zal straks wel weer zijn.

Bij export 0,02 aan kosten. Waarom 0,02? Dat is omdat zonneplan (waar ik vandaag een overgang naartoe heb ingezet) die 2 cent altijd geeft… en omdat er in met name mei veel op 0 tot -2 cent geregeld wordt in de tarieven… en ik wel genoeg moet produceren voor salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06

Fe2O3

Ja das roest

Het werkte eerst wel, maar de app is veranderd en afaik gebruiken ze niet dezelfde prijzen bron als Frank ...

Zal zo es kijken wat meestal werkt bij mij

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Fe2O3 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:55:
Het werkte eerst wel, maar de app is veranderd en afaik gebruiken ze niet dezelfde prijzen bron als Frank ...

Zal zo es kijken wat meestal werkt bij mij
Wat bedoel je met prijzenbron? EPEX is EPEX… kijk even goed hoe de prijzen zijn opgebouwd. Pak alles exclusief BTW. Vergeet die BTW in alles, die wordt ten alle tijde over de hele factuur gerekend door je leverancier en is dus per dag niet relevant voor de actuele energieprijs. Pak dan om te rekenen de energiebelasting, de fee van de leverancier en de kale marktprijs. Dat is het enige dat telt.

De blogpost die ik eerder had gedeeld met instellingen durf ik te bekrachtigen, vandaag gaat het met accu weer top.
Voor import pak je het volgende: kale marktprijs + energiebelasting excl. btw + leverancier fee excl. btw
BTW zet je op 21%.

Voor export:
Bij panelen ondercapaciteit of nagenoeg hetzelfde als wat je verbruikt… zet het vinkje dat het gelijk is aan import, je winst zit ten alle tijde in streven naar 100% salderen op jaarbasis (salderen gaat over de 10.2 cent (dit jaar, januari opnieuw instellen) energiebelasting per kWh, dat is altijd meer dan de gemiddelde kale kWh prijs per jaar die je krijgt of gerekend krijgt in de huidige marktsituatie).
Bij overcapaciteit ga je spelen… bij welke negatieve kale marktprijs wil je niet meer exporteren en verlies je niet op salderen? Vul dat getal in.
BTW zet je op 21%.

Je zal dan waarschijnlijk niet dezelfde prijzen zien als in de app van je leverancier, maar dat zit ‘m in wat die leverancier meeneemt in die prijs. De eigen fee zullen ze achteraf berekenen…

De grafieken import en export hoeven niet te matchen in de SolarEdge app.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 18-07-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beter Zon

Beter Zon

Miezie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:48:
Ik heb nav gelinkte blogpost en het feit dat ik een dikke overcapaciteit heb eens de gesuggereerde 2 cent bij export als kosten ingevoerd. Dan heb ik keurig laad gedrag op een financieel verstandiger moment.

Dus de blogpost, mijn onderzoeksresultaten en wat ik nu zie weerlegt eigenlijk de “bugs”. Voor mij althans.

Waarbij export ook bepalend is voor het afschakelen van je zonnepanelen in het exporteren naar het net. Import is echt nodig voor de accu gebruikers om tarief optimalisatie toe te passen.
Ik denk dat je erg op je "gevoel" vertrouwt terwijl het een simpel rekenkundig systeem zou moeten zijn. Dus je zou de resulterende tarieven en het bijbehorende gedrag één op één moeten kunnen verifiëren aan de hand van de getallen en de bijbehorende formules. En dat is nu niet mogelijk volgens de verrekeningsregels die Nederlandse dynamische stroomleveranciers hanteren, behalve als je de resultaten van de experimenten van @BartFS meeneemt.

Je eigen opmerking hierboven illustreert dat ook: je voegt een getalletje toe en het systeem doet het beter (vind je), terwijl je eerder in je opmerkingen aangaf dat het zo al goed zou zijn. Om dit "betere gedrag" te staven, zou je dus eigenlijk meerdere getalletjes moeten gaan toevoegen de komende periode en de gevolgen daarvan vastleggen, dan ga je pas ontdekken wat het doet.

