Heel vreemd, maar gisteravond ben ik gaan slapen terwijl alles normaal leek te werken. Ik had de Winbox poort via de IPv4 firewall had dichtgezet en ben daarna nog in Winbox bezig geweest.
Vanochtend kon ik alleen "opeens" weer niet inloggen.
Ik heb gister de safemode ook gebruikt dus ik begrijp het niet helemaal, want totdat ik ging slapen werkte het nog.
Verder werkte vanochtend ook opeens niet alle websites meer en viel de verbinding deels weg. Leek weer op vaag DNS gedrag. Heb gister ook veel zitten wijzigen, ook weer aan de DNS instellingen terwijl deze goed werkte daarvoor.
Ik ben dus 2 stapjes terug gegaan met een backup. Terug naar gisterochtend (eergisteravond) waarmee ik de dag begon, want toen werkte alles nog goed. Nu ben ik weer alles aan het aanpassen met de kennis die ik gister heb opgedaan
Iets super interessants wat ik vandaag heb opgemerkt is dat door een poortscan de melding, "denied winbox/dude connect from 85.10.157.92", verschijnt
Ik zat zelf te scannen en toen viel mij op dat de meldingen erbij kwamen wanneer de poort open staat vanaf het internet.
85.10.157.92" is het IP adres van:
https://dw-its.nl/port-scanner/ waarmee ik de Winbox poort scan.
Het zijn dus geen aanmeldpogingen in Winbox zelf, maar alleen poort scans. Super verwarrend en het heeft mij (ons) lekker bezig gehouden!
Dit verklaart ook waarom ik gister zo bizar veel meldingen had, want ik was er hevig op los aan het scannen.
Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik die poort nu kan blokkeren vanaf het internet, want elke keer dat het mij lukt kan ik vervolgens zelf ook niet meer inloggen.
Straks nog eens kijken of ik het voor elkaar krijg.
Ik heb nu een Input, Drop, dst port ****, (!) interface=LAN bridge.
De poort staat weer dicht van buitenaf dus nu maar hopen dat ik straks niet opeens weer "locked out" ben. Safe mode staat dus het zou niet moeten.
Wel heb ik nu ook voor de goede orde de IPv6 link local adres scope toegevoegd aan /IP/services/Winbox.
**edit:
Heb een regel aangemaakt.
[
Voor 15% gewijzigd door
Mit-46 op 19-04-2026 13:42
]