Daar had ik op dit moment geen plannen voor. De InWalls komen in de woonkamer (TV, media PC), op mijn werkkamer (desktop PC, KVM switch, laptop) en op zolder (printer, NAS) en de laatste in het nog te bouwen tuinhuisje (netwerkkabel ligt er al). Die zullen nooit allemaal tegelijkertijd zwaar belast worden; als ik beneden TV kijk zal ik niet aan het werk zijnstormfly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Ja dat is te krap als ze allemaal tegelijk zouden opstarten. Je hebt niets over aan POE budget om iets met POE aan te sluiten op de InWall POE out.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
- NAS
Dat ligt er aan of ze dan de maximale PoE budget nodig hebben. En gezien @HeleBoel de spullen toch al in huis heeft kan hij dat eenvoudig testen: even de stekker uit de switch halen, en dan weer insteken. Als de boel dan weer netjes opstart zal het allemaal wel los lopen.stormfly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Ja dat is te krap als ze allemaal tegelijk zouden opstarten.
Datasheet geeft 13w per AP aan dat maakt 52w en de switch is 45w. Op basis van wat de fabrikant voorschrijft in de datasheets is het te krap.RobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:44:
[...]
Dat ligt er aan of ze dan de maximale PoE budget nodig hebben. En gezien @HeleBoel de spullen toch al in huis heeft kan hij dat eenvoudig testen: even de stekker uit de switch halen, en dan weer insteken. Als de boel dan weer netjes opstart zal het allemaal wel los lopen.
Zoals al eerder gezegd en gemeten, verbruiken die AP’s dat alleen onder zeer zware last.stormfly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Datasheet geeft 13w per AP aan dat maakt 52w en de switch is 45w. Op basis van wat de fabrikant voorschrijft in de datasheets is het te krap.
Zelfs een herstart verwacht ik dat niet van.
En hij heeft inderdaad de spullen al en upgraden kost bijna €200,- . Mocht het dus niet werken (wat ik niet verwacht) dan kan hij altijd nog een Injector plaatsen.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 05-01-2025 08:56 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Die 13W is het maximale verbruik. Wanneer die dat verbruikt staat er niet bijstormfly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Datasheet geeft 13w per AP aan dat maakt 52w en de switch is 45w. Op basis van wat de fabrikant voorschrijft in de datasheets is het te krap.
Wifi is en zal altijd Half-Duplex werken, doordat er simpelweg geen collision detection mogelijk is op een shared medium als Wifi.nero355 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:17:
802.11ax zou toch meer als een Switch moeten werken en zou niet meer Half-Duplex mogen zijn of toch wel
Dit is inherent aan elke draadloze techniek, ook de 10Gbps wireless bridges hebben exact hetzelfde op een hele andere frequentie.
Met de snelheden van nu is dat uiteraard minder een probleem, zeker met Wifi 6E/7. De opvolger Wifi 8 gaat zich vooralsnog focussen op stabiliteit, niet nog meer snelheid.
GeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Zoals al eerder gezegd en gemeten, verbruiken die AP’s dat alleen onder zeer zware last.
Zelfs een herstart verwacht ik dat niet van.
En hij heeft inderdaad de spullen al en upgraden kost bijna €200,- . Mocht het dus niet werken (wat ik niet verwacht) dan kan hij altijd nog een Injector plaatsen.
Het klopt het kan ook prima werken, als hij maar niet hier komt klagen over spontane rebootsRobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Die 13W is het maximale verbruik. Wanneer die dat verbruikt staat er niet bijAls dat alleen onder zwaar wifi gebruik is zal dat dus wel los lopen (tenzij een groot feest met grote verbruikers op alle APs tegelijkertijd
).
Volgens mij heeft unifi geen switch met 16 poorten die past in een 10" rack, toch?graceful schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:22:
[...]
Volgens mij is dit enige juist antwoord.![]()
Zelfs als een PoE is en andere niet, kun je dat nog steeds beter doen.
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE samen met bijvoorbeeld https://hivets.au/product...witch-lite-16-poe-10-inch zou prima passensmeerbartje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Volgens mij heeft unifi geen switch met 16 poorten die past in een 10" rack, toch?
Mijn nieuwe Miele keuken heeft allemaal "slimme" apparatuur en ondanks dat het 2024 modellen (ovens en koelkast) zijn en het de duurste modellen in de range betreffen, durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ze geen Ali Express wifi chips bevatten.jadjong schreef op zondag 5 januari 2025 @ 04:57:
Hangt van de materialen af. Sommige Ali-express wifi chips die er in lampen/dimmers/koelkasten zitten snappen weinig van een multi-AP SSID en ben je beter af met elk AP een eigen 2.4GHz SSID. Als ze op een vaste plek in huis staan kan je ze dan makkelijk met het dichtstbijzijnde AP verbinden.
Het enige nadeel is dat ik niet zou weten welke van de 2 AP beneden dan de beste is om hem aan te koppelen: die aan de rechter kant van het huis zit een heel stuk verder, maar daar zitten geen deuren tussen. En die linker zit heel dichtbij (staat in mijn kantoor), maar daar zit een stalen deur met glas tussen (als die dicht zit) naar de keuken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wWbdywEKxY89zpx3T0AiUTQ2.jpg?f=user_large)
Wat voor chips erin zitten weet ik even niet maar mijn 4 jaar oude Miele serie verbindt in ieder geval alleen op 2.4Ghz zie ik terug op mijn Unifi controller.outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Mijn nieuwe Miele keuken heeft allemaal "slimme" apparatuur en ondanks dat het 2024 modellen (ovens en koelkast) zijn en het de duurste modellen in de range betreffen, durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ze geen Ali Express wifi chips bevatten.
Het enige nadeel is dat ik niet zou weten welke van de 2 AP beneden dan de beste is om hem aan te koppelen: die aan de rechter kant van het huis zit een heel stuk verder, maar daar zitten geen deuren tussen. En die linker zit heel dichtbij (staat in mijn kantoor), maar daar zit een stalen deur met glas tussen (als die dicht zit) naar de keuken.
[Afbeelding]
Bereik is redelijk ver want ze roamen gewoon mee bij een AP reboot/update.
En ze doen niet aan AP hopping? Als in, constant switchen tussen verschillende AP's? Want dat zou de reden zijn op per AP beneden een ssid aan te maken.GeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Wat voor chips erin zitten weet ik even niet maar mijn 4 jaar oude Miele serie verbindt in ieder geval alleen op 2.4Ghz zie ik terug op mijn Unifi controller.
Bereik is redelijk ver want ze roamen gewoon mee bij een AP reboot/update.
Je kan in de Unifi controller gewoon instellen dat een specifieke client 'geforceerd' wordt naar een specifiek AP, mocht je een client hebben die zich wel verplaatst, terwijl het apparaat stilstaat. Heb al jaren geen SSID's meer per band, want dat is echt afgeraden en overbodig tegenwoordig.outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:17:
[...]
En ze doen niet aan AP hopping? Als in, constant switchen tussen verschillende AP's? Want dat zou de reden zijn op per AP beneden een ssid aan te maken.
Mijn Siemens Home Connect apparaten die in onze woning uit 2021 zitten hebben grotendeels Wifi 4, wel 2.4 en 5Ghz ondersteuning, maar doordat het Wifi 4 is, is de 5Ghz dekking extra beperkt. Dus die zitten meestal alsnog op 2.4Ghz. Niet dat dat uitmaakt voor het minimale datagebruik van die apparaten.
