[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 297 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Welke witte router bedoel je dan?

Ik heb een niet heel bijzondere UDM Pro (weet niet of daar nog een revisie in zit) met de current Unifi software versies. Wel heb ik echt vrijwel iedere software functie uitgezet (IDS, IPS, traffic id etc). Leuk hoor al die dashboard maar ik hoef niet perse te weten hoeveel traffic naar YouTube ging afgelopen maand. Ook hoef ik niet te filteren op app. Sowieso werd het gross op de stapel "TLS" gegooid dus het nut van dit soort functies begint wel weg te vallen. Ze doen voor IP identificatie op basis van een database. "Je trok 100GB van een IP van Youtube.. het is TLS maar het zal wel video zijn dan".

[Afbeelding]
De UCG-Max is een van de "witte" varianten.
https://eu.store.ui.com/e...ections/cloud-gateway-max

En ja dat dashboard dat kan je bijna uitschakelen anno 2025 want alles met HTTPS dat voegt niets meer toe, commercieel ziet het er leuk uit. Als we het hebben over gratis veiligheid in netwerken. Geloof ik meer in DNS aanbieders zoals 9.9.9.9 dan stagneert je connectie direct op basis van NXDOMAIN reply als je een malware site bezoekt.

Maar...3Gbps is het getal wat jij hebt gehaald zonder modificaties, en met welke release van de UDM? Wat vreemd dat sommige dan 1,5Gbps rapporteren.

De UCG-Max op KPN 4Gbps haalt het volgend om het feitelijk inzichtelijk te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PePglr3ueAzbQo-3ccmog5xXg90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T5X8mPWSR14OncubNs0FADp2.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 08-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
stormfly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:16:
[...]

En ja dat dashboard dat kan je bijna uitschakelen anno 2025 want alles met HTTPS dat voegt niets meer toe, commercieel ziet het er leuk uit. Als we het hebben over gratis veiligheid in netwerken. Geloof ik meer in DNS aanbieders zoals 9.9.9.9 dan stagneert je connectie direct op basis van NXDOMAIN reply als je een malware site bezoekt.

Maar...3Gbps is het getal wat jij hebt gehaald zonder modificaties, en met welke release van de UDM?
Unifi OS - Dream Machines 4.0.21 (ik zie dat er vorige week nieuwe update is uitgekomen, ik wacht altijd maand of 3 bij Unifi updates) en Unifi Network 8.6.9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Unifi OS - Dream Machines 4.0.21 (ik zie dat er vorige week nieuwe update is uitgekomen, ik wacht altijd maand of 3 bij Unifi updates) en Unifi Network 8.6.9
Voor de UCG-Max kwam de hardware offloading pas sinds 4.1 meen ik te herinneren. De huidige UDM-x serie heeft geen hardwareoffloading chip aan board.

Zou leuk zijn als je een voor en -na speedtest zou willen doen tzt en hier wilt delen? Ben benieuwd of 4.1 ook voor de UDM-x serie performance verbeteringen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:51
Sowieso is de UCG-MAX beperkt tot 2.5Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
stormfly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Voor de UCG-Max kwam de hardware offloading pas sinds 4.1 meen ik te herinneren. De huidige UDM-x serie heeft geen hardwareoffloading chip aan board.

Zou leuk zijn als je een voor en -na speedtest zou willen doen tzt en hier wilt delen? Ben benieuwd of 4.1 ook voor de UDM-x serie performance verbeteringen heeft.
Voor en na? Na de UDM Pro software update bedoel je? Of wanneer ik de boel vervangen heb met iets snellers, haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:58

Yucko

One clown to rule them all !

er rapporteren iig al mensen op het UI forum dat ze ipv de 700mbit nu 900+mbit halen met de UDR sinds UniFi OS 4.11.13

[ Voor 15% gewijzigd door Yucko op 08-01-2025 11:59 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
[...]

Maar...3Gbps is het getal wat jij hebt gehaald zonder modificaties, en met welke release van de UDM? Wat vreemd dat sommige dan 1,5Gbps rapporteren.

De UCG-Max op KPN 4Gbps haalt het volgend om het feitelijk inzichtelijk te houden.
[Afbeelding]
Welke instelling heb je voor MSS Clamping? (Unifi --> Unifi Devices --> je router kiezen --> Settings tab --> MSS Clamping). Ik gebruik 1452. Kan zijn dat je router druk is met repackagen van packages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Falcon10

Hit it i would !

Blijkbaar is er een update van Unifi Network naar versie 9.0.108.
Iemand die deze al heeft gedaan?
Brengt blijkbaar een zone based firewall voor de gateways.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:44
Falcon10 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:35:
Blijkbaar is er een update van Unifi Network naar versie 9.0.108.
Iemand die deze al heeft gedaan?
Brengt blijkbaar een zone based firewall voor de gateways.
Ik heb de update gister gedaan; hij doet de upgrade naar zone-based niet automatisch, die kun je zelf aanklikken na de update.

Daarbij wordt ook een backup gemaakt zodat je eventueel terug kunt stappen naar een configuratie zonder zone-based.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMaster23
Yucko schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:54:
er rapporteren iig al mensen op het UI forum dat ze ipv de 700mbit nu 900+mbit halen met de UDR sinds UniFi OS 4.11.13
Even upgrade gedaan naar 4.1.13 ..

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/17224681531.png

Ik merk dat de router nog wat achtergrond activiteit heeft in een Java thread, wellicht iets van een db upgrade ofzo. Dus dat zou de ietjes lagere score kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Voor en na? Na de UDM Pro software update bedoel je? Of wanneer ik de boel vervangen heb met iets snellers, haha.
Na de software update ;-)
GeeMoney schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:46:
Sowieso is de UCG-MAX beperkt tot 2.5Gbps.
Ja een fysieke poortlimitatie, daarmee sluit ik niet uit dat de hardwareoffloading chip sneller aan kan.
MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Welke instelling heb je voor MSS Clamping? (Unifi --> Unifi Devices --> je router kiezen --> Settings tab --> MSS Clamping). Ik gebruik 1452. Kan zijn dat je router druk is met repackagen van packages.
auto
MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Even upgrade gedaan naar 4.1.13 ..

[Afbeelding]

Ik merk dat de router nog wat achtergrond activiteit heeft in een Java thread, wellicht iets van een db upgrade ofzo. Dus dat zou de ietjes lagere score kunnen verklaren.
Dit is niet gek hoor, wat haalde jij @Thyraon op KPN met PPPoE en een UDM? Heb nog in het KPN XGS-PON topic gezocht maar kon geen screenshot van je vinden. Ik meen te herinneren 1,5 Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Heb de UCG Max 512GB eindelijk binnen als vervangen van mijn USG + CK! :)

Ik merk toch wel dat ik het vervangen nog een beetje spannend vind als Unifi leek en bang ben straks zonder netwerk te zitten las ik aan de slag ga en mijn vrouw en ik dus niet kunnen werken. Dus voor de zekerheid even een check nog hier, voordat ik aan de slag ga.

Ik dacht eerder ook geen back-up meer te hebben, omdat ik niet meer in de network app kan komen (staat op offline), maar heb nog wel een back-up gevonden (.unf file) van eind 2022. Kan ik beter die gebruiken of alles opnieuw adopteren?

Wat ik dus moet doen (vraagteken?):
  • Uitschakelen USG + CK
  • Loskoppelen USG + CK
  • Aansluiten UCG Max en aanzetten
  • Dan kan ik als het goed is via de app connecten de configuratie starten?
  • Dan de configuratiestappen doorlopen waar ik eventueel ook nog de oude back-up kan gebruiken
  • En dan zou het allemaal moeten werken?
Klopt dit? Of mis ik dan nog stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:05
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Dat heb ik ook, maar met deze beugels opgelost. Hij hangt nu “vlak” (met de UTP poorten naar boven) voor de gasmeter en dat is echt top ☺️

https://www.karwei.nl/ass...wart-200x300-mm/p/B247978
Zou je daar eens een foto van kunnen maken? Ben wel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 16:37
Yucko schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:54:
Jep, hier na de update ook snelheden boven de 900 mbit/s op de UDR. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:27:
Nja, het ging met niet perse om "geluid" (/"stiller"), maar het feit dat er blijkbaar actieve koeling nodig is.