En om het helemaal compleet te maken, zou je vervolgens een theorie moeten formuleren om het gedrag te verklaren - een theorie met formules die dat gemeten gedrag ook daadwerkelijk vast legt. Want het blijft een systeem dat volgens rekenkundige regels werkt, die moeten er bij metingen ook weer uit te deduceren zijn.

Overigens zijn de laad- en ontlaadmomenten dan nog steeds niet 100% te bepalen, want er zit ook nog een stukje variabiliteit in dat te maken heeft met je eigen (niet 100% constante) verbruik en de weersvoorspellingen. Op basis daarvan merk je dat er af en toe andere beslissingen worden genomen wanneer er gestart wordt met laden of ontladen.

Ten aanzien van de werking heb ik nog het volgende van SolarEdge gevonden, waar iig al wordt aangegeven dat NRO inderdaad nog niet goed of beperkt werkt: https://8979728.fs1.hubsp...0tarieven%20instellen.pdf

Hier staat letterlijk in: "Momenteel houdt de negatieve tariefoptimalisatie enkel rekening met de exportprijs voor energie. Wanneer de exportprijs negatief is zal de productie volledig stopgezet worden. Echter kom je in Vlaanderen vaak in het scenario dat je exportprijs wel negatief is maar je importprijs toch positief is."

Hier hoort dus 1 aanvulling op: als je de aanvullende kosten als een negatief getal bij Exportprijs hebt ingevuld, wordt deze op nul gesteld en wordt er effectief alleen gekeken of de "kale" EPEX-prijs negatief is.

Voor mensen die echter overcapaciteit hebben (wat ik dan vertaal als dat er op jaarbasis meer opgewekt en geëxporteerd wordt dan dat er verbruikt c.q. geïmporteerd wordt) en bij de "juiste" leverancier zitten is dat echter geen groot probleem: de EB wordt tot 31-12-26 weg gesaldeerd en bij Tibber, Zonneplan en Frank Energie krijg je de opslag ook als vergoeding op geëxporteerde stroom (en als ik het goed begrijp óók op netto geëxporteerde stroom - zie Jeroen.nl, die schijnt dat te hebben uitgezocht).

Dus als je daar helemaal niets invult bij de tarieven (geen opslag, geen BTW) en NRO aanzet, loop je alleen een klein beetje opslag mis over die paar uren dat de EPEX stroomprijs in het gebied tussen 0 en de opslagvergoedingswaarde zit (bij Tibber 2,05ct/kWh) omdat hij "te vroeg" stopt met produceren. En de app zal dan excl. BTW kosten en opbrengsten tonen - die moet je er dan zelf overheen berekenen plus de vergoedde leveranciersopslag over je netto export op jaarbasis. In dit soort gevallen zou dat echter alleen maar positiever uit kunnen vallen (want je hebt overschot).

Maar zulke negatieve prijzen zijn er niet zo veel uren per jaar... Wel mis je dan ergens in de afweging je afschrijving van je accu en de omzettingsverliezen die optreden bij het laden en ontladen. Die zou je m.i. alsnog ergens moeten toevoegen. Op zich zou je denken dat bij Import toe te voegen, maar dat heeft dan het bijzondere effect dat de spread tussen inkoop en verkoop groter wordt en dus het systeem sneller gaat laden en ontladen. Als dat met je eigen zonnestroom is, is dat nog niet zo gek, maar als dat (in de winter) van het net komt is het de vraag of dat dan nog verstandig is - ik ben daar nog niet helemaal uit.

En het wordt nog lastiger wanneer het systeem bij "kleine kale" negatieve prijzen gaat besluiten om je accu vol te stampen met netstroom: dan betaal je alsnog een klein beetje om je accu te vullen. En je accuverliezen komen daar ook bij. Ik heb aanwijzingen dat het systeem inderdaad zo'n besluit neemt bij negatieve prijzen, maar dan nog komt het niet erg veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beter Zon

Beter Zon

degroeten schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:29:

De accu's zijn in deze begrenzend, die kunnen vanaf 2 modules 5kW leveren (maximaal). Er onder (1 accumodule, dus) is het 2825W laden en 4096W ontladen. Om 10kWac te kunnen leveren uit de accu's alleen, heb je meer omvormers nodig (met accu's), niet zo zeer meer accumodules. Meer accumodules vergroot dus alleen je opslagcapaciteit (kWh).