Wanneer ik mijn IoT wifi channel ga aanmaken was ik van plan om die alleen op 2.4 te laten uitzenden, want al mijn IoT devices (op 2 na) ondersteunen enkel 2.4. Ik dacht juist dat dat slim was om te doen. Maar dat wordt dus afgeraden? Hoezo als ik vragen mag?BiG-GuY schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:22:
[...]
heb al jaren geen SSID's meer per band, want dat is echt afgeraden en overbodig tegenwoordig.
Vraagje: ik heb 3 APs (2x lite, 1x LR). De Longrange staat in het tuinhuis/garage, omdat ik dacht dat deze buiten in de tuin de beste dekking zou geven (ondanks dat deze binnen hangt) en het bijgebouw minder structuur heeft dan het huis
Tuinhuis/garage is houtskeletbouw (120mm isolatiewol) met dubbel glas, de scheidingswand (rood) tussen tuinhuis en garage is 70mm wol.
Ons huis is HSB, 170mm PIR en triple glas
Als ik de LR in de garage zet bij de scheidingswand, is op het overdekte terras al geen wifi meer beschikbaar op onze telefoons. Dat is een afstand van misschien 6m naar het AP.
Als ik de LR in het tuinhuis zet (bij de scheidingswand) hebben we wel wifi op het overdekte terras.
Maar nu wil ik een wif domotica unit installeren in het rode gebied. Dat is ongeveer 6m vanaf het AP (op pos 2), maar ik zit met een zeer zwak signaal (>70db gemeten op mijn telefoon) en de unit (Shelly dimmer) heeft blijkbaar een wat zwakkere antenne en komt met moeite op 80db maar is meestal gewoon offline
Het is ook zo dat op die plek het signaal van de AP lite in de zithoek net zo sterk (zwak) is als de LR, en dat terwijl die op enkele meters meer afstand staat achter triple glas.
Zojuist heb ik beide APs omgewisseld, en dat maakt eigenlijk niets uit.
Waarom is het bereik buiten zo enorm slecht? Ik dacht dat HSB niet zo'n blokkade was, maar het lijkt wel alsof het signaal uit het huis beter doorkomt dan uit het tuinhuis
Is de enige oplossing hier een AP/range extender buiten, of moet ik het anders aanpakken?
:strip_exif()/f/image/wzzCF9WprKzbjmlVk24eVhlT.png?f=user_large)
edit: ik zou eventueel de LR ook buiten kunnen hangen onder de overkapping
Tuinhuis/garage is houtskeletbouw (120mm isolatiewol) met dubbel glas, de scheidingswand (rood) tussen tuinhuis en garage is 70mm wol.
Als ik de LR in de garage zet bij de scheidingswand, is op het overdekte terras al geen wifi meer beschikbaar op onze telefoons. Dat is een afstand van misschien 6m naar het AP.
Als ik de LR in het tuinhuis zet (bij de scheidingswand) hebben we wel wifi op het overdekte terras.
Maar nu wil ik een wif domotica unit installeren in het rode gebied. Dat is ongeveer 6m vanaf het AP (op pos 2), maar ik zit met een zeer zwak signaal (>70db gemeten op mijn telefoon) en de unit (Shelly dimmer) heeft blijkbaar een wat zwakkere antenne en komt met moeite op 80db maar is meestal gewoon offline
Het is ook zo dat op die plek het signaal van de AP lite in de zithoek net zo sterk (zwak) is als de LR, en dat terwijl die op enkele meters meer afstand staat achter triple glas.
Waarom is het bereik buiten zo enorm slecht? Ik dacht dat HSB niet zo'n blokkade was, maar het lijkt wel alsof het signaal uit het huis beter doorkomt dan uit het tuinhuis
Is de enige oplossing hier een AP/range extender buiten, of moet ik het anders aanpakken?
:strip_exif()/f/image/wzzCF9WprKzbjmlVk24eVhlT.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 05-01-2025 11:50 ]
Als je het wilt scheiden qua VLAN, is dat wel gewoon een normale manier van werken ja. Met WPA2 zou je ook kunnen werken met PPSK (Private Pre-Shared Keys), dan kan je nog steeds 1 SSID gebruiken met verschillende wachtwoorden, waarbij elk wachtwoord toegang geeft tot het VLAN dat je instelt.outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:27:
[...]
Wanneer ik mijn IoT wifi channel ga aanmaken was ik van plan om die alleen op 2.4 te laten uitzenden, want al mijn IoT devices (op 2 na) ondersteunen enkel 2.4. Ik dacht juist dat dat slim was om te doen. Maar dat wordt dus afgeraden? Hoezo als ik vragen mag?
Ik had het over de situatie dat je apparaten in 1 netwerk/VLAN uitkomen. Het zorgt voor Roaming issues bij apparaten die wel meerdere banden aankunnen.
Vind het zelf niet nuttig om IoT te scheiden van de andere netwerken. Als je zo bang bent dat een Chinees apparaat iets op je netwerk doet wat je niet wilt, moet je geen Chineze merken kopen
Heb zelf een U6-Pro op de buitenmuur hangen in de achtertuin, omdat het vanuit binnen gewoon niet stabiel was te krijgen door de verschillende isolatie lagen (HR++ glas en isolatiematten), terwijl de muren zelf kalkzandsteen zijn.Stefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:40:
Vraagje: ik heb 3 APs (2x lite, 1x LR). De Longrange staat in het tuinhuis/garage, omdat ik dacht dat deze buiten in de tuin de beste dekking zou geven (ondanks dat deze binnen hangt) en het bijgebouw minder structuur heeft dan het huis
[Afbeelding]
Het signaal op 2.4Ghz kwam er nog wel doorheen, maar was totaal niet stabiel.
Heb je een Zigbee of Zwave netwerk in gebruik? Dan kan je beter voor een relay gaan op basis van die technieken. Die komen veel makkelijker verder qua signaal. Dit terwijl Zigbee ook op 2.4Ghz werkt. Zolang je een sterk genoege mesh opbouwt met verschillende Zigbee lampen bijvoorbeeld, heb je dit probleem niet.
Ben zelf daarom geen fan van de Wifi gebaseerde relays, omdat de dekking zeer beperkt is. De antennes zijn veel slechter dan in je telefoon of laptop.
Door 1 Zigbee lamp in de tuin te hebben, heb ik in de hele tuin en schuur op 8m afstand gewoon goede Zigbee dekking.
Is een U6-pro weerbestending? Of hangt ie overdekt? En heb je die aan de muur hangen (verticaal)? Ik ben in de veronderstelling dat die ronde APs bij (sterke) voorkeur aan een plafond moeten hangen.
Ik heb zigbee (Aqara sensoren), maar omdat het issue ook voor onze telefoons speelt moet ik toch iets met met Wifi buiten. Maar wellicht moet ik dan maar een extra AP kopen voor buiten onder de overkapping of de LR daar hangen (is toch overdekt)
Ik heb de LR nu onder de overkapping gelegd en nu maken de devices wel verbinding, en Wifi in het bijgebouw (binnen) is wat minder van belang.
Ik heb alleen daar een extra POE poort nodig (er hangt al een camera) dus met een 5p Flex mini switch zou ik mijn LR al daar kunnen ophangen.
