PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
api Key kan ik wel vinden: rechtsboven bij je naam, mijn account, dan kom je bij accountgegevens, daar naar beneden scrollen en dan zie ik de API sleutel staan:Twinkie89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Installateur verzekerde me dat ik een admin account heb. Dit is sinds de nieuwe layout van de web versie veranderd vermoed ik.
Zo kan ik ook geen api key meer aanmaken, terwijl ik dat voorheen wel kon. Heb de installateur moeten vragen me deze toe te sturen.
Ik kan daar alleen kiezen aan groep toevoegen uit groep verwijderen, geen details bewerken?Rimco schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:18:
[...]
Klikken op de 3 puntjes onder het tandwieltje en dan details bewerken.
[ Voor 80% gewijzigd door rube op 07-07-2026 15:29 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Op basis van de email zou ik niet verwachten dat ik slechts een halve installateur ben:Rimco schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:36:
@rube raar...
[Afbeelding]
Je bent dus wel installateur, maar niet helemaal?
Uw aanmelding bij het SolarEdge Monitoringplatform als een systeeminstallateur is goedgekeurd.
Ik kan het met niet voorstellen, maar zouden deze instellingen voor mij als gebruiker anders moeten staan, of elders nog iets anders om wel een "volledige installateur" te worden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2L91nq9qeBam1e5Ox0uERKR1.jpg?f=user_large)
Edit toevoeging: voor de zekerheid ook nog maar even in een andere browser geprobeerd om uit te sluiten dat er geen gekke fout zit waardoor ik de onderste optie "details bewerken" niet kan zien, maar dat is helaas niet het geval.
[ Voor 10% gewijzigd door rube op 07-07-2026 15:48 ]
[ Voor 90% gewijzigd door lc8 op 07-07-2026 21:27 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV
Staat de insatllatie wel onder jouw installateurs-account? Wat je te zien krijgt lijkt op wat systeemeigenaren te zien krijgen. SE Support kan dit voor je nakijken en hopelijk ook oplossen.rube schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Heel erg bedankt, maar helaas kom ik er nog niet uit.
Op deze print screen zie ik de installatie (naam installatie en adres zwart gemarkeerd, mijn naam rechtsboven rood).
Het enige tandwieltje dat ik daar zie geeft alleen de mogelijkheid om in te stellen welke kolommen zichtbaar zijn (zoals naam installatie, type, etc.).
[Afbeelding]
Als ik op de naam van installatie klik, zie ik de monitoring site (persoonlijk informatie met geel onzichtbaar gemaakt):
[Afbeelding]
Maar daar zie ik ook geen Admin / tandwieltje.
Kijk ik er nu totaal overheen op deze twee plekken, moet ik ergens anders kijken of mis ik de mogelijkheid om dit toe te voegen
Mijn omvormer is ineens sinds gisteravond laat niet meer bereikbaar, er is niks veranderd aan mijn netwerk.
Als ik rechtstreeks naar de wifi van het apparaat verbind, en dan via de instelpagina (172.16.0.1) dan zie ik dat hij wel verbonden is met mijn wifi netwerk, maar geen internet heeft? In mijn ziggo modem, zie ik dat hij wel is verbonden, en gewoon een IP adres heeft... Heb hem nu al een paar keer gereset, maar lijkt niet meer vanzelf goed te komen? Andere netwerk devices hebben geen problemen.
Ik kan op dit moment de omvormer gewoon live uitlezen met de app op mijn iPad.TripleQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:33:
Zijn er meer mensen die ineens een SolarEdge storing hebben in de omvormer?
Mijn omvormer is ineens sinds gisteravond laat niet meer bereikbaar, er is niks veranderd aan mijn netwerk.
Als ik rechtstreeks naar de wifi van het apparaat verbind, en dan via de instelpagina (172.16.0.1) dan zie ik dat hij wel verbonden is met mijn wifi netwerk, maar geen internet heeft? In mijn ziggo modem, zie ik dat hij wel is verbonden, en gewoon een IP adres heeft... Heb hem nu al een paar keer gereset, maar lijkt niet meer vanzelf goed te komen? Andere netwerk devices hebben geen problemen.
[Afbeelding]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
[ Voor 23% gewijzigd door janne_nl op 08-07-2026 13:30 ]
Hmm,.net alles gereboot, accesspoint en het Ziggo modem. Device krijgt dus gewoon een ip welke ik ook kan pingen op het netwerk, maar vervolgens geeft die aan dat er geen internet op aanwezig is. Lijkt wel geen dns te krijgen?janne_nl schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:29:
Router en/of gekoppelde switch al eens een herstart gegeven? Geen (half) losse netwerkkabeltjes?
/f/image/ObsxLALhgOdNRMGehZ8yfoBT.png?f=fotoalbum_large)
Vanavond maar verder mee klooien, irritante is dat de homewizard nu geen goeie data heeft in de grafieken
Ik heb dat ook gehad met een switch ertussen. Rechtstreeks aan het modem van de ISP was goed, maar met de switch er tussen vreemd genoeg niet. Nu is de omvormer dus het enige apparaat dat niet via switch loopt bij mij.TripleQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:10:
[...]
Hmm,.net alles gereboot, accesspoint en het Ziggo modem. Device krijgt dus gewoon een ip welke ik ook kan pingen op het netwerk, maar vervolgens geeft die aan dat er geen internet op aanwezig is. Lijkt wel geen dns te krijgen?[Afbeelding]
Vanavond maar verder mee klooien, irritante is dat de homewizard nu geen goeie data heeft in de grafieken
Maar goed, als het voorheen wel werkte met de switch dan is dat natuurlijk als dat nu opeens niet meer zou werken.
Mijn Solaredge homehub hangt achter een switch en heeft op dit moment gewoon internet.rube schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:27:
[...]
Ik heb dat ook gehad met een switch ertussen. Rechtstreeks aan het modem van de ISP was goed, maar met de switch er tussen vreemd genoeg niet. Nu is de omvormer dus het enige apparaat dat niet via switch loopt bij mij.