En met die 15W of wat was het maximum verbruik is het ook niet heel hoog dat ik actieve koeling zou verwachten.
Er zijn genoeg moederborden geweest waarvan de 15 Watt verbruikende Chipset dan wel alleen de South Bridge meteen actief werd gekoeld voor de zekerheid dus opzich zou ik dat niet vreemd vinden :)
Mag je wel effe deze erbij kopen : https://eu.store.ui.com/e...t=uacc-adapter-ac-210w-eu

En dan kom je op grofweg € 270 uit voor een Switch die de oude 16-poorts 150 Watt PoE+ waar we het onlangs over hadden kan vervangen wat voor Ubiquiti normen niet eens zo heel gek is, maar de prijs van de adapter vind ik wel pittig...
hgwj1983 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:50:
Mooie switches alleen die diepte van 40cm pas niet in mijn meterkast 😭😢
hgwj1983 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:02:
Net nagemeten past echt niet ☹️
Aah... :(:)

Sommige meterkasten zijn inderdaad bizar klein helaas :-(

Kwam vaak langs in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 dus misschien kan je daar nog wat dingen afkijken qua netwerkapparatuur passend krijgen :)
graceful schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:00:
Als nou 6 SFP was, ze leren ook niks :'(
MikroTik CRS309-1G-8S+IN d:)b

;) :+
PHiXioN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:29:
Ik denk dat ik 2.5Gbe networking nog maar even uitstel totdat het wat meer gemeengoed wordt.
Dat is het al gezien de hoeveelheid moederborden met 2,5 Gbps LAN NIC(s) aan boord :)
Op de nieuwe flex mini 2.5 na betaal je nu echt premium prijzen als early adopter.
Geef het een jaar of twee en je betaalt de helft.
Is meer een Ubiquiti probleem wat mij betreft...
John245 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:13:
Ik heb ook geen devices die het ondersteunen. Hier is het 0.1, 1 of 10 Gbe.
Alleen een DIY Router op basis van een TopTon NUCje met 4 x 2,5 Gbps waarvan 3 op 1 Gbps met mijn Core Switch zijn gekoppeld en 1 aan de XGS-PON ONT op de volledige 2,5 Gbps omdat de ONT tot 10 Gbps gaat :+

Dus het zou wel een beetje nut hebben, maar voorlopig laat ik het maar effe zo...
MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 03:02:
Zijn er al mensen die een oplossing hebben gevonden om 5~10gbit internet over PPPoE te routen in het Unifi eco systeem?
Dit =>
Ik heb al wat met een zelfbouw routertje zitten spelen met Intel X710 2x SFP+ kaart maar ik ben nog niet veel verder gekomen.
Is gewoon de oplossing die je zoekt IMHO :)

Check alleen wel effe of je Intel X710 de juiste revisie en firmware heeft, want daar waren wat problemen mee in het verleden...
De Mikrotik CCR2004 zou het moeten doen (andere Tweakers op zelfde verbinding rapporteren 6gbit/sec) maar dat is heel wat anders dan Unifi.
Opzich is 6 Gbps van de 10 Gbps wel een mooie score die alleen verder richting de 8 Gbps zal komen na uitgebreide tuning van variabelen dus dat kan dan ook nog :)

Welke van deze : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ccr2004
Was dat ??
GeeMoney schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
Dan zet je die er toch voor en gebruik je de Unifi gewoon voor switching ?
Geen eene ISP levert een Router met VLAN ondersteuning aan de LAN kant dus die gaat dan ook niet tussen je VLANs kunnen routeren = Niet handig... :P
Geloof ik meer in DNS aanbieders zoals 9.9.9.9 dan stagneert je connectie direct op basis van NXDOMAIN reply als je een malware site bezoekt.
Niet doen... -O-

Gewoon zelf je DNS hosten !! d:)b
YinYang schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:24:

Ik merk toch wel dat ik het vervangen nog een beetje spannend vind als Unifi leek en bang ben straks zonder netwerk te zitten las ik aan de slag ga en mijn vrouw en ik dus niet kunnen werken.

Ik dacht eerder ook geen back-up meer te hebben, omdat ik niet meer in de network app kan komen (staat op offline), maar heb nog wel een back-up gevonden (.unf file) van eind 2022.

Kan ik beter die gebruiken of alles opnieuw adopteren?
Dit is HET MOMENT om je nieuwe Router achter die van je ISP aan te sluiten (Tijdelijk NAT achter NAT dus) en alles netjes opnieuw op te bouwen om vervolgens de Router van je ISP weg te halen op het moment dat je alles helemaal naar wens hebt ingesteld d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Is hier iemand bekend of de UXG-Pro eruit gaat? En zo ja, voor welk model deze vervangen gaat worden?

De levertijden zijn bar en boos en dat is vaak een teken dat het model eruit gaat bij de meeste fabrikanten, maar bij Ubiquiti is dat weer niet altijd zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:17:
Sommige meterkasten zijn inderdaad bizar klein helaas :-(
* Raven steekt hand op
Net genoeg ruimte voor een 6-module breed kastje, een RPi + externe SSD + DVB-C ontvanger + smartcard reader en mini-breadboard met P1 stuff erop.
Check alleen wel effe of je Intel X710 de juiste revisie en firmware heeft, want daar waren wat problemen mee in het verleden...
Heb je daar info over? Heb hier een X710 DA4 liggen voor router-pc upgrade naar 10Gb.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:51:
[...]

Heb je daar info over? Heb hier een X710 DA4 liggen voor router-pc upgrade naar 10Gb.
offtopic:
Ik heb daarover gelezen in het zelfbouw firewall topic (maar daar zit je zelf ook in dus dan wist je het wel :p) of in Het grote zuinige server topic - deel 3 . En ik denk sowieso eerder die laatste dat het was. Ook omdat met verkeerde firmware / verkeerde revisie die veel onzuiniger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-10 20:28
rookie no. 1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:28:
Is hier iemand bekend of de UXG-Pro eruit gaat? En zo ja, voor welk model deze vervangen gaat worden?

De levertijden zijn bar en boos en dat is vaak een teken dat het model eruit gaat bij de meeste fabrikanten, maar bij Ubiquiti is dat weer niet altijd zo.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik zou best graag een router van Unifi willen maar wel 1 die zelf geen unifi apps draait (dus geen cloud serie). Nu heb ik nog ‘slechts’ een 1Gbit glaslijn, dus een UXG Max zou volstaan op dit moment maar een rack mountable met SFP+ is toch ook wel leuk… :+

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De MikorTik kan ook tussen je VLAN's Routeren als ik me niet vergis :*)
Raven schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:51:
een RPi + externe SSD + DVB-C ontvanger + smartcard reader
Beetje de boel sharen op je LAN via SoftCAM toestanden ??

NICE!!! d:)b
Heb je daar info over?

Heb hier een X710 DA4 liggen voor router-pc upgrade naar 10Gb.
Ik kan je niks vertellen omdat ik er niet direkt mee te maken had helaas, maar het was sowieso het DA2 model dus misschien was er bij de DA4 niks aan de hand of heb jij sowieso een veel nieuwer model, want het probleem kwam voor ergens in 2014/2015/2016 dus met een beetje geluk... :)

Ik noemde het meer voor de zekerheid vanwege mogelijke eBay aankopen en zo waarbij je niet altijd direkt het nieuwste van het nieuwste hoeft te krijgen !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:53

pinda powerrr

Slow down...

YinYang schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:24:

Ik merk toch wel dat ik het vervangen nog een beetje spannend vind als Unifi leek en bang ben straks zonder netwerk te zitten las ik aan de slag ga en mijn vrouw en ik dus niet kunnen werken. Dus voor de zekerheid even een check nog hier, voordat ik aan de slag ga.

Ik dacht eerder ook geen back-up meer te hebben, omdat ik niet meer in de network app kan komen (staat op offline), maar heb nog wel een back-up gevonden (.unf file) van eind 2022. Kan ik beter die gebruiken of alles opnieuw adopteren?

Wat ik dus moet doen (vraagteken?):
  • Uitschakelen USG + CK
  • Loskoppelen USG + CK
  • Aansluiten UCG Max en aanzetten
  • Dan kan ik als het goed is via de app connecten de configuratie starten?
  • Dan de configuratiestappen doorlopen waar ik eventueel ook nog de oude back-up kan gebruiken
  • En dan zou het allemaal moeten werken?
Klopt dit? Of mis ik dan nog stappen?
Ik heb deze switch gedaan op werk, maar had wel een recente backup en ook best veel config aanpassingen en aangesloten Unifi AP's. Wilde daar geen schone install :X

Maar als je een redelijk simpel thuisnetwerk hebt, dan is het geen gek idee om eens schoon te beginnen. Die ene uitzondering die je hebt, weet je waarschijnlijk nog wel uit je hoofd.

Overigens heb ik op zowel mijn thuisnetwerk, als op werk automatische backups draaien. Dus altijd een recente versie online staan in mijn account.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:09:
[...]

offtopic:
Ik heb daarover gelezen in het zelfbouw firewall topic (maar daar zit je zelf ook in dus dan wist je het wel :p) of in Het grote zuinige server topic - deel 3 . En ik denk sowieso eerder die laatste dat het was. Ook omdat met verkeerde firmware / verkeerde revisie die veel onzuiniger was.
offtopic:
Daar ben ik actief inderdaad :P , maar m.b.t. X710 herinner ik alleen berichten over incompatibiliteit i.c.m. KPN's Genexis ONT.
nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Beetje de boel sharen op je LAN via SoftCAM toestanden ??