Het enige voordeel van een >5kWac Hub omvormer is dat hij met zonnevermogen en in backup-modus (daar moet je de BUI voor bij hebben geïnstalleerd) meer vermogen kan leveren, In backup-modus is dat per fase: nl. het maximale omvormervermogen/3. Dus de 5kW Hub levert maximaal 1,6kWac per fase, en de 10kW 3,3kWac. Maar dus alleen als er zowel zonnevermogen is als accuvermogen of in backup-modus, en in dat laatste geval zonder aanvullend zonnevermogen niet meer dan 5kWac over alle fasen.

Hoe dat zit met het DC-vermogen dat hij in de accu's stopt, weet ik niet precies, maar het zou best zo kunnen zijn dat de 10kW Hub 10kWac kan leveren en tegelijkertijd 5kW DC-DC omzet naar de batterijen (dat is de maximale laadsnelheid van de batterijen). Want het is toegestaan 20kWp aan vermogen op deze Hub aan te sluiten...

Ik heb die vraag echter (nog) niet gesteld en heb het ook in de praktijk nog niet gezien, dus het is mogelijk dat het anders zit.

Bij de 1-fase accu werkt het in principe wel zo (tot 5kWdc vermogen - batterijmaximum): als je een kleinere omvormer hebt kun je toch tot maximaal 5kWdc in de accu laten pompen (zo lang als je panelen dat kunnen leveren). Dat kan ook makkelijker bij deze omvormers, want de accu wordt hard gekoppeld aan je panelen - op 400V. Datzelfde laden kan natuurlijk niet uit het net: daar is het name plate vermogen van de omvormer leidend, want hij moet het wel kunnen omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Beter Zon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat je erg op je "gevoel" vertrouwt terwijl het een simpel rekenkundig systeem zou moeten zijn. Dus je zou de resulterende tarieven en het bijbehorende gedrag één op één moeten kunnen verifiëren aan de hand van de getallen en de bijbehorende formules. En dat is nu niet mogelijk volgens de verrekeningsregels die Nederlandse dynamische stroomleveranciers hanteren, behalve als je de resultaten van de experimenten van @BartFS meeneemt.

Je eigen opmerking hierboven illustreert dat ook: je voegt een getalletje toe en het systeem doet het beter (vind je), terwijl je eerder in je opmerkingen aangaf dat het zo al goed zou zijn. Om dit "betere gedrag" te staven, zou je dus eigenlijk meerdere getalletjes moeten gaan toevoegen de komende periode en de gevolgen daarvan vastleggen, dan ga je pas ontdekken wat het doet.

En om het helemaal compleet te maken, zou je vervolgens een theorie moeten formuleren om het gedrag te verklaren - een theorie met formules die dat gemeten gedrag ook daadwerkelijk vast legt. Want het blijft een systeem dat volgens rekenkundige regels werkt, die moeten er bij metingen ook weer uit te deduceren zijn.

Overigens zijn de laad- en ontlaadmomenten dan nog steeds niet 100% te bepalen, want er zit ook nog een stukje variabiliteit in dat te maken heeft met je eigen (niet 100% constante) verbruik en de weersvoorspellingen. Op basis daarvan merk je dat er af en toe andere beslissingen worden genomen wanneer er gestart wordt met laden of ontladen.

Ten aanzien van de werking heb ik nog het volgende van SolarEdge gevonden, waar iig al wordt aangegeven dat NRO inderdaad nog niet goed of beperkt werkt: https://8979728.fs1.hubsp...0tarieven%20instellen.pdf

Hier staat letterlijk in: "Momenteel houdt de negatieve tariefoptimalisatie enkel rekening met de exportprijs voor energie. Wanneer de exportprijs negatief is zal de productie volledig stopgezet worden. Echter kom je in Vlaanderen vaak in het scenario dat je exportprijs wel negatief is maar je importprijs toch positief is."

Hier hoort dus 1 aanvulling op: als je de aanvullende kosten als een negatief getal bij Exportprijs hebt ingevuld, wordt deze op nul gesteld en wordt er effectief alleen gekeken of de "kale" EPEX-prijs negatief is.