Maar goed, als het voorheen wel werkte met de switch dan is dat natuurlijk als dat nu opeens niet meer zou werken.
Ik vind het redelijk bizar dat een switch ervoor kan zorgen dat dat niet meer werkt, maar hele goede info dat het dus is voortgekomen dat dat niet zo is. Een mooi test-itempje als ik in de problemen raak.
Maar goed….
“Dat het voorheen wel werkte” hoeft niks te betekenen…. Als er een software update is geweest kan het ingestort zijn. “Voorheen wel werken” is zelfs helemaal niet raar (want zoals ik zei, dat het over een switch niet werkt is vrij bizar), het “opeens over een switch niet werken” wijst dan juist heel erg op een software versie met een bizarre bug.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik heb vorig jaar het netwerkverkeer van mijn SE4000H onderzocht omdat ik de omvormer in een DMZ wilde plaatsen. Ik heb toen niets gezien wat problemen zou kunnen opleveren als je er een switch tussen hangt. Ik ben benieuwd naar het exacte faalscenario bij @rube.Stefannn schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:42:
Mijn Solaredge homehub hangt achter een switch en heeft op dit moment gewoon internet.
Ik vind het redelijk bizar dat een switch ervoor kan zorgen dat dat niet meer werkt, maar hele goede info dat het dus is voortgekomen dat dat niet zo is. Een mooi test-itempje als ik in de problemen raak.
Gisteravond nog van alles geprobeerd, maar de configuration webpagina bleef maar zeggen dat die wel was verbonden met mijn wifi, maar geen internet verbinding had. Zelfs nog even met een AP opgezet vanaf mijn telefoon getest, maar ook dat gaf hetzelfde resultaat. Dacht al aan een kapotte wifi module ofzo? Bedacht dat ik maar contact moest opnemen met solaredge.
Totdat ik vanmorgen op zolder kwam, en er vanmorgen een blauw ledje vrolijk zat te knipperen, het teken dat de wifi werkt... En ja hoor, volgens homeassistent is er sinds vannacht om 00:00 weer data binnen gekomen. Hij heeft dus exact 24 uur lang eruit gelegen. Wellicht toch een cloud error? Alleen wel raar dat het bij anderen wel gewoon werkte
In elk geval werkt het nu weer, bedankt voor het meedenken!
Mogelijk een update geplaatst, dan komt vaak het systeem 24 uur later weer in de luchtTripleQ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:20:
Nou, geen idee wat het precies was.
Gisteravond nog van alles geprobeerd, maar de configuration webpagina bleef maar zeggen dat die wel was verbonden met mijn wifi, maar geen internet verbinding had. Zelfs nog even met een AP opgezet vanaf mijn telefoon getest, maar ook dat gaf hetzelfde resultaat. Dacht al aan een kapotte wifi module ofzo? Bedacht dat ik maar contact moest opnemen met solaredge.
Totdat ik vanmorgen op zolder kwam, en er vanmorgen een blauw ledje vrolijk zat te knipperen, het teken dat de wifi werkt... En ja hoor, volgens homeassistent is er sinds vannacht om 00:00 weer data binnen gekomen. Hij heeft dus exact 24 uur lang eruit gelegen. Wellicht toch een cloud error? Alleen wel raar dat het bij anderen wel gewoon werkte
In elk geval werkt het nu weer, bedankt voor het meedenken!
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Alles kon er tegen... behalve de SolarEdge... die was helemaal van slag...
Nu een week verder is hij eindelijk terug op het 'gereserveerde' adres vanuit de TPLink.
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 09-07-2026 10:15 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat is minder raar dan je zou denken.TripleQ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:20:
SolarEdge omvormers sturen de data naar prodssl.solaredge.com. Daarachter zitten 3 groepjes van 4 IP-adressen, allemaal in Duitsland. Het is heel goed mogelijk daar maar één van die IP-adressen een probleem had.
Het communicatiebord van de omvormer herstart elke 24 uur (normaliter aan het eind van de dag, als de omvormer slaapt). Tijdens het opstarten wordt een DNS lookup gedaan voor o.a. prodssl.solaredge.com. De kans is groot dat elke dag een ander IP-adres wordt gekozen.
Ah dat maakt het verhaal weer wat logischer. Weet ik dat ook voor een volgende keer, dat ik niet gelijk uren moet stoppen in het werkend krijgen van de situatie, maar gewoon een dagje kan afwachten.ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:58:
[...]
Dat is minder raar dan je zou denken.
SolarEdge omvormers sturen de data naar prodssl.solaredge.com. Daarachter zitten 3 groepjes van 4 IP-adressen, allemaal in Duitsland. Het is heel goed mogelijk daar maar één van die IP-adressen een probleem had.
Het communicatiebord van de omvormer herstart elke 24 uur (normaliter aan het eind van de dag, als de omvormer slaapt). Tijdens het opstarten wordt een DNS lookup gedaan voor o.a. prodssl.solaredge.com. De kans is groot dat elke dag een ander IP-adres wordt gekozen.
Bedenk me ook net, dat het misschien wel vaker is voorkomen, maar ik werk nog maar een paar weken met Home assistent en Homewizzard, dus ik kijk nu dagelijks naar de grafieken en valt het me dus meteen op als er iets niet werkt.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Probleem is dat maar 14 van de 17 optimizers herkend worden. Zonder app kan ik niet zien welke. Ik kan de omvormer op mijn naam laten zetten maar dat kost 99 euro. Dan koop ik liever een nieuwe omvormer.
Ik heb ook een SE5000H met de solaredge app voor de zonnepanelen die ik al had. Ik heb geen installers account en de oorspronkelijke installateur is faiiliet. Als ik de string daarop aansluit, worden de opimizers dan vanzelf zichtbaar in de app of moet de installateur dat doen?