NICE!!! d:)b
offtopic:
Jup, om van apparaat te kunnen wisselen zonder smartcard mee te hoeven nemen naar het andere apparaat :)
nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Ik kan je niks vertellen omdat ik er niet direkt mee te maken had helaas, maar het was sowieso het DA2 model dus misschien was er bij de DA4 niks aan de hand of heb jij sowieso een veel nieuwer model, want het probleem kwam voor ergens in 2014/2015/2016 dus met een beetje geluk... :)

Ik noemde het meer voor de zekerheid vanwege mogelijke eBay aankopen en zo waarbij je niet altijd direkt het nieuwste van het nieuwste hoeft te krijgen !!
offtopic:
Ah okee, maar nu weet ik nog niet wat er aan de hand was :P , ik ken alleen dat wat ik bij de 1e quote noemde. Daar is nooit een oorzaak/oplossing voor gevonden, buiten ONT laten vervangen door Nokia variant of de Zaram SFP+ module als ONT gebruiken. Weet niet of je dat misschien bedoelde?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:16:
Volgens de PW is het een layer 2 switch. En AFAIK is routeren tussen VLANs toch dé hoofd "feature" van layer 3 switches. Naast stuff met DHCP en god knows what.,
Pricewatch moet dan geüpdate worden :
- https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in
- https://mikrotik.com/product/crs309_1g_8s_in
- https://mikrotik.com/product/crs310_1g_5s_4s_in

SwitchOS of RouterOS keuzes bij alle drie :)
Raven schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:21:
offtopic:
Ah okee, maar nu weet ik nog niet wat er aan de hand was :P , ik ken alleen dat wat ik bij de 1e quote noemde. Daar is nooit een oorzaak/oplossing voor gevonden, buiten ONT laten vervangen door Nokia variant of de Zaram SFP+ module als ONT gebruiken. Weet niet of je dat misschien bedoelde?
offtopic:
Nee, dat is te nieuwerwets :)

Ik zou willen zeggen iets gerelateerd aan het (R)ARP gebeuren, maar zeker weten doe ik het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie niks over layer 3 features? Alleen OS keuze die je zelf aanhaalt. En lijkt mij dat je bij een layer 3 switch die stuff ook zoveel mogelijk op hardware niveau wilt doen (uit performance / energieverbruik oogpunt). Dus sure, misschien kun je het softwarematig doen, maar dat betekent nog niet dat het handig is en je dan ook nog 8x 10Gbit/s kunt verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:32:
Ik zie niks over layer 3 features?
Staat er wel degelijk...
En lijkt mij dat je bij een layer 3 switch die stuff ook zoveel mogelijk op hardware niveau wilt doen (uit performance / energieverbruik oogpunt).

Dus sure, misschien kun je het softwarematig doen, maar dat betekent nog niet dat het handig is en je dan ook nog 8x 10Gbit/s kunt verwerken.
10 Gbps NAT zal niet gaan inderdaad, maar wat "routetjes" tussen je VLANs kan gewoon :)

Check anders [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie voor eventuele daadwerkelijke ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Staat er wel degelijk...

[...]

10 Gbps NAT zal niet gaan inderdaad, maar wat "routetjes" tussen je VLANs kan gewoon :)

Check anders [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie voor eventuele daadwerkelijke ervaringen ;)
Mag jij mij zeggen waar het staat op: https://mikrotik.com/product/crs309_1g_8s_in wat dus het model is dat je origineel linkte. Op mobiel geeft zoeken op "layer" 0 results en "router" alleen "RouterOS". En op het "Test results" tabje staan alleen resultaten voor layer 1 & layer 2. Als die layer 3 kon, zouden ze daar vast ook wel test results van publiceren? En aangezien de "Ethernet test results" met "bridging" en "routing" beduidend slechter zijn dan "Switching results" (van over de 70.000Mbit/s naar nog geen 3.000Mbit/s)... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Ik linkte dit model : https://mikrotik.com/product/crs309_1g_8s_in
Dat is de grote zus van de : https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in

En als die het kan dan kan de rest het ook... Kom op... -O-
Dus Microtik is gewoon zeer slecht in de informatievoorziening? ;) En je linkte 1 model in de PW en 3 bij Mikrotik. Dan check ik uiteraard hetzelfde als dat je eerder linkte, daar ging het immers over, niet over die andere 2.

Anyway... UniFi... heeft dus ook een switch met 8x SFP+ :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11
Heeft iemand nog een slimme oplossing om port forwarding voor een regio vrij te geven. Bijvoorbeeld Plex via poort 32400 is alleen toegankelijk voor Nederland, de rest wordt geblokkeerd. Je kunt natuurlijk wel de hele wereld blokkeren behalve Nederland maar dat is niet echt handig.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

winwiz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:19:
Heeft iemand nog een slimme oplossing om port forwarding voor een regio vrij te geven. Bijvoorbeeld Plex via poort 32400 is alleen toegankelijk voor Nederland, de rest wordt geblokkeerd. Je kunt natuurlijk wel de hele wereld blokkeren behalve Nederland maar dat is niet echt handig.
Dat leest als hetzelfde?

Waarom is dat niet handig?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
winwiz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:19:
Regel 2: Block all
Regel 1: Allow Nederland.

Tada! Een whitelist die alles blokkeert behalve Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11
jadjong schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:05:
[...]

verkeerde reply ben ff aan het tinkeren

[ Voor 34% gewijzigd door winwiz op 08-01-2025 20:25 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Laatst online: 29-09 00:11

[...]

Dat is het al gezien de hoeveelheid moederborden met 2,5 Gbps LAN NIC(s) aan boord :)

[...]

Is meer een Ubiquiti probleem wat mij betreft...

[...]
Fair point. Ik heb er al 3 jaar eentje in mijn MSI GE66 Raider laptop, alleen nog geen profijt van gehad.

Ik zat er aan te denken om naast de APs die ik heb van Ubiquiti de rest er van ook aan te schaffen, maar het blijft lastig te verantwoorden als je zoveel meer betaalt.

UniFi met mooie plaatjes van je netwerk spreekt me best aan maar 1000+ euro meerprijs op alle componenten samen bij 2.5 Gbe kan ik vooralsnog moeilijk aan mijzelf verantwoorden, laat staan mijn vrouw, aangezien ik momenteel 0 wifi issues ervaar.

De multi gig meerprijs is trouwens niet uniek voor ui, bij Synology kan je ook aardig bij lappen.

[ Voor 5% gewijzigd door PHiXioN op 08-01-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PHiXioN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:05:
Fair point. Ik heb er al 3 jaar eentje in mijn MSI GE66 Raider laptop, alleen nog geen profijt van gehad.
:)
Ik zat er aan te denken om naast de APs die ik heb van Ubiquiti de rest er van ook aan te schaffen, maar het blijft lastig te verantwoorden als je zoveel meer betaalt.
Ik denk eerlijk gezegd dat er grote kans is dat ik in de toekomst alleen de In Wall UAP modellen in huis overhoud en al het andere steeds meer door non-UniFi spul vervangen zal worden :+
UniFi met mooie plaatjes van je netwerk spreekt me best aan maar 1000+ euro meerprijs op alle componenten samen bij 2.5 Gbe kan ik vooralsnog moeilijk aan mijzelf verantwoorden, laat staan mijn vrouw, aangezien ik momenteel 0 wifi issues ervaar.
Klinkt alsof je wat aan het overwegen bent, maar stiekem geen behoefte eraan hebt dus dan moet je het IMHO ook niet doen :)

Ik zou de boel gewoon 1 voor 1 vervangen op het moment dat er wat stuk is gegaan en voor de rest alles lekker laten draaien zolang het werkt!
Tenzij bijvoorbeeld een Router die geen firmware updates meer ontvangt, zoals de USG serie bij UniFi ondertussen...
De multi gig meerprijs is trouwens niet uniek voor ui, bij Synology kan je ook aardig bij lappen.
Wat heb je nu draaien dan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:49:
[...]

:)

[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat er grote kans is dat ik in de toekomst alleen de In Wall UAP modellen in huis overhoud en al het andere steeds meer door non-UniFi spul vervangen zal worden :+

[...]

Klinkt alsof je wat aan het overwegen bent, maar stiekem geen behoefte eraan hebt dus dan moet je het IMHO ook niet doen :)

Ik zou de boel gewoon 1 voor 1 vervangen op het moment dat er wat stuk is gegaan en voor de rest alles lekker laten draaien zolang het werkt!
Tenzij bijvoorbeeld een Router die geen firmware updates meer ontvangt, zoals de USG serie bij UniFi ondertussen...

[...]

Wat heb je nu draaien dan ??
Tja ik overweeg een UniFi doorbell icm UCG Max wat mogelijk nog de moeite waard is. Mede omdat ik gecharmeerd ben van geen abo. Dan heb ik 2.5 Gig tussen NAS en PC wat het enige is waar het wellicht wat toevoegt, mits ik ook nog de 10Gbe kaart erbij aanschaf van Synology.

Maar dan nog blijft het duur ten opzichte van mijn “gratis” ziggo router en Netgear POE 8 poort switch er achter en ik nog niet helemaal overtuigd ben van de toegevoegde waarde van alles UI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hgwj1983 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Net nagemeten past echt niet ☹️
Hangend ook niet? Was voor mij ook niet mogelijk om mijn UDM-SE neer te leggen, maar ik heb een plankje gemaakt en nu hangt hij daarin, ideaal!

Of... en dit is heel erg afhankelijk van de rest van je mogelijkheden/aansluitingen: mijn USW-Pro-Max-16-PoE past qua diepte wél ruimschoots, dus ik had in theorie een SFP kabel kunnen trekken naar een technische ruimte en daar alles plaatsen incl. UDM-SE en alleen de USW in de meterkast voor de patching naar de 11 punten in huis kunnen laten zorgen.

Beetje creatief denken soms. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
[...]