Voor mensen die echter overcapaciteit hebben (wat ik dan vertaal als dat er op jaarbasis meer opgewekt en geëxporteerd wordt dan dat er verbruikt c.q. geïmporteerd wordt) en bij de "juiste" leverancier zitten is dat echter geen groot probleem: de EB wordt tot 31-12-26 weg gesaldeerd en bij Tibber, Zonneplan en Frank Energie krijg je de opslag ook als vergoeding op geëxporteerde stroom (en als ik het goed begrijp óók op netto geëxporteerde stroom - zie Jeroen.nl, die schijnt dat te hebben uitgezocht).

Dus als je daar helemaal niets invult bij de tarieven (geen opslag, geen BTW) en NRO aanzet, loop je alleen een klein beetje opslag mis over die paar uren dat de EPEX stroomprijs in het gebied tussen 0 en de opslagvergoedingswaarde zit (bij Tibber 2,05ct/kWh) omdat hij "te vroeg" stopt met produceren. En de app zal dan excl. BTW kosten en opbrengsten tonen - die moet je er dan zelf overheen berekenen plus de vergoedde leveranciersopslag over je netto export op jaarbasis. In dit soort gevallen zou dat echter alleen maar positiever uit kunnen vallen (want je hebt overschot).

Maar zulke negatieve prijzen zijn er niet zo veel uren per jaar... Wel mis je dan ergens in de afweging je afschrijving van je accu en de omzettingsverliezen die optreden bij het laden en ontladen. Die zou je m.i. alsnog ergens moeten toevoegen. Op zich zou je denken dat bij Import toe te voegen, maar dat heeft dan het bijzondere effect dat de spread tussen inkoop en verkoop groter wordt en dus het systeem sneller gaat laden en ontladen. Als dat met je eigen zonnestroom is, is dat nog niet zo gek, maar als dat (in de winter) van het net komt is het de vraag of dat dan nog verstandig is - ik ben daar nog niet helemaal uit.

En het wordt nog lastiger wanneer het systeem bij "kleine kale" negatieve prijzen gaat besluiten om je accu vol te stampen met netstroom: dan betaal je alsnog een klein beetje om je accu te vullen. En je accuverliezen komen daar ook bij. Ik heb aanwijzingen dat het systeem inderdaad zo'n besluit neemt bij negatieve prijzen, maar dan nog komt het niet erg veel voor.
toon volledige bericht
Ik ga niet zozeer op gevoel af. Ik zie gewoon dat het prima werkt, 100% matchen niet nodig is en tarieven gewoon verkeerd begrepen worden…

De range 0 t/m 2 cent negatief is er best veel relatief overigens…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beter Zon

Beter Zon

Waarschijnlijk werkt het in jouw geval "prima", juist omdat je dat overschot hebt. Zoals gezegd: dan hoef je ook eigenlijk tot 31-12-26 niet veel in te vullen.Daarna zal het ook wel meevallen, want qua EB die er dan bij komt met import, gaat het ook nog wel goed.

Bij andere systeemeigenaren, die meer te maken hebben met de verrekening van de kosten die er gerekend worden, werkt het door de rare berekeningen die door SE worden gehanteerd een stuk minder goed.

En iig kun je je tarieven gewoonweg niet correct matchen - er staat in de app een voorbeeld met een stroomprijs van 18,5ct/kWh en het resulterende tarief dat volgens SE uit de berekening komt met de getallen die je invult. Daar klopt dus niets van als je zelf wat invult en het resultaat gaat berekenen zoals dat door de stroomleverancier wordt gedaan. Dat is op z'n zachtst gezegd niet erg vertrouwenwekkend als daarop de regeling gebaseerd is...

De range 0-2 ct komt natuurlijk altijd als eerste, de nog negatievere tarieven zijn zeldzamer, maar als je gaat berekenen wat je daardoor misloopt of extra betaalt, valt het gelukkig nog wel mee. Toch hoop ik dat ze het gaan oplossen en daarom heb ik ook die case bij ze gemaakt - hij wordt nog steeds open gehouden, dus ik heb goede moed. Het kan alleen wel een paar maanden gaan duren, want het is best complexe materie om het voor alle gevallen bruikbaar en goed werkend te maken met alle grappen en grollen die er door de stroomleveranciers bedacht worden (zoals Zonneplan nu met 10% bonus over de EPEX+Opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik ben het dus 100 punten niet eens met dat het een case is. De berekeningen kloppen namelijk wel en het daaropvolgende gedrag, maar je moet je afvragen hoe ver je achter de komma gaat… en hoe relevant dat eigenlijk is.
Het vertrouwen snap ik wel, maar daar zijn andere oplossingen voor.