Om een installatie over te zetten van de ene naa de andere installateur, kost dat ook geld?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Wise enough to play the fool
Heb je al een re-pair getriggert, je kunt toch niet enkele van de 17 opnieuw pairen... Meet je ook 17V string spanning, of zijn er 3 stuk en meet je 14V ?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hij start met 16,8 of 16,9 of 17 volt. Heb vaak opnieuw gepaired op allerlei momenten van de dag maar hij blijft er 14 zien.Ronald schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:28:
@Aziona Zie topicstart "help hij doet het niet" - via de web interface van de omvormer zou je alles moeten kunnen wat een installateur kan.
Heb je al een re-pair getriggert, je kunt toch niet enkele van de 17 opnieuw pairen... Meet je ook 17V string spanning, of zijn er 3 stuk en meet je 14V ?
Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat het een interne webinterface heeft waarop ik kan zien welke optimizers (serienummers oid) herkend worden. Ga ik morgen uitproberen.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
- PV systeem met 2 SE converters: Leader en Follower.
- export limit middels middels inline meter (modbus)
Wat doet het systeem met de data van de inline meter? in welke parameter wordt dit doorgegeven.
- in de site-limit: zodat de leader zelf de active power limit (%) van de leader en de follower instelt, OF
- rechtstreeks in de active power limit (%): maar hoe komt dat dan bij de follower? (want als ik de active power limit van de leader instel, gaat dat onafhankelijk van de active power limit van de follower....)
- of geeft de inline meter de powerlimit aan leader en follower tegelijk door, en staan ze beide op hetzelfde percentage bijvoorbeeld? (dus vermogen verdeeld over de converters?)
Dat lijkt nu al een hele tijd goed te gaan. Met name, hij schakelt niet meer uit als de prijs niet negatief is.
Ik heb vandaag toevallig de offerte geaccordeerd om de Nexis aan te schaffen.
Jammer is wel dat de omvormer niet stackt zoals bij de Amerikaanse versie.
Het voltage verschil wat SE modbus aangeeft en p1 meter is 1 a 2 volt. Nu heb ik gezien dat de kabel van de SE naar de Meterkast 5x2,5mm is, waar over de totale lengte van 10-15 meter die 1 a 2 volt wel verklaart.
Ik wil de kabel eigenlijk vervangen en twijfel nu tussen 5x6mm of 5x10mm wat bijna de helft qua kosten scheelt.
Heeft het op deze afstand zin om voor 5x10 te gaan of is dat gerommel in de marge (ik kom zelf op een verschil van ong 0,2 volt).
Een vervelend probleem dat helaas steeds vaker voorkomt. 3 jaar geleden wilde de ACM op verzoek van de netbeheerders de limiet verhogen naar 264,5V, maar dat plan is na bezwaren van o.a. de brandweer in de ijskast gezet. Ik heb er sindsdien niets meer van gehoord.Yaay schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:29:
Ik loop er sinds korte tijd tegenaan dat het voltage nogal oploopt tot 253 volt waardoor mijn solaredge omvormer steeds vaker uitvalt.
Die spanningen kun je niet zomaar van elkaar aftrekken omdat je de uitkomst een kleine waarde met een heel grote relatieve foutmarge is.Het voltage verschil wat SE modbus aangeeft en p1 meter is 1 a 2 volt. Nu heb ik gezien dat de kabel van de SE naar de Meterkast 5x2,5mm is, waar over de totale lengte van 10-15 meter die 1 a 2 volt wel verklaart.
Maar je kunt het spanningsverlies wel prima berekenen, bv. met de deze calculator. Met een 10 kW 3-fase omvormer (max. 14.5A per fase) en 15 m kabel 5x2,5 mm2 kom ik op 1.65 V verlies. Dat komt dan wel weer goed overeen met wat jij aangeeft
Beide zijn feitelijk gerommel in de marge. De kans is groot dat je snel weer over de 253V heen zult gaan. Alleen de netbeheerder kan dit afdoende oplossen en dat kan helaas jaren gaan durenIk wil de kabel eigenlijk vervangen en twijfel nu tussen 5x6mm of 5x10mm wat bijna de helft qua kosten scheelt.
Heeft het op deze afstand zin om voor 5x10 te gaan of is dat gerommel in de marge (ik kom zelf op een verschil van ong 0,2 volt).
Ik snap dat het jammer is voor het design en de ruimte. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je er blij mee moet zijn aangezien het een fanless omvormer is en dus nagenoeg stil. Zijn weinig omvormers die dat hebben momenteel.jurgen purgen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:23:
Heeft iemand YouTube: SolarEdge Nexis Takeover Day — Live Broadcast | July 15, 2026 Gisteren gezien.
Ik heb vandaag toevallig de offerte geaccordeerd om de Nexis aan te schaffen.
Jammer is wel dat de omvormer niet stackt zoals bij de Amerikaanse versie.
Klopt idd wat jij zegt. Op de zolder heb ik eigenlijk geen plek voor de stack maar wel naast de meterkast. Maar daar wil ik eigenlijk geen warme omvormer. Dus toch besloten om de omvormer boven te houden en via 6mm² de verbinding maken tussen beiden.lunnie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:57:
[...]
Ik snap dat het jammer is voor het design en de ruimte. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je er blij mee moet zijn aangezien het een fanless omvormer is en dus nagenoeg stil. Zijn weinig omvormers die dat hebben momenteel.
je gaat hier nagenoeg niks winnen met heel veel effort: feitelijk ben je een strijd aan het voeren met andere mensen in de buurt, wie het laatste beetje stroom het net op mag duwen.Yaay schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:29:
Ik loop er sinds korte tijd tegenaan dat het voltage nogal oploopt tot 253 volt waardoor mijn solaredge omvormer steeds vaker uitvalt.
Het voltage verschil wat SE modbus aangeeft en p1 meter is 1 a 2 volt. Nu heb ik gezien dat de kabel van de SE naar de Meterkast 5x2,5mm is, waar over de totale lengte van 10-15 meter die 1 a 2 volt wel verklaart.