Dit is HET MOMENT om je nieuwe Router achter die van je ISP aan te sluiten (Tijdelijk NAT achter NAT dus) en alles netjes opnieuw op te bouwen om vervolgens de Router van je ISP weg te halen op het moment dat je alles helemaal naar wens hebt ingesteld d:)b
Ik snap niet helemaal precies wat je bedoelt? Maar ik heb nu in mijn huidige setup inderdaad ook de USG aangesloten op de KPN router.
pinda powerrr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Ik heb deze switch gedaan op werk, maar had wel een recente backup en ook best veel config aanpassingen en aangesloten Unifi AP's. Wilde daar geen schone install :X

Maar als je een redelijk simpel thuisnetwerk hebt, dan is het geen gek idee om eens schoon te beginnen. Die ene uitzondering die je hebt, weet je waarschijnlijk nog wel uit je hoofd.

Overigens heb ik op zowel mijn thuisnetwerk, als op werk automatische backups draaien. Dus altijd een recente versie online staan in mijn account.
Ik had ook de maandelijkse automatische back-up aanstaan, maar het probleem is dat ik dus niet meer bij de online omgeving kom. Als ik naar de sitemanager ga, dan staat het op offline. Unifi support kon me niet helpen hiermee helaas.

Maar kloppen de stappen die ik in mijn eerdere post beschreven heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 17:45
stormfly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:07:
Dit is niet gek hoor, wat haalde jij @Thyraon op KPN met PPPoE en een UDM? Heb nog in het KPN XGS-PON topic gezocht maar kon geen screenshot van je vinden. Ik meen te herinneren 1,5 Gbps.
Klopt ja, iets rond die snelheid. Dat was wel zonder de shell commands om meer CPU cores te gebruiken voor PPPoE, dus gewoon op een vanilla UDM Pro SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Iemand al eens een RMA gedaan en tijdens het proces gevraagd om een upgrade tegen betaling te doen bij Uibiquiti?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:45
PHiXioN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:53:
[...]
Dan heb ik 2.5 Gig tussen NAS en PC wat het enige is waar het wellicht wat toevoegt, mits ik ook nog de 10Gbe kaart erbij aanschaf van Synology.
Een optie die met 2,5Gig ook heel goed werkt is SMB multichannell. Kost je alleen 1 (of 2) extra poorten maar dan krijg je zo de dubbele performance van je Synology. Bespaar je je de netwerkkaart voor je NAS.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 09-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
loyske schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:32:
Iemand al eens een RMA gedaan en tijdens het proces gevraagd om een upgrade tegen betaling te doen bij Uibiquiti?
Doen ze niet. Gewoon terug en nieuw bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bv
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 10:57
Zojuist van TP Link Omada naar Unifi overgestapt voor mijn thuisnetwerk.

1* ER-605 v2 router
1* OC-200
2* SG2210P Switch

Naar:
1* UCG Max
2* Switch Ultra 60W

Gekozen voor deze producten ivm beperkte ruimte in meterkast. Heb er een 12U 10 inch kast hangen. Passende 10 inch brackets voor UCG Max & switches 3D geprint.

Had een vrij standaard recht toe-recht aan setup, dus heb gewoon stekkers uit de TP Link devices getrokken en vervangen voor Unifi devices. Binnen 45min hele netwerk weer online.

APs zijn nog TP Link (2* EAP-650-Wall , 1* EAP-653) en die laat ik vooralsnog even zitten. Wacht eerst tot de U7 APs wat stabieler zijn. (lees/zie vrij veel berichten dat er issues zijn met 2.4Ghz). Alle wireless clients zijn gewoon zichtbaar in Unifiy console en worden gerapporteerd op de poort van de switch waar het AP op zit aangesloten.

Het wifi management is hierdoor wel beperkt. De APs kan ik wel benaderen via IP adres en wat basis zaken uitvoeren, maar ik kan bijvoorbeeld niet de radio/signaal instellingen wijzigen. Hiervoor heb je de Omada console nodig.

Te zijner tijd de APs vervangen en waarschijnlijk ook Eufy camera's en deurbel vervangen. Ik heb geen continues recording nodig en groot voordeel van de Eufy camera's is dat deze op batterij en wifi zijn. Plaatsing is hierdoor enorm eenvoudig en flexibel. Zover ik weet zijn alle Ubiquiti camera's PoE/bedraad.

Unifi OS is/voelt moderner, sneller en overzichtelijker uit versus Omada.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
r0bv schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:20:
Zojuist van TP Link Omada naar Unifi overgestapt voor mijn thuisnetwerk.

1* ER-605 v2 router
1* OC-200
2* SG2210P Switch

Naar:
1* UCG Max
2* Switch Ultra 60W

Gekozen voor deze producten ivm beperkte ruimte in meterkast. Heb er een 12U 10 inch kast hangen. Passende 10 inch brackets voor UCG Max & switches 3D geprint.

Had een vrij standaard recht toe-recht aan setup, dus heb gewoon stekkers uit de TP Link devices getrokken en vervangen voor Unifi devices. Binnen 45min hele netwerk weer online.

APs zijn nog TP Link (2* EAP-650-Wall , 1* EAP-653) en die laat ik vooralsnog even zitten. Wacht eerst tot de U7 APs wat stabieler zijn. (lees/zie vrij veel berichten dat er issues zijn met 2.4Ghz). Alle wireless clients zijn gewoon zichtbaar in Unifiy console en worden gerapporteerd op de poort van de switch waar het AP op zit aangesloten.

Het wifi management is hierdoor wel beperkt. De APs kan ik wel benaderen via IP adres en wat basis zaken uitvoeren, maar ik kan bijvoorbeeld niet de radio/signaal instellingen wijzigen. Hiervoor heb je de Omada console nodig.

Te zijner tijd de APs vervangen en waarschijnlijk ook Eufy camera's en deurbel vervangen. Ik heb geen continues recording nodig en groot voordeel van de Eufy camera's is dat deze op batterij en wifi zijn. Plaatsing is hierdoor enorm eenvoudig en flexibel. Zover ik weet zijn alle Ubiquiti camera's PoE/bedraad.

Unifi OS is/voelt moderner, sneller en overzichtelijker uit versus Omada.
Gefeliciteerd! De U7 gaat tegenwoordig best okey, zeker EA versie 7.2.16 gaat erg goed met mijn Pi Zero's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@r0bv Wat betreft de 2.4 GHz issues op de U7: er zijn recent 2 stable firmwares uitgebracht die in beide gevallen significante verbeteringen met zich meebrachten, specifiek op 2.4 GHz en ook IoT gericht. Bij mij heeft dat grote verbeteringen in stabiliteit en een enorme daling in Tx Retries tot gevolg gehad. Met 3x U7 Pro.

Enige waar ik nog last van heb is soms wegvallende Sonos speakers die ineens niet meer in de app te vinden zijn, via AirPlay ook niet zichtbaar zijn of niet willen connecten, maar wel gewoon online in de UniFi console. Ik wijt dit echter voor 95% aan Sonos zelf, want ik heb ook 3 HomePod minis en nog nooit ook maar 1 hick-up mee gehad. Daarnaast staat internet vol met Sonos issues, workarounds en 'best configs' om maar Sonos meuk te laten werken. Maar als je daar niet zwaar afhankelijk van bent, zou ik zeggen: go for it met de U7 reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bv
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 10:57
@stormfly @MooDyBLueS Dat is goed om te horen. Bedankt voor de info. Dan ga ik me maar eens orienteren voor welke APs ik zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:28:
@r0bv Wat betreft de 2.4 GHz issues op de U7: er zijn recent 2 stable firmwares uitgebracht die in beide gevallen significante verbeteringen met zich meebrachten, specifiek op 2.4 GHz en ook IoT gericht. Bij mij heeft dat grote verbeteringen in stabiliteit en een enorme daling in Tx Retries tot gevolg gehad. Met 3x U7 Pro.

Enige waar ik nog last van heb is soms wegvallende Sonos speakers die ineens niet meer in de app te vinden zijn, via AirPlay ook niet zichtbaar zijn of niet willen connecten, maar wel gewoon online in de UniFi console. Ik wijt dit echter voor 95% aan Sonos zelf, want ik heb ook 3 HomePod minis en nog nooit ook maar 1 hick-up mee gehad. Daarnaast staat internet vol met Sonos issues, workarounds en 'best configs' om maar Sonos meuk te laten werken. Maar als je daar niet zwaar afhankelijk van bent, zou ik zeggen: go for it met de U7 reeks.
Met Sonos kan je het beste SonosNet gebruiken, dat activeer je door 1 (slechts één) Sonos aan te sluiten met UTP op je netwerk. Sluit je er twee aan omdat je dat gewoon eens wilt testen :o dan heb je een hoop geneuzel met STP/LOOPS erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
TweakGP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Doen ze niet. Gewoon terug en nieuw bestellen.
Was ik al bang voor, maar ben vertrouwen kwijt in de G4 Doorbell die weer spookbelletjes geeft voor 2e keer.
Zou dan graag een G4 Pro POE willen, die lijkt er geen last van te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
loyske schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Was ik al bang voor, maar ben vertrouwen kwijt in de G4 Doorbell die weer spookbelletjes geeft voor 2e keer.
Zou dan graag een G4 Pro POE willen, die lijkt er geen last van te hebben.
Geen fysieke gong gebruiken, dan heb je dit probleem niet. Is niet uniek aan deze slimme deurbel, heb het bij andere merken ook gehad als je de fysieke gong aangesloten laat. Heeft waarschijnlijk te maken met de luchtvochtigheid buiten.