Ik moet trouwens wel blijven instellen. Twee keer per jaar. Want in de winter kan er best nog wat gekocht en verkocht worden… dus dan zet ik het vinkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroeten
Miezie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:53:
Ik ben het dus 100 punten niet eens met dat het een case is. De berekeningen kloppen namelijk wel en het daaropvolgende gedrag, maar je moet je afvragen hoe ver je achter de komma gaat… en hoe relevant dat eigenlijk is.

Ik moet trouwens wel blijven instellen. Twee keer per jaar. Want in de winter kan er best nog wat gekocht en verkocht worden… dus dan zet ik het vinkje.
Je redeneringen kan ik niet volgen. Je stelt steeds je bevindingen bij en past instellingen aan maar blijft beweren dat de berekeningen van het systeem kloppen. Jammer dat je niet met concrete onderbouwingen komt zoals degenen die de moeite nemen om hun onderzoeksresultaten te delen waaruit je op z’n minst sterkte twijfel kunt ontlenen.

Ik ben in ieder geval overtuigd dat de berekeningen niet eens kunnen kloppen (je kan bijv bij de aanvullende kosten van de energieleverancier niet specificeren of dit kosten of opbrengsten zijn). In ieder geval niet in alle praktijksituaties die voor kunnen komen. Hoe groot de impact is kan ik niet inschatten maar het kan natuurlijk zijn dat jij dat mee vind vallen. Dat is een mening en dat mag. Maar is wel iets anders dan een feitelijke onderbouwing.

Hopelijk komt Solaredge snel met een verbetering van het systeem en communiceren ze daar ook over zodat iedereen zijn instellingen goed kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik1961
Miezie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:53:

Ook ik volg jouw dogma "Solaredge KLOPT" niet. Ondanks het feit dat het me rekenkundig (en taalkundig) tegenstond heb ik het 3 dagen geprobeerd op 'jouw' Solaredge instellingen met export=import. Dat resulteerde in een dagresultaat van € 0-€ 1.

Eenmaal weer terug op aanvullende kosten export MIN € 0.153 (0% BTW) zijn de dagverdiensten weer € 8 - € 18.

Deze bedragen zijn niet het resultaat van eigen berekeningen maar gewoon wat Tibber in de app aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik ben mi vrij consistent. Ik kan in mijn iPhone app gewoon negatieve waarden invullen.

Situatie:
Accu’s en zonnepanelen.

Als ik “het vinkje” zet en de kosten van de leverancier excl. BTW nou wel of niet meeneem… het maakt voor het gedrag niet uit:
Na de duurste uren in de ochtend gaat de accu vol en daarna gaat alles naar het net. En zie ik keurig extra verkoop op de duurste uren in ochtend en middag vanuit de accu...

Zet ik de extra inkomsten of kosten op -2ct ex btw zie ik het gewenste gedrag waarbij alles om inkomsten gaat en de accu later gaat laden (afhankelijk van de verwachtte zon en prijzen).

In de winter wil ik de eerste modus zien, in de zomer de tweede.

Qua dagverdiensten zie ik niet de hier geschetste grote verschillen. Mijn modus operandi is time of use.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 25-07-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ben even gaan kijken of ik het toch, los van gedrag, wel fout kan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JOlN9Zpiw77iXVFe-1c4Lhv8CM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ywsPiG5xWtglYbn3DUbB9ru1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IglYg_3no6qeFWxKxgqP3hgr6Kw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GUyQ7QX8qGFW8Besrsz8PtKY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg7SNBHCx0T0z9qfr3Px1_0hmHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tQEsTkn9eHcL118dRTG3JI98.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit zo zie, dan moeten de kosten bij het vinkje op negatief gezet worden en moet SolarEdge zeggen dat ze de btw negeren (wat het enige juiste is, want de btw wordt altijd achteraf gerekend). Voor export…