Ik heb zigbee (Aqara sensoren), maar omdat het issue ook voor onze telefoons speelt moet ik toch iets met met Wifi buiten. Maar wellicht moet ik dan maar een extra AP kopen voor buiten onder de overkapping of de LR daar hangen (is toch overdekt)
Ik heb de LR nu onder de overkapping gelegd en nu maken de devices wel verbinding, en Wifi in het bijgebouw (binnen) is wat minder van belang.
Ik heb alleen daar een extra POE poort nodig (er hangt al een camera) dus met een 5p Flex mini switch zou ik mijn LR al daar kunnen ophangen.
[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 05-01-2025 12:24 ]
Een Swiss Army Knife onder het overdekt terras, is dat geen optie ? Die is Outdoor, er zijn ook snellere Outdoor varianten maar ook duurder uiteraard.Stefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:17:
Is een U6-pro weerbestending? Of hangt ie overdekt? En heb je die aan de muur hangen (verticaal)? Ik ben in de veronderstelling dat die ronde APs bij (sterke) voorkeur aan een plafond moeten hangen.
Zelf heb ik de AC Mesh, is ook een optie.daar zitten evt richtantennes standaard al op.
[ Voor 7% gewijzigd door Roy Batty op 05-01-2025 12:31 ]
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Zeker, kende ik niet, tnx. Maar dan moet ik ook POE hebben buiten, dus zo'n switch moet ik sowieso hebben wil ik daar wat meeRoy Batty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Een Swiss Army Knife onder het overdekt terras, is dat geen optie ? Die is Outdoor, er zijn ook snellere Outdoor varianten maar ook duurder uiteraard.
Inderdaad maar dat geldt voor alle AP`s dat ze PoE nodig hebben, via switch of injector.Stefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:33:
[...]
Zeker, kende ik niet, tnx. Maar dan moet ik ook POE hebben buiten, dus zo'n switch moet ik sowieso hebben wil ik daar wat mee
Ik realiseer me net dat die Flex mini geen POE output heeft, dus dat wordt m niet..
Nee, daar heb je niks aan. Wat wil je er allemaal mee voeden ? Anders een switch eens even in je plaatje tekenen waar die staat.Stefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:38:
Ik realiseer me net dat die Flex mini geen POE output heeft, dus dat wordt m niet..
Ik heb een 5p POE switch staan in de garage, maar er ligt maar één kabel naar het terras (daar zit een camera op) en nog een kabel trekken gaat denk ik niet meer zomaar lukken. Zal daar nog eens naar kijken.Roy Batty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Nee, daar heb je niks aan. Wat wil je er allemaal mee voeden ? Anders een switch eens even in je plaatje tekenen waar die staat.
Voor dat soort situatie wordt vaak een Flex Switch gebruikt (dus niet de Mini), die heeft zowel PoE input als output. Ik heb `m zelf ook in de garage met daar weer 3 camera`s en mijn Outdoor AP op. Hij mioet wel voldoende PoE input krijgen.Stefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Ik heb een 5p POE switch staan in de garage, maar er ligt maar één kabel naar het terras (daar zit een camera op) en nog een kabel trekken gaat denk ik niet meer zomaar lukken. Zal daar nog eens naar kijken.
Ik denk dat ik in eerste instantie dit eens probeer: https://www.amazon.nl/Rev...A2WHVIQMB9W58Y&gQT=1&th=1
1 POE in, 2x POE uit
1 POE in, 2x POE uit
De U6-Pro is IP54, de schotel is ontworpen voor een omni directioneel signaal in de breedte van de schotel maar, omdat het in de open lucht is en het om een afstand van max 10m gaat, werkt dit prima. Signaal komt veel verder dan dat. Ook wilde ik dat het signaal niet ver naar binnen doorstraalt, het helpt dat de onderkant van de schotel naar de woning toe wijst, want daar komt het minste signaal heen vanuit het stralingspatroon van de schotel.Stefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:17:
Tot zover hangt deze al 15 maanden buiten (zonder overkapping) aan de noordkant van de woning.
In de U6 serie heb je de U6-Mesh die is IPX5, U6-Mesh-Pro die is IPX6 en de U6-Enterprise was IP65, maar dat zie ik er nu niet meer bij staan gek genoeg.
Van de U7 serie is enkel de U7-Outdoor geschikt, maar die bestond toen nog niet.
gaat dat werken ? Da`s geen switchStefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:18:
Ik denk dat ik in eerste instantie dit eens probeer: https://www.amazon.nl/Rev...A2WHVIQMB9W58Y&gQT=1&th=1
1 POE in, 2x POE uit
Volgens de omschrijving kun je er 2 camera's op zetten, wanneer dat ding op een switch aangesloten zit. Dan neem ik aan dat een ander IP-device (AP) dan ook werkt?
Anders kan dat ding natuurlijk weer retour
1e review (die ik zie althans):
Gigabit version - 2 port. Acts like POE powered 2 port gigabit switch- with POE passthru. I haven't used it for POE power (on the outputs)
[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 05-01-2025 13:42 ]
Dat snapt die IoT meuk soms niet waardoor ze het AP van zolder blijven proberen.BiG-GuY schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Je kan in de Unifi controller gewoon instellen dat een specifieke client 'geforceerd' wordt naar een specifiek AP, mocht je een client hebben die zich wel verplaatst, terwijl het apparaat stilstaat. Heb al jaren geen SSID's meer per band, want dat is echt afgeraden en overbodig tegenwoordig.
Telefoon pakken met wifiscan-app-ding en meten welke de sterkste is. En natuurlijk dat AP links-onder een paar meter naar rechts verplaatsen.outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:00:
[Afbeelding]

- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ik zit met een PoE+ Input die weer PoE Out wordt op de In Wall UAP's dus ik zit dan al aan 90 van de 95 Watt als alles opstartGioStyle schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:41:
Die laatste switch heb ik hier hangen, alweer een jaar of 5. PoE+ budget is echt meer dan genoeg.
Misschien tegenwoordig niet meer met de U7's etc...

Voorlopig zit ik meer aan zoiets te denken :
- Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W
- Aruba Instant On 1930 24G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 195W
- Aruba Instant On 1930 24G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 195W (JL683A)
Ik vind een ander merk namelijk opzich geen probleem en misschien zou een 8-poorts model ook wel genoeg zijn ondertussen
Ik zou een ander model nemen, want dit :HeleBoel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:21:
Ik heb voor mijn nieuwbouwwoning een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE - Netwerk switch (https://azerty.nl/product...oe-netwerk-switch/4345985) gekocht met 4 Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall Wireless Access Points (inclusief switch) (https://azerty.nl/product...loos-toegangspunt/4965062).
Nu bekruipt mij het gevoel dat deze switch "te licht" is, in de zin dat het totale PoE budget (45 Watt) te weinig is om deze 4 WAP's (13 Watt) van stroom te voorzien.
Klopt dat en kan ik de switch die ik nu gekocht heb beter omruilen of niet?
stormfly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:28:
Ja dat is te krap als ze allemaal tegelijk zouden opstarten.
En anders moet je maar gewoon dit doen :
RobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:44:
Gezien @HeleBoel de spullen toch al in huis heeft kan hij dat eenvoudig testen: even de stekker uit de switch halen, en dan weer insteken. Als de boel dan weer netjes opstart zal het allemaal wel los lopen.
Kijk dan gewoon eens naar andere merken zoals ik waarschijnlijk ook ga doen mocht het zover komenIk loop daarbij ook tegen het probleem aan dat switches met een groter PoE budget meteen een stuk duurder zijn.