De PoE versie kan niet gevoed worden vanuit de beldraden, dus dan heb je dit probleem sowieso niet nee. Moet je wel een UTP kabel bij je bel krijgen met PoE...

Heb mijn G4 Doorbell ondertussen bijna 3 jaar in gebruik, zonder een fysieke gong, via de originele beldraden met de Unifi trafo in de meterkast zonder gong ertussen.

Heb een Unifi Wifi Smart Chime die het prima doet en de rest via Home Assistant geregeld qua notificaties naar speakers en TV in huis en notificaties naar iPhone/iPad/Watch/Mac.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 09-01-2025 13:39 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
BiG-GuY schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Geen fysieke gong gebruiken, dan heb je dit probleem niet. Is niet uniek aan deze slimme deurbel, heb het bij andere merken ook gehad als je de fysieke gong aangesloten laat. Heeft waarschijnlijk te maken met de luchtvochtigheid buiten.

De PoE versie kan niet gevoed worden vanuit de beldraden, dus dan heb je dit probleem sowieso niet nee. Moet je wel een UTP kabel bij je bel krijgen met PoE...

Heb mijn G4 Doorbell ondertussen bijna 3 jaar in gebruik, zonder een fysieke gong, via de originele beldraden met de Unifi trafo in de meterkast zonder gong ertussen.

Heb een Unifi Wifi Smart Chime die het prima doet en de rest via Home Assistant geregeld qua notificaties naar speakers en TV in huis en notificaties naar iPhone/iPad/Watch/Mac.
Ik gebruik het met een Honeywell omvormer, die dan weer een signaal aan de Honeywell wireless gong geeft. Maar het principe komt op hetzelfde neer als een fysieke gong waarschijnlijk.
UTP naar de bel zou geen probleem zijn, maar heb geen zin om volle mep uit te geven aan de Pro POE en zit dan na RMA nog steeds met een G4. Die ik wel zou kunnen verkopen, maar niet veel zal opbrengen.
Ga het maar eens aankijken en eventueel de gong aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

[...]

[Afbeelding]
Is dit met IPS, IDS etc aan?
Want anders gaat er bij mij wat mis. Ik kom op ongeveer de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WishmasterNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Is dit met IPS, IDS etc aan?
Want anders gaat er bij mij wat mis. Ik kom op ongeveer de helft.
Dat weet ik niet meer, heb je wel software 4.1 draaien waar de hardware offloading in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Dat weet ik niet meer, heb je wel software 4.1 draaien waar de hardware offloading in zit?
Ik zie net dat ik 4.0.2 draai.
Maar even wachten tot de kleine meid naar bed is, anders geen TV :p
En anders morgen even updaten en iptv script draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WishmasterNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik zie net dat ik 4.0.2 draai.
Maar even wachten tot de kleine meid naar bed is, anders geen TV :p
En anders morgen even updaten en iptv script draaien.
Dan is dat 100% de oorzaak, dan kan je ook goed inzichtelijk maken wat hardware offloading realiseert. Deel mar een speedtest voor en na je upgrade :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 11:36
jadjong schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Ik zie dit nu en dit wil ik ook wel! Maar misschien zie ik het over het hoofd?
Ik zie bij Protection wel de keuze om iets te blokkeren of toe te laten maar dit is geen white/blacklist. (impliciet wel maar niet granulair genoeg)

Bij de Firewall zie ik niet hoe ik bij de Source de landen op kan geven. Ik wil voor mijn Plex regels alleen een landen beperking instellen. Andere firewall regels wil ik geen/ andere beperking opzetten. (gameserver masterbrowser staat in landen waar ik geen Plex toegang naartoe wil geven)

Moet ik ergens nog een advanced view aanzetten oid? (ik heb deze unifi router nog maar een paar weken en tot nu toe alleen ervaring met Forti en Palo dus dit is niet de eerste keer dat ik een firewall configureer)

Ik heb Network 9.0.108 geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Hennie-M op 09-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hennie-M schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Ik zie dit nu en dit wil ik ook wel! Maar misschien zie ik het over het hoofd?
Heb geen idee. Ging er op basis van de eerste vraag van uit dat de optie om een regio te selecteren aanwezig zou zijn. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
[...]

Ik heb ook de G4 doorbell en 2 Chimes en dat werkt prima.
Op afstand blijft ruk, vind ik, want als er iemand aanbelt en ik op de notification van de app druk, dan moet ik rond de 15 seconden wachten tot ik een keer verbinding heb en dan is de beller meestal alweer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
ASS-Ware schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Op afstand blijft ruk, vind ik, want als er iemand aanbelt en ik op de notification van de app druk, dan moet ik rond de 15 seconden wachten tot ik een keer verbinding heb en dan is de beller meestal alweer weg.
Elke deurbel heeft daar helaas wel wat last van. Ring van mijn schoonouders ook en mijn vorige Doorbirds ook. Op de G4 Pro kan je wel in het schermpje iets laten weergeven als je van huis bent bijvoorbeeld: even geduld a.u.b.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 09-01-2025 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Dan is dat 100% de oorzaak, dan kan je ook goed inzichtelijk maken wat hardware offloading realiseert. Deel mar een speedtest voor en na je upgrade :9
Net de update gedraaid.
Maakt geen verschil.
Ik heb expres daarna even de experiabox er tussen gezet en die haalt keurig de 4Gbit.

Dus geen idee waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:35
Vreemd probleem sinds vandaag: de openVPN verbinding van mijn vader naar mij (beiden een UCG) werkt niet meer. De WireGuard-verbinding nog wel.

Maar nu het vreemde: ik heb een familielid die óók een openVPN-verbinding maakt naar een ander familielid (op exact dezelfde manier als ik dat doe) en dat werkt óók niet meer sinds vandaag…

Het gaat, aan de serverkant, in beide gevallen om een KPN verbinding. Aan de client kant heeft mijn vader Odido en dat andere familielid ook KPN.

Ik zou bijna denken dat KPN openVPN verkeer blokkeert, maar dat lijkt me wel heel stug.

Edit: screenshot van de melding aan de client-kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4P8mHAImMm6P48Q5OlStNndr0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fouhSpoIeODbDNMToDuvCuOl.png?f=fotoalbum_large

Edit 2: Ik heb op mijn kantoor ook een UCG staan, daar geen KPN maar een zakelijke provider. Net als test daar een OpenVPN-server opgezet en... daar werkt het wel. Er lijkt dus echt iets bij KPN aan de hand te zijn... :X

[ Voor 34% gewijzigd door posttoast op 09-01-2025 21:25 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Met Sonos kan je het beste SonosNet gebruiken, dat activeer je door 1 (slechts één) Sonos aan te sluiten met UTP op je netwerk. Sluit je er twee aan omdat je dat gewoon eens wilt testen :o dan heb je een hoop geneuzel met STP/LOOPS erbij.
Volgens mij is dat niet helemaal waar, SonosNet werkt namelijk ook draadloos op 2.4 GHz en daarbij moet je juist zorgen (advies van Sonos én Ubiquiti) dat je WiFi 2.4 GHz channels niet overlappen met de SonosNet channel, bij mij staat laatstgenoemde op 1 (te zien in de Sonos app) en dus mijn UniFi op 6 en 11.

Daarnaast is het Ubiquiti advies juist ook om Sonos nooit bedraad en draadloos te combineren, altijd alles bedraad of alles draadloos:
https://help.ui.com/hc/en...actices-for-Sonos-Devices

En ik weet dat Sonos zegt dat je wél kan combineren, maar dat levert volgens vele fora juist problemen op.

Maar inderdaad is het probleem o.a. dat Sonos geen RSTP ondersteund en daardoor de netwerkapparatuur specifiek voor Sonos nog een vertaalslag naar STP moet maken.

Enige redenen dat ik ze nog houd is dat ik ze al heb en ze voor hun prijs en formaat behoorlijk goed geluid geven. Maar ook een reden waarom ik niet gezwicht ben voor de Sonos Arc soundbar aanbiedingen rond de €599 de laatste tijd, ik wil niet nog meer troep van dit merk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:53:
Edit 2: Ik heb op mijn kantoor ook een UCG staan, daar geen KPN maar een zakelijke provider. Net als test daar een OpenVPN-server opgezet en... daar werkt het wel. Er lijkt dus echt iets bij KPN aan de hand te zijn... :X
Andere poorten of ICMP werkt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
jadjong schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Andere poorten of ICMP werkt wel?
OpenVPN over een andere poort dan 1194 heb ik ook geprobeerd (8181 net), dat deed niets. Hoe moet ik testen of ICMP werkt? Het gekke is dat het tot vandaag gewoon gewerkt heeft.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dat gaat voor mij nu via HA praktisch net zo snel als wanneer ik thuis ben, notificatie praktisch instant en binnen 1-2sec live beeld. Terugpraten doe ik nooit, dus daar heb ik me niet in verdiept nog, maar de notificatie werkt erg goed nu via WebRTC met de ingebouwde go2rtc.

De Protect app heb ik enkel geïnstalleerd om de historie te zoeken/bekijken. Notificaties van die app heb ik uitgezet.

Voorheen gebruikte ik daarvoor HomeKit Secure Video via Scrypted, dat werkte remote ook praktisch instant qua notificatie en binnen 3-4sec live video.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 09-01-2025 22:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PHiXioN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:53:
Tja ik overweeg een UniFi doorbell icm UCG Max wat mogelijk nog de moeite waard is.
Mede omdat ik gecharmeerd ben van geen abo.