Dus het minnetje moet er dan voor…

De btw wordt weer wel van het terug te betalen af gehaald en dat toont in het rekenvoorbeeld in de app vrij beroerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 25-07-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik1961
Miezie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:42:

Als ik dit zo zie, dan moeten de kosten bij het vinkje op negatief gezet worden en moet SolarEdge zeggen dat ze de btw negeren (wat het enige juiste is, want de btw wordt altijd achteraf gerekend). Voor export…

Dus het minnetje moet er dan voor…

De btw wordt weer wel van het terug te betalen af gehaald en dat toont in het rekenvoorbeeld in de app vrij beroerd.
Import doe ik volgens het boekje met extra kosten + BTW. Dat komt 1 op 1 uit met de Tibber prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj3a0OuBnhKBzr65vaEBqsVBPWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GklfstdmKMVENytBwhrpXBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Export pak ik de Tibber-vergoeding + EB bruto als negatief bedrag. Er treedt een kleine discrepantie op omdat de BTW over de kale kWh-prijs zo niet mee gepakt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB6kMVU0g4nAqqCyxn1XXsnqHI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPCkgmlMLo89UBQPoaoHG73D.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig kan Homewizard wel heel goed met de tarieven omgaan dus einde dag heb ik een exact resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsA3m4uHziZjI1YAtqBktLSws2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17FqyNRflx5fsVZMaoBHTMUL.jpg?f=fotoalbum_large

SE 10 KW Home Hub, 5*4,85 = 24,25 kWh batterij, ToU-instelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beter Zon

Beter Zon

In eerste aanleg waren mijn instellingen min of meer "compleet": EPEX+EB+Opslag+Accukosten (incl. omzettingsverliezen) en daar 21% BTW over bij import, en EPEX-(-EB-Opslag) (Tibber) en daar 21% BTW over bij export.

Die exportwaarde was dan wel niet goed, want ipv x1,21 werden de kosten x0,79 gedaan vanwege de (1-BTW%) die werd berekend, maar dat zag ik maar even door de vingers.

NRO had ik eerst uit staan, omdat die te snel insprong in dat geval, later toch weer aangezet. Het scheelde in de praktijk toch niet al te veel.

Per 1 augustus besloot ik de bedragen zo "kaal" mogelijk in te stellen en eens te zien hoe dat beviel. Ik heb nu in principe ook overschot (ik heb er een tweede systeempje bij). Dus bij de additionele importkosten heb ik nu alleen een bedrag Accukosten en BTW op 0 gezet, en bij export alles op 0.

Dan zou hij, ook bij de vreemde werking zoals het nu is, toch bij een negatieve EPEX-prijs moeten stoppen, en desnoods de accu uit het net moeten gaan laden...

Tot mijn verbazing deed hij dat NIET...
Na een paar dagen heb ik toch maar (voor de vorm en om uit te proberen of er bij niets of 0 invullen misschien iets anders gebeurt dan wanneer je wel iets invult) opnieuw kosten ingevuld: -0,1 ct/kWh en 1% BTW. Maar hij doet het nog steeds niet - NRO lijkt helemaal niet meer te werken, of het zou met positieve additionele kosten moeten zijn (nog niet echt getest).

Ondertussen zie ik op FB meldingen van andere mensen die zeggen dat NRO bij hun in het verleden heeft gewerkt, maar dat nu niet meer deed/doet. Dus SE heeft blijkbaar iets gewijzigd, of NRO gewoonweg uitgezet.

Toevallig had ik wat vragen aan SE voor een klant die hier aan raakten, en in dat verband kreeg ik de opmerking terug "Negatieve prijsoptimalisatie versie 2 is nog in testing, maar zal minstens versie 4.23 vereisen (=setapp)."

Ik heb de case aangevuld met de laatste bevindingen tav NRO (dat het nu helemaal niet meer lijkt te werken), mocht er een reactie komen, post ik het hier (maar ik zou er niet op wachten).

Wanneer NRO v2 komt, krijg ik wss ook niet te horen, men geeft meestal geen releasedata af in dit soort gevallen.
Pagina: 1