Ik wil de kabel eigenlijk vervangen en twijfel nu tussen 5x6mm of 5x10mm wat bijna de helft qua kosten scheelt.
Samen klagen bij de netbeheerder lijkt me nuttiger. ALS de spanning permanent erg hoog is.
Overigens verlies je er financieel meestal weinig mee: Op de momenten dat alle momvormers echt maximaal leveren, is de stroomprijs vaak ook erg laag. en Bij eenvast contract krijg je sowieso weinig terug.
Dus: zelf-gebruik optimalisatie!
Ik geloof dat ik ofwel voor 5x6mm zou gaan, ofwel een jaar wachten.Yaay schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:29:
Volgend jaar is er geen salderen meer. Ik gok zo dat een en ander dan wel verandert.
- bij negatieve prijzen (meestal met veel zon) schakelen veel buren waarschijnlijk af en zou jij dat ook moeten doen.
- er komen veel batterijen die bij lage prijzen (veel zon) laden
- en “als het afschakelt” is dat waarschijnlijk op een moment dat de stroom toch vrijwel niks opbrengt.
Mocht je een Solaredge batterij overwegen: die blijft met homehub hybride omvormer waarschijnlijk laden ook als het grid afschakelt. (Ik heb de homehub, die blijft laden als ik hem op zero export zet, grid afschakelen kan ik niet testen want dat gebeurt hier nooit)
Ik ben toch voor 5x10mm2 gegaan, de effort gelukkig valt mee.lc8 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:49:
[...]
je gaat hier nagenoeg niks winnen met heel veel effort: feitelijk ben je een strijd aan het voeren met andere mensen in de buurt, wie het laatste beetje stroom het net op mag duwen.
Samen klagen bij de netbeheerder lijkt me nuttiger. ALS de spanning permanent erg hoog is.
Overigens verlies je er financieel meestal weinig mee: Op de momenten dat alle momvormers echt maximaal leveren, is de stroomprijs vaak ook erg laag. en Bij eenvast contract krijg je sowieso weinig terug.
Dus: zelf-gebruik optimalisatie!
Qua context, tot voor kort ging het grotendeels van de tijd goed, hooguit 1 a 2x per dag uitval, nu soms wel 10-15 keer. Door aanleggen van noodstroom (via mijn thuisbatterij) is het traject voor zonnestroom 10-15m langer geworden. Het lijkt er heel sterk op dat het voorheen nog net goed ging, en nu net niet meer. Dan kan 1 volt net het verschil maken.
Ik wilde niet het risico lopen voor 5x6mm te gaan en erachter komen dat dit toch niets oplost en te blijven zitten met de gedachten ‘wat had 5x10mm gedaan’.
Ja, DC laden blijft gewoon doorgaan bij te hoge netspanning of zelfs als er 1 fase wegvalt bij een 3-fase omvormer omdat alleen het AC deel afschakelt.Stefannn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:28:
[...]
Mocht je een Solaredge batterij overwegen: die blijft met homehub hybride omvormer waarschijnlijk laden ook als het grid afschakelt. (Ik heb de homehub, die blijft laden als ik hem op zero export zet, grid afschakelen kan ik niet testen want dat gebeurt hier nooit)
Nah, de data op basis waarvan gestuurd wordt heeft de inline meter exact hetzelfde. De bui heeft dat apparaatje er ook gewoon in, en afschakelen doet de bui niet als ac de voltages te hoog zijnjanne_nl schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:44:
Ik schat dat dat laatste alleen gebeurt als je een backup interface hebt.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik heb hetzelfde probleem met 2x een 1 fase solar edge omvormer elk op een aparte fase zit van een 3 fase aansluiting. alleen als ik mijn 3 fases check komt er geen 1 fase boven de 248V.Yaay schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:29:
hebben meer mensen hier last van en wat kan de oorzaak/oplossing hiervan zijn?
En wat zeggen de omvormers zelf?
voor de beeldvorming zal ik even grof schetsen wat mijn opstelling is:Ronald schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:06:
@Aart Appel Wat voor kabels heb je dan?
En wat zeggen de omvormers zelf?
algemene meterkast in het huis
vanuit daar loopt een 3 fase kabel (7 meter 5x6) naar de schuur naar een verdeelkast.
in de verdeelkast zit op fase 1 een SE3500H, en op fase 2 de SE3680H.
de 2 omvormers hangen letterlijk naast de verdeelkast.
ook heb ik een 10kw omvormer van Solis voor een thuisbatterij in de schuur hangen maar deze is direct verbonden met mijn algemene meterkast.
de omvormers zelf geven geen melding maar schakelen alleen zodat er geen productie meer is.
ook contact gehad met installateur en die ziet ook geen overschrijdingen van het voltage op het moment van uitschakelen.
Voltage zoals gemeten door omvormer kan je zelf zien in de app:Aart Appel schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:59:
[...]
voor de beeldvorming zal ik even grof schetsen wat mijn opstelling is:
algemene meterkast in het huis
vanuit daar loopt een 3 fase kabel (7 meter 5x6) naar de schuur naar een verdeelkast.
in de verdeelkast zit op fase 1 een SE3500H, en op fase 2 de SE3680H.
de 2 omvormers hangen letterlijk naast de verdeelkast.
ook heb ik een 10kw omvormer van Solis voor een thuisbatterij in de schuur hangen maar deze is direct verbonden met mijn algemene meterkast.
de omvormers zelf geven geen melding maar schakelen alleen zodat er geen productie meer is.
ook contact gehad met installateur en die ziet ook geen overschrijdingen van het voltage op het moment van uitschakelen.
- naar je zonnepanelen, kies logische lay-out
- klik op de omvormer
- selecteer “fasemetingen”
Als de boel is afgeschakeld kan je daarop klikken.
Als het voltage binnen de grenzen is en de boel is afgeschakeld dan komt het DUS niet door te hoge spanning en zal je installateur iets moeten oplossen.
Met 248V in de meterkast zou 7 meter 6mm2 en wat ongespecificeerd geen 5V moeten doen… maar dat lijkt wel het geval…
Het probleem was blijkbaar makkelijker dan ik dacht...
Op 1 of andere manier stond de optimalisatie voor negatieve tarieven ingeschakeld in de app.
Hierdoor schakelde hij af als die doorkrijgt dat de prijzen negatief zijn. Ook klopten de waardes niet die er in waren gevuld.
Hopelijk helpt dit ook nog anderen die hier tegenaan lopen en geen rare waardes bij hun voltages zien.
Misschien dat iemand raad heeft:
We hebben een oudere(2018?) installatie : niet hybride omvormer 5k* met 30 panelen/optimisers. De opbrengst lijkt normaal, maar in de app verschijnen de panelen met een zwarte kleur/opbrengst 0. Op het display omvormer worden de optimisers xx/30 niet meer getoond.
Hoe dit terug in orde krijgen? Daarna naar hybride omvormer met batterij .
ben je hier zeker van? staat dit ergens gedocumenteerd?Smoke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:03:
[...]
Ja, DC laden blijft gewoon doorgaan bij te hoge netspanning of zelfs als er 1 fase wegvalt bij een 3-fase omvormer omdat alleen het AC deel afschakelt.
Gelijk ik begrepen heb (vanuit regelgeving) als 1 fase wegvalt moet de gehele omvormer uitvallen. (niet terugleveren op de andere 2 fases maar nooit wat gehoord over het stuk DC-laden)
Net is hier ook nog nooit te hoog geworden / weggevallen op een fase dat ik hier al ervaring mee heb
SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij
Ja. In beide layoutsjanne_nl schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:29:
Is dat ook in de logische layout? Ik zelf zie 1 paneel zwart in de fysieke layout, maar gewoon in de logische layout
gaat inhouden?
Nog maar even wachten met order Homehub plus 3 stuks 48V batterijen?
Of zou deze actie zich gaan richten op de Nexus apparatuur?
(of misschien toch juist wél juist gericht op de Homehub range, om die op te ruimen als de Nexus eraan komt?)
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
In de logical view zie ik de omvormer gewoon. In Physical view niet meer.ThsAdrns schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:09:
Voorheen kon ik in de mySolarEdge app bij site layout ook mijn omvormer (SE8k 2020) zien en daaruit diverse waarden, o.a. netspanning per fase, aflezen. Nu zie ik helemaal geen inverter meer in de app (v3.1.0), alleen de fysieke of logische layout van de panelen en optimizers. Hebben meer mensen daar last van?
Ach, je hebt gelijk. Dank je wel.THM0 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:42:
[...]
In de logical view zie ik de omvormer gewoon. In Physical view niet meer.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Is daar geen andere mogelijkheid om de actuele Ampère waarden uit te lezen?
Probeer via mijn online omgeving wat meer, en misschien actuelere Volt en Ampère waardes uit te lezen. Kan hier dan wel inloggen, maar verder blijf ik helaas een wit scherm, zonder ook maar iets, te zien. Opnieuw inloggen brengt ook geen verbetering. Iemand een oplossing voor beide bovengenoemde problematiek?
Uitlezen over modbus.dinandus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:54:
Jammer dat er altijd een delay van tot wel, en rond de 2 uur zit, tussen de actuele uit te lezen waarden via de app.
Probeer via mijn online omgeving wat meer, en misschien actuelere Volt en Ampère waardes uit te lezen. Kan hier dan wel inloggen, maar verder blijf ik helaas een wit scherm, zonder ook maar iets, te zien. Opnieuw inloggen brengt ook geen verbetering. Iemand een oplossing voor beide bovengenoemde problematiek?
Ik moet het denk ik blijven doen op de in mijn voorgaande post genoemde mogelijkheden.
tussen ... en de app ? tussen vereist 2 argumenten.dinandus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:54:
Jammer dat er altijd een delay van tot wel, en rond de 2 uur zit, tussen de actuele uit te lezen waarden via de app.
bedoel je tussen de website en de app?
in de monitor website, hoofdpagina het je 'production flow': die waarde is bij mij net zo actueel als de waarde in de app.
Maar.. als je er íets'mee wil doen zou ik toch echt adviseren ook locaal uit te lezen!
home-assitant (met modbus), of een van de vele andere automatiseringsplatformen geven je die mogelijkheid, ook als je niet kan programmeren tegenroodig.
Als de website het niet doet: koekjes en caching opschonen (even in een 'private window'proberen, zodat je zeker geen koekjes hebt): als dat allemaal niet werkt => je installateur vragen om een nieuwe user account aan te maken of te resetten!
De data die ik via de API binnen kreeg klopte alleen niet in vergelijking met de data in de SE app en op de SE monitoring site. Om uit te sluiten dat het niet aan de plugin lag vond ik een weblink om je data rechtstreeks bij SE in een browser te bekijken, en daar klopte het al niet (https://monitoringapi.sol...w.json?api_key=yourapikey). Een case geopend (mijn 4e al) en inmiddels na maanden reactie. Voor diegene die interesse hebben hieronder toegevoegd (van hogere tier support):
Wij begrijpen dat u verschillen constateert tussen de gegevens die via de huidige API worden teruggegeven en de gegevens die zichtbaar zijn in het SolarEdge Monitoring Portal. Op basis van de door u verstrekte informatie kunnen wij niet vaststellen of dit wordt veroorzaakt door de API-key zelf of door beperkingen binnen de huidige API-omgeving.
Graag informeren wij u dat SolarEdge momenteel de overgang maakt naar een volledig nieuw API-platform (API v2.0). De testen bevinden zich in een vergevorderd stadium en de lancering staat gepland voor 3 augustus 2026. Vanaf dat moment wordt ook het nieuwe Developer Portal beschikbaar gesteld.
Belangrijk om te vermelden is dat de details, functionaliteiten en beschikbaarheid van API-diensten kunnen wijzigen als onderdeel van deze overgang. Voor homeowners wordt een gratis toegangsniveau beschikbaar gesteld waarmee eigen installaties via de nieuwe API kunnen worden uitgelezen. Tegelijkertijd blijft de primaire doelgroep van API v2.0 bestaan uit professionele partijen zoals installateurs, softwareplatformen en monitoringbedrijven.
De huidige planning is als volgt:
- 3 augustus 2026: officiële introductie van API v2.0 en het nieuwe Developer Portal.
- Augustus – begin november 2026: overgangsperiode waarin API v1 en API v2 naast elkaar beschikbaar zijn.
- Begin november 2026: geplande uitfasering van API v1.
Aangezien de huidige API geen officieel homeowner-product betreft en er op korte termijn een nieuwe API-versie beschikbaar komt, zullen wij deze case op dit moment sluiten.
Mocht u na de introductie van API v2.0 nog steeds afwijkingen ervaren, dan kunt u altijd een nieuwe aanvraag indienen rechtstreeks via het dev portal zodat dit verder onderzocht kan worden.
Let op bovenstaande info en datums kunnen wijzigen.
https://marketing.solaredge.com/one-for-developers-sign-up-for-interest
Met vriendelijke groet,
SolarEdge Support Team
[ Voor 3% gewijzigd door jrebergen op 26-07-2026 19:37 . Reden: Aanvulling 'van hogere tier support' ]
Home Assistant en dan via Modbus TCP je omvormer uitlezen. Alle data die je wilt hebben, instant en no-delay!dinandus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:54:
Hartelijk dank voor deze info! Ik heb voor de huidige API een verzameling PowerShell scripts geschreven en was net bezig met een update. Dat wordt dus werk aan de winkel. Ik ben benieuwd hoe verschillend API v2.0 is van de huidige. Ik heb mij gelijk aangemeld.jrebergen schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:54:
Graag informeren wij u dat SolarEdge momenteel de overgang maakt naar een volledig nieuw API-platform (API v2.0). De testen bevinden zich in een vergevorderd stadium en de lancering staat gepland voor 3 augustus 2026. Vanaf dat moment wordt ook het nieuwe Developer Portal beschikbaar gesteld.
Belangrijk om te vermelden is dat de details, functionaliteiten en beschikbaarheid van API-diensten kunnen wijzigen als onderdeel van deze overgang. Voor homeowners wordt een gratis toegangsniveau beschikbaar gesteld waarmee eigen installaties via de nieuwe API kunnen worden uitgelezen. Tegelijkertijd blijft de primaire doelgroep van API v2.0 bestaan uit professionele partijen zoals installateurs, softwareplatformen en monitoringbedrijven.
De huidige planning is als volgt:Gezien de aanstaande introductie van API v2.0 adviseren wij om na de lancering gebruik te maken van de nieuwe API-omgeving en te beoordelen of de geconstateerde afwijkingen daar nog steeds aanwezig zijn.
- 3 augustus 2026: officiële introductie van API v2.0 en het nieuwe Developer Portal.
- Augustus – begin november 2026: overgangsperiode waarin API v1 en API v2 naast elkaar beschikbaar zijn.
- Begin november 2026: geplande uitfasering van API v1.
Aangezien de huidige API geen officieel homeowner-product betreft en er op korte termijn een nieuwe API-versie beschikbaar komt, zullen wij deze case op dit moment sluiten.
Mocht u na de introductie van API v2.0 nog steeds afwijkingen ervaren, dan kunt u altijd een nieuwe aanvraag indienen rechtstreeks via het dev portal zodat dit verder onderzocht kan worden.
Let op bovenstaande info en datums kunnen wijzigen.
https://marketing.solaredge.com/one-for-developers-sign-up-for-interest
Nooit op gelet, maar inderdaad juiste type- en serienummer. Zowel in de app als op monitoring.solaredge.comRonald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:50:
Dito, bedankt @jrebergen
En over jouw vraag: zie je juiste serial in de app? (Logische layout)?
https://monitoringapi.sol...2/list?api_key=yourapikey
Yep, ook juiste serienummer!Ronald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:08:
En deze, geeft die het juiste serial?
https://monitoringapi.sol...2/list?api_key=yourapikey
Met deze link https://monitoringapi.sol...w.json?api_key=yourapikey krijg ik onderstaande info. Deze komt overeen met de info die de SE plugin in Home Assistant geeft:
![]() | ![]() |
De realtime waardes lopen via een andere api…
Denk dat je dus op zich oké zit?
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 26-07-2026 19:28 ]
Maar maand en jaar zouden dan toch redelijk overeen moeten komen? Ik heb toch het gevoel dat het niet klopt. Gelukkig heb ik real time via de Modbus, maar bepaalde info is toch uniek via API. Maar dan moeten de getallen wel overeen komen! 😅Ronald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:28:
Deze api is niet realtime, sommige waardes kunnen een uur oud zijn.
De realtime waardes lopen via een andere api…
Denk dat je dus op zich oké zit?
Ik was trouwens eerder 'eigen installer', maar met installatie batterij de site overgedragen aan de installateur. Heb nog getracht om gedeelde rechten te krijgen, maar ook dat ging niet. Dus voor een API key of dat soort zaken ben ik nu afhankelijk van SE of mijn installateur.
Ik heb hem al opnieuw opgestart (DC knop uit aan onderkant en hoofdschakelaar uit). Hij communiceert wel met SolarEdge app, HomeWizard app en Home Assistant, maar output is 0w.
In het weekend installateur gemaild, maar is er nog iets dat ik zelf kan controleren?
Update: omvormer geeft interne fout aan volgens installateur. Ze gaan hem vervangen zodra ze nieuwe van SolarEdge ontvangen hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door chantalcoolsma op 27-07-2026 16:11 ]
Helaas heeft onze installateur momenteel bouwvak en zijn ze pas 11 augustus weer bereikbaar.
Jammer van de zonnige dagen in het laatste jaar dat er nog te salderen valt.
https://marketing.solared...one2charge-offer-cashback
Wat naar mijn idee interessant is, is dat deze oplossing met met 5kW kan terugleveren. In plaats van een Sessy die rond de 2kW kan terugleveren. Wel benieuwd of deze gekoppeld kan worden aan onze (oude) SH3680 omvormer.
Dat kan alleen als het een HD-Wave omvormer is. Omvormers zonder display zijn HD-Wave omvormers (bv. SE3680H). Bij omvormers met display moet je naar het serienummer kijken. Bij 1-fase HD-Wave omvormers begint dat met 73.Ankh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:54:
Van de week kreeg ik een nieuwe (?) actie van SolarEdge binnen:
https://marketing.solared...one2charge-offer-cashback
Wat naar mijn idee interessant is, is dat deze oplossing met met 5kW kan terugleveren. In plaats van een Sessy die rond de 2kW kan terugleveren. Wel benieuwd of deze gekoppeld kan worden aan onze (oude) SH3680 omvormer.
[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-07-2026 06:40 ]
Dit is allemaal begonnen na de foutmelding, kan het zijn dat dit allemaal door de kapotte omvormer komt of heb ik ook op hetzelfde moment kapotte optimizers?
Mn originele installateur is op vakantie dus voorlopig verwacht ik geen antwoord van die kant.
/f/image/5e7AFZuGHicnjWaoZGJDNH3m.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q01YvJ1VxBcFqPdtuMYoIWS9.png?f=fotoalbum_large)
Jup. Ik heb hetzelfde. Als je inlogt op monitoring.solaredge.com zie je beter wat er mis is.AnnaAnjo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:37:
Dit is allemaal begonnen na de foutmelding, kan het zijn dat dit allemaal door de kapotte omvormer komt
waarschijnlijk omdat je omvormer kapot is gaan de optimizers niet aan het werk en blijven daarom zwart.AnnaAnjo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:37:
Ik zie naast dat de omvormer error code 18xb5 toont ook dat sommige panelen zwart zijn en een aantal panelen nog een klein beetje watt hebben.
Dit is allemaal begonnen na de foutmelding, kan het zijn dat dit allemaal door de kapotte omvormer komt of heb ik ook op hetzelfde moment kapotte optimizers?
Mn originele installateur is op vakantie dus voorlopig verwacht ik geen antwoord van die kant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Thuis gekomen en nog de omvormer opnieuw laten opstarten. Geen productie.
De toenmalige installateur bestaat niet meer. En dan is het vakantietijd/bouwvaktijd. Toch al een plaatselijke goed bekende installateur ingeschakeld voor overnemen installatie en reparatie. Overnemen ging snel, maar de omvormer moet onder garantie van SE vervangen worden. Gaat waarschijnlijk weken duren ivm oplopende levertijden en de vakantie.
Kost natuurlijk extra geld omdat we nu nog meer stroom moeten inkopen en er minder energiebelasting gesaldeerd kan worden.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Ik lever per saldo meer terug aan het net dan ik afneem. De stroom die ik nu afneem, kan ik dit jaar nog salderen met teruglevering.Gerardus1956 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:34:
Kost natuurlijk extra geld omdat we nu nog meer stroom moeten inkopen en er minder energiebelasting gesaldeerd kan worden.
Het is even geleden dat ik bovenstaand issue heb gepost maar ik wilde jullie het vervolg niet onthouden. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat mijn omvormer wel stabiel draaide wanneer ik de netwerkstekker eruit haalde. Dit kon ik zien op mijn SigEnergy batterij. De omvormer was zich namelijk elke minuut aan het herstarten. Het blijkt dus een hardware issue te zijn.MadHost schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:37:
Ik heb sinds December een dynamisch energiecontract bij Frank en heb toen de koppeling gemaakt in de app met de SolarEdge omvormer. (SE8K). Het was mij opgevallen dat de grafieken af en toe onderbroken waren maar de zon kwam wel door in de SigEnergy gateway waardoor ik niet direct actie had ondernomen. Omdat de slim laden optie niet bracht wat ik er van verwachtte, heb ik de koppeling een paar maanden geleden verwijderd.
Sinds een goede week wordt er daadwerkelijk minder stroom geleverd, wat op zich de bedoeling is wanneer tarieven ingesteld staan in SolarEdge omvormer, maar dit staat allemaal uit en dit gebeurt nog steeds. Zie hieronder een voorbeeld grafiek van vandaag.
Wat kan ik doen om er zeker van te zijn dat alle koppelingen verbroken zijn en de SolarEdge zich weer normaal gedraagt?
[Afbeelding]
Na weken heen en weer met SolarEdge, hebben ze nu eindelijk een nieuwe omvormer opgestuurd als RMA. Nu nog een installateur vinden die deze wil installeren.
System specs | X
Bijkomend mogelijk issue, oorspronkelijke installatie bedrijf is samen gegaan met een ander, dus weet ook niet of zij het in beheer hebben. Wegens wettelijke garantie wil ik niet zomaar switchen naar een andere partij. Maar het voelt niet goed om überhaupt 2 weken te wachten en alsnog te horen te krijgen dat het een zwevend account is (maar goed het is ook goed mogelijk dat het administratief wel nog goed zit)
Had minder pijn gedaan als het in de wintermaanden was gebeurd
Maybe. Ik wil zelf eigenlijk die route wel in gaan. Maar mn partner wil liever wachten tot het installatie bedrijf reageert. Ik kan in iedergeval SolarEdge contacten kijken of het gelijk een RMA case is of dat ze sowieso willen dat iemand eerst op lokatie testjes komt doenRonald schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:08:
@AnnaAnjo Misschien dat je SE-support kunt overtuigen alvast een RMA af te sturen (en dan vragen naar je huisadres niet installateur)... Scheelt wat tijd...
Ondanks geen communicatie van de installateur behalve dat ze op vakantie zijn werken ze blijkbaar toch op de achtergrond wat door want toen ik eenmaal een persoon bij SolarEdge te pakken kreeg wist ze me te vertellen dat er al een case was aangemaakt en de RMA goedgekeurd was
[ Voor 20% gewijzigd door AnnaAnjo op 29-07-2026 09:51 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Tuurlijk nietjanne_nl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:59:
Zeggen ze ook wat er gefixed is? Op zich werkte het hier nl wel enigszins.
Het werkte wel een soort van, dat klopt… ik vind de check wel of ze de handleiding aan durven te passen
Een techbedrijf een handleiding aanpassen.....zou kunnen.Miezie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:12:
[...]
Tuurlijk niet.
Het werkte wel een soort van, dat klopt… ik vind de check wel of ze de handleiding aan durven te passen.
Het enige wat volgens mij niet goed werkte is de berekening van de extra kosten/opbrengsten bij export, maar vanaf 2027 zijn die zowieso niet meer van belang.
Die zijn zeker wel van belang. Een Zonneplan bijvoorbeeld betaalt vooralsnog gewoon de twee cent terug. De BTW wordt misschien nog een ding… en los daarvan moet het gewoon werken.janne_nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:35:
[...]
Een techbedrijf een handleiding aanpassen.....zou kunnen.
Het enige wat volgens mij niet goed werkte is de berekening van de extra kosten/opbrengsten bij export, maar vanaf 2027 zijn die zowieso niet meer van belang.
Het gaat overigens niet om de kosten, maar de acties die het teweeg brengt. En waar het mij helemaal om gaat is de oplossing ipv er hele topics over vol schrijven… (waar in die topics gewoon geschreven wordt wat er in de handleiding staat..)
[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 30-07-2026 08:48 ]
Ik zie nu dat jij ook op de Home Assistant community deze post helemaal hebt gemaakt: Config for single inverter battery
Daar heb ik half jaar terug enorm mee zitten klussen om het werkend te krijgen met mijn setup met nog een 2e losse omvormer erbij met ook andere entity namen, maar met hulp van beetje AI is dat gelukt en werk perfect. Ik wil je daarvoor nog even bedanken en ben ook benieuwd of je nog steeds deze setup gebruikt?
Ik ga er vanuit dat je nog steeds deze waardes van Home Assistant als waarheid ziet toch t.o.v. de SolarEdge app?
:strip_exif()/f/image/553lVc7iag3czMmShrvTY4s3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7GmgbD7JMR3mnNQ3WLq5BKvd.jpg?f=fotoalbum_large)
@janne_nl: Het “uitschakelen bij negatieve prijs” werkte niet.janne_nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:35:
[...]
Een techbedrijf een handleiding aanpassen.....zou kunnen.
Het heeft 2 maanden geleden een paar dagen gewerkt maar toen hadden ze het met “positief getal bij export invullen” gefixt terwijl je voor de automatische time-of-use juist een negatief getal moest invullen. Die fix hebben ze toen heel snel terug gedraaid.
@Miezie : dank voor de alert. Ik zal binnenkort testen. Ik gok dat dat tot het weekend moet wachten want ik geloof dat NRO überhaupt alleen werkt ls de bruto prijs negatief is. Anyway… ik ga pas testen als dat zo is want ik moet een hoop uitzetten voor ik de boel in een testbare toestand heb.
Het uitschakelen bij negatieve prijs heeft hier altijd prima gewerkt. We hebben alleen al 2 maanden geen negatieve prijs meer gehad.Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:03:
[...]
@janne_nl: Het “uitschakelen bij negatieve prijs” werkte niet.
Het heeft 2 maanden geleden een paar dagen gewerkt maar toen hadden ze het met “positief getal bij export invullen” gefixt terwijl je voor de automatische time-of-use juist een negatief getal moest invullen. Die fix hebben ze toen heel snel terug gedraaid.
@Miezie : dank voor de alert. Ik zal binnenkort testen. Ik gok dat dat tot het weekend moet wachten want ik geloof dat NRO überhaupt alleen werkt ls de bruto prijs negatief is. Anyway… ik ga pas testen als dat zo is want ik moet een hoop uitzetten voor ik de boel in een testbare toestand heb.
Het is een bekend probleem. Het gedrag lijkt afhankelijk hoe het elektriciteitstarief is ingevuld.Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:03:
[...]
@janne_nl: Het “uitschakelen bij negatieve prijs” werkte niet.
Ik heb aanvullende kosten van € 0,132 per kWh inclusief btw ingevoerd en de btw op nul gezet. Daarnaast heb ik bij energietarief export het vinkje geplaatst. Wanneer Negatieve tariefoptimalisatie uitstaat, blijft de omvormer gewoon produceren, ook bij een negatieve stroomprijs. Daalt de negatieve stroomprijs echter tot onder min € 0,132 per kWh, dan schakel ik Negatieve tariefoptimalisatie alsnog in en doet de omvormer wat hij moet doen.
Ik gebruik sinds drie dagen de bètaversie op Android. Vanmorgen heb ik onder andere onderstaande feedback gegeven. Bij de prijzen zou het naar mijn mening duidelijker mogen worden weergegeven hoe de prijs is opgebouwd. Ik heb eerst moeten uitzoeken welke prijs uiteindelijk wordt bedoeld. Er wordt gekeken naar de bijkomende kosten, maar op het eerste gezicht kan dat verwarrend zijn.
Verder viel mij op dat de hoogste invoerprijs van vandaag en de hoogste exporttarieven op hetzelfde tijdstip worden weergegeven. Bij de hoogste exporttarieven lijken de bijkomende kosten te worden afgetrokken, wat volgens mij niet juist is. Ik ben benieuwd welke reactie hierop komt.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Kunnen we weer back to topic?
@Ronald misschien de link naar dat andere topic even in de TS zetten? Ik kon het daar niet vinden namelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door No Hands op 30-07-2026 13:10 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
:strip_exif()/f/image/XSnmqV91tK7xpcN2G5rlsNj9.png?f=user_large)
/f/image/WerTwIi19WSI764DPdm6dWOD.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/f7j5GDDRqSNyeGDaQuNP9PSw.png?f=fotoalbum_tile)