Dan heb ik 2.5 Gig tussen NAS en PC wat het enige is waar het wellicht wat toevoegt, mits ik ook nog de 10Gbe kaart erbij aanschaf van Synology.

Maar dan nog blijft het duur ten opzichte van mijn “gratis” ziggo router en Netgear POE 8 poort switch er achter en ik nog niet helemaal overtuigd ben van de toegevoegde waarde van alles UI.
Duidelijk! :)

Gewoon alles zo laten dus en pas vervangen als je echt iets moet vervangen d:)b
r0bv schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:20:
APs zijn nog TP Link (2* EAP-650-Wall , 1* EAP-653) en die laat ik vooralsnog even zitten.

Het wifi management is hierdoor wel beperkt.
De APs kan ik wel benaderen via IP adres en wat basis zaken uitvoeren, maar ik kan bijvoorbeeld niet de radio/signaal instellingen wijzigen.

Hiervoor heb je de Omada console nodig.
Je kan toch gewoon de Omada Controller zelf hosten op een Raspberry Pi of een Intel Atom NUCje of zo :?

Wat is de reden dat je overstapt eigenlijk ??
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:44:
Met Sonos kan je het beste SonosNet gebruiken, dat activeer je door 1 (slechts één) Sonos aan te sluiten met UTP op je netwerk.

Sluit je er twee aan omdat je dat gewoon eens wilt testen :o dan heb je een hoop geneuzel met STP/LOOPS erbij.
Eigenlijk is dat hele verhaal misschien ook wel een goede reden om iets anders dan UniFi Switches te kopen in de toekomst als je Sonos spul hebt of van plan bent om te kopen :)

Kan me ook herinneren dat iemand een keer iets riep over Proxy ARP of zoiets, maar weet effe niet meer waar dat over ging...
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:28:
Volgens mij is dat niet helemaal waar, SonosNet werkt namelijk ook draadloos op 2.4 GHz en daarbij moet je juist zorgen (advies van Sonos én Ubiquiti) dat je WiFi 2.4 GHz channels niet overlappen met de SonosNet channel, bij mij staat laatstgenoemde op 1 (te zien in de Sonos app) en dus mijn UniFi op 6 en 11.
Dat is IMHO niet realistisch, tenzij je helemaal alleen op een heel groot boerderij woont of zo...?!

Je zal over het algemeen namelijk altijd wel buren hebben die één of meerdere kanalen met jou delen :)
Daarnaast is het Ubiquiti advies juist ook om Sonos nooit bedraad en draadloos te combineren, altijd alles bedraad of alles draadloos:
Maar 1 Sonos apparaat bedraad en de rest via de Sonos WiFi is dat toch ook ?!
En ik weet dat Sonos zegt dat je wél kan combineren, maar dat levert volgens vele fora juist problemen op.
Ook met andere merken qua Switches :?
Maar inderdaad is het probleem o.a. dat Sonos geen RSTP ondersteund en daardoor de netwerkapparatuur specifiek voor Sonos nog een vertaalslag naar STP moet maken.
Is het in nieuwere 6.x.x./7.x.x/8.x.x/9.x.x UniFi Controllers dan nog steeds niet mogelijk om alleen voor STP te kiezen i.p.v. alleen RSTP ?!
Enige redenen dat ik ze nog houd is dat ik ze al heb en ze voor hun prijs en formaat behoorlijk goed geluid geven.
Maar ook een reden waarom ik niet gezwicht ben voor de Sonos Arc soundbar aanbiedingen rond de €599 de laatste tijd, ik wil niet nog meer troep van dit merk. ;)
Er zijn ook DIY opties op dat gebied dus... ;)
Geen fysieke gong gebruiken, dan heb je dit probleem niet.
Is niet uniek aan deze slimme deurbel, heb het bij andere merken ook gehad als je de fysieke gong aangesloten laat.

Heeft waarschijnlijk te maken met de luchtvochtigheid buiten.
Raar...

Je zou denken dat ze daar rekening mee hebben gehouden ?!
Hebben ze eindelijk zoiets gemaakt toevallig :
- Deurbel die puur een deurbel is.
Zonder camera geneuzel dus. Microfoon mag eventueel...
- Qua netwerk PoE of WiFi @ 5 GHz connectiviteit.
- Dus ook Chimes door het huis heen die via PoE dan wel adapter+WiFi @ 5 GHz verbonden zijn.

Dus een deurbel die zoveel mogelijk zonder een of andere halvegare app werkt en puur een moderne versie is van de klassieke deurbel ??

Zoiets zou ik misschien wel willen hebben, voornamelijk vanwege in de tuin zitten tijdens de zomer :)
GeeMoney schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:00:
Elke deurbel heeft daar helaas wel wat last van.
Ring van mijn schoonouders ook en mijn vorige Doorbirds ook.
Nou... lekker dan... -O-

Daarom zou ik gewoon een simpel systeem willen hebben zonder al dat gedoe :)

En sowieso geen Ring troep van Amazon wat echt de grootste spyware schijnt te zijn die er maar is qua wat er allemaal op je telefoon/tablet gebeurt :X :| :/
Op de G4 Pro kan je wel in het schermpje iets laten weergeven als je van huis bent bijvoorbeeld: even geduld a.u.b.
Dat is opzich niet verkeerd d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Enige redenen dat ik ze nog houd is dat ik ze al heb en ze voor hun prijs en formaat behoorlijk goed geluid geven. Maar ook een reden waarom ik niet gezwicht ben voor de Sonos Arc soundbar aanbiedingen rond de €599 de laatste tijd, ik wil niet nog meer troep van dit merk. ;)
Als je in de illusie leeft dat je 2,4Ghz kanalen niet overlappen ben ik benieuwd hoeveel grond je om je Vila hebt liggen :) in elk stad of dorp overlapt 2,4Ghz en of je met het WiFi van je buren overlapt of met SonosNet en een UniFi ssid maakt niet uit.

SonosNet is vele malen stabieler dan op UniFi wifi. UI waarschuwt “de leken” omdat met bedraden je een hele grote kans krijgt op broadcast loops en STP blocks op onvoorspelbare plaatsen. Kost hun frontdesk extra tijd en geld.

Veel kritische forum posts hebben er meer dan 1 bedraad aangesloten en dan heb je 99,9% kans op gedoe.

Probeer het een zou ik zeggen. Maximaal 1 unit bedraad aansluiten. Ze werken als repeater onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Ik wil een Dream Machine Pro Max aanschaffen.
Kan ik met de UDM ook load balancing instellen op een specifieke poort range?

Ik wil het volgende instellen zoals ik deze ook heb in mijn PFsense PC:
Al het verkeer moet over WAN1 gaan, behalve port range "15000-65535" deze moet verdeeld worden over WAN1 & WAN2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Als je in de illusie leeft dat je 2,4Ghz kanalen niet overlappen ben ik benieuwd hoeveel grond je om je Vila hebt liggen :) in elk stad of dorp overlapt 2,4Ghz en of je met het WiFi van je buren overlapt of met SonosNet en een UniFi ssid maakt niet uit.
Ik heb het niet over WiFi, ik heb het over het kanaal waar SonosNet op draait icm je eigen WiFi. Tuurlijk zitten er legio buren die alles overlappen, maar de signaalsterkte is daar toch een stuk zwakker van. Het gaat erom dat je moet proberen wanneer het mogelijk is om SonosNet en je AP's dus niet op hetzelfde kanaal te laten draaien, dat is ook niet teveel gevraagd in de meeste setups. Dus ik draai hem om: waarom zou je dit niet doen?
SonosNet is vele malen stabieler dan op UniFi wifi. UI waarschuwt “de leken” omdat met bedraden je een hele grote kans krijgt op broadcast loops en STP blocks op onvoorspelbare plaatsen. Kost hun frontdesk extra tijd en geld.

Veel kritische forum posts hebben er meer dan 1 bedraad aangesloten en dan heb je 99,9% kans op gedoe.

Probeer het een zou ik zeggen. Maximaal 1 unit bedraad aansluiten. Ze werken als repeater onderling.
Het probleem is bij mij dat hoewel ik maar liefst 11 patchpunten in huis heb, dat niet in de keuken of bij het dressoir in de woonkamer is waar mijn 2 Sonos speakers staan. Dus het is te proberen, maar wat schiet ik ermee op als ik ze niet zodanig kan gebruiken gezien de plekken waar we ze willen hebben?

Daarnaast: het is een inherent Sonos probleem, daarom ook dat ik er niet meer bijkoop. HomePods doen het perfect ook gewoon op WiFi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29
loyske schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:32:
Ik heb voor ruim 2 jaar terug een deurbel via rma teruggedaan en heb daarvoor een refund gekregen.
Tijdens het rma proces even vragen naar een discount code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
GeeMoney schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:38:
[...]