Het probleem zit hem meer in opstarten met alles aangesloten vlak na een firmware update bijvoorbeeld of nadat je thuis komt terug van vakantie en dergelijke, want je krijgt dan te maken met piekstroom/belasting en dan wil je gewoon de volledige PoE/PoE+ budget beschikbaar hebbenGeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:28:
Zoals ook al eerder hier bekeken is die maximale Wattage alleen nodig als de AP extreem zwaar belast word en alle 4 je AP’s gelijkertijd zo zwaar belasten zal nog een behoorlijke kunst zijn. Ik denk dat het wel los loopt.
WiFi werkt door elke Client steeds Airtime te geven en om de beurt te laten "praten" voor zover ik weet.BiG-GuY schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:26:
Wifi is en zal altijd Half-Duplex werken, doordat er simpelweg geen collision detection mogelijk is op een shared medium als Wifi.
Echter was daar toen opeens 802.1ax die niet meer dit "probleem" zou mogen hebben.
Dus de vergelijking met :
Vind ik sowieso een rare sinds je daar met een soort "Tunnel" van A naar B en andersom te maken hebt...Dit is inherent aan elke draadloze techniek, ook de 10Gbps wireless bridges hebben exact hetzelfde op een hele andere frequentie.
Het gaat meer om latency en dat kan natuurlijk altijd beterMet de snelheden van nu is dat uiteraard minder een probleem, zeker met Wifi 6E/7.
De opvolger Wifi 8 gaat zich vooralsnog focussen op stabiliteit, niet nog meer snelheid.
Dat is dus al jarenlang een misverstand : De LR had alleen gevoeligere antennes en was stiekem ook een beetje bedoeld om twee LR's met elkaar te laten praten via een Wireless BridgeStefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:40:
Ik heb 3 APs (2x lite, 1x LR).
De Longrange staat in het tuinhuis/garage, omdat ik dacht dat deze buiten in de tuin de beste dekking zou geven (ondanks dat deze binnen hangt) en het bijgebouw minder structuur heeft dan het huis.
Omdat je zoiets :Waarom is het bereik buiten zo enorm slecht?
Buiten tekort komtRoy Batty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:27:
Een Swiss Army Knife onder het overdekt terras, is dat geen optie ? Die is Outdoor, er zijn ook snellere Outdoor varianten maar ook duurder uiteraard.
Zelf heb ik de AC Mesh, is ook een optie.daar zitten evt richtantennes standaard al op.
Yup!Is de enige oplossing hier een AP/range extender Outdoor UAP buiten, of moet ik het anders aanpakken?
Dat is geen optie als je kijkt naar het aantal Tuya apparaten om maar wat te noemen...BiG-GuY schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:53:
Vind het zelf niet nuttig om IoT te scheiden van de andere netwerken.
Als je zo bang bent dat een Chinees apparaat iets op je netwerk doet wat je niet wilt, moet je geen Chineze merken kopen
Verder scheelt het je een hoop Multicast gezeik in je reguliere netwerk
Lijkt niet echt heel veel PoE/PoE+ budget te hebben...?!Roy Batty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:06:
Voor dat soort situatie wordt vaak een Flex Switch gebruikt (dus niet de Mini), die heeft zowel PoE input als output. Ik heb `m zelf ook in de garage met daar weer 3 camera`s en mijn Outdoor AP op. Hij mioet wel voldoende PoE input krijgen.
Ik zou dat ding skippen en zoiets kopen : TP-Link TL-SG108PEStefke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:18:
Ik denk dat ik in eerste instantie dit eens probeer: https://www.amazon.nl/Rev...d-POE5003-G/dp/B0BDF3NB3D
1 POE in, 2x POE uit
Kost je ietsje meer, maar wel minder dan de UniFi opties en je hebt dan gewoon wat je eigenlijk wilt hebben
Ik zou eerst de boel zo instellen :jadjong schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:53:
Telefoon pakken met wifiscan-app-ding en meten welke de sterkste is.
- 2.4 GHz op Low (4 dBi)
- 5 GHz op High (20 dBi)
En rekening ermee houden dat je zelfs misschien wel ergens 2.4 GHz uit zal moeten zetten, want dat spul is echt hardnekkig... Heeeeel hardnekkig in sommige gevallen

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb in de garage al de 5p variant (omdat de betaalbare Ubiquiti variant toen niet te krijgen was), maar ik kan waarschijnlijk niet met goed fatsoen nog een kabel naar buiten brengen, en als dat wel lukt dan is de 5p voldoende.nero355 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:01:
[...]
Ik zou dat ding skippen en zoiets kopen : TP-Link TL-SG108PE
Kost je ietsje meer, maar wel minder dan de UniFi opties en je hebt dan gewoon wat je eigenlijk wilt hebben
Dus het zou fijn zijn als ik de kabel die buiten ligt kan splitsen met zo'n unit. Maar zal mijn opties nog eens overwegen.
@nero355 dus de 2 AP's beneden de 2.4 op Low en de AP op zolder gewoon op auto laten?
6gz ook onveranderd laten?
Zit nog te twijfelen of ik een aparte wifi ga aanmaken voor IoT, eigenlijk maak ik me niet zo'n zorgen om dat bespioneren. Please don't shoot me.
6gz ook onveranderd laten?
Zit nog te twijfelen of ik een aparte wifi ga aanmaken voor IoT, eigenlijk maak ik me niet zo'n zorgen om dat bespioneren. Please don't shoot me.
Holy! Ik loop nogal achter qua assortiment van Unifi merk ikTheetjuh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:46:
[...]
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE samen met bijvoorbeeld https://hivets.au/product...witch-lite-16-poe-10-inch zou prima passen
Dat rack zou je ook zelf kunnen printen lijkt me als je een printer hebt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Auto is voor zover ik weet nog altijd onveranderd stiekem High (20 dBi) dus die moet je sowieso niet gebruikenoutlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:37:
@nero355 dus de 2 AP's beneden de 2.4 op Low en de AP op zolder gewoon op auto laten?
Gewoon ALLE UAP's instellen op 2.4 GHz Low en 5 GHz High en voor de rest is het testen/ervaren en "Meten is weten" gedurende een paar dagen/weekje of zo...
Het is geen schande als je na een tijdje erachter komt dat het NOG BETER kan dus maak je er niet te druk over
Geen ervaring mee, maar gezien 6 GHz nog slechter door muren heen gaat dan 5 GHz kan je die waarschijnlijk ook wel op High (20 dBi) laten6gz ook onveranderd laten?
[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 05-01-2025 21:38 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Naar aanleiding van de reacties hier gaat het denk ik toch de UCG Max worden. Lees alleen wat reacties online van 5-6 maanden terug dat hij erg warm draait. En dat je via ssh de fancurve kan aanpassen oid? Of is dit middels een fw update al verholpen, of niet iets om me druk over te maken?
Ik heb een vraag, zal eerst de situatie schetsen.
Ik heb een UCG ultra waar ik bepaalde apps heb geblokkeerd met een tijd schema, werkt goed.
Ik heb een WireGuard vpn server draaien en alle mobiele apparaten maken hiermee verbinding zodra ze het thuis wifi netwerk verlaten, werkt goed.
Nu wil ik dat de mobiele apparaten buitens huis, verbonden via vpn, ook apps blokkeren met een tijd schema. Dit lukt mij niet.
In de firewall rule van het interne netwerk, waar ik de apps met tijdschema blokkeer, kan ik geen vpn of verbonden apparaten via vpn kiezen, ik kan wel een rule maken voor het hele vpn netwerk maar dat wil ik niet, ik wil alleen bepaalde devices kunnen selecteren (mobieltjes van de kinderen)
Kan iemand mij op weg helpen?
Ik heb een UCG ultra waar ik bepaalde apps heb geblokkeerd met een tijd schema, werkt goed.
Ik heb een WireGuard vpn server draaien en alle mobiele apparaten maken hiermee verbinding zodra ze het thuis wifi netwerk verlaten, werkt goed.
Nu wil ik dat de mobiele apparaten buitens huis, verbonden via vpn, ook apps blokkeren met een tijd schema. Dit lukt mij niet.
In de firewall rule van het interne netwerk, waar ik de apps met tijdschema blokkeer, kan ik geen vpn of verbonden apparaten via vpn kiezen, ik kan wel een rule maken voor het hele vpn netwerk maar dat wil ik niet, ik wil alleen bepaalde devices kunnen selecteren (mobieltjes van de kinderen)
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Ik neem aan dat de kinderen op de telefoon prima Wireguard uit kunnen zetten? Dus dan schiet je nog niks op met apps blokkeren op de VPN. Immers zetten ze dan gewoon de VPN uit om wel die apps te gebruiken.gielie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:44:
Ik heb een vraag, zal eerst de situatie schetsen.
Nee de vpn kunnen ze niet uit zetten. Maar daarging mijn vraag niet over.RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:17:
[...]
Ik neem aan dat de kinderen op de telefoon prima Wireguard uit kunnen zetten? Dus dan schiet je nog niks op met apps blokkeren op de VPN. Immers zetten ze dan gewoon de VPN uit om wel die apps te gebruiken.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Niets om je druk over te maken.....stfnz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 02:13:
Naar aanleiding van de reacties hier gaat het denk ik toch de UCG Max worden. Lees alleen wat reacties online van 5-6 maanden terug dat hij erg warm draait. En dat je via ssh de fancurve kan aanpassen oid? Of is dit middels een fw update al verholpen, of niet iets om me druk over te maken?
Vraagje:
Vanmorgen kon ik niet meer in de console van mijn UDM Pro inloggen.
Ik heb hem een harde reset gegeven en nu blijft hij in een soort loop hangen.
Onderstaande bericht wordt weer gegeven en na een minuut of tien geeft hij aan om een harde reset te doen.
Ik kan ook met geen mogelijkheid in een recovery menu of iets.
Ik heb een stappenplan gevonden maar daar kom ik nog niet echt verder mee:
- Spanningsloos maken
- 30 minuten wachten
- Polen van stekker kortsluiten met aarde
- Opstarten met reset ingedrukt om in recovery mode te komen.
Iemand enig idee?
/f/image/H78yih4mJtr4Zec2Kk2wIiUH.png?f=fotoalbum_large)
Onderstaande bericht wordt weer gegeven en na een minuut of tien geeft hij aan om een harde reset te doen.
- Spanningsloos maken
- 30 minuten wachten
Iemand enig idee?
/f/image/H78yih4mJtr4Zec2Kk2wIiUH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LNV1lduetHs8jihDz5dfReNO.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Blommie01 op 06-01-2025 13:34 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Stiller? Er zit actieve koeling (/een ventilator) in het AP?outlandos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:00:
[Afbeelding]
Ik heb mijn U7 wall table stand voorzien van passive heatsink. Volgens meerdere topics zou dit goed werken tegen de (hele) hoge temperaturen van de U7 AP en daardoor ook zorgen dat die stiller is.
Ben benieuwd naar de resultaten.

Ja, dat is blijkbaar de prijs voor de hogere doorvoersnelheden.RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Stiller? Er zit actieve koeling (/een ventilator) in het AP?
Nou hoor ik die van mij nooit dus het valt allemaal wel mee :-). Schat ik niet dat het met huis-tuin-keuken gebruik nou zo'n vaart gaat lopen. En mijn U6 mesh wordt ook al jaren flink warm zonder gevolgen....
Vraag me serieus of of het wat gaat doen.... het ontwerp is zo dat er veel ruimte zit tussen de achterzijde van het AP waardoor er amper contact is met de table stand. Komt ook omdat het ding vooral bedacht is om gedeeltelijk in de muur verzonken te zitten.outlandos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:00:
Ben benieuwd naar de resultaten.
[ Voor 40% gewijzigd door TweakGP op 06-01-2025 14:23 ]
Yes, als het helemaal stil was in de kamer hoorde ik hem onder full load. Tot nu toe nog niet gehoord. Dus als het hiermee is "opgelost" helemaal prima. Kost een paar tientjes maar je ziet het verder niet (de achterkant die je ziet staat natuurlijk richting de muur).RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Stiller? Er zit actieve koeling (/een ventilator) in het AP?En die huidige modellen waren ook nog zonder switch toch? Want het model met switch zal dan nog alleen maar erger worden.
dat had ik zondag ook na een updat even van spanning gehad en na een uur gaf hij weer een teken van leven.Blommie01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:37:
Vraagje:
- Spanningsloos maken
- 30 minuten wachten
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
protip,
mocht iemand geen internet hebben maar bv wel netflix.
de laatste update (dacht 4.0.13) die helpt de nxtdns encrypted DNS omzeep als je die uitzet werkt alles weer
ik zag dat er early adapter nieuwe OS beschikbaar is. Heb je dat vinkje misschien aan staan en dat ie automatisch is bijgewerkt en dat dat blijkbaar issues oplevert bij jou?
Ik was verbaasd om te lezen dat er fans inzitten, dus maar even gekeken of het voor mijn U7 Pro ook zou gelden en dat wordt inderdaad her en der bevestigd.TweakGP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Ja, dat is blijkbaar de prijs voor de hogere doorvoersnelheden.
Nou hoor ik die van mij nooit dus het valt allemaal wel mee :-). Schat ik niet dat het met huis-tuin-keuken gebruik nou zo'n vaart gaat lopen. En mijn U6 mesh wordt ook al jaren flink warm zonder gevolgen....
Verbaasd omdat ik dus nog nooit ook maar iets ervan gehoord heb. Sterker nog: 1 van mijn 3 U7 Pro's ligt in de werk-/slaapkamer op een op de muur gemonteerde plank (want de LAN-poort was daar blijkbaar op hoogte geplaatst), die plank zit op ca 1,5m boven het bed en ik heb daar vanwege ziekte weleens zelf geslapen en nog nooit iets gehoord. Zelfde geldt voor mijn ca 2-3x per week thuiswerken.
Kortom: mijn conclusie is dat als de fan al aanslaat, dat hij extreem stil is en ik heb ze sinds de zomer en ook toen niks gehoord, terwijl ik erg gevoelig ben voor dergelijke geluiden. Onze warmtepomp op het platte dak hoor ik vanuit het toilet en garage bijv. wel.
Dat geeft wat hoop..Mr-D. schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:25:
[...]
dat had ik zondag ook na een updat even van spanning gehad en na een uur gaf hij weer een teken van leven.
protip,
mocht iemand geen internet hebben maar bv wel netflix.
de laatste update (dacht 4.0.13) die helpt de nxtdns encrypted DNS omzeep als je die uitzet werkt alles weer
Heb je hem een uur uit laten staan voordat hij leven gaf?
Het is trouwens wel een behoorlijke SPOF. Heb nu even mijn KPN modem aan een VLAN maar echt alles is offline... Inclusief mijn HA netwerk waar bijv. alle verlichting op zit. Hopelijk kan ik hem fixen anders moeten we wachten op een nieuwe morgen...

[ Voor 20% gewijzigd door Blommie01 op 06-01-2025 14:46 ]
Je heb deze SPOF toch gewoon geaccepteerd toen je het netwerk ontwerp deed. Als je het onacceptabel vindt dan misschien even de risicoanalyse opnieuw doen.Blommie01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Dat geeft wat hoop..
Heb je hem een uur uit laten staan voordat hij leven gaf?
Het is trouwens wel een behoorlijke SPOF. Heb nu even mijn KPN modem aan een VLAN maar echt alles is offline... Inclusief mijn HA netwerk waar bijv. alle verlichting op zit. Hopelijk kan ik hem fixen anders moeten we wachten op een nieuwe morgen...
Hier is het geen SPOF (2 x een router in HA mode).
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Niets te maken met:Blommie01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:37:
Vraagje:
- Spanningsloos maken
- 30 minuten wachten
Iemand enig idee?
https://community.ui.com/...aa-4cdb-bccf-41f33721b9e9
??
Nieuwe firmware uit vandaag
Mijn U7 pro schijnt ook een fan te hebben. Nog nooit gehoord overigens, ook niet met langdurige 1+Gb/s transfers. Die van mij staat overigens op een kast op een plastic geprint voetje.RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Stiller? Er zit actieve koeling (/een ventilator) in het AP?
edit: net zo onhoorbaar als die van @MooDyBLueS dus
[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 06-01-2025 15:11 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wellicht was hij aan het updaten toen ik hem niet kon benaderen...Uitzetten tijden een update zal hem dan wellicht gesloopt hebbenhgwj1983 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Niets te maken met:
??
Dat snap ik dat het mijn eigen keuze is geweest.. Lesson learned en ik ga in ieder geval de boel straks wat anders inrichtenJohn245 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Je heb deze SPOF toch gewoon geaccepteerd toen je het netwerk ontwerp deed. Als je het onacceptabel vindt dan misschien even de risicoanalyse opnieuw doen.
[ Voor 35% gewijzigd door Blommie01 op 06-01-2025 15:16 ]
Of een shadow udm pro ernaast hangen.John245 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Je heb deze SPOF toch gewoon geaccepteerd toen je het netwerk ontwerp deed. Als je het onacceptabel vindt dan misschien even de risicoanalyse opnieuw doen.
Hier alles UniFi maar de router/FW is 2 x XGS-126 (Sophos). Glasvezel en 5G ISP's.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Nja, het ging met niet perse om "geluid" (/"stiller"), maar het feit dat er blijkbaar actieve koeling nodig is. En met die 15W of wat was het maximum verbruik is het ook niet heel hoog dat ik actieve koeling zou verwachten.Gizz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Mijn U7 pro schijnt ook een fan te hebben. Nog nooit gehoord overigens, ook niet met langdurige 1+Gb/s transfers. Die van mij staat overigens op een kast op een plastic geprint voetje.
edit: net zo onhoorbaar als die van @MooDyBLueS dus
Die had ik dus gisteren erop gezet en toen ging het fout.hgwj1983 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Niets te maken met:
??
Toen backup tot 2 keer toe terug proberen te plaatsen, hij was anderhalf uur bezig om dit te doen, niet gelukt stekker eruit getrokken en na een uur deed hij het weer

Nb deze is overigens al 4 dagen uit.
In RC ja. Nu officialMr-D. schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:29:
[...]
Die had ik dus gisteren erop gezet en toen ging het fout.
Toen backup tot 2 keer toe terug proberen te plaatsen, hij was anderhalf uur bezig om dit te doen, niet gelukt stekker eruit getrokken en na een uur deed hij het weer![]()
Nb deze is overigens al 4 dagen uit.
Dat releasebeleid zal ik ook nooit begrijpen.
UI: He, we hebben 3 dingen gefixt in deze release, hier hebben jullie een RC.
Wij: Euh, je hebt 6 andere dingen kapot gemaakt.
UI: Ah ja, maar niets ernstigs, dat fixen we wel in een nieuwere release, RC -> Official
Inkomend 16 pagina's aan rage op het community forum over die 6 dingen.
Moet je eerlijk bekennen dat het er wel voor gezorgd heeft dat ik nog maar een release per jaar installeer zo ongeveer, want altijd gaat er wel iets kapot waarvan ik zeg "liever niet, dan nog liever wat ik nu al gewend ben dat het niet meer doet".
UI: He, we hebben 3 dingen gefixt in deze release, hier hebben jullie een RC.
Wij: Euh, je hebt 6 andere dingen kapot gemaakt.
UI: Ah ja, maar niets ernstigs, dat fixen we wel in een nieuwere release, RC -> Official
Inkomend 16 pagina's aan rage op het community forum over die 6 dingen.
Moet je eerlijk bekennen dat het er wel voor gezorgd heeft dat ik nog maar een release per jaar installeer zo ongeveer, want altijd gaat er wel iets kapot waarvan ik zeg "liever niet, dan nog liever wat ik nu al gewend ben dat het niet meer doet".
Ik wil het bij mijn moeder wat makkelijker maken. Zij heeft momenteel een Arlo bewakingssysteem hangen, en aangezien Arlo in de zeer negatieve manier met abo prijzen aan het stunten is, denk ik erover na om ook bij haar over te gaan op Ubiquiti. Dan kan ik het makkelijker beheren en haar op afstand helpen.
We hebben daar al een Unifi express. Alleen kan die natuurlijk geen camera's aan en zit er een limiet op van 4 managed ubiquiti devices. Als ik daar een Cloud Key Gen 2 plus aansluit voor protect, heeft die dan verder niets van doen met de Unifi express? Als in, werkt die standalone zonder de Unifi Express die hoeft te managen (we zitten daar al bijna aan managed limiet)?
We hebben daar al een Unifi express. Alleen kan die natuurlijk geen camera's aan en zit er een limiet op van 4 managed ubiquiti devices. Als ik daar een Cloud Key Gen 2 plus aansluit voor protect, heeft die dan verder niets van doen met de Unifi express? Als in, werkt die standalone zonder de Unifi Express die hoeft te managen (we zitten daar al bijna aan managed limiet)?
[ Voor 3% gewijzigd door Sandburger op 06-01-2025 21:03 ]
Kijk eens naar eufy.Sandburger schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:52:
Ik wil het bij mijn moeder wat makkelijker maken. Zij heeft momenteel een Arlo bewakingssysteem hangen, en aangezien Arlo in de zeer negatieve manier met abo prijzen aan het stunten is, denk ik erover na om ook bij haar over te gaan op Ubiquiti. Dan kan ik het makkelijker beheren en haar op afstand helpen.
Werkt super.
Protect werkt los van de Unifi netwerkspullen, maar ik heb geen idee of de Unifi management app de Protect spullen meetelt.Sandburger schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:52:
Ja, dat wordt mee getelt maar.... De UCK-G2 kan gelukkig ook gewoon de Network Application herbergen zodat je geen last meer hebt van die limiet welke de 'Express' versie van Unifi Network wel heeft.ASS-Ware schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:08:
[...]
Protect werkt los van de Unifi netwerkspullen, maar ik heb geen idee of de Unifi management app de Protect spullen meetelt.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het maximale verbruik is 21W, vandaar ook dat PoE+ vereist is. PoE houdt effectief bij ±13W op, PoE+ bij ±26W.RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:27:
[...]
Nja, het ging met niet perse om "geluid" (/"stiller"), maar het feit dat er blijkbaar actieve koeling nodig is. En met die 15W of wat was het maximum verbruik is het ook niet heel hoog dat ik actieve koeling zou verwachten.
Kijk ik in mijn console dan zie ik as we speak waardes van 9-14W voorbijkomen. Eentje zit dus al boven wat PoE kan leveren.
En over passief/actief gekoeld: het zal meer zijn voor de extremere gevallen, dus erg warme omgeving of wanneer ze (tijdelijk) erg hard staan te stampen. Vergeet niet dat UniFi ook voor bedrijven ingezet wordt waar wellicht honderden clients tegelijk eraan gekoppeld zitten, dan zal je ongetwijfeld continu aan de max zitten van stroomverbruik en er dus wat koeling nodig zijn. Iets wat bij thuisgebruik ogenschijnlijk amper nodig is gezien de vele reacties van mensen (waaronder ikzelf) die de fan nog nooit aan hebben horen slaan.
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-pro-hd-24
https://eu.store.ui.com/e...roducts/usw-pro-hd-24-poe
Of als je nog meer 2.5Gbps porten wilt.
:strip_exif()/f/image/jXWhbA8Vzat4seMM9uSolKJf.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door stormfly op 07-01-2025 17:29 ]
Nice!
Pro-HD 🤣. De superlatieven zijn nog niet op.
Het is dat ik al 2x USW-Enterprise-8-PoE heb en momenteel beide SFP+ poorten per switch gebruik. Maar voor velen zal dit een zeer interessante optie zijn.
Deze ook nieuw zo te zien:
https://eu.store.ui.com/e.../products/usw-flex-2-5g-8
Pro-HD 🤣. De superlatieven zijn nog niet op.
Het is dat ik al 2x USW-Enterprise-8-PoE heb en momenteel beide SFP+ poorten per switch gebruik. Maar voor velen zal dit een zeer interessante optie zijn.
Deze ook nieuw zo te zien:
https://eu.store.ui.com/e.../products/usw-flex-2-5g-8
[ Voor 79% gewijzigd door BiG-GuY op 07-01-2025 17:34 ]
Zal je verdorie altijd zienstormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-2-5g-8-poe
Mooie nieuwe 2.5Gbps switch met POE
[Afbeelding]

- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
[Afbeelding]
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:24:
[Afbeelding]

Grapje. Denk toch dat ik nog even het bij 1Gbit/s houd. Hoogstens een 2,5Gbit/s model tussen router, server en NAS.
Mooie switches alleen die diepte van 40cm pas niet in mijn meterkast 😭😢
Als nou 6 SFP was, ze leren ook niksstormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:24:
[Afbeelding]
2x 10GbE PoE++, waar heb je dat voor nodig dan
Hahahahaahaha, ahhhhja. SPF. SFP. FSP. PSF.hgwj1983 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:01:
Smeer jij je in met een switch? 🥸
[ Voor 38% gewijzigd door graceful op 07-01-2025 18:05 ]
Die smoes gebruik ik hier om mezelf €1100 te besparen.hgwj1983 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:50:
Net nagemeten past echt niet ☹️GioStyle schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:01:
[...]
Die smoes gebruik ik hier om mezelf €1100 te besparen.
Voor die 2 E7 AP’s natuurlijkgraceful schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:00:
[...]
2x 10GbE PoE++, waar heb je dat voor nodig dan
[...]
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Oh dat is helemaal waar ja.
E7
Power Method: PoE++
Jezus wat 'n stroom. Zat meer te denken aan een nieuwe industrial PTZ, maar ja, nee natuurljk. Een Access point met PoE++. Ofc.
Heb ik veel moeite gedaan om een rack in mijn meterkast te krijgen, brengen ze steeds meer "Flex" modellen uit 

Gezien ik binnenkort een AP7 wilde kopen, ben ik "bang" dat ik ook nog een nieuwe switch moet aanschaffen. Tja, anders loopt die Netflix stream helemaal vast schat

Waiting on the world to change
Beetje erg aan de prijs als je de voeding er nog bij moet kopenstormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
Voor EUR 90TweakGP schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:37:
[...]
Beetje erg aan de prijs als je de voeding er nog bij moet kopen.

Engelen in Maanlicht voeding dan?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Even los van de prijs van die voeding; zou die “10 GbE RJ45/SFP+ combination uplink port” echt alleen maar voor uplink te gebruiken zijn? Dus niet te gebruiken om bijvoorbeeld ‘n 10GbE device via een DAC aan te sluiten?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Wat is het verschil tussen een uplink, downlink, client device, ...?MarcelG schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:03:
Even los van de prijs van die voeding; zou die “10 GbE RJ45/SFP+ combination uplink port” echt alleen maar voor uplink te gebruiken zijn? Dus niet te gebruiken om bijvoorbeeld ‘n 10GbE device via een DAC aan te sluiten?
Met mijn beperkte netwerkkennis is mij opgevallen dat uplink poorten een grotere doorvoorsnelheid hebben dan andere poorten. Om zo meerdere clients op een zwaardere backhaul te kunnen aansluiten en ze minder last van elkaar hebben.MarcelG schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:03:
Het is een switch, die zal het verder roesten wat waarheen gaat. Maar je link is zo zwak als de traagste poort dus of je er veel mee opschiet behalve dan dat je een niet UTP kan gebruiken?
Dat dacht ik dus ook. Was vanwege het expliciet benoemen van uplink bang dat ze een restrictie zouden hebben verzonnen (bijv alleen verkeer naar een andere Unifi switch, anders shut).
@franssie voordeel zou zijn dat verkeer van/naar dat device wat zich beperkt tot die switch sneller kan. Dus bijv communicatie tussen 1 NAS@10GbE en 3 workstations@2.5GbE.
@franssie voordeel zou zijn dat verkeer van/naar dat device wat zich beperkt tot die switch sneller kan. Dus bijv communicatie tussen 1 NAS@10GbE en 3 workstations@2.5GbE.
[ Voor 32% gewijzigd door MarcelG op 07-01-2025 19:17 ]
Ik denk dat ik 2.5Gbe networking nog maar even uitstel totdat het wat meer gemeengoed wordt. Op de nieuwe flex mini 2.5 na betaal je nu echt premium prijzen als early adopter. Geef het een jaar of twee en je betaalt de helft.
Dat heb ik ook, maar met deze beugels opgelost. Hij hangt nu “vlak” (met de UTP poorten naar boven) voor de gasmeter en dat is echt top ☺️hgwj1983 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:50:
https://www.karwei.nl/ass...wart-200x300-mm/p/B247978
Goedenavond.
Ik wil in mijn huis i.c.m. andere ubiquiti apparatuur 2 accespoints ophangen (hal beneden en half boven). Nu twijfel ik tussen U6 Pro en U7 Pro. Bij de laatste zie ik dat er veel mensen toch problemen hebben met IoT apparatuur. Zijn er hier mensen die kunnen adviseren of deze problemen herkennen?
Ik wil in mijn huis i.c.m. andere ubiquiti apparatuur 2 accespoints ophangen (hal beneden en half boven). Nu twijfel ik tussen U6 Pro en U7 Pro. Bij de laatste zie ik dat er veel mensen toch problemen hebben met IoT apparatuur. Zijn er hier mensen die kunnen adviseren of deze problemen herkennen?
Ik heb vrij recent de keuze gemaakt voor de U7 Pro, was toen nog niet op de hoogte van issues met IoT devices. Ik heb toen hoofdzakelijk issue gehad met 1 apparaat (Infrarood paneel / tuya). Die was om de haverklap de verbinding kwijt en herstelde die na onbepaalde tijd.StreetPG schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:04:
Goedenavond.
Met een recente update is dat probleem verholpen en heb ik persoonlijk geen issues met IoT devices.
De IoT devices in mijn huishouden (via Wifi): HomeWizard P1 meter, HomeWizard Energy sockets, Tuya (infrarood paneel), Omlet Autodoor en Twinkly
Ik heb ook geen devices die het ondersteunen. Hier is het 0.1, 1 of 10 Gbe.PHiXioN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:29:
Ik denk dat ik 2.5Gbe networking nog maar even uitstel totdat het wat meer gemeengoed wordt. Op de nieuwe flex mini 2.5 na betaal je nu echt premium prijzen als early adopter. Geef het een jaar of twee en je betaalt de helft.
Eindelijk! Die Flex PoE gaat er wel komen, mogelijk twee aangezien de eerste (met voeding) dan de tweede (via PoE) kan voeden en aan die tweede nog een paar AP's kunnen hangen zelfsstormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
[Afbeelding]
Leuk ontwerp! Je kunt dan op de POE aangesloten Flex POE maximaal 37watt aan overige POE devices aansluiten.The_Admin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Eindelijk! Die Flex PoE gaat er wel komen, mogelijk twee aangezien de eerste (met voeding) dan de tweede (via PoE) kan voeden en aan die tweede nog een paar AP's kunnen hangen zelfs
Flexible, 8-port 2.5 GbE PoE++ switch with a 10 GbE RJ45/SFP+ combination uplink port that can be powered with PoE+++ or an AC power adapter*.
(
(1) 10 GbE PoE+++ input port for power / SFP+ port combo
— 57W PoE availability with PoE+++ input
— 37W PoE availability with PoE++ input
— 12W PoE availability with PoE+ input
196W PoE availability with optional AC power adapter*
Yup, en dat is neem ik aan excl z'n eigen verbruik, dus daar kunnen dan nog wel 2 of 3 AP's aanhangen, of wellicht nog een lichte andere switchstormfly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:21:
[...]
Leuk ontwerp! Je kunt dan op de POE aangesloten Flex POE maximaal 37watt aan overige POE devices aansluiten.
Flexible, 8-port 2.5 GbE PoE++ switch with a 10 GbE RJ45/SFP+ combination uplink port that can be powered with PoE+++ or an AC power adapter*.
(2.5 GbE PoE++ output ports
(1) 10 GbE PoE+++ input port for power / SFP+ port combo
— 57W PoE availability with PoE+++ input
— 37W PoE availability with PoE++ input
— 12W PoE availability with PoE+ input
196W PoE availability with optional AC power adapter*
Zijn er al mensen die een oplossing hebben gevonden om 5~10gbit internet over PPPoE te routen in het Unifi eco systeem? Ik heb een upgrade gekregen van mijn ISP maar mijn UDM Pro kan niet meer dan 3 gbit/sec uit zijn CPU knijpen icm PPPoE.
Wat ik lees is dat de UDM Pro Max niet heel veel beter is. Ik heb al wat met een zelfbouw routertje zitten spelen met Intel X710 2x SFP+ kaart maar ik ben nog niet veel verder gekomen.
De Mikrotik CCR2004 zou het moeten doen (andere Tweakers op zelfde verbinding rapporteren 6gbit/sec) maar dat is heel wat anders dan Unifi.
(serieuze vraag, graag geen reacties van "3gbit is genoeg, waarom heb je het nodig" etc).
Wat ik lees is dat de UDM Pro Max niet heel veel beter is. Ik heb al wat met een zelfbouw routertje zitten spelen met Intel X710 2x SFP+ kaart maar ik ben nog niet veel verder gekomen.
De Mikrotik CCR2004 zou het moeten doen (andere Tweakers op zelfde verbinding rapporteren 6gbit/sec) maar dat is heel wat anders dan Unifi.
(serieuze vraag, graag geen reacties van "3gbit is genoeg, waarom heb je het nodig" etc).
Lastige vraag met PPPoE, ik zag ook je post in het 10Gbps zelfbouw topic. UniFi heeft in de witte router lineup nu hardware offloading waarmee je strak een lijn dicht trekt op 2,5/2,5Gbps. Hij bouwt zo snel op dat mijn gevoel is dat er meer in deze chip zit. Het is wachten tot ze een 19inch kastje om deze chipset heen bouwen.MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 03:02:
Zijn er al mensen die een oplossing hebben gevonden om 5~10gbit internet over PPPoE te routen in het Unifi eco systeem? Ik heb een upgrade gekregen van mijn ISP maar mijn UDM Pro kan niet meer dan 3 gbit/sec uit zijn CPU knijpen icm PPPoE.
Wat haal je met de UDM-X aan echte speedtests op dit moment ik hoor waardes van 1,5 en jij haalt 3Gbps, en op welke UDM?
Heb je hier al gekeken?MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 03:02:
Welke witte router bedoel je dan?stormfly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:32:
[...]
Lastige vraag met PPPoE, ik zag ook je post in het 10Gbps zelfbouw topic. UniFi heeft in de witte router lineup nu hardware offloading waarmee je strak een lijn dicht trekt op 2,5/2,5Gbps. Hij bouwt zo snel op dat mijn gevoel is dat er meer in deze chip zit. Het is wachten tot ze een 19inch kastje om deze chipset heen bouwen.
Wat haal je met de UDM-X aan echte speedtests op dit moment ik hoor waardes van 1,5 en jij haalt 3Gbps, en op welke UDM?
Ik heb een niet heel bijzondere UDM Pro (weet niet of daar nog een revisie in zit) met de current Unifi software versies. Wel heb ik echt vrijwel iedere software functie uitgezet (IDS, IPS, traffic id etc). Leuk hoor al die dashboard maar ik hoef niet perse te weten hoeveel traffic naar YouTube ging afgelopen maand. Ook hoef ik niet te filteren op app. Sowieso werd het gross op de stapel "TLS" gegooid dus het nut van dit soort functies begint wel weg te vallen. Ze doen voor IP identificatie op basis van een database. "Je trok 100GB van een IP van Youtube.. het is TLS maar het zal wel video zijn dan".

Dan zet je die er toch voor en gebruik je de Unifi gewoon voor switching ?MMaster23 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Om vervolgens hoop capaciteit van dat ding in te leveren aan de inefficiente manier hoe Unifi PPPoE doet. Sommige 50 tot 100 euro routers van ISPs kunnen nog beter PPPoE handlen met hw offloading e.d.
Ik heb zelf geen specifieke modem of router van mijn ISP gekregen. Glasnet ziet multi-gig internet nog als proef en biedt zelf geen router aan. Het was meer een algemene opmerking over de PPPoE functie van Unifi. Plus dan krijg je in theorie ook weer dubbel NAT etc. Ik verkoop nog liever mijn UDM Pro, beetje zonde om hem als veredelde switch te gebruiken.GeeMoney schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Dan zet je die er toch voor en gebruik je de Unifi gewoon voor switching ?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.