PHiXioN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:53:
Tja ik overweeg een UniFi doorbell icm UCG Max wat mogelijk nog de moeite waard is.
Mede omdat ik gecharmeerd ben van geen abo.
Dan heb ik 2.5 Gig tussen NAS en PC wat het enige is waar het wellicht wat toevoegt, mits ik ook nog de 10Gbe kaart erbij aanschaf van Synology.
Maar dan nog blijft het duur ten opzichte van mijn “gratis” ziggo router en Netgear POE 8 poort switch er achter en ik nog niet helemaal overtuigd ben van de toegevoegde waarde van alles UI.
Duidelijk!
Gewoon alles zo laten dus en pas vervangen als je echt iets moet vervangen

r0bv schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:20:
APs zijn nog TP Link (2* EAP-650-Wall , 1* EAP-653) en die laat ik vooralsnog even zitten.
Het wifi management is hierdoor wel beperkt.
De APs kan ik wel benaderen via IP adres en wat basis zaken uitvoeren, maar ik kan bijvoorbeeld niet de radio/signaal instellingen wijzigen.
Hiervoor heb je de Omada console nodig.
Je kan toch gewoon de Omada Controller zelf hosten op een Raspberry Pi of een Intel Atom NUCje of zo
Wat is de reden dat je overstapt eigenlijk ??
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:44:
Met Sonos kan je het beste SonosNet gebruiken, dat activeer je door 1 (slechts één) Sonos aan te sluiten met UTP op je netwerk.
Sluit je er twee aan omdat je dat gewoon eens wilt testen

dan heb je een hoop geneuzel met STP/LOOPS erbij.
Eigenlijk is dat hele verhaal misschien ook wel een goede reden om iets anders dan UniFi Switches te kopen in de toekomst als je Sonos spul hebt of van plan bent om te kopen
Kan me ook herinneren dat iemand een keer iets riep over Proxy ARP of zoiets, maar weet effe niet meer waar dat over ging...
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:28:
Volgens mij is dat niet helemaal waar, SonosNet werkt namelijk ook draadloos op 2.4 GHz en daarbij moet je juist zorgen (advies van Sonos én Ubiquiti) dat je WiFi 2.4 GHz channels niet overlappen met de SonosNet channel, bij mij staat laatstgenoemde op 1 (te zien in de Sonos app) en dus mijn UniFi op 6 en 11.
Dat is IMHO niet realistisch, tenzij je helemaal alleen op een heel groot boerderij woont of zo...?!
Je zal over het algemeen namelijk altijd wel buren hebben die één of meerdere kanalen met jou delen

Maar 1 Sonos apparaat bedraad en de rest via de Sonos WiFi is dat toch ook ?!
En ik weet dat Sonos zegt dat je wél kan combineren, maar dat levert volgens vele fora juist problemen op.
Ook met andere merken qua Switches

Maar inderdaad is het probleem o.a. dat Sonos geen RSTP ondersteund en daardoor de netwerkapparatuur specifiek voor Sonos nog een vertaalslag naar STP moet maken.
Is het in nieuwere 6.x.x./7.x.x/8.x.x/9.x.x UniFi Controllers dan nog steeds niet mogelijk om alleen voor STP te kiezen i.p.v. alleen RSTP ?!
Enige redenen dat ik ze nog houd is dat ik ze al heb en ze voor hun prijs en formaat behoorlijk goed geluid geven.
Maar ook een reden waarom ik niet gezwicht ben voor de Sonos Arc soundbar aanbiedingen rond de €599 de laatste tijd, ik wil niet nog meer troep van dit merk.

Er zijn ook DIY opties op dat gebied dus...

BiG-GuY schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:36:
Geen fysieke gong gebruiken, dan heb je dit probleem niet.
Is niet uniek aan deze slimme deurbel, heb het bij andere merken ook gehad als je de fysieke gong aangesloten laat.
Heeft waarschijnlijk te maken met de luchtvochtigheid buiten.
Raar...
Je zou denken dat ze daar rekening mee hebben gehouden ?!
Heb een Unifi Wifi Smart Chime die het prima doet en de rest via Home Assistant geregeld qua notificaties naar speakers en TV in huis en notificaties naar iPhone/iPad/Watch/Mac.
Hebben ze eindelijk zoiets gemaakt toevallig :
- Deurbel die puur een deurbel is.
Zonder camera geneuzel dus. Microfoon mag eventueel...
- Qua netwerk PoE of WiFi @ 5 GHz connectiviteit.
- Dus ook Chimes door het huis heen die via PoE dan wel adapter+WiFi @ 5 GHz verbonden zijn.
Dus een deurbel die zoveel mogelijk zonder een of andere halvegare app werkt en puur een moderne versie is van de klassieke deurbel ??
Zoiets zou ik misschien wel willen hebben, voornamelijk vanwege in de tuin zitten tijdens de zomer

ASS-Ware schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:39:
Ik heb ook de G4 doorbell en 2 Chimes en dat werkt prima.
Op afstand blijft ruk, vind ik, want als er iemand aanbelt en ik op de notification van de app druk, dan moet ik rond de 15 seconden wachten tot ik een keer verbinding heb en dan is de beller meestal alweer weg.
Nou... lekker dan...
Daarom zou ik gewoon een simpel systeem willen hebben zonder al dat gedoe
En sowieso geen Ring troep van Amazon wat echt de grootste spyware schijnt te zijn die er maar is qua wat er allemaal op je telefoon/tablet gebeurt
Op de G4 Pro kan je wel in het schermpje iets laten weergeven als je van huis bent bijvoorbeeld: even geduld a.u.b.
Dat is opzich niet verkeerd