Rackmounts gevonden inderdaad.
Zojuist besteld a €1163,- :
UCG-Max (zonder capaciteit want die vind ik wat prijzig en is later zelf te plaatsen middels m2.ssd)
USW-Pro-Max 16 PoE voor de meterkast
Switch Lite 8 PoE voor de garage met een 3d-print rackmount
G4 Doorbell Pro PoE + Chime

Zet ik mijn huidige Netgears in de vraag & aanbod en de Asus kan afgestort worden.
m2.ssd heb ik nog liggen maar de tray was als enige niet leverbaar bij de leverancier dus die bestel ik elders en heeft geen bloedspoed. Eerst even wat testen doen met de G4 alvorens ik de Doorbird bij mijn voordeur vervang.
Is die M2.SSD tray speciaal voor de UCG-Max? Ik kwam op EBay een tegen voor 6$, echter is deze van kunststof en die van Ubiquiti lijkt Aluminium wat als Heatsink zal dienen.

Kan je dit toevallig bevestigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazmask
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 17:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QartDAQu864QuKBg2qUhoiPjHis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Vz3IHiOd6lK9YzghxStTLS5.jpg?f=fotoalbum_large

Had sinds vandaag een UCG max geïnstalleerd. Ik wil van bepaalde toestellen dit type data-vergaring uitzetten. Hoe kan ik dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:55
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Bij de juiste instellingen kun je al je Sonos apparaten bedraad aansluiten. Unifi heeft een pagina waarop dit helder staat uitgelegd.

En dan werkt dat beter dan Sonosnet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
elektriekert schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:57:
[...]

Is die M2.SSD tray speciaal voor de UCG-Max? Ik kwam op EBay een tegen voor 6$, echter is deze van kunststof en die van Ubiquiti lijkt Aluminium wat als Heatsink zal dienen.

Kan je dit toevallig bevestigen? :)
Klopt, die is deels van aluminium. Maar echt een heatsink is het niet hoor, de ssd ligt helemaal vrij eigenlijk en maakt alleen met de zijkantjes contact. Hij glijdt er zeg maar in en is dan van boven en onder zwevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Ik heb het niet over WiFi, ik heb het over het kanaal waar SonosNet op draait icm je eigen WiFi. Tuurlijk zitten er legio buren die alles overlappen, maar de signaalsterkte is daar toch een stuk zwakker van. Het gaat erom dat je moet proberen wanneer het mogelijk is om SonosNet en je AP's dus niet op hetzelfde kanaal te laten draaien, dat is ook niet teveel gevraagd in de meeste setups. Dus ik draai hem om: waarom zou je dit niet doen?
Net geteld in een normal rijtjeshuis 27 SSID's binnen bereik -> waarom niet? Omdat het geen doen is, als de buurman zijn router reboot zit hij op het kanaal waarvan ik gisteren dacht dat hij vrij was.
Het probleem is bij mij dat hoewel ik maar liefst 11 patchpunten in huis heb, dat niet in de keuken of bij het dressoir in de woonkamer is waar mijn 2 Sonos speakers staan. Dus het is te proberen, maar wat schiet ik ermee op als ik ze niet zodanig kan gebruiken gezien de plekken waar we ze willen hebben?

Daarnaast: het is een inherent Sonos probleem, daarom ook dat ik er niet meer bijkoop. HomePods doen het perfect ook gewoon op WiFi.
Ik hoor ook goede berichten over de HomePods! De Sonos units vormen een mesh netwerk, ofwel de Sonos units zonder UTP aansluiting gaan werken als repeater. Ik begrijp je vraag niet helemaal, als ik er 1 aansluit met kabel in de woonkamer dan heb ik tot op zolder een goed SonosNet.

Voor mij werkt dit het beste i.c.m met UniFi, als jij tevreden bent met wat je hebt. Fijn laten draaien zoals het draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
TweakGP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Een optie die met 2,5Gig ook heel goed werkt is SMB multichannell. Kost je alleen 1 (of 2) extra poorten maar dan krijg je zo de dubbele performance van je Synology. Bespaar je je de netwerkkaart voor je NAS.
Hoe ik het begrijp schiet je daar alleen iets meer op bij meerdere gebruikers en niet als je 1 groot bestand verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PHiXioN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:51:
[...]

Hoe ik het begrijp schiet je daar alleen iets meer op bij meerdere gebruikers en niet als je 1 groot bestand verplaatst.
LAG heb je alleen iets aan bij meerdere (TCP) verbindingen, dat dus kan komen door meerdere gebruikers. Echter kan SMB voor één transfer meerdere verbindingen op zetten, waardoor je wel gebruik maakt van LAG. En het kan zomaar dat die feature multichannel heet, zoals @TweakGP noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
GeeMoney schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:11:
[...]

Klopt, die is deels van aluminium. Maar echt een heatsink is het niet hoor, de ssd ligt helemaal vrij eigenlijk en maakt alleen met de zijkantjes contact. Hij glijdt er zeg maar in en is dan van boven en onder zwevend.
Ik vind 200€ opslag voor een reepje SSD wel veel geld voor 1TB.
Voor welke ben je gegaan en hoe bevalt het als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:36
Is iemand hier al enigszins bekend met de nieuwe unifi firewall zones?

Ik wilde er eens even mee spelen, maar iets is mij niet helemaal duidelijk.

Ik wilde eens een zone aanmaken die geen toegang heeft tot het internet. ik zou ergens verwachten dat een zone standaard helemaal geen rechten zou hebben, tenzij je het toewijst.

Echter al ik een zone aanmaak, dan heeft deze door standaard onderstaande regels altijd toegang tot het internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA5TLwQbVwq5D4ZuErBBlfyxfgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7xZCDA69bluBbZWG3tyTdT7.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan ik nu een regel toevoegen, waardoor het internet wordt geblokkeerd, echter krijg ik dan onder in de matrix te zien dat de NoT naar external 3 policies heeft, en niet de status "block all"

Mij lijkt dat als de regel bovenaan staat, waarbij je daadwerkelijk alles blocked, dat dit dan de status "block all" aan moet geven toch? Althans dat zou voor mij overzichtelijker zijn, doordat er nu staat dat de NoT naar Eternal 3 policies heeft, moet ik er alsnog op klikken om te kunnen zien hoe of wat.

Overigens ben ik sowieso benieuwd waarom sommige dingen wel standaard de block all status krijgen en de andere niet, want je kunt die standaard regels niet aanpassen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 10:22
Daar liep ik ook al tegenaan. Op de een of andere manier is die standaard rule niet te veranderen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
PHiXioN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:51:
[...]
Dat begrijp je verkeerd :-).
https://kb.synology.com/v...ichannel_link_aggregation

Meeste Syno's hebben meerdere LAN poorten dus dan werkt het zonder verdere investeringen. Je hebt natuurlijk wel een 2,5G switch meet meerdere vrije poorten en andere 2,5G apparaten nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door TweakGP op 10-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:36
FredvZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:50:
Daar liep ik ook al tegenaan. Op de een of andere manier is die standaard rule niet te veranderen.
Die matrix zou het ergens overzichtelijker moeten maken, maar het maakt het (voor nu) nog niet extreem veel duidelijker.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
elektriekert schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Ik vind 200€ opslag voor een reepje SSD wel veel geld voor 1TB.
Voor welke ben je gegaan en hoe bevalt het als ik vragen mag? :)
Ik heb er een Crucial 2TB in gezet a €149,- .
Op tweakers vraag & aanbod zie je soms ook 1 of 2TB voorbij komen tussen de 100 en 150 euro) van Samsung 980 Pro / 990 Pro en die passen ook 100% en werken.
Kingston zijn gek genoeg wisselende berichten op het Unifi forum van dus ik ben voor Crucial gegaan, daar vond ik ook posts van die succesvol waren.

Ik wilde echter gewoon een nieuwe en ben dus voor de Crucial gegaan.
Bevalt tot nu toe prima. Een voorzichtige schatting geeft dat ik zo'n 30 dagen continu op kan nemen met de G4 Pro deurbel op deze 2TB. (65-70GB per dag op maximale kwaliteit en bandbreedte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
GeeMoney schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Op tweakers vraag & aanbod zie je soms ook 1 of 2TB voorbij komen tussen de 100 en 150 euro) van Samsung 980 Pro / 990 Pro en die passen ook 100% en werken.
Kingston zijn gek genoeg wisselende berichten op het Unifi forum van dus ik ben voor Crucial gegaan, daar vond ik ook posts van die succesvol waren.

Bevalt tot nu toe prima. Een voorzichtige schatting geeft dat ik zo'n 30 dagen continu op kan nemen met de G4 Pro deurbel op deze 2TB. (65-70GB per dag op maximale kwaliteit en bandbreedte).
In mijn geval zal het om bewegingsdetectie gaan, ik heb momenteel een G5 turret op het oog.
Ik verwacht dat 1TB voldoende is, maar wie weet kom ik een mooie deal tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 07:33
Ik denk dat ik een vrij simpele vraag heb, maar de wereld van VLANs is totaal nieuw voor mij. Dus bear with me :) . Wat ik nu heb is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2OdDlyRm5irbAuah7d4fFxdIiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmxVxsOJduEkKM34E4sIao4S.png?f=fotoalbum_large

Hiermee voorkom ik dus dat devices binnen de IoT VLAN kunnen praten met de andere devices. Dit werkt goed; alleen nu wil ik het volgende doen:

Ik zou willen dat één device (static ip) in mijn VLAN 1 kan praten met devices in VLAN 2. Hoe regel ik dit nu precies? Reden: ik heb een virtual-machine draaien in VLAN 1 met daarop home assisant. Ik wil vanuit deze bak mijn HomeWizard P1 meter uit kunnen lezen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:05
Ik heb CyberSecure geactiveerd. Maar ik heb het idee dat in de laatste firmware/network de supression niet goed werkt. Ik krijg nog steeds meldingen terwijl ik het supressed heb. Zelfs als ik aangeef in de console dat ik geen push notificaties meer wil ontvangen van threads blijf ik meldingen ontvangen.

Heb ook de SPAMHAUS feed al uitgezet maar alsnog meldingen. Volgens mij klopt er iets niet :)

Herkent iemand dit ?

[ Voor 12% gewijzigd door hgwj1983 op 10-01-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
posttoast schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:53:
Vreemd probleem sinds vandaag: de openVPN verbinding van mijn vader naar mij (beiden een UCG) werkt niet meer. De WireGuard-verbinding nog wel.

Maar nu het vreemde: ik heb een familielid die óók een openVPN-verbinding maakt naar een ander familielid (op exact dezelfde manier als ik dat doe) en dat werkt óók niet meer sinds vandaag…

Het gaat, aan de serverkant, in beide gevallen om een KPN verbinding. Aan de client kant heeft mijn vader Odido en dat andere familielid ook KPN.

Ik zou bijna denken dat KPN openVPN verkeer blokkeert, maar dat lijkt me wel heel stug.

Edit: screenshot van de melding aan de client-kant:

[Afbeelding]

Het lijkt er inmiddels op dat het een issue met 4.1.13 is. Een collega had het probleem niet, maar heeft net ook de update gedraaid en nu exact hetzelfde. Een Unifi probleem dus, maar bizar genoeg wel eentje die specifiek bij KPN optreedt. Mocht iemand anders (met aan één kant een KPN verbinding en aan beide kanten een Unifi device) het kunnen reproduceren, dan hoor ik het graag.

Ik heb op hun forum maar een draadje gestart en zie inmiddels dat ik niet de enige ben...

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:56
errox schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
Zie hier veel Tweakers terug met het instellen van Odido. Dat is hier perfect gegaan, alleen Teleport werkt niet zo. Heeft iemand daar ervaring mee? Geen IPv6, maar ook dan zou het toch gewoon moeten werken?

Ik heb een static route aangemaakt van Teleport range naar default, maar ook dan werkt het niet. VPN connect wel gewoon vanaf mijn telefoon (KPN, 5G, IPv6). Iemand een idee / wel werkend gekregen?
Terugkomend op dit probleem (en voor Tweakers met dezelfde problemen/in toekomst); Het gaat dus inderdaad niet goed door gebruik KPN5G (IPv6) en Odidio vast internet (IPv4). Door een van de twee te wijzigen werkt het wel. Ook andere toestellen / providers werkten wel op de vaste lijn. Oftewel in mijn geval aanpassen van APN instellingen op mijn telefoon was de oplossing. Door Portalmmm.nl als APN te gebruiken, forceer je een IPv4 adres. Hiermee lost het probleem zich direct op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:53
smeerbartje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:48:
Ik denk dat ik een vrij simpele vraag heb, maar de wereld van VLANs is totaal nieuw voor mij. Dus bear with me :) . Wat ik nu heb is het volgende:

[Afbeelding]

Hiermee voorkom ik dus dat devices binnen de IoT VLAN kunnen praten met de andere devices. Dit werkt goed; alleen nu wil ik het volgende doen:

Ik zou willen dat één device (static ip) in mijn VLAN 1 kan praten met devices in VLAN 2. Hoe regel ik dit nu precies? Reden: ik heb een virtual-machine draaien in VLAN 1 met daarop home assisant. Ik wil vanuit deze bak mijn HomeWizard P1 meter uit kunnen lezen :) .
Firewall regel aanmaken :) Ik heb zelf OPNSense, maar de theorie zou hetzelfde moeten zijn:
Action: Pass
Protocol: TCP/UDP
Source: Homeassistant IP
Destination: IOT Netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniemand schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Firewall regel aanmaken :) Ik heb zelf OPNSense, maar de theorie zou hetzelfde moeten zijn:
Action: Pass
Protocol: TCP/UDP
Source: Homeassistant IP
Destination: IOT Netwerk
Waarop UDP? :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
Ik heb ooit een vage applicatie gehad die ook UDP gebruikte, sinds dien pak ik die standaard mee (als ik een generieke regel in stel). Of vaag, dat was Zoom :). Zal voor HomeAssistant wellicht minder van toepassing zijn, maar daar loop dan je vanzelf tegen aan als het moment daar is.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniemand op 10-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Anoniemand schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb ooit een vage applicatie gehad die ook UDP gebruikte, sinds dien pak ik die standaard mee (als ik een generieke regel in stel). Of vaag, dat was Zoom :). Zal voor HomeAssistant wellicht minder van toepassing zijn, maar daar loop dan je vanzelf tegen aan als het moment daar is.
Zoom.... Da's één en al UDP verkeer :P

Of wil jij hebben dat je 'live stream' als TCP, incl. alle overhead, verzonden wordt...... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
Will_M schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Zoom.... Da's één en al UDP verkeer :P

Of wil jij hebben dat je 'live stream' als TCP, incl. alle overhead, verzonden wordt...... :o
Maar daarom dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Toch snap ik het niet; hier zie ik de nieuwe zone config firewall opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO7Cv51hJzk9eik_oeCTs-nXgzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ancQQDZRE47JlcxaDEDde1r5.png?f=fotoalbum_large

De eerste heb ik toegevoegd, maar volgens mij "overlapt" deze de default die ik op de volgende manier lees:
  • Al het verkeer van "internal"
  • met als destination "hotspot"
  • mag plaatsvinden
Mijn verwachting is dat een host in mijn interne netwerk (met ip 192.168.1.102) kan pingen naar een host in mijn IoT netwerk (192.168.2.10). Dit blijkt echter niet het geval. Wie kan mij helpen hiermee?

[ Voor 188% gewijzigd door smeerbartje op 10-01-2025 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 09:28
smeerbartje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:49:

[Afbeelding]

De eerste heb ik toegevoegd, maar volgens mij "overlapt" deze de default die ik op de volgende manier lees:
  • mag plaatsvinden
Mijn verwachting is dat een host in mijn interne netwerk (met ip 192.168.1.102) kan pingen naar een host in mijn IoT netwerk (192.168.2.10). Dit blijkt echter niet het geval. Wie kan mij helpen hiermee?
Volgens mij werkt dit niet omdat het antwoord wat jouw IOT netwerk terugstuurt alsnog geblokkeerd wordt richting je interne netwerk.

Je interne netwerk mag dus wel met IOT praten maar die mag niet terugpraten. Je kan er een tweede rule bijzetten die established en related verkeer toe laat vanuit IOT richting intern. Je IOT netwerk mag dan terug praten zolang het gesprek geïnitieerd werd door het interne netwerk, maar kan niet zelf een gesprek initiëren richting intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
smeerbartje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:49:

[Afbeelding]

• mag plaatsvinden
Weten je 'routers' (lees: gateways) ook hoe de route loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-10 15:18
dribbel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Volgens mij werkt dit niet omdat het antwoord wat jouw IOT netwerk terugstuurt alsnog geblokkeerd wordt richting je interne netwerk.

Je interne netwerk mag dus wel met IOT praten maar die mag niet terugpraten. Je kan er een tweede rule bijzetten die established en related verkeer toe laat vanuit IOT richting intern. Je IOT netwerk mag dan terug praten zolang het gesprek geïnitieerd werd door het interne netwerk, maar kan niet zelf een gesprek initiëren richting intern.
Heb je je IOT netwerk toevallig als gasten netwerk geconfigureerd? Want dan gaat het nooit werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
dribbel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Volgens mij wordt dit automatisch geregeld door de optie "Auto allow return traffic" aan te vinken. Zie onderstaande screenshots. Het resultaat is in ieder geval wel een rule die zegt dat verkeer van het "hotspot" netwerk allowed wordt richting mijn interne netwerk.

OPTIE TIJDENS AANMAKEN RULE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eui13iTFjZXUQo3jEynXhTdx-Qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xEz9c0zZdQR0dMog2IyXtgAj.png?f=fotoalbum_large

AUTOMATISCH TOEGEVOEGDE RULE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4aYdypsQkR8f-xewA8t1-lPK8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3zObg8e1NBujlBqYIpE6yxk.png?f=fotoalbum_large
Will_M schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Weten je 'routers' (lees: gateways) ook hoe de route loopt?
Wat bedoel je precies? Ik heb enkel een firewall rule aangemaakt, voor de rest niets. Wat versta jij onder een gateway/router?
wvanommen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Heb je je IOT netwerk toevallig als gasten netwerk geconfigureerd? Want dan gaat het nooit werken.
Nope, het is een normaal netwerk. Geen isolated clients o.i.d. Zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUJn0nzYPlaE3CZ5q_K3DwSlGlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5HbwAfOUxE2gS4EDvrAQ1VU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
GeeMoney schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Toevallig de Crucial p310 2TB?

Ik vind deze in verhouding met de andere merken erg scherp geprijsd :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
elektriekert schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Toevallig de Crucial p310 2TB?

Ik vind deze in verhouding met de andere merken erg scherp geprijsd :Y
Klopt! Dat is hem inderdaad. Meer dan snel genoeg, degelijk merk en leuk geprijsd inderdaad.
Pagina: 1 ... 297